Kultowy podręcznik tworzenia doskonałego oprogramowania!
Twórz wolny od błędów, najwyższej jakości kod
Utrzymuj stałą kontrolę nad złożonymi projektami
Wcześnie wykrywaj i rozwiązuj problemy
Sprawnie rozwijaj i poprawiaj oprogramowanie
Steve McConnell wie więcej o budowie oprogramowania niż ktokolwiek inny; mamy ogromne szczęście, że zdecydował się podzielić swoim doświadczeniem oraz wiedzą w tej ważnej i oryginalnej książce.
Alan Cooper , „ojciec” języka Visual Basic, autor książki About Face
Zapewne każdy zgodzi się ze stwierdzeniem, że jeśli jakiś proces odpowiada za nawet 70% błędów w gotowym produkcie, z pewnością wymaga znaczącego usprawnienia... Czy masz jednak świadomość, że właśnie tyle problemów generuje samo wytwarzanie oprogramowania? Te błędy powodują nie tylko usterki w już gotowych programach, niespełniających oczekiwań klientów — odpowiadają także za znaczne opóźnienia przy realizacji zleconych projektów i nagminne przekraczanie zaplanowanego budżetu. Każdy ambitny programista staje zatem przed koniecznością zdobycia wiedzy o takich metodach pracy, które pozwolą szybciej i efektywniej realizować projekty, a przy tym zapewniać najwyższą jakość tworzonego kodu. W końcu na podstawie tych właśnie umiejętności oceniana jest także wartość danego programisty w zespole.
Z tych właśnie powodów niniejsza książka, będąca przejrzystą kompilacją najlepszych technik programowania, zdobyła tak wielkie uznanie w środowisku zawodowców i studentów, osiągając miano podręcznika kultowego. Przed Tobą drugie, zaktualizowane wydanie słynnej publikacji, w której
Steve McConnell przedstawia wszystkie aspekty budowy programów, takie jak jakość czy podejście do procesu wytwarzania. Autor rozwija tu tak istotne zagadnienia, jak przebieg budowy klasy, techniki pracy z danymi i strukturami sterującymi, debugowanie, refaktoryzowanie oraz metody i strategie optymalizacji. Znajdziesz tu dziesiątki list kontrolnych, pomocnych w ocenianiu architektury, jakości klas i procedur, nazw zmiennych czy struktur sterujących, a także ponad 500 przykładów
dobrego i
złego kodu . Dowiesz się, co było przyczyną wielu typowych problemów w przeszłości i jak ich dzisiaj unikać. Opisane metody pracy pomogą utrzymać kontrolę nad dużymi projektami oraz efektywnie rozwijać i modyfikować oprogramowanie w odpowiedzi na zmiany wymagań. Co ważne, można je skutecznie wykorzystywać niezależnie od stosowanego języka programowania!
Dzięki tej książce nauczysz się skutecznie:
projektować z zachowaniem minimalnej złożoności;
praktycznie wykorzystywać metody pracy zespołowej;
programować defensywnie, by unikać błędów w kodzie i jak najszybciej je z niego usuwać;
wykorzystywać okazje do refaktoryzacji oraz rozwijania kodu i robić to w sposób bezpieczny;
korzystać z metod programowania dopasowanych do projektu;
szybko i efektywnie debugować;
wcześnie i we właściwy sposób rozwiązywać najważniejsze problemy z konstrukcją oprogramowania;
dbać o jakość kodu od pierwszego do ostatniego dnia projektu.
Posiądź kluczowe umiejętności tworzenia najwyższej jakości oprogramowania!
Steve McConnell jest jednym z najbardziej szanowanych ekspertów w świecie informatyki. Jest głównym programistą w firmie Construx Software oraz znanym autorem bestsellerowych książek, m.in.
Kod doskonały i Rapid Development — obie zostały uhonorowane nagrodą Jolt magazynu „Software Development”, przyznawaną co roku najlepszej książce poświęconej procesowi wytwarzania oprogramowania. Brał udział w projektach realizowanych dla takich firm, jak Microsoft czy Boeing, a w 1998 roku czytelnicy magazynu „Software Development” uznali go obok Billa Gatesa i Linusa Torvaldsa za jedną z trzech najbardziej wpływowych osób w branży oprogramowania.
Darmowy fragment publikacji:
Tytuł oryginału: Code Complete
Tłumaczenie: Paweł Koronkiewicz
ISBN: 978-83-283-3489-2
© 2010, 2017 Helion SA
Authorized translation of the English edition of Code Complete, Second Edition © 2004, Steven C.
McConnell.
This translation is published and sold by permission of O’Reilly Media, Inc., which owns or controls of
all rights to publish and sell the same.
All rights reserved. No part of this book may be reproduced or transmitted in any form or by any
means, electronic or mechanical, including photocopying, recording or by any information storage
retrieval system, without permission from the Publisher.
Wszelkie prawa zastrzeżone. Nieautoryzowane rozpowszechnianie całości lub fragmentu niniejszej
publikacji w jakiejkolwiek postaci jest zabronione. Wykonywanie kopii metodą kserograficzną,
fotograficzną, a także kopiowanie książki na nośniku filmowym, magnetycznym lub innym powoduje
naruszenie praw autorskich niniejszej publikacji.
Wszystkie znaki występujące w tekście są zastrzeżonymi znakami firmowymi bądź towarowymi ich
właścicieli.
Autor oraz Wydawnictwo HELION dołożyli wszelkich starań, by zawarte w tej książce informacje
były kompletne i rzetelne. Nie biorą jednak żadnej odpowiedzialności ani za ich wykorzystanie,
ani za związane
z tym ewentualne naruszenie praw patentowych lub autorskich. Autor oraz Wydawnictwo HELION
nie ponoszą również żadnej odpowiedzialności za ewentualne szkody wynikłe z wykorzystania
informacji zawartych w książce.
Wydawnictwo HELION
ul. Kościuszki 1c, 44-100 GLIWICE
tel. 32 231 22 19, 32 230 98 63
e-mail: helion@helion.pl
WWW: http://helion.pl (księgarnia internetowa, katalog książek)
Drogi Czytelniku!
Jeżeli chcesz ocenić tę książkę, zajrzyj pod adres
http://helion.pl/user/opinie/koddov
Możesz tam wpisać swoje uwagi, spostrzeżenia, recenzję.
Printed in Poland.
• Kup książkę
• Poleć książkę
• Oceń książkę
• Księgarnia internetowa
• Lubię to! » Nasza społeczność
Spis treści
Wstęp ........................................................................................................................................15
Podziękowania ......................................................................................................................23
Listy kontrolne .......................................................................................................................25
Tabele .......................................................................................................................................27
Rysunki .....................................................................................................................................29
Część I Proces budowy oprogramowania .............................................. 35
Budowa oprogramowania .............................................................................. 37
1.
1.1. Czym jest budowa oprogramowania .....................................................................37
1.2. Znaczenie procesu budowy oprogramowania ...................................................40
1.3. Jak korzystać z tej książki ............................................................................................41
2. Metafory procesu programowania ............................................................. 43
3.
4.
2.1. Znaczenie metafor ........................................................................................................43
2.2. Jak korzystać z metafor w programowaniu .........................................................46
2.3. Popularne metafory programowania ....................................................................47
Przed programowaniem — przygotowania ............................................ 57
3.1. Przygotowania i ich znaczenie .................................................................................58
3.2. Określanie rodzaju budowanego oprogramowania .........................................65
3.3. Definicja problemu .......................................................................................................70
3.4. Określenie wymagań ...................................................................................................72
3.5. Architektura ....................................................................................................................77
3.6. Ilość czasu poświęcanego na przygotowania .....................................................89
Kluczowe decyzje konstrukcyjne ................................................................. 95
4.1. Wybór języka programowania .................................................................................95
4.2. Konwencje programowania ................................................................................... 100
4.3. Twoje położenie na fali technologii .................................................................... 101
4.4. Wybór podstawowych praktyk programowania ............................................ 103
Część II Pisanie dobrego kodu ............................................................... 107
Projektowanie ...................................................................................................109
5.
5.1. Podstawowe problemy projektowania .............................................................. 110
5.2. Podstawowe pojęcia projektowania ................................................................... 113
5.3. Heurystyki — narzędzia projektanta ................................................................... 122
5.4. Techniki projektowania ........................................................................................... 146
5.5. Uwagi o popularnych metodykach pracy ......................................................... 155
Poleć książkęKup książkę8
Spis treści
6.
Klasy z klasą ........................................................................................................161
6.1. Abstrakcyjne typy danych ...................................................................................... 162
6.2. Dobry interfejs klasy ................................................................................................. 169
6.3. Problemy projektowania i implementacji ......................................................... 179
6.4. Przesłanki dla utworzenia klasy ............................................................................. 188
6.5. Specyfika języka ......................................................................................................... 192
6.6. Pakiety klas ................................................................................................................... 192
Procedury wysokiej jakości ..........................................................................197
7.1. Przesłanki utworzenia procedury ......................................................................... 200
7.2. Projektowanie na poziomie procedur ................................................................ 204
7.3. Dobra nazwa procedury .......................................................................................... 207
7.4. Jak długa może być procedura? ........................................................................... 209
7.5. Jak używać parametrów procedur ....................................................................... 211
7.6. Używanie funkcji ........................................................................................................ 217
7.7. Makra i procedury inline .......................................................................................... 218
Programowanie defensywne ......................................................................223
8.1. Zabezpieczanie programu przed niewłaściwymi danymi wejściowymi ........ 224
8.2. Asercje ........................................................................................................................... 225
8.3. Mechanizmy obsługi błędów ................................................................................. 230
8.4. Wyjątki ........................................................................................................................... 234
8.5. Ograniczanie zasięgu szkód powodowanych przez błędy .......................... 239
8.6. Kod wspomagający debugowanie ...................................................................... 241
8.7. Ilość kodu defensywnego w wersji finalnej ...................................................... 245
8.8. Defensywne podejście do programowania defensywnego ....................... 246
Proces Programowania w Pseudokodzie ................................................251
9.1. Budowanie klas i procedur krok po kroku ......................................................... 251
9.2. Pseudokod dla zaawansowanych ........................................................................ 253
9.3. Budowanie procedur metodą PPP ....................................................................... 256
9.4. Alternatywy dla pseudokodu ................................................................................ 269
7.
8.
9.
Część III Zmienne ..................................................................................... 273
Zmienne w programie ...................................................................................275
10.
10.1. Podstawowa wiedza o danych ........................................................................... 276
10.2. Deklarowanie zmiennych ..................................................................................... 277
10.3. Inicjalizowanie zmiennych ................................................................................... 278
10.4. Zakres .......................................................................................................................... 282
10.5. Trwałość ...................................................................................................................... 289
10.6. Czas wiązania ............................................................................................................ 290
Poleć książkęKup książkę10.7. Związek między typami danych i strukturami sterowania ........................ 292
10.8. Jedno przeznaczenie każdej zmiennej ............................................................. 293
Potęga nazwy zmiennej ................................................................................297
11.
Spis treści
9
11.1. Wybieranie dobrej nazwy ..................................................................................... 297
11.2. Nazwy a rodzaje danych ....................................................................................... 303
11.3. Potęga konwencji nazw ........................................................................................ 308
11.4. Nieformalne konwencje nazw ............................................................................ 310
11.5. Standardowe prefiksy ............................................................................................ 317
11.6. Nazwy krótkie a czytelne ...................................................................................... 319
11.7. Nazwy, których należy unikać ............................................................................. 322
Podstawowe typy danych ............................................................................327
12.1. Liczby ........................................................................................................................... 327
12.2. Liczby całkowite ....................................................................................................... 329
12.3. Liczby zmiennoprzecinkowe ............................................................................... 331
12.4. Znaki i ciągi znakowe ............................................................................................. 333
12.5. Zmienne logiczne .................................................................................................... 336
12.6. Typy wyliczeniowe .................................................................................................. 338
12.7. Stałe nazwane ........................................................................................................... 343
12.8. Tablice ......................................................................................................................... 345
12.9. Tworzenie własnych typów (aliasy) ................................................................... 346
Inne typy danych ..............................................................................................355
13.1. Struktury ..................................................................................................................... 355
13.2. Wskaźniki .................................................................................................................... 359
13.3. Dane globalne .......................................................................................................... 371
12.
13.
Część IV Instrukcje .................................................................................... 383
14.
Struktura kodu liniowego..............................................................................385
14.1. Instrukcje, które wymagają określonej kolejności ........................................ 385
14.2. Instrukcje, których kolejność nie ma znaczenia ............................................ 388
Instrukcje warunkowe ....................................................................................393
15.1. Instrukcje if ................................................................................................................ 393
15.2. Instrukcje case .......................................................................................................... 398
Pętle ......................................................................................................................405
15.
16.
16.1. Wybieranie rodzaju pętli ....................................................................................... 405
16.2. Sterowanie pętlą ...................................................................................................... 410
16.3. Łatwe tworzenie pętli — od wewnątrz ............................................................ 422
16.4. Pętle i tablice ............................................................................................................. 424
Poleć książkęKup książkę10
Spis treści
17.
Nietypowe struktury sterowania ................................................................427
18.
19.
17.1. Wiele wyjść z procedury ........................................................................................ 427
17.2. Rekurencja ................................................................................................................. 429
17.3. Instrukcja goto ......................................................................................................... 434
17.4. Nietypowe struktury sterowania z perspektywy .......................................... 444
Metody oparte na tabelach ..........................................................................449
18.1. Metody oparte na tabelach — wprowadzenie ............................................. 449
18.2. Tabele o dostępie bezpośrednim ...................................................................... 451
18.3. Tabele o dostępie indeksowym .......................................................................... 462
18.4. Tabele o dostępie schodkowym ........................................................................ 464
18.5. Inne metody wyszukiwania w tabelach ........................................................... 467
Ogólne problemy sterowania .....................................................................469
19.1. Wyrażenia logiczne ................................................................................................. 469
19.2. Instrukcje złożone (bloki) ...................................................................................... 480
19.3. Instrukcje puste ........................................................................................................ 481
19.4. Praca z głębokimi zagnieżdżeniami .................................................................. 482
19.5. Programowanie strukturalne .............................................................................. 490
19.6. Struktury sterujące i złożoność ........................................................................... 493
Część V Sprawna praca z kodem ............................................................ 497
20.
Jakość oprogramowania ...............................................................................499
21.
22.
20.1. Składowe jakości ...................................................................................................... 499
20.2. Metody podwyższania jakości ............................................................................ 502
20.3. Skuteczność metod podwyższania jakości ..................................................... 505
20.4. Kiedy przeprowadzać kontrolę jakości ............................................................ 509
20.5. Ogólna Zasada Jakości Oprogramowania ...................................................... 509
Programowanie zespołowe .........................................................................513
21.1. Przegląd metod programowania zespołowego ........................................... 514
21.2. Programowanie w parach .................................................................................... 517
21.3. Formalne inspekcje ................................................................................................. 519
21.4. Inne metody programowania zespołowego ................................................. 526
Testowanie .........................................................................................................533
22.1. Rola testów programisty ....................................................................................... 534
22.2. Zalecane podejście do testów programisty ................................................... 537
22.3. Praktyczne techniki testowania .......................................................................... 539
22.4. Typowe błędy ........................................................................................................... 550
22.5. Narzędzia wspomagające testowanie .............................................................. 556
Poleć książkęKup książkęSpis treści
11
22.6. Usprawnianie testów ............................................................................................. 561
22.7. Gromadzenie informacji o testach .................................................................... 563
Debugowanie ....................................................................................................569
23.
23.1. Wprowadzenie ......................................................................................................... 569
23.2. Wyszukiwanie defektu ........................................................................................... 574
23.3. Usuwanie defektu ................................................................................................... 585
23.4. Debugowanie a psychologia ............................................................................... 588
23.5. Narzędzia debugowania — oczywiste i mniej oczywiste .......................... 591
Refaktoryzacja ...................................................................................................597
24.1. Ewolucja oprogramowania i jej odmiany ........................................................ 598
24.2. Refaktoryzacje — wprowadzenie ...................................................................... 599
24.3. Wybrane refaktoryzacje ........................................................................................ 605
24.4. Bezpieczne przekształcanie kodu ...................................................................... 613
24.5. Strategie refaktoryzacji .......................................................................................... 615
Strategie optymalizacji kodu .......................................................................621
24.
25.
25.1. Wydajność kodu ...................................................................................................... 622
25.2. Optymalizowanie kodu ......................................................................................... 625
25.3. Rodzaje otyłości i lenistwa ................................................................................... 632
25.4. Pomiary ....................................................................................................................... 637
25.5. Iterowanie .................................................................................................................. 639
25.6. Strategie optymalizacji kodu — podsumowanie ......................................... 640
26. Metody optymalizacji kodu .........................................................................645
26.1. Struktury logiczne ................................................................................................... 646
26.2. Pętle ............................................................................................................................. 651
26.3. Przekształcenia danych ......................................................................................... 660
26.4. Wyrażenia ................................................................................................................... 665
26.5. Procedury ................................................................................................................... 674
26.6. Reimplementacja w języku niskiego poziomu .............................................. 675
26.7. Im bardziej świat się zmienia, tym więcej zostaje bez zmian ................... 677
Część VI Środowisko programowania .................................................... 681
Jak rozmiar programu wpływa na jego budowę .................................683
27.
27.1. Wielkość projektu a komunikacja ...................................................................... 684
27.2. Skala rozmiarów projektów ................................................................................. 684
27.3. Wpływ wielkości projektu na liczbę błędów .................................................. 685
27.4. Wpływ wielkości projektu na efektywność pracy ......................................... 687
27.5. Wpływ wielkości projektu na wykonywaną pracę ....................................... 687
Poleć książkęKup książkę12
Spis treści
28.
Zarządzanie w programowaniu .................................................................695
29.
30.
28.1. Zachęcanie do budowy dobrego kodu ........................................................... 696
28.2. Zarządzanie konfiguracją ...................................................................................... 698
28.3. Budowanie harmonogramu ................................................................................ 705
28.4. Pomiary ....................................................................................................................... 712
28.5. Ludzkie traktowanie programistów .................................................................. 715
28.6. Współpraca z przełożonymi ................................................................................. 721
Integracja ............................................................................................................725
29.1. Znaczenie metod integracji ................................................................................. 725
29.2. Częstość integracji — końcowa czy przyrostowa? ....................................... 727
29.3. Przyrostowe strategie integracji ......................................................................... 730
29.4. Codzienna kompilacja i test dymowy ............................................................... 738
Narzędzia programowania ...........................................................................747
30.1. Narzędzia do projektowania ................................................................................ 748
30.2. Narzędzia do pracy z kodem źródłowym ........................................................ 748
30.3. Narzędzia do pracy z kodem wykonywalnym ............................................... 754
30.4. Środowiska narzędzi programowania .............................................................. 758
30.5. Budowanie własnych narzędzi ........................................................................... 759
30.6. Narzędzia przyszłości ............................................................................................. 761
Część VII Rzemiosło programisty ............................................................. 765
Układ i styl ...........................................................................................................767
31.
31.1. Wprowadzenie ......................................................................................................... 768
31.2. Techniki formatowania .......................................................................................... 774
31.3. Style formatowania ................................................................................................. 776
31.4. Formatowanie struktur sterujących .................................................................. 782
31.5. Formatowanie instrukcji ....................................................................................... 789
31.6. Formatowanie komentarzy .................................................................................. 800
31.7. Formatowanie procedur ....................................................................................... 802
31.8. Formatowanie klas .................................................................................................. 804
Kod, który opisuje się sam ............................................................................813
32.1. Zewnętrzna dokumentacja programu ............................................................. 813
32.2. Styl programowania jako dokumentacja ........................................................ 814
32.3. Komentować czy nie komentować ................................................................... 817
32.4. Zasady pisania dobrych komentarzy ................................................................ 821
32.5. Metody pisania komentarzy ................................................................................ 828
32.6. Normy IEEE ................................................................................................................. 849
32.
Poleć książkęKup książkę33.
Cechy charakteru .............................................................................................855
Spis treści
13
33.1. Czy osobowość jest bez znaczenia? .................................................................. 856
33.2. Inteligencja i skromność ....................................................................................... 857
33.3. Ciekawość .................................................................................................................. 858
33.4. Uczciwość intelektualna ........................................................................................ 862
33.5. Komunikacja i współpraca .................................................................................... 865
33.6. Kreatywność i dyscyplina ...................................................................................... 865
33.7. Lenistwo ..................................................................................................................... 866
33.8. Cechy, które znaczą mniej, niż myślisz ............................................................. 867
33.9. Nawyki ......................................................................................................................... 869
Powracające wątki — przegląd ..................................................................873
34.1. Walka ze złożonością .............................................................................................. 873
34.2. Wybierz swój proces ............................................................................................... 875
34.3. Pisz programy dla ludzi, nie tylko dla komputerów .................................... 877
34.4. Programuj do języka, a nie w nim ...................................................................... 879
34.5. Konwencje jako pomoc w koncentracji uwagi .............................................. 880
34.6. Programowanie w kategoriach dziedziny problemu .................................. 881
34.7. Uwaga, spadające odłamki! ................................................................................. 884
34.8. Iteruj, iteruj i jeszcze raz iteruj ............................................................................. 886
34.9. Nie będziesz łączył religii z programowaniem .............................................. 887
Gdzie znaleźć więcej informacji .................................................................891
35.1. Programowanie ....................................................................................................... 892
35.2. Szersze spojrzenie na budowę oprogramowania ........................................ 893
35.3. Periodyki ..................................................................................................................... 895
35.4. Plan czytelniczy programisty ............................................................................... 896
35.5. Stowarzyszenia zawodowe .................................................................................. 898
Bibliografia .........................................................................................................899
Skorowidz ...........................................................................................................918
34.
35.
Poleć książkęKup książkę14
Spis treści
Poleć książkęKup książkęcc2e.com/0861
Rozdział 8.
Programowanie
defensywne
W tym rozdziale
8.1. Zabezpieczanie programu przed niewłaściwymi danymi
wejściowymi — strona 224
8.2. Asercje — strona 225
8.3. Mechanizmy obsługi błędów — strona 230
8.4. Wyjątki — strona 234
8.5. Ograniczanie zasięgu szkód powodowanych przez błędy
— strona 239
8.6. Kod wspomagający debugowanie — strona 241
8.7. Ilość kodu defensywnego w wersji finalnej — strona 245
8.8. Defensywne podejście do programowania defensywnego
— strona 246
Podobne tematy
Ukrywanie informacji: „Ukrywaj tajemnice (ukrywanie informacji)” w pod-
rozdziale 5.3
Przygotowywanie projektu na przyszłe zmiany: „Identyfikuj obszary poten-
cjalnych zmian” w podrozdziale 5.3
Architektura: podrozdział 3.5
Projektowanie: rozdział 5.
Debugowanie: rozdział 23.
Programowanie defensywne nie oznacza przyjmowania postawy obronnej
w trakcie omawiania kodu („To przecież doskonale działa!”). Jest to nawiązanie
do defensywnej jazdy samochodem, która sprowadza się do przyjęcia założe-
nia, że nigdy nie można być pewnym zachowania innych kierowców. Dzięki
temu założeniu, gdy na drodze wydarzy się coś niebezpiecznego, defensywny
kierowca ma duże szanse wyjść z przygody bez szwanku. Bez względu na to,
komu zostanie przypisana wina za spowodowanie zagrożenia, na każdym spo-
czywa odpowiedzialność za chronienie swojego zdrowia i życia. W programowa-
niu defensywnym podstawowym celem jest to, by przekazanie do procedury
złych danych nie powodowało żadnych szkód, nawet jeżeli winę za doprowa-
dzenie do takiej sytuacji będzie ponosiła inna część programu. Bardziej ogólnie,
punktem wyjścia do programowania defensywnego jest przyznanie, że program
będzie zmieniany i będą pojawiać się problemy. Dobry programista bierze to
w trakcie pisania kodu pod uwagę.
Poleć książkęKup książkę224
Rozdział 8. Programowanie defensywne
W tym rozdziale piszę o tym, jak chronić się przed zimnym, okrutnym światem
błędnych danych, zdarzeń, które „nigdy” nie nastąpią, i błędów innych progra-
mistów. Jeżeli masz duże doświadczenie, możesz pominąć pierwszy podroz-
dział — poświęcony zabezpieczaniu programu przed wadliwymi danymi wej-
ściowymi — i przejść od razu do podrozdziału 8.2, w którym omawiane jest
zagadnienie właściwego stosowania asercji.
8.1. Zabezpieczanie programu
przed niewłaściwymi danymi wejściowymi
Być może spotkałeś się w szkole ze sformułowaniem „garbage in, garbage out”
(śmieci na wejściu, śmieci na wyjściu). Jest to zasadniczo przeniesiona na grunt
programowania zasada caveat emptor1: użytkownicy, strzeżcie się!
W przypadku oprogramowania, które ma być wdrażane i aktywnie wykorzysty-
wane, zasada „garbage in, garbage out” nie jest wystarczająca. Dobry program
nigdy nie wyprowadza na wyjście śmieci, bez względu na przekazane mu dane.
Może on działać zgodnie z zasadą „śmieci na wejściu, nic na wyjściu”, „śmieci na
wejściu, komunikat błędu na wyjściu” lub „śmieci nie są dozwolone”. Według
współczesnych standardów działanie na zasadzie „śmieci na wejściu, śmieci
na wyjściu” znamionuje niedopracowaną i niebezpieczną w użyciu aplikację.
Można wyróżnić trzy techniki radzenia sobie ze śmieciami na wejściu pro-
gramu:
Sprawdzanie wartości wszystkich danych ze źródeł zewnętrznych. Przy pobie-
raniu danych z pliku, od użytkownika, z sieci lub za pośrednictwem jakiego-
kolwiek innego interfejsu zewnętrznego należy sprawdzić, czy mieszczą się one
w dopuszczalnym zakresie. W przypadku wartości liczbowej ważne jest, aby
dane były liczbą i aby mieściła się ona w określonym przedziale. W przypadku
ciągów znakowych problemem może być ich długość. Jeżeli ciąg ma reprezento-
wać pewien szczególny zakres wartości (na przykład identyfikator transakcji
lub klienta), należy dołożyć wszelkich starań, aby zweryfikować użyteczność
odczytanych danych. Mając do czynienia z aplikacjami wymagającymi zabez-
pieczeń, warto zwrócić szczególną uwagę na niepożądane dane, które mogą
posłużyć do zaatakowania systemu: celowe przepełnienia bufora, „wstrzyknię-
cia” SQL, HTML lub XML, błędy przepełnienia liczb całkowitych, dane prze-
kazywane do wywołań systemowych itp.
Sprawdzanie wartości wszystkich parametrów wejściowych procedury. Zasada
sprawdzania wartości parametrów wejściowych procedur jest powtórzeniem
zasady weryfikowania danych pobieranych ze źródeł zewnętrznych, z tą róż-
nicą, że miejsce interfejsu zewnętrznego zajmuje interfejs procedury. W podroz-
dziale 8.5, „Ograniczanie zasięgu szkód powodowanych przez błędy”, przedsta-
wię praktyczną metodę określania, które z procedur wymagają sprawdzania
wartości wejściowych.
1 Klauzula handlowa nakazująca kupującemu sprawdzić towar przy zakupie i zwalniająca sprzedawcę z odpo-
wiedzialności — przyp. tłum.
Poleć książkęKup książkę8.2. Asercje
225
Określanie zasad obsługi złych danych. Co robisz po wykryciu błędnego para-
metru? W zależności od projektu możesz zdecydować się na jeden z kilkunastu
schematów działania, które opisuję szczegółowo w podrozdziale 8.3 „Mecha-
nizmy obsługi błędów”.
Programowanie defensywne jest świetnym uzupełnieniem innych opisywanych
w tej książce technik podnoszenia jakości kodu, a jego najlepszą formą jest
unikanie błędów od pierwszej wersji programu. Iteracyjne projektowanie, pisa-
nie pseudokodu przed rozpoczęciem pracy z właściwym kodem, pisanie testów
przed rozpoczęciem pisania kodu i niskopoziomowe inspekcje konstrukcyjne
to działania, które pomagają unikać wprowadzania błędów — warto poświęcić
im więcej uwagi niż samej idei programowania defensywnego. Jest ono jednak
koncepcją, którą można bez przeszkód łączyć z każdą inną metodą pracy.
Jak ilustruje to rysunek 8.1, zabezpieczanie się przed pozornie drobnymi pro-
blemami może być w rzeczywistości istotniejsze, niż się początkowo wydaje.
W dalszej części tego rozdziału opiszę różne techniki sprawdzania danych ze
źródeł wewnętrznych, weryfikowania parametrów wejściowych i obsługi niepo-
prawnych wartości.
Rysunek 8.1. Część pływającego mostu na drodze I-90 w Seattle zatonęła w trakcie
burzy, ponieważ nie zamknięto pływaków, które utrzymywały go na powierzchni wody.
Deszcz zalał je i most stał się zbyt ciężki. W trakcie budowy oprogramowania
zabezpieczanie się przed drobiazgami ma większe znacznie niż się wydaje.
8.2. Asercje
Asercja to kod stosowany w trakcie pracy nad oprogramowaniem — zazwyczaj
procedura lub makro — który działa jako mechanizm automatycznej kontroli
działania programu w trakcie jego wykonywania. Jeżeli asercja jest spełniona
(ma wartość „prawda”), to znaczy, że kod działa zgodnie z oczekiwaniami. Jeżeli
Poleć książkęKup książkę226
Rozdział 8. Programowanie defensywne
nie jest spełniona, oznacza to wystąpienie nieoczekiwanego błędu. Na przykład
gdy działanie systemu opiera się na założeniu, że plik z informacjami o klien-
tach nigdy nie będzie przechowywał więcej niż 50 tysięcy rekordów, program
może zawierać asercję mówiącą, że ich liczba jest mniejsza lub równa 50 tysięcy.
Dopóki warunek ten będzie spełniony, asercja nie będzie wpływać na działanie
kodu. Gdy jednak okaże się, że plik zawiera więcej niż 50 tysięcy rekordów, przy-
pomni ona o swoim istnieniu zgłoszeniem wystąpienia błędu.
Asercje są szczególnie praktyczne w przypadku programów dużych i skompli-
kowanych oraz takich, które wymagają wysokiego poziomu niezawodności.
Umożliwiają wtedy szybkie wykrywanie nietrafionych założeń interfejsu, nowych
błędów pojawiających się przy wprowadzaniu modyfikacji itp.
Asercja wymaga zazwyczaj dwóch argumentów: wyrażenia logicznego opisu-
jącego założenie, które powinno być prawdziwe, oraz komunikatu, który będzie
wyświetlany, w przypadku gdy wyrażenie logiczne będzie miało wartość „fałsz”.
Oto przykład asercji w języku Java, która sprawdza, czy wartość zmiennej
denominator (mianownik) jest różna od zera:
Przykład asercji (Java)
assert denominator != 0 : Mianownik ma nieoczekiwanÈ wartoĂÊ 0. ;
Asercja ta bada założenie, że wartość denominator jest różna od 0. Pierwszy argu-
ment, denominator != 0, to wyrażenie logiczne, czyli o wartości „prawda” lub
„fałsz”. Drugi to komunikat, który zostanie wypisany, gdy pierwszy argument
będzie miał wartość „fałsz”.
Warto używać asercji do opisywania założeń przyjętych przy pisaniu kodu i wy-
krywania nieoczekiwanych sytuacji. Oto warunki, które mogą one sprawdzać:
wartość parametru wejściowego (lub wyjściowego) mieści się w oczekiwa-
nym zakresie;
plik lub strumień jest otwarty (lub zamknięty), gdy procedura rozpoczyna
pracę (lub gdy kończy pracę);
wskaźnik pliku lub strumienia jest na jego początku (lub końcu), gdy pro-
cedura rozpoczyna pracę (lub gdy kończy pracę);
plik lub strumień jest otwarty w trybie tylko-do-odczytu, tylko-do-zapisu
lub trybie odczytywania i zapisywania;
wartość zmiennej wejściowej nie została zmieniona w procedurze;
wskaźnik nie jest wskaźnikiem pustym;
tablica lub inny obiekt kontenerowy przekazany do procedury ma pojem-
ność co najmniej X elementów danych;
tablica została zainicjalizowana prawdziwymi danymi;
obiekt kontenerowy jest pusty (lub pełny), gdy procedura rozpoczyna pracę
(lub kończy pracę);
wyniki wysoce zoptymalizowanej, złożonej procedury są zgodne z wyni-
kami procedury wolniejszej, ale bardziej przejrzystej i lepiej sprawdzonej.
Poleć książkęKup książkę8.2. Asercje
227
Oczywiście to tylko najprostsze przykłady — procedury mogą opierać swoje
działanie na dużo bardziej szczegółowych założeniach. Można je opisywać mię-
dzy innymi za pomocą asercji.
W typowej sytuacji wyświetlanie komunikatów asercji przez kod przekazywany
użytkownikom nie jest pożądane. Są one narzędziem przeznaczonym do stoso-
wania tylko podczas pisania i modyfikowania kodu, normalnie są więc kom-
pilowane podczas pracy z programem i pomijane w kompilacji wersji finalnej.
W trakcie pracy z programem asercje zwracają uwagę na sprzeczne założenia,
nieoczekiwane sytuacje, złe wartości przekazywane procedurom i inne podobne
problemy. Pominięcie ich w kompilacji końcowej pozwala uniknąć ich nieko-
rzystnego wpływu na wydajność.
Budowanie własnego mechanizmu asercji
Patrz też: Budowanie
własnej procedury
asercyjnej to dobry
przykład programowania
do języka (zamiast
tylko w języku).
Więcej na ten temat
w podrozdziale 34.4
„Programuj do języka,
a nie w nim”.
Wiele języków standardowo zapewnia możliwość korzystania z asercji — należą
do nich C++, Java i Microsoft Visual Basic. Jeżeli stosowany język nie został
wyposażony w procedury asercyjne, łatwo napisać je samodzielnie. Przykładowo,
standardowe makro C++ assert nie daje możliwości korzystania z komunika-
tów tekstowych. Oto ulepszona wersja procedury ASSERT, również zaimplemen-
towana jako makro C++:
Przykładowe makro asercji (C++)
#define ASSERT( condition, message ) { \
if ( !(condition) ) { \
LogError( BïÈd asercji: , \
#condition, message ); \
exit( EXIT_FAILURE ); \
} \
}
Stosowanie asercji
Oto porady dotyczące korzystania z asercji:
Dla zdarzeń, których wystąpienia oczekujesz, stosuj kod obsługujący błędy;
używaj asercji tylko dla tych sytuacji, które nigdy nie powinny mieć miejsca.
Asercje sprawdzają, czy wystąpiła sytuacja, która nigdy nie powinna się zdarzyć.
Kod obsługi błędów wykrywa natomiast wszystkie nietypowe okoliczności
i zapewnia odpowiednie dla nich przetwarzanie. Nie muszą one zdarzać się czę-
sto, ale zostały przewidziane przez programistę i kod przekazywany użyt-
kownikowi musi zapewniać ich obsługę. Kod ten odpowiada za kontrolę
danych wejściowych, podczas gdy zadaniem asercji jest wykrywanie błędów
w programie.
Kod obsługujący błędy radzi sobie z nietypową sytuacją, pozwalając progra-
mowi zareagować w możliwie niekłopotliwy sposób. Jeżeli nietypowe oko-
liczności powodują uaktywnienie asercji, niekłopotliwa reakcja nie jest odpo-
wiedzią — w tym przypadku wymagana jest zmiana kodu źródłowego,
rekompilacja i udostępnienie nowej wersji oprogramowania.
Poleć książkęKup książkę228
Rozdział 8. Programowanie defensywne
Patrz też:
Przedstawione
tu zagadnienie można
także rozpatrywać
jako przykład jednego
z licznych problemów
związanych
z umieszczaniem wielu
instrukcji w jednym
wierszu. Więcej takich
przykładów można
znaleźć w punkcie
„Nie więcej niż jedna
instrukcja w wierszu”
w podrozdziale 31.5.
Patrz też: O warunkach
wstępnych i końcowych
można przeczytać
w książce Programowanie
zorientowane obiektowo
(Meyer 2005).
Dobrym podejściem do asercji jest traktowanie ich jako „wykonywalnej doku-
mentacji” — nie sprawią one, że kod będzie działał, ale mogą być aktywną formą
opisu zastępującą lub uzupełniającą komentarze.
Unikaj kodu wykonywalnego w asercjach. Umieszczenie w asercji kodu może
skutkować tym, że zostanie on wyeliminowany z programu przy wyłączaniu
jej mechanizmu. Przypuśćmy, że w programie znajduje się asercja:
Niebezpieczna forma asercji (Visual Basic)
Debug.Assert( PerformAction() ) Nie moĪna wykonaü operacji
Problem polega tu na tym, że gdy asercje nie zostaną skompilowane, nie zosta-
nie skompilowany również kod wykonujący operację, czyli wywołanie Perform
´Action(). Tego typu instrukcje należy zawsze umieszczać w odrębnych wier-
szach — ich wynik można zapisać w zmiennej stanu i to jej wartość powinna
podlegać badaniu. Oto przykład bezpiecznego użycia asercji:
Bezpieczne użycie asercji (Visual Basic)
actionPerformed = PerformAction()
Debug.Assert( actionPerformed ) Nie moĪna wykonaü operacji
Używaj asercji do opisywania i weryfikowania warunków wstępnych i końco-
wych. Warunki wstępne i końcowe są elementem podejścia do projektowania
i programowania znanego jako „projektowanie kontraktowe” (Meyer 2005).
Gdy zostają one określone, procedura lub klasa zawiera rodzaj umowy z innymi
częściami programu.
Warunki wstępne to charakterystyki, których przygotowanie kod wywołujący
musi zapewnić, zanim wywoła procedurę lub utworzy obiekt. Są one zobowią-
zaniami kodu klienckiego wobec kodu wywoływanego.
Warunki końcowe to charakterystyki, które procedura lub klasa „obiecuje” osią-
gnąć w chwili zakończenia swojej pracy. Są to zobowiązania procedury lub klasy
wobec kodu wywołującego.
Asercje to dobre narzędzie do dokumentowania warunków wstępnych i końco-
wych. Warunki te mogą być też opisywane w komentarzach, jednak asercje mają
tę przewagę, że dynamicznie sprawdzają, czy są one spełnione.
W poniższym przykładzie asercje zostały użyte do opisania warunków wstęp-
nych i końcowych procedury Velocity.
Przykład wykorzystania asercji do opisu warunków wstępnych i końcowych
(Visual Basic)
Private Function Velocity ( _ szybkoĞü
ByVal latitude As Single, _ szerokoĞü geograficzna
ByVal longitude As Single, _ dáugoĞü geograficzna
ByVal elevation As Single _ wysokoĞü
) As Single
warunki wstĊpne
Debug.Assert ( -90 = latitude And latitude = 90 )
Debug.Assert ( 0 = longitude And longitude 360 )
Poleć książkęKup książkęPatrz też: Więcej
o niezawodności
w punkcie „Poprawność
a odporność”
w podrozdziale 8.3.
8.2. Asercje
229
Debug.Assert ( -500 = elevation And elevation = 75000 )
...
warunki koĔcowe
Debug.Assert ( 0 = returnVelocity And returnVelocity = 600 )
zwracana wartoĞü
Velocity = returnVelocity
End Function
Gdyby wartości latitude, longitude i elevation były pobierane z zewnątrz,
wykrywanie w nich nieprawidłowości i odpowiednie reakcje programu powi-
nien zapewniać kod obsługi błędów, a nie asercje. W przypadku gdy dane
pochodzą z zaufanego, wewnętrznego źródła, a konstrukcja procedury bazuje
na założeniu, że wartości będą mieściły się w dopuszczalnych zakresach, użycie
asercji jest właściwe.
Aby zapewnić wysoką niezawodność, używaj asercji, a potem zapewniaj obsługę
błędów. W przypadku wystąpienia błędu procedura może użyć asercji lub kodu
do jego obsługi, ale nie może skorzystać z obu tych mechanizmów jednocześnie.
Niektórzy eksperci twierdzą nawet, że stosowanie tylko jednego z nich jest
w zupełności wystarczające (Meyer 2005).
Spotykane w codziennym życiu programy i projekty nie są jednak zazwyczaj
na tyle uporządkowane, aby można było ograniczyć się do samych tylko asercji.
W dużych, rozwijanych latami systemach różne części mogą być projektowane
przez różne osoby na przestrzeni 5 lub 10 lat, a czasem nawet dłuższego okresu.
Projektantów dzieli wtedy czas i wiele ewoluujących wersji kodu. Często są
oni ukierunkowani na stosowanie zupełnie innych technologii. Dodatkowo,
jeżeli część systemu pochodzi ze źródeł zewnętrznych, pojawia się separacja
geograficzna. W różnych fazach czasu życia systemu programiści stosują
odmienne konwencje pisania kodu. Ponadto w dużych zespołach zawsze poja-
wią się programiści bardziej i mniej sumienni, więc różne części kodu są bar-
dziej lub mniej rygorystycznie przeglądane. Niektórzy dbają o dokładniejsze
testy jednostkowe, natomiast gdy zespoły testujące pracują w różnych stronach
świata i podlegają presji natury ekonomicznej, wynikiem jest niejednolita
w poszczególnych wersjach jakość przeprowadzanych testów. Nie można też
liczyć na pełne testowanie regresyjne na poziomie systemu.
W takich warunkach za wykrywanie tego samego błędu może odpowiadać
zarówno asercja, jak i kod obsługi błędów. W kodzie źródłowym programu
Microsoft Word warunki, które powinny być zawsze spełnione, są opisane aser-
cjami, ale istnieje dla nich także kod obsługujący błędy, który może zostać uru-
chomiony, gdyby asercja zawiodła. W wyjątkowo dużych, złożonych i długo
rozwijanych aplikacjach takich jak Word asercje, jako narzędzie pozwalające
wykrywać jak największą liczbę błędów programistycznych, są bardzo pomocne.
Przy takim stopniu złożoności aplikacji (miliony wierszy kodu) i po tylu gene-
racjach zmian trudno jednak realistycznie oczekiwać, że każdy możliwy błąd
zostanie wykryty i poprawiony przed oddaniem wersji przeznaczonej dla użyt-
kowników. Stąd potrzeba zapewnienia obsługi nieoczekiwanych nieprawidło-
wości także w tej wersji programu.
Poleć książkęKup książkę230
Rozdział 8. Programowanie defensywne
Oto przykład takiej konstrukcji dla funkcji Velocity:
Przykład wykorzystania asercji do opisu warunków wstępnych i końcowych
(Visual Basic)
Private Function Velocity ( _ szybkoĞü
ByVal latitude As Single, _ szerokoĞü geograficzna
ByVal longitude As Single, _ dáugoĞü geograficzna
ByVal elevation As Single _ wysokoĞü
) As Single
Kod asercji.
warunki wstĊpne
Debug.Assert ( -90 = latitude And latitude = 90 )
Debug.Assert ( 0 = longitude And longitude 360 )
Debug.Assert ( -500 = elevation And elevation = 75000 )
...
Kod, który obsługuje
złe dane wejściowe
w czasie wykonywania.
Oczyszczanie danych wejĞciowych. WartoĞci powinny mieĞciü siĊ w zakresach opisanych
przez asercje, ale gdy tak nie jest, zostają zmienione na najbliĪszą dopuszczalną wartoĞü.
If ( latitude -90 ) Then
latitude = -90
ElseIf ( latitude 90 ) Then
latitude = 90
End If
If ( longitude 0 ) Then
longitude = 0
ElseIf ( longitude 360 ) Then
...
8.3. Mechanizmy obsługi błędów
Asercje mają zapewniać obsługę błędów, które nigdy nie powinny wystąpić.
Co należy robić z błędami, które są oczekiwane? W zależności od sytuacji można
zwracać wartość neutralną, podstawiać następny element poprawnych danych,
powtarzać wcześniejszą odpowiedź, wstawiać najbliższą wartość w dopuszczal-
nym zakresie, rejestrować ostrzeżenie w pliku, zwracać kod błędu, wywoły-
wać procedurę albo obiekt obsługi błędów, wyświetlać komunikat lub prze-
rywać pracę programu. Można też stosować połączenia powyższych technik.
Oto opisy tych podstawowych schematów obsługi błędów:
Zwracanie wartości neutralnej. Czasem najlepszą reakcją na złe dane jest kon-
tynuowanie pracy i zwrócenie wartości, która nie wywoła żadnych szkód. Obli-
czenie numeryczne może zwracać 0. Operacja na ciągach znakowych — ciąg
pusty. Operacja wskaźnikowa może zwracać pusty wskaźnik. Procedura rysu-
jąca, która otrzymuje niepoprawną wartość opisującą kolor w grze wideo, może
używać standardowego koloru tła lub rysunku. Taka sama procedura, która
jednak wyświetla dane z prześwietlenia chorego na raka pacjenta, nie powinna
zwracać „wartości neutralnej”. W takim przypadku rozwiązaniem lepszym niż
wyświetlenie niepoprawnych danych jest przerwanie pracy programu.
Podstawianie następnego poprawnego elementu danych. Przy przetwarzaniu
strumienia danych najlepszym wyjściem może być kontynuowanie zwracania
tych, które są poprawne. Jeżeli przy odczytywaniu rekordów z bazy okaże się,
Poleć książkęKup książkę8.3. Mechanizmy obsługi błędów 231
że jeden z nich jest uszkodzony, rozwiązaniem jest kontynuowanie odczytu aż
do znalezienia rekordu poprawnego. Jeżeli sto razy na sekundę odczytujesz tem-
peraturę i pojedyncza wartość okazuje się niepoprawna, dopuszczalne może być
ograniczenie obsługi błędów do oczekiwania na kolejny odczyt.
Powtarzanie wcześniejszej odpowiedzi. Jeżeli program odczytujący tempera-
turę nie otrzymuje pojedynczego odczytu, może zwracać ostatnią znaną war-
tość — choć zależy to od konkretnego zastosowania, na ogół można liczyć na
to, że temperatura nie ulegnie znacznej zmianie w ciągu jednej setnej sekundy.
Również w grze wideo, gdy pojawia się żądanie pokrycia części ekranu błędnym
kolorem, można pozostać przy kolorze wykorzystywanym wcześniej. Gdy jed-
nak masz do czynienia z autoryzowaniem transakcji bankomatu, rozwiązanie
polegające na powtórzeniu ostatniej odpowiedzi z oczywistych względów nie jest
dopuszczalne.
Podstawianie najbliższej dopuszczalnej wartości. W niektórych sytuacjach
można zdecydować się na zwracanie najbliższej wartości mieszczącej się
w dopuszczalnym zakresie. Tak postąpiliśmy w ostatniej wersji funkcji Velocity.
Rozwiązanie to sprawdza się zazwyczaj przy rejestrowaniu odczytów różnych
instrumentów. Termometr może być skalibrowany do pracy w zakresie od
0 do 100 stopni. Przy odczycie wartości niższej można podstawiać 0, czyli naj-
bliższą wartość w dopuszczalnym przedziale. Podobnie, przy odczycie wartości
wyższej od 100 można podstawiać 100. W przypadku operacji na ciągach znako-
wych, gdy liczba mająca opisywać ich długość jest mniejsza od 0, można pod-
stawiać 0. Mój samochód stosuje takie podejście przy cofaniu. Ponieważ na skali
szybkościomierza nie ma wartości ujemnych, pokazuje on wtedy prędkość 0 —
najbliższą w dopuszczalnym zakresie.
Rejestrowanie ostrzeżenia w pliku. Odpowiedzią na wykrycie błędnych danych
może być zapisanie w pliku stosownego ostrzeżenia i kontynuowanie pracy.
Podejście takie można łączyć z innymi, na przykład z podstawianiem najbliższej
dopuszczalnej wartości lub następnego poprawnego elementu danych. Gdy
korzystasz z pewnego rodzaju dziennika (logu), musisz rozważyć, czy może on
zostać upubliczniony — niektóre aplikacje mogą zmuszać do użycia szyfrowa-
nia lub innego rodzaju ochrony.
Zwracanie kodu błędu. Możesz wybrać części systemu, w których będzie imple-
mentowana obsługa błędów, i ograniczyć reakcję na nieprawidłowości w innych
częściach do zgłaszania ich wystąpienia. Wówczas procedury na pewnym
poziomie oczekują, że to procedury stojące wyżej w hierarchii wywołań zapew-
nią odpowiednią obsługę błędów. Można wyróżnić kilka sposobów powiada-
miania innych elementów systemu o ich wystąpieniu:
przypisywanie pewnej wartości zmiennej stanu,
zwracanie wartości opisującej stan jako wartości funkcji,
zgłaszanie wyjątku przy użyciu standardowego mechanizmu wyjątków.
Wybór mechanizmu zgłaszania błędów nie jest tak istotny jak decyzja o tym,
które części systemu będą obsługiwać je bezpośrednio, a które będą jedynie
Poleć książkęKup książkę232
Rozdział 8. Programowanie defensywne
zgłaszać ich wystąpienie. Jeżeli istotne jest bezpieczeństwo, należy zwrócić
szczególną uwagę na każdorazowe sprawdzanie kodów stanu w procedurach
wywołujących.
Wywoływanie procedury (obiektu) obsługi błędu. Nieco innym podejściem jest
dążenie do centralizacji obsługi błędów w globalnych procedurach lub obiek-
tach. Zaletą tej techniki jest scentralizowanie odpowiedzialności, które ułatwia
debugowanie. Wadą jest natomiast to, że o takim wspólnym mechanizmie wie
cały program i cały program jest z nim powiązany. Jeżeli kiedykolwiek pojawi
się potrzeba użycia kodu w innym systemie, wymagane będzie przeniesienie
razem z nim pełnego mechanizmu obsługi błędów.
Metoda ta ma istotny związek z bezpieczeństwem. W przypadku przepełnienia
bufora atakujący może uzyskać dostęp do adresu procedury lub obiektu obsłu-
gującego błędy. Rozwiązanie to staje się więc zagrożeniem od chwili, gdy w pra-
cującej aplikacji wystąpi takie przepełnienie.
Wyświetlanie komunikatu błędu bez względu na miejsce wystąpienia pro-
blemu. To podejście minimalizuje ilość pracy, którą trzeba włożyć w zaprogra-
mowanie mechanizmu obsługi błędów. Może ono jednak zarazem prowadzić
do rozproszenia komunikatów interfejsu użytkownika po całej aplikacji, co
utrudnia zapewnienie mu spójności, separowanie UI od reszty systemu i loka-
lizowanie oprogramowania. Należy też uważać, aby komunikaty błędów nie
zawierały informacji pomocnych osobom zainteresowanym przełamaniem
zabezpieczeń systemu. Ich zawartość może być dużą pomocą dla doświadczo-
nego włamywacza.
Lokalna obsługa błędów. W niektórych projektach najlepszym rozwiązaniem
jest lokalne obsługiwanie błędów. Decyzję o wyborze określonej metody podej-
muje programista projektujący i implementujący tę część systemu, w której
błąd może wystąpić.
Podejście takie zapewnia poszczególnym programistom zespołu bardzo dużą
swobodę, ale tworzy istotne zagrożenie tym, że działanie całego systemu nie
będzie spełniać wymagań dotyczących poprawności lub odporności (więcej
na ten temat za chwilę). Zależnie od wybieranych przez programistów metod
na mniejszą lub większą skalę może wystąpić rozproszenie kodu interfejsu
użytkownika po całym systemie. Naraża to program na wszelkie problemy
związane z niejednolitym systemem wyświetlania komunikatów błędów.
Przerwanie pracy programu. Niektóre systemy w chwili napotkania błędu
przerywają pracę. Rozwiązanie takie może być najlepsze, gdy ich działanie ma
wpływ na bezpieczeństwo ludzi. Przykładowo, jaka powinna być reakcja sys-
temu, który steruje aparaturą naświetlającą stosowaną w leczeniu chorych na
raka, jeżeli otrzyma on złe dane dotyczące dawkowania? Czy może użyć
poprzedniej poprawnej wartości? Czy może zastosować najbliższą wartość
poprawną? Czy może skorzystać z wartości neutralnej? W tym przypadku prze-
rwanie pracy jest najlepszym rozwiązaniem. Lepiej uruchomić urządzenie
ponownie, niż ryzykować poddanie pacjenta niewłaściwie dobranej dawce
promieniowania.
Poleć książkęKup książkę8.3. Mechanizmy obsługi błędów 233
Podobne podejście można wykorzystać dla poprawienia bezpieczeństwa systemu
Microsoft Windows. Normalnie, gdy dziennik zabezpieczeń jest pełny, Windows
kontynuuje pracę. Można jednak wprowadzić taką konfigurację, w której zapeł-
nienie dziennika spowoduje zatrzymanie serwera. Rozwiązanie to może być
najlepszym, gdy bezpieczeństwo środowiska jest na pierwszym miejscu.
Poprawność a odporność
Jak pokazują przykłady gry wideo i urządzenia naświetlającego, wybór metody
obsługi błędów w dużej mierze zależy od rodzaju oprogramowania. Przykłady
te zwracają też uwagę na fakt, że pewne metody sprzyjają zachowaniu popraw-
ności kodu, podczas gdy inne prowadzą do wyższej odporności programu.
Programiści używają tych terminów dość nieformalnie, ale poprawność i odpor-
ność to w istocie dwa przeciwieństwa. Poprawność (ang. corectness) oznacza, że
program nigdy nie zwraca wyniku, który nie jest dokładny, i jego brak jest uzna-
wany za lepszy niż jakikolwiek jego substytut. Odporność (ang. robustness) to
pojęcie oznaczające, że zawsze podejmowane są działania mające na celu pod-
trzymanie funkcjonowania systemu, nawet jeżeli prowadzi to czasem do niedo-
kładnych wyników.
W aplikacjach, których praca ma związek z bezpieczeństwem ludzi, zazwyczaj
preferowana jest poprawność. Lepiej nie zwracać wyniku, niż zwracać błędny.
Urządzenie naświetlające jest dobrym przykładem takiego systemu.
W programach użytkowych często bardziej ceniona jest odporność — jakikol-
wiek wynik jest lepszy niż całkowite zamknięcie aplikacji. Używany przeze mnie
edytor tekstu od czasu do czasu wyświetla obcięty fragment wiersza przy dolnej
krawędzi okna. Czy wystąpienie takiej sytuacji powinno spowodować zam-
knięcie edytora? Nie. Wiem, że gdy tylko przewinę zawartość okna w górę lub
w dół, ekran zostanie odświeżony i wszystko wróci do normy.
Obsługa błędów a projekt wysokiego poziomu
Gdy dostępnych jest tak wiele możliwości, trzeba zwracać szczególną uwagę
na spójność reguł obsługi błędów w całym programie. Powyższe mechanizmy
mają wpływ na to, w jakim stopniu oprogramowanie spełnia wymagania w za-
kresie poprawności, odporności i innych cech niefunkcjonalnych. Wybór ogól-
nego schematu postępowania w przypadku złych parametrów to decyzja podej-
mowana na poziomie architektury lub projektu wysokiego poziomu.
Po dokonaniu wyboru zasad obsługi błędów należy ich konsekwentnie prze-
strzegać. Jeżeli decydujesz, że ich obsługę zapewnia kod wysokiego poziomu,
a kod niskiego poziomu tylko je zgłasza, musisz zadbać o to, aby pierwszy z nich
faktycznie pracował z błędami. Niektóre języki pozwalają ignorować fakt, że
funkcja zwraca kod błędu — w C++ zwracana wartość w ogóle nie musi zostać
użyta — nie jest to jednak cecha, z której warto korzystać. Zawsze sprawdzaj
wartość zwracaną przez funkcję i wszelkie inne kody błędów. Nawet gdy nie
oczekujesz, by funkcja mogła kiedykolwiek zgłosić błąd, sprawdzaj. Ochrona
przed nieoczekiwanymi błędami to właśnie istota koncepcji programowania
defensywnego.
Poleć książkęKup książkę234
Rozdział 8. Programowanie defensywne
Porady te w równej mierze stosują się do funkcji systemowych, jak i do funkcji,
które definiujesz samodzielnie. O ile nie wprowadziłeś w architekturze ogól-
nej zasady, że błędy wywołań systemowych nie będą wykrywane, sprawdzaj
wartość kodu błędu po każdym wywołaniu. W przypadku wystąpienia nie-
prawidłowości programiście natychmiast powinna zostać udostępniona infor-
macja o numerze błędu i jego standardowy opis.
8.4. Wyjątki
Wyjątki to specyficzny mechanizm, który umożliwia przekazywanie informacji
o błędach lub nietypowych zdarzeniach do kodu wywołującego. Gdy w trakcie
wykonywania procedury rozpoznana zostaje nieoczekiwana sytuacja, do której
obsługi nie jest ona przygotowana, procedura „wyrzuca” (ang. throws) wyją-
tek — staje w miejscu i zaczyna krzyczeć: „Nie wiem, co z tym zrobić! Mam
nadzieję, że ktoś się tym zajmie!”. Kod nieznający kontekstu, w którym wystąpił
błąd, może w ten sposób przekazać kontrolę innym częściom systemu, posiada-
jącym wiedzę, która pozwoli zinterpretować sytuację i podjąć rozsądne działania.
Wyjątki można także wykorzystać do porządkowania zawiłej logiki na pewnym
odcinku kodu. Ilustruje to przykład „Przepisać kod z użyciem try-finally” w pod-
rozdziale 17.3. Ogólnie rzecz biorąc, mechanizm wyjątku polega na tym, że
procedura używa polecenia throw (wyrzuć), aby go zgłosić, i przekazuje jed-
nocześnie obiekt wyjątku. Kod w innej procedurze, wyżej w hierarchii wy-
wołań, używa bloku try-catch (próbuj-przechwyć), aby wyjątek przechwycić.
Implementacje mechanizmu wyjątków w najpopularniejszych językach nie są
jednolite. W tabeli 8.1 zaprezentowane zostało zestawienie podstawowych róż-
nic między trzema z nich.
Jest coś, co łączy wyjątki z dziedziczeniem: oba te mechanizmy, odpowiednio
stosowane, pozwalają zmniejszyć złożoność, jednak lekkomyślne ich traktowa-
nie szybko prowadzi do powstania kodu, który jest niemal zupełnie niezro-
zumiały. Na kolejnych stronach zebrane zostały wskazówki zwracające uwagę
na korzyści płynące ze stosowania wyjątków oraz problemy, które mogą wystą-
pić przy nadużywaniu tego mechanizmu.
Używaj wyjątków do powiadamiania innych części programu o błędach, które
nie powinny być ignorowane. Największą zaletą wyjątków jest dawana przez
n
Pobierz darmowy fragment (pdf)