Darmowy fragment publikacji:
Idź do
• Spis treści
• Przykładowy rozdział
• Skorowidz
Katalog książek
• Katalog online
• Zamów drukowany
katalog
Twój koszyk
• Dodaj do koszyka
Cennik i informacje
• Zamów informacje
o nowościach
• Zamów cennik
Czytelnia
• Fragmenty książek
online
Kontakt
Helion SA
ul. Kościuszki 1c
44-100 Gliwice
tel. 32 230 98 63
e-mail: helion@helion.pl
© Helion 1991–2011
MS Project 2010 i MS Project
Server 2010. Efektywne
zarządzanie projektem
i portfelem projektów
Autor: Sebastian Wilczewski
ISBN: 978-83-246-3067-7
Format: 158×235, stron: 504
Planowanie i zarządzanie projektem oraz portfelem projektów
• Opracowywanie i kontrola budżetu oraz zasobów
• Zarządzanie dokumentacją i ryzykiem związanym z projektem
Właściwie zastosowane narzędzia do zarządzania projektem zapewnią Ci sukces! Wykonać pracę
na czas i zgodnie z zatwierdzonym budżetem oraz spełnić wymagania jakościowe to wyzwania dla
każdego kierownika projektu. Niezależnie od tego, czy prowadzisz projekty, kierując się własnym
doświadczeniem, czy stosujesz metodykę PRINCE lub postępujesz według wytycznych PMI,
potrzebujesz wsparcia, dzięki któremu zawsze będziesz mógł podejmować właściwe decyzje.
Wsparcie to zapewnia Ci aplikacja Microsoft Project 2010 Standard – narzędzie niezbędne w pracy
każdego kierownika projektu.
Miarą sukcesu firmy, w której pracujesz – obojętne, czy działasz w branży informatycznej,
budowlanej, finansowej, czy też organizujesz koncerty i wydarzenia artystyczne – jest liczba
prowadzonych projektów. Efektywniejsze i skuteczniejsze zarządzanie portfelem projektów
będzie możliwe, gdy wykorzystasz pakiet Enterprise Project Management (w skład którego
wchodzą rozwiązania Microsoft Project Server 2010, Microsoft SharePoint 2010, Microsoft Project
2010 Professional oraz Project Web Access).
Książka ta jest skierowana do osób, które chcą efektywnie zarządzać projektami i portfelami
projektów. Zawarte w niej wskazówki oraz informacje na temat właściwego stosowania narzędzi
wspierających zarządzanie projektami pomogą menedżerom portfeli i zasobów, kierownikom
programów i projektów oraz samym ich uczestnikom na każdym etapie pracy. Dziesięcioletnie
doświadczenie autora w stosowaniu opisywanych rozwiązań zapewnia rzetelną ocenę ich
możliwości i bardzo praktyczne podejście do tematu.
• Inicjalizacja projektu
• Budowanie portfela projektów i zarządzanie nim
• Planowanie budżetu projektu
• Tworzenie harmonogramu projektu
• Odpowiednie dobieranie zasobów do projektu
• Zarządzanie zasobami
• Zarządzanie ryzykiem i potencjalnymi problemami
• Zarządzanie dokumentacją projektową
• Kontrolowanie budżetu i analiza odchyleń
• Tworzenie raportów z przebiegu projektu
• Wymiana danych pomiędzy projektami i aplikacjami
Poznaj w praktyce narzędzia firmy Microsoft
do zarządzania projektem i portfelem projektów
Spis treĈci
Wstöp ............................................................................................ 11
Rozdziaä 1. Rozpoczynanie pracy z Microsoft Project 2010 ................................ 21
Uruchamianie programu Microsoft Project .................................................................... 22
Nowy interfejs uĪytkownika ........................................................................................... 23
Pasek narzĊdzi Szybki dostĊp ................................................................................... 24
Dostosowywanie wstąĪki i kart ................................................................................ 25
Widoki ............................................................................................................................ 27
Widoki wykresu ....................................................................................................... 27
Widoki arkusza ......................................................................................................... 28
Widoki formularza ................................................................................................... 29
Widoki zadaĔ i zasobów ........................................................................................... 30
Zmiana wyĞwietlanego widoku. Widok záoĪony ...................................................... 31
Omówienie kart i sekcji kart ........................................................................................... 33
Karta Zadania ........................................................................................................... 33
Karta Zasób .............................................................................................................. 38
Karta Projekt ............................................................................................................ 39
Karta Widok ............................................................................................................. 41
Karta Deweloper ...................................................................................................... 44
Rozdziaä 2. Poczñtek tworzenia projektu ........................................................... 47
Tworzenie nowego projektu ........................................................................................... 48
Tworzenie projektu na podstawie szablonu .............................................................. 48
Tworzenie projektu od podstaw ............................................................................... 49
Definiowanie wáaĞciwoĞci projektu ................................................................................ 51
Definiowanie projektu .................................................................................................... 52
Dostosowywanie godzin pracy w projekcie .................................................................... 55
Zapisywanie projektu ..................................................................................................... 61
Tworzenie szablonów projektów .................................................................................... 64
Nowy projekt z listy programu SharePoint ..................................................................... 65
Ochrona projektu hasáem ................................................................................................ 66
Otwieranie zapisanego projektu ...................................................................................... 69
Znoszenie ochrony hasáem ............................................................................................. 71
Wyszukiwanie plików .................................................................................................... 72
Usuwanie poufnych informacji z pliku ........................................................................... 72
4
MS Project 2010 i MS Project Server 2010
Rozdziaä 3. Zarzñdzanie zadaniami .................................................................... 75
Wprowadzanie zadaĔ ...................................................................................................... 76
Planowanie „od góry do doáu” oraz „z doáu do góry” ..................................................... 77
Planowanie automatyczne i planowanie rĊczne .............................................................. 77
Zadania sumaryczne ....................................................................................................... 79
Wprowadzanie zadaĔ sumarycznych ........................................................................ 80
WyĞwietlanie zadaĔ sumarycznych i konspektu projektu ........................................ 81
Zadania typu „punkt kontrolny” ..................................................................................... 83
Zadania zwykáe ............................................................................................................... 85
Czasy trwania zadaĔ ................................................................................................. 87
Szacowanie czasów trwania ..................................................................................... 90
Dodawanie nowych zadaĔ .............................................................................................. 91
Usuwanie niechcianych zadaĔ ........................................................................................ 94
Zmienianie zdefiniowanych zadaĔ ................................................................................. 96
Dzielenie zadaĔ .............................................................................................................. 97
àączenie, przenoszenie i zmienianie czasu trwania podzielonego zadania ..................... 98
Tworzenie zadaĔ sumarycznych ............................................................................... 99
Likwidowanie zadaĔ sumarycznych ....................................................................... 103
Zadania podrzĊdne bĊdące jednoczeĞnie zadaniami sumarycznymi ....................... 103
Wyznaczanie kolejnoĞci wykonywania zadaĔ — áączenie zadaĔ ................................. 104
àączenie zadaĔ w widoku Wykres Gantta .............................................................. 105
Inne sposoby áączenia zadaĔ .................................................................................. 109
Rozáączanie zadaĔ ........................................................................................................ 114
Typy relacji ................................................................................................................... 114
ZakoĔczenie-rozpoczĊcie ....................................................................................... 114
RozpoczĊcie-rozpoczĊcie ....................................................................................... 115
ZakoĔczenie-zakoĔczenie ...................................................................................... 115
RozpoczĊcie-zakoĔczenie ...................................................................................... 116
Definiowanie i zmienianie relacji ................................................................................. 116
Wyprzedzenie lub zwáoka ............................................................................................. 119
Typy ograniczeĔ ........................................................................................................... 127
Termin ostateczny ........................................................................................................ 132
Zakáadka Uwagi ............................................................................................................ 133
Wstawianie hiperáączy .................................................................................................. 135
Zadania cykliczne ......................................................................................................... 137
Zadania planowane rĊcznie ........................................................................................... 140
Zadanie nieaktywne ...................................................................................................... 141
Kody struktury podziaáu pracy (SPP — WBS) ............................................................. 142
Inspektor zadaĔ ............................................................................................................. 145
WyróĪnianie zmian ....................................................................................................... 147
Cofanie wielu operacji .................................................................................................. 148
OĞ czasu ........................................................................................................................ 148
Rozdziaä 4. Zarzñdzanie zasobami .................................................................. 151
Definiowanie zasobów ................................................................................................. 151
Robocizna i sprzĊt — zasoby typu Praca ...................................................................... 155
Zasoby materiaáowe — zasoby typu Materiaá .............................................................. 155
Zasoby kosztowe — zasoby typu Koszt ....................................................................... 156
Zasoby ogólne .............................................................................................................. 156
Zasoby budĪetowe ........................................................................................................ 157
Typy rezerwacji ............................................................................................................ 160
Wprowadzanie zasobów ............................................................................................... 160
DostĊpnoĞü zasobów w czasie — uwzglĊdnianie urlopów i przeglądów technicznych ...... 165
Spis treĈci
5
ZmiennoĞü stawek zasobów w czasie ........................................................................... 168
ZmiennoĞü stawek zasobów w zaleĪnoĞci od wykonywanych zadaĔ ........................... 170
Definiowanie dodatkowych informacji o zasobach ...................................................... 170
Rozdziaä 5. Przydzielanie zasobów do zadaþ .................................................... 173
PracocháonnoĞü zadaĔ ................................................................................................... 174
Obliczanie kosztów zadaĔ na podstawie kosztów zasobów .......................................... 177
Typy zadaĔ ................................................................................................................... 179
Zadania o staáej pracy ............................................................................................. 179
Zadania o staáej liczbie jednostek ........................................................................... 180
Zadania o staáym czasie trwania ............................................................................. 181
Planowanie zadaĔ wedáug nakáadu pracy ............................................................... 181
Definiowanie typów zadaĔ i opcji Wg nakáadu pracy ............................................ 182
Przydzielanie pojedynczych i róĪnych zasobów do jednego zadania ........................... 182
Przydzielanie róĪnych iloĞci zasobów do róĪnych zadaĔ ............................................. 186
Przydzielanie zasobów kosztowych .............................................................................. 188
Przydzielanie dodatkowych zasobów ........................................................................... 190
Zamienianie zasobów ................................................................................................... 192
Stosowanie tabel stawek kosztów ................................................................................. 193
Przydzielanie zasobów budĪetowych ........................................................................... 194
Rozdziaä 6. Ustalanie czasu pracy i dni wolnych — kalendarze ........................ 197
Informacje ogólne o kalendarzach ................................................................................ 197
Tworzenie i modyfikacja kalendarza ............................................................................ 200
Definiowanie Ğwiąt, dni wolnych od pracy i dni z niestandardowym czasem pracy ..... 201
Definiowanie tygodnia roboczego .......................................................................... 203
Kalendarz projektu ....................................................................................................... 204
Kalendarz zasobu .......................................................................................................... 205
Kalendarz zadania ........................................................................................................ 206
Opcje kalendarza .......................................................................................................... 206
ZaleĪnoĞü pomiĊdzy opcjami kalendarza a godzinami pracy zawartymi w kalendarzu ....... 209
Typy kalendarzy ............................................................................................................ 209
Rozdziaä 7. Koszty projektu ............................................................................ 211
Typy kosztów ............................................................................................................... 211
Koszty staáe i koszty zadaĔ ........................................................................................... 212
Koszty zasobów ............................................................................................................ 215
Rozkáad kosztów w czasie ............................................................................................ 216
Skala czasu ............................................................................................................. 216
Informacje o kosztach w widoku ObciąĪenie zadaniami ........................................ 220
Informacje o kosztach w widoku ObciąĪenie zasobów .......................................... 221
BudĪet projektu ............................................................................................................ 223
Przepáywy gotówkowe ................................................................................................. 224
Ogólne informacje o kosztach — statystyka projektu .................................................. 224
Analiza danych o kosztach w arkuszu kalkulacyjnym Microsoft Excel ....................... 225
Rozdziaä 8. Optymalizacja projektu i rozwiñzywanie problemów
z nadmiernym obciñĔeniem zasobów ............................................. 227
Skracanie czasu trwania projektu — ĞcieĪka krytyczna ............................................... 228
Identyfikowanie przeciąĪonych zasobów ..................................................................... 232
Arkusz zasobów i informacje o maksymalnym wykorzystaniu zasobów ............... 232
Identyfikacja czasu i zadaĔ, w których zasoby są przeciąĪone ............................... 233
Rozwiązywanie konfliktów przydziaáu zasobów — zasoby przeciąĪone ..................... 236
Zamiana przydzielonych zasobów .......................................................................... 236
Kreator podstawiania zasobów ............................................................................... 237
6
MS Project 2010 i MS Project Server 2010
Definiowanie pracy w nadgodzinach ..................................................................... 239
Zatrudnianie nowych pracowników i delegowanie pracowników do projektu ....... 241
Przekazanie zadaĔ podwykonawcy ........................................................................ 242
Zmiana czasu pracy nad zadaniem ......................................................................... 242
Bilansowanie zasobów i przenoszenie zadaĔ na termin, gdy są dostĊpne zasoby ........ 242
Rozkáad pracy zasobów .......................................................................................... 247
Rozdziaä 9. Wprowadzanie i Ĉledzenie wartoĈci rzeczywistych
— informacje o realizacji projektu ................................................. 251
Plan bazowy ................................................................................................................. 251
Co to jest plan bazowy? .......................................................................................... 252
Tworzenie planu bazowego .................................................................................... 252
Plan bazowy na wykresie Gantta ............................................................................ 255
Aktualizowanie planu bazowego ............................................................................ 256
Usuwanie planu bazowego ..................................................................................... 256
Przeglądanie planu bazowego ................................................................................ 257
Kopiowanie planu bazowego — tworzenie migawek projektu .............................. 257
Do czego sáuĪą plany poĞrednie? .................................................................................. 258
Przeniesienie daty rozpoczĊcia projektu ....................................................................... 259
Przeniesienie daty rozpoczĊcia wybranych zadaĔ ........................................................ 259
Wprowadzanie danych rzeczywistych .......................................................................... 260
Wprowadzanie danych rzeczywistych na poziomie projektu ................................. 260
Wprowadzanie danych rzeczywistych o datach na poziomie zadania i zasobu ...... 263
Linie postĊpu .......................................................................................................... 268
Koszty rzeczywiste ....................................................................................................... 270
Rozdziaä 10. Analiza odchyleþ .......................................................................... 273
Dlaczego analizowaü odchylenia? ................................................................................ 273
Odchylenia terminów ................................................................................................... 274
Odchylenia kosztów ..................................................................................................... 279
Odchylenia kosztów dla zadaĔ ............................................................................... 279
Odchylenia kosztów dla zasobów ........................................................................... 282
Odchylenia pracy .......................................................................................................... 284
Porównywanie wersji projektu ............................................................................... 286
Rozdziaä 11. Dostosowywanie programu do potrzeb uĔytkownika ....................... 287
Pokazywanie informacji tylko o wybranych zasobach i zadaniach — filtry ................. 288
Autofiltry ................................................................................................................ 288
Stosowanie filtrów .................................................................................................. 291
Tworzenie i edytowanie filtrów .............................................................................. 292
Tworzenie i edytowanie grup ....................................................................................... 296
Wybieranie danych do wyĞwietlania — tabele ............................................................. 301
Tabele ..................................................................................................................... 301
Tworzenie i edytowanie tabel ................................................................................. 301
Tworzenie i edytowanie widoków ................................................................................ 304
Tworzenie i edytowanie raportów ................................................................................ 306
Definiowanie wáaĞciwoĞci zakáadki Sortowanie .................................................... 306
Definiowanie wáaĞciwoĞci zakáadki Szczegóáy ...................................................... 308
OkreĞlanie wáaĞciwoĞci zakáadki Definicja ............................................................ 310
Raport Kalendarz miesiĊczny ................................................................................. 313
Przycisk Tekst ........................................................................................................ 314
Pola niestandardowe ..................................................................................................... 317
Typy pól ................................................................................................................. 318
Wybieranie wartoĞci ze zdefiniowanej przez uĪytkownika listy rozwijanej ........... 319
Definiowanie formuá (wzorów) do wyliczania wartoĞci ......................................... 321
WyĞwietlanie zdefiniowanych przez uĪytkownika wskaĨników graficznych ........ 324
Spis treĈci
7
Ustawianie wydruku i drukowanie ............................................................................... 327
Organizator ................................................................................................................... 330
Tworzenie wáasnych raportów wizualnych ................................................................... 332
Rozdziaä 12. Wymiana informacji pomiödzy Microsoft Office Project 2010
a innymi aplikacjami ..................................................................... 339
Przekazywanie danych do innych aplikacji — eksport ................................................. 340
Programy do przeglądania eksportowanych danych — typy eksportowanych plików ..... 340
Definiowanie, które dane mają zostaü wyeksportowane — mapy eksportu ........... 341
Pobieranie danych z innych aplikacji — import ........................................................... 346
Zapisywanie danych raportu wizualnego ...................................................................... 349
Zapisywanie danych w formacie Microsoft Access ...................................................... 352
Rozdziaä 13. Wymiana danych pomiödzy projektami .......................................... 353
Korzystanie z tych samych zasobów w wielu projektach — pula zasobów .................. 353
Co to jest pula zasobów? Tworzenie puli ............................................................... 353
Korzystanie z zasobów dostĊpnych w puli ............................................................. 354
Dokonywanie zmian w puli i pliku wspóáuĪytkującym .......................................... 355
Przerywanie áącza miĊdzy pulą zasobów i plikiem wspóáuĪytkującym .................. 357
àączenie zadaĔ z róĪnych projektów. Wstawianie jednego projektu do innego ............. 360
Rozdziaä 14. Enterprise Project Management (EPM)
i Microsoft Project Server 2010 — wprowadzenie ......................... 363
WstĊp, czyli co daje Microsoft Project Server 2010 ..................................................... 364
Enterprise Project Management (EPM) i Project Portfolio Management (PPM) .......... 364
Microsoft Project Server 2010 ................................................................................ 365
Microsoft Project 2010 Professional ...................................................................... 368
Microsoft Project Web Access 2010 ...................................................................... 369
Podáączanie Microsoft Project 2010 Professional do Microsoft Project Server 2010 ........ 369
Import istniejących projektów do Project Server 2010 ................................................. 371
Import zasobów do Project Server 2010 ....................................................................... 374
Rozdziaä 15. Microsoft Project Server 2010 — budowanie portfela projektów ........ 377
Definiowanie czynników strategii ................................................................................. 378
Priorytetyzacja czynników strategii .............................................................................. 380
Przygotowanie do analizy portfela ............................................................................... 383
Wykonywanie analizy portfela — optymalny wybór projektów .................................. 385
Ocena korzyĞci páynących z realizowanych projektów .......................................... 385
Ocena priorytetów projektów ................................................................................. 386
Analiza i modelowanie portfela — optymalny wybór projektów ........................... 387
Rozdziaä 16. Microsoft Project Server 2010 dla kierownika projektu i programu ....... 391
Zgáaszanie inicjatyw do realizacji. ĝcieĪka akceptacji i oceny inicjatyw ...................... 392
Zgáaszanie inicjatywy ............................................................................................. 393
Przeglądanie statusu akceptacji inicjatywy ............................................................ 394
Wprowadzanie dodatkowych informacji na temat zgáaszanej inicjatywy.
Przechodzenie do kolejnych etapów akceptacji ................................................... 395
Zatwierdzanie inicjatyw w poszczególnych etapach .............................................. 397
Tworzenie i modyfikowanie harmonogramu projektu .................................................. 398
Tworzenie i modyfikowanie harmonogramu z wykorzystaniem Project Web App ....... 399
Tworzenie i modyfikowanie harmonogramu
z wykorzystaniem Microsoft Project 2010 Professional ............................................ 401
Budowanie zaleĪnoĞci pomiĊdzy projektami ................................................................ 403
Wykorzystanie projektów gáównych do budowania relacji pomiĊdzy projektami ......... 404
Budowanie relacji pomiĊdzy zadaniami w róĪnych projektach
bez wykorzystania projektów gáównych .............................................................. 406
8
MS Project 2010 i MS Project Server 2010
Budowanie relacji pomiĊdzy projektami
poprzez definiowanie elementów dostarczanych ................................................. 407
Otwieranie, zapisywanie i publikowanie projektu ........................................................ 411
Budowanie zespoáu z zasobów przedsiĊbiorstwa ......................................................... 413
Budowanie planu zasobów ........................................................................................... 417
Zarządzanie raportami o stanie ..................................................................................... 419
Tworzenie Īądania raportu o stanie ........................................................................ 419
ĝledzenie odpowiedzi na raport o stanie ................................................................ 420
Zarządzanie aktualizacjami .......................................................................................... 422
Akceptacja aktualizacji ........................................................................................... 422
ĝledzenie historii akceptacji ................................................................................... 423
Definiowanie alertów ................................................................................................... 424
Definiowanie alertów dla siebie ............................................................................. 424
Definiowanie alertów dla swoich zasobów ............................................................ 424
Rozdziaä 17. Microsoft Office Project Server 2010 dla uczestników projektów ....... 427
Przeglądanie przydziaáów ............................................................................................. 428
Przeglądanie informacji o przydzielonych zadaniach ................................................... 429
Aktualizowanie zadaĔ ................................................................................................... 430
Zgáaszanie nowych zadaĔ ............................................................................................. 433
Dodawanie siebie do istniejącego zadania .................................................................... 434
Zadania zespoáowe ....................................................................................................... 435
Delegowanie zadaĔ do innych osób .............................................................................. 436
Zarządzanie grafikami .................................................................................................. 437
Przeglądanie i raportowanie prac w grafiku ........................................................... 437
ZastĊpstwa w raportowaniu czasu pracy — peánomocnicy .................................... 440
Raportowanie czasu administracyjnego i czasu wolnego ....................................... 442
Odpowiedzi na Īądanie raportu o stanie ....................................................................... 442
Odpowiedzi na zamówiony raport o stanie ............................................................. 442
Tworzenie niezamawianego raportu o stanie .......................................................... 443
Przesyáanie dokumentacji projektowej ......................................................................... 444
Zgáaszanie ryzyka ......................................................................................................... 446
Zgáaszanie problemów .................................................................................................. 448
Sprawdzanie problemów, czynników ryzyka i dokumentów projektu .......................... 449
Rozdziaä 18. Microsoft Project Server 2010
z perspektywy menedĔera portfela projektów i zasobów ................. 453
Zarządzanie portfelem projektów i nie tylko ................................................................ 453
Centrum projektów ....................................................................................................... 454
Centrum zasobów ......................................................................................................... 457
WyĞwietlanie przydziaáów zasobów ...................................................................... 458
WyĞwietlanie dostĊpnoĞci zasobów ....................................................................... 459
Analizy biznesowe ........................................................................................................ 461
Widoki OLAP i Excel Services .............................................................................. 461
Raporty Reporting Services .................................................................................... 463
Pulpity menedĪerskie ............................................................................................. 464
Rozdziaä 19. Microsoft Project Server 2010 — administrowanie merytoryczne ....... 465
Zarządzanie grafikami ................................................................................................... 466
Tworzenie grafików ............................................................................................... 466
Ustawienia grafików .............................................................................................. 468
Dodawanie kategorii czasu administracyjnego ............................................................. 469
Tworzenie zespoáów ..................................................................................................... 471
Niestandardowe pola .................................................................................................... 474
Kalendarze organizacji ................................................................................................. 474
Spis treĈci
9
Wymuszanie zaewidencjonowania ............................................................................... 475
Okresy obrachunkowe .................................................................................................. 477
Tworzenie widoków ..................................................................................................... 478
Tworzenie uĪytkowników i zasobów ............................................................................ 481
Rozdziaä 20. Co jeszcze warto wiedzieè ............................................................ 485
Kilka sáów o zarządzaniu projektami i nie tylko ........................................................... 485
Project Management (PM) — zarządzanie przedsiĊwziĊciami .............................. 485
Trójkąt projektu ...................................................................................................... 487
ZdobądĨ certyfikaty potwierdzające wiedzĊ ................................................................. 487
Certyfikaty Microsoft dotyczące rozwiązania EPM ............................................... 487
Certyfikat International Project Management Association (IPMA) ....................... 488
Jak pogáĊbiü swoją wiedzĊ z zakresu zarządzania przedsiĊwziĊciami .......................... 488
Project Management Institute (PMI) ...................................................................... 489
PMFORUM ............................................................................................................ 489
Project Management Body of Knowledge (PMBoK) ............................................. 489
Dodatkowe zasoby ........................................................................................................ 489
Microsoft Project Server 2010 Product Guide ........................................................ 490
Project Server 2010 Resource Kit .......................................................................... 490
Skorowidz .................................................................................... 491
Rozdziaä 7.
Koszty projektu
Niniejszy rozdziaá jest poĞwiĊcony tematyce kosztów projektu. Przeanalizowano tu róĪne
sposoby definiowania i przedstawiania kosztów oraz zaprezentowano wskazówki doty-
czące tworzenia budĪetu projektu.
DziĊki lekturze tego rozdziaáu dowiesz siĊ:
jakie typy kosztów moĪna uwzglĊdniaü w Microsoft Project 2010,
jak przedstawiaü koszty z punktu widzenia zadaĔ i zasobów,
w jaki sposób analizowaü rozkáad kosztów w czasie,
jak Microsoft Project 2010 tworzy budĪet projektu,
jak moĪna przedstawiü przepáywy gotówkowe dla projektu,
jak przeglądaü statystyki projektu.
Typy kosztów
W kaĪdym przedsiĊwziĊciu koszty moĪna podzieliü na koszty zmienne i koszty staáe.
Te pierwsze zaleĪą od wielu czynników, takich jak stawki godzinowe poszczególnych
zasobów, czas trwania zadaĔ, iloĞü wykorzystywanych zasobów itp. Te drugie są w zasa-
dzie od tych czynników niezaleĪne, czyli są kosztami staáymi. Przykáadowym kosz-
tem staáym jest koszt zakupu komputera na potrzeby projektu. W tym przypadku cena
komputera jest staáa i nie zaleĪy od czasu trwania projektu, w jakim jest on wykorzy-
stywany. Innym kosztem staáym moĪe byü koszt administracyjnej obsáugi budowy
(ksiĊgowoĞü, kadry itp.). Jest on w zasadzie staáy, bez wzglĊdu na np. wielkoĞü czy czas
trwania budowy. Koszt zmienny moĪe zaleĪeü m.in. od czasu trwania zadania. JeĪeli
na przykáad ustaliliĞmy dla Ğlusarza stawkĊ za godzinĊ, to im dáuĪej bĊdzie on pracowaá,
tym wiĊcej musimy mu zapáaciü. Koszt caákowity zadania jest sumą kosztu zmiennego
i kosztu staáego danego zadania.
212
MS Project 2010 i MS Project Server 2010
W Microsoft Project 2010 koszty zmienne projektu są wyliczane na podstawie czasu trwa-
nia zadaĔ i stawek zasobów (w tym równieĪ zasobów kosztowych). Koszty staáe muszą
natomiast zostaü przypisane przez menedĪera do konkretnych zadaĔ.
Microsoft Project 2010 moĪe róĪnie przedstawiaü koszty projektu, biorąc jako punkt
odniesienia zadania lub zasoby. W tym pierwszym przypadku są zaprezentowane koszty
poszczególnych zadaĔ — czyli dla kaĪdego zadania zliczane są koszty wszystkich przy-
dzielonych do niego zasobów. MoĪna áatwo tutaj okreĞliü, ile kosztuje przewiezienie
towaru z GdaĔska do Zakopanego lub wdroĪenie systemu informatycznego. W drugim
przypadku przedstawione są caákowite koszty zasobów, wynikające z wykorzystania da-
nych zasobów we wszystkich zadaniach. MoĪna zatem okreĞliü np. koszt wykorzystania
zasobu o nazwie Informatyk w caáym projekcie.
Koszty staäe i koszty zadaþ
Koszty staáe są ustalane przez uĪytkownika indywidualnie dla kaĪdego zadania. UĪyt-
kownik moĪe przypisaü koszty staáe zarówno do zadaĔ sumarycznych, jak i podrzĊdnych.
Koszty zmienne i caákowite zadania sumarycznego są sumą kosztów zmiennych i caáko-
witych zadaĔ podrzĊdnych. Koszty staáe zadania sumarycznego nie są sumą kosztów
staáych zadaĔ podrzĊdnych. Koszt caákowity zadania sumarycznego jest sumą kosztów
caákowitych zadaĔ podrzĊdnych i kosztu staáego danego zadania sumarycznego.
RozwaĪmy sytuacjĊ przedstawioną na rysunku 7.1.
Rysunek 7.1.
Koszt staáy zadania
sumarycznego
Zadanie sumaryczne Analiza ofert skáada siĊ z trzech zadaĔ podrzĊdnych. Z kaĪdym za-
daniem podrzĊdnym jest związany koszt zmienny. Wynika on z czasów trwania poszcze-
gólnych zadaĔ i przydzielonych do nich stawek zasobów. Tylko jedno zadanie podrzĊdne
— Opracowanie zestawienia z wyników ankiet — ma przypisany koszt staáy. Koszt staáy
zadania sumarycznego Analiza ofert wynosi 100 zá i nie zostaá wyliczony na podstawie
kosztów staáych zadaĔ podrzĊdnych, tylko bezpoĞrednio zdefiniowany przez kierownika
projektu. Koszt caákowity (kolumna Koszt) zadania sumarycznego jest sumą kosztów
caákowitych zadaĔ podrzĊdnych (654 zá) i kosztu staáego zadania sumarycznego (100 zá),
co w rezultacie daje kwotĊ 754 zá. W analogiczny sposób jest wyliczany koszt caákowity
jakiegokolwiek zadania sumarycznego.
Koszty staáe i caákowite zadaĔ mogą byü przedstawione w widoku Wykres Gantta. Poka-
zanie kosztów staáych jest moĪliwe poprzez wyĞwietlenie tabeli Koszt (aby to zrobiü,
naleĪy po wyĞwietleniu widoku Wykres Gantta wybraü z karty Widok polecenie Tabela,
a nastĊpnie Koszt) lub poprzez wstawienie dwóch kolumn (Koszt staáy i Koszt).
Rozdziaä 7. i Koszty projektu
213
Definiowanie kosztów staáych odbywa siĊ przez wprowadzenie w tej kolumnie Īą-
danych wartoĞci.
MoĪliwa jest takĪe modyfikacja przez kierownika projektu wartoĞci kosztu caákowitego.
W przypadku zdefiniowania przez kierownika projektu kosztu caákowitego Microsoft
Project 2010 automatycznie wyliczy koszt staáy. Koszt staáy bĊdzie wtedy róĪnicą kosztu
caákowitego i kosztu zmiennego danego zadania. JeĪeli na przykáad koszty zmienne danego
zadania wynoszą 1000 zá, a uĪytkownik w kolumnie Koszt caákowity wpisze koszt 1500 zá,
to Microsoft Project 2010 uzna, Īe dodatkowa kwota 500 zá jest kosztem staáym i umieĞci
tĊ wartoĞü w kolumnie Koszt staáy.
Nie jest moĔliwe edytowanie kosztu caäkowitego zadania sumarycznego.
ChociaĔ w tabeli Koszt istnieje kolumna o tytule Koszt caäkowity, to widniejñce w niej
wartoĈci pochodzñ z pola o nazwie Koszt. Aby siö o tym przekonaè, naleĔy kliknñè
prawym przyciskiem myszy nazwö kolumny Koszt caäkowity i wybraè polecenie Usta-
wienie pola. Powinno pojawiè siö okno dialogowe takie jak na rysunku 7.2. W tym kon-
tekĈcie terminy Koszt i Koszt caäkowity oznaczajñ dokäadnie to samo.
Rysunek 7.2.
Kolumna
Koszt caákowity
çwiczenie 7.1.
Przypisz koszty staáe do wybranych zadaĔ.
JeĔeli nie ukoþczyäeĈ prawidäowo poprzedniego èwiczenia, to do wykonania niniejszego
potrzebny bödzie plik 5_7.mpp, który wraz z innymi materiaäami dotyczñcymi ksiñĔki
udostöpniony jest pod adresem: ftp://ftp.helion.pl/przyklady/pro21e.zip. Otwórz
ten plik i wykonaj poniĔsze èwiczenie.
Informacje o kosztach staáych wybranych zadaĔ przedstawia tabela 7.1.
Tabela 7.1 zawiera zarówno koszty staäe, jak i caäkowite wybranych zadaþ. Porównaj
swoje informacje o kosztach caäkowitych z informacjami z powyĔszej tabeli po ukoþ-
czeniu tego èwiczenia. Dopiero po wprowadzeniu wszystkich kosztów staäych wyniki
bödñ zgodne z powyĔszñ tabelñ.
214
MS Project 2010 i MS Project Server 2010
Tabela 7.1. Koszty staáe i caákowite poszczególnych zadaĔ
Id. Nazwa zadania
3
4
7
Opracowanie i rozesáanie ankiet
Opracowanie zestawienia z wyników ankiet
Przygotowanie treĞci zapytania ofertowego
i rozesáanie zapytaĔ do potencjalnych wykonawców
Udzielenie odpowiedzi na pytania wykonawców
Podpisanie umowy
Odbiór zezwoleĔ
Odbiór budynku
Stworzenie planu przeprowadzki
Pakowanie i demontaĪ
Zaáadunek i transport
Rozpakowanie i ustawianie wyposaĪania
8
11
15
30
33
38
39
45
Koszt staäy
50,00 zá
50,00 zá
200,00 zá
Koszt caäkowity
314,00 zá
290,00 zá
7280,00 zá
100,00 zá
300,00 zá
100,00 zá
200,00 zá
200,00 zá
200,00 zá
100,00 zá
100,00 zá
1924,00 zá
1580,00 zá
160,00 zá
2904,00 zá
1952,00 zá
1 096,00 zá
548,00 zá
996,00 zá
Aby przypisaü koszty staáe do wybranych zadaĔ, naleĪy:
1. Z karty Widok wybraü polecenie Wykres Gantta.
2. W menu Widok wybraü polecenie Tabela, a nastĊpnie Koszt.
3. Kliknąü w kolumnie Koszt staáy, w wierszu z zadaniem Opracowanie i rozesáanie
ankiet.
4. Wpisaü wartoĞü 50 i potwierdziü klawiszem Enter.
5. Zastosowaü analogiczne procedury i przypisaü koszty staáe do pozostaáych
zadaĔ, wprowadzając wartoĞci podane w tabeli 7.1.
Plik 7_1.mpp, zawierajñcy wynik tego èwiczenia, jest udostöpniony wraz z innymi ma-
teriaäami dotyczñcymi ksiñĔki pod adresem: ftp://ftp.helion.pl/przyklady/pro21e.zip.
Po wyĞwietleniu tabeli Koszty widoczna jest kolumna Naliczanie kosztu staáego. MoĪna
w niej umieĞciü wartoĞci: Rozp., Proporcjonalnie, Na koĔcu. OkreĞlają one, w jaki
sposób powinien byü naliczany koszt staáy. Ma to szczególnie istotne znaczenie w sytu-
acji, kiedy bĊdziemy sprawdzali rozáoĪenie kosztów w zadanych przedziaáach czasowych
lub przygotowywali przelew z páatnoĞciami przypadającymi na okreĞlony tydzieĔ. Nali-
czanie na początku zadania (Rozp.) oznacza, Īe caáy koszt staáy dla danego zadania zosta-
nie zapisany jako koszt, który zaistniaá w dniu rozpoczĊcia tego zadania. JeĪeli zada-
nie rozpoczĊáo siĊ na przykáad 1 marca 2012 i zakoĔczyáo siĊ 30 czerwca, i przypisany
zostaá do niego koszt staáy 2000 zá, to wyĞwietlając widok o wydatkach w poszczegól-
nych dniach, bĊdzie moĪna zobaczyü, Īe koszt ten przypada na 1 marca 2012. Naliczanie
Rozdziaä 7. i Koszty projektu
215
na koĔcu zadania oznacza, Īe caáy koszt staáy dla danego zadania zostanie zapisany
jako koszt, który zaistniaá w dniu jego zakoĔczenia. JeĪeli zadanie rozpoczĊáo siĊ na przy-
káad 1 marca 2012 i zakoĔczyáo siĊ 30 czerwca, i przypisany zostaá do niego koszt staáy
2000 zá, to wyĞwietlając widok o wydatkach w poszczególnych dniach, bĊdzie moĪna
zobaczyü, Īe koszt ten przypada na 30 czerwca 2012. W przypadku wyboru opcji Propor-
cjonalnie koszt kaĪdego dnia trwania zadania bĊdzie wynikaá z rozáoĪenia kosztu
staáego danego zadania na caáy czas jego trwania. JeĪeli zadanie rozpoczĊáo siĊ 1 marca
2012 i zakoĔczyáo siĊ 30 czerwca, i przypisany zostaá do niego koszt staáy 2000 zá, to
wyĞwietlając widok o wydatkach w poszczególnych dniach, bĊdzie moĪna zobaczyü, Īe
koszt ten jest równomiernie rozáoĪony na wszystkie dni robocze od 1 marca 2012 do
30 czerwca 2012.
Przedstawiając tabelĊ Koszty w widoku Wykres Gantta, pokazujemy wysokoĞü kosztów
wykonania poszczególnych zadaĔ.
Koszty zasobów
KaĪdy zasób pracujący w projekcie ma okreĞlone stawki. W miarĊ wykonywania kolej-
nych prac są generowane kolejne koszty związane z wykorzystaniem okreĞlonych
zasobów. W widoku Arkusz zasobów moĪemy zapoznaü siĊ z informacjami o kosztach
caákowitych, wynikających z uĪywania dostĊpnych zasobów. Informacje te są dostĊpne
w tabeli Koszty, która bĊdzie wyĞwietlona po wybraniu z karty Widok polecenia Tabela,
a nastĊpnie Koszty.
çwiczenie 7.2.
WyĞwietl informacje o kosztach caákowitych, wynikających z wykorzystywania poszcze-
gólnych zasobów.
JeĔeli nie ukoþczyäeĈ prawidäowo poprzedniego èwiczenia, to do wykonania niniejszego
potrzebny bödzie plik 7_2.mpp, który wraz z innymi materiaäami dotyczñcymi ksiñĔki
udostöpniony jest pod adresem: ftp://ftp.helion.pl/przyklady/pro21e.zip. Otwórz ten
plik i wykonaj poniĔsze èwiczenie.
Aby wyĞwietliü informacje o kosztach caákowitych, wynikających z wykorzystywania
poszczególnych zasobów, naleĪy:
1. Z karty Widok wybraü w sekcji Widoki zasobów polecenie Arkusz zasobów.
2. Z karty Widok wybraü polecenie Tabela, a nastĊpnie Koszt.
Plik 7_2.mpp, zawierajñcy wynik tego èwiczenia, jest udostöpniony wraz z innymi ma-
teriaäami dotyczñcymi ksiñĔki pod adresem: ftp://ftp.helion.pl/przyklady/pro21e.zip.
216
MS Project 2010 i MS Project Server 2010
Rezultat tego üwiczenia przedstawia rysunek 7.3.
Rysunek 7.3.
Informacje
o kosztach
poszczególnych
zasobów
Informacje o kosztach związanych z danymi zasobami są przedstawione w kolumnie
Koszt. Pozostaáe kolumny są omówione w kolejnych rozdziaáach.
Rozkäad kosztów w czasie
Widoki ObciąĪenie zasobów i ObciąĪenie zadaniami pozwalają na przedstawienie
informacji o rozáoĪeniu kosztów w czasie. W ten sposób dowiemy siĊ, jak wysokie koszty
wystąpią w poszczególnych dniach, tygodniach, miesiącach lub innych jednostkach
czasu. Widoki te przedstawiają zasoby i zadania. W widoku ObciąĪenie zasobów pokaza-
no zasoby i zadania, do których są one przydzielone. W widoku ObciąĪenie zadaniami
podano zadania i przydzielone do nich zasoby.
Skala czasu
W widokach Wykres Gantta, ObciąĪenie zadaniami i ObciąĪenie zasobów dane mogą byü
prezentowane w róĪnych skalach czasu, tzn. mogą obejmowaü róĪne przedziaáy czasowe.
Przykáadowo na rysunku 7.4 widzimy skalĊ czasu w podziale na dni tygodnia. GdybyĞmy
w tej skali chcieli oglądaü informacje o kosztach, to dowiedzielibyĞmy siĊ, jakie koszty
poniesiemy w poszczególnych dniach. Gdyby skala ta byáa przedstawiona w podziale
na tygodnie, to moglibyĞmy zobaczyü, jakie koszty byáyby poniesione w poszczególnych
tygodniach.
Rysunek 7.4.
Skala czasu
Rozdziaä 7. i Koszty projektu
217
DokáadnoĞü skali czasu moĪemy ustalaü za pomocą ikon PowiĊksz i Pomniejsz (ry-
sunek 7.5), widocznych w prawym dolnym rogu ekranu.
Rysunek 7.5.
Ikony PowiĊksz i Pomniejsz
Skala czasu skáada siĊ z trzech warstw, które mogą byü pokazane lub ukryte. Na war-
stwach skali czasu mogą byü wyĞwietlane lata, póárocza, kwartaáy, miesiące, dekady,
tygodnie, dni, godziny i minuty. Na warstwie niĪszej mogą byü wyĞwietlane okresy nie
dáuĪsze niĪ na warstwie wyĪszej. JeĪeli na przykáad warstwa Ğrodkowa przedstawia tygo-
dnie, to warstwa dolna moĪe prezentowaü tygodnie, dni, godziny i minuty, ale nie moĪe
obrazowaü miesiĊcy.
DomyĞlnie na górnej warstwie są wyĞwietlane miesiące, na Ğrodkowej równieĪ miesiące,
a na dolnej dni.
DokáadnoĞü skali czasu moĪemy takĪe ustalaü w oknie dialogowym Skala czasu. Aby
wywoáaü okno dialogowe Skala czasu, naleĪy na karcie Widok wybraü w sekcji po-
wiĊkszenie polecenie Skala czasu, a nastĊpnie ponownie Skala czasu… (rysunek 7.6).
Rysunek 7.6.
Skala czasu
Skalö czasu naleĔy ustalaè osobno dla kaĔdego widoku, gdyĔ kaĔdy widok osobno za-
pamiötuje to ustawienie.
WäaĈciwoĈci skali czasu moĔna definiowaè tylko w widokach, w których jest ona
widoczna. Nie moĔna tego robiè np. w widoku Diagram sieciowy, gdyĔ skala czasu
w nim nie wystöpuje.
Okno dialogowe Skala czasu skáada siĊ z czterech zakáadek: Warstwa górna, Warstwa
Ğrodkowa, Warstwa dolna i Czas wolny. Zanim bĊdziemy mogli definiowaü wáaĞciwoĞci
poszczególnych zakáadek, trzeba zadecydowaü, które warstwy mają byü widoczne. MoĪe
byü widoczna jedna (Ğrodkowa), dwie (Ğrodkowa i dolna) lub trzy warstwy (górna, Ğrod-
kowa i dolna). JeĪeli wybierzemy opcjĊ, która nie pokazuje górnej warstwy, to nie bĊdziemy
mogli definiowaü wartoĞci w zakáadce Warstwa górna. Podobnie, jeĪeli nie bĊdzie poka-
zana warstwa dolna, nie bĊdziemy mogli definiowaü wartoĞci w zakáadce Warstwa dolna.
Przykáadowy widok zakáadki Warstwa Ğrodkowa przedstawia rysunek 7.7.
218
MS Project 2010 i MS Project Server 2010
Rysunek 7.7.
Zakáadka
Warstwa Ğrodkowa
Na zakáadkach Warstwa górna, Warstwa Ğrodkowa lub Warstwa dolna musimy podaü
nastĊpujące parametry:
Jednostki — okreĞla, w jakich przedziaáach czasowych mają byü przedstawiane
dane. MoĪna tu wybraü lata, póárocza, kwartaáy, miesiące, dekady, tygodnie, dni,
godziny i minuty.
Liczba — okreĞla liczbĊ jednostek, jaka skáada siĊ na dany przedziaá. JeĪeli
na przykáad w pozycji Jednostki wybrano Tygodnie, a w pozycji Liczba wpisano 2,
to przedziaá czasowy bĊdzie obejmowaá dwa tygodnie.
Etykiety — okreĞla sposób pokazywania daty na danej warstwie.
Odcinki poĞrednie — okreĞla, czy na danej skali mają byü widoczne linie
rozdzielające poszczególne przedziaáy czasu.
Wyrównanie — okreĞla, jak mają byü wyrównane daty opisujące daną warstwĊ.
Separator skali — okreĞla, czy pomiĊdzy warstwami ma byü widoczna linia
podziaáu.
Rozmiar — okreĞla, ile przedziaáów czasu ma siĊ mieĞciü na wykresie.
Definiując parametry zawarte na zakáadce Czas wolny, okreĞlamy, w jaki sposób Microsoft
Project 2010 ma wyróĪniaü dni wolne od pracy.
çwiczenie 7.3.
Zdefiniuj parametry skali czasu dla widoku ObciąĪenie zadaniami.
JeĔeli nie ukoþczyäeĈ prawidäowo poprzedniego èwiczenia, to do wykonania niniejszego
potrzebny bödzie plik 7_2.mpp, który wraz z innymi materiaäami dotyczñcymi
ksiñĔki udostöpniony jest pod adresem: ftp://ftp.helion.pl/przyklady/pro21e.zip.
Otwórz ten plik i wykonaj poniĔsze èwiczenie.
Rozdziaä 7. i Koszty projektu
219
W widoku ObciąĪenie zadaniami mają byü widoczne dwie warstwy: Ğrodkowa i dolna.
W warstwie Ğrodkowej mają byü widoczne poszczególne tygodnie, a w warstwie dolnej
— dni. W ten sposób na skali czasu zobaczymy informacje o wybranych parametrach
w ukáadzie dziennym.
Aby zdefiniowaü parametry Skali czasu dla widoku ObciąĪenie zadaniami, naleĪy:
1. Z karty Widok wybraü polecenie ObciąĪenie zadaniami.
2. Z karty Widok wybraü w sekcji PowiĊkszenie polecenie Skala czasu, a nastĊpnie
ponownie Skala czasu.
3. PrzejĞü do zakáadki Warstwa Ğrodkowa.
4. W polu PokaĪ wybraü opcjĊ Dwie warstwy (Ğrodkowa, dolna).
5. Zdefiniowaü pozostaáe parametry, jak przedstawia rysunek 7.8.
Rysunek 7.8.
Zakáadka
Warstwa Ğrodkowa
W polu Etykieta moĔesz widzieè innñ datö niĔ 2009 stycznia 26. Nie jest to jednak
istotne. NajwaĔniejsze, Ĕeby najpierw byä zapisany rok w formacie czterocyfrowym,
a potem peäna nazwa miesiñca i dzieþ.
6. PrzejĞü do zakáadki Warstwa dolna i wpisaü w niej parametry zgodnie
z informacjami podanymi na rysunku 7.9.
7. PrzejĞü do zakáadki Czas wolny i zdefiniowaü wszystkie parametry zgodnie
z informacjami podanymi na rysunku 7.10.
8. Potwierdziü ustawienia przyciskiem OK.
Plik 7_3.mpp, zawierajñcy wynik tego èwiczenia, jest udostöpniony wraz z innymi ma-
teriaäami dotyczñcymi ksiñĔki pod adresem: ftp://ftp.helion.pl/przyklady/pro21e.zip.
Po wykonaniu tego üwiczenia skala czasu powinna wyglądaü tak jak na rysunku 7.11.
MS Project 2010 i MS Project Server 2010
220
Rysunek 7.9.
Zakáadka
Warstwa dolna
Rysunek 7.10.
Zakáadka Czas wolny
Rysunek 7.11.
Zdefiniowana
skala czasu
Informacje o kosztach
w widoku ObciñĔenie zadaniami
Widok ObciąĪenie zadaniami pozwala na uzyskanie informacji o kosztach poszczegól-
nych zadaĔ. Jest to moĪliwe dziĊki kolumnie Koszt dostĊpnej w tym widoku. Ponadto
w prawej czĊĞci ekranu moĪna przeĞledziü, jak rozkáadają siĊ koszty zadaĔ na poszcze-
gólne miesiące, tygodnie, dni lub inne jednostki czasu, w zaleĪnoĞci od tego, jak zostaáy
ustalone parametry skali czasu. MoĪemy nie tylko Ğledziü koszty danych zadaĔ, ale rów-
nieĪ zobaczyü koszty w rozbiciu na zasoby wykonujące te zadania.
Aby moĪliwe byáo przeĞledzenie kosztów w podziale na okreĞlone jednostki czasu,
naleĪy pokazaü w prawej czĊĞci widoku wiersz Koszt dla kaĪdego zadania i wykonujące-
go je zasobu.
Rozdziaä 7. i Koszty projektu
çwiczenie 7.4.
221
PokaĪ informacje o kosztach zadaĔ w rozbiciu na poszczególne dni.
JeĔeli nie ukoþczyäeĈ prawidäowo poprzedniego èwiczenia, to do wykonania niniejszego
potrzebny bödzie plik 7_3.mpp, który wraz z innymi materiaäami dotyczñcymi ksiñĔki
udostöpniony jest pod adresem: ftp://ftp.helion.pl/przyklady/pro21e.zip. Otwórz ten
plik i wykonaj poniĔsze èwiczenie.
Aby pokazaü koszty zadaĔ rozáoĪone na poszczególne dni, naleĪy:
1. Z karty Widok wybraü nazwĊ widoku ObciąĪenie zadaniami.
2. Kliknąü prawym przyciskiem myszy kolumnĊ Szczegóáy pod tytuáem nagáówka,
a nastĊpnie zaznaczyü opcjĊ Koszt.
3. Kliknąü prawym przyciskiem myszy kolumnĊ Szczegóáy pod tytuáem nagáówka,
a nastĊpnie usunąü zaznaczenie opcji Praca.
4. PrzejĞü do karty Widok i w sekcji Skala czasu wybraü Dni.
Plik 7_4.mpp, zawierajñcy wynik tego èwiczenia, jest udostöpniony wraz z innymi ma-
teriaäami dotyczñcymi ksiñĔki pod adresem: ftp://ftp.helion.pl/przyklady/pro21e.zip.
Wynik tego üwiczenia przedstawia rysunek 7.12.
Rysunek 7.12. Koszty zadaĔ w rozbiciu na dni
Informacje o kosztach
w widoku ObciñĔenie zasobów
Widok ObciąĪenie zasobów pozwala na przedstawienie kosztów związanych z okreĞlo-
nymi zasobami, jeĪeli widoczna jest tabela Koszt. UmoĪliwia takĪe przeĞledzenie rozkáadu
tych kosztów w czasie. Podobnie jak w przypadku widoku ObciąĪenie zadaniami, istotne
jest okreĞlenie opcji skali czasu, gdyĪ w ten sposób zdoáamy ustaliü, czy koszty związane
z pracą danych zasobów bĊdą prezentowane w ukáadzie miesiĊcznym, tygodniowym,
dziennym, czy innym.
222
MS Project 2010 i MS Project Server 2010
çwiczenie 7.5.
PokaĪ informacje o kosztach zasobów w rozbiciu na poszczególne dni.
JeĔeli nie ukoþczyäeĈ prawidäowo poprzedniego èwiczenia, to do wykonania niniejszego
potrzebny bödzie plik 7_4.mpp, który wraz z innymi materiaäami dotyczñcymi ksiñĔki
udostöpniony jest pod adresem: ftp://ftp.helion.pl/przyklady/pro21e.zip. Otwórz ten
plik i wykonaj poniĔsze èwiczenie.
Aby pokazaü informacje o kosztach zasobów w rozbiciu na poszczególne dni, naleĪy:
1. Z karty Widok wybraü polecenie ObciąĪenie zasobów.
2. Z karty Widok wybraü polecenie Tabela, a nastĊpnie Koszt.
3. JeĪeli nie bĊdzie widoczna kolumna Koszt, naleĪy ją odsáoniü.
4. Kliknąü prawym przyciskiem myszy kolumnĊ Szczegóáy pod tytuáem nagáówka,
a nastĊpnie zaznaczyü opcjĊ Koszt.
5. Kliknąü prawym przyciskiem myszy kolumnĊ Szczegóáy pod tytuáem nagáówka,
a nastĊpnie usunąü zaznaczenie opcji Praca.
6. PrzejĞü do karty Widok i w sekcji Skala czasu wybraü Dni.
Plik 7_5.mpp, zawierajñcy wynik tego èwiczenia, jest udostöpniony wraz z innymi ma-
teriaäami dotyczñcymi ksiñĔki pod adresem: ftp://ftp.helion.pl/przyklady/pro21e.zip.
Wynik tego üwiczenia przedstawia rysunek 7.13.
Rysunek 7.13. Koszty zasobów w rozbiciu na dni
Rozdziaä 7. i Koszty projektu
223
BudĔet projektu
Microsoft Project 2010 automatycznie tworzy budĪet projektu na podstawie wprowadzo-
nych danych. BudĪet projektu jest jednym z wielu raportów dostĊpnych w programie.
Raport BudĪet przedstawia informacje o kosztach staáych i caákowitych poszczególnych
zadaĔ. Zadania są uszeregowane w budĪecie malejąco, wedáug Kosztu caákowitego.
çwiczenie 7.6.
Przedstaw budĪet projektu.
JeĔeli nie ukoþczyäeĈ prawidäowo poprzedniego èwiczenia, to do wykonania niniejszego
potrzebny bödzie plik 7_5.mpp, który wraz z innymi materiaäami dotyczñcymi ksiñĔki
udostöpniony jest pod adresem: ftp://ftp.helion.pl/przyklady/pro21e.zip. Otwórz
ten plik i wykonaj poniĔsze èwiczenie.
Aby przedstawiü budĪet projektu, naleĪy:
1. Z karty Projekt wybraü polecenie Raporty.
2. Kliknąü grupĊ Koszty… i potwierdziü przyciskiem Wybierz.
3. Kliknąü raport BudĪet i wybraü polecenie Wybierz.
4. Porównaü wynik tej czĊĞci üwiczenia z tym, co przedstawia rysunek 7.14.
Rysunek 7.14. BudĪet projektu
224
MS Project 2010 i MS Project Server 2010
KaĔdy raport moĔna wydrukowaè. O tym, jak drukowaè raport i ustalaè opcje drukowa-
nia, dowiesz siö z kolejnych rozdziaäów. Zawarte w nich bödñ takĔe uĔyteczne informa-
cje o zarzñdzaniu raportami.
Przepäywy gotówkowe
Raport o nazwie Przepáywy gotówkowe sáuĪy do przedstawienia w ukáadzie tabelarycznym
informacji o kosztach poszczególnych zadaĔ. Koszty te domyĞlnie są prezentowane z po-
dziaáem na tygodnie. Zsumowane są takĪe wartoĞci wszystkich kosztów w ramach danego
tygodnia i wszystkich kosztów dla wybranych zadaĔ. W raporcie Przepáywy gotówkowe
domyĞlnie przedstawione są informacje o kosztach wszystkich zadaĔ.
çwiczenie 7.7.
Przedstaw przepáywy gotówkowe dla projektu.
JeĔeli nie ukoþczyäeĈ prawidäowo poprzedniego èwiczenia, to do wykonania niniejszego
potrzebny bödzie plik 7_6.mpp, który wraz z innymi materiaäami dotyczñcymi
ksiñĔki udostöpniony jest pod adresem: ftp://ftp.helion.pl/przyklady/pro21e.zip.
Otwórz ten plik i wykonaj poniĔsze èwiczenie.
Aby przedstawiü przepáywy gotówkowe dla projektu, naleĪy:
1. Z karty Projekty wybraü polecenie Raporty….
2. Kliknąü grupĊ Koszty… i potwierdziü wybór przyciskiem Wybierz.
3. Kliknąü raport Przepáyw gotówki i wybraü polecenie Wybierz.
Porównaj wynik tej czĊĞci üwiczenia z tym, co przedstawia rysunek 7.15.
Ogólne informacje o kosztach
— statystyka projektu
Microsoft Project 2010 dla kaĪdego projektu prowadzi zestawienie ogólnych informacji
o projekcie, pozwalających na pobieĪne zapoznanie siĊ z nim. Zestawienie to umoĪ-
liwia poznanie miĊdzy innymi kosztów projektu i liczby godzin pracy, jakie naleĪy prze-
znaczyü na jego ukoĔczenie. Aby przedstawiü takie statystyczne informacje, naleĪy
z karty Projekt wybraü polecenie Informacje o projekcie. W oknie dialogowym Informacje
o projekcie trzeba wybraü przycisk Statystyka…. Przykáadowe dane statystyczne o projek-
cie są przedstawione na rysunku 7.16.
Rozdziaä 7. i Koszty projektu
225
Rysunek 7.15. Przepáywy gotówki
Rysunek 7.16.
Statystyka projektu
Analiza danych o kosztach w arkuszu
kalkulacyjnym Microsoft Excel
W przypadku koniecznoĞci generowania ad hoc róĪnorodnych raportów kosztowych moĪ-
liwe jest automatycznie przeniesienie danych o kosztach do arkusza kalkulacyjnego Micro-
soft Excel w celu dalszej analizy za pomocą narzĊdzi dostĊpnych w tej aplikacji. Microsoft
Project 2010 posiada kilka predefiniowanych raportów (zestawów danych), które mogą byü
automatycznie przeniesione do arkusza kalkulacyjnego i w nim dalej analizowane.
226
MS Project 2010 i MS Project Server 2010
çwiczenie 7.8.
PrzenieĞ informacje o kosztach do arkusza kalkulacyjnego Microsoft Excel.
JeĔeli nie ukoþczyäeĈ prawidäowo poprzedniego èwiczenia, to do wykonania niniejszego
potrzebny bödzie plik 7_7.mpp, który wraz z innymi materiaäami dotyczñcymi
ksiñĔki udostöpniony jest pod adresem: ftp://ftp.helion.pl/przyklady/pro21e.zip.
Otwórz ten plik i wykonaj poniĔsze èwiczenie.
Aby przenieĞü informacje o kosztach do arkusza kalkulacyjnego Microsoft Excel, naleĪy:
1. Z karty Projekty wybraü polecenie Raporty wizualne.
2. PrzejĞü do zakáadki Wszystkie.
3. Wskazaü nazwĊ raportu Raport Przepáyw gotówki.
4. Wybraü przycisk WyĞwietl.
5. Poczekaü, aĪ dane zostaną przeniesione do arkusza Microsoft Excel, który
powinien automatycznie siĊ otworzyü.
Porównaj wynik tej czĊĞci üwiczenia z tym, co przedstawia rysunek 7.17.
Rysunek 7.17.
Raport Przepáyw
gotówki
Pliki 7_7.mpp oraz 7_7.xslx, zawierajñce wynik tego èwiczenia, sñ udostöpnione wraz
z innymi materiaäami dotyczñcymi ksiñĔki pod adresem: ftp://ftp.helion.pl/przyklady/
pro21e.zip.
Skorowidz
.bak, 68
.csv, 346
.cub, 349
.mdb, 346, 352
.mpd, 346
.mpp, 62, 68, 346
.mpx, 346
.txt, 346
.xls, 346
.xml, 346
13 miesiĊcy, 478
A
administrator merytoryczny, 465
Adres e-mail, 136
aktualizacja, 422
planu bazowego, 256
zadaĔ, 432
Aktualizowanie zadaĔ, 263
Aktualizuj pracĊ jako wykonaną do, 261
alert, 424
alokacje nadmierne, 243
Analiza biznesowa, 461
Analizowanie kosztów, 387
Analizy portfela, 387
AniĞka Cezary, 17
Arkusz
zadaĔ, 28
zasobów, 28
atrybut niestandardowy, 319
autofiltr, 288, 290
niestandardowy, 289
automatyczne
planowanie, 77
aktuali
Pobierz darmowy fragment (pdf)