Darmowy fragment publikacji:
Wszelkie prawa zastrzeżone. Nieautoryzowane rozpowszechnianie całości lub fragmentu niniejszej
publikacji w jakiejkolwiek postaci jest zabronione. Wykonywanie kopii metodą kserograficzną,
fotograficzną, a także kopiowanie książki na nośniku filmowym, magnetycznym lub innym
powoduje naruszenie praw autorskich niniejszej publikacji.
Wszystkie znaki występujące w tekście są zastrzeżonymi znakami firmowymi bądź towarowymi
ich właścicieli.
Autor oraz Wydawnictwo HELION dołożyli wszelkich starań, by zawarte
w tej książce informacje były kompletne i rzetelne. Nie biorą jednak żadnej odpowiedzialności
ani za ich wykorzystanie, ani za związane z tym ewentualne naruszenie praw patentowych lub
autorskich. Autor oraz Wydawnictwo HELION nie ponoszą również żadnej odpowiedzialności
za ewentualne szkody wynikłe z wykorzystania informacji zawartych w książce.
Redaktor prowadzący: Ewelina Burska
Projekt okładki: Jan Paluch
Materiały graficzne na okładce zostały wykorzystane za zgodą Shutterstock.
Wydawnictwo HELION
ul. Kościuszki 1c, 44-100 GLIWICE
tel. 32 231 22 19, 32 230 98 63
e-mail: helion@helion.pl
WWW: http://helion.pl (księgarnia internetowa, katalog książek)
Drogi Czytelniku!
Jeżeli chcesz ocenić tę książkę, zajrzyj pod adres
http://helion.pl/user/opinie?inksza
Możesz tam wpisać swoje uwagi, spostrzeżenia, recenzję.
Materiały do rozdziałów 3 i 5 można znaleźć pod adresem:
ftp://ftp.helion.pl/przyklady/inksza.zip
ISBN: 978-83-246-6381-1
Copyright © Helion 2013
Printed in Poland.
• Kup książkę
• Poleć książkę
• Oceń książkę
• Księgarnia internetowa
• Lubię to! » Nasza społeczność
Spis treści
Wstęp .................................................................................................... 7
Rozdział 1. Filtry i rozszerzenia ................................................................ 9
Filtry ....................................................................................................................................... 9
Tworzenie filtrów — wykorzystanie okna dialogowego Edytor filtrów… ........... 11
Wykorzystanie filtrów predefiniowanych ................................................................ 16
Rozszerzenia ........................................................................................................................ 31
Opis wybranych rozszerzeń ........................................................................................ 34
Rozdział 2. Wektoryzacja grafik rastrowych ............................................ 53
Trasowanie jednoprzebiegowe (jednopasmowe) ........................................................... 55
Trasowanie wieloprzebiegowe (wielopasmowe) ............................................................ 57
Dodatkowe ustawienia i optymalizacja ........................................................................... 61
Tryb SIOX ........................................................................................................................... 63
Konkluzja ............................................................................................................................. 64
Rozdział 3. Część praktyczna ................................................................. 65
Diagramy ............................................................................................................................. 66
Tworzenie logo z grafiki bitmapowej .............................................................................. 74
Refleksy i odbicia ................................................................................................................ 79
Przycisk .......................................................................................................................... 79
Kula ................................................................................................................................ 83
Diamenty ............................................................................................................................. 89
Witraż ................................................................................................................................ 100
Atak klonów ................................................................................................................ 106
Box ................................................................................................................................ 113
Projektowanie szablonu (layoutu) strony internetowej .............................................. 126
Założenia wstępne ...................................................................................................... 126
Projekt ................................................................................................................................ 133
Kup książkęPoleć książkę4
Inkscape. Zaawansowane funkcje programu
Rozdział 4. Wprowadzenie do języka SVG ...............................................145
Słowo wstępne .................................................................................................................. 145
Ogólna postać i zasady tworzenia dokumentu ............................................................. 146
W czym edytować ...................................................................................................... 146
Podstawowe reguły składni ....................................................................................... 148
Atrybuty prezentacji i reguły CSS ............................................................................ 153
SVG i skrypty .............................................................................................................. 159
Domyślny obszar widoku i układ odniesienia ....................................................... 160
Obszar widoku użytkownika .................................................................................... 164
Podstawowe elementy języka .......................................................................................... 167
Elementy wizualne ..................................................................................................... 167
Elementy grupujące ................................................................................................... 183
Pozostałe elementy ..................................................................................................... 186
Kolorystyka i kontur ........................................................................................................ 187
Kolor wypełnienia i konturu — jednostki barwy .................................................. 187
Szerokość konturu ..................................................................................................... 190
Styl konturu ................................................................................................................ 191
Przezroczystość ........................................................................................................... 193
Reguły wypełniania .................................................................................................... 194
Gradienty ..................................................................................................................... 195
Deseń ........................................................................................................................... 201
Przycinanie i maskowanie ............................................................................................... 204
Przycinanie .................................................................................................................. 205
Maskowanie ................................................................................................................ 206
Transformacje ................................................................................................................... 208
Translacja .................................................................................................................... 208
Skalowanie ................................................................................................................... 209
Rotacja ......................................................................................................................... 211
Pochylenie ................................................................................................................... 212
Macierz transformacji ............................................................................................... 213
Sekwencje transformacji ........................................................................................... 213
Filtry ................................................................................................................................... 214
Przeglądarki plików SVG ................................................................................................ 216
Rozdział 5. Zaawansowane funkcje programu i języka SVG .......................221
Personalizacja edytora ..................................................................................................... 221
Tworzenie szablonów ................................................................................................ 222
Import filtrów ............................................................................................................. 223
Import palety kolorów ............................................................................................... 224
Kup książkęPoleć książkę
Spis treści
5
Import znaczników .................................................................................................... 226
Edycja grafik bitmapowych z poziomu edytora w systemie Windows ............... 227
Przestrzeń barw CMYK i profile kolorów .................................................................... 227
System zarządzania kolorem — CMS (ang. Color Management System) ......... 228
Ekranowa próba kolorów (Symulowanie wyjścia) ................................................ 228
Zakładka CMS okna dialogowego Wypełnienie i kontur… ................................ 231
Konwersja systemu barw — RGB w CMYK ........................................................... 233
Dodawanie łączy i obsługa zdarzeń ............................................................................... 235
Łącza ............................................................................................................................ 235
Zdarzenia ..................................................................................................................... 236
Metadane dokumentu SVG ............................................................................................ 238
Umieszczanie grafiki SVG w dokumencie (X)HTML ................................................. 240
Element embed ...................................................................................................... 241
Element img ........................................................................................................... 242
Element object ....................................................................................................... 243
Element iframe ...................................................................................................... 243
Grafika SVG jako tło elementów ............................................................................. 244
Inline SVG ................................................................................................................... 245
A co, jeśli przeglądarka nie obsługuje formatu SVG? ........................................... 248
Konsola XML .................................................................................................................... 249
Jak korzystać z konsoli .............................................................................................. 249
Przykład zastosowania konsoli XML ....................................................................... 251
SVG i ECMAScript .......................................................................................................... 252
Animacje i interakcja ................................................................................................. 253
Dynamiczne tworzenie dokumentu ........................................................................ 260
Dodatek A. Podstawowe skróty klawiszowe .......................................... 269
Operacje plikowe i drukowanie ...................................................................................... 269
Narzędzia ........................................................................................................................... 269
Okna ................................................................................................................................... 270
Zaznaczanie ....................................................................................................................... 271
Obiekt tekstowy ................................................................................................................ 271
Warstwy ............................................................................................................................. 271
Operacje na obiektach ..................................................................................................... 272
Skalowanie widoku .......................................................................................................... 272
Dodatek B. Właściwości CSS w języku SVG ............................................ 275
Skorowidz .......................................................................................... 287
Kup książkęPoleć książkę6
Inkscape. Zaawansowane funkcje programu
Kup książkęPoleć książkęRozdział 1.
Filtry i rozszerzenia
Filtry
Filtry w Inkscapie pozwalają wprowadzić wiele zmian w wyglądzie obiektów,
które są niemożliwe do uzyskania, jeśli manipuluje się jedynie węzłami
czy innymi właściwościami obiektów. Takie efekty jak nadanie obiektowi
cienia bądź zaawansowane manipulowanie barwą obiektu mogą być
oczywiście uzyskane innymi metodami, jednak nie dość że często okazują
się trudniejsze w wykonaniu, to jeszcze dodatkowo zwiększają objętość
dokumentu i zaciemniają kod SVG, pozbawiając go semantyki.
Program obsługuje dużą część deklaratywnych filtrów podstawowych (tj.
filtrów prostych), które są przewidziane w dokumentacji SVG. „Deklara-
tywne” oznacza, iż dają z góry zdefiniowany efekt, częściowo uzależniony
od ich ustawień. W tej beczce miodu niestety znajdzie się łyżka dziegciu, któ-
rą jest niepełna obsługa filtrów nawet przez najnowsze wersje przeglądarek.
Działanie filtrów jest odmienne od tego, do jakiego przyzwyczaiły nas edyto-
ry grafiki rastrowej. Różnica dotyczy możliwości usunięcia wcześniej nało-
żonych filtrów i przywrócenia oryginalnego wyglądu obiektu bez naruszenia
struktury dokumentu (rysunek 1.1). W przeciwieństwie do efektów LPE
filtry mogą zostać nałożone na każdy obiekt (lub grupę obiektów), ponie-
waż obszarem ich działania są widoczne piksele, a nie specyficzne właści-
wości obiektów w dokumencie.
Ponieważ filtry zmieniają sposób wyświetlania obiektów (bez ich modyfi-
kacji), istotne znaczenie ma priorytet (tj. kolejność) operacji wykonywa-
nych na obiekcie. Przypuśćmy, że został on przekształcony, później został
Kup książkęPoleć książkę10
Inkscape. Zaawansowane funkcje programu
Rysunek 1.1.
Filtr nałożony na
obiekt można
w każdej chwili
wyłączyć lub usunąć,
co nie zmienia danych
opisujących obiekt
w dokumencie SVG
na niego nałożony efekt ścieżki, a na koniec filtr. Jaki będzie ostateczny wy-
gląd obiektu? Czy każda z operacji będzie wykonywana na obiekcie, który
jest wynikiem wcześniejszego etapu, czy też nie? Okazuje się, iż ich kolej-
ność jest ściśle określona i całkowicie niezależna od nas. Najwyższy priorytet
z wymienionych ma nałożenie efektu ścieżki. Nawet gdy efekt LPE zostanie
nałożony na obiekt po wcześniejszym przekształceniu, obiektem źródło-
wym dla efektu będzie obiekt bez przekształceń. Nałożenie filtra ma niż-
szy priorytet i wykonywane jest na obiekcie, którego wygląd jest podyk-
towany nałożonym efektem ścieżki. Końcowym etapem są transformacje,
jednak tylko wtedy, gdy zostały zapisane w dokumencie SVG jako wartość
atrybutu transform. Piszę tu o tym, ponieważ opisany schemat działania
ma kluczowe znaczenie dla ostatecznej formy obiektów (rysunek 1.2).
Rysunek 1.2.
Kolejność operacji
— nakładanie efektu
LPE, nakładanie filtra,
przekształcenie —
wpływających na
ostateczny wygląd
obiektu
W tym rozdziale są wykorzystywane głównie dwa terminy: Efekt oraz Filtr
złożony lub krócej Filtr. W języku SVG te terminy nie występują, zamiast
tego jest mowa wyłącznie o Filtrach i Filtrach podstawowych (ang. Filter
primitives). Ponieważ w Inkscapie Efekt jest synonimem określenia Filtr
podstawowy, również i ja zastosowałem takie nazewnictwo. Szczegółowy
opis filtrów podstawowych i przykłady ich wykorzystania znajdują się
na stronie konsorcjum W3C: http://www.w3.org/TR/SVG11/filters.html.
Kup książkęPoleć książkęRozdział 1. Filtry i rozszerzenia
11
Tworzenie filtrów — wykorzystanie
okna dialogowego Edytor filtrów…
Z filtrów możemy skorzystać na dwa sposoby. Pierwszym jest użycie filtrów
predefiniowanych (tj. zintegrowanych z edytorem), drugim — samo-
dzielne stworzenie filtrów złożonych. W celu stworzenia filtra musimy po-
służyć się oknem Edytor filtrów…, które otwieramy z menu Filtry/Edytor
filtrów… W oknie (rysunek 1.3) możemy wyróżnić kilka sekcji, a każda
odpowiada za inne działanie.
Rysunek 1.3.
Okno dialogowe
Edytor filtrów…
do tworzenia filtrów,
edycji filtrów i ich
składowych oraz
nakładania filtrów
na obiekt
Znaczenie sekcji widocznych na rysunku jest następujące:
Wybór efektu (sekcja niebieska) — tutaj wybieramy efekt, który ma
być częścią tworzonego filtra. Wyboru dokonujemy z listy widocznej
w górnej części sekcji, a zatwierdzamy go przyciskiem Dodaj efekt.
W dolnej części okna jest wyświetlany krótki opis efektu aktualnie
pokazywanego na liście.
Parametry efektu; Ustawienia filtra (sekcja pomarańczowa) — każdy
z efektów posiada szereg ustawień (charakterystycznych tylko dla
niego), które możemy zmieniać w zależności od potrzeb w zakładce
Parametry efektu. Druga zakładka, Ustawienia filtrów, służy do zmiany
ustawień aktywnego filtra złożonego.
Tworzenie, wybór i nakładanie filtra (sekcja czerwona) —
wyszczególnione są tutaj wszystkie utworzone przez nas filtry.
Każdy może być (niezależnie od pozostałych) nałożony na obiekt,
Kup książkęPoleć książkę12
Inkscape. Zaawansowane funkcje programu
zdjęty z obiektu, a także zduplikowany bądź usunięty z dokumentu.
Kliknięcie przycisku Nowy tworzy nowy filtr złożony.
Wybór źródła oraz ustalenie relacji pomiędzy efektami (sekcja zielona)
— tutaj określamy źródło danych dla każdego efektu oraz wzajemne
relacje między wszystkimi efektami tworzonego filtra złożonego.
Źródłem danych niezbędnych do pracy filtra są piksele. Dzięki nim, a kon-
kretnie dzięki wykonywanym obliczeniom matematycznym, filtr jest w stanie
wykreować odpowiedni, charakterystyczny dla siebie, efekt wizualny. Zależ-
nie od pochodzenia pikseli możemy mówić o typie źródła lub po prostu
o źródle. Domyślnym (zaproponowanym przez program) źródłem każdego
efektu jest obiekt, na który filtr został nałożony lub — w przypadku filtra zło-
żonego — wyjście poprzedniego efektu. Wzajemne relacje między poszcze-
gólnymi efektami przedstawiono w sekcji zielonej okna Edytor filtrów…,
widocznego na rysunku 1.3. Źródło możemy zmienić, przeciągając grot
strzałki przy nazwie efektu na jedno z dostępnych źródeł (po prawej stronie
sekcji zielonej) lub jeden z wcześniej dodanych efektów. Pojedyncze kliknię-
cie grotu spowoduje przywrócenie domyślnego źródła wybranego efektu.
Możliwym źródłem filtra podstawowego, opisywanym w dokumentacji
języka SVG i widocznym w oknie Edytor filtrów…, są:
Źródło grafiki — źródłem jest obiekt, na który filtr zostanie nałożony.
Źródło krycia — źródłem jest krycie obiektu, na który został nałożony
efekt. Odpowiednikiem krycia o wartości 100 jest barwa czarna,
a krycia o wartości 0 — barwa biała. W innych przypadkach jest
nim jeden z odcieni szarości.
Obrazek tła — źródłem są piksele pod obiektem, na który został
nałożony efekt.
Krycie tła — źródłem jest krycie pikseli pod obiektem, na który został
nałożony efekt.
Wypełnienie — źródłem jest wypełnienie obiektu (ten typ źródła
w tej chwili nie jest obsługiwany przez program Inkscape).
Kontur — źródłem jest kontur obiektu (ten typ źródła w tej chwili
nie jest obsługiwany przez program Inkscape).
W dokumentacji języka jest wzmianka o atrybucie enable-background,
którego obecność może okazać się konieczna, by rezultat działania filtra był
prawidłowo wyświetlany w przypadku stosowania dwóch źródeł: Obrazek tła
Kup książkęPoleć książkęRozdział 1. Filtry i rozszerzenia
13
i Krycie tła. Zastosowanie wspomnianego atrybutu na elemencie dokumentu
SVG wymusza zachowanie kopii tła elementu. Atrybut możemy ustawić
ręcznie lub zmienić, po czym przywrócić wartość parametru Tryb przenikania
którejkolwiek z warstw. Spowoduje to ustawienie na stałe tego atrybutu
(z wartością new) w całym dokumencie.
W sekcji czerwonej na rysunku 1.3 są pokazane wszystkie filtry dodane do
dokumentu. Lista zawiera zarówno filtry utworzone przez nas, jak i filtry
predefiniowane nałożone wcześniej na obiekty. Każdy z nich można edyto-
wać, co w skrócie polega na modyfikowaniu efektów, z których filtr się skła-
da, oraz wykonywaniu innych prostych operacji, jak duplikowanie filtra
czy zmienianie jego nazwy. Aby filtr mógł być edytowany, wpierw należy
go zaznaczyć, co spowoduje wyróżnienie go szarym kolorem. W tym celu
wystarczy go kliknąć, jeśli nie jest zaznaczony: zostanie wyróżniony i pro-
gram wyświetli efekty, z których filtr się składa (sekcja zielona). Gdy na
nazwie filtra uruchomimy podręczne menu, ujrzymy zgromadzone w nim
trzy polecenia: Powiel, Usuń i Zmień nazwę. Znaczenie dwóch ostatnich
jest oczywiste. Wybranie pierwszego spowoduje skopiowanie aktywnego
filtra i dodanie go na listę filtrów pod zmienioną nazwą. Usunięcie filtra
jest związane z usunięciem go ze struktury dokumentu, a więc z przywró-
ceniem oryginalnego wyglądu wszystkich obiektów, na które taki filtr zo-
stał wcześniej nałożony.
Efekty aktywnego filtra zostały zebrane w sekcji zielonej na rysunku 1.3.
By edytować jeden z nich, należy go najpierw zaznaczyć. Jeśli efekt nie jest
zaznaczony, kliknięcie jego nazwy spowoduje wyróżnienie go i wyświetlenie
indywidualnych ustawień w zakładce Parametry efektu w sekcji pomarań-
czowej. Parametry efektów mogą być ustalane poprzez wpisanie wartości
liczbowej w odpowiednim polu lub przesunięcie suwaków — zawsze zależy
to od danego efektu. W przypadku efektów, w których przewidziano zmianę
parametrów za pomocą suwaków (tak jak w filtrze Rozmycie gaussowskie),
czasami obok suwaków będzie wyświetlany przycisk Połącz, kontrolujący
sposób ich przesuwania. Wciśnięty przycisk wymusza przesuwanie wszyst-
kich suwaków razem, a gdy jest nieaktywny, suwaki mogą być przesuwa-
ne niezależnie od siebie. Kolejność efektów widocznych w sekcji zielonej
może być dowolnie zmieniana poprzez przeciągnięcie wybranego efektu na
jedną z dostępnych pozycji — wyżej lub niżej w stosunku do aktualnej.
Po puszczeniu klawisza myszy program automatycznie połączy efekt z po-
zostałymi efektami widocznymi w oknie. Gdy kursor myszy znajduje się
w sekcji efektów, również i tutaj jest możliwe skorzystanie z menu pod-
ręcznego. Po jego uruchomieniu zobaczymy dwa polecenia: Duplikuj oraz
Kup książkęPoleć książkę14
Inkscape. Zaawansowane funkcje programu
Usuń. Wywołanie pierwszego duplikuje efekt i dołącza go na koniec struk-
tury efektów aktywnego filtra. Drugie polecenie usuwa aktywny efekt z edy-
towanego filtra złożonego.
Okno edytora filtrów nie jest jedynym sposobem na korzystanie z filtrów
w programie Inkscape. Filtry Rozmycie gaussowskie oraz Mieszanie są także
dostępne z poziomu okna Wypełnienie i kontur… (pierwszy z wymienionych)
oraz okna Warstwy… (drugi z wymienionych).
Utworzony przez nas filtr nie jest bezpośrednio powiązany z żadnym kon-
kretnym obiektem. Gdy znajduje się na liście filtrów w oknie edycji, może
zostać zastosowany na dowolnej liczbie obiektów. Musimy jednak pa-
miętać, iż wprowadzając zmiany w ustawieniach filtra, zmodyfikujemy
wygląd wszystkich obiektów, na których został zastosowany. Nałożenie
filtra sprowadza się do zaznaczenia obiektu i pola wyboru przy nazwie filtra
w oknie Edytor filtrów… (sekcja czerwona na rysunku 1.3). Filtr zastosowany
na obiekcie można w każdej chwili usunąć, zaznaczając obiekt i wybiera-
jąc z menu Filtry/Usuń filtry lub odznaczając pole wyboru filtra w oknie
edycji. Operacja ta przywróci obiektowi pierwotny wygląd, jednak nie
usunie filtra z dokumentu, co oznacza, że w każdej chwili możemy po-
nownie nałożyć go na obiekt, korzystając z okna edycji filtrów.
Filtr można zastosować na obiekcie każdego typu, lecz w danej chwili może
zostać nałożony tylko jeden filtr spośród dostępnych. Jednak mimo tego
ograniczenia filtr może się składać z dowolnej liczby ułożonych w dowol-
nej kolejności i współpracujących ze sobą efektów, co daje nam jako pro-
jektantom ogromne możliwości. Aktywny obiekt z filtrem można odróżnić
od pozostałych po napisie z filtrem, wyświetlanym na listwie statusu.
Gdy nazwa filtra, którą zaproponował program, została przez nas zmie-
niona lub gdy został nałożony jeden z filtrów predefiniowanych, obok
wspomnianej informacji jest wyświetlana także nazwa użytego filtra.
Przy dużej liczbie zastosowanych filtrów, a także jeśli nałożono na obiekt(y)
filtry zajmujące większość widocznej części płótna, może nastąpić znaczne
spowolnienie działania programu. W takiej sytuacji możemy zmienić tryb
wyświetlania na Bez filtrów (wybierając z menu Widok/Tryb wyświetlania/Bez
filtrów) lub w preferencjach programu zmniejszyć jakość wyświetlania obiektów
z nałożonymi filtrami (pozycja Filtry, opcja Jakość wyświetlania efektów filtru).
Co oczywiste, każdy filtr modyfikuje wygląd obiektu, na który go nałożyliśmy.
Bardzo często zmiana jest na tyle duża, że obszar, w którego granicach filtr
działa, jest znacznie większy od obszaru pierwotnie zajmowanego przez obiekt.
Kup książkęPoleć książkę286
Inkscape. Zaawansowane funkcje programu
Kup książkęPoleć książkęSkorowidz
A
Adobe SVG Viewer, 248
Ajax, 244
animacja, 252, 253, 254, 257
Apache FOP, 218
arkusz stylów
CSS, Patrz: CSS
wewnętrzny, 156
zewnętrzny, 158
atrybut
enable-background, 12
prezentacji, 153, 154
transform, 10
B
Batik, 218, 220
Béziera krzywa, Patrz: krzywa Béziera
box model, Patrz: model pudełkowy
C
Camel case, Patrz: styl wielbłądzi
Cascading Style Sheets, Patrz: CSS
CDATA, 159
Chrome, 190, 217, 247
cieniowanie, 79, 86
cień, 18, 114, 124
3D, 24
kształt, 114
clipPath, 167
CMS, 228
CMYK, 227, 228, 231, 232
CMYKTool, 234
Color Management System, Patrz: CMS
Color Scheme Designer, 225
CSS, 153, 154, 257
reguła, 153, 154, 155, 187
czcionka, 65, 254
dobór koloru, 132
D
defs, 167
deklaracja XML, Patrz: XML deklaracja
deseń, 201, 202
Woronoja, 100, 101
Deseń wzdłuż ścieżki, 42, 43
Desynchronizuj węzły, 46
diagram, 66
Gutenberga, Patrz: zasada Gutenberga
Voronoia, 100
Document Object Model, Patrz: DOM
dokument
deklaracja typu, 150
domyślny, 222
element
DOCTYPE, 150
główny, 151
pusty, 148
strukturalny, 148
metadane, Patrz: metadane
prolog, 150
SVG, 146
osadzenie, 218
szablon, 222
typ, Patrz: DTD
XML, 146
DOM, 146, 236
drzewo dokumentu, 146, 253
Kup książkęPoleć książkę288
Inkscape. Zaawansowane funkcje programu
DTD, 151
dymek, 186
dziedziczenie, 155
E
ECMAScript, 217
edytor
efekt, 11
LPE, 9, 39, 135, 141
obrazka, 18
ścieżki, 10
źródło, Patrz: źródło
Komodo Edit, Patrz: Komodo Edit
Notepad++, 147, Patrz: Notepad++
element, 162
a, 185, 235
body, 246
circle, 170
clipPath, 205
color-profile, 228, 231, 232
defs, 183, 195, 222
desc, 167, 186, 187
div, 153, 257
ellipse, 169
embed, 241
filter, 214, 215, 223
g, 167, 183, 255
iframe, 241, 243
image, 176, 185, 204
img, 242, 245
linearGradient, 195, 226
mask, 206
object, 243, 257
path, 172, 174
pattern, 201, 203
polygon, 171
polyline, 171
potomny, 161
pozycja, 162
radialGradient, 200, 226
rect, 168, 246
stop, 195, 200
svg, 176, 246
symbol, 184
text, 167, 177, 179, 182, 204, 211
textPath, 182
title, 186, 187
tref, 177, 180
tspan, 177, 179, 182, 211, 252
use, 173, 175, 185
encja, 181
external stylesheets, Patrz: arkusz stylów
zewnętrzny
F
filtr, 11, 16, 39, 214
edycja, 13
import, 223
podstawowy, 9, 10, 16, 215, 216
priorytet, 10
predefiniowany, 11, 14, 17
ABC, 17
cieniowanie 3D, 24
cień, 18
efekty obrazka, 18
HAM, 20
kolor, 20
krawędzie, 21
materiały, 22
morfologia, 23
poświata, 18
powłoka, 25
przezroczystość, 19, 23
rozmycie, 26
rozpraszanie, 26
skos, 26
tekstura, 28
uwypuklenie, 29
zniekształcenie, 30
zwinięcie, 31
prosty, Patrz: filtr podstawowy
rozmycie, 92
Firefox, 217, 247
fraktal, 45
G
gamut, 230, 231, 233
Generuj fraktale, 45
GIMP, 227
Separate+, 234
Kup książkęPoleć książkęSkorowidz
289
kolor, 20, 34, 132
nazwa, 189
odwrotny, 103
ostrzeżeń, 230
płótna, 90
profil, 228, 231, 232
ICC, 229
Linux, 230
Mac OS X, 230
Windows, 230
próba ekranowa, 228
przejściowy, 195
kolor znaczników jak konturu, 45
komentarz, 151, 186
Komodo, 147, 255
kontrast, 132
kontur, 12, 91, 206
kolor, 187
styl, 191
szerokość, 190
krawędź, 21
krycie, Patrz: przezroczystość
krzywa
Béziera, 48
parametryczna, 52
L
layout strony internetowej, 126, 127, 132, 133
line, 167
linearGradient, 167
logo, 74, 129, 130, 131
logotyp, Patrz: logo
Lorem ipsum, 49
Google Chrome Frame, 248
gradient, 39, 79, 107, 195
import, 226
liniowy, 80, 195, 196, 201
nazwa, 226
radialny, 195, 199, 201
HAM, 20
HSL, 37, 227
HTML, 145
H
I
ikona, 74
image, 167
ImageMagic, 234
interaktywność, 253
internal stylesheets, Patrz: arkusz stylów
wewnętrzny
Internet Explorer, 217, 247
interpolacja, 39, 41, 46
J
JavaScript, 252
jednostki długości, 160
język, Patrz: SVG
ECMAScript, Patrz: ECMAScript
SGML, Patrz: SGML
skryptowy, 31, 217, 252
SMIL, Patrz: SMIL
XAML, Patrz: XAML
XML, Patrz: XML
znacznikowy, 253
kafelek, 201, 202
skalowanie, 202, 204
kanał alfa, 193, 206
kaskadowość, 155
klon, 106, 108, 111, 137
kod
DataMatrix, 50
kreskowy, 51
K
łącze, 152, 185, 235
Łącznik, 66, 67
Ł
M
maska, 206, 206, 207
materiał, 22
MathML, 146
menu nawigacyjne, 130, 131
Kup książkęPoleć książkępersonalizacja, 221
perspektywa
jednozbieżna, 113
trójzbieżna, 113
Perspektywa, 48, 89
Pióro, 68, 110
pochylenie, 208, 212
poświata, 18, 94
Potrace, 53, 54, 55
powłoka, 25
preferencje, 221, 222, 227, 228
prostokąt 68, 70, 73, 79, 83
prymityw, 167
przeglądarka
290
Inkscape. Zaawansowane funkcje programu
metadane, 238
metadata, 167
Mieszanie, 14
model pudełkowy, 191
model dokumentu obiektowy, Patrz: DOM
morfologia, 23
Mozilla Firefox, Patrz: Firefox
N
namespace, Patrz: przestrzeń nazw
natryskiwanie, 91, 92, 93
Natryskiwanie, 89
negatyw, 103
Nichols Ryan, 128
Notepad++, 147, 255
O
obiekt
klon, 42, Patrz: klon
kopia, 42
przywracanie wyglądu początkowego,
252
tekstowy, Patrz: tekst
XHR, 217, Patrz: XHR
zaznaczanie, 105
Obiekt 3D, 113, 116
obraz
bitmapowy, 53
edycja, 227
rozdzielczość, 53
rastrowy, Patrz: obraz bitmapowy
wektorowy, 53
obrót, Patrz: rotacja
odbicie lustrzane, 79, 82, 89, 98
odwołanie znakowe, Patrz: encja
okrąg, 83
Opera, 217, 247
P
paleta, 102
Auto, 113, 225
import, 224
parser, 150, 219, 247
path, 167
Google Chrome, Patrz: Chrome
internetowa, 217, 231, 247, 248
plików SVG, 216, 217
przekształcenie, 208, 209, 211, 212, 213
przestrzeń
kolorów
CMYK, Patrz: CMYK
HSL, Patrz: HSL
RGB, Patrz: RGB
RGBA, Patrz: RGBA
YUV, Patrz: YUV
nazw, 151, 152
svg, 152, 250
xlink, 152
przesunięcie, Patrz: translacja
przezroczystość, 19, 23, 79, 193, 198, 206
przycinanie, 204, 205
Python, 31
R
refleksy światła, 79, 84, 96
reguła
nieparzystości, 194
przenikania, 194
wypełniania, Patrz: zasada wypełniania
renderowanie, 50, 159
RGB, 36, 39, 227
konwersja w CMYK, 233
RGBA, 193, 227
Rhino, 219
rodzic, 161
Kup książkęPoleć książkęroot element, Patrz: dokument element
główny
rotacja, 208, 211
rozdzielczość, 53
rozmycie, 26, 79
Rozmycie gaussowskie, 13, 14, 16, 215
rozpraszanie, 26
rozszerzenie, 31, 32, 33
czarno-biały, 35
deseń Woronoja, 100, 101
deseń wzdłuż ścieżki, 42, 43
desynchronizuj węzły, 46
generuj fraktale, 45
kolor, 34, 35, 36, 38
kolor znaczników jak konturu, 45
krzywe parametryczne, 52
modyfikuj ścieżkę, 44
negatyw, 37
perspektywa, 48, 89, 113
renderowanie, 50
rozpraszanie, 42
siatka, 51, 52
spłaszcz krzywe Béziera, 48
S
Safari, 217, 247
Scalable Vector Graphics, Patrz: SVG
Scribus, 232, 234, 235
sekcja CDATA, Patrz: CDATA
SGML, 145
siatka, 51, 52
kartezjańska, 51
współrzędnych biegunowych, 51, 52
Simple Interactive Object Extraction,
Patrz: SIOX
SIOX, 53, 63
skalowanie, 208, 209
skos, 26
skrypt, 31, 131, 159, 252, 253
forma
deweloperska, 253
zminimalizowana, 253
manipulujący drzewem dokumentu
DOM, 145
SMIL, 252
Skorowidz
291
Sodipodi, 145
Squiggle SVG Browser, 219
sRGB, 228
Standard Generalized Markup Language,
Patrz: SGML
strona internetowa, 126, 127, 133, 241
kolor, 132
użyteczność, 126
styl wielbłądzi, 149
SVG, 145
element
deklaratywnych animacji, 167
deklaratywnych filtrów, 167
grupujący, 167, 183, 184
informacyjny, 167
przeznaczony do wielokrotnego
użytku, 167
służący do umieszczania
w dokumencie stylów, 167
tekstowy, 177, 179, 180
wizualny, 167, 168, 169, 170, 171,
172, 173, 176
filtr, 214
inline, 245, 246
standard, 167
umieszczanie w plikach (X)HTML, 240,
245, 253
SVG Web, 248
szablon, 222, 226
strony internetowej, 126, 127, 132, 133
Ś
ścieżka, 39, 44, 172, 174
łączenie, 102
odsunięcie, 100
przycinania, 205, 206
upraszczanie, 54
T
tag, Patrz: znacznik
tekst, 49, 177, 251
formatowanie, 256
na ścieżce, 106, 110, 182
zamiana, 50
zmiana wielkości liter, 49
Kup książkęPoleć książkę292
Inkscape. Zaawansowane funkcje programu
Tekst, 82
tekstura, 28
title, 167
tło, 12, 63, 244, 254
tooltip, Patrz: dymek
transformacja, 208, 209, 211, 212, 257
macierz, 213
sekwencja, 213
translacja, 208
trasowanie, Patrz: wektoryzacja
tryb wyświetlania Bez filtrów, 14
układ kafelków, 201
Ulepszanie, 100, 102
use, 167
uwypuklenie, 29
Velos Bryan, 128
U
V
W
W3C, 132, 146
warstwa, 90
prezentacji, 153
znaczeniowa, 153
użyteczność
WebKit, 217
wektoryzacja, 53, 54, 63
web usability, Patrz: strona internetowa
jednopasmowa, Patrz: wektoryzacja
jednoprzebiegowa
jednoprzebiegowa, 55
wielopasmowa, Patrz: wektoryzacja
wieloprzebiegowa
wieloprzebiegowa, 57, 75
węzeł
dodawanie, 44
losowa zmiana położenia, 46
początkowy, 41
widok, 160, 164, 165
witryna internetowa, Patrz: strona
internetowa
wypełnienie, 12
kolor, 187, 188
XAML, 249
XHR, 244
XML, 145, 240
deklaracja, 150
konsola, 249, 251
XSL, 146
YUV, 35
X
Y
Z
zasada
Gutenberga, 126
wypełniania, 194
zdarzenie, 236, 238, 253
znacznik, 45, 148
import, 226
kolor, 45
otwierający, 148
zamykający, 148
znaki Unicode, 181
zniekształcenie, 30
Ź
źródło, 12
grafiki, 12
kontur, 12
krycia, 12
krycie tła, 12
obrazek tła, 12
wypełnienie, 12
Kup książkęPoleć książkęNotatki
Kup książkęPoleć książkę
Pobierz darmowy fragment (pdf)