Darmowy fragment publikacji:
Microsoft® SharePoint® 2010:
Rozwiązania oparte
na chmurze
Phillip Wicklund
przekład Leszek Biolik
APN Promise, Warszawa 2012
##7#52#aSUZPUk1BVC1WaXJ0dWFsbw==
Microsoft® SharePoint® 2010: Rozwiązania oparte na chmurze
© 2012 APN PROMISE SA
Authorized Polish translation of English edition of
Microsoft® SharePoint® 2010: Deploying Cloud-Based Solutions ISBN: 978-0-7356-6210-0
Copyright © 2011 by Phillip Wicklund
This translation is published and sold by permission of O’Reilly Media, Inc., which owns
or controls all rights to publish and sell the same.
APN PROMISE SA, biuro: ul. Kryniczna 2, 03-934 Warszawa
tel. +48 22 35 51 600, fax +48 22 35 51 699
e-mail: mspress@promise.pl
Wszystkie prawa zastrzeżone. Żadna część niniejszej książki nie może być powielana
ani rozpowszechniana w jakiejkolwiek formie i w jakikolwiek sposób (elektroniczny,
mechaniczny), włącznie z fotokopiowaniem, nagrywaniem na taśmy lub przy użyciu innych
systemów bez pisemnej zgody wydawcy.
Książka ta przedstawia poglądy i opinie autorów. Przykłady firm, produktów, osób i wydarzeń
opisane w niniejszej książce są fikcyjne i nie odnoszą się do żadnych konkretnych firm,
produktów, osób i wydarzeń, chyba że zostanie jednoznacznie stwierdzone, że jest inaczej.
Ewentualne podobieństwo do jakiejkolwiek rzeczywistej firmy, organizacji, produktu, nazwy
domeny, adresu poczty elektronicznej, logo, osoby, miejsca lub zdarzenia jest przypadkowe
i niezamierzone.
Microsoft oraz znaki towarowe wymienione na stronie http://www.microsoft.com/about/legal/en/
us/IntellectualProperty/Trademarks/EN-US.aspx są zastrzeżonymi znakami towarowymi grupy
Microsoft. Wszystkie inne znaki towarowe są własnością ich odnośnych właścicieli.
APN PROMISE SA dołożyła wszelkich starań, aby zapewnić najwyższą jakość tej publikacji.
Jednakże nikomu nie udziela się rękojmi ani gwarancji.
APN PROMISE SA nie jest w żadnym wypadku odpowiedzialna za jakiekolwiek szkody
będące następstwem korzystania z informacji zawartych w niniejszej publikacji, nawet jeśli
APN PROMISE została powiadomiona o możliwości wystąpienia szkód.
ISBN: 978-83-7541-096-9
Przekład: Leszek Biolik
Redakcja: Marek Włodarz
Korekta: Ewa Swędrowska
Skład i łamanie: MAWart Marek Włodarz
##7#52#aSUZPUk1BVC1WaXJ0dWFsbw==
Spis treści
Wstęp . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . xiii
Podziękowania . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . xix
Część I Wprowadzenie do SharePoint w chmurze . . . . .1
Rozdział 1 Wprowadzenie do SharePoint Online . . . . . . . . . . . . . . . . . .3
Czym jest chmura? . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 4
Uruchamianie aplikacji w siedzibie . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 6
Model ASP (Application Service Provider) . . . . . . . . . . . . . . . . . . 6
Model IaaS . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 8
Model PaaS (Platforma jako usługa) . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 8
Model SaaS (Oprogramowanie jako usługa) . . . . . . . . . . . . . . . . . 9
Powody przenoszenia instalacji do chmury . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 11
Obsługa zmiennego obciążenia . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 11
Koszt posiadania . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 13
Elastyczność biznesu . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 14
Stabilność biznesu . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 15
SharePoint w chmurze . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 16
SharePoint w chmurze publicznej . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 17
SharePoint w chmurze prywatnej . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 22
Omówienie funkcji SharePoint Online . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 28
Witryny . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 28
Społeczności . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 31
Zawartość . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 32
Wyszukiwanie . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 34
Podpowiedzi . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 36
Komponenty . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 36
Konfigurowanie i dostosowywanie oprogramowania
SharePoint Online . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 38
Rozwiązania izolowane . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 39
##7#52#aSUZPUk1BVC1WaXJ0dWFsbw==
iv
Spis treści
Zarządzanie użytkownikami i zabezpieczenia
w SharePoint Online . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 42
Użytkownicy anonimowi . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 42
Tożsamość bazująca na chmurze i synchronizacja . . . . . . . . . . . 42
Tożsamości w siedzibie i rejestracja jednokrotna . . . . . . . . . . . . 44
Dostęp dla partnerów i dostęp zewnętrzny . . . . . . . . . . . . . . . . 45
Autoryzacja w Office 365 i SharePoint Online . . . . . . . . . . . . . . 46
Migracja z instalacji w siedzibie do SharePoint Online . . . . . . . . . . 48
Przygotowanie migracji . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 48
Opcje migracji zawartości . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 50
Poruszanie się w SharePoint Online . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 52
Rozdział 2 Omówienie funkcji Office 365 . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .57
Office 365 . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 58
Omówienie czterech najważniejszych produktów Office 365 . 59
Wymagania systemowe usługi Office 365 . . . . . . . . . . . . . . . . . . 59
Dostępność na poziomie 99,9 . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 61
Recovery Time Objective/Recovery Point Objective . . . . . . . . . 61
Dostępność w poszczególnych krajach . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 61
Administracja usługi . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 62
Tożsamości sfederowane i rejestracja jednokrotna . . . . . . . . . . 63
Usługa Microsoft Office 365 Desktop Setup . . . . . . . . . . . . . . . . 63
Dostęp z każdego miejsca . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 64
Współtworzenie dokumentów . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 65
Dostęp z urządzeń przenośnych . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 66
Spotkania online . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 67
Cztery produkty w jednym . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 68
Exchange Online . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 68
Microsoft Outlook . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 71
Wdrożenie funkcji prawnego obowiązku
przechowywania dokumentów (przywracanie
pojedynczego elementu) . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 75
Lync Online . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 76
SharePoint Online . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 81
Microsoft Office Professional . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 82
Licencjonowanie i zakup Office 365 . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 84
##7#52#aSUZPUk1BVC1WaXJ0dWFsbw==
Spis treści
v
Office 365 dla specjalistów i małych firm (P1) . . . . . . . . . . . . . . 85
Office 365 dla średniej wielkości firm i przedsiębiorstw . . . . . . 86
Office 365 for Education (EDU) . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 90
Podsumowanie opcji licencjonowania . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 91
Administrowanie usługą Office 365 . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 93
Zarządzanie licencjami . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 93
Tworzenie użytkowników . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 94
Edytowanie użytkowników . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 95
Usuwanie użytkowników . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 96
Administrowanie SharePoint Online . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 96
Administrowanie usługą Exchange Online . . . . . . . . . . . . . . . . . 97
Opcje instalacji Office Professional Plus . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 98
Remote PowerShell . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 102
Rozdział 3 Planowanie usługi SharePoint Online . . . . . . . . . . . . . . . .105
Planowanie najważniejszych możliwości usługi
SharePoint Online . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 106
Administracja . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 107
Witryny i zbiory witryn . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 109
Szablony witryn . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 110
Przydział przestrzeni dla zbioru witryn . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 114
Języki . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 116
User Profiles . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 119
Odbiorcy . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 123
Funkcje społecznościowe usługi SharePoint Online . . . . . . . . 124
InfoPath Forms Services (Usługi formularzy InfoPath) . . . . . . 130
Zarządzane metadane . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 131
Office Web Apps . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 133
Publiczne witryny sieci Web . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 133
Planowanie architektury informacji . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 135
Podstawy architektury informacji: witryny i podwitryny . . . . . 136
Przechowywanie informacji w listach i bibliotekach . . . . . . . . 138
Tworzenie kategorii informacji za pomocą typów zawartości 141
Możliwości znajdowania informacji w usłudze
SharePoint Online . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 144
Planowanie zarządzania i zabezpieczeń . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 152
##7#52#aSUZPUk1BVC1WaXJ0dWFsbw==
vi
Spis treści
Konta użytkowników w usłudze Office 365 . . . . . . . . . . . . . . . 152
Dostęp zewnętrzny za pomocą Share Site . . . . . . . . . . . . . . . . 153
Dostęp do witryny zespołu . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 153
Rejestracja jednokrotna . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 153
Poziomy uprawnień i członkostwo w grupie . . . . . . . . . . . . . . 154
Planowanie dostosowań . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 156
Obsługiwane narzędzia. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 156
Planowanie kreowania wizerunku firmy . . . . . . . . . . . . . . . . . . 157
Planowanie dostosowań strony . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 158
Planowanie przepływów pracy . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 158
Planowanie szkoleń użytkowników . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 159
Kto? . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 159
Co? . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 159
Gdzie? . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 160
Kiedy? . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 161
Planowanie stałej konserwacji i zarządzania. . . . . . . . . . . . . . . . . . 161
Stała konserwacja . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 161
Nadzór . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 161
Część II
Instalowanie SharePoint
w chmurze publicznej . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .167
Rozdział 4 Administrowanie SharePoint Online . . . . . . . . . . . . . . . . .169
Zarządzanie zbiorami witryn . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 170
Tworzenie nowego prywatnego zbioru witryn . . . . . . . . . . . . . 171
Tworzenie nowej publicznej witryny sieci Web . . . . . . . . . . . . 175
Usuwanie zbioru witryn lub witryny sieci Web . . . . . . . . . . . . . 176
Wyświetlanie właściwości witryny sieci Web . . . . . . . . . . . . . . . 177
Zarządzanie administratorami zbioru witryn . . . . . . . . . . . . . . 178
Zarządzanie przydziałami dysku i zasobów zbioru witryn . . . 180
Włączanie dostępu zewnętrznego dla zbiorów witryn . . . . . . 182
Konfigurowanie Usług formularzy InfoPath . . . . . . . . . . . . . . . . . . 184
InfoPath Forms Services . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 184
InfoPath Web Service Proxy . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 186
Konfigurowanie profilów użytkowników . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 187
##7#52#aSUZPUk1BVC1WaXJ0dWFsbw==
Spis treści
vii
Zarządzanie uprawnieniami użytkownika . . . . . . . . . . . . . . . . . 187
Profile, właściwości profilów i zasady profilów . . . . . . . . . . . . . 188
Odbiorcy . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 189
Zarządzanie witrynami My Sites . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 189
Konfigurowanie zarządzanych metadanych magazynu
terminów . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 193
Czym są metadane? . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 194
Typy zawartości i kolumny witryny . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 195
Zarządzane metadane . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 198
Zarządzanie magazynem terminów . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 202
Rozdział 5 Uwierzytelnienie i zarządzanie tożsamością . . . . . . . . . .211
Technologie i metody zarządzania tożsamościami . . . . . . . . . . . . 212
Źródła uwierzytelnienia . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 213
Tworzenie kont użytkowników tożsamości
w chmurze dla usługi Office 365 . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 214
Konfiguracja pulpitu dla usługi Office 365 i asystent
rejestrowania . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 217
Dwuskładnikowe uwierzytelnienie . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 219
DirSync . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 220
Usługi ADFS 2.0 i rejestracja jednokrotna . . . . . . . . . . . . . . . . . 222
Dostęp dla partnerów i udostępnianie zewnętrzne . . . . . . . . . 223
Zarządzanie hasłami . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 226
Konfigurowanie federacji tożsamości i synchronizacji . . . . . . . . . 229
Mapa drogowa federacji . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 229
Planowanie instalacji usług ADFS 2.0 . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 230
Zarządzanie tożsamościami za pomocą narzędzia
Remote PowerShell. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 242
Tworzenie nowych użytkowników . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 243
Przypisywanie licencji do użytkownika . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 243
Usuwanie użytkownika . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 244
Resetowanie hasła użytkownika . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 244
Blokowanie użytkownika . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 245
Wyłączanie funkcji wygasania ważności hasła dla
użytkownika . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 245
Wyłączanie wymagania stosowania silnych haseł . . . . . . . . . . 245
##7#52#aSUZPUk1BVC1WaXJ0dWFsbw==
viii
Spis treści
Dodawanie nowych grup zabezpieczeń . . . . . . . . . . . . . . . . . . 245
Dodanie użytkowników do grupy zabezpieczeń . . . . . . . . . . . 245
Usuwanie grupy zabezpieczeń . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 246
Rozdział 6 Migracja do usług SharePoint Online . . . . . . . . . . . . . . . .247
Scenariusze migracji . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 248
Metody migracji . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 250
Ręczna migracja przy użyciu interfejsu użytkownika . . . . . . . 251
Poczta i odtwarzanie bazy danych zawartości . . . . . . . . . . . . . 258
Agenci migracji używani dla wersji SharePoint
Online Dedicated . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 259
Usługi sieci Web SharePoint . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 260
Obsługiwane elementy i pułapki migracji . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 262
Ścieżki zarządzane . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 262
Ograniczenia związane z pojemnością i progami . . . . . . . . . . 262
Dostawcy uwierzytelnienia . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 264
Nieobsługiwane dostosowania . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 265
Nieobsługiwane funkcje SharePoint 2010 . . . . . . . . . . . . . . . . . 266
Planowanie okresu przerw w pracy w trakcie migracji . . . . . . . . . 267
Rozdział 7 Wprowadzenie do projektowania
i dostosowywania rozwiązań SharePoint Online . . . . . .271
Porównanie projektowania w chmurze i w siedzibie. . . . . . . . . . . 272
Projektowanie w siedzibie . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 272
Projektowanie dla usług SharePoint Online Standard . . . . . . . 273
Projektowanie dla usług SharePoint Online Dedicated . . . . . . 274
Narzędzia dostosowań . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 274
Narzędzia dostosowywania: przeglądarka . . . . . . . . . . . . . . . . 275
Narzędzia dostosowywania: SharePoint Designer . . . . . . . . . . 275
Narzędzia dostosowywania: Office InfoPath . . . . . . . . . . . . . . . 283
Narzędzia dostosowywania: Visual Studio . . . . . . . . . . . . . . . . 290
Rozwiązania izolowane – wprowadzenie . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 292
Rozwiązania izolowane: co działa, a co nie działa . . . . . . . . . . 294
Inne ograniczenia rozwiązań izolowanych . . . . . . . . . . . . . . . . 296
Wskazówki i sposoby stosowania rozwiązań izolowanych . . . 297
Tworzenie i instalowanie izolowanego składnika Web Part . . . . . 300
##7#52#aSUZPUk1BVC1WaXJ0dWFsbw==
Spis treści
ix
Instalowanie w pełni zaufanego kodu w wersji
SharePoint Online Dedicated . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 305
Microsoft SharePoint Online Code Analysis Framework . . . . . 305
Sprawdzenie dedykowanego kodu i proces instalacji . . . . . . . 305
Poradniki instalacji . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 307
Omówienie modelu obiektu klienta . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 313
Architektura modelu obiektu klienta . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 313
Model obiektu klienta: co działa, a co nie działa . . . . . . . . . . . 314
Stosowanie modelu obiektu klienta Silverlight. . . . . . . . . . . . . 315
Stosowanie modelu obiektu klienta .NET . . . . . . . . . . . . . . . . . 316
Stosowanie modelu obiektu klienta JavaScript. . . . . . . . . . . . . 316
Uwierzytelnienie w modelu obiektu klienta . . . . . . . . . . . . . . . 317
Integracja SharePoint Online z programem Azure . . . . . . . . . . . . 318
Integracja SharePoint Online i Silverlight z usługami Azure . 318
Integracja wersji SharePoint Online Dedicated
z usługą Azure . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 319
Część III
Instalowanie SharePoint
w chmurze prywatnej . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .321
Rozdział 8 Tworzenie chmury prywatnej – wprowadzenie . . . . . . .323
Zalety chmury prywatnej . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 325
Niezawodność i możliwości przewidywania . . . . . . . . . . . . . . . 325
Wysoki poziom automatyzacji, elastyczność i samoobsługa . 326
Elastyczność pozwalająca zapewnić różnorodne możliwości . 327
Jak tworzona jest chmura prywatna? . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 330
Fundament zasobów . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 330
Fundament działania . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 331
Fundament usługi . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 336
Warstwa samoobsługi: SCSM . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 339
Przygotowanie wirtualizacji za pomocą platformy Hyper-V . . . . 340
Wirtualizacja SharePoint . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 342
Microsoft Assessment and Planning Toolkit . . . . . . . . . . . . . . . 346
Program SVVP (Server Virtualization Validation Program) . . . 348
Analizy dotyczące wydajności w środowisku wirtualnym . . . . 349
Rozpoczęcie wykorzystywania technologii Hyper-V . . . . . . . . 355
##7#52#aSUZPUk1BVC1WaXJ0dWFsbw==
x
Spis treści
Automatyzowanie SharePoint w chmurze prywatnej
przy użyciu platformy Opalis . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 359
Scenariusz przykładowy: Rozwiązywanie
rzeczywistych problemów SharePoint za pomocą Opalis . . 361
Rozdział 9 Wprowadzenie do technologii wielokrotnego
najmu w SharePoint 2010 . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .369
Dlaczego stosować funkcje wielokrotnego najmu w IT
w siedzibie? . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 370
Ułatwienie pobierania opłat . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 370
Obsługa wielu numerów SKU licencji w tej samej farmie . . . . 371
Obsługa wielu opisowych adresów URL . . . . . . . . . . . . . . . . . . 371
Delegowanie tworzenia zbiorów witryn i zarządzania nimi . . 372
Delegowanie administracji aplikacji usługi . . . . . . . . . . . . . . . . 372
Opcje witryn najemców w programie SharePoint . . . . . . . . . . . . . 372
Przydzielenie każdemu najemcy własnej,
dedykowanej aplikacji sieci Web . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 373
Przydzielenie każdemu najemcy jednego lub wielu
zbiorów witryn we współdzielonej aplikacji sieci Web . . . . . 375
Przydzielanie najemcy jednego lub wielu zbiorów
witryn powiązanych z unikalną subskrypcją
witryny we współużytkowanej aplikacji sieci Web . . . . . . . . 377
Architektura wielokrotnego najmu . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 378
Partycjonowanie aplikacji usługi . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 380
Subskrypcja witryny . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 383
Administracja najemcy . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 385
Zbiory witryn nagłówka hosta . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 386
Pakiety funkcji . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 387
Dziesięć prostych kroków skonfigurowania funkcji
wielokrotnego najmu w SharePoint . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 389
Rozdział 10 Konfigurowanie aplikacji usług korzystających
z najmu . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .391
Omówienie aplikacji usług . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 392
Usługa współużytkowana – podstawy . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 392
Tworzenie aplikacji usługi. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 393
Wykorzystywanie aplikacji usług . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 396
##7#52#aSUZPUk1BVC1WaXJ0dWFsbw==
Spis treści
xi
Etap 1: Konfigurowanie usługi subskrypcji witryny . . . . . . . . . . . . 399
Konfigurowanie wymagań wstępnych . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 400
Konfigurowanie usługi subskrypcji witryny . . . . . . . . . . . . . . . . 401
Etap 2: Tworzenie aplikacji usługi obsługującej najemców . . . . . 402
Tworzenie usługi łączności z danymi biznesowymi . . . . . . . . . 403
Tworzenie usługi bezpiecznego magazynu . . . . . . . . . . . . . . . . 403
Tworzenie usługi zarządzanych metadanych . . . . . . . . . . . . . . 405
Tworzenie usługi profilu użytkownika . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 406
Tworzenie usługi Word Conversion . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 408
Tworzenie usługi wyszukiwania . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 409
Tworzenie usługi stanu . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 413
Tworzenie usługi używania . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 413
Tworzenie usługi dla programu Access . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 414
Tworzenie usługi obliczeń dla programu Excel . . . . . . . . . . . . 414
Tworzenie usługi grafik programu Visio . . . . . . . . . . . . . . . . . . 414
Tworzenie usługi Performance Point . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 415
Tworzenie usługi funkcji Web Analytics . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 415
Rozdział 11 Konfigurowanie zbiorów witryn obsługujących
najemców . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .417
Etap 3: Tworzenie pakietów funkcji . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 418
Etap 4: Tworzenie nowej subskrypcji witryny . . . . . . . . . . . . . . . . . 421
Etap 5: Przypisywanie najemcy pakietu funkcji . . . . . . . . . . . . . . . 423
Etap 6: Zawężanie zakresu modułu selektora osób
do jednostki organizacyjnej usług Active Directory . . . . . . . . . . 427
Etap 7: Konfigurowanie ścieżek zarządzanych
obsługujących najemców . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 430
Etap 8: Tworzenie zbiorów witryn najemcy . . . . . . . . . . . . . . . . . . 431
Tworzenie głównego zbioru witryn . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 432
Tworzenie witryny administracji najemcy . . . . . . . . . . . . . . . . . 433
Tworzenie witryny My Site Host . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 434
Włączenie samoobsługowego tworzenia witryn . . . . . . . . . . . 435
Tworzenie nazwanych witryn hosta przy użyciu SSL . . . . . . . . 436
Etap 9: Powiązanie najemcy z aplikacją usługi profilu
użytkownika . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 438
Etap 10: Konfigurowanie koncentratora typu zawartości . . . . . . . 441
##7#52#aSUZPUk1BVC1WaXJ0dWFsbw==
xii
Spis treści
Dodatek Wersje Server, SharePoint Online i SharePoint
Online Dedicated – porównanie . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .445
Możliwości SharePoint Online . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 445
Usługi i aplikacje usług w SharePoint Online . . . . . . . . . . . . . . . . . 446
Dostosowania w SharePoint Online . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 447
Funkcje i możliwości SharePoint Online . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 448
Społeczności . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 448
Komponenty . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 449
Zawartość . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 451
Podpowiedzi . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 452
Wyszukiwanie . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 453
Witryny . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 455
Indeks . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .457
O autorze . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 491
##7#52#aSUZPUk1BVC1WaXJ0dWFsbw==
Wstęp
Niniejsza książka opisuje działanie programu Microsoft SharePoint w chmurze,
co oznacza, że przedstawimy zarówno SharePoint w chmurze publicznej, tak jak
w przypadku SharePoint Online, jak i w chmurze prywatnej, tak jak w przypad-
ku naszego prywatnego centrum danych. Opisy mogą również dotyczyć programu
SharePoint w chmurze hybrydowej, gdzie z różnych powodów instalujemy SharePoint
w obu rodzajach chmur.
Nasuwa się więc pytanie, do czego potrzebna jest nam książka opisująca pro-
gram SharePoint w chmurze? Czy SharePoint oparty na chmurze to nie to samo,
co SharePoint instalowany w siedzibie? Powszechnie wiadomo, jakie są zalety chmu-
ry w porównaniu do standardowego centrum danych – przede wszystkim większa
dostępność i większe możliwości skalowania. Ponadto, zaletami rozwiązań opartych
na chmurze jest lepsza automatyzacja i możliwości „samo-naprawcze”, które zmie-
niają ogólny współczynnik serwer-administrator z poziomu 50:1 na 500:1. Jednak
dalej pozostaje bez odpowiedzi pytanie, jaka jest specyfi ka rozwiązania SharePoint
w chmurze? Różnic pomiędzy instalacją programu SharePoint w siedzibie a instala-
cją w chmurze jest prawdopodobnie znacznie więcej, niż moglibyśmy przypuszczać.
Jednym z oczywistych powodów powstania tej książki jest ułatwienie poznania metod
migracji do chmury, jednak tematyka książki wykracza znacznie dalej niż tylko ten
jeden obszar.
Warto na przykład przeanalizować, jak różne są nakłady pracy administracyjnej
w przypadku stosowania narzędzi dla instalacji w siedzibie w porównaniu do roz-
wiązań opartych na chmurze, takich jak Offi ce 365 Administration Center. Ponadto
całkowicie zmieniają się kwestie licencjonowania wraz z uwierzytelnieniem i auto-
ryzacją (zarządzanie tożsamością). Również istotne jest inne podejście do tworzenia
niestandardowych rozwiązań i korzystania z rozwiązań izolowanych.
Z punktu widzenia chmury prywatnej program SharePoint to unikalny twór, który
wykorzystuje zalety technologii stanowiących jego fundament, a mianowicie technolo-
gii Hyper-V dla wirtualizacji i System Center dla automatyzacji. SharePoint opiera się
jednak również na architekturze wielokrotnego najmu (multitenancy), zapewniającej
izolację najemcy – rozwiązania będącego fi larem każdej chmury prywatnej.
Te wszystkie tematy i wiele innych opisanych zostało w niniejszej książce.
Zapraszamy do zapoznania się z potężnymi możliwościami programu SharePoint
w chmurze. Poza tym pamiętajmy, że chmura to przyszłość!
##7#52#aSUZPUk1BVC1WaXJ0dWFsbw==
xiii
xiv Wstęp
Dla kogo przeznaczona jest ta książka?
Książka skierowana jest głównie dla profesjonalistów IT, architektów IT i osób podej-
mujących decyzje w dziedzinie IT, które chcą poznać możliwości programu SharePoint
w chmurze i które chcą wiedzieć, jakie są konsekwencje przejścia z ich instalacji
SharePoint w siedzibie do chmury publicznej lub zbudowania własnej chmury pry-
watnej – lub być może stosowania rozwiązania mieszanego.
Początkowe rozdziały to bardziej ogólny obraz i są skierowane do szerszego gro-
na czytelników, którzy po prostu chcą wiedzieć, co to znaczy posiadanie programu
SharePoint w chmurze, natomiast dalsze części książki są coraz bardziej techniczne.
Założenia
Tematyka książki skupia się na technologiach, metodach i procesach planowania
wymaganych do obsługi programu SharePoint w chmurze. Oznacza to, że podstawowe
informacje o programie SharePoint zawarte w początkowych rozdziałach książki nie
są zbyt szczegółowe, a w kolejnych rozdziałach części I w ogóle nie będą omawiane.
Przyjęto założenie, że Czytelnik ma ogólne pojęcie, czym jest program SharePoint
i jak jest on wykorzystywany z punktu widzenia użytkownika końcowego. W dalszych
częściach książka staje się bardziej techniczna i omawia wymienione poniżej tematy
(wiedza na temat tych zagadnień nie jest wymagana, ale może być pomocna):
■ Możliwości gotowego produktu SharePoint, takie jak zbiory witryn, witryny,
■
■
■
biblioteki dokumentów, strony, typy zawartości, przepływy pracy itd.
Zdalne korzystanie z narzędzia PowerShell.
Zarządzanie tożsamością, jak konta użytkowników, usługa Active Directory i fede-
racje tożsamości.
Pojęcia związane z siecią, takie jak DMZ, NLB, DNS, usługa odwrotnego proxy itd.
■ Dostosowania realizowane za pomocą oprogramowania Visual Studio i SharePoint
Designer.
Technologie infrastruktury, takie jak Hyper-V i System Center.
Znacznie więcej o PowerShell!
■
■
Kto nie powinien czytać tej książki
Książka ta ma na celu wprowadzić wiedzę Czytelnika o programie SharePoint
w chmurze na wyższy poziom. Pewne obszary z defi nicji mają charakter zapoznaw-
czy, ponieważ wyczerpujące omówienie tych tematów wymagałoby napisania kilku
książek. Dobrymi przykładami jest tu rozdział 7 (Wprowadzenie do projektowania
i dostosowywania rozwiązań SharePoint Online) i rozdział 8 (Tworzenie chmury
##7#52#aSUZPUk1BVC1WaXJ0dWFsbw==
Wstęp
xv
prywatnej – wprowadzenie). Publikacja zawiera odniesienia do innych opracowań,
które omawiają te poszczególne kwestie bardziej szczegółowo. Tak więc, jeśli poszu-
kujemy szerszego ujęcia tematyki, książka ta skierowana jest do nas, ale nie nie jest
ona przeznaczona dla osób, które chcą pogłębić swoją wiedzę i już posiadają solidne
podstawy działania chmur.
Organizacja książki
Książka podzielona została na trzy części. W części I „Wprowadzenie do SharePoint
w chmurze” wyjaśniono, na czym polega funkcjonowanie programu SharePoint
w chmurze. W części II „Instalowanie SharePoint w chmurze publicznej” skupiono
się na działaniu SharePoint w chmurze publicznej, natomiast część III „Instalowanie
SharePoint w chmurze prywatnej” omawia działanie programu SharePoint w przypad-
ku konfi guracji z użyciem chmury prywatnej.
Część I warto przeczytać w całości przed przejściem do pozostałych części książki.
Dalsza lektura zależy od wyboru Czytelnika. Osoby nie zainteresowane chmurą pub-
liczną mogą przejść od razu do części III, a inni mogą opuścić część III, jeśli są zainte-
resowani jedynie działaniem w chmurze publicznej. Wiele osób będzie chciało poznać
działanie w obu chmurach, ponieważ obsługują różnego rodzaju instalacje hybrydowe.
Rozdziały 2 i 7 są rozdziałami mniej lub bardziej „ogólne”, ponieważ omawiana
w nich tematyka ma znaczenie zarówno dla modelu chmury publicznej, jak i prywat-
nej. W rozdziale 2 skupiono się na planowaniu, a w rozdziale 7 na dostosowywaniu
oprogramowania SharePoint Online. Chociaż oba rozdziały odnoszą się do rozwiązania
SharePoint Online (chmura publiczna fi rmy Microsoft), mają również istotne znacze-
nie dla instalacji w siedzibie.
Część I „Wprowadzenie do SharePoint w chmurze”
Na początku rozdziału 1 „Wprowadzenie do SharePoint Online” Czytelnik znajdzie
wyjaśnienie, czym jest chmura i dlaczego program SharePoint tak dobrze w niej funk-
cjonuje. Dalsza część rozdziału dotyczy najważniejszych funkcji programu SharePoint,
po czym omawiane są modele chmur, w których można wykorzystywać program
SharePoint, takie jak chmura prywatna, publiczna czy hybrydowa.
W rozdziale 2 „Omówienie funkcji Offi ce 365” omówiono dokładniej pojęcia zwią-
zane z chmurą publiczną na przykładzie oprogramowania Offi ce 365, czyli chmury
publicznej fi rmy Microsoft, oferującej również inne produkty, jak takie jak Exchange
Online, Lync Online czy Offi ce Professional Plus.
Tematyka rozdziału 3 „Planowanie dla SharePoint Online” stanowi klamrę dla części
I książki i wprowadza analizę planowania rozwiązania SharePoint Online. Tematyka
obejmuje planowanie podstawowych funkcjonalności SharePoint, defi niowanie
##7#52#aSUZPUk1BVC1WaXJ0dWFsbw==
xvi Wstęp
architektury informacji i kończy się dyskusją na temat zarządzania rozwiązaniem
SharePoint Online.
Część II „Instalowanie SharePoint w chmurze publicznej”
Rozdział 4 „Administrowanie SharePoint Online” opisuje metody administrowania
witrynami SharePoint Online. Pokazana jest globalna administracja za pomocą narzę-
dzi Offi ce 365 Administration Center, wliczając w to tworzenie i zarządzanie witryna-
mi, przydziałami witryn, profi lami użytkowników i zarządzanymi metadanymi.
W rozdziale 5 „Uwierzytelnienie i zarządzanie tożsamością” zamieszczono analizę
różnych opcji dostawców tożsamości wraz ze wskazaniem ich zalet i wad. Najwięcej
uwagi poświęcono federacji tożsamości, czyli technologii, dzięki której użytkownicy
mogą korzystać z rejestracji jednokrotnej w witrynach siedziby i SharePoint Online.
Omówiono także szczegółowo zarządzanie tożsamością za pomocą Remote PowerShell.
W rozdziale 6 „Migracja do SharePoint Online” wyjaśniono, w jaki sposób przepro-
wadzić migrację instalacji SharePoint w siedzibie do SharePoint Online. Zamieszczono
także porównanie różnych metod migracji dla wersji SharePoint Online Standard
i Dedicated.
Rozdział 7 „Wprowadzenie do projektowania i dostosowywania rozwiązań
SharePoint Online” zamyka część II poprzez omówienie kwestii dostosowywania roz-
wiązania SharePoint Online tak, by spełniało nietypowe potrzeby przedsiębiorstwa.
Przedstawiono kwestie związane z budowaniem własnych niestandardowych rozwią-
zań izolowanych i korzystania z narzędzia SharePoint Designer do kreowania wize-
runku fi rmy, jak również skrótowo przedstawiono, jak integrować SharePoint Online
z oprogramowaniem Windows Azure.
Część III „Instalowanie SharePoint w chmurze prywatnej”
W rozdziale 8 „Tworzenie chmury prywatnej – wprowadzenie” omówiono koncepcję
chmury prywatnej. Jednym zdaniem – chmura prywatna to połączenie wirtualiza-
cji i automatyzacji. Czytając ten rozdział dowiemy się, jakie technologie umożliwiają
działanie tego połączenia, a w szczególności przedstawimy Hyper-V, zestaw narzędzi
System Center i przepływy pracy Opalis.
W rozdziale 9 „Wprowadzenie do technologii wielokrotnego najmu w SharePoint
2010” przedstawiono podstawowe informacje na temat działania funkcji wielokrotne-
go najmu w oprogramowaniu SharePoint. Pokazane zostały przykłady, jak funkcja wie-
lokrotnego najmu zachowuje izolację danych najemcy i związanych z nim dostosowań,
co jest kluczowym elementem działania SharePoint w chmurze prywatnej.
W rozdziale 10 „Konfi gurowanie aplikacji usług korzystających z najmu” dowie-
my się, że tworzenie aplikacji usług jest pierwszym krokiem podczas konfi gurowania
programu SharePoint dla chmury prywatnej. W rozdziale omówiono mniej oczywiste
##7#52#aSUZPUk1BVC1WaXJ0dWFsbw==
Wstęp
xvii
procesy konfi gurowania aplikacji usługi w trybie obsługi najmu przy użyciu powłoki
PowerShell.
Rozdział 11 „Konfi gurowanie zbiorów witryn obsługujących najemców” wyko-
rzystuje podstawy omówione w rozdziale 10 i pokazuje sposoby tworzenia zbiorów
witryn i funkcji najemców. Dowiemy się tu również, jak powiązać naszych najemców
z popularnymi aplikacjami usług, takimi jak usługa profi lu użytkownika i zarządza-
nych metadanych. Również w tym obszarze narzędzie PowerShell odgrywa istotną rolę
w konfi gurowaniu tych funkcji.
Przykłady kodu
W pięciu rozdziałach książki pojawiają się przykłady skryptów napisanych za pomocą
narzędzia PowerShell. Skrypty możemy pobrać oddzielnie, dzięki czemu nie trzeba
ich wprowadzać ręcznie i tym samym uniknąć różnych błędów podczas wpisywa-
nia. Ponadto, ponieważ z czasem skrypty mogą ulec zmianie w wyniku komentarzy
Czytelników czy zmiany poleceń cmdlet, pobierając skrypty z sieci mamy pewność,
że korzystamy z ich najbardziej aktualnej wersji.
Skrypty dla tej książki możemy pobrać z witryny dostępnej pod adresem:
http://go.microsoft.com/FWLink/?Linkid=227001
Dodatkowe informacje i aktualizacje znaleźć można pod adresem:
http://sharepoint-in-the-cloud.com
##7#52#aSUZPUk1BVC1WaXJ0dWFsbw==
##7#52#aSUZPUk1BVC1WaXJ0dWFsbw==
Podziękowania
Wow – dotarłem tu wreszcie! To wspaniałe uczucie pisać końcowe wiersze mojej dru-
giej książki!
Pragnę jednak najpierw podkreślić, że bez ogromnej pomocy wielu osób książka
ta nie mogłaby powstać. Przede wszystkim chciałbym podziękować mojej żonie Sarah,
która na każdym etapie pracy wspierała i zachęcała mnie – nie potrafi ę wyrazić, jak
bardzo jej wsparcie ułatwiło ukończenie tej książki. Dziękuję – kocham Cię!
Pragnę również podziękować mojemu redaktorowi technicznemu, którym był
Wayne Ewington (Microsoft), oraz mojemu redaktorowi prowadzącemu, którym był
Kenyon Brown (O’Reilly). Z podziwem wspominam współpracę z Wami, która była
niezwykle pomocna i wniosła wiele wartości! Bez Waszych uważnych oczu książka
ta przypominałaby ser szwajcarski!
Współpracowałem także z czterema wyjątkowymi autorami, którzy pomogli
mi napisać niektóre ważne rozdziały. Eric Hanes (rozdział 2), Brian Wilson (rozdział 3),
Faraz Khan (rozdział 7) i Brian Neilson (rozdział 8) współtworzyli tę książkę i zasłu-
gują na WIELKIE podziękowania i uznanie! Chciałbym także podziękować Adamowi
Grocholskiemu (Azure MVP). Adam opracował podrozdział „Czym jest chmura?”
zamieszczony w rozdziale 1. Od samego początku pisania książki mocno goniły mnie
terminy i sam z pewnością nie dałbym rady z powodzeniem zakończyć ten projekt.
WIELKIE DZIĘKI! Bardzo doceniam Waszą pomoc i współudział w tworzeniu tej
wspaniałej książki!
Wszyscy współpracujący autorzy są moimi kolegami w fi rmie RBA Consulting,
która również zasługuje na słowa uznania. Zarząd fi rmy RBA był naprawdę wspania-
łomyślny, przydzielając mi funkcje, które dawały mi pewną swobodę w godzinach
pracy i umożliwiały pisanie. Ponadto w wielu sytuacjach mogłem stosować awaryjne
rozwiązania, by dotrzymać terminów. I to jest też powód, dla którego moje serdeczne
podziękowania kieruję również do fi rmy RBA Consulting.
Końcowe, chociaż nie mniej istotne, podziękowania pragnę skierować do zespołu
osób w fi rmie O’Reilly Media/Microsoft Press. Jestem bardzo wdzięczny, że miałem
wspaniałą możliwość pisania dla tak prestiżowego wydawnictwa. To niewiarygodne!
Mam nadzieję, że sprostam ich wysokim wymaganiom.
– Phil Wicklund
##7#52#aSUZPUk1BVC1WaXJ0dWFsbw==
xix
xx
Pomoc techniczna
Podjęliśmy wszelkie starania w celu zapewnienia poprawności tej książki i dołączonej
zawartości. Błędy zauważone przez Czytelników już po publikacji książki są opisywa-
ne w witrynie Microsoft Press oreilly.com:
http://go.microsoft.com/FWLink/?Linkid=227003
Niewymienione tam błędy można zgłaszać za pośrednictwem tej samej strony.
Dodatkowe wsparcie dotyczące treści książki można uzyskać poprzez pocztę elek-
troniczną Microsoft Press Book Support i adres: mspinput@microsoft.com.
Prosimy pamiętać, że pod wymienionymi powyżej adresami nie jest oferowana
pomoc techniczna oprogramowania fi rmy Microsoft.
Oczekujemy na Wasze uwagi
W fi rmie Microsoft Press najbardziej cenimy zadowolenie naszych Czytelników,
a wszelkie Państwa opinie są dla nas bardzo wartościowe. Swoje komentarze i opinie
o książce prosimy kierować pod adres:
http://www.microsoft.com/learning/booksurvey
Zapoznajemy się z każdym komentarzem i pomysłem. Z góry dziękujemy za przesłane
uwagi!
Pozostańmy w kontakcie
Warto rozmawiać! Jesteśmy na Twitterze pod adresem: http://twitter.com/MicrosoftPress
##7#52#aSUZPUk1BVC1WaXJ0dWFsbw==
CZĘŚĆ I
Wprowadzenie do SharePoint
w chmurze
CZĘŚĆ I to wprowadzenie do programu Microsoft SharePoint w chmurze.
Na początku rozdziału 1 „Wprowadzenie do SharePoint Online” Czytelnik znaj-
dzie wyjaśnienie, czym jest chmura i dlaczego program SharePoint tak dobrze
w niej funkcjonuje. Dalsza część rozdziału dotyczy najważniejszych funkcji programu
SharePoint, po czym omawiane są modele chmur, w których można wykorzystywać
program SharePoint, takie jak chmura prywatna, publiczna czy hybrydowa.
W rozdziale 2 „Omówienie funkcji Offi ce 365” omówiono dokładniej pojęcia zwią-
zane z chmurą publiczną na przykładzie oprogramowania Offi ce 365, czyli chmury
publicznej fi rmy Microsoft, oferującej również inne produkty, jak takie jak Exchange
Online, Lync Online czy Offi ce Professional Plus.
Tematyka rozdziału 3 „Planowanie dla SharePoint Online” stanowi klamrę dla części
I książki i wprowadza analizę planowania rozwiązania SharePoint Online. Tematyka
obejmuje planowanie podstawowych funkcjonalności SharePoint, defi niowanie archi-
tektury informacji i kończy się dyskusją na temat zarządzania rozwiązaniem SharePoint
Online.
##7#52#aSUZPUk1BVC1WaXJ0dWFsbw==
##7#52#aSUZPUk1BVC1WaXJ0dWFsbw==
ROZDZIAŁ 1
Wprowadzenie
do SharePoint Online
Tematyka rozdziału:
■ Dlaczego ludzie tak szybko przenoszą SharePoint do chmury
■
Porównanie modeli chmury publicznej, prywatnej i hybrydowej
■ Omówienie dostosowywania SharePoint w chmurze
■ Omówienie metod migracji do chmury
■ Metody obsługi zabezpieczeń i autoryzacji w chmurze
■ Nawigowanie po stronach administracji oprogramowania SharePoint Online
Jeśli śledzimy wydarzenia technologiczne w branży, z pewnością zauważymy, że ostat-
nio każdemu wydaje się, że „przechodzi do chmury”. Czy chmura to nowa koncepcja?
Najkrótsza odpowiedź brzmi – nie. Pojęcie chmury obliczeniowej powstało znacznie
wcześniej, niż może się wydawać. W rzeczywistości, najprawdopodobniej wiele razy
korzystaliśmy już z chmury nie zdając sobie z tego sprawy. Jeśli korzystaliśmy z usług
w sieci dla poczty elektronicznej, takich jak Hotmail, Gmail, Yahoo czy inne – a jest
to bardzo prawdopodobne – używaliśmy co najmniej jednej z tych usług, czyli byliśmy
już w chmurze.
W ostatnich latach ogromnie wzrósł szum wokół chmury. Każda fi rma na świecie
poszukuje sprawdzonych metod zwiększenia zwrotu z inwestycji (ROI) poniesionych
na używane technologie, a chmura okazuje się jedną z takich metod.
SharePoint w chmurze nie jest w tym przypadku żadnym wyjątkiem. Microsoft
umieścił wiele zasobów w swojej chmurze SharePoint, ponieważ fi rma zdaje sobie
sprawę, że rozwiązanie takie, oprócz zwiększenia przychodów, przyniesie także klien-
tom fi rmy Microsoft spore oszczędności inwestycyjne. Jest to niewiarygodna sytuacja,
kiedy obie strony zyskują!
Dzieje się tak, ponieważ SharePoint może okazać się trudny do zainstalowania
i utrzymania, głównie dlatego, że potrzebne jest do tego spore doświadczenie i wiedza.
Wiele fi rm nie potrafi tego osiągnąć lub nie potrafi (z innych względów) przeprowa-
dzić rekrutacji odpowiednio utalentowanego personelu. W takiej sytuacji przeniesie-
nie SharePoint do chmury staje się dla nich szczególnie atrakcyjne. Po przeniesieniu
do chmury fi rma może zasadniczo zlecić na zewnątrz kosztowną i czasochłonną admi-
nistrację programu.
##7#52#aSUZPUk1BVC1WaXJ0dWFsbw==
3
4
Część I: Wprowadzenie do SharePoint w chmurze
Dodatkiem do tej wartościowej propozycji korzystania z chmury jest wprowadzenie
przez Microsoft nowej oferty nazwanej Microsoft Offi ce 365, a w niej pokrewnego
produktu nazwanego SharePoint Online. Offi ce 365 jest w rzeczywistości zestawem
czterech technologii opartych na chmurze: Microsoft Exchange Online dla poczty elek-
tronicznej, Microsoft Lync Online dla nawiązywania łączności i przesyłania wiadomo-
ści, SharePoint Online do współpracy i Microsoft Offi ce Professional Plus wraz z Offi ce
Web Apps do tworzenia dokumentów korzystających z przeglądarek.
Chociaż oprogramowanie SharePoint Online jest bardzo podobne do swojego kuzy-
na w wersji w siedzibie, czyli SharePoint Server, ma niektóre unikalne cechy, które
nakazują dokładniejszą ich analizę. Niektóre z tych aspektów dotyczą licencjonowania,
zarządzania użytkownikami i tożsamościami oraz autoryzacją użytkowników. Ponadto
istnieją różnice w administracji witryn SharePoint Online, w porównaniu do witryn
SharePoint Server. Co więcej, uwzględnić trzeba znaczącą złożoność migracji do opro-
gramowania SharePoint Online i możliwości dostosowywania tego produktu.
Oprócz SharePoint Online, czyli produktu Microsoft, możemy zdecydować się
na stworzenie własnego rozwiązania przypominającego SharePoint Online poprzez zain-
stalowanie SharePoint we własnej chmurze prywatnej. Jak widzimy, SharePoint może
znajdować się albo w chmurze publicznej, albo w prywatnej (a czasem w obu). Tworząc
własną chmurę prywatną korzystamy z takich cech, jak automatyzacja, skalowalność,
niezawodność i „samo-naprawialność”, jakie powinna zapewniać każda chmura.
Zanim jednak zagłębimy się w kwestie chmury publicznej i prywatnej, zastano-
wimy się, czym w rzeczywistości jest chmura, jaki zwrot z inwestycji może zapewnić
i dlaczego powinniśmy przenieść SharePoint do chmury. Potem przyjrzymy się podsta-
wom chmury, co jest istotne, by zrozumieć unikalną implementację, jaką wykorzystuje
SharePoint Online za pomocą technologii chmury, wliczając w to analizę różnych
modeli SharePoint bazujących na chmurze, funkcji SharePoint Online, sposobów
dostosowywania SharePoint Online, sposobów migracji do chmury i sposobów nawi-
gacji po stronach administracyjnych oprogramowania Offi ce 365. Po zapoznaniu się
z tymi podstawami będziemy gotowi do planowania, administracji i instalowania roz-
wiązań SharePoint opartych na chmurze.
Czym jest chmura?
Czym tak naprawdę jest chmura? Aby odpowiedzieć na to pytanie, trzeba cofnąć się
o krok i przyjrzeć się różnym podejściom i paradygmatom, które pojawiały się w bran-
ży komputerowej. W latach 60-tych i 70-tych większość obliczeń komputerowych
było realizowanych w oparciu o bardzo duże i drogie komputery typu mainframe.
W latach 80-tych pojawiły się komputery osobiste (PC), dzięki czemu przetwarzanie
danych stało się dostępne dla większej liczby użytkowników. Komputery osobiste mia-
ły jednak jedną wadę: po prostu nie miały takiej mocy obliczeniowej jak komputery
##7#52#aSUZPUk1BVC1WaXJ0dWFsbw==
Rozdział 1: Wprowadzenie do SharePoint Online
5
mainframe. To było powodem wprowadzenia modelu klient-serwer pod koniec lat
80-tych i na początku lat 90-tych.
Przy użyciu modelu klient-serwer komputery PC mogły łączyć się i wykorzystywać
zalety mocy większej liczby komputerów w tej samej sieci. Model ten był rozwijany
w latach 90-tych (i nawet nadal jest używany) i dojrzał do prezentowania funkcjo-
nalności serwerów poprzez Internet w postaci usług sieci Web. Usługi te mogły być
wykorzystywane przez aplikacje wewnątrz i na zewnątrz sieci.
W trakcie tego całego procesu fi rmy nabywały coraz więcej sprzętu komputerowego
i budowały coraz większe centra danych. Firmy powielały centra danych, próbując
obsłużyć zwiększający się ruch, a także by obsłużyć scenariusze związane z awariami.
Podejście takie stało się niewiarygodnie kosztowne i spowodowało powstanie takich
wzorców dla IT (Information Technology) i biznesu, które spowalniały innowacyjność,
przy jednoczesnym błyskawicznym wzroście całkowitych kosztów posiadania. Model
obliczeniowy chmury ukierunkowany jest na potrzebę zmiany tych kosztownych
wzorców hamujących wzrost.
Celem modelu obliczeniowego chmury jest umożliwienie organizacjom wykorzy-
stywanie istniejących usług i poprawienie współczynnika czasu wprowadzania pro-
duktu na rynek poprzez eliminowanie zadań związanych z tworzeniem wymaganej
infrastruktury i umiejętności potrzebnych do zaadoptowania technologii. Ten model
kosztowy oparty na konsumpcji przesunął inwestycje organizacji z wydatków inwesty-
cyjnych płatnych z góry na koszty operacyjne, co zostało zrealizowane dzięki elastycz-
nym funkcjom „na żądanie” oraz elastycznym strukturom licencjonowania.
Model obliczeniowy chmury w zasadzie dotyczy zarządzania różnymi składnikami
wymaganymi dla rozwiązań. Istnieją cztery podstawowe modele chmur i porównując
je warto zwrócić uwagę na korzyści i kompromisy z nimi związane. Zależności ilustruje
rysunek 1-1. W miarę jak rozwiązanie przesuwa się od pełnej implementacji w siedzi-
bie do implementacji w chmurze, widać zmniejszający się całkowity koszt posiadania,
w dużej części w zamian za przekazywanie kontroli nad różnymi aspektami rozwiązań.
)
i
O
C
T
(
a
n
a
d
a
i
s
o
p
t
z
s
o
k
y
t
i
w
o
k
ł
a
C
l
a
o
r
t
n
o
K
Siedziba
Chmura
RYSUNEK 1-1 Całkowity koszt posiadania zazwyczaj zmniejsza się podczas przechodzenia
do chmury; podobnie jednak dzieje się z kontrolą i elastycznością.
##7#52#aSUZPUk1BVC1WaXJ0dWFsbw==
6
Część I: Wprowadzenie do SharePoint w chmurze
Uruchamianie aplikacji w siedzibie
Aby dobrze zrozumieć, czym jest chmura i co zapewniają różne jej modele, najpierw
trzeba wiedzieć, co jest potrzebne do uruchomienia aplikacji w siedzibie. W szczegól-
ności trzeba zdawać sobie sprawę, jakie czynności musi wykonać dział IT, by biznes
mógł uruchamiać swoje aplikacje. Zadania wykonywane przez IT możemy podzielić
na pięć grup logicznych. Pierwszą grupą jest infrastruktura. Ta grupa zadań obejmu-
je zorganizowanie lokalizacji fi zycznej dla centrum danych, zabezpieczenie tej loka-
lizacji, zapewnienie dla tej lokalizacji odpowiednich mediów (elektryczność, woda,
ogrzewanie, dostęp do Internetu itp.) oraz uzyskanie wymaganego sprzętu (serwery,
przełączniki itd.). Po wykonaniu zadań związanych z tą grupą dział IT może skupić
się na drugiej grupie zadań, które dotyczą instalowania i konfi gurowania systemów
operacyjnych wymaganych dla biznesu. Po prawidłowym zainstalowaniu i skonfi guro-
waniu systemów operacyjnych IT może przejść do realizacji zadań trzeciej grupy, czyli
usług. Zadania te obejmują skonfi gurowanie sieci tak, by obsługiwany był ruch przy-
chodzący i wychodzący, przesyłanie wiadomości i równoważenie obciążeń. Oprócz
zadań związanych z siecią, dział IT powinien również wdrożyć usługi dotyczące zarzą-
dzania, skalowania, aktualizacji i tworzenia kopii zapasowych, które są konieczne dla
zapewnienia ciągłej pracy. Po wdrożeniu usług dział IT może zrealizować wymagane
zadania projektowe, które stanowią czwartą grupę i obejmują uruchomienie koniecz-
nych środowisk działania i narzędzi platform projektowych, a także wykonanie wszyst-
kich zadań projektowych dla aplikacji niestandardowych. Po wykonaniu wszystkich
wymaganych zadań biznes może uruchomić swoje aplikacje, co stanowi piątą grupę
zadań. Przeprowadzanie obliczeń w chmurze przenosi realizację tych zadań z organiza-
cji do dostawcy. Rysunek 1-2 jest wizualizacją tych zadań i sposobu, w jaki obsługują
aplikacje biznesowe.
Model ASP (Application Service Provider)
Model ASP (Application Service Provider), czyli model dostawcy usługi aplikacji, jest
prawdopodobnie znanym modelem. Model ASP mogliśmy już używać do utrzymywa-
nia bazy danych lub serwera sieci Web. Model ASP obejmuje centrum danych i kwe-
stie związane z jego siecią i mediami, a także pozyskanie i utrzymanie niezbędnego
sprzętu. Organizacja, która korzysta z modelu ASP, jest odpowiedzialna za wszystkie
pozostałe elementy, od systemów operacyjnych zainstalowanych na serwerach po apli-
kacje wymagane do działania biznesu. Tabela 1-1 ilustruje te różnice.
##7#52#aSUZPUk1BVC1WaXJ0dWFsbw==
Rozdział 1: Wprowadzenie do SharePoint Online
7
Aplikacje
Projekt
Usługi
Systemy operacyjne
Infrastruktura
Komunikowanie
Współpraca
ERP
CRM
Niestandardowe
Platforma i narzędzia
Środowiska wykonawcze
Sieć
Zarządzanie, skalowanie i bezpieczeństwo
Aktualizacje i kopie zapasowe
Windows
Unix
Linux
Sprzęt
Narzędzia
Bezpieczeństwo
Fizyczna
RYSUNEK 1-2 Aplikacja biznesowa składa się z pięciu warstw technologii, od warstwy samej
aplikacji do warstwy sprzętu fizycznego.
TABELA 1-1 Różnice pomiędzy instalacją w siedzibie a modelem chmury ASP
W siedzibie
Aplikacje
Projekt
.NET Runtime
Bazy danych
Zabezpieczenia
Zarządzanie
Równoważenie obciążeń
Skalowanie
Kopie zapasowe
Serwery logiczne
Magazyn
Wirtualizacja
OS
Sprzęt serwerów
Sieć
Media
Lokal
Zarządzane przez organizację
■ Zarządzane przez dostawcę
ASP
Aplikacje
Projekt
.NET Runtime
Bazy danych
Zabezpieczenia
Zarządzanie
Równoważenie obciążeń
Skalowanie
Kopie zapasowe
Serwery logiczne
Magazyn
Wirtualizacja
OS
Sprzęt serwerów
Sieć
Media
Lokal
##7#52#aSUZPUk1BVC1WaXJ0dWFsbw==
■
8
Część I: Wprowadzenie do SharePoint w chmurze
Model IaaS
Model IaaS (Infrastructure as a Service), czyli infrastruktura jako usługa, bazuje
na modelu ASP, przejmując i zarządzając dodatkowymi składnikami rozwiązania.
W tym modelu, opisanym w tabeli 1-2, dostawca zarządza systemem operacyjnym
(wliczając w to instalacje i aktualizacje), wirtualizacją, magazynem i konfi guracjami
serwerów logicznych. EC2 (Amazon’s Elastic Compute Cloud) jest przykładem chmury
modelu IaaS. Możemy rozmieszczać tu nasze składniki rozwiązania w oparciu o wcześ-
niej zbudowane konfi guracje serwerów, które zostały zdefi niowane i są zarządzane
przez fi rmę Amazon.
TABELA 1-2 Model IaaS przejmuje z organizacji kolejne składniki rozwiązania
W siedzibie
Aplikacje
Projekt
.NET Runtime
Bazy danych
Zabezpieczenia
Zarządzanie
Równoważenie
obciążeń
Skalowanie
Kopie zapasowe
Serwery logiczne
Magazyn
Wirtualizacja
OS
Sprzęt serwerów
Sieć
Media
Lokal
ASP
Aplikacje
Projekt
.NET Runtime
Bazy danych
Zabezpieczenia
Zarządzanie
Równoważenie
obciążeń
Skalowanie
Kopie zapasowe
Serwery logiczne
Magazyn
Wirtualizacja
OS
Sprzęt serwerów
Sieć
Media
Lokal
Zarządzane przez organizację
■ Zarządzane przez dostawcę
IaaS
Aplikacje
Projekt
.NET Runtime
Bazy danych
Zabezpieczenia
Zarządzanie
Równoważenie
obciążeń
Skalowanie
Kopie zapasowe
Serwery logiczne
Magazyn
Wirtualizacja
OS
Sprzęt serwerów
Sieć
Media
Lokal
Model PaaS (Platforma jako usługa)
Model PaaS (Platform as a Service), czyli platforma jako usługa, w porównaniu
do modelu IaaS przejmuje kolejne składniki rozwiązania i nimi zarządza. W modelu
PaaS (tabela 1-3) dostawca obsługuje wszystko od kopii zapasowych, skalowania i rów-
noważenia obciążeń po zabezpieczenia, bazy danych i platformy projektowe. Model
##7#52#aSUZPUk1BVC1WaXJ0dWFsbw==
■
Rozdział 1: Wprowadzenie do SharePoint Online
9
PaaS poprawia współczynnik TTM (Time To Market) przez to, że wymaga od orga-
nizacji skupienia się jedynie na swoich aplikacjach i usługach, zwalniając ją z zaj-
mowania się infrastrukturą. Przykładem chmury modeli PaaS jest Windows Azure
fi rmy Microsoft. Organizacje tworzą swoją usługę i aplikacje oraz instalują je w chmu-
rze Windows Azure. Firma Microsoft obsługuje pozostałe składniki, od tworzenia
maszyn wirtualnych po umożliwienie organizacji szybkiego skalowania w zależności
od potrzeb organizacji.
TABELA 1-3 Model PaaS pozwala organizacjom budować aplikacje bez zajmowania się
infrastrukturą
W siedzibie
Aplikacje
Projekt
.NET Runtime
Bazy danych
Zabezpieczenia
Zarządzanie
Równoważenie
obciążeń
Skalowanie
Kopie zapasowe
Serwery logiczne
Magazyn
Wirtualizacja
OS
Sprzęt serwerów
Sieć
Media
Lokal
ASP
Aplikacje
Projekt
.NET Runtime
Bazy danych
Zabezpieczenia
Zarządzanie
Równoważenie
obciążeń
Skalowanie
Kopie zapasowe
Serwery logiczne
Magazyn
Wirtualizacja
OS
Sprzęt serwerów
Sieć
Media
Lokal
Zarządzane przez organizację
■ Zarządzane przez dostawcę
IaaS
Aplikacje
Projekt
.NET Runtime
Bazy danych
Zabezpieczenia
Zarządzanie
Równoważenie
obciążeń
Skalowanie
Kopie zapasowe
Serwery logiczne
Magazyn
Wirtualizacja
OS
Sprzęt serwerów
Sieć
Media
Lokal
PaaS
Aplikacje
Projekt
.NET Runtime
Bazy danych
Zabezpieczenia
Zarządzanie
Równoważenie
obciążeń
Skalowanie
Kopie zapasowe
Serwery logiczne
Magazyn
Wirtualizacja
OS
Sprzęt serwerów
Sieć
Media
Lokal
Model SaaS (Oprogramowanie jako usługa)
Inaczej niż w przypadku poprzednich modeli, model SaaS (Software as a Service),
czyli oprogramowanie jako usługa, przejmuje od organizacji całą odpowiedzialność
związaną z zarządzaniem rozwiązaniem, co ilustruje tabela 1-4. Dostawca modelu SaaS
projektuje, instaluje i utrzymuje rozwiązanie. Organizacja po prostu korzysta z tego
rozwiązania jak z usługi i konfi guruje je tak, by spełniało jej specyfi czne potrzeby.
##7#52#aSUZPUk1BVC1WaXJ0dWFsbw==
■
10
Część I: Wprowadzenie do SharePoint w chmurze
Zestaw produktów Offi ce 365 (wliczając w to SharePoint Online) jest dobrym przykła-
dem modelu SaaS. Nie musimy kupować żadnych serwerów czy licencji oprogramo-
wania. Po prostu rejestrujemy się i konfi gurujemy te usługi, które mają być używane
w organizacji.
TABELA 1-4 Model SaaS pozwala organizacjom używać i konfigurować oprogramowanie przy
bardzo małym zaangażowaniu w niestandardowe projektowanie czy infrastrukturę
PaaS
Aplikacje
Projekt
.NET Runtime
Bazy danych
Zabezpieczenia
Zarządzanie
Równoważenie
obciążeń
Skalowanie
SaaS
Aplikacje
Projekt
.NET Runtime
Bazy danych
Zabezpieczenia
Zarządzanie
Równoważenie
obciążeń
Skalowanie
IaaS
Aplikacje
Projekt
.NET Runtime
Bazy danych
Zabezpieczenia
Zarządzanie
Równoważenie
obciążeń
Skalowanie
ASP
Aplikacje
Projekt
.NET Runtime
Bazy danych
Zabezpieczenia
Zarządzanie
Równoważenie
obciążeń
Skalowanie
W siedzibie
Aplikacje
Projekt
.NET Runtime
Bazy danych
Zabezpieczenia
Zarządzanie
Równoważenie
obciążeń
Skalowanie
Kopie zapasowe Kopie zapasowe Kopie zapasowe Kopie zapasowe Kopie zapasowe
Serwery
logiczne
Magazyn
Wirtualizacja
OS
Sprzęt
serwerów
Sieć
Media
Lokal
Serwery
logiczne
Magazyn
Wirtualizacja
OS
Sprzęt
serwerów
Sieć
Media
Lokal
Serwery
logiczne
Magazyn
Wirtualizacja
OS
Sprzęt
serwerów
Sieć
Media
Lokal
Serwery
logiczne
Magazyn
Wirtualizacja
OS
Sprzęt
serwerów
Sieć
Media
Lokal
Serwery
logiczne
Magazyn
Wirtualizacja
OS
Sprzęt
serwerów
Sieć
Media
Lokal
Zarządzane przez organizację
■ Zarządzane przez dostawcę
##7#52#aSUZPUk1BVC1WaXJ0dWFsbw==
■
Rozdział 1: Wprowadzenie do SharePoint Online
11
Powody przenoszenia instalacji do chmury
Teraz, jak już wiemy, co to jest chmura, warto przyjrzeć się niektórym specyfi cznym
przyczynom, dla których przeprowadzane są instalacje oprogramowania SharePoint
w chmurze, a nie w siedzibie. Niektóre z nich to zmienność obciążenia, możliwości,
koszty, biznesowa sprawność i stabilność.
Obsługa zmiennego obciążenia
Od zarania komputeryzacji zmienne obciążenie było zmorą samodzielnie obsługi-
wanych instalacji w siedzibie, a oprogramowanie SharePoint nie jest tu wyjątkiem.
Przeanalizujmy sytuację, w której fi rma zainstalowała w swoim przedsiębiorstwie
oprogramowanie SharePoint, a następnie wysyła komunikat do 20 000 pracowników.
Wszy
Pobierz darmowy fragment (pdf)