Poradnik do gry Hearts of Iron III przedstawia najważniejsze i zarazem kluczowe elementy gry związane m.in. z pierwszymi krokami i wyborem państwa. Zawarto tu także zbiór cennych rad oraz wskazówek.
Spis treści:
-Wprowadzenie
-[Początek] Wybór państwa
-[Początek] Planowanie
-Statystyki z roku 1936
-[Prowincje] Bogactwa świata
-[Prowincje] Bogactwa Europy
-Porady ogólne
-[Porady szczegółowe] Wstęp
-[Porady szczegółowe] Wielka Brytania
-[Porady szczegółowe] Niemcy
-[Porady szczegółowe] Francja
-[Porady szczegółowe] Włochy
-[Porady szczegółowe] Polska
-Polityka
-Dyplomacja
Informacja o grze
Kolejna odsłona popularnej serii złożonych strategii turowych, tematycznie nawiązujących do II Wojny Światowej. Tym razem zmagania prowadzimy na ogromnej mapie świata, podzielonej na około 10000 prowincji.
Gra Hearts of Iron III, ciepło przyjęta zarówno przez krytyków, jak i graczy, to przedstawiciel gatunku gier strategicznych. Tytuł wydany został w Polsce w 2009 roku i dostępny jest na platformie PC. Wersja językowa oficjalnie dystrybuowana na terenie kraju to: polska i angielska.
Znajdź podobne książki
Ostatnio czytane w tej kategorii
Darmowy fragment publikacji:
Nieoficjalny polski poradnik GRY-OnLine do gry
Hearts of
Iron III
autor: Mikołaj „Tym3k” Tymiński
(c) 2009 GRY-OnLine S.A.
Producent Paradox Interactive, Wydawca Paradox Interactive, Wydawca PL Cenega Poland
Prawa do użytych w tej publikacji tytułów, nazw własnych, zdjęć, znaków towarowych i handlowych, itp.
należą do ich prawowitych właścicieli.
Hearts of Iron III – Poradnik GRY-OnLine
S p i s t r e ś c i
Wprowadzenie __________________________________________________ 3
Początek ______________________________________________________ 4
Wybór państwa _____________________________________________________________ 4
Planowanie _________________________________________________________________ 6
Statystyki z roku 1936 ____________________________________________ 7
Prowincje ______________________________________________________ 9
Bogactwa świata ____________________________________________________________ 9
Bogactwa Europy ___________________________________________________________ 11
Porady ogólne _________________________________________________ 13
Porady szczegółowe _____________________________________________ 15
Wstęp ____________________________________________________________________ 15
Wielka Brytania ____________________________________________________________ 15
Niemcy ___________________________________________________________________ 16
Francja ___________________________________________________________________ 18
Włochy ___________________________________________________________________ 20
Polska ____________________________________________________________________ 22
Polityka ______________________________________________________ 23
Dyplomacja ___________________________________________________ 26
Wydawnictwo GRY-OnLine S.A.
ul. Królewska 57, 30-081 Kraków
tel.(+48 12) 626 12 50, fax.(+48 12) 626 12 70
Nieautoryzowane rozpowszechnianie całości lub fragmentu niniejszej publikacji w jakiejkolwiek postaci jest
(c) 2002-2009 GRY-OnLine S.A. Wszelkie prawa zastrzeżone.
zabronione bez pisemnego zezwolenia GRY-OnLine S.A.
Dodatkowe informacje na temat opisywanej w tej publikacji gry znajdziecie na stronach serwisu GRY-OnLine.
www.gry-online.pl
Strona: 2
Hearts of Iron III – Poradnik GRY-OnLine
Wprowadzenie
Najnowsza gra produkcji Paradox Interactive pt. Hearts of Iron III, tak jak i jej poprzednie części,
jest skomplikowana i bardzo rozbudowana. Chyba nie przesadzę, jeśli dodam, że wykorzystując
wszystkie dostępne opcje (kombinacje) możemy dojść do końca tej gry przemierzając tysiące, jeśli
nie więcej, dostępnych dróg. Niniejszy poradnik skierowany jest głównie do graczy początkujących,
zainteresowanych ową pozycją, lecz mogących mieć z rozgrywką pewne trudności. Mimo wszystko
gracze średniozaawansowani także powinni tu znaleźć coś co pomoże im w ich kolejnych
podbojach.
Oprócz przedstawienia najważniejszych i zarazem kluczowych elementów gry związanych m.in. z
pierwszymi krokami, wyborem państwa, zawarłem tu także zbiór cennych rad oraz wskazówek.
Niemniej jednak zupełni nowicjusze w świecie Hearts of Iron powinni najpierw zapoznać się z
wbudowanym w grę samouczkiem. W przejrzysty sposób zapoznaje on nas m.in. z interfejsem,
wyjaśnia co znaczą poszczególne ikonki i opcje oraz opowiada o zasadach rządzących Hearts of
Iron III. Poradnik pisałem, bazując na angielskiej wersji językowej gry oznaczonej numerkiem
1.1b.
Mikołaj „Tym3k” Tymiński
Strona: 3
Hearts of Iron III – Poradnik GRY-OnLine
Początek
W y b ó r p a ń s t w a
Grę możemy zacząć od początku czyli od 1 stycznia 1936 roku lub od jednej z późniejszych dat. Po
podjęciu decyzji, która z opcji odpowiada nam najbardziej, staniemy przed wyborem naszego
państwa. Hearts of Iron III oferuje graczowi w tym zakresie trudny wybór, ponieważ mamy tu do
dyspozycji prawie wszystkie, jeśli nie wszystkie państwa świata z ówczesnych czasów. Pisząc ten
poradnik, wybierając kraj jakim miałem rządzić, brałem pod uwagę jedynie te duże położone na
kontynencie europejskim. Czemu? Przede wszystkim dlatego, że to w środku Europy wybuchła II
wojna światowa. Rozgrywka jest znacznie bardziej interesująca, gdy znajdujemy się, jeśli nie w
sercu konfliktu, to przynajmniej tuż obok. Ponadto, panując nad dużym obszarem mamy na
początku więcej możliwości działania i rozwoju, a nieprzyjacielowi podbicie nas powinno zająć
trochę czasu. Mało tego, niewielkie państwa dysponują na początku bardzo małą liczbą ludzi
(przyszłych żołnierzy) w porównaniu do tych większych. Uważam jednak, że da się grać każdym
krajem - niezależnie od jego wielkości. Niektórymi gra się niezwykle ciężko i wolno, ale gdy
nabierzecie więcej doświadczenia nic nie stoi na przeszkodzie by spróbować rozgrywki wszystkimi.
Mapa Europy z 1 stycznia 1936 roku.
Strona: 4
Hearts of Iron III – Poradnik GRY-OnLine
W związku z powyższym przygodę z grą proponuję rozpocząć obejmując rządy jednego z
poniższych państw:
• Wielka Brytania
• Niemcy
•
Francja
• Włochy
Należy również pamiętać, aby nie przesadzić w drugą stronę. Granie ogromnymi państwami takimi
jak Związek Radziecki (i Stany Zjednoczone) także nie jest dość łatwe i przejrzyste - przynajmniej
dla początkującego. Niezwykle trudno zabezpieczyć całą granicę ZSRR. Na dobitkę, równie trudno,
jeśli nie trudniej, jest utrzymać stabilność tak wielkiego terenu. Bunty, rozmaite rewolty niszczą
nasz przemysł - mają one ujemny wpływ na IC (Industry Capacity) czyli tzw. pojemność, zdolność
przepustową przemysłu.
Jeśli czujemy się wielkimi patriotami możemy zacząć grać Polską, chociaż odradzam to
początkującym. Nasza Rzeczpospolita znajduje się, jak zawsze, w złym położeniu geopolitycznym i
ma stosunkowo słabo rozwinięty przemysł. Oczywiście, da się to zmienić, ale moim zdaniem gra II
Rzeczypospolitą wymaga więcej doświadczenia - przede wszystkim doskonałego planowania.
Strona: 5
Hearts of Iron III – Poradnik GRY-OnLine
P l a n o w a n i e
Jeszcze przed rozpoczęciem planowania, ale już po wyborze państwa i rozpoczęciu właściwej gry
szybko zorientujmy się czym dysponujemy. Zacznijmy od przeglądu statystyk - danych. Z nich
właśnie dowiemy się wiele nt. stanu naszej gospodarki, a co za tym idzie kondycji obszaru, nad
którym władamy. Dlatego zwróćmy szczególną uwagę na: surowce, IC przepustowość przemysłu,
pozyskiwane dobra bezpośrednio z naszego kraju (zaopatrzenie, paliwo, pieniądze), potencjalnych
żołnierzy, punkty dyplomacji, wskaźnik oficerów i tzw. wskaźnik niezadowolenia (wskaźnik
dysydentów). Naturalnie, zobaczmy również na mapie, gdzie rozlokowane są nasze wojska oraz
jakim sprzętem i jaką infrastrukturą dysponujemy. Pisząc infrastruktura mam na myśli umocnienia
(forty) na lądach i wybrzeżach, bazy lotnicze, stacje radarowe, działa przeciwlotnicze itp.
Planowanie - stanowi klucz do sukcesu w Hearts of Iron III, szczególnie jeśli zdecydowaliśmy się
grać państwami słabszymi lub położonymi w trudnej sytuacji np. otoczonymi przez mocniejszych
nieprzyjaciół. Swoje posunięcia gospodarcze i militarne powinno się rozpatrywać naprawdę z
dużym wyprzedzeniem. I nie mam tu na myśli tygodni lub miesięcy, a całe lata. Na tej
płaszczyźnie przydaje się także znajomość wydarzeń historycznych - choć w najnowszej produkcji
Paradox Interactive nie jest to regułą i zbyt ufne podejście do biegu dziejów XX wieku jest w stanie
nas zgubić. Planując, ustalmy m.in. kogo warto zaatakować, aby zyskać potrzebne nam surowce,
kto jest dla nas największym zagrożeniem, jakie państwo chcemy zbliżyć do naszej frakcji (Axis,
Allies lub Comintern) oraz z kim i jaką umowę dotyczącą wymiany handlowej zawrzemy (czyt.
jakich surowców/produktów mamy deficyt, a jakich nadwyżkę). W naszym planie musimy
uwzględnić temat dotyczący specjalizacji wojska. Wyspecjalizowanie naszej armii jest bardzo
ważnym elementem rozgrywki Hearts of Iron III. Dlatego w poradniku jeszcze do tego aspektu
powrócę.
Strona: 6
Hearts of Iron III – Poradnik GRY-OnLine
Statystyki z roku 1936
Poniżej zamieszczam w tabeli dane państw europejskich i USA z 1 stycznia 1936 roku, poziom
trudności: Normalny. Liczby te mogą się różnic w zależności od ów poziomu. Na trudniejszym będą
odpowiednio mniejsze, na łatwiejszym odpowiednio większe. Muszę w tym miejscu zwrócić uwagę
na pewną rzecz, najprawdpodobniej jest to błąd gry. Dość rzadko, ale zdarzało się, że po kolejnym
uruchomieniu gry tym samym krajem na tym samym poziomie trudności i tym samym okresie
jedna z danych np. dotycząca zaopatrzenia, bądź przemysłu była inna. Nowa liczba różniła się od
starej w sposób znikomy tj. paroma jednościami, bądź dziesiątką, ale chciałem na to zwrócić
uwagę.
Dane dotyczą elementarnych wartości gospodarczych - określają one naszą siłę.
Państwo
Energia
Metal
Rzadkie
minerały
Ropa
IC
Pieniądze
Potencjalni
żołnierze
Wielka
Brytania
29727
14785
7342
14617
4/159/79
716
357
Francja
21195
10692
Niemcy
26921
13242
Włochy
10260
5190
ZSRR
33496
16481
Polska
8578
4283
5288
6617
2609
8223
2126
10524
2/108/64
13023
28/141/112
5119
3/69/58
15995
13/178/124
4191
15/47/25
486
657
259
801
212
U.S.A
52817
26162
12981
25974
37/284/170
1278
Portugalia
4151
Hiszpania
8809
Irlandia
Dania
Belgia
2713
3251
5606
Holandia
6489
Szwajcaria
3437
Austria
4350
Norwegia
2898
Szwecja
4685
Finlandia
3252
Estonia
1077
2090
4447
1370
1633
2803
3242
1731
2192
1458
2408
1637
548
1044
2234
683
817
1400
1621
865
1091
728
1188
825
274
2050
4368
1338
1604
6/23/10
4/44/22
4/15/7
6/18/9
2763
9/31/17
3208
10/36/21
1694
2141
1426
2317
1604
536
4/19/10
3/24/13
5/16/8
5/26/13
4/18/9
1/6/3
104
221
68
82
140
162
86
108
73
118
81
28
Strona: 7
640
413
393
938
217
994
84
193
20
45
42
39
30
55
56
77
63
20
Pobierz darmowy fragment (pdf)
Gdzie kupić całą publikację:
Aktualnie brak ofert nabycia tej publikacji drogą kupna...
Opinie na temat publikacji:
Inne popularne pozycje z tej kategorii:
Czytaj również:
Prowadzisz stronę lub blog? Wstaw link do fragmentu tej książki i współpracuj z Cyfroteką :