Darmowy fragment publikacji:
Wszelkie prawa zastrzeżone. Nieautoryzowane rozpowszechnianie całości
lub fragmentu niniejszej publikacji w jakiejkolwiek postaci jest zabronione.
Wykonywanie kopii metodą kserograficzną, fotograficzną, a także kopiowanie
książki na nośniku filmowym, magnetycznym lub innym powoduje naruszenie
praw autorskich niniejszej publikacji.
Wszystkie znaki występujące w tekście są zastrzeżonymi znakami firmowymi
bądź towarowymi ich właścicieli.
Autor oraz Wydawnictwo HELION dołożyli wszelkich starań, by zawarte
w tej książce informacje były kompletne i rzetelne. Nie biorą jednak żadnej
odpowiedzialności ani za ich wykorzystanie, ani za związane z tym
ewentualne naruszenie praw patentowych lub autorskich. Autor oraz
Wydawnictwo HELION nie ponoszą również żadnej odpowiedzialności
za ewentualne szkody wynikłe z wykorzystania informacji zawartych w książce.
Wydawnictwo HELION
ul. Chopina 6, 44-100 GLIWICE
tel. (32) 231-22-19, (32) 230-98-63
e-mail: helion@helion.pl
WWW: http://helion.pl (księgarnia internetowa, katalog książek)
Drogi Czytelniku!
Jeżeli chcesz ocenić tę książkę, zajrzyj pod adres
http://helion.pl/user/opinie?
Możesz tam wpisać swoje uwagi, spostrzeżenia, recenzję.
ISBN: 83-246-0015-9
Program nauczania, przeznaczony dla liceum ogólnokształcącego,
liceum profilowanego i technikum, dopuszczono do użytku szkolnego
na podstawie opinii rzeczoznawców mgr inż. Ewy Ankiewicz-Jasińskiej
i prof dr hab. Krystyny Chałas.
Numer dopuszczenia: DKOS-5002-4/05
Copyright © Helion 2005
Printed in Poland.
Spis treści
1. Wprowadzenie
2. Podstawa programowa kształcenia ogólnego
— technologia informacyjna
3. Charakterystyka programu
„Informatyka Europejczyka”
4. Cele programu
5
8
10
14
5. Materiał nauczania, szczegółowe cele
kształcenia, osiągnięcia i przykłady wymagań
15
5.1. Źródła informacji i metody komunikacji .........................17
5.2. Internet...................................................a................................21
5.3. Wędrówki po Internecie ...................................................a.. 23
5.4. Wyszukiwanie informacji...................................................a 25
5.5. Poczta elektroniczna ...................................................a........ 28
5.6. Bezpieczeństwo danych ...................................................a... 30
5.7. Komputer a prawo...................................................a............ 32
5.8. Przyszłość przekazu informacji......................................... 34
5.9. Sprzęt TI...................................................a..............................36
5.10. System operacyjny ...................................................a........... 38
5.11. Aplikacje...................................................a............................ 39
5.12. Ochrona danych ...................................................a.............. 40
5.13. Utrzymywanie komputera w sprawności ........................ 42
5.14. Sieci komputerowe ...................................................a.......... 43
5.15. Opracowywanie dokumentów tekstowych ..................... 45
4
P R O G R A M N A U C Z A N I A T E C H N O L O G I I I N F O R M A C Y J N E J
5.16. Arkusz kalkulacyjny ...................................................a........ 48
5.17. Bazy danych...................................................a.......................51
5.18. Metody prezentacji informacji z wykorzystaniem
technologii informacyjnej................................................. 54
6. Metody i zasady nauczania technologii
informacyjnej — propozycje
55
6.1. Sposób realizacji celów nauczania..................................... 57
6.2. Konspekt lekcji „Źródła informacji i metody
komunikacji” — propozycja............................................. 60
7. Metody oceniania osiągnięć uczniów
— propozycje
7.1. Przykłady wymagań na poszczególne oceny
63
— temat „Źródła informacji i metody komunikacji”......65
1. Wprowadzenie
W trakcie nauki w liceum nastolatek zamienia się w dorosłego czło-
wieka. Jaką rolę w przygotowaniu do dalszego życia odegra nauka
technologii informacyjnej? Na ile zmieni młodego człowieka? Jaki
wpływ na jego losy będą miały zdobyte umiejętności?
Celem nauczania przedmiotu technologia informacyjna jest
przygotowanie absolwenta do aktywnego życia i funkcjonowania
w nowoczesnym społeczeństwie informacyjnym oraz wykształce-
nie praktycznej umiejętności świadomego i sprawnego posługiwa-
nia się komputerem oraz narzędziami i metodami informatyki.
Prowadząc zajęcia, należy mieć nieustannie ten dalekosiężny cel
na względzie.
Niniejszy program nauczania wraz z podręcznikiem ucznia,
poradnikiem metodycznym dla nauczycieli i płytą CD stanowi
zestaw edukacyjny pt. „Informatyka Europejczyka”. Pozwala on
na elastyczne dostosowywanie prowadzonych zajęć do poziomu
uczniów oraz posiadanego sprzętu komputerowego i oprogramo-
wania. Podstawa programowa daje odpowiedź na pytanie: „Czego
uczyć?” Niezbędne wiadomości znajdują się w podręczniku
ucznia. Program nauczania i poradnik metodyczny odpowiadają
na pytanie „Jak uczyć?”. Zawierają propozycje problemów oma-
wianych na zajęciach i podpowiadają, jak je rozwiązać. Nic jed-
nak nie jest w stanie zastąpić nauczyciela, który najlepiej zna po-
ziom wiedzy, możliwości i oczekiwania uczniów. Od właściwego
doboru opcjonalnych ćwiczeń będą w dużej mierze zależały osią-
gnięcia uczniów. Nauczyciel powinien pełnić funkcję mentora,
ukierunkowującego poszukiwania ucznia, wskazującego nie go-
towe rozwiązania, ale zasady ich poszukiwania.
Jednak zadaniem szkoły i nauczyciela w zakresie nauczania
tego przedmiotu jest przecież nie tylko samo zrealizowanie takie-
go czy innego programu nauczania przy wykorzystaniu takiego
czy innego podręcznika, choć jest to oczywiście bardzo ważne, ale
przede wszystkim stworzenie należytych warunków technicz-
nych, umożliwiających kształcenie na odpowiednim poziomie
(w sytuacji idealnej podczas zajęć na każdego ucznia powinien
przypadać jeden komputer z dostępem do Internetu), oraz dojrza-
łe motywowanie uczniów, tak by nauczyli się traktować metody
6
P R O G R A M N A U C Z A N I A T E C H N O L O G I I I N F O R M A C Y J N E J
i środki informatyczne jako narzędzia do rozwiązywania proble-
mów z życia codziennego lub jako pomoc podczas nauki z in-
nych przedmiotów. W ten sposób można wiarygodnie wskazywać
na komputer jako na uniwersalne narzędzie służące poznaniu
i szeroko pojętej edukacji, umożliwiające wyszukiwanie, pozyskiwa-
nie, zapisywanie, przetwarzanie i analizowanie informacji. Łatwiej
wówczas można doprowadzić do wyrobienia u młodego człowieka
nawyku:
♦ rozpatrywania problemów pod kątem możliwości
rozwiązywania ich za pomocą komputera,
♦ korzystania z komputera w celu usprawnienia nauki
lub pracy,
♦ krytycznego podchodzenia do informacji pozyskiwanych
z Internetu,
♦ wyszukiwania rzetelnych informacji i ich weryfikacji
na podstawie alternatywnych źródeł.
Dodatkowo w czasie nauki w szkole ponadgimnazjalnej istotne
jest pogłębianie wiedzy i rozwijanie umiejętności informatycz-
nych wyniesionych z poprzednich etapów edukacyjnych. Zreali-
zowanie tych wszystkich założeń pozwala spodziewać się, że ab-
solwent, który opuszcza mury szkoły, w swojej dalszej drodze
życiowej będzie często korzystał z metod informatyki.
Do prawidłowego przebiegu procesu nauczania technologii in-
formacyjnej niezbędne jest spełnienie kilku warunków. Należą do
nich:
♦ właściwe przygotowanie nauczycieli obejmujące między
innymi:
♦ opanowanie zagadnień teoretycznych stanowiących
treści nauczania,
♦ dobrą znajomość zasad działania sprzętu
i oprogramowania,
♦ umiejętność przekazywania wiedzy uczniom i zachęcania
ich do nauki z wykorzystaniem sprzętu komputerowego,
♦ podstawową wiedzę z innych przedmiotów, z których
zajęcia prowadzone są w pracowni komputerowej, oraz
umiejętność współpracy z nauczycielami tych przedmiotów,
♦ konsekwentne egzekwowanie stawianych wymagań;
P R O G R A M N A U C Z A N I A T E C H N O L O G I I I N F O R M A C Y J N E J
7
♦ możliwość korzystania przez uczniów ze sprzętu
komputerowego i oprogramowania (zalecane: system
Windows XP, pakiet Office XP, dostęp do Internetu,
drukarka, skaner).
Dla zwiększenia skuteczności procesu dydaktycznego konieczne jest:
♦ zainteresowanie uczniów przedmiotem, odkrywanie ich
uzdolnień i zainteresowań,
♦ wskazywanie praktycznych korzyści, jakie daje jego
opanowanie,
♦ wskazywanie związków technologii informacyjnej z innymi
przedmiotami nauczanymi w szkole,
♦ dostęp do źródeł informacji i udostępnienie możliwości
komunikowania za pośrednictwem Internetu.
Postęp w technologii informacyjnej jest bardzo szybki. Taka sytu-
acja nakłada na nauczycieli obowiązek ustawicznego dokształcania
się lub korzystania z najnowszych podręczników. W przeciwnym
razie przekazywana wiedza nie będzie adekwatna do rzeczywistości.
Wiedza jednak nie powinna być przekazywana na zasadzie wykła-
du, w sposób werbalny. Istotne jest nabycie przez młodzież umiejęt-
ności praktycznych. Rozumiem przez to nie tylko obsługę konkret-
nych programów i urządzeń, ale również zdolność oceny, czy
w ogóle należy z nich skorzystać do rozwiązania danego proble-
mu. Również tylko w praktyce można zweryfikować wiedzę na te-
mat możliwości i ograniczeń określonych programów i urządzeń.
Atrakcyjność zajęć oraz korzyści praktyczne wynikające z opa-
nowania nowych umiejętności mogą w znacznym stopniu zwiększać
zainteresowanie przedmiotem i zaangażowanie w jego poznawa-
nie. Oznacza to między innymi, że proponowane treści powinny
być dostosowane do możliwości i poziomu uczniów i mieć w mia-
rę możliwości charakter praktyczny. Najprostsze ćwiczenia za-
proponowane w podręczniku umożliwiają poznanie podstawowych
właściwości omawianych zagadnień, a najbardziej złożone mają
charakter problemowy i wymagają rozwiązania problemu lub skoja-
rzenia informacji zdobytych podczas omawiania kilku tematów.
Dodatkowo zainteresowanie i zaangażowanie uczniów mogą wywo-
ływać zajęcia, które:
8
P R O G R A M N A U C Z A N I A T E C H N O L O G I I I N F O R M A C Y J N E J
♦ polegają na wykonywaniu zadań o charakterze
interdyscyplinarnym, wymagających przeprowadzenia
syntezy zdobytej wiedzy,
♦ rozwijają zainteresowania uczniów (np. tworzenie
strony WWW),
♦ umożliwiają prowadzenie debat lub indywidualne
wypowiadanie na ważkie tematy.
I na koniec tego wprowadzenia jeszcze jedna istotna uwaga. Nauczy-
ciel prowadzący zajęcia powinien pamiętać, że osobom mającym
małą wprawę w korzystaniu ze sprzętu i oprogramowania może
sprawiać kłopoty posługiwanie się klawiaturą, myszą czy nagrywarką
płyt CD. Wbrew pozorom jest to dość istotna trudność, która
może stanąć na przeszkodzie w opanowaniu materiału. W efekcie
różna jest szybkość przyswajania materiału przez poszczególnych
uczniów, co oznacza, że do opanowania umiejętności praktycznych
w różnych zespołach klasowych konieczna jest różna liczba ćwiczeń.
Różnice może pogłębiać nierówny poziom umiejętności zdoby-
tych przez uczniów w trakcie nauki w poprzednich etapach eduka-
cyjnych. Należy je niwelować, indywidualizując pracę z uczniami.
2. Podstawa programowa
kształcenia ogólnego
— technologia informacyjna
Punktem wyjścia do opracowania podręcznika jest Podstawa
programowa kształcenia ogólnego dla liceów ogólnokształcą-
cych, liceów profilowanych i techników, uzupełniających liceów
ogólnokształcących i techników uzupełniających wprowadzona
rozporządzeniem MENiS z dnia 6 listopada 2003 roku (Dz. U.
Nr 210, poz. 2041). W części dotyczącej przedmiotu technologia
informacyjna zawiera ona poniższe wytyczne.
Cele edukacyjne
1. Wykształcenie umiejętności świadomego i sprawnego
posługiwania się komputerem oraz narzędziami i metodami
informatyki.
2. Przygotowanie do aktywnego funkcjonowania w tworzącym
się społeczeństwie informacyjnym.
P R O G R A M N A U C Z A N I A T E C H N O L O G I I I N F O R M A C Y J N E J
9
Zadania szkoły
1. Stworzenie warunków do korzystania ze sprzętu
oraz programów komputerowych wspomagających
różne dziedziny nauczania.
2. Wspomaganie rozwoju umiejętności analizowania
i rozwiązywania problemów z zakresu nauczania szkolnego
i codziennego życia z wykorzystaniem odpowiednio
dobranych metod i środków informatycznych.
3. Pogłębienie wiedzy i rozwijanie umiejętności
informatycznych wyniesionych z poprzednich etapów
edukacyjnych.
Treści nauczania
1. Opracowywanie dokumentów o rozbudowanej strukturze
zawierających informacje pochodzące z różnych źródeł.
2. Rozwiązywanie zadań z zakresu różnych dziedzin nauczania
z wykorzystaniem programów komputerowych i metod
informatyki.
3. Podstawowe formy organizowania informacji w bazach
danych spotykanych w otoczeniu ucznia. Wyszukiwanie
informacji w bazach danych, formułowanie rozbudowanych
zapytań.
4. Korzystanie z informacji związanych z kształceniem,
pochodzących z różnych źródeł, oraz komunikowanie się
poprzez sieć.
5. Wspomaganie prezentacji prac uczniów z zastosowaniem
programów komputerowych. Prezentacja w sieci.
6. Rozwój zastosowań komputerów. Prawne i społeczne
aspekty zastosowań informatyki.
Osiągnięcia
1. Opracowywanie dokumentów z wykorzystaniem różnych
narzędzi informatycznych i różnych źródeł informacji.
2. Tworzenie prezentacji z wykorzystaniem programów
komputerowych.
3. Posługiwanie się programami komputerowymi i metodami
informatyki w uczeniu się i rozwiązywaniu problemów.
4. Korzystanie z dostępnych źródeł informacji za pomocą
komputerów.
5. Komunikowanie się z wykorzystaniem sieci komputerowej.
1 0
P R O G R A M N A U C Z A N I A T E C H N O L O G I I I N F O R M A C Y J N E J
3. Charakterystyka programu
„Informatyka Europejczyka”
Zawarte w programie nauczania treści, zgodnie z podstawą pro-
gramową wprowadzoną rozporządzeniem MENiS z dnia 6 listopa-
da 2003 (Dz. U. Nr 210, poz. 2041), przygotowują ucznia do aktyw-
nego i odpowiedzialnego życia w społeczeństwie informacyjnym.
Uczeń powinien zdobyć wiedzę i umiejętności praktyczne umoż-
liwiające swobodne korzystanie z technologii informacyjnej do
rozwiązywania problemów życia codziennego.
Program nauczania umożliwia realizację treści nauczania w cy-
klu rocznym w wymiarze dwóch godzin tygodniowo lub w cyklu
dwuletnim po jednej godzinie tygodniowo. Nauczyciel ma do
dyspozycji łącznie (maksymalnie) 76 godzin lekcyjnych.
Treści nauczania mają układ hierarchiczny i są ułożone w okre-
ślonym porządku. Przy okazji omawiania kolejnych tematów treści
wcześniej poruszane są poszerzane, aktualizowane i uzupełniane.
Naukę podzielono na kilka etapów. Na początkowym etapie
zaplanowano opanowanie umiejętności korzystania ze źródeł in-
formacji i metod komunikacji. Zwrócono uwagę na bezpieczeństwo
pracy z komputerem i przestrzeganie prawa. Uczniowie poznają
również sprzęt technologii informacyjnej i najpopularniejsze syste-
my operacyjne. Na praktycznych przykładach poznają znaczenie
terminu „programowalność komputera”, jak również podsta-
wowe aplikacje instalowane wraz system operacyjnym. Dowiadu-
ją się, jak chronić dane i utrzymywać komputer w sprawności.
Następne bloki tematów obejmują zasady korzystania z sieci
komputerowej, opracowywanie dokumentów tekstowych, ko-
rzystanie z arkuszy kalkulacyjnych oraz poznanie zasad działania
i projektowania baz danych. Na zakończenie uczniowie zapoznają
się ze skanowaniem obrazów i optycznym rozpoznawaniem zna-
ków, a tekst i grafikę wykorzystują do wykonania prezentacji —
strony WWW.
Położono nacisk na zdobycie umiejętności praktycznych.
Uczniowie na lekcjach wykonują wiele ćwiczeń. W końcowym
etapie nauki przedmiotu realizują dwa projekty: przygotowują
P R O G R A M N A U C Z A N I A T E C H N O L O G I I I N F O R M A C Y J N E J
1 1
bazę danych wypożyczalni samochodów i stronę WWW. Poznając
możliwości arkusza kalkulacyjnego, wykonują wykresy funkcji
poznanych na lekcjach matematyki.
Główne założenia programu
Program nauczania „Informatyka Europejczyka” realizuje pod-
stawę programową i przygotowuje uczniów do aktywnego i odpo-
wiedzialnego życia w społeczeństwie informacyjnym. Ponadto:
♦ uwzględnia potrzebę elastycznego nauczania (podręcznik
i poradnik metodyczny zawierają dużą liczbę ćwiczeń
o rosnącym stopniu trudności; ich wykorzystanie jest
fakultatywne i zależy od zainteresowania i poziomu
słuchaczy);
♦ jest ukierunkowany na zdobywanie umiejętności
praktycznych;
♦ kładzie nacisk na samodzielne poszukiwanie rozwiązań
przez uczniów;
♦ umożliwia rozwiązywanie problemów, które wymagają
kojarzenia wiedzy zdobytej przy omawianiu kilku tematów;
♦ pozwala na poznanie popularnych aplikacji;
♦ pobudza zainteresowanie uczniów rozwojem i odkrywaniem
zastosowań technologii informacyjnej, pozyskiwaniem
i weryfikacją informacji;
♦ umożliwia realizację zadań i projektów;
♦ uwzględnia zakres treści nauczania, szczegółowe cele
i osiągnięcia ucznia;
♦ proponuje metody pomiaru dydaktycznego;
♦ wskazuje osiągnięcia uczniów, które nauczyciel powinien
obserwować i ocenić;
♦ uwrażliwia na dbałość o sprzęt komputerowy i dane;
♦ kładzie nacisk na bezpieczne użytkowanie sprzętu
oraz wpływ pracy z komputerem na zdrowie;
♦ zwraca uwagę na respektowanie prawa autorskiego, istnienie
wielu rodzajów licencji i regulacje prawne związane z pracą
z komputerem.
1 2
P R O G R A M N A U C Z A N I A T E C H N O L O G I I I N F O R M A C Y J N E J
Wymagania niezbędne
do nauczania technologii informacyjnej
Nauczanie technologii informacyjnej wymaga stworzenia wymie-
nionych niżej warunków.
♦ Zapewnienie uczniowi stanowiska komputerowego
podłączonego do sieci. W idealnej sytuacji jeden uczeń
pracuje na jednym stanowisku. Zadania można również
realizować, gdy z jednego stanowiska korzysta najwyżej
dwóch uczniów.
♦ Podczas debat, sprawdzania wiadomości itp. konieczne
może się okazać podzielenie klasy na grupy.
♦ Stały dostęp do Internetu — wiele ćwiczeń jest
wykonywanych przy wykorzystaniu jego zasobów.
♦ Dostosowany do realizowanego programu zestaw
licencjonowanego oprogramowania. Niezbędnym
minimum jest system operacyjny MS Windows
(wskazane XP) oraz MS Office Pro (wskazana wersja 2003).
♦ W komputerach powinny być zainstalowane dwa systemy
operacyjne: Windows i Linux. Jeżeli nie jest to możliwe,
należy wyposażyć je w napędy CD, aby możliwe było
załadowanie systemu z płyty CD zawierającej jednopłytową
dystrybucję Linuxa (np. Knoppix).
♦ Każde stanowisko komputerowe powinno być wyposażone
w: skaner, drukarkę sieciową (ewentualnie lokalną),
kamerę internetową, głośniki, słuchawki. Wskazane jest
umożliwienie uczniom korzystania z aparatów cyfrowych.
Prowadzenie zajęć usprawni rzutnik multimedialny.
Cechy programu
♦ Hierarchiczny układ materiału odwołujący się do zdobytej
już wiedzy.
♦ Spiralny układ materiału umożliwiający powtórzenie wiedzy
nabytej przez ucznia w gimnazjum przed odwołaniem się do niej.
♦ Spójność z podręcznikiem, poradnikiem metodycznym
oraz płytą CD.
♦ Wyspecyfikowanie tematów, które będą realizowane
na poszczególnych zajęciach
P R O G R A M N A U C Z A N I A T E C H N O L O G I I I N F O R M A C Y J N E J
1 3
Rozkład materiału nauczania
Przykładowa siatka godzin na realizację programu nauczania
Treści
(rozdział)
Razem
na realizację
treści
Powtórzenie i sprawdzenie
wiadomości uczniów
Powtórze-
nia
Sprawdziany
Razem
na
realizację
1
2
3
4
2
2
1
2
1
1
1
1
1
1
1
1
4
4
3
4
Treści
(rozdział)
Razem
na realizację
treści
Powtórzenie i sprawdzenie
wiadomości uczniów
Razem
na
realizację
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
3
1
1
1
2
2
1
2
2
1
4
3
3
3
1
1
1
1
1
1
1
1
1
1
1
1
1
1
1
1
1
1
1
1
1
1
1
1
1
1
1
1
5
3
3
3
4
4
3
4
4
3
6
5
5
5
Razem 72
W programie 4 godziny pozostawiono do dyspozycji nauczyciela.
Można je wykorzystać do pobudzenia aktywności doświadczalnej
uczniów wykonując dodatkowe ćwiczenia zawarte w poradniku
metodycznym.
1 4
P R O G R A M N A U C Z A N I A T E C H N O L O G I I I N F O R M A C Y J N E J
Jeżeli uczniowie napotkają problemy w opanowaniu partii ma-
teriału rezerwowe godziny można wykorzystać na wykonywanie
powtórzeń.
Zawarte w podręczniku ćwiczenia powinny być wykonywane
podczas lekcji.
Pytania podsumowujące, nazwane w podręczniku „Zadania”
powinny zostać wykonane po zakończeniu omawiania każdego
tematu. Mogą być wykonywane przez uczniów samodzielnie lub
w małych grupach. Można je również wykorzystać jako propozycje
prac domowych lub korzystać z nich podczas lekcji powtórze-
niowych.
4. Cele programu
Cele edukacyjne zawarte w podstawie programowej są celami ogól-
nymi. Mają charakter ramowy i wyznaczają kierunki działań peda-
gogicznych. Są to:
♦ wykształcenie umiejętności świadomego i sprawnego
posługiwania się komputerem oraz narzędziami i metodami
informatyki,
♦ przygotowanie do aktywnego funkcjonowania w tworzącym
się społeczeństwie informacyjnym.
Należy je również uzupełnić o:
♦ przestrzeganie zasad bezpiecznej pracy z komputerem,
♦ posługiwanie się typowymi aplikacjami (edytor tekstów,
arkusz kalkulacyjny, baza danych, przeglądarka stron WWW,
klient poczty elektronicznej),
♦ posługiwanie się typowymi urządzeniami peryferyjnymi
(drukarki, skanery itp.),
♦ wykształcenie umiejętności pracy i komunikacji w grupie,
♦ wykształcenie umiejętności planowania i realizowania
zaplanowanych prac.
Cele szczegółowe określają wiadomości i umiejętności, jakie ucznio-
wie powinni opanować w wyniku realizacji programu nauczania.
Ich dokładny wykaz został podany w rozdziale piątym programu.
Lekcje technologii informacyjnej można wykorzystywać do re-
alizacji celów wychowawczych. Powinny być realizowane podczas
P R O G R A M N A U C Z A N I A T E C H N O L O G I I I N F O R M A C Y J N E J
1 5
całego cyklu zajęć, a nie tylko na wybranej lekcji. Do ważnych ce-
lów wychowawczych należy zaliczyć:
♦ przestrzeganie regulaminów związanych z korzystaniem
z pracowni informatycznej,
♦ przestrzeganie warunków BHP i porządku na stanowisku pracy,
♦ korzystanie z licencjonowanego oprogramowania
komputerowego,
♦ przekonanie uczniów o szkodliwości wchodzenia na strony
WWW o tematyce propagującej pornografię, przemoc
oraz nienawiść rasową,
♦ poszanowanie efektów pracy innych,
♦ przestrzeganie zasad prawa autorskiego,
♦ nieudostępnianie bez wyraźnego powodu danych
osobowych,
♦ kształtowanie umiejętności współpracy i dyskutowania
w grupie,
♦ pogłębianie pokory i skromności wobec stanu wiedzy
w wszystkich dziedzinach,
♦ poszanowanie dla innych kultur, ras i religii,
♦ propagowanie informacji na temat własnych społeczności
lokalnych,
♦ ekonomiczne korzystanie z sieci komputerowej, w tym
szanowanie czasu własnego i innych,
♦ prezentowanie odpowiedzialnej postawy w posługiwaniu się
komputerem oraz narzędziami i metodami informatyki.
Powyższy wykaz nie wyczerpuje zagadnienia realizacji celów wy-
chowawczych. Jest to jedynie propozycja, którą nauczyciel może wy-
korzystać do porównania z własnymi przemyśleniami.
5. Materiał nauczania, szczegółowe
cele kształcenia, osiągnięcia
i przykłady wymagań
W tym rozdziale do materiału nauczania przypisano osiągnię-
cia ucznia w kategoriach wiedzy i umiejętności. Lekcje technologii
informacyjnej są również wspaniałą okazją do realizowania celów
wychowawczych, które nie są one związane z konkretnym tematem.
1 6
P R O G R A M N A U C Z A N I A T E C H N O L O G I I I N F O R M A C Y J N E J
Realizowanie prac zespołowych powinno zawierać elementy
samooceny. Samoocena ma duże znaczenie wychowawcze. Zmusza
ona ucznia do rzetelnej oceny własnego wkładu pracy, porówna-
nia go z wkładem pracy i wynikami innych członków zespołu.
Takie elementy zajęć jak: korzystanie z Internetu, debaty, sa-
mooceny nauczyciel może wykorzystać do podkreślania roli otwar-
tości na poglądy innych osób w prowadzeniu dialogu i osiąganiu
porozumienia. Mogą one służyć wykształceniu u uczniów umie-
jętności słuchania i rozumienia poglądów innych ludzi.
W Internecie można znaleźć treści wartościowe i rozwijające
jak i np. propagujące przemoc, nienawiści rasowe. Zajęcia nauczy-
ciel może wykorzystywać do przygotowywania uczniów do roz-
poznawania wartości moralnych, tworzenia hierarchii wartości.
Internet umożliwia uzyskiwanie informacji zarówno z odległych
zakątków świata jak i własnej miejscowości czy regionu. Tę jego
cechę można spożytkować do uzmysłowienia uczniom wartości
dziedzictwa kulturowego. Będzie to przygotowywało ich do świa-
domego funkcjonowania w społeczności lokalnej jak i państwie.
Rozpoznawanie wartości moralnych w połączeniu z świadomym
funkcjonowaniem w społeczeństwie powinno być punktem wyj-
ścia do rozważań na temat osiągania celów życiowych, wartości
umożliwiających znalezienie własnego miejsca w świecie.
Omawiając cele życiowe warto zainicjować dyskusję na temat
„Sukces, a szczęście”. Można wykorzystać ją do uzmysłowienia
uczniom, że osiągniecie sukcesu zawodowego nie zawsze idzie
w parze z szczęściem osobistym lub najbliższych osób.
Inną wartością wychowawczą, którą można przekazać uczniom
jest godzenie własnego dobra z dobrem innych oraz odpowie-
dzialność za siebie i za innych.
Internet jest nie tylko środowiskiem, którym realizowane są
nowoczesne usługi, ale „oknem na świat”. Można go wykorzystać
do poznawania biografii znanych postaci i wskazywania, iż to co
uczniowie robią teraz będzie miało wpływ na ich życie za kilka i kil-
kanaście lat.
Tematy, które bezpośrednio dotyczą uczniów (np. historia re-
gionu, perspektywy rozwoju młodzieży, rynek pracy itp.) będą ich
inspirowały i rozwijały dociekliwość poznawczą silniej niż tematy
mało interesujące młodzież.
P R O G R A M N A U C Z A N I A T E C H N O L O G I I I N F O R M A C Y J N E J
1 7
W klasach o zainteresowaniach humanistycznych można ukie-
runkować poszukiwania uczniów na wartości ponadczasowe,
uniwersalne (prawda, dobro itp.).
Przekazywanie uczniom wartości wychowawczych przy okazji
realizowania programu technologii informacyjnej można wyko-
rzystać do wytworzenia u ucznia przekonania o życiowej uży-
teczności przedmiotów szkolnych.
5.1. Źródła informacji i metody komunikacji
Cele szczegółowe
Osiągnięcia ucznia
Lp.
Materiał
nauczania
1. Regulamin
szkolnej pracowni
komputerowej
Poznanie regulaminu
szkolnej pracowni
komputerowej
Wyjaśnienie, na czym
polega bezpieczna
i higieniczna praca
z komputerem
Uczeń:
- zna regulamin
szkolnej pracowni
komputerowej,
- potrafi wyjaśnić,
na czym polega
higieniczna
i bezpieczna praca
z komputerem,
- przestrzega
regulaminów
związanych
z korzystaniem
z pracowni
informatycznej,
- przestrzega
warunków BHP
i porządku na
stanowisku pracy,
Uczeń:
- zna terminy komputer
osobisty, Internet,
2. Ćwierć wieku
przemian – PC,
Internet, system
Windows
Poznanie przyczyn
popularności
komputerów osobistych
(T61)
1 Stosowane w tym rozdziale oznaczenia od T1 do T6, podawane
w nawiasach w kolumnie „Cele szczegółowe” oznaczają odwołania
do wybranych treści podstawy programowej (T1 — treść pierwsza
podstawy programowej, T2 — treść druga podstawy programowej itd).
(cid:10)
1 8
P R O G R A M N A U C Z A N I A T E C H N O L O G I I I N F O R M A C Y J N E J
Cele szczegółowe
Osiągnięcia ucznia
- potrafi wymienić
zalety komputera,
Internetu, interfejsu
graficznego,
- rozumie różnicę
pomiędzy
drukowanymi
źródłami informacji
a publikacjami
internetowymi.
Uczeń:
- potrafi znaleźć
informacje o liczbie
stron zindeksowanych
przez dużą
wyszukiwarkę,
- umie porównać
liczbę informacji
przechowywanych
w sieci z objętością
największych
„papierowych”
baz danych,
- rozumie, dlaczego
komputery są używane
do gromadzenia
i przetwarzania
informacji.
Uczeń:
- rozumie zależności
pomiędzy informatyką,
komunikacją
i technologią
informacyjną,
- zna termin społeczeństwo
informacyjne.
Lp.
Materiał
nauczania
2. Znikome
ograniczenia
związane
z publikowaniem
informacji
w Internecie
3.
Liczba
stron WWW
zindeksowanych
przez
najpopularniejszą
wyszukiwarkę
Porównanie
elektronicznych
i drukowanych
baz danych oraz
ich rozmiarów
Podkreślenie roli
Internetu w wymianie
informacji
Poznanie kierunków
ewolucji interfejsów
systemów operacyjnych
(T6)
Wyliczenie wad i zalet
wynikających z łatwości
publikowania w sieci
(T4)
Uświadomienie
uczniom liczby
informacji, jaka jest
dostępna w Internecie
Wyjaśnienie, dlaczego
komputery są
narzędziami,
które nadają się
do gromadzenia
i wyszukiwania dużej
liczby informacji
4.
Podstawowe
pojęcia: informatyka,
technologia
informacyjna,
społeczeństwo
informacyjne
Poznanie zależności
pomiędzy informatyką,
komunikacją
i technologią
informacyjną
P R O G R A M N A U C Z A N I A T E C H N O L O G I I I N F O R M A C Y J N E J
1 9
Lp.
5.
Materiał
nauczania
Powstawanie nowej
formacji
społecznej
– społeczeństwo
informacyjnego
Rola technologii
informacyjnej
w powstaniu
społeczeństwa
informacyjnego
6. Rodzaje źródeł
informacji
Rola źródeł
informacji
7. Zagrożenia
związane
z korzystaniem
z niewłaściwych
źródeł informacji
Cele szczegółowe
Osiągnięcia ucznia
Wyjaśnienie, dlaczego
społeczeństwo
informacyjne kształtuje
się w krajach
postindustrialnych,
w których rozwój
technologii osiągnął
najszybsze tempo
Rozumienie,
że zarządzanie
informacjami, jakość
informacji i szybkość
ich przepływu to
zasadnicze czynniki
konkurencyjności
zarówno w przemyśle,
jak i w usługach
Poznanie cech
społeczeństwa
informacyjnego (T6)
Poznanie roli pisanych
i drukowanych źródeł
informacji
Ocenianie roli
elektronicznych źródeł
informacji
Sformułowanie
kryteriów wyboru
źródeł informacji
Wyjaśnienie roli
źródeł informacji
w poznawaniu świata
Wyjaśnienie, dlaczego
niepoprawne użycie
słów kluczowych
w opisie strony WWW
powoduje trudność
w dotarciu do
prawdziwych informacji
Uczeń:
- zna powody i warunki
zastępowania
społeczeństwa
industrialnego
przez społeczeństwo
informacyjne,
- umie scharakteryzować
społeczeństwo
informacyjne.
Uczeń:
- umie podać kierunki
ewolucji źródeł
informacji,
- potrafi wybrać
wiarygodne źródła
informacji,
- zna rolę źródeł
informacji
w poznawaniu świata.
Uczeń:
- rozumie specyfikę
Internetu jako źródła
informacji,
2 0
P R O G R A M N A U C Z A N I A T E C H N O L O G I I I N F O R M A C Y J N E J
Lp.
Materiał
nauczania
Prawdziwość
i aktualność
informacji
Cele szczegółowe
Osiągnięcia ucznia
- uzasadnia, dlaczego
niewłaściwe jest
bezkrytyczne
korzystanie
z komputerów
- rozumie szkodliwość
wchodzenia na strony
WWW o tematyce
propagującej
pornografię, przemoc
oraz nienawiść rasową.
Przypomnienie,
iż Internet umożliwia
dużo szybsze
opublikowanie
informacji niż gazeta
czy książka
Sformułowanie
istotnych kryteriów
selekcji źródeł
informacji
Wyjaśnienie, dlaczego
informacje
publikowane
w Internecie nie są
cenzurowane
Propozycje zagadnień do kontroli i oceny uczniów:
♦ poprawność rozumienia pojęć technologia informacyjna,
społeczeństwo informacyjne, źródło informacji,
♦ umiejętność sformułowania kryteriów, jakie powinny
spełniać wiarygodne źródła informacji,
♦ znajomość zagrożeń, do których może prowadzi
bezkrytyczne korzystanie z komputerów.
Uwaga!
Na początkowych zajęciach nauczyciel zapoznaje uczniów z regulami-
nem szkolnej pracowni komputerowej, przedmiotowym systemem oce-
niania, zachęca do poszanowania i dbałości o sprzęt komputerowy.
Omawiając zagadnienia związane ze stale rosnącą liczbą informacji,
podkreśla znaczenie komputerów w ich gromadzeniu, porządkowaniu
i wyszukiwaniu. Realizując zagadnienia związane z powstaniem spo-
łeczeństwa informacyjnego, zwraca uwagę na wpływ technologii infor-
macyjnej na funkcjonowanie grup społecznych. Omawiając rolę kom-
puterów, technologii informacyjnej i Internetu, zwraca uwagę, że
każde urządzenie i każda technologia ma swoje wady i zalety. Podkreśla
znaczenie świadomego korzystania z nowych technologii.
P R O G R A M N A U C Z A N I A T E C H N O L O G I I I N F O R M A C Y J N E J
2 1
Szczegółowe cele
Osiągnięcia ucznia
Uczeń:
- potrafi wytłumaczyć,
dlaczego Internet jest
„siecią sieci”,
- rozumie powody
wzrostu znaczenia
mobilnego dostępu
do Internetu.
Uczeń:
- wymienia usługi,
które są świadczone
dzięki Internetowi,
- wymienia różnice
pomiędzy usługami
tradycyjnymi a ich
internetowymi
odpowiednikami,
- rozumie znaczenie
niezależności formatu
dokumentów
do platformy
programowej.
Uczeń:
- rozumie, dlaczego
po wpisaniu w pasku
adresu URL strony
WWW pojawia się
ona w przeglądarce
internetowej,
5.2. Internet
Lp.
Materiał
nauczania
1. Wyjaśnienie
terminu Internet
Geneza Internetu,
ARPA-net
Rozmiary
Internetu
Mobilny Internet
2. Usługi
internetowe:
WWW, poczta
elektroniczna,
grupy dyskusyjne,
IRC, FTP,
komunikatory,
P2P, e-bank,
wideokonferencje
Odsyłacze
hipertekstowe
Poznanie struktury
Internetu.
Wyjaśnienie, dlaczego
nikt nie zarządza
Internetem (sieć rozwija
się spontanicznie)
Poznanie genezy
Internetu
Wyjaśnienie powodów
wzrostu znaczenia
mobilnego dostępu
do Internetu(T6)
Poznanie cech usług
świadczonych dzięki
Internetowi (T6)
Rozumienie
konsekwencji
niezależności formatu
HTML od platformy
programowej
3. WWW i poczta
elektroniczna
(adres
e-mail, budowa
listu
elektronicznego)
Poznanie budowy
adresu IP
Rozumienie warunków,
których spełnienie jest
konieczne do
korzystania z poczty
elektronicznej
2 2
P R O G R A M N A U C Z A N I A T E C H N O L O G I I I N F O R M A C Y J N E J
Lp.
Materiał
nauczania
Szczegółowe cele
Osiągnięcia ucznia
Wymienienie
koniecznych
i opcjonalnych
składników listu
elektronicznego(T4)
Poznanie nowych
możliwości, jakie
stwarza Internet(T6)
Wyjaśnienie
szkodliwego wpływu
długotrwałej pracy
z komputerem na
zdrowie człowieka
- wie, jakie warunki
należy spełnić, aby
móc korzystać z poczty
elektronicznej,
- potrafi ekonomicznie
korzystać z sieci
komputerowej, w tym
szanować czas własny
i innych,
- nie udostępnia bez
wyraźnego powodu
danych osobowych.
Uczeń:
- wymienia nowe
dziedziny aktywności,
które stworzył Internet,
- rozumie wpływ
długotrwałej pracy
z komputerem
na zdrowie człowieka,
- prezentuje
odpowiedzialną
postawę
w posługiwaniu się
komputerem
oraz narzędziami
i metodami
informatyki.
4. Korzyści
i zagrożenia
wynikające
z dostępu
do Internetu
Bezpieczeństwo
danych
Wpływ
komputerów
na zdrowie
człowieka
Uzależnienia
od komputerów
i przeciwdziałanie
im
Propozycje zagadnień do kontroli i oceny uczniów:
♦ znajomość zasad budowy i przesyłania danych w Internecie,
♦ poprawność rozumienia pojęć WWW, poczta elektroniczna,
grupy dyskusyjne, IRC, FTP, komunikator, P2P, e-bank,
wideokonferencje, odsyłacze hipertekstowe,
♦ znajomość warunków, jakie należy spełnić, aby móc
korzystać z poczty elektronicznej i jej możliwości,
♦ stosowanie w praktyce zasad bezpiecznej pracy z komputerem.
P R O G R A M N A U C Z A N I A T E C H N O L O G I I I N F O R M A C Y J N E J
2 3
Uwaga!
Realizując treści dotyczące zasad przesyłania informacji w Internecie,
uczniowie mogą przygotować schematy ilustrujące drogę, jaką prze-
bywa wysłany adres URL i ściągana strona WWW. Omawiając zna-
czenie usług świadczonych przez Internet, nauczyciel wspomina zarów-
no o ich zaletach, jak i potencjalnych niebezpieczeństwach. Zwraca
uwagę na różnice pomiędzy usługami tradycyjnymi a ich internetowy-
mi odpowiednikami.
5.3. Wędrówki po Internecie
Lp.
Materiał
nauczania
1. Uruchamianie
przeglądarki
Adresy stron
WWW
Wczytywanie stron
o znanym adresie
2.
Poruszanie się
po stronie WWW
Szczegółowe cele
Osiągnięcia ucznia
Poznanie różnic
pomiędzy serwerem
a stacją roboczą
Rozumienie zasad
nazywania domen,
które są własnością firm
Korzystanie z funkcji
ułatwiających
wpisywanie adresów
stron WWW
Sprawne
wykorzystywanie zasad
nawigacji po stronach
WWW oraz
wyszukiwania na nich
informacji (T4)
Uczeń:
- rozumie, jaką funkcję
pełnią serwery
w Internecie,
- potrafi znaleźć stronę
WWW firmy, znając
jej nazwę,
- potrafi
wykorzystać funkcję
Autouzupełnianie
do wpisania adresu
już odwiedzonej
strony WWW.
Uczeń:
- potrafi poruszać się
po serwisie składającym
się z kilku stron
o rozmiarach
przekraczających
rozmiary okna
przeglądarki,
- wyszukuje na stronie
żądaną informację.
2 4
P R O G R A M N A U C Z A N I A T E C H N O L O G I I I N F O R M A C Y J N E J
Lp.
3.
Materiał
nauczania
Powrót do strony
ostatnio
przeglądanej
4. Historia
odwiedzonych
stron
5. Zakładki
6. Zapisywanie
stron WWW
Szczegółowe cele
Osiągnięcia ucznia
Uczeń:
- potrafi poruszać się
wstecz i do przodu
pomiędzy odwiedzanymi
w danej sesji stronami,
- stosuje w praktyce
zasady uniemożliwiające
cofnięcie się na stronę
chronioną hasłem.
Uczeń:
- potrafi podać,
jak praktycznie
wykorzystać historię
odwiedzonych stron,
- rozumie
niebezpieczeństwa,
jakie stwarza
rejestrowanie przez
komputer informacji
bez powiadamiania
o tym użytkownika.
Uczeń:
- potrafi za pomocą
funkcji Ulubione tworzyć
i porządkować
odsyłacze do stron
internetowych,
- rozumie zalety
korzystania z własnego
katalogu stron.
Uczeń:
- potrafi zapisać
wybrany fragment
strony WWW.
Wyjaśnienie zasad
poruszania się
pomiędzy stronami,
które były ostatnio
odwiedzane (T4)
Wyjaśnienie możliwości
i niebezpieczeństw,
jakie niesie z sobą
rejestrowanie adresów
odwiedzanych
stron WWW
Poznanie zasad
korzystania
z komputerów
w miejscach
publicznych
Wyjaśnienie powodów
pracochłonności
wyszukiwania
informacji w internecie
Rozumienie korzyści
płynących z posiadania
własnego katalogu stron
Poznanie możliwości
funkcji Ulubione
Poznanie sposobów
zapisywania stron
WWW (T3)
Wyjaśnienie przeznaczenia
plików powstających
w trakcie zapisywania
strony WWW
P R O G R A M N A U C Z A N I A T E C H N O L O G I I I N F O R M A C Y J N E J
2 5
Lp.
Materiał
nauczania
7. Drukowanie
stron WWW
Szczegółowe cele
Osiągnięcia ucznia
Uczeń:
- potrafi wydrukować
wybrany fragment
strony WWW.
Rozumienie znaczenia
testowania tworzonych
stron pod kątem
możliwości wydruku
Poznanie sposobów
drukowania
stron WWW
Propozycje zagadnień do kontroli i oceny uczniów:
♦ praktyczną znajomość przeglądarki stron WWW,
a zwłaszcza umiejętność wyszukiwania żądanej
informacji oraz jej zapisania i drukowania,
♦ stosowanie funkcji, które usprawniają wyświetlanie
często odwiedzanych stron WWW.
Uwaga!
Uczniowie potrafią znaleźć informację o produkcie znanej firmy, zapi-
sać ją na dysku, wydrukować. Podczas kolejnych odwiedzin tej samej
strony wykorzystują funkcje rejestrowania adresów. Nauczyciel zwra-
ca uwagę, że większość reakcji przeglądarki na wydawane polecenia
jest rejestrowana, i pomaga uczniom w wymyśleniu sytuacji, w których
stwarza to niebezpieczeństwo odtajnienia danych. Wskazuje najprostsze
sposoby usuwania zarejestrowanych informacji.
5.4. Wyszukiwanie informacji
Lp.
1.
Materiał
nauczania
Porządkowanie
zasobów sieci
globalnej Internet
Szczegółowe cele
Osiągnięcia ucznia
Porównanie zasobów
Internetu z zasobami
największych bibliotek
(T6)
Uczeń:
- potrafi wytłumaczyć,
na czym polegają
trudności związane
z porządkowaniem
informacji dostępnych
w Internecie,
2 6
P R O G R A M N A U C Z A N I A T E C H N O L O G I I I N F O R M A C Y J N E J
Lp.
Materiał
nauczania
Szczegółowe cele
Osiągnięcia ucznia
Wyjaśnienie, dlaczego
korzystanie z informacji
zgromadzonych w sieci
jest możliwe po
utworzeniu systemu
ułatwiającego
wyszukiwanie
Poznanie różnic
pomiędzy wyszukiwarką
i katalogiem
Wyjaśnienie celowości
korzystania z różnych
katalogów
i wyszukiwarek (T3)
Porównanie zalet
wyszukiwarek
i katalogów
Porównanie wad
wyszukiwarek
i katalogów
Wyjaśnienie technik
zawężania rezultatów
wyszukiwania (T3)
Wyjaśnienie terminów
grupa dyskusyjna,
moderator (T6).
Poznanie różnic
pomiędzy pocztą
elektroniczną a grupą
dyskusyjną (T4)
Wytłumaczenie zasad
oznaczania grup
dyskusyjnych
- rozumie różnice,
jakie występują
w sposobie
gromadzenia
i udostępniania
informacji
pomiędzy katalogiem
a wyszukiwarką.
Uczeń:
- wie, dlaczego warto
korzystać z więcej
niż jednego narzędzia
porządkującego
zasoby Internetu,
- potrafi zawężać
wyniki wyszukiwania.
Uczeń:
- rozumie zasadę
funkcjonowania grup
dyskusyjnych,
- prawidłowo
rozpoznaje tematykę
grupy na podstawie
jej oznaczenia.
2. Tajemnice
skutecznego
wyszukiwania
3. Grupy dyskusyjne
2
(R
)
2 (R) – treści rozszerzjące
(cid:10)
P R O G R A M N A U C Z A N I A T E C H N O L O G I I I N F O R M A C Y J N E J
2 7
Lp.
Materiał
nauczania
4. Konfigurowanie
programu Outlook
Express (R)
5. Wysyłanie listu
do grupy (R)
6. Automatyczne
pobieranie
wiadomości (R)
7. Odpowiadanie
na listy(R)
Szczegółowe cele
Osiągnięcia ucznia
Nauczenie obsługi
najpopularniejszego
programu do
korzystania z grup
dyskusyjnych
Wyjaśnienie zasad
publikowania
wiadomości na forum
grupy
Poznanie zasad
pobierania
interesujących
wiadomości z serwera
grup dyskusyjnych (T4)
Rozumienie
i przestrzeganie
zasad publikowania
odpowiedzi na forum
grupy (T4)
Uczeń:
- własnoręcznie
konfiguruje program
Outlook Express
do korzystania z grup
dyskusyjnych.
Uczeń:
- prawidłowo publikuje
wiadomość na forum
grupy.
Uczeń:
- potrafi wczytać
z serwera grup
dyskusyjnych
wiadomości dotyczące
wybranej tematyki.
Uczeń:
- uczestniczy w dyskusji
na forum grupy.
Propozycje zagadnień do kontroli i oceny uczniów:
♦ prawidłowe stosowanie terminów portal, katalog, wyszukiwarka,
♦ wykorzystywanie w praktyce różnic w funkcjonowaniu
katalogów i wyszukiwarek,
♦ biegłość w obsłudze czytnika grup dyskusyjnych,
poprawność uczestnictwa w dyskusji.
Uwaga!
Uczeń poznaje różnice pomiędzy działaniem wyszukiwarek i katalogów,
wpisując hasła zawierające słowa ze znakami diakrytycznymi. Po uzy-
skaniu odpowiedzi wchodzi na kilka stron i sprawdza ich zgodność
z wyszukiwanym hasłem.
2 8
P R O G R A M N A U C Z A N I A T E C H N O L O G I I I N F O R M A C Y J N E J
5.5. Poczta elektroniczna
Lp.
1.
Materiał
nauczania
Parametry konta
pocztowego
Konfigurowanie
klienta poczty
elektronicznej
2.
Zasady doboru
haseł
Atak siłowy
i słownikowy
Jak wybrać dobre
hasło
3. Wysyłanie
i odbieranie
listów
Szczegółowe cele
Osiągnięcia ucznia
Poznanie roli poczty
elektronicznej jako
narzędzia do
komunikowania (T4)
Wytłumaczenie
znaczenia terminów
klient pocztowy,
identyfikator użytkownika,
hasło do konta pocztowego,
adres serwera smtp, adres
serwera pop3
Wyjaśnienie roli hasła
do konta pocztowego
Zwrócenie uwagi
na konsekwencje,
jakie może spowodowa
ć uzyskanie dostępu
do skrzynki pocztowej
przez osoby
nieupoważnione
(T4) (T6)
Omówienie metod,
które są najczęściej
stosowane w celu
poznania hasła
Wyjaśnienie zasad
konstruowania
dobrych haseł
Wyjaśnienie znaczenia
pól, które znajdują się
w formularzu listu
elektronicznego (T4)
Poznanie zasady
ochrony prywatności
korespondencji
Uczeń:
- poprawnie używa
terminów związanych
z kontem poczty
elektronicznej.
Uczeń:
- zna metody stosowane
przy łamaniu haseł,
- wymienia błędy,
które umożliwiają
poznanie hasła,
- potrafi konstruować
hasła łatwe
do zapamiętania,
a trudne do złamania.
Uczeń:
- potrafi wymienić
rodzaje informacji,
które trzeba umieścić
w liście
elektronicznym,
- zna zasady ochrony
prywatności
korespondencji
elektronicznej.
P R O G R A M N A U C Z A N I A T E C H N O L O G I I I N F O R M A C Y J N E J
2 9
Lp.
4.
Materiał
nauczania
Listy
z załącznikami
Szczegółowe cele
Osiągnięcia ucznia
Wytłumaczenie zasad
przesyłania plików jako
załączników do poczty
elektronicznej
Sprawdzenie w praktyce,
jak przebiega załączanie
pliku do listu
i zapisywanie
załącznika otrzymanego
wraz z listem (T4)
5
Książka adresowa
Poznanie ułatwień
stwarzanych przez
książkę adresową
6
Grupy adresów (R) Wyjaśnienie celu
tworzenia grup adresów
7 Wysyłanie listów
do grupy (R)
8
Papeteria
elektroniczna (R)
Sprawdzenie
w praktyce,
jak funkcjonuje grupa
jako adresat listów (T4)
Zapoznanie
z możliwościami
ozdabiania listów
elektronicznych
Wykonanie własnego
projektu papeterii
Uczeń:
- wymienia możliwości,
jakie stwarza przesyłanie
plików wraz z listami
elektronicznymi,
- zna ograniczenia
związane z przesyłaniem
załączników do listów,
- umie wysłać list
z załącznikiem i zapisać
załącznik do pliku.
Uczeń:
- zna przeznaczenie
książki adresowej
programu pocztowego,
- potrafi dodawać
i porządkować
informacje w książce
adresowej.
Uczeń:
- wymienia możliwości,
jakie daje grupowanie
adresów,
- zna zasady dodawania
adresów do grupy.
Uczeń:
- tworzy grupy adresów,
- wysyła listy do grupy.
Uczeń:
- potrafi ozdobić list
elektroniczny
papeterią,
- potrafi zaprojektować
papeterię.
3 0
P R O G R A M N A U C Z A N I A T E C H N O L O G I I I N F O R M A C Y J N E J
Propozycje zagadnień do kontroli i oceny uczniów:
♦ rozumienie podstawowych pojęć związanych
z korzystaniem z poczty elektronicznej,
♦ znajomość zasad i stosowanie w praktyce metod ochrony
korespondencji elektronicznej przed dostępem osób
niepowołanych,
♦ umiejętność korzystania z książki adresowej i wysyłanie
listów do grup,
♦ znajomość i stosowanie w praktyce zasad ozdabiania listów
i przesyłania wraz z nimi załączników.
Uwaga!
Uczniowie zakładają darmowe konta poczty elektronicznej. Zachowują
zasady ochrony korespondencji elektronicznej przed dostępem osób
niepowołanych. Przesyłają sobie listy z załącznikami i ozdobione pa-
peterią. Dodają adresy do książki adresowej. Łączą adresy w grupy.
Przesyłają listy do grup.
5.6. Bezpieczeństwo danych
Lp.
Materiał
nauczania
1. Weryfikacja
bezpieczeństwa
strony
Poufność
transmisji
Certyfikat strony
Szczegółowe cele
Osiągnięcia ucznia
Uczeń:
- wymienia metody
demaskowania prób
wykradania danych,
- na stronie WWW
przeznaczonej do
przesyłania informacji
poufnych potrafi
odnaleźć podstawowe
zabezpieczenia.
Poznanie właściwości
Internetu, które
sprzyjają
wykorzystywaniu
go do celów
przestępczych (T6)
Rozumienie luk
w systemie zabezpieczeń
wykorzystywanych do
wykradania poufnych
danych
Poznanie sposobów
sprawdzania
autentyczności strony
WWW i poziomu
jej zabezpieczeń
P R O G R A M N A U C Z A N I A T E C H N O L O G I I I N F O R M A C Y J N E J
3 1
Lp.
2.
Materiał
nauczania
Podpis
elektroniczny
3. Cele i zasady
szyfrowania
wiadomości
4. Klucz publiczny
i klucz prywatny
5.
Program PGP (R)
Szczegółowe cele
Osiągnięcia ucznia
Poznanie terminów
podpis elektroniczny
i bezpieczny podpis
elektroniczny
Wyjaśnienie
praktycznych korzyści,
jakie wynikają
ze stosowania podpisu
elektronicznego (T6)
Wyjaśnienie, jakie
są cele szyfrowania
wiadomości (T6)
Poznanie zasad
kryptografii
symetrycznej
i asymetrycznej
Wyjaśnienie terminów
klucz publiczny i klucz
prywatny
Poznanie sposobów
szyfrowania
i weryfikacji
autentyczności plików
z wykorzystaniem pary
kluczy (T6)
Zaprezentowanie
programu PGP jako
aplikacji wykorzystującej
parę kluczy do ochrony
informacji
Zrozumienie, że
szyfrowanie zapewnia
jedynie względne
bezpieczeństwo danych
Uczeń:
- wymienia wady
i zalety podpisu
elektronicznego,
- wymienia
zastosowania podpisu
elektronicznego.
Uczeń:
- rozumie konieczność
stosowania szyfrowania
informacji,
- podaje przykłady,
w których szyfrowanie
jest niezbędne,
- wymienia wady
i zalety kryptografii
symetrycznej
i asymetrycznej.
Uczeń:
- wyjaśnia znaczenie
terminów klucz publiczny
i klucz prywatny,
- przedstawia
możliwości
wykorzystania pary
kluczy do szyfrowania
i weryfikacji
autentyczności plików.
Uczeń:
- zna zakres zastosowań
programu PGP,
- potrafi wyjaśnić wpływ
tej techniki na zmianę
klasyfikacji skuteczności
zabezpieczeń.
3 2
P R O G R A M N A U C Z A N I A T E C H N O L O G I I I N F O R M A C Y J N E J
Propozycje zagadnień do kontroli i oceny uczniów:
♦ rozumienie znaczenia informacji przesyłanych Internetem
podczas korzystania z usług elektronicznych,
♦ umiejętność sprawdzenia, czy strona WWW jest należycie
zabezpieczona, aby przesyłać za jej pomocą poufne dane,
♦ znajomość zalet i zastosowań podpisu elektronicznego,
♦ rozumienie zasad posługiwania się kluczami publicznym
i prywatnym,
♦ rozumienie względności bezpieczeństwa zaszyfrowanych
danych.
Uwaga!
Uczniowie podczas zajęć powinni dowiedzieć się, że Internet jest wyko-
rzystywany do działalności przestępczej. Istnieją sposoby umożliwiające
zdemaskowanie prób podszywania się pod innych i wykradania danych.
Korzystając z Internetu, uczniowie odszukują informacje o zasadach sto-
sowania podpisu elektronicznego. Informując o możliwościach zabez-
pieczania informacji za pomocą kluczy prywatnego i publicznego, na-
uczyciel podkreśla, że każde zabezpieczenie może zostać złamane.
Skuteczność włamywacza zależy tylko od zastosowanych środków.
5.7. Komputer a prawo
Lp.
1.
2.
Materiał
nauczania
Szczegółowe cele
Osiągnięcia ucznia
Zasady netykiety Wyjaśnienie znaczenia
netykiety – zbioru zasad
dotyczących korzystania
z poczty elektronicznej
oraz list dyskusyjnych
(T6)
Wytłumaczenie, iż
korzystanie z Internetu,
przeglądanie stron,
pobieranie programów
powoduje wkroczenie
w sferę regulacji
prawnych (T6)
Prawo
akorzystanie
z oprogramowania
komputerowego
Uczeń:
- wymienia i stosuje
w praktyce zasady
netykiety.
Uczeń:
- zna termin prawo
autorskie,
- rozumie, iż korzystanie
z owoców pracy
intelektualnej podlega
regulacjom prawnym
P R O G R A M N A U C Z A N I A T E C H N O L O G I I I N F O R M A C Y J N E J
3 3
Lp.
Materiał
nauczania
Szczegółowe cele
Osiągnięcia ucznia
Zrozumienie, że prawo
autorskie stanowi zbiór
przepisów chroniących
własność intelektualną
(T6)
Wyjaśnienie terminu
licencja (T6)
Wyjaśnienie różnic
pomiędzy typami
licencji: adware,
cardware, freeware,
GNU, GPL, OEM,
public domain,
shareware, licencja
jednostanowiskowa,
licencja grupowa (T6)
Wyjaśnienie zasad
korzystania z cudzych
materiałów (T6)
Rozumienie praw
przedruku i cytatu
3.
Licencje i ich
rodzaje
4.
Zasady prawne
korzystania
z cudzych
materiałów
5. Wybrane
fragmenty prawa
autorskiego
Wyjaśnienie, w jaki
sposób prawo autorskie
chroni własność
intelektualną (T6)
- korzysta
z licencjonowanego
oprogramowania
komputerowego,
- szanuje efekty pracy
innych.
Uczeń:
- rozumie różnice
pomiędzy typami
licencji.
Uczeń:
- wyjaśnia zasady
korzystania z cudzych
materiałów,
- wyjaśnia terminy
prawo przedruku i prawo
cytatu.
Uczeń:
- zna kryteria, jakie
musi spełniać praca,
aby chroniło ją prawo
autorskie,
- przestrzega zasad
prawa autorskiego.
Propozycje zagadnień do kontroli i oceny uczniów:
♦ rozumienie, że zasady korzystania z dóbr intelektualnych
obowiązują również w Internecie,
♦ znajomość zasad ochrony własności intelektualnej,
♦ rozumienie pojęcia licencja i różnic pomiędzy
jej odmianami.
3 4
P R O G R A M N A U C Z A N I A T E C H N O L O G I I I N F O R M A C Y J N E J
Uwaga!
Nauczyciel podkreśla, że licencja jest umową pomiędzy twórcą dzieła
a jego odbiorcą określającą warunki, na jakich odbiorca może korzystać
z dzieła. Omawia szkodliwość piractwa komputerowego i plagiatów.
5.8. Przyszłość przekazu informacji
Szczegółowe cele
Osiągnięcia ucznia
Uczeń:
- rozumie, dlaczego
przewidywanie
procesów społecznych
dotyczy również jego.
Uczeń:
- potrafi wymienić
nowe możliwości
i ograniczenia
związane z usługami
elektronicznymi.
Uczeń:
- rozumie zależności
pomiędzy
oczekiwaniami
użytkowników
systemów TI
i rozwiązaniami
technicznymi,
które je zaspokajają.
Uczeń:
- wymienia wady
i zalety TI,
- wymienia bariery
stojące na drodze
do zwiększenia
popularności TI
oraz sposoby ich
pokonywania.
Lp.
1.
Materiał
nauczania
Przewidywania
kierunków
rozwoju
2.
3.
Zastosowania
Internetu: e-nauka,
telepraca, handel
elektroniczny
Znaczenie
technologii
informacyjnej
w przekazie
informacji (R)
Wyjaśnienie wpływu
procesów społecznych
na życie jednostek (T6)
Rozumienie różnic
pomiędzy tradycyjnymi
i elektronicznymi
odmianami pracy,
nauki i handlu (T6)
Podkreślenie wad i zalet
usług internetowych
Sformułowanie
oczekiwań
użytkowników
i tendencji
rozwojowych TI
4.
Zalety i wady
technologii
informacyjnej
Wytłumaczenie, że TI
ma nie tylko zalety,
ale i wady (T6)
Poznanie barier
blokujących zwiększenie
popularności TI (T6)
P R O G R A M N A U C Z A N I A T E C H N O L O G I I I N F O R M A C Y J N E J
3 5
Lp.
Materiał
nauczania
Szczegółowe cele
Osiągnięcia ucznia
5. Wpływ Internetu
na rozwój
obywateli i państw
Wyjaśnienie
społecznych aspektów
rozwoju TI (T6)
6. Kierunki rozwoju
źródeł informacji
(R)
Wyjaśnienie przesłanek
umożliwiających
przewidywanie
kierunków rozwoju
źródeł informacji
Wskazanie kierunków
rozwoju źródeł
informacji (T6)
Uczeń:
- rozumie wpływ TI
na funkcjonowanie
społeczeństwa, podaje
przykłady
z najbliższego
otoczenia.
Uczeń:
- potrafi wyjaśnić,
na jakich podstawach
można przewidywać
kierunki rozwoju
źródeł informacji,
- w logiczny sposób
uzasadnia tendencje
rozwojowe.
Propozycje zagadnień do kontroli i oceny uczniów:
♦ rozumienie wpływu TI na funkcjonowanie społeczeństwa,
♦ znajomość nowych możliwości i ograniczeń związanych
z usługami świadczonymi na odległość,
♦ umiejętność logicznego powiązania przyczyn rozwoju TI
i skutków, do jakich ten rozwój prowadzi.
Uwaga!
Nauczyciel wskazuje na istnienie bezpośredniego związku pomiędzy
kierunkiem rozwoju społeczeństwa a przyszłością uczniów. Zwraca uwagę
na zależności między potrzebami użytkowników systemów TI a ich za-
spokajaniem i wpływem na społeczeństwo. Podkreśla, że do korzysta-
nia z usług internetowych konieczne jest spełnienie innych warunków
niż w przypadku usług tradycyjnych (np. e-nauka — brak bezpośred-
niego kontaktu z nauczycielem, konieczna samodyscyplina).
3 6
P R O G R A M N A U C Z A N I A T E C H N O L O G I I I N F O R M A C Y J N E J
5.9. Sprzęt TI
Lp.
1.
Materiał
nauczania
Zastosowania
i rola komputerów
2.
Budowa
komputera
Wytłumaczenie zasady
działania komputera
na schemacie blokowym
Wyjaśnienie roli
poszczególnych
podzespołów
w działaniu komputer
3.
Podzespoły
komputera:
jednostka
centralna, płyta
główna, procesor,
wentylator
procesora, pamięć
RAM, dysk twardy,
karta grafiki, stacja
dyskietek, karta
dźwiękowa, karta
sieciowa, modem,
napęd CD,
obudowa
Szczegółowe cele
Osiągnięcia ucznia
Wyjaśnienie przyczyn
popularności
komputerów (T6)
Wytłumaczenie
powodów, dla których
są stosowane urządzenia
wewnętrzne
i zewnętrzne (T6)
Uczeń:
- wymienia cechy
komputerów, które
wpływają na ich
popularność,
- podaje zastosowania
komputerów i te ich
cechy, które w danych
zastosowaniach są
najbardziej przydatne,
- zna przeznaczenie
urządzeń
wewnętrznych
i zewnętrznych.
Uczeń:
- podaje przeznaczenie
poszczególnych części
składowych
komputera,
- określa, jak zmieniają
się sygnały po przejściu
przez części składowe
komputera.
Uczeń:
- zna przeznaczenie
podstawowych
podzespołów
komputera,
- wie, jaki wpływ na
działanie komputera
ma pozbawienie go
danego podzespołu,
- prawidłowo wskazuje
lokalizację podzespołów
na schematach
blokowych.
P R O G R A M N A U C Z A N I A T E C H N O L O G I I I N F O R M A C Y J N E J
3 7
Lp.
Materiał
nauczania
Szczegółowe cele
Osiągnięcia ucznia
4. Urządzenia
zewnętrzne:
klawiatura,
monitor, skaner,
drukarka
Wyjaśnienie
przeznaczenia urządzeń
zewnętrznych i ich
istotnych parametrów
użytkowych
5. Optymalna
konfiguracja
sprzętowa
komputera
Wyjaśnienie terminu
optymalna konfiguracja
sprzętowa komputera (T6)
Poznanie kryteriów
doboru konfiguracji
sprzętowej komputera
(T6)
Uczeń:
- zna przeznaczenie
podstawowych
urządzeń zewnętrznych,
- rozumie, jaki wpływ
na własności użytkowe
urządzeń zewnętrznych
mają poszczególne
parametry.
Uczeń:
- rozumie termin
optymalna konfiguracja
sprzętowa komputera,
- logicznie uzasadnia
kolejność doboru
podzespołów.
Propozycje zagadnień do kontroli i oceny uczniów:
♦ rozumienie przyczyn popularności komputerów,
♦ znajomość ogólnej zasady działania komputera i rolę
poszczególnych podzespołów oraz urządzeń zewnętrznych,
♦ rozumienie wpływu parametrów podzespołów na ich
właściwości użytkowe,
♦ rozumienie zasad doboru optymalnej konfiguracji
sprzętowej komputera.
Uwaga!
Nauczyciel wskazuje przyczyny popularności komputerów i wyjaśnia
przeznaczenie poszczególnych bloków komputera. Podaje, do jakiego
bloku są montowane konkretne części. Omawia modułową budowę
komputera. Podkreśla konieczność prawidłowego doboru wszystkich
części składowych (jedna źle dobrana część powoduje pogorszenie wła-
ściwości użytkowych całego zestawu). Tłumaczy pojęcie optymalna konfi-
guracja sprzętowa komputera.
3 8
P R O G R A M N A U C Z A N I A T E C H N O L O G I I I N F O R M A C Y J N E J
5.10. System operacyjny
Lp.
1.
2.
Materiał
nauczania
Szczegółowe cele
Osiągnięcia ucznia
System operacyjny
Rola
oprogramowania
Wyjaśnienie roli
oprogramowania
w działaniu komputera
Popularne systemy
operacyjne
Linux: wady
i zalety
poszczególnych
dystrybucji
Linuksa
Wyjaśnienie przyczyn
istnienia różnych
systemów operacyjnych
(T6)
Poznanie pojęcia
dystrybucje Linuksa
Poznanie wad i zalet
systemu Linux
Uczeń:
- zna zadania BIOS-u
i systemu
operacyjnego.
Uczeń:
- wymienia kilka
popularnych systemów
operacyjnych,
- zna pojęcia interfejs
graficzny, interfejs tekstowy,
- zna pojęcie dystrybucje
Linuksa,
- wymienia wady
i zalety Linuksa.
Propozycje zagadnień do kontroli i oceny uczniów:
♦ znajomość możliwości, jakie oferują użytkownikowi BIOS,
system operacyjny i aplikacje,
♦ znajomość pojęcia dystrybucje Linuksa,
♦ znajomość zastosowań systemu Linux.
Uwaga!
Nauczyciel podkreśla różnice pomiędzy sprzętem a oprogramowaniem.
Przygotowuje uczniów do wprowadzenia pojęcia programowalność
komputerów.
P R O G R A M N A U C Z A N I A T E C H N O L O G I I I N F O R M A C Y J N E J
3 9
5.11. Aplikacje
Lp.
1.
Materiał
nauczania
Programowalność
i wielozadaniowość
Przeznaczenie
programów
komputerowych:
edycja tekstów,
opracowywanie
wyników
pomiarów,
prowadzenie
księgowości,
projektowanie
wspomagane
komputerowo
grafika
komputerowa,
edukacja, gry
komputerowe
Diagnostyka
i naprawa sprzętu
komputerowego
2.
Podstawowy zestaw
oprogramowania
Szczegółowe cele
Osiągnięcia ucznia
Wyjaśnienie na
praktycznych
przykładach terminu
programowalność
komputerów
Poznanie różnych
rodzajów aplikacji (T6)
Uczeń:
- właściwie używa
pojęcia wielozadaniowość
komputerów,
- podaje przykłady
praktycznego
wykorzystania
programowalności
komputerów.
Wyjaśnienie znaczenia
właściwego doboru
aplikacji dla
funkcjonalności
zestawu
komputerowego (T6)
Podanie zasad doboru
oprogramowania
Uczeń:
- rozumie różnice
pomiędzy
możliwościami
aplikacji należących
do tej samej grupy,
- zna zasady doboru
oprogramowania.
Propozycje zagadnień do kontroli i oceny uczniów:
♦ znajomość przykładów praktycznego wykorzystania
programowalności i wielozadaniowości komputerów,
♦ wiedzę o przeznaczeniu grup aplikacji,
♦ umiejętność logicznego rozumowania w celu właściwego
doboru oprogramowania.
4 0
P R O G R A M N A U C Z A N I A T E C H N O L O G I I I N F O R M A C Y J N E J
Uwaga!
Nauczyciel zwraca uwagę, że komputer jest maszyną uniwersalną, a je-
go możliwości w dużej mierze zależą od zastosowanego oprogramowa-
nia. Na przykładzie edytora tekstów instalowanego wraz z systemem
operacyjnym (np. WordPad) i specjalizowanej aplikacji (np. MS Word)
porównuje możliwości programów o podobnym przeznaczeniu.
5.12. Ochrona danych
Szczegółowe cele
Osiągnięcia ucznia
Uczeń:
- potrafi podać kryteria
oceny wartości zasobów
komputera,
- rozumie różnice
pomiędzy wartością
rynkową programu
a znaczeniem pliku
dla użytkownika.
Uczeń:
- rozróżnia fizyczne
i logiczne przyczyny
utraty danych,
- podaje przykłady
fizycznych i logicznych
przykładów utraty
danych.
Uczeń:
- rozumie pojęcie
odtajnianie danych,
- wie, jakie
niebezpieczeństwa
wiążą się z odtajnieniem
danych prywatnych
i służbowych,
- proponuje metody
zapobiegania
odtajnieniu danych.
Lp.
1.
Materiał
nauczania
Znaczenie
ochrony danych
Poznanie kryteriów
oceny wartości danych
(T6)
2.
Fizyczne i logiczne
przyczyny utraty
danych
Wyjaśnienie fizycznych
przyczyn utraty danych
Wyjaśnienie logicznych
przyczyn utraty danych
3.
Przyczyny
odtajnienia
danych
Poznanie różnych
powodów odtajniania
danych
P R O G R A M N A U C Z A N I A T E C H N O L O G I I I N F O R M A C Y J N E J
4 1
Lp.
4.
Materiał
nauczania
Zasady ochrony
zasobów
komputera
Dbałość o sprzęt
i pliki
5. Wirusy, robaki
i konie trojańskie
Profilaktyka
Kopie zapasowe
Szczegółowe cele
Osiągnięcia ucznia
Poznanie zasad
zapobiegania
uszkodzeniom
fizycznym
Rozumienie zasad
zapobiegania
uszkodzeniom
logicznym
Objaśnienie zasad
klasyfikacji szkodliwych
programów
Zaproponowanie
metod ochrony przed
działaniem szkodliwych
programów
Rozumienie roli kopii
zapasowych
Uczeń:
- zna zasady dbałości
o sprzęt komputerowy,
- zna zasady
postępowania
zmniejszające ryzyko
uszkodzeń logicznych.
Uczeń:
- zna różnice
w działaniu
poszczególnych
odmian szkodliwego
oprogramowania,
- stosuje w praktyce
metody ochrony
przed działaniem
szkodliwych
programów.
Propozycje zagadnień do kontroli i oceny uczniów:
♦ rozumienie niebezpieczeństw związanych z utratą
lub odtajnieniem danych,
♦ stosowanie w praktyce metod zapobiegania awariom sprzętu
oraz utracie i odtajnieniu danych,
♦ zainteresowanie doniesieniami popularnych publikacji
komputerowych na temat nowych wirusów i metod ochrony
przed nimi.
Uwaga!
Nauczyciel podkreśla, że największą wartość mają dane unikatowe.
Wskazuje na fakt, że nawet najlepszy sprzęt może ulec awarii. Zwra-
ca uwagę, jak ważne jest wyrobienie w sobie nawyków minimalizują-
cych prawdopodobieństwo wystąpienia awarii systemu komputerowe-
go. Kładzie nacisk na potrzebę tworzenia kopii zapasowych ważnych
danych.
4 2
P R O G R A M N A U C Z A N I A T E C H N O L O G I I I N F O R M A C Y J N E J
5.13. Utrzymywanie komputera w sprawności
Szczegółowe cele
Osiągnięcia ucznia
W
Pobierz darmowy fragment (pdf)