„Oto książka wyjątkowa nie tylko w skali kraju. Bodajże jeszcze żaden straceniec przed Rafałem Donicą nie podjął się obejrzenia i przeanalizowania wszystkich istniejących filmów mających swoje korzenie w micie frankensteinowskim” – tak w 2013 roku o książce „Frankenstein 100 lat w kinie” pisał krytyk filmowy Bartosz Czartoryski. Przed państwem II-gie wydanie tej gigantycznej, fascynującej monografii - poprawione, uaktualnione, rozszerzone (II-gie wydanie liczy 353 strony), wzbogacone o nowe rozdziały, jak „Dziwactwa i kurioza”, „Figurki, dioramy, zabawki”, „Frankenstein we współczesnym komiksie”. A wszystko to po raz pierwszy w kolorze, wzbogacone o ponad trzysta nowych zdjęć ilustrujących ewolucję mitu Frankensteina na przestrzeni dwustu lat, i obrazujących jego kondycję w filmie, teatrze, komiksie i pop kulturze.
Darmowy fragment publikacji:
Rafał Donica
FRANKENSTEIN
100 LAT W KINIE
Okładka
Arkadiusz Bielak
Redakcja
Rafał Donica
© Copyright by Rafał Donica, 2016
© Copyright for this edition by e-bookowo, 2016
Wydanie II
Published in Poland
ISBN 978-83-7859-669-1
Wydawnictwo e-bookowo
A3M Agencja Internetowa
Będzin 42-500
ul. Zawale 24
www.e-bookowo.pl
Opowieść, która budziła taką grozę, w oczach zwyczajnych ludzi
mogła być tylko szaleństwem. Bo istotnie, czy istniał prócz mnie,
jego twórcy, ktoś taki, kto by uwierzył, nie przekonawszy się na
własne oczy, w istnienie tego żywego pomnika pychy i ślepej
ignorancji, który bez skrupułów puściłem w świat?
Fragment powieści Mary Shelley „Frankenstein”
Od autora
Zapraszam do lektury opisów i analiz filmów, poświęconych najsłynniejszej postaci, jaką
znało kino grozy. Mam nadzieję, że ten bogaty, wypełniony informacjami i ciekawostkami
zbiór, przypadnie Ci, drogi Czytelniku, do gustu, a wyprawa podążająca śladami Frankensteina
przez ponad sto lat jego obecności w kinie, będzie dla Ciebie równie fascynującą przygodą, jaką
była dla mnie. Niech ta książka będzie wskazówką, jak odnaleźć się w rozległym uniwersum
Frankensteina, i przewodnikiem po gęstwinie filmowych adaptacji słynnej powieści Mary
Shelley, niekiedy bardzo egzotycznych, bo powstałych w różnych zakątkach naszego globu.
Niniejsza książka jest efektem siedmioletniej pracy badawczej, dziesiątek godzin spędzonych
na szukaniu filmów i setek przeznaczonych na ich obejrzenie i analizowanie. Monografii tak
słynnej postaci, jaką jest Frankenstein, nie dało się napisać bez korzystania z przepastnych
zasobów internetu oraz bogatej bibliografii mu poświęconej. Przez nagromadzenie informacji
ze źródeł maści wszelakiej, faktów i ciekawostek na temat Frankensteina, których dowia-
dywałem się przez ostatnie lata od filmoznawców i fascynatów postaci Frankensteina, mno-
gości przywołanych filmów, których nie jestem nawet w stanie zliczyć, niniejsza książka sama
w sobie zaczęła przypominać potwora poskładanego z kawałków różnego pochodzenia.
O ogromie czasu i energii, jaka została włożona przeze mnie w powstanie „Frankensteina 100
lat w kinie” niech świadczy myśl, która kołatała się w mojej głowie pod koniec prac nad książką,
a która brzmiała mniej więcej tak: „Gdybym zabierając się za pisanie wiedział, z jak rozległym
uniwersum, z jak gigantyczną, niemal nieskończoną materią przyjdzie mi się mierzyć, nigdy bym się tego
nie podjął.”
Zapraszam na wyprawę przez ponad sto lat kina, które zmieniało się wraz z Fran-
kensteinem, a Frankenstein wraz z nim. Na wyprawę śladami szkaradnego potomstwa Mary
Shelley. Dowiecie się tu wszystkiego, co chcielibyście wiedzieć o Frankensteinie, ale baliście się
zapytać.
SPIS TREŚCI
9
Wstęp ................................................................................................................................................................................................
16
1. Powieść Mary Shelley 1818 r. ........................................................................................................................................................
24
1.2 Wiktor Frankenstein - charakterystyka ..................................................................................................................................
29
1.3 Monstrum - charakterystyka ...................................................................................................................................................
31
2. Frankenstein w teatrze 1823, 1826 i 1927 r. ..................................................................................................................................
33
3. Frankenstein pierwszy raz w kinie: „Thomas Edison’s Frankenstein” reż. J. Searle Dawley, 1910 r. ................................
4. Filmy Universal Pictures z Borisem Karloffem w roli monstrum 1931-1939 r.
35
4.1 Boris Karloff - „Frankenstein” reż. James Whale, 1931 r. ....................................................................................................
46
4.2 Boris Karloff - „Narzeczona Frankensteina” reż. James Whale, 1935 r. ............................................................................
51
4.3 Boris Karloff - „Syn Frankensteina” reż. Rowland V. Lee, 1939 r. ....................................................................................
5. Filmy Universal Pictures - następcy Borisa Karloffa
55
5.1 Lon Chaney Jr. - „Duch Frankensteina” reż. Erle C. Kenton, 1942 r. ................................................................................
58
5.2 Bela Lugosi - „Frankenstein spotyka Człowieka-wilka” reż. Roy William Neill, 1943 r. ..............................................
61
5.3 Glenn Strange - „Dom Frankensteina” reż. Erle C. Kenton, 1944 r. ..................................................................................
64
6. Śmierć i odrodzenie monstrum w filmach Universal Pictures ................................................................................................
7. Pozostałe filmy z lat 1910-1950
66
„Life Without Soul” reż. Joseph W. Smiley, 1915 r. ...................................................................................................................
66
„Mostro di Frankenstein, Il” reż. Eugenio Testa, 1921 r. ……...................................................................................................
67
W latach 1910-1950 Frankenstein pojawił się również w: .........................................................................................................
8. Lata 50.-70. XX wieku – Filmy z wytwórni Hammer
68
8.1 „Przekleństwo Frankensteina” reż. Terence Fisher, 1957 r. ................................................................................................
71
8.2 „Zemsta Frankensteina” reż. Terence Fisher, 1958 r. ...........................................................................................................
74
8.3 „Zło Frankensteina” reż. Freddie Francis, 1964 r. ................................................................................................................
78
8.4 „Frankenstein stworzył kobietę” reż. Terence Fisher, 1967 r. .............................................................................................
81
8.5 „Frankenstein musi zginąć” reż. Terence Fisher, 1969 r. .....................................................................................................
84
8.6 „Horror Frankensteina” reż. Jimmy Sangster, 1970 r. .........................................................................................................
87
8.7 „Frankenstein i potwór z piekła” reż. Terence Fisher, 1974 r. ............................................................................................
9. Lata 70. XX wieku
90
9.1 „Ciało dla Frankensteina” reż. Paul Morrisey, Antonio Margheriti, 1973 r. ....................................................................
92
9.2 „Frankenstein: Prawdziwa historia” (TV) reż. Jack Smight, 1973 r. ..................................................................................
94
9.3 „Młody Frankenstein” reż. Mel Brooks, 1974 r. ....................................................................................................................
10. Pozostałe filmy z lat 1951-1979
99
„I Was a Teenage Frankenstein” reż. Herbert L. Strock, 1957 r. ............................................................................................
„Frankenstein-1970” reż. Howard W. Koch, 1958 r. ................................................................................................................
99
„Frankenstein’s Daughter” reż. Richard E. Cunha, 1958 r. ..................................................................................................... 100
101
„Tales of Frankenstein” (TV) reż. Curt Siodmak, 1958 r. ........................................................................................................
102
„Kiss Me Quick” reż. Bethel Buckalew, 1964 r. ........................................................................................................................
„Frankenstein Meets the Spacemonster” reż. Robert Gaffney, 1965 r. .................................................................................
102
„Frankenstein Conquers the World” reż. Ishirô Honda, 1965 r. ............................................................................................ 103
„Jesse James Meets Frankenstein’s Daughter” reż. William Beaudine, 1966 r. ...................................................................
104
105
„Dracula vs. Frankenstein” reż. Al. Adamson, 1971 r. ...........................................................................................................
„Lady Frankenstein” reż. Mel Welles, 1971 r. ..........................................................................................................................
106
„La maldición de Frankenstein” reż. Jesus Franco, 1972 r. ..................................................................................................... 107
107
„Frankenstein ’80” reż. Mario Mancini, 1972 r. ........................................................................................................................
„Santo vs. la hija de Frankenstein” reż. Miguel M. Delgado, 1972 r. ....................................................................................
108
„Blackenstein” reż. William A. Levey, 1973 r. ..........................................................................................................................
109
„Wide World Mystery: Frankenstein part 1 2” (TV) reż. Glenn Jordan 1973 r. ............................................................... 110
111
„Santo y Blue Demon contra doctor Frankenstein” reż. Miguel M. Delgado, 1974 r. ........................................................
„Frankenstein’s Castle of Freaks” reż. Dick Randall, 1974 r. .................................................................................................
112
„Monster and the Maiden” (K) reżyser i rok produkcji nieznane .........................................................................................
112
„Frankenstein and the Naughty Nurse” (K) reżyser i rok produkcji nieznane ................................................................... 112
„Victor Frankenstein” („Terror of Frankenstein”) reż. Calvin Floyd, 1977 r. ....................................................................
113
W latach 1951-1979 Frankenstein pojawił się również w: ....................................................................................................... 114
11. Lata 80. XX wieku
11.1 „Frankenweenie” (K) reż. Tim Burton, 1984 r. .................................................................................................................. 117
119
11.2 „Oblubienica Frankensteina” reż. Franc Roddam, 1985 r. ..............................................................................................
12. Lata 90. XX wieku
12.1 „Frankenstein” (TV) reż. David Wickes, 1992 r. ...............................................................................................................
123
12.2 „Mary Shelley’s Frankenstein” reż. Kenneth Branagh, 1994 r. ....................................................................................... 125
13. Pozostałe filmy z lat 1980-1999
131
132
„Kyofu densetsu: Kaiki! Furankenshutain” (TV) reż. Yugo Serikawa, 1981 r. ....................................................................
„Frankenstein 90” reż. Alain Jesua, 1984 r. ...............................................................................................................................
14.2 „Frankenstein” (TV) reż. Marcus Nispel, 2004 r. .............................................................................................................
14.3 „Frankenstein” (TV) reż. Jed Mercurio, 2007 r. ................................................................................................................
15.1 „Frankenweenie” (A) reż. Tim Burton, 2012 r. .................................................................................................................
15.2 „The Frankenstein Theory” reż. Andrew Weiner, 2013 r. ..............................................................................................
15.3 „Army of Frankensteins” reż. Ryan Bellgardt, 2013 r. ....................................................................................................
15.4 „Frankenstein’s Army” reż. Richard Raaphorst, 2013 r. .................................................................................................
15.5 „Ja, Frankenstein” reż. Stewart Beattie, 2014 r. ....................................................................... .........................................
15.6 „Victor Frankenstein” reż. Paul McGuigan, 2015 r. .......................................................................................................
„Boltneck” reż. Mitch Marcus, 2000 r. .......................................................................................................................................
„Frankenthumb” (A) (K) (V) reż. David Bourla, 2002 r. .........................................................................................................
„Dracenstein” (A) (K) reż. Bill Flowers, Tom Priestley, 2005 r. .............................................................................................
„Gruesomestein’s Monsters: The Worst Date” (A) (S) reż. Mark Ackland, Riccardo Durante, 2005 r. ...........................
„Frankenstein vs. the Creature From Blood Cove” reż. William Winckler, 2005 r. ............................................................
„Frankenstein, Or: The Modern Prometheus” (A) (K) (V) reż. Mark Jowett, 2007 r. .........................................................
„Frankenstein Reborn” (TV) reż. Leigh Scott, 2005 r. .............................................................................................................
„Igor” (A) reż. Anthony Leondis, 2008 r. ..................................................................................................................................
„Frankenhood” reż. Blaxwell Smart, 2009 r. .............................................................................................................................
„The Frankenstein Syndrome” reż. Sean Tretta, 2010 r. .........................................................................................................
„Chillerama: The Diary of Anne Frankenstein” reż. Adam Green, 2011 r. ..........................................................................
133
„Frankenstein’s Great Aunt Tillie” reż. Myron J. Gold, 1984 r. .............................................................................................
133
„Frankenstein Punk” (K) reż. Eliana Fonseca, Cao Hamburger, 1986 r. ...............................................................................
„Frankenstein General Hospital” reż. Deborah Sahagun, 1988 r. .........................................................................................
134
„Frankenhooker” reż. Frank Henenlotter, 1990 r. .................................................................................................................... 135
„Frank Enstein” (A) (V) reż. Douglas Richard, 1991 r. ............................................................................................................ 136
137
„Rasuto Furankenshutain” reż. Takeshi Kawamura, 1991 r. .................................................................................................
138
„Frankenstein: Studenckie lata” (TV) reż. Tom Shadyac, 1991 r. ..........................................................................................
„Runaway Brain” (A) (K) reż. Chris Bailey, 1995 r. .................................................................................................................
139
„Mój przyjaciel potwór” reż. Fred Olen Ray, 1998 r. ............................................................................................................... 140
„Lust for Frankenstein” (V) reż. Jesus Franco, 1998 r. ............................................................................................................. 141
„Frankenstein Reborn!” reż. David DeCoteau, 1998 r. ............................................................................................................ 141
„Rock’n’Roll Frankenstein” reż. Brian O’Hara, 1999 r. ...........................................................................................................
142
W latach 1980-1999 Frankenstein pojawił się również w: ....................................................................................................... 143
14. Lata 2000-2009
14.1 „Frankenstein” (TV) reż. Kevin Connor, 2004 r. ............................................................................................................... 145
148
156
15. Lata 2010-2015
158
161
163
165
168
171
16. Pozostałe filmy z lat 2000-2015
175
176
177
178
178
179
179
180
181
182
183
W latach 2000-2015 Frankenstein pojawił się również w: ....................................................................................................... 184
17. Wokół mitu 1986-1998 r.
188
191
193
196
200
18. Drużyna potworów 1945-2015 r.
202
18.1 „Dom Drakuli” reż. Erle C. Kenton, 1945 r. ......................................................................................................................
204
18.2 „Abbott i Costello spotykają Frankensteina” reż. Charles Barton, 1948 r. ...................................................................
18.3 „Mad Monster Party?” (A) reż. Jules Bass, 1967 r. ...........................................................................................................
207
18.4 „Łowcy potworów” reż. Fred Dekker, 1987 r. .................................................................................................................. 209
18.5 „The Creeps” reż. Charles Band, 1997 r. ............................................................................................................................ 211
213
18.6 „Van Helsing” reż. Stephen Sommers, 2004 r. .................................................................................................................
216
18.7 „Hotel Transylwania” (A) reż. Genndy Tartakovsky, 2012 r. ........................................................................................
218
18.8 „Dom grozy” sezon 1 (S) pomysł John Logan, 2014 r. ....................................................................................................
18.9 „Hotel Transylwania 2” (A) reż. Genndy Tartakovsky, 2015 r. .....................................................................................
221
223
18.10 „Dom grozy” sezon 2 (S) pomysł John Logan, 2015 r. ..................................................................................................
19. Drużyna potworów - pozostałe filmy 1954-2015 r.
„Haram Alek” reż. Essa Karama, 1954 r. ................................................................................................................................... 225
„Frankenstein: El vampiro y compania” reż. Benito Alazraki, 1962 r. .................................................................................
225
„House on Bare Mountain” reż. Lee Frost, 1962 r..................................................................................................................... 226
„Los Monstrous del terror” reż. Fregonese, Meichsnera, Demicheli, 1970 r. ....................................................................... 226
„Drácula contra Frankenstein” reż. Jesus Franco, 1972 r. .......................................................................................................
227
„Son of Dracula” reż. Freddie Francis, 1974 r. .......................................................................................................................... 227
„The Halloween That Almost Wasn’t” (K) (TV) reż. Bruce Bilson, 1979 r. ..........................................................................
227
228
„Buenas noches, señor monstruo” reż. Antonio Mercero, 1982 r. ….....................................................................................
228
„Transylvania 6-5000” reż. Rudy De Luca, 1985 r. ..................................................................................................................
229
„Aullido del diablo, El” reż. Paul Naschy, 1987 r. ...................................................................................................................
„Teta” (S) reż. Juraj Jakubisko, 1987 r. .......................................................................................................................................
229
17.1 „Gotyk” reż. Ken Russell, 1986 r. .......................................................................................................................................
17.2 „Nawiedzone lato” reż. Ivan Passer, 1988 r. .....................................................................................................................
17.3 „Frankenstein wyzwolony” reż. Roger Corman, 1990 r. ................................................................................................
17.4 „Bogowie i potwory” reż. Bill Condon, 1998 r. …............................................................................................................
17.5 „The Frankenstein Chronicles” (S) reż. Benjamin Ross, 2015 r. .....................................................................................
Drużyna potworów pojawiła się również w: ...........................................................................................................................
20. Frankenstein w reklamie 1971-2015 r. ........................................................................................................................................
21. Nawiązania, parodie, przykłady wykorzystania mitu Frankensteina i wizerunku monstrum 1932-2015 .....................
229
„Gabinet figur woskowych” reż. Anthony Hickox, 1988 r. ....................................................................................................
230
„Tom Jerry Tales” odc. „Monster Con” reż. T.J. House, 2007 r. ........................................................................................
230
„Stan Helsing” reż. Bo Zenga, 2009 r. ....................................................................................... .................................................
231
„House of the Wolf Man” reż. Eben McGarr, 2009 r. ..............................................................................................................
231
„Mary Shelley’s Frankenhole” (A) (S) reż. Duke Johnson, David Tuber, 2010 r. ................................................................
„The United Monster Talent Agency” (K) reż. Gregory Nicotero, 2010 r. ...........................................................................
231
„Monster Brawl” reż. Jesse T. Cook, 2011 r. .............................................................................................................................. 232
„Ultimate Spider-Man: Howling Commandos” reż. Phillip Pignoti, 2013 r. ....................................................................... 232
234
236
243
„The Old Dark House” reż. James Whale, 1932 r. .................................................................................................................... 244
„Boo” (K) reż. Albert DeMond, 1932 r. ......................................................................................................................................
244
245
„Betty Boop’s Penthouse” (A) (K) reż. Dave Fleischer, 1933 r. ..............................................................................................
245
„Mickey Mouse Gala Premiere” (A) (K) reż. Burt Gillett, 1933 r. ..........................................................................................
245
„Niewidzialny człowiek” reż. James Whale, 1933 r. ...............................................................................................................
„Toyland Premiere” (A) (K) reż. Walter Lantz, 1934 r. ...........................................................................................................
246
246
„One in a Million” (K) reż. Sidney Lanfield, 1936 r. ................................................................................................................
246
„Porky’s Road Race” (A) (K) reż. Frank Tashlin, 1937 r. ........................................................................................................
246
„Sabotaż” reż. Alfred Hitchcock, 1942 r. ...................................................................................................................................
„Frankenstein’s Cat” (A) (K) reż. Mannie Davis, 1942 r. ........................................................................................................
247
„Arszenik i stare koronki” reż. Frank Capra, 1944 r. ............................................................................................................... 247
247
„The Monster Maker” reż. Sam Newfield, 1944 r. ...................................................................................................................
248
„Blue Skies” reż. Mark Sandrich, 1946 r. ................................................................................................................................ ...
248
„Bubble Squeek” (K), 1948 r. ........................................................................................................................................ ...........
„Milczenie morza” reż. Jean-Pierre Melville, 1949 r. ...............................................................................................................
248
„Gabinet figur woskowych” reż. Andre De Toth, 1953 r. ....................................................................................................... 249
249
„Białe Boże narodzenie” reż. Michael Curtiz, 1954 r. ..............................................................................................................
249
„Narzeczona potwora” reż. Edward D. Wood Jr., 1955 r. ......................................................................................................
249
„The Colossus of New York” reż. Eugène Lourié, 1958 r. ......................................................................................................
„Nie wierzcie bliźniaczkom” reż. David Swift, 1961 r. ...........................................................................................................
250
250
„Lolita” reż. Stanley Kubrick, 1962 r. .........................................................................................................................................
250
„Dr. Devil and Mr. Hare” (A) reż. Robert McKimson, 1964 r. ...............................................................................................
251
„The Munsters” (S), 1964-66 r. ....................................................................................................................................................
„Casino Royale” reż. Richard Talmadge, 1967 r. .....................................................................................................................
251
„Żółta łódź podwodna” (A) reż. George Dunning, 1968 r. ....................................................................................................
251
„The Inspector” odc. „Transylvania Mania” (A) (S) reż. Gerry Chiniquy, 1968 r. .............................................................. 251
252
„Latający Cyrk Monty Pythona” (S) sezon 1. odcinek 6., 1969 r. ...........................................................................................
„Wszystko, co chcielibyście wiedzieć o seksie...” reż. Woody Allen, 1972...........................................................................
252
„Duch roju” reż. Victor Erice, 1973 r. .........................................................................................................................................
253
„Baba Yaga” reż. Corrado Farina, 1973 r. .................................................................................................................................. 253
„A jednak żyje” reż. Larry Cohen, 1974 r. .................................................................................................................................
254
„Lisztomania” reż. Ken Russell, 1975 r. ..................................................................................................................................... 254
„Tommy” reż. Ken Russell, 1975 r. ............................................................................................................................................. 255
„Wyścig śmierci 2000” reż. Paul Bartel, 1975 r. ........................................................................................................................
255
„Powrót Różowej Pantery” reż. Blake Edwards, 1975 r. ......................................................................................................... 255
„The Rocky Horror Picture Show” reż. Jim Sharman, 1975 r. ................................................................................................ 256
256
„The Incredbile Hulk” (S) reż. Kenneth Johnson, 1977 r. .......................................................................................................
„Allegro non troppo” reż. Bruno Bozzetto, 1977 r. ..................................................................................................................
257
„Arabela” odc. 12 „Pomoc gołębicy” (S), reż. Václav Vorlícek, 1979 r. ................................................................................
257
„007: Moonraker” reż. Lewis Gilbert, 1979 r. ............................................................................................................................ 257
258
„The Muppets Go to the Movies” reż. Peter Harris, 1981 r. ...................................................................................................
„The Funhouse” reż. Tobe Hooper, 1981 r. ...............................................................................................................................
258
„Łowca androidów” reż. Ridley Scott, 1982 r. .......................................................................................................................... 258
„Drużyna A: Steel” (S) reż. Gilbert M. Shilton, 1983 r. ............................................................................................................ 259
260
„Prezent pod choinkę” reż. Bob Clark, 1983 r. ................................................................................................................... ......
„Rhinestone” reż. Bob Clark, 1984 r. ..........................................................................................................................................
260
„Terminator” reż. James Cameron, 1984 r.................................................................................................................................
260
„Maska lwa” reż. Peter Bogdanovich, 1985 r. ........................................................................................................................... 261
„Lepiej umrzeć” reż. Savage Steve Holland, 1985 r. ................................................................................................................ 261
261
„Dziewczyna z komputera” reż. John Hughes, 1985 r. ...........................................................................................................
„Krótkie spięcie” reż. John Badham, 1986 r. .............................................................................................................................
262
262
„Deadly Friend” reż. Wes Craven, 1986 r. ................................................................................................................................
263
„Piątek trzynastego VI. Jason żyje” reż. Tom McLoughlin, 1986 r. .......................................................................................
264
„The Vindicator” reż. Jean-Claude Lord, 1986 r. .....................................................................................................................
„RoboCop” reż. Paul Verhoeven, 1987 r. ..................................................................................................................................
264
265
„Bliźniacy” reż. Ivan Reitman, 1988 r. .......................................................................................................................................
265
„Zemsta zombie” reż. S. William Hinzman, 1988 r. ................................................................................................................
„Powrót zabójczych pomidorów” reż. John De Bello, 1988 r. ................................................................................................
265
„Shocker” reż. Wes Craven, 1989 r. ............................................................................................................................................ 265
266
„Gremliny 2” reż. Joe Dante, 1990 r. ..........................................................................................................................................
266
„Bride of Re-Animator” reż. Brian Yuzna, 1990 r. ...................................................................................................................
268
„Return From Death” reż. Joe D’Amato, 1991 r. ......................................................................................................................
„The Simpsons: Treehouse of Horror” (A) (S) reż. Jim Reardon, 1991 r. .............................................................................
268
268
„Terminator 2: Dzień sądu” reż. James Cameron, 1991 r. ......................................................................................................
269
„Power Rangers” odc. 26 „Maskarada” (S) reż. Robert Hughes, 1993 r. ..............................................................................
269
„Ace Ventura: Psi detektyw” reż. Tom Shadyac, 1994 r. ........................................................................................................
„Ed Wood” reż. Tim Burton, 1994 r. ............................................................................................. .............................................
269
„Urodzeni mordercy” reż. Oliver Stone, 1994 r. ......................................................................................................................
270
„Człowiek ciemności 2: Powrót Duranta” (V) reż. Bradford May, 1995 r. ........................................................................... 270
271
„Casper” reż. Brad Silberling, 1995 r. ........................................................................................................................................
271
„Gatunek” reż. Roger Donaldson, 1995 r. ........................................................................................................................... ......
„9 miesięcy” reż. Chris Columbus, 1995 r. ............................................................................. ...................................................
271
272
„Ostry dyżur: Duchy” s. 3 odc. 5 (S) reż. Richard Thorpe, 1996 r. ........................................................................................
272
„Opowieści z Krypty: Trzecia świnka” s. 7 odc.13 (A) (S) reż. Kopp, Ventura, 1996 r. .....................................................
273
„Tesis” reż. Alejandro Amenábar, 1996 r. .................................................................................................................................
„Franklin i Święto duchów” (A) (K), 1997 r. ......................................................................................................................... ....
273
„Batman i Robin” reż. Joel Schumacher, 1997 r. ............................................................................ ........................................... 273
274
„Z Archiwum X: Post Modern Prometheus” (S) reż. Chris Carter, 1997 r. ..........................................................................
„Con Air – Lot skazańców” reż. Simon West, 1997 r. .............................................................................................................
274
„Full Metal Yakuza” reż. Takashi Miike, 1997 r. ...................................................................................................................... 275
„Frankenstein and Me” reż. Robert Tinnell, 1997 r. ................................................................................................................
275
276
„Mali żołnierze” reż. Joe Dante, 1998 r. .....................................................................................................................................
„Halloweentown” (TV) reż. Duwayne Dunham, 1998 r. ........................................................................................................
276
„Pi” reż. Darren Aronofsky, 1998 r. ................................................................................................................................. .......... 276
277
„Wszyscy kochają Raymonda” (S) pomysł Phillip Rosenthal, 1998 r. .................................................................................
„Buffy” sezon 2. odcinek 2. (S) reż. Tucker Gates, 1999 r. ......................................................................................................
277
278
„Buffy” sezon 4. odcinek 4. (S) reż. Tucker Gates, 1999 r. ......................................................................................................
278
„Celebrity Deathmatch” (S) (A) pomysł Eric Fogel, Gordon Barnett, 1999 r. ......................................................................
„Mystery Men” reż. Kinka Usher, 1999 r. .................................................................................................................................
278
„Winnie the Pooh: Franken Pooh” (A) (K) (V), 1999 r. ............................................................................................................ 279
„Super tata” reż. Dennis Dugan, 1999 r. .................................................................................................................................... 279
279
„Ghost Dog: Droga Samuraja” reż. Jim Jarmusch, 1999 r. ......................................................................................................
280
„SpongeBob KanciastoPorty” s. 1 odc. 13: „BojącoPorty” (A) (S) r. Stephen Hillenburg, 1999 r. ....................................
280
„Komiczny Odcinek Cykliczny: Tajna broń Doktora Drunkensteina” (K) (TV) 1999 r. ....................................................
„13 Posterunek” (S) reż. Maciej Śesicki, 2000 r. ........................................................................................................................
281
282
„Świat według Kiepskich” (S) odc. 51 „Zrób sobie babkę” reż. Okił Khamidow, 2000 r. .................................................
283
„Wirtualny potwór” (TV) reż. George Huang, 2001 r. ............................................................................................................
283
„Obróbka skrawaniem” (K), reż. Tomasz Gordon, Piotr Adamczewski, 2001 r. ................................................................
„Johnny Bravo: Frankenbravo” reż. David Schwartz, Kirk Tingblad, 2001 r. .....................................................................
284
284
„May” reż. Lucky McKee, 2002 r. ...............................................................................................................................................
285
„S1m0ne” reż. Andrew Nicoll, 2002 r. .......................................................................................................................................
286
„Oldboy” reż. Chan-wook Park, 2003 r. ........................................................................................................................... .........
286
„Hulk” reż. Ang Lee, 2003 r. ......................................................................................................................................... ..............
„Frankenfish” (TV) reż. Mark A. Z. Dippe, 2004 r. ..................................................................................................................
287
287
„Shrek 2” (A) reż. Andrew Adamson, Kelly Asbury, Conrad Vernon, 2004 r. ...................................................................
287
„Super Size Me” reż. Morgan Spurlock, 2004 r. .......................................................................................................................
287
„Moy svodnyy brat Frankenshteyn” reż. Valery Todorovsky, 2004 r. .................................................................................
„Ja, robot” reż. Alex Proyas, 2004 r. ...........................................................................................................................................
288
288
„Laleczka Chucky: Następne pokolenie” reż. Don Mancini, 2004 r. ....................................................................................
„This Land” (A) (K) reż. Evan Spiridellis, Gregg Spiridellis, 2004 r . ...................................................................................
289
„40-letni prawiczek” reż. Judd Apatow, 2005 r. ....................................................................................................................... 289
289
„Wallace i Gromit: Klątwa królika” (A) reż. Steve Box, Nick Park, 2005 r. .........................................................................
„Przeklęta” reż. Wes Craven, 2005 r. .........................................................................................................................................
289
290
„Detektyw Monk” sezon 4. odcinek 2. (S), reż. Randall Zisk, 2005 r. ...................................................................................
290
„Duck Dodgers: Castle High” (A) (K) reż. Spike Brandt, Tony Cervone, 2005 r. ...............................................................
290
„Late Night with Conan O’Brien” (P) reż. Allan Kartun, 2006 r. ..........................................................................................
„Babcisynek” reż. Nicholaus Goossen, 2006 r. .........................................................................................................................
291
291
„Czarna owca” reż. Jonathan King, 2006 r. ...............................................................................................................................
291
„Robot Chicken” odc. „Lust for Puppets” (S), reż. Seth Green, 2006 r. ................................................................................
292
„The Hunt” reż. Fritz Kiersch, 2006 r. .......................................................................................................................................
„Electroma” reż. Thomas Bangalter, Guy-Manuel De Homem-Christo, 2006 r. .................................................................
292
292
„Włatcy móch” sezon 2. odcinek 17 (A) (S) reż. Bartek Kędzierski, 2006 r. .........................................................................
„Przypadek Harolda Cricka” reż. Marc Forster, 2006 r. .........................................................................................................
293
„iCarly” pomysł Dan Schneider, 2007 r. .................................................................................................................................... 293
„Grindhouse: Deathproof” reż. Quentin Tarantino, 2007 r. ..................................................................................................
293
293
„Ben X” reż. Nic Balthazar, 2007 r. ........................................................................................... ..................................................
293
„Frankenstein’s Cat” (A) (S), reż. Curtis Jobling, 2007 r. ........................................................................................................
294
„Next” reż. Lee Tamahori, 2007 r. ..............................................................................................................................................
„Tripping the Rift: Skankenstein” (A), 2007 r. ................................................................................................................ ..........
294
294
„South Park” sezon 11. odcinek 11. (A) (S) reż. Trey Parker, 2007 r. ....................................................................................
294
„Paranoid Park” reż. Gus Van Sant, 2007 r. ..............................................................................................................................
295
„Hancock” reż. Peter Berg, 2008 r. .............................................................................................................................................
295
„Hellboy: Złota armia” reż. Guillermo Del Toro, 2008 r. ........................................................................................................
„Przebłysk geniuszu” reż. Marc Abraham, 2008 r. ..................................................................................................................
295
295
„Kamen Rider Kiva” (S), 2008 r. ...................................................................................................................................... ...........
„I Sell the Dead” reż. Glenn McQuaid, 2008 r. .........................................................................................................................
295
„Opowieści na dobranoc” reż. Adam Shankman, 2008 r. ....................................................................................................... 296
„Astro Boy” (A) reż. David Bowers, 2009 r. .............................................................................................................................. 296
296
„Vampire Girl vs. Frankenstein Girl” reż. Y. Nishimura, N. Tomomatsu, 2009 r. .............................................................
297
„Halloween II” reż. Rob Zombie, 2009 r. ..................................................................................................................................
297
„Nie patrz w górę” reż. Fruit Chan, 2009 r. ..............................................................................................................................
„Istota” reż. Vincenzo Natali, 2009 r. .........................................................................................................................................
297
„Łagodny potwór - projekt Frankenstein” reż. Kornél Mundruczó, 2010 r. ........................................................................ 298
„Iskra boża” reż. Bill Morrison, 2010 r. ...................................................................................................................................... 299
299
„Nasza niania jest agentem” reż. Brian Levant, 2010 r. ..........................................................................................................
299
„Robot” reż. S. Shankar, 2010 r. ................................................................................. .................................................................
„Hiszpański cyrk” reż. Álex de la Iglesia, 2010 r. .............................................................................. ......................................
300
301
„Auta: Król Złom” (TV) reż. John Lasseter, 2010 r. .................................................................................................................
301
„X-Men: Pierwsza klasa” reż. Matthew Vaughn, 2011 r. ........................................................................................................
301
„Hanna” reż. Joe Wright, 2011 r. ................................................................................................................................................
„Contagion – Epidemia strachu” reż. Steven Soderbergh, 2011 r. ........................................................................................
302
„Mike Molly: Happy Halloween” pomysł Mike Roberts, 2011 r. ...................................................................................... 302
„Skóra, w której żyję” reż. Pedro Almodóvar, 2011 r. ............................................................................................................. 303
„A więc wojna” reż. McG, 2012 r. ............................................................................................................................................... 303
304
„Piraci!” reż. Peter Lord, Jeff Newitt, 2012 r. ............................................................................................................................
„Niezniszczalni 2” reż. Simon West, 2012 r. .............................................................................................................................
304
304
„Deep Purple: Vincent Price” (K) reż. Joem Heitmann, 2013 r. .............................................................................................
305
„Drugie oblicze” reż. Derek Cianfrance, 2013 r. ......................................................................................................................
305
„Movie 43” reż. Peter Farrelly, 2013 r. .......................................................................................................................................
305
„Birth to Death as Told by Cinema (K), 2013 r. ........................................................................................................................
„Agenci” reż. Baltasar Kormakur, 2013 r. .................................................................................................................................
306
306
„Dawno, dawno temu” (S) reż. Milan Cheylov, 2013 r. ..........................................................................................................
306
„Transformers 4: Wiek zagłady” reż. Michael Bay, 2014 r. ....................................................................................................
307
„Wielka Szóstka” reż. Chris Williams, 2014 r. ..........................................................................................................................
„Chappie” reż. Neill Blomkamp, 2015 r. ...................................................................................................................................
307
„Człowiek z wysokiego zamku” (S) pomysł Frank Spotnitz, 2015 r. .................................................................................... 307
„Ex Machina” reż. Alex Garland, 2015 r. ................................................................................................................................... 308
310
22. Dziwactwa i kurioza ........................................................................................................................................ .............................
312
23. „Frankenstein” – musical reż. Wojciech Kościelniak, 2011 r. .................................................................................................
314
24. „National Theatre Live: Frankenstein” – spektakl reż. Danny Boyle, 2011 r. ......................................................................
316
25. „Frankenstein” – spektakl reż. Bogusław Linda, 2016 r. ..................................................................................................... ....
320
26. Frankenstein we współczesnym komiksie ................................................................................................................................
333
27. Frankenstein w świadomości zbiorowej ....................................................................................................................................
335
28. Frankenstein w gronie 101 najbardziej wpływowych osób, które nigdy nie żyły ..............................................................
29. Figurki, zabawki, dioramy ........................................................................................................................................ ................... 337
342
30. Podsumowanie ............................................................................................................. .................................................................
348
Źródła, bibliografia, podziękowania ..........................................................................................................................................
352
O autorze ................................................................................................................... .....................................................................
Wszystkie tytuły filmów nieposiadające polskiego tłumaczenia pozostawiono w wersji oryginalnej
(A) – film animowany
(K) – krótki metraż
(S) – serial telewizyjny
(TV) – film telewizyjny
(P) – program telewizyjny
(V) – film wyprodukowany prosto na Video/DVD/Blu-ray
• – ciekawostki w tekście
WSTĘP
ikon kina grozy
Tragiczna historia szalonego doktora
i jego monstrum, ma swój początek w pre-
kursorskiej powieści gotyckiej z pogranicza
horroru, fantastyki naukowej i czarnego ro-
mantyzmu - „Frankenstein, czyli współczesny
Prometeusz”1, autorstwa niespełna dwudziesto-
letniej Mary Shelley. W świadomości zbiorowej
Frankenstein należy jednak zdecydowanie do
świata filmu i na stałe wpisał się właśnie do
historii X muzy, stając się jedną z najbardziej roz-
poznawalnych
i kultury
popularnej wszech czasów. W trakcie ponad
stuletniej przygody z kinem, począwszy od
pierwszej filmowej wersji z 1910 roku, na
powieści Mary Shelley dokonywano szeregu
skrótów, uproszczeń i zmian, niekiedy bardzo
daleko
idących; doktor zyskał garbatego
asystenta, a Frankensteinem kilkukrotnie była
kobieta. Do bezimiennej postaci nieszczęśliwego
potwora, z biegiem lat przylgnął przydomek
Frankenstein; wszak to wynalazek, miał, zatem
pełne prawo zostać ochrzczony nazwiskiem
wynalazcy, który sam nie nadał mu imienia.
Alois Alzheimer, James Parkinson, Georges
Gilles de la Tourette… Wiktor Frankenstein
swoim nazwiskiem firmuje kolejne utrapienie
ludzkości.
Niełatwo spotkać osobę znającą treść
słynnej powieści, która w mniejszym
lub
większym stopniu miała, ma, lub będzie mieć
swój udział w każdym filmie o tragicznej historii
potwora
realizacji
dziesiątków obrazów zawierających w tytule
słowo Frankenstein, do dziś nie powstał ani
jeden w
się
literackiego oryginału. Trudno ocenić, czy za
wadę czy zaletę należy uznać
fakt, że
najsłynniejsza filmowa wersja „Frankensteina”, z 1931 roku, w reżyserii Jamesa Whale’a
(rozdział 4.1) z niezapomnianą kreacją Borisa Karloffa, zasadniczo odbiega od treści dzieła Mary
Shelley i spłyca jego niemal filozoficzny wydźwięk oraz egzystencjalną problematykę, do
poziomu nadzwyczaj udanego, ale tylko filmu grozy. Jedno jest pewne, film Whale’a rozpoczął
stu procentach
reż. James Whale, Universal Pictures, USA
Boris Karloff, „Frankenstein”, 1931 r.,
i
jego
twórcy. Mimo
trzymający
1 Oryg. „Frankenstein; Or, The Modern Prometheus”, pol.: „Frankenstein, czyli nowoczesny Prometeusz”, lub „Frankenstein albo: współczesny Prometeusz”.
9
jeśli
triumfalny przemarsz Frankensteina przez srebrny ekran. Przemarsz, który trwa do dziś i nie
ma zamiaru się skończyć. Niniejsza książka nie jest próbą kompletnej i wyczerpującej analizy2
zjawiska,
jest to w ogóle możliwe, ale stanowi obszerny przegląd najlepszych,
najciekawszych, najważniejszych, najoryginalniejszych, jak również tych najgorszych (sic!)
i prawie nieznanych filmów, wykorzystujących postaci Wiktora Frankensteina i jego dziecka:
ogromnego monstrum „o przerażającym obliczu oraz dobrym, zdolnym do miłości sercu i chłonnym
umyśle”.
W kolejnych rozdziałach przybliżam wszystkie filmy z Frankensteinem ze złotej epoki
Hollywood, wyprodukowane pod szyldem Universal Pictures w latach 1931-1945, filmy z dzi-
siejszej perspektywy bardziej infantylne, banalne i groteskowe, niż szokujące czy straszne.
Niezwykłego uroku i ogromnego wkładu w historię filmowego horroru odmówić im jednak
absolutnie nie można, a należy im wręcz oddać głęboki pokłon za wylanie fundamentów pod
współczesne kino grozy. Na stronach mojej książki znalazły też swoje miejsce opisy wszystkich
„Frankensteinów” ze słynnej brytyjskiej wytwórni Hammer Film Productions, wyprodu-
kowane w latach 1957-1974, a także filmowe wersje Frankensteina z każdej dekady XX wieku,
począwszy od roku 1910, na połowie drugiego dziesięciolecia XXI wieku skończywszy.
Uwzględnione zostały seriale, filmy kinowe i telewizyjne,
jak również te prosto na
VHS/DVD/Blu-ray. W osobnym rozdziale przedstawiam najciekawsze nawiązania, odwołania,
cytaty i wariacje na temat Frankensteina, które pojawiły się w setkach filmów. Wybór zawiera
ponad 160 tytułów z przedziału czasowego 1932 – 2015 i przekrojowo pokazuje, jak na
wyobraźnię filmowców i widzów działa magiczne słowo Frankenstein i na ile sposobów można
go użyć w dialogu, akcji, lub gdzieś na drugim planie.
Filmom, w których echa Frankensteina są tylko lekko wyczuwalne, nie poświęcam
odrębnego rozdziału, chciałbym jednakże w tym miejscu przywołać pewien godny uwagi tytuł
wykorzystujący tajemnicze laboratorium, wiedzę naukową i elektryczność do wskrzeszania
ludzi. Mowa o horrorze klasy B pod tytułem „Martwy bieg” („Dead Heat”, 1988 r., reż. Mark
Goldblatt), w którym dwójka policjantów po śmierci na służbie przywrócona zostaje do życia
za pomocą futurystycznie wyglądającej maszyny, stołu z wysuwanymi prętami otaczającymi
martwe ciało. Skutkiem ubocznym dokonanego zabiegu jest to, że serca wskrzeszonych nie biją,
a ciała ulegają postępującemu rozkładowi.
Krążąc wokół subtelnych nawiązań do mitu Frankensteina, nie można nie wspomnieć
o Lurchu z „Rodziny Adamsów” (serial z 1964 roku oraz filmy kinowe: „The Addams Family”,
1991 r., „Addams Family Values”, 1993 r., reż. Barry Sonnenfeld), służącym demonicznej
rodziny. Carel Struycken z kinowej wersji „Rodziny Addamsów” to jeden z najwyższych
odtwórców roli monstrum (213 cm wzrostu); Ted Cassidy z serialu, mierzył „zaledwie” dwa
metry i sześć centymetrów.
Długo zastanawiałem się, czy wspominać o filmach tylko powierzchownie ocierających
się o treść i motywy zaczerpnięte z książki Mary Shelley. Ostatecznie postanowiłem, że
2 Postać monstrum poddawana jest niekończącym się analizom, jak m.in. ta, przytoczona przez Michała Lesiaka w książce „Arcydzieła klasycznego kina
amerykańskiego”: „Filmowy potwór pozostaje jednym z ulubionych obiektów genderowych analiz, jako że mamy tu do czynienia z istotą pozszywaną
z martwych części, de facto pozbawioną tożsamości płciowej. Daje to podstawę do mnożenia porównań z postaciami outsiderów, bezskutecznie
poszukujących społecznego i seksualnego zakotwiczenia”. Z kolei Brian Aldiss, autor powieści „Frankenstein Unbound” – także cytowany przez Lesiaka,
przywołuje teorie mówiące, iż „monstrum to Wielka Rewolucja Francuska/Percy Shelley/wraz z Wiktorem to dwa poziomy tej samej świadomości, w końcu,
że monstrum to alter ego samej Mary Shelley, która odkryła w potworze uderzający odpowiednik swoich macierzyńskich niepowodzeń (kilkoro jej dzieci
przedwcześnie zmarło)”. Cytaty pochodzą z książki „Arcydzieła klasycznego kina amerykańskiego”, rozdział „Nieśmiertelne monstrum – Frankenstein Jamesa
Whale’a”, autor Michał Lesiak.
10
o niektórych wspomnę tylko we wstępie. Na stronach książki nie zagości na dłużej choćby
„Uniwersalny żołnierz” („Universal Soldier”, 1992 r., reż. Roland Emmerich), choć Jean Claude
Van Damme i Dolph Lundgren wpasowują się skądinąd we frankensteinowski szablon, giną
bowiem na początku filmu i w wyniku eksperymentu wojskowego wracają do świata żywych,
ostatecznie wymykając się spod kontroli dowództwa i siejąc spustoszenie. Podobny punkt
wyjścia oferuje także „X-Men Geneza: Wolverine” („X-Men Origins: Wolverine”, 2009 r., reż.
Gavin Hood), gdzie stworzony przez wojskowe laboratorium potwór (Logan/Wolverine), po
utracie kobiety obraca się przeciwko swoim twórcom, brutalnie się z nimi rozprawiając.
W filmie Gavina Hooda Pogromca mutantów - Weapon XI/Deadpool - poskładany zostaje
z fragmentów innych mutantów, a dokładnie rzecz biorąc z ich specjalnych umiejętności.
W dodatku, w scenie ożywiania Weapon XI, twórcy zastosowali pamiętny
Pobierz darmowy fragment (pdf)