'Język angielski dla szóstoklasisty. Gramatyka' to repetytorium, które przyda się w nauce każdemu uczniowi szóstej klasy. Należy do znanej serii repetytoriów 'OldSchool - stara dobra szkoła', przygotowanej przez doświadczonych korepetytorów i metodyków, we współpracy z nauczycielami i samymi uczniami.
Główne zalety książki:
- wszystkie istotne zagadnienia gramatyki angielskiej
- tabele, przykłady, klarowne objaśnienia
- bogaty zestaw ćwiczeń z rozwiązaniami
- przejrzysty układ, ilustracje, staranna szata graficzna
Domowe korepetycje tylko z OldSchool!
Darmowy fragment publikacji:
JOANNA BOGUSŁAWSKA
JĘZYK ANGIELSKI
GRAMATYKA
KONSULTACJA: DR ALISA MITCHEL-MASIEJCZYK
Redaktor serii: Marek Jannasz
Redakcja: Anna Laskowska
Korekta: Marek Kowalik
Projekt okładki: Teresa Chylińska-Kur, KurkaStudio
Projekt makiety: Kaja Mikoszewska
Ilustracje: Magdalena Wójcik
Opracowanie graficzne: Paweł Kamiński
© Copyright by Wydawnictwo Lingo sp. j., Warszawa 2016
www.6klasa.pl
ISBN: 978-83-7892-369-5
ISBN wydania elektronicznego: 978-83-7892-478-4
Skład i łamanie: Paweł Kamiński
SPIS TREŚCI
3
1. CZASY ............................................................. 8
1.1 PRESENT SIMPLE ............................................................... 8
1.2 PRESENT CONTINUOUS ................................................... 19
1.3 PRESENT SIMPLE I PRESENT CONTINUOUS ...................... 25
1.4 PAST SIMPLE ..................................................................... 29
1.5 PRESENT PERFECT ............................................................. 38
1.6 PRESENT PERFECT I PAST SIMPLE ..................................... 44
1.7 FORMY PRZYSZŁE ............................................................. 48
2. CZASOWNIKI .................................................. 51
2.1 CZASOWNIK TO BE .......................................................... 51
2.2 CZASOWNIKI HAVE I HAVE GOT ..................................... 64
2.3 GERUND/INFINITIVE ........................................................ 69
2.4 FORMA WOULD LIKE TO ................................................... 77
2.5 FORMA LET’S .................................................................... 79
2.6 CZASOWNIKI MODALNE .................................................. 81
2.7 FORMY THERE IS/ARE, THERE WAS/WERE ....................... 90
3. ZAIMKI ............................................................ 93
3.1 ZAIMKI OSOBOWE .......................................................... 94
3.2 ZAIMKI ZWROTNE ............................................................ 96
3.4 ZAIMKI DZIERŻAWCZE ...................................................... 99
3.4 ZAIMKI WZGLĘDNE ........................................................... 101
3.5 ZAIMKI WSKAZUJĄCE ...................................................... 103
3.6 ZAIMKI PYTAJĄCE ........................................................... 105
4. PRZYMIOTNIKI ................................................. 107
4.1 STOPNIOWANIE PRZYMIOTNIKÓW .................................. 107
4.2 PRZYMIOTNIKI Z KOŃCÓWKĄ -ED/-ING ........................ 112
5. PRZYSŁÓWKI ................................................... 116
5.1 STOPNIOWANIE PRZYSŁÓWKÓW ..................................... 118
WWW.6KLASA.PL
4
JĘZYK ANGIELSKI DLA SZÓSTOKLASISTY
GRAMATYKA
6. LICZEBNIKI ...................................................... 123
6.1 LICZEBNIKI GŁÓWNE ....................................................... 123
6.2 LICZEBNIKI PORZĄDKOWE ............................................... 129
7. SPÓJNIKI ......................................................... 134
8. RZECZOWNIKI ................................................. 139
8.1 RZECZOWNIKI POLICZALNE ............................................. 139
8.2 RZECZOWNIKI NIEPOLICZALNE ....................................... 144
8.3 UŻYCIE SOME/ANY, MUCH/MANY Z RZECZOWNIKAMI 147
9. PRZYIMKI ......................................................... 151
9.1 PRZYIMKI CZASU .............................................................. 151
9.2 PRZYIMKI MIEJSCA I RUCHU ........................................... 159
9.3 PRZYIMKI PRZYCZYNY I SPOSOBU ................................... 168
10. DOPEŁNIACZ SAKSOŃSKI ............................... 172
11. KLUCZ .............................................................. 176
DODATEK - TABLICE
196
PRZEDIMKI – ARTICLES ........................................ 196
CZASOWNIKI NIEREGULARNE ............................. 202
STARA DOBRA SZKOŁA
SPIS TREŚCI
5
WWW.6KLASA.PL
6
JĘZYK ANGIELSKI DLA SZÓSTOKLASISTY
GRAMATYKA
Język angielski dla szóstoklasisty. Gramatyka to książka przeznaczona
dla uczniów kończących szkołę podstawową. Zawiera powtórkę naj-
ważniejszych informacji z gramatyki angielskiej wraz z ćwiczeniami,
dzięki którym każdy uczeń będzie mógł sprawdzić, jaki jest faktyczny
stan jego wiedzy na finiszu podstawówki.
Dzięki repetytorium można powtórzyć najistotniejsze zagadnienia
gramatyczne – znajduje się tu klarowne omówienie angielskich cza-
sów i najważniejszych części mowy, opatrzone przykładami. W każ-
dym rozdziale zamieściliśmy również zestaw różnorodnych ćwiczeń.
Niektóre z nich oznaczone są gwiazdką – są to ćwiczenia otwarte,
nieco trudniejsze. Prawidłowe rozwiązania znajdują się na końcu czę-
ści gramatycznej i umożliwiają skontrolowanie własnych odpowiedzi
STARA DOBRA SZKOŁA
WSTĘP
7
a przy okazji sprawdzenie, z którymi zagadnieniami uczeń radzi sobie
dobrze, a nad którymi powinien jeszcze popracować.
Na końcu książki zamieściliśmy dodatek – są to tabele porządku-
jące informacje dotyczące użycia angielskich przedimków oraz wykaz
najpopularniejszych czasowników nieregularnych.
Zależało nam na tym, aby korzystanie z naszej publikacji było nie
tylko pożyteczne, ale i przyjemne – zadbaliśmy o przejrzysty układ
oraz staranną szatę graficzną z ilustracjami.
Mamy nadzieję, że z pomocą naszej książki każdy uczeń solidnie
powtórzy wiadomości z angielskiej gramatyki.
Powodzenia!
mgr Joanna Bogusławska i redakcja wydawnictwa Lingo
WWW.6KLASA.PL
8
JĘZYK ANGIELSKI DLA SZÓSTOKLASISTY
GRAMATYKA
1. CZASY
1.1. PRESENT SIMPLE
■ Zastosowanie czasu
Present Simple, czyli czas teraźniejszy prosty, to jeden z podstawo-
wych czasów w języku angielskim. Używamy go wówczas, gdy chcemy
powiedzieć o czynności, która dzieje się regularnie, która cyklicznie
się powtarza. Przyjrzyj się przykładom.
Przykład:
I go to school from Monday to Friday. – Chodzę do szkoły od ponie-
działku do piątku.
My mother always cooks dinner. – Moja mama zawsze robi obiad.
My sister plays tennis. – Moja siostra gra w tenisa.
■ Budowa czasu
Oto wzór, według którego tworzymy zdania twierdzące i przeczące,
a także pytania w czasie Present Simple. Spójrz:
■ Zdanie twierdzące
OSOBA + CZASOWNIK + RESZTA ZDANIA
STARA DOBRA SZKOŁA
1. CZASY
9
Przykład:
I go to school every day. – Codziennie chodzę do szkoły.
I go to the cinema every month. – Co miesiąc chodzę do kina.
Dla trzeciej osoby liczby pojedynczej, a więc dla osób he/she/it (on/ona/
ono), do czasownika dodajemy na końcu „s”. Robimy to na kilka sposobów.
Przykład:
Tom lives in Warsaw. – Tom mieszka w Warszawie.
Mary plays the piano. – Mary gra na pianinie.
Jeżeli czasownik kończy się w swojej podstawowej formie na „y”,
wówczas mamy dwa sposoby na dodanie „s” w trzeciej osobie liczby
pojedynczej:
– Jeśli przed „y” jest samogłoska, wówczas do czasownika dodajemy
po prostu „y”, na przykład
say → says
– Jeśli przed „y” jest spółgłoska, wówczas „y” zmienia się na „-ies”, na
przykład
fly → flies
Jeżeli czasownik kończy się na „sh”, „ch” lub „s”, wówczas w trzeciej
osobie liczby pojedynczej dodajemy „-es” (zasada ta obowiązuje po to,
aby łatwiej wymawiać tak powstały czasownik), na przykład:
WWW.6KLASA.PL
10
JĘZYK ANGIELSKI DLA SZÓSTOKLASISTY
GRAMATYKA
– brush → brushes
– catch → catches
– cross → crosses
W trzeciej osobie liczby pojedynczej podane trzy czasowniki
zmieniają się dość nietypowo.
Warto to zapamiętać:
Have → has
Do → does
Go → goes
■ Zdanie twierdzące z trzecią osobą liczby pojedynczej
OSOBA (he, she, it) + CZASOWNIK + KOŃCÓWKA „s” +
RESZTA ZDANIA
Przykład:
Monika goes to school in Lublin. – Monika chodzi do szkoły
w Lublinie.
Zdania przeczące i pytające tworzymy poprzez dodanie operatorów
do/do not (don’t) (do osób I, you, we, they/ja, ty, my, wy, oni) lub does/
does not (doesn’t) (do osób he, she, it/on, ona, ono).
STARA DOBRA SZKOŁA
1. CZASY
11
Does bez względu na to, czy występuje w pytaniu czy
w przeczeniu, anuluje „s” przy czasowniku w trzeciej osobie
liczby pojedynczej.
■ Zdanie przeczące
OSOBA + DO NOT/DOES NOT + CZASOWNIK + RESZTA ZDANIA
Przykład:
Monika doesn’t go to school in Lublin. – Monika nie chodzi do
szkoły w Lublinie.
I don’t go to school during weekends. – Nie chodzę do szkoły
w weekendy.
Konstrukcję budowania pytań w czasie Present Simple można szybko
opanować, posługując się poniższym schematem „sopockim”. Jest to
bardzo prosty i łatwy sposób na zapamiętanie tego, jak stawiać pyta-
nia w tym czasie.
WWW.6KLASA.PL
12
JĘZYK ANGIELSKI DLA SZÓSTOKLASISTY
GRAMATYKA
S
O
P
O
T
Słówko pytające
Operator
Podmiot
Orzeczenie Reszta zdania
What (w tym:
What time,
What day, What
newspaper,
What music,
itd.), When,
Where, why,
How much,
How many,
How long
Where
How
Do (I, you, we,
they)
Does (he, she,
it)
(osoba)
(czasownik)
I, you, we,
they,
he, she, it
do
does
Do
Do
you
he
you
Tom and
live?
spend
listen
learn
weekends?
to music?
Spanish?
Jeżeli w zdaniu występuje czasownik „być” (to be we wszystkich swo-
ich odmianiach, czyli am, is, are), wówczas pytania tworzymy poprzez
inwersję (zamienienie osoby i czasownika „być” miejscami), a przecze-
nia poprzez dodanie not do czasownika to be.
Przykład:
Who are you? Are you a doctor? – Kim jesteś? Czy jesteś lekarką?
No, I’m not. I am a nurse. – Nie, nie jestem. Jestem pielęgniarką.
STARA DOBRA SZKOŁA
1. CZASY
13
Zwróć uwagę na to, że w zdaniach niezłożonych czasownik to be
nie występuje w jednym zdaniu z innymi czasownikami. I tak
na przykład powiemy:
Piotr lives in Gdańsk. – Piotr mieszka w Gdańsku.
Jane and Mary live in London. – Jane i Mary mieszkają
w Londynie.
Ale te zdania już nie są poprawne:
Piotr is lives in Gdańsk . – Piotr jest mieszka w Gdańsku.
Jane and Mary are live in London. – Jane i Mary są mieszkają
w Londynie.
Dla czasu Present Simple występuje wiele charakterystycznych dla
niego słówek. Wśród nich są wszelkie słowa wskazujące na jakąkol-
wiek regularność czy powtarzalność wykonywania danej czynności,
na przykład:
usually (zwykle)
often (często)
always (zawsze)
sometimes (czasami)
never (nigdy)
hardly ever (rzadko kiedy)
seldom/rarely (rzadko)
every… (każdy/każdego/w każdy – miesiąc, dzień, rok itd.)
Słowa te mają swoje miejsce w zdaniach.
WWW.6KLASA.PL
14
JĘZYK ANGIELSKI DLA SZÓSTOKLASISTY
GRAMATYKA
Porównaj zdania:
I always come late to school. – Zawsze przychodzę do
szkoły spóźniony.
I am always late to school. – Zawsze jestem spóźniony do
szkoły.
Jeżeli w zdaniu występuje czasownik to be (być), wówczas
słowa charakterystyczne dla Present Simple (określenia
częstotliwości) stawiamy za tym czasownikiem.
Jeżeli w zdaniu użyjemy innego czasownika niż to be, to słowa
charakterystyczne dla Present Simple stawiamy przed tym
czasownikiem, czyli zaraz za osobą.
Dłuższe określenia, np. every month, stosowane są albo na samym
początku, albo na samym końcu zdania (wyjątkiem jest hardly ever, które
podlega takim samym zasadom jak określenia wymienione wcześniej).
Ćwiczenie 1.
Ułóż słowa we właściwej kolejności, aby stworzyć poprawne zdanie.
Przykład:
never He at computer games plays weekends – He never plays
computer games at weekends.
1. never a.m. she at six gets o’clock up 5 – .....................................................................................................................................
2. for never she class is late – ............................................................................................................................................................................................................
STARA DOBRA SZKOŁA
1. CZASY
15
3. do PlayStation have you a? – ..................................................................................................................................................................................................
4. what school you usually time do finish? – ....................................................................................................................................
5. evening in hungry the always am I – ..............................................................................................................................................................
6. place milkshakes this best the has – ...............................................................................................................................................................
7. drink you coke do? – ..........................................................................................................................................................................................................................................
8. your does father work where? – ...................................................................................................................................................................................
9. often I read in summertime books – ................................................................................................................................................................
10. when you go school do to? – ....................................................................................................................................................................................................
Ćwiczenie 2.
Wybierz właściwą formę czasownika.
Przykład:
Caroline (drink/drinks) a lot of orange juice.
1. We (live/lives) in Poland.
2. Tom (don’t read/doesn’t reads/doesn’t read) a lot.
3. My favorite T-shirt (is/are/am) green and yellow.
WWW.6KLASA.PL
16
JĘZYK ANGIELSKI DLA SZÓSTOKLASISTY
GRAMATYKA
4. They (drink/drinks) too much coke.
5. My best friend (come/comes) from Kraków.
6. He (know/knows) many videogames.
7. My sister (think/thinks) Taylor Swift (is/are/am) a great singer.
8. We always (wash/washes) the dishes after dinner.
9. I (love/loves) Ryan Gosling. He (is/am) super handsome.
10. Tom (go/goes) to school by bus.
11. In the Twilight books, the vampire Edward (love/loves) Bella.
Ćwiczenie 3.
Uzupełnij zdania odpowiednią formą czasu Present Simple.
Przykład:
Mark’s sister (doesn’t learn/not learn) French.
We ................................................................................................................... (not play) baseball at school.
My father ................................................................................................................... (work) as a bus driver.
My best friend often ................................................................................................................... (call) me during the
weekends.
I always ................................................................................................................... (do) my homework after school.
What time ................................................................................................................... (you) ................................................................................................................... (wake up)
on Sundays?
STARA DOBRA SZKOŁA
1. CZASY
17
I m Polish, and I ................................................................................................................... (live) in Poland.
Harry Potter ................................................................................................................... (is/are) a young magician.
Ćwiczenie 4.
Przerób podany tekst tak, aby zawierał tylko trzecią osobę
liczby pojedynczej, a następnie odpowiedz pełnymi zdaniami
na pytania do tekstu.
Przykład:
I go to school in Warsaw. → She goes to school in Warsaw. – Chodzę
do szkoły w Warszawie. → Ona chodzi do szkoły w Warszawie.
I’m Paula and I go to an elementary school in Poland. I am thirteen
years old. Every day I get up at 7 o’clock a.m., I have a shower and
eat breakfast and then I go to school at 7.30. I am at school by 7.45
and I spend about seven hours every day there. I often eat lunch at
school, usually soup in the school canteen and I always eat a sand-
wich and drink a bottle of water at school. After lessons, I do home-
work at school and wait for my dad. I come back home about 3 p.m.
After school I eat dinner with my parents and my brother Marek.
Later, I watch TV, read books and see friends. I go to bed around 10
or 11 p.m.
...................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................
WWW.6KLASA.PL
18
JĘZYK ANGIELSKI DLA SZÓSTOKLASISTY
GRAMATYKA
...................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................
...................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................
...................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................
...................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................
...................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................
1. What time does Paula get up every day?
...................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................
2. What time does she get to school?
...................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................
3. How many hours does she spend at school?
...................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................
4. When does Paula do her homework?
...................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................
5. What time does she come back home?
...................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................
STARA DOBRA SZKOŁA
1. CZASY
19
1.2. PRESENT CONTINUOUS
■ Zastosowanie czasu
Czas Present Continuous to czas teraźniejszy ciągły, którego uży-
wamy w wielu okolicznościach.
– Czynności dziejące się w chwili mówienia o nich:
Przykład:
She’s reading a book now. – Ona teraz czyta książkę.
Tom is looking for his glasses. – Tom szuka swoich okularów.
– Wyrażanie złości, irytacji wobec powtarzających się i drażniących
nas sytuacji, ze słówkami: always, constantly, continually.
Przykład:
You’re always losing your keys, try to remember where you put
them. – Ciągle gubisz swoje klucze, postaraj się zapamiętać,
gdzie je kładziesz.
You’re constantly interrupting me when I’m talking. – Ciągle prze-
rywasz mi, gdy mówię.
– Wyrażanie czynności zaplanowanych na przyszłość i podanie, na
kiedy są zaplanowane:
WWW.6KLASA.PL
20
JĘZYK ANGIELSKI DLA SZÓSTOKLASISTY
GRAMATYKA I LEKSYKA
Przykład:
I’m seeing my best friend tonight. – Widzę się z przyjaciółką dziś
wieczorem.
We’re going to the cinema on Monday. – W poniedziałek idziemy
do kina.
– Do opisywania obrazków i zdjęć:
Przykład:
In the picture we can see people sitting in a park, having a picnic. The
man is drinking coffee and eating a sandwich, the woman is reading
a book. – Na zdjęciu widzimy ludzi siedzących w parku, podczas
pikniku. Mężczyzna pije kawę i je kanapkę, kobieta czyta książkę.
Warto zapamiętać, że wszystkie czasy, które w swojej nazwie mają słowo
continuous, to te, których czasowniki kończą się na -ing. To na pewno pomoże
w rozpoznawaniu tych czasów w nieco bardziej złożonych zadaniach.
■ Budowa czasu
Zdanie twierdzące:
OSOBA + TO BE (BYĆ) + CZASOWNIK Z KOŃCÓWKĄ -ING
Przykład:
I am watching TV now. – Oglądam teraz telewizję.
STARA DOBRA SZKOŁA
1. CZASY
21
■ Zdania pytające
Pytania tworzymy przez inwersję czasownika to be, a zdania prze-
czące przez dodanie not do czasownika to be:
– What are you doing? I’m washing the dishes now. – Co robisz?
Myję teraz naczynia.
– I’m not listening to the radio now. – Nie słucham teraz radia.
Inwersja jest sposobem na tworzenie pytań dla wszystkich
czasów ciągłych, czyli tych ze słowem continuous w nazwie,
warto zatem dokładnie zapamiętać to słowo oraz jego znaczenie:
zmiana kolejności osoby i czasownika to be (być). W zdaniu
twierdzącym jest to kolejność osoba + to be, w zdaniach
pytających kolejność zmienia się na to be + osoba.
Z czasem Present Continuous, tak jak z wcześniej omawia-
nym Present Simple, a także z każdym innym angielskim
czasem, występują słowa i określenia dla niego charaktery-
styczne. W przypadku Present Continuous są to:
• now (teraz);
• at the moment (w tym momencie, w tej chwili);
• at present (obecnie);
• these days (w dzisiejszych czasach);
WWW.6KLASA.PL
Pobierz darmowy fragment (pdf)