Darmowy fragment publikacji:
Informatyka Europejczyka.
Poradnik metodyczny
dla nauczycieli informatyki
w gimnazjum. Edycja: Windows XP,
Windows Vista, Linux Ubuntu.
Wydanie III
Autor: Jolanta Pañczyk
ISBN: 978-83-246-2500-0
Format: 122x194, stron: 128
„Informatyka Europejczyka” to zestaw edukacyjny przygotowany przez lidera na rynku
ksi¹¿ek informatycznych. Zawiera w sobie doœwiadczenie wydawnicze i dydaktyczne
zdobyte przez wydawnictwo Helion w trakcie publikacji ponad 2000 ksi¹¿ek, z których
korzystaj¹ na co dzieñ zarówno zawodowi informatycy, jak i zwykli u¿ytkownicy
komputerów. To miêdzy innymi dziêki ksi¹¿kom Helionu najm³odsze pokolenie polskich
informatyków uwa¿ane jest za œwiatow¹ elitê informatyczn¹, poszukiwan¹ przez
pracodawców na miêdzynarodowym rynku pracy.
„Informatyka Europejczyka. Poradnik metodyczny dla nauczycieli informatyki w gimnazjum.
Edycja: Windows XP, Windows Vista, Linux Ubuntu. Wydanie III” jest ksi¹¿k¹ pomocnicz¹
dla nauczyciela, który podczas prowadzenia zajêæ korzysta z podrêczników z serii
Informatyka Europejczyka dla gimnazjum (edycja Windows Vista lub Windows XP).
Znajduj¹ siê tu propozycje rozk³adu materia³u, regulamin szkolnej pracowni komputerowej
oraz przyk³adowe zestawy æwiczeñ do wykorzystania na zajêciach z informatyki.
W poradniku tym mo¿na znaleŸæ omówienie wszystkich zagadnieñ przygotowuj¹cych
ucznia do aktywnego i odpowiedzialnego ¿ycia we wspó³czesnym spo³eczeñstwie.
G³ównym za³o¿eniem jest tu zaprezentowanie rozwi¹zañ metodycznych i sposobu
przedstawiania okreœlonego materia³u. Poradnik obejmuje nastêpuj¹ce bloki tematyczne:
• Budowa i zastosowania komputera
• System operacyjny
• Podstawy grafiki
• Praca z edytorem tekstu
• Multimedia
• Internet i sieci
• Obliczenia w arkuszach kalkulacyjnych
• Bazy danych
• Algorytmy
• Modelowanie i symulacje
„Informatyka Europejczyka” to:
• doœwiadczenie dydaktyczne autorów, wsparte rzeteln¹ wiedz¹ profesjonalistów
• edukacja informatyczna na najwy¿szym europejskim poziomie, przygotowuj¹ca
uczniów do konfrontacji z elit¹ informatyczn¹ ca³ego œwiata
• najnowsze i najbardziej aktualne podrêczniki z informatyki
Do zestawu do³¹czono p³ytê CD, zawieraj¹c¹ materia³y pomocnicze do wykonywania
æwiczeñ oraz demonstracyjne programy edukacyjne.
Poradnik mo¿e s³u¿yæ jako gotowy zestaw konspektów i æwiczeñ. Mo¿e te¿ pe³niæ rolê
materia³u wyjœciowego do opracowywania w³asnych pomys³ów.
Spis treści
1. Wprowadzenie
2. Propozycja rozkładu materiału z informatyki
w dwuletnim cyklu kształcenia
(1 godzina zajęć w tygodniu)
3. Tematyka zajęć, wskazówki
5
9
do realizacji i przykłady rozwiązań metodycznych 13
Zagadnienie tematyczne (blok tematyczny):
budowa i zastosowanie komputera
14
17
29
31
33
40
43
44
46
48
50
58
I rok nauki
II rok nauki
Zagadnienie tematyczne (blok tematyczny):
system operacyjny
I rok nauki
II rok nauki
Zagadnienie tematyczne (blok tematyczny):
podstawy grafiki
I rok nauki
II rok nauki
Zagadnienie tematyczne (blok tematyczny):
praca z edytorem tekstu
I rok nauki
II rok nauki
4
I N F O R M A T Y K A E U R O P E J C Z Y K A . P O R A D N I K M E T O D Y C Z N Y
Zagadnienie tematyczne (blok tematyczny): multimedia
I rok nauki
II rok nauki
Zagadnienie tematyczne (blok tematyczny): internet i sieci
I rok nauki
II rok nauki
Zagadnienie tematyczne (blok tematyczny):
obliczenia w arkuszach kalkulacyjnych
I rok nauki
II rok nauki
Zagadnienie tematyczne (blok tematyczny): bazy danych
I rok nauki
II rok nauki
Zagadnienie tematyczne (blok tematyczny): algorytmy
I rok nauki
II rok nauki
Zagadnienie tematyczne (blok tematyczny):
modelowanie i symulacje
II rok nauki
62
65
67
71
74
79
86
88
95
98
100
102
106
108
112
119
121
Tematyka zajĂð,
wskazówki do realizacji
i przykĪady
rozwiîzaĬ metodycznych
Na nastďpnych stronach wyszczególnione sû zagadnienia tematycz-
ne z uwzglďdnieniem liczby godzin przeznaczonych na ich realizacjď
(w dwuletnim cyklu ksztaķcenia). Dla kaŮdego zagadnienia (bloku)
tematycznego okreŎlono, które zaķoŮenia podstawy programowej
ksztaķcenia ogólnego z zakresu informatyki sû realizowane.
Dla niektórych tematów lekcyjnych przedstawione sû cele ogól-
ne, szczegóķowe oraz podany jest przykķadowy przebieg zajďý wraz
z propozycjû zadaĹ domowych.
Dla innych umieszczone zostaķy jedynie wskazówki, które mogû
pomóc w przygotowaniu czy realizacji zajďý, gdyŮ zaķoŮeniem tego
poradnika nie jest podawanie gotowych rozwiûzaĹ, lecz ukierun-
kowanie dziaķaĹ nauczyciela. Podczas realizacji kolejnych zagadnieĹ
musimy pamiďtaý o indywidualizacji nauczania i koniecznoŎci
dostosowania metod do moŮliwoŎci uczniów.
Proponujď, by realizujûc tematy poŎwiďcone aplikacjom Ŏro-
dowiska MS Office, zachďcaý zainteresowanych uczniów do
poznawania wyposaŮonych w podobne funkcje aplikacji pakietu
OpenOffice. Z pewnoŎciû pomoŮe to dostrzec, Ůe istniejû inne,
alternatywne programy, niekoniecznie komercyjne.
1 4
I N F O R M A T Y K A E U R O P E J C Z Y K A . P O R A D N I K M E T O D Y C Z N Y
Opisy dotyczûce tego pakietu zaprezentowano na pķycie w folde-
rze OpenOffice. Scharakteryzowane zostaķy nastďpujûce programy: gra-
ficzny Draw, do edycji tekstów Writer, do tworzenia prezentacji Im-
press, do kalkulacji Calc i do tworzenia baz danych Base.
W poradniku uwzglďdniono równieŮ przykķadowe zestawy ýwi-
czeĹ, które moŮna wykorzystaý podczas zajďý. Zestawy ýwiczeĹ sû
ponumerowane i znajdujû siď na stronie http://helion.edukacja.pl.
TreŎci programowe w poradniku, podobnie jak w programie
nauczania, obudowane sû wokóķ zagadnieĹ (bloków) tematycznych:
1. Budowa i zastosowanie komputera
2. System operacyjny
3. Podstawy grafiki
4. Praca z edytorem tekstu
5. Multimedia
6. Internet i sieci
7. Obliczenia w arkuszach kalkulacyjnych
8. Bazy danych
9. Algorytmy
10. Modelowanie i symulacja
Zagadnienie tematyczne
(blok tematyczny):
budowa i zastosowanie komputera
Podstawa programowa:
Bezpieczne posķugiwanie siď komputerem i jego oprogramowaniem,
wykorzystanie sieci komputerowej. Wykorzystywanie kompu-
tera i technologii informacyjno-komunikacyjnych do rozwijania
zainteresowaĹ. Opisywanie innych zastosowaĹ informatyki. Ocena
zagroŮeĹ i ograniczeĹ, aspekty spoķeczne rozwoju i zastosowaĹ
informatyki.
T E M A T Y K A Z A J ā ï , W S K A Z Ó W K I D O R E A L I Z A C J I
1 5
II ROK NAUKI (2 godziny)
1. Organizacja pracy na zajďciach
z informatyki. Przedmiotowy
system oceniania wiadomoŎci
i umiejďtnoŎci uczniów z zakresu
informatyki.
2. ZagroŮenia i poŮytki wynikajûce
z zastosowaĹ komputerów
i powszechnego dostďpu do informacji.
I ROK NAUKI (8 godzin)
1. Regulamin szkolnej pracowni
komputerowej. Przedmiotowy
system oceniania wiadomoŎci
i umiejďtnoŎci uczniów
w zakresie informatyki.
2. Znaczenie komputera
we wspóķczesnym Ŏwiecie.
3. Co to jest informatyka i jakie sû
aspekty jej rozwoju?
4. Na czym polega reprezentowanie
i przetwarzanie informacji przez
czķowieka i komputer?
5. Bezpieczna i higieniczna praca
z komputerem.
6. Prawo autorskie. Zagadnienia etyczne
i prawne zwiûzane z ochronû wķasnoŎci
intelektualnej.
7. Budowa komputera.
8. Urzûdzenia sķuŮûce
do komunikowania siď z uŮytkownikiem.
Przygotowanie zestawu komputerowego
do pracy.
Na realizacjď pierwszego bloku tematycznego „Budowa i zastosowa-
nie komputera” przewidziano 10 jednostek lekcyjnych w dwuletnim
cyklu ksztaķcenia.
Osiûgniďcia ucznia
UczeĹ:
i stosuje siď do regulaminu szkolnej pracowni komputerowej;
i wie, jakie znaczenie ma komputer we wspóķczesnym Ŏwiecie
i w jakich dziedzinach znalazķ zastosowanie;
i rozumie potrzebď wykorzystania wszechstronnego narzďdzia,
jakim jest komputer;
i dostrzega zagroŮenia i korzyŎci wynikajûce ze stosowania
komputerów i powszechnego dostďpu do informacji;
i wie, co to jest informatyka, czym siď zajmuje i jakie sû
aspekty jej rozwoju;
i potrafi wyjaŎniý pojďcie: informatyka;
1 6
I N F O R M A T Y K A E U R O P E J C Z Y K A . P O R A D N I K M E T O D Y C Z N Y
i rozumie, na czym polega reprezentowanie i przetwarzanie
informacji przez czķowieka i komputer;
i potrafi wyjaŎniý, na czym polega higieniczna i bezpieczna
praca z komputerem;
i zna pojďcia: prawo autorskie, licencja (wymienia i opisuje
przykķady licencji), piractwo komputerowe;
i rozumie koniecznoŎý prawnej ochrony twórczoŎci;
i dostrzega potrzebď poszanowania i ochrony pracy innych
osób;
i wie, jak zgodnie z prawem moŮna korzystaý
z oprogramowania;
i zna elementy zestawu komputerowego;
i potrafi poķûczyý elementy zestawu;
i potrafi wymieniý elementy znajdujûce siď wewnûtrz komputera;
potrafi je scharakteryzowaø (treʼnci rozszerzajöce);
i rozróŮnia rodzaje i jednostki pamiďci;
i zna rodzaje i zastosowanie noŎników informacji.
Zakres i sposoby pomiaru wiadomoŎci i umiejďtnoŎci
Podczas realizacji zagadnieĹ dotyczûcych budowy i zastosowania
komputera nauczyciel obserwuje i ocenia:
i poprawnoŎý rozumienia pojďcia informatyka oraz pojďý
zwiûzanych z prawem autorskim;
i przestrzeganie przez uczniów regulaminu pracowni
komputerowej;
i zachowania uczniów uwzglďdniajûce bezpieczeĹstwo
i higienď pracy;
i wypowiedzi na temat zastosowaĹ komputerów
we wspóķczesnym Ŏwiecie;
i przestrzeganie zasady prywatnoŎci wobec zapisanych
na komputerze plików innych osób;
i wiedzď dotyczûcû wnďtrza komputera, urzûdzeĹ wejŎciowych
i wyjŎciowych, rodzajów i jednostek pamiďci;
i wķaŎciwe podķûczanie czďŎci komputerowych.
T E M A T Y K A Z A J ā ï , W S K A Z Ó W K I D O R E A L I Z A C J I
1 7
Oceniamy:
i wykonywanie ýwiczeĹ praktycznych;
i posķugiwanie siď omawianymi narzďdziami informatycznymi;
i rozumienie pojďý;
i zaangaŮowanie ucznia podczas zajďý;
i wypowiedzi ustne i pisemne;
i testy;
i prace domowe;
i prace dla chďtnych;
i prace dodatkowe, na przykķad referaty, plansze poglûdowe
stanowiûce pomoc do zajďý itp.
Na nastďpnych stronach przedstawiam wskazówki do zajďý
i przykķady rozwiûzaĹ metodycznych dla poszczególnych lekcji.
I rok nauki
Temat 1.
Regulamin szkolnej pracowni komputerowej.
Przedmiotowy system oceniania wiadomoŁci
i umiejĂtnoŁci uczniów w zakresie informatyki
Wskazówki do zajĂð:
1. Pierwsze zajďcia z informatyki rozpoczynamy od omówienia
wķaŎciwego sposobu zachowania siď w pracowni komputerowej.
Nauczyciel odczytuje i omawia regulamin pracowni,
a uczniowie wypowiadajû siď, o czym jeszcze powinni pamiďtaý.
Regulamin powinien znajdowaý siď w pracowni w widocznym
miejscu, aby w razie potrzeby moŮna byķo siď do niego
odwoķywaý. Regulamin szkolnej pracowni komputerowej
znajduje siď na pķycie CD-ROM.
2. Nauczyciel wyjaŎnia zasady pracy na zajďciach z informatyki
i zapoznaje uczniów z przedmiotowym systemem oceniania.
1 8
I N F O R M A T Y K A E U R O P E J C Z Y K A . P O R A D N I K M E T O D Y C Z N Y
3. Pierwsze zajďcia sķuŮû równieŮ przedstawieniu zakresu treŎci
programowych przewidzianych do realizacji w klasie pierwszej.
4. JuŮ na pierwszej lekcji informatyki nie moŮna ograniczyý siď
do samego wykķadu. Po omówieniu wyŮej wymienionych
zagadnieĹ uczniowie powinni pod kierunkiem
nauczyciela wķûczyý komputery, aby oswajaý siď z nimi
i z oprogramowaniem. Na tych zajďciach nauczyciel nie
wprowadza nowych pojďý. Uczniowie mogû zaobserwowaý
ruch myszy, wyglûd pulpitu czy ikon. Mogû uruchomiý
na przykķad grď, której ikonď nauczyciel wczeŎniej umieŎciķ
na pulpicie, lub przejrzeý zasoby komputera (zapewne
nie bďdû mieli z tym problemu).
5. Nauczyciel wyjaŎnia, jak prawidķowo wyķûczyý komputer.
6. Podsumowaniem zajďý mogû byý odpowiedzi uczniów
na pytania:
i Dlaczego powinniŎmy przestrzegaý regulaminu?
i Jakich treŎci, oprócz przedstawionych przez nauczyciela
do realizacji w klasie pierwszej, chciaķbyŎ jeszcze uczyý siď
na zajďciach z informatyki?
Temat 2.
Znaczenie komputera we wspóĪczesnym Łwiecie
Wskazówki do zajĂð:
1. Na zajďciach warto uŎwiadomiý uczniom rolď komputera
i powszechnego dostďpu do informacji oraz korzyŎci
wynikajûce z powszechnego dostďpu do komputerów.
2. NaleŮy zwróciý uwagď uczniów na:
a. dziedziny Ůycia, w których waŮnû funkcjď peķni komputer:
i naukď,
i handel,
i medycynď,
i komunikacjď,
i przemysķ,
i administracjď publicznû;
T E M A T Y K A Z A J ā ï , W S K A Z Ó W K I D O R E A L I Z A C J I
1 9
b. cechy oprogramowania komputerowego majûce wpķyw na
szersze zastosowanie komputerów:
i prezentowanie informacji za pomocû obrazu, dŬwiďku,
animacji wpķywajûce na zwiďkszenie atrakcyjnoŎci
przekazu,
i interaktywnoŎý, czyli moŮliwoŎý wpķywania uŮytkownika
na przebieg programów,
i specjalistyczne oprogramowanie wykorzystywane w wielu
dziedzinach.
3. Uczniowie wymieniajû zawody i omawiajû czynnoŎci,
w których komputer staķ siď niezbďdny, na przykķad:
i architekt projekt domu, obliczenia wielkoŎci powierzchni
uŮytkowych,
i grafik komputerowy tworzenie i obróbka rysunków za
pomocû komputera i odpowiedniego oprogramowania.
4. Nauczyciel prezentuje (czyta lub opowiada) ciekawostki
informatyczne na temat zastosowania komputerów
w róŮnych dziedzinach Ůycia. Ciekawostki moŮe przygotowaý
on sam lub chďtni uczniowie.
5. Podsumowaniem zajďý moŮe byý samodzielnie sporzûdzona
przez uczniów notatka na temat dziedzin, w których
niezbďdny jest komputer.
6. Na zakoĹczenie uczniowie prezentujû swoje wypowiedzi
pisemne.
Temat 3.
Co to jest informatyka i jakie sî aspekty jej rozwoju?
Wskazówki do zajĂð:
1. Na zajďciach uczniowie poznajû pojďcia:
i informatyka,
i przetwarzanie informacji.
2 0
I N F O R M A T Y K A E U R O P E J C Z Y K A . P O R A D N I K M E T O D Y C Z N Y
2. Wspólnie z nauczycielem szukajû odpowiedzi na pytania:
1. Jakie znaczenie ma komputeryzacja i upowszechnienie siĊ internetu?
Wyciûgajû wnioski:
Komputeryzacja i upowszechnienie siď internetu
pozytywnie wpķywajû na rozwój paĹstw i spoķeczeĹstw,
a zwķaszcza na:
i usprawnienie i przyspieszenie wykonywania
róŮnorodnych prac,
i lepszy i ķatwiejszy dostďp do informacji,
i szybkû wymianď danych,
i moŮliwoŎci komunikacji z najdalszymi zakûtkami Ŏwiata,
i dostďpnoŎý usķug oferowanych w internecie,
i zwiďkszenie moŮliwoŎci podjďcia zdalnej pracy,
i upowszechnianie róŮnych form uczenia siď
z wykorzystaniem internetu,
i zwiďkszenie moŮliwoŎci aktywnego funkcjonowania
(uczenia siď, pracy) dla osób niepeķnosprawnych
i pozostajûcych w domu,
i globalizacjď spoķeczeĹstw.
2. Na jakie dziedziny ũycia wpIJywa komputeryzacja?
Wyciûgajû wnioski:
Dziedziny, na które komputeryzacja ma wpķyw, to miďdzy
innymi:
i rozwój osobisty jednostki (podejmowanie nauki, pracy,
korzystanie z internetu, dostďp do informacji,
komunikacja, szybka wymiana danych itp.),
i rynek pracy (powszechny dostďp do ofert pracy, moŮliwoŎý
podjďcia pracy wykonywanej w domu za poŎrednictwem
internetu, moŮliwoŎý podnoszenia kwalifikacji,
zwiďkszenie konkurencyjnoŎci przedsiďbiorstw itp.),
i rozwój ekonomiczny (wykorzystywanie osiûgniďý
nowoczesnych technologii, upowszechnianie zastosowaĹ
komputerów, korzystanie z róŮnorodnych usķug
internetowych).
i e-usķugi w administracji publicznej.
T E M A T Y K A Z A J ā ï , W S K A Z Ó W K I D O R E A L I Z A C J I
2 1
3. Jakie zagroũenia niesie za sobö komputeryzacja?
Wyciûgajû wnioski:
i izolowanie siď od spoķeczeĹstwa osób poŎwiďcajûcych
zbyt wiele czasu na pracď z komputerem,
i zmniejszenie lub brak zainteresowania otaczajûcû
rzeczywistoŎciû,
i uzaleŮnienia od komputera i internetu,
i moŮliwoŎý przechwycenia przesyķanych danych,
i kradzieŮ danych i haseķ,
i oszustwa internetowe (w tym bankowe),
i rozprzestrzenianie siď zķoŎliwego oprogramowania,
i wzrost liczby stron internetowych podszywajûcych siď
w tym wirusów i spamu,
pod popularne serwisy,
i dostďp do informacji, obrazów, gier epatujûcych
przemocû i agresjû lub propagujûcych segregacjď rasowû.
3. Uczniowie:
a. wypowiadajû siď:
i jakie prace najchďtniej wykonujû na komputerze?
i ile czasu spďdzajû przed komputerem?
i jakie sû oznaki uzaleŮnienia od komputera?
b. wykonujû ýwiczenie 1.3 (z podrďcznika): Przygotuj
wypowiedŧ na temat: „Upowszechnienie siĊ komputerów moũe
w przyszIJoʼnci…”.
4. Praca domowa
Na podstawie dostďpnych Ŭródeķ napisz referat uzasadniajûcy
tezď, Ůe postďpujûca komputeryzacja pozytywnie wpķywa
na róŮne dziedziny Ůycia.
2 2
I N F O R M A T Y K A E U R O P E J C Z Y K A . P O R A D N I K M E T O D Y C Z N Y
Temat 4.
Na czym polega reprezentowanie i przetwarzanie
informacji przez czĪowieka i komputer?
Wskazówki do zajĂð:
1. Na wstďpie nauczyciel uŎwiadamia uczniom nastďpujûce
zagadnienia:
i Wprowadzane do komputera dane sû przetwarzane przez
komputer na zrozumiaķy dla niego jďzyk, którym jest tzw.
kod binarny, nazywany systemem dwójkowym. Do zapisu
liczb uŮywa siď w nim tylko dwóch cyfr: 0 i 1.
i Komputerowe reprezentacje liczb w postaci dwóch cyfr:
0 i 1 oznaczajû w praktyce, Ůe informacje sû przedstawiane
jako ciûgi zer i jedynek, a komputer rejestruje dwa stany:
istnienie informacji (1) lub brak informacji (0).
i Czķowiek na co dzieĹ posķuguje siď systemem dziesiďtnym,
w którym podstawû jest liczba 10, a do zapisu uŮywa siď
dziesiďciu cyfr — od 0 do 9.
2. Uczniowie poznajû sposób przeliczania liczb:
i z systemu dziesiďtnego na dwójkowy
Aby przedstawiý liczbď dziesiďtnû w postaci dwójkowej,
naleŮy tyle razy wykonaý dzielenie caķkowite tej liczby
przez dwa, aŮ uzyskany iloraz bďdzie mniejszy od dwóch.
Postaý dwójkowû otrzymamy, zapisujûc resztď z dzielenia,
poczûwszy od ostatniej reszty, na przykķad:
678 / 2 = 339 + 0 reszty
339 / 2 = 169 + 1 reszty
169 / 2 = 84 + 1 reszty
= 42 + 0 reszty
84 / 2
42 / 2
= 21 + 0 reszty
= 10 + 1 reszty
21 / 2
= 5 + 0 reszty
10 / 2
= 2 + 1 reszty
5 / 2
2 / 2
= 1 + 0 reszty
= 0 + 1 reszty
1/2
T E M A T Y K A Z A J ā ï , W S K A Z Ó W K I D O R E A L I Z A C J I
2 3
Postaý dwójkowû liczby otrzymamy, zapisujûc wartoŎci
reszty w odwrotnej kolejnoŎci, czyli 10101001102.
i z systemu dwójkowego na dziesiďtny
1111002 = 1*25 + 1*24 + 1*23 + 1*22 + 0*21 + 0*20 =
= 1*32 + 1*16 + 1*8 + 1*4 + 0*2 + 0*1 =
= 32
+ 16
+ 8
= 60
+ 4
+ 0
+ 0
3. Uczniowie wykonujû ýwiczenia 1.1 i 1.2 z podrďcznika.
4. Nauczyciel wyjaŎnia uczniom, Ůe:
i kaŮdy znak jest w komputerze kodowany,
i w komputerach zgodnych ze standardem IBM uŮywa siď
kodu ASCII.
ASCII standardowy system kodowania znaków za
pomocû liczb z zakresu 0 – 127 (kody 7-bitowe), gdzie:
i 0 – 31 to kody sterujûce,
i 48 – 57 kody cyfr,
i 65 – 90 kody wielkich liter alfabetu,
i 97 – 122 kody maķych liter alfabetu.
Standard ASCII nie obejmuje Ůadnych znaków
nienaleŮûcych do alfabetu ķaciĹskiego oraz Ůadnych
znaków graficznych, symbolicznych i specjalnych.
PoniewaŮ praktycznie kaŮdy mikrokomputer przetwarza
dane 8-bitowe (a nie 7-bitowe), pozostaķych 128 kombinacji
(kody 128 – 255) wykorzystuje siď do zapisywania znaków
dodatkowych1.
Podsumowaniem zajďý mogû byý wspólnie zredagowane wnioski.
Temat 5.
Bezpieczna i higieniczna praca z komputerem
PrzykĪad rozwiîzania metodycznego:
Cel gķówny:
Poznanie zasad bezpiecznej i higienicznej pracy z komputerem oraz
zrozumienie koniecznoŎci ich stosowania.
1 Na podstawie: P. Adamczewski, SIJownik informatyczny, Helion, Gliwice 2005.
2 4
I N F O R M A T Y K A E U R O P E J C Z Y K A . P O R A D N I K M E T O D Y C Z N Y
Cele szczegóķowe:
UczeĹ:
i wie, jak wķaŎciwie zorganizowaý stanowisko komputerowe;
i zna zasady bezpieczeĹstwa i higieny pracy z komputerem;
i szanuje mienie szkolne.
Metody pracy:
Pogadanka, pokaz.
Sposób realizacji
(czynnoŁci nauczyciela)
OsiîgniĂcia
ucznia
Zakres materiaĪu
do realizacji
na zajĂciach
Omówienie zasad
uŮytkowania
komputera
i wķaŎciwej
organizacji
stanowiska
komputerowego.
Poszanowanie
sprzďtu
komputerowego.
UczeĹ:
i wie, jak
prawidķowo
zorganizowaý
stanowisko
komputerowe;
i rozumie,
co kryje siď
pod pojďciem
bezpieczeĴstwo
i higiena pracy
z komputerem;
i wie, w jaki
sposób dbaý
o sprzďt
komputerowy.
Nauczyciel omawia nastďpujûce
zagadnienia:
1. Jak wķaŎciwie zorganizowaý
stanowisko komputerowe?
Nauczyciel, prezentujûc konkretny
zestaw, omawia m.in. zasady
ustawienia sprzďtu komputerowego,
monitora, klawiatury oraz doboru
oŎwietlenia.
2. Co znaczy okreŎlenie bezpieczeĹstwo
i higiena pracy z komputerem?
Nauczyciel moŮe odwoķaý siď do tekstu
w podrďczniku (podrozdziaķ 1.3):
Na czym polega bezpieczna
i higieniczna praca z komputerem?
3. Na czym polega poszanowanie
sprzďtu komputerowego?
4. Ochrona i przechowywanie
noŎników informacji.
5. Co oznacza spotykane w literaturze
pojďcie syndrom RSI?
6. Po omówieniu powyŮszych
zagadnieĹ nauczyciel rozdaje uczniom
wydrukowany Zestaw 1.2, który jest
formû testu podsumowujûcego zajďcia.
Uczniowie zaznaczajû wķaŎciwe
odpowiedzi, a nastďpnie wspólnie
z nauczycielem sprawdzajû poprawnoŎý
udzielonych odpowiedzi.
2 Zestaw 1. znajduje siď na stronie http://helion.edukacja.pl.
T E M A T Y K A Z A J ā ï , W S K A Z Ó W K I D O R E A L I Z A C J I
2 5
Praca domowa
Przygotuj siď do dyskusji na temat:
i I grupa: Na czym polega ochrona wIJasnoʼnci intelektualnej?
i II grupa: Jakie wytwory ludzkiej dziaIJalnoʼnci podlegajö ochronie
prawnej?
Przygotowujûc siď do dyskusji, uczniowie powinni zapisaý, z jakich
Ŭródeķ korzystali.
Temat 6.
Prawo autorskie. Zagadnienia etyczne i prawne
zwiîzane z ochronî wĪasnoŁci intelektualnej
PrzykĪad rozwiîzania metodycznego:
Cel gķówny:
Respektowanie prawa autorskiego.
Cele szczegóķowe:
UczeĹ:
i rozumie koniecznoŎý ochrony wķasnoŎci intelektualnej;
i zna pojďcia: prawo autorskie, piractwo komputerowe, haker, kraker;
i wie, jakie wytwory ludzkiej dziaķalnoŎci podlegajû ochronie
prawnej;
i rozumie, na czym polega naruszanie prawa autorskiego;
i rozróŮnia rodzaje licencji.
Metody pracy:
Pogadanka, pokaz.
Pomoce dydaktyczne:
Pķyty przygotowane przez nauczyciela w celu zaprezentowania
róŮnych rodzajów licencji.
Pobierz darmowy fragment (pdf)