Darmowy fragment publikacji:
Olga M. Londer
Penelope Coventry
Microsoft
SharePoint 2013
Krok po kroku
Przekład: Natalia Chounlamany
APN Promise, Warszawa 2013
##7#52#aSUZPUk1BVC1WaXJ0dWFsbw==
Microsoft SharePoint 2013 Krok po kroku
© 2013 APN PROMISE SA
Authorized Polish translation of the English edition Microsoft SharePoint 2013 Step by
Step, ISBN 978-0-7356-6703-7
Copyright © 2013 by Olga Londer and PPP Consulting Ltd.
This translation is published and sold by permission of O’Reilly Media, Inc., which owns
or controls all rights to publish and sell the same.
APN PROMISE SA, biuro: ul. Kryniczna 2, 03-934 Warszawa
tel. +48 22 35 51 600, fax +48 22 35 51 699
e-mail: mspress@promise.pl
Wszystkie prawa zastrzeżone. Żadna część niniejszej książki nie może być powielana
ani rozpowszechniana w jakiejkolwiek formie i w jakikolwiek sposób (elektroniczny,
mechaniczny), włącznie z fotokopiowaniem, nagrywaniem na taśmy lub przy użyciu
innych systemów bez pisemnej zgody wydawcy.
Książka ta przedstawia poglądy i opinie autorów. Przykłady firm, produktów, osób
i wydarzeń opisane w niniejszej książce są fikcyjne i nie odnoszą się do żadnych
konkretnych firm, produktów, osób i wydarzeń, chyba że zostanie jednoznacznie
stwierdzone, że jest inaczej. Ewentualne podobieństwo do jakiejkolwiek rzeczywistej
firmy, organizacji, produktu, nazwy domeny, adresu poczty elektronicznej, logo, osoby,
miejsca lub zdarzenia jest przypadkowe i niezamierzone.
Nazwa Microsoft oraz znaki towarowe wymienione na stronie http://www.microsoft.com/
about/legal/en/us/IntellectualProperty/Trademarks/EN-US.aspx są zastrzeżonymi znakami
towarowymi grupy Microsoft. Wszystkie inne znaki towarowe są własnością ich
odnośnych właścicieli.
APN PROMISE SA dołożyła wszelkich starań, aby zapewnić najwyższą jakość tej
publikacji. Jednakże nikomu nie udziela się rękojmi ani gwarancji.
APN PROMISE SA nie jest w żadnym wypadku odpowiedzialna za jakiekolwiek szkody
będące następstwem korzystania z informacji zawartych w niniejszej publikacji, nawet
jeśli APN PROMISE została powiadomiona o możliwości wystąpienia szkód.
ISBN: 978-83-7541-137-9
Przekład: Natalia Chounlamany
Redakcja: Marek Włodarz
Korekta: Ewa Swędrowska
Skład i łamanie: MAWart Marek Włodarz
##7#52#aSUZPUk1BVC1WaXJ0dWFsbw==
Spis treści
Wprowadzenie . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . ix
O autorkach . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .xvii
Podziękowania . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . xviii
1 Wprowadzenie do programu SharePoint 2013 . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 1
Do czego służy SharePoint 2013? . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 2
Praca zespołowa i udostępnianie . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 3
Uprawnienia użytkowników programu SharePoint . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 8
Edycje programu SharePoint 2013 . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 9
W chmurze: SharePoint Online . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 11
Integracja pakietu Office z programem SharePoint . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 13
Sklep internetowy SharePoint bazujący na produkcie Microsoft Dynamics AX . . . 16
Wersje programu SharePoint . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 17
Podsumowanie . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 20
2 Nawigowanie po witrynie SharePoint . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 21
Nawigowanie po stronie głównej i witrynie SharePoint . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 23
Poznawanie struktury witryny . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 30
Dostosowywanie nawigacji po witrynie . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 33
Korzystanie ze wstążki . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 40
Wprowadzenie do części aplikacji i składników Web Part . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 44
Korzystanie z Kosza . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 46
Podsumowanie . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 49
3 Umieszczanie dokumentów i informacji na listach oraz
w bibliotekach . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 51
Przeglądanie domyślnych list i bibliotek dostępnych w witrynie . . . . . . . . . . . . . . . 53
Tworzenie nowej listy . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 60
Dodawanie i edytowanie elementów listy . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 64
Tworzenie biblioteki dokumentów . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 72
Tworzenie nowego dokumentu . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 73
Edytowanie dokumentów . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 77
Przekazywanie dokumentów . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 79
Zaewidencjonowywanie i wyewidencjonowywanie dokumentów
z biblioteki dokumentów . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 84
##7#52#aSUZPUk1BVC1WaXJ0dWFsbw==
iii
iv
Spis treści
Przeglądanie historii wersji . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 86
Tworzenie nowego folderu w bibliotece lub na liście . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 89
Dodawanie, edytowanie i usuwanie kolumn list oraz bibliotek . . . . . . . . . . . . . . . . . 90
Sortowanie i filtrowanie na listach i w bibliotekach . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 94
Usuwanie i przywracanie elementów listy oraz dokumentów . . . . . . . . . . . . . . . . . . 97
Ustawianie alertów . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 100
Obserwowanie dokumentów . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 103
Praca w trybie offline . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 104
Podsumowanie . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 106
4 Korzystanie ze stron sieci Web . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 107
Edytowanie strony . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 109
Modyfikowanie układu strony . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 114
Tworzenie nowej strony . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 115
Dodawanie łączy . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 118
Różnice stron i historie wersji . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 120
Stosowanie alertów . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 122
Dodawanie części aplikacji oraz składników Web Part do strony . . . . . . . . . . . . . . 124
Usuwanie składnika Web Part . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 131
Dostosowywanie części aplikacji i składników Web Part . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 133
Edytowanie strony składników Web Part . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 135
Przenoszenie składników Web Part . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 138
Podsumowanie . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 139
5 Tworzenie witryn i zarządzanie nimi . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 141
Tworzenie witryny . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 142
Udostępnianie witryny . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 153
Zarządzanie użytkownikami i uprawnieniami witryn. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 154
Tworzenie witryny osobistej . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 166
Zmienianie motywu witryny . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 168
Zapisywanie i stosowanie szablonu witryny . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 171
Zarządzanie funkcjami witryny . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 175
Zarządzanie użyciem kanałów RSS w witrynie . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 178
Usuwanie witryny . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 180
Podsumowanie . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 182
6 Dostosowywanie list i bibliotek . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 183
Definiowanie nazwy, opisu i opcji nawigacji . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 185
Konfigurowanie opcji zatwierdzania zawartości i przechowywania
wersji dla listy . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 189
Konfigurowanie opcji przechowywania wersji i wymogu
wyewidencjonowania dla biblioteki . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 193
##7#52#aSUZPUk1BVC1WaXJ0dWFsbw==
Spis treści
v
Stosowanie zaawansowanych ustawień list . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 199
Stosowanie zaawansowanych ustawień bibliotek . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 204
Stosowanie ustawień sprawdzania poprawności . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 208
Konfigurowanie ustawień ocen . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 211
Stosowanie typów zawartości . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 213
Tworzenie widoku . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 220
Zarządzanie użytkownikami i uprawnieniami . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 223
Udostępnianie dokumentu lub folderu . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 228
Przyznawanie uprawnień do elementu listy . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 230
Usuwanie i przywracanie listy lub biblioteki . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 232
Podsumowanie . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 234
7 Funkcje społecznościowe . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 235
Korzystanie z kanału aktualności . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 237
Rozpoczynanie konwersacji . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 243
Korzystanie z serwisu Yammer . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 247
Stosowanie znaczników i notatek . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 250
Tworzenie witryn społeczności . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 253
Zarządzanie witryną społeczności . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 256
Podsumowanie . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 263
8 Korzystanie z witryn typu wiki i blogów . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 265
Tworzenie biblioteki stron typu wiki . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 266
Kategoryzowanie stron typu wiki . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 269
Tworzenie witryny typu wiki przedsiębiorstwa . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 272
Korzystanie z witryny typu wiki przedsiębiorstwa . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 275
Dodawanie kategorii do stron witryny typu wiki przedsiębiorstwa . . . . . . . . . . . . 278
Tworzenie witryny blogu . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 281
Zarządzanie blogiem . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 283
Tworzenie wpisu w blogu . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 285
Dodawanie komentarza do wpisu . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 288
Podsumowanie . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 290
9 Wyszukiwanie informacji i osób . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 291
Wyszukiwanie w witrynie SharePoint . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 292
Stosowanie kwerend wyszukiwania . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 297
Konfigurowanie działania funkcji wyszukiwania . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 302
Stosowanie opcji wyszukiwania zaawansowanego . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 305
Konfigurowanie alertów wyszukiwania . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 307
Wpływanie na ranking trafności . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 308
Dostosowywanie strony wyników wyszukiwania . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 316
Wyszukiwanie osób . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 321
##7#52#aSUZPUk1BVC1WaXJ0dWFsbw==
vi
Spis treści
Wykluczanie witryny z wyników wyszukiwania . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 326
Podsumowanie . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 327
10 Zarządzanie zadaniami . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 329
Tworzenie witryny projektu . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 330
Korzystanie z osi czasu . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 333
Tworzenie podzadań i zarządzanie nimi . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 338
Korzystanie ze składnika Web Part Project Summary . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 339
Zarządzanie zadaniami z jednego miejsca . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 341
Zarządzanie projektami przy użyciu programów SharePoint oraz
Project Professional . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 347
Synchronizowanie listy zadań z programem Project . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 351
Podsumowanie . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 352
11 Korzystanie z przepływów pracy . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 353
Automatyzowanie procesów biznesowych przy pomocy programu SharePoint . 354
Przepływy pracy dostępne w programie SharePoint . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 355
Konfigurowanie przepływu pracy . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 358
Stosowanie przepływów pracy . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 364
Zarządzanie przepływami pracy . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 367
Zarządzanie zadaniami przepływu pracy w programie Outlook 2013 . . . . . . . . . . 370
Przerywanie przepływów pracy . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 373
Usuwanie przepływów pracy z list i bibliotek . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 374
Kojarzenie przepływów pracy z typami zawartości . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 375
Podsumowanie . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 380
12 Integracja SharePoint z programami Excel oraz Access . . . . . . . . . . . . . 381
Importowanie danych z arkusza kalkulacyjnego Excel na listę SharePoint . . . . . . 383
Eksportowanie danych z listy SharePoint do arkusza kalkulacyjnego Excel . . . . . 386
Eksportowanie tabeli Excel do witryny SharePoint . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 389
Budowanie aplikacji programu Access . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 393
Tworzenie tabeli w aplikacji programu Access . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 400
Korzystanie z aplikacji programu Access za pośrednictwem przeglądarki . . . . . . 403
Eksportowanie danych z wersji stacjonarnej bazy danych Access na listę . . . . . . . 408
Importowanie danych z listy . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 412
Łączenie tabeli z listą . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 414
Przenoszenie danych z wersji stacjonarnej bazy danych na listę . . . . . . . . . . . . . . 417
Praca w trybie offline . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 422
Podsumowanie . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 425
##7#52#aSUZPUk1BVC1WaXJ0dWFsbw==
Spis treści
vii
13 Stosowanie funkcji analizy biznesowej . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 427
Wprowadzenie do komponentów analizy biznesowej programu SharePoint . . . . 429
Korzystanie z usług programu Excel . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 437
Korzystanie z modeli danych . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 441
Tworzenie i publikowanie pulpitów nawigacyjnych programu PowerPivot . . . . . 448
Publikowanie pulpitów nawigacyjnych programu PowerPivot przy
użyciu składnika Web Part programu Excel . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 457
Budowanie wizualizacji przy pomocy aplikacji Power View . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 462
Tworzenie i wykorzystywanie raportów Power View z wieloma widokami . . . . . . 470
Wyświetlanie raportu Power View w składniku Web Part . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 474
Podsumowanie . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 481
14 Integracja SharePoint z programami Outlook oraz Lync . . . . . . . . . . . . 483
Synchronizowanie zadań z programem Outlook . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 486
Łączenie aplikacji listy kontaktów w programie SharePoint
z programem Outlook . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 488
Przenoszenie kontaktów z programu Outlook na listę kontaktów SharePoint . . . 493
Kopiowanie danych kontaktowych z programu SharePoint
do programu Outlook . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 495
Wyświetlanie kalendarzy programu SharePoint w programie Outlook . . . . . . . . . 497
Korzystanie z zawartości SharePoint w trybie offline . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 498
Zarządzanie alertami SharePoint w programie Outlook . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 502
Konfigurowanie kanałów informacyjnych RSS . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 506
Wykorzystywanie stanu obecności Lync w bibliotekach dokumentów . . . . . . . . . 510
Tworzenie skrzynek pocztowych witryn . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 513
Podsumowanie . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 517
15 Zarządzanie zawartością . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 519
Stosowanie identyfikatorów dokumentów . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 521
Tworzenie zestawów dokumentów . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 524
Organizowanie zawartości . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 529
Tworzenie centrum rekordów . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 536
Wprowadzenie do funkcji zbierania elektronicznych materiałów dowodowych . 538
Zarządzanie rekordami . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 540
Konfigurowanie zarządzania rekordami w miejscu . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 544
Tworzenie witryn publikowania . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 548
Tworzenie układów stron . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 551
Zarządzanie układami stron . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 559
Korzystanie z zawartości do ponownego użycia . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 561
Stosowanie wykazu produktów . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 564
Definiowanie zasad witryny SharePoint . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 567
Podsumowanie . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 572
##7#52#aSUZPUk1BVC1WaXJ0dWFsbw==
viii
Spis treści
A Uprawnienia użytkowników i poziomy uprawnień
w programie SharePoint 2013 . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 573
B Funkcje programu SharePoint 2013 . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 585
C Edycje programu SharePoint 2013 wymagane
do zrealizowania ćwiczeń . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 591
Słowniczek . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 599
Indeks . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 607
##7#52#aSUZPUk1BVC1WaXJ0dWFsbw==
Wprowadzenie
Microsoft SharePoint 2013 stanowi należący do pakietu Microsoft Offi ce 2013 pro-
dukt, który oferuje bogaty zestaw narzędzi do budowania witryn sieci Web, organizo-
wania zawartości, dzielenia się wiedzą, komunikowania się, nawiązywania współpra-
cy, zarządzania dokumentami i wyszukiwania informacji oraz osób. Książka Microsoft
SharePoint 2013 Krok po kroku zawiera kompleksowe omówienie najczęściej wykorzy-
stywanych możliwości programu SharePoint 2013.
Dla kogo przeznaczona jest ta książka
Microsoft SharePoint 2013 Krok po kroku, jak również inne książki z serii Krok po kroku,
zostały zaprojektowane z myślą o początkujących i średnio zaawansowanych użytkow-
nikach. Prezentowane przykłady pomagają w zdobyciu umiejętności, które są użytecz-
ne w różnych organizacjach, niezależnie od ich wielkości. Niniejsza książka przyda
się zarówno osobom, które nie posiadają żadnego doświadczenia w pracy z systemem
SharePoint, jak również doświadczonym użytkownikom, którzy chcą poznać nowe
funkcje oferowane w wersji SharePoint 2013. Przedstawione zostaną w niej praktyczne
techniki tworzenia, modyfi kowania i udostępniania witryn, dokumentów oraz innego
typu zawartości, a także łatwego nawiązywania współpracy z innymi użytkownikami.
Układ książki
Niniejsza książka została podzielona na 15 rozdziałów. Pierwsze cztery rozdziały
poświecone są podstawowym umiejętnościom, takim jak nawigowanie po witrynie
SharePoint, korzystanie z dokumentów i informacji zawartych na listach oraz w biblio-
tekach, a także tworzenie i edytowanie stron sieci Web. Z rozdziałów 5 oraz 6 można
się dowiedzieć, jak tworzyć witryny SharePoint i zarządzać nimi oraz w jaki sposób
dostosowywać listy i biblioteki do własnych potrzeb. Rozdziały 7 oraz 8 poświęcone
są funkcjom społecznościowym programu SharePoint 2013, takim jak źródła wiado-
mości, witryny społeczności, blogi oraz wiki. Rozdział 9 zawiera szczegółowe omówie-
nie możliwości wyszukiwania informacji oraz osób. W rozdziałach 10 i 11 przedsta-
wione zostały metody stosowania funkcji związanych z procesami biznesowymi, takich
jak zadania i przepływy pracy. Rozdziały 12–14 koncentrują się na możliwościach
integrowania programu SharePoint z programami Microsoft Offi ce Excel, Microsoft
Offi ce Access, Microsoft Offi ce Outlook i Microsoft Lync oraz na funkcjach analizy
biznesowej. Na zakończenie rozdział 15 poświęcony jest narzędziom do zarządzania
zawartością dostępnym w programie SharePoint 2013.
ix
##7#52#aSUZPUk1BVC1WaXJ0dWFsbw==
x
Microsoft SharePoint 2013 Krok po kroku
W pierwszej części rozdziału 1 przedstawione zostaną podstawowe informacje,
które przydadzą się przede wszystkim czytelnikom, którzy dopiero rozpoczynają pracę
z programem SharePoint lub korzystali jedynie z wcześniejszych wersji. Użytkownicy,
którzy mieli już okazję korzystać z nowszych wersji programu SharePoint, mogą pomi-
nąć to omówienie.
Ta książka została zaprojektowana tak, aby prowadzić czytelnika krok po kro-
ku po procesie realizacji zadań, które stanowią najczęstsze zastosowania programu
SharePoint 2013. Wykonanie wszystkich ćwiczeń pomoże czytelnikowi zdobyć zestaw
umiejętności, które pozwolą mu na efektywne korzystanie z większości funkcji pro-
gramu SharePoint 2013. Jednak poszczególne rozdziały są niezależne od siebie, dzięki
czemu można zdecydować się na wykonanie tylko wybranych ćwiczeń w celu zdobycia
określonych umiejętności.
Pobieranie plików ćwiczeń
Aby móc zrealizować ćwiczenia prezentowane w tej książce, należy pobrać pliki
ćwiczeń. Zaleca się skopiowanie tych plików do osobnego folderu, np. Documents\
Microsoft Press\SP2013SBS lub innego dostępnego folderu.
Pliki ćwiczeń można pobrać z następującej strony:
http://aka.ms/SP2013SbS/fi les
WAŻNE Witryna ta nie zawiera oprogramowania SharePoint 2013. Aby zrealizować ćwiczenia
prezentowane w tej książce, trzeba mieć dostęp do serwera SharePoint 2013 lub usługi Microsoft
SharePoint Online, co umożliwia wykonanie większości ćwiczeń.
W prezentowanych w tej książce ćwiczeniach wykorzystane zostaną następujące pliki:
Rozdział
Rozdział 1: Wprowadzenie do programu
SharePoint 2013
Rozdział 2: Nawigowanie po witrynie SharePoint Chapter2 Team Site.wsp
Plik
Bez plików ćwiczeń
Rozdział 3: Umieszczanie dokumentów i informa-
cji na listach oraz w bibliotekach
Chapter2 Travel Subsite.wsp
Chapter2 Facilities Subsite.wsp
WideWorldTravelGuidelines.docx
OakChest.docx
OakDesk.docx
OakEndTable.docx
OakNightStand.docx
WideWorldInvoice.dcox
WideWorldPurchaseOrder.docx
##7#52#aSUZPUk1BVC1WaXJ0dWFsbw==
Wprowadzenie
xi
Rozdział
Rozdział 4: Korzystanie ze stron sieci Web
Rozdział 5: Tworzenie witryn i zarządzanie nimi
Rozdział 6: Dostosowywanie list i bibliotek
Rozdział 7: Funkcje społecznościowe
Rozdział 8: Korzystanie z witryn typu wiki
i blogów
Rozdział 9: Wyszukiwanie informacji i osób
Rozdział 10: Zarządzanie zadaniami
Rozdział 11:Korzystanie z przepływów pracy
Rozdział 12: Integracja SharePoint z programami
Excel oraz Access
Rozdział 13: Stosowanie funkcji analizy
biznesowej
Rozdział 14: Integracja programu SharePoint
z programami Outlook oraz Lync
Rozdział 15: Zarządzanie zawartością
Plik
Wildlife.wmv
pjcov.jpg
Bez plików ćwiczeń
Global Proposal.docx
Sales.jpg
Bez plików ćwiczeń
Chapter9 Starter.wsp
Oak Chest.docx
Oak Desk.docx
OakEndTable.docx
OakNightStand.docx
Oak chairs are best with Oak tables.docx
Our Oak furniture range consists of
both Oak chairs and Oak tables.docx
Bez plików ćwiczeń
Bez plików ćwiczeń
ExpImpoWideWorldImporters.accdb
Furniture_Price.xlsx
MoveWideWorldImporters.accdb
Sales_Figures.xlsx
SalesData.xlsx
Chapter14 Starter.wsp
Holiday budget planner.docx
ProductProposalFinancials.xslx
ProductProposalPresentation.pptx
ProductSheet.docx
W prezentowanych w tej książce ćwiczeniach wykorzystane zostaną funkcje dostępne
w trzech edycjach programu SharePoint 2013. Każda z edycji programu oferuje inny
zestaw funkcji i narzędzi, w zależności od licencji CAL zakupionej przez organizację:
■
■
■
SharePoint Server 2013 Enterprise CAL
SharePoint Server 2013 Standard CAL
SharePoint Foundation 2013
ZOBACZ TAKŻE Zestawienie funkcji dostępnych w poszczególnych edycjach programu
SharePoint 2013 zostało zaprezentowane w Dodatku B „Funkcje programu SharePoint 2013”.
##7#52#aSUZPUk1BVC1WaXJ0dWFsbw==
xii
Microsoft SharePoint 2013 Krok po kroku
Wszystkie prezentowane w tej książce ćwiczenia można zrealizować przy użyciu edy-
cji SharePoint Server 2013 Enterprise. Na serwerze SharePoint Server 2013 Standard
można wykonać większość ćwiczeń, za wyjątkiem tych dotyczących funkcji, które nie
są dostępne w edycji SharePoint Server 2013 Standard. Na przykład funkcje analizy
biznesowej są dostępne jedynie w edycji SharePoint Server 2013 Enterprise, dlatego
edycja ta jest niezbędna do zrealizowania ćwiczeń omawianych w rozdziale 13 zatytu-
łowanym „Stosowanie funkcji analizy biznesowej”.
Czytelnicy mogą korzystać również z edycji SharePoint Foundation 2013, aczkol-
wiek nie będą mogli zrealizować ćwiczeń dotyczących funkcji, które nie są dostępne
w tej edycji. Na przykład funkcja promowania wyników wyszukiwania jest dostęp-
na w edycjach SharePoint Server 2013 Standard oraz Enterprise, ale nie w edycji
SharePoint Foundation 2013, dlatego zaprezentowane w rozdziale 9 zatytułowanym
„Wyszukiwanie informacji i osób” ćwiczenie dotyczące wpływania na kolejność ele-
mentów w zbiorze wyników wymaga zastosowania edycji SharePoint Server 2013.
ZOBACZ TAKŻE Lista ćwiczeń, które można zrealizować przy użyciu poszczególnych edy-
cji programu SharePoint 2013 (Foundation, Standard lub Enterprise), została zaprezentowana
w Dodatku C zatytułowanym „Edycje programu SharePoint 2013 wymagane do zrealizowania
ćwiczeń”.
Korzystanie z plików ćwiczeń
Przed przystąpieniem do wykonywania ćwiczeń należy pobrać pliki ćwiczeń na dysk.
WAŻNE W tej książce pliki ćwiczeń znajdują się w folderze Documents\Microsoft Press\
SP2013SBS. Umieszczenie plików w innej lokalizacji może wiązać się z koniecznością dostosowa-
nia ścieżki w niektórych ćwiczeniach.
Pliki ćwiczeń są przechowywane w podfolderach, których nazwa zawiera odpowiedni
numer rozdziału. Opis każdego prezentowanego ćwiczenia jest poprzedzony infor-
macją o tym, jakie pliki będą potrzebne oraz jakie zadania należy wykonać przed
rozpoczęciem realizacji ćwiczenia.
Większość rozdziałów rozpoczyna się od standardowej witryny zespołu
SharePoint 2013, która w pewnych przypadkach musi być witryną najwyższego
poziomu. Do realizowania ćwiczeń prezentowanych w każdym z rozdziałów można
wykorzystać inną witrynę zespołu, stworzoną specjalnie na potrzebę danego rozdziału.
Jednak kilka rozdziałów wymaga skonfi gurowania dodatkowych opcji przy pomocy
plików startowych .wsp.
Czytelnicy posiadający odpowiednie uprawnienia mogą tworzyć nową witrynę
zespołu (patrz akapit „Stosowanie szablonów WSP”) na podstawie pliku startowego
.wsp, który znajduje się w folderze plików ćwiczeń dla danego rozdziału. Pliki startowe
##7#52#aSUZPUk1BVC1WaXJ0dWFsbw==
Wprowadzenie
xiii
.wsp zawierają listy, biblioteki, pliki oraz strony wykorzystywane w ćwiczeniach. Trzy
rozdziały (2, 9 i 14) wymagają stworzenia witryny bazującej na pliku .wsp. W ćwicze-
niach w rozdziale 2 poza standardową witryną zespołu wykorzystywane są dwie pod-
witryny oraz folder ćwiczeń, który zawiera dwa pliki .wsp (zawierające ciąg „Subsite”
w nazwie).
Stosowanie szablonów WSP
Aby stworzyć witrynę, która bazuje na pliku .wsp i służy do wykonywania ćwiczeń
prezentowanych w danym rozdziale, należy postępować zgodnie z poniższą procedurą.
WAŻNE Do zrealizowania procedury niezbędne jest prawo do dodawania szablonu do galerii
szablonów witryn w zbiorze witryn. W razie wątpliwości, warto zajrzeć do Dodatku A zatytułowa-
nego „Uprawnienia użytkowników i poziomy uprawnień w programie SharePoint 2013”.
1 W przeglądarce otwórz witrynę najwyższego poziomu w zbiorze witryn SharePoint,
w której ma zostać stworzona witryna ćwiczeń. Jeśli wyświetlony zostanie monit,
wpisz nazwę użytkownika i hasło, a następnie kliknij przycisk OK.
2 Kliknij przycisk Settings (Ustawienia) znajdujący się w prawym górnym rogu ekra-
nu, a następnie wybierz opcję Site settings (Ustawienia witryny). Wyświetlona zosta-
nie strona Site Settings (Ustawienia witryny) dla witryny najwyższego poziomu.
3 Kliknij opcję Solutions (Rozwiązania) znajdującą się w sekcji Web Designer Galleries
(Galeria projektanta stron sieci Web). Wyświetlona zostanie strona Solution Gallery
(Galeria rozwiązań).
4 Kliknij przycisk Upload Solution (Przekaż rozwiązanie) znajdujący się po lewej stro-
nie wstążki Solutions (Rozwiązania). Wyświetlone zostanie okno dialogowe Add
Document (Dodaj dokument).
5 W oknie dialogowym Add Document (Dodawanie dokumentu) kliknij przycisk
Browse (Przeglądaj).
6 W oknie dialogowym Choose File to Upload (Wybierz plik do przekazania) przejdź
do folderu plików ćwiczeń ChapterNN (gdzie NN to numer rozdziału) i kliknij plik
.wsp, który ma posłużyć do stworzenia nowej witryny, a następnie kliknij przycisk
Open (Otwórz).
7 W oknie dialogowym Add Document (Dodawanie dokumentu) kliknij przycisk OK,
aby pobrać plik.
8 W oknie dialogowym Solution Gallery – Activate Solution (Galeria rozwiązań –
Aktywowanie rozwiązania) kliknij przycisk Activate (Aktywuj). Wyświetlona
zostanie strona Solution Gallery (Galeria rozwiązań). Sprawdź, czy szablon został
pobrany i aktywowany.
##7#52#aSUZPUk1BVC1WaXJ0dWFsbw==
xiv
Microsoft SharePoint 2013 Krok po kroku
Teraz można stworzyć nową podwitrynę ćwiczeń, bazując na pobranym szablonie
WSP.
1 Przejdź do witryny SharePoint, która ma stanowić witrynę nadrzędną nowej witry-
ny ćwiczeń.
2 Kliknij przycisk Settings (Ustawienia), a następnie kliknij opcję Site contents
(Zawartość witryny).
3 Przewiń stronę Site Contents (Zawartość witryny) w dół i kliknij opcję new subsite
(dodaj nową podwitrynę).
4 Na stronie New SharePoint Site (Nowa witryna programu SharePoint) w polu teks-
towym Title (Tytuł) wpisz logiczną nazwę nowej witryny. Może ona reprezentować
po prostu numer rozdziału, np. Rozdzial09.
5 Opcjonalnie w polu tekstowym Description (Opis) wpisz opis, np. SharePoint
SBS – witryna do realizowania ćwiczeń w rozdziale 9.
6 W polu tekstowym URL name (Nazwa adresu URL) wpisz tę samą nazwę, jaka
wpisana została w polu tekstowym Title (Tytuł).
7 W sekcji Template Selection (Wybierz szablon) kliknij kartę Custom (Niestandardowy)
i wybierz dostępny obecnie szablon ChapterNN Starter.
8 W sekcji Navigation (Nawigacja) zaznacz opcję No (Nie), aby nie wyświetlać łącza
do tej witryny na pasku szybkiego uruchamiania w witrynie nadrzędnej.
9 Możesz pozostawić domyślne ustawienia pozostałych opcji i kliknąć przycisk
Create (Utwórz).
Wyświetlona zostanie strona główna nowo stworzonej witryny ćwiczeń.
+
KOŃCZENIE Zamknij okno przeglądarki.
Usuwanie szablonów witryn WSP
Aby usunąć szablon startowy WSP z Galerii rozwiązań, należy podstępować zgodnie
z poniższą procedurą.
WAŻNE Aby móc zrealizować prezentowaną procedurę, trzeba posiadać prawo do usuwania
plików WSP z Galerii rozwiązań zbioru witryn. W razie wątpliwości, warto zajrzeć do Dodatku A.
1 W przeglądarce otwórz witrynę SharePoint najwyższego poziomu, do której
pobrane zostały pliki .wsp. Jeśli wyświetlony zostanie monit, wpisz nazwę użyt-
kownika i hasło, a następnie kliknij przycisk OK.
2 Z menu Settings (Ustawienia) wybierz opcję Site settings (Ustawienia witryny).
Wyświetlona zostanie strona Site Settings (Ustawienia witryny).
##7#52#aSUZPUk1BVC1WaXJ0dWFsbw==
Wprowadzenie
xv
3 Kliknij opcję Solutions (Rozwiązania) znajdującą się w sekcji Web Designer Galleries
(Galeria projektanta stron sieci Web). Wyświetlona zostanie strona Solution Gallery
(Galeria rozwiązań).
4 Na stronie Solution Gallery – Solutions (Galeria rozwiązań – Rozwiązania) umieść
kursor nad szablonem, który ma zostać usunięty, a następnie kliknij strzałkę,
która pojawia się po prawej stronie, aby wyświetlić menu kontekstowe. Z menu
kontekstowego wybierz opcję Deactivate (Dezaktywuj).
Wyświetlone zostanie okno dialogowe Solutions Gallery – Deactivate Solution
(Galeria rozwiązań – Dezaktywowanie rozwiązania).
5 W oknie dialogowym Solutions Gallery – Deactivate Solution (Galeria rozwiązań –
Dezaktywowanie rozwiązania) na karcie View (Widok) kliknij przycisk Deactivate
(Dezaktywuj).
6 Na stronie Solution Gallery – Solutions (Galeria rozwiązań – Rozwiązania) ponow-
nie umieść kursor nad szablonem, który ma zostać usunięty, a następnie kliknij
strzałkę, która pojawia się po prawej stronie, aby wyświetlić menu kontekstowe.
Z menu kontekstowego wybierz opcję Delete (Usuń). W oknie potwierdzenia klik-
nij przycisk OK, aby sfi nalizować proces usuwania szablonu witryny.
7 Ponownie wyświetlona zostanie strona Solutions Gallery – Solutions (Galeria rozwią-
zań – Rozwiązania). Sprawdź, czy szablon witryny ćwiczeń został usunięty.
8 Ponownie wykonaj kroki 4–6 w celu usunięcia innych szablonów, które nie są już
potrzebne.
KOŃCZENIE Zamknij okno przeglądarki.
+
Usuwanie witryny ćwiczeń
Można również usunąć niepotrzebne już witryny ćwiczeń. W tym celu należy postę-
pować zgodnie z poniższą procedurą.
WAŻNE Aby móc zrealizować prezentowaną procedurę, trzeba posiadać prawo do usuwania
witryn. W razie wątpliwości, warto zajrzeć do Dodatku A.
1 W przeglądarce otwórz witrynę SharePoint, którą chcesz usunąć. Jeśli wyświetlony
zostanie monit, wpisz nazwę użytkownika i hasło, a następnie kliknij przycisk OK.
2 Z menu Settings (Ustawienia) wybierz opcję Site settings (Ustawienia witryny).
Wyświetlona zostanie strona Site Settings (Ustawienia witryny).
3 Z menu Site Actions (Akcje witryny) wybierz opcję Delete this site (Usuwanie tej
witryny). Wyświetlona zostanie strona Delete This Site (Usuwanie tej witryny).
4 Kliknij przycisk Delete (Usuń), aby usunąć tę witrynę.
##7#52#aSUZPUk1BVC1WaXJ0dWFsbw==
xvi
Microsoft SharePoint 2013 Krok po kroku
5 Witryna zostanie usunięta.
+
KOŃCZENIE Zamknij okno przeglądarki.
Dodatkowe informacje i opinie
Z poniższych akapitów będzie się można dowiedzieć, w jaki sposób uzyskać pomoc
dotyczącą zawartości tej książki lub skontaktować się z jej wydawcą w celu wyrażenia
opinii bądź zgłoszenia błędu.
Errata
Dołożyliśmy wszelkich starań, aby zapewnić jak najlepszą jakość tej książki i dołą-
czonych do niej materiałów. Lista błędów zauważonych po opublikowaniu tej książki
będzie dostępna na stronie Microsoft Press w witrynie oreilly.com:
http://aka.ms/SP2013SbS/errata
Strona ta umożliwia również zgłaszanie błędów, które nie zostały jeszcze
udokumentowane.
Dodatkowe informacje można uzyskać od działu Microsoft Press Book Support
dostępnego pod adresem:
mspinput@microsoft.com
Należy mieć jednak na uwadze, że powyższe adresy nie służą do uzyskiwania pomocy
technicznej w zakresie działania oprogramowania fi rmy Microsoft.
Państwa opinia jest dla nas cenna
Wydawnictwo Microsoft Press na pierwszym miejscu stawia satysfakcję czytelników,
dlatego Państwa zdanie jest dla nas bardzo ważne. Prosimy o wyrażenie opinii na temat
tej książki na poniższej stronie:
http://www.microsoft.com/learning/booksurvey
Ankieta jest krótka i zapewniamy, że czytamy każdy komentarz oraz sugestię. Z góry
dziękujemy za wszystkie opinie!
Chcielibyśmy pozostać w stałym kontakcie
Pozostańmy w stałym kontakcie. Można nas znaleźć w serwisie Twitter:
http://twitter.com/MicrosoftPress.
##7#52#aSUZPUk1BVC1WaXJ0dWFsbw==
O autorkach
Olga Londer pracuje na stanowisku architekta systemów w fi rmie Microsoft. Podróżuje
po całym świecie i realizuje dla różnych klientów korporacyjnych projekty, które
bazują na rozwiązaniach biznesowych i technologiach fi rmy Microsoft. Specjalizuje
się w implementowaniu systemów Microsoft Dynamics oraz Microsoft SharePoint.
Jest autorką szeregu książek poświęconych technologii SharePoint i Microsoft Internet
Information Server (IIS) oraz zdobywczynią nagrody British Computer Society IT
Trainer. Była lektorem na wielu konferencjach i przez wiele lat decydowała o tematy-
ce konferencji technicznych organizowanych przez fi rmę Microsoft w Europie, takich
jak TechEd Europe. Przed dołączeniem do fi rmy Microsoft w 2004 roku zdobyła tytuł
Microsoft Most Valuable Professional (MVP) w zakresie SharePoint oraz IIS i pracowała
w brytyjskiej fi rmie QA Ltd. – czołowym dostawcy szkoleniowych i konsultingowych
usług IT, w której zarządzała wieloma wdrożeniami programu SharePoint w korpora-
cjach. Obecnie mieszka w Londynie.
Penelope Coventry wielokrotnie zdobyła nagrodę Microsoft Most Valuable Professional
(MVP) (w zakresie Microsoft SharePoint Server) i posiada następujące certyfi katy:
Microsoft Certifi ed Solutions Expert (MCSE) w zakresie SharePoint 2013, Microsoft
Certifi ed IT Professional (MCITP) w administrowaniu programem SharePoint 2010
oraz Microsoft Certifi ed Professional Developer (MCPD) w rozwijaniu aplikacji
SharePoint 2010. Mieszka w Wielkiej Brytanii i jest niezależnym konsultantem oraz
szkoleniowcem z ponad 30-letnim doświadczeniem w branży IT. Jest autorką i współ-
autorką kilkunastu książek związanych z technologią SharePoint, m.in. Exploring
Microsoft SharePoint 2013: New Features and Functions (Microsoft Press, 2013), Microsoft
SharePoint 2013 Inside Out (Microsoft Press, 2013), Microsoft SharePoint Designer 2010
Step by Step (Microsoft Press, 2010), a także rozdziałów poświęconych PowerShell
w wydanej w języku polskim pozycji Poradnik Administratora Microsoft SharePoint 2010
(APN Promise, 2010). Pełniła funkcję lektora na wielu konferencjach, m.in. konferencji
TechEd North America, konferencji SharePoint w Stanach Zjednoczonych, Kanadzie,
Australii, Nowej Zelandii, Szwecji i Wielkiej Brytanii oraz SharePoint Saturdays.
Aktywnie wspiera brytyjską grupę użytkowników programu SharePoint. Pracuje z pro-
duktem SharePoint od 2001 roku i gdy nie zajmuje się pisaniem, uczestniczy w dużych
wdrożeniach technologii SharePoint.
##7#52#aSUZPUk1BVC1WaXJ0dWFsbw==
Podziękowania
Niniejsza książka stanowi owoc pracy wielu osób. Na początku chciałybyśmy podzię-
kować naszemu redaktorowi prowadzącemu Kenyonowi Brownowi, który zapropo-
nował nam uaktualnienie i rozszerzenie poprzedniej wersji książki, a ponadto bardzo
pomógł w rozpoczęciu projektu oraz przyczynił się do jego pomyślnej realizacji, cierp-
liwie nadzorując poszczególne etapy.
Chciałybyśmy podziękować także redaktorowi merytorycznemu Chrisowi
Casingena za profesjonalizm, zaangażowanie oraz pozytywne nastawienie w obliczu
różnych wyzwań, jakie wiązały się z realizacją tego projektu. Jesteśmy mu szczególnie
wdzięczne za poświęcenie własnych urodzin na przeprowadzenie korekty merytorycz-
nej ostatniego rozdziału.
Dziękujemy także redaktorce projektu Kristen Borg oraz redaktorce technicznej
Kim Burton-Weisman, których precyzja w opracowywaniu harmonogramu projek-
tu, dokładność, cierpliwość, elastyczność oraz poczucie humoru sprawiły, że książka
została opublikowana na czas.
Na zakończenie chciałybyśmy wyrazić wdzięczność naszym mężom, Gregoremu
i Peterowi, za cierpliwość, gdy pracowałyśmy nad książką wieczorami i w weekendy,
a przede wszystkim za bezgraniczne wsparcie dla tego projektu.
##7#52#aSUZPUk1BVC1WaXJ0dWFsbw==
Wprowadzenie
do programu
SharePoint 2013
1
Z tego rozdziału dowiemy się:
■ Do czego służy SharePoint 2013.
■ W jaki sposób program SharePoint 2013 umożliwia współpracę i udostępnianie
■
■
■
zawartości.
Jakie uprawnienia użytkowników są dostępne w programie SharePoint 2013.
Co to jest SharePoint Online.
Jakie są różnice między lokalną instalacją programu SharePoint 2013 a planami
subskrypcji SharePoint Online.
■ W jaki sposób pakiet Office może być integrowany z programem SharePoint 2013.
■
Jak budować sklep internetowy przy użyciu programów SharePoint 2013 oraz
Microsoft Dynamics AX.
W nowoczesnych środowiskach biznesowych pracownicy realizują swoje obo-
wiązki w różnych miejscach i o różnej porze, lecz jednocześnie muszą pozo-
stawać w ścisłym kontakcie z pozostałymi członkami zespołu. Efektywna współpra-
ca ma ogromne znaczenie, mimo iż czasem trudno ją osiągnąć. Program Microsoft
SharePoint 2013 stanowi odpowiedź na ten problem, ponieważ oferuje bogaty zestaw
narzędzi do nawiązywania współpracy i komunikacji dostępnych w ramach jedne-
go środowiska internetowego ściśle zintegrowanego z aplikacjami pulpitu, takimi jak
Microsoft Offi ce.
W tym rozdziale omówione zostaną podstawowe zastosowania programu
SharePoint 2013 oraz możliwości integrowania go z aplikacjami Offi ce w celu zwięk-
szenia produktywności pracy użytkowników oraz zespołów. Zaprezentowane zosta-
ną również różnice pomiędzy lokalną instalacją oprogramowania SharePoint 2013
a planami subskrypcji Microsoft SharePoint Online. Przedstawione informacje pomo-
gą w wybraniu edycji produktu oraz modelu wdrożenia (lokalnego, w chmurze lub
1
##7#52#aSUZPUk1BVC1WaXJ0dWFsbw==
2
Microsoft SharePoint 2013 Krok po kroku
1
hybrydowego), który jest najbardziej dostosowany do potrzeb danej fi rmy. Pokrótce
omówione zostaną także możliwości integrowania programu SharePoint 2013 z pro-
duktem Microsoft Dynamics AX w celu zbudowania sklepu internetowego wspierają-
cego wiele kanałów komunikacji z klientem.
WAŻNE Ćwiczenia w tej książce dotyczą fikcyjnej firmy o nazwie Wide World Importers. W pre-
zentowanych scenariuszach firma Wide World Importers konfiguruje środowisko SharePoint,
aby umożliwić pracownikom nawiązywanie współpracy i dzielenie się informacjami. Trzy oso-
by, zaangażowane w proces konfigurowania środowiska oraz dostarczania zawartości, to: Olga
Kosterina – właścicielka firmy Wide World Importers, Todd Rowe – jej asystent, Bill Malone – głów-
ny handlowiec oraz Peter Connelly – pracownik działu IT.
PLIKI ĆWICZENIOWE Do wykonania ćwiczeń prezentowanych w tym rozdziale nie są potrzebne
żadne pliki ćwiczeń.
Do czego służy SharePoint 2013?
SharePoint 2013 to technologia, która umożliwia zarówno małym, jak i dużym orga-
nizacjom oraz przedsiębiorstwom usprawnianie pracy zespołów i optymalizowanie
procesów biznesowych. SharePoint 2013 oferuje szeroki zestaw narzędzi służących
do organizowania zawartości, zarządzania dokumentami, dzielenia się wiedzą, udo-
stępniania zaawansowanych środowisk do pracy zespołowej oraz wyszukiwania infor-
macji i osób. Funkcje społecznościowe w programie SharePoint 2013 umożliwiają
budowanie społeczności, dzielenie się pomysłami i spostrzeżeniami oraz wyszukiwanie
zasobów i informacji w całej organizacji.
ZOBACZ TAKŻE Wymagania systemowe dotyczące instalacji programu SharePoint 2013 zostały
zaprezentowane na stronie technet.microsoft.com/en-us/library/cc262485(v=office.15).aspx.
Program SharePoint 2013 pomaga członkom zespołów w pozostawaniu w stałym kon-
takcie oraz zwiększa efektywność ich pracy, ponieważ oferuje infrastrukturę i funkcje
ułatwiające uzyskiwanie dostępu do właściwych informacji, dokumentów oraz osób.
Dzięki programowi SharePoint 2013 zespoły mogą tworzyć witryny sieci Web służące
do udostępniania informacji i nawiązywania współpracy z innymi użytkownikami.
Dostęp do zawartości przechowywanej w witrynie programu SharePoint można uzy-
skiwać zarówno za pośrednictwem przeglądarki internetowej, jak i aplikacji klienckich
(np. pakietu Offi ce) uruchomionych na różnych urządzeniach, takich jak komputer,
tablet czy telefon komórkowy.
##7#52#aSUZPUk1BVC1WaXJ0dWFsbw==
1
Rozdział 1: Wprowadzenie do programu SharePoint 2013
3
Praca zespołowa i udostępnianie
Witryny programu SharePoint to miejsca, w których można gromadzić i udostęp-
niać informacje oraz dokumenty, a także dzielić się pomysłami i prowadzić dyskusje.
Witryny ułatwiają członkom zespołu uczestniczenie w życiu społeczności, wspólne
opracowywanie dokumentów, śledzenie zadań i problemów, prowadzenie blogów
i mikroblogów, budowanie baz wiedzy przy użyciu stron wiki i nie tylko. Funkcje
do wspólnego opracowywania dokumentów umożliwiają szybkie ewidencjonowa-
nie i wyewidencjonowywanie dokumentów, przechowywanie oraz przywracanie
poprzednich wersji dokumentów, jak również defi niowanie zabezpieczeń na poziomie
dokumentów.
WSKAZÓWKA Blog stanowi dostępny w sieci Web pamiętnik, w którym autorzy (zwani blog-
gerami) publikują artykuły, a czytelnicy mogą dodawać komentarze. Strona typu wiki stanowi
środowisko sieci Web, w którym za pośrednictwem przeglądarki sieci Web można szybko i łatwo
dodawać lub edytować tekst i łącza umieszczone na stronie. Nazwa wiki wywodzi się od ha-
wajskiego słowa wikiwiki, które oznacza „szybko”. Witryna typu wiki może pełnić rolę, np. bazy
wiedzy, repozytorium zasobów lub encyklopedii internetowej, takiej jak Wikipedia.
ZOBACZ TAKŻE Dodatkowe informacje na temat blogów i witryn typu wiki znaleźć można w roz-
dziale 8, zatytułowanym „Korzystanie z witryn typu wiki i blogów”.
Witryna SharePoint może mieć wiele witryn podrzędnych, których hierarchia na ser-
werze sieci Web ma strukturę drzewa i przypomina hierarchię folderów w systemie
plików. Witryny SharePoint, podobnie jak foldery w systemie plików, mogą służyć
do przechowywania plików, jednak oferują dużo większe możliwości niż zwykłe repo-
zytorium plików. Stanowią środowisko do komunikacji i pracy zespołowej oraz uła-
twiają wspólne opracowywanie dokumentów, zadań, list kontaktów, planów wydarzeń,
kalendarzy, baz wiedzy typu wiki i nie tylko. Środowisko do współpracy może znacz-
nie zwiększyć produktywność zarówno pracowników, jak i całego zespołu. Pozwala
na przykład przechowywać pliki i dokumenty w prywatnej bibliotece SkyDrive Pro
(niedostępnej dla innych osób) i jednocześnie udostępniać je wybranym współpra-
cownikom, a także uzyskiwać do nich dostęp za pośrednictwem wielu urządzeń, m.in.
komputera, tabletu czy smartfona.
Narzędzia do współpracy zawarte w produkcie SharePoint 2013 są intuicyjne
i łatwe w użyciu, dzięki czemu upraszczają udostępnianie plików i informacji oraz
komunikowanie się z innymi członkami zespołu. Witryny SharePoint mogą służyć
do wielu celów. Można na przykład stworzyć witrynę usprawniającą pracę zespołu,
witrynę ułatwiającą organizowanie spotkań biznesowych, witrynę typu wiki stanowią-
cą repozytorium wiedzy lub witrynę wspierającą działanie społeczności realizującej
wspólny projekt lub zainteresowanej określonym tematem. Typowa witryna programu
SharePoint zawiera wiele pomocnych narzędzi oraz informacji, takich jak biblioteki
##7#52#aSUZPUk1BVC1WaXJ0dWFsbw==
4
Microsoft SharePoint 2013 Krok po kroku
1
dokumentów, lista kontaktów, lista zadań oraz inne narzędzia do udostępniania i wizu-
alizowania informacji.
Użytkownicy witryn SharePoint mogą odnajdować odpowiednie osoby i kontakto-
wać się z nimi za pośrednictwem e-maili, komunikatorów lub mikroblogów. Ponadto
mogą przeszukiwać zawartość witryn lub obserwować wybraną witrynę bądź doku-
ment i dzięki temu otrzymywać za pośrednictwem kanału aktualności powiadomienia
o nowych publikacjach lub o wprowadzeniu zmian. Dokumenty mogą zostać powią-
zane z niestandardowymi procesami biznesowymi. Można dostosowywać zawartość
i układ witryn, aby prezentować różne informacje w zależności od wymagań odbior-
ców docelowych.
W tym ćwiczeniu otworzymy witrynę SharePoint w przeglądarce i przejrzymy kom-
ponenty strony głównej witryny.
KONFIGURACJA Otwórz okno przeglądarki.
1 Na pasku adresu przeglądarki wpisz adres Uniform Resource Locator (URL), czyli
lokalizację witryny SharePoint: http:// nazwaserwera/ścieżka .
Wyrażenie nazwaserwera w adresie URL reprezentuje nazwę serwera SharePoint,
na którym czytelnik wykonywać będzie prezentowane w tej książce ćwiczenia.
Ścieżka może być pusta lub zawierać jeden bądź więcej poziomów w hierarchii
witryn na danym serwerze SharePoint. W razie problemów z ustaleniem loka-
lizacji witryny SharePoint, należy skontaktować się z administratorem systemu
SharePoint.
WAŻNE W prezentowanych w tej książce ćwiczeniach wykorzystywana będzie witryna
umieszczona na serwerze wideworldimporters o adresie URL: http://wideworldimporters.
Jednak czytelnicy powinni pamiętać o zastąpieniu adresu http://wideworldimporters adre-
sem własnej witryny (w postaci http:// nazwaserwera/ścieżka ) we wszystkich realizowa-
nych ćwiczeniach.
2 Jeśli wyświetlony zostanie monit, wpisz nazwę użytkownika i hasło.
##7#52#aSUZPUk1BVC1WaXJ0dWFsbw==
Rozdział 1: Wprowadzenie do programu SharePoint 2013
5
1
3 Kliknij przycisk OK.
Wyświetlona zostanie strona główna witryny SharePoint. Chociaż może ona różnić
się od typowej witryny zespołu zaprezentowanej w tym przykładzie, najprawdo-
podobniej zawiera łącza do różnych stron, jak również narzędzia SharePoint 2013
do udostępniania informacji.
Po lewej stronie okna znajdują się łącza: Home (Strona główna), Documents
(Dokumenty), Community (Społeczność) oraz Site Contents (Zawartość witryny).
Ta kolekcja łączy do najczęściej wykorzystywanych zasobów witryny nazywa-
na jest paskiem szybkiego uruchamiania. Pasek szybkiego uruchamiania, jak sama
nazwa wskazuje, służy do uzyskiwania natychmiastowego dostępu do potrzebnej
informacji lub narzędzia.
##7#52#aSUZPUk1BVC1WaXJ0dWFsbw==
6
Microsoft SharePoint 2013 Krok po kroku
1
Z lewej strony okna pod paskiem szybkiego uruchamiania znajduje się opcja
EDIT LINKS (Edytuj łącza), która umożliwia dodawanie i usuwanie łączy z paska
szybkiego uruchamiania za pośrednictwem przeglądarki.
WAŻNE
Jeśli bieżący użytkownik ma ograniczone uprawnienia, pasek szybkiego urucha-
miania może nie zawierać łączy do wszystkich elementów witryny, np. łącza EDIT LINKS
(Edytuj łącza). Użytkownicy witryny SharePoint widzą tylko te elementy oraz funkcje witryny,
do których mają prawo dostępu. Łącza do niedostępnych elementów oraz narzędzi nie
są w ogóle wyświetlane. Aby uzyskać dodatkowe uprawnienia, należy skontaktować się z ad-
ministratorem systemu SharePoint.
Poza paskiem szybkiego uruchamiania, strona zawiera także dodatkowy obszar
nawigacyjny umieszczony w górnej części okna. Górny pasek łączy znajduje się
na każdej stronie tuż nad jej tytułem. Składa się on z szeregu kart z łączami, np.
łączem do strony głównej bieżącej witryny zespołu lub łączami do podwitryn bie-
żącej witryny (w tym przykładzie druga karta z lewej strony zawiera łącze do pod-
witryny Travel). Ponieważ pracownicy przykładowej fi rmy Wide World Importers
dużo podróżują, łącze Travel prowadzi do witryny podrzędnej, która prezentuje
dodatkowe informacje i reguły dotyczące organizowania podróży służbowych.
Po prawej stronie górnego paska łączy znajduje się opcja EDIT LINKS (Edytuj łącza),
która umożliwia dodawanie i usuwanie łączy z górnego paska łączy za pośredni-
ctwem przeglądarki – pod warunkiem posiadania odpowiednich uprawnień.
Ułatwienia nawigacji są użyteczne, ale zajmują dużo miejsca na ekranie.
W kolejnych krokach tego ćwiczenia zostaną one ukryte.
##7#52#aSUZPUk1BVC1WaXJ0dWFsbw==
Rozdział 1: Wprowadzenie do programu SharePoint 2013
7
4 Znajdź przycisk z obrazem prostokąta znajdujący się w prawym górnym rogu
okna. Umieść kursor nad przyciskiem, aby zobaczyć jego opis Focus on Content
(Wyświetl tylko zawartość) wyświetlony w etykietce narzędzia.
1
5 Kliknij przycisk Focus on Content (Wyświetl tylko zawartość), aby ukryć lewy
i górny panel nawigacyjny oraz wyświetlić jedynie obszar strony zawierający
zawartość.
Jak można zauważyć, obraz na przycisku Focus on Content (Wyświetl tylko zawar-
tość) zmienił się i obecnie zawiera prostokąt z czterema strzałkami skierowanymi
do środka.
6 Kliknij przycisk ponownie, aby powrócić do pełnego widoku strony.
7 Kliknij znajdujący się w prawym górnym rogu strony przycisk Help (Pomoc) ze
znakiem zapytania. Pomoc programu SharePoint 2013 zostanie zaprezentowana
w osobnym oknie.
##7#52#aSUZPUk1BVC1WaXJ0dWFsbw==
8
Microsoft SharePoint 2013 Krok po kroku
1
+
KOŃCZENIE Zamknij okno przeglądarki.
ZOBACZ TAKŻE Dodatkowe informacje na temat nawigacji po witrynie SharePoint znaleźć można
w rozdziale 2 zatytułowanym „Nawigowanie po witrynie SharePoint”.
Uprawnienia użytkowników
programu SharePoint
W programie SharePoint 2013 do kontrolowania dostępu do witryn służy bazujący
na rolach system, który wykorzystuje poziomy uprawnień użytkowników. Poziomy
uprawnień służą do określania, jakie uprawnienia posiadają użytkownicy w witrynie
SharePoint. Poziomy uprawnień decydują o tym, które operacje mogą oni realizować
w danej witrynie. Program SharePoint zawiera kilka domyślnych poziomów upraw-
nień, m.in.:
■
■
Read (Czytanie) Ten poziom uprawnień umożliwia dostęp do witryny sieci Web
w trybie tylko do odczytu.
Contribute (Współtworzenie) Ten poziom uprawnień obejmuje wszystkie
uprawnienia zawarte w poziomie uprawnień Czytanie, a ponadto umożliwia
##7#52#aSUZPUk1BVC1WaXJ0dWFsbw==
Rozdział 1: Wprowadzenie do programu SharePoint 2013
9
tworzenie, edytowanie i usuwanie elementów z istniejących list oraz bibliotek
dokumentów.
■
■ Design (Projektowanie) Ten poziom uprawnień obejmuje wszystkie uprawnie-
nia zawarte w poziomie uprawnień Współtworzenie, a ponadto umożliwia tworze-
nie list i bibliotek dokumentów, zatwierdzanie elementów oraz edytowanie stron
witryny sieci Web.
Full Control (Pełna kontrola) Ten poziom uprawnień zapewnia pełną kontrolę
nad witryną.
Limited (Ograniczony dostęp) Ten poziom uprawnień umożliwia uzyskiwanie
dostępu do udostępnionego zasobu w witrynie, np. określonej listy, biblioteki
dokumentów, folderu, elementu listy lub dokumentu, bez konieczności przyzna-
wania użytkownikowi prawa dostępu do całej witryny.
■
1
WAŻNE Do zrealizowania większości ćwiczeń prezentowanych w niniejszej książce konieczny
jest poziom uprawnień Czytanie lub Współtworzenie. Każde ćwiczenie poprzedzone jest przy-
pomnieniem o konieczności sprawdzenia poziomu uprawnień, w szczególności gdy niezbędny
jest wyższy poziom dostępu, np. Projektowanie lub Pełna kontrola. Czytelnikom, którzy nie znają
swojego poziomu uprawnień w witrynie SharePoint, zaleca się kontakt z administratorem systemu
SharePoint.
ZOBACZ TAKŻE Dodatkowe informacje na temat poziomów uprawnień zawiera rozdział 5 zaty-
tułowany „Tworzenie witryn i zarządzanie nimi”. Pełna lista uprawnień oraz powiązanych z nimi
poziomów uprawnień została przedstawiona w dodatku A zatytułowanym „Uprawnienia użyt-
kowników i poziomy uprawnień w programie SharePoint 2013”.
Edycje programu SharePoint 2013
Instalując program SharePoint 2013 na serwerach w infrastrukturze organizacji, można
wybrać jedną z trzech edycji – każda z nich oferuje inny zakres funkcji i narzędzi:
■
■
■
SharePoint Server 2013 Enterprise CAL
SharePoint Server 2013 Standard CAL
SharePoint Foundation 2013
Wszystkie edycje programu SharePoint 2013 ułatwiają pracę zespołową w ramach
organizacji oraz współpracę z partnerami i klientami. Jednak każdy z produktów ma
inny zakres możliwości.
Edycja SharePoint Foundation 2013 stanowi zestaw usług systemu Windows
Server 2012, który można pobrać za darmo. Edycja SharePoint Foundation 2013
służy do udostępniania informacji i współpracy z innymi użytkownikami. Zapewnia
ogólnie dostępne środowisko do zarządzania dokumentami, centralne repozytorium
do przechowywania różnego typu plików oraz platformę dla aplikacji usprawniających
##7#52#aSUZPUk1BVC1WaXJ0dWFsbw==
10
Microsoft SharePoint 2013 Krok po kroku
1
pracę zespołową. Stosując pakiety językowe, można tworzyć witryny w różnych wer-
sjach językowych bez konieczności instalowania osobnych wersji programu SharePoint
Foundation 2013.
ZOBACZ TAKŻE Edycję SharePoint Foundation 2013 oraz powiązane z nią pakiety językowe moż-
na pobrać z Centrum pobierania firmy Microsoft ze stron www.microsoft.com/en-us/download/
details.aspx?id=35488 oraz www.microsoft.com/en-us/download/details.aspx?id=35492.
Edycje Standard oraz Enterprise programu Microsoft SharePoint Server 2013 bazu-
ją na edycji SharePoint Foundation 2013, wzbogacając ją o funkcje społecznościo-
we i narzędzia do organizowania i zarządzania zawartością witryn SharePoint, które
umożliwiają zespołom udostępnianie informacji w zakresie całej organizacji. Ponieważ
program SharePoint Server 2013 bazuje na edycji SharePoint Foundation, zawiera
wszystkie oferowane przez nią funkcje.
Pobierz darmowy fragment (pdf)