Darmowy fragment publikacji:
7
Internet oferuje niezliczone możliwości rozwoju!
Dotyczy to jednak tylko aktywnych przedsiębiorców!
Od pewnego czasu obecność firmy w internecie to konieczność. Odpowiednio zarządzana witryna
pomaga kształtować wizerunek przedsiębiorstwa i stanowi narzędzie w procesie pozyskiwania
klientów. Internet wpływa na optymalizację dnia pracy, może odciążyć pracowników, np. jeśli
na stronie umieścimy najczęstsze pytania klientów i odpowiedzi na nie. Niestety większość przedsię-
biorstw nadal w pełni nie wykorzystuje możliwości, jakie daje internet:
• wielu firm nie można znaleźć w sieci, ich strona internetowa jest pusta albo przez wiele miesięcy
(lub lat) zawiera jedynie komunikat „strona w budowie”,
• wiele przedsiębiorstw (małych i dużych) posiada witryny, które działają na ich niekorzyść – są źle
wykonane, przez co irytują klientów, a ponieważ na podstawie serwisu często wnioskuje się o fir-
mie, podważają jej wiarygodność,
• wiele firm posiada doskonale funkcjonujące witryny, których jednak nikt nie zna (obecnie nie
wystarczy stworzenie serwisu i wprowadzenie nazwy przedsiębiorstwa do wyszukiwarki),
• wiele witryn ma ładną szatę graficzną, jednak nie oferuje informacji wartościowych dla odwie-
dzających. Albo odwrotnie – serwis bywa tak przeładowany informacjami, że nikt nie jest w sta-
nie się z nimi zapoznać,
• na wielu witrynach interaktywne elementy źle działają.
Poradnik „Jak zdobyć klientów w internecie” omawia wszystkie powyższe punkty, ponieważ dla
małych przedsiębiorstw (a przede wszystkim dla jednoosobowych!) ogromną szansą zaistnienia
na rynku jest obecność w sieci wiążąca się z niezbyt wysokimi kosztami i wymagająca względnie
niewielkiego zaangażowania, wkładu czasu i energii.
Powodzenia,
Gitte Härter
Uwaga do wydania polskiego
Niektóre informacje odnoszące się bezpośrednio do niemieckich przepisów prawa i gospodarki
dostosowano do polskich warunków prawno-rynkowych, tak by książka jak najlepiej służyła naszym
czytelnikom. Nieaktualne zrzuty stron internetowych zaktualizowano lub zastąpiono zrzutami stron
polskich dla lepszego zilustrowania problemu (zrzuty oznaczono datą). Bez zmian pozostawiono
studia przypadków, a także dane firm w ramkach – są one aktualne na lata 2004–2006. Internet jest
naszpikowany specyficznymi określeniami, przeważnie angielskimi. Nie zawsze sensowne jest użycie
polskiego odpowiednika, gdyż albo takiego nie ma, albo termin angielski jest trafniejszy. Ponieważ
autorka wielokrotnie stosowała określenia anglojęzyczne, także w wydaniu polskim pozostawiono
wiele z nich.
8
O Autorce
Gitte Härter od 1999 roku prowadzi wspólnie z Christine Öttl przedsię-
biorstwo szkoleniowo-doradcze objektiv w Monachium. Jest fanką inter-
netu – od samych jego początków. Sieć uważa za źródło pozyskiwania
klientów, sama dostaje ponad 90 zleceń właśnie przez internet. Na stro-
nie Netzpertise.de doradza przedsiębiorcom indywidualnym i firmom,
jak przekonująco i wiarygodnie zareklamować się w sieci. Jest autorką
wielu poradników biznesowych.
Część 1
Jak korzystać z internetu,
aby odnieść sukces
Sieć dała przedsiębiorstwom i klientom nowe możliwości.
Oferuje rozwiązania, które wcześniej wymagały wiele pracy i znacznego
wkładu finansowego. Przyczyniła się także do wzrostu konkurencji
i wykreowania nowych, bardziej wymagających klientów.
10
Wszyscy jesteśmy w sieci
Część 1. Jak korzystać z internetu, aby odnieść sukces
Obecnie prawie każde przedsiębiorstwo ma adres internetowy, jednak
wiele firm przypisuje sieci małe znaczenie, w znikomym stopniu wyko-
rzystując jej możliwości. Witryny korporacyjne traktuje się po maco-
szemu i widzi w nich jedynie punkt odniesienia. Często zapomina się
o tym, że źle wykonany i prowadzony serwis potrafi zaszkodzić wize-
runkowi firmy:
• niewłaściwa prezentacja produktów zniechęca albo nawet odstrasza
potencjalnych klientów,
nautów,
• niepotrzebne ozdobniki lub skomplikowana konstrukcja irytują inter-
• ogólnikowe, błędne lub przestarzałe treści nie spełniają funkcji infor-
macyjnej, a często nawet wprowadzają w błąd.
Większość przedsiębiorców nie jest świadoma, jak ogromne konsekwen-
cje mogą pociągnąć za sobą niedopatrzenia przy konstruowaniu strony
internetowej. Spróbujemy pokazać, jak wiele można zrobić, by witryna
miała pozytywny wpływ na wizerunek firmy i generowała dodatkowy
dochód!
1.
Internet – rewolucja w biznesie
Ważny instrument
w handlu
Bezpośredni kontakt
z klientem
Obserwacja konkurencji
i tworzenie opinii
W ciągu zaledwie kilku lat internet zyskał w biznesie status stałego i kom-
pleksowego instrumentu. Początkowo wystarczała sama obecność firmy
w sieci – zamieszczano tylko elektroniczną wizytówkę lub wirtualny
prospekt. E-maile były jedynie uzupełnieniem telefonów i faksów. Jednak
zmiany postępowały lawinowo – coraz więcej gospodarstw domowych
decydowało się na podłączenie do sieci, prywatne przedsiębiorstwa poja-
wiały się w niej jedno po drugim, nastąpił prawdziwy boom gospodarczy,
otwarto aktywny rynek wirtualny.
Gdy przedsiębiorcy zrozumieli, że dalszego rozwoju internetu nie da się
uniknąć, szybko nauczyli się z niego korzystać. Pasywna obecność w sieci
przestała wystarczać, zmieniła się sztuka komunikacji, możliwe stało się
nawiązanie bezpośredniego kontaktu z dotychczasowymi i potencjalnymi
klientami, zaczęto stosować nowe drogi promocji i dystrybucji, a w końcu
rozwinął się e-marketing, który zdefiniował na nowo instrumenty marke-
tingu tradycyjnego. Firma mogła wreszcie:
• obserwować konkurencję, nie ujawniając się,
• poznać szczerą opinię o sobie i rynkowych rywalach, a także swoich
i konkurencyjnych produktach/usługach.
1. Internet – rewolucja w biznesie
11
1.1
Inwestycja: więcej czasu niż pieniędzy
Działalność w sieci jest korzystna zwłaszcza dla małych i średnich przedsię-
biorstw, ponieważ wymaga głównie czasu i pracy, a nie pieniędzy. Witrynę
można uruchomić za względnie niewielką opłatą. Wielu dostawców inter-
netu (providerów) w umowie o świadczenie usługi dostępu do sieci oferuje
również hosting, domenę i adres(y) e-mail. Za niewielką dopłatą można
ten pakiet rozszerzyć. Taką ofertę można również wykorzystać do celów
biznesowych. Należy jednak pamiętać, że:
• adres nie powinien być skomplikowanym i trudno dostępnym adre-
sem podstrony w obcej domenie, ponieważ będzie to sugerowało brak
profesjonalizmu przedsiębiorstwa,
• adres rejestrowany w domenie powinien zawierać nazwę firmy, a nie
providera,
• w treści stron i e-mailach nie powinny się pojawiać obce reklamy
– bywa, że provider wymaga od przedsiębiorstwa tego typu usługi za udo-
stępnienie miejsca na serwerze, jednak dla firmy nie jest to korzystne,
ponieważ nie ma wpływu na treść reklamy, a klient może zwątpić w jej
wiarygodność.
Oszczędność jest wskazana, ale należy zachować umiar.
Firma, która zamierza zaistnieć w internecie, musi się koniecznie posta-
rać o:
• rejestrację własnego adresu (chwytliwe pojęcie lub nazwa firmy),
• bezreklamowy hosting,
• własne adresy e-mail (a nie w domenie typu @poczta.onet.pl czy
@wp.pl).
Wskazówka
Wybierając providera, zwracaj uwagę na bezpieczny dostęp do serwera i serwis
(Czy w przypadku awarii serwera albo poczty elektronicznej lub innych
e-kłopotów dostępna jest kompetentna osoba, która pomoże rozwiązać
problem?).
W przypadku dużych providerów, których oferta hostingowa jest bardzo
korzystna, często bywa tak, że usługi serwisowe są na niskim poziomie – linie
konsultantów (help-desk, biura obsługi klientów) są zajęte, często samo
oczekiwanie na rozmowę z konsultantem dużo kosztuje, ponieważ połącze-
nie jest płatne. Przed nawiązaniem współpracy z wybraną firmą hostingową
warto poznać opinię innych użytkowników na jej temat. W przypadku
hostingu lepiej zapłacić trochę więcej i zdecydować się na małego providera.
Wyższą opłatę rekompensuje sprawna obsługa posprzedażowa!
Podstrona w obcej domenie
to brak profesjonalizmu
Uważaj na płatne numery
telefonów!
12
Część 1. Jak korzystać z internetu, aby odnieść sukces
Zarezerwuj czas na
e-działalność
Wysyłaj impulsy!
Jasno określone
kompetencje
Informacje szybko tracą
ważność. Dbaj o ich
aktualność
Unikaj dublowania się
pracowników
Witryna musi sprawnie
działać
1.1.1 Optymalna alokacja zasobów
Aby odnieść sukces, na daną działalność należy przeznaczyć odpowiednio
dużo czasu, pracy i pieniędzy. Dotyczy to także e-działalności. Przeważ-
nie jednak firma nie dysponuje wystarczającą ilością zasobów własnych.
Wkłada maksymalnie dużo energii w budowę witryny, zwłaszcza jeśli cho-
dzi o jej treść i wygląd, i... na tym wszystko się kończy.
Jeśli chcesz czerpać korzyści z obecności w wirtualnym świecie,
musisz poświęcić na to swój czas i energię.
Jeśli serwisowi nie przypisze się priorytetu, będzie spychany na coraz niż-
szą pozycję na liście rzeczy do zrobienia, a to prosta droga do osiągnięcia
efektu błędnego koła: 1) gdy nie przypiszesz e-działalności dużej wagi,
rynek wirtualny nie przyniesie żadnych korzyści; 2) ponieważ nie przynie-
sie korzyści, serwis przesuniesz na niższą pozycję na liście priorytetów.
Przedsiębiorstwo, które współpracuje z zewnętrznym usługodawcą
przy budowie i aktualizacji witryny, musi wysyłać nie tylko niezbędne
treści do umieszczenia na danej stronie, lecz także propozycje innowacji
– to ono zna rynek. Firmy, które zajmują się obsługą witryny samodziel-
nie, powinny wyznaczyć osobę za nią odpowiedzialną. Często się o tym
zapomina. Na pracę nad serwisem nie przeznacza się wystarczająco dużo
czasu – szef krótko wyjaśnia sekretarce, jak zaktualizować daną stronę, ale
jednocześnie nie zapewnia jej możliwości pogłębiania wiedzy i dokształ-
cenia się w ciągu dnia pracy. Często nikt nie troszczy się o właściwą i sta-
ranną aktualizację – treści tracą ważność, powstają błędy (gdy aktualizację
wprowadza się pośpiesznie lub nieuważnie, można przypadkowo zmienić
layout albo usunąć jakiś element graficzny), brakuje istotnych informa-
cji. To generuje niepotrzebne koszty, m.in. koszty utraconych możliwości
(firma traci szansę na aktywną promocję produktów) oraz nieprzemy-
ślanych decyzji (np. firma wydaje pieniądze na ogłoszenia rekrutacyjne
w prasie, zamiast szukać pracowników przez internet).
1.1.2 Odpowiedzialność
Gdy w obsługę witryny zaangażowanych jest wielu pracowników
firmy (np. członek zarządu, kilku pracowników działu IT i marketingu)
oraz zewnętrzni podwykonawcy (np. projektanci, graficy, programi-
ści, administrator), należy szczegółowo uzgodnić zakres obowiązków
oraz obszary działalności – wyjaśnić, kto odpowiada za:
• stronę techniczną – dba o szybkie ładowanie się strony, sprawne i bez-
wirusowe działanie poczty elektronicznej oraz spójność i bezpieczeń-
stwo danych, sprawdza poszczególne elementy (np. fora, e-commerce)
pod względem funkcjonalności i podejmuje stosowne działania, jeśli
pojawią się jakiekolwiek trudności;
• aktualizacje – dba o poprawność merytoryczną i szatę graficzną;
1. Internet – rewolucja w biznesie
13
• rozwój – zajmuje się nanoszeniem poprawek i zmian, rozbudową treści,
elementów interaktywnych i innych części składowych strony oraz dzia-
łalnością marketingową, reklamą i e-współpracą.
Także przedsiębiorcy jednoosobowi powinni zastanowić się nad odpowie-
dzialnością za witrynę. Muszą rozstrzygnąć, czy sami chcą odpowiadać za:
• koncepcję strony (szatę graficzną, treść, tekst),
• programowanie,
• aktualizowanie.
Z przyczyn finansowych zwykle wybierają właśnie takie rozwiązanie. Nie-
stety najczęściej nie jest to wybór właściwy. Osoby niedoświadczone, które
dopiero rozpoczynają pracę z nowym programem, często uzyskują efekt
daleki od oczekiwanego, a tym samym wyświadczają sobie niedźwiedzią
przysługę – straciły swój cenny czas, a i tak muszą wydać więcej pienię-
dzy. Dlatego warto od razu zdecydować się na nawiązanie współpracy
z webmasterem i ustalić, jak przygotowywać aktualizacje, by były szybko
i sprawnie zamieszczane. Poza tym, jeśli jakaś zakładka wymaga nieusta-
nych zmian (np. terminy seminariów), opłaca się zlecić zaprogramowanie
interfejsu, który pozwoli na samodzielną aktualizację tego obszaru (opłata
za interfejs zarządzania treścią będzie w rezultacie niższa niż suma zleco-
nych aktualizacji).
Gdy zdecydujesz, co i z jaką częstotliwością chcesz wykorzystywać,
optymalnie rozdysponuj zasoby i ustal, kto ma być za co
odpowiedzialny.
Żadnych granic
1.2
Internet, w zależności od produktu, usługi i ambicji ekspansywnych (dzia-
łalność regionalna, ponadregionalna, międzynarodowa), oferuje dość
łatwy dostęp do nowych rynków. Pozwala na samodzielność i daje moż-
liwość otwarcia firmy przy stosunkowo niewielkim wkładzie początko-
wym.
Z powodu ograniczonego kapitału małe przedsiębiorstwa przeważnie
zaczynają od e-działalności. Wystarczy komputer z dostępem do sieci,
by zwykły pokój zamienić w siedzibę firmy. Usługodawcy i pracownicy
umysłowi, których praca nie jest uzależniona od obecności w biurze,
mogą bez przeszkód pracować w sieci. Również osoby zajmujące się
sprzedażą wysyłkową mogą zacząć skromnie od pakowania produktów
we własnym mieszkaniu. Połączenie tradycyjnego sklepu lub już istnie-
jącego przedsiębiorstwa z e-sklepem to także dobre i często stosowane
rozwiązanie.
W przypadku częstych
aktualizacji zamów
zaprogramowanie
interfejsu
Zaletą jest niewielki wkład
początkowy
Początek działalności
wirtualnej
14
Część 1. Jak korzystać z internetu, aby odnieść sukces
Przykład
• Sklep z artykułami papierniczymi i upominkami ma niekorzystną lokali-
zację – nie ma wielu klientów tradycyjnych, dlatego swoje produkty sprze-
daje również on-line.
• Sprzedawca części do rowerów oferuje swoje artykuły również na eBayu.
• Doradca oferuje swą pomoc podczas spotkań z klientami, na warsztatach
on-line i przez e-mail.
Rozszerzenie działalności firmy na świat wirtualny wiąże się ze zmianami,
m.in. ze względu na wymogi językowe i przepisy prawne. Dotychczasowa
struktura firmy musi ulec przeobrażeniu – konieczne jest ponowne zde-
finiowanie procesów handlowych i zintegrowanie ich z działalnością
firmy (zob. część 4). Co ważne, również zakres oferowanych usług może
wymagać modyfikacji – wspomniany doradca nie będzie już siedział twa-
rzą w twarz z klientem, na wszystkie pytania będzie odpowiadał pisemnie
– przez e-mail lub czat.
1.3 Konkurencja – nowa sytuacja
Wadą sieciowego braku ograniczeń jest wzrost konkurencyjności. Partne-
rom handlowym i klientom dużo łatwiej jest porównać:
• oferentów (a co za tym idzie – znaleźć konkurentów),
• firmy, ich działanie, oferowane produkty i usługi, ceny itp.,
• opinie o produktach i jakości usług (wymiana informacji między
klientami jest możliwa dzięki publicznie dostępnym rekomendacjom
i wymianie doświadczeń).
Zmiana oferty i struktury
przedsiębiorstwa
Wadą jest duża
konkurencja
Duże odległości
to nie problem
Poza tym wybór oferty przestał być zależny od lokalizacji siedziby przed-
siębiorstwa. Witryna, e-mail jako narzędzie komunikacji oraz wysyłka
produktu pocztą sprawiają, że klient jest niezależny i łatwiej może zmie-
nić oferenta.
Przykład
Pan X z Monachium może kupić książkę na miejscu, zamówić ją w Hamburgu
lub w USA. Zamówienie w USA może być korzystniejsze cenowo niż w skle-
pach niemieckich. Jeśli kryterium zakupu stanowi cena, a nie czas przesyłki, X
prawdopodobnie zostanie klientem amerykańskiego przedsiębiorstwa. Wcze-
śniej było to raczej niemożliwe.
Łatwo zmienić
usługodawcę
Jak widać, e-działalność niesie ze sobą zarówno możliwości, jak i ryzyko.
Nowi i stali klienci mogą szybko zmienić zdanie. Kiedyś atutem sprze-
dawcy artykułów biurowych była bliska lokalizacja, dzięki której mógł
1. Internet – rewolucja w biznesie
15
szybko dostarczyć zamówienie. E-zamówienie realizuje się jeszcze tego
samego dnia, nawet jeśli złożono je późnym wieczorem. Oczywiście to ty
możesz być tym, który zyskuje na popularności i przejmuje klientów.
Zdobywanie e-klientów ma jedną znaczącą wadę – w sieci na zrobienie
dobrego wrażenia ma się bardzo mało czasu! Jeśli witryna od razu nie wyda
się odwiedzającemu interesująca i przydatna, nie zapozna się z nią dokład-
niej. Dr Gitte Lindgaard z Uniwersytetu Carleton w Ottawie, która zaj-
muje się badaniem technologii interaktywnych, stwierdziła („Behaviour
Information Technology” 2006), że:
Respondenci już po 50 milisekundach wiedzą, czy witryna
ich interesuje, czy jest dla nich nieprzydatna.
Pierwsze wrażenie
to podstawa
Taki wynik może się wydać nieco przesadzony, jednak podkreśla podstawową
zasadę internetu – użytkownicy bardzo szybko podejmują decyzję, czy zapo-
znać się dokładniej z witryną, wiedzą też, czy przedsiębiorstwo, które serwis
reprezentuje, jest dla nich interesujące i wiarygodne. Jeśli pierwsze wrażenie
jest negatywne lub internauta czuje się w jakiś sposób zwodzony (długi czas
ładowania się strony, przeszkody techniczne itd.), wybierze konkurencję.Poza
tym wiele osób korzysta z wyszukiwarek, a te zazwyczaj wyświetlają długą listę
wyników. To sprawia, że jeszcze szybciej klika się w kolejny link.
Pierwsze wrażenie
decyduje o czasie, jaki
internauta spędzi
w serwisie
Wyszukiwarki zawsze
oferują inną możliwość
1.4 Większe oczekiwania ze strony klientów
Internet wpłynął na sposób myślenia klientów oraz na ich oczekiwania
dotyczące informacji i zorientowanej na ich potrzeby witryny (szczegó-
łowe omówienie – zob. część 2). Jednak wzrost oczekiwań dotyczy przede
wszystkim tempa, ponieważ czas w internecie płynie inaczej.
Gdy prowadzisz e-firmę, musisz być szybszy od konkurencji, posiadać
świeże informacje i natychmiast reagować na zmiany.
Niestety w wielu firmach jest zupełnie inaczej:
• przez długi czas nie odpisuje się na e-maile albo nie odpowiada się
• nie odpowiada się na zapytania, nie realizuje zamówień albo robi się
na nie wcale,
to bardzo wolno,
• informacje są przestarzałe,
• nie stosuje się automatycznego powiadamiania (odezwij się jak najszyb-
ciej, będę jutro).
Należy wziąć pod uwagę inny upływ czasu w internecie.
• Na zapytania klientów trzeba odpowiadać szybko – jeszcze tego
samego lub następnego dnia. Automatycznych, seryjnych odpowiedzi
16
Część 1. Jak korzystać z internetu, aby odnieść sukces
można używać tylko wtedy, gdy zawierają odpowiedź na indywidualne
pytanie lub zamówienie klienta – odbiorca powinien czuć, że traktuje
się go poważnie.
• Pracownicy mający konta e-mail powinni mieć do nich łatwy dostęp.
Każdy z nich powinien mieć komputer przy swoim stanowisku pracy.
Wskazówka
Jeśli w twojej firmie często korzysta się z internetu, wybierz stałe łącze i abona-
ment, który gwarantuje nieograniczony dostęp do sieci, zadawalającą szybkość
ściągania i wysyłania danych.
Dotrzymuj terminów!
Informuj o opóźnieniach!
Spełnij oczekiwania klienta
• Należy ustalić, kto będzie sprawdzał skrzynkę odbiorczą nieobecnego
• Trzeba ustalić, kto będzie odpowiedzialny za korespondencję
pracownika (zob. rozdz. 12.3).
i w jakich godzinach.
• Jeśli po wysłaniu pytania, klient otrzymuje komunikat z podziękowa-
niem, w którym zawarto termin udzielenia odpowiedzi (np. Zgłosimy
się do Państwa niezwłocznie lub Odpowiemy na Państwa pytanie w ciągu
trzech dni roboczych), należy go dotrzymać. Jednak lepszym rozwiąza-
niem jest zmiana komunikatu na: Odezwiemy się do Państwa.
• Trzeba potwierdzić zamówienie i jak najszybciej je zrealizować;
o wszelkich opóźnieniach należy informować.
Warto pamiętać, że w przypadku elektronicznej korespondencji poczucie
czasu jest inne. Gdy wysyła się list, należy uwzględnić kilka dni oczeki-
wania na dostarczenie go, a potem na odpowiedź. E-mail pisze się, mając
świadomość, że odbiorca otrzyma go kilka sekund później.
Szczególnie wrażliwi są nowi klienci, którzy jeszcze nie znają przed-
siębiorstwa i nie wiedzą, czy jest wiarygodne. Po zawarciu transakcji czę-
sto pojawia się zniecierpliwienie i niepewność, czy firmie można zaufać.
Właśnie w takich chwilach należy wyjść naprzeciw oczekiwaniom klienta
– szybko nawiązać z nim kontakt, odpowiedzieć na jego pytania, rozwiać
ewentualne wątpliwości i zrealizować zamówienie.
Kontakty
Marketing
Sprzedaż
• e-commerce,
• sprzedaż
przez internet,
• informowanie
o usługach,
produktach
i firmie,
• obecność
w internecie,
• korzystne cenowo
sposoby promocji,
• zdobywanie
nowych klientów,
z klientami:
• budowanie więzi,
• korzyść dodana
(np. abonament,
sekcja
dla klientów),
kluczowych,
Możliwości internetu i jego wpływ na działalność firmy
• sekcja klientów
Konkurencja
• wygórowane
oczekiwania
dotyczące
informatywności
witryny,
Efekty działań
• e-działalność jako
stały element
polityki firmy,
1. Internet – rewolucja w biznesie
17
Marketing
Sprzedaż
Kontakty
Konkurencja
Efekty działań
• marketing
produktu,
• reklama,
• dopasowanie
do oczekiwań
grupy docelowej,
• efekt powielania,
• PR.
• „rozmowy
handlowe”
(interaktywne
elementy witryny),
• przestrzeganie
przepisów
dotyczących
sprzedaży
przez internet.
• usługi dodatkowe
(czat, infolinia,
oddzwanianie
do klienta itp.).
z partnerami
handlowymi:
• przedstawienie
partnerów,
• serwis B2B,
• współpraca.
• witryna jako
podstawa zaufania,
kompetencji
i wiarygodności,
• konkurencja na
„kliknięcie myszką”,
• wymagania
dotyczące
aktywności
witryny,
granic regionalnych
(szanse
i zagrożenia).
• przekraczanie
• optymalizacja
pracy, ryzyko
zwiększenia
nakładu
pracy oraz stopnia
skomplikowania,
• mniejsze
obciążenie
pracowników
– witryna
przejmuje część
ich zadań
(np. pozyskiwanie
klientów,
udzielanie
wyjaśnień).
1.5
Listy kontrolne
Najlepszym punktem wyjścia do zoptymalizowania witryny i działal-
ności internetowej jest analiza sytuacji. Wypełnij kolejne listy kontrolne
– dzięki temu poznasz odpowiedzi na pytania, jak wykorzystujesz internet
dla potrzeb swojej firmy, w jakim zakresie go używasz jako klient i jaki jest
twój stosunek do e-działalności.
✔ Lista Kontrolna: Jak wykorzystuję internet
w biznesie?
Tak
Nie
Korzystanie z internetu
używam internetu służbowo
używam internetu prywatnie
nie używam internetu
Dostęp do internetu
mam
nie mam (używam internetu u znajomych/w kafejce
internetowej)
Służbowy e-mail
mam adres e-mail związany z własną domeną
używam bezpłatnego konta pocztowego
(np. w domenie @wp.pl)
używam prywatnego adresu e-mail także do spraw
służbowych
Domena
mam własną domenę
mam subdomenę u mojego providera
(np. *.pvd.pl)
18
Część 1. Jak korzystać z internetu, aby odnieść sukces
Tak
Nie
mam alias WWW
(np. bezpłatna domena *.prv.pl)
Rodzaj witryny
zawiera profil przedsiębiorstwa (wizytówka)
zawiera informacje i nowości przydatne klientom
zawiera elementy interaktywne
(forum, czat itp.)
zawiera sklep internetowy
Cel witryny
obecność firmy w sieci
bierne odnalezienie witryny
(np. przez wyszukiwarkę)
instrument pozyskiwania klientów
budowanie więzi z klientami (dodatkowe korzyści,
np. newsletter, sekcja dla klientów)
e-commerce
Promocja witryny w sieci
linki sponsorowane, boksy reklamowe, wymiana linków
wpis w wyszukiwarce
wpis w bazie danych/książce adresowej
aktywność na forach tematycznych
grupy docelowej
reklama w stopce e-maila
reklama w stopce wpisu na forum
aktywność na czatach
wirtualna społeczność (np. Xing.com)
inne:
✔ Lista Kontrolna: Jak wykorzystuję internet
jako klient?
Tak
Nie
Jak używam internetu?
dla przyjemności (rozwijam zainteresowania, plotkuję)
szukam informacji (np. z mojej dziedziny, badania rynku),
obserwuję konkurencję, wymieniam poglądy
aktywnie działam w internecie:
– kupuję
– sprzedaję (np. przez eBay)
subskrybuję wiele newsletterów
Jak wyszukuję informacje?
używam wyszukiwarek (np. Google)
używam katalogów, spisów (np. Mazury.info.pl)
klikam linki na innych stronach
reaguję, gdy ktoś coś poleca
otwieram reklamy
czytam wskazówki
Pobierz darmowy fragment (pdf)