Operacja „praca” — od planu do realizacji
Kilka lat temu wielu aktywnych zawodowo ludzi wyjechało z kraju, tymczasem wskaźniki gospodarcze szły ostro w górę, firmy się rozwijały i pilnie potrzebowały nowych kadr. Dzięki temu szukający pracy trafiał na „rynek pracownika”. O pracę na miarę naszych oczekiwań było stosunkowo łatwo — wystarczyło wykazać trochę chęci, czasem także umiejętności i już: etat w kieszeni. Potem szkolenie, wdrożenie do wykonywania powierzonych zadań i nawet osoba z niewielkim doświadczeniem jakoś sobie radziła. Bez wielkiej filozofii, planowania, wyznaczania celów i konsekwentnego do nich dochodzenia.
Dziś jest inaczej — recesja, przystosowanie firm do niedoboru wykwalifikowanych kadr, powstanie nowych zawodów. Żeby dziś znaleźć dobrą pracę, trzeba się nieźle natrudzić, mieć skuteczną strategię i konsekwentnie realizować jej założenia. Płaca minimalna? Wysokie C? Pierwsze wrażenie? Każda praca? Wąska specjalizacja? Znajomości? Bycie zawsze krok przed innymi? A może obrałeś strategię jajka sadzonego, czyli gruntowną znajomość własnego zawodu? Niezależnie od drogi, którą wybierzesz, musisz dobrze ją zaplanować, by przyniosła pożądany efekt — Twoją nową pracę!
Wacław Kisiel-Dorohinicki — — psycholog, absolwent Wydziału Zarządzania i Komunikacji Społecznej Uniwersytetu Jagiellońskiego, certyfikowany trener kadr, licencjonowany doradca zawodowy. Wykładowca Uniwersytetu Jagiellońskiego, Uniwersytetu Pedagogicznego oraz Wyższej Szkoły Europejskiej im. ks. Józefa Tischnera w Krakowie, współpracownik wielu firm szkoleniowo-doradczych. Specjalizuje się w tematyce rynku pracy, rozwoju kompetencji interpersonalnych oraz wsparcia sprzedaży i zarządzania. Autor książek: Successful interview. Jak odnieść sukces podczas rozmowy kwalifikacyjnej w języku polskim i angielskim.
Darmowy fragment publikacji:
• Kup książkę
• Poleć książkę
• Oceń książkę
• Księgarnia internetowa
• Lubię to! » Nasza społeczność
Spis tre(cid:258)ci
OD AUTORA
ROZDZIA(cid:224) 1. WYBÓR STRATEGII BUDOWANIA
PRZEWAGI NA RYNKU PRACY
ROZDZIA(cid:224) 2. STRATEGICZNE KROKI: OD INTUICJI
PO RZETELNE PRZYGOTOWANIE
ROZDZIA(cid:224) 3. POZNANIE SIEBIE TO PUNKT WYJ(cid:285)CIA
ROZDZIA(cid:224) 4. CZAS ZMIAN
ROZDZIA(cid:224) 5. RYNEK PRACY
ROZDZIA(cid:224) 6. ZNAJOMO(cid:285)(cid:251) ZAWODU,
W KTÓRYM POSZUKUJESZ ZATRUDNIENIA
ROZDZIA(cid:224) 7. KONKURENCJA NA RYNKU PRACY
ROZDZIA(cid:224) 8. METODY POSZUKIWANIA PRACY
— PRZEDE WSZYSTKIM EFEKTYWNO(cid:285)(cid:251)
ROZDZIA(cid:224) 9. PODSUMOWANIE: UTRZYMANIE SI(cid:265)
NA RYNKU PRACY I CZERPANIE ZADOWOLENIA
Z REALIZOWANYCH ZADA(cid:275)
LITERATURA
7
11
35
41
93
105
121
147
155
165
174
Poleć książkęKup książkę6 | F U N D A M E N T Y K A R I E R Y
Poleć książkęKup książkęRozdzia(cid:239) 6.
Znajomo(cid:258)(cid:202) zawodu,
w którym poszukujesz
zatrudnienia
Z ogóln(cid:261) charakterystyk(cid:261) i opisem zawodów ka(cid:298)dy z nas spotka(cid:225) si(cid:266)
ju(cid:298) w dzieci(cid:276)stwie. Poprzez bajki i historie poznawali(cid:286)my zawody
transparentne, takie jak lekarz, policjant, stra(cid:298)ak, (cid:298)o(cid:225)nierz czy bu-
dowlaniec. Ta wiedza pozwala(cid:225)a nam porz(cid:261)dkowa(cid:252) (cid:286)wiat i powoli do-
strzega(cid:252) ró(cid:298)nice pomi(cid:266)dzy tym, co wykonuj(cid:261) ludzie wokó(cid:225) nas.
Równocze(cid:286)nie nasze najbli(cid:298)sze otoczenie — rodzice, dalsza rodzina
i znajomi, nauczyciele czy s(cid:261)siedzi — dawa(cid:225)o nam swoim przyk(cid:225)adem
opis profesji, którymi si(cid:266) zajmowali. W efekcie nasze wyobra(cid:298)enia
o wielu zawodach s(cid:261) stosunkowo sta(cid:225)e i stereotypowe. Jednocze(cid:286)nie
cz(cid:266)sto s(cid:261) równie(cid:298) obarczone wieloma mitami dotycz(cid:261)cymi pracy.
(cid:285)wiat zawodów nie jest (cid:286)rodowiskiem sta(cid:225)ym, wi(cid:266)c raz zdobyta
wiedza musi by(cid:252) aktualizowana. Zjawisko zanikania zawodów i po-
jawiania si(cid:266) nowych specjalizacji mogli(cid:286)my obserwowa(cid:252) zawsze,
jednak na przestrzeni ostatnich lat sta(cid:225)o si(cid:266) ono jeszcze wyra(cid:296)niejsze.
Najwa(cid:298)niejszym czynnikiem maj(cid:261)cym na to wp(cid:225)yw jest technolo-
gia i jej ci(cid:261)g(cid:225)y rozwój oraz zwi(cid:261)zane z tym potrzeby. Wzrost stan-
dardu (cid:298)ycia powoduje równolegle rozwój nowych potrzeb, dla któ-
rych zaspokojenia wymagane s(cid:261) nowe specjalizacje. Cz(cid:266)sto nawet
nie zdajemy sobie sprawy, jak intensywny jest to proces. Przyk(cid:225)ady
Poleć książkęKup książkę1 2 2 | F U N D A M E N T Y K A R I E R Y
tych zmian mo(cid:298)emy dostrzec wokó(cid:225) nas. Czy s(cid:225)ysz(cid:261)c nazwiska, ta-
kie jak Bednarz, Rymarz, Sitarz czy Stelmach, wiedzia(cid:225)e(cid:286), (cid:298)e po-
chodz(cid:261) one od zawodów dawno ju(cid:298) niewykonywanych lub b(cid:266)d(cid:261)cych
w zaniku? To kolejny przyk(cid:225)ad zachodz(cid:261)cych wokó(cid:225) nas zmian.
Przyk(cid:225)ad, który jednocze(cid:286)nie pokazuje nam, jak wa(cid:298)nym elementem
budowania w(cid:225)asnej to(cid:298)samo(cid:286)ci zawodowej jest poczucie „bycia w da-
nym zawodzie” — bycia specjalist(cid:261). Ju(cid:298) wieki temu nazwiska wielu
ludzi pochodzi(cid:225)y w linii prostej od pracy, jak(cid:261) wykonywali. Z analiz(cid:261)
zawodu mo(cid:298)emy si(cid:266) spotka(cid:252) w przypadku stosowania w swoim
(cid:298)yciu strategii bycia krok przed. Przy podejmowaniu decyzji za-
wodowej przydaje si(cid:266) wiedza dotycz(cid:261)ca zawodów — tych zanikaj(cid:261)-
cych i tych, które dopiero, coraz (cid:286)mielej, pojawiaj(cid:261) si(cid:266) na rynku.
Te zmiany charakteru i tre(cid:286)ci (cid:286)wiadczonej pracy s(cid:261) efektem tego,
co mo(cid:298)emy obserwowa(cid:252) na rynku pracy. Wspó(cid:225)czesny rynek pracy
w coraz wi(cid:266)kszym stopniu opiera si(cid:266) na wiedzy i relacjach z inny-
mi lud(cid:296)mi (równie(cid:298) w wymiarze mi(cid:266)dzykulturowym). Specjali(cid:286)ci
rynku pracy zwracaj(cid:261) uwag(cid:266), (cid:298)e w najbli(cid:298)szej przysz(cid:225)o(cid:286)ci b(cid:266)dziemy
pracowa(cid:252) w zawodach, które jeszcze nie powsta(cid:225)y.
(cid:109)wiczenie
Poni(cid:298)ej znajduje si(cid:266) krótka lista wybranych zanikaj(cid:261)cych i roz-
wijaj(cid:261)cych si(cid:266) zawodów. Zastanów si(cid:266), czym zajmuje si(cid:266) osoba
wykonuj(cid:261)ca dany zawód. Spróbuj okre(cid:286)li(cid:252), czy jest to praca, na
któr(cid:261) jest zapotrzebowanie, czy raczej dany zawód mo(cid:298)na zali-
czy(cid:252) do grupy zawodów wymieraj(cid:261)cych (zanikaj(cid:261)cych).
Czym zajmuje si(cid:266) osoba
na tym stanowisku?
Co stanowi tre(cid:286)(cid:252) pracy?
Zawód
zanikaj(cid:261)cy
Zawód
w rozwoju
Zawód
Barista
Bednarz
Poleć książkęKup książkęZ N A J O M O(cid:165) (cid:109) Z A W O D U | 1 2 3
Czym zajmuje si(cid:266) osoba
na tym stanowisku?
Co stanowi tre(cid:286)(cid:252) pracy?
Zawód
zanikaj(cid:261)cy
Zawód
w rozwoju
Zawód
Broker
informacji
Ceklarz
Coach
Etyczny
haker
Groomer
Fizjoterapeuta
Flisak
Introligator
Kapelusznik
Mechatronik
Tajemniczy
klient
Teletutor
Tester gier
Poleć książkęKup książkę1 2 4 | F U N D A M E N T Y K A R I E R Y
Czym zajmuje si(cid:266) osoba
na tym stanowisku?
Co stanowi tre(cid:286)(cid:252) pracy?
Zawód
zanikaj(cid:261)cy
Zawód
w rozwoju
Zawód
Zecer
Szewc
Zdun
Zastanów si(cid:266), czy który(cid:286) z powy(cid:298)szych zawodów by(cid:225)by dla Cie-
bie atrakcyjny.
............................................................................................................
............................................................................................................
............................................................................................................
............................................................................................................
Czy w którym(cid:286) z wymienionych zawodów móg(cid:225)by(cid:286) pracowa(cid:252)?
Je(cid:286)li tak, to jakie wymagania musisz spe(cid:225)ni(cid:252)? Je(cid:286)li nie, to dlacze-
go nie podj(cid:261)(cid:225)by(cid:286) wyzwania?
............................................................................................................
............................................................................................................
............................................................................................................
............................................................................................................
Przeci(cid:266)tny cz(cid:225)owiek nie posiada wszystkich informacji o zawo-
dach, bowiem w (cid:298)yciu s(cid:261) mu one po prostu niepotrzebne. Mamy
przecie(cid:298) wiele innych spraw, które nas zajmuj(cid:261) i które w hierarchii
wa(cid:298)no(cid:286)ci s(cid:261) zdecydowanie wy(cid:298)ej ni(cid:298) wiedza o zawodach. Poznanie
w(cid:225)asnego zawodu (zawodów), w którym chcemy podj(cid:261)(cid:252) zatrud-
nienie, jest czynno(cid:286)ci(cid:261) cz(cid:266)sto pomijan(cid:261) i nieuwzgl(cid:266)dnian(cid:261) w po-
szukiwaniach pracy. Cz(cid:266)sto rezygnuj(cid:261) z niej równie(cid:298) specjali(cid:286)ci,
którzy nie dostrzegaj(cid:261) korzy(cid:286)ci wynikaj(cid:261)cych z tego — wydaje si(cid:266)
Poleć książkęKup książkęZ N A J O M O(cid:165) (cid:109) Z A W O D U | 1 2 5
— elementarnego procesu1. Dopiero w sytuacjach, gdy stajemy
przed wyborem zawodu lub konieczno(cid:286)ci(cid:261) jego zmiany, takie in-
formacje nabieraj(cid:261) szczególnego znaczenia2. Dostrzegamy wów-
czas, (cid:298)e wiedza o w(cid:225)asnym zawodzie pozwala nam spojrze(cid:252) na niego
zdecydowanie szerzej. Umo(cid:298)liwia odniesienie si(cid:266) do w(cid:225)asnych do-
(cid:286)wiadcze(cid:276), które do tej pory nie zawsze by(cid:225)y kojarzone z zadania-
mi wykonywanymi w danym zawodzie. Dla specjalistów, np. do-
radców zawodowych czy rekruterów, aktualna wiedza o zawodach
równie(cid:298) jest bardzo po(cid:298)yteczna. Doradcy zawodowi, pracuj(cid:261)c ze
swoim klientem nad wyborem (cid:286)cie(cid:298)ki zawodowej lub zmian(cid:261) zawo-
du, maj(cid:261) mo(cid:298)liwo(cid:286)(cid:252) przyj(cid:266)cia innej perspektywy. Wiedza o zawodzie
pozwala im tak(cid:298)e unikn(cid:261)(cid:252) wpadni(cid:266)cia w pu(cid:225)apk(cid:266) my(cid:286)lenia o za-
wodzie przez pryzmat do(cid:286)wiadcze(cid:276) swojego klienta. Z kolei praco-
dawca lub wyst(cid:266)puj(cid:261)cy w jego imieniu rekruter, maj(cid:261)c tak(cid:261) wiedz(cid:266),
mog(cid:261) (cid:225)atwiej dostrzec potencja(cid:225) pracownika, który wykracza poza
ramy opisu stanowiska.
Z punktu widzenia wyboru pracy czy jej zmiany rzetelne po-
znanie w(cid:225)asnego zawodu powinno by(cid:252) procesem elementarnym.
Kszta(cid:225)cimy si(cid:266) bowiem w danym zawodzie, co nie pozostaje bez
wp(cid:225)ywu na nasze postrzeganie siebie. Przecie(cid:298) to w(cid:225)a(cid:286)nie zawód
buduje nasz(cid:261) to(cid:298)samo(cid:286)(cid:252) zawodow(cid:261). Mówimy o sobie: „jestem psy-
chologiem”, „jestem lekarzem”, „jestem adwokatem” czy „jestem
in(cid:298)ynierem”. Za ka(cid:298)dym razem, chc(cid:261)c przedstawi(cid:252) si(cid:266) zawodowo,
odnosimy si(cid:266) do zawodu, który wykonujemy lub w którym zdoby-
li(cid:286)my wykszta(cid:225)cenie. Sytuacja pracy w innym zawodzie ni(cid:298) ten, do
1 Cz(cid:266)stym powodem braku analizy zawodu jest presja czasu, jaka towa-
rzyszy specjali(cid:286)cie, zwi(cid:261)zana ze stawianymi wobec niego wymaganiami
znalezienia pracy na ju(cid:298). W takich sytuacjach pomini(cid:266)cie pracy nad zna-
jomo(cid:286)ci(cid:261) w(cid:225)asnego zawodu daje wra(cid:298)enie du(cid:298)ego przyspieszenia pracy.
2 Ministerstwo Gospodarki, Pracy i Polityki Spo(cid:225)ecznej, Przewodnik po
zawodach, Warszawa 2003, s. 13.
Poleć książkęKup książkę1 2 6 | F U N D A M E N T Y K A R I E R Y
którego si(cid:266) kszta(cid:225)cili(cid:286)my, jest zreszt(cid:261) zjawiskiem do(cid:286)(cid:252) powszechnym
na rynku. Z jednej strony wynika ona z ogranicze(cid:276) rynku pracy — nie
ka(cid:298)dy absolwent danego kierunku podejmie bowiem prac(cid:266) w danym
zawodzie, gdy(cid:298) nie zawsze jest takie zapotrzebowanie. Z drugiej stro-
ny jest to efekt (cid:286)wiadomej zmiany, dokonanej na skutek nietrafnego
wyboru szko(cid:225)y i trwania przy tym wyborze. W efekcie cz(cid:225)owiek po-
mimo uzyskania konkretnego zawodu nie chce podj(cid:261)(cid:252) w nim pracy.
Zdarzaj(cid:261) si(cid:266) równie(cid:298) przypadki losowe, które uniemo(cid:298)liwiaj(cid:261) podj(cid:266)-
cie lub kontynuowanie pracy w danym zawodzie. To utrata zdrowia,
uprawnie(cid:276) potrzebnych do wykonywania danej pracy czy chocia(cid:298)by
zmiana sytuacji spo(cid:225)ecznej, np. zmiana miejsca zamieszkania.
Rysunek 6.1. Zawód wyuczony i zawód wykonywany
Z tej perspektywy podj(cid:266)cie pracy zgodnej z zawodem wyuczonym
wydaje si(cid:266) optymaln(cid:261) sytuacj(cid:261). Gwarantuje ona pracownikowi
zdecydowanie szersz(cid:261) perspektyw(cid:266) zawodow(cid:261), ni(cid:298) ma cz(cid:225)owiek,
który przypadkowo rozpoczyna prac(cid:266) na danym stanowisku. Dla
tego pierwszego zakres obowi(cid:261)zków na danym stanowisku b(cid:266)dzie
przewidywalny, przewidywalne równie(cid:298) b(cid:266)d(cid:261) kierunki rozwoju oraz
mo(cid:298)liwo(cid:286)ci zmiany. Ten drugi musi si(cid:266) wszystkiego nauczy(cid:252) i, przy-
najmniej w pocz(cid:261)tkowym okresie poznawania zawodu, jego mo(cid:298)liwo-
(cid:286)ci przewidywania rozwoju zawodowego (teoretycznie) b(cid:266)d(cid:261) mniejsze.
Takie postawienie sprawy stanowi jednak pewne uproszczenie. Otó(cid:298)
nie zawsze podj(cid:266)cie innego zawodu ni(cid:298) ten, którego si(cid:266) nauczyli(cid:286)my,
Poleć książkęKup książkęZ N A J O M O(cid:165) (cid:109) Z A W O D U | 1 2 7
jest niekorzystne, gdy(cid:298) mo(cid:298)e si(cid:266) wi(cid:261)za(cid:252) z transferem kompetencji
i wykorzystaniem ich w innym celu i w inny ni(cid:298) planowany spo-
sób. Przyk(cid:225)adowo osoba, która przez okres swojej nauki my(cid:286)la(cid:225)a,
(cid:298)e b(cid:266)dzie nauczycielem, mo(cid:298)e w olbrzymim stopniu wykorzysta(cid:252)
swoje kompetencje w zupe(cid:225)nie innym zawodzie i innym kontek-
(cid:286)cie. Mo(cid:298)e to by(cid:252) praca w zawodzie pokrewnym, gdy wykorzystuje
si(cid:266) wi(cid:266)kszo(cid:286)(cid:252) swoich kompetencji, a zmienia si(cid:266) jedynie tre(cid:286)(cid:252) pracy.
Mo(cid:298)e to te(cid:298) by(cid:252) praca w innym zawodzie, który co prawda trudno
zakwalifikowa(cid:252) do zawodów pokrewnych, ale w wielu zawodach
w wi(cid:266)kszym b(cid:261)d(cid:296) mniejszym stopniu wykorzystuje si(cid:266) i twórczo
rozwija posiadane ju(cid:298) kompetencje.
W tym miejscu podkre(cid:286)lmy wspomnian(cid:261) wcze(cid:286)niej to(cid:298)samo(cid:286)(cid:252)
zawodow(cid:261) w kontek(cid:286)cie posiadanych kompetencji. O ile bowiem
zawód pozwala nam budowa(cid:252) poczucie to(cid:298)samo(cid:286)ci i wzbogaca od-
powied(cid:296) na pytanie „Kim jestem”, o tyle posiadanie kompetencji
na okre(cid:286)lonym poziomie pozwala nam odczu(cid:252), (cid:298)e jeste(cid:286)my dobrymi
specjalistami (fachowcami) w swoim zawodzie. Kompetencje, któ-
rych poziom weryfikujemy w praktyce, wzmacniaj(cid:261) nasz(cid:261) samo-
ocen(cid:266) w kontaktach z innymi przedstawicielami naszego zawodu,
a tak(cid:298)e w pozosta(cid:225)ych relacjach zawodowych, ocenie klientów i prze-
(cid:225)o(cid:298)onych (rysunek 6.2).
Rysunek 6.2. Wzajemna zale(cid:298)no(cid:286)(cid:252) to(cid:298)samo(cid:286)ci zawodowej
i (cid:286)wiadomo(cid:286)ci posiadanych kompetencji
Znajomo(cid:286)(cid:252) zawodu pozwala okre(cid:286)li(cid:252) charakter zada(cid:276), pozna(cid:252)
(cid:286)rodowisko pracy, mo(cid:298)liwo(cid:286)ci awansu czy chocia(cid:298)by miejsce w struk-
turze organizacyjnej. Jest to d(cid:225)ugotrwa(cid:225)y proces. Zawód zdobywamy
w toku nauki lub poprzez praktyk(cid:266). Kompetencje pe(cid:225)ni(cid:261) natomiast
Poleć książkęKup książkę1 2 8 | F U N D A M E N T Y K A R I E R Y
wa(cid:298)n(cid:261) rol(cid:266) w ocenie i samoocenie pracownika. Dla pracodawcy s(cid:261)
one niezb(cid:266)dne przy okre(cid:286)laniu potencja(cid:225)u, jakim dysponuje pra-
cownik. Ju(cid:298) podczas rozmowy kwalifikacyjnej wprowadza si(cid:266) sze-
reg rozwi(cid:261)za(cid:276), które maj(cid:261) pomóc dookre(cid:286)li(cid:252) deklarowany przez
kandydatów poziom wymaganych na dane stanowisko kompeten-
cji. Z punktu widzenia pracownika wa(cid:298)na jest (cid:286)wiadomo(cid:286)(cid:252), jakie
kompetencje chce si(cid:266) rozwija(cid:252) i czemu ma to s(cid:225)u(cid:298)y(cid:252). Jednocze(cid:286)nie
kompetencje maj(cid:261) wp(cid:225)yw na poczucie zadowolenia i spe(cid:225)nienia.
Rzetelne podej(cid:286)cie do scharakteryzowania swojego zawodu wcale
nie jest rzecz(cid:261) prost(cid:261). Co prawda wi(cid:266)kszo(cid:286)(cid:252) specjalistów bez (cid:298)adnego
problemu dokona takiej charakterystyki. Któ(cid:298) bowiem — je(cid:286)li nie my
sami, pracuj(cid:261)c i osi(cid:261)gaj(cid:261)c sukcesy w danym zawodzie — mo(cid:298)e najle-
piej go opisa(cid:252)? S(cid:266)k jednak w tym, (cid:298)e taka analiza nie zawsze b(cid:266)dzie
dla nas wystarczaj(cid:261)ca. W wi(cid:266)kszo(cid:286)ci przypadków dostaniemy opis
zawodu oparty wy(cid:225)(cid:261)cznie na zakresie zada(cid:276) i obowi(cid:261)zków typowych
dla zajmowanego przez dan(cid:261) osob(cid:266) stanowiska. B(cid:266)dzie to zatem rze-
telny opis stanowiska zajmowanego przez danego cz(cid:225)owieka, a nie
jego zawodu. Opieranie si(cid:266) tylko na w(cid:225)asnym do(cid:286)wiadczeniu jest do(cid:286)(cid:252)
typow(cid:261) tendencj(cid:261) w opisywaniu otaczaj(cid:261)cego nas (cid:286)wiata. Wi(cid:266)kszo(cid:286)ci
z nas wystarcza wiedza o swoim zawodzie i niewielkim kr(cid:266)gu spraw
z nim zwi(cid:261)zanych3. W dyskusji o zawodach stawiamy nasze do(cid:286)wiad-
czenia na pierwszym miejscu. Doskonale obrazuje to sytuacja przed-
stawiania si(cid:266), podczas której wielu specjalistów mówi o sobie „prak-
tyk”, kiedy chc(cid:261) oni podkre(cid:286)li(cid:252) fakt, (cid:298)e z danym zjawiskiem,
problemem lub sytuacj(cid:261) ju(cid:298) si(cid:266) spotkali. Samo s(cid:225)owo „praktyk” u(cid:298)y-
wane w takim kontek(cid:286)cie wi(cid:261)(cid:298)e si(cid:266) z pewn(cid:261) pu(cid:225)apk(cid:261). Chodzi tu
o zbytnie koncentrowanie si(cid:266) na w(cid:225)asnych do(cid:286)wiadczeniach z pomi-
ni(cid:266)ciem wiedzy specjalistycznej z danego zakresu. Id(cid:261)c tym tropem,
ka(cid:298)dy z nas na pewnym etapie (cid:298)ycia staje si(cid:266) „praktykiem” w zakresie
poszukiwania pracy. D(cid:225)ugo(cid:286)(cid:252) tej praktyki wcale jednak nie oznacza,
(cid:298)e jeste(cid:286)my lepszymi specjalistami! Mo(cid:298)e by(cid:252) wr(cid:266)cz przeciwnie.
3 Ibidem.
Poleć książkęKup książkę
Pobierz darmowy fragment (pdf)