Darmowy fragment publikacji:
Tytuł oryginału: Google Analytics™ Integrations
Tłumaczenie: Andrzej Watrak
ISBN: 978-83-283-1896-0
Copyright © 2015 by John Wiley Sons, Inc., Indianapolis, Indiana
All Rights Reserved. This translation published under license with the original publisher John Wiley
Sons, Inc.
Translation copyright © 2016 by Helion S.A.
The SYBEX Brand trade dress is a trademark of John Wiley Sons, Inc. in the United Stated and/or
other countries. Used by permission.
No part of this publication may be reproduced, stored in a retrieval system or transmitted in any form
or by any means, electronic, mechanical, photocopying, recording, scanning or otherwise without either
the prior written permission of the Publisher.
Wiley and the Wiley logo are trademarks or registered trademarks of John Wiley Sons, Inc. and/or its
affiliates,
in the United States and other countries, and may not be used without written permission. Google Analitycs
is a trademark of Google, Inc. All other trademarks are the property of their respective owners. John Wiley
Sons, Inc. is not associated with any product or vendor mentioned in this book.
Wszelkie prawa zastrzeżone. Nieautoryzowane rozpowszechnianie całości lub fragmentu niniejszej
publikacji
w jakiejkolwiek postaci jest zabronione. Wykonywanie kopii metodą kserograficzną, fotograficzną, a także
kopiowanie książki na nośniku filmowym, magnetycznym lub innym powoduje naruszenie praw autorskich
niniejszej publikacji.
Wszystkie znaki występujące w tekście są zastrzeżonymi znakami firmowymi bądź towarowymi ich
właścicieli.
Autor oraz Wydawnictwo HELION dołożyli wszelkich starań, by zawarte w tej książce informacje były
kompletne i rzetelne. Nie biorą jednak żadnej odpowiedzialności ani za ich wykorzystanie, ani za związane
z tym ewentualne naruszenie praw patentowych lub autorskich. Autor oraz Wydawnictwo HELION nie
ponoszą również żadnej odpowiedzialności za ewentualne szkody wynikłe z wykorzystania informacji
zawartych w książce.
Wydawnictwo HELION
ul. Kościuszki 1c, 44-100 GLIWICE
tel. 32 231 22 19, 32 230 98 63
e-mail: helion@helion.pl
WWW: http://helion.pl (księgarnia internetowa, katalog książek)
Drogi Czytelniku!
Jeżeli chcesz ocenić tę książkę, zajrzyj pod adres
http://helion.pl/user/opinie/goanin
Możesz tam wpisać swoje uwagi, spostrzeżenia, recenzję.
Pliki z przykładami omawianymi w książce można znaleźć pod adresem:
ftp://ftp.helion.pl/przyklady/goanin.zip
Printed in Poland.
• Kup książkę
• Poleć książkę
• Oceń książkę
• Księgarnia internetowa
• Lubię to! » Nasza społeczność
Spis tre(cid:321)ci
O autorze .................................................................................................. 13
Zespó(cid:172) wydania oryginalnego ................................................................... 15
Podzi(cid:165)kowania .......................................................................................... 16
Wprowadzenie .......................................................................................... 17
1. Dobre praktyki implementacyjne ............................................................. 21
Planowanie implementacji .................................................................................................22
1. Zdefiniuj cele biznesowe .......................................................................................23
2. Okre(cid:309)l kluczowe wska(cid:340)niki efektywno(cid:309)ci ..............................................................24
3. Zbierz dane ............................................................................................................24
4. Przeanalizuj dane ..................................................................................................25
5. Przetestuj alternatywne warianty .........................................................................25
6. Zaimplementuj wnioski .........................................................................................26
Implementacja i dostosowanie kodu .................................................................................27
(cid:308)ledzenie w wielu domenach ....................................................................................28
Ulepszone e-commerce ..............................................................................................28
Wymiary niestandardowe ..........................................................................................28
Pobieranie plików ......................................................................................................29
Zaawansowane (cid:309)ledzenie tre(cid:309)ci ................................................................................29
Diagnostyka implementacji kodu .............................................................................30
Konfiguracja interfejsu Google Analytics ..........................................................................31
Konfiguracja celów ....................................................................................................31
Koncentracja na potencjalnych klientach ................................................................32
Usuwanie parametrów, które nie wskazuj(cid:158) unikatowej tre(cid:309)ci ................................33
Eliminacja duplikatów stron ......................................................................................33
Ustawienia wyszukiwania w witrynie .......................................................................34
W(cid:361)(cid:158)czenie raportów o reklamach i demografii ........................................................34
Wykluczanie witryn odsy(cid:361)aj(cid:158)cych ..............................................................................35
Poleć książkęKup książkę8
Spis tre(cid:322)ci
Tagowanie ruchu przychodz(cid:158)cego ....................................................................................36
Tagowanie kampanii niestandardowych ..................................................................37
Tagowanie ruchu FeedBurner ...................................................................................38
Skuteczne zarz(cid:158)dzanie implementacjami ..........................................................................40
Tworzenie widoków z surowymi danymi i widoków testowych ..............................40
Tworzenie us(cid:361)ugi testowej .........................................................................................41
(cid:308)ledzenie zmian w implementacji i konfiguracji ......................................................41
(cid:308)ledzenie zewn(cid:162)trznych i ogólnych zmian z adnotacjami .......................................42
Podsumowanie ...................................................................................................................43
I Oficjalne integracje
2.
3.
Integracja z AdWords ............................................................................... 47
(cid:360)(cid:158)czenie kont AdWords i Google Analytics .......................................................................47
(cid:360)(cid:158)czenie kont AdWords i Google Analytics ..............................................................48
Usuwanie i edycja po(cid:361)(cid:158)cze(cid:290) kont Google Analytics i AdWords ..............................54
10 najcz(cid:162)stszych przyczyn niespójno(cid:309)ci danych w raportach Google Analytics
i AdWords ................................................................................................................55
Integracja danych, struktura konta i standardowe raporty ..............................................57
Wymiary i wska(cid:340)niki AdWords w raportach Google Analytics ................................57
Struktura konta AdWords ..........................................................................................59
Przegl(cid:158)d standardowych raportów AdWords ...........................................................63
Optymalizacja skuteczno(cid:309)ci reklam AdWords za pomoc(cid:158) Google Analytics ...................75
Identyfikacja zwyci(cid:162)skich i przegranych kampanii — zasada ABC .........................75
Wyszukiwanie negatywnych s(cid:361)ów kluczowych w raportach niestandardowych ....77
Tworzenie list remarketingowych z wykorzystaniem danych Google Analytics .....78
Optymalizacja kampanii produktowych ............................................................................82
Podsumowanie ...................................................................................................................84
Integracja z AdSense ................................................................................ 85
Integracja AdSense i Google Analytics ..............................................................................86
(cid:360)(cid:158)czenie kont Google Analytics i AdSense ...............................................................86
(cid:360)(cid:158)czenie kilku kont AdSense i us(cid:361)ug Google Analytics ............................................88
Roz(cid:361)(cid:158)czanie kont i zarz(cid:158)dzanie danymi ....................................................................89
Rozbie(cid:342)no(cid:309)ci mi(cid:162)dzy danymi w Google Analytics i AdSense ..................................90
Analiza skuteczno(cid:309)ci AdSense za pomoc(cid:158) Google Analytics ............................................91
Raport Wydawca ogó(cid:361)em ..........................................................................................92
Raport Strony wydawcy .............................................................................................92
Poleć książkęKup książkęSpis tre(cid:322)ci
9
4.
5.
6.
7.
Raport Strony odsy(cid:361)aj(cid:158)ce wydawcy ..........................................................................97
Panel informacyjny Google Analytics do analizy danych AdSense ........................98
Podsumowanie .................................................................................................................101
Integracja z aplikacjami mobilnymi ........................................................ 103
Dane o Google Play i iTunes w Google Analytics ...........................................................104
Android SDK v4: konfigurowanie (cid:309)ledzenia instalacji aplikacji
i monitorowania kampanii ...................................................................................105
iOS SDK v3: konfigurowanie (cid:309)ledzenia instalacji aplikacji
i monitorowania kampanii ...................................................................................108
Analiza aplikacji mobilnych — pe(cid:361)na (cid:309)cie(cid:342)ka klientów ..................................................112
Sekcja (cid:339)ród(cid:361)a ............................................................................................................113
Raport Przep(cid:361)yw u(cid:342)ytkowników w Google Play .....................................................116
Podsumowanie .................................................................................................................117
Integracja z Search Console .................................................................... 119
(cid:360)(cid:158)czenie Search Console z Google Analytics ...................................................................119
Analiza danych Search Console w Google Analytics ......................................................121
Raport Zapytania .....................................................................................................122
Raport Strony docelowe ..........................................................................................124
Raport Analiza geograficzna ...................................................................................128
Podsumowanie .................................................................................................................128
Integracja z YouTube .............................................................................. 131
Integracja YouTube z Google Analytics ...........................................................................131
(cid:308)ledzenie filmów YouTube za pomoc(cid:158) Google Tag Manager .......................................134
Opis implementacji ..................................................................................................135
Niestandardowy raport do (cid:309)ledzenia filmów .........................................................138
Podsumowanie .................................................................................................................138
II Integracje niestandardowe
Integrowanie niestandardowych danych ............................................... 141
Metody importu danych do Google Analytics ................................................................142
Protokó(cid:361) Measurement Protocol .............................................................................142
Import danych ..........................................................................................................143
Rzeczywiste przyk(cid:361)ady ......................................................................................................147
Import danych o tre(cid:309)ci ............................................................................................147
Poleć książkęKup książkę10 Spis tre(cid:322)ci
8.
9.
Import danych o zysku z produktów ......................................................................151
Import danych o zwrotach (cid:309)rodków .......................................................................153
Ograniczenia i dobre praktyki ..........................................................................................153
Podsumowanie .................................................................................................................155
Integracja danych u(cid:350)ytkownika .............................................................. 157
Zamkni(cid:162)te zbiory danych .................................................................................................157
Identyfikator u(cid:342)ytkownika ................................................................................................159
Tworzenie widoku danych u(cid:342)ytkownika .................................................................160
Ustawienie identyfikatora u(cid:342)ytkownika ..................................................................165
Przechowywanie identyfikatora u(cid:342)ytkownika ........................................................166
Importowanie dodatkowych danych ...............................................................................168
Podsumowanie .................................................................................................................170
Integracja danych o kampaniach marketingowych ............................... 173
Kana(cid:361)y pozyskiwania klientów w Google Analytics ........................................................173
Tagowanie odno(cid:309)ników w niestandardowych kampaniach marketingowych ..............176
Monitorowanie kampanii w internecie ..................................................................178
Monitorowanie kampanii prowadzonych poza internetem ..................................179
Import danych o kosztach ................................................................................................180
Proces importu danych o kosztach .........................................................................181
Analiza danych marketingowych .....................................................................................187
Podsumowanie .................................................................................................................188
10. Integracja testów porównawczych ......................................................... 189
Integracja Optimizely z Google Analytics .......................................................................189
Wysy(cid:361)anie nazwy wariantu testu na potrzeby zaawansowanej
segmentacji raportów ...........................................................................................192
Analiza wyników testów ...................................................................................................195
Edycja wyników .......................................................................................................196
Gdy nie ma „znacz(cid:158)cych ró(cid:342)nic” ..............................................................................197
Podsumowanie .................................................................................................................198
11. Integracja z poczt(cid:161) e-mail ....................................................................... 199
(cid:308)ledzenie otwarcia wiadomo(cid:309)ci e-mail ............................................................................200
Krok 1. Utwórz wska(cid:340)nik niestandardowy ..............................................................200
Krok 2. Zdefiniuj kampani(cid:162) e-mail .........................................................................202
Poleć książkęKup książkęSpis tre(cid:322)ci
11
Krok 3. Umie(cid:309)(cid:238) w wiadomo(cid:309)ci e-mail kod Google Analytics ................................202
Krok 4. Roze(cid:309)lij wiadomo(cid:309)(cid:238) i przeanalizuj wyniki ..................................................204
(cid:308)ledzenie u(cid:342)ytkowników ró(cid:342)nych urz(cid:158)dze(cid:290) .....................................................................205
Krok 1. Skonfiguruj funkcj(cid:162) User-ID w Google Analytics ......................................206
Krok 2. W odno(cid:309)niku w wiadomo(cid:309)ci umie(cid:309)(cid:238) identyfikator
z systemu MailChimp ...........................................................................................208
Krok 3. Wy(cid:309)lij identyfikator do Google Analytics ..................................................209
Dodatkowy krok: utwórz wymiar niestandardowy z identyfikatorem
u(cid:342)ytkownika ..........................................................................................................210
Podsumowanie .................................................................................................................212
12. Integracja danych spoza internetu ......................................................... 215
Pe(cid:361)na (cid:309)cie(cid:342)ka klienta .........................................................................................................216
Skrypt i szczegó(cid:361)y implementacyjne ................................................................................217
Krok 1. Zdefiniuj dane, które maj(cid:158) by(cid:238) zbierane ...................................................217
Krok 2. Utwórz formularz Google ...........................................................................217
Krok 3. Wpisz skrypt i dostosuj go do w(cid:361)asnych potrzeb ......................................217
Krok 4. Zdefiniuj wyzwalacz ....................................................................................218
Krok 5. Sprawd(cid:340), czy formularz zosta(cid:361) wype(cid:361)niony ................................................219
A teraz skrypt! ..........................................................................................................219
Podsumowanie .................................................................................................................220
Udanych analiz! ................................................................................................................221
Skorowidz ............................................................................................... 223
Poleć książkęKup książkę12
Spis tre(cid:322)ci
Poleć książkęKup książkę4 Integracja
z aplikacjami mobilnymi
N
arz(cid:218)dzie Google Analytics oferuje platform(cid:218) do monitorowania aplikacji mobilnych,
dzi(cid:218)ki której wydawcy aplikacji, specjali(cid:258)ci od marketingu i programi(cid:258)ci mog(cid:200) anali-
zowa(cid:202) sposób korzystania z aplikacji u(cid:285)ytkowników systemów Android i iOS. Platforma
ta dostarcza cennych informacji, na przyk(cid:239)ad o typach i markach urz(cid:200)dze(cid:241), czasie sp(cid:218)dzo-
nego na ich u(cid:285)ytkowaniu, awariach i wyj(cid:200)tkach zg(cid:239)aszanych przez aplikacje, dokonywanych
zakupach i innych aspektach.
Jednak(cid:285)e w odró(cid:285)nieniu od przegl(cid:200)darek klienci nie s(cid:200) pozyskiwani przez sam(cid:200) aplika-
cj(cid:218), tylko przez jeden z dost(cid:218)pnych sklepów internetowych, g(cid:239)ównie Google Play i iTunes.
Oznacza to, (cid:285)e programi(cid:258)ci aplikacji maj(cid:200) mniejsz(cid:200) kontrol(cid:218) nad zbieraniem danych mar-
ketingowych. Dlatego zespó(cid:239) Google Analytics opracowa(cid:239) mechanizmy integracji z oby-
dwoma sklepami, dzi(cid:218)ki czemu wydawcy aplikacji, specjali(cid:258)ci od marketingu i programi(cid:258)ci
mog(cid:200) lepiej monitorowa(cid:202) skuteczno(cid:258)(cid:202) kampanii i korelowa(cid:202) uzyskane informacje z opera-
cjami u(cid:285)ytkowników wykonywanymi po zainstalowaniu aplikacji. Informacje pozyskane
dzi(cid:218)ki tym integracjom pozwalaj(cid:200) zoptymalizowa(cid:202) kampanie nie tylko pod k(cid:200)tem liczby insta-
lacji aplikacji, ale równie(cid:285) dokonywanych zakupów i innych wa(cid:285)nych wska(cid:283)ników.
Z tego rozdzia(cid:239)u dowiesz si(cid:218), jak w systemach Android i iOS zainstalowa(cid:202) kod (cid:258)le-
dz(cid:200)cy Google Analytics, który dostarczy informacji o (cid:283)ród(cid:239)ach pozyskania klientów, jak
równie(cid:285) danych dla raportu Przep(cid:239)yw u(cid:285)ytkowników w Google Play w narz(cid:218)dziu Google
Analytics. Przeczytasz równie(cid:285) o technikach, dzi(cid:218)ki którym lepiej poznasz raporty i b(cid:218)dziesz
móg(cid:239) na ich podstawie wyci(cid:200)ga(cid:202) wnioski.
Poleć książkęKup książkę104 Rozdzia(cid:299) 4. Integracja z aplikacjami mobilnymi
Dane o Google Play i iTunes w Google Analytics
Konfiguracja (cid:258)ledzenia instalacji aplikacji ró(cid:285)ni si(cid:218) nieco w systemach Android i iOS,
jednak obie operacje s(cid:200) do(cid:258)(cid:202) proste i wymagaj(cid:200) wprowadzenia niewielkich zmian w kodzie.
W dalszej cz(cid:218)(cid:258)ci rozdzia(cid:239)u opisane s(cid:200) krok po kroku wszystkie czynno(cid:258)ci. Zwró(cid:202) uwag(cid:218),
(cid:285)e opis ten dotyczy wersji 4 pakietu Android SDK oraz wersji 3 pakietu iOS SDK. Je(cid:285)eli
nie znasz wersji u(cid:285)ywanego przez siebie pakietu, zapytaj o to programist(cid:218). Pakiet Android
SDK mo(cid:285)esz pobra(cid:202) ze strony http://goo.gl/mpF073, a iOS SDK ze strony http://goo.
gl/wmZfni.
Zanim jednak zaczniesz analiz(cid:218), musisz si(cid:218) upewni(cid:202), czy poprawnie zbierasz dane
o akcjach u(cid:285)ytkowników, a wi(cid:218)c musisz nie tylko sprawdzi(cid:202), czy pakiet SDK dzia(cid:239)a prawi-
d(cid:239)owo, ale równie(cid:285) czy znasz odpowiedzi na pytania biznesowe. Dzi(cid:218)ki temu b(cid:218)dziesz móg(cid:239)
lepiej po(cid:239)(cid:200)czy(cid:202) dane uzyskane z Google Play i iTunes. Poni(cid:285)ej przedstawiona jest lista
wa(cid:285)nych pyta(cid:241), na które musisz zna(cid:202) odpowiedzi. Kod niezb(cid:218)dny do zaimplementowania
odpowiednich operacji znajdziesz pod adresem http://goo.gl/Hlt2yC.
(cid:132) Jakie operacje wykonuj(cid:200) moi u(cid:285)ytkownicy?
(cid:132) Ile pieni(cid:218)dzy wydaj(cid:200) u(cid:285)ytkownicy na moj(cid:200) aplikacj(cid:218)?
(cid:132) Czy u(cid:285)ytkownicy korzystaj(cid:200) z aplikacji zgodnie z jej przeznaczeniem?
(cid:132) Jak zachowuje si(cid:218) grupa u(cid:285)ytkowników o zadanych cechach?
(cid:132) Ile czasu zajmuje u(cid:285)ytkownikowi wykonanie okre(cid:258)lonej operacji?
Aby wykorzysta(cid:202) platform(cid:218) do monitorowania aplikacji mobilnych i opisane wcze(cid:258)niej
integracje, musisz skonfigurowa(cid:202) widok aplikacji. Podczas konfigurowania nowej us(cid:239)ugi
Google Analytics wybierz opcj(cid:218) Aplikacja mobilna. Dzi(cid:218)ki niej w raportach b(cid:218)dziesz widzie(cid:202)
dane najlepiej opisuj(cid:200)ce funkcjonowanie Twojej aplikacji i b(cid:218)dziesz móg(cid:239) wykorzysta(cid:202) opi-
sane w tym rozdziale integracje (jak równie(cid:285) inne funkcjonalno(cid:258)ci charakterystyczne tylko
dla aplikacji).
Je(cid:285)eli chcesz widzie(cid:202) dane w widoku dotycz(cid:200)cym zarówno okre(cid:258)lonej aplikacji, jak i prze-
gl(cid:200)darek i aplikacji, musisz przesy(cid:239)a(cid:202) dane do dwóch ró(cid:285)nych us(cid:239)ug. Jedna z nich powinna
zawiera(cid:202) tylko dane dotycz(cid:200)ce aplikacji, a druga wszystkie dane. Ewentualnie mo(cid:285)esz wyko-
rzysta(cid:202) raporty zbiorcze (dost(cid:218)pne w wersji Google Analytics Premium), zbieraj(cid:200)ce wszyst-
kie dane w jednym miejscu. Wi(cid:218)cej informacji na ten temat znajduje si(cid:218) pod adresem
http://goo.gl/V74xx1.
Zwró(cid:202) uwag(cid:218), (cid:285)e w przypadku po(cid:239)(cid:200)czenia danych dotycz(cid:200)cych aplikacji i przegl(cid:200)darek
musisz u(cid:285)y(cid:202) funkcjonalno(cid:258)ci User ID (szczegó(cid:239)owo opisanej w drugiej cz(cid:218)(cid:258)ci ksi(cid:200)(cid:285)ki).
Poleć książkęKup książkęIntegracja z aplikacjami mobilnymi 105
Dzi(cid:218)ki niej w jednym widoku b(cid:218)d(cid:200) widoczne dane dotycz(cid:200)ce aplikacji i przegl(cid:200)darek, nie-
zale(cid:285)nie od u(cid:285)ytego urz(cid:200)dzenia. Po wybraniu tej opcji b(cid:218)dziesz móg(cid:239) równie(cid:285) dzieli(cid:202) dane
o wej(cid:258)ciach (trafieniach) do przegl(cid:200)darki i aplikacji na osobne widoki i lepiej je analizo-
wa(cid:202) (patrz strona http://goo.gl/9e8SkO).
UWAGA:
Bardzo polecam udzia(cid:239) w szkoleniu Mobile App Analytics Fundamentals
prowadzonym przez Analytics Academy. Uzyskasz solidn(cid:200) wiedz(cid:218) i b(cid:218)dziesz móg(cid:239)
z powodzeniem monitorowa(cid:202) aplikacje mobilne. Szkolenie jest dost(cid:218)pne pod adresem
http://goo.gl/Ts9SKB (w j(cid:218)zyku angielskim).
Android SDK v4: konfigurowanie (cid:321)ledzenia instalacji aplikacji
i monitorowania kampanii
Konfiguracja (cid:258)ledzenia instalacji oraz monitorowania kampanii jest prosta i cho(cid:202) obie ope-
racje mo(cid:285)na przeprowadzi(cid:202) niezale(cid:285)nie, bardzo zalecana jest implementacja obu funkcjo-
nalno(cid:258)ci ze wzgl(cid:218)du na ich synergiczny charakter. Dzi(cid:218)ki (cid:258)ledzeniu instalacji uzyskasz wgl(cid:200)d
w dane dotycz(cid:200)ce aplikacji Google Play w us(cid:239)udze Google Analytics, a monitorowanie
kampanii dostarczy pe(cid:239)niejszych i dok(cid:239)adniejszych danych dla raportów z sekcji Pozyskiwa-
nie. Obie funkcjonalno(cid:258)ci s(cid:200) niezwykle wa(cid:285)ne.
W tej cz(cid:218)(cid:258)ci rozdzia(cid:239)u opisane s(cid:200) cztery wymienione ni(cid:285)ej kroki:
1. Po(cid:239)(cid:200)czenie aplikacji z us(cid:239)ug(cid:200) Google Analytics.
2. Modyfikacja pliku AndroidManifest.xml.
3. Umieszczenie parametrów kampanii w odno(cid:258)nikach Google Analytics.
4. Przystosowanie pakietu Android SDK do (cid:258)ledzenia kampanii i wi(cid:200)zania (cid:283)róde(cid:239) ruchu.
Krok 1. Po(cid:361)(cid:158)czenie aplikacji z us(cid:361)ug(cid:158) Google Analytics
Pierwszym krokiem, niezb(cid:218)dnym do uzyskania danych Google Play w narz(cid:218)dziu Google
Analytics, jest po(cid:239)(cid:200)czenie aplikacji z us(cid:239)ug(cid:200) Google Analytics w sekcji Administracja. W tym
celu zaloguj si(cid:218) do swojego konta i kliknij powy(cid:285)szy odno(cid:258)nik w górnej cz(cid:218)(cid:258)ci ekranu. Nast(cid:218)p-
nie wybierz konto i us(cid:239)ug(cid:218) Google Analytics, która ma by(cid:202) u(cid:285)yta do utworzenia po(cid:239)(cid:200)czenia
(poniewa(cid:285) (cid:239)(cid:200)czenie odbywa si(cid:218) na poziomie us(cid:239)ugi, wszystkie widoki w wybranej us(cid:239)udze
b(cid:218)d(cid:200) zawiera(cid:239)y dane), i w kolumnie US(cid:146)UGA kliknij odno(cid:258)nik Wszystkie produkty.
W panelu, który si(cid:218) pojawi po prawej stronie, w sekcji Google Play kliknij przyciski Po(cid:239)(cid:200)cz
z Google Play, a nast(cid:218)pnie + NOWE PO(cid:146)(cid:107)CZENIE Z GOOGLE PLAY. Po(cid:239)(cid:200)cze-
nia mo(cid:285)e dokona(cid:202) tylko u(cid:285)ytkownik posiadaj(cid:200)cy uprawnienia do edycji i u(cid:285)ywaj(cid:200)cy tego
Poleć książkęKup książkę106 Rozdzia(cid:299) 4. Integracja z aplikacjami mobilnymi
samego adresu e-mail w Google Analytics i w Play Developer Console. Wybierz aplikacje,
dla których chcesz wy(cid:258)wietla(cid:202) dane w us(cid:239)udze, kliknij przycisk Dalej, skonfiguruj po(cid:239)(cid:200)czenie
i na koniec kliknij przycisk Zastosuj.
Krok 2. Modyfikacja pliku AndroidManifest.xml
Po przebrni(cid:218)ciu przez konfiguracj(cid:218) narz(cid:218)dzia Google Analytics musisz umie(cid:258)ci(cid:202) w pliku
AndroidManifest.xml kilka wierszy kodu. Kod ten s(cid:239)u(cid:285)y do umieszczenia w Twojej aplikacji
komponentu BroadcastReceiver, który b(cid:218)dzie odbiera(cid:239) i wysy(cid:239)a(cid:239) informacje o kampaniach
zawartych w odno(cid:258)niku odsy(cid:239)aj(cid:200)cym (opisanym w dalszej cz(cid:218)(cid:258)ci rozdzia(cid:239)u). Poni(cid:285)ej przed-
stawiony jest ten kod, ale mo(cid:285)esz równie(cid:285) skopiowa(cid:202) go ze strony http://goo.gl/9T9lrK i wklei(cid:202)
do aplikacji:
!-- Used for Google Play Store Campaign Measurement--
service android:name= com.google.android.gms.analytics.CampaignTrackingService /
receiver android:name= com.google.android.gms.analytics.CampaignTrackingReceiver
android:exported= true
intent-filter
action android:name= com.android.vending.INSTALL_REFERRER /
/intent-filter
/receiver
Krok 3. Umieszczenie parametrów kampanii w odno(cid:309)nikach Google Analytics
W rozdziale 1., „Dobre praktyki implementacyjne”, pozna(cid:239)e(cid:258) tagowanie kampanii za pomoc(cid:200)
parametrów UTM. Ta sama zasada obowi(cid:200)zuje w przypadku aplikacji Android. Podczas
odsy(cid:239)ania u(cid:285)ytkowników do sklepu Google Play zawsze powiniene(cid:258) stosowa(cid:202) parametry
kampanii. Wyj(cid:200)tkiem jest odsy(cid:239)anie ich poprzez reklamy AdWords. W takim przypadku
wystarczy w(cid:239)(cid:200)czy(cid:202) automatyczne tagowanie. Jednak oprócz stosowania parametrów URL
opisanych w rozdziale 1. musisz równie(cid:285) podawa(cid:202) w adresie nazw(cid:218) pakietu (Package Name).
Do tworzenia odno(cid:258)ników do kampanii polecam zazwyczaj stron(cid:218) Google Play URL Builder
(patrz rysunek 4.1), dost(cid:218)pn(cid:200) pod adresem http://goo.gl/I3rTnI.
Jednak(cid:285)e w przypadku dziesi(cid:200)tek lub setek kampanii wykorzystuj(cid:200)cych ró(cid:285)ne sieci rekla-
mowe tworzenie osobnych adresów URL mo(cid:285)e by(cid:202) niewykonalne. W takiej sytuacji pole-
cam u(cid:285)ycie arkusza, w którym nale(cid:285)y wpisa(cid:202) warto(cid:258)ci wszystkich parametrów. Parametry
zostan(cid:200) za pomoc(cid:200) funkcji po(cid:239)(cid:200)czone w wynikowe odno(cid:258)niki. Rysunek 4.2 przedstawia przy-
k(cid:239)adowy arkusz. Jego szablon, opracowany przez firm(cid:218) Cardinal Path, certyfikowanego
partnera i supersprzedawc(cid:218) Google, mo(cid:285)na pobra(cid:202) ze strony http://goo.gl/C05tdu. (Aby u(cid:285)y(cid:202)
tego odno(cid:258)nika, musisz zalogowa(cid:202) si(cid:218) do konta Google Analytics).
Poleć książkęKup książkęIntegracja z aplikacjami mobilnymi 107
Rysunek 4.1. Strona Google Play URL Builder
Rysunek 4.2. Arkusz Google Play URL Builder
Krok 4. Dostosowanie pakietu Android SDK do (cid:309)ledzenia kampanii
i wi(cid:158)zania (cid:340)róde(cid:361) ruchu
W poprzednich krokach zosta(cid:239)y opisane sposoby zbierania informacji o (cid:283)ród(cid:239)ach pozyski-
wania u(cid:285)ytkowników odwiedzaj(cid:200)cych sklep Google Play (na przyk(cid:239)ad (cid:285)e s(cid:200) to nowi u(cid:285)yt-
kownicy) tu(cid:285) przed zainstalowaniem Twojej aplikacji. Cho(cid:202) informacja ta ma istotne zna-
czenie w ocenie skuteczno(cid:258)ci kampanii, potrzebne jest równie(cid:285) pozyskiwanie informacji
o (cid:283)ród(cid:239)ach ruchu w kolejnych sesjach u(cid:285)ytkowników. Dzi(cid:218)ki temu mo(cid:285)na lepiej oceni(cid:202)
skuteczno(cid:258)(cid:202) metod marketingowych s(cid:239)u(cid:285)(cid:200)cych zatrzymaniu klientów.
Aby uzyska(cid:202) informacje o (cid:283)ród(cid:239)ach ruchu generowanego przez u(cid:285)ytkowników, którzy
bezpo(cid:258)rednio dotarli do Twojej aplikacji, musisz otagowa(cid:202) odno(cid:258)niki w sposób opisany
Poleć książkęKup książkę108 Rozdzia(cid:299) 4. Integracja z aplikacjami mobilnymi
w kroku 3., dzi(cid:218)ki czemu narz(cid:218)dzie Google Analytics b(cid:218)dzie otrzymywa(cid:239)o informacje, sk(cid:200)d
przychodzi u(cid:285)ytkownik. Oprócz tego za pomoc(cid:200) metody setCampaignParamsFromUrl musisz
w kodzie (cid:258)ledz(cid:200)cym okre(cid:258)li(cid:202) warto(cid:258)ci parametrów kampanii, jak w przedstawionym ni(cid:285)ej
przyk(cid:239)adzie (patrz strona http://goo.gl/bCvzpg):
// Utworzenie obiektu (cid:286)ledz(cid:261)cego.
Tracker t = ((AnalyticsSampleApp) getActivity().getApplication()).getTracker(
TrackerName.APP_TRACKER);
// Ustawienie nazwy ekranu.
t.setScreenName(screenName);
// W tym przyk(cid:225)adzie informacje o kampanii s(cid:261) umieszczone we w(cid:225)a(cid:286)ciwych dla Google Analytics parametrach
// adresu URL.
// Uwaga: to tylko przyk(cid:225)ad. W przypadku wi(cid:266)kszo(cid:286)ci kampanii informacja jest odczytywana z odebranego opisu.
String campaignData = http://sklep-zoologiczny.com/index.html? +
utm_source=email utm_medium=email_marketing utm_campaign=lato +
utm_content=email_variation_1 ;
// Dane kampanii przes(cid:225)ane wraz z trafieniem.
t.send(new HitBuilders.ScreenViewBuilder()
.setCampaignParamsFromUrl(campaignData)
.build()
);
iOS SDK v3: konfigurowanie (cid:321)ledzenia instalacji aplikacji
i monitorowania kampanii
Wa(cid:285)na uwaga dotycz(cid:200)ca danych iOS: aby w raportach pojawi(cid:239)y si(cid:218) dane o (cid:283)ród(cid:239)ach ode-
s(cid:239)a(cid:241), u(cid:285)ytkownik musi pobra(cid:202), zainstalowa(cid:202) i uruchomi(cid:202) aplikacj(cid:218). Oznacza to, (cid:285)e je(cid:285)eli
1000 u(cid:285)ytkowników dzi(cid:218)ki kampanii odwiedzi w sklepie iTunes Twoj(cid:200) stron(cid:218) z opisem
aplikacji, przy czym 600 z nich j(cid:200) zainstaluje, a 500 uruchomi, to w raportach b(cid:218)dziesz
widzie(cid:202) tylko liczb(cid:218) 500 dotycz(cid:200)c(cid:200) tej kampanii. Dane o pozosta(cid:239)ych 500 u(cid:285)ytkownikach nie
b(cid:218)d(cid:200) dost(cid:218)pne.
Uwaga dotycz(cid:200)ca wa(cid:285)no(cid:258)ci (cid:258)ledzenia instalacji i monitorowania kampanii w systemie
Android odnosi si(cid:218) równie(cid:285) do systemu iOS. Obie funkcjonalno(cid:258)ci s(cid:200) niezwykle wa(cid:285)ne.
W tej cz(cid:218)(cid:258)ci rozdzia(cid:239)u opisane s(cid:200) cztery wymienione ni(cid:285)ej kroki:
1. W(cid:239)(cid:200)czenie (cid:258)ledzenia kampanii w us(cid:239)udze Google Analytics.
2. Umieszczenie biblioteki libAdIdAccess.a w projekcie XCode.
3. Umieszczenie parametrów kampanii w odno(cid:258)nikach do sklepu iTunes.
4. Dostosowanie pakietu iOS SDK do (cid:258)ledzenia kampanii i wi(cid:200)zania (cid:283)róde(cid:239) ruchu.
Poleć książkęKup książkęIntegracja z aplikacjami mobilnymi 109
Krok 1. W(cid:361)(cid:158)czenie (cid:309)ledzenia kampanii w us(cid:361)udze Google Analytics
Pierwszym krokiem, niezb(cid:218)dnym do umieszczenia danych iTunes w narz(cid:218)dziu Google
Analytics, jest w(cid:239)(cid:200)czenie w us(cid:239)udze Google Analytics, w sekcji Administracja funkcji (cid:258)ledze-
nia kampanii. W tym celu zaloguj si(cid:218) do swojego konta i kliknij powy(cid:285)szy odno(cid:258)nik w górnej
cz(cid:218)(cid:258)ci ekranu. Nast(cid:218)pnie wybierz us(cid:239)ug(cid:218), z któr(cid:200) chcesz po(cid:239)(cid:200)czy(cid:202) aplikacje (poniewa(cid:285) (cid:239)(cid:200)cze-
nie odbywa si(cid:218) na poziomie us(cid:239)ugi, wszystkie widoki w danej us(cid:239)udze b(cid:218)d(cid:200) zawiera(cid:239)y dane),
i kliknij odno(cid:258)nik Ustawienia us(cid:239)ugi. Pojawi si(cid:218) kontrolka podobna do pokazanej na
rysunku 4.3.
Rysunek 4.3. Kontrolka do w(cid:311)(cid:251)czania (cid:334)ledzenia kampanii iOS
Krok 2. Umieszczenie biblioteki libAdIdAccess.a w projekcie XCode
Jedyn(cid:200) zmian(cid:200), jak(cid:200) programista aplikacji musi wprowadzi(cid:202) w kodzie, jest konfiguracja
(cid:258)ledzenia instalacji, dzi(cid:218)ki czemu b(cid:218)dzie mo(cid:285)liwy dost(cid:218)p do identyfikatora reklamowego
iOS (ang. identi(cid:287)er for advertising, IDFA). Aby w(cid:239)(cid:200)czy(cid:202) zbieranie danych IDFA, trzeba
po(cid:239)(cid:200)czy(cid:202) odpowiednie pliki i ustawi(cid:202) na YES w(cid:239)a(cid:258)ciwo(cid:258)(cid:202) allowIDFACollection w ka(cid:285)dym
kodzie (cid:258)ledz(cid:200)cym. Poni(cid:285)ej przedstawiony jest wiersz kodu, który nale(cid:285)y wpisa(cid:202):
// Enable IDFA collection.
tracker.allowIDFACollection = YES;
Wi(cid:218)cej informacji na ten temat znajduje si(cid:218) w pliku README w pakiecie SDK.
Krok 3. Umieszczenie parametrów kampanii w odno(cid:309)nikach do sklepu iTunes
Ten krok zawiera instrukcje bardzo podobne do opisanych w kroku 3. w poprzedniej cz(cid:218)(cid:258)ci
rozdzia(cid:239)u, dotycz(cid:200)cej sklepu Google Play i systemu Android. Jedyna ró(cid:285)nica polega na tym,
(cid:285)e odno(cid:258)niki iOS musz(cid:200) zawiera(cid:202) dodatkowe parametry: Google Analytics Property ID
(URL identyfikator us(cid:239)ugi Google Analytics), Ad Network (sie(cid:202) reklamowa) oraz Redirect
URL (przekierowuj(cid:200)cy adres URL). Strona Campaign Tracking URL Builder dla systemu
iOS (patrz rysunek 4.4) znajduje si(cid:218) pod adresem http://goo.gl/Arg8tw.
Poleć książkęKup książkę110 Rozdzia(cid:299) 4. Integracja z aplikacjami mobilnymi
Rysunek 4.4. Strona iOS Campaign Tracking URL Builder
Krok 4. Dostosowanie pakietu iOS SDK do (cid:309)ledzenia kampanii
i wi(cid:158)zania (cid:340)róde(cid:361) ruchu
Podobnie jak w procesie dotycz(cid:200)cym sklepu Google Play (opisanym w kroku 4. w poprzed-
niej cz(cid:218)(cid:258)ci rozdzia(cid:239)u), w celu uzyskania informacji o (cid:283)ród(cid:239)ach u(cid:285)ytkowników, którzy bezpo-
(cid:258)rednio otworzyli Twoj(cid:200) stron(cid:218) z aplikacj(cid:200) (po czym j(cid:200) zainstalowali w kolejnych sesjach),
musisz w odno(cid:258)nikach opisanych w kroku 3. umie(cid:258)ci(cid:202) odpowiednie tagi. Dzi(cid:218)ki nim narz(cid:218)-
dzie Google Analytics b(cid:218)dzie otrzymywa(cid:239)o informacje, sk(cid:200)d przychodz(cid:200) u(cid:285)ytkownicy.
Poleć książkęKup książkęIntegracja z aplikacjami mobilnymi 111
Oprócz tego musisz nada(cid:202) warto(cid:258)(cid:202) zmiennej [GAIDictionaryBuilder setCampaignParameters
(cid:180)FromUrl:urlString], gdzie urlString jest ci(cid:200)giem znaków z adresem URL zawieraj(cid:200)cym
parametry kampanii. Poni(cid:285)ej przedstawiony jest przyk(cid:239)ad, jak to zrobi(cid:202) (kod (cid:283)ród(cid:239)owy
znajduje si(cid:218) pod adresem http://goo.gl/KHVs17):
/*
* MyAppDelegate.m
*
* Przyk(cid:225)ad implementacji kampanii i atrybutów adresu odsy(cid:225)aj(cid:261)cego.
* Je(cid:298)eli w odsy(cid:225)aj(cid:261)cym adresie URL nie ma parametrów kampanii, zostanie u(cid:298)yta nazwa urz(cid:261)dzenia.
*/
- (BOOL)application:(UIApplication *)application openURL:(NSURL *)url
sourceApplication:(NSString *)sourceApplication annotation:(id)annotation {
NSString *urlString = [url absoluteString];
id GAITracker tracker = [[GAI sharedInstance] trackerWithName:@ tracker
trackingId:@ UA-XXXX-Y ];
// setCampaignParametersFromUrl przekszta(cid:225)ca parametry kampanii Google Analytics ( UTM )
// z adresu URL i umieszcza w strukturze Map, któr(cid:261) mo(cid:298)na zastosowa(cid:252) w obiekcie Tracker.
GAIDictionaryBuilder *hitParams = [[GAIDictionaryBuilder alloc] init];
// Umieszczenie danych kampanii bezpo(cid:286)rednio w strukturze Map, poniewa(cid:298) trzeba j(cid:261) wys(cid:225)a(cid:252) tylko raz.
[hitParams setCampaignParametersFromUrl:urlString];
// Jedynym wymaganym polem jest (cid:296)ród(cid:225)o kampanii. Je(cid:298)eli (cid:296)ród(cid:225)o nie zosta(cid:225)o
// okre(cid:286)lone w poprzednim wywo(cid:225)aniu, zostanie u(cid:298)yta nazwa urz(cid:261)dzenia.
if(![hitParams get:kGAICampaignSource] [url host].length !=0) {
// Zapisanie danych kampanii w strukturze Map, a nie w obiekcie Tracker.
[hitParams set:@ referrer forKey:kGAICampaignMedium];
[hitParams set:[url host] forKey:kGAICampaignSource];
}
NSDictionary *hitParamsDict = [hitParams build];
// Widok ekranu wymaga okre(cid:286)lenia nazwy.
[tracker set:kGAIScreenName value:@ screen name ];
// Kod dla wersji SDK wcze(cid:286)niejszych ni(cid:298) v3.
// [tracker send:[[[GAIDictionaryBuilder createAppView] setAll:hitParamsDict] build]];
// Kod dla wersji SDK 3.08 i nowszych.
[tracker send:[[[GAIDictionaryBuilder createScreenView] setAll:hitParamsDict] build]];
Poleć książkęKup książkę112 Rozdzia(cid:299) 4. Integracja z aplikacjami mobilnymi
WI(cid:107)ZANIE (cid:189)RÓDE(cid:146) RUCHU
Po zako(cid:241)czeniu integracji (z systemem Android lub iOS) b(cid:218)dziesz mie(cid:202) dost(cid:218)p do
danych o (cid:283)ród(cid:239)ach pozyskiwania klientów w kampaniach oraz o ich kolejnych sesjach
aplikacyjnych. To naprawd(cid:218) niezwyk(cid:239)e, ale pojawia si(cid:218) jedno wa(cid:285)ne pytanie: jak Google
Analytics wi(cid:200)(cid:285)e (cid:283)ród(cid:239)o z sesj(cid:200)? S(cid:200) cztery sposoby uzyskania aplikacji przez u(cid:285)ytkow-
nika, ale tylko w przypadku dwóch z nich mo(cid:285)na uzyska(cid:202) informacje o zachowaniu
u(cid:285)ytkownika.
(cid:132) U(cid:285)ytkownik otworzy(cid:239) aplikacj(cid:218) bez klikania zewn(cid:218)trznego odno(cid:258)nika: bie(cid:285)(cid:200)ca
sesja jest wi(cid:200)zana z oryginalnym (cid:283)ród(cid:239)em.
(cid:132) U(cid:285)ytkownik klikn(cid:200)(cid:239) zewn(cid:218)trzny odno(cid:258)nik, który nie zawiera(cid:239) parametrów kam-
panii (opisanych w kroku 3. w poprzedniej cz(cid:218)(cid:258)ci rozdzia(cid:239)u): bie(cid:285)(cid:200)ca sesja jest
wi(cid:200)zana z oryginalnym (cid:283)ród(cid:239)em.
(cid:132) U(cid:285)ytkownik klikn(cid:200)(cid:239) zewn(cid:218)trzny odno(cid:258)nik, który zawiera(cid:239) parametry kampanii,
ale pakiet SDK (opisany w kroku 4. w poprzedniej cz(cid:218)(cid:258)ci rozdzia(cid:239)u) nie zosta(cid:239)
zmieniony tak, aby by(cid:239)y wysy(cid:239)ane informacje o tym odno(cid:258)niku: bie(cid:285)(cid:200)ca sesja jest
wi(cid:200)zana z oryginalnym (cid:283)ród(cid:239)em.
(cid:132) U(cid:285)ytkownik klikn(cid:200)(cid:239) zewn(cid:218)trzny odno(cid:258)nik, który zawiera(cid:239) parametry kampanii,
a pakiet SDK (opisany w kroku 4. w poprzedniej cz(cid:218)(cid:258)ci rozdzia(cid:239)u) zosta(cid:239) zmie-
niony tak, aby by(cid:239)y wysy(cid:239)ane informacje o tym odno(cid:258)niku: oryginalne warto(cid:258)ci
parametrów kampanii s(cid:200) zast(cid:218)powane nowymi, a bie(cid:285)(cid:200)ca sesja jest wi(cid:200)zana
z nowym (cid:283)ród(cid:239)em.
Je(cid:285)eli u(cid:285)ytkownik ponownie pobierze aplikacj(cid:218), zostanie potraktowany jako nowy
u(cid:285)ytkownik z nowym identyfikatorem. Zatem informacja o nowym (cid:283)ródle zale(cid:285)y od tego,
czy zosta(cid:239)y okre(cid:258)lone parametry kampanii i czy pakiet SDK zosta(cid:239) zmieniony tak, aby
by(cid:239)y rejestrowane informacje o kampanii.
Analiza aplikacji mobilnych — pe(cid:172)na (cid:321)cie(cid:350)ka klientów
Teraz, gdy sp(cid:239)ywaj(cid:200) dane, mo(cid:285)esz zacz(cid:200)(cid:202) analizowa(cid:202) zachowania u(cid:285)ytkowników i wyci(cid:200)ga(cid:202)
wnioski popychaj(cid:200)ce Twój biznes do przodu. W przedstawionych ni(cid:285)ej przyk(cid:239)adach wyko-
rzysta(cid:239)em raporty Google Play z dwóch podstawowych powodów: (1) posiada(cid:239)em lepsze
dane, (2) raport o przep(cid:239)ywie u(cid:285)ytkowników jest dost(cid:218)pny tylko dla danych Google Play.
Konfiguracja opisana w poprzedniej cz(cid:218)(cid:258)ci rozdzia(cid:239)u powoduje, (cid:285)e w koncie Google
Analytics pojawi(cid:200) si(cid:218) dodatkowe dane w ni(cid:285)ej wymienionych raportach:
Poleć książkęKup książkęIntegracja z aplikacjami mobilnymi 113
(cid:132) Sekcja (cid:189)ród(cid:239)a: zestaw raportów pokazuj(cid:200)cych, sk(cid:200)d pochodz(cid:200) u(cid:285)ytkownicy, którzy
pobrali, zainstalowali i uruchomili aplikacje. Dost(cid:218)pne s(cid:200) równie(cid:285) wska(cid:283)niki opisuj(cid:200)ce
zachowania u(cid:285)ytkowników i ich korzystanie z aplikacji.
(cid:132) Raport Google Play Referral Flow: raport przedstawiaj(cid:200)cy pe(cid:239)ny cykl aktywno-
(cid:258)ci klientów, od wizyty w sklepie Google Play, poprzez instalacj(cid:218), po uruchomienie
aplikacji.
W dalszej cz(cid:218)(cid:258)ci rozdzia(cid:239)u poznasz zawarto(cid:258)(cid:202) i sposób korzystania ze wszystkich powy(cid:285)-
szych raportów.
Sekcja (cid:347)ród(cid:172)a
Jak pokazuje rysunek 4.5, podstawowy raport Wszystkie o (cid:283)ród(cid:239)ach uzyskania aplikacji
zawiera wykres przedstawiaj(cid:200)cy trend wska(cid:283)nika Nowi u(cid:285)ytkownicy. Znajduje si(cid:218) w nim
równie(cid:285) lista par danych (cid:283)ród(cid:239)o/medium, posortowana wed(cid:239)ug liczby nowych u(cid:285)ytkowni-
ków, opisuj(cid:200)ca ruch wywo(cid:239)any Twoj(cid:200) aplikacj(cid:200). Je(cid:285)eli interesuj(cid:200) Ci(cid:218) tylko dane dotycz(cid:200)ce
sklepu Google Play lub iTunes, dost(cid:218)pne s(cid:200) gotowe raporty w sekcji nawigacji po lewej
stronie ekranu.
Podstawowy raport Wszystkie ogólnie prezentuje trend wska(cid:283)nika Pobranie aplikacji.
Mo(cid:285)na jednak za pomoc(cid:200) selektora wska(cid:283)ników (odno(cid:258)ników umieszczonych poni(cid:285)ej zak(cid:239)adki
Eksplorator) wy(cid:258)wietli(cid:202) inn(cid:200) grup(cid:218) danych. Dzi(cid:218)ki tym wska(cid:283)nikom b(cid:218)dziesz móg(cid:239) rozbu-
dowa(cid:202) swoje analizy i sprawdzi(cid:202), z jakich (cid:283)róde(cid:239) pochodzi ruch dotycz(cid:200)cy Twojej aplika-
cji. Jak dowiedzia(cid:239)e(cid:258) si(cid:218) z rozdzia(cid:239)u 1., istotne znaczenie ma zdefiniowanie w koncie Google
Analytics celów biznesowych, a opisywany raport jest jednym z wielu warto(cid:258)ciowych rapor-
tów, dost(cid:218)pnych po zdefiniowaniu celów.
Je(cid:285)eli interesuje Ci(cid:218) analiza danych o pozyskaniu i zachowaniach klientów wraz z danymi
o konwersjach, polecam utworzenie niestandardowego raportu zawieraj(cid:200)cego podobne
wymiary i wska(cid:283)niki, jak ten pokazany na rysunku 4.6. Przyk(cid:239)adowy raport mo(cid:285)esz zaim-
portowa(cid:202) do swojego konta, klikaj(cid:200)c odno(cid:258)nik http://goo.gl/ptbQLb.
Rysunek 4.7 przedstawia zawarto(cid:258)(cid:202) opisanego wy(cid:285)ej niestandardowego raportu. Poni(cid:285)ej
wymienionych jest kilka wskazówek, na których mo(cid:285)esz si(cid:218) skupi(cid:202) podczas analizy tabeli:
(cid:132) Dla ka(cid:285)dego (cid:283)ród(cid:239)a sprawd(cid:283) i porównaj mi(cid:218)dzy sob(cid:200) procentowe wska(cid:283)niki
umieszczone w nawiasach (kolumny 2 – 5). Je(cid:285)eli stwierdzisz ró(cid:285)nice, by(cid:202) mo(cid:285)e
warto b(cid:218)dzie dok(cid:239)adniej zbada(cid:202) dane. Na przyk(cid:239)ad (cid:283)ród(cid:239)o google (drugi wiersz) repre-
zentuje 5,95 wszystkich u(cid:285)ytkowników, którzy odwiedzili stron(cid:218) z Twoj(cid:200) aplikacj(cid:200),
jednak stanowi(cid:200) oni 6,45 wszystkich nowych u(cid:285)ytkowników, 7,54 wszystkich
Poleć książkęKup książkę114 Rozdzia(cid:299) 4. Integracja z aplikacjami mobilnymi
Rysunek 4.5. Podstawowy raport (cid:363)ród(cid:311)a/Wszystkie
Rysunek 4.6. Definicja raportu zawieraj(cid:251)cego dane o pozyskaniu, zachowaniach i konwersjach
u(cid:366)ytkowników
Poleć książkęKup książkęIntegracja z aplikacjami mobilnymi 115
Rysunek 4.7. Analiza danych o pozyskiwaniu u(cid:366)ytkowników
sesji i 8,71 trafie(cid:241). Oznacza to, (cid:285)e w tym przypadku google jest (cid:283)ród(cid:239)em u(cid:285)yt-
kowników, którzy wracaj(cid:200) cz(cid:218)(cid:258)ciej (maj(cid:200) wy(cid:285)szy odsetek zrealizowanych sesji) i s(cid:200)
bardziej zaanga(cid:285)owani w u(cid:285)ytkowanie aplikacji (wy(cid:285)szy odsetek trafie(cid:241), czyli sumy
wszystkich interakcji z aplikacj(cid:200)).
(cid:132) Dla ka(cid:285)dego (cid:283)ród(cid:239)a porównaj wska(cid:283)niki z kolumn 6 – 9 i sprawd(cid:283), jak ró(cid:285)ni(cid:200) si(cid:218)
mi(cid:218)dzy sob(cid:200) pod wzgl(cid:218)dem zaanga(cid:285)owania i konwersji. Na przyk(cid:239)ad porównuj(cid:200)c
Wspó(cid:239)czynnik konwersji celu (ostatnia kolumna) dla wszystkich (cid:283)róde(cid:239), mo(cid:285)na stwier-
dzi(cid:202), (cid:285)e jego warto(cid:258)(cid:202) dla (cid:283)ród(cid:239)a google jest wy(cid:285)sza od innych warto(cid:258)ci w tabeli.
UWAGA:
Ten raport mo(cid:285)na edytowa(cid:202) po klikni(cid:218)ciu odno(cid:258)nika Edytuj tu(cid:285) pod tytu-
(cid:239)em. Mo(cid:285)e to by(cid:202) wa(cid:285)ne, je(cid:285)eli w Twojej firmie do analizy danych o pozyskiwaniu, zacho-
waniach i konwersjach u(cid:285)ytkowników stosowane s(cid:200) inne wska(cid:283)niki.
Inna ciekawa analiza polega na porównaniu danych dla ka(cid:285)dego (cid:283)ród(cid:239)a i ró(cid:285)nych
urz(cid:200)dze(cid:241) mobilnych. Na rysunku 4.8 przedstawione s(cid:200) dane dla trzech najcz(cid:218)(cid:258)ciej stoso-
wanych urz(cid:200)dze(cid:241) w przypadku (cid:283)ród(cid:239)a google i porównanie ze (cid:258)rednim wspó(cid:239)czynnikiem
konwersji celu dla danej aplikacji. Aby utworzy(cid:202) ten raport, zaloguj si(cid:218) do swojego konta,
w panelu po lewej stronie okna, w sekcji Pozyskiwanie rozwi(cid:241) sekcj(cid:218) (cid:189)ród(cid:239)a. Nast(cid:218)pnie klik-
nij odno(cid:258)nik Wszystkie i wybierz opisane ni(cid:285)ej ustawienia (pokazane równie(cid:285) na rysunku 4.8):
1. Wymiar podstawowy: g(cid:239)ówny wymiar, który chcesz przeanalizowa(cid:202).
2. Wymiar dodatkowy: wymiar do podzielenia podstawowego wymiaru na segmenty.
3. Filtr: pole umo(cid:285)liwiaj(cid:200)ce wy(cid:258)wietlenie tylko jednego lub kilku elementów wymiaru
podstawowego.
4. Typ wykresu: dane Google Analytics mo(cid:285)na prezentowa(cid:202) na ró(cid:285)ne sposoby; wizu-
alizacja wybrana do rysunku 4.8 to wykres Porównanie, dost(cid:218)pny po klikni(cid:218)ciu czwar-
tej ikony od lewej strony.
5. Wska(cid:283)nik sortuj(cid:200)cy: kolejno(cid:258)(cid:202) sortowania elementów wymiaru podstawowego.
Poleć książkęKup książkę116 Rozdzia(cid:299) 4. Integracja z aplikacjami mobilnymi
Rysunek 4.8. Porównanie danych dla ró(cid:366)nych modeli urz(cid:251)dze(cid:313) mobilnych
6. Wska(cid:283)nik porównawczy: wska(cid:283)nik porównywany ze (cid:258)redni(cid:200) warto(cid:258)ci(cid:200) dla ca(cid:239)ej witryny
(lista dost(cid:218)pnych wska(cid:283)ników zale(cid:285)y od grupy wska(cid:283)ników wybranej w selektorze
powy(cid:285)ej wykresu).
Zwró(cid:202) uwag(cid:218), (cid:285)e raport ten równie(cid:285) mo(cid:285)na podzieli(cid:202) za pomoc(cid:200) kreatora segmentów.
Oznacza to, (cid:285)e mo(cid:285)esz zdefiniowa(cid:202) w(cid:239)asne segmenty danych i bardziej dok(cid:239)adnie anali-
zowa(cid:202) pozyskiwanie u(cid:285)ytkowników. Wi(cid:218)cej informacji na temat segmentów w Google
Analytics dost(cid:218)pnych jest pod adresem http://goo.gl/1IrUjV.
Raport Przep(cid:172)yw u(cid:350)ytkowników w Google Play
Przep(cid:239)yw u(cid:285)ytkowników w Google Play jest niezwykle przydatnym raportem, poniewa(cid:285) tylko
w nim widoczna jest pe(cid:239)na (cid:258)cie(cid:285)ka, jak(cid:200) pod(cid:200)(cid:285)aj(cid:200) u(cid:285)ytkownicy od chwili zapoznania si(cid:218)
z opisem aplikacji w sklepie Google Play do momentu pierwszego uruchomienia aplikacji.
Na rysunku 4.9 przedstawiony jest domy(cid:258)lny raport zawieraj(cid:200)cy w górnej cz(cid:218)(cid:258)ci wizu-
alizacj(cid:218) przep(cid:239)ywów, a w dolnej tabel(cid:218) z tymi samymi danymi. Wizualizacja umo(cid:285)liwia
szybk(cid:200) ocen(cid:218) trendów, natomiast tabela — szczegó(cid:239)ow(cid:200) analiz(cid:218) zachowa(cid:241) u(cid:285)ytkowników
pozyskanych z ka(cid:285)dego (cid:283)ród(cid:239)a.
Dobrze jest wykorzysta(cid:202) tabel(cid:218) przedstawion(cid:200) na rysunku 4.9 do porównania warto(cid:258)ci
procentowych w nawiasach i przeanalizowanie ich wed(cid:239)ug wierszy i kolumn:
(cid:132) Analiza wed(cid:239)ug wierszy umo(cid:285)liwia okre(cid:258)lenie problematycznych etapów przep(cid:239)y-
wów dla ka(cid:285)dego (cid:283)ród(cid:239)a.
(cid:132) Analiza wed(cid:239)ug kolumn umo(cid:285)liwia okre(cid:258)lenie najlepszych (cid:283)róde(cid:239) na ka(cid:285)dym etapie.
Poleć książkęKup książkęIntegracja z aplikacjami mobilnymi 117
Rysunek 4.9. Raport Przep(cid:311)yw u(cid:366)ytkowników w Google Play
Podsumowanie
W tym rozdziale pozna(cid:239)e(cid:258) dost(cid:218)pne sposoby umieszczania danych Google Play i iTunes
w narz(cid:218)dziu Google Analytics. Jak si(cid:218) przekona(cid:239)e(cid:258), efektem integracji jest mo(cid:285)liwo(cid:258)(cid:202) lep-
szego zbadania kampanii pozyskiwania u(cid:285)ytkowników (zarówno dla sklepu Google Play,
jak i iTunes) i pe(cid:239)nej drogi klienta (dotyczy tylko Google Play). Poni(cid:285)sze raporty zawieraj(cid:200)
dane uzyskane dzi(cid:218)ki integracji:
(cid:132) Sekcja (cid:189)ród(cid:239)a: zestaw raportów zawieraj(cid:200)cych informacje, sk(cid:200)d pochodz(cid:200) u(cid:285)ytkow-
nicy pobieraj(cid:200)cy, instaluj(cid:200)cy i uruchamiaj(cid:200)cy aplikacje. Raporty zawieraj(cid:200) równie(cid:285)
wska(cid:283)niki opisuj(cid:200)ce zachowania u(cid:285)ytkowników i ich interakcje z aplikacjami.
(cid:132) Raport Przep(cid:239)yw u(cid:285)ytkowników w Google Play: raport prezentuj(cid:200)cy w postaci
przep(cid:239)ywu pe(cid:239)ny cykl pozyskiwania u(cid:285)ytkowników, od przegl(cid:200)dania aplikacji w skle-
pie Google Play po jej instalacj(cid:218) i uruchomienie.
Poleć książkęKup książkę118 Rozdzia(cid:299) 4. Integracja z aplikacjami mobilnymi
Poleć książkęKup książkęSkorowidz
A
AdSense, 29, 85, 146
analiza danych, 91, 98, 100
konto, 86, 88, 89
raport, 91, 92, 98
strony wydawcy, 92, 94, 97
Advertiser ID, 35
AdWords, 47, 146, 174, 181
kampania, Patrz: kampania
nazwa
konto, 58, 59
raport, 63, 181
diagram, 64
docelowy adres URL, 70
dostosowania stawek, 66
kampanie, 64
kampanie produktowe, 73, 82
kampanie wideo, 72
kierowanie w sieci reklamowej, 71
konta, 63
niestandardowy, 75, 76, 77
pora dnia, 68
s(cid:239)owa kluczowe, 67
wyszukiwanie has(cid:239)a, 68
tagowanie, 50, 179
wska(cid:283)nik, Patrz: wska(cid:283)nik AdWords
zapytanie
generyczne, 51
o mark(cid:218), 51
ogólne, Patrz: AdWords zapytanie generyczne
Analytics Ninja, 47
AndroidManifest.xml, 106
aplikacja mobilna, 27, 103, 104
C
Campaign Monitor, 178
Cardinal Path, 37
Carvalho Eduardo Cereto, 215
cel biznesowy, 22
definiowanie, 23
szablon, 31
typ, 32
ciastko DoubleClick, 35, 71
Coren Yehoshua, 47
cost per click, Patrz: CPC
CPC, 51, 59, 176, 179
Poleć książkęKup książkę224 Skorowidz
CPM, 59
CPV, 73
CTR, 51, 59, 122, 180
click-through rate, 51
optymalizacja, 123
Cutroni Justin, 30
czas trwania, 32
D
dane
analiza, 25, 142, 157, 159, 160, 168,
187, 189, 192, 195, 196, 197
czas, 158
dok(cid:239)adno(cid:258)(cid:202), 24
importowanie, 142, 143, 144, 153, 154, 186
AdWords, 47
zalety, 144
kompletno(cid:258)(cid:202), 24
o kampanii, 144
o kosztach kampanii marketingowych, 146,
180, 181, 182
o transakcji, 146
o zwrotach (cid:258)rodków, 153
o zysku, 151
przegl(cid:200)darka, 158, 159
segmentacja, 25
spoza internetu, 215
systemu CRM, 145
typ, 144
URL, 146
urz(cid:200)dzenie, 158, 159
wiarygodno(cid:258)(cid:202), 189, 192
wizualizacja, 25
zbieranie, 79
zbiór zamkni(cid:218)ty, 157
diagram Venna, 161
DoubleClick, 146
E
e-commerce, 28
ekrany na sesj(cid:218), 32
remarketing, Patrz: remarketing e-commerce
F
Facebook, 182, 183, 184
FeedBurner, 38, 39
Formularz Universal Analytics, 215
G
GDN, 62
Gianoglio Jim, 199
Google Analytics
Administracja, 27, 35, 48, 51
Debugger, 30
Diagnostics, 30
eksperymentowanie z tre(cid:258)ci(cid:200) stron, 26
filtr, 33, 40
adresów IP, 32
AdSense, 87, 90
AdWords, 53
predefiniowany, 32
ruchu generowanego przez roboty, 32
historia zmian, 41
integracja
AdSense, 85, 86, 88, 89, 90
AdWords, 47, 48, 49, 54, 55, 57
danych spoza internetu, 215
Google Play, 105, 106, 107
iOS, 108, 109, 110
Optimizely, 189, 191, 192
Search Console, 119, 120, 122
sklep internetowy, 103
YouTube, 131, 132, 133
interfejs, 22, 31
Poleć książkęKup książkępozyskiwanie, 63, 173, 175
raport
Google Play Referral Flow, 113, 116
(cid:283)ród(cid:239)a, 113
Real Time, 30
Tag Assistant, 30
Universal Analytics, Patrz: Universal
Analytics
User-ID, 206
Google Merchant Center, 62
Google Play, 103, 105, 107
Google Tag Manager, 135, 138
grupa reklam, 58, 175
Hamel Stéphane, 134
H
I
identyfikator
(cid:258)ledzenia, 132
User-ID, 205, 207
u(cid:285)ytkownika, 157, 158, 159, 160, 164,
168, 169
przechowywanie, 166
ustawianie, 165
IDFA, 109
implementacja, 22
diagnostyka, 30
(cid:258)ledzenie zmian, 41, 42
zarz(cid:200)dzanie, 40
iOS, 108, 109, 110
iTunes, 103
J
JavaScript, 142
identi(cid:287)er for advertising, Patrz: IDFA
identyfikator reklamowy, Patrz: IDFA
Skorowidz 225
K
kampania, 58, 60
bud(cid:285)et, 61
CPC, 176
e-mail, 176, 178, 199, 200, 207
analiza, 204
definiowanie, 202
harmonogram, 61
j(cid:218)zyk, 61
kod, 58
koszt ca(cid:239)kowity, 73
lokalizacja, 61
nazwa, 51, 61
optymalizacja, 47, 75, 76, 77, 178, 181
produktowa, 73, 82
ROI, 28
rotacja reklam, 61
typ, 60
urz(cid:200)dzenia, 61
ustawienia zakupowe, 61
w portalach spo(cid:239)eczno(cid:258)ciowych, 176
wideo, 72
Kaushik Avinash, 75
key performance indicators, Patrz: KPI
klient, Patrz te(cid:285): u(cid:285)ytkownik
segment, Patrz: segment odbiorców
warto(cid:258)(cid:202) w czasie, 28
zwyczaje zakupowe, 28
klikni(cid:218)cie
ca(cid:239)kowita liczba, 59
koszt, Patrz: CPC
op(cid:239)ata, Patrz: PPC
przychody, Patrz: RPC
Koberg Corey, 141
kod
dostosowanie, 27
(cid:258)ledz(cid:200)cy, 27, 38, 90, 141
Android, 103, 104, 105, 106, 107
iOS, 103, 104, 108, 109, 110
w wielu domenach, 28
Poleć książkęKup książkę226 Skorowidz
konkurencja, 51
konwersja, 50, 51
koszt, 59
KPI, 22, 24, 75
kreator
adresów URL, 37
segmentów, 79, 92
klikni(cid:218)cia, Patrz: CPC
konwersji, 59
transakcji, 59
tysi(cid:200)ca wy(cid:258)wietle(cid:241) reklamy, Patrz: CPM
L
Laja Peep, 189
Lawson Matt, 65
LinkedIn, 182, 184, 185
lista remarketingowa, 35, 78, 80, 81
M
MailChimp, 178, 202, 206
Mangold Benjamin, 173
Measurement Protocol, 141, 142, 143, 147,
165, 166, 168, 199, 200, 204, 215
mened(cid:285)er tagów, 27, 135, 138
miejsce docelowe, 32, 71
adres URL, 58, 70
automatyczne okre(cid:258)lanie, 62
domena, 57
typ, 58
zarz(cid:200)dzane, 62
Mobile App Analytics Fundamentals, 105
monitor ruchu Uchrin, Patrz: UTM
O
Olofsson Kristoffer, 157
Online Analytics Maturity Model, 134
Optimizely, 189, 191
P
pakiet SDK, 27, 141, 142
pay per click, Patrz: PPC
PLA, 73, Patrz te(cid:285): kampania produktowa
plik
AndroidManifest.xml, 106
pobieranie, 29
PPC, 53, 67, Patrz te(cid:285): CPC
optymalizacja, 75, 76, 77
Product Listing Ads, Patrz: PLA
R
raport
AdWords, Patrz: AdWords raport
niestandardowy, 29
o demografii, 34, 35
o reklamach, 34
o zainteresowaniach, 34, 35
pokrywanie si(cid:218) urz(cid:200)dze(cid:241), 161
ruch przychodz(cid:200)cy, 173
Search Console, Patrz: raport SEO
SEO, 121, 122, 125, 126
analiza geograficzna, 128
strony docelowe, 124
zapytania, 122
(cid:258)cie(cid:285)ki urz(cid:200)dze(cid:241), 162
urz(cid:200)dzenie pozyskania, 164
zasi(cid:218)g funkcji User ID, 164
Really Simple Syndication, Patrz: RSS
reklama
grupa, 62
liczba wy(cid:258)wietle(cid:241), 59, 72
rotacja, 61
w sieci reklamowej Google, Patrz: GDN
remarketing, 35, 71, 78, 79
B2B, 81
e-commerce, 81
SaaS, 81, 82
retargeting, 62
Poleć książkęKup książkęreturn on advertising spend, Patrz: ROAS
return per click, Patrz: RPC
ROAS, 59
robot, 32
RPC, 59
RSS, 38
ruch przychodz(cid:200)cy
direct, 36, 174
display, 175
organic search, 174
paid search, 174
referral, 174
social, 174
S
Search Console, 119, 122
raport, 121
segment
kreator, 29
odbiorców, 28
sie(cid:202) reklamowa, 71, 175
sklep internetowy, 103
koszyk, 28
s(cid:239)owo kluczowe, 58, 62, 67, 71, 97
negatywne, 77
typ dopasowania, 58, 67, 77, 78
strona
docelowa, 125
przewijanie, 30
testowa, 41
wyj(cid:258)cia, 70, 97
strony na sesj(cid:218), 32
szkolenie Mobile App Analytics Fundamentals,
105
T
tag, 176, 179
FeedBurner, 38
kampanii, 177
Skorowidz 227
mened(cid:285)er, Patrz: mened(cid:285)er tagów
UTM, Patrz: UTM
tagowanie automatyczne, 50, 53
test porównawczy, 189
analiza wyników, 195, 196, 197
trend, 25
Twitter, 182, 183, 184
U
Uchrin, 36
Universal Analytics, 157, 190, 199, 205
formularz, Patrz: Formularz Universal
Analytics
Urchin Traffic Monitor, Patrz: UTM
us(cid:239)uga
RSS, Patrz: RSS
SaaS, 81, 82
UTM, 36, 37, 39, 106, 173, 178, 185
utm_campaign, 177, 180
utm_content, 37, 178, 179
utm_medium, 37, 178, 179, 180
utm_name, 37, 178, 179
utm_source, 37, 178, 180
utm_term, 37, 178, 179
u(cid:285)ytkownik, Patrz te(cid:285): klient
identyfikator, Patrz: identyfikator
u(cid:285)ytkownika
przegl(cid:200)darka, 158, 159, 160, 168
urz(cid:200)dzenie, 158, 159, 160, 168
W
Web Analytics Solution Profiler, 134
widok
bez filtrów, 40
danych u(cid:285)ytkownika, 160
testowy, 40
witryna
analiza, 21, 22, 25, 26, 121
odsy(cid:239)aj(cid:200)ca, 35
Poleć książkęKup książkę228 Skorowidz
witryna
wska(cid:283)nik
schemat poruszania si(cid:218) u(cid:285)ytkowników, 33
(cid:258)ledzenie, 27, 28
wewn(cid:218)trzna wyszukiwarka, 34
wyj(cid:258)cia, 26
AdWords, 59
efektywno(cid:258)ci kluczowy, Patrz: KPI
niestandardowy, 200
zmienno(cid:258)(cid:202) w czasie, Patrz: trend
zwrot z nak(cid:239)adów na reklam(cid:218), Patrz: ROAS
wspó(cid:239)czynnik
klikalno(cid:258)ci, Patrz: CTR
konwersji e-commerce, 125
odrzuce(cid:241), 76, 77, 78
wykres, 25
wymiar, 57, 122
AdWords, 57
boks reklamowy, 57
docelowy URL, 57
domena miejsca docelowego, 57
dopasowane zapytanie, 57
format reklamy, 57
kampania, 58
kod kampanii, 58
konto, 58
liczba s(cid:239)ów w zapytaniu, 58
niestandardowy, 190, 191, 192
z identyfikatorem u(cid:285)ytkownika, 210
rodzaj adnotacji spo(cid:239)eczno(cid:258)ciowych, 58
sie(cid:202) dystrybucyjna reklam, 58
s(cid:239)owo kluczowe, 58
tre(cid:258)(cid:202) reklamy, 58
typ, 58
URL miejsca docelowego, 58
wyszukiwarka, 121
Y
YouTube, 72, 131, 132, 133
YouTube Event, 137
YouTube Listener, 137
YouTube Ready, 137
Z
zapytanie, 58
zasada ABC, 75
zdarzenia, 32
zwrot z nak(cid:239)adów na reklam(cid:218), Patrz: ROAS
Poleć książkęKup książkę
Pobierz darmowy fragment (pdf)