Darmowy fragment publikacji:
• Kup książkę
• Poleć książkę
• Oceń książkę
• Księgarnia internetowa
• Lubię to! » Nasza społeczność
Spis treści
Drodzy Czwartoklasiści! . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 5
Rozdział 1. Bezpieczne posługiwanie się komputerem
i jego oprogramowaniem . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 7
Lekcja 1. Zaczynamy lekcje w szkolnej pracowni komputerowej. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 8
Lekcja 2. Wprowadzenie, czyli kilka słów o komputerze. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 11
Lekcja 3. Poznajemy nasze miejsce pracy . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 16
Lekcja 4. Okna, pliki i katalogi . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 21
Rozdział 2. Internet . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 29
Lekcja 5. Przeglądanie stron internetowych . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 30
Lekcja 6. Wyszukiwanie informacji w internecie . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 34
Lekcja 7. Gry w internecie . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 38
Lekcja 8. Komunikowanie się za pomocą komputera
— zakładanie konta pocztowego na stronie WWW . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 40
Lekcja 9. Netykieta, czyli o dobrym zachowaniu w sieci i nie tylko. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 44
Lekcja 10. Komunikatory internetowe . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 46
Lekcja 11. Projekt „Wokół nas” . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 49
Rozdział 3. Nauka pisania na klawiaturze komputera . . . . . . . . . . . . . . . . . 51
Lekcja 12. Praca z klawiaturą komputera. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 52
Lekcja 13. Ćwiczenia do nauki pisania. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 54
Rozdział 4. Grafika komputerowa. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 57
Lekcja 14. Edytory graficzne — wprowadzenie . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 58
Lekcja 15. Uczymy się rysować proste elementy. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 60
Lekcja 16. Otwieranie pliku, modyfikacja, wstawianie tekstu. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 65
Lekcja 17. Wykonujemy rysunki — kompozycja tematyczna „Na łące” . . . . . . . . . . . . . . . . 67
Lekcja 18. Edytor graficzny Paint . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 70
Lekcja 19. Otwieranie pliku, modyfikowanie, kopiowanie, wklejanie. . . . . . . . . . . . . . . . . . 74
Lekcja 20. Ustawienia wydruku, wydruk pliku. Pomoc w programie . . . . . . . . . . . . . . . . . . 78
Rozdział 5. Edytory tekstu . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 81
Lekcja 21. Edytory tekstu — wprowadzenie . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 82
Lekcja 22. Pliki i katalogi — najważniejsze czynności . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 87
Lekcja 23. Wykonujemy operacje na blokach tekstu . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 92
Lekcja 24. Formatowanie i modyfikacja dokumentu tekstowego. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 96
Lekcja 25. Akapit, wyrównanie tekstu . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 103
Lekcja 26. Realizacja projektu „Kronika klasy”. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 107
PSPX12.indb 3
2012-04-25 13:09:46
Spis treści
Drodzy Czwartoklasiści! . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 5
Rozdział 1. Bezpieczne posługiwanie się komputerem
i jego oprogramowaniem . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 7
Lekcja 1. Zaczynamy lekcje w szkolnej pracowni komputerowej. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 8
Lekcja 2. Wprowadzenie, czyli kilka słów o komputerze. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 11
Lekcja 3. Poznajemy nasze miejsce pracy . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 16
Lekcja 4. Okna, pliki i katalogi . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 21
Rozdział 2. Internet . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 29
Lekcja 5. Przeglądanie stron internetowych . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 30
Lekcja 6. Wyszukiwanie informacji w internecie . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 34
Lekcja 7. Gry w internecie . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 38
Lekcja 8. Komunikowanie się za pomocą komputera
— zakładanie konta pocztowego na stronie WWW . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 40
Lekcja 9. Netykieta, czyli o dobrym zachowaniu w sieci i nie tylko. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 44
Lekcja 10. Komunikatory internetowe . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 46
Lekcja 11. Projekt „Wokół nas” . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 49
Rozdział 3. Nauka pisania na klawiaturze komputera . . . . . . . . . . . . . . . . . 51
Lekcja 12. Praca z klawiaturą komputera. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 52
Lekcja 13. Ćwiczenia do nauki pisania. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 54
Rozdział 4. Grafika komputerowa. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 57
Lekcja 14. Edytory gra(cid:26)czne — wprowadzenie . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 58
Lekcja 15. Uczymy się rysować proste elementy. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 60
Lekcja 16. Otwieranie pliku, mody(cid:26)kacja, wstawianie tekstu. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 65
Lekcja 17. Wykonujemy rysunki — kompozycja tematyczna „Na łące” . . . . . . . . . . . . . . . . 67
Lekcja 18. Edytor gra(cid:26)czny Paint . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 70
Lekcja 19. Otwieranie pliku, mody(cid:26)kowanie, kopiowanie, wklejanie. . . . . . . . . . . . . . . . . . 74
Lekcja 20. Ustawienia wydruku, wydruk pliku. Pomoc w programie . . . . . . . . . . . . . . . . . . 78
Rozdział 5. Edytory tekstu . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 81
Lekcja 21. Edytory tekstu — wprowadzenie . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 82
Lekcja 22. Pliki i katalogi — najważniejsze czynności . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 87
Lekcja 23. Wykonujemy operacje na blokach tekstu . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 92
Lekcja 24. Formatowanie i mody(cid:26)kacja dokumentu tekstowego. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 96
Lekcja 25. Akapit, wyrównanie tekstu . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 103
Lekcja 26. Realizacja projektu „Kronika klasy”. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 107
PSPX12.indb 3
2012-04-25 13:09:46
Rozdział 6. Komputer w naszym otoczeniu . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 109
Lekcja 27. Komputery wokół nas . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 110
Lekcja 28. Realizacja projektu „Komputer w naszym otoczeniu”. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 113
Rozdział 7. Komputer w edukacji i rozrywce. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 115
Lekcja 29. Co to są multimedia? Multimedialne programy edukacyjne . . . . . . . . . . . . . . . 116
Lekcja 30. Multimedialne programy użytkowe — zabawy z fotografią . . . . . . . . . . . . . . . . 119
Bibliografia . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 123
PSPX12.indb 4
2012-04-25 13:09:46
rozDział 2.
internet
W tym rozdziale:
dowiesz się:
• co to jest internet,
• co to jest adres internetowy,
• czym jest netykieta,
• jak wyszukiwać potrzebne informacje w internecie;
nauczysz się:
• korzystać z internetu w sposób bezpieczny;
poznasz:
• podstawy obsługi internetu,
• przeglądarki internetowe,
• komunikatory,
• pocztę elektroniczną.
CD
krok po kroku
pod okiem
nauczyciela
inny przedmiot
odwołanie
do WWW
uwaga
zadanie
bonusowe
zadanie
projektowe
zadanie
trudniejsze
zeszyt ćwiczeń
PSPX12.indb 29
2012-04-25 13:10:05
lekcja 5.
Temat: Przeglądanie stron internetowych
Obecnie internet stał się codziennością — jest prawie
tak powszechny jak telewizja. Czym on jednak jest?
Internet to ogólnoświatowa sieć połączonych ze sobą
komputerów. Łączą się one za pomocą linii telefonicznych
(już coraz rzadziej),
światłowodów, łączy
bezprzewodowych lub
łączy satelitarnych.
Połączenia internetowe
występują obecnie
już prawie wszędzie.
Pojęcia
sieć komputerowa — grupa komputerów
lub innych urządzeń połączonych
ze sobą w celu wymiany danych lub
współużytkowania różnych zasobów [1].
Pamiętaj!
Uważaj, z kim się kontaktujesz przez internet. Nie
zawsze Twój rozmówca jest osobą, za którą się podaje.
Nie zdradzaj nieznajomym swojego adresu e-mail ani
tym bardziej adresu zamieszkania czy numeru telefonu!
Żeby dowiedzieć się więcej na ten temat, odwiedź
strony internetowe www.dzieckowsieci.fdn.pl
(rysunek 2.2.) i www.saferinternet.pl.
Rysunek �.1. Międzynarodowa
sieć komputerowa
Można z nich korzystać w banku, na poczcie,
w aptece, w szkole, w biurze, w kafejce
internetowej, a nawet w sieci barów szybkiej
obsługi czy na stacji benzynowej.
W tym wszystkim jednak nie komputery
są najważniejsze — ważniejsi są ludzie,
którzy je obsługują, oraz swoboda wymiany
informacji i wiedzy. Internet pokonuje
barierę odległości i umożliwia szybki kontakt
ludziom na całym świecie (rysunek 2.1). Musisz jednak wiedzieć, że nikt internetem nie
zarządza z jednego miejsca, każdy element działa samodzielnie.
Rysunek �.�. Strona akcji
„Dziecko w sieci”
30
Rozdział 2. Internet
PSPX12.indb 30
2012-04-25 13:10:06
Każdy może pisać, jeśli ma taką potrzebę i ochotę, dlatego podchodź
krytycznie do tego, co znajdziesz w sieci. Nie zawsze są to informacje
wiarygodne, nie wszystkie strony są godne odwiedzenia. Niektóre
zawierają treści, które nie są przeznaczone dla osób w Twoim wieku.
Unikaj takich stron, zgłoś nauczycielowi (opiekunowi), jeżeli coś Cię
zaniepokoi. Strony bezpieczne zawierają potwierdzenie wiarygodności
(rysunek 2.3).
Aby przeglądać dowolną stronę w internecie, trzeba:
• posiadać komputer z dostępem do internetu,
• mieć zainstalowany program umożliwiający przeglądanie stron
(czyli otwieranie plików będących stronami).
Rysunek �.3.
Certyfi kat sieciaki.pl
Ciekawostka
Dnia 20 grudnia 1991 roku
Polska została dołączona
do ogólnoświatowej sieci
komputerowej — internetu.
W młodszych klasach przedstawiono już kilka programów tego
rodzaju (tzw. przeglądarek). Wiesz już, że wszystkie obsługuje się
w bardzo podobny sposób.
Do najbardziej znanych przeglądarek internetowych należy
Mozilla Firefox
Inne przeglądarki, które mogą być zainstalowane w szkolnej
pracowni, to Internet Explorer
lub
Opera
. Uruchom przeglądarkę dowolnym sposobem,
na przykład klikając jej ikonę na pasku szybkiego uruchamiania (rysunek 2.4).
. Możesz ją pobrać ze strony http://fi refox.pl.
, Google Chrome
Pojęcia
przeglądarka internetowa
to program służący do przeglądania
zasobów internetu.
Rysunek �.4. Ikony programów na pasku szybkiego uruchamiania
Okno przeglądarki zostało przedstawione na rysunku 2.5.
Rysunek �.5. Okno przeglądarki Mozilla Firefox
PSPX12.indb 31
2012-04-25 13:10:07
Lekcja 5. Temat: Przeglądanie stron internetowych
31
Poruszanie się po stronach internetowych odbywa się poprzez odnośniki (najczęściej są
wyróżnione kolorem i podkreśleniem), inaczej zwane też linkami lub hiperłączami.
Po najechaniu na nie myszą wskaźnik zmienia się w symbol „łapki”
, co oznacza,
że po kliknięciu zostaniemy przeniesieni do innej strony lub podstrony.
Ćwiczenie 2.1.
Zapoznaj się z zawartością strony www.otopjunior.org.pl. Aby zrealizować ćwiczenie, wykonaj
poniższe czynności.
1 W polu adresu uruchomionej przeglądarki internetowej (rysunek 2.6.) wpisz
www.otopjunior.org.pl i naciśnij Enter.
Rysunek �.�. Pole adresu programu Mozilla Firefox
2 Po uruchomieniu strony (rysunek 2.7.) zapoznaj się z jej zawartością.
Rysunek �.7. Strona www.otopjunior.org.pl otwarta w przeglądarce Mozilla Firefox
3 Kliknij napis Kolorowanki, a następnie łącze Pokoloruj cyraneczkę (rysunek 2.8).
Zapoznaj się z zawartością uruchomionej podstrony. Pokoloruj wybrany rysunek,
posłuchaj śpiewu kolorowanego ptaka.
32
Rozdział 2. Internet
PSPX12.indb 32
2012-04-25 13:10:08
Rysunek �.8.
Okno przeglądarki — fragment
podstrony dostępnej ze strony
www.otopjunior.org.pl
4 Dowiedz się, co znajduje się na kolejnych podstronach: Puzzle, Gry, Quizy.
5 Zagraj w proponowane gry (po jednej z każdej grupy). Samodzielnie wybierz stopień
trudności.
6 Dla dociekliwych (wnikliwych obserwatorów): wymień charakterystyczne elementy
uruchomionych podstron.
Adres internetowy to miejsce, gdzie „mieszka strona”. Dzięki niemu komputer wie, z jakim
komputerem ma się połączyć przez sieć, aby wyświetlić stronę. Jej twórca zwykle wybiera dla
niej nazwę, która ma związek z zawartością — dzięki temu łatwiej daną stronę znaleźć.
http://www.helion.pl
Nazwa usługi internetowej
Nazwa strony, czyli domena
Kod kraju (pl oznacza Polskę)
Skrót WWW pochodzi od angielskich słów World Wide Web (czyt. łorld łajd łeb). Określenie
to oznacza światową sieć komputerową,
a dosłownie: „światową pajęczynę”.
5A
Ćwiczenie 2.2.
Wykonaj ćwiczenie A z płyty. Zapoznaj się
z zawartością podanych stron internetowych.
PSPX12.indb 33
2012-04-25 13:10:08
Lekcja 5. Temat: Przeglądanie stron internetowych
33
Pamiętaj!
Wikipedia jest
encyklopedią pisaną
przez użytkowników,
może zawierać błędy,
dlatego należy do jej
zawartości podchodzić
ostrożnie. Warto
sprawdzić informacje
w innym źródle.
Często potrzebujemy informacji na konkretny temat. Przydać się może
do tego strona http://pl.wikipedia.org. Spytaj nauczyciela, czy adres tej
strony nie uległ zmianie.
Ćwiczenie 2.3.
Uruchom stronę internetową o adresie http://pl.wikipedia.org i zapoznaj się
z jej wyglądem. Omów charakterystyczne elementy uruchomionej strony.
Pytania i zadania
5
5B
5CD
5
1 Wyjaśnij, co to jest internet. Sporządź notatkę w zeszycie ćwiczeń.
2 Wykonaj ćwiczenie B z płyty.
3 Uruchom stronę internetową wskazaną przez nauczyciela i zapoznaj się z jej
zawartością.
4 Wykonaj ćwiczenia C i D z płyty. Powiedz, czego dotyczą.
5 Wykonaj zadania z zeszytu ćwiczeń (kl. 4., lekcja 5).
lekcja 6.
Temat: Wyszukiwanie informacji w internecie
Dużo informacji o najnowszych stronach w internecie znajdziesz w czasopismach
komputerowych (takich jak „CHIP”, „Enter”, „Komputer Świat”, „PC World Komputer”, „Play”).
Gdy znasz adres strony internetowej, sprawa jest oczywista. Wpisujesz go w pasku adresu
przeglądarki, naciskasz Enter i czekasz. Sprawa się komplikuje, gdy nie znasz adresów stron,
na których znajdują się poszukiwane przez Ciebie informacje. W ich odnalezieniu pomogą
34
Rozdział 2. Internet
PSPX12.indb 34
2012-04-25 13:10:09
Ci wyszukiwarki. Jedną z najpopularniejszych obecnie
wyszukiwarek jest Google (http://www.google.pl). Inne
to na przykład http://www.bing.com, http://www.netseek.pl.
Uruchom przeglądarkę internetową zainstalowaną na Twoim
szkolnym komputerze.
Ćwiczenie 2.4.
Odszukaj w internecie informacje na temat Harry’ego
Pottera. Wykonaj kolejno opisane czynności.
1 Uruchom wyszukiwarkę Google, wpisując w polu adresu przeglądarki internetowej
http://www.google.pl.
2 Słowem kluczowym, które należy wpisać, jest harry. W trakcie jego wpisywania
wyszukiwarka poda kilka podpowiedzi (rysunek 2.9). Możesz wybrać któryś
z zaproponowanych zwrotów, klikając go, lub od razu kliknąć przycisk Szukaj
w Google.
Ciekawostka
Wyszukiwarka Google powstała
w 1996 roku w ramach projektu
studenckiego. Obecnie jest
najczęściej używaną wyszukiwarką
na świecie. Została ochrzczona przez
internautów „wujkiem Google”.
Pojęcia
słowo kluczowe — słowo
lub wyrażenie, na podstawie
którego wyszukiwarka, stosując
odpowiednią metodę, wyszukuje
strony internetowe.
Rysunek �.9. Wyszukiwanie słowa kluczowego „harry”
PSPX12.indb 35
2012-04-25 13:10:10
Lekcja 6. Temat: Wyszukiwanie informacji w internecie
35
3 Po chwili (szybkość działania wyszukiwarki zależy od szybkości połączenia
internetowego) na ekranie pojawi się lista proponowanych stron WWW. W pierwszej
kolejności wyszukiwarka podaje propozycje stron, które najlepiej odpowiadają
zapytaniu, czyli wpisanym słowom kluczowym (rysunek 2.10).
Rysunek �.1�. Przykładowy wynik wyszukiwania
4 Spośród wielu propozycji wybierz jedną. Po kliknięciu odnośnika na ekranie pojawi
się interesująca Cię strona.
5 Zapoznaj się z jej zawartością. Odszukaj interesujące Cię informacje.
Ćwiczenie 2.5.
Czy wiesz, że w Polsce skonstruowano komputer, który wyprzedził swoją epokę o 10 lat?
Postępując tak jak w przykładzie opisanym w ćwiczeniu 2.4., wyszukaj strony zawierające
informacje na ten temat. W nowym dokumencie programu
WordPad opracuj krótką notatkę. Zapisz ją w pliku o nazwie
minikomputer K-202 w swoim katalogu Pisanie.
Pojęcia
odnośnik (hiperłącze) — odsyłacz
w dokumencie elektronicznym [1].
36
Rozdział 2. Internet
PSPX12.indb 36
2012-04-25 13:10:11
W internecie możesz również zdobyć informacje na inne interesujące Cię tematy — odnaleźć
strony z bohaterami kreskówek, krzyżówki o różnej tematyce, nawet kolorowanki. Oto
przykłady stron:
•
•
•
•
http://www.cartoonnetwork.pl,
http://www.disney.pl,
http://www.zyraff a.pl,
http://www.sieciaki.pl.
Ciekawostki ze świata nauki (i nie tylko) poznasz, odwiedzając strony:
•
•
•
http://www.otopjunior.org.pl,
http://naszejeze.org,
http://europa.eu.
Pytania i zadania
1 Znajdź w internecie stronę na temat swoich zainteresowań.
2 Wykorzystując dowolną wyszukiwarkę internetową, obejrzyj strony kilku szkół
podstawowych. Wypisz w zeszycie ćwiczeń adresy stron, które najbardziej Ci się
podobają. Napisz ich krótką charakterystykę, uwzględniając następujące elementy:
• autor strony,
• informacje zamieszczone na stronie,
• rodzaj i typ czcionki stosowanej na stronie,
• odnośniki (łącza) do innych stron,
• rodzaj grafi ki.
6
3 Odszukaj w internecie stronę WWW poświęconą miejscowości, w której mieszkasz.
Przejrzyj informacje i wybierz miejsca, które warto zobaczyć i poznać.
4 Zapoznaj się z zawartością stron internetowych wymienionych w tym rozdziale i omów
zamieszczone na nich elementy edukacyjne.
5 Wykonaj ćwiczenia A i B z płyty. Powiedz, czego dotyczą.
6 Wykonaj zadania z zeszytu ćwiczeń (kl. 4., lekcja 6).
6AB
6
PSPX12.indb 37
2012-04-25 13:10:11
Lekcja 6. Temat: Wyszukiwanie informacji w internecie
37
lekcja 7.
Temat: Gry w internecie
Oprócz programów edukacyjnych w internecie możesz również znaleźć ciekawe gry.
Aby wyszukać strony z grami, wystarczy po uruchomieniu wyszukiwarki internetowej,
na przykład http://www.google.pl, wpisać słowo kluczowe gry (rysunek 2.11.) i kliknąć
przycisk Szukaj w Google.
Spośród wielu propozycji wybierz jedną. Po kliknięciu odnośnika na ekranie pojawi się
interesująca Cię strona. Wpisanie w oknie wyszukiwarki hasła gry dla dzieci da inny
wynik (rysunek 2.12).
Rysunek �.11.
Wyniki wyszukiwania
słowa kluczowego „gry”
Rysunek �.1�.
Wyniki wyszukiwania
słów kluczowych
„gry dla dzieci”
38
Rozdział 2. Internet
PSPX12.indb 38
2012-04-25 13:10:12
W oknie wyszukiwarki możesz wpisać również inne słowa kluczowe, na przykład gry
logiczne. Efekt wyszukiwania widać na rysunku 2.13.
Rysunek �.13.
Wyniki wyszukiwania
słowa kluczowego
„gry logiczne”
Jak widzisz, bardzo ważne jest, jakich słów kluczowych użyjesz.
Niewątpliwie gry mogą być ciekawym sposobem spędzania wolnego czasu. Jednak nie
polecamy Ci gier, w których głównymi tematami są przemoc i niszczenie. Nie wnoszą
one niczego nowego, wręcz przeciwnie — mogą negatywnie wpływać na Twój rozwój
emocjonalny.
Ćwiczenie 2.6.
Sprawdź w portalu internetowym wskazanym przez nauczyciela, jakie rodzaje gier można
w nim znaleźć. Wymień przynajmniej trzy z nich. Zagraj w jedną z wybranych gier.
Ćwiczenie 2.7.
Podaj nazwę swojej ulubionej gry planszowej.
Odszukaj w internecie jej komputerowy
odpowiednik. Zagraj z kolegą lub koleżanką
z klasy. Wymień plusy i minusy gry planszowej
i jej komputerowej wersji.
PSPX12.indb 39
2012-04-25 13:10:12
Lekcja 7. Temat: Gry w internecie
39
Pytania i zadania
1 Wymień rodzaje gier komputerowych. Opisz ten rodzaj, który najbardziej lubisz.
2 Sprawdź, jakie gry dostępne są na wymienionych stronach:
•
•
http://www.otopjunior.org.pl,
http://www.zyraff a.pl.
3 Powiedz, jaką rolę odgrywają słowa kluczowe wpisywane w polu tekstowym
wyszukiwarki.
7AB
7
4 Wykonaj ćwiczenia A i B z płyty. Powiedz, czego dotyczą.
5 Wykonaj zadania z zeszytu ćwiczeń (kl. 4., lekcja 7).
lekcja 8.
Temat: Komunikowanie się za pomocą komputera
— zakładanie konta pocztowego na stronie WWW
Poczta elektroniczna pojawiła się dużo wcześniej niż strony WWW. Jest to o wiele szybsza
metoda komunikacji niż tradycyjna poczta. Aby wysłać list przez internet, trzeba mieć
elektroniczną skrzynkę pocztową. Obecnie
można ją samodzielnie i za darmo założyć
na wielu stronach.
Adres poczty elektronicznej różni się nieco
od adresu strony internetowej. Składa się
z dwóch części: identyfi katora lub loginu
(zwanego też nazwą użytkownika) oraz
nazwy komputera, na którym znajduje się
skrzynka. Obie części oddzielone są od siebie
znaczkiem @ (tzw. małpką). Adres serwera
to jakby adres domu, a nazwa użytkownika
to imię i nazwisko jego mieszkańca.
40
Rozdział 2. Internet
PSPX12.indb 40
2012-04-25 13:10:13
Oto przykłady adresów: szkola@helion.pl,
jcytrynka@gmail.com.
Każdy z nas ma przeważnie jeden
adres zamieszkania, który jest używany
w tradycyjnej korespondencji, natomiast
osoba komunikująca się przez internet może
mieć kilka różnych adresów elektronicznych,
czyli kont pocztowych.
Ćwiczenie 2.8.
Utwórz konto pocztowe w portalu gmail.com.
Wyślij list do kolegi lub koleżanki z klasy, dołącz
plik tekstowy Plan lekcji. W tym celu wykonaj
po kolei opisane czynności.
1 Uruchom przeglądarkę internetową. W polu
adresu wpisz: http://www.gmail.com.
2 W otwartym oknie kliknij przycisk Utwórz
konto.
Ciekawostka
Pierwszymi „listami” były rysunki naskalne
powstałe 25 tys. lat p.n.e. Później do wysyłania
listów używano drewna, glinianych tabliczek,
papirusu, pergaminu, a ostatecznie papieru,
który Chińczycy wynaleźli w II w. n.e.
Pamiętaj!
W adresie e-mail nie stosuje się polskich
liter (tzn. ę, ą, ć…) oraz znaków typu /, !, ?, #.
Ciekawostka
Za pomocą telefonu komórkowego
można wysyłać i odbierać pocztę
elektroniczną oraz SMS-y. Pierwszy SMS
został wysłany 3 grudnia 1992 roku
z Wielkiej Brytanii, zawierał życzenia
z okazji świąt Bożego Narodzenia [1].
3 W nowym oknie Utwórz konto wpisz potrzebne dane (rysunek 2.14).
Pamiętaj!
Zanim założysz skrzynkę pocztową,
porozmawiaj koniecznie z rodzicami
lub opiekunami, ponieważ czasami
trzeba podać dane osobowe. Najlepiej
zakładać skrzynkę w serwisach, które
nie stawiają takich wymagań.
Rysunek �.14. Zakładanie konta w portalu gmail.com — fragment formularza rejestracyjnego
Lekcja 8. Temat: Komunikowanie się za pomocą komputera — zakładanie konta pocztowego na stronie WWW
41
PSPX12.indb 41
2012-04-25 13:10:14
4 Po zapoznaniu się z warunkami korzystania z usług i zasadami ochrony prywatności
kliknij przycisk
.
5 Po chwili na ekranie zobaczysz okno Wprowadzenie do Gmaila. Zapoznaj się
z informacjami podanymi w otwartym oknie.
6 Kliknij przycisk Pokaż moje konto. Zobaczysz okno podobne do tego na rysunku 2.15.
Pamiętaj!
Hasło daje pełny dostęp
do Twojego konta.
Trzymaj je w tajemnicy,
a skrzynka pocztowa
będzie Ci służyć latami.
Rysunek �.15.
Panel poczty
gmail.com
7 Aby napisać list, kliknij łącze
8 Uzupełnij pole adresu (jeśli list wysyłasz do dwóch osób, adresy oddziel przecinkiem).
9 Wpisz temat wiadomości w polu Temat. Temat powinien być zgodny z treścią listu.
10 Wpisz treść wiadomości. Na początku umieść właściwą formę grzecznościową
.
(przywitaj się). Pisz zwięźle i na temat, poprawną polszczyzną, bez błędów
ortografi cznych i interpunkcyjnych, tak jak w tradycyjnym liście. Podpisuj list
imieniem i nazwiskiem. Jeśli piszesz do przyjaciół, możesz podać tylko imię.
11 Aby dołączyć plik Plan lekcji, kliknij
12 Na dysku komputera odszukaj plik do wysłania i kliknij go.
13 O tym, że plik został dołączony, poinformuje Cię komunikat
.
komputera (rysunek 2.16).
14 Kliknij przycisk
. Komputer poinformuje Cię o wysłaniu
listu, wyświetlając komunikat
.
15 Po wysłaniu listu wyloguj się z konta pocztowego, klikając
Wyloguj się w prawym górnym narożniku otwartego okna
(rysunek 2.17).
Ciekawostka
Autorem najkrótszego listu
był Wiktor Hugo (pisarz,
żył w latach 1802 – 1885).
Napisał go do wydawcy
w sprawie sukcesu nowo
wydanej książki. List
zawierał jeden znak „?”.
Odpowiedź wydawcy była
równie krótka: „!” [1].
42
Rozdział 2. Internet
PSPX12.indb 42
2012-04-25 13:10:15
Rysunek �.1�.
Panel poczty
gmail.com
— otwarty list
z dołączonym
załącznikiem
Rysunek �.17.
Wylogowanie
z konta gmail.com
Gratulacje! Potrafi sz już korzystać z poczty elektronicznej. Możesz odbierać i wysyłać pocztę
z dowolnego komputera podłączonego do internetu.
Jak widzisz, korzystanie z poczty elektronicznej nie jest skomplikowane. Z pisaniem listów
wiąże się bardzo ważne zagadnienie — netykieta. Kolejna lekcja przypomni, o co chodzi.
Pytania i zadania
1 Wyjaśnij pojęcie poczta elektroniczna.
2 Wyślij list do kolegi lub koleżanki z klasy, dołącz plik wskazany przez nauczyciela.
3 Odpowiedz na list od kolegi lub koleżanki z klasy.
4 Wyślij list do nauczyciela informatyki, opisz w liście wrażenia z ostatniej wycieczki
klasowej.
Lekcja 8. Temat: Komunikowanie się za pomocą komputera — zakładanie konta pocztowego na stronie WWW
43
PSPX12.indb 43
2012-04-25 13:10:15
5 Za pomocą programu pocztowego wyślij do kolegów i koleżanek zaproszenie
na dyskotekę klasową.
8AB
8
6 Wykonaj ćwiczenia A i B z płyty. Powiedz, czego dotyczą.
7 Wykonaj zadania z zeszytu ćwiczeń (kl. 4., lekcja 8).
lekcja 9.
Temat: Netykieta, czyli o dobrym zachowaniu w sieci i nie tylko
Netykieta to internetowy savoir-vivre (czyt. sawuar-wiwr), czyli
zbiór zasad obowiązujących wszystkich użytkowników sieci. Zasady
te służą wszystkim — mnie, Tobie, nam. Najważniejsza z nich
brzmi: myśl! Oprócz zasad obowiązujących na co dzień (takich jak
grzeczne i poprawne wypowiadanie się) netykieta zawiera kilka
dodatkowych reguł:
• Używaj internetu tak, by nie szkodzić innym.
• Często sprawdzaj pocztę, nawet codziennie, jeżeli piszesz
dużo listów.
• Wypełniaj zawsze pole Temat. Temat powinien być zgodny
z treścią listu.
• Staraj się pisać zwięźle i na temat.
• Podpisuj listy imieniem i nazwiskiem.
• Nie rozsyłaj łańcuszków szczęścia, czyli wiadomości, w których
pojawia się prośba o przesłanie ich dalej. Nie rozsyłaj też reklam.
• Nie wysyłaj niczego w załączniku, dopóki adresat nie wyrazi na to zgody.
• Pisanie WIELKIMI LITERAMI oznacza krzyk. Nie krzycz.
• Pisz bez błędów i z polskimi znakami. Nie używaj wulgarnych słów.
• Odpowiadając na list, usuwaj cytaty z wcześniejszej korespondencji. Zostaw jedynie
zdanie, na które odpowiadasz. Dzięki temu Twoja odpowiedź będzie czytelniejsza.
• Humorystyczne wypowiedzi oznaczaj uśmieszkami, na przykład . Bez nich Twój żart
może być odebrany jako coś obraźliwego.
44
Rozdział 2. Internet
PSPX12.indb 44
2012-04-25 13:10:16
Rozdział 6. Komputer w naszym otoczeniu . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 109
Lekcja 27. Komputery wokół nas . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 110
Lekcja 28. Realizacja projektu „Komputer w naszym otoczeniu”. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 113
Rozdział 7. Komputer w edukacji i rozrywce. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 115
Lekcja 29. Co to są multimedia? Multimedialne programy edukacyjne . . . . . . . . . . . . . . . 116
Lekcja 30. Multimedialne programy użytkowe — zabawy z fotogra(cid:26)ą . . . . . . . . . . . . . . . . 119
Bibliografia . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 123
PSPX12.indb 4
2012-04-25 13:09:46
ROZDZIAŁ 2.
INTERNET
W tym rozdziale:
dowiesz się:
• co to jest internet,
• co to jest adres internetowy,
• czym jest netykieta,
• jak wyszukiwać potrzebne informacje w internecie;
nauczysz się:
• korzystać z internetu w sposób bezpieczny;
poznasz:
• podstawy obsługi internetu,
• przeglądarki internetowe,
• komunikatory,
• pocztę elektroniczną.
CD
krok po kroku
pod okiem
nauczyciela
inny przedmiot
odwołanie
do WWW
uwaga
zadanie
bonusowe
zadanie
projektowe
zadanie
trudniejsze
zeszyt ćwiczeń
PSPX12.indb 29
2012-04-25 13:10:05
Lekcja 5.
Temat: Przeglądanie stron internetowych
Obecnie internet stał się codziennością — jest prawie
tak powszechny jak telewizja. Czym on jednak jest?
Internet to ogólnoświatowa sieć połączonych ze sobą
komputerów. Łączą się one za pomocą linii telefonicznych
(już coraz rzadziej),
światłowodów, łączy
bezprzewodowych lub
łączy satelitarnych.
Połączenia internetowe
występują obecnie
już prawie wszędzie.
Pojęcia
Sieć komputerowa — grupa komputerów
lub innych urządzeń połączonych
ze sobą w celu wymiany danych lub
współużytkowania różnych zasobów [1].
Pamiętaj!
Uważaj, z kim się kontaktujesz przez internet. Nie
zawsze Twój rozmówca jest osobą, za którą się podaje.
Nie zdradzaj nieznajomym swojego adresu e-mail ani
tym bardziej adresu zamieszkania czy numeru telefonu!
Żeby dowiedzieć się więcej na ten temat, odwiedź
strony internetowe www.dzieckowsieci.fdn.pl
(rysunek 2.2.) i www.saferinternet.pl.
Rysunek (cid:23).(cid:7). Międzynarodowa
sieć komputerowa
Można z nich korzystać w banku, na poczcie,
w aptece, w szkole, w biurze, w kafejce
internetowej, a nawet w sieci barów szybkiej
obsługi czy na stacji benzynowej.
W tym wszystkim jednak nie komputery
są najważniejsze — ważniejsi są ludzie,
którzy je obsługują, oraz swoboda wymiany
informacji i wiedzy. Internet pokonuje
barierę odległości i umożliwia szybki kontakt
ludziom na całym świecie (rysunek 2.1). Musisz jednak wiedzieć, że nikt internetem nie
zarządza z jednego miejsca, każdy element działa samodzielnie.
Rysunek (cid:23).(cid:23). Strona akcji
„Dziecko w sieci”
30
Rozdział 2. Internet
PSPX12.indb 30
2012-04-25 13:10:06
Każdy może pisać, jeśli ma taką potrzebę i ochotę, dlatego podchodź
krytycznie do tego, co znajdziesz w sieci. Nie zawsze są to informacje
wiarygodne, nie wszystkie strony są godne odwiedzenia. Niektóre
zawierają treści, które nie są przeznaczone dla osób w Twoim wieku.
Unikaj takich stron, zgłoś nauczycielowi (opiekunowi), jeżeli coś Cię
zaniepokoi. Strony bezpieczne zawierają potwierdzenie wiarygodności
(rysunek 2.3).
Aby przeglądać dowolną stronę w internecie, trzeba:
• posiadać komputer z dostępem do internetu,
• mieć zainstalowany program umożliwiający przeglądanie stron
(czyli otwieranie plików będących stronami).
Rysunek (cid:23).†.
Certyfi kat sieciaki.pl
Ciekawostka
Dnia 20 grudnia 1991 roku
Polska została dołączona
do ogólnoświatowej sieci
komputerowej — internetu.
W młodszych klasach przedstawiono już kilka programów tego
rodzaju (tzw. przeglądarek). Wiesz już, że wszystkie obsługuje się
w bardzo podobny sposób.
Do najbardziej znanych przeglądarek internetowych należy
Mozilla Firefox
Inne przeglądarki, które mogą być zainstalowane w szkolnej
pracowni, to Internet Explorer
lub
Opera
. Uruchom przeglądarkę dowolnym sposobem,
na przykład klikając jej ikonę na pasku szybkiego uruchamiania (rysunek 2.4).
. Możesz ją pobrać ze strony http://(cid:31) refox.pl.
, Google Chrome
Pojęcia
Przeglądarka internetowa
to program służący do przeglądania
zasobów internetu.
Rysunek (cid:23).(cid:127). Ikony programów na pasku szybkiego uruchamiania
Okno przeglądarki zostało przedstawione na rysunku 2.5.
Rysunek (cid:23).(cid:160). Okno przeglądarki Mozilla Firefox
PSPX12.indb 31
2012-04-25 13:10:07
Lekcja 5. Temat: Przeglądanie stron internetowych
31
Poruszanie się po stronach internetowych odbywa się poprzez odnośniki (najczęściej są
wyróżnione kolorem i podkreśleniem), inaczej zwane też linkami lub hiperłączami.
Po najechaniu na nie myszą wskaźnik zmienia się w symbol „łapki”
, co oznacza,
że po kliknięciu zostaniemy przeniesieni do innej strony lub podstrony.
Ćwiczenie 2.1.
Zapoznaj się z zawartością strony www.otopjunior.org.pl. Aby zrealizować ćwiczenie, wykonaj
poniższe czynności.
1 W polu adresu uruchomionej przeglądarki internetowej (rysunek 2.6.) wpisz
www.otopjunior.org.pl i naciśnij Enter.
Rysunek (cid:23).‰. Pole adresu programu Mozilla Firefox
2 Po uruchomieniu strony (rysunek 2.7.) zapoznaj się z jej zawartością.
Rysunek (cid:23).‹. Strona www.otopjunior.org.pl otwarta w przeglądarce Mozilla Firefox
3 Kliknij napis Kolorowanki, a następnie łącze Pokoloruj cyraneczkę (rysunek 2.8).
Zapoznaj się z zawartością uruchomionej podstrony. Pokoloruj wybrany rysunek,
posłuchaj śpiewu kolorowanego ptaka.
32
Rozdział 2. Internet
PSPX12.indb 32
2012-04-25 13:10:08
Rysunek (cid:23).Œ.
Okno przeglądarki — fragment
podstrony dostępnej ze strony
www.otopjunior.org.pl
4 Dowiedz się, co znajduje się na kolejnych podstronach: Puzzle, Gry, Quizy.
5 Zagraj w proponowane gry (po jednej z każdej grupy). Samodzielnie wybierz stopień
trudności.
6 Dla dociekliwych (wnikliwych obserwatorów): wymień charakterystyczne elementy
uruchomionych podstron.
Adres internetowy to miejsce, gdzie „mieszka strona”. Dzięki niemu komputer wie, z jakim
komputerem ma się połączyć przez sieć, aby wyświetlić stronę. Jej twórca zwykle wybiera dla
niej nazwę, która ma związek z zawartością — dzięki temu łatwiej daną stronę znaleźć.
http://www.helion.pl
Nazwa usługi internetowej
Nazwa strony, czyli domena
Kod kraju (pl oznacza Polskę)
Skrót WWW pochodzi od angielskich słów World Wide Web (czyt. łorld łajd łeb). Określenie
to oznacza światową sieć komputerową,
a dosłownie: „światową pajęczynę”.
5A
Ćwiczenie 2.2.
Wykonaj ćwiczenie A z płyty. Zapoznaj się
z zawartością podanych stron internetowych.
PSPX12.indb 33
2012-04-25 13:10:08
Lekcja 5. Temat: Przeglądanie stron internetowych
33
Pamiętaj!
Wikipedia jest
encyklopedią pisaną
przez użytkowników,
może zawierać błędy,
dlatego należy do jej
zawartości podchodzić
ostrożnie. Warto
sprawdzić informacje
w innym źródle.
Często potrzebujemy informacji na konkretny temat. Przydać się może
do tego strona http://pl.wikipedia.org. Spytaj nauczyciela, czy adres tej
strony nie uległ zmianie.
Ćwiczenie 2.3.
Uruchom stronę internetową o adresie http://pl.wikipedia.org i zapoznaj się
z jej wyglądem. Omów charakterystyczne elementy uruchomionej strony.
Pytania i zadania
5
5B
5CD
5
1 Wyjaśnij, co to jest internet. Sporządź notatkę w zeszycie ćwiczeń.
2 Wykonaj ćwiczenie B z płyty.
3 Uruchom stronę internetową wskazaną przez nauczyciela i zapoznaj się z jej
zawartością.
4 Wykonaj ćwiczenia C i D z płyty. Powiedz, czego dotyczą.
5 Wykonaj zadania z zeszytu ćwiczeń (kl. 4., lekcja 5).
Lekcja 6.
Temat: Wyszukiwanie informacji w internecie
Dużo informacji o najnowszych stronach w internecie znajdziesz w czasopismach
komputerowych (takich jak „CHIP”, „Enter”, „Komputer Świat”, „PC World Komputer”, „Play”).
Gdy znasz adres strony internetowej, sprawa jest oczywista. Wpisujesz go w pasku adresu
przeglądarki, naciskasz Enter i czekasz. Sprawa się komplikuje, gdy nie znasz adresów stron,
na których znajdują się poszukiwane przez Ciebie informacje. W ich odnalezieniu pomogą
34
Rozdział 2. Internet
PSPX12.indb 34
2012-04-25 13:10:09
Ci wyszukiwarki. Jedną z najpopularniejszych obecnie
wyszukiwarek jest Google (http://www.google.pl). Inne
to na przykład http://www.bing.com, http://www.netseek.pl.
Uruchom przeglądarkę internetową zainstalowaną na Twoim
szkolnym komputerze.
Ćwiczenie 2.4.
Odszukaj w internecie informacje na temat Harry’ego
Pottera. Wykonaj kolejno opisane czynności.
1 Uruchom wyszukiwarkę Google, wpisując w polu adresu przeglądarki internetowej
http://www.google.pl.
2 Słowem kluczowym, które należy wpisać, jest harry. W trakcie jego wpisywania
wyszukiwarka poda kilka podpowiedzi (rysunek 2.9). Możesz wybrać któryś
z zaproponowanych zwrotów, klikając go, lub od razu kliknąć przycisk Szukaj
w Google.
Ciekawostka
Wyszukiwarka Google powstała
w 1996 roku w ramach projektu
studenckiego. Obecnie jest
najczęściej używaną wyszukiwarką
na świecie. Została ochrzczona przez
internautów „wujkiem Google”.
Pojęcia
Słowo kluczowe — słowo
lub wyrażenie, na podstawie
którego wyszukiwarka, stosując
odpowiednią metodę, wyszukuje
strony internetowe.
Rysunek (cid:23).‘. Wyszukiwanie słowa kluczowego „harry”
PSPX12.indb 35
2012-04-25 13:10:10
Lekcja 6. Temat: Wyszukiwanie informacji w internecie
35
3 Po chwili (szybkość działania wyszukiwarki zależy od szybkości połączenia
internetowego) na ekranie pojawi się lista proponowanych stron WWW. W pierwszej
kolejności wyszukiwarka podaje propozycje stron, które najlepiej odpowiadają
zapytaniu, czyli wpisanym słowom kluczowym (rysunek 2.10).
Rysunek (cid:23).(cid:7)”. Przykładowy wynik wyszukiwania
4 Spośród wielu propozycji wybierz jedną. Po kliknięciu odnośnika na ekranie pojawi
się interesująca Cię strona.
5 Zapoznaj się z jej zawartością. Odszukaj interesujące Cię informacje.
Ćwiczenie 2.5.
Czy wiesz, że w Polsce skonstruowano komputer, który wyprzedził swoją epokę o 10 lat?
Postępując tak jak w przykładzie opisanym w ćwiczeniu 2.4., wyszukaj strony zawierające
informacje na ten temat. W nowym dokumencie programu
WordPad opracuj krótką notatkę. Zapisz ją w pliku o nazwie
minikomputer K-202 w swoim katalogu Pisanie.
Pojęcia
Odnośnik (hiperłącze) — odsyłacz
w dokumencie elektronicznym [1].
36
Rozdział 2. Internet
PSPX12.indb 36
2012-04-25 13:10:11
W internecie możesz również zdobyć informacje na inne interesujące Cię tematy — odnaleźć
strony z bohaterami kreskówek, krzyżówki o różnej tematyce, nawet kolorowanki. Oto
przykłady stron:
•
•
•
•
http://www.cartoonnetwork.pl,
http://www.disney.pl,
http://www.zyra(cid:28) a.pl,
http://www.sieciaki.pl.
Ciekawostki ze świata nauki (i nie tylko) poznasz, odwiedzając strony:
•
•
•
http://www.otopjunior.org.pl,
http://naszejeze.org,
http://europa.eu.
Pytania i zadania
1 Znajdź w internecie stronę na temat swoich zainteresowań.
2 Wykorzystując dowolną wyszukiwarkę internetową, obejrzyj strony kilku szkół
podstawowych. Wypisz w zeszycie ćwiczeń adresy stron, które najbardziej Ci się
podobają. Napisz ich krótką charakterystykę, uwzględniając następujące elementy:
• autor strony,
• informacje zamieszczone na stronie,
• rodzaj i typ czcionki stosowanej na stronie,
• odnośniki (łącza) do innych stron,
• rodzaj gra(cid:26) ki.
6
3 Odszukaj w internecie stronę WWW poświęconą miejscowości, w której mieszkasz.
Przejrzyj informacje i wybierz miejsca, które warto zobaczyć i poznać.
4 Zapoznaj się z zawartością stron internetowych wymienionych w tym rozdziale i omów
zamieszczone na nich elementy edukacyjne.
5 Wykonaj ćwiczenia A i B z płyty. Powiedz, czego dotyczą.
6 Wykonaj zadania z zeszytu ćwiczeń (kl. 4., lekcja 6).
6AB
6
PSPX12.indb 37
2012-04-25 13:10:11
Lekcja 6. Temat: Wyszukiwanie informacji w internecie
37
Lekcja 7.
Temat: Gry w internecie
Oprócz programów edukacyjnych w internecie możesz również znaleźć ciekawe gry.
Aby wyszukać strony z grami, wystarczy po uruchomieniu wyszukiwarki internetowej,
na przykład http://www.google.pl, wpisać słowo kluczowe gry (rysunek 2.11.) i kliknąć
przycisk Szukaj w Google.
Spośród wielu propozycji wybierz jedną. Po kliknięciu odnośnika na ekranie pojawi się
interesująca Cię strona. Wpisanie w oknie wyszukiwarki hasła gry dla dzieci da inny
wynik (rysunek 2.12).
Rysunek (cid:23).(cid:7)(cid:7).
Wyniki wyszukiwania
słowa kluczowego „gry”
Rysunek (cid:23).(cid:7)(cid:23).
Wyniki wyszukiwania
słów kluczowych
„gry dla dzieci”
38
Rozdział 2. Internet
PSPX12.indb 38
2012-04-25 13:10:12
W oknie wyszukiwarki możesz wpisać również inne słowa kluczowe, na przykład gry
logiczne. Efekt wyszukiwania widać na rysunku 2.13.
Rysunek (cid:23).(cid:7)†.
Wyniki wyszukiwania
słowa kluczowego
„gry logiczne”
Jak widzisz, bardzo ważne jest, jakich słów kluczowych użyjesz.
Niewątpliwie gry mogą być ciekawym sposobem spędzania wolnego czasu. Jednak nie
polecamy Ci gier, w których głównymi tematami są przemoc i niszczenie. Nie wnoszą
one niczego nowego, wręcz przeciwnie — mogą negatywnie wpływać na Twój rozwój
emocjonalny.
Ćwiczenie 2.6.
Sprawdź w portalu internetowym wskazanym przez nauczyciela, jakie rodzaje gier można
w nim znaleźć. Wymień przynajmniej trzy z nich. Zagraj w jedną z wybranych gier.
Ćwiczenie 2.7.
Podaj nazwę swojej ulubionej gry planszowej.
Odszukaj w internecie jej komputerowy
odpowiednik. Zagraj z kolegą lub koleżanką
z klasy. Wymień plusy i minusy gry planszowej
i jej komputerowej wersji.
PSPX12.indb 39
2012-04-25 13:10:12
Lekcja 7. Temat: Gry w internecie
39
Pytania i zadania
1 Wymień rodzaje gier komputerowych. Opisz ten rodzaj, który najbardziej lubisz.
2 Sprawdź, jakie gry dostępne są na wymienionych stronach:
•
•
http://www.otopjunior.org.pl,
http://www.zyra(cid:28) a.pl.
3 Powiedz, jaką rolę odgrywają słowa kluczowe wpisywane w polu tekstowym
wyszukiwarki.
7AB
7
4 Wykonaj ćwiczenia A i B z płyty. Powiedz, czego dotyczą.
5 Wykonaj zadania z zeszytu ćwiczeń (kl. 4., lekcja 7).
Lekcja 8.
Temat: Komunikowanie się za pomocą komputera
— zakładanie konta pocztowego na stronie WWW
Poczta elektroniczna pojawiła się dużo wcześniej niż strony WWW. Jest to o wiele szybsza
metoda komunikacji niż tradycyjna poczta. Aby wysłać list przez internet, trzeba mieć
elektroniczną skrzynkę pocztową. Obecnie
można ją samodzielnie i za darmo założyć
na wielu stronach.
Adres poczty elektronicznej różni się nieco
od adresu strony internetowej. Składa się
z dwóch części: identy(cid:27) katora lub loginu
(zwanego też nazwą użytkownika) oraz
nazwy komputera, na którym znajduje się
skrzynka. Obie części oddzielone są od siebie
znaczkiem @ (tzw. małpką). Adres serwera
to jakby adres domu, a nazwa użytkownika
to imię i nazwisko jego mieszkańca.
40
Rozdział 2. Internet
PSPX12.indb 40
2012-04-25 13:10:13
Oto przykłady adresów: szkola@helion.pl,
jcytrynka@gmail.com.
Każdy z nas ma przeważnie jeden
adres zamieszkania, który jest używany
w tradycyjnej korespondencji, natomiast
osoba komunikująca się przez internet może
mieć kilka różnych adresów elektronicznych,
czyli kont pocztowych.
Ćwiczenie 2.8.
Utwórz konto pocztowe w portalu gmail.com.
Wyślij list do kolegi lub koleżanki z klasy, dołącz
plik tekstowy Plan lekcji. W tym celu wykonaj
po kolei opisane czynności.
1 Uruchom przeglądarkę internetową. W polu
adresu wpisz: http://www.gmail.com.
2 W otwartym oknie kliknij przycisk Utwórz
konto.
Ciekawostka
Pierwszymi „listami” były rysunki naskalne
powstałe 25 tys. lat p.n.e. Później do wysyłania
listów używano drewna, glinianych tabliczek,
papirusu, pergaminu, a ostatecznie papieru,
który Chińczycy wynaleźli w II w. n.e.
Pamiętaj!
W adresie e-mail nie stosuje się polskich
liter (tzn. ę, ą, ć…) oraz znaków typu /, !, ?, #.
Ciekawostka
Za pomocą telefonu komórkowego
można wysyłać i odbierać pocztę
elektroniczną oraz SMS-y. Pierwszy SMS
został wysłany 3 grudnia 1992 roku
z Wielkiej Brytanii, zawierał życzenia
z okazji świąt Bożego Narodzenia [1].
3 W nowym oknie Utwórz konto wpisz potrzebne dane (rysunek 2.14).
Pamiętaj!
Zanim założysz skrzynkę pocztową,
porozmawiaj koniecznie z rodzicami
lub opiekunami, ponieważ czasami
trzeba podać dane osobowe. Najlepiej
zakładać skrzynkę w serwisach, które
nie stawiają takich wymagań.
Rysunek (cid:23).(cid:7)(cid:127). Zakładanie konta w portalu gmail.com — fragment formularza rejestracyjnego
Lekcja 8. Temat: Komunikowanie się za pomocą komputera — zakładanie konta pocztowego na stronie WWW
41
PSPX12.indb 41
2012-04-25 13:10:14
4 Po zapoznaniu się z warunkami korzystania z usług i zasadami ochrony prywatności
kliknij przycisk
.
5 Po chwili na ekranie zobaczysz okno Wprowadzenie do Gmaila. Zapoznaj się
z informacjami podanymi w otwartym oknie.
6 Kliknij przycisk Pokaż moje konto. Zobaczysz okno podobne do tego na rysunku 2.15.
Pamiętaj!
Hasło daje pełny dostęp
do Twojego konta.
Trzymaj je w tajemnicy,
a skrzynka pocztowa
będzie Ci służyć latami.
Rysunek (cid:23).(cid:7)(cid:160).
Panel poczty
gmail.com
7 Aby napisać list, kliknij łącze
8 Uzupełnij pole adresu (jeśli list wysyłasz do dwóch osób, adresy oddziel przecinkiem).
9 Wpisz temat wiadomości w polu Temat. Temat powinien być zgodny z treścią listu.
10 Wpisz treść wiadomości. Na początku umieść właściwą formę grzecznościową
.
(przywitaj się). Pisz zwięźle i na temat, poprawną polszczyzną, bez błędów
ortogra(cid:26) cznych i interpunkcyjnych, tak jak w tradycyjnym liście. Podpisuj list
imieniem i nazwiskiem. Jeśli piszesz do przyjaciół, możesz podać tylko imię.
11 Aby dołączyć plik Plan lekcji, kliknij
12 Na dysku komputera odszukaj plik do wysłania i kliknij go.
13 O tym, że plik został dołączony, poinformuje Cię komunikat
.
komputera (rysunek 2.16).
14 Kliknij przycisk
. Komputer poinformuje Cię o wysłaniu
listu, wyświetlając komunikat
.
15 Po wysłaniu listu wyloguj się z konta pocztowego, klikając
Wyloguj się w prawym górnym narożniku otwartego okna
(rysunek 2.17).
Ciekawostka
Autorem najkrótszego listu
był Wiktor Hugo (pisarz,
żył w latach 1802 – 1885).
Napisał go do wydawcy
w sprawie sukcesu nowo
wydanej książki. List
zawierał jeden znak „?”.
Odpowiedź wydawcy była
równie krótka: „!” [1].
42
Rozdział 2. Internet
PSPX12.indb 42
2012-04-25 13:10:15
Rysunek (cid:23).(cid:7)‰.
Panel poczty
gmail.com
— otwarty list
z dołączonym
załącznikiem
Rysunek (cid:23).(cid:7)‹.
Wylogowanie
z konta gmail.com
Gratulacje! Potra(cid:26) sz już korzystać z poczty elektronicznej. Możesz odbierać i wysyłać pocztę
z dowolnego komputera podłączonego do internetu.
Jak widzisz, korzystanie z poczty elektronicznej nie jest skomplikowane. Z pisaniem listów
wiąże się bardzo ważne zagadnienie — netykieta. Kolejna lekcja przypomni, o co chodzi.
Pytania i zadania
1 Wyjaśnij pojęcie poczta elektroniczna.
2 Wyślij list do kolegi lub koleżanki z klasy, dołącz plik wskazany przez nauczyciela.
3 Odpowiedz na list od kolegi lub koleżanki z klasy.
4 Wyślij list do nauczyciela informatyki, opisz w liście wrażenia z ostatniej wycieczki
klasowej.
Lekcja 8. Temat: Komunikowanie się za pomocą komputera — zakładanie konta pocztowego na stronie WWW
43
PSPX12.indb 43
2012-04-25 13:10:15
5 Za pomocą programu pocztowego wyślij do kolegów i koleżanek zaproszenie
na dyskotekę klasową.
8AB
8
6 Wykonaj ćwiczenia A i B z płyty. Powiedz, czego dotyczą.
7 Wykonaj zadania z zeszytu ćwiczeń (kl. 4., lekcja 8).
Lekcja 9.
Temat: Netykieta, czyli o dobrym zachowaniu w sieci i nie tylko
Netykieta to internetowy savoir-vivre (czyt. sawuar-wiwr), czyli
zbiór zasad obowiązujących wszystkich użytkowników sieci. Zasady
te służą wszystkim — mnie, Tobie, nam. Najważniejsza z nich
brzmi: myśl! Oprócz zasad obowiązujących na co dzień (takich jak
grzeczne i poprawne wypowiadanie się) netykieta zawiera kilka
dodatkowych reguł:
• Używaj internetu tak, by nie szkodzić innym.
• Często sprawdzaj pocztę, nawet codziennie, jeżeli piszesz
dużo listów.
• Wypełniaj zawsze pole Temat. Temat powinien być zgodny
z treścią listu.
• Staraj się pisać zwięźle i na temat.
• Podpisuj listy imieniem i nazwiskiem.
• Nie rozsyłaj łańcuszków szczęścia, czyli wiadomości, w których
pojawia się prośba o przesłanie ich dalej. Nie rozsyłaj też reklam.
• Nie wysyłaj niczego w załączniku, dopóki adresat nie wyrazi na to zgody.
• Pisanie WIELKIMI LITERAMI oznacza krzyk. Nie krzycz.
• Pisz bez błędów i z polskimi znakami. Nie używaj wulgarnych słów.
• Odpowiadając na list, usuwaj cytaty z wcześniejszej korespondencji. Zostaw jedynie
zdanie, na które odpowiadasz. Dzięki temu Twoja odpowiedź będzie czytelniejsza.
• Humorystyczne wypowiedzi oznaczaj uśmieszkami, na przykład . Bez nich Twój żart
może być odebrany jako coś obraźliwego.
44
Rozdział 2. Internet
PSPX12.indb 44
2012-04-25 13:10:16
Pobierz darmowy fragment (pdf)