Dobrze wyćwiczony komputer
„Trening czyni mistrza” - dobrze znasz to powiedzenie. I chociaż komputer nie stanowi już dla Ciebie wielkiej niewiadomej, ciągle możesz dowiedzieć się o nim czegoś nowego. Zadania zawarte w tym zeszycie charakteryzują się różnym stopniem trudności i można je rozwiązywać w dowolnej kolejności, zależnie od posiadanej wiedzy.
Dzięki tym ćwiczeniom poszerzysz i utrwalisz znajomość najważniejszych zagadnień związanych z obsługą sprzętu komputerowego, dotyczących edycji tekstu i grafiki, wykorzystania różnych możliwości multimediów i arkuszy kalkulacyjnych oraz kwestii poruszania się i bezpieczeństwa w internecie. Zadania, które rozwiążesz, pomogą całej klasie w realizacji projektów znajdujących się zarówno w podręczniku, jak i w zeszycie ćwiczeń. Zdobędziesz również umiejętność wykorzystywania nowych technik informatycznych do komunikowania się.
Do zestawu została dołączona wyjątkowa płyta multimedialna, zawierająca mnóstwo ciekawych zadań, które zamienią naukę w inspirującą zabawę. Zagadki, kolorowanki, labirynty i inne ćwiczenia znajdujące się na płycie CD rozwiną w dziecku umiejętności logicznego myślenia oraz samodzielnego zdobywania wiedzy.
Komplet podręczników, zeszytów ćwiczeń oraz płyta z serii Informatyka Europejczyka pozwala uczniom zdobywać wiedzę poprzez zabawę, a nauczycielom ułatwia przekazywanie nowego materiału w interesujący i niebanalny sposób. Helion to największe wydawnictwo informatyczne w Polsce, które teraz pomaga zgłębić tajemnice świata komputerów także naszym dzieciom.
Otwórz swój Windows na świat!
Książki wchodzące w skład zestawu edukacyjnego Informatyka Europejczyka dla szkoły podstawowej, kl. 5. edycja: Windows XP, Linux Ubuntu, MS Office 2003, OpenOffice.org (Wydanie II):
Informatyka Europejczyka. Podręcznik do zajęć komputerowych dla szkoły podstawowej, kl. 5. Edycja: Windows XP, Linux Ubuntu, MS Office 2003, OpenOffice.org (Wydanie II)
Informatyka Europejczyka. Zeszyt ćwiczeń do zajęć komputerowych dla szkoły podstawowej, kl. 5. Edycja: Windows XP, Linux Ubuntu, MS Office 2003, OpenOffice.org (Wydanie II)
Informatyka Europejczyka. Poradnik metodyczny dla nauczycieli zajęć komputerowych w szkole podstawowej, kl. 4 - 6. Edycja: Windows XP, Windows Vista, Windows 7, Mac OS 10.5, Linux Ubuntu
Informatyka Europejczyka. Program nauczania do zajęć komputerowych w szkole podstawowej, kl. 4 - 6. Edycja Windows XP, Windows Vista, Windows 7, Mac OS 10.5, Linux Ubuntu. (Wydanie II)
Znajdź podobne książki
Ostatnio czytane w tej kategorii
Darmowy fragment publikacji:
Wszelkie prawa zastrzeżone. Nieautoryzowane rozpowszechnianie całości
lub fragmentu niniejszej publikacji w jakiejkolwiek postaci jest zabronione.
Wykonywanie kopii metodą kserograficzną, fotograficzną, a także kopiowanie
książki na nośniku filmowym, magnetycznym lub innym powoduje naruszenie
praw autorskich niniejszej publikacji.
Wszystkie znaki występujące w tekście są zastrzeżonymi znakami firmowymi
bądź towarowymi ich właścicieli.
Autorzy oraz Wydawnictwo HELION dołożyli wszelkich starań, by zawarte
w tej książce informacje były kompletne i rzetelne. Nie biorą jednak żadnej
odpowiedzialności ani za ich wykorzystanie, ani za związane z tym ewentualne
naruszenie praw patentowych lub autorskich. Autorzy oraz Wydawnictwo HELION
nie ponoszą również żadnej odpowiedzialności za ewentualne szkody wynikłe
z wykorzystania informacji zawartych w książce.
Redaktor prowadzący: Joanna Zaręba
Projekt okładki: ULABUKA
Ilustracja na okładce: Elżbieta Królikowska
Ilustracje w zeszycie ćwiczeń: Elżbieta Królikowska
Wydawnictwo HELION
ul. Kościuszki 1c, 44-100 GLIWICE
tel. 32 231 22 19, 32 230 98 63
e-mail: helion@helion.pl
WWW: http://helion.pl (księgarnia internetowa, katalog książek)
Drogi Czytelniku!
Jeżeli chcesz ocenić tę książkę, zajrzyj pod adres
http://helion.pl/user/opinie?cspx22
Możesz tam wpisać swoje uwagi, spostrzeżenia, recenzję.
ISBN: 978-83-246-2815-5
Copyright © Helion 2013
Wydanie II
Printed in Poland.
• Kup książkę
• Poleć książkę
• Oceń książkę
• Księgarnia internetowa
• Lubię to! » Nasza społeczność
SpiS treści
Drodzy Uczniowie! 5
Rozdział 1. Bezpieczne posługiwanie się komputerem i jego oprogramowaniem 7
Lekcja 1. Zaczynamy… 7
Lekcja 2. O początkach informatyki 10
Lekcja 3. Podstawowe czynności wykonywane w systemie Windows 12
Lekcja 4. Inne ważne czynności w systemie 15
Sprawdź, czy umiesz… 17
Podsumowanie 17
Rozdział 2. Internet 19
Lekcja 5. Bezpieczny internet, wyszukiwanie informacji w internecie 19
Lekcja 6. Poznajemy zasoby internetu 22
Lekcja 7. Realizacja projektu „Region Polski, w którym mieszkam” 23
Lekcja 8. Wysyłanie i odbieranie wiadomości
za pomocą poczty elektronicznej 25
Sprawdź, czy umiesz… 27
Podsumowanie 27
Rozdział 3. Nauka pisania na klawiaturze komputera 29
Lekcja 9. Praca z klawiaturą komputera 29
Sprawdź, czy umiesz… 31
Podsumowanie 31
Rozdział 4. Grafi ka komputerowa 33
Lekcja 10. Tajemnicze rysunki — rysunkowe sztuczki 33
Lekcja 11. Zrzut ekranu — wykorzystanie funkcji Print Screen 35
Lekcja 12. Tekst rysunkiem, rysunek tekstem 37
Lekcja 13. Jak wykrzywić krzywą? 40
Lekcja 14. Komputerowe rysunki — odbicie lustrzane, krzywa 42
Lekcja 15. Malujemy różności 44
Sprawdź, czy umiesz… 46
Podsumowanie 46
3
Kup książkęPoleć książkęRozdział 5. Edytory tekstu 48
Lekcja 16. Tworzymy listy numerowane i punktowane, sortujemy dane 48
Lekcja 17. Listy punktowane, zmiana wyglądu punktora 52
Lekcja 18. Wstawianie grafiki do dokumentu tekstowego 55
Lekcja 19. Tworzenie ilustrowanych dokumentów w edytorze tekstu 56
Lekcja 20. Tworzymy ozdobne napisy 59
Lekcja 21. Poznajemy inne ciekawe efekty 60
Sprawdź, czy umiesz… 63
Podsumowanie 63
Rozdział 6. Komputer w naszym otoczeniu 65
Lekcja 22. Komputery wokół nas 65
Sprawdź, czy umiesz… 68
Podsumowanie 68
Rozdział 7. Poznajemy przydatne programy 70
Lekcja 23. Kalkulator 70
Lekcja 24. Komputerowy kalendarz 73
Sprawdź, czy umiesz… 75
Podsumowanie 75
Rozdział 8. Prezentacja multimedialna 77
Lekcja 25. Prezentacja multimedialna — wprowadzenie 77
Lekcja 26. Tworzenie prostej prezentacji — korzystanie z szablonów 79
Lekcja 27. Ruch na slajdach 83
Lekcja 28. Samodzielne wykonanie prezentacji na wybrany temat 86
Sprawdź, czy umiesz… 88
Podsumowanie 88
Rozdział 9. Arkusz kalkulacyjny 90
Lekcja 29. Arkusz kalkulacyjny — pierwsze kroki 90
Lekcja 30. Proste zastosowania arkusza kalkulacyjnego
— działania arytmetyczne 93
Sprawdź, czy umiesz… 95
Podsumowanie 95
Bibliografia 97
Odpowiedzi 98
4
Spis treści
Kup książkęPoleć książkęrozDziAŁ 8.
prezentAcJA MULtiMeDiALnA
Lekcja 25. Prezentacja multimedialna — wprowadzenie 77
Lekcja 26. Tworzenie prostej prezentacji — korzystanie z szablonów 79
Lekcja 27. Ruch na slajdach 83
Lekcja 28. Samodzielne wykonanie prezentacji na wybrany temat 86
Sprawdź, czy umiesz… 88
Podsumowanie 88
Lekcja 25.
Zadanie 4 , lekcja 25
Temat: Prezentacja multimedialna — wprowadzenie
Ćwiczenie 1.
Do czego służy prezentacja multimedialna?
• . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .
• . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .
Ćwiczenie 2.
Podaj nazwę programu (lub programów) do tworzenia prezentacji multimedialnych
dostępnego na Twoim szkolnym komputerze.
• . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .
• . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .
• . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .
• . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .
Lekcja 25. Temat: Prezentacja multimedialna — wprowadzenie
77
Kup książkęPoleć książkęĆwiczenie 3.
Czy na podstawie wyglądu ikony potrafi sz rozpoznać plik
zawierający prezentację multimedialną? Jeśli tak, narysuj ją
poniżej. Jeśli nie, poproś nauczyciela o pomoc.
Ćwiczenie 4.
• Co to jest slajd? . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .
. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .
Miejsce na Twój rysunek.
• Wymień elementy, które może zawierać slajd. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .
. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .
• Aby otworzyć program, należy (wymień kolejne czynności):
•
•
•
. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .
. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .
. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .
• Aby otworzyć prezentację, należy (wymień kolejne czynności):
. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .
. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .
. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .
• Aby zamknąć prezentację, należy (wymień kolejne czynności):
•
•
•
•
•
•
. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .
. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .
. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .
• Aby zamknąć program, należy (wymień kolejne czynności):
•
•
•
. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .
. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .
. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .
Ćwiczenie 5.
W programie Impress utwórz slajd tytułowy do prezentacji Dzień Drzewa. Zapisz plik
na dysku.
Ćwiczenie 6.
Opisz kolejne etapy tworzenia slajdu tytułowego w programie Impress.
. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .
. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .
. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .
78
Rozdział 8. Prezentacja multimedialna
Kup książkęPoleć książkęĆwiczenie 7.
Utwórz w programie PowerPoint slajd tytułowy do prezentacji Kronika klasy.
Zapisz plik na dysku.
Ćwiczenie 8.
Opisz kolejne etapy tworzenia slajdu tytułowego w programie PowerPoint.
. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .
. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .
. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .
Ćwiczenie 9.
Porównaj pracę przy tworzeniu slajdu tytułowego w programach PowerPoint i Impress.
Co można zauważyć? Czy różnice w pracy z użyciem tych programów są duże?
Napisz, na czym polega główna różnica między tymi programami.
. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .
. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .
Lekcja 26.
Zadanie 4., lekcja 26.
Temat: Tworzenie prostej prezentacji — korzystanie z szablonów
Ćwiczenie 1.
Wymień kolejne czynności, które należy wykonać, aby stworzyć
prezentację multimedialną.
• . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .
• . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .
• . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .
• . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .
Ćwiczenie 2.
Kiedy mówimy, że prezentacja jest udana? Wymień najważniejsze cechy dobrej prezentacji.
• . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .
• . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .
Lekcja 26. Temat: Tworzenie prostej prezentacji — korzystanie z szablonów
79
Kup książkęPoleć książkę• . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .
• . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .
• . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .
Ćwiczenie 3.
Opracuj plan pracy do wybranej prezentacji (podkreśl wybrany temat): Dzień Drzewa,
Kronika klasy.
• . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .
• . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .
• . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .
• . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .
Ćwiczenie 4.
Podaj źródła, z jakich będziesz korzystać, przygotowując prezentację.
• . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .
• . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .
Ćwiczenie 5.
Załóżmy, że Twoja prezentacja będzie się składała z sześciu slajdów. Wymień ich tytuły.
Pierwszy — slajd tytułowy:
. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .
Drugi slajd:
. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .
Trzeci slajd:
. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .
Czwarty slajd:
. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .
Piąty slajd:
. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .
Szósty — slajd kończący:
. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .
80
Rozdział 8. Prezentacja multimedialna
Kup książkęPoleć książkęĆwiczenie 6.
Podaj nazwę programu, w którym przygotowujesz prezentację: . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .
Ćwiczenie 7. Ćwiczenie 6 , lekcja 26
Uzupełnij zdania dotyczące operacji na slajdach w programie wymienionym w poprzednim
ćwiczeniu.
• W celu wstawienia nowego slajdu należy . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .
. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .
• W celu usunięcia slajdu należy . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .
. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .
• W celu wycinania i kopiowania slajdów należy . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .
. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .
• W celu wklejenia slajdu należy . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .
. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .
Ćwiczenie 8.
Podaj nazwę wybranego przez siebie motywu prezentacji: . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .
Ćwiczenie 9.
Napisz, jakie informacje tekstowe zamierzasz umieścić na slajdach (co ma być ich treścią).
Pamiętaj, że nie powinien to być wykład, ale plan, który pomaga przedstawić zagadnienie.
Pierwszy — slajd tytułowy:
. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .
. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .
. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .
Drugi slajd:
. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .
. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .
. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .
Trzeci slajd:
. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .
. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .
. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .
Lekcja 26. Temat: Tworzenie prostej prezentacji — korzystanie z szablonów
81
Kup książkęPoleć książkęCzwarty slajd:
. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .
. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .
. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .
Piąty slajd:
. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .
. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .
. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .
Szósty — slajd kończący:
. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .
. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .
. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .
Ćwiczenie 10. Ćwiczenie 6 , lekcja 26
Jak ustawić tło pojedynczego slajdu lub jednocześnie wszystkich slajdów w programie
wymienionym w ćwiczeniu 6? Najpierw przećwicz na komputerze, dopiero potem
odpowiedz.
. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .
. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .
. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .
Ćwiczenie 11.
Aby zapisać prezentację, należy (wymień kolejne czynności):
• . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .
• . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .
• . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .
Ćwiczenie 12.
Zapisz prezentację w pliku o nazwie . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . w katalogu Prezentacje.
82
Rozdział 8. Prezentacja multimedialna
Kup książkęPoleć książkęLekcja 27.
Temat: Ruch na slajdach
Zadanie 3 , lekcja 27
Ćwiczenie 1. Ćwiczenie 12 , lekcja 26
Dodaj animacje i przejścia slajdów w prezentacji opracowanej przez Ciebie
w ćwiczeniu 12. (lekcja 26. w zeszycie ćwiczeń). Wymień zastosowane efekty.
W celu zastosowania animacji elementów na slajdzie:
• . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .
• . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .
• . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .
W celu zastosowania przejść pomiędzy slajdami:
• . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .
• . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .
• . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .
Ćwiczenie 2.
Stwórz nową prezentację na temat Bezpieczny komputer i internet. Wymień kolejne
czynności, które należy wykonać.
• . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .
• . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .
• . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .
Ćwiczenie 3.
Opracuj plan tworzenia prezentacji Bezpieczny komputer i internet.
• . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .
• . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .
• . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .
• . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .
Lekcja 27. Temat: Ruch na slajdach
83
Kup książkęPoleć książkęĆwiczenie 4.
Podaj źródła, z jakich będziesz korzystać, przygotowując prezentację.
• . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .
• . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .
Ćwiczenie 5. Ćwiczenie 7 , lekcja 25
Załóżmy, że Twoja prezentacja będzie się składała z pięciu slajdów. Wymień ich tytuły.
Pierwszy — slajd tytułowy — przygotowany przez Ciebie w ćwiczeniu 7. (lekcja 25).
Drugi slajd:
. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .
Trzeci slajd:
. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .
Czwarty slajd:
. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .
Piąty — slajd kończący:
. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .
Ćwiczenie 6. Ćwiczenie 5 , lekcja 26
Prezentację wykonaj w programie innym niż na poprzedniej lekcji (ćwiczenie 5).
Podaj nazwę programu: . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .
Ćwiczenie 7.
Podaj nazwę wybranego przez siebie motywu prezentacji: . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .
Ćwiczenie 8.
Napisz, jakie informacje tekstowe zamierzasz umieścić na slajdach (co ma być ich treścią).
Pamiętaj, że nie powinien to być wykład, ale plan, który pomaga przedstawić zagadnienie.
Pierwszy — slajd tytułowy:
. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .
. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .
. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .
84
Rozdział 8. Prezentacja multimedialna
Kup książkęPoleć książkęDrugi slajd:
. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .
. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .
. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .
Trzeci slajd:
. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .
. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .
. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .
Czwarty slajd:
. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .
. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .
. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .
Piąty — slajd kończący:
. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .
. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .
. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .
Ćwiczenie 9.
Jak ustawić tło pojedynczego slajdu lub jednocześnie wszystkich slajdów w programie,
w którym przygotowujesz prezentację? Najpierw przećwicz na komputerze, dopiero potem
odpowiedz.
. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .
. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .
Ćwiczenie 10.
Aby zapisać prezentację, należy (wymień kolejne czynności):
• . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .
• . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .
• . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .
Lekcja 27. Temat: Ruch na slajdach
85
Kup książkęPoleć książkęĆwiczenie 11.
Dodaj animacje i przejścia slajdów w opracowanej prezentacji.
Ćwiczenie 12.
Zapisz prezentację w pliku o nazwie . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . w katalogu Prezentacje.
Lekcja 28.
Zadanie 4 , lekcja 28
Temat: Samodzielne wykonanie prezentacji na wybrany temat
Ćwiczenie 1.
Dokończ zdania dotyczące zasad tworzenia prezentacji multimedialnej.
• Nie umieszczaj na slajdach zbyt dużej ilości . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .
• Dobierz rodzaj i krój . . . . . . . . . . . . . . . . . tak, aby tekst . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .
• Dobierz odpowiednio . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . , tak aby obrazowały treść . . . . . . . . . . . . . .
• Dobierz odpowiednio kolory . . . . . . . . . . . i . . . . . . . . . . . . . , tak aby ze sobą kontrastowały.
Dobierz tempo animacji tak, aby . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .
Ćwiczenie 2.
Przygotuj nową prezentację na temat Historia mojej rodziny
lub inny zatwierdzony przez nauczyciela. Wykorzystaj sposoby
formatowania slajdu poznane na lekcjach.
Wymień kolejne etapy tworzenia prezentacji.
. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .
. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .
. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .
. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .
Ćwiczenie 3.
Jak dopasować czcionkę do wybranego tła? . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .
. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .
Ćwiczenie 4.
Pokaz można uatrakcyjnić, wstawiając elementy grafi czne. Jak to zrobić?
. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .
. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .
86
Rozdział 8. Prezentacja multimedialna
Kup książkęPoleć książkę
Pobierz darmowy fragment (pdf)
Gdzie kupić całą publikację:
Informatyka Europejczyka. Zeszyt ćwiczeń do zajęć komputerowych dla szkoły podstawowej, kl. 5. Edycja: Windows XP, Linux Ubuntu, MS Office 2003, OpenOffice.org (Wydanie II)
Autor: Danuta Kiałka ,
Katarzyna Kiałka
Opinie na temat publikacji:
Inne popularne pozycje z tej kategorii:
Czytaj również:
Prowadzisz stronę lub blog? Wstaw link do fragmentu tej książki i współpracuj z Cyfroteką :