Darmowy fragment publikacji:
Wszelkie prawa zastrzeżone. Nieautoryzowane rozpowszechnianie całości
lub fragmentu niniejszej publikacji w jakiejkolwiek postaci jest zabronione.
Wykonywanie kopii metodą kserograficzną, fotograficzną, a także kopiowanie
książki na nośniku filmowym, magnetycznym lub innym powoduje naruszenie
praw autorskich niniejszej publikacji.
Wszystkie znaki występujące w tekście są zastrzeżonymi znakami firmowymi
bądź towarowymi ich właścicieli.
Autor oraz Wydawnictwo HELION dołożyli wszelkich starań, by zawarte
w tej książce informacje były kompletne i rzetelne. Nie biorą jednak żadnej
odpowiedzialności ani za ich wykorzystanie, ani za związane z tym ewentualne
naruszenie praw patentowych lub autorskich. Autor oraz Wydawnictwo
HELION nie ponoszą również żadnej odpowiedzialności za ewentualne szkody
wynikłe z wykorzystania informacji zawartych w książce.
Redaktor prowadzący: Tomasz Waryszak
Projekt okładki: ULABUKA
Wydawnictwo HELION
ul. Kościuszki 1c, 44-100 GLIWICE
tel. 32 231 22 19, 32 230 98 63
e-mail: helion@helion.pl
WWW: http://helion.pl (księgarnia internetowa, katalog książek)
Drogi Czytelniku!
Jeżeli chcesz ocenić tę książkę, zajrzyj pod adres
http://helion.pl/user/opinie/iecwog
Możesz tam wpisać swoje uwagi, spostrzeżenia, recenzję.
Materiały graficzne na okładce zostały wykorzystane za zgodą Shutterstock.
ISBN: 978-83-246-8192-1
Copyright © Helion 2015
Printed in Poland.
• Kup książkę
• Poleć książkę
• Oceń książkę
• Księgarnia internetowa
• Lubię to! » Nasza społeczność
SPIS TREŚCI
I ROK NAUKI
Zastosowanie komputera w życiu codziennym 7
Temat 1. Znaczenie komputera we współczesnym świecie . . . . . . . . . . . . . . . . 7
Temat 2. Co to jest informatyka i jakie są aspekty jej rozwoju? . . . . . . . . . . . . . 9
Temat 3. Na czym polega reprezentowanie i przetwarzanie informacji
przez człowieka i komputer? . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .11
Temat 4. Bezpieczna i higieniczna praca z komputerem . . . . . . . . . . . . . . . . .11
Temat 5. Prawo autorskie. Zagadnienia etyczne i prawne związane
z ochroną własności intelektualnej . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .13
Temat 6. Budowa komputera. Urządzenia służące do komunikowania się
z użytkownikiem. Przygotowanie zestawu komputerowego do pracy . . . . . . . .14
System operacyjny 18
Temat 7. Systemy operacyjne — różnice i podobieństwa . . . . . . . . . . . . . . . . .18
Temat 8. Pulpit, ikony pulpitu, instalacja oprogramowania . . . . . . . . . . . . . . .20
Temat 9. Zarządzanie danymi. Kompresja i dekompresja danych . . . . . . . . . . . .22
Temat 10. Rodzaje plików. Atrybuty plików. Wyszukiwanie plików
i folderów w systemie . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .24
Temat 11. Ochrona przed wirusami komputerowymi. . . . . . . . . . . . . . . . . . .26
Podstawy grafi ki 28
Temat 12. Importowanie grafi ki. Praca z programem grafi cznym GIMP . . . . . . . .28
Temat 13. Projekt „Wakacyjne wspomnienia”, czyli jak utworzyć oryginalną
kompozycję w programie GIMP z efektem przenikania fotografi i . . . . . . . . . .31
Temat 14. Projekt „Pocztówka z wakacji”, czyli jak wykonać w programie GIMP
fotomontaż z napisem?. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .33
Temat 15. Publikowanie własnych zdjęć w internecie. . . . . . . . . . . . . . . . . . .35
Praca z edytorem tekstu 37
Temat 16. Edytor tekstu — wprowadzenie. Zasady pracy z edytorem tekstu . . . . . .37
Temat 17. Edycja tekstu. Atrybuty czcionki. Akapity . . . . . . . . . . . . . . . . . . .39
Temat 18. Wstawianie symboli do tekstu. Tworzenie tabel . . . . . . . . . . . . . . . .41
Spis treści
3
Kup książkęPoleć książkęTemat 19. Realizacja projektu „Tworzymy gazetkę klasową”. Kolumny i tabulatory. . .42
Temat 20. Ciąg dalszy projektu — łączenie tekstu z grafiką, nagłówek
i stopka, przypisy, numerowanie stron, wydruk . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .44
Multimedia 48
Temat 21. Formy prezentacji w internecie. Multimedialne programy
edukacyjne. Praca z programem edukacyjnym. Pobieranie informacji
z różnych źródeł. Encyklopedie, internet . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .48
Temat 22. i 23. Programy i narzędzia do przekazu multimedialnego.
Praca z programem Windows Movie Maker. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .50
Internet i sieci 52
Temat 24. Sieci komputerowe. Rodzaje sieci, topologie, protokoły transmisji
danych w sieciach. Internet jako sieć rozległa WAN. Praca w sieci lokalnej
i globalnej . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .52
Temat 25. Jak zachować bezpieczeństwo podczas rozmów w sieci?
Zagrożenia i korzyści wynikające z korzystania z internetu . . . . . . . . . . . . . .54
Temat 26. Tworzenie dokumentu tekstowego na podstawie informacji
z internetu. Kopiowanie, wklejanie i formatowanie tekstu i obrazów . . . . . . . . .56
Obliczenia w arkuszach kalkulacyjnych 58
Temat 27. Arkusz kalkulacyjny — podstawowe pojęcia. Budowa arkusza,
edycja danych, tworzenie tabel . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .58
Temat 28. Rozwiązywanie zadań problemowych w arkuszu kalkulacyjnym.
Adresowanie względne. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .60
Temat 29. Podstawy tworzenia wykresów w arkuszu kalkulacyjnym.
Formatowanie danych wykresu . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .61
Temat 30. Rozwiązywanie w arkuszu zadań z zakresu różnych przedmiotów
z zastosowaniem adresowania względnego, bezwzględnego i mieszanego . . . . . .63
Bazy danych 64
Temat 31. Bazy danych — podstawowe pojęcia. Wykonywanie operacji
w gotowej bazie danych . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .64
Algorytmy 67
Temat 32. Pojęcie algorytmu. Rodzaje i sposoby zapisywania algorytmów.
Przykłady wykorzystania algorytmów do rozwiązywania zadań . . . . . . . . . . .67
Temat 33. Algorytmiczne rozwiązywanie problemów w arkuszu
kalkulacyjnym . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .69
4
Spis treści
Kup książkęPoleć książkęII ROK NAUKI
Budowa i zastosowanie komputera 71
Temat 1. Zagrożenia i korzyści wynikające ze stosowania komputerów
i powszechnego dostępu do informacji. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .71
System operacyjny 73
Temat 2. Jak zadbać o bezpieczeństwo komputera i danych?. . . . . . . . . . . . . . .73
Temat 3. Rozwiązywanie problemów, czyli jak korzystać z pomocy
i obsługi technicznej . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .74
Podstawy grafi ki 77
Temat 4. Rodzaje grafi ki. Podstawowe formaty grafi czne. . . . . . . . . . . . . . . . .77
Temat 5. Elektroniczna fotka z wakacji z animowanym napisem . . . . . . . . . . . .80
Temat 6. Tworzenie animacji . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .82
Praca z edytorem tekstu 84
Temat 7. Wstawianie do dokumentu obiektów: wzorów, symboli i dźwięków . . . . .84
Temat 8. Praca z dokumentem wielostronicowym — zakładka i hiperłącze . . . . . .87
Temat 9. i 10. Realizacja projektu „Folder o mojej szkole”. Układ strony,
kolumny, łączenie tekstu z grafi ką, sprawdzanie pisowni, wydruk . . . . . . . . . .88
Temat 11. Projektujemy zaproszenie na imprezę klasową.
Ustawienia strony, redagowanie treści, łączenie tekstu
z grafi ką, rozmieszczenie całości na stronie . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .91
Multimedia 93
Temat 12. Nagrywanie i odtwarzanie obrazu i dźwięku. . . . . . . . . . . . . . . . . .93
Temat 13. Prezentacje multimedialne — zasady pracy z programem
PowerPoint . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .94
Temat 14. i 15. Realizacja projektu do wyboru: „Organizujemy wycieczkę
klasową do ....”, „Moje miasto”, „Najpiękniejsze miejsca świata”, „Oferty biura
podróży”. Wstawianie nowych slajdów, animacje obiektów, przejścia między
slajdami, dźwięki. Pokaz wykonanych prezentacji . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .96
Internet i sieci 98
Temat 16. Usługi internetowe. Zakładanie konta pocztowego.
Przesyłanie i odbieranie wiadomości. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .98
Temat 17. Praca grupowa nad projektem „Prezentacja mojego regionu”.
Dyskusja na forum z zachowaniem zasad netykiety . . . . . . . . . . . . . . . . . 101
Spis treści
5
Kup książkęPoleć książkęTemat 18. i 19. „Prezentacja mojego regionu” — gromadzenie, selekcjonowanie
i przetwarzanie informacji pochodzących z różnych źródeł . . . . . . . . . . . . . 103
Temat 20. i 21. Projektowanie klasowej lub szkolnej witryny internetowej.
Podstawy HTML, grafika i muzyka na stronie . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 104
Obliczenia w arkuszach kalkulacyjnych 107
Temat 22. Obliczenia w arkuszu kalkulacyjnym — kalkulacja kosztów
wytworzenia gazetki klasowej i folderu oraz zorganizowania wycieczki
klasowej (kontynuacja projektów rozpoczętych w edytorze tekstu). . . . . . . . . 107
Temat 23. i 24. Rozwiązywanie w arkuszu kalkulacyjnym zadań problemowych
z zastosowaniem funkcji matematycznych i statystycznych JEŻELI,
LICZ.JEŻELI, ILE.NIEPUSTYCH itp. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 108
Bazy danych 111
Temat 25. Tworzenie bazy danych uczniów klasy. Kwerendy, czyli tworzenie
zapytań do utworzonej bazy danych . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 111
Algorytmy 113
Temat 26. Algorytmy porządkowania zbioru elementów . . . . . . . . . . . . . . . . 113
Temat 27. Tworzenie algorytmów w programie ELI 2.0 i analizowanie
ich działania. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 114
Temat 28. Środowisko Logomocja. Programowanie prostych rysunków w Logo.
Procedury pierwotne. Słowa i listy w Logo . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 116
Temat 29. Tworzenie własnych procedur — procedury własne w Logo. . . . . . . . 118
Temat 30. Tworzenie procedur z parametrem . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 119
Modelowanie i symulacje 121
Temat 31. Modelowanie i symulacja. Wykorzystanie do symulacji programów
komputerowych oraz interaktywnych map wyszukanych w internecie. . . . . . . 121
Temat 32. Symulowanie procesów z różnych dziedzin — matematyki, fizyki,
biologii, ekonomii. Wykorzystanie modeli do symulacji . . . . . . . . . . . . . . . 122
Podpowiedzi 124
I rok nauki . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 124
II rok nauki. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 125
Źródła zdjęć i ilustracji 128
6
Spis treści
Kup książkęPoleć książkęĆwiczenie 6 3
Sprawdź w podręczniku, podrozdział 2.2, a następnie połącz strzałkami obrazki
z właściwymi nazwami urządzeń znajdujących się poza obudową komputera.
monitor ciekłokrystaliczny LCD
monitor kineskopowy CRT
iPody
pendrive
router
słuchawki z mikrofonem
głośniki
kamera internetowa
skaner płaski
mysz komputerowa
16
Zastosowanie komputera w życiu codziennym
Kup książkęPoleć książkęTemat 10.
Rodzaje plików. Atrybuty plików. Wyszukiwanie plików
i folderów w systemie
Ćwiczenie 10 1
Połącz strzałką ikonę z rodzajem pliku lub elementem, który reprezentuje.
plik dokumentu tekstowego Microsoft Offi ce Word 2007
plik muzyczny (wygląd ikony charakterystyczny
dla zainstalowanego w systemie programu
Windows Media Player)
plik arkusza kalkulacyjnego Microsoft Offi ce Excel 2007
plik zapisanej strony WWW
przycisk Start w systemie Windows Vista
plik programu Microsoft Offi ce PowerPoint 2007
przycisk Start w systemie Windows XP
plik dokumentu tekstowego Microsoft Offi ce Word 2003
Ćwiczenie 10 2
Podkreśl zakończenia tych zdań, które są prawdziwe.
kliknij ikonę jego zapisu prawym przyciskiem myszy i wybierz opcję Właściwości.
Aby dowiedzieć się
więcej o danym pliku,
otwórz go i przejrzyj.
przenieś ten plik na pulpit.
24
System operacyjny
Kup książkęPoleć książkęTemat 14.
Projekt „Pocztówka z wakacji”, czyli jak wykonać w programie GIMP
fotomontaż z napisem?
Ćwiczenie 14 1
W programie GIMP wykonaj fotomontaż. W tym celu przeprowadź kolejno opisane
czynności:
• Otwórz w programie GIMP dwa obrazy z własnej kolekcji, z których jeden posłuży jako
tło obrazu (poniżej znajdują się przykładowe obrazy).
• Z przybornika wybierz Inteligentne nożyce
• W naszym ćwiczeniu obrazem pierwszoplanowym będzie widok gór. Zaznacz na nim
kontury, które zamieścisz na tle zachodzącego słońca. Pamiętaj, aby w pierwszy punkt
zaznaczenia kliknąć ostatni punkt.
.
• Po zaznaczeniu zatwierdź klawiszem Enter.
• Następnie wybierz polecenie Edycja/Skopiuj.
• W oknie z obrazem, które posłuży jako tło, wybierz polecenie Edycja/Wklej.
• Za pomocą narzędzia Przesunięcie
przesuń naklejony obrazek w odpowiednie
miejsce.
• Na zakończenie wybierz Warstwa/Zakotwicz warstwę.
Temat 14 Projekt „Pocztówka z wakacji”, czyli jak wykonać w programie GIMP fotomontaż z napisem?
33
Kup książkęPoleć książkę• Twój rysunek zmieni się w fotomontaż, taki jak prezentowany poniżej.
Ćwiczenie 14 2
Do fotomontażu wykonanego w poprzednim ćwiczeniu dołącz napis. W tym celu:
• Wybierz polecenie Warstwa/Nowa warstwa...., następnie polecenie Przezroczysta
i zatwierdź wybór, klikając OK.
• Kliknij znajdującą się w przyborniku ikonę
(zwróć uwagę, że w dolnej części
przybornika możesz zmieniać kolor, rozmiar i krój czcionki).
• W momencie zetknięcia wskaźnika myszy z obrazem wyświetli się okno Edytor tekstowy
programu GIMP. W oknie tym można napisać tekst, który ma się pojawić na wakacyjnej
fotografii (jak na poniższym rysunku).
34
Podstawy grafiki
Kup książkęPoleć książkęĆwiczenie 16 2
Na poniższym rysunku otocz pętlą każdy akapit tekstu.
Na zaprezentowanym rysunku są . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . (wpisz liczbę) akapity.
Ćwiczenie 16 3
Połącz strzałką zdania z ich właściwymi zakończeniami.
1. W celu niepozostawiania pojedynczych liter na końcu wiersza
używaj twardej
spacji.
przenieś tę literę klawiszem
Enter do następnego wiersza.
używaj klawisza,
Delete.
2. Między wyrazami
możesz stosować kilka
spacji.
3. Wstawiaj spację
stosuj zawsze pojedynczy
odstęp (spację).
stosuj podwójne odstępy.
po przecinku.
przed przecinkiem.
przed kropką.
4. Pomiędzy wierszami
klikaj kilka razy
klawiszem Enter.
możesz stosować różne
odstępy.
stosuj stałe odstępy.
38
Praca z edytorem tekstu
Kup książkęPoleć książkęTemat 17.
Edycja tekstu. Atrybuty czcionki. Akapity
Ćwiczenie 17 1
Każde z zaprezentowanych okien połącz strzałką z odpowiednim opisem.
W programie Microsoft Offi ce Word 2007:
okno tworzenia tabeli
zmiana kroju czcionki
wstawianie tekstu ozdobnego
wyrównania tekstu
W programie Microsoft Offi ce Word 2003:
przycisk Pokaż wszystko
Galeria WordArt
przycisk Zamknij
okno Kolumny
Temat 17 Edycja tekstu. Atrybuty czcionki. Akapity
39
Kup książkęPoleć książkęĆwiczenie 24 2
Podpisz rysunki odpowiednimi nazwami umieszczonymi w ramkach.
. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .
. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .
. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .
topologia
magistrali
topologia gwiazdy
topologia
pierścienia
Ćwiczenie 24 3
Dopasuj nazwy według wzoru.
TCP/IP
adres IP
Sieć rozległa WAN
to niepowtarzalny adres każdego urządzenia w sieci.
to ogólnoświatowa, bardzo rozległa sieć.
charakteryzuje się tym, że wyznaczony jest jeden
komputer, na którym instaluje się sieciowy system
operacyjny oraz przechowuje dane i programy
udostępniane stacjom roboczym.
Sieć typu klient-serwer
protokół sieciowy, który umożliwia komunikowanie
się komputerów w internecie.
Temat 24 Sieci komputerowe. Rodzaje sieci, topologie, protokoły transmisji danych w sieciach
53
Kup książkęPoleć książkęĆwiczenie 24 4
Oceń prawdziwość podanych zdań. Wybierz P, jeśli zdanie jest prawdziwe, lub F — jeśli jest
fałszywe.
W sieci lokalnej
możliwe są
między innymi
następujące
działania:
jednoczesna praca wielu osób nad jednym dokumentem
przeglądanie, zapisywanie i kasowanie zasobów wszystkich użytkowników
zapisywanie efektów pracy na innych komputerach w sieci
komunikacja użytkowników
współużytkowanie zasobów, na przykład plików, programów, drukarek
sieciowych, skanera
P
P
P
P
P
F
F
F
F
F
Temat 25.
Jak zachować bezpieczeństwo podczas rozmów w sieci?
Zagrożenia i korzyści wynikające z korzystania z internetu
Ćwiczenie 25 1
W tabeli poniżej znajdują się zdania dotyczące korzyści oraz zagrożeń płynących z internetu.
Połącz strzałką według wzoru, co jest korzyścią, a co zagrożeniem.
wyszukiwanie informacji
oszustwa internetowe
szybkie porozumiewanie się nawet z najdalszymi zakątkami świata
rozwijanie zainteresowań z różnych dziedzin
korzystanie z bankowości elektronicznej
wymiana doświadczeń w danej dziedzinie lub korzystanie z porad
fachowców
rozsyłanie spamu i wirusów
wymiana plików
uzależnienia od internetu
nieaktualne, nieprawdziwe informacje
rozrywka, fi lmy, muzyka
udział w kursach, szkoleniach, seminariach
korzyści
zagrożenia
54
Internet i sieci
Kup książkęPoleć książkęTemat 26.
Tworzenie dokumentu tekstowego na podstawie informacji z internetu.
Kopiowanie, wklejanie i formatowanie tekstu i obrazów
Ćwiczenie 26 1
Sprawdź, a następnie otocz pętlą polecenie, które służy do zapisywania obrazów z internetu.
Drukuj obraz...
Wyślij obraz pocztą e-mail...
Otwórz łącze
Zapisz obraz jako...
Kopiuj...
Ćwiczenie 26 2
To kontury państw Europy. Odszukaj w internecie mapę Europy i na jej podstawie wpisz
nazwy co najmniej 10 państw.
56
Internet i sieci
Kup książkęPoleć książkęTemat 30.
Rozwiązywanie w arkuszu zadań z zakresu różnych przedmiotów
z zastosowaniem adresowania względnego, bezwzględnego i mieszanego
Ćwiczenie 30 1
Sporządź w arkuszu kalkulacyjnym tabelę według wzoru i wykonaj obliczenia.
Ćwiczenie 30 2
Zaprojektuj tabelę jak poniżej. Wpisz taką formułę, aby po jej skopiowaniu poprawne były
wszystkie wyniki.
(Podpowiedź na końcu książki)
Ćwiczenie 30 3
Ala otrzymuje od września kieszonkowe w wysokości zaprezentowanej w poniższej tabeli.
W każdym miesiącu odkłada 7 zł. Oblicz, ile pieniędzy może wydać w każdym miesiącu i ile
ich zgromadzi łącznie na koniec lipca. Sporządź tabelę według poniższego wzoru i wykonaj
obliczenia.
Temat 30 Rozwiązywanie w arkuszu zadań z zakresu różnych przedmiotów
63
Kup książkęPoleć książkę 4. Wyprowadź wynik: x.
5. Koniec algorytmu.
To algorytm . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .
dzielenia
dwóch liczb
dodawania
3 liczb
mnożenia
3 liczb
mnożenia
2 liczb
odejmowania
2 liczb
Algorytm zapisano w postaci . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .
opisu słownego
listy kroków
schematu blokowego
Ćwiczenie 32 3
To algorytm dodawania dwóch liczb. Wpisz instrukcje do właściwych skrzynek.
x: = a + b
Koniec
Wyprowadź
x
Wprowadź
(a, b)
Start
Ćwiczenie 32 4
Przyporządkuj nazwy do właściwych schematów blokowych.
(Podpowiedź na końcu książki)
Algorytm liniowy
Algorytm sprawdzający, która z podanych dwóch liczb x, y jest mniejsza
Algorytm podnoszenia liczby a do drugiej i trzeciej potęgi
Algorytm warunkowy
W miejscu kropek napisz nazwy skrzynek.
68
Algorytmy
Kup książkęPoleć książkęKup książkęPoleć książkę
Pobierz darmowy fragment (pdf)