Darmowy fragment publikacji:
Wszelkie prawa zastrzeżone. Nieautoryzowane rozpowszechnianie całości lub fragmentu niniejszej
publikacji w jakiejkolwiek postaci jest zabronione. Wykonywanie kopii metodą kserograficzną,
fotograficzną, a także kopiowanie książki na nośniku filmowym, magnetycznym lub innym
powoduje naruszenie praw autorskich niniejszej publikacji.
Wszystkie znaki występujące w tekście są zastrzeżonymi znakami firmowymi bądź towarowymi
ich właścicieli.
Autor oraz Wydawnictwo HELION dołożyli wszelkich starań, by zawarte w tej książce informacje
były kompletne i rzetelne. Nie biorą jednak żadnej odpowiedzialności ani za ich wykorzystanie,
ani za związane z tym ewentualne naruszenie praw patentowych lub autorskich. Autor oraz
Wydawnictwo HELION nie ponoszą również żadnej odpowiedzialności za ewentualne szkody
wynikłe z wykorzystania informacji zawartych w książce.
Redaktor prowadzący: Michał Mrowiec
Recenzent: Tomasz Parys
Projekt okładki: Studio Gravite / Olsztyn
Obarek, Pokoński, Pazdrijowski, Zaprucki
Fotografia na okładce została wykorzystana za zgodą Shutterstock.com
Wydawnictwo HELION
ul. Kościuszki 1c, 44-100 GLIWICE
tel. 32 231 22 19, 32 230 98 63
e-mail: helion@helion.pl
WWW: http://helion.pl (księgarnia internetowa, katalog książek)
Drogi Czytelniku!
Jeżeli chcesz ocenić tę książkę, zajrzyj pod adres
http://helion.pl/user/opinie/pro13e
Możesz tam wpisać swoje uwagi, spostrzeżenia, recenzję.
Kody źródłowe wybranych przykładów dostępne są pod adresem:
ftp://ftp.helion.pl/przyklady/pro13e.zip
ISBN: 978-83-246-7291-2
Copyright © Helion 2014
Printed in Poland.
• Kup książkę
• Poleć książkę
• Oceń książkę
• Księgarnia internetowa
• Lubię to! » Nasza społeczność
Spis tre(cid:264)ci
Wst(cid:246)p ............................................................................................ 11
Rozdzia(cid:228) 1. Zanim rozpoczniesz zarz(cid:241)dzanie projektem za pomoc(cid:241) aplikacji
Microsoft Project 2013 .................................................................. 23
Uruchamianie programu Microsoft Project .................................................................... 24
Interfejs u(cid:298)ytkownika ..................................................................................................... 24
Pasek narz(cid:266)dzi Szybki dost(cid:266)p ................................................................................... 26
Dostosowywanie wst(cid:261)(cid:298)ki i kart ................................................................................ 27
Widoki ............................................................................................................................ 29
Widoki wykresu ....................................................................................................... 30
Widoki arkusza ......................................................................................................... 30
Widoki formularza ................................................................................................... 31
Widoki zada(cid:276) i zasobów ........................................................................................... 33
Zmiana wy(cid:286)wietlanego widoku. Widok z(cid:225)o(cid:298)ony ...................................................... 34
Omówienie kart i sekcji kart ........................................................................................... 36
Karta Zadanie ........................................................................................................... 36
Karta Zasób .............................................................................................................. 40
Karta Raport ............................................................................................................. 42
Karta Projekt ............................................................................................................ 44
Karta Widok ............................................................................................................. 46
Karta Deweloper ...................................................................................................... 48
Rozdzia(cid:228) 2. Pocz(cid:241)tek tworzenia projektu ........................................................... 51
Tworzenie nowego projektu ........................................................................................... 52
Tworzenie projektu od podstaw ............................................................................... 52
Tworzenie projektu na podstawie szablonu .............................................................. 54
Tworzenie projektu na podstawie zada(cid:276) z listy programu SharePoint ..................... 54
Definiowanie w(cid:225)a(cid:286)ciwo(cid:286)ci projektu ................................................................................ 56
Definiowanie projektu .................................................................................................... 57
Zapisywanie projektu ..................................................................................................... 61
Tworzenie szablonów projektów .................................................................................... 63
Ochrona projektu has(cid:225)em ................................................................................................ 65
Otwieranie zapisanego projektu ...................................................................................... 68
Wy(cid:225)(cid:261)czanie ochrony has(cid:225)em ........................................................................................... 69
Wyszukiwanie plików .................................................................................................... 70
Usuwanie poufnych informacji z pliku ........................................................................... 70
Kup książkęPoleć książkę4
MS Project 2013 i MS Project Server 2013
Rozdzia(cid:228) 3. Ustalanie czasu pracy i dni wolnych — kalendarze .......................... 73
Informacje ogólne o kalendarzach .................................................................................. 73
Standardowe kalendarze dost(cid:266)pne z Microsoft Project ................................................... 76
Dostosowywanie godzin pracy w projekcie .................................................................... 77
Tworzenie i modyfikowanie kalendarza ......................................................................... 83
Definiowanie (cid:286)wi(cid:261)t, dni wolnych od pracy i dni z niestandardowym czasem pracy ..... 84
Definiowanie tygodnia roboczego ............................................................................ 85
Kalendarz projektu ......................................................................................................... 88
Kalendarz zasobu ............................................................................................................ 89
Kalendarz zadania .......................................................................................................... 89
Opcje kalendarza ............................................................................................................ 90
Zale(cid:298)no(cid:286)(cid:252) pomi(cid:266)dzy opcjami kalendarza a godzinami pracy zawartymi w kalendarzu ..... 92
Typy kalendarzy ............................................................................................................. 92
Rozdzia(cid:228) 4. Zarz(cid:241)dzanie zakresem projektu — praca z zadaniami ....................... 95
Definiowanie zakresu projektu — wprowadzanie zada(cid:276) ................................................ 96
Budowanie WBS — planowanie „od góry do do(cid:225)u” oraz „z do(cid:225)u do góry” ................... 97
Planowanie automatyczne i planowanie r(cid:266)czne .............................................................. 98
Definiowanie faz projektu (g(cid:225)ówne w(cid:266)z(cid:225)y WBS) — zadania sumaryczne ................... 100
Wprowadzanie zada(cid:276) sumarycznych ...................................................................... 100
Wy(cid:286)wietlanie zada(cid:276) sumarycznych i konspektu projektu ...................................... 102
Zadania typu „punkt kontrolny” ................................................................................... 105
Zadania zwyk(cid:225)e ............................................................................................................. 107
Czasy trwania zada(cid:276) ............................................................................................... 108
Szacowanie czasów trwania ................................................................................... 111
Dodawanie kolejnych zada(cid:276) ......................................................................................... 114
Usuwanie niechcianych zada(cid:276) ...................................................................................... 117
Zmienianie zdefiniowanych zada(cid:276) ............................................................................... 119
Dzielenie zada(cid:276) ............................................................................................................ 120
(cid:224)(cid:261)czenie, przenoszenie i zmienianie czasu trwania podzielonego zadania ................... 121
Tworzenie zada(cid:276) sumarycznych ............................................................................. 122
Likwidowanie zada(cid:276) sumarycznych ....................................................................... 126
Zadania podrz(cid:266)dne b(cid:266)d(cid:261)ce jednocze(cid:286)nie zadaniami sumarycznymi ....................... 126
Wyznaczanie kolejno(cid:286)ci wykonywania zada(cid:276) — (cid:225)(cid:261)czenie zada(cid:276) ................................. 127
(cid:224)(cid:261)czenie zada(cid:276) w widoku Wykres Gantta .............................................................. 127
Inne sposoby (cid:225)(cid:261)czenia zada(cid:276) .................................................................................. 132
Roz(cid:225)(cid:261)czanie zada(cid:276) ........................................................................................................ 136
Typy relacji ................................................................................................................... 136
Zako(cid:276)czenie-rozpocz(cid:266)cie ....................................................................................... 137
Rozpocz(cid:266)cie-rozpocz(cid:266)cie ....................................................................................... 137
Zako(cid:276)czenie-zako(cid:276)czenie ...................................................................................... 138
Rozpocz(cid:266)cie-zako(cid:276)czenie ...................................................................................... 138
Definiowanie i zmienianie relacji ................................................................................. 138
Wyprzedzenie lub zw(cid:225)oka ............................................................................................. 142
Typy ogranicze(cid:276) ........................................................................................................... 149
Termin ostateczny ........................................................................................................ 153
Zak(cid:225)adka Uwagi ............................................................................................................ 154
Wstawianie hiper(cid:225)(cid:261)czy .................................................................................................. 156
Zadania cykliczne ......................................................................................................... 158
Zadania planowane r(cid:266)cznie ........................................................................................... 161
Zadania nieaktywne ...................................................................................................... 163
Kody struktury podzia(cid:225)u pracy (SPP — WBS) ............................................................. 164
Inspektor zada(cid:276) ............................................................................................................. 167
Kup książkęPoleć książkęSpis tre(cid:264)ci
5
Wyró(cid:298)nianie zmian ....................................................................................................... 168
Cofanie wielu operacji .................................................................................................. 169
O(cid:286) czasu ........................................................................................................................ 170
O czym warto pami(cid:266)ta(cid:252), tworz(cid:261)c harmonogram projektu w Microsoft Project 2013.
Lista kontrolna ........................................................................................................... 172
Rozdzia(cid:228) 5. Zarz(cid:241)dzanie zasobami .................................................................. 173
Definiowanie zasobów ................................................................................................. 173
Robocizna i sprz(cid:266)t — zasoby typu Praca ...................................................................... 177
Zasoby materia(cid:225)owe — zasoby typu Materia(cid:225) .............................................................. 178
Zasoby kosztowe — zasoby typu Koszt ....................................................................... 178
Zasoby ogólne .............................................................................................................. 179
Zasoby bud(cid:298)etowe ........................................................................................................ 180
Typy rezerwacji ............................................................................................................ 182
Wprowadzanie zasobów ............................................................................................... 183
Dost(cid:266)pno(cid:286)(cid:252) zasobów w czasie — uwzgl(cid:266)dnianie urlopów i przegl(cid:261)dów technicznych ..... 188
Zmienno(cid:286)(cid:252) stawek zasobów w czasie ........................................................................... 191
Zmienno(cid:286)(cid:252) stawek zasobów w zale(cid:298)no(cid:286)ci od wykonywanych zada(cid:276) ........................... 193
Definiowanie dodatkowych informacji o zasobach ...................................................... 193
Rozdzia(cid:228) 6. Przydzielanie zasobów do zada(cid:254) .................................................... 195
Pracoch(cid:225)onno(cid:286)(cid:252) zada(cid:276) ................................................................................................... 196
Obliczanie kosztów zada(cid:276) na podstawie kosztów zasobów .......................................... 200
Typy zada(cid:276) ................................................................................................................... 201
Zadania o sta(cid:225)ej pracy ............................................................................................. 202
Zadania o sta(cid:225)ej liczbie jednostek ........................................................................... 203
Zadania o sta(cid:225)ym czasie trwania ............................................................................. 203
Planowanie zada(cid:276) wed(cid:225)ug nak(cid:225)adu pracy ............................................................... 204
Definiowanie typów zada(cid:276) i opcji Wg nak(cid:225)adu pracy ............................................ 205
Przydzielanie pojedynczych i ró(cid:298)nych zasobów do jednego zadania ........................... 206
Przydzielanie ró(cid:298)nych ilo(cid:286)ci zasobów do ró(cid:298)nych zada(cid:276) ............................................. 209
Przydzielanie zasobów kosztowych .............................................................................. 211
Przydzielanie dodatkowych zasobów ........................................................................... 214
Zamienianie zasobów ................................................................................................... 215
Stosowanie tabel stawek kosztów ................................................................................. 217
Przydzielanie zasobów bud(cid:298)etowych ........................................................................... 218
Rozdzia(cid:228) 7. Optymalizacja projektu i rozwi(cid:241)zywanie problemów
z nadmiernym obci(cid:241)(cid:276)eniem zasobów ............................................. 221
Skracanie czasu trwania projektu i analiza (cid:286)cie(cid:298)ki krytycznej ...................................... 222
Najwcze(cid:286)niejsze i najpó(cid:296)niejsze daty rozpocz(cid:266)cia i zako(cid:276)czenia zada(cid:276) ...................... 226
Identyfikowanie przeci(cid:261)(cid:298)onych zasobów ..................................................................... 227
Arkusz zasobów i informacje o maksymalnym wykorzystaniu zasobów ............... 228
Identyfikowanie czasu i zada(cid:276), w których zasoby s(cid:261) przeci(cid:261)(cid:298)one .......................... 230
Rozwi(cid:261)zywanie konfliktów przydzia(cid:225)u zasobów — zasoby przeci(cid:261)(cid:298)one ..................... 233
Zamiana przydzielonych zasobów .......................................................................... 233
Definiowanie pracy w nadgodzinach ..................................................................... 233
Zatrudnianie nowych pracowników i delegowanie pracowników do projektu ....... 236
Przekazanie zada(cid:276) podwykonawcy ........................................................................ 236
Zmiana czasu pracy nad zadaniem ......................................................................... 236
Bilansowanie zasobów i przenoszenie zada(cid:276) na termin,
w którym s(cid:261) dost(cid:266)pne zasoby ............................................................................... 236
Rozk(cid:225)ad pracy zasobów .......................................................................................... 242
Kup książkęPoleć książkę6
MS Project 2013 i MS Project Server 2013
Rozdzia(cid:228) 8. Koszty projektu ............................................................................ 245
Szacowanie kosztów ..................................................................................................... 245
Typy kosztów ............................................................................................................... 246
Koszty zada(cid:276) — sta(cid:225)e, zmienne i ca(cid:225)kowite ................................................................. 247
Koszty zasobów ............................................................................................................ 249
Rozk(cid:225)ad kosztów w czasie ............................................................................................ 250
Skala czasu — prezentacja kosztów w uk(cid:225)adzie miesi(cid:266)cznym, tygodniowym itp. .......... 251
Informacje o kosztach w widoku Obci(cid:261)(cid:298)enie zadaniami ........................................ 255
Informacje o kosztach w widoku U(cid:298)ycie zasobu .................................................... 256
Ogólne informacje o kosztach — statystyka projektu .................................................. 257
Przep(cid:225)ywy gotówkowe — analiza danych o kosztach
w arkuszu kalkulacyjnym Microsoft Excel ................................................................ 257
Weryfikacja kosztów i bud(cid:298)etu projektu ...................................................................... 258
Rozdzia(cid:228) 9. Wprowadzanie i (cid:264)ledzenie warto(cid:264)ci rzeczywistych
— informacje o realizacji projektu ................................................. 261
Plan bazowy ................................................................................................................. 261
Co to jest plan bazowy? .......................................................................................... 262
Tworzenie planu bazowego .................................................................................... 262
Plan bazowy na wykresie Gantta ............................................................................ 265
Aktualizowanie planu bazowego ............................................................................ 266
Usuwanie planu bazowego ..................................................................................... 267
Przegl(cid:261)danie planu bazowego ................................................................................ 267
Kopiowanie planu bazowego — tworzenie migawek projektu .............................. 268
Do czego s(cid:225)u(cid:298)(cid:261) plany po(cid:286)rednie? .................................................................................. 268
Przeniesienie daty rozpocz(cid:266)cia projektu ....................................................................... 269
Przeniesienie daty rozpocz(cid:266)cia wybranych zada(cid:276) ........................................................ 270
Wprowadzanie danych rzeczywistych .......................................................................... 270
Wprowadzanie danych rzeczywistych na poziomie projektu ................................. 271
Wprowadzanie danych rzeczywistych o datach na poziomie zadania i zasobu ...... 272
Linie post(cid:266)pu .......................................................................................................... 277
Koszty rzeczywiste ....................................................................................................... 280
Rozdzia(cid:228) 10. Analiza odchyle(cid:254) i warto(cid:264)ci wypracowanej .................................... 283
Dlaczego analizowa(cid:252) odchylenia? ................................................................................ 283
Odchylenia terminów ................................................................................................... 284
Odchylenia kosztów ..................................................................................................... 287
Odchylenia kosztów dla zada(cid:276) ............................................................................... 287
Odchylenia kosztów dla zasobów ........................................................................... 290
Odchylenia pracy .......................................................................................................... 291
Porównywanie wersji projektu ............................................................................... 293
Warto(cid:286)(cid:252) wypracowana (Earned Value) ........................................................................ 294
Rozdzia(cid:228) 11. Wymiana danych pomi(cid:246)dzy projektami. Pula zasobów .................... 299
Korzystanie z tych samych zasobów w wielu projektach — pula zasobów .................. 300
Co to jest pula zasobów? Tworzenie puli ............................................................... 300
Korzystanie z zasobów dost(cid:266)pnych w puli ............................................................. 300
Dokonywanie zmian w puli i pliku wspó(cid:225)u(cid:298)ytkuj(cid:261)cym .......................................... 302
Przerywanie (cid:225)(cid:261)cza mi(cid:266)dzy pul(cid:261) zasobów a plikiem wspó(cid:225)u(cid:298)ytkuj(cid:261)cym ................. 303
(cid:224)(cid:261)czenie zada(cid:276) z ró(cid:298)nych projektów. Wstawianie jednego projektu do innego ............. 306
Kup książkęPoleć książkęSpis tre(cid:264)ci
7
Rozdzia(cid:228) 12. Wymiana informacji pomi(cid:246)dzy Microsoft Office Project 2013
a innymi aplikacjami ..................................................................... 311
Przekazywanie danych do innych aplikacji — eksport ................................................. 312
Programy do przegl(cid:261)dania eksportowanych danych — typy eksportowanych plików ..... 312
Definiowanie, które dane maj(cid:261) zosta(cid:252) wyeksportowane — mapy eksportu ........... 312
Pobieranie danych z innych aplikacji — import ........................................................... 318
Zapisywanie danych raportu wizualnego ...................................................................... 321
Zapisywanie danych w formacie Microsoft Access ...................................................... 324
Rozdzia(cid:228) 13. Analiza projektu ........................................................................... 325
Omówienie dost(cid:266)pnych raportów i korzystanie z nich ................................................. 325
Pulpity nawigacyjne ............................................................................................... 326
Zasoby .................................................................................................................... 327
Koszty .................................................................................................................... 327
W toku .................................................................................................................... 329
Tworzenie w(cid:225)asnych raportów ...................................................................................... 331
Rozdzia(cid:228) 14. Dostosowywanie programu do potrzeb u(cid:276)ytkownika ....................... 333
Pokazywanie informacji tylko o wybranych zasobach i zadaniach — filtry ................. 334
Autofiltry ................................................................................................................ 334
Stosowanie filtrów .................................................................................................. 337
Tworzenie i edytowanie filtrów .............................................................................. 338
Tworzenie i edytowanie grup ....................................................................................... 342
Wybieranie danych do wy(cid:286)wietlania — tabele ............................................................. 347
Tabele ..................................................................................................................... 347
Tworzenie i edytowanie tabel ................................................................................. 347
Tworzenie i edytowanie widoków ................................................................................ 351
Pola niestandardowe ..................................................................................................... 352
Typy pól ................................................................................................................. 353
Wybieranie warto(cid:286)ci ze zdefiniowanej przez u(cid:298)ytkownika listy rozwijanej ........... 354
Definiowanie formu(cid:225) (wzorów) do wyliczania warto(cid:286)ci ......................................... 355
Wy(cid:286)wietlanie zdefiniowanych przez u(cid:298)ytkownika wska(cid:296)ników graficznych ........ 359
Ustawianie wydruku i drukowanie ............................................................................... 361
Organizator ................................................................................................................... 364
Tworzenie w(cid:225)asnych raportów wizualnych ................................................................... 366
Rozdzia(cid:228) 15. Project Portfolio Management i Microsoft Project Server 2013
oraz Project Online — wprowadzenie ............................................. 373
Wst(cid:266)p, czyli co daje Microsoft Project Server 2013 i Project Online ........................... 374
Project Portfolio Management (PPM) i Enterprise Project Management (EPM) ............ 374
Microsoft Project Server 2013 (lub Project Online) ............................................... 375
Microsoft Project 2013 Professional ...................................................................... 378
Microsoft Project Web Access 2013 ...................................................................... 378
Pod(cid:225)(cid:261)czanie Microsoft Project 2013 Professional do Microsoft Project Server 2013 ... 378
Import istniej(cid:261)cych projektów do Project Server 2013 ................................................. 380
Import zasobów do Project Server 2013 ....................................................................... 383
Rozdzia(cid:228) 16. Microsoft Project Server 2013
— zarz(cid:241)dzanie inicjatywami i budowanie portfela projektów ........... 385
O wyborze projektów, które powinny by(cid:252) realizowane, i o budowaniu portfela .......... 386
Definiowanie czynników strategii ................................................................................ 386
Priorytetyzacja czynników strategii .............................................................................. 388
Przygotowanie do analizy portfela ............................................................................... 393
Kup książkęPoleć książkę8
MS Project 2013 i MS Project Server 2013
Wykonywanie analizy portfela — optymalny wybór projektów .................................. 395
Ocena korzy(cid:286)ci p(cid:225)yn(cid:261)cych z realizowanych projektów .......................................... 396
Ocena priorytetów projektów ................................................................................. 396
Analiza i modelowanie portfela — optymalny wybór projektów ........................... 397
Wspó(cid:225)zale(cid:298)no(cid:286)ci a analiza i modelowanie portfela ................................................ 400
Rozdzia(cid:228) 17. Microsoft Project Server 2013 dla kierownika projektu i programu ..... 401
Zg(cid:225)aszanie inicjatyw do oceny i realizacji .................................................................... 402
Tworzenie i modyfikowanie harmonogramu projektu .................................................. 403
Tworzenie i modyfikowanie harmonogramu z wykorzystaniem Project Web App ...... 403
Tworzenie i modyfikowanie harmonogramu zapisanego
na serwerze Microsoft Project Server 2013 z wykorzystaniem
aplikacji Microsoft Project 2013 Professional ......................................................... 405
Budowanie zale(cid:298)no(cid:286)ci pomi(cid:266)dzy projektami ................................................................ 408
Wykorzystanie projektów g(cid:225)ównych do budowania relacji pomi(cid:266)dzy projektami ...........409
Budowanie relacji pomi(cid:266)dzy zadaniami w ró(cid:298)nych projektach
bez wykorzystania projektów g(cid:225)ównych .............................................................. 411
Budowanie relacji pomi(cid:266)dzy projektami poprzez definiowanie
elementów dostarczanych .................................................................................... 413
Otwieranie, zapisywanie i publikowanie projektu ........................................................ 417
Budowanie zespo(cid:225)u z zasobów przedsi(cid:266)biorstwa ......................................................... 419
Budowanie planu zasobów ........................................................................................... 423
Zarz(cid:261)dzanie raportami o stanie ..................................................................................... 424
Tworzenie (cid:298)(cid:261)dania raportu o stanie ........................................................................ 424
(cid:285)ledzenie odpowiedzi na raport o stanie ................................................................ 425
Zarz(cid:261)dzanie aktualizacjami .......................................................................................... 426
Akceptacja aktualizacji ........................................................................................... 426
(cid:285)ledzenie historii akceptacji ................................................................................... 428
Definiowanie alertów ................................................................................................... 429
Definiowanie alertów dla siebie ............................................................................. 429
Definiowanie alertów dla swoich zasobów ............................................................ 430
Rozdzia(cid:228) 18. Microsoft Project Server 2013 dla uczestników projektów ........... 433
Przegl(cid:261)danie przydzia(cid:225)ów ............................................................................................. 434
Przegl(cid:261)danie informacji o przydzielonych zadaniach ................................................... 435
Aktualizowanie zada(cid:276) ................................................................................................... 436
Zg(cid:225)aszanie nowych zada(cid:276) ............................................................................................. 439
Dodawanie siebie do istniej(cid:261)cego zadania .................................................................... 440
Zadania zespo(cid:225)owe ....................................................................................................... 441
Delegowanie zada(cid:276) do innych osób .............................................................................. 442
Zarz(cid:261)dzanie grafikami .................................................................................................. 444
Przegl(cid:261)danie i raportowanie prac w grafiku ........................................................... 444
Zast(cid:266)pstwa w raportowaniu czasu pracy — pe(cid:225)nomocnicy .................................... 446
Raportowanie czasu administracyjnego i czasu wolnego ....................................... 448
Odpowiedzi na (cid:298)(cid:261)danie raportu o stanie ....................................................................... 449
Odpowiedzi na zamówiony raport o stanie ............................................................. 449
Tworzenie niezamawianego raportu o stanie .......................................................... 450
Przesy(cid:225)anie dokumentacji projektowej ......................................................................... 450
Zg(cid:225)aszanie ryzyka ......................................................................................................... 453
Zg(cid:225)aszanie problemów .................................................................................................. 454
Sprawdzanie problemów, czynników ryzyka i dokumentów projektu .......................... 456
Kup książkęPoleć książkęSpis tre(cid:264)ci
9
Rozdzia(cid:228) 19. Microsoft Project Server 2013
z perspektywy mened(cid:276)era portfela projektów i zasobów ................. 459
Zarz(cid:261)dzanie portfelem projektów i nie tylko ................................................................ 459
Strona Projekty ............................................................................................................. 460
Zasoby .......................................................................................................................... 462
Wy(cid:286)wietlanie przydzia(cid:225)ów zasobów ...................................................................... 464
Wy(cid:286)wietlanie dost(cid:266)pno(cid:286)ci zasobów ....................................................................... 465
Analizy biznesowe ........................................................................................................ 466
Widoki OData i Excel Services .............................................................................. 467
Raporty Reporting Services .................................................................................... 469
Pulpity mened(cid:298)erskie ............................................................................................. 470
Rozdzia(cid:228) 20. Microsoft Project Server 2013 — administrowanie merytoryczne ... 471
Zarz(cid:261)dzanie grafikami .................................................................................................. 472
Tworzenie grafików ............................................................................................... 472
Ustawienia grafików .............................................................................................. 473
Dodawanie kategorii czasu administracyjnego ............................................................. 476
Tworzenie zespo(cid:225)ów ..................................................................................................... 477
Niestandardowe pola .................................................................................................... 479
Kalendarze organizacji ................................................................................................. 481
Wymuszanie zaewidencjonowania ............................................................................... 482
Okresy obrachunkowe .................................................................................................. 483
Tworzenie widoków ..................................................................................................... 484
Tworzenie u(cid:298)ytkowników i zasobów ............................................................................ 487
Skorowidz .................................................................................... 491
Kup książkęPoleć książkę10
MS Project 2013 i MS Project Server 2013
Kup książkęPoleć książkęRozdzia(cid:228) 8.
Koszty projektu
Ten rozdzia(cid:225) jest po(cid:286)wi(cid:266)cony tematyce kosztów projektu. Przeanalizowano tu ró(cid:298)ne spo-
soby definiowania i przedstawiania kosztów oraz zaprezentowano wskazówki dotycz(cid:261)ce
tworzenia bud(cid:298)etu projektu.
Dzi(cid:266)ki lekturze tego rozdzia(cid:225)u dowiesz si(cid:266):
(cid:141) jak mo(cid:298)na przedstawi(cid:252) przep(cid:225)ywy gotówkowe dla projektu i na jakiej
podstawie s(cid:261) one prezentowane;
(cid:141) w jaki sposób analizowa(cid:252) rozk(cid:225)ad kosztów w czasie;
(cid:141) jakie typy kosztów mo(cid:298)na uwzgl(cid:266)dnia(cid:252) w Microsoft Project 2013;
(cid:141) jak przedstawia(cid:252) koszty z punktu widzenia zada(cid:276) i zasobów;
(cid:141) jak przegl(cid:261)da(cid:252) statystyki projektu, w szczególno(cid:286)ci te dotycz(cid:261)ce kosztów.
Szacowanie kosztów
Koszty zmienne projektu s(cid:261) wyliczane na podstawie czasu trwania zada(cid:276) i stawek zasobów
(w tym równie(cid:298) zasobów kosztowych). Oznacza to, (cid:298)e dok(cid:225)adno(cid:286)(cid:252) szacowa(cid:276) kosztów
zasobów i ilo(cid:286)ci potrzebnych zasobów oraz czasów trwania zada(cid:276) wp(cid:225)ywa na dok(cid:225)adno(cid:286)(cid:252)
szacowa(cid:276) kosztów ca(cid:225)ego projektu. Koszty sta(cid:225)e nie s(cid:261) wyliczane automatycznie przez
aplikacj(cid:266) Microsoft Project i musz(cid:261) zosta(cid:252) przypisane przez mened(cid:298)era do konkretnych
zada(cid:276).
Przy szacowaniu kosztów projektu mo(cid:298)na stosowa(cid:252) techniki cz(cid:266)(cid:286)ciowe podobne do
tych wykorzystywanych do szacowania czasu trwania projektu, np.:
(cid:141) Oceny parametryczne — te oceny bazuj(cid:261) na wcze(cid:286)niej stworzonym algorytmie
(ró(cid:298)nym, dla ró(cid:298)nych zada(cid:276)) pozwalajacym na wyliczenie kosztu, który b(cid:266)dzie
zale(cid:298)ny od innych parametrów (np. koszt malowania budynku b(cid:266)dzie zale(cid:298)a(cid:225)
od wielko(cid:286)ci powierzchni — podanej w metrach kwadratowych — jak(cid:261) nale(cid:298)y
Kup książkęPoleć książkę246
MS Project 2013 i MS Project Server 2013
pomalowa(cid:252), oraz liczby malarzy, przy za(cid:225)o(cid:298)eniu, (cid:298)e wiadomo, ile zajmuje
jednemu malarzowi pokrycie powierzchni 1 m2). Ta metoda jest standardowo
stosowana w aplikacji Microsoft Project do wyliczania kosztów zada(cid:276).
(cid:141) Oceny eksperckie — osoby posiadajace odpowiednie do(cid:286)wiadczenie oraz wiedz(cid:266)
wyniesione z innych projektów mog(cid:261) dokona(cid:252) oceny i weryfikacji kosztów
poszczególnych zada(cid:276) i poda(cid:252) je kierownikowi projektu lub osobie oddelegowanej
do wykonania wycen projektu. Te oceny wymagaj(cid:261) du(cid:298)ej wiedzy specjalistycznej.
(cid:141) Oceny na podstawie analogii — te oceny opieraj(cid:261) si(cid:266) na informacjach z innych
projektów, w których zosta(cid:225)y wykonane te same lub podobne zadania. Te oceny
s(cid:261) obarczone du(cid:298)ym ryzykiem co do jako(cid:286)ci szacowa(cid:276),
(cid:141) Decyzje i oceny grupowe — te oceny bazuj(cid:261) na opiniach wielu osób (opiniach
zebranych np. za pomoc(cid:261) tzw. technik delfickich, burzy mózgów itp.), które to
s(cid:261)dy nast(cid:266)pnie poddaje si(cid:266) odpowiedniej analizie w celu wy(cid:225)onienia ostatecznego
rezultatu.
(cid:141) Analiza rezerw (buforów), jakie powinny zosta(cid:252) uwzgl(cid:266)dnione przy szacowaniach
— ta technika pozwala na uwzglednienie kosztów, które s(cid:261) pozornie
nieprzewidywalne. Zazwyczaja bufor wyliczany jest jako warto(cid:286)(cid:252) procentowa
kosztów mo(cid:298)liwych do precyzyjnego oszacowania.
(cid:141) Szacowanie kosztów jako(cid:286)ci i zapewnienia jako(cid:286)ci — koszty jako(cid:286)ci i zapewnienia
jako(cid:286)ci powinny by(cid:252) uwzgl(cid:266)dnione w projekcie w sposób zgodny z zasadami
danej organizacji i zasadami wyznaczonymi przez kierownika projektu
Typy kosztów
W ka(cid:298)dym przedsi(cid:266)wzi(cid:266)ciu mo(cid:298)na podzieli(cid:252) koszty na koszty zmienne i koszty sta(cid:225)e. Te
pierwsze zale(cid:298)(cid:261) od wielu czynników, takich jak: stawki godzinowe poszczególnych zaso-
bów, czas trwania zada(cid:276), liczba wykorzystywanych zasobów itp. Te drugie s(cid:261) w zasadzie od
tych czynników niezale(cid:298)ne. Przyk(cid:225)adowym kosztem sta(cid:225)ym jest koszt zakupu komputera na
potrzeby projektu. W tym przypadku cena komputera jest sta(cid:225)a i nie zale(cid:298)y od czasu
trwania projektu ani od liczby godzin wykorzystywania komputera. Innym kosztem
sta(cid:225)ym mo(cid:298)e by(cid:252) koszt administracyjnej obs(cid:225)ugi budowy (ksi(cid:266)gowo(cid:286)(cid:252), kadry itp.). Jest on
w zasadzie sta(cid:225)y, bez wzgl(cid:266)du na np. wielko(cid:286)(cid:252) czy czas trwania budowy. Koszt zmienny
mo(cid:298)e zale(cid:298)e(cid:252) m.in. od czasu trwania zadania. Je(cid:298)eli np. ustalisz dla (cid:286)lusarza stawk(cid:266) za
godzin(cid:266), to im d(cid:225)u(cid:298)ej b(cid:266)dzie on pracowa(cid:225), tym wi(cid:266)cej b(cid:266)dziesz musia(cid:225) mu zap(cid:225)aci(cid:252). Koszt
ca(cid:225)kowity zadania jest sum(cid:261) kosztu zmiennego i kosztu sta(cid:225)ego danego zadania.
W Microsoft Project 2013 koszty zmienne projektu s(cid:261) wyliczane na podstawie czasu trwania
zada(cid:276) i stawek zasobów (w tym równie(cid:298) zasobów kosztowych). Koszty sta(cid:225)e musz(cid:261) nato-
miast zosta(cid:252) przypisane przez mened(cid:298)era do konkretnych zada(cid:276).
Microsoft Project 2013 mo(cid:298)e ró(cid:298)nie przedstawia(cid:252) koszty projektu, bior(cid:261)c jako punkt
odniesienia zadania lub zasoby. W tym pierwszym przypadku s(cid:261) zaprezentowane koszty
poszczególnych zada(cid:276) — czyli dla ka(cid:298)dego zadania zliczane s(cid:261) koszty wszystkich przy-
dzielonych do niego zasobów. Mo(cid:298)na tutaj (cid:225)atwo okre(cid:286)li(cid:252), ile kosztuje przewiezienie
Kup książkęPoleć książkęRozdzia(cid:228) 8. (cid:105) Koszty projektu
247
towaru z Gda(cid:276)ska do Zakopanego lub wdro(cid:298)enie systemu informatycznego. W drugim
przypadku przedstawione s(cid:261) ca(cid:225)kowite koszty zasobów wynikaj(cid:261)ce z wykorzystania danych
zasobów we wszystkich zadaniach. Mo(cid:298)na zatem okre(cid:286)li(cid:252) np. koszt wykorzystania zaso-
bu o nazwie Informatyk w ca(cid:225)ym projekcie.
Koszty zada(cid:254)
— sta(cid:228)e, zmienne i ca(cid:228)kowite
Koszty sta(cid:225)e s(cid:261) ustalane przez u(cid:298)ytkownika indywidualnie dla ka(cid:298)dego zadania. U(cid:298)ytkownik
mo(cid:298)e przypisa(cid:252) koszty sta(cid:225)e zarówno do zada(cid:276) sumarycznych, jak i podrz(cid:266)dnych. Koszty
zmienne i ca(cid:225)kowite zadania sumarycznego s(cid:261) sum(cid:261) kosztów zmiennych i ca(cid:225)kowitych za-
da(cid:276) podrz(cid:266)dnych. Koszty sta(cid:225)e zadania sumarycznego nie s(cid:261) sum(cid:261) kosztów sta(cid:225)ych zada(cid:276)
podrz(cid:266)dnych. Koszt ca(cid:225)kowity zadania sumarycznego jest sum(cid:261) kosztów ca(cid:225)kowitych
zada(cid:276) podrz(cid:266)dnych i kosztu sta(cid:225)ego danego zadania sumarycznego.
Proponuj(cid:266) rozwa(cid:298)y(cid:252) sytuacj(cid:266) przedstawion(cid:261) na rysunku 8.1.
Rysunek 8.1. Koszt sta(cid:225)y zadania sumarycznego
Zadanie sumaryczne Analiza ofert sk(cid:225)ada si(cid:266) z trzech zada(cid:276) podrz(cid:266)dnych. Z ka(cid:298)dym za-
daniem podrz(cid:266)dnym jest zwi(cid:261)zany koszt zmienny. Wynika to z czasów trwania poszcze-
gólnych zada(cid:276) i przydzielonych do nich stawek zasobów. Tylko jedno zadanie podrz(cid:266)dne
— Opracowanie zestawienia z wyników ankiet — ma przypisany koszt sta(cid:225)y. Koszt sta(cid:225)y
zadania sumarycznego Analiza ofert wynosi 100 z(cid:225) i nie zosta(cid:225) wyliczony na podstawie
kosztów sta(cid:225)ych zada(cid:276) podrz(cid:266)dnych, tylko bezpo(cid:286)rednio zdefiniowany przez kierownika
projektu. Koszt ca(cid:225)kowity (kolumna Koszt) zadania sumarycznego jest sum(cid:261) kosztów
ca(cid:225)kowitych zada(cid:276) podrz(cid:266)dnych (1110 z(cid:225)) i kosztu sta(cid:225)ego zadania sumarycznego (100 z(cid:225)),
co w rezultacie daje kwot(cid:266) 1210 z(cid:225). W analogiczny sposób jest wyliczany koszt ca(cid:225)ko-
wity jakiegokolwiek zadania sumarycznego.
Koszty sta(cid:225)e i ca(cid:225)kowite zada(cid:276) mog(cid:261) by(cid:252) przedstawione w widoku Wykres Gantta. Poka-
zanie kosztów sta(cid:225)ych jest mo(cid:298)liwe poprzez wy(cid:286)wietlenie tabeli Koszt (aby to zrobi(cid:252),
nale(cid:298)y po wy(cid:286)wietleniu widoku Wykres Gantta wybra(cid:252) z karty Widok polecenie Tabela,
a nast(cid:266)pnie Koszt) lub poprzez wstawienie dwóch kolumn (Koszt sta(cid:225)y i Koszt). Defi-
niowanie kosztów sta(cid:225)ych odbywa si(cid:266) przez wprowadzenie w tej kolumnie (cid:298)(cid:261)da-
nych warto(cid:286)ci.
Mo(cid:298)liwa jest tak(cid:298)e modyfikacja przez kierownika projektu warto(cid:286)ci kosztu ca(cid:225)kowitego.
W przypadku zdefiniowania przez kierownika projektu kosztu ca(cid:225)kowitego Microsoft
Project 2013 automatycznie wyliczy koszt sta(cid:225)y. Koszt sta(cid:225)y b(cid:266)dzie wtedy ró(cid:298)nic(cid:261) kosztu
Kup książkęPoleć książkę248
MS Project 2013 i MS Project Server 2013
ca(cid:225)kowitego i kosztu zmiennego danego zadania. Je(cid:298)eli np. koszty zmienne danego zadania
wynosz(cid:261) 1000 z(cid:225), a u(cid:298)ytkownik w kolumnie Koszt ca(cid:225)kowity wpisze koszt 1500 z(cid:273), Micro-
soft Project 2013 uzna, (cid:298)e dodatkowa kwota 500 z(cid:225) jest kosztem sta(cid:225)ym, i umie(cid:286)ci t(cid:266) war-
to(cid:286)(cid:252) w kolumnie Koszt sta(cid:225)y.
(cid:231)wiczenie 8.1.
Przypisz koszty sta(cid:225)e do wybranych zada(cid:276).
Je(cid:276)eli nie uko(cid:254)czy(cid:228)e(cid:264) prawid(cid:228)owo poprzedniego (cid:232)wiczenia, do wykonania tego potrzeb-
ny b(cid:246)dzie plik 7_7.mpp, który wraz z innymi materia(cid:228)ami dotycz(cid:241)cymi ksi(cid:241)(cid:276)ki udo-
st(cid:246)pniony jest pod adresem: ftp://ftp.helion.pl/przyklady/pro13e.zip. Otwórz ten
plik i wykonaj poni(cid:276)sze (cid:232)wiczenie.
Informacje o kosztach sta(cid:225)ych wybranych zada(cid:276) przedstawia tabela 8.1.
Tabela 8.1 zawiera zarówno koszty sta(cid:228)e, jak i ca(cid:228)kowite wybranych zada(cid:254). Porównaj
swoje informacje o kosztach ca(cid:228)kowitych z informacjami z powy(cid:276)szej tabeli po uko(cid:254)-
czeniu tego (cid:232)wiczenia. Dopiero po wprowadzeniu wszystkich kosztów sta(cid:228)ych wyniki
b(cid:246)d(cid:241) zgodne z powy(cid:276)sz(cid:241) tabel(cid:241).
Tabela 8.1. Koszty sta(cid:225)e i ca(cid:225)kowite poszczególnych zada(cid:276)
Opracowanie i rozes(cid:225)anie ankiet.
Opracowanie zestawienia z wyników ankiet.
Przygotowanie tre(cid:286)ci zapytania ofertowego i rozes(cid:225)anie zapyta(cid:276) do potencjalnych
wykonawców.
Udzielenie odpowiedzi na pytania wykonawców.
Podpisanie umowy.
Koszt sta(cid:228)y
100,00 z(cid:225)
150,00 z(cid:225)
350,00 z(cid:225)
150,00 z(cid:225)
600,00 z(cid:225)
300,00 z(cid:225)
1500,00 z(cid:225)
350,00 z(cid:225)
500,00 z(cid:225)
200,00 z(cid:225)
300,00 z(cid:225)
Id. Nazwa zadania
3
4
7
8
11
15 Odbiór zezwole(cid:276).
30 Odbiór budynku.
33
38
39
45
Stworzenie planu przeprowadzki.
Pakowanie i demonta(cid:298).
Za(cid:225)adunek i transport.
Rozpakowanie i ustawianie wyposa(cid:298)enia.
Aby przypisa(cid:252) koszty sta(cid:225)e do wybranych zada(cid:276), nale(cid:298)y:
1. Z karty Widok wybra(cid:252) polecenie Wykres Gantta.
2. W menu Widok wybra(cid:252) polecenie Tabele, a nast(cid:266)pnie Koszt.
3. Klikn(cid:261)(cid:252) w kolumnie Koszt sta(cid:225)y, w wierszu z zadaniem Opracowanie i rozes(cid:225)anie
ankiet.
4. Wpisa(cid:252) warto(cid:286)(cid:252) 100 i potwierdzi(cid:252) klawiszem Enter.
Kup książkęPoleć książkęRozdzia(cid:228) 8. (cid:105) Koszty projektu
249
5. Zastosowa(cid:252) analogiczne procedury i przypisa(cid:252) koszty sta(cid:225)e do pozosta(cid:225)ych
zada(cid:276), wprowadzaj(cid:261)c warto(cid:286)ci podane w tabeli 8.1.
Plik 8_1.mpp zawieraj(cid:241)cy wynik tego (cid:232)wiczenia jest udost(cid:246)pniony wraz z innymi mate-
ria(cid:228)ami dotycz(cid:241)cymi ksi(cid:241)(cid:276)ki pod adresem: ftp://ftp.helion.pl/przyklady/pro13e.zip.
Po wy(cid:286)wietleniu tabeli Koszty widoczna jest kolumna Naliczanie kosztu sta(cid:225)ego. Mo(cid:298)na
w niej umie(cid:286)ci(cid:252) warto(cid:286)ci: Rozp., Proporcjonalnie, Na ko(cid:276)cu. Okre(cid:286)laj(cid:261) one, w jaki sposób
powinien by(cid:252) naliczany koszt sta(cid:225)y. Ma to szczególnie istotne znaczenie w sytuacji, kiedy
b(cid:266)dziesz sprawdza(cid:225) roz(cid:225)o(cid:298)enie kosztów w zadanych przedzia(cid:225)ach czasowych lub przy-
gotowywa(cid:225) przelew z p(cid:225)atno(cid:286)ciami przypadaj(cid:261)cymi na okre(cid:286)lony tydzie(cid:276). Naliczanie na
pocz(cid:261)tku zadania (Rozp.) oznacza, (cid:298)e ca(cid:225)y koszt sta(cid:225)y dla danego zadania zostanie zapisany
jako koszt, który zaistnia(cid:225) w dniu rozpocz(cid:266)cia tego zadania. Je(cid:298)eli zadanie rozpocz(cid:266)(cid:225)o
si(cid:266) np. 1 marca 2016 r. i zako(cid:276)czy(cid:225)o si(cid:266) 30 czerwca oraz przypisany zosta(cid:225) do niego koszt
sta(cid:225)y 2000 z(cid:225), to przy wy(cid:286)wietlaniu widoku o wydatkach w poszczególnych dniach b(cid:266)dzie
mo(cid:298)na zobaczy(cid:252), (cid:298)e ten koszt przypada na 1 marca 2016 r. Naliczanie na ko(cid:276)cu zadania
oznacza, (cid:298)e ca(cid:225)y koszt sta(cid:225)y dla danego zadania zostanie zapisany jako koszt, który
zaistnia(cid:225) w dniu zako(cid:276)czenia zadania. Je(cid:298)eli zadanie rozpocz(cid:266)(cid:225)o si(cid:266) np. 1 marca 2016 r.
i zako(cid:276)czy(cid:225)o si(cid:266) 30 czerwca oraz przypisany zosta(cid:225) do niego koszt sta(cid:225)y 2000 z(cid:225), to przy
wy(cid:286)wietlaniu widoku o wydatkach w poszczególnych dniach b(cid:266)dzie mo(cid:298)na zobaczy(cid:252),
(cid:298)e koszt ten przypada na 30 czerwca 2016 r. W przypadku wyboru opcji Proporcjonalnie
koszt ka(cid:298)dego dnia trwania zadania b(cid:266)dzie wynika(cid:225) z roz(cid:225)o(cid:298)enia kosztu sta(cid:225)ego danego za-
dania na ca(cid:225)y czas jego trwania. Je(cid:298)eli zadanie rozpocz(cid:266)(cid:225)o si(cid:266) 1 marca 2016 r. i zako(cid:276)czy(cid:225)o
si(cid:266) 30 czerwca oraz przypisany zosta(cid:225) do niego koszt sta(cid:225)y 2000 z(cid:225), to przy wy(cid:286)wietlaniu
widoku o wydatkach w poszczególnych dniach b(cid:266)dzie mo(cid:298)na zobaczy(cid:252), (cid:298)e ten koszt jest
równomiernie roz(cid:225)o(cid:298)ony na wszystkie dni robocze od 1 marca 2016 r. do 30 czerwca 2016 r.
Przedstawiaj(cid:261)c tabel(cid:266) Koszty w widoku Wykres Gantta, pokazujesz wysoko(cid:286)(cid:252) kosztów
wykonania poszczególnych zada(cid:276).
Koszty zasobów
Ka(cid:298)dy zasób pracuj(cid:261)cy w projekcie ma okre(cid:286)lone stawki. W miar(cid:266) wykonywania kolejnych
prac generowane s(cid:261) kolejne koszty zwi(cid:261)zane z wykorzystaniem okre(cid:286)lonych zasobów.
W widoku Arkusz zasobów mo(cid:298)na zapozna(cid:252) si(cid:266) z informacjami o kosztach ca(cid:225)kowitych
wynikaj(cid:261)cych z u(cid:298)ywania dost(cid:266)pnych zasobów. Te informacje s(cid:261) dost(cid:266)pne w tabeli Koszty,
która b(cid:266)dzie wy(cid:286)wietlona po wybraniu z karty Widok polecenia Tabela, a nast(cid:266)pnie Koszty.
(cid:231)wiczenie 8.2.
Wy(cid:286)wietl informacje o kosztach ca(cid:225)kowitych wynikaj(cid:261)cych z wykorzystywania poszcze-
gólnych zasobów.
Kup książkęPoleć książkę250
MS Project 2013 i MS Project Server 2013
Je(cid:276)eli nie uko(cid:254)czy(cid:228)e(cid:264) prawid(cid:228)owo poprzedniego (cid:232)wiczenia, do wykonania tego potrzebny
b(cid:246)dzie plik 8_1.mpp, który wraz z innymi materia(cid:228)ami dotycz(cid:241)cymi ksi(cid:241)(cid:276)ki udost(cid:246)pniony
jest pod adresem: ftp://ftp.helion.pl/przyklady/pro13e.zip. Otwórz ten plik i wykonaj
poni(cid:276)sze (cid:232)wiczenie.
Aby wy(cid:286)wietli(cid:252) informacje o kosztach ca(cid:225)kowitych wynikaj(cid:261)cych z wykorzystywania po-
szczególnych zasobów, nale(cid:298)y:
1. Z karty Widok wybra(cid:252) w sekcji Widoki zasobów polecenie Arkusz zasobów.
2. Z karty Widok wybra(cid:252) polecenie Tabele, a nast(cid:266)pnie Koszt.
Plik 8_2.mpp zawieraj(cid:241)cy wynik tego (cid:232)wiczenia jest udost(cid:246)pniony wraz z innymi mate-
ria(cid:228)ami dotycz(cid:241)cymi ksi(cid:241)(cid:276)ki pod adresem: ftp://ftp.helion.pl/przyklady/pro13e.zip.
Rezultat tego (cid:252)wiczenia przedstawia rysunek 8.2.
Rysunek 8.2.
Informacje
o kosztach
poszczególnych
zasobów
Informacje o kosztach zwi(cid:261)zanych z danymi zasobami s(cid:261) przedstawione w kolumnie Koszt.
Pozosta(cid:225)e kolumny s(cid:261) omówione w kolejnych rozdzia(cid:225)ach.
Rozk(cid:228)ad kosztów w czasie
Widoki Obci(cid:261)(cid:298)enie zasobów i Obci(cid:261)(cid:298)enie zadaniami pozwalaj(cid:261) na przedstawienie
informacji o roz(cid:225)o(cid:298)eniu kosztów w czasie. W ten sposób mo(cid:298)na si(cid:266) dowiedzie(cid:252), jak wyso-
kie koszty wyst(cid:261)pi(cid:261) w poszczególnych dniach, tygodniach, miesi(cid:261)cach lub innych jed-
nostkach czasu. Te widoki przedstawiaj(cid:261) zasoby i zadania. W widoku Obci(cid:261)(cid:298)enie zasobów
pokazano zasoby i zadania, do których s(cid:261) one przydzielone. W widoku Obci(cid:261)(cid:298)enie zada-
niami podano zadania i przydzielone do nich zasoby.
Kup książkęPoleć książkęRozdzia(cid:228) 8. (cid:105) Koszty projektu
251
Skala czasu — prezentacja kosztów
w uk(cid:228)adzie miesi(cid:246)cznym, tygodniowym itp.
W widokach Wykres Gantta, Obci(cid:261)(cid:298)enie zadaniami i U(cid:298)ycie zasobów dane mog(cid:261) by(cid:252) pre-
zentowane w ró(cid:298)nych skalach czasu, tzn. mog(cid:261) obejmowa(cid:252) ró(cid:298)ne przedzia(cid:225)y czasowe.
Przyk(cid:225)adowo na rysunku 8.3 wida(cid:252) skal(cid:266) czasu w podziale na dni tygodnia. Gdyby chcie(cid:252)
w tej skali ogl(cid:261)da(cid:252) informacje o kosztach, to mo(cid:298)na si(cid:266) dowiedzie(cid:252), jakie koszty zostan(cid:261)
poniesione w poszczególnych dniach. Gdyby ta skala by(cid:225)a przedstawiona w podziale
na tygodnie, mo(cid:298)na by zobaczy(cid:252), jakie koszty by(cid:225)yby poniesione w poszczególnych ty-
godniach.
Rysunek 8.3.
Skala czasu
Dok(cid:225)adno(cid:286)(cid:252) skali czasu mo(cid:298)na ustala(cid:252) za pomoc(cid:261) ikon Powi(cid:266)ksz i Pomniejsz (rysu-
nek 8.4), widocznych w prawym dolnym rogu ekranu.
Rysunek 8.4.
Ikony Powi(cid:266)ksz i Pomniejsz
Skala czasu sk(cid:225)ada si(cid:266) z trzech warstw, które mog(cid:261) by(cid:252) pokazane lub ukryte. Na warstwach
skali czasu mog(cid:261) by(cid:252) wy(cid:286)wietlane lata, pó(cid:225)rocza, kwarta(cid:225)y, miesi(cid:261)ce, dekady, tygodnie,
dni, godziny i minuty. Przy czym na warstwie ni(cid:298)szej mog(cid:261) by(cid:252) wy(cid:286)wietlane okresy nie
d(cid:225)u(cid:298)sze ni(cid:298) na warstwie wy(cid:298)szej. Je(cid:298)eli np. warstwa (cid:286)rodkowa przedstawia tygodnie, war-
stwa dolna mo(cid:298)e prezentowa(cid:252) tygodnie, dni, godziny i minuty, ale nie mo(cid:298)e obrazowa(cid:252)
miesi(cid:266)cy. Domy(cid:286)lnie na górnej warstwie s(cid:261) wy(cid:286)wietlane miesi(cid:261)ce, na (cid:286)rodkowej równie(cid:298)
miesi(cid:261)ce, a na dolnej dni.
Dok(cid:225)adno(cid:286)(cid:252) skali czasu mo(cid:298)na tak(cid:298)e ustala(cid:252) w oknie dialogowym Skala czasu. Aby wy-
wo(cid:225)a(cid:252) okno dialogowe Skala czasu, nale(cid:298)y na karcie Widok wybra(cid:252) w sekcji powi(cid:266)kszenie
polecenie Skala czasu, a nast(cid:266)pnie ponownie Skala czasu… (rysunek 8.5).
Rysunek 8.5.
Skala czasu
Kup książkęPoleć książkę252
MS Project 2013 i MS Project Server 2013
Skal(cid:246) czasu nale(cid:276)y ustala(cid:232) osobno dla ka(cid:276)dego widoku, gdy(cid:276) ka(cid:276)dy widok osobno za-
pami(cid:246)tuje to ustawienie.
W(cid:228)a(cid:264)ciwo(cid:264)ci skali czasu mo(cid:276)na definiowa(cid:232) tylko w widokach, w których jest ona
widoczna. Nie mo(cid:276)na tego robi(cid:232) np. w widoku Diagram sieciowy, gdy(cid:276) skala czasu
w nim nie wyst(cid:246)puje.
Okno dialogowe Skala czasu sk(cid:225)ada si(cid:266) z czterech zak(cid:225)adek: Warstwa górna, Warstwa
(cid:286)rodkowa, Warstwa dolna i Czas wolny. Zanim b(cid:266)dzie mo(cid:298)na definiowa(cid:252) w(cid:225)a(cid:286)ciwo(cid:286)ci po-
szczególnych zak(cid:225)adek, trzeba zadecydowa(cid:252), które warstwy maj(cid:261) by(cid:252) widoczne. Mo(cid:298)e by(cid:252)
widoczna jedna ((cid:286)rodkowa), dwie ((cid:286)rodkowa i dolna) lub trzy warstwy (górna, (cid:286)rodkowa
i dolna). Je(cid:298)eli wybierzesz opcj(cid:266), która nie pokazuje górnej warstwy, nie b(cid:266)dziesz móg(cid:225) de-
finiowa(cid:252) warto(cid:286)ci w zak(cid:225)adce Warstwa górna. Podobnie: je(cid:298)eli nie b(cid:266)dzie pokazana war-
stwa dolna, nie b(cid:266)dziesz móg(cid:225) definiowa(cid:252) warto(cid:286)ci w zak(cid:225)adce Warstwa dolna.
Przyk(cid:225)adowy widok zak(cid:225)adki Warstwa (cid:286)rodkowa przedstawia rysunek 8.6.
Rysunek 8.6.
Zak(cid:225)adka
Warstwa (cid:286)rodkowa
Na zak(cid:225)adkach Warstwa górna, Warstwa (cid:286)rodkowa lub Warstwa dolna trzeba poda(cid:252)
nast(cid:266)puj(cid:261)ce parametry:
(cid:141) Jednostki — okre(cid:286)la, w jakich przedzia(cid:225)ach czasowych maj(cid:261) by(cid:252) przedstawiane
dane. Mo(cid:298)na tu wybra(cid:252): lata, pó(cid:225)rocza, kwarta(cid:225)y, miesi(cid:261)ce, dekady, tygodnie,
dni, godziny i minuty.
(cid:141) Liczba — okre(cid:286)la liczb(cid:266) jednostek w danym przedziale. Je(cid:298)eli np. w pozycji
Jednostki wybrano Tygodnie, a w pozycji Liczba wpisano 2, przedzia(cid:225) czasowy
b(cid:266)dzie obejmowa(cid:225) 2 tygodnie.
(cid:141) Etykiety — okre(cid:286)la sposób pokazywania daty na danej warstwie.
(cid:141) Odcinki po(cid:286)rednie — okre(cid:286)la, czy na danej skali maj(cid:261) by(cid:252) widoczne linie
rozdzielaj(cid:261)ce poszczególne przedzia(cid:225)y czasu.
(cid:141) Wyrównanie — okre(cid:286)la, jak maj(cid:261) by(cid:252) wyrównane daty opisuj(cid:261)ce dan(cid:261) warstw(cid:266).
(cid:141) Separator skali — okre(cid:286)la, czy pomi(cid:266)dzy warstwami ma by(cid:252) widoczna linia
podzia(cid:225)u.
Kup książkęPoleć książkęRozdzia(cid:228) 8. (cid:105) Koszty projektu
253
(cid:141) Rozmiar — okre(cid:286)la, ile przedzia(cid:225)ów czasu ma si(cid:266) mie(cid:286)ci(cid:252) na wykresie.
Definiuj(cid:261)c parametry zawarte na zak(cid:225)adce Czas wolny, okre(cid:286)la si(cid:266), w jaki sposób Microsoft
Project 2013 ma wyró(cid:298)nia(cid:252) dni wolne od pracy.
(cid:231)wiczenie 8.3.
Zdefiniuj parametry skali czasu dla widoku Obci(cid:261)(cid:298)enie zadaniami.
Je(cid:276)eli nie uko(cid:254)czy(cid:228)e(cid:264) prawid(cid:228)owo poprzedniego (cid:232)wiczenia, do wykonania tego potrzebny
b(cid:246)dzie plik 8_2.mpp, który wraz z innymi materia(cid:228)ami dotycz(cid:241)cymi ksi(cid:241)(cid:276)ki udo-
st(cid:246)pniony jest pod adresem: ftp://ftp.helion.pl/przyklady/pro13e.zip. Otwórz ten plik
i wykonaj poni(cid:276)sze (cid:232)wiczenie.
W widoku Obci(cid:261)(cid:298)enie zadaniami powinny by(cid:252) widoczne dwie warstwy: (cid:286)rodkowa i dolna.
W warstwie (cid:286)rodkowej maj(cid:261) by(cid:252) widoczne poszczególne tygodnie, a w warstwie dolnej
dni. W ten sposób na skali czasu widoczne b(cid:266)d(cid:261) informacje o wybranych parametrach
w uk(cid:225)adzie dziennym.
Aby zdefiniowa(cid:252) parametry Skali czasu dla widoku Obci(cid:261)(cid:298)enie zadaniami, nale(cid:298)y:
1. Z karty Widok wybra(cid:252) polecenie Obci(cid:261)(cid:298)enie zadaniami.
2. Z karty Widok wybra(cid:252) w sekcji Powi(cid:266)kszenie polecenie Skala czasu, a nast(cid:266)pnie
ponownie Skala czasu.
3. Przej(cid:286)(cid:252) do zak(cid:225)adki Warstwa (cid:286)rodkowa.
4. W polu Poka(cid:298) wybra(cid:252) opcj(cid:266) Dwie warstwy ((cid:286)rodkowa, dolna).
5. Zdefiniowa(cid:252) pozosta(cid:225)e parametry, jak przedstawia rysunek 8.7.
Rysunek 8.7.
Zak(cid:225)adka
Warstwa (cid:286)rodkowa
W polu Etykieta mo(cid:276)esz widzie(cid:232) inn(cid:241) dat(cid:246) ni(cid:276) 2009 stycznia 26. Nie jest to jednak
istotne. Najwa(cid:276)niejsze, (cid:276)eby najpierw by(cid:228) zapisany rok w formacie czterocyfrowym,
a potem pe(cid:228)na nazwa miesi(cid:241)ca i dzie(cid:254).
Kup książkęPoleć książkę254
MS Project 2013 i MS Project Server 2013
6. Przej(cid:286)(cid:252) do zak(cid:225)adki Warstwa dolna i wpisa(cid:252) w niej parametry zgodnie
z informacjami podanymi na rysunku 8.8.
Rysunek 8.8.
Zak(cid:225)adka
Warstwa dolna
7. Przej(cid:286)(cid:252) do zak(cid:225)adki Czas wolny i zdefiniowa(cid:252) wszystkie parametry zgodnie
z informacjami podanymi na rysunku 8.9.
Rysunek 8.9.
Zak(cid:225)adka Czas wolny
8. Potwierdzi(cid:252) ustawienia przyciskiem OK.
Plik 8_3.mpp zawieraj(cid:241)cy wynik tego (cid:232)wiczenia jest udost(cid:246)pniony wraz z innymi mate-
ria(cid:228)ami dotycz(cid:241)cymi ksi(cid:241)(cid:276)ki pod adresem: ftp://ftp.helion.pl/przyklady/pro13e.zip.
Po wykonaniu tego (cid:252)wiczenia skala czasu powinna wygl(cid:261)da(cid:252) tak jak na rysunku 8.10.
Rysunek 8.10.
Zdefiniowana
skala czasu
Kup książkęPoleć książkęRozdzia(cid:228) 8. (cid:105) Koszty projektu
255
Informacje o kosztach
w widoku Obci(cid:241)(cid:276)enie zadaniami
Widok Obci(cid:261)(cid:298)enie zadaniami pozwala na uzyskanie informacji o kosztach poszczegól-
nych zada(cid:276). Jest to mo(cid:298)liwe dzi(cid:266)ki kolumnie Koszt dost(cid:266)pnej w tym widoku. Ponadto
w prawej cz(cid:266)(cid:286)ci ekranu mo(cid:298)na prze(cid:286)ledzi(cid:252), jak rozk(cid:225)adaj(cid:261) si(cid:266) koszty zada(cid:276) na poszcze-
gólne miesi(cid:261)ce, tygodnie, dni lub inne jednostki czasu — w zale(cid:298)no(cid:286)ci od tego, jak zo-
sta(cid:225)y ustalone parametry skali czasu. Mo(cid:298)na nie tylko (cid:286)ledzi(cid:252) koszty danych zada(cid:276), ale
równie(cid:298) zobaczy(cid:252) koszty w rozbiciu na zasoby wykonuj(cid:261)ce te zadania.
Aby mo(cid:298)liwe by(cid:225)o prze(cid:286)ledzenie kosztów w podziale na okre(cid:286)lone jednostki czasu,
nale(cid:298)y pokaza(cid:252) w prawej cz(cid:266)(cid:286)ci widoku wiersz Koszt dla ka(cid:298)dego zadania i wykonuj(cid:261)ce-
go je zaso
Pobierz darmowy fragment (pdf)