Darmowy fragment publikacji:
KWIECIEŃ 2012
Internetowa gazeta poświęcona muz yce improwizowanej
ISSN 2084 -3143
Sławomir Jaskułke
Reperkusje
Koncerty
Marek Napiórkowski Trio
Grażyna Auguścik i Paulinho Gracia
J4zz PuZone
Artur Dutkiewicz
Tomatito Septet
Maciej Fortuna
Al Di Meola w Poznaniu
Piotr Damasiewicz Ensamble
Selah Sue
Sławomir Jaskułke, fot. Michał Andrysiak
48 – Wywiady
48
52
Michał Sołtan
Wierzymy w te n zespół
Sławomir Jaskułke, Tomasz Sowiński
Reperkusje
56 – Sylwetki
Levity – Siła wyobraźni
58 – Kanon Jazzu
Belafonte At Carnegie Hall – Harry Belafonte
In’N’Out – Joe Henderson
The Olatunji Concert: The Last Live
Recording – John Coltrane
Speak Like A Child – Herbie Hancoc k
J Mood – Wynton Marsalis
68 – BLUES CORNER
68
70
Leszek Cichoński, Sobą gram
Otis Taylor w Hybrydach (na dwa głosy )
73 – Sesje jazzowe
82 – Co w RadioJAZZ.FM
82
Zabierz RadioJAZZ.FM ze Sobą !
83 – Redakcja
Od Redakcji
3 –
4 –
KONKURSY
6 – Wydarzenia
8 –
8
10
14
Płyty
RadioJAZZ.FM poleca
Nowości płytowe
Recenzje
Filipowicz Quintet,Jazz Tribute
To Michael Jackson
Christoph Titz, Here Now
Ircha Clarinet Quartet – Watching Edvard
Pater/Gorzycki/Urowski/Wojtczak
– A-kineton
The Fonda/Stevens Group – Trio +2
Paul McCartney – Kisses on the Bottom
Urszula Dudziak – Wyśpiewam Wam
Wszystko
26 – Festiwale i koncerty
26
32
35
36
37
38
39
40
46
47
Przewodnik koncertowy
Marek Napiórkowski Trio: KonKubiNap
Grażyna Auguścik i Paulinho Garci a
Intymnie w Synagodze pod Białym
Bocianem
J4zz PuZone
Zamiast goździka i paczki rajstop...
koncert jazzowy
Artura Dutkiewicza opowieść o Hendrixi e
Tomatito Septet
– brawurowe bombardowanie ekspresją
Maciej Fortuna
Grać, grać, grać!
Al Di Meola w Poznani u
Piotr Damasiewicz Ensamble
Chordofon Szarpany,
czyli Damaś i Buba w Szpulc e
Selah Sue
W szczecińskiej Filharmonii
publiczność tańczy!!!
2
a
ł
a
h
c
u
r
G
r
t
o
P
i
.
t
o
f
JazzPRESS, kwiecień 2012
Wesołych Świąt Wielkanocnych życzy redakcja RadioJAZZ.FM i JazzPRESS.
Od Redakcji
Głos artysty w czasie żałoby... musi zamilknąć. Muzyka, śpiewaka, aktora, malarza, rzeźbiarza, per-
formera... To z jednej strony zaprzeczenie społecznej roli artysty. Zaś z drugiej narzucenie społeczeń-
stwu zuniformizowanego sposobu radzenia sobie z „pourazową” traumą. To tylko jeden z aspektów
tej sytuacji, o którym zresztą już pisano – zob. Teatr w czasie żałoby » Innym jest aspekt finansowy,
o którym traktuje „krążący po internecie anonimowy list Artysty w Żałobie”. I o tym trzeba głośno
powiedzić!
Ze spraw przyjemnych – PT Czytelników zapraszamy do udziału w naszych konkursach. Po szczegóły
zapraszamy tu »
Ryszard Skrzypiec
Redaktor Naczelny
Przekaż 1 swojego podatku
Wesprzyj wspólne projekty kulturalne
RadioJAZZ.FM i Artbale Stowarzyszenie
Rozwoju Edukacji Kulturalnej i Sztuki
KRS: 0000107658
Cel szczegółowy 1 : JAZZ
3
K O N K U R S Y
Szanowni Czytelnicy !
Macie szansę na zdobycie biletów na
jedyne w swoim rodzaju i rewelacyj-
nie zapowiadające się koncerty duetu
gitarowego Johna Williamsa oraz
Johna Etheridge’a.
Mamy do rozdania po dwa bilety
na koncerty w Gdańsku, Krakowie,
Lublinie, Poznaniu i Wrocławiu.
W celu zdobycia biletu wystarczy od-
powiedzieć na pytanie z jakim wy-
jazzowym grał
bitnym gitarzystą
John Etheridge!
Zapraszamy do zdobycia 2 wejściówek
na koncert jednego z najpopularniej-
szych zespołów jazzowych ostatnich
lat – Medeski Martin Wood (Warszawa,
Palladium, 19.04.2012).
Koncert rekomenduje Dionizy
Piątkowski, szef Ery Jazzu.
Pytanie konkursowe:
w którym roku powstało trio?
4
Trasa koncertowa
Together and Solo:
16.04.2012 – w Poznaniu,
18.04.2012 – we Wrocławiu,
21.04.2012 – w Lublinie,
22.04.2012 – w Warszawie,
23.04.2012 – w Gdańsku,
25.04.2012 – w Krakowie.
19.04.2012 – Warszawa,
Palladium
Ponadto można zdobyć płytę (także z dedy-
kacją dla czytelnika magazynu JazzPRESS):
Marii Guraievskiej Etno Jazz Synthe-
sis zatytułowaną Water Nymphs – wystar-
czy podać kraj pochodzenia wokalistki. Pły-
ta ukazała się pod patronatem magazynu
JazzPRESS.
Artura Dutkiewicza Hendrix Piano – wy-
starczy podać tytuł płyty pianisty z nagrania-
mi wybitnego polskiego muzyka i kompozy-
tora jazzowego.
Duetu Mira Opalińska (fortepian) – Do-
uglas Whates (kontrabas) zatytułowaną Lu-
miere – trzeba wymienić nazwisko jednego
polskiego kompozytora, którego utwór zo-
stał zarejestrowany na tej płycie.
Zapraszamy do udziału w zabawie! Odpo-
wiedzi prosimy wysyłać e-mailem na adres
redakcji: jazzpress@radiojazz.fm
5
Wydarzenia
Wydarzenia
i
k
s
w
o
b
z
r
e
W
i
f
o
t
z
s
y
z
r
K
.
t
o
f
3 marca w wieku 57 lat zmarł uznawany za „na-
dzieję bebopu” perkusista, kompozytor i na-
uczyciel Wade Barnes. Znany ze współpracy
z takimi gigantami jak m.in „Doc” Cheatham;
Howard McGhee; Cecil Payne; Billy Mitchell;
Benny Powell; Jimmy Garrison; Bob Cranshaw;
Archie Shepp; George Coleman; James Spaul-
ding; Sonny Fortune; Jon Faddis.
3 marca w wieku 81 lat zmarł jeden z najczęściej
nagrywanych akordeoistów Frank L. Marocco.
W wieku 17 lat zdobył pierwszą nagrodę na fe-
stiwalu Chicago Musicland (1948). W nagrodę
wystąpił z towarzyszeniem Chicago Pops Or-
chestra wykonując Fantazję Impromptu Fryde-
ryka Chopina. W trakcie swojej kariery współ-
pracował m.in. z: Henrym Mancinim, Johnem
Williamsem, Quincym Jonesem, Elmerem
Bernsteinem, Michelem Legrandem i wieloma
innymi. Urodził się 2 stycznia 1931 r.
Krzysztof Herdzin
6 marca w wieku 78 lat zmarł kontrabasista Joe
Byrd, młodszy brat słynnego gitarzysty Char-
liego Byrda. Przez ponad 4 dekady grał w trio
ze swoim bratem Charliem – trzecim członkiem
formacji był perkusista i wibrafonista Chuck
Redd. Joe Byrd grał na wydanej w 1962 roku
przez wytwórnię Verve płycie saksofonisty Sta-
na Getza i Charliego Byrda zatytułowanej Jazz
Samba. Grał także m.in. z Jimmym Witherspo-
onem, Mose Allisonem i Colemanem Hawkin-
sem. Urodził się 21 maja 1933 r.
8 marca nakładem wydawnictwa Kayax ukaże
się książka ze wspomnieniami Urszuli Dudziak
zatytułowana Wyśpiewam Wam Wszystko. Nie-
samowite historie spisane, dzięki prowadzonym
od wczesnych lat młodości pamiętnikom. Opo-
wieści, w których pojawiają się niezwykłe oso-
bowości takie jak: Jerzy Kosiński, Miles Davis,
Sting, Herbie Hencock i wielu, wielu innych. Hi-
storia życia, podróży Artystki, jej życie w Polsce
6
JazzPRESS, kwiecień 2012
i
k
s
w
o
b
z
r
e
W
i
f
o
t
z
s
y
z
r
K
.
t
o
f
Urszula Dudziak
a potem przez 20 lat w Nowym Jorku. Zabawna,
poruszająca i pełna emocji opowieść. Biografia,
dzięki której poznajemy historię współczesne-
go jazzu, ale także poznajemy wspaniałą ko-
bietę, która mimo wielu trudności, tak bliskich
każdemu z nas, potrafi z humorem i ufnością
patrzeć na świat. Poznajemy człowieka zako-
chanego w świecie, ludziach i życiu. Poznajemy
Urszulę Dudziak. Nasza recenzja »
9 marca premierę miał film dokumentalny Na-
taszy Ziółkowskiej-Kurczuk zatytułowany Ko-
meda, Komeda... Film opowiada wczesne lata
życia Komedy, spędzone przez niego w Ostro-
wie Wielkopolskim i Poznaniu. W filmie wy-
korzystano oryginalne sekwencje animowane,
które Piotr Dumała zrealizował do roboczego
nagrania „Lullaby” z filmu Dziecko Rosemary
Romana Polańskiego.
Krzysztof Herdzin przygotuje aranżacje dla gi-
tarzysty Paco de Lucii oraz 70-osobowej orkie-
stry z towarzyszeniem wokalistów na świąteczny
koncert, który odbędzie się w grudniu tego roku
w Wiesbaden. W programie koncertu znajdą się
światowe przeboje i utwory flamenco.
20 marca zmarł pianista i kompozytor Pete Sa-
berton. Współpracował z London Jazz Orche-
stra oraz z Petem Hurtem, Henrym Lowtherem,
Stanem Sulzmannem.
Ukazała się książka Igora Pietraszewskiego
zatytułowana Jazz w Polsce. Wolność improwi-
zowana. Książka jest socjologicznym studium
polskiego jazzu od jego początków w latach 20.
do czasów współczesnych. Autor pracy to so-
cjolog i jazzman w jednej osobie. Ksiązkę wy-
dało krakowskie Wydawnitwo Nomos.
(rs)
7
Płyty – RadioJAZZ.FM poleca
Matt Ulery’s Loom – Flora. Fauna. Fervor.
Nie mam wątpliwości, że to muzyka przemy-
ślana, choć z pewnością muzycy uczestniczą-
cy w nagraniu dołożyli coś od siebie. Zespół
zatrudniony przez kompozytora, który gra na
płycie również na kontrabasie, składa się w du-
żej części z muzyków jazzowej sceny Chicago.
Muzycy często uczestniczą wzajemnie w swo-
ich projektach, wspomagają się i rozumieją bez
słów. Nie znam kulisów powstania płyty, ale
mam wrażenie, że ta grupa muzyków razem
może więcej niż każdy z nich osobno. Umiejęt-
ność wykorzystania potencjału zgromadzone-
go w studio to cecha dobrego lidera. Matt Ulery
to potrafi. Tworzy wyśmienity zespół z dobrych
muzyków, sprawia, że u niego grają swoje naj-
lepsze partie. To przypomina mi wiele sesji
Charlesa Mingusa…
Chick Corea, Eddie Gomez, Paul Motian – Further
Excplorations
Podwójny koncertowy album firmowany przez
3 wyśmienitych artystów inspirowany jest mu-
zyką Billa Evansa. W sumie taka inspiracja to
nic złego. Niektórzy kopiują i starają się ten fakt
ukrywać. Inni robią to nieświadomie. W przy-
padku trójki tak wyśmienitych muzyków ni-
czego nie trzeba ukrywać. Oni nie muszą udo-
wadniać światu, że mają własny styl i potrafią
zagrać coś oryginalnego. Zrobili to wcześniej
już wiele razy.
Płyty
RadioJAZZ.FM poleca
JazzBOOK recenzje »
8
JazzPRESS, kwiecień 2012
Bugge Wesseltoft – Songs
A teraz trochę o „Songs”. To wyśmienita płyta.
Wypełniona jazzowymi standardami, a to za-
danie dla muzyka niełatwe. Zawsze będziemy
porównywać z innymi, tymi najlepszymi. Na
tej płycie nie ma ani jednego niepotrzebnego
dźwięku. Jest wyważona, ostatnio często mówi-
my, zbalansowana, choć ja wolę prościej – zwy-
czajnie piękna. Może nieco zbyt mroczna, choć
takie było założenie.
Recenzje Rafał Garszczyński
Charlie Haden, Hank Jones – Come Sunday
Musiało minąć ponad 15 lat od pierwsze-
go spotkania Charlie Hadena i Hanka Jonesa,
które doprowadziło do nagrania wyśmienitej
płyty Steal Away, żeby powstała jeszcze dosko-
nalsza – Come Sunday. To w ostatnim czasie
jedna z najważniejszych dla mnie muzycznych
niespodzianek. Nie wiedziałem, że ta płyta ma
powstać, nie wiedziałem, że się ukazała. O jej
istnieniu dowiedziałem się całkiem przypad-
kiem. To płyta wybitna i właściwie na tym po-
winno się zakończyć. Jestem przekonany, że za
20, może 30 lat, jeśli nasz radiowy Kano Jazzu
będzie jeszcze istniał, z wielką przyjemnością
umieszczę w nim Come Sunday. Na razie jed-
nak na Kanon za wcześnie, taką przyjęliśmy
konwencję.
9
Nowości płytowe
Nowości płytowe
28 lutego ukazała się płyta Matthew Shipp
Trio w składzie : lider na fortepianie, Mi-
chael Bisiona kontrabasie i Whit Dickey na
perkusji zatytułowana Elastic Aspects. Płytę
wydała wytwórnia Th irsty Ear.
6 marca ukazał się krążek zatytułowany No
Time Like Now nagrany trio nowojorskiego
gitarzysty Nicka Morana, które – obok lide-
ra – tworzą grający na organach Brad White-
ley i perkusista Chris Benham (obaj muzycy
zyskują na znaczeniu na cenie nowojorskiej).
Płytę wydała wytwórnia Manor Sound.
6 marca ukazała się trzecia już płyta Mar-
shalla Gilkesa – uznawanego za nadzieję
jazzowego puzonu w XXI wieku. Dzieło
zatytułowane Sound Stories powstało przy
współudziale saksofonisty Donny’ego Mc-
Caslina, pianisty Adama Birnbauma, basi-
sty Yasushi Nakamury oraz perkusisty Eri-
ca Dooba. Nagrania ukazują się nakładem
wytwórni Alternate Side Records i na razie
jedynie w formacie MP 3.
19 marca premiera płyty Th e Saintbox for-
macji tworzonej przez kompozytora i kon-
trabasistę Ola Walickiego, odpowiedzial-
nego za warstwę wizualną Maćka Szupicę
oraz Gabę Kulkę – głos, tekst, instrumenty
drobne i klawisze. Gościnnie w nagraniach
wziął udział Macio Moretti oraz zespół
Th e Gdańsk Philharmonic Brass. Album
ukażał się nakładem Mystic Production.
20 marca br. na polskim rynku ukazało
się kilka interesujących płyt monachijskiej
wytwórnii ECM wypuści na rynek . Do rąk
melomanów trafi ą: Masabumi Kikuchi/
Paul Motian/Th omas Morgan – Sunri-
se, Anders Jormin – Ad Lucem oraz Bil-
ly Hart/Ethan Iverson/Mark Turner/Ben
Street – All Our Reasons.
Płyta All Our Reasons to pierwsze nagra-
to pierwsze nagra-
nie – istniejącego od 2003 roku w składzie
nie – istniejącego od 2003 roku w składzie
Mark Turner: saksofon, Ethan Iverson: for-
Mark Turner: saksofon, Ethan Iverson: for-
tepian, Ben Street: kontrabas, Billy Hart:
tepian, Ben Street: kontrabas, Billy Hart:
bębny – kwartetu dla ECM. Basista, Anders
bębny – kwartetu dla ECM. Basista, Anders
Jormin do realizacji najnowszego projektu
do realizacji najnowszego projektu
zatytułowanego Ad Lucem zaprosił zespół
zatytułowanego Ad Lucem zaprosił zespół
uformowany na potrzeby Swedish Jazz
uformowany na potrzeby Swedish Jazz
Celebration 2010. Anders wykorzystał tu
Celebration 2010. Anders wykorzystał tu
swoje teksty napisane po łacinie, oraz duń-
swoje teksty napisane po łacinie, oraz duń-
ską poezję Pii Tafdrup. Zaśpiewały Mariam
ską poezję Pii Tafdrup. Zaśpiewały Mariam
Wallentin i Erika Angell. Wśród improwi-
Wallentin i Erika Angell. Wśród improwi-
zatorów znalazł się szwedzki saksofonista,
zatorów znalazł się szwedzki saksofonista,
Fredrik Ljungkvist, oraz kolega Jormina
Fredrik Ljungkvist, oraz kolega Jormina
z zespołu – Bobo Stenson Trio i perkusista
z zespołu – Bobo Stenson Trio i perkusista
Jon Fält.
Jon Fält.
Natomiast album Sunrise to debiut piani-
Natomiast album Sunrise to debiut piani-
Masabumi Kikuchi dla ECM i zarazem
sty Masabumi Kikuchi dla ECM i zarazem
ostatnia sesja wielkiego perkusisty Pau-
ostatnia sesja wielkiego perkusisty Pau-
la Motiana z udziałem basisty Th omasa
la Motiana z udziałem basisty Th omasa
Morgana.
20 marca miała miejsce premiera trzeciej
20 marca miała miejsce premiera trzeciej
Janusza Zdunka i zespołu
płyty formacji Janusza Zdunka i zespołu
Marienburg. Krążek zatytułowany Jedzie
. Krążek zatytułowany Jedzie
będzie mieszanką jazzu z nowymi inspi-
będzie mieszanką jazzu z nowymi inspi-
racjami muzycznymi. Projekt Marienburg
racjami muzycznymi. Projekt Marienburg
do tej pory wydał płyty: Pop Dom i Miasto
Nic, nagrał muzykę do fi lmów Pokonać sie-
bie i Autonaprawa oraz wykonuje na żywo
ścieżkę dźwiękową do fi lmów niemych:
Symfonia zmysłów/Flesh and the Devil oraz
Mocny człowiek.
10
JazzPRESS, kwiecień 2012
W marcu pod patronatem magazynu
JazzPRESS ukazała się debiutancka płyta
ukraińskiej wokalistki Marii Guraievskiej
i jej formacji Etno Jazz Synthesis zatytu-
łowana Water Nymphs. Na repertuar za-
rejestrowany na płycie złożyły się zainspi-
rowane jazzem aranżacje autentycznego
materiału muzycznego zebranego przez
wokalistkę podczas wyjazdów w niedostęp-
ne i zapomniane tereny Ukrainy. Muzyka
na Water Nymphs łączy w sobie folk, jazzo-
we improwizacje i ostre rockowe brzmienia.
Wokalistce towarzyszy świetna sekcja zło-
zona z młodego pokolenia polskich muzy-
ków jazzowych: Sebastiana Kuchczyńskiego
(perkusja), Michała Kapczuka (kontrabas)
i Mateusza Szczypki (gitara elektryczna)
oraz gościnne Grzegorz Karnas.
1 kwietnia ukaże się debiutancki album
formacji Niechęć zatytułowany Śmierć
w miękkim futerku. Niechęć to zupełnie
nowy głos na polskiej scenie alternatywnej.
Zespół odwołuje się do bogatej tradycji ro-
dzimego jazzu, którą odważnie i bezkom-
promisowo poszerza o rockową psycho-
deliczność i nastrojowość rodem z muzyki
fi lmowej. Album ukaże się nakładem Wy-
twórni Krajowej. Jego dodatkowym atutem
jest najwyższej klasy produkcja, za którą
odpowiada Sebastian Witkowski, znany
ze współpracy z takimi artystami jak To-
masz Stańko czy Aga Zaryan. Wydawni-
ctwo promuje kompozycja „Taksówkarz”,
do której powstał animowany teledysk Mi-
chała Żabko-Potopowicza.
21 marca ukazała się płyta Lumiere due-
tu Mira Opalińska (fortepian) – Douglas
Whates (kontrabas). Na płycie znalazły się
improwizacje duetu na kanwie 8 standar-
dów muzyki fi lmowej. Nagrania zrealizo-
wano pod koniec października ubiegłego
wano pod koniec października ubiegłego
roku w Filharmonii Podkarpackiej w Rze-
roku w Filharmonii Podkarpackiej w Rze-
szowie. Album ukazał się nakładem wy-
szowie. Album ukazał się nakładem wy-
twórni Natural Studio Records.
twórni Natural Studio Records.
21 marca wyszła druga autorska płyta for-
21 marca wyszła druga autorska płyta for-
macji Me, Myself And I zatytułowana
macji Me, Myself And I zatytułowana Do
Not Cover! Jak sami charakteryzują swoją
Not Cover! Jak sami charakteryzują swoją
Not Cover!
Not Cover! Jak sami charakteryzują swoją
płytę „Muzyka na Do Not Cover!
płytę „Muzyka na Do Not Cover! to wej-
ście w inny etap twórczości zespołu pod
ście w inny etap twórczości zespołu pod
względem kompozycji i stylu. Jest to fuzja
względem kompozycji i stylu. Jest to fuzja
dźwięków bardzo rożnych gatunków, lecz
dźwięków bardzo rożnych gatunków, lecz
na pierwszym miejscu należy wyróżnić
na pierwszym miejscu należy wyróżnić
jazz jako główny nurt, który Me Myself
jazz jako główny nurt, który Me Myself
And I na swój wokalny sposób eksploruje.
And I na swój wokalny sposób eksploruje.
Będą momenty na płycie, w których głosy
Będą momenty na płycie, w których głosy
są bardzo przetworzone jak i takie, w któ-
są bardzo przetworzone jak i takie, w któ-
rych pozostają ortodoksyjnie czyste, wręcz
rych pozostają ortodoksyjnie czyste, wręcz
zaśpiewane w klasyczny sposób.”
zaśpiewane w klasyczny sposób.” Zobacz
teledysk do utworu „Elytom Encon”»
teledysk do utworu „Elytom Encon”»
27 marca na rynku pojawił się podwójny
27 marca na rynku pojawił się podwójny
CD z rzadkimi nagraniami Tootsa Th iele-
CD z rzadkimi nagraniami
mansa. Na album zatytułowany
mansa. Na album zatytułowany Yesterday
Today złoży się 38 nagrań zarejestrowanych
Today złoży się 38 nagrań zarejestrowanych
przez Th ielemansa na przestrzeni 55 lat –
przez Th ielemansa na przestrzeni 55 lat –
począwszych od solowych nagrań z 1946
począwszych od solowych nagrań z 1946
r. a na zarejestrowanym w 2001 r. duecie
r. a na zarejestrowanym w 2001 r. duecie
skończywszy. Najwcześniejsze, pierwotnie
nagrane jako soundtracki do kreskówek, ni-
gdy nie były publikowane, inne, jak nagrania
z pianistą Georgem Shearingiem, ukazywa-
ły się wyłącznie na singlach. Album wydła
wytwórnia Out of Blue (Naxos).
11
Nowości płytowe
10 kwietnia wyjdzie solowa płyta pianisty
Kenny’ego Wernera zatytułowana Me, My-
self and I. Płyta powstała w wyniku koncer-
tów, jakie pianista dał w ramach Montre-
al Jazz Festival w czerwcu ubiegłego roku
w klubie Upstairs Jazz Bar Grill. Krążek
wyda Justin Time Records.
10 kwietnia na amerykańskim i europejskim
rynku ukaże się nowa płyta formacji Th e Joe
Locke/Geoff rey Keezer Group. Krążek bę-
dzie nosił tytuł Signing i wyda go wytwórnia
Motema Music. Płyta to wynik odrodzenia
się formacji, której członkowie po wydaniu
dobrze przyjętego i obsypanego nagrodami
albumu Live in Seattle (Origin 2006) zajęli
się własnymi projektami. Jak jednak twier-
dzi wibrafonista, pomimo tego, stale tkwiła
w nim potrzeba wspólnego grania.
Trzecia autorska płyta formacji New Bone
ukaże się w połowie kwietnia. Materiał na
album został zarejestrowany w połowie
stycznia i są to kompozycje lidera, tręba-
cza Tomasza Kudyka. Płyta została nagra-
na z gościnnym udziałem Tomasza Grze-
gorskiego na saksofonie tenorowym i Jana
Pilcha na instrumentach perkusyjnych.
Jak czytamy na okładce „New Bone – nowa
krew w ciele polskiego jazzu. Muzyka z ol-
brzymim ładunkiem współczesności, choć
utrzymana w klasycznym nurcie. Bez-
kompromisowa i dojrzała gra otwarta na
najnowsze trendy, pełna melodii zapada-
jących w pamięć.” Płytę wyda CM Recor-
ds. W kwietniu zespół rusza w trasę pro-
mocyjną. Płyta ukaże się pod patronatem
12
RadioJAZZ.FM i magazynu JazzPRESS. Z
płytą można się zapoznać na stronie inter-
netowej zespołu www.newbone.pl. Utwór
otwierający płytę „We ll See”
Stanisława Soy-
Stanisława Soy-
24 kwietnia ukaże się płyta Stanisława Soy-
ki zatytułowana Stanisław Soyka w hołdzie
Stanisław Soyka w hołdzie
Stanisław Soyka w hołdzie
Mistrzowi! Na płycie znajdzie się 10 piose-
! Na płycie znajdzie się 10 piose-
! Na płycie znajdzie się 10 piose-
nek Czesława Niemena w interpretacjach
nek Czesława Niemena w interpretacjach
nek Czesława Niemena w interpretacjach
pianisty i wokalisty. Krążek wyda Universal
pianisty i wokalisty. Krążek wyda Universal
pianisty i wokalisty. Krążek wyda Universal
Music Polska.
Pod koniec kwietnia nakładem MultiKul-
Pod koniec kwietnia nakładem MultiKul-
Pod koniec kwietnia nakładem MultiKul-
ti ukaże się płyta saksofonisty Jarosła-
ti ukaże się płyta saksofonisty Jarosła-
ti ukaże się płyta saksofonisty
wa Bothura
wa Bothura z towarzyszeniem perkusisty
wa Bothura z towarzyszeniem perkusisty
Arka Skolika
Arka Skolika i kontrabasisty Adama Ko-
Arka Skolika i kontrabasisty Adama Ko-
walewskiego
walewskiego. Sesja nagraniowa odbyła się
walewskiego. Sesja nagraniowa odbyła się
w początkach marca. Zespół na płycie, któ-
w początkach marca. Zespół na płycie, któ-
w początkach marca. Zespół na płycie, któ-
w początkach marca. Zespół na płycie, któ-
ra będzie nosić tytuł Ramblin , oddaje hołd
ra będzie nosić tytuł Ramblin , oddaje hołd
ra będzie nosić tytuł
najsłynniejszym składom tego typu, takim
najsłynniejszym składom tego typu, takim
najsłynniejszym składom tego typu, takim
jak trio Sonny ego Rollinsa, Joe Hender-
jak trio Sonny ego Rollinsa, Joe Hender-
jak trio Sonny ego Rollinsa, Joe Hender-
sona, czy Ornetta Colemana. Utwory ze-
sona, czy Ornetta Colemana. Utwory ze-
sona, czy Ornetta Colemana. Utwory ze-
brane na płycie, to kompilacja kompozycji
brane na płycie, to kompilacja kompozycji
brane na płycie, to kompilacja kompozycji
największych twórców w historii jazzu, od
największych twórców w historii jazzu, od
największych twórców w historii jazzu, od
Strayhorna, przez Parkera, po Monka i Or-
Strayhorna, przez Parkera, po Monka i Or-
Strayhorna, przez Parkera, po Monka i Or-
netta Colemana. Wszystkie zagrane z wiel-
netta Colemana. Wszystkie zagrane z wiel-
netta Colemana. Wszystkie zagrane z wiel-
kim poszanowaniem tradycji (co łączy tych
kim poszanowaniem tradycji (co łączy tych
kim poszanowaniem tradycji (co łączy tych
trzech muzyków), surowo, a zarazem z wy-
trzech muzyków), surowo, a zarazem z wy-
trzech muzyków), surowo, a zarazem z wy-
korzystaniem współczesnych pomysłów
korzystaniem współczesnych pomysłów
korzystaniem współczesnych pomysłów
aranżacyjnych, jakie daje trio bez instru-
aranżacyjnych, jakie daje trio bez instru-
aranżacyjnych, jakie daje trio bez instru-
mentu harmonicznego. Mimo odważnego
mentu harmonicznego. Mimo odważnego
mentu harmonicznego. Mimo odważnego
doboru utworów i stylistyk jest to płyta na
wskroś jazzowa, prezentująca elegancką
i dojrzałą odsłonę jazzu.
1 maja na ryku pojawi się nowy album
Norah Jones. Na płycie zatytułowanej Lit-
tle Broken Hearts znalazły się kompozycje
Norah i multiinstrumentalisty Dangera
Mouse’a, który jest także współproducen-
tem płyty. Krążek wyda Blue Note Records.
tem płyty. Krążek wyda Blue Note Records.
tem płyty. Krążek wyda Blue Note Records.
8 maja Knitting Factory Records wyda
8 maja Knitting Factory Records wyda
8 maja Knitting Factory Records wyda
pierwszy od 1992 roku album z nagrania-
pierwszy od 1992 roku album z nagrania-
pierwszy od 1992 roku album z nagrania-
mi zmarłego przed 15. laty twórcy afrobe-
mi zmarłego przed 15. laty twórcy afrobe-
mi zmarłego przed 15. laty twórcy afrobe-
atu Feli Kutiego. Na krążku zatytułowa-
atu Feli Kutiego. Na krążku zatytułowa-
. Na krążku zatytułowa-
Life In Detroit 1986 znajdzie się zapis
nym Life In Detroit 1986 znajdzie się zapis
Life In Detroit 1986
nym Life In Detroit 1986 znajdzie się zapis
znajdzie się zapis
koncertu jaki Fela Kuti wraz ze swoim ze-
koncertu jaki Fela Kuti wraz ze swoim ze-
koncertu jaki Fela Kuti wraz ze swoim ze-
społem Egypt 80 dali w klubie Fox Th eater
społem Egypt 80 dali w klubie Fox Th eater
społem Egypt 80 dali w klubie Fox Th eater
w listopadzie 1986 r.
w listopadzie 1986 r.
JazzPRESS, kwiecień 2012
oraz koncert w Trio na festiwalu jazzowym
w Słowacji. We wrześniu solowa trasa kon-
certowa po Azji (Singapur, Tajwan, Ma-
lezja, Hongkong, Chiny, Indie), koncert
w Trio na Ninegates Jazz festival w Pekinie;
w październiku trasa koncertowa z Triem
w Rosji i koncert na European Jazz Nights
w Norwegii.
22 maja ukaże się druga płyta młodej i już
docenionej kontrabasistki Lindy Oh zaty-
tułowana Initial Here. Płytę wyda wytwór-
nia Greenleaf Music. Artystka jest laureat-
ką 2. nagrody w konkursie BASS 2010 Jazz
Competion.
12 maja ukaże sięnowa płyta nowa płyta
12 maja ukaże sięnowa płyta nowa płyta
12 maja ukaże sięnowa płyta nowa płyta
pianisty Artura Dutkiewicza zatytuło-
pianisty Artura Dutkiewicza zatytuło-
zatytuło-
zatytuło-
wana Mazurki. Jest to cykl 19 kompozycji
wana Mazurki. Jest to cykl 19 kompozycji
Jest to cykl 19 kompozycji
łączących w sobie transową improwizację
łączących w sobie transową improwizację
łączących w sobie transową improwizację
jazzową z rytmami polskiej muzyki ludo-
jazzową z rytmami polskiej muzyki ludo-
jazzową z rytmami polskiej muzyki ludo-
wej. Koncert promujący płytę odbędzie
wej. Koncert promujący płytę odbędzie
wej. Koncert promujący płytę odbędzie
się 7 maja w Polskim Radio w sali im. W.
się 7 maja w Polskim Radio w sali im. W.
się 7 maja w Polskim Radio w sali im. W.
Szpilmana w ramach festiwalu Wszystkie
Szpilmana w ramach festiwalu Wszystkie
Szpilmana w ramach festiwalu Wszystkie
Mazurki Świata. W ciągu najbliższego pół
Mazurki Świata. W ciągu najbliższego pół
Mazurki Świata. W ciągu najbliższego pół
roku pianista będzie intensywnie koncer-
roku pianista będzie intensywnie koncer-
roku pianista będzie intensywnie koncer-
tował – tak w kraju, jak przede wszystkim
tował – tak w kraju, jak przede wszystkim
tował – tak w kraju, jak przede wszystkim
zagranicą. Plany obejmuja występy m.in.
zagranicą. Plany obejmuja występy m.in.
zagranicą. Plany obejmuja występy m.in.
na Międzynarodowym Festiwalu w Hue
na Międzynarodowym Festiwalu w Hue
na Międzynarodowym Festiwalu w Hue
(Wietnam), trasę koncertową z Triem na
(Wietnam), trasę koncertową z Triem na
(Wietnam), trasę koncertową z Triem na
Bałkanach (Słowenia, Bośnia, Macedonia,
Bałkanach (Słowenia, Bośnia, Macedonia,
Bałkanach (Słowenia, Bośnia, Macedonia,
Albania) – w kwietniu; w maju i czerwcu
poza premierą płyty w Polskim Radiu, kon-
certy solowe m.in. w Filharmonii w Rydze,
na Festiwalu Muzycznym w Mersin (Tur-
cja), na zamku w Płocku, w Etiopii i Kenii
5 czerwca ukaże się debiutancka płyta su-
performacji Spectrum Road, którą tworzą:
basista Jack Bruce (współzałożyciel Cre-
am), gitarzysta Vernon Reid (Living Co-
lour), keyboardzista John Medeski (Me-
deski Martin Wood) oraz perkusistka
Cindy Blackman Santana. Album zatytu-
łowany Spectrum Road to hołd dla perku-
sisty Tony’ego Williamsa. Płytę wyda Pal-
metto Records.
Pod koniec lutego formacja Bester Quar-
tet zarejestrowała materiał na długo ocze-
kiwaną, pierwszą płytę pod swoją nową
nazwą. Wydawnictwo będzie nosić tytuł
Metamorphosis, a jego premiera zaplano-
wana jest na drugą połowę tego roku.
(rs)
13
Recenzje
Filipowicz Quintet,
Jazz Tribute To Michael Jackson
Tym co odróżnia Michaela Jacksona od innych
mega gwiazd jest to, że obok niezwykłej cha-
ryzmy scenicznej i osobliwego image’u, posia-
dał również niewątpliwy talent kompozytorski.
Artysta pozostawił po sobie wiele wspaniałych
kompozycji. Co więcej, niezwykle starannie
dobierał utwory, które włączał do swojego re-
pertuaru. Jednym z tego przykładów może być
kompozycja „Human Naure” autorstwa S. Por-
caro i J. Bettisa. Po pochodzący z multiplatyno-
wego albumu Jacksona Thriller (1982) sięgnął
nawet sam Miles Davis. Utrzymana w odmien-
nej stylistyce interpretacja Davisa odkryła
ogromny potencjał jaki często drzemie w nie-
których utworach popowych.
Pomysłodawcą pierwszej w Polsce płyty z jazzo-
wymi wersjami przebojów Michaela Jacksona
jest basista Piotr Filipowicz. Ten absolwent
Studium Jazzu w Warszawie, a także Wydziału
Prawa w Lublinie, ma za sobą wiele znaczących
osiągnięć muzycznych, jak choćby pierwsze na-
grody na „Krokus Jazz Festival” w Jeleniej Gó-
rze, czy Ogólnopolskim Konkursie Standardów
Jazzowych w Siedlcach, współpracę m.in. z Mi-
chałem Urbaniakiem, Krzysztofem Herdzinem,
Cezarym Konradem, a także wieloma artystami
spoza środowiska jazzowego. Od 2005 roku jest
stałym współpracownikiem Teatru Muzyczne-
go „Roma” w Warszawie.
Filipowicz do realizacji autorskiego projektu
Jazz Tribute To Michael Jackson zaprosił świet-
nych instrumentalistów: Przemka Kostrzewę
Filipowicz Quintet, Jazz Tribute To Michael Jackson (2012,
Polskie Radio SA, format CD)
Thriller; Rock With You; Billie Jean; Black or White; Smooth
Criminal; Bad; The Way You Make Me Feel; You Are Not Alo-
ne; I Just Cant Stop Lovin You
Muzycy:
Piotr Filipowicz – kontrabas,
Przemek Kostrzewa – trąbka,
Marcin Ganio – saksofon,
Dominik Rosłon – fortepian,
Paweł Dobrowolski – perkusja,
Lena Zuchniak – śpiew.
(trąbka), Dominika Rosłona (fortepian), Mar-
cina Ganio (saksofon) i Pawła Dobrowolskiego
(perkusja).
Większość repertuaru jaki składa się na pro-
gram tego wyjątkowego albumu to kompozycje
samego Michaela (z wyjątkiem „You Are Not
Alone”, „Rock With You” i słynnego „Thrille-
ra”). Mamy tu do czynienia z bardzo różnorod-
nymi w zakresie stylistyki aranżacjami, których
14
JazzPRESS, kwiecień 2012
jego kompozytora. W połowie nagrania kolej-
ne, wyśmienite solo kontrabasu!
Zdecydowanie bardziej tradycyjnie kwintet zagrał
„You Are Not Alone – ciepła stylowa partia sak-
sofonu tworzy tu intymny i kameralny nastrój.
Najstarszą kompozycją, po którą sięgnął Filipo-
wicz, jest „Rock With You” Roda Tempertona
– pochodząca jeszcze z czasów „ciemnoskóre-
go” Michaela (1979). Ozdobą tego nagrania jest
świetnie brzmiący fortepian i swobodnie dialo-
gujące z sobą na koniec instrumenty dęte.
„Bille Jean” to ponownie nagranie utrzymane
w stylistyce bluesowej, co wydaje się zasługą
perkusisty P. Dobrowolskiego, którego odważ-
ne synkopowanie nadaje szczególnej specyfiki
brzmieniu.
Mniej przekonuje jazzowa wersja „The Way You
Make Me Feel”, co prawdopodobnie wynika
z kompozycji. Jednak instrumentaliści tworzący
Filipowicz Quintet potrafią „wycisnąć” z każdej
kompozycji to, co najlepsze. W tym przypadku
swego rodzaju „ucieczką” od mało wdzięcznego
tematu jest wspaniałe improwizowane solo for-
tepianu i „pulsujący” kontrabas w tle.
Najdłuższym utworem (ponad 11 minut) jest
rozpoczynający się piękną impresją fortepiano-
wą w stylistyce K. Jarretta, bodaj najsłynniejszy
przebój Króla Popu, „Thriller”. Są to zarazem
najbardziej taneczne minuty całej płyty. Prze-
wodnie partie melodyczne wygrywają oczywi-
ście P. Kostrzewa i M. Ganio, lecz P. Filipowicz
wraz z P. Dobrowolskim tworzą w tym nagraniu
autorem jest Filipowicz: od krótkich, zwięźle
zagranych „Smooth Criminal” czy „Bad”, przez
bardzo rozbudowane improwizacyjnie do dzie-
więciu minut „Black Or White” i „Bille Jean”, po
jedyną na płycie piosenkę – zaśpiewana przez
Lenę Zuchniak „I Just Can’t Stop Loving You”.
W rytmach gorącej samby rozbrzmiewa otwie-
rający płytę „Smooth Criminal” z wspaniałymi
partiami fortepianu, rozbudowanymi solówka-
mi perkusyjnymi i bogatymi brzmieniowo per-
kusjonaliami. Główną partię melodyczną wy-
grywa na trąbce: P. Kostrzewa, a całość cechuje
niezwykła rytmika akcentowana kontrabasem
leadera.
Partiami „kroczącego” basu charakteryzuje się
wspaniała, utrzymana w bluesowym klimacie
wersja „Bad”, z chorusowymi partiami trąb-
ki i saksofonu oraz ciekawymi solówkami po-
szczególnych instrumentalistów. Pozytywnie
zaskakuje też nadrzędna rola kontrabasu leade-
ra P. Filipowicza, która nadaje szczególnej spe-
cyfiki wszystkim utworom. Zaś jego sola ozda-
biają płytę.
Pierwszym dłuższym utworem zarejestrowa-
nym na płycie jest „Black Or White” – swin-
gujący i bluesujący, z przewodnimi partiami
zagranymi przez Kostrzewę i Ganio. Zachwyca
zarówno solo trąbki i saksofonu, jak i klasycznie
brzmiący fortepian D. Rosłona, oraz stylowe,
„brudne” partie kontrabasu Filipowicza. Słu-
chając tego nagrania, utrzymanego w stylisty-
ce bebopu z lat 60., chwilami trudno skojarzyć
ten utwór, szczególnie podczas rozimprowizo-
wanych solówek instrumentalistów, z postacią
15
Recenzje
szczególnie przekonujący tandem rytmiczny.
Mantrycznie wręcz brzmi kontrabas leadera,
stanowiący tło dla wspaniałych, rozwiniętych
solówek pozostałych instrumentalistów z forte-
pianem D. Rosłona na czele.
Na koniec jedyna piosenka w zestawie – zaśpie-
wana przez Lenę Zuchniak „I Just Can t Stop
Loving You”. Dzięki wspaniale brzmiącemu for-
tepianowi (ponownie doskonały Dominik Ro-
słon!) mamy do czynienia ze stylistyką bliską
stworzonej przez Herbiego Hancocka na płycie
The Imagine Project (2011). Wspaniały zmysło-
wy głos Leny, plus świetne impresje kontrabasu,
sprawiają, ż w tym wykonaniu piosenka brzmi
doskonale, z zachowaniem jazzowej stylistyki,
a jednocześnie przebojowo.
Płyta nagrana została z zachowaniem najwyż-
szych światowych standardów w październiku
2011 roku w ResPublica Studios, dzięki czemu
brzmi doprawdy wyśmienicie, a ukazała się 5
marca 2012 nakładem Polskiego Radia. Uwagę
zwraca też niezwykle ciekawie zaprojektowana
okładka i staranna edycja z wklejoną wewnątrz
książeczką. Pierwsza w Polsce płyta z jazzo-
wymi wersjami przebojów Michaela Jacksona
adresowana jest zarówno do miłośników Mi-
chaela Jacksona, jak i wytrawnego, wymagają-
cego jazzowego słuchacza. Warto zaznaczyć, że
zgodę na realizację projektu wyrazili właściciele
praw do utworów i spadkobiercy M. Jacksona,
co czyni Jazz Tribute To Michael Jackson płytą
firmowaną niejako przez management Króla
Popu.
Robert Ratajczak
Christoph Titz, Here Now
Niemiecki trębacz Christoph Titz to obecnie
jeden z najbardziej pożądanych muzyków se-
syjnych w Europie, jednak, oprócz wielu pro-
jektów muzycznych w jakie jest zaangażowany,
sukcesywnie od 2004 roku raczy nas, co jakiś
czas, swoją autorską płytą. Każdorazowo jest to
przedsięwzięcie wyjątkowe, jak miało to miej-
sce w przypadku płyty Magic (2004), czy best-
sellerowego albumu When In Love (2007).
Świat usłyszał o Christophie Titzu za sprawą
formacji Scetches, w szeregach której pojawił
się na prestiżowym Festiwalu Jazzowym w Gre-
noble w 2004 roku. Wówczas to miał okazję
występować wraz z takimi gwiazdami jak choć-
by: Richard Galiano, czy nieodżałowana Cesa-
ria Evora. Równolegle ze współpracą z grupa-
mi: Bonefuk, Art Af Orys, Hermosa, Funk de
Nite, czy formacją Manfreda Leuchtera, bierze
udział w koncertach oraz sesjach nagraniowych
z takimi choćby muzykami, jak: Maria Glenn,
Kate Westbrook. W Polsce znany jest przede
wszystkim dzięki festiwalom: Międzynarodowe
Głogowskie Spotkania Jazzowe i Zakopiańska
Wiosna Jazzowa, oraz koncertom w Warszawie
i wspólnym występom z Piotrem Wojtasikiem.
Sam lubi określać siebie jako twórcę piosenek
bez tekstów, niż kompozytora. Choć muzykę
tego typu określa się mianem smooth jazz, daleki
byłbym od jednoznacznej klasyfikacji twórczości
Titza. W swych dokonaniach muzyk niejedno-
krotnie nawiązuje do stylistyki stworzonej przez
Cheta Bakera, czy późnego Milesa Davisa. Nie
jest to spowodowane tylko zabiegami brzmienio-
16
JazzPRESS, kwiecień 2012
Najnowsza propozycja
fonograficzna Titza
ukazała się 1 marca 2012 nakładem jego włas-
nej wytwórnii płytowej Maroty Music i zawiera
14 autorskich kompozycji oraz niespodziankę:
ludową polską piosenkę „Bajka Iskierki”.
Już od pierwszych dźwięków otwierającego
krążek utworu „Lenz” zostajemy urzeczeni
wręcz niezwykle relaksującym klimatem. Do-
skonale brzmi prawdziwa i czysto brzmiąca
sekcja smyczkowa zastosowana w większości
utworów (altówka, wiolonczela, skrzypce). Jak
dobrze, że artysta zdecydował się na prawdziwe
instrumenty smyczkowe, nie próbując zastąpić
ich elektronicznie preparowanymi!
Smyczki
jeszcze bardziej przekonywująco
„przemawiają” w bluesującym „I’m Surpri-
sed”. Oprócz wspaniałej trąbki leadera, może-
my w tym nagraniu podziwiać też wyśmienity,
„kroczący” kontrabas Christiana von Kapheng-
sta i świetne solo klawiszowe Gero Körnera.
Wspomniane „davisowskie” klimaty pojawiają
się w przepięknym „Your Things”. Titz zasto-
sował stylowy tłumik, a dźwięki trąbki uzu-
pełniają smyczki i partie kontabasu oraz gitary
akustycznej gościnnie biorącego udział w tym
nagraniu Stefana Machalitzky’ego. Doskonała
4-minutowa miniaturka!
Podobne w klimacie jest wpadające w ucho
„Wary Steps”. Tu jednak Chritoph Titz gra
w zdecydowanie bardziej impresyjny sposób,
rozwijając podstawowy temat melodyczny,
a całość kończy (szkoda, że tak szybko wyciszo-
ne) solo klawiszowe Körnera.
Christoph Titz, Here Now (2012, Maroty Music, format CD)
Lenz; I’m Surprised; Your Things; Wary Steps; All Good Things
Come In Threes; Try To Sleep; Promener; Lost In Reverie;
Home; Bajka Iskierki; Rosemary’s Love; Wszystko Ci dam;
Without Restlessness; That’s The Way It Was; Your First Night
Muzycy:
Christoph Titz – trąbka, flugelhorn, instrumenty klawiszo-
we, Gero Körner – instrumenty klawiszowe, Christian von
Kaphengst – gitara basowa, kontrabas, fortepian, Winnie Kü-
bart – altówka, Johannes Henschel – wiolonczela
oraz:
Roland Peil – instrumenty perkusyjne, Johan Leijonhufvud
– gitara, Harry Alfer – gitara, Stefan Machalitzky – gitara,
Nina Leonards – skrzypce.
wymi (m.in. zastosowanie efektu tłumika), ale
również estetyce strukturalnej poszczególnych
utworów. Mimo wszelkich skojarzeń do Davisa,
które zawsze nasuwają się podczas słuchania ja-
kiegokolwiek współcześnie tworzącego trębacza,
Christoph Titz posiada własne niepowtarzalne,
ciepłe brzmienie i stylistykę przepełnioną nie-
zwykłymi emocjami.
17
Drugim polskim akcentem na Here Now
jest kompozycja o polskim tytule Wszystko Ci
dam. Jeśli nie przekonuje kogoś nazwanie Titza
„autorem piosenek bez słów”, to proponuję za-
słuchać się w te kompozycję, będącą niewątpli-
wym przykładem właśnie piosenki śpiewanej
przy pomocy dźwięków trąbki.
irytuje syntetyczny rytm perkusji
Trochę
w „Without Restlessness”.
Kolejną typową balladą w zestawie jest me-
lancholijna i pełna wdzięku „That’s The Way
It Was” ozdobiona ponadto ciekawą linią basu
i wzniosłym finałem.
Gitara J. Leijonhufvuda i pięknie brzmiący for-
tepian towarzyszą nam w kończącej płytę aku-
stycznej kompozycji „Your First Night”, po któ-
rej wybrzmieniu zostajemy w melancholijnym
klimacie. Doskonałe zakończenie płyty.
Trzecia autorska płyta Christopha Titza umac-
nia jego niewątpliwą pozycję w gronie najwy-
bitniejszych trębaczy europejskich młodego
pokolenia i powinna sprawić, że artysta już na
stałe zagości w świadomości polskiego słucha-
cza jako muzyk zasługujący obecnie na szcze-
gólną uwagę.
Robert Ratajczak
Recenzje
Wspaniale brzmiący perkusista Roland Peil po-
jawia się na płycie w trzech utworach. Pierwszym
z nich jest najmniej chyba kojarzący się z estetyką
smooth jazzu „All Good Things Come In Thre-
es” ozdobiony ponadto niezwykle rozimprowi-
zowanym solem gitary akustycznej kolejnego
gościa Johana Leijonhufvuda (pojawi się jeszcze
w kończącym album „ Your First Night”).
Trochę mniej przekonuje mnie, pomimo pięk-
nej partii fortepianu, króciutka kołysanka „Try
To Sleep”.
„Promener”, choć dość śmiało zastosowano
w nim elektronikę, snuje się przyjemnie. Po raz
kolejny też wyśmienicie sprawdzają się instru-
menty smyczkowe (W. Kubart i J. Henschel).
Po tłumik trębacz sięga ponownie w „Lost In Re-
verie”. To jedne z najwspanialszych partii trąbki
na całym krążku i zarazem jedna z najbardziej
klasycznie jazzowych kompozycji. Doskonale
brzmią impresje leadera pośród otaczającej nas
muzycznej przestrzeni tworzonej przez forte-
pian, smyczki i gitarę (ponownie: H. Alfter).
Po tak mocnym akcencie kolejne nagranie
(„Home”) robi wrażenie dość przeciętnego wy-
pełniacza, a wspomnianą „Bajkę Iskierki”, będą-
cą swego rodzaju hołdem ze strony trębacza wo-
bec polskiego folkloru, traktuję (mimo bardzo
ciekawej aranżacji) jedynie jako ciekawostkę.
„Rosemary’s Love” to swego rodzaju erotyk
jazzowy, z mantrycznymi partiami klawiszy
w tle i wspaniale harmonizującą ze stłumionym
brzmieniem trąbki sekcją smyczkową.
18
Watching Edvard – Ircha
Clarinet Quartet
Mikołaj Trzaska doszedł daleko jak na muzy-
ka, który po raz pierwszy chwycił za instrument
będąc w zasadzie dorosłym człowiekiem i któ-
ry nigdy nie odebrał uporządkowanej edukacji
muzycznej. A jednak sama skala jego talentu
okazała się tak wielka, że bez szkoły dokonał
tego, co wielu dobrze wykształconym nigdy się
nie uda: znalazł swoją własną drogę w muzyce
albo, szerzej, w sztuce. Na przestrzeni ostatnich
kilku miesięcy dotarły do mnie trzy jego świeżo
wydane krążki, wszystkie na bardzo wysokim
poziomie. W ramach formacji o nazwie Inner
Ear ze Stevem Swellem, Per-Ake Holmlanderem
i Timem Daisym nagrał Breathing Steam, a z
Johannesem Bauerem, Peterem Friisem Nielse-
nem i Peterem Ole Jorgensenem – Tungt Vand.
Jeśli ktoś jest troszkę zorientowany we współ-
czesnym jazzie, to wystarczy mu rzucić okiem
na te składy, żeby w ciemno kupić te płyty. Przy
czym istotne jest, że albumy te znaleźć można
także w dyskografiach wyżej wspomnianych
prominentnych artystów, a to nie zawsze jest
tak oczywiste w przypadku współpracy pol-
skich muzyków z tymi zza granicy. Jakże czę-
sto o płytach nagranych z ich udziałem głośno
jest tylko w Polsce, ale zamorskie gwiazdy poza
Polską jakoś się nimi nie chwalą. Tu sytuacja
jest inna i chociaż Trzasce daleko do statu-
su jaki ma Stańko, z którym chętnie zagrałby
na świecie każdy, nawet polkę, to jednak czuć
jaki szacunek mają wobec niego klasowi prze-
cież współpracownicy z USA czy Skandynawii,
a więc krajów jazzowo nie słabszych niż nasza
piękna ojczyzna...
JazzPRESS, kwiecień 2012
Ircha Clarinet Quartet, Watching Edvard (Kilogram, 2011)
Upper Trias Caspian Fugue; Ross Omac Attack; Dream Ana-
lyzer; No Smoking In Hell; Climbing And Sliding; Small Dic-
tators; Kresto; Re Constructive De Constructive; Monastery
Monsters; Prince of Fiasco; Builderblock.pampim; Cenozoic
– Kenobi; Watching Edward; Invitation To Anorak Party; Ten-
der Dictator; Last Turn Around The Room
Muzycy:
Mikołaj Trzaska – bass, Bb metal clarinets,
Michał Górczyński – Bb, bass clarinets,
Paweł Szamburski – Bb, bass clarinets,
Wacław Zimpel – alt, Bb, bass clarinets and tarogato.
A jednak ja wolę z tych wszystkich płyt trzeci
projekt Trzaski nagrany z młodymi polskimi
instrumentalistami, których umiejętności, mu-
zykalność i kreatywność po prostu zachwycają.
Chodzi mi o płytę Watching Edvard kwartateu
Ircha, który oprócz Mikołaja tworzą Wacław
Zimpel, Michał Górczyński i Paweł Szambur-
ski. Idea kwartetu złożonego tylko z klarnetów
nie jest w jazzie nowa, ale właśnie w tym pro-
19
Recenzje
jekcie najbardziej spośród tych trzech przejawia
się unikalna droga artystyczna Trzaski. Już bo-
wiem od czasów yassu i gry w legendarnej Mi-
łości Trzaska zafascynowany jest free jazzem.
Ostatnio w jego muzyce słychać także coraz
więcej nut świadczących o radości ze swojej
odkrytej po wielu latach na nowo żydowskości.
Przy czym, co jest zupełnie w Polsce wyjątko-
we, ta żydowskość to dla Trzaski nie jest jakaś
zręczna imitacja tego co na przkład robił nie-
gdyś John Zorn, ale odkrywanie korzeni włas-
nej egzystencji, pogłębianie swojej świadomo-
ści jako człowieka i artysty.
I w takim też kierunku ewoluuje muzyka tego
kwartetu, który pierwszą płytę Lark Uprising
nagrał ze świetnym amerkańskim saksofoni-
stą Joe McPheem. Ale tę drugą już bez żadnej
zagranicznej „gwiazdy”, a i tak muzie niczego
nie brakuje. Ba! Moim skromnym zdaniem
jest ciekawsza, bo bardziej oryginalna, własna
Trzaski i jego partnerów z zespołu. Może nie
jest tak spektakularna jak wyśmienite „powsta-
nie skowronków”, ale moim zdaniem zyskało
na głębi i dojrzałości. A w kolejce do wydania
czeka już całkiem świeży materiał z projektu
„Pamięć przede mną”, poświęconego bohate-
rom i ofiarom powstania w getcie warszawskim
i wspieranego przez Muzeum Żydów Polskich.
Miałem okazję słuchać tej muzyki ostatnio na
koncercie w warszawskiej synagodze Nożyków
i byłem pod wielkim wrażeniem jej duchowego
piękna. Tymczasem mamy jednak Watching Ed-
vard, z którym jak wynika z powyższego tekstu,
naprawdę warto się bliżej zapoznać...
Maciej Nowotny
A-kineton
– Pater/Gorzycki/Urowski/
Wojtczak
Początki roku 2012 nie są jakieś spektakularne
dla polskiego jazzu z wyjątkiem wszakże doko-
nań Mikołaja Trzaski (tekst o jego płycie Wat-
ching Edvard znajdziecie Państwo także w tym
numerze JazzPressu) i tych Rafała Gorzyckiego.
Gorzycki nie ma ekspansywnej osobowości jaka
potrzebna jest w dzisiejszych czasach, aby być
gwiazdą, ale w moim odczuciu zasługuje na duże
uznanie, bo rok po roku inicjuje jedne z najcie-
kawszych projektów na naszej scenie. Takie jego
formacje, jak Sing Sing Penelope czy Ecstasy
Project są już doskonale znane, zwłaszcza fanom
nowoczesnej muzyki improwizowanej. Najnow-
sza płyta tej drugiej formacji They Were P uka-
zała się w końcówce 2011 r. i należała do najcie-
kawszych propozycji w całym tym wyśmienitym
dla polskiego jazzu roku. Niejeden spocząłby na
laurach, a tu Gorzycki wydał na początku 2012
roku kolejny krążek w ramach trzeciego swojego
projektu, z którym w 2009 roku wydał płytę Dzi-
ki Jazz. Kolektyw ten tworzą oprócz Gorzyckiego
grającego, przypomnijmy, na perkusji, saksofoni-
sta Irek Wojtczak, gitarzysta Kamil Pater i basi-
sta Paweł Urowski. Ponadto gościnnie na płycie
usłyszymy trębacza Maurycego Wójcińskiego.
Dziki Jazz narobił na naszej scenie sporo zamie-
szania, bo tytuł miał charakter prześmiewczy
i autoironiczny (co nie wszyscy załapali...) po-
dobnie jak – powiedzmy – tytuł albumu Chopin
Chopin Chopin sekstetu Marcina Maseckiego
Profesjonalizm. Tam nie było prawie wcale Cho-
pina, a tu dzikości w ogóle, a i jazzu (rozumia-
20
JazzPRESS, kwiecień 2012
Pater/Gorzycki/Urowski/Wojtczak, A-kineton (2012, Owoc
Music)
A-kineton; Bleak Sun; Solaris; Dancing Queen; Half Life; In-
dian Driver; Time for sheeps and dogs; The Tree
nego jako muzyka synkopowana itd.) niewiele.
Ale było to, co najważniejsze: spójna, kreatywna
i przede wszystkim własna wizja artystyczna mu-
zyki jaką chcą ci muzycy grać. Nie inaczej jest na
najnowszym krążku, który robi na mnie nawet
lepsze wrażenie. I nie jest to chyba efekt zasady
inżyniera Mamonia, czyli upodobanie do tego,
co już jest mi znane, a po prostu naturalny pro-
ces dojrzewania pewnego pomysłu. Ten pomysł
to granie dużo bardziej free niż w przypadku
Sing Sing Penelope i mniej „klasycyzujące” niż
w skądinąd świetnym Ecstasy Project. Jest to ka-
wał porządnego avant jazzu czyli muzyki, która
nie odgrzewa po raz setny i tysięczny kotletów
wg gotowych recept sformułowanych przed dzie-
sięcioleciami przez Davisa i Coltrane’a. Lecz szu-
ka własnych środków wyrazów i usiłuje oddać
nastrój tu i teraz, w którym żyjemy. Jaki jest ten
opis rzeczywistości wg tych muzyków to warto
sprawdzić samemu słuchając płyty, której tytuł
już dawno powinienem podać, a który brzmi:
A-Kineton...
Maciej Nowotny
21
Recenzje
Trio +2
The Fonda/Stevens Group
Duet pianisty Michaela Jefry Stevensa i basisty
Joe Fondy istnieje już od 23 lat, ale ja usłysza-
łem o nich dopiero przy okazji płyty wydanej
przez krakowskie wydawnictwo NOTTWO
w końcówce 2011 roku. Oto, jaka jest rzesza
muzyków jazzowych na całym świecie, że moż-
na przeżyć dwie dekady, interesować się jazzem
i tkwić w nieświadomości, że gdzieś tam ktoś
robi rzeczy, które są po prostu niebanalne
i świetne. Tym większa zatem moja wdzięcz-
ność dla tych, którzy sprowadzili ten band do
Polski, a w tym przypadku mowa jest o Andrze-
ju Kalinowskim. Godna szacunku to postać,
która wiele dobrego czyni dla jazzu na Gór-
nym Śląsku, a organizowany przez niego cykl
koncertów o nazwie JAZZ I OKOLICE należał
do tych o najbardziej przemyślanym i wartoś-
ciowym programie ze wszystkich jakie istniały
w naszym kraju. Jego pokłosiem jest ta właśnie
płyta będąca nagraniem LIVE z koncertu jaki
odbył się w roku 2009 w Katowicach.
Poza wspomnianym wyżej duetem na krążku
usłyszycie doskonałego amerykańskiego drum-
mera Herveya Sorgena i dwa polskie młode lwy
na saksofonach: Macieja Obarę na alcie i Irka
Wojtczaka na tenorze. Muza na tej płycie to no-
woczesna wersja bopu, czyli swobodny, otwarty
i spontaniczny dialog między muzykami, w któ-
rym najważniejszy jest „driver”. Określenie to
przypomina trochę pojęcie „ciągu na bramkę”
w futbolu i charakteryzuje zawodników oraz
drużyny, które dają z siebie na boisku po prostu
wszystko. Tak właśnie jest na tej płycie, na któ-
22
The Fonda/Stevens Group, Trio +2 (Not Two, 2011)
In The Whitecage; 2. Fast; 3. For Us; 4. Mandala; 5. The River
Po; 6. Morbid
Muzycy:
Harvey Sorgen – perkusja,
Ireneusz Wojtczak – saksofon tenorowy, klarnet basowy,
Maciej Obara – saksofon altowy,
Joe Fonda – bas akustyczny,
Michael Jefry Stevens – fortepian.
rej energia kipi jak woda w czajniku i pomimo
lekkiego „brudu” w nagraniu jaki nieuchronnie
towarzyszy takim spontanicznym akcjom, to
przyznam, że materiał ten poruszył mnie tak
jak już dawno żaden w polskim jazzie. Gol za
golem, drodzy Panowie, i mam nadzieję, że taką
formę utrzymamy aż do czerwca 2012...
Maciej Nowotny
JazzPRESS, kwiecień 2012
Paul McCartney, Kisses on the Bottom (2012, Universal Music
Group, Format CD i winyl)
I’m Gonna Sit Right Down And Write Myself A Letter; Home
(When Shadows Fall); It’s Only A Paper Moon; More I Can-
not Wish You; The Glory Of Love; We Three (My Echo, My
Shadow And Me); Ac-Cent-Tchu-Ate The Positive; My Valen-
tine; Always; My Very Good Friend The Milkman; Bye Bye
Blackbird; Get Yourself Another Fool; The Inch Worm; Only
Our Hearts
Kisses on the Bottom
- Paul McCartney
Recenzowanie tego typu wydawnictw nie należy
do zadań łatwych. Szczególnie dla zdeklarowa-
nego - i to od kilku dobrych dekad – miłośni-
ka twórczości Fab Four. Kisses on the Bottom to
sentymentalna podróż starszego Pana i giganta
muzyki rozrywkowej w jednej osobie do czasów
dzieciństwa, młodości, do muzyki, której słu-
chali jego rodzice, która w jakis sposób ukształ-
towała gust muzyczny tego pokolenia artystów,
których reprezentantem jest Paul McCartney.
Z założenia, nie jest to autorskie dzieło – krą-
żek zawiera dwanaście standardów i tylko dwie
kompozycje muzyka, w tym mocno ograną po
różnych radiofoniach „My Valentine”. Trze-
ba przyznnać, że w dobrych wykonaniach, co
gwarantują znakomici muzycy zaangażowani
do rejestracji materiału, w tym odpowiedzialna
za orkiestrowe aranżacje Diana Krall, a gościn-
nie również Eric Clapton i Steve Wonder. Pły-
ta, poza pięknem zebranych na niej melodii, nie
odkrywa niczego nowego, ale czy musi? Kiedy
najdzie mnie ochota po prostu dobrze mi się jej
słucha.
Ryszard Skrzypiec
23
Recenzje
Urszula Dudziak – Wyśpiewam Wam Wszystko
Książka to swego rodzaju zbiór luźnych zapi-
sów Urszuli Dudziak pochodzących z różnych
okresów jej kariery i życia prywatnego. Dzięki
takiemu właśnie sposobowi zredagowania Wy-
śpiewam Wam wszystko jest pozycją, którą moż-
na czytać bądź od deski do deski, bądź na wy-
rywki – zaglądając do poszczególnych opowieści
artystki, fragmentów pamiętnika, które kilka-
krotnie pojawiają się na jej stronicach. Kolejne
rozdziały (a raczej wpisy), którym za tytuły po-
służyły utwory muzyczne, nie następują po sobie
w porządku chronologicznym. I tak na przykład,
w jednej chwili z lat 80. przenosimy się do dzie-
ciństwa U. Dudziak, by w kolejnym wpisie prze-
czytać o początkach jej kariery. Dla ułatwienia
poruszania się po zilustrowanym na łamach tej
książki życiu autorki na jej końcu umieszczono
chronologiczny indeks poszczególnych rozdzia-
łów w formie tematycznych „playlist”.
Na 300 stronicach tej niezwykle estetycznie pod
względem edycyjnym, bogato ilustrowanej pub-
likacji pojawiają się nazwiska najważniejszych
postaci światowego jazzu, z którymi Urszula
Dudziak podczas swej kariery miała styczność,
zarówno na płaszczyźnie artystycznej, jak i towa-
rzyskiej. Znajdziemy tu m. in. tekst opisujący jej
spotkanie z Milesem Davisem (które wywołało
u autorki mieszane uczucia), czy wspomnienia
związane z podkochującym się w Pani Urszuli
Herbiem Hancockiem! Artystka nie stroni też od
bardzo osobistych zwierzeń – opisuje m. in. swoje
problemy małżeńskie z Michałem Urbaniakiem,
spędzenie nocy z nieznajomym mężczyzną czy
przeżycia związane z zabiegiem mastektomii.
Urszula Dudziak: Wyśpiewam Wam Wszystko, Wydawnictwo
Kayax, 2012, 285 stron.
Na kartach tej, w niezwykły sposób napisanej
książki, poznajemy Urszulę Dudziak – Artyst-
kę, ale też Urszulę Dudziak – Człowieka (kobie-
tę, żonę, matkę...). To wyjątkowa okazja do sko-
rzystania z zaproszenia do świata artystki. Nie
tylko na koncert, czy muzyczny seans z którąś
z jej płyt, ale do świata jej osobistych przeżyć
i spostrzeżeń związanych z codziennymi spra-
wami i problemami, jak: mieszkanie, zdrowie,
mężczyźni w jej życiu... Ze stronic Wyśpiewam
Wam wszystko emanuje ciepło i zupełnie inny
wizerunek wokalistki, z jakim większość czytel-
ników zapewne jej postać utożsamiała nie zna-
jąc jej osobiście.
24
JazzPRESS, kwiecień 2012
Tytuł książki odnosi się do tego, co Dudziak
„wyśpiewa nam” na jej stronach w formie zwie-
rzeń i ujawnionych tajemnic, nie zaś jej prze-
bogatego repertuaru muzycznego. We wstępie
czytamy:
„Zapisałam te opowieści tak, jak lubię, jakbym
mówiła. I mówię dalej. Sposób, w jaki napisa-
łam tę książkę, nie zamyka opowieści o mnie,
przeciwnie, pozwala mi rozkręcić się w przy-
szłości. Już teraz, kiedy książka jest praktycznie
przygotowana do druku, mam stos notatek do
następnych opowiadań.”
Z niecierpliwością czekam, a tymczasem gorąco
polecam! Książka ukazała się również w formie
audiobooka (czytana przez autorkę) na płycie
CD.
Robert Ratajczak
fot. Krzysztof Wierzbowski
25
RadioJAZZ.FM i JazzPRESS polecają koncerty
Od 15 do 30 kwietnia odbędzie się XVIII Międzynarodowy Festiwal „Starzy
i młodzi, czyli jazz w Krakowie”. W programie m.in. Avishai Cohen, New
Bone, Maciej Fortuna Trio, Krakovians, Piotr Orzechowski oraz Inner
Spaces. Więcej na http://www.jazz.krakow.pl/festiwal/
Pomiędzy 19 a 23 kwietnia odbędzie się IV. edycja Lublin Jazz Festival.
W programie m.in. Leichtfried/Mayer Duo, Mikrokolektyw, Rempis
Percussion Quartet, Oleś Duo, Adam Pieronczyk feat. Gary Thomas,
Dziki Jazz, Led Bib, Bałagan, Is What?! feat. Hamid Drake. Więcej na
http://lublinjazz.pl/
W dniach od 20 do 22 kwietnia w Mosinie pod Poznaniem odbędą się VI Ogól-
nopolskie Dni Artystyczne z Gitarą. W programie m.in. warsztaty gitary
elektrycznej, klasycznej i bsaowej, które poprowadzą Marek Napiórkowski,
Michał Stanikowski i Robert Kubiszyn; wystawy, prelekcje filmów (m.in. Con-
trol Antona Corbijna) oraz przede wszystkim koncerty: zagrają Marek Na-
piórkowski Trio, Poluzjanci oraz Anita Lipnicka John Porter. Więcej na
http://gitaramosina.pl.
21 kwietnia w Filharmonii Gorzowskiej jedyny koncert w Polsce da norweska
wokalistka i autorka tekstów Silje Nergaard. Koncert organizowany przez
Jazz Club „Pod Filarami” w ramach cyklu Gorzów Jazz Celebrations. Więcej na
www.jazzfilary.pl
26
JazzPRESS, kwiecień 2012
W trasie koncertowej PKS Trio – koncerty promujące debiutancką płytę odbę-
dą się w Krakowie, Grodzisku Mazowieckim i Myszkowie; Mariia Guraievska
z projektem Etno Jazz Synthesis również promująca debiutancką płytę Water
Nymphs wystąpi w Krakowie i Rybniku; trzecią płytę zatytułowaną Destined na
koncertach w: Rzeszowie, Przemyślu, dwukrotnie Krakowie, Gliwicach i Tychach
promować będzie formacja New Bone.
Od 16 do 25 kwietnia po raz pierwszy w Polsce będzie koncertował duet świa-
towej sławy gitarzystów John Williams John Etheridge. John Williams
urodził się w Melbourne w Australii. Nazywany jest pierwszym ambasadorem
gitary. Natomiast John Etheridge pochodzi z Wielkiej Brytanii. Nazywany
jest największą gwiazdą jazzu. Jego talent docenił sam Pat Metheny. Duet
wystąpi w Polsce w następujących miastach: 16 – Poznań (Aula Uniwersyte-
tu Adama Mickiewicza), 18 – Wrocław (Filharmonia Wrocławska im. Witolda
Lutosławskiego), 21 – Lublin (Filharmonia Lubelska im. Henryka Wieniawskie-
go), 22 – Warszawa (Centrum Artystyczne Fabryka Trzciny), 23 – Gdańsk (Polska Filharmonia Bałtycka
im. Fryderyka Chopina) i 25 – Kraków (Filharmonia Krakowska im. Karola Szymanowskiego). Więcej na
http://www.akmuzyka.and.pl/
Do końca lipca potrwa Szczecin Music Fest. Najbliższy koncert, na który nie-
stety wszystkie bilety już zostały sprzedane, to występ jednej z najciekawszych
wokalistek młodego pokolenia, łączącej jazz, r’n’b i soul, Lizz Wright (23
kwietnia, hala Opery), następnie Leszek Możdżer zagra muzykę Krzysztofa
Komedy (dwa koncerty 21 maja w Filharmonii Szczecińskiej) oraz koncerty ple-
nerowe w Teatrze Letnim: ZAZ (24 czerwca) i Melody Gardot (30 lipca). Więcej
na http://www.koncerty.com
27
Przewodnik koncertowy
W ramach Ethno Jazz Festival 1 kwietnia w Synagodze pod Białym Bocianem wystąpi The Saintbox
– nowy projekt Gaby Kulki, Ola Walickiego i Maćka Szupicy. O płycie formacji piszemy w dziale Nowości
Płytowe. Więcej na: http://www.ethnojazz.pl
24 kwietnia w w klubie Klimat w Bielsku-Białej odbędzie się jedyny w Polsce koncert Christiana
McBride’a. Więcej na stronie www.zadymka.pl.
John Scofield s Hollowbody Band zainauguruje 17. edycję Letniego Festiwalu Jazzowego Piw-
nicy pod Baranami. Koncert będzie światową premierą tego projektu, w którego składzie, obok lidera
na drugiej gitarze zagra Kurt Rosenwinkel, na basie Ben Street, a na perkusji Bill Stewart. Festiwal
potrwa do 31 lipca.
W lipcu na dwa koncerty do naszego kraju zawita gitarzysta George Benson – 19 wystąpi na warszaw-
skim Torwarze, a dzień później w Hali „Gdynia” w Gdynii.
W dniach 18-22 kwietnia 48. Jazz nad Odrą we Wrocławiu z plejadą gwiazd krajowego (Piotr Baron,
Darek Oleszkiewicz, String Connection, Jarosław Śmietana, Tomasz Stańko) i światowego jazzu (m.in.
Branford Marsalis, Lars Danielson, Freddie Cole). Więcej na: http://www.jazznadodra.pl/.
28 kwietnia w Studio Koncertowym im. Witolda Lutosławskiego w Warszawie odbędzie się Koncert
Kompozytorski Krzysztofa Herdzina. W koncercie, w trakcie którego usłyszmy kompozycje Herdzina,
udział wezmą znakomici goście: flecistka Jadwiga Kotnowska, saksofoniści Piotr Baron i Jerzy Głów-
czewski z towarzyszeniem Polskiej Orkiestry Radiowej pod dyrekcją Krzysztofa Herdzina, który również
zaprezentuje się jako solista w „Concertino na fortepian i orkiestrę”. Ponadto w programie m.in: „Narracje
na saksofon i orkiestrę”, poemat „Szkice Zimowe”, „Bajkowe Opowieści na flet i smyczki”, „Preludium Aser-
tywne i Nieasertywna Toccata na smyczki”.
Na przełomie kwietnia i maja w Zakopanem tradycyjna już Wiosna Jazzowa, połączona z wręczeniem
nagród Blues Top magazynu Jazz Forum. Wśród gwiazd: Bennie Maupin, Leszek Możdżer, Andrzej Ja-
godziński, Janusz Strobel, Maciej Fortuna, Atom String Quartet. Więcej na stronie internetowej http://
www.promocja.zakopane.pl/
28
JazzPRESS, kwiecień 2012
W trasę promującej nowy album A-kineton wyrusza formacja Dziki Jazz – Kamiński, Pater, Urowski,
Gorzycki. Także formacja The Sainbox, którą tworza Olo Walicki, Gaba Kulka i Maciek Szupica zagra
kilka koncertów promujących ich nowy album. Jazzpospolita konutynuje trasę promująca drugi krążek
Impulse. Krótkie trasy zagrają Radek Wośko Trio feat. Carl Winther i polsko-fiński kwartet Dominika
Bukowskiego, promujący ostatnią płytę grupy zatytułowaną Vice Versa.
(rs)
W biblijnej księdze Ezechiela znajdujemy takie oto proste zalecenie: „patrz oczami i słuchaj uszami!”
Tymczasem często moją uwagę od muzyki odwraca szum wokół artysty, jego image, cały ten hałas two-
rzony przez oparte na obrazie media! Zatem przynajmniej od czasu do czasu warto udać się na kurację
wyłącznie dźwiękami, a okazja po temu będzie pod koniec kwietnia w Katowicach, w czasie pierwszej
edycji JAZZART FESTIVAL.
Zacznie się, zgodnie z receptą Alfreda Hitchcoka na dobry thriller, czyl
Pobierz darmowy fragment (pdf)