Darmowy fragment publikacji:
Tytuł oryginału: The Power of Infographics: Using Pictures to Communicate
and Connect With Your Audiences
Tłumaczenie: Maksymilian Gutowski
ISBN: 978-83-246-8069-6
Authorized translation from the English language edition: THE POWER OF INFOGRAPHICS: USING
PICTURES TO COMMUNICATE AND CONNECT WITH YOUR AUDIENCES; ISBN 0789749491;
by Mark Smiciklas; published by Pearson Education, Inc, publishing as QUE Publishing.
Copyright © 2012 by Pearson Education, Inc.
All rights reserved. No part of this book may be reproduced or transmitted in any form or by any means,
electronic or mechanical, including photocopying, recording or by any information storage retrieval system,
without permission from Pearson Education Inc.
Polish language edition published by HELION S.A. Copyright © 2013.
Wszelkie prawa zastrzeżone. Nieautoryzowane rozpowszechnianie całości lub fragmentu niniejszej
publikacji w jakiejkolwiek postaci jest zabronione. Wykonywanie kopii metodą kserograficzną,
fotograficzną, a także kopiowanie książki na nośniku filmowym, magnetycznym lub innym powoduje
naruszenie praw autorskich niniejszej publikacji.
Wszystkie znaki występujące w tekście są zastrzeżonymi znakami firmowymi bądź towarowymi ich
właścicieli.
Wydawnictwo HELION dołożyło wszelkich starań, by zawarte w tej książce informacje były kompletne
i rzetelne. Nie bierze jednak żadnej odpowiedzialności ani za ich wykorzystanie, ani za związane z tym
ewentualne naruszenie praw patentowych lub autorskich. Wydawnictwo HELION nie ponosi również
żadnej odpowiedzialności za ewentualne szkody wynikłe z wykorzystania informacji zawartych w książce.
Wydawnictwo HELION
ul. Kościuszki 1c, 44-100 GLIWICE
tel. 32 231 22 19, 32 230 98 63
e-mail: helion@helion.pl
WWW: http://helion.pl (księgarnia internetowa, katalog książek)
Drogi Czytelniku!
Jeżeli chcesz ocenić tę książkę, zajrzyj pod adres
http://helion.pl/user/opinie/infogr
Możesz tam wpisać swoje uwagi, spostrzeżenia, recenzję.
Printed in Poland.
• Kup książkę
• Poleć książkę
• Oceń książkę
• Księgarnia internetowa
• Lubię to! » Nasza społeczność
SPIS TRE(cid:165)CI
CZ(cid:125)(cid:165)(cid:109) I: KOMUNIKACJA WIZUALNA
1
PODSTAWY INFOGRAFIKI ..................................................................................13
Czym jest infografika? ...........................................................................................................................13
Definicja infografiki .........................................................................................................................13
Historia infografiki ...........................................................................................................................15
Teoria wizualizacji ...................................................................................................................................18
Warunki biologiczne .......................................................................................................................18
Wygoda dla umysłu .........................................................................................................................18
Wizualne przyswajanie informacji ..............................................................................................20
Dlaczego infografiki sprawdzają się w biznesie? .........................................................................21
Łatwość przetwarzania ..................................................................................................................22
Łatwość przekazu informacji .......................................................................................................24
Odlotowość ........................................................................................................................................24
CZ(cid:125)(cid:165)(cid:109) II: INFORMACJE BIZNESOWE
2
3
WIZUALIZACJA LICZB I KONCEPTÓW ..............................................................29
Statystyki ...................................................................................................................................................29
Opowiadanie historii danymi ......................................................................................................29
Zalety wizualizacji wyników badań ...........................................................................................32
Potencjalne trudności ....................................................................................................................32
Idee i koncepty ........................................................................................................................................34
Wykorzystanie metafor wizualnych ...........................................................................................34
Prezentowanie idei przy użyciu karykatur ...............................................................................36
Studium przypadku: seria komiksów Time Well Spent firmy Kronos ...............................38
WIZUALIZACJA RELACJI I FUNKCJI ..................................................................41
Proces .........................................................................................................................................................41
Problem z żargonem .......................................................................................................................42
Infografiki tłumaczą, czym się zajmujesz .................................................................................43
Kup książkęPoleć książkę4
INFOGRAFIKI. PRAKTYCZNE ZASTOSOWANIE W BIZNESIE
Hierarchia ..................................................................................................................................................46
Hierarchie biznesowe .....................................................................................................................46
Relacje ........................................................................................................................................................50
Ułatwione myślenie systemowe .................................................................................................51
Modele biznesowe ..........................................................................................................................53
4
WIZUALIZACJA: KTO, KIEDY I GDZIE ................................................................59
Tożsamość .................................................................................................................................................59
Humanizacja marki ..........................................................................................................................60
Infografiki jako CV ............................................................................................................................62
Chronologia ..............................................................................................................................................66
Biznesowe osie czasu .....................................................................................................................66
Geografia ...................................................................................................................................................69
Mapy biznesowe ..............................................................................................................................69
CZ(cid:125)(cid:165)(cid:109) III: TWORZENIE INFOGRAFIK
5
6
7
PRZYGOTOWANIA ..............................................................................................73
Cel ................................................................................................................................................................73
Rozpoznanie potrzeb informacyjnych odbiorców ...............................................................73
Analiza grup docelowych ..............................................................................................................75
Określanie zadań infografik ..........................................................................................................76
Sztuka obserwacji ...................................................................................................................................79
Wzrok ...................................................................................................................................................79
Słuch .....................................................................................................................................................79
PRACA KONCEPCYJNA ......................................................................................83
Zapisywanie pomysłów ........................................................................................................................83
Przecież nie jestem artystą! ..........................................................................................................83
Różne rodzaje dokumentacji .......................................................................................................84
Synteza .......................................................................................................................................................86
Sześć pytań ........................................................................................................................................90
PROJEKTOWANIE INFOGRAFIK ........................................................................95
Krytyka ........................................................................................................................................................95
Infografika — zrób to sam ...................................................................................................................96
Tyrada o infografice ........................................................................................................................96
Przepis na własną infografikę ......................................................................................................96
Kup książkęPoleć książkęSpis tre(cid:258)ci
55
Outsourcing ........................................................................................................................................... 103
Pełny profesjonalizm ................................................................................................................... 104
Współpraca ze studentami ........................................................................................................ 105
8
PUBLIKACJA INFOGRAFIK ...............................................................................115
Badania grupy docelowej ................................................................................................................. 115
Publikacja online .................................................................................................................................. 115
Baza infograficzna ......................................................................................................................... 116
Infograficzne posterunki ............................................................................................................ 122
Publikacje offline ................................................................................................................................. 127
CZ(cid:125)(cid:165)(cid:109) IV: WARTO(cid:165)(cid:109) BIZNESOWA
9
KOMUNIKACJA WEWN(cid:125)TRZNA I ZEWN(cid:125)TRZNA ...........................................131
Zastosowanie infografik do budowania marki .......................................................................... 131
Infografiki w biznesie ................................................................................................................... 132
Marketing treści ............................................................................................................................. 133
Promocja infografik ...................................................................................................................... 139
Infografika w organizacji ................................................................................................................... 145
Włączenie infografik do obiegu pracy ................................................................................... 145
Zastosowanie w komunikacji wewnętrznej ......................................................................... 146
10
ZWROT Z INWESTYCJI .....................................................................................149
Pomiar wartości infografik ................................................................................................................ 150
Korzyści kwantyfikowalne .......................................................................................................... 151
Korzyści niekwantyfikowalne .................................................................................................... 154
11 MATERIA(cid:146)Y INFOGRAFICZNE ..........................................................................155
Przewodnik po elementach graficznych ..................................................................................... 155
Narzędzia infograficzne ..................................................................................................................... 155
Narzędzia do wizualizacji ........................................................................................................... 155
Elementy graficzne ....................................................................................................................... 168
Inne źródła ............................................................................................................................................. 168
Narysuj swoje myśli. Jak skutecznie prezentować i sprzedawać pomysły
na kartce papieru ....................................................................................................................... 169
Creating More Effective Graphs .................................................................................................. 169
Envisioning Information ............................................................................................................... 169
Graph Design for the Eye and Mind ........................................................................................... 169
Kup książkęPoleć książkę6
INFOGRAFIKI. PRAKTYCZNE ZASTOSOWANIE W BIZNESIE
Information Graphics: A Comprehensive Illustrated Reference ......................................... 169
Information Visualization: Perception for Design .................................................................. 169
Marks and Meaning, Version Zero ............................................................................................. 170
Now You See It: Simple Vizualization Techniques for Quantitative Analysis .................. 170
Slajd:ologia. Nauka i sztuka tworzenia genialnych prezentacji ......................................... 170
Visual Language: Global Communication for the 21st Century ......................................... 170
The Wall Street Journal Guide to Information Graphics: The Dos and Don’ts
of Presenting Data, Facts and Figures .................................................................................. 170
Projektanci informacji, konsultanci i agencje ............................................................................ 170
Agencje ............................................................................................................................................ 171
Freelancerzy .................................................................................................................................... 173
Konsultanci ..................................................................................................................................... 175
SKOROWIDZ ......................................................................................................177
Kup książkęPoleć książkęWizualizacja:
kto, kiedy i gdzie
4
T
woich odbiorców mogą interesować także inne informacje dotyczące Twojej organizacji:
czym jest, co reprezentuje, historia firmy czy kwestie związane z lokalizacją.
Infografiki w różny sposób pozwalają na uczłowieczenie firmy:
(cid:120) dając wgląd w „osobowość” i wartości organizacji,
(cid:120) budując zaufanie poprzez zwizualizowanie produktu, usługi lub historii firmy,
(cid:120) przedstawiając na mapach punkty i obszary geograficzne.
TO(cid:191)SAMO(cid:165)(cid:109)
Każda organizacja jest wyjątkowa za sprawą swojej tożsamości lub stylu. Jednak nawet
w czasach, kiedy technologia i internet zapewniają różne ciekawe sposoby na wyrażanie
swojej tożsamości, organizacje zdają się prezentować w sieci mniej wyraziście niż
kiedykolwiek wcześniej.
W poprzednim rozdziale stwierdzono, że stosowanie żargonu utrudnia komunikację.
Widać to w szczególności po tym, jak organizacje opowiadają o sobie, swojej kulturze
i ofercie.
Pisarz David Meerman Scott zwrócił na to uwagę w swoich badaniach na temat
wykorzystania żargonu i słów wytrychów w firmowych komunikatach prasowych.
W toku badań spostrzegł, że organizacje ciągle używały takich terminów jak „światowej
klasy”, „rynkowy lider” i „ultranowoczesny” do opisu firm, produktów i usług. Meerman
Scott uważa, że takie „ogólne wodolejstwo” w komunikacji rozmywa wizerunek marki.
Proponuje skorzystanie z następującego testu, który pomaga ocenić sprawność opisu
organizacji:
„Weź opracowaną przez twoich marketingowców wypowiedź i w miejsce nazwy
firmy lub produktu podaj nazwę konkurenta. Czy wypowiedź zachowuje sens?
Kup książkęPoleć książkę60
INFOGRAFIKI. PRAKTYCZNE ZASTOSOWANIE W BIZNESIE
Język marketingowy, który można odnieść do innych firm, nie tłumaczy nabywcy
odpowiednio, dlaczego twoja firma jest właściwym wyborem”1.
Do problemu z żargonem trzeba dodać fakt, że wiele organizacji produkuje kiepskie
materiały przeznaczone do umieszczenia w internecie, czego rezultatem jest monotonia
i utrata zainteresowania ze strony odbiorców.
HUMANIZACJA MARKI
Sposobem na przełamanie monotonii i zwrócenie uwagi odbiorców jest wykorzystanie
infografiki do „uczłowieczenia” marki.
Coś takiego zrobiła organizacja o nazwie Calliope Learning, mała agencja
konsultingowa z siedzibą w Victorii (Kanada). Zamiast rozpisywać się na temat
fundamentalnych wartości firmy, Calliope zdecydowała się wykorzystać infografikę
zestawioną z odrobiną tekstu i cytatami swoich klientów, co widać na rysunku 4.1.
Tammy Dewar, jedna ze wspólniczek firmy, uważa, że ta infografika uczłowiecza markę
w przestrzeni elektronicznej. Jak twierdzi: „Dzięki niej ludzie mogą szybciej i łatwiej
nawiązać z nami kontakt, niż gdyby mieli do czynienia z czystym tekstem”2.
Firma była również w stanie wykorzystać infografikę ze swoim opisem wartości w innych
celach.
„Przy jej użyciu przedstawiamy się na początku niektórych z naszych sesji szkoleniowych
i konsultacyjnych — kontynuuje Dewar. — W ten sposób od razu jasno dajemy
do zrozumienia, kim jesteśmy”.
Styl witryny
Infografikami można też dodać swoim materiałom charakteru. Rodzaj treści, które
zamieszczasz na swojej witrynie lub blogu, może bardzo dużo powiedzieć czytelnikom
o tożsamości — czy to Twojej własnej, czy całej firmy.
Mark Schaefer, właściciel Schaefer Marketing Solutions LLC i bloga {grow} znajdującego
się w rankingu 150 blogów Ad Age Power3, stanowczo twierdzi, że treści muszą być
wyraziste, by organizacja mogła się wyróżnić z tłumu. Na jego blogu znajduje się seria
publikowanych cotygodniowo komiksów Growtoons, które dobrze realizują tę koncepcję
w praktyce. Jak mówi Schaefer:
„Opłacam dwóch rysowników, którzy prezentują swoją artystyczną interpretację
bieżących spraw związanych z marketingiem i biznesem. To, jak rozwija się ten
komiks, jest bardzo ciekawe, ponieważ rysownicy mogą spokojnie ukazać pewne
spostrzeżenia, na które nie mógłbym sobie pozwolić w swoich artykułach na blogu!”4.
1 David Meerman Scott, The Gobbledygook Manifesto, http://bitly.com/sIe2TA.
2 Tammy Dewar, wywiad przeprowadzony przez autora, grudzień 2011.
3 Blog {grow}: http://www.businessesgrow.com/blog/.
4 Mark Schaefer, wywiad przeprowadzony przez autora, grudzień 2011.
Kup książkęPoleć książkęROZDZIA(cid:146) 4 (cid:176) Wizualizacja: kto, kiedy i gdzie
661
RYSUNEK 4.1. Fundamentalne wartości.
Calliope Learning, mała, niezależna agencja oferująca konsultacje z zakresu przywództwa, przy użyciu tej
infografiki opowiedziała klientom i potencjalnym klientom o swojej tożsamości i fundamentalnych wartościach.
(Źródło: CalliopeLearning.com)
Schaefer dodaje, że nie przejmuje się szczególnie, jeśli w statystykach komiksy wypadają
gorzej niż standardowe posty na blogu.
„Są częścią materiałów rozrywkowych, stylu bloga — utrzymuje. — Są jedną z rzeczy,
które odróżniają {grow} od wszystkich innych blogów marketingowych na świecie”.
Kup książkęPoleć książkę62
INFOGRAFIKI. PRAKTYCZNE ZASTOSOWANIE W BIZNESIE
INFOGRAFIKI JAKO CV
Ewolucja brandingu osobistego i tożsamości cyfrowej w połączeniu z ciągłą potrzebą
bycia dostrzeżonym przez pracodawców napędziła rozwój nowego medium
infograficznego — wizualnych życiorysów (rysunek 4.2).
RYSUNEK 4.2. Infograficzne CV Michaela Andersona.
Michael Anderson zaprojektował i opublikował swoje wzorcowe CV infograficzne w 2008 roku. Wprawdzie
nie jest to zapewne pierwsze takie CV, ale z całą pewnością stało się najsławniejsze. Zyskało sławę za sprawą
przekazywania go dalej za pośrednictwem mediów społecznościowych i publikacji na stronach takich jak
FastCompany.com. (Źródło: Michael Anderson, designer, Michael Anderson Design)
Niszę tę zagospodarował szereg dostawców zajmujących się tworzeniem wizualnych
CV w oparciu o popularny serwis społecznościowy dla profesjonalistów LinkedIn
(rysunek 4.3). Mają one pomagać kandydatom w wyróżnieniu się, jednocześnie dając
osobom zajmującym się rekrutacją możliwość szybkiego wyłonienia potencjalnych
pracowników.
Kup książkęPoleć książkęROZDZIA(cid:146) 4 (cid:176) Wizualizacja: kto, kiedy i gdzie
663
RYSUNEK 4.3. Moje wizualne CV.
Oto zwięzła, infograficzna wersja mojego profilu na LinkedIn, stworzona przy użyciu http://www.re.vu
Kup książkęPoleć książkę64
INFOGRAFIKI. PRAKTYCZNE ZASTOSOWANIE W BIZNESIE
Wraz z rozwojem osobistych marek w sieci coraz więcej pracowników zajmujących się
zasobami ludzkimi zaczyna korzystać z sieci społecznościowych w rodzaju LinkedIn
do zapoznawania się z potencjalnymi kandydatami. Czy graficzne CV są naturalnym
wynikiem tego rozwoju, czy jedynie mającą przyciągnąć uwagę błyskotką?
Korzy(cid:258)ci
Do pojawiających się na rynku serwisów opracowujących infograficzne CV należy
re.vu, projekt stworzony w San Francisco, którego celem jest zapewnienie ludziom
większego zakresu możliwości prezentowania się potencjalnym pracodawcom. Na tej
darmowej witrynie można znaleźć różne widżety, motywy i parametry, pozwalające
użytkownikom na tworzenie spersonalizowanych, dynamicznych, wizualnych CV.
Mike Harding, współzałożyciel i członek zarządu re.vu, uważa, że we współczesnym
systemie zatrudniania jest miejsce na infograficzne życiorysy. Przed wyłożeniem
wszystkich korzyści, wynikających z utworzenia infograficznego życiorysu, zwraca
jednak uwagę na konieczność zrozumienia jego ogólnego charakteru:
„Kiedy ktoś szuka pracy, jego życiorys ma wystarczająco zainteresować osobę
prowadzącą rekrutację, by zechciała nawiązać z nim kontakt — stwierdza
Harding. — CV ma pozwolić jej na szybkie odnalezienie najlepszych i najbardziej
uzdolnionych ludzi, którzy mogą organizacji w czymś pomóc”5.
Harding uważa, że zarówno poszukujący pracy, jak i osoby rekrutujące pracowników
zapomnieli o rzeczywistej funkcji CV. Poszukujący pracy zwykle przeładowują swoje
życiorysy informacjami, by przypadkiem nie pominąć czegoś istotnego. Pracownicy
działów HR muszą w takiej sytuacji przeglądać setki przepełnionych tekstem życiorysów,
żeby opracować krótką listę poważnych kandydatów.
„Problem widać jak na dłoni — kontynuuje Harding. — Kandydat nie wyróżnia się
z tłumu, a osoba rekrutująca pracowników nie ma możliwości stwierdzenia na pierwszy
rzut oka, czy warto się daną osobą zainteresować”.
W dalszej kolejności wspomina o tym, że CV infograficzne są dobrym sposobem na
ustosunkowanie się do tego dylematu, ponieważ wizualizacja pozwala na łatwiejsze
uwypuklenie istotnych informacji.
„Kandydat korzysta na tym, ukazując opowieść o swojej karierze w bardziej
efektywny i treściwy sposób. Osoba rekrutująca pracowników z kolei może dzięki
temu na pierwszy rzut oka stwierdzić, czy w ogóle warto odezwać się do danego
kandydata, bez ograniczania puli zainteresowanych w przypadkowy sposób”.
Wyzwania i zagro(cid:285)enia
Jako że infograficzne życiorysy są nowością i dopiero się rozwijają, muszą najpierw
pokonać pewne uprzedzenia, zanim zostaną zaakceptowane.
5 Mike Harding, wywiad przeprowadzony przez autora, styczeń 2012.
Kup książkęPoleć książkęROZDZIA(cid:146) 4 (cid:176) Wizualizacja: kto, kiedy i gdzie
665
Poza zgrzytami związanymi z powolnym przyswajaniem nowości trzeba uwzględnić
również kulturę korporacyjną. Ocena wizualnego przedstawienia Twojej kariery,
umiejętności i zainteresowań będzie się różnić w zależności od organizacji.
Konserwatywna firma działająca w ugruntowanej od dawna branży może nie
potraktować infograficznego CV poważnie, ale początkująca organizacja z rozwijającej
się branży może je przyjąć z otwartymi ramionami.
Koniecznie trzeba też pamiętać, że narzędzia w rodzaju re.vu są w istocie rzeczy
zaledwie narzędziami. To treść pozwoli Ci się wyróżnić. Jeśli Twoja historia zawodowa
odznacza się niespójnością albo musisz dopracować CV papierowe, opowiedzenie
historii swojej kariery przy użyciu infografiki może nie być dobrym rozwiązaniem.
Kolejne wyzwanie wiąże się ze sposobem, w jaki organizacje przetwarzają życiorysy.
Jeżeli ktokolwiek ogląda CV przed osobą rekrutującą, istnieje duże prawdopodobieństwo,
że Twój infograficzny życiorys okaże się zbyt niekonwencjonalny, aby przejść przez
wstępny odsiew. W takich przypadkach nie zdobędziesz lepszej pozycji, niż gdybyś
przekazał tradycyjne CV.
Harding zaleca, by przyjmować metodyczne podejście do korzystania z re.vu
i wszelkich innych narzędzi: „Poświęć odpowiednio dużo czasu na zorientowanie się
w fundamentalnych zasadach, którymi kierujesz się w życiu osobistym i zawodowym
— stwierdza. — Zrozum, że te zasady pomogą ci w nadaniu kształtu twojej opowieści.
Zastanów się poważnie nad tym, co potencjalny pracodawca może dzięki tobie zyskać”.
Harding dodaje, że narzędzia są jedynie środkami do celu. „Wyniki ich nieprawidłowego
zastosowania mogą być bardzo szkodliwe — ostrzega. — Zalecam, by zachować
ostrożność, uważnie planować i mieć świadomość celu przy stosowaniu wszelkich
nowych narzędzi w odniesieniu do osobistej marki”.
Przysz(cid:239)o(cid:258)(cid:202) infograficznych CV
Wizualne życiorysy mogą nie pasować do każdego kandydata albo nie być mile widziane
przez wszystkie osoby rekrutujące pracowników. Wygląda jednak na to, że staną
się w niektórych sytuacjach w pełni sprawną formą przekazu informacji związanych
z osobistą marką.
Harding patrzy optymistycznie na przyszłość infograficznych życiorysów w charakterze
narzędzia do prowadzenia opowieści:
„Oczywiście kusi, by powiedzieć coś w rodzaju »tradycyjne CV to przeżytek«.
Brzmi to atrakcyjnie. W rzeczywistości jednak tradycyjne, tekstowe życiorysy zawsze
będą w użyciu, choć sądzę, że będą miały mniejsze znaczenie w nadciągającej
przyszłości. Między innymi z tego względu nasz produkt daje możliwość zapisania
i przedstawienia tradycyjnego CV na stronie docelowej z infografiką”.
Harding przypomina, że infograficzne życiorysy opracowano z myślą o tym, by pomóc
osobom rekrutującym pracowników lepiej zrozumieć kandydatów oraz aby sami
kandydaci mogli się sprawniej prezentować.
Kup książkęPoleć książkę66
INFOGRAFIKI. PRAKTYCZNE ZASTOSOWANIE W BIZNESIE
„W żadnym wypadku nie twierdzę, że takie narzędzie jest jedynym lub najlepszym
sposobem na usprawnienie rekrutacji w każdej sytuacji. Wierzę jednak, że infograficzne
życiorysy, a w szczególności re.vu, dają poszukującym pracę, a osobom rekrutującym
lepsze możliwości uniknięcia zalewu nudnego tekstu”.
CHRONOLOGIA
Chronologia polega na udokumentowaniu i przedstawieniu serii wydarzeń w kolejności,
w jakiej po sobie następowały. Znajomym przykładem jest zapis i analiza historii ludzkiej.
Ukazywanie chronologii ma dość oczywiste zastosowanie w nauce, ale jest ono istotne
także w świecie biznesu. Historia pomaga zaspokoić pewne potrzeby odbiorców,
odpowiedzieć na pytania w sprawie zakupu oraz przedstawić opowieść o swojej
organizacji.
Infografiki są skutecznym sposobem na podzielenie się historią związaną z wydarzeniami,
produktami, usługami, pracownikami i relacjami firmy bądź organizacji non profit.
BIZNESOWE OSIE CZASU
Osie czasu są najczęściej występującymi wizualizacjami chronologii. Oś czasu jest
graficznym przedstawieniem serii wydarzeń lub dat. Jak nazwa wskazuje, oś czasu
przedstawia jakiś wycinek czasu, zazwyczaj w postaci linii.
Przedstawienie historii organizacji może być skomplikowane i wiązać się z ukazaniem
wielu różnych zwrotów, meandrów czy nieuchwytnych wątków. Przekazywanie
chronologii organizacji na infograficznej osi czasu nadaje treści porządek, prostotę
i charakter, ułatwiając jej przyswajanie i zrozumienie.
Rodzaje tre(cid:258)ci osi czasu
Osie czasu pozwalają odbiorcom na natychmiastowe zapoznanie się z informacjami
chronologicznymi. Na osi czasu można przedstawić następujące rodzaje danych:
(cid:120) Historia firmy. Podzielenie się historią jest świetnym sposobem na przedstawienie
konsumentom, co dzieje się za kulisami Twojej organizacji. Jeśli natomiast Twoja
spółka działa już od jakiegoś czasu, opowiedzenie jej historii może pomóc
w zwiększeniu jej wiarygodności na rynku i w branży. Jakie punkty na Twojej
osi czasu ukazują ciekawe i adekwatne informacje o organizacji? Użyj osi czasu
do przedstawienia, kiedy wprowadzano innowacje, prowadzono ekspansję,
skoncentrowano się na wybranym sektorze, dokonano przejęcia, zdobyto nagrodę,
fetowano osiągnięcie jakiegoś kamienia milowego bądź zatrudniono ważnego
pracownika (rysunek 4.4).
(cid:120) Produkty i usługi. Opublikowanie chronologii produktu lub usługi jest świetnym
sposobem na zaprezentowanie całej oferty. Co więcej, taka oś czasu zwraca uwagę
na historię organizacji pod względem zmian, wdrażania nowości i spełniania
wymogów rynku.
Kup książkęPoleć książkęROZDZIA(cid:146) 4 (cid:176) Wizualizacja: kto, kiedy i gdzie
667
RYSUNEK 4.4. Firmowa oś czasu.
Przedstawiona graficznie chronologia pozwala osobom oglądającym stronę szybko przejrzeć historię firmy.
(Źródło: Miovision Technologies Inc., Miovision.com)
(cid:120) Informacje branżowe. Użyj osi czasu do zaprezentowania istotnych wydarzeń
z historii branży. Taka wizualizacja pozwala odpowiedzieć na pytania dotyczące
branży i pozycji organizacji. Ponadto rozważ przedstawienie na osi branży
kluczowych decyzji, osiągnięć i działań podjętych przez firmę. Zaprezentowany
w ten sposób kontekst pomoże odbiorcom zrozumieć położenie Twojej organizacji
w branży i zwróci uwagę na jej przywództwo rynkowe bądź intelektualne.
(cid:120) Harmonogramy projektów. Projekty firmy lub klientów mogą się stać
skomplikowane i niejasne. Mapowanie projektów przy użyciu osi czasu pomaga
odbiorcom w mgnieniu oka zrozumieć wszystkie parametry. Co więcej, wizualizacja
chronologii projektu pomaga w sprawniejszym zarządzaniu oczekiwaniami
interesariuszy z organizacji i spoza niej. Używaj osi czasu do uchwycenia ogólnej
skali projektów, czasu trwania poszczególnych modułów, ról, obowiązków,
rezultatów, zadań i oczekiwań, tak jak widać to na rysunku 4.5.
Kup książkęPoleć książkę68
INFOGRAFIKI. PRAKTYCZNE ZASTOSOWANIE W BIZNESIE
RYSUNEK 4.5. Harmonogram projektu.
Wizualizacja harmonogramu opracowania witryny ułatwia ukazanie skali projektu, zadań i obowiązków.
(Źródło: IntersectionConsulting.com)
Kup książkęPoleć książkęROZDZIA(cid:146) 4 (cid:176) Wizualizacja: kto, kiedy i gdzie
669
GEOGRAFIA
Od zarania dziejów tworzyliśmy wizualizacje danych geograficznych z pomocą
kartografii, sztuki i techniki tworzenia map.
Z perspektywy biznesowej mapy w oczywisty sposób przydają się do ukazywania
interesariuszom danych związanych z lokalizacją. Jakie jeszcze informacje geograficzne
można przedstawić odbiorcom?
MAPY BIZNESOWE
Mapy są z natury wizualnym środkiem przekazu, więc siłą rzeczy ukazują informacje
w przystępny sposób. Ponadto wizualizacje geograficzne mogą zwracać uwagę na
interesujące dane, wzorce i trendy, które trudno byłoby uchwycić samymi liczbami.
Rodzaje danych geograficznych
Mapy dają odbiorcom z organizacji i spoza niej wgląd w geograficzne dane, które mogą
im być potrzebne przy podejmowaniu decyzji. Rozważ przekazanie następujących
rodzajów informacji biznesowych przy użyciu map:
(cid:120) Informacje o firmie. Mapy są świetnym środkiem do prezentowania różnorakich
informacji o firmie. Rozważ wykorzystanie wizualizacji geograficznych do ukazywania
różnych lokalizacji, zróżnicowania produktów i usług, oddziałów i filii, punktów
obsługi, przedstawicieli handlowych i kluczowych pracowników.
(cid:120) Statystyki. Mapy sprawdzają się dobrze w jasnym ukazywaniu różnic w wynikach
w zależności od miejsca. Używaj map do wskazywania i omawiania geograficznych
wariacji dochodów, kosztów, produktywności, wydajności obsługi i udziału w rynku.
(cid:120) Badania i dane. Używaj map do przedstawiania wyników badań, istotnych dla
lokalnych interesariuszy. Tego rodzaju treści infograficzne pomagają w zwiększaniu
widoczności marki (rysunki 4.6 i 4.7).
(cid:120) Dystrybucja. Wizualizacja informacji o dostawach pozwala odbiorcom szybko
sprawdzić, gdzie i jak Twoja organizacja dostarcza produkty i usługi. Używaj map
do opisywania tras dostawczych, centrów dystrybucyjnych, metod transportu
i regionalnych wskaźników przewozu.
Kup książkęPoleć książkę70
INFOGRAFIKI. PRAKTYCZNE ZASTOSOWANIE W BIZNESIE
RYSUNEK 4.6. Statystyki naboru zawodników do NHL.
Powyższa infografika przedstawia dane statystyczne naboru zawodników do NHL w 2011 roku według kraju.
(Źródło: Dan Gustafson, SixteenWins.com)
RYSUNEK 4.7. Światowe statystyki oświaty.
Powyższa wizualizacja geograficzna jest częścią ogólniejszej infografiki dotyczącej edukacji na świecie.
(Źródło: Column Five Media, ColumnFiveMedia.com)
Kup książkęPoleć książkęSkorowidz
A
administracja, Patrz proces kategorie
aktywne słuchanie, 81
metody, 81
system nasłuchiwania, 81
wykorzystanie zasobów, 81
architektura informacji, 13
B
baza, 116
blog, 116, 118
aktywność, 118
baza infograficzna, 118
efektywność infografik, 152
elastyczność, 118
historia, 118
optymalizacja dla wyszukiwarek (SEO), 118
promocja infografik, 144
przykład infografiki, 119
publikacja infografik, 92
styl, 60
wewnętrzny, 116, 122
wyszukiwanie
narzędzia, 123
Brogan Chris, 116
budowanie marki, 131
C
Chartle, 155
chronologia, 66
osie czasu, 66
harmonogramy projektów, 67
historia firmy, 66
informacje branżowe, 67
produkty i usługi, 66
rodzaje, 66
Creately, 165
D
dane geograficzne, 69
mapy biznesowe, 69
rodzaje, 69
badania i dane, 69
dystrybucja, 69
informacje o firmie, 69
statystyki, 69
Diagram.ly, 165
diagramy, 160, 163
DIY Chart, 165
działalność operacyjna, Patrz proces:kategorie
E
Elance, 110
elementy graficzne, 155, 168
Open Clipart, 168
witryna The Non Project, 168
esencja przekazu, 90
Evernote, 85
F
Facebook, 116, 122
multimedialność, 124
pomiar wartości infografik, 153
promocja infografiki, 143
współdzielenie treści, 124
Falls Jason, 24
Kup książkęPoleć książkę178
INFOGRAFIKI. PRAKTYCZNE ZASTOSOWANIE W BIZNESIE
Flickr, 124
licencja Creative Commons, 125
ochrona praw autorskich, 126
wskazówki przy publikacji infografik, 126
wyszukiwanie infografik, 126
Fliptop, 115
G
GIMP, 165
Gliffy, 165
gospodarka uwagi, 22
grafika informacyjna, Patrz infografika
grupy docelowe, 75, 90
analiza, 75
badanie, 115
ankiety, 115
uzupełnianie bazy e-mailowej, 115
kandydaci, 75
klienci, 75
media, 76
partnerzy, 76
potencjalni klienci, 75
pracownicy, 75
H
I
hierarchia, 46
konceptualna, 50
Hohli, 166
humanizacja marki, 60
ikony, 164
infodesigner, 105
infograficzne CV, 62
infografika, 13, 14, 79
biznesowe osie czasu, 66
cele, 90
efektywność, 132
historia, 15, 159
komiksy, 36, 60, 136
korzyści w przekazie, 20, 21, 60, 64
miejsce w rankingach wyszukiwarek, 137
narzędzia, 155
narzędzie komunikacji biznesowej, 131, 132,
139, 145
objaśnianie modeli biznesowych, 54
ograniczenia, 57, 91
plakaty, 92
pomiar efektywności, 149, 150
procesy i struktury biznesowe, 41, 47, 160
promocja, 139
przedstawianie danych, 30
SEO, 137
skuteczność, 22, 24, 29, 31, 34, 41, 49, 60,
66, 151
statystyczna, 29, 70, 92
trudności, 32
w informacji o firmie, 59
w komunikacji
wewnątrzorganizacyjnej, 15, 43, 128, 145,
146, 154
z klientami, 15, 46, 49, 50
w komunikatach, 34
w myśleniu systemowym, 52
w organizacji, 145
w rekrutacji, 62
uprzedzenia, 64
włączenie do obiegu pracy, 145
zastosowanie, 14, 15, 18
podejmowanie decyzji, 146
szkolenia, 147
wymiana pomysłów, 147
zrób to sam, 96
informacje biznesowe, 15
ceny, 49
chronologia, 15, 66
geografia, 15, 69
hierarchia, 15, 46
myśli, 15
osobowość, 15
procesy, 15, 41
relacje, 15, 50
skład, 15
statystyki, 15, 29
struktura organizacyjna, 46
Inkscape, 166
intranet, 116, 122
baza inforgaficzna, 122
informacje
o firmie, 122
o procesach, 122
rozrywka, 122
Kup książkęPoleć książkęK
komiks Time Well Spent, 38, 136
komunikacja, 131
aktywne słuchanie, 81
kanały, 116
marketingowa, 132, 133
myślenie wizualne, 84
strategia, 131, 133
utrudnienia, 42, 59
w biznesie, 135
w organizacji, 145
w sieci
ciągła podzielność uwagi, 22
szeptanie myszką, 24
wizualna, 13, 21, 29
materiały do nauki, 168
optymalizowanie efektywności, 73, 76
komunikaty biznesowe, 43
koncentracja odbiorcy, 23
kontrola konsumpcji informacji, 133
kreowanie marki, 42
krytyka, 95
L
linki przychodzące
pomiar watrości infografik, 152
Lovely Charts, 166
M
Many Eyes, 166
marka
budowanie, 131
dziennikarstwo, 134
humanizacja, 60
wartość, 131
zwiększenie widoczności, 136
Eloqua, 137
marketing, Patrz proces kategorie
dziennikarstwo marki, 134
koszt a efektywność infografik, 149
polityka ROI, 150
tradycyjny, 133
treści, 133, 134, 138
cel, 135
kanały, 136
SKOROWIDZ
179
materiały infograficzne, 155
outsourcing, 170
źródła, 168
metafora, 34
wizualna, 34, 35, 157
metoda SMART, 77
cele, 77
Microsoft Publisher, 166
modele biznesowe, 53
myślenie
systemowe, 51
wizualne, 84, 91
N
narzędzia infograficzne, 155
Chartle, 155
Creately, 165
Diagram.ly, 165
DIY Chart, 165
do wizualizacji, 155
GIMP, 165
Gliffy, 165
Hohli, 166
Inkscape, 166
Lovely Charts, 166
Many Eyes, 166
Microsoft Publisher, 166
SmartDraw, 167
StatPlanet, 167
Visual.ly, 167
Word SmartArt, 167
Wordle, 167
netykieta korzystania ze źródeł, 145
Nielsen Jakob, 22
O
odbiorca, 73
dialog, 135
grupy, 74
rozpoznanie potrzeb informacyjnych, 73
sposoby konsumpcji informacji, 115
oDesk, 110
określanie celów, 77
komunikacja, 77
metoda SMART, 77
przywództwo intelektualne, 77
Kup książkęPoleć książkę180
INFOGRAFIKI. PRAKTYCZNE ZASTOSOWANIE W BIZNESIE
określanie celów
rozrywka, 77
ruch, 77
widoczność, 77
Open Clipart, 168
opieka nad klientem, Patrz proces kategorie
OrangeSlyce, 110
Osterwalder Alexander, 53
outsourcing, 95, 103
agencje kreatywne, 104, 111, 113
przykłady, 171
freelancerzy, 113
przykłady, 173
infodesigner, 105
konsultanci, 175
platformy online, 110
projektant infografik, 104, 111
serwisy infograficzne, 113
współpraca ze studentami, 105, 110, 113
wybór rodzaju współpracy, 111
wycena infografik, 112
zalety, 103
P
pomiar wartości infografik, 150
aktywizacja i konwersja, 153
korzyści niekwantyfikowalne, 154
decyzyjność, 154
doświadczenie marki, 154
duma, 154
komunikacja, 154
nauka, 154
nawiązywanie relacji, 154
wiarygodność, 154
platforma CRM, 153
świadomość, 152
linki przychodzące, 152
poszerzony zasięg, 152
ranking SEO, 153
subskrybenci, 153
wyszukiwania, 153
wyświetlania strony, 153
wskaźniki, 151
zaangażowanie odbiorców, 153
czas spędzany na stronie, 153
komentarze, 153
współdzielenie, 153
posterunki, 116, 122
blogi innych twórców, 123
linki, 123, 124
rozgłos, 123
ruch, 123
Facebook, 123
Flickr, 124
witryny z infografikami, 127
praca koncepcyjna, 83
proces, 41
kategorie, 41
projektant infografik, 104, 170
projektowanie
infografik, 95
informacji, 13, 131
wizualizacji, 90
promocja infografik, 139
e-mail, 140
kod do udostępniania, 141
kompilacje, 141, 143
e-book, 142
prezentacje, 142
YouTube, 141
komunikaty prasowe, 142
linki, 144
media społecznościowe, 143
Facebook, 143
Google+, 143
Linkedln, 144
Quora, 144
Twitter, 144
netykieta korzystania ze źródeł, 145
społeczność zainteresowanych, 145
zgłoszenia, 144
źródła i inspiracje, 144
przeładowanie informacyjne, 132
przetwarzanie informacji, 18, 19, 20
teoria wizualizacji, 18
warunki biologiczne, 18
wizualne, 19
przyswajanie informacji, 20
model VARK, 20
kinestetycznie, 20
pisemnie, 20
słuchowo, 20
wzrokowo, 20
publikacja infografik, 115
a odbiorca, 115, 128
baza infograficzna, 116, 119
Kup książkęPoleć książkęSKOROWIDZ
181
blog, 116, 118
ekosystem publikacji, 116, 117
intranet, 116, 122
kanał publikacji, 116, 117
mechanizm, 116
media drukowane, 127
miejsca, 115
offline, 127
biuletyny, 128
broszury, 128
instrukcje, 128
koszty, 128
plakaty, 128
ulotki, 128
online, 115
posterunki infograficzne, 116, 122
witryna, 116, 119
R
relacje, 50
ROI, Patrz zwrot z inwestycji
rozpoznanie potrzeb informacyjnych odbiorców, 73
S
Scott David Meerman, 59
semestr stażowy, 105
serwisy
do prezentowania infografik, 127
społecznościowe
pomiar wartości infografik, 153
SmartArt, 167
SmartDraw, 167
społecznościowa platforma organizacynja, 122
StatPlanet, 167
statystyki, 29
dobór próby, 33
koncentracja, 33
świadomość statystyczna, 33
strategia komunikacyjna, 131, 133
student designu, 105
synteza pomysłów, 86
tożsamość organizacji, 59
test, 59
Twitter
pomiar wartości infografik, 153
tworzenie infografiki, 73
aktualność informacji, 91
analiza grup docelowych, 75, 90
analizowanie informacji, 90
analogie, 91
dokumentacja pomysłów, 83
filtrowanie informacji, 90, 91
co?, 90
dlaczego?, 93
gdzie?, 92
jak?, 93
kiedy?, 91
kto?, 90
harmonogram publikacji, 92
kryterium trafności, 93
metoda SMART, 77
obserwacja, 79
określenie
celów, 73, 77, 90
sprawności, 76
zadań, 76, 90
optymalizacja treści, 102
outsourcing, 95, 96, 103
przydatne witryny, 99
samodzielne, 95, 96
dane, 99
odbiorcy, 99
zasoby, 99
synteza, 86, 90
wymogi publikacji, 92
zrozumiałość przekazu, 93
źródła danych, 92
U
utrudnienia w komunikacji
żargon, 42, 59
V
T
Visual.ly, 167
tabele, 160
teoria wizualizacji, 18
The Noun Project, 168
Kup książkęPoleć książkę182
INFOGRAFIKI. PRAKTYCZNE ZASTOSOWANIE W BIZNESIE
W
Weaver Tyler, 83
witryna, 116, 119, 133
baza infograficzna, 119
netykieta, 145
promocja infografik, 144
styl, 60
wizualizacja
chronologii, 161
danych, 13, 29
czynniki wpływające na rozwój, 29
geograficznych, 69, 70
korzyści, 32
wykresy, 159
harmonogramów, 68
historii, 66, 159
idei i konceptów, 34, 50
liczb, 29
metafory, 157
myśli i opinii, 36
reguły komunikacji, 43
relacji i funkcji, 41, 50, 163
stylu, 59
systemów biznesowych, 52
tożsamości, 59
wytycznych i instrukcji, 43
życiorysów, 62, 65
wizualne CV, 62, 64
Wordle, 167
wykresy, 159
wyszukiwarki
pomiar wartości infografik, 153
YouTube, 122
Y
Z
zapisywanie pomysłów, 83, 84, 88
Delicious, 85
Diigo, 85
Evernote, 85
Google Bookmarks, 86
Pinboard.in, 86
przetwarzanie, 83
rodzaje dokumentacji, 84
urządzenia mobilne, 86
zakładki, 85
zrozumienie celów, 83
zarządzanie, Patrz proces kategorie
zbieranie informacji
sposoby, 90
zwrot z inwestycji, 100, 149
pomiar wartości infografik, 150
cele analityczne, 151
punkty odniesienia, 151
Kup książkęPoleć książkę
Pobierz darmowy fragment (pdf)