Darmowy fragment publikacji:
IDZ DO
IDZ DO
PRZYK£ADOWY ROZDZIA£
PRZYK£ADOWY ROZDZIA£
SPIS TREŒCI
SPIS TREŒCI
KATALOG KSI¥¯EK
KATALOG KSI¥¯EK
KATALOG ONLINE
KATALOG ONLINE
ZAMÓW DRUKOWANY KATALOG
ZAMÓW DRUKOWANY KATALOG
TWÓJ KOSZYK
TWÓJ KOSZYK
DODAJ DO KOSZYKA
DODAJ DO KOSZYKA
CENNIK I INFORMACJE
CENNIK I INFORMACJE
ZAMÓW INFORMACJE
ZAMÓW INFORMACJE
O NOWOŒCIACH
O NOWOŒCIACH
ZAMÓW CENNIK
ZAMÓW CENNIK
CZYTELNIA
CZYTELNIA
FRAGMENTY KSI¥¯EK ONLINE
FRAGMENTY KSI¥¯EK ONLINE
Wydawnictwo Helion
ul. Chopina 6
44-100 Gliwice
tel. (32)230-98-63
e-mail: helion@helion.pl
Fotografia cyfrowa.
Edycja zdjêæ. Wydanie III
Autor: Scott Kelby
T³umaczenie: Piotr Cieœlak
ISBN: 83-246-0080-9
Tytu³ orygina³u: The Photoshop CS2
Book for Digital Photographers
Format: B5, stron: 488
Kompendium wiedzy o obróbce fotografii cyfrowych
(cid:129) Uporz¹dkuj i opisz swoj¹ kolekcjê zdjêæ
(cid:129) Wykonaj korektê fotografii w trybie RAW
(cid:129) Popraw b³êdy kadrowania
(cid:129) Usuñ szumy, zniekszta³cenia i przebarwienia
(cid:129) Poznaj profesjonalne techniki wyostrzania
Aparat cyfrowy, mimo licznych funkcji u³atwiaj¹cych wykonanie zdjêcia, sam nie
zrobi dobrej fotografii. Nawet zdjêcia wykonane przez profesjonalnego fotografika,
korzystaj¹cego z doskona³ego sprzêtu, wymagaj¹ czasem pewnych poprawek —
korekcji kolorystyki, kompensacji wp³ywu nieprawid³owego lub nierównomiernego
oœwietlenia, wyprostowania „uciekaj¹cego horyzontu”, poprawy ostroœci, a czasem
nawet drobnych modyfikacji wygl¹du fotografowanego modela. Na szczêœcie natura
fotografii cyfrowej umo¿liwia realizacjê takich zmian bez koniecznoœci zakupu
profesjonalnego sprzêtu laboratoryjnego — wystarczy komputer i odpowiednia aplikacja.
Ksi¹¿ka „Fotografia cyfrowa. Edycja zdjêæ. Wydanie III” przedstawia techniki
modyfikacji zdjêæ cyfrowych stosowane przez profesjonalnych fotografików.
Przeczytasz w niej o sposobach wykorzystywania filtrów i narzêdzi Photoshopa do
poprawy jakoœci fotografii oraz zmiany ich wygl¹du. Dowiesz siê, jak profesjonaliœci
radz¹ sobie z problemami, przed którymi stajesz. Nie znajdziesz tu nu¿¹cych opisów
poszczególnych filtrów Photoshopa — zamiast tego dowiesz siê, jak i do czego ich
u¿ywaæ. Nie bêdziesz te¿ musia³ zastanawiaæ siê, jak dobraæ parametry narzêdzi —
w tej ksi¹¿ce znajdziesz gotowe receptury.
(cid:129) Katalogowanie zdjêæ za pomoc¹ nowej przegl¹darki Bridge
(cid:129) Edycja i korekcja zdjêæ w formacie RAW
(cid:129) Kadrowanie i skalowanie fotografii cyfrowych
(cid:129) Kalibracja barwna monitora i aparatu fotograficznego
(cid:129) Korekcja kolorów, usuwanie przebarwieñ i kompensacja b³êdów oœwietlenia
(cid:129) Konwersja fotografii barwnych do skali szaroœci
(cid:129) Retusz i usuwanie zbêdnych obiektów ze zdjêæ
(cid:129) Tworzenie panoram
(cid:129) Wyostrzanie fotografii
(cid:129) Sztuka prezentowania zdjêæ
Poznaj techniki obróbki obrazów cyfrowych stosowane przez zawodowców
Spis treści
ROZDZIAŁ 1. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 19
Nie Nie brookliński most... Podstawy obsługi
programu Bridge
Przechowywanie cyfrowych negatywów . . . . . . . . . . . . . . . . . 20
Przygotowanie stykówki na okładkę płyty CD . . . . . . . . . . . . 22
Podstawy obsługi programu Bridge. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 28
Przeglądarka plików — odnajdywanie
poszukiwanych zdjęć. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 30
Konfigurowanie wyglądu programu Bridge . . . . . . . . . . . . . . 36
Podgląd zdjęć . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 38
Wyświetlanie informacji zapisanych w pliku
ze zdjęciem (czyli metadanych). . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 39
Wyszukiwanie zdjęć przy użyciu słów kluczowych. . . . . . . . . 40
Zmiana nazwy wybranego zdjęcia . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 44
Obracanie zdjęć . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 45
Sortowanie i porządkowanie zdjęć . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 46
Usuwanie plików przy użyciu programu Bridge . . . . . . . . . . 52
ROZDZIAŁ 2. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 55
Daj mi ten most... Zaawansowane funkcje i polecenia
programu Bridge
Tworzenie pełnoekranowych pokazów slajdów . . . . . . . . . . . 56
Wyświetlanie i edycja metadanych . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 58
Wsadowe przetwarzanie nazw plików. . . . . . . . . . . . . . . . . . . 62
Tworzenie szablonów metadanych . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 65
Usuwanie metadanych z fotografii . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 68
ROZDZIAŁ 3. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 71
Cała w tRAWie. Edycja zdjęć w formacie RAW
Podstawowe informacje o formacie RAW . . . . . . . . . . . . . . . 72
Skalowanie i dobór rozdzielczości zdjęć
w formacie RAW . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 80
Kadrowanie zdjęć zapisanych w formacie RAW . . . . . . . . . . 82
Prostowanie zdjęć zapisanych w formacie RAW . . . . . . . . . . 85
Automatyzacja przetwarzania zdjęć
w formacie RAW . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 86
Wyostrzanie zdjęć w formacie RAW. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 89
Kalibracja koloru . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 90
Redukcja szumu na zdjęciach w formacie RAW . . . . . . . . . . 91
Różnicowanie ekspozycji na zdjęciach
w formacie RAW . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 92
Korygowanie efektu aberracji chromatycznej
(to te kolorowe otoczki). . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 96
Korygowanie kontrastu przy użyciu krzywych . . . . . . . . . . . . 98
Korygowanie (lub tworzenie) efektu winiety . . . . . . . . . . . .100
Zapisywanie fotografii RAW w formacie Digital
Negative firmy Adobe . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .102
Tworzenie obrazków w formacie HDR . . . . . . . . . . . . . . . .103
8
Spis treści
ROZDZIAŁ 4. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 105
Kingsajz. Skalowanie i kadrowanie
Kadrowanie fotografii . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .106
Kadrowanie zgodne z regułą „złotego podziału”. . . . . . . . .109
Kadrowanie do określonych wymiarów . . . . . . . . . . . . . . . .112
Sztuczka umożliwiająca zachowanie proporcji zdjęcia
podczas kadrowania . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .114
Tworzenie własnych ustawień narzędzia Crop
(kadrowanie) . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .116
Tworzenie własnych formatów dokumentów. . . . . . . . . . . .119
Skalowanie cyfrowych fotografii . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .121
Automatyczne zapisywanie i skalowanie zdjęć . . . . . . . . . .124
Rewolucyjna metoda skalowania zdjęć
do rozmiarów plakatu . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .126
Zmniejszanie fotografii . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .128
Skalowanie przy użyciu Smart Objects . . . . . . . . . . . . . . . . .130
Problemy ze skalowaniem, czyli jak dotrzeć do
niewidocznych uchwytów przekształcenia . . . . . . . . . . .134
Powiększanie obszaru roboczego przy użyciu
narzędzia Crop (kadrowanie) . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .136
Prostowanie przekrzywionych fotografii. . . . . . . . . . . . . . . .138
Automatyczne kadrowanie i prostowanie zdjęć . . . . . . . . .140
ROZDZIAŁ 5. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 143
Trzy kolory. Zarządzanie kolorem
Konfigurowanie przestrzeni kolorów w aparacie
fotograficznym . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .144
Wybór przestrzeni Adobe RGB (1998) w Photoshopie . . .146
Kalibracja monitora (metodą „po kosztach”) . . . . . . . . . . .149
Profesjonalna kalibracja monitora . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .154
Jak zdobyć (lub przygotować) własny profil drukarki? . . . .156
Drukowanie (czyli cel całej wyprawy) . . . . . . . . . . . . . . . . . .160
ROZDZIAŁ 6. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 167
Kolor pieniędzy. Tajniki korekcji koloru
Jedna uwaga, zanim cokolwiek skorygujesz! . . . . . . . . . . . .168
Korekcja kolorów fotografii cyfrowych. . . . . . . . . . . . . . . . .170
Automatyczna korekcja kolorów . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .179
Jak ułatwić sobie późniejszą korektę portretów
studyjnych? . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .182
Sztuczka Taza — korekcja koloru dwoma kliknięciami . . .184
Sztuczka Dave’a — znajdowanie neutralnej szarości . . . . .186
Korekta odcieni skóry na fotografiach przeznaczonych
do druku. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .188
Korekta odcieni skóry w obrazach RGB . . . . . . . . . . . . . . .192
Udoskonalona automatyczna korekta kolorów . . . . . . . . . .194
Szybkie korygowanie wybranych fragmentów obrazu. . . . .198
Usuwanie przebarwień jednym kliknięciem myszki . . . . . .200
Spis treści
9
ROZDZIAŁ 7. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 203
Black white. Photoshop w czerni i bieli
Zastosowanie kanału jasności . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .204
Konwersja zdjęcia na obraz w skali szarości metodą
mieszania kanałów . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .208
Konwersja zdjęcia na obraz w skali szarości
metodą Scotta . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 210
Obliczenia . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .214
Tworzenie bichromii . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .216
ROZDZIAŁ 8. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 225
Na kłopoty… Bednarski.
Jak radzić sobie z kłopotliwymi zdjęciami
Jak radzić sobie z szumem na fotografiach
cyfrowych? . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .226
Rozjaśnianie zbyt ciemnych obszarów zdjęcia
(cyfrowy efekt błysku doświetlającego) . . . . . . . . . . . . .228
Kompensacja prześwietlenia . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .232
Naprawianie nierównomiernie doświetlonych zdjęć . . . . .234
Łatwy sposób poprawiania niedoświetlonych zdjęć . . . . . .236
Korekcja ekspozycji w Photoshopie CS2 . . . . . . . . . . . . . . .238
Profesjonalne przyciemnianie i rozjaśnianie . . . . . . . . . . . .241
Natychmiastowe usuwanie efektu czerwonych oczu . . . . . .244
Korygowanie wad obiektywu . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .246
Ratowanie rozmytych fotografii . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .250
Korekta zniekształceń trapezoidalnych . . . . . . . . . . . . . . . .252
ROZDZIAŁ 9. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 257
O dwóch takich, co ukradli księżyc.
Usuwanie niepożądanych obiektów z fotografii
Usuwanie obiektów przy użyciu stempla . . . . . . . . . . . . . . .258
Retuszowanie w linii prostej. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .262
Zasłanianie niepotrzebnych elementów zdjęcia . . . . . . . . .263
Usuwanie plamek i innych drobnych obiektów . . . . . . . . . .266
Usuwanie zbędnych obiektów przy użyciu narzędzia
Patch (łatka) . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .268
Retusz perspektywiczny . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .274
Wydzielanie postaci z tła . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .278
ROZDZIAŁ 10. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 285
Fotografia. Retusz portretów
Usuwanie przebarwień na skórze . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .286
Retuszowanie piegów i trądziku . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .291
Usuwanie ciemnych kręgów pod oczami . . . . . . . . . . . . . . .294
Usuwanie oznak starzenia . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .299
Zmiana koloru włosów . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .304
Szybkie wybielanie oczu . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .306
Wybielanie białek oczu . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .308
10
Spis treści
Uwydatnianie i rozjaśnianie oczu . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .310
Zmiana koloru oczu . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .312
Uwydatnianie brwi i rzęs . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .314
Wybielanie zębów . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .318
Usuwanie niepożądanych odbić światła . . . . . . . . . . . . . . . .320
Zaawansowane wygładzanie skóry . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .322
Przekształcanie grymasu w uśmiech . . . . . . . . . . . . . . . . . . .326
Cyfrowa operacja nosa . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .328
Odchudzanie i wysmuklanie. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .330
Pozbywamy się tłuszczyku . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .332
ROZDZIAŁ 11. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 335
Wystrzałowa trzydziestkaósemka.
Efekty specjalne dużego kalibru
Budowanie dramaturgii obrazu przy użyciu
oświetlenia . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .336
Efekt zmiękczenia ostrości . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .338
Przyciemniane krawędzie (efekt winiety) . . . . . . . . . . . . . . .340
Tworzenie realistycznych cieni . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .342
Dopasowywanie obrazków do kształtu obiektów . . . . . . . .344
Imitacja bichromii . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .348
Naśladowanie efektów działania filtrów
fotograficznych . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .350
Łączenie fotografii . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .352
Naśladowanie efektu fotografowania w podczerwieni . . . .356
Neutralny filtr gradientowy . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .359
Wklejanie fragmentów zdjęć z zachowaniem
odpowiedniej perspektywy . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .362
ROZDZIAŁ 12. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 367
Oczy szeroko… otwarte. Tworzenie panoram
Ręczny montaż zdjęć panoramicznych . . . . . . . . . . . . . . . . .368
Automatyczne tworzenie obrazów panoramicznych za
pomocą narzędzia Photomerge . . . . . . . . . . . . . . . . . . .373
Korygowanie różnic w jasności segmentów panoramy . . . .378
Zaawansowane funkcje łączenia panoram w module
Photomerge . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .380
ROZDZIAŁ 13. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 385
Ostry dyżur. Techniki wyostrzania
Najprostszy sposób na wyostrzenie obrazu . . . . . . . . . . . . .386
Wyostrzanie w trybie Lab . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .392
Wyostrzanie w trybie Luminosity (jasność) . . . . . . . . . . . . .398
Filtr Smart Sharpen (inteligentne wyostrzanie)
Photoshopa CS2 . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .399
Wyostrzanie krawędzi . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .404
Ekstremalne wyostrzanie krawędzi . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .406
Zaawansowane wyostrzanie portretów kobiet . . . . . . . . . . .410
Spis treści
11
ROZDZIAŁ 14. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 413
Superprodukcja. Właściwa oprawa projektów
Plakaty z mozaiką zdjęć . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .414
Cyfrowa ramka . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .420
Plakat . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .424
Przygotowanie zdjęć do umieszczenia w galerii . . . . . . . . .428
Układanka slajdów . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .430
ROZDZIAŁ 15. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 435
Vabank. Prezentacja, która robi wrażenie
Osadzanie znaku wodnego i dołączanie informacji
o prawach autorskich . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .436
Tworzenie własnego znaku informującego
o prawach autorskich . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .442
Ochrona plików systemem Digimarc . . . . . . . . . . . . . . . . . .444
Prezentacja zdjęć na ekranie . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .448
Prezentowanie zdjęć w internecie . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .452
Wydruk zdjęć w kilku formatach na pojedynczym
arkuszu papieru . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .456
Jak zmienić wygląd pakietu obrazków? . . . . . . . . . . . . . . . .460
Wysyłanie zdjęć pocztą elektroniczną . . . . . . . . . . . . . . . . .464
Przygotowanie prezentacji i wysłanie jej klientowi . . . . . . .466
SKOROWIDZ . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 470
12
Spis treści
Przyznam się bez bicia — nie miałem pojęcia, jak zatytułować
ten rozdział. Byłem tak zdesperowany, że postanowiłem
poprosić żonę i syna o pomoc w wyszukaniu wszystkich tytułów
piosenek, filmów i programów telewizyjnych, które zawierają
słowa „obrazek”, „radzić sobie” albo „kłopoty”. Niestety, po
zakończeniu zakrojonej na szeroką skalę akcji poszukiwawczej
wiedziałem tyle, co i przed nią. Tymczasem żona, przedarłszy
się przez moją obronę, wtargnęła na przedpole i w akcie
ostatecznej desperacji zadzwoniła do teściowej (wyobraź
Na kNa kłopoty… Bednarski
Jak radzić sobie
z kłopotliwymi zdjęciami
sobie, że ona mówi do niej „mamusiu”!), aby i tam poszukać
natchnienia (tego typu działania podpadają pod kategorię
„kształcenie i zdobywanie wiedzy z narażeniem życia i zdrowia”
i powinny być dodatkowo opłacane przez mojego Wydawcę).
w każdym razie teściowej przyszedł do głowy serial pt. „Na
kłopoty… Bednarski”, z którego zapamiętała tyle, że bardzo
podobał jej się odtwórca roli tytułowej. Po dłuższej rodzinnej
dyskusji, która rozgorzała po mojej propozycji nieznacznego
zmodyfikowania nagłówka na potrzeby książki (no, powiedz
szczerze, czy „Na kłopoty… Scott, chłop złoty” brzmi aż tak
źle?), postanowiłem pozostać przy oryginalnym tytule. Tak
czy owak, rozdział wypełniony jest przeróżnymi wskazówkami,
jak radzić sobie z kłopotliwymi zdjęciami. Być może jego
tytuł i podtytuł są na tyle czytelne, że rozdział nie wymaga
żadnego wstępu, a niektórzy z Was pewnie nawet ucieszyliby
się spostrzegłszy, że pozostawiłem w tym miejscu dwie puste
kartki, lecz to do mnie niepodobne, mój drogi. Niepodobne,
ponieważ z całych sił troszczę się o kompletność i przydatność
wszystkich materiałów zgromadzonych w swoich książkach.
Troszczę się tak bardzo, że jeśli nawet któregoś dnia okazałoby
się, że zużyłem do cna całą troskę, jaką pieczołowicie w sobie
pielęgnuję, to sięgnąłbym głębiej; tak głęboko, by wydobyć
na powierzchnię choćby kilka marnych kropel. Dlaczego?
Ponieważ jestem troskliwy. Dlaczego jestem troskliwy? Bo
jestem Troskliwym Misiem (nie uwierzysz, jest za kwadrans
trzecia nad ranem, a ja piszę wstęp do pewnego rozdziału…).
Na
NaNa kłopoty… Bednarski. Jak radzić sobie z kłopotliwymi zdjęciami
Rozdział 8.
225
Jak radzić sobie
z szumem
na fotografiach
cyfrowych?
Jeśli często fotografujesz w słabych warunkach oświetleniowych,
problem szumu na zdjęciach zapewne nie jest Ci obcy. Czy może
być coś gorszego od tych uciążliwych, czerwonych, zielonych lub
niebieskich kropek, które pokrywają całą powierzchnię obrazu?
No dobrze, czy poza dzisiejszą zwariowaną muzyką nastolatków
w rodzaju Limp Bizkit albo… eee… Limp Bizkit może być
coś gorszego od tego szumu? Okazuje się jednak, że istnieje
sposób na jego redukcję (niezależnie od tego, jak go nazwiesz
— „szumem kanału niebieskiego”, „szumem spowodowanym zbyt
wysoką czułością ISO”, „rozmazanymi kolorami” lub po prostu
„denerwującymi, czerwonymi, zielonymi i niebieskimi kropkami”).
Aby się o tym przekonać, wykonaj poniższe ćwiczenie.
Krok 1.
Wczytaj wyraźnie zaszumione cyfrowe
zdjęcie. Przeprowadź najpierw wszelkie
niezbędne zmiany, takie jak korekcja
koloru czy regulacje jasności i kontrastu
(przy użyciu takich poleceń jak Shadow/
Highlight (cień/światło), Curves (krzywe)
itp.). Działania te zazwyczaj powodują
bowiem zwiększenie zaszumienia zdjęcia.
Przykładowa fotografia pokazana na rysunku
obok została zrobiona nocą, przy użyciu
taniej, kompaktowej „cyfrówki”. Czerwone,
zielone i niebieskie punkty pokrywają cały
obszar zdjęcia, lecz szczególnie dobrze
widać je na tle purpurowego nieba. Wiem,
że trudno jest dostrzec tego typu zjawisko
na tak niewielkiej ilustracji, jaką mogłem
zamieścić w książce, więc na kolejnym rysunku umieściłem powiększony
fragment zdjęcia, na którym efekt szumu cyfrowego jest już wyraźnie
widoczny.
Krok 2.
Wybierz polecenie Reduce Noise (zmniejsz
szum) z menu Filter/Noise (filtr/szum). Gdy
pojawi się okno dialogowe tego polecenia,
kliknij kilkakrotnie przycisk z symbolem
plusa (+), znajdujący się tuż pod oknem
podglądu filtra, aby powiększyć fragment
przedstawiający niebo. w oknie podglądu
pokazany jest fragment zdjęcia już po
nałożeniu filtra, jeśli zatem chcesz przekonać
się, jak wygląda ten fragment w oryginalnej
postaci, kliknij i przytrzymaj lewy przycisk
myszy w oknie podglądu. To bardzo prosta
metoda pozwalająca na sprawdzenie efektów
działania filtra z wybranymi ustawieniami
i skorygowanie ich w razie potrzeby.
226
Rozdział 8.
Na kłopoty… Bednarski. Jak radzić sobie z kłopotliwymi zdjęciami
Krok 3.
Algorytm filtra zaprojektowany został
w taki sposób, że najlepsze efekty zazwyczaj
uzyskujemy po zwiększeniu wartości
parametru Strength (intensywność) do około
7 lub 8. Ponieważ Twoim celem powinno
być znalezienie kompromisu pomiędzy
zachowaniem jak największej liczby
szczegółów i jednoczesnym zredukowaniem
zjawiska cyfrowego szumu, spróbuj
zwiększyć wartość parametru Preserve Details
(zachowaj szczegóły) do 40 lub nawet
50 . Wartość parametru Reduce Color
Noise (zniweluj szum kolorowy) powinna
wynosić pomiędzy 60 a 70 ; po wpisaniu
wartości z tego przedziału spróbuj przesunąć
jeszcze suwak tego parametru w prawo,
aby przekonać się, jak bardzo można
zredukować szum bez wyraźnego rozmycia
zdjęcia. Wartość parametru Sharpen Details
(wyostrz szczegóły) zazwyczaj nie powinna
przekraczać 15 – 20 — zazwyczaj
lepsze rezultaty uzyskujemy bowiem
w wyniku zastosowania filtra Smart Sharpen
(inteligentne wyostrzanie) po zniwelowaniu
szumu na fotografii. Kliknij przycisk OK, aby
zatwierdzić wybrane ustawienia.
WSKAZÓWKA:
Niektóre aparaty cyfrowe wprowadzają
niepożądany efekt, który można nazwać
„szumem w kanale koloru niebieskiego”,
ponieważ to właśnie w tym kanale
zdjęcia efekt szumu jest najwyraźniejszy.
Jeśli masz do czynienia z takim właśnie
zdjęciem, spróbuj włączyć opcję Advanced
(zaawansowane), która umożliwia redukcję
szumu w każdym z kanałów obrazu
oddzielnie. Kliknij zakładkę Per Channel
(na kanał), a następnie wybierz opcję Blue
(niebieski) z listy Channel (kanał). Teraz,
korzystając z suwaka parametru Strength
(intensywność), możesz zredukować
efekt szumu wyłącznie w kanale koloru
niebieskiego.
Przed...
...i po zniwelowaniu efektu szumu
cyfrowego przy użyciu filtra Reduce
Noise (zmniejsz szum)
Na kłopoty… Bednarski. Jak radzić sobie z kłopotliwymi zdjęciami
Rozdział 8.
227
Rozjaśnianie
zbyt ciemnych
obszarów zdjęcia
(cyfrowy
efekt błysku
doświetlającego)
W Photoshopie CS firma Adobe po raz pierwszy
zaimplementowała eleganckie narzędzie służące do rozjaśniania
nadmiernie ciemnych (lub przyciemniania zbyt jasnych)
fragmentów zdjęcia, zwane — całkiem trafnie — Shadow/
Highlight (cień/światło). Polecenie to może być w użyciu proste
niczym przesunięcie jednego suwaka, lecz jeśli zagłębisz się
w oferowane przez nie opcje, okaże się, że możesz dzięki nim
kontrolować najróżniejsze aspekty naświetlenia fotografii, nad
którą pracujesz. Doskonale sprawdza się w przypadku zdjęć,
które powinny być wykonane z wykorzystaniem dodatkowego
błysku doświetlającego flesza (możesz traktować tę funkcję jako
bardzo elastyczny efekt cyfrowego błysku doświetlającego),
pozwala ona bowiem wydobyć skrywające się w cieniu detale lub
zniwelować nadmierne odbłyski światła.
Krok 1.
Otwórz plik z fotografią, która wymaga
korekt w zakresie doświetlenia (przykładowe
zdjęcie pokazane na rysunku obok
przedstawia fragment biurowca Chryslera
w Nowym Jorku). Obiekt, oświetlony z boku
i nieco z tyłu, był idealnym kandydatem do
zastosowania błysku doświetlającego, gdyby
tylko lampy błyskowe były tak silne, że zasięg
rzędu kilkudziesięciu metrów nie stanowiłby
dla nich problemu. Od czego jednak
mamy Photoshopa?
Krok 2.
Wybierz polecenie Shadow/Highlight (cień/
światło) z menu Image/Adjustments (obrazek/
dopasuj).
Y
B
L
E
K
T
T
O
C
S
©
228
Rozdział 8.
Na kłopoty… Bednarski. Jak radzić sobie z kłopotliwymi zdjęciami
Krok 3.
W oknie dialogowym Shadow/Highlight
(cień/światło), które się wówczas pojawi,
standardowe ustawienie parametru Amount
(wartość) w sekcji Shadows (cienie) wynosi
50 . Możesz zwiększyć tę wartość, jeśli
uważasz, że zdjęcie jest nadal niedostatecznie
doświetlone, lub zmniejszyć, jeśli masz
wrażenie, że jest zbyt jasne. w przypadku
tego zdjęcia korygujemy intensywność
cieni, lecz jeśli zamiast tego musielibyśmy
zredukować rozjaśnione obszary zdjęcia, we
wspomnianym oknie dialogowym należałoby
zwiększyć wartość parametru Amount
(wartość) w sekcji Highlights (światła).
Krok 4.
W przypadku omawianego zdjęcia
korekcja cieni wynosząca 50 okazała się
niewystarczająca, przesunąłem więc suwak
parametru Amount (wartość) w sekcji
Shadows (cienie) w prawo, aby dodatkowo
rozjaśnić najciemniejsze fragmenty fotografii.
Kliknięcie przycisku OK zatwierdza
wprowadzone zmiany i zamyka okno
polecenia Shadow/Highlight (cień/światło).
Krok 5.
Jeśli będziesz potrzebował bardziej
precyzyjnej kontroli nad parametrami
zdjęcia niż ta, jaką mogą zaoferować
dwa opisane suwaki, kliknij pole wyboru
Show More Options (pokaż więcej
opcji) w lewym dolnym narożniku okna
dialogowego. Natychmiast po zaznaczeniu
tej opcji dostaniesz do dyspozycji pełen
komplet zabawek, pokazany na rysunku
ilustrującym 6. krok tego ćwiczenia. Nie
daj się zastraszyć baterii suwaków, która pojawi się przed Twoimi oczami.
Zazwyczaj korekta zdjęcia dotyczy wyłącznie cieni lub obszarów nadmiernie
rozjaśnionych — a nie obydwu tych zakresów tonalnych równocześnie. Możesz
więc spokojnie zignorować połowę dostępnych parametrów.
Na kłopoty… Bednarski. Jak radzić sobie z kłopotliwymi zdjęciami
Rozdział 8.
229
ciąg dalszy na następnej stronie
Krok 6.
Zaawansowanych opcji dostępnych w oknie
Shadow/Highlight (cień/światło) używam
zazwyczaj wówczas, gdy po rozjaśnieniu
obszaru cieni zdjęcie wygląda sztucznie
i „mdło”. Polecenie Shadow/Highlight
(cień/światło) miewa tendencje do takiego
właśnie zniekształcania charakterystyki
tonalnej zdjęcia, szczególnie w przypadku
fotografii portretowych. w opisywanym
przykładzie pomocne może okazać się
obniżenie wartości parametru Amount
(wartość) w sekcji Shadows (cienie) do około
25 , a następnie zwiększenie wartości
parametrów Tonal Width (szerokość
tonalna) i Radius (promień) w tej samej
sekcji (możesz po prostu przeciągnąć suwaki
tych parametrów w prawo). Dzięki tym
zabiegom zdjęcie powinno nabrać bardziej
wyrazistego wyglądu. Działanie opisywanych
suwaków jest następujące: obniżenie
wartości parametru Tonal Value (szerokość
tonalna) pozwala na skorygowanie wyłącznie najciemniejszych obszarów
zdjęcia. Zwiększenie tego parametru sprawia, że korekta będzie dotyczyć
stopniowo coraz szerszej gamy cieni. Zwiększ go jeszcze trochę, a okaże się,
że działanie funkcji obejmie także półcienie. Podobnie działają suwaki w sekcji
Highlights (światła). Parametr Radius (promień) pozwala określić, jak wiele
pikseli ulegnie wpływowi wykonywanej korekty, jeśli więc Twoim zamiarem
jest zwiększenie obszaru, który modyfikujesz, wystarczy, że zwiększysz wartość
tego parametru. Zwiększenie szczegółowości obszarów zacienionych może
spowodować nadmierne wysycenie barw. W takim przypadku zmniejsz wartość
parametru Color Correction (korekta koloru). Suwak ten w rzeczywistości
działa jak współczynnik nasycenia barw zdjęcia ograniczony do obszaru
poddawanego działaniu polecenia Shadow/Highlight (cień/światło). Do
Twojej dyspozycji pozostaje też suwak Midtone Contrast (kontrast półtonu),
pozwalający na dokonanie korekcji kontrastu półcieni.
Przed...
...i po rozjaśnieniu zakresu cieni przy użyciu polecenia
Shadow/Highlight (cień/światło)
230
Rozdział 8.
Na kłopoty… Bednarski. Jak radzić sobie z kłopotliwymi zdjęciami
I
S
E
G
A
M
R
E
T
P
U
J
©
I
Krok 7.
W porządku, udało nam się poprawić zdjęcie,
które cierpiało na niedostateczną czytelność
zakresu cieni. Warto jednak jeszcze
przekonać się, w jaki sposób działa korekcja
świateł. Ponieważ w przypadku zdjęcia,
nad którym przed chwilą pracowaliśmy,
zakres świateł jest bardzo ubogi w szczegóły,
postanowiłem znaleźć inną fotografię,
która może stanowić dobrą ilustrację
tego problemu. Wybierz zatem ponownie
polecenie Shadow/Highlight (cień/światło)
z menu Image/Adjustments (obrazek/dopasuj)
i zmniejsz wartość parametru Amount
(wartość) w sekcji Shadows (cienie) do 0 .
Krok 8.
Przesuń teraz suwak parametru Amount
(wartość) w sekcji Highlights (światła)
w prawo, aby przyciemnić zakres świateł.
Jest to o tyle nietypowe, że przesuwanie
w prawą stronę suwaków różnych
parametrów w Photoshopie zazwyczaj
powoduje zwiększenie jakiejś wartości
— tutaj wręcz przeciwnie — zabieg ten
sprawia, że zmniejsza się intensywność
i jaskrawość świateł.
Na kłopoty… Bednarski. Jak radzić sobie z kłopotliwymi zdjęciami
Rozdział 8.
231
Kompensacja
prześwietlenia
Czy podczas oglądania własnych zdjęć nie zdarzają Ci się takie
chwile, w których nagle uświadamiasz sobie, że po pierwsze
— flesz błysnął, chociaż nie powinien, po drugie — ustawiłeś
się zbyt blisko fotografowanego obiektu i wszystko zostało
prześwietlone, czy wreszcie, po trzecie — nie posiadasz
odpowiednich kwalifikacji do posługiwania się fleszem i dlatego
ktoś powinien Ci go zabrać, nawet gdyby to wymagało wycięcia
lampy z korpusu aparatu? Jeśli odpowiedziałeś twierdząco na
choćby jedno z tych pytań, to niniejszy poradnik przywracania
do życia zdjęć zaświeconych na śmierć pomoże Ci odzyskać
reputację i zachować aparat w stanie nienaruszonym.
Krok 1.
Otwórz plik z fotografią cierpiącą na jakąś
odmianę „fleszofobii”. w rozpatrywanym
tutaj przykładzie będziemy mieli do
czynienia ze zdjęciem, które zostało
pozbawione większości szczegółów
w związku z niewłaściwym użyciem lampy
błyskowej (chodzi głównie o buzię dziecka
na pierwszym planie, albowiem scena w tle
naświetlona jest poprawnie).
Krok 2.
Utwórz kopię warstwy ze zdjęciem,
przeciągając ją ponad ikonę Create a New
Layer (utwórz warstwę) w dolnej części palety
warstw. Następnie zmień tryb mieszania
tej warstwy z Normal (zwykły) na Multiply
(mnożenie). Ponieważ ten tryb mieszania
działa rzeczywiście jak „mnożnik”, jego użycie
pozwala przywrócić prześwietlonej fotografii
znaczną część niewidocznych początkowo
detali. Ponieważ po jednokrotnym
skopiowaniu warstwy tła buzia dziewczynki
zapewne nadal jest prześwietlona, spróbujmy
wykonać przynajmniej jeszcze jedną jej kopię.
Y
B
L
E
K
A
R
B
E
L
A
K
©
232
Rozdział 8.
Na kłopoty… Bednarski. Jak radzić sobie z kłopotliwymi zdjęciami
Krok 3.
Naciśnij Ctrl+J (Mac OS: Command+J),
aby ponownie powielić skopiowaną warstwę
tła w trybie Multiply (mnożenie). Zabieg
ten spowodował przywrócenie wielu
niewidocznych dotąd szczegółów i odrobinę
zrównoważył kolorystykę buzi dziecka, lecz
miał również swoje złe skutki — tło zdjęcia
i włosy zostały nadmiernie przyciemnione.
Poradzimy sobie jednak także i z tym
problemem — kliknij ikonę Add a Layer
Mask (Utwórz maskę warstwy), znajdującą się
na dole palety warstw.
Krok 4.
Naciśnij klawisz X, aby zmienić kolor
narzędzia na czarny, a następnie naciśnij
klawisz B, aby włączyć narzędzie Brush
(pędzel). Kliknij miniaturę bieżącej
końcówki pędzla znajdującą się na pasku
opcji i z przybornika, który się wówczas
otworzy, wybierz średniej wielkości
końcówkę o miękkich krawędziach.
Rozpocznij od zamalowania włosków
dziewczynki i tła zdjęcia. w miarę postępów
malowania, stopniowo odsłaniana będzie
jaśniejsza warstwa, znajdująca się pod
spodem. Jeśli chcesz, zamaluj także
granatowe ubranko dziecka, które także
zostało nadmiernie przyciemnione. Twoim
celem powinno być przywrócenie naturalnej równowagi jasności zdjęcia
na tyle, na ile tylko będzie to możliwe. Uwaga! Jeśli w pewnym momencie
nieposłuszna ręka zamaluje fragment, który zamalowany być nie powinien
— nie martw się. Wystarczy, że zmienisz kolor narzędzia na biały (naciskając
klawisz X) i ponownie zamalujesz popełniony błąd. Możliwość łatwego retuszu
błędów jest jedną z największych zalet stosowania masek warstw.
Przed
Po
Na kłopoty… Bednarski. Jak radzić sobie z kłopotliwymi zdjęciami
Rozdział 8.
233
Naprawianie
nierównomiernie
doświetlonych
zdjęć
Niektórzy fotografowie objawiają naturalną skądinąd tendencję
do reagowania stosownie do najbliższego otoczenia, w którym
się znajdują, zamiast do tego, co widzą, patrząc przez obiektyw
aparatu. Na przykład podczas pobytu na koncercie w hali
widzą na scenie dziesiątki reflektorów, które ją oświetlają. Co
ciekawe jednak, wielu z nich wychodzi wówczas z założenia, że
w tym wszystkim brakuje jeszcze jednego źródła światła, czyli
ich lampy błyskowej, bo akurat w tym miejscu, w którym siedzą,
jest ciemno. Kiedy potem oglądasz takie zdjęcie, widać na nim,
że błysk flesza oświetlił wszystkich widzów siedzących przed
fotografującym i tym samym nadszarpnął jakość udanego pod
innymi względami ujęcia. Prześledźmy zatem szybki sposób
nadawania zdjęciom takiego wyglądu, jak gdyby lampa błyskowa
rzeczywiście nie została użyta.
Krok 1.
Otwórz plik z fotografią, w której użycie
lampy błyskowej zrujnowało część obrazu
(zupełnie jak na pokazanym obok zdjęciu,
zrobionym w parku rozrywki Walta Disneya
na Florydzie. Głównym obiektem na
fotografii miał być przepięknie oświetlony
zamek, a nie turyści, choć nie mam żadnych
wątpliwości, że są to naprawdę mili ludzie).
Naciśnij klawisz L, aby włączyć narzędzie
Lasso, a następnie narysuj zaznaczenie
obejmujące tę część zdjęcia, która została
niepotrzebnie doświetlona błyskiem flesza
(na przykładowym zdjęciu będzie to tłum
turystów na pierwszym planie).
Y
B
L
E
K
T
T
O
C
S
©
Krok 2.
Następną czynnością, którą powinniśmy
wykonać, jest naniesienie poprawki do
zakresu tonalnego w zaznaczonym obszarze.
Nie chcemy jednak, aby efekt tej poprawki
kłuł w oczy. Trzeba zatem zmiękczyć nieco
krawędzie narysowanego zaznaczenia,
dzięki czemu zmiana kolorystyki nie będzie
wydawać się zbyt gwałtowna, a retusz płynnie
wtopi się w tło. w tym celu wybierz polecenie
Feather (wtapianie) z menu Select (zaznacz).
w oknie dialogowym Feather (wtapianie)
wprowadź wartość wtopienia równą 25
pikseli. (Nawiasem mówiąc, owe 25 pikseli to wartość, która niekoniecznie
będzie odpowiednia dla Twojego zdjęcia. Regułą jest tu wybór promienia
wtopienia w zależności od rozdzielczości obrazu — im większa, tym większy
powinien być promień).
234
Rozdział 8.
Na kłopoty… Bednarski. Jak radzić sobie z kłopotliwymi zdjęciami
Krok 3.
Łatwiej będzie Ci wybrać prawidłowy
promień wtopienia, jeśli ukryjesz widok
krawędzi selekcji (graficy nazywają je
niekiedy „maszerującymi mrówkami”).
Uważaj jednak, abyś nie usunął samego
zaznaczenia — powinno ono pozostać
niezmienione — chodzi bowiem tylko
o ukrycie rozpraszających uwagę krawędzi.
Naciśnij Ctrl+H (Mac OS: Command+H),
a następnie skorzystaj ze skrótu Ctrl+L
(Mac OS: Command+L), aby wydać
polecenie Levels (poziomy). w dolnej części
okna znajdują się suwaki Output Levels
(poziomy wyjścia). Przeciągnij biały suwak
w lewo, co spowoduje przyciemnienie zaznaczonego obszaru. Jeśli ukryłeś
krawędzie zaznaczenia, nie powinieneś mieć żadnego problemu z idealnym
dopasowaniem kolorystyki retuszowanego fragmentu do jego otoczenia. Na
koniec naciśnij Ctrl+D (Mac OS: Command+D), aby anulować niepotrzebne
już zaznaczenie — i gotowe!
Przed: lampa błyskowa jest zbyt słaba, by oświetlić
zamek znajdujący się kilkaset metrów przed
fotografującym
Po: niepożądane rozjaśnienie pierwszego planu
fotografii zostało zniwelowane, a zdjęcie — ocalone
Na kłopoty… Bednarski. Jak radzić sobie z kłopotliwymi zdjęciami
Rozdział 8.
235
Łatwy sposób
poprawiania
niedoświetlonych
zdjęć
Przedstawiam przepis na korektę tonalną obrazu dla tych,
którzy nie znoszą wykonywać korekt tonalnych. Statystyki
twierdzą, że ponad 60 milionów Amerykanów cierpi z powodu
paraliżującego zmysły strachu przed WKT (Wykonywaniem
Korekcji Tonalnych). Omówiona tutaj technika nie wymaga
żadnej znajomości poleceń takich jak Levels (poziomy) lub
Curves (krzywe) i pewnie dlatego jest tak popularna. Dodatkowo
z łatwością jej wykonania idą w parze znakomite rezultaty, jakie
pozwala uzyskać podczas naprawiania niedoświetlonych zdjęć.
Krok 1.
Otwórz plik z jakąś niedoświetloną fotografią.
Na rysunku obok pokazano zdjęcie, które
powinno być zrobione przy dłuższym czasie
naświetlania, z lampą błyskową, lub też przy
użyciu obydwu tych technik.
Krok 2.
Naciśnij Ctrl+J (Mac OS: Command+J), aby
utworzyć kopię warstwy tła. Nowa warstwa
otrzyma domyślną nazwę Layer 1 (warstwa
1). Zmień tryb mieszania tej nowej warstwy
z Normal (zwykły) na Screen (mnożenie
odwrotności), mocno rozjaśniając w ten
sposób całą fotografię.
Y
B
L
E
K
T
T
O
C
S
©
236
Rozdział 8.
Na kłopoty… Bednarski. Jak radzić sobie z kłopotliwymi zdjęciami
Krok 3.
Jeśli obraz wciąż nie jest wystarczająco
jasny, powtórz ostatnio wykonaną czynność,
czyli skopiuj aktywną warstwę, naciskając
skrót klawiaturowy Ctrl+J (Mac OS:
Command+J), i zmień tryb mieszania
otrzymanego w ten sposób duplikatu na
Screen (mnożenie odwrotności). w zależności
od początkowej jakości fotografii, możesz
potrzebować nawet kilku takich warstw,
dlatego nie wstydź się i kopiuj je tak długo,
aż obraz zacznie wyglądać tak, jak powinien.
Krok 4.
Może się zdarzyć, że po wykonaniu którejś
z kolei kopii warstwy obraz nagle zacznie
wyglądać tak, jak gdyby był prześwietlony.
W tym momencie będziesz więc potrzebować
czegoś w rodzaju „połowy warstwy” lub
— innymi słowy — „połowy doświetlenia”.
Zmniejsz wartość parametru Opacity dla
najnowszej kopii warstwy ze zdjęciem na tyle,
by fotografia uzyskała poprawny wygląd.
100-procentowe krycie oznacza, że zawartość warstwy jest w pełni widoczna,
a 0-procentowe, że warstwa jest niewidoczna. Jeśli ustawisz krycie na poziomie
50 procent, zawartość warstwy stanie się półprzezroczysta. (Czy jednak muszę
Ci to mówić? Mam nadzieję, że jest to dla Ciebie oczywiste). Kiedy zdjęcie
uzyska już odpowiedni wygląd, spłaszcz obraz, wybierając polecenie Flatten
Image (spłaszcz obrazek) z podręcznego menu palety Layers (warstwy).
WSKAZÓWKA:
Istnieje analogiczny sposób na przyciemnienie prześwietlonych zdjęć. Cała
różnica polega na tym, że zamiast trybu Screen (mnożenie odwrotności),
skopiowanym warstwom nadajemy tryb Multiply (mnożenie).
Przed...
...i po nałożeniu na siebie kilku kopii warstwy tła w trybie Screen
(mnożenie odwrotności)
Na kłopoty… Bednarski. Jak radzić sobie z kłopotliwymi zdjęciami
Rozdział 8.
237
Korekcja
ekspozycji
w Photoshopie
CS2
Jedną z największych zalet formatu RAW jest możliwość korekcji
ekspozycji w Photoshopie — a zatem już po wykonaniu zdjęcia
— przy użyciu opcji dostępnych w oknie importu zdjęć w tym
właśnie formacie. Sytuacja wygląda trochę gorzej, jeśli Twój
aparat nie oferuje możliwości zapisywania zdjęć w formacie
RAW — do tego typu korekcji zwykłych obrazków zazwyczaj
używa się poleceń takich jak Curves (krzywe) lub Levels
(poziomy). Photoshop CS2 oferuje jednak nowe polecenie,
umożliwiające skorygowanie ekspozycji nawet w przypadku
zwykłych zdjęć i choć zostało ono zaprojektowane pod kątem
edycji obrazków o podwyższonej głębi barw i działa nieco inaczej
niż analogiczne funkcje w oknie importu zdjęć RAW, może
okazać się bardzo przydatnym narzędziem do korygowania
niedoświetlonych fotografii w formacie JPEG.
Y
B
L
E
K
T
T
O
C
S
©
Krok 1.
Wczytaj niedoświetlone zdjęcie
(przykładowa fotografia pokazana na
rysunku obok przedstawia kolejny już
w tym rozdziale samochód niemieckiej
marki, ale uwierz mi na słowo, że to nie
jest kryptoreklama!). Wybierz polecenie
Exposure (ekspozycja) z menu Image/
Adjustments (obrazek/dopasuj). Przyjrzyj
się zawartości okna dialogowego Exposure
(ekspozycja) — zostało ono pokazane
na rysunku do 2. kroku ćwiczenia. Znajdują
się tam wprawdzie znajomo wyglądające
trzy ikony kroplomierzy, lecz sposób ich działania jest zupełni inny niż
bliźniaczych narzędzi w oknach poleceń Levels (poziomy) czy Curves (krzywe)
— tutaj zmiana polega jedynie na modyfikacji jasności obrazu.
Krok 2.
Suwak Exposure (ekspozycja) działa
podobnie jak regulacja ekspozycji
w ustawieniach Twojego aparatu cyfrowego.
Przesunięcie tego suwaka w prawą
stronę (w sposób pokazany na rysunku)
powoduje przede wszystkim zwiększenie
jasności świateł zdjęcia, lecz jednocześnie
odrobinę rozjaśnia półcienie (można to
z grubsza porównać do przesunięcia suwaka
poziomów wejścia dla świateł w oknie
dialogowym Levels (poziomy) w lewo —
położenie suwaka półcieni również ulega wówczas zmianie). Suwak Exposure
(ekspozycja) to najważniejsze narzędzie w oknie dialogowym omawianego
polecenia.
238
Rozdział 8.
Na kłopoty… Bednarski. Jak radzić sobie z kłopotliwymi zdjęciami
Krok 3.
Przesunięcie suwaka Offset (kompensacja)
w prawo — czyli powyżej wartości zerowej
— powoduje efekt rozjaśnienia całego
zdjęcia, nieco przypominający rezultat
przesunięcia suwaka wyjścia dla cieni
w oknie dialogowym Levels (poziomy). Jeśli
przesuniesz suwak Offset (kompensacja)
w lewo — czyli poniżej zera — to
spowoduje on pogłębienie cieni na zdjęciu,
pozostawiając zakres świateł w praktycznie
niezmienionym stanie. Rezultat ten można
porównać do efektów przesunięcia w prawo suwaka poziomów wejścia dla
cieni w oknie dialogowym Levels (poziomy). Wiem, trochę to dziwne.
Krok 4.
Suwak Gamma ma wpływ przede wszystkim na
półcienie i część zakresu świateł — podobnie
jak suwak półcieni w oknie dialogowym Levels
(poziomy). Przesunięcie tego suwaka w prawo
powoduje rozjaśnienie półcieni, zaś w lewo
— przyciemn ienie tego zakresu.
WSKAZÓWKA:
Suwaki znajdujące się w omawianym
oknie dialogowym są wyjątkowo „czułe”
na niewielkie nawet zmiany położenia.
Większość zadań związanych z korekcją
ekspozycji wymaga jedynie bardzo
nieznacznego ich przesunięcia, warto
więc wypróbować następującą sztuczkę:
przytrzymaj klawisz Ctrl (Mac OS: Command)
i przesuń kursor ponad pole parametru, który chcesz zmienić. Teraz, nie
zwalniając wciśniętego klawisza, możesz przesuwać kursor myszy w lewo
i w prawo, precyzyjnie dostosowując wartość wskazanego parametru.
Na kłopoty… Bednarski. Jak radzić sobie z kłopotliwymi zdjęciami
Rozdział 8.
239
ciąg dalszy na następnej stronie
Krok 5.
Skorygowanie ekspozycji w 2. kroku ćwiczenia
spowodowało nadmierne rozjaśnienie
zakresu świateł. Szczególnie ucierpiały na
tym przednie światła samochodu na zdjęciu.
Postanowiłem anulować uzyskany efekt
i rozpocząć korekcję jeszcze raz. Tym razem
jednak powieliłem najpierw warstwę tła,
przeciągając ją ponad ikonę Create a New
Layer (utwórz warstwę), znajdującą się na
dole palety Layers (warstwy), a następnie
ukryłem otrzymaną w ten sposób kopię
warstwy, klikając ikonę z symbolem oka,
znajdującą się obok jej miniatury. Po zmianie
bieżącej warstwy na warstwę Background (tło)
wydałem polecenie Exposure (ekspozycja) i zwiększyłem wartość parametru
Exposure (ekspozycja) do +1,40. Ponownie wyświetliłem skopiowaną
wcześniej warstwę i wykonałem na niej czynności opisane w krokach od 2. do 4.
Po rozjaśnieniu duplikatu warstwy dołączyłem do niej maskę, klikając ikonę Add
a Layer Mask (utwórz maskę warstwy), znajdującą się na dole palety warstw.
Pędzlem o miękkich krawędziach zamalowałem na masce warstwy (kolorem
czarnym) te fragmenty zdjęcia, pod którymi znajdowały się przednie światła
samochodu, odsłaniając w ten sposób nieco ciemniejszą ich wersję, znajdującą
się na warstwie tła. Koniecznie wypróbuj tę metodę!
Przed...
...i po zastosowaniu polecenia Exposure (ekspozycja)
i skorygowaniu wyglądu świateł przy użyciu maski warstwy
240
Rozdział 8.
Na kłopoty… Bednarski. Jak radzić sobie z kłopotliwymi zdjęciami
Jeśli kiedykolwiek posługiwałeś się narzędziami Dodge
(rozjaśnianie) i Burn (przyciemnianie), wiesz, że nie należą
one, delikatnie mówiąc, do najbardziej udanych. Dlatego też
profesjonaliści korzystają z metody opisanej poniżej — daje ona
taką kontrolę nad obrazem, o jakiej mógłbyś tylko pomarzyć,
posługując się klasycznymi narzędziami Dodge i Burn. Co więcej,
technika ta „nie wpływa destrukcyjnie na piksele” (czyli nie
niszczy pierwotnego wyglądu obrazka podczas edycji).
Profesjonalne
przyciemnianie
i rozjaśnianie
Krok 1.
Na przykładowym zdjęciu (rysunek obok)
słońce nie oświetlało wystarczająco dobrze
niektórych ważnych elementów scenerii.
Musimy więc ręcznie rozjaśnić te fragmenty
fotografii, a wśród nich przede wszystkim
wiszący na pierwszym planie szyld i ocienioną
ścianę i okna budynku po lewej stronie kadru.
Przyda się też nieznaczne przyciemnienie zbyt
jaskrawo oświetlonej ściany tuż pod szyldem
oraz obiektów w lewym górnym rogu ujęcia.
Y
B
L
E
K
T
T
O
C
S
©
Krok 2.
Wybierz polecenie New Layer (nowa warstwa)
z podręcznego menu palety Layers (warstwy).
Dlaczego tworzymy nową warstwę akurat
w taki sposób? Otóż kliknięcie ikony Create
New Layer (utwórz warstwę), choć szybsze
w działaniu, nie spowoduje wyświetlenia okna
dialogowego New Layer (nowa warstwa), które
jest niezbędne do zastosowania opisywanej techniki. Jeśli nie cierpisz rozwijanych
menu lub jesteś maniakiem wszelkiego rodzaju skrótów klawiaturowych (sam
zadecyduj, do której z tych grup należysz), możesz kliknąć ikonę Create New
Layer (utwórz warstwę), przytrzymując klawisz Alt (Mac OS: Option). w oknie
dialogowym New Layer (nowa warstwa) zmień tryb mieszania na Overlay
(nakładka), a następnie zaznacz znajdujące się tuż pod spodem pole opcji Fill
with Overlay-neutral color (50 gray) (wypełnij kolorem neutralnym dla nakładki
(50 szarości)). Opcja ta jest standardowo nieaktywna, lecz staje się dostępna
między innymi po wybraniu trybu mieszania Overlay (nakładka). Po kliknięciu
wspomnianego pola wyboru zatwierdź utworzenie nowej warstwy przyciskiem OK.
Na kłopoty… Bednarski. Jak radzić sobie z kłopotliwymi zdjęciami
Rozdział 8.
241
ciąg dalszy na następnej stronie
Krok 3.
Utworzona zostanie nowa warstwa obrazu
(wypełniona 50-procentowym kolorem
szarym), umieszczona powyżej warstwy
Background (tło). (Wypełnienie warstwy
kolorem szarym o nasyceniu 50 i zmiana
trybu mieszania na Overlay (nakładka)
sprawia, że Photoshop ignoruje wypełnienie.
Wprawdzie miniatura warstwy widoczna
w palecie będzie szara, lecz w oknie
dokumentu warstwa ta będzie całkowicie
przezroczysta).
Krok 4.
Naciśnij klawisz B, włączając w ten sposób
narzędzie Brush (pędzel) i z przybornika
końcówek pędzla znajdującego się na pasku
opcji wybierz duży pędzel o łagodnych
krawędziach. Zmniejsz poziom krycia
narzędzia do około 30 .
Krok 5.
Naciśnij kolejno klawisze D i X, aby zmienić
kolor narzędzia na biały, a następnie
rozpocznij malowanie w miejscach, które
chcesz rozjaśnić (w przykładzie pokazanym
obok za pomocą tej techniki rozjaśniłem
szyld na pierwszym planie zdjęcia). w miarę
malowania, na miniaturze warstwy w palecie
warstw pojawią się jasne pociągnięcia pędzla,
a szyld będzie stopniowo rozjaśniany.
Krok 6.
Jeśli pierwsze pociągnięcie pędzlem
po wybranym obszarze nie przynosi
spodziewanych rezultatów, zwolnij przycisk
myszy i ponownie zamaluj wybrany obszar.
Ponieważ cała operacja odbywa się przy
stosunkowo niewielkim współczynniku krycia,
rozjaśnienie będzie niejako „sumować się”
w miarę nakładania kolejnych pociągnięć
pędzla. (Okna budynku po lewej stronie
zdjęcia musiałem zamalować trzykrotnie).
Uwaga! Jeśli po zakończeniu pracy
rozjaśnienie wybranych fragmentów okaże
się zbyt intensywne, zmniejsz stopień krycia
bieżącej warstwy w palecie warstw.
242
Rozdział 8.
Na kłopoty… Bednarski. Jak radzić sobie z kłopotliwymi zdjęciami
Krok 7.
Naciśnij teraz klawisz D, aby zmienić kolor
narzędzia na czarny, i zamaluj zbyt jaskrawo
oświetloną ścianę budynku, widoczną tuż
pod szyldem. Zamaluj również drzwi z blachy
falistej w lewym górnym rogu zdjęcia. Gdy
skończysz, naciśnij klawisz X i rozjaśnij
zbyt ciemną ścianę widoczną na pierwszym
planie, po prawej stronie ujęcia. Przyjrzyj się
teraz miniaturze warstwy w trybie Overlay
(nakładka) w palecie warstw — odzwierciedla
ona wszystkie jasne i ciemne pociągnięcia
pędzlem, które umożliwiły przywrócenie
równowagi tonalnej fotografii.
Przed. Szyld na pierwszym planie jest zbyt ciemny, a ściana i okna
budynku po lewej stronie wręcz toną w ciemnościach
Po. Szyld i ściana budynku po lewej stronie kadru zostały
rozjaśnione, zaś blaszane drzwi w lewym górnym rogu
i oświetlona ściana widoczna tuż pod szyldem — odrobinę
przyciemnione
Na kłopoty… Bednarski. Jak radzić sobie z kłopotliwymi zdjęciami
Rozdział 8.
243
Natychmiastowe
usuwanie
efektu
czerwonych oczu
Kiedy patrzę na cyfrowy aparat fotograficzny z lampą błyskową
umiejscowioną bezpośrednio nad obiektywem, myślę sobie:
„Oto zautomatyzowany sprzęt do produkcji zdjęć z efektem
czerwonych oczu”. Jeśli jesteś zawodowym fotografikiem,
z pewnością nie masz zbyt często do czynienia z podobnym
efektem na swoich zdjęciach, bo lampa w Twoim aparacie
nie jest umieszczona tuż nad obiektywem — albo używasz
oddzielnego flesza, trzymając go w ręku, albo korzystasz ze
specjalistycznego oświetlenia studyjnego, albo też posługujesz
się tuzinem innych wariackich sztuczek. Jednak nawet
profesjonalista zazna (nie)przyjemności obcowania z efektem
czerwonych oczu, jeśli weźmie do ręki kompaktowy, tani aparat
cyfrowy. Zapoznajmy się więc z równie „kompaktową” techniką
usuwania tego efektu z fotografii.
Krok 1.
Otwórz plik z fotografią, na której pojawia się
efekt czerwonych oczu (na przykładowym
zdjęciu czerwonych źrenic „dorobił się” synek
mojego kolegi, Eric).
Krok 2.
Naciśnij klawisz Z, aby włączyć narzędzie
Zoom (lupka), i powiększ fragment zdjęcia
w taki sposób, by efekt czerwonych oczu był
bardzo wyraźnie widoczny. Włącz narzędzie
Red Eye (usuwanie efektu czerwonych oczu),
korzystając z paska narzędzi Photoshopa
— znajduje się ono pod ikoną narzędzia Spot
Healing Brush (punktowy pędzel korygujący).
Jeśli chcesz, narzędzie Red Eye (usuwanie
efektu czerwonych oczu) można włączyć przy
użyciu skrótu klawiaturowego — wystarczy
nacisnąć Shift+J odpowiednią ilość razy.
R
E
S
O
M
E
V
A
D
©
244
Rozdział 8.
Na kłopoty… Bednarski. Jak radzić sobie z kłopotliwymi zdjęciami
Krok 3.
Trudno wyobrazić sobie narzędzie, które
byłoby prostsze w użyciu. Wystarczy raz
kliknąć zabarwioną na czerwono źrenicę,
aby błyskawicznie usunąć niepożądany
efekt (przykładowy rezultat działania tego
narzędzia pokazany jest na rysunku
obok). Działanie narzędzia Red Eye
(usuwanie efektu czerwonych oczu) można
porównać do działania innego spośród
narzędzi Photoshopa — różdżki. Kliknięcie
powoduje tutaj bowiem automatyczne
zaznaczenie całego czerwonego fragmentu
(i skorygowanie go). Jeśli za pierwszym
razem nie udało Ci się uzyskać wystarczająco
dobrych rezultatów, możesz dostosować
działanie narzędzia Red Eye (usuwanie efektu czerwonych oczu), korzystając
z dwóch parametrów znajdujących się na pasku opcji: Pupil Size (wielkość
źrenicy) i Darken Amount (intensywność przyciemniania).
Krok 4.
Działanie parametru Pupil Size (wielkość
źrenicy) można porównać do ustawienia
Threshold (próg), dostępnego po wybraniu
narzędzia Magic Wand (różdżka). Im wyższa jest bowiem wartość tego
parametru, tym szersze spektrum barw zostanie skorygowane podczas
niwelowania efektu czerwonych oczu. Jeżeli zatem pierwsza próba nie
spowodowała usunięcia całego czerwonego przebarwienia ze źrenicy, spróbuj
zwiększyć wartość parametru Pupil Size (wielkość źrenicy). Drugi spośród
parametrów działania omawianego narzędzia, Darken Amount (intensywność
przyciemniania), określa przyciemnienie koloru, którym zastąpimy czerwień
źrenicy. Standardowa wartość tego parametru wynosi 50 i zabarwia źrenicę na
bardzo ciemny odcień szarości. Jeśli chcesz uzyskać jeszcze ciemniejszy (a być
może nawet czarny) odcień źrenic, po prostu zwiększ wartość parametru Darken
Amount (intensywność przyciemniania).
Krok 5.
Zakończ retusz zdjęcia, klikając narzędziem
Red Eye (usuwanie efektu czerwonych oczu)
źrenicę prawego oka Erica (w analogiczny
sposób, w jaki kliknąłeś źrenicę jego
lewego oka). Naciśnij Ctrl+0 (Mac OS:
Command+0), aby przywrócić standardowe
powiększenie dokumentu, i oceń efekt
swojej pracy.
Na kłopoty… Bednarski. Jak radzić sobie z kłopotliwymi zdjęciami
Rozdział 8.
245
Korygowanie
wad
obiektywu
Jedną z nowości Photoshopa CS2 jest specjalny filtr obrazu,
stanowiący w rzeczywistości bardzo uniwersalny zestaw
różnych narzędzi, które umożliwiają skorygowanie najczęściej
występujących zniekształceń zdjęć spowodowanych przez
niedoskonałości układu optycznego aparatów fotograficznych.
Wśród takich niepożądanych efektów wyróżnić można przede
wszystkim zniekształcenia beczkowate i poduszkowe, błędy
w odwzorowaniu perspektywy, aberrację chromatyczną
i winietowanie. Co ciekawe, możliwość korygowania ostatniego
z wymienionych problemów była dostępna już od pewnego
czasu, lecz jedynie w przypadku zdjęć w formacie RAW. Odtąd
można usuwać efekt winiety również w przypadku zwykłych
fotografii w formacie JPEG.
Problem 1.
Zniekształcenia perspektywiczne
Krok 1.
Pierwszy spośród niepożądanych
efektów, którymi zajmiemy się w tym
ćwiczeniu, to zniekształcenia perspektywy.
Na przykładowym zdjęciu, pokazanym na
rysunku obok, podstawy budynków wydają
się mniejsze niż ich dachy (w szczególności
dotyczy to budynku po lewej stronie). Całość
sprawia wrażenie wesołej, nieco skrzywionej
perspektywy rodem z kreskówek, jednak mój
klient zupełnie nie miał poczucia humoru.
Krok 2.
Brak poczucia humoru klientów często zmusza
do korygowania zdjęć. Tak będzie i tym
razem — wybierz polecenie Lens Correction
(korygowanie wad obiektywu) z menu Filter/
Distort (filtr/zniekształć). Gdy pojawi się okno
dialogowe Lens Correction (korygowanie wad
obiektywu), wyłącz opcję Show Grid (pokaż
siatkę), a następnie skieruj swój wzrok ku
sekcji Transform (przekształć), znajdującej się
w prawej dolnej części okna. Kliknij suwak
parametru Vertical Perspective (perspektywa
pionowa) i przeciągnij go w prawo, aż budynki
nabiorą właściwych proporcji. Działanie
filtra polega na proporcjonalnym zwężeniu
górnej części zdjęcia, co jednocześnie powoduje pojawienie się wąskich, pustych
fragmentów obrazka wzdłuż górnej i bocznych krawędzi obszaru roboczego
fotografii (fragmenty te wypełnione są biało-szarą szachownicą).
246
Rozdział 8.
Na kłopoty… Bednarski. Jak radzić sobie z kłopotliwymi zdjęciami
I
S
E
G
A
M
R
E
T
P
U
J
©
I
Krok 3.
Istnieje oczywiście sposób na to, by poradzić
sobie z pustymi fragmentami — służy do
tego rozwijana lista Edge (krawędzie),
znajdująca się w dolnej części sekcji
Transform (przekształć). z listy tej wybierz
opcję Edge Extension (wypełnij krawędzie),
która umożliwia dobudowanie brakujących
fragmentów na podstawie wyglądu krawędzi
obrazka. Kliknij przycisk OK, aby zatwierdzić
wybrane ustawienia. Uwaga! Niezależnie
od tego, że opcja Edge Extension (wypełnij
krawędzie) zazwyczaj dobrze radzi sobie
z uzupełnieniem brakujących fragmentów
zdjęcia, może się zdarzyć, że po zakończeniu
pracy z filtrem Lens Correction (korygowanie wad obiektywu) będziesz musiał
poprawić sztucznie dorobione miejsca przy użyciu narzędzi Clone Stamp
(stempel) i Healing Brush (pędzel korygujący).
Przed: podstawy budynków wydają się być mniejsze
od ich dachów
Po: zniekształcenie perspektywy zostało skorygowane
Na kłopoty… Bednarski. Jak radzić sobie z kłopotliwymi zdjęciami
Rozdział 8.
247
ciąg dalszy na następnej stronie
I
S
E
G
A
M
R
E
T
P
U
J
©
I
Problem 2.
Zniekształcenia beczkowate
Krok 1.
Kolejne z typowych zniekształceń
spowodowanych niedoskonałościami
obiektywu aparatu to tak zwane zniekształcenia
beczkowate. Polegają one na wybrzuszeniu
i zaokrągleniu prostych krawędzi obiektów,
szczególnie tych, które znajdują się blisko
krawędzi zdjęcia. Z problemem tym rozprawimy
się, ponownie korzystając z polecenia Lens
Correction (korygowanie wad obiektywu),
tym razem jednak posłużymy się suwakiem o nazwie Remove Distortion (usuń
zniekształcenie), znajdującym się w prawej górnej części okna dialogowego tego
polecenia. Kliknij i przeciągnij ten suwak w prawo, aby spowodować „wklęśnięcie”
krawędzi zdjęcia i proporcjonalne przekształcenie znajdujących się na fotografii
obiektów. Jeśli zamiast suwakiem wolisz posługiwać się narzędziami działającymi
w „tradycyjny” sposób, włącz narzędzie Remove Distortion (usuń zniekształcenie),
znajdujące się na samej górze paska narzędzi w oknie Lens Correction (korygowanie
wad obiektywu), a następnie kliknij i przeciągnij do wnętrza zdjęcia w oknie
podglądu. W analogiczny sposób można też usuwać zniekształcenia poduszkowate
— wystarczy w tym celu kliknąć i przeciągnąć kursorem myszy od środka na
zewnątrz fotografii. Krawędzie obrazu zostaną wówczas odpowiednio uwypuklone.
Ponieważ jednak przy użyciu owego „tradycyjnego” narzędzia trudno jest uzyskać
drobne, precyzyjne korekty tego typu zniekształceń, zachęcam Cię mimo wszystko
do pozostania przy wspomnianym wcześniej suwaku.
Krok 2.
Po kliknięciu przycisku OK, wzdłuż krawędzi
zdjęcia pojawią się puste przestrzenie, które
należy wykadrować. Włącz zatem narzędzie
Crop (kadrowanie), naciskając klawisz C
i wykadruj zdjęcie w taki sposób, by brakujące
krawędzie zostały obcięte. Przyznam, że ze
względu na niewielki rozmiar zamieszczonych
tutaj rysunków trudno jest dostrzec różnicę
w wyglądzie przykładowych zdjęć, lecz
z pewnością dostrzeżesz ją, samodzielnie
korygując zniekształcenia fotografii.
Przed
Po usunięciu zniekształceń beczkowatych
248
Rozdział 8.
Na kłopoty… Bednarski. Jak radzić sobie z kłopotliwymi zdjęciami
Problem 3.
Efekt winiety
Krok 1.
Efekt winiety to często spotykany
mankament, polegający na nadmiernym
przyciemnieniu krawędzi zdjęcia. Można go
jednak z łatwością zniwelować, posługując się
poleceniem Lens Correction (korygowanie
wad obiektywu).
Y
B
L
E
K
T
T
O
C
S
©
Krok 2.
W sekcji Vignette (winieta) okna dialogowego
Lens Correction (korygowanie wad
obiektywu) przesuń suwak Amount (wartość)
w prawo i obserwuj stopniowe rozjaśnianie
krawędzi. Przerwij w momencie, gdy
krawędzie będą wystarczająco jasne — na
tyle jasne, by nie odróżniały się od pozostałej
części fotografii. Suwak Midtpoint (punkt
środkowy), znajdujący się tuż pod suwakiem
Amount (wartość), umożliwia dopasowanie
zasięgu retuszu. Na przykładowym zdjęciu
musiałem nieznacznie zwiększyć ten zasięg,
przesuwając go trochę w lewo. Na koniec wystarczy kliknąć przycisk OK,
aby zatwierdzić wybrane ustawienia. Uwaga! Posługując się parametrami
zgromadzonymi w oknie Lens Correction (korygowanie wad obiektywu),
można również korygować efekt aberracji chromatycznej. Ponieważ sposób
postępowania w tym wypadku jest bardzo podobny do technik stosowanych
w przypadku zdjęć w formacie RAW, opisałem je w ćwiczeniu „Korygowanie
aberracji chromatycznej”, w rozdziale 3.
Przed: krawędzie zdjęcia, a szczególnie jego narożniki,
są mocno przyciemnione
Po: niepożądany tutaj efekt winiety został zupełnie usunięty
Na kłopoty… Bednarski. Jak radzić sobie z kłopotliwymi zdjęciami
Rozdział 8.
249
Ratowanie
rozmytych
fotografii
To bardzo prosta sztuczka, która umożliwia uratowanie rozmytej
fotografii przed skasowaniem, lecz zastrzegam z góry, że jej
możliwości są poważnie ograniczone. Po pierwsze, uzyskane
w rezultacie zdjęcie nadaje się co najwyżej do wysłania pocztą
elektroniczną przyjaciołom i rodzinie, ostatecznie można
uzyskać z niego odbitkę o wymiarach nie przekraczających
4×6 cali. Jeśli weźmiesz to pod uwagę, uzyskane efekty są
rzeczywiście bardzo przyzwoite. Całość opiera się na słusznym
skądinąd założeniu, że w mniejszym formacie wiele zdjęć wydaje
się ostrzejszych niż w ich oryginalnej wielkości (najłatwiej się
o tym przekonać, patrząc na wyświetlacz LCD Twojego aparatu
— nawet zupełnie nieostre zdjęcia wydają się na nim bardzo
wyraźne. Smutna prawda wychodzi na jaw dopiero po wczytaniu
zdjęcia do Photoshopa).
Krok 1.
Wczytaj rozmyte zdjęcie, które chciałbyś
poprawić. Przykładowe zdjęcie, pokazane na
rysunku obok, skopiowałem wprost z karty
wyjętej z aparatu.
Y
B
L
E
K
T
T
O
C
S
©
Krok 2.
Wybierz polecenie Image Size (wielkość
obrazka) z menu Image (obrazek).
Nawiasem mówiąc, polecenie to nareszcie
„dorobiło się” w Photoshopie CS2 własnego,
standardowego skrótu klawiaturowego
— jest to skrót Ctrl+Alt+I (Mac OS:
Command+Option+I). Gdy pojawi się
okno dialogowe tego polecenia, zmniejsz
rozdzielczość fotografii z 300 do 72 ppi,
pozostawiając jednocześnie jej początkowe
wymiary w calach (a zatem, w opisywanym
przykładzie, po zmniejszeniu rozdzielczości
zdjęcie nadal miałoby na wydruku nieco ponad 10 cali szerokości). Uwaga!
Jeśli zdjęcie od samego początku miało rozdzielczość 72 ppi, to oczy
Pobierz darmowy fragment (pdf)