Darmowy fragment publikacji:
Opracowanie tablic:
Joanna Bogusławska, Anna Laskowska, Kaja Mikoszewska
Redaktor serii: Marek Jannasz
Ilustracje: Magdalena Wójcik
Projekt okładki: Teresa Chylińska-Kur, KurkaStudio
Projekt makiety i opracowanie graficzne: Kaja Mikoszewska
Tablice opracowano z wykorzystaniem materiałów z książki „Język angielski
dla gimnazjalisty. Gramatyka” autorstwa mgr Joanny Bogusławskiej
i mgr Agaty Mioduszewskiej, konsultacja: dr Alisa Mitchel-Masiejczyk,
Wydawnictwo Lingo, Warszawa 2016 r.
© Copyright by Wydawnictwo Lingo sp. j., Warszawa 2016
www.gimtestOK.pl
ISBN: 978-83-7892-375-6
ISBN wydania elektronicznego: 978-83-7892-477-7
Skład i łamanie: Kaja Mikoszewska
3
Drodzy Gimnazjaliści!
Jeśli czeka Was klasówka, test bądź egzamin gimnazjalny i nie pamiętacie wszystkich
niuansów angielskiej gramatyki, wygodne i przejrzyste tablice pomogą wam uporządkować
wiedzę i zrobić szybką powtórkę. Zawierają one wszystkie istotne zagadnienia w pigułce,
dzięki czemu będziecie mogli w szybki i prosty sposób przypomnieć i utrwalić sobie najważ-
niejsze informacje.
Zależało nam na tym, aby nauka z naszej książki była nie tylko pożyteczna, ale także
przyjemna – zadbaliśmy zarówno o dobór tematów, jak i o nowoczesny układ graficzny
z ilustracjami.
Wierzymy, że „Tablice gimnazjalisty” z serii OldSchool przydadzą się Wam na każdym
etapie nauki, a także że będą dla Was skuteczną pomocą do powtórki przed egzaminem
gimnazjalnym z angielskiego.
Z życzeniami powodzenia
autorzy i redaktorzy Lingo
WWW.GIMTESTOK.PL
WSTĘP4
TABLICE GIMNAZJALISTY JĘZYK ANGIELSKI
Część 1. Czasy
Czasy
Present Simple
Present Continuous
Past Simple
Forma „used to”
Past Continuous
Present Perfect
Past Perfect
Future Forms – formy przyszłe
Will (Future Simple)
Going to
Present Continuous
Present Simple
Porównanie czasów
Część 2. Czasowniki
Formy czasowników
Infinitive vs. Gerund
Czasowniki modalne
Podział czasowników modalnych ze względu na kontekst
Formy „have” i „has got”
Czasowniki nieregularne
Część 3. Mowa zależna i strona bierna
Mowa zależna
Strona bierna
Część 4. Okresy warunkowe
Zerowy okres warunkowy
Pierwszy okres warunkowy
Drugi okres warunkowy
Trzeci okres warunkowy
7
8
9
13
15
17
18
20
22
23
23
24
24
25
26
31
32
33
38
40
44
45
51
52
56
57
59
59
60
60
STARA DOBRA SZKOŁASPIS TREŚCI
5
Część 5. Przedimki
Przedimki nieokreślone
Przedimki określone
Przedimek zerowy
Część 6. Rzeczowniki
Rzeczowniki policzalne
Rzeczowniki niepoliczalne
Dopełniacz saksoński
Część 7. Zaimki
Zaimki nieokreślone
Część 8. Przymiotniki
Część 9. Przysłówki
Część 10. Liczebniki
Zastosowanie liczebników z przykładami
Część 11. Przyimki
Przyimki czasu
Przyimki miejsca
Przyimki ruchu
Przyimek przyczyny
Przyimki sposobu
Wyrażenia przyimkowe
Część 12. Spójniki
Dodatek 1. Czasowniki frazowe
Dodatek 2. Czasowniki nieregularne
WWW.GIMTESTOK.PL
61
63
64
67
71
73
74
75
77
82
85
89
93
97
99
100
104
106
108
108
109
133
137
147
CZĘŚĆ 1.
8
TABLICE GIMNAZJALISTY JĘZYK ANGIELSKI
Czasy
W tej części omówione zostaną:
RODZAJE CZASÓW
teraźniejsze
przeszłe
perfect
formy przyszłe
• Present Simple
• Present Continuous
• Past Simple
• Forma „used to”
• Past Continuous
• Present Perfect
• Past Perfect
• Future Simple
• Going to
• Present Continuous
• Present Simple
STARA DOBRA SZKOŁA9
Present Simple
BUDOWA CZASU PRESENT SIMPLE
OSOBA + CZASOWNIK + RESZTA ZDANIA
I go to school in Gdynia. – Chodzę do szkoły w Gdyni.
PRESENT SIMPLE W TRZECIEJ OSOBIE LICZBY POJEDYNCZEJ
OSOBA (he, she, it) + CZASOWNIK + KOŃCÓWKA „S” + RESZTA ZDANIA
Tom goes to school in Gdynia. – Tom chodzi do szkoły w Gdyni.
KONSTRUKCJA ZDANIA PRZECZĄCEGO W PRESENT SIMPLE
OSOBA + DO NOT / DOES NOT + CZASOWNIK + RESZTA ZDANIA
He doesn’t go to school in Gdynia. – On nie chodzi do szkoły w Gdyni.
TWORZENIE FORMY DLA 3. OSOBY LICZBY POJEDYNCZEJ
ZASADA
dla trzeciej osoby liczby pojedynczej (he/she/it)
dodajemy „s” na końcu czasownika
• uwaga na czasowniki have, go i do
PRZYKŁAD
• have → has
• go → goes
• do → does
• cry → cries
try → tries
•
• buy → buys
• wash → washes
• watch → watches
• pass → passes
•
it stings
→ it doesn’t sting
→ it does sting
gdy czasownik kończy się na „y” i jeżeli przed „y”
występuje spółgłoska, „y” zamienia się na „-ies”
gdy czasownik kończy się na „y” i jeżeli przed „y”
występuje samogłoska, dodajemy „s” do czasownika
jeżeli czasownik kończy się na „sh”, „s” lub „ch”,
oprócz „s” dodajemy „e”
przy użyciu does lub doesn’t znika „s”
WWW.GIMTESTOK.PL
CZASY10
TABLICE GIMNAZJALISTY JĘZYK ANGIELSKI
KONSTRUKCJA PYTANIA W PRESENT SIMPLE
S
Słówko
pytające:
what, when,
where, why,
how much,
how many,
how long
O
Operator:
do
(I, you, we,
they)
does
(he, she it)
P
Podmiot
(osoba):
I, you, we,
they,
he, she, it
O
Orzeczenie
(czasownik)
T
Reszta zdania
Where
How
Do
does
Do
Do
You
he
you
work?
spend
listen
Tom and Lisa
learn
weekends?
to music?
Spanish?
JEŻELI W ZDANIU WYSTĘPUJE CZASOWNIK TO BE (AM, IS, ARE)
ZASADA
pytania tworzymy przez inwersję
PRZYKŁAD
Who are you? Are you a footballer?
– Kim jesteś? Czy jesteś piłkarzem?
przeczenia tworzymy przez dodanie not
do czasownika to be
No, I’m not, I’m a student.
– Nie, nie jestem, jestem studentem.
słowa charakterystyczne (określenia
częstotliwości) dla czasu Present Simple
stawiamy za tym czasownikiem
I am always late to school. – Zawsze
spóźniam się do szkoły.
Jeżeli w danym zdaniu użyjemy innego czasownika niż to be, słowa
charakterystyczne dla czasu Present Simple stawiamy przed tym
czasownikiem, zaraz po osobie. Przykład: I always come late to school.
STARA DOBRA SZKOŁA11
ZASTOSOWANIE CZASU PRESENT SIMPLE
SYTUACJA
czynności stałe
PRZYKŁAD
He watches Naruto.
– On ogląda Naruto.
czynności powtarzane
regularnie
He takes the train to school every morning.
– On codziennie rano jeździ pociągiem do szkoły.
prawa natury
rozkłady jazdy
komentarze sportowe,
recenzje filmowe,
narracja
komentarz sportowy/
recenzje filmowe
recenzja
recenzja/narracja
instrukcje
nagłówki gazet
The sun sets in the west.
– Słońce zachodzi na zachodzie.
The plane from Brussels arrives at 8:30.
– Samolot z Brukseli przylatuje o 8.30.
Peterson overtakes Williams and wins the race.
– Peterson wyprzedza Williamsa i wygrywa wyścig.
Mike Dalton plays the part of Macbeth.
– Mike Dalton gra rolę Makbeta.
We see the main character as he wants to plan his
trip. He doesn’t know where to go, he only knows he
wants to travel far. – Widzimy głównego bohatera,
gdy chce zaplanować swoją podróż. Nie wie, dokąd
pojechać, wie tylko, że chce pojechać daleko.
I see him and tell him „hi”, he looks at me, but
pretends he doesn’t see me. Unbelievable!
– Widzę go i mówię „cześć”, patrzy na mnie, ale
udaje, że mnie nie widzi. Niebywałe!
First you wash the chicken. Then you fill it with
mushrooms and you put it in the oven. – Najpierw
wymyj kurczaka. Następnie wypełnij go grzybami
i włóż do piekarnika.
20 people win money in a lottery. – 20 osób
wygrywa pieniądze w loterii.
WWW.GIMTESTOK.PL
CZASY12
TABLICE GIMNAZJALISTY JĘZYK ANGIELSKI
Czasu Present Simple używamy z następującymi wyrazami: usually, often,
always, sometimes, never, every… (day, month, etc.), in the morning,
afternoon, evening, at night, at the weekend, on Mondays, etc.
Dłuższe określenia, typu np.: every day, stosowane są albo na samym
początku, albo na końcu zdań twierdzących (wyjątkiem jest hardly ever).
STARA DOBRA SZKOŁA13
Present Continuous
BUDOWA CZASU PRESENT CONTINUOUS
OSOBA + TO BE (być) + CZASOWNIK Z KOŃCÓWKĄ -ING
TWORZENIE PYTAŃ I PRZECZEŃ
PYTANIA
tworzymy przez inwersję czasownika to be
PRZECZENIA
tworzymy przez dodanie not do
czasownika to be
What are you doing? I’m washing the dishes
now. – Co robisz? Myję teraz naczynia.
I’m not listening to the radio now.
– Nie słucham teraz radia.
Charakterystyczne słowa i określenia, z którymi występuje Present
Continuous: now, at the moment, at present, these days, still,
nowadays, as (osoba) speak.
TWORZENIE FORMY CIĄGŁEJ CZASOWNIKA
ZASADA
jeśli czasownik zakończony jest spółgłoską
→ dodajemy -ing
PRZYKŁAD
• work + ing → working
jeśli w czasowniku jednosylabowym przedostatnia jest
spółgłoska → dopisujemy tylko -ing
jeśli czasownik kończy się na „-e” → znika „e”
jeśli czasownik kończy się na „-ie” → zamieniamy „-ie”
na „-ying”
• help → helping
•
take + ing → taking
• die → dying
nie ma znaczenia, czy przed „-y” stoi spółgłoska
czy samogłoska → dodajemy -ing
• play → playing
• cry → crying
jeśli w czasowniku jednosylabowym przedostatnia
jest samogłoska → podwajamy ostatnią spółgłoskę
tego czasownika
• stop → stopping
• swim → swimming
• put → putting
WWW.GIMTESTOK.PL
CZASY14
TABLICE GIMNAZJALISTY JĘZYK ANGIELSKI
UŻYCIE CZASU PRESENT CONTINUOUS
SYTUACJA
czynności dziejące się
w chwili mówienia o nich
PRZYKŁAD
• She’s reading a magazine now.
– Ona czyta teraz magazyn.
• Tom is looking for his glasses as we speak.
– Podczas gdy my rozmawiamy, Tom szuka
swoich okularów.
czynności, w trakcie
których jesteśmy, a które
nie dzieją się konkretnie
w trakcie mówienia o nich
• My father is looking for a new job now.
•
– Mój ojciec szuka nowej pracy.
I’m reading a new book by Agatha Rae.
– Czytam nową książkę autorstwa Agathy Rae.
wyrażanie złości, irytacji
wobec powtarzających się
i drażniących nas sytuacji,
ze słówkami: always,
constantly, continually
• You’re always losing your keys, try to remember
where you put them! – Ciągle gubisz swoje
klucze, postaraj się zapamiętać, gdzie je
kładziesz!
• You’re constantly interrupting me when I’m
talking. – Ciągle przerywasz mi, gdy mówię.
wyrażanie czynności
zaplanowanych na
przyszłość i podanie,
na kiedy są zaplanowane
sytuacje zmieniające się,
dynamiczne, podlegające
procesom
•
I’m seeing my best friend tonight.
– Widzę się z przyjaciółką dziś wieczorem.
• We’re going to the cinema on Monday.
– W poniedziałek idziemy do kina.
• Winter is coming, it’s getting colder outside.
– Nadchodzi zima, robi się zimniej na zewnątrz.
• Let’s go home, it’s getting late.
– Chodźmy do domu, robi się późno.
opisywanie obrazków
i zdjęć
•
In the picture I can see people sitting in a park,
having a picnic. The man is drinking coffee and
eating a sandwich, the woman is reading a book.
– Na zdjęciu widzę ludzi siedzących w parku,
mających piknik. Mężczyzna pije kawę i je
kanapkę, kobieta czyta książkę.
STARA DOBRA SZKOŁA15
Past Simple
BUDOWA CZASU PAST SIMPLE
OSOBA + CZASOWNIK W II FORMIE (LUB Z KOŃCÓWKĄ -ED, JEŚLI JEST
REGULARNY) + OKREŚLENIE CZASU
I ate dinner two hours ago. – Zjadłam kolację dwie godziny temu.
Pytanie i przeczenie tworzymy przez operator did, przy którym czasownik
wraca do podstawowej formy.
PYTANIE
KONSTRUKCJE Z CZASEM PAST SIMPLE
ZDANIE
OZNAJMUJĄCE
I washed the floor
yesterday. – Wymyłam
wczoraj podłogę.
When did you wash
the floor? – Kiedy
wymyłaś podłogę?
I ate dinner two hours
ago. – Zjadłam kolację
dwie godziny temu.
When did you eat
dinner? – Kiedy
zjadłaś kolację?
PRZECZENIE
I didn’t wash the floor.
– Nie wymyłam podłogi.
I didn’t eat dinner two hours
ago, I ate it half an hour ago.
– Nie zjadłam kolacji dwie
godziny temu, zjadłam ją
pół godziny temu.
JEŻELI W ZDANIU WYSTĘPUJE CZASOWNIK TO BE (WAS/WERE)
PYTANIA
tworzymy przez inwersję
PRZECZENIA
tworzymy przez dodanie not
do czasownika to be
Was he sick yesterday? – Czy był wczoraj
chory?
Bob was not (wasn’t) sick three hours
ago. – Bob nie był chory trzy godziny
temu.
WWW.GIMTESTOK.PL
CZASY16
TABLICE GIMNAZJALISTY JĘZYK ANGIELSKI
O
Operator:
did
KONSTRUKCJA PYTANIA W PAST SIMPLE
O
S
Orzeczenie
Słówko
pytające:
(czasownik)
What, when,
where, why,
how much,
how many,
how long
P
Podmiot
(osoba):
I, you, we,
they,
he, she, it
T
Reszta zdania
Where
How
did
did
Did
Did
you
he
you
Tom and
Lisa
work?
spend
listen
learn
weekends?
to the CD I gave
you?
Spanish last
year?
UŻYCIE CZASU PAST SIMPLE
SYTUACJA
czynności, które
zakończyły się
w określonym momencie
w przeszłości (wiemy
dokładnie kiedy)
•
PRZYKŁAD
• They went to the cinema last month.
– Oni poszli do kina w zeszłym miesiącu.
I watched TV two hours ago.
– Oglądałam telewizję dwie godziny temu.
czynności, które działy
się jedna po drugiej
w przeszłości, kiedy coś
opowiadamy
She paid the driver, then she got out of the taxi, then
she answered the phone.
– Ona zapłaciła taksówkarzowi, potem wysiadła
z taksówki, następnie odebrała telefon.
Czasu Past Simple używamy z określeniami takimi jak: yesterday, then,
when, last night/week/day/month/years…, some time ago, in 1997
– każdym możliwym określeniem, kiedy coś się wydarzyło.
STARA DOBRA SZKOŁA17
Forma „used to”
Formy used to używamy, kiedy chcemy powiedzieć o czynności, którą
regularnie przez jakiś czas wykonywaliśmy w przeszłości, ale która jest już
nieaktualna.
BUDOWA ZDANIA TWIERDZĄCEGO
OSOBA + USED TO + CZASOWNIK W FORMIE PODSTAWOWEJ
• Michał used to live in Gdynia, but now he lives in Kraków.
– Michał mieszkał w Gdyni, ale teraz mieszka w Krakowie.
• People used to bake cakes, but now they often buy them in bakeries.
– Ludzie mieli w zwyczaju piec ciasta, ale teraz często je kupują.
Podczas tworzenia pytań i przeczeń forma used to zmienia się w use to.
TWORZENIE PYTAŃ I PRZECZEŃ
PRZECZENIA
PYTANIA
tworzymy z użyciem formy didn’t
tworzymy z użyciem
operatora did
Did Alan use to smoke?
– Czy Alan palił?
Mary didn’t use to drink coffee, but now she cannot live
a day without it. – Mary nie pijała kawy, ale teraz nie
może przeżyć nawet jednego dnia bez niej.
WWW.GIMTESTOK.PL
CZASY18
TABLICE GIMNAZJALISTY JĘZYK ANGIELSKI
Past Continuous
BUDOWANIE ZDANIA TWIERDZĄCEGO
OSOBA + TO BE (WAS DLA I, HE, SHE, IT, WERE DLA WE, YOU, THEY)
+ CZASOWNIK Z KOŃCÓWKĄ -ING
I was playing tennis. – Grałam w tenisa.
BUDOWA PYTANIA
TO BE + OSOBA + CZASOWNIK Z KOŃCÓWKĄ -ING
Were you playing tennis? – Czy grałaś w tenisa?
BUDOWA PRZECZENIA
OSOBA + TO BE NOT + CZASOWNIK Z KOŃCÓWKĄ -ING
I wasn’t playing tennis. – Nie grałam w tenisa.
Charakterystyczne słowa, z którymi występuje Past Continuous: while,
when, as.
STARA DOBRA SZKOŁA19
Czas Past Continuous to czas niedokonany.
UŻYCIE CZASU PAST CONTINUOUS
SYTUACJA
PRZYKŁAD
I was having dinner. – Jadłem obiad.
czynności niezakończone,
(czas Past Continuous, czas niedokonany, czynność
będące w trakcie dziania się
niezakończona)
porównaj:
I had dinner. – Zjadłem obiad.
(czas Past Simple, czas dokonany, czynność
zakończona)
We were watching a film between 4 and 6 pm.
– Oglądaliśmy filmy między 16.00 a 18.00.
• He was walking down the street when his
friend called him. – Szedł ulicą, kiedy zadzwonił
do niego przyjaciel.
• She was taking a shower when her phone rang.
– Brała prysznic, gdy jej telefon zadzwonił.
czynności, które były
w trakcie, działy się
w przeszłości
dłuższa czynność, która
została przerwana przez to,
co opisuje Past Simple
WWW.GIMTESTOK.PL
CZASY20
TABLICE GIMNAZJALISTY JĘZYK ANGIELSKI
Present Perfect
BUDOWANIE ZDANIA TWIERDZĄCEGO
OSOBA + HAVE/HAS (HAS DLA HE/SHE/IT) + TRZECIA FORMA CZASOWNIKA
(PAST PARTICIPLE) LUB CZASOWNIK REGULARNY Z KOŃCÓWKĄ -ED
I have cleaned the flat. – Sprzątnęłam mieszkanie.
•
• Ben has broken his leg. – Ben złamał nogę.
TWORZENIE PYTAŃ I PRZECZEŃ
PYTANIA
tworzymy przez inwersję have/
has (jest to forma czasownika to be
w czasie Present Perect) i osoby
PRZECZENIA
tworzymy przed dodanie not
do have/has
Have you ever eaten such delicious
strawberries? – Czy kiedykolwiek jadłeś
takie pyszne truskawki?
I have never eaten such delicious
strawberries. – Nigdy nie jadłam
pyszniejszych truskawek.
Charakterystyczne słówka z Present Perfect: just, already, yet, recently,
since, for, lately, ever, never, so far. Słówka te stosujemy po have/has.
So far używamy na końcu zdań. Yet – stosujemy zawsze na końcu i tylko
w zdaniach przeczących oraz w pytaniach.
RÓŻNICE POMIĘDZY FOR I SINCE
FOR
używamy, kiedy chcemy zaznaczyć, że
coś dzieje się od jakiegoś czasu
for = okres
SINCE
używamy, kiedy chcemy określić
konkretny moment w czasie, kiedy coś
się zaczęło
since = konkretny moment, może być
to konkretny dzień, godzina, święto itp.
STARA DOBRA SZKOŁA21
UŻYCIE CZASU PRESENT PERFECT
ZASADA
czynność bądź sytuacja, które
zaczęły się w przeszłości
i trwają do chwili obecnej,
zwłaszcza ze słówkami for
i since
PRZYKŁAD
• Rachel has had her dog for three years.
– Rachel ma psa od trzech lat (zaczęła go
mieć trzy lata temu i ma go do teraz)
• Mark has known Betty since 1995. They have
known each other for almost twenty years.
– Mark zna Betty od 1995 roku. Znają się od
prawie dwudziestu lat.
czynność, która zakończyła się,
ale nie wiemy kiedy – chcemy
jedynie wyrazić fakt, że miała
miejsce
• She has just washed her hair.
– Ona dopiero co umyła włosy.
Jack’s dad has bought a sailing boat.
– Ojciec Jacka kupił żaglówkę.
•
pytanie o doświadczenie danej
osoby – czy kiedykolwiek coś
zrobiła lub miała z czymś do
czynienia (konstrukcja have
you ever…?)
kiedy w zdaniu występuje
słowo since, przyjmuje się, że
część zdania przed since jest
w Present Perfect, a za since
– w Past Simple
• Have you ever seen a solar eclipse?
– Czy widziałeś kiedykolwiek zaćmienie
słońca?
No, I have never seen a solar eclipse yet.
– Nie, jeszcze nigdy nie widziałem
zaćmienia słońca.
• Have you ever been to Canada? Yes, I have.
– Czy byłaś kiedykolwiek w Kanadzie? Tak,
byłam.
•
I have known her since she started learning
here. – Znam ją, od kiedy zaczęła tu się
uczyć.
• Max hasn’t seen Maggie since she left
school. – Max nie widział Maggie, odkąd
skończyła szkołę.
W Present Perfect liczy się sam fakt, że czynność miała miejsce, a nie kiedy.
Jest to podstawowa różnica między tym czasem a Past Simple, w którym
zawsze wiemy, kiedy dokładnie coś się zakończyło.
WWW.GIMTESTOK.PL
CZASY22
TABLICE GIMNAZJALISTY JĘZYK ANGIELSKI
Past Perfect
BUDOWANIE ZDANIA TWIERDZĄCEGO
OSOBA + HAD (DLA KAŻDEJ OSOBY) + III FORMA CZASOWNIKA (PAST
PARTICIPLE)
LUB, PRZY REGULARNYCH CZASOWNIKACH, FORMA Z KOŃCÓWKĄ -ED
Once he had fixed the old chair, it looked like new.
– Gdy naprawił stare krzesło, wygladało jak nowe.
TWORZENIE PYTAŃ I PRZECZEŃ
PYTANIA
tworzymy przez inwersję czasownika
to be (w przypadku Past Perfect ma on
postać had)
Had he already fixed the old chair?
– Czy on naprawił już stare krzesło?
PRZECZENIA
tworzymy, dodając not do had
He hadn’t fixed the old chair yet, so
it still looks bad. – On nie naprawił
jeszcze starego krzesła, dlatego ciągle
wygląda ono źle.
UŻYCIE CZASU PAST PERFECT
SYTUACJA
Past Perfect występuje zawsze
w parze z czasem Past Simple
– określa czynność, która
wydarzyła się bądź została
wykonana czy miała miejsce
bezpośrednio przed tą, którą
opisuje Past Simple
PRZYKŁAD
• She had finished work when she met her
friends. – Ona skończyła już pracę, kiedy
spotkała przyjaciół.
• When I came back they all had already
eaten dinner. – Kiedy przyszłam, oni już
skończyli jeść obiad.
Słówkami, z którymi często pojawia się Past Perfect, są: before, after,
already, just, for, once, till/until, when, by, by the time, never.
STARA DOBRA SZKOŁA23
Future Forms – formy przyszłe
Will (Future Simple)
BUDOWA FORMY WILL
zdanie twierdzące
OSOBA + WILL + RESZTA ZDANIA
pytanie
przeczenie
INWERSJA: WILL + OSOBA + RESZTA ZDANIA
OSOBA + WILL NOT (WON’T) + RESZTA ZDANIA
UŻYCIE FORMY WILL
SYTUACJA
spontanicznie podjęte
decyzje związane
z przyszłością
PRZYKŁAD
•
If you’re hungry, I’ll make you a sandwich.
– Jeśli jesteś głodna, zrobię ci kanapkę.
• Someone’s knocking! – I’ll open the door!
– Ktoś puka. – Otworzę drzwi.
wyrażenie subiektywnych
przewidywań na przyszłość,
niepoparte dowodami, tylko
tym, co nam się wydaje1
I think people in the future will work less, robots
will work for them. – Myślę, że ludzie będą mniej
pracować w przyszłości, roboty będą za nich
pracować.
prośba
groźba
ostrzeżenie
obietnica
Will you help me with this exercise, please?
– Pomożesz mi z tym zadaniem?
If you tell the parents, I’ll beat you.
– Jeśli powiesz rodzicom, spuszczę ci lanie.
You will get hurt if you touch the cord.
– Zrobisz sobie krzywdę, jeśli dotkniesz
przedłużacza.
I promise I will find your brother. – Obiecuję, że
znajdę twojego brata.
1 Czas ten pojawia się w tym kontekście najczęściej z wyrazami: think, believe, be
afraid, be sure i przysłówkami: probably, perhaps, certainly, surely.
WWW.GIMTESTOK.PL
CZASY24
TABLICE GIMNAZJALISTY JĘZYK ANGIELSKI
Going to
BUDOWA FORMY GOING TO
zdanie twierdzące
OSOBA + TO BE + GOING TO (DLA WSZYSTKICH OSÓB)
+ RESZTA ZDANIA
pytanie
przeczenie
PYTANIE: TO BE + OSOBA + GOING TO (DLA WSZYSTKICH
OSÓB) + RESZTA ZDANIA
PRZECZENIE: OSOBA + TO BE + NOT + GOING TO
(DLA WSZYSTKICH OSÓB)
UŻYCIE FORMY GOING TO
SYTUACJA
realne plany, zamiary
ambicje na przyszłość
wyrażanie obiektywnych przewidywań
na przyszłość, popartych dowodami
(tym, co widzimy)
PRZYKŁAD
Martha and Jack are going to Greece
for holidays. – Martha i Jack jadą na
wakacje do Grecji.
I’m going to become a famous singer
one day. – Pewnego dnia zostanę
sławnym piosenkarzem.
It’s going to rain, look at the sky!
– Będzie padać, spójrz na niebo!
Present Continuous
UŻYCIE PRESENT CONTINUOUS JAKO FORMY PRZYSZŁEJ
SYTUACJA
wyrażenie planów i zamiarów; aby
rozróżnić formę czasu Present Continuous
teraźniejszą od przyszłej, do przyszłej
zawsze musi być dodany czas, kiedy coś
ma się wydarzyć
I’m seeing my friends.
– Widzę się z przyjaciółmi. (teraz)
I’m seeing my friends on Friday.
– Widzę się z przyjaciółmi
w piątek.
PRZYKŁAD
•
•
STARA DOBRA SZKOŁA25
Present Simple
UŻYCIE PRESENT SIMPLE JAKO FORMY PRZYSZŁEJ
SYTUACJA
w kontekście rozkładów jazdy, lotów itp.;
zawsze trzeba podać informację, jaką dany
samolot, pociąg lub autobus ma godzinę
odjazdu lub przyjazdu
PRZYKŁAD
The train leaves at 4 pm.
– Pociąg odjeżdża o 16.00.
Po słowach i wyrażeniach: as soon as, before, until, when oraz if
nie używamy will, tylko Present Simple dla wyrażenia przyszłości.
ZDANIE BŁĘDNE
As soon as I will get home, I will call you.
– Zadzwonię do ciebie, jak tylko dotrę
do domu.
ZDANIE POPRAWNE
As soon as I get home, I will call you.
– Zadzwonię do ciebie, jak tylko
dotrę do domu.
WWW.GIMTESTOK.PL
CZASY26
TABLICE GIMNAZJALISTY JĘZYK ANGIELSKI
Porównanie czasów
Present Simple i Present Continuous
określa
PRESENT SIMPLE
czynności rutynowe,
wykonywane codziennie,
powtarzalne
PRESENT CONTINUOUS
czynności w chwili ich
wykonywania, niemające
nic wspólnego z rutyną, dziejące
się w momencie mówienia
o nich
przykład
• He works in a factory.
– On pracuje w fabryce.
• He is writing a letter.
– On pisze list.
• Sandra spends Christmas
• They are doing shopping at
with her parents every year.
– Sandra spędza co roku
święta Bożego Narodzenia
z rodzicami.
the moment.
– Oni robią teraz zakupy.
every day, every month,
usually, sometimes, hardy
every, from time
now, at the moment, as
(osoba) speak, at present,
nowadays
osoba + czasownik (w 3. osobie
liczby pojedynczej z końcówką
„-s”), reszta zdania
osoba + to be + czasownik
z końcówką -ing, taki sam dla
wszystkich osób
charakte-
rystyczne
zwroty
zdania
twierdzące
zdania
pytające
do/does (przy does znika
„-s” z trzeciej osoby liczby
pojedynczej), schemat sopocki
zdania
przeczące
don’t/doesn’t (przy doesn’t
znika „-s” z trzeciej osoby liczby
pojedynczej)
inwersja czasownika to be,
wszystkie czasowniki mają taką
samą formę -ing dla wszystkich
osób
dodajemy not do czasownika
to be, wszystkie czasowniki
mają taką samą formę - ing dla
wszystkich osób
STARA DOBRA SZKOŁAPast Simple i Past Continuous
określa
PAST SIMPLE
czynności, które się zakończyły,
często z podaniem, kiedy miało
to miejsce
yesterday, then, when, last
night/week/day/month/
years…, some time ago,
in 1997 (każde możliwe
określeniem, kiedy coś się
wydarzyło)
osoba + czasownik (II forma
czasowników nieregularnych
lub czasownik regularny
z końcówką -ed), reszta zdania
charakte-
rystyczne
zwroty
zdania
twierdzące
zdania
pytające
27
PAST CONTINUOUS
czas niedokonany – oznacza
to, że opisuje czynności
niezakończone, będące w trakcie
dziania się. Past Continuous
często występuje wraz z Past
Simple. W takich parach Past
Continuous wyraża dłuższą
czynność, która została
przerwana przez to, co opisuje
Past Simple
słowa charakterystyczne: while,
when, as
osoba + to be + czasownik
z końcówką -ing, taki sam dla
wszystkich osób.
did (czasownik wraca do formy
podstawowej), schemat sopocki
lub inwersja, jeżeli w zdaniu jest
czasownik to be
inwersja czasownika to be,
wszystkie czasowniki mają taką
samą formę -ing dla wszystkich
osób
zdania
przeczące
didn’t (czasownik wraca do
formy podstawowej), wasn’t/
weren’t
dodajemy not do czasownika
to be, wszystkie czasowniki
mają taką samą formę - ing dla
wszystkich osób
WWW.GIMTESTOK.PL
CZASY28
TABLICE GIMNAZJALISTY JĘZYK ANGIELSKI
Past Simple i Present Perfect
określa
PAST SIMPLE
czynności, które się zakończyły,
często z podaniem, kiedy miało
to miejsce
charakte-
rystyczne
zwroty
zdania
twierdzące
zdania
pytające
yesterday, then, when, last
night/week/day/month/
years…, some time ago, in 1997
(każde możliwe określeniem,
kiedy coś się wydarzyło)
osoba + czasownik (II forma
czasowników nieregularnych lub
czasownik regularny z końcówką
-ed), reszta zdania
did (czasownik wraca do formy
podstawowej), schemat sopocki
lub inwersja, jeżeli w zdaniu jest
czasownik to be
PRESENT PERFECT
to, co zaczęło się jakiś czas
temu, ale trwa nadal; mówi
o doświadczeniu; kładzie
nacisk przede wszystkim na
sam fakt czynności, zdarzenia,
a nie na czas, kiedy miało/
miała ono/ona miejsce (nigdy
nie podajemy żadnego czasu
końcowego)
have you ever, since, for,
ever, never, yet, already,
recently
osoba + have/has + III forma
czasownika nieregularnego lub
regularny z końcówką -ed
inwersja have/has
zdania
przeczące
didn’t (czasownik wraca do formy
podstawowej), wasn’t/weren’t
dodajemy not do have/has
STARA DOBRA SZKOŁA29
Past Simple i Past Perfect
określa
PAST SIMPLE
czynności, które się zakończyły,
często z podaniem, kiedy miało
to miejsce
charakte-
rystyczne
zwroty
zdania
twierdzące
yesterday, then, when, last
night/week/day/month/
years…, some time ago,
in 1997 (każde możliwe
określeniem, kiedy coś się
wydarzyło)
osoba + czasownik (II forma
czasowników nieregularnych
lub czasownik regularny
z końcówką -ed), reszta zdania
zdania
pytające
did (czasownik wraca do formy
podstawowej), schemat sopocki
lub inwersja, jeżeli w zdaniu jest
czasownik to be
zdania
przeczące
didn’t (czasownik wraca do
formy podstawowej), wasn’t/
weren’t
PAST PERFECT
czynność, która miała miejsce,
zanim stało się to, co określa
Past Simple, stąd nazwa czasu
Past Perfect – czas zaprzeszły.
Past Perfect porządkuje
chronologię wydarzeń.
before, after, already, just,
once, till, until, when, by
the time
osoba + had + czasownik
(III forma czasownika
nieregularnego lub czasownik
regularny z końcówką -ed),
reszta zdania
inwersja: had + osoba
+ czasownik (III forma
czasownika nieregularnego
lub czasownik regularny
z końcówką - ed), reszta zdania
do had dodajemy not (hadn’t)
WWW.GIMTESTOK.PL
CZASY30
TABLICE GIMNAZJALISTY JĘZYK ANGIELSKI
notatki:
STARA DOBRA SZKOŁA
Pobierz darmowy fragment (pdf)