Darmowy fragment publikacji:
KRÓTKIE KOMENTARZE BECKA
Koncesja na roboty budowlane lub usługi
Partnerstwo publiczno-prywatne
Polecamy nasze publikacje z serii Krótkie Komentarze Becka:
M. Wolanin
USTAWA O SZCZEGÓLNYCH ZASADACH PRZYGOTOWANIA
I REALIZACJI INWESTYCJI W ZAKRESIE DRÓG
PUBLICZNYCH
J. Chaciński
OCHRONA PRAW LOKATORÓW, wyd. 2
D. Pęchorzewski, M. Horoszko
GOSPODARKA NIERUCHOMOŚCIAMI
J. Gołaczyński, M. Leśniak
ZASTAW REJESTROWY I REJESTR ZASTAWÓW
M. Goszczyk
ZMIANY STATUTU I KAPITAŁU W SPÓŁCE AKCYJNEJ.
ART. 430–458 KSH
J. Ignaczewski
ROZWÓD PO NOWELIZACJI. ART. 56–61 KRO
J. Ignaczewski
OBOWIĄZEK ALIMENTACYJNY PO NOWELIZACJI.
ART. 128–1441
W. Maciejko, A. Korcz-Maciejko
ŚWIADCZENIA RODZINNE, wyd. 3
G. Rejman
ZASADY ODPOWIEDZIALNOŚCI KARNEJ. ART. 8–31 KK
www.sklep.beck.pl
Koncesja na roboty
budowlane lub usługi
Partnerstwo publiczno-prywatne
Komentarz
Andrzej Panasiuk
WYDAWNICTWO C.. H. BECK
WARSZAWA 2009
Koncesja na roboty budowlane lub usługi
Partnerstwo publiczno-prywatne
Stan prawny: czerwiec 2009
Redakcja: Urszula Danilczuk
© Wydawnictwo C.H. Beck 2009
Wydawnictwo C. H. Beck Sp. z o.o.
ul. Bonifraterska 17, 00-203 Warszawa
Skład i łamanie: DTP Service
Druk i oprawa: Elpil, Siedlce
ISBN 978-83-255-0862-3
Spis treści
Przedmowa . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .
IX
Wykaz skrótów . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . XIII
Wykaz literatury . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . XVII
A. Tekst ustawy o koncesji na roboty budowlane lub usługi
z 9.1.2009 r. (Dz.U. Nr 19, poz. 101) . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .
B. Komentarz do ustawy o koncesji na roboty budowlane
lub usługi . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .
Rozdział 1. Przepisy ogólne . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .
3
21
23
23
35
59
70
77
80
80
94
Art. 1. Zakres przedmiotowy; zobowiązanie koncesjonariusza;
wynagrodzenie . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .
Art. 2. Objaśnienie pojęć . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .
Art. 3. Podmioty zawierające umowę koncesji . . . . . . . . . . . . . .
Art. 4. Wyłączenie stosowania przepisów ustawy. . . . . . . . . . . .
Art. 5. Odesłanie do Kodeksu cywilnego . . . . . . . . . . . . . . . . . .
Rozdział 2. Postępowanie o zawarcie umowy koncesji . . . . . . . . .
Art. 6. Zasady postępowania o zawarcie umowy koncesji . . . . .
Art. 7. Opis przedmiotu koncesji; specyfi kacja techniczna . . . . .
Art. 8. Brak możliwości uznania oferty za nieodpowiadającą
wymaganiom . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 107
Art. 9. Podstawa obliczenia szacunkowej wartości koncesji
na roboty budowlane i usługi . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 110
Art. 10. Ogłoszenie o koncesji . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 114
Art. 11. Treść ogłoszenia o koncesji . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 126
Art. 12. Termin składania wniosków o zawarcie umowy
koncesji . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 136
Art. 13. Wniosek o zawarcie umowy koncesji; oświadczenie
o zgłoszeniu udziału w postępowaniu; oświadczenie
o spełnianiu opisanych w ogłoszeniu warunków udziału . . . . . . 141
Art. 14. Zaproszenie do negocjacji; zakres negocjacji;
zakończenie negocjacji, jawność protokołu . . . . . . . . . . . . . . . . 147
V
Spis treści
Art. 15. Zaproszenie do złożenia ofert; opis warunków
koncesji; termin składania ofert . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 152
Art. 16. Wyjaśnienie, sprecyzowanie lub dopracowanie ofert . . 166
Art. 17. Wybór oferty; kryteria wyboru; informacja o wyborze
oferty . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 168
Art. 18. Obowiązek złożenia dokumentów potwierdzających
spełnianie warunków udziału w postępowaniu . . . . . . . . . . . . . . 178
Art. 19. Odwołanie postępowania o zawarcie umowy koncesji . 186
Art. 20. Treść protokołu z postępowania; jawność protokołu . . . 188
Rozdział 3. Umowa koncesji . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 190
Art. 21. Umowa koncesji; termin zawarcia; forma umowy . . . . 190
Art. 22. Treść umowy koncesji . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 197
Art. 23. Zakaz zmian umowy w stosunku do oferty . . . . . . . . . . 235
Art. 24. Okres trwania umowy koncesji a zwrot nakładów
koncesjonariusza poniesionych w związku z wykonywaniem
koncesji . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 239
Art. 25. Dodatkowa umowa na roboty budowlane; wartość
umowy . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 241
Art. 26. Odesłanie do ustawy – Prawo zamówień publicznych 244
Rozdział 4. Skarga . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 246
Art. 27. Skarga; odesłanie do ustawy – Prawo o postępowaniu
przed sądami administracyjnymi . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 246
Art. 28. Termin wniesienia skargi; właściwość wojewódzkiego
sądu administracyjnego; uwzględnienie skargi przez
koncesjodawcę . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 249
Art. 29. Skutek wniesienia skargi; zgoda wojewódzkiego
sądu administracyjnego na zawarcie umowy . . . . . . . . . . . . . . . 253
Art. 30. Orzeczenia sądu; związanie treścią skargi; roszczenie
o odszkodowanie . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 255
Art. 31. Termin rozpoznania skargi . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 258
Rozdział 5. Zmiany w przepisach obowiązujących . . . . . . . . . . . . 259
Art. 32. Drogi publiczne . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 259
Art. 33. Autostrady płatne . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 259
Art. 34. Gospodarka komunalna . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 262
Art. 35. Prawo zamówień publicznych . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 263
Art. 36. Odpowiedzialność za naruszenie dyscypliny
fi nansów publicznych . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 265
Rozdział 6. Przepisy przejściowe i końcowe . . . . . . . . . . . . . . . . . . 269
Art. 37. Postępowania w toku; odesłanie do ustawy Prawo
zamówień publicznych . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 269
Art. 38. Wejście w życie . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 270
VI
Spis treści
C. Tekst ustawy o partnerstwie publiczno-prywatnym
z 19.12.2008 r. (Dz.U. z 2009 r. Nr 19, poz. 100) . . . . . . . . . . . . . 271
D. Komentarz do ustawy o partnerstwie publiczno-prywatnym 287
Rozdział 1. Przepisy ogólne . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 290
Art. 1. Zakres przedmiotowy; przedmiot partnerstwa
publiczno-prywatnego . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 290
Art. 2. Objaśnienie pojęć . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 301
Art. 3. Zadania ministra właściwego do spraw gospodarki . . . . 315
Rozdział 2. Wybór partnera prywatnego . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 318
Art. 4. Wybór partnera prywatnego; odesłanie do ustawy
o koncesji na roboty budowlane lub usługi . . . . . . . . . . . . . . . . . 318
Art. 5. Informacja o planowanym partnerstwie publiczno-
-prywatnym . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 320
Art. 6. Oferta najkorzystniejsza; kryteria oceny ofert . . . . . . . . . 322
Rozdział 3. Umowa o partnerstwie publiczno-prywatnym oraz
realizacja partnerstwa publiczno-prywatnego . . . . . . . . . . . . . . . . 325
Art. 7. Umowa o partnerstwie publiczno-prywatnym;
wynagrodzenie partnera . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 325
Art. 8. Uprawnienia kontrolne podmiotu publicz nego . . . . . . . . 332
Art. 9. Wkład własny w postaci składnika mająt kowego . . . . . . 336
Art. 10. Wybór nowego partnera . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 338
Art. 11. Przekazanie składnika majątkowego; przedawnienie
roszczenia o przekazanie . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 340
Art. 12. Prawo pierwokupu; termin wykonania prawa . . . . . . . . 342
Art. 13. Zakaz zmian umowy w stosunku do oferty . . . . . . . . . . 343
Rozdział 4. Partnerstwo publiczno-prywatne w formie spółki . . . 344
Art. 14. Partnerstwo publiczno-prywatne w formie spółki . . . . . 344
Art. 15. Wymóg zgody wszystkich wspólników albo
akcjonariuszy . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 349
Art. 16. Prawo pierwokupu; termin wykonania prawa;
nieważność zbycia akcji lub udziałów . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 352
Rozdział 5. Przepisy z zakresu fi nansów publicznych . . . . . . . . . 354
Art. 17. Łączna kwota zobowiązania fi nansowego z tytułu
umów o partnerstwie publiczno-prywatnym . . . . . . . . . . . . . . . . 354
Art. 18. Wymóg zgody ministra właściwego do spraw fi nansów
publicznych; treść wniosku o wydanie zgody . . . . . . . . . . . . . . . 356
Rozdział 6. Zmiany w przepisach obowiązujących . . . . . . . . . . . . 358
Art. 19. Drogi publiczne . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 358
Art. 20. Podatek dochodowy od osób fi zycznych . . . . . . . . . . . 359
Art. 21 . Zakład opieki zdrowotnej . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 360
VII
Spis treści
Art. 22. Gospodarowanie nieruchomościami rolnymi Skarbu
Państwa . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 361
Art. 23. Podatek dochodowy od osób prawnych . . . . . . . . . . . . 361
Art. 24. Gospodarka komunalna . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 363
Art. 25. Gospodarka nieruchomościami . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 364
Art. 26. Prawo ochrony srodowiska . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 366
Art. 27. Transport kolejowy . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 366
Art. 28. Działalność pożytku publicznego . . . . . . . . . . . . . . . . . 367
Art. 29. Agencja Rynku Rolnego . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 367
Art. 30. Finanse publiczne . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 368
Art. 31. Finansowanie infarstruktury transportu lądowego . . . . 369
Art. 32. Zasady prowadzenia polityki rozwoju . . . . . . . . . . . . . . 369
Art. 33. Polska Agencja Żeglugi Powietrznej . . . . . . . . . . . . . . . 370
Art. 34. Przygotowanie fi nałowego turnieju Mistrzostw Europy
w Piłce Nożnej . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 370
Art. 35. Wykonywanie kar pozbawienia wolności poza
zakładem karnym . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 371
Rozdział 7. Przepisy przejściowe i przepis końcowy . . . . . . . . . . . 372
Art. 36. Sprawy w toku; skuteczność czynności prawnych . . . . 372
Art. 37. Derogacja . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 372
Art. 38. Wejście w życie . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 373
Indeks rzeczowy . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 375
VIII
Przedmowa
Fenomen partnerskich inicjatyw nawiązywanych pomiędzy sektorem
publicznym i prywatnym odzwierciedla przede wszystkim bardzo ważną
potrzebę rozwoju prawa w tych obszarach, szczególnie prawa w Unii Euro-
pejskiej. Partnerstwo publiczno-prywatne jest przejrzystym instrumentem
prawnym umożliwiającym realizację usług publicznych i stanowi innowa-
cyjny interfejs łączący oba sektory. Inicjatywy partnerskie powinny być
nawiązywane poprzez system gwarantujący konkurencyjność, otwartość
czy też równość podejmowanych decyzji dotyczących wyboru partnera. Po-
trzeba przygotowania takich regulacji prawnych jest dostrzegana zarówno
z poziomu prawa Unii Europejskiej, jak i prawa krajowego. Głównym jednak
celem powinno być opracowanie instrumentów prawnych umożliwiających
uproszczenie i standaryzację procesu nawiązywania inicjatyw partnerskich.
Krokiem milowym zmierzającym w kierunku uproszczenia i standaryzacji
procedur partnerstwa publiczno-prywatnego było uchwalenie dwóch aktów
normatywnych regulujących przedmiotową problematykę.
Należy zauważyć, że minęło już ponad 3 lata od wejścia w życie pierwszej
ustawy z 28.7.2005 r. o partnerstwie publiczno-prywatnym (Dz.U. Nr 169,
poz. 1420 ze zm.). W dalszym ciągu system nawiązywania inicjatyw partner-
skich pomiędzy sektorem publicznym i prywatnym jest w powijakach. Brak
jest tak na dobrą sprawę efektywnych regulacji umożliwiających sprawne
nawiązywanie inicjatyw partnerskich. Dotychczasowa ustawa doczekała
się licznych komentarzy, ale z powodu szeregu błędów natury zasadniczej
nie mogła być w ogóle stosowana. Należy jednak podkreślić, że w Polsce
formy współpracy sektora publicznego z prywatnym nawiązywane były już
w okresie braku szczególnych regulacji prawnych w tym zakresie, jak rów-
nież i na podstawie szczegółowych regulacji, takich jak chociażby ustawa
z 27.10.1994 r. o autostradach płatnych oraz o Krajowym Funduszu Dro-
gowym (t.j. Dz.U. z 2004 r. Nr 256, poz. 2571 ze zm.). Nie należy również
zapominać, że w okresie międzywojennym również obowiązywały regulacje
prawne umożliwiające udzielanie koncesji, mające szczególne znaczenie
w obszarze prawa kolejowego [pakiet regulacji prawnych odnoszących się
do problematyki koncesji w obszarze prawa kolejowego tworzyły nastę-
pujące akty normatywne: ustawa z 14.10.1921 r. o udzielaniu koncesji na
koleje żelazne prywatne (Dz.U. Nr 88, poz. 646); ustawa z 27.4.1931 r. o od-
daniu „Francusko-Polskiemu Towarzystwu Kolejowemu”, Spółce Akcyjnej
IX
Przedmowa
w Paryżu, kolei Herby Nowe – Gdynia z odnogą Siemkowice – Częstochowa
do eksploatacji oraz o udzielaniu poręki państwowej (Dz.U. Nr 40, poz. 350),
zarządzenie Prezydenta Rzeczypospolitej z 27.4.1931 r. o nadaniu „Francu-
sko-Polskiemu Towarzystwu Kolejowemu Spółce Akcyjnej w Paryżu, koncesji
na dokończenie budowy i eksploatację kolei Herby Nowe – Gdynia z odnogą
Siemkowice – Częstochowa (Dz.U. Nr 40, poz. 351)]. Ponadto, możliwe było
nawiązywanie współpracy na zasadach ogólnych na podstawie Kodeksu
cywilnego i przepisów ustawy z 10.6.1994 r. o zamówieniach publicznych
(Dz.U. Nr 76, poz. 344 ze zm.), a następnie ustawy z 29.1.2004 r. – Pra-
wo zamówień publicznych (t.j. Dz.U. z 2007 r. Nr 223, poz. 1655 ze zm.),
w miarę konieczności z uwzględnieniem administracyjnych przepisów
szczególnych, takich jak np. ustawa z 7.6.2001 r. o zbiorowym zaopatrzeniu
w wodę i zbiorowym odprowadzaniu ścieków (t.j. Dz.U. z 2006 r. Nr 123,
poz. 858 ze zm.). Mimo tego, w piśmiennictwie przedmiotu i poglądach
doktryny, coraz częściej pojawiały się głosy, opowiadające się za koniecz-
nością pilnej nowelizacji aktów normatywnych w przedmiotowym zakresie.
W związku z powyższym, podjęte zostały prace związane z przygotowaniem
aktów normatywnych regulujących kompleksowo problematykę partnerstwa
publiczno-prywatnego, zakończone uchwaleniem dwóch aktów prawnych,
ustawy z 9.1.2009 r. o koncesji na roboty budowlane lub usługi (Dz.U. Nr 19,
poz. 101) oraz ustawy z 19.12.2008 r. o partnerstwie publiczno-prywatnym
(Dz.U. z 2009 r. Nr 19, poz. 100). W przypadku ustawy o partnerstwie
publiczno-prywatnym, jest to zupełnie nowy akt prawny, do przygotowania
którego zastosowanie miała zupełnie inna metodologia jej opracowania. Akt
ten uchylił z obowiązującego porządku prawnego dotychczasową ustawę
o partnerstwie publiczno-prywatnym, będącą reliktem, a zarazem dumnym
pomnikiem polskiej myśli legislacyjnej tworzącej ustawy, które nie mają
żadnego znaczenia dla gospodarki, a jednocześnie uniemożliwiają realizację
celów w nich zawartych.
Obecne wydanie Komentarza do dwóch ustaw tzw. „ustawy koncesyjnej”
oraz „ustawy partnerskiej”, jest szczególnym krokiem naprzód w kierunku
oczekiwań zarówno sfery publicznej, jak i sfery prywatnej na popularyza-
cję wiedzy o możliwościach współpracy między sektorami. Jest to o tyle
ważne, że w czasach szybko rozwijającej się recesji oraz kryzysu gospo-
darczego, niezbędne jest podjęcie natychmiastowych działań osłonowych
spowalniającej gospodarki, w celu jej zdynamizowania. Jednocześnie, sektor
publiczny w Polsce staje przed coraz to nowszymi wyzwaniami związanymi
z realizacją zadań publicznych, do których nie zawsze jest w pełni przygoto-
wany, wynikających z procesów globalizacji i innowacyjności, związanych
z nowymi technologiami. Brak przygotowania do należytego wykonywa-
nia zadań publicznych wynikać może z niewystarczającego przygotowania
X
Przedmowa
merytorycznego do realizacji określonych zadań w szczególności zadań
użyteczności publicznej, jak również, a może przede wszystkim z braku
dostatecznych środków fi nansowych, na sprawne wykonywanie tychże
zadań. Sektor publiczny aby sprostać wymogom stawianym przez szereg
przepisów prawnych warunkujących prawidłowe wykonywanie zadań pub-
licznych w różnych obszarach życia, takich jak ochrona środowiska, ochrona
zdrowia, bezpieczeństwo, gospodarka komunalna, niejednokrotnie zmuszony
jest do modernizacji istniejącej infrastruktury lub budowy nowej, co przy
braku wystarczających środków fi nansowych, jest znacznie ograniczone lub
wręcz niemożliwe. Stąd jednym z możliwych rozwiązań jest znalezienie
właściwego podmiotu prywatnego, z którym przy ściśle określonej współ-
pracy dojdzie do realizacji zadań publicznych.
Komentarz do ustaw tworzących zinstytucjonalizowany system współ-
pracy podmiotów publicznych z prywatnymi, został skonstruowany w taki
sposób, aby dostarczać zainteresowanym osobom kompleksowej wiedzy
zarówno w obszarze samej procedury wyboru partnera prywatnego („usta-
wa koncesyjna”), jak i w obszarach regulowanych już po wyborze part-
nera prywatnego („ustawa partnerska”). Zainteresowane podmioty mogą
korzystać jedynie z norm prawnych zawartych w procedurze „ustawy
koncesyjnej”, jeżeli jednak będą chciały odpowiednio uregulować kwestie
związane np. z utworzeniem spółki celowej lub wniesieniem wkładów do
takiej spółki, wówczas będą zmuszone do sięgnięcia do norm prawnych za-
wartych w „ustawie partnerskiej”. Przedmiotowy Komentarz zawiera uwagi
i opinie zarówno w zakresie „ustawy koncesyjnej”, będącej nadrzędnym
aktem prawnym w stosunku do „ustawy partnerskiej”, jak i do samej „ustawy
partnerskiej”.
Oddany do rąk Czytelników Komentarz bazuje na bogatym orzecznictwie
Sądu Najwyższego, w szczególności przy omawianiu problematyki cywilno-
prawnej, ale również nie stroni od poglądów doktryny zarówno polskiej, jak
i zagranicznej. Mam nadzieję, że przybliżenie poglądów doktryny przy ko-
mentowaniu poszczególnych jednostek normatywnych, poszerzy horyzonty
spojrzenia na instrumenty prawne zawarte w komentowanych ustawach tym
bardziej, że większość norm w nich uchwalonych ma charakter dosyć ogólny
pozostawiający dużą swobodę w kształtowaniu umowy partnerskiej.
Warszawa, sierpień 2009 Prof. dr hab. Andrzej Panasiuk
XI
Wykaz skrótów
1. Źródła prawa
DokProjR . . . . . . . . . . . rozporządzenie Ministra Infrastruktury z 2.9.2004 r.
w sprawie szczegółowego zakresu i formy doku-
mentacji projektowej, specyfi kacji technicznych
wykonania i odbioru robót budowlanych oraz pro-
gramu funkcjonalno-użytkowego (Dz.U. Nr 202,
poz. 2072 ze zm.)
Dyrektywa 2004/17/WE Dyrektywa 2004/17/WE Parlamentu Europejskie-
go i Rady z 31.3.2004 r. koordynująca procedury
udzielania zamówień przez podmioty działające
w sektorach gospodarki wodnej, energetyki, trans-
portu i usług pocztowych (Dz.Urz.UE L 134/1)
Dyrektywa 2004/18/WE Dyrektywa 2004/18/WE Parlamentu Europejskie-
go i Rady z 31.3.2004 r. w sprawie koordynacji
procedur udzielania zamówień publicznych na
roboty budowlane, dostawy i usługi (Dz.Urz.UE
L 134/114)
KC . . . . . . . . . . . . . . . . ustawa z 23.4.1964 r. – Kodeks cywilny (Dz.U.
Nr 16, poz. 93 ze zm.)
KSH. . . . . . . . . . . . . . . . ustawa z 15.9.2000 r. – Kodeks spółek handlowych
(Dz.U. Nr 94, poz. 1037 ze zm.)
KoncRobBudU . . . . . . . ustawa z 9.1.2009 r. o koncesji na roboty budow-
lane lub usługi (Dz.U. Nr 19, poz. 101)
Konstytucja RP . . . . . . . ustawa z 2.4.1997 r. – Konstytucja Rzeczypospo-
litej Polskiej (Dz.U. Nr 78, poz. 483 ze zm.)
KPC . . . . . . . . . . . . . . . ustawa z 17.11.1964 r. – Kodeks postępowania
cywilnego (Dz.U. Nr 43, poz. 296 ze zm.)
KZ . . . . . . . . . . . . . . . . . rozporządzenie Prezydenta Rzeczypospolitej
z 27.10.1933 r. – Kodeks zobowiązań (Dz.U.
Nr 82, poz. 598 ze zm.)
OchrInfNiejU . . . . . . . . ustawa z 22.1.1999 r. o ochronie informacji nie-
jawnych (t.j. Dz.U. z 2005 r. Nr 196, poz. 1631
ze zm.)
XIII
Wykaz skrótów
PartPublPrywU . . . . . . . ustawa z 19.12.2008 r. o partnerstwie publiczno-
PartPublPrywU2005 . . ustawa z 28.7.2005 r. o partnerstwie publiczno-
-prywatnym (Dz.U. z 2009 r. Nr 19, poz. 100)
-prywatnym (Dz.U. Nr 169, poz. 1420 ze zm.)
PrAut . . . . . . . . . . . . . . ustawa z 4.2.1994 r. o prawie autorskim i prawach
pokrewnych (t.j. Dz.U. z 2006 r. Nr 90, poz. 631
ze zm.)
PrBank . . . . . . . . . . . . . ustawa z 29.8.1997 r. – Prawo bankowe (t.j. Dz.U.
z 2002 r. Nr 72, poz. 665 ze zm.)
PrBud . . . . . . . . . . . . . . ustawa z 7.7.1994 r. – Prawo budowlane
(t.j. z 2006 r. Nr 156, poz. 1118 ze zm.)
PrPostSA . . . . . . . . . . . . ustawa z 30.8.2002 r. – Prawo o postępowaniu
przed sądami administracyjnymi (Dz.U. Nr 153,
poz. 1270 ze zm.)
PrUSA . . . . . . . . . . . . . . . ustawa z 25.7.2002 r. – Prawo o ustroju sądów admi-
nistracyjnych (Dz.U. Nr 153, poz. 1269 ze zm.)
PrZamPubl . . . . . . . . . . ustawa z 29.1.2004 r. – Prawo zamówień pub-
licznych (t.j. Dz.U. z 2007 r. Nr 223, poz. 1655
ze zm.)
SwobDziałGospU . . . . . ustawa z 2.7.2004 r. o swobodzie działalności go-
spodarczej (t.j. Dz.U. z 2007 r. Nr 155, poz. 1095
ze zm.)
TWE . . . . . . . . . . . . . . . Traktat ustanawiający Wspólnotę Europejską
(Dz.U. z 2004 r. Nr 90, poz. 864/2 ze zm.)
ZNKU . . . . . . . . . . . . . . ustawa z 16.4.1993 r. o zwalczaniu nieuczciwej
konkurencji (t.j. Dz.U. z 2003 r. Nr 153, poz. 1503
ze zm.)
2. Organy orzekające
ETPCz . . . . . . . . . . . . . Europejski Trybunał Praw Człowieka
ETS . . . . . . . . . . . . . . . Europejski Trybunał Sprawiedliwości
SA . . . . . . . . . . . . . . . . . Sąd Apelacyjny
SN . . . . . . . . . . . . . . . . Sąd Najwyższy
SN(7) . . . . . . . . . . . . . . Sąd Najwyższy w składzie 7 sędziów
SPI . . . . . . . . . . . . . . . . Sąd Pierwszej Instancji
TK . . . . . . . . . . . . . . . . Trybunał Konstytucyjny
ZA . . . . . . . . . . . . . . . . Zespół Arbitrów
3. Czasopisma i publikatory
AUW . . . . . . . . . . . . . . . Acta Universitatis Wratislaviensis
BIP . . . . . . . . . . . . . . . . Biuletyn Informacji Publicznej
XIV
Wykaz skrótów
Biul. SN. . . . . . . . . . . . . Biuletyn Sądu Najwyższego
BZP . . . . . . . . . . . . . . . Biuletyn Zamówień Publicznych
COM . . . . . . . . . . . . . . . EU Document Number
Dz.U. . . . . . . . . . . . . . . Dziennik Ustaw
Dz.Urz. UE . . . . . . . . . . Dziennik Urzędowy Unii Europejskiej
KPP . . . . . . . . . . . . . . . Kwartalik Prawa Publicznego
NP . . . . . . . . . . . . . . . . . Nowe Prawo
OJ . . . . . . . . . . . . . . . . . Offi cial Journal
OSA . . . . . . . . . . . . . . . Orzecznictwo Sądów Apelacyjnych
OSN . . . . . . . . . . . . . . . Orzecznictwo Sądu Najwyższego
OSNC . . . . . . . . . . . . . . Orzecznictwo Sądu Najwyższego Izba Cywilna
OSNCK . . . . . . . . . . . . Orzecznictwo Sądu Najwyższego Izba Cywilna
i Izba Karna
OSS . . . . . . . . . . . . . . . Orzecznictwo w Sprawach Samorządowych
OTK-A . . . . . . . . . . . . . . Orzecznictwo Trybunału Konstytucyjnego seria A
Pal. . . . . . . . . . . . . . . . . Palestra
PiP . . . . . . . . . . . . . . . . Państwo i Prawo
PPH . . . . . . . . . . . . . . . Przegląd Prawa Handlowego
PPHZ . . . . . . . . . . . . . . Problemy Prawne Handlu Zagranicznego
Prok. i Pr. . . . . . . . . . . . Prokuratura i Prawo
PS . . . . . . . . . . . . . . . . . Przegląd Sądowy
PZP . . . . . . . . . . . . . . . . Prawo Zamówień Publicznych
Rej. . . . . . . . . . . . . . . . . Rejent
RP . . . . . . . . . . . . . . . . . Radca Prawny
Rz. . . . . . . . . . . . . . . . . Rzeczpospolita
SC . . . . . . . . . . . . . . . . . Studia Cywilistyczne
SP . . . . . . . . . . . . . . . . . Studia Prawnicze
ST . . . . . . . . . . . . . . . . . Samorząd Terytorialny
TED . . . . . . . . . . . . . . . Tenders Electronic Daily (Suplement do Dziennika
Urzędowego Unii Europejskiej)
Wok. . . . . . . . . . . . . . . . Wokanda
Zam.Publ.Dor. . . . . . . . Zamówinia Publiczne Doradca
Zb. Orz. . . . . . . . . . . . . . Zbiory Orzecznictwa Trybunału Europejskiego
ZNUJ . . . . . . . . . . . . . . Zeszyty Naukowe Uniwersytetu Jagiellońskiego
4. Inne skróty
art. . . . . . . . . . . . . . . . . artykuł
CPA . . . . . . . . . . . . . . . . Classifi cation of Products by Activity (Klasyfi kacja
produktów według działalności)
XV
Wykaz skrótów
CPC . . . . . . . . . . . . . . . Central Product Classifi cation (Centralna klasy-
fi kacja produktów)
CPV . . . . . . . . . . . . . . . Common Procurement Vocabulary (Wspólny
Słownik Zamówień)
cz. . . . . . . . . . . . . . . . . . część
EBI . . . . . . . . . . . . . . . . Europejski Bank Inwestycyjny
EBOR . . . . . . . . . . . . . . Europejski Bank Odbudowy i Rozwoju
GPA . . . . . . . . . . . . . . . . Government Procurement Agreement (Porozumie-
nie w sprawie zamówień publicznych)
lit. . . . . . . . . . . . . . . . . . litera
n. . . . . . . . . . . . . . . . . . następny (-a, -e)
NACE . . . . . . . . . . . . . . Nomenclature statistique des Activités économi-
ques dans la Communauté Européenne (Ogól-
na klasyfi kacja działalności gospodarczych we
Wspólnocie Europejskiej)
niepubl. . . . . . . . . . . . . niepublikowany (-a, -e)
np. . . . . . . . . . . . . . . . . na przykład
Nr . . . . . . . . . . . . . . . . . numer
orz. . . . . . . . . . . . . . . . . orzeczenie
PE . . . . . . . . . . . . . . . . . Parlament Europejski
pkt . . . . . . . . . . . . . . . . punkt
por. . . . . . . . . . . . . . . . . porównaj
post. . . . . . . . . . . . . . . . postanowienie
poz. . . . . . . . . . . . . . . . pozycja
r. . . . . . . . . . . . . . . . . . . rok
red. . . . . . . . . . . . . . . . . redakcja
s. . . . . . . . . . . . . . . . . . . strona
t. . . . . . . . . . . . . . . . . . . tom
t.j. . . . . . . . . . . . . . . . . . tekst jednoliy
uchw. . . . . . . . . . . . . . . uchwała
UE . . . . . . . . . . . . . . . . Unia Europejska
UKIE . . . . . . . . . . . . . . Urząd Komitetu Integracji Europejskiej
UZP . . . . . . . . . . . . . . . Urząd Zamówień Publicznych
WE . . . . . . . . . . . . . . . . Wspólnota Europejska
WTO . . . . . . . . . . . . . . . World Trade Organization (Światowa Organizacja
Handlu)
wyr. . . . . . . . . . . . . . . . wyrok
z. . . . . . . . . . . . . . . . . . zeszyt
zd. . . . . . . . . . . . . . . . . zdanie
ze zm. . . . . . . . . . . . . . . ze zmianami
zob. . . . . . . . . . . . . . . . zobacz
XVI
Wykaz literatury
A. Agopszowicz, Zarys prawa samorządu terytorialnego, Katowice 1994;
S. Arrowsmith, The Law on Public and Utilities Procurement, Londyn
1996;
V. Auricchio, The problem of Discrimination and Anticompetitive behav-
iour In the execution phase of public contracts, In. Public Procurement
Law Review 1998;
S. Biernat, Prywatyzacja zadań publicznych, Warszawa 1994;
T. Bigo, Związki publiczno-prawne w świetle ustawodawstwa polskiego,
Warszawa 1928;
J. Boć, Obywatel wobec ingerencji współczesnej administracji, Wrocław
1985;
tenże, Prawo administracyjne, Wrocław 1993;
tenże, Prawo administracyjne, Wrocław 2001;
J. Borkowski, Polskie postępowanie administracyjne, Warszawa 1992;
Ch. Bovis, The Effects of the Principles of Transparency and Accontabil-
ity on Public Procurement and Public Private Partnership Regulation,
European Public Private Partnership Law Review, The Legal Publisher
Lexxion 2008, vol. 3, No. 1;
M. Bowsher, EU Procurement: The Regulation of Negotiations, Changes
and Extensions of Contracts, Monckton Chambers, marzec 2002;
M. Burnett, PPP during the Contract Execution Phase – a Need for Greater
Certainty in Community Law, European Public Private Partnership Law
Review, The Legal Publisher Lexxion 2008, vol. 3, No. 2;
K. Byjoch, S. Redeł, Prawo gospodarki komunalnej, Warszawa 2000;
M. Ciemiński, Glosa do wyr. SN z 17.12.2004 r., II CK 300/04, PS 2007,
Nr 3;
P. P. Craig, Administrative law, Londyn 1994;
W. Czachórski, Prawo zobowiązań w zarysie, Warszawa 1968;
tenże, Zobowiązania. Zarys wykładu, Warszawa 1994;
T. Czajkowski (red.), Prawo zamówień publicznych. Komentarz, UZP,
Warszawa 2004;
G. Ćmikiewicz, Postępowanie przetargowe jako konstrukcja szczególnego
trybu zawarcia umowy, PPHZ 1983, Nr 7;
B. Dauter, B. Gruszczyński, A. Kabat, M. Niezgódka-Medek, Prawo o po-
stępowaniu przed sądami administracyjnymi. Komentarz, Kraków 2006;
XVII
Wykaz literatury
W. Dawidowicz, Postępowanie administracyjne. Zarys wykładu, Warsza-
wa 1983;
L. Domański, Instytucje kodeksu zobowiązań, część ogólna, Warszawa
1936;
P. Drapała, Glosa do wyr. SN z 8.7.2004 r., IV CK 522/03, OSP 2005,
Nr 7–8;
S. Dudzik, Działalność gospodarcza samorządu terytorialnego. Problema-
tyka prawna, Kraków 1998;
tenże, Pomoc państwa dla przedsiębiorstw publicznych w prawie Wspól-
noty Europejskiej. Między neutralnością a zaangażowaniem, Kraków
2002;
T. Dybowski, Części składowe rzeczy, NP 1969, Nr 1;
M. Dykty, Kryteria oceny ofert, Informator UZP, luty 2004;
European Commission, Green Paper on Public – Private Partnership and
Community Law on Public Contracts and Concessions, COM(2004)
327 fi nal;
A. Gajewska-Jedwabny, Partnerstwo publiczno-prywatne, Warszawa 2007;
B. Gawlik, Pojęcie umowy nienazwanej, SC 1971, t. XVIII;
J. Gęsiak, Zawarcie umowy w drodze przetargu, Rej. 1999, Nr 9;
E. Gniewek, Kodeks cywilny. Księga druga. Własność i inne prawa rzeczo-
we. Komentarz, Kraków 2001;
D. G. Goyder, EC Competition Law, Oxford 1998;
Green Paper on Public-Private Partnerships and Community Law on Public
Contracts and Concessions, COM(2004) 327 fi nal;
S. Grzybowski, System prawa cywilnego, t. III, cz. 2, Ossolineum 1976;
Guidelines for Successful Public-Private Partnerships, opublikowane przez
KE, marzec 2003;
M. Gutowski, Charakter prawny oferty na tle niedawnych zmian w kodeksie
cywilnym, PiP 2005, Nr 3;
W. Heinz (ed.), Public-Private Partnership – ein neuer Weg zur Stadtent-
wicklung?, Stuttgart 1993;
B. M. Hoekman, P. C. Mavroidis, Basic elements of Agreement on Govern-
ment Procurement, Michigan 1997;
E. Iserzon, Prawo administracyjne, Warszawa 1968;
H. Izdebski, M. Kulesza, Administracja publiczna, Warszawa 1999;
J. Jacyszyn, Umowy nienazwane, Rz. 1996, Nr 1;
J. Jagielski, Kontrola administracji publicznej, Warszawa 1999;
W. Jakimowicz, Wykładnia w prawie administracyjnym, Kraków 2006;
M. Jasiakiewicz, Ofertowy system zawierania umów w polskim prawie cy-
wilnym, Toruń 1993;
J. Jendrośka, System jurysdykcyjnego postępowania, [w:] T. Rabska, J. Łę-
towwski (red.), System prawa administracyjnego, t. III, Wrocław 1978;
XVIII
Wykaz literatury
W. J. Kettinger, Die Offentliche Verwaltung (DOV) 1996;
S. Kałużny, Leksykon kontroli, Warszawa 2002;
R. Kasprzyk, Glosa do uchw. SN z 30.9.1996 r., III CZP 85/96, Pal. 1997,
Nr 5–6;
W. Katner, M. Stahl, W. Nykiel, Umowa sprzedaży w obrocie gospodar-
czym. Zagadnienia prawa cywilnego, administracyjnego i podatkowe-
go, Warszawa 1996;
K. Kiczka, Administracyjnoprawne środki kształtowania sytuacji prawnej
przedsiębiorców. Administracyjne prawo gospodarcze, Wrocław 2003;
L. Kieres, Związki i porozumienia komunalne, ST 1991, Nr 10;
D. R. Kijowski, Pozwolenia w administracji publicznej, Białystok 2000;
A. Klein, Elementy zobowiązaniowego stosunku prawnego, Wrocław
2005;
J. Klingmann, L. Knopp, B. Friedrich, Cooperation between State and
economy In Germany compared to Poland exemplifi ed by the PPP, Eu-
ropean Public Private Partnership Law Review, The Legal Publisher
Lexxion 2008, vol. 3, No. 1;
B. P. Korbus, M. Strawiński, Partnerstwo publiczno-prywatne. Nowa forma
realizacji zadań publicznych, Warszawa 2006;
M. Korn, PPP In the Sector of Road Infrastructure on the County and
Municipal Level in Germany. A story for the future?, European Public
Private Partnership Law Review, The Legal Publisher Lexxion 2008,
vol. 3, No. 2;
C. Kosikowski, Działalność gospodarcza gminy, Białystok 1992;
tenże, Prawo gospodarcze publiczne, Warszawa 1995;
tenże, Sektor fi nansów publicznych w Polsce, Warszawa 2006;
E. Kowalewski, [w:] T. Sangowski (red.), Ryzyko w działalności człowieka
i możliwości jego ograniczenia. Ubezpieczenia gospodarcze, Warszawa
1998;
M. Krajewski, Niezachowanie należytej staranności – problem bezprawności
czy winy, PiP 1997, Nr 10;
A. Krupa, Określenie robót budowlanych jako przedmiotu zamówienia
publicznego. Szacowanie kosztów inwestycji budowlanych, Warszawa
1999;
M. Kulesza, Administracyjnoprawne uwarunkowania polityki przestrzen-
nej, Warszawa 1987;
M. Kulesza, M. Bitner, A. Kozłowska, Ustawa o partnerstwie publiczno-
-prywatnym. Komentarz, Warszawa 2006;
A. Kurowska, M. Sarnowski, G. Wicik, P. Wiśniewski, Analiza wyroków są-
dów okręgowych oraz analiza orzeczeń zespołów arbitrów wydanych
na podstawie przepisów prawa zamówień publicznych, UZP, Warsza-
wa 2006;
XIX
Pobierz darmowy fragment (pdf)