Darmowy fragment publikacji:
Wszelkie prawa zastrzeżone. Nieautoryzowane rozpowszechnianie całości lub fragmentu
niniejszej publikacji w jakiejkolwiek postaci jest zabronione. Wykonywanie kopii metodą
kserograficzną, fotograficzną, a także kopiowanie książki na nośniku filmowym,
magnetycznym
lub innym powoduje naruszenie praw autorskich niniejszej publikacji.
Wszystkie znaki występujące w tekście są zastrzeżonymi znakami firmowymi bądź
towarowymi ich właścicieli.
Autor oraz Wydawnictwo HELION dołożyli wszelkich starań, by zawarte w tej książce
informacje były kompletne i rzetelne. Nie biorą jednak żadnej odpowiedzialności ani
za ich wykorzystanie, ani za związane z tym ewentualne naruszenie praw patentowych
lub autorskich. Autor oraz Wydawnictwo HELION nie ponoszą również żadnej
odpowiedzialności za ewentualne szkody wynikłe z wykorzystania informacji zawartych
w książce.
Redaktor prowadzący: Barbara Gancarz-Wójcicka
Projekt okładki: Dawid Leśniak
Ilustracje w książce: Justyna Lenar
Fotografia na okładce została wykorzystana za zgodą Shutterstock.
Wydawnictwo HELION
ul. Kościuszki 1c, 44-100 GLIWICE
tel. 032 231 22 19, 032 230 98 63
e-mail: onepress@onepress.pl
WWW: http://onepress.pl (księgarnia internetowa, katalog książek)
Drogi Czytelniku!
Jeżeli chcesz ocenić tę książkę, zajrzyj pod adres
http://onepress.pl/user/opinie?mlmpr2
Możesz tam wpisać swoje uwagi, spostrzeżenia, recenzję.
ISBN: 978-83-246-7308-7
Copyright © Helion 2013
Printed in Poland.
• Kup książkę
• Poleć książkę
• Oceń książkę
• Księgarnia internetowa
• Lubię to! » Nasza społeczność
Spis tre(cid:258)ci
O autorze
Do kogo skierowana jest ta ksi(cid:200)(cid:285)ka?
Ksi(cid:200)(cid:285)ka na solidnych podstawach
1 Marketing sieciowy — czy to dobry biznes dla Ciebie?
Wprowadzenie
Idea marketingu sieciowego
Wa(cid:285)na ró(cid:285)nica pomi(cid:218)dzy klasyczn(cid:200) dystrybucj(cid:200) a MLM
Trzy poziomy wspó(cid:239)pracy z firm(cid:200) marketingu sieciowego
Dziewi(cid:218)(cid:202) walorów marketingu sieciowego
Praca etatowa, tradycyjny biznes i marketing sieciowy
Wady marketingu sieciowego
Podsumowanie
2
Jak mo(cid:285)esz stworzy(cid:202) (cid:283)ród(cid:239)o dochodu pasywnego
Wprowadzenie
Historia Pabla i Bruna
Czym jest dochód pasywny?
Czas i pieni(cid:200)dze
Kwadrant przep(cid:239)ywu pieni(cid:218)dzy Roberta Kiyosakiego
Dochody w marketingu sieciowym
Podsumowanie
9
13
14
15
15
16
18
24
27
42
45
50
53
53
54
66
71
78
90
98
Kup książkęPoleć książkę6
MLM. Profesjonalny marketing sieciowy
3 Sta(cid:241) si(cid:218) liderem sieci i zacznij odnosi(cid:202) sukcesy
Wprowadzenie
Dlaczego najbogatsi ludzie na (cid:258)wiecie buduj(cid:200) sieci?
Sieci handlowe dominuj(cid:200)
Pot(cid:218)ga d(cid:283)wigni
Kto odnosi najwi(cid:218)ksze sukcesy w biznesie?
Ukryta moc pozytywnego my(cid:258)lenia
Mistrzostwo w zadawaniu pyta(cid:241)
Sekrety rozwoju osobistego
Je(cid:258)li masz wystarczaj(cid:200)co mocne DLACZEGO,
znajdziesz ka(cid:285)de JAK
Krystalicznie przejrzysta lista celów
Ziemia Diamentów w Polsce
Zacznij lata(cid:202) z or(cid:239)ami
Najlepszy czas na dzia(cid:239)anie jest Teraz!
Co determinuje Twoj(cid:200) przysz(cid:239)o(cid:258)(cid:202)?
Pot(cid:218)ga samodyscypliny
Sekrety skutecznych prezentacji
Spójno(cid:258)(cid:202) wewn(cid:218)trzna, czyli przycisk Turbo w biznesie
To, co robisz, jest wzorem wykutym w skale
Jak si(cid:218) zorganizowa(cid:202), aby pracowa(cid:202) efektywnie?
Lider MLM jest mistrzem budowania relacji
Pot(cid:218)ga dominuj(cid:200)cej my(cid:258)li
Zadbaj o swój pojazd
Jak mocne s(cid:200) Twoje fundamenty?
Podsumowanie
4 Narz(cid:218)dzia pracy profesjonalnego lidera sieci
Wprowadzenie
Lider MLM — ukryty wewn(cid:200)trz Ciebie
Znaczenie narz(cid:218)dzi w pracy lidera sieci
Jak skutecznie zacz(cid:200)(cid:202) — czyli 7 pierwszych kroków
Lista kontaktów — z(cid:239)oto biznesu
Prezentacja podstawowa
Praca z wykorzystaniem internetu
Profesjonalna obecno(cid:258)(cid:202) w Internecie
99
99
100
101
102
103
109
111
114
121
122
124
127
130
133
135
137
139
143
145
150
153
156
158
161
163
163
164
168
174
179
184
185
188
Kup książkęPoleć książkęSpis tre(cid:258)ci
7
Profesjonalne szkolenie
Znaczenie systemów
Kreowanie wizerunku poprzez profesjonalny design
Podsumowanie
5 Spo(cid:239)eczne znaczenie marketingu sieciowego
Wprowadzenie
Etyka w profesjonalnym marketingu sieciowym
Warto(cid:258)ci w(cid:258)ród liderów marketingu sieciowego
Marketing sieciowy a problem bezrobocia
Marketing sieciowy a kryzys gospodarczy
Sposób na sukces w biznesie w niepewnych czasach
Podsumowanie
6 Perspektywy rozwoju MLM w przysz(cid:239)o(cid:258)ci
Wprowadzenie
Styl (cid:285)ycia dzi(cid:218)ki profesjonalnemu marketingowi sieciowemu
MLM za kilka i kilkana(cid:258)cie lat
Faza Shakeout
Pierwsza i jedyna szansa
Motywy i korzy(cid:258)ci wynikaj(cid:200)ce z profesjonalnej dzia(cid:239)alno(cid:258)ci
w marketingu sieciowym
Zako(cid:241)czenie
Spotkaj si(cid:218) z autorem!
193
196
198
203
205
205
205
207
209
211
212
213
215
215
215
217
218
220
225
251
252
Kup książkęPoleć książkę8
MLM. Profesjonalny marketing sieciowy
Kup książkęPoleć książkęSta(cid:241) si(cid:218) liderem sieci
i zacznij odnosi(cid:202) sukcesy
3
Powodem, dla którego tak niewielu ludzi odnosi
sukces, jest to, (cid:285)e nikt nie wymy(cid:258)li(cid:239) jeszcze
sposobu umo(cid:285)liwiaj(cid:200)cego siedzenie
i jednoczesne (cid:258)lizganie si(cid:218) w gór(cid:218)
— W. Clement Stone
Wprowadzenie
Wspó(cid:239)czesny (cid:258)wiat potrzebuje prawdziwych liderów. Tylko kim tak
naprawd(cid:218) jest lider? Jak(cid:200) osobowo(cid:258)(cid:202) powinna mie(cid:202) taka osoba? Które
cechy, zdolno(cid:258)ci i umiej(cid:218)tno(cid:258)ci s(cid:200) niezb(cid:218)dne, aby przewodzi(cid:202) innym?
Obserwuj(cid:200)c cho(cid:202)by wydarzenia polityczne w naszym kraju, nietrudno
zauwa(cid:285)y(cid:202), (cid:285)e Polska cierpi na deficyt osób, które potrafi(cid:200) przewodzi(cid:202).
W marketingu sieciowym nie ma kadry zarz(cid:200)dzaj(cid:200)cej. Nie znajdziesz
tutaj kierowników, prze(cid:239)o(cid:285)onych czy te(cid:285) menad(cid:285)erów w tradycyjnym
tego s(cid:239)owa znaczeniu. W MLM nie ma ludzi od wydawania polece(cid:241)
innym. Nie ma grupy osób, które dyryguj(cid:200) i zarz(cid:200)dzaj(cid:200) innymi. Dla lu-
dzi z zewn(cid:200)trz, którzy na przyk(cid:239)ad przez wiele lat pracowali na etatach
w du(cid:285)ych korporacjach — taka sytuacja wydaje si(cid:218) co najmniej dziwna.
W profesjonalnym marketingu sieciowym nie ma szefa — s(cid:200) nato-
miast liderzy. Zasada dzia(cid:239)ania jest tutaj bardzo prosta: w tradycyjnym
biznesie szef — wydaje polecenia, w marketingu sieciowym natomiast
Kup książkęPoleć książkę100
MLM. Profesjonalny marketing sieciowy
lider — inspiruje do dzia(cid:239)ania. Rozwój ka(cid:285)dej struktury w marketin-
gu wielopoziomowym jest uzale(cid:285)niony od jako(cid:258)ci pracy, rzetelno(cid:258)ci
czo(cid:239)owych liderów. Im lepszym jeste(cid:258) liderem, im lepszy dajesz przy-
k(cid:239)ad innym, tym wi(cid:218)ksze osi(cid:200)gasz rezultaty.
Je(cid:285)eli my(cid:258)lisz o stworzeniu trwa(cid:239)ego i przynosz(cid:200)cego wysokie, co-
miesi(cid:218)czne dochody biznesu, musisz skupi(cid:202) si(cid:218) w pierwszej kolejno-
(cid:258)ci na rozwoju osobistym. Musisz by(cid:202) osob(cid:200), z której inni b(cid:218)d(cid:200) bra(cid:202)
przyk(cid:239)ad. Zapomnij o sobie, o tym, co Ty chcesz osi(cid:200)gn(cid:200)(cid:202), skup si(cid:218)
raczej na tym, aby pomóc zrealizowa(cid:202) zamierzenia ludziom w Twojej
organizacji. Im wi(cid:218)ksze sukcesy osi(cid:200)gn(cid:200) Twoi dystrybutorzy, tym sa-
mym i Ty uzyskasz wi(cid:218)ksz(cid:200) gratyfikacj(cid:218). Marketing sieciowy to biznes
ludzi. Nie polega to tylko na ci(cid:200)g(cid:239)ym podpisywaniu kolejnych umów
z nowymi osobami. Aby zbudowa(cid:202) wielotysi(cid:218)czn(cid:200) sie(cid:202) w kraju i za
granic(cid:200), trzeba zobaczy(cid:202) szerszy obraz i skupi(cid:202) si(cid:218) na pomaganiu in-
nym oraz dostrzeganiu ich potrzeb. Najwa(cid:285)niejsze jednak, (cid:285)e musisz
sta(cid:202) si(cid:218) liderem. Tylko wtedy b(cid:218)dziesz móg(cid:239) poci(cid:200)gn(cid:200)(cid:202) za sob(cid:200) innych
oraz uzyska(cid:202) ich zaanga(cid:285)owanie we wspóln(cid:200) wizj(cid:218) biznesu. Rozwija-
nie swojego charakteru oraz kompetencji to pewien proces. W tym
rozdziale poznasz wszystkie najwa(cid:285)niejsze zasady i metody dzia(cid:239)ania,
które pozwol(cid:200) Ci zacz(cid:200)(cid:202) dawa(cid:202) dobry przyk(cid:239)ad innym oraz zwi(cid:218)kszy(cid:202)
poziom Twojej osobistej charyzmy. Pami(cid:218)taj, bez ludzi czynu (cid:258)wiat
by(cid:239)by tylko szarym pustkowiem, dlatego zapraszam do dalszej lektury!
Dlaczego najbogatsi ludzie na (cid:258)wiecie buduj(cid:200) sieci?
Spójrz na (cid:258)wiat wokó(cid:239) Ciebie. W ci(cid:200)gu ostatnich kilkunastu lat wiele
si(cid:218) zmieni(cid:239)o w sferze gospodarczej. Zauwa(cid:285), (cid:285)e sprzeda(cid:285) i handel zo-
sta(cid:239)y zdominowane przez du(cid:285)e, mi(cid:218)dzynarodowe koncerny dzia(cid:239)aj(cid:200)ce
na zasadzie sieci. Zwró(cid:202) uwag(cid:218) na przyk(cid:239)ad na to, gdzie t(cid:239)umy kupuj(cid:200)
(cid:285)ywno(cid:258)(cid:202). Wielkie supermarkety i hipermarkety kontroluj(cid:200) ten rynek.
S(cid:200) to najcz(cid:218)(cid:258)ciej pot(cid:218)(cid:285)ne mi(cid:218)dzynarodowe spó(cid:239)ki. W obliczu ich si(cid:239)y
ma(cid:239)e osiedlowe sklepy nie maj(cid:200) (cid:285)adnych szans, zgarniaj(cid:200) jedynie okru-
chy ze sto(cid:239)u. O przewadze supermarketów decyduje kilka czynników.
Kup książkęPoleć książkęSta(cid:241) si(cid:218) liderem sieci i zacznij odnosi(cid:202) sukcesy
101
Przede wszystkim znana i rozpoznawalna przez wszystkich marka,
w której promocj(cid:218) pompowane s(cid:200) ci(cid:200)gle pot(cid:218)(cid:285)ne pieni(cid:200)dze. Sieciowe
markety mog(cid:200) konkurowa(cid:202) te(cid:285) cen(cid:200), poniewa(cid:285) w negocjacjach z do-
stawcami maj(cid:200) ten argument, (cid:285)e kupuj(cid:200) towar w gigantycznych ilo-
(cid:258)ciach. Równie(cid:285) biznesy dzia(cid:239)aj(cid:200)ce na zasadzie franczyzy maj(cid:200) ogrom-
n(cid:200) przewag(cid:218) nad firmami, które dzia(cid:239)aj(cid:200) w pojedynk(cid:218), pisa(cid:239)em o tym
ju(cid:285) wcze(cid:258)niej. Firm dzia(cid:239)aj(cid:200)cych na takiej zasadzie jest naprawd(cid:218)
mnóstwo, wejd(cid:283) na stron(cid:218) http://franchising.pl i kliknij zak(cid:239)adk(cid:218) „Ka-
talog Franczyz”, aby si(cid:218) przekona(cid:202), ile tego typu biznesów jest wokó(cid:239)
Ciebie. Sprzedawany produkt ma oczywi(cid:258)cie znaczenie, jednak o osta-
tecznym sukcesie decyduje si(cid:239)a d(cid:283)wigni, jak(cid:200) daje sie(cid:202). Zauwa(cid:285), (cid:285)e sa-
mo wynalezienie komputera by(cid:239)o du(cid:285)ym krokiem naprzód, ale dopiero
po(cid:239)(cid:200)czenie komputerów w sie(cid:202) sta(cid:239)o si(cid:218) (cid:283)ród(cid:239)em ich pot(cid:218)gi oraz spo-
wodowa(cid:239)o ich popularyzacj(cid:218). Bardzo podobnie sprawa ma si(cid:218) z telewi-
zj(cid:200). Dzi(cid:218)ki sieci telewizyjnej pojedyncza informacja mo(cid:285)e natychmiast
dotrze(cid:202) do milionów ludzi. Telefonia komórkowa jest nast(cid:218)pnym przy-
k(cid:239)adem pot(cid:218)gi, jak(cid:200) daje sie(cid:202). Zauwa(cid:285), (cid:285)e samo wynalezienie (cid:285)arówki
nie by(cid:239)oby wiele warte, gdyby nie sie(cid:202) elektryczna w ka(cid:285)dym domu.
Sieci handlowe dominuj(cid:200)
Okazuje si(cid:218), (cid:285)e najbogatsi ludzie na (cid:258)wiecie s(cid:200) w(cid:239)a(cid:258)cicielami sieci. Na
przyk(cid:239)ad obecnie najbogatszym cz(cid:239)owiekiem (cid:258)wiata wed(cid:239)ug rankingu
magazynu „Forbes” jest Carlos Slim Helu — przedsi(cid:218)biorca teleko-
munikacyjny z Meksyku. Jego maj(cid:200)tek to ponad 60 miliardów dolarów
(przypominam tylko, (cid:285)e miliard to tysi(cid:200)c milionów). Nasz (cid:258)wiat nie jest
(cid:258)wiatem niedostatku, jest (cid:258)wiatem wielkiego bogactwa, z tym (cid:285)e te pie-
ni(cid:200)dze s(cid:200) w posiadaniu ludzi, którzy s(cid:200) w(cid:239)a(cid:258)cicielami sieci.
Ogromna cz(cid:218)(cid:258)(cid:202) ludzi, których znamy, nie zdaje sobie na przyk(cid:239)ad
sprawy, (cid:285)e wi(cid:218)kszo(cid:258)(cid:202) koncernów, w których robi(cid:200) zakupy, ma zagra-
nicznych w(cid:239)a(cid:258)cicieli, cho(cid:202) mog(cid:200) mie(cid:202) polskie nazwy. Na przyk(cid:239)ad po-
pularna u nas sie(cid:202) sklepów „Biedronka” jest w(cid:239)asno(cid:258)ci(cid:200) spó(cid:239)ki Jeronimo
Martins Dystrybucja, której w(cid:239)a(cid:258)cicielem jest portugalskie konsorcjum
Kup książkęPoleć książkę102
MLM. Profesjonalny marketing sieciowy
Jerónimo Martins, gdzie g(cid:239)ównym udzia(cid:239)owcem jest rodzina Soares
dos Santos. Rodzina ta dzi(cid:218)ki ekspansji sieci w Polsce powi(cid:218)kszy(cid:239)a
ostatnio swój maj(cid:200)tek do ponad 4 miliardów euro. „Biedronka” to tyl-
ko nazwa, znak handlowy, promowana marka, a wi(cid:218)c obrazek, który
ma wzbudza(cid:202) u nas okre(cid:258)lone skojarzenia. Robi(cid:200)c zakupy, robimy tak
naprawd(cid:218) interesy ze spó(cid:239)k(cid:200) Jerónimo Martins Dystrybucja. Podob-
nych przyk(cid:239)adów mo(cid:285)na by wymienia(cid:202) jeszcze ca(cid:239)kiem sporo. Jak to
powiedzia(cid:239) Robert Kiyosaki — najbogatsi ludzie na (cid:258)wiecie buduj(cid:200)
sieci, pozostali przygotowywani s(cid:200) do szukania pracy.
Dzia(cid:239)aj(cid:200)c w marketingu sieciowym, zyskujesz przewag(cid:218) i si(cid:239)(cid:218), jak(cid:200)
zapewnia sie(cid:202). Rozpoczynaj(cid:200)c wspó(cid:239)prac(cid:218) z grup(cid:200), która ma wypraco-
wany system pracy, Twoje szanse na sukces rosn(cid:200). Liderzy nie dzia(cid:239)aj(cid:200)
w pojedynk(cid:218), ale potrafi(cid:200) wspó(cid:239)pracowa(cid:202) z innymi.
Pot(cid:218)ga d(cid:283)wigni
Zasada d(cid:283)wigni polega na tym, aby mniejszym nak(cid:239)adem si(cid:239) i (cid:258)rodków
osi(cid:200)ga(cid:202) wi(cid:218)kszy efekt. Z efektem d(cid:283)wigni mamy do czynienia w wielu
sferach naszego (cid:285)ycia. Na przyk(cid:239)ad w staro(cid:285)ytno(cid:258)ci zastosowano d(cid:283)wi-
gni(cid:218), jak(cid:200) by(cid:239)o zaprz(cid:218)ganie zwierz(cid:200)t do uprawy roli. Dzi(cid:218)ki temu (cid:239)a-
twiej i mniejszym nak(cid:239)adem si(cid:239) mo(cid:285)na by(cid:239)o osi(cid:200)ga(cid:202) (cid:258)wietne rezultaty
w rolnictwie. Podobn(cid:200) d(cid:283)wigni(cid:218) dzisiaj stanowi(cid:200) na przyk(cid:239)ad — sa-
mochód, samolot, telefon komórkowy, internet, poniewa(cid:285) zapewniaj(cid:200)
szybsz(cid:200) i (cid:239)atwiejsz(cid:200) realizacj(cid:218) zada(cid:241). Wyobra(cid:283) sobie min(cid:218) rolnika, któ-
ry pracuje na swojej ziemi przy pomocy sierpa, a obok na s(cid:200)siednim
polu jego kolega zbiera plony kombajnem. W tym konkretnym przy-
padku kombajn jest form(cid:200) d(cid:283)wigni, bo pozwala w ci(cid:200)gu jednej godzi-
ny wykona(cid:202) t(cid:218) sam(cid:200) prac(cid:218), która przy pomocy sierpa by(cid:239)aby wykony-
wana przez co najmniej tydzie(cid:241).
W dzisiejszym (cid:258)wiecie ma(cid:239)e jednoosobowe firmy s(cid:200) deklasowane
przez zgrane zespo(cid:239)y. Je(cid:258)li jeste(cid:258) sam, to zdany jeste(cid:258) tylko na w(cid:239)asne
umiej(cid:218)tno(cid:258)ci i wiedz(cid:218). Gdy pracujesz razem z zespo(cid:239)em, mo(cid:285)esz ko-
rzysta(cid:202) ze wsparcia ludzi maj(cid:200)cych podobny sposób my(cid:258)lenia co Ty,
Kup książkęPoleć książkęSta(cid:241) si(cid:218) liderem sieci i zacznij odnosi(cid:202) sukcesy
103
pojawia si(cid:218) wtedy efekt synergii. W marketingu sieciowym si(cid:239)a d(cid:283)wi-
gni ujawnia si(cid:218) we wspólnym dzia(cid:239)aniu, aby osi(cid:200)gn(cid:200)(cid:202) zamierzone re-
zultaty. Dlatego tak wa(cid:285)na jest wspó(cid:239)praca, gdy(cid:285) zapewnia ona szyb-
sz(cid:200) realizacj(cid:218) zamierze(cid:241). Spójrz teraz na rysunek 3.1.
Rysunek 3.1. Pot(cid:218)ga d(cid:283)wigni w marketingu sieciowym
O wiele (cid:239)atwiej osi(cid:200)gniesz sukces w MLM, gdy zaczniesz dzia(cid:239)a(cid:202) ra-
zem ze (cid:258)wietnym zespo(cid:239)em. Szczególnie istotna jest Twoja linia spon-
sorska (a wi(cid:218)c osoba, z któr(cid:200) masz podpisan(cid:200) umow(cid:218) dystrybutorsk(cid:200),
oraz liderzy, u których jeste(cid:258) w grupie). Maj(cid:200)c dobrego sponsora, b(cid:218)-
dziesz móg(cid:239) korzysta(cid:202) z jego wiedzy, do(cid:258)wiadczenia i pomocy. To po-
zwoli Ci wielokrotnie szybciej uzyskiwa(cid:202) finansowe rezultaty, których
pragniesz. Wielu ludzi zmaga si(cid:218) z rozwojem swojego biznesu, ponie-
wa(cid:285) nie rozumiej(cid:200) oni pot(cid:218)gi i si(cid:239)y, jak(cid:200) daje d(cid:283)wignia. Ty wykorzy-
staj t(cid:218) wiedz(cid:218) i sta(cid:241) si(cid:218) aktywnym cz(cid:239)onkiem silnego, zorientowanego
na wyniki zespo(cid:239)u — oto najlepsza wskazówka.
Kto odnosi najwi(cid:218)ksze sukcesy w biznesie?
Zaczynasz w(cid:239)a(cid:258)nie czyta(cid:202) jeden z najwa(cid:285)niejszych fragmentów tej ksi(cid:200)(cid:285)-
ki. Za chwil(cid:218) odkryjesz mnóstwo ciekawych pomys(cid:239)ów, przyk(cid:239)adów
Kup książkęPoleć książkę104
MLM. Profesjonalny marketing sieciowy
i rozwi(cid:200)za(cid:241), które mog(cid:200) przyczyni(cid:202) si(cid:218) do rozwoju Twojego biznesu
w marketingu sieciowym. Oczywi(cid:258)cie pod warunkiem (cid:285)e je zastosujesz.
Najwa(cid:285)niejsze pytanie, na które znajdziesz odpowied(cid:283), b(cid:218)dzie doty-
czy(cid:239)o tego — kto odnosi najwi(cid:218)ksze sukcesy w biznesie MLM? Do-
wiesz si(cid:218), kim s(cid:200) tak naprawd(cid:218) liderzy i jakie maj(cid:200) nawyki skuteczne-
go dzia(cid:239)ania. Szybko zauwa(cid:285)ysz, (cid:285)e nawet drobne zmiany w sposobie
formu(cid:239)owania pyta(cid:241) mog(cid:200) da(cid:202) ogromn(cid:200) ró(cid:285)nic(cid:218) w kontaktach z innymi
lud(cid:283)mi. Dzi(cid:218)ki dalszej lekturze b(cid:218)dziesz mia(cid:239) dost(cid:218)p do samej esencji
wiedzy p(cid:239)yn(cid:200)cej z praktycznego do(cid:258)wiadczenia. A to przecie(cid:285) prak-
tyczne wskazówki s(cid:200) najcenniejsze w ka(cid:285)dym biznesie. Mam racj(cid:218)?
Wspania(cid:239)e czasy wielkich mo(cid:285)liwo(cid:258)ci
(cid:191)yjemy obecnie w najwspanialszym okresie historii (cid:258)wiata. Jeszcze
nigdy nie by(cid:239)o tyle mo(cid:285)liwo(cid:258)ci rozwoju, ile mamy obecnie. Gdy spoj-
rzymy na karty historii naszego kraju, to szybko zauwa(cid:285)ymy, (cid:285)e dotych-
czas przeci(cid:218)tna osoba nigdy nie mog(cid:239)a (cid:258)ni(cid:202) o zmianie swojej sytuacji.
Innymi s(cid:239)owy, wszystko zale(cid:285)a(cid:239)o od tego, w jakiej rodzinie i klasie spo-
(cid:239)ecznej si(cid:218) urodzi(cid:239)e(cid:258). We wspó(cid:239)czesnym (cid:258)wiecie masz du(cid:285)o wi(cid:218)ksz(cid:200)
kontrol(cid:218) nad sterem swojego (cid:285)ycia. Twoje dzia(cid:239)ania wp(cid:239)ywaj(cid:200) na re-
zultaty, które uzyskujesz.
Istnieje oczywi(cid:258)cie wiele wyzwa(cid:241), nie (cid:285)yjemy w (cid:258)wiecie powszech-
nej rado(cid:258)ci i dobrobytu. Nie wszystko jest we w(cid:239)a(cid:258)ciwy sposób pouk(cid:239)a-
dane. Na przyk(cid:239)ad, w momencie gdy pisz(cid:218) ten tekst, Egipt i Tunezja
pogr(cid:200)(cid:285)one s(cid:200) w zamieszkach. Niedawno w Rosji dosz(cid:239)o do zamachów.
Polska arena polityczna zacz(cid:218)(cid:239)a przypomina(cid:202) wyzwiska i zaczepki dzie-
ci z piaskownicy, a przepisy prawne w wielu aspektach porówna(cid:202) mo-
(cid:285)emy do pe(cid:239)nego pu(cid:239)apek labiryntu, w którym ukrywa si(cid:218) Minotaur.
Jazda samochodem po naszych kr(cid:218)tych drogach i wybojach przypo-
mina czasami bardziej szukanie asfaltu ni(cid:285) omijanie dziur. Podobnych
przyk(cid:239)adów mo(cid:285)na by poda(cid:202) jeszcze du(cid:285)o.
Wiele osób powtarza, aby wróci(cid:202) do „normalno(cid:258)ci”. Tylko czym
tak naprawd(cid:218) jest ta „normalno(cid:258)(cid:202)”, kiedy w czasie ca(cid:239)ej historii (cid:258)wiata
by(cid:239)o „normalnie”. Odpowied(cid:283) jest jasna i prosta — nigdy tak nie by-
Kup książkęPoleć książkęSta(cid:241) si(cid:218) liderem sieci i zacznij odnosi(cid:202) sukcesy
105
(cid:239)o. Zawsze pojawia(cid:239)y si(cid:218) i b(cid:218)d(cid:200) si(cid:218) pojawia(cid:202) ró(cid:285)ne problemy spo(cid:239)ecz-
no-gospodarcze na ca(cid:239)ym (cid:258)wiecie. Jednak jak dot(cid:200)d nigdy nie by(cid:239)o tylu
mo(cid:285)liwo(cid:258)ci dla przeci(cid:218)tnej osoby, aby ruszy(cid:202) z miejsca i pój(cid:258)(cid:202) naprzód
pod ka(cid:285)dym wzgl(cid:218)dem, tak aby osi(cid:200)gn(cid:200)(cid:202) obrane, (cid:285)yciowe cele.
Je(cid:258)li uwa(cid:285)asz, (cid:285)e dzisiaj jest (cid:283)le, to w jakich czasach w takim razie
chcia(cid:239)by(cid:258) (cid:285)y(cid:202)?
1. W (cid:258)redniowieczu.
2. W czasach feudalnych.
3. Podczas rozbiorów Polski.
4. W czasie pierwszej wojny (cid:258)wiatowej.
5. W dwudziestoleciu mi(cid:218)dzywojennym.
6. W czasie drugiej wojny (cid:258)wiatowej.
7. Podczas rz(cid:200)dów partii komunistycznej.
Czy naprawd(cid:218) wydaje Ci si(cid:218), (cid:285)e wcze(cid:258)niej by(cid:239)o du(cid:285)o lepiej? (cid:165)wiat
nigdy nie by(cid:239) spokojnym miejscem. Fakty s(cid:200) takie, (cid:285)e pomimo wielu
utrudnie(cid:241) i wyzwa(cid:241) to w(cid:239)a(cid:258)nie w XXI wieku mo(cid:285)esz w pe(cid:239)ni zrealizo-
wa(cid:202) swój ukryty potencja(cid:239). Liderzy to osoby, które nie koncentruj(cid:200) ani
chwili swojej uwagi na przeszkodach, ale dbaj(cid:200) o to, aby mie(cid:202) ci(cid:200)gle
w swoim umy(cid:258)le wyra(cid:283)ny obraz mo(cid:285)liwo(cid:258)ci oraz okazji, które ka(cid:285)de-
go dnia si(cid:218) pojawiaj(cid:200). Nasz subiektywny obraz rzeczywisto(cid:258)ci uzale(cid:285)-
niony jest od tego, na czym koncentrujemy swoj(cid:200) uwag(cid:218). Lider zaw-
sze szuka pozytywnych aspektów ka(cid:285)dej sytuacji.
Prawdziwa historia
Znam pewn(cid:200) ciekaw(cid:200) i jednocze(cid:258)nie prawdziw(cid:200) histori(cid:218) firmy zajmu-
j(cid:200)cej si(cid:218) produkcj(cid:200) i sprzeda(cid:285)(cid:200) butów. Otó(cid:285) wys(cid:239)ali oni pewnego dnia
swojego przedstawiciela do jednego z krajów Afryki, aby zbada(cid:239) on
tamtejszy rynek. Chodzi(cid:239)o przede wszystkim o ocen(cid:218), czy jest szansa,
aby rozwin(cid:200)(cid:202) tam swoj(cid:200) dzia(cid:239)alno(cid:258)(cid:202) zwi(cid:200)zan(cid:200) z dostarczaniem obuwia.
Przedstawiciel wróci(cid:239) do siedziby firmy po kilku tygodniach swoich ba-
da(cid:241) i ze spuszczon(cid:200) g(cid:239)ow(cid:200) i grymasem na ustach stwierdzi(cid:239), (cid:285)e tamten
Kup książkęPoleć książkę106
MLM. Profesjonalny marketing sieciowy
rynek nie ma przysz(cid:239)o(cid:258)ci, poniewa(cid:285) nikt nie chodzi w butach. Up(cid:239)yn(cid:218)-
(cid:239)o troch(cid:218) czasu i wspomniana firma wys(cid:239)a(cid:239)a raz jeszcze innego przed-
stawiciela do tego samego kraju w Afryce. Gdy ten wróci(cid:239) ze swojej
wyprawy, natychmiast za(cid:285)(cid:200)da(cid:239) spotkania z prezesem firmy. Wszed(cid:239)
do gabinetu prezesa pr(cid:218)(cid:285)nym krokiem i z u(cid:258)miechem na ustach oraz
b(cid:239)yskiem w oku stwierdzi(cid:239): „Afryka to strza(cid:239) w dziesi(cid:200)tk(cid:218)! Zbijemy
fortun(cid:218), rozwijaj(cid:200)c tam dzia(cid:239)alno(cid:258)(cid:202)! Nikt tam jeszcze nie ma butów!”.
Punkt widzenia zale(cid:285)y zawsze od punktu, z którego patrzymy. Spo-
sób postrzegania oraz oceny pewnych spraw przez dwie osoby mo(cid:285)e
by(cid:202) diametralnie ró(cid:285)ny. Dzia(cid:239)aj(cid:200)c w marketingu sieciowym, zauwa-
(cid:285)y(cid:239)em, (cid:285)e ludzie dziel(cid:200) si(cid:218) w tym zakresie generalnie na dwie katego-
rie. Jedni widz(cid:200) okazje, natomiast drudzy widz(cid:200) problemy. Je(cid:258)li chcesz
sta(cid:202) si(cid:218) liderem, musisz mie(cid:202) zdolno(cid:258)(cid:202) pozytywnego patrzenia na ota-
czaj(cid:200)c(cid:200) Ci(cid:218) rzeczywisto(cid:258)(cid:202). Lider zawsze widzi, (cid:285)e szklanka jest w po-
(cid:239)owie pe(cid:239)na, a nie w po(cid:239)owie pusta. Zachowaj realn(cid:200) percepcj(cid:218) rze-
czywisto(cid:258)ci, ale wypracuj jednocze(cid:258)nie pozytywne nastawienie. Nie
pozwól sobie na wymówki.
Przyk(cid:239)adów nie trzeba szuka(cid:202) daleko
Kilka tygodni temu zadzwoni(cid:239) do mnie mój dobry kolega Marek Zu-
bilewicz. Marek jest jednym z liderów naszego zespo(cid:239)u MLM. Gdy
dzwoni(cid:239) do mnie wtedy, by(cid:239) bardzo podekscytowany i poruszony. Ogl(cid:200)-
da(cid:239) w(cid:239)a(cid:258)nie mecz pi(cid:239)ki r(cid:218)cznej. Reprezentacja Polski gra(cid:239)a przeciwko
innej dru(cid:285)ynie. Gwiazd(cid:200) wieczoru okaza(cid:239) si(cid:218) polski szczypiornista Ka-
rol Bielecki, graj(cid:200)cy na pozycji lewego rozgrywaj(cid:200)cego. Mi(cid:218)dzy inny-
mi dzi(cid:218)ki jego grze polski zespó(cid:239) zwyci(cid:218)(cid:285)y(cid:239) tego dnia i awansowa(cid:239) do
dalszych rozgrywek. Nie by(cid:239)oby w tym nic nadzwyczajnego, gdyby
nie fakt, (cid:285)e Karol Bielecki kilka miesi(cid:218)cy wcze(cid:258)niej dozna(cid:239) powa(cid:285)nej
kontuzji lewego oka podczas feralnego meczu z Chorwacj(cid:200). Pomimo
skomplikowanej operacji lekarzom nie uda(cid:239)o si(cid:218) uratowa(cid:202) oka. Wiele
osób w podobnej sytuacji prawdopodobnie ca(cid:239)kowicie by si(cid:218) za(cid:239)ama(cid:239)o.
Zobacz, co powiedzia(cid:239) Karol w wywiadzie dla Polskiego Radia kil-
ka dni po dramatycznym wypadku:
Kup książkęPoleć książkęSta(cid:241) si(cid:218) liderem sieci i zacznij odnosi(cid:202) sukcesy
107
No niestety nagle si(cid:218) urwa(cid:239)o wszystko i trzeba b(cid:218)dzie robi(cid:202) jakie(cid:258)
inne rzeczy. Ale jestem nastawiony optymistycznie. Co by si(cid:218) nie
dzia(cid:239)o, dam rad(cid:218). To tylko oko, tak (cid:285)e jeszcze du(cid:285)o przede mn(cid:200).
Oto inna jego wypowied(cid:283):
Przecie(cid:285) ja tylko nie mam oka, ale jestem zdrowy i (cid:285)yj(cid:218) dalej,
normalnie chodz(cid:218), mówi(cid:218) i tylko gorzej widz(cid:218). Mo(cid:285)e to, co mnie
czeka teraz, b(cid:218)dzie ciekawsze od kariery sportowej.
Pomimo tego wypadku Karol Bielecki potrafi(cid:239) wróci(cid:202) do gry po to,
aby odnosi(cid:202) jeszcze wi(cid:218)ksze sukcesy w sporcie ni(cid:285) do tej pory. Jest to
wspania(cid:239)y przyk(cid:239)ad hartu ducha, odwagi oraz pozytywnego podej(cid:258)cia.
Powinni(cid:258)my bra(cid:202) z niego przyk(cid:239)ad. Tak post(cid:218)puj(cid:200) prawdziwi liderzy.
Nie szukaj(cid:200) wymówek i nie trac(cid:200) czasu na narzekanie, ale przyjmuj(cid:200)
rzeczywisto(cid:258)(cid:202) tak(cid:200), jaka jest, i ruszaj(cid:200) do dzia(cid:239)ania. Tamtego wieczo-
ru, gdy rozmawia(cid:239)em z Markiem Zubilewiczem przez telefon — Ka-
rol Bielecki okaza(cid:239) si(cid:218) najlepszym graczem w dru(cid:285)ynie pomimo tego,
(cid:285)e widzia(cid:239) tylko na jedno oko, a na drugim mia(cid:239) przez ca(cid:239)y czas za(cid:239)o-
(cid:285)one plastikowe okulary ochronne.
Wszyscy gdzie(cid:258) wokó(cid:239) siebie mamy ludzi, którzy narzekaj(cid:200). Jedni
twierdz(cid:200), (cid:285)e nie maj(cid:200) wykszta(cid:239)cenia, inni, (cid:285)e s(cid:200) za bardzo wykszta(cid:239)ceni.
Niektórzy narzekaj(cid:200), (cid:285)e s(cid:200) ju(cid:285) za starzy, aby cokolwiek robi(cid:202), a inni
mówi(cid:200), (cid:285)e s(cid:200) za m(cid:239)odzi. Jeszcze inne osoby twierdz(cid:200), (cid:285)e brakuje im
czasu, a z drugiej strony mamy rzesz(cid:218) ludzi, którzy narzekaj(cid:200) na brak
zaj(cid:218)cia. Przyk(cid:239)ady mo(cid:285)na by mno(cid:285)y(cid:202) w niesko(cid:241)czono(cid:258)(cid:202). To, do czego
d(cid:200)(cid:285)(cid:218), to stwierdzenie, (cid:285)e liderzy nigdy nie koncentruj(cid:200) si(cid:218) na czynni-
kach ograniczaj(cid:200)cych. Umys(cid:239) lidera jest dos(cid:239)ownie jak laser skoncen-
trowany na osi(cid:200)gni(cid:218)ciu zamierzonych rezultatów oraz na wykonywa-
niu poszczególnych, ma(cid:239)ych, codziennych kroków prowadz(cid:200)cych do
du(cid:285)ego celu.
Po prostu skup si(cid:218)…
(cid:191)yjemy w epoce informacji. Jeszcze kilkadziesi(cid:200)t lat temu dost(cid:218)p do
wiedzy by(cid:239) ograniczony. Aby uzyska(cid:202) okre(cid:258)lone informacje, niezb(cid:218)d-
ne by(cid:239)o si(cid:218)ganie do encyklopedii lub spacer do biblioteki. Obecnie
Kup książkęPoleć książkę108
MLM. Profesjonalny marketing sieciowy
internet oraz (cid:258)rodki masowego przekazu zmieni(cid:239)y ca(cid:239)kowicie sytuacj(cid:218).
Aby zdoby(cid:202) okre(cid:258)lon(cid:200) wiedz(cid:218), cz(cid:218)sto wystarcz(cid:200) sekundy. Mamy wo-
kó(cid:239) siebie przesyt informacji z ka(cid:285)dej dziedziny. Problem nie polega
ju(cid:285) na braku, ale na nadmiarze. G(cid:239)ównym problemem, z jakim si(cid:218) dzi-
siaj spotykamy w pracy, jest rozproszenie uwagi. Szczególnie w biz-
nesie — ci(cid:200)g(cid:239)e telefony, e-maile, SMS-y, przypomnienia, informacje
p(cid:239)yn(cid:200)ce z radia i telewizji wp(cid:239)ywaj(cid:200) na to, (cid:285)e nie mo(cid:285)emy skupi(cid:202) si(cid:218)
przez d(cid:239)u(cid:285)szy czas na jednym konkretnym i najwa(cid:285)niejszym zadaniu,
które mamy do wykonania. Stan ci(cid:200)g(cid:239)ego rozproszenia staje si(cid:218) g(cid:239)ówn(cid:200)
przyczyn(cid:200) spadku naszej produktywno(cid:258)ci i mizernych efektów pracy
na d(cid:239)u(cid:285)sz(cid:200) met(cid:218). Gdy nie jeste(cid:258)my skupieni, realizacja nawet prostych
zada(cid:241) zajmuje bardzo du(cid:285)o czasu. Dopiero pod koniec dnia zauwa-
(cid:285)amy, jak ma(cid:239)y zrobili(cid:258)my post(cid:218)p w realizacji naszych zada(cid:241). Ci(cid:200)gle
jakie(cid:258) nowe informacje wybijaj(cid:200) nas z rytmu pracy. To tak, jakby(cid:258)my
chcieli wybra(cid:202) si(cid:218) w d(cid:239)ug(cid:200) podró(cid:285) samochodem i zatrzymywali si(cid:218)
w czasie jazdy co 5 minut na jednominutowy postój. Dlatego jedn(cid:200)
z g(cid:239)ównych ró(cid:285)nic pomi(cid:218)dzy liderami maj(cid:200)cymi ogromne osi(cid:200)gni(cid:218)cia
a osobami, które nie potrafi(cid:200) dzia(cid:239)a(cid:202) skutecznie, jest zdolno(cid:258)(cid:202) organi-
zacji pracy, tak aby wygospodarowa(cid:202) sobie du(cid:285)e bloki czasu. Ten wy-
gospodarowany czas liderzy przeznaczaj(cid:200) na realizacj(cid:218) najwa(cid:285)niej-
szych zada(cid:241) i przedsi(cid:218)wzi(cid:218)(cid:202). Okazuje si(cid:218), (cid:285)e je(cid:258)li potrafimy w ciszy
i spokoju popracowa(cid:202) przez dwie godziny bez zak(cid:239)óce(cid:241), to rezultat
naszych dzia(cid:239)a(cid:241) mo(cid:285)e by(cid:202) wi(cid:218)kszy ni(cid:285) dwa tygodnie pracy w rozpro-
szeniu. Promienie s(cid:239)oneczne nie pal(cid:200), dopóki nie s(cid:200) skupione.
Najlepsi liderzy odnosz(cid:200) spektakularne sukcesy w biznesie, ponie-
wa(cid:285) potrafi(cid:200) skupi(cid:202) ca(cid:239)(cid:200) swoj(cid:200) energi(cid:218) na precyzyjnie okre(cid:258)lonym ce-
lu. Laser jest w pewnym sensie podobny do (cid:285)arówki, poniewa(cid:285) w obu
tych urz(cid:200)dzeniach mamy do czynienia ze (cid:258)wiat(cid:239)em. Ale to laser jest
w stanie ci(cid:200)(cid:202) nawet hartowan(cid:200) stal, poniewa(cid:285) ca(cid:239)a jego energia skon-
centrowana jest na jednym punkcie. Podobnie przeci(cid:218)tna osoba, któ-
ra wie, co dok(cid:239)adnie ma zrobi(cid:202), i koncentruje ca(cid:239)(cid:200) swoj(cid:200) energi(cid:218) na
realizacji kolejnych zada(cid:241), jest w stanie osi(cid:200)gn(cid:200)(cid:202) setki razy wi(cid:218)cej ni(cid:285)
geniusz, który du(cid:285)o mówi i snuje niesamowite plany, ale nie wprowa-
dza ich w (cid:285)ycie. To realizacja jest cech(cid:200) wyró(cid:285)niaj(cid:200)c(cid:200) lidera.
Kup książkęPoleć książkę
Pobierz darmowy fragment (pdf)