Writ of Fate to dziewiąta cześć jednej z najpopularniejszych serii cRPG rozgrywająca się w fantastycznym świecie Might & Magic. Fabuła toczy się w innym rejonie tego samego świata co w Heroes of Might & Magic IV.
Spis treści:
-Parę uwag na dobry początek
-Profesje i umiejętności
-Lista dostępnych czarów
-Wyspa Popiołów
-Sturmford
-Drangheim
-Guberland
-Thronheim
-Frosgard
-Thjorgard
-Lindisfarne
-Yorwick
-Po wykonaniu zadań dla jarlów
-Arslegard
Informacja o grze
W dziewiątej część kultowego cRPG z serii Might & Magic poznamy zupełnie nowe fantastyczne krainy, jak zwykle podążając swą drużyną od przygody do przygody.
Gra Might & Magic IX: Writ of Fate, to przedstawiciel gatunku klasycznych RPG. Tytuł wydany został w Polsce w 2002 roku i dostępny jest na platformie PC. Wersja językowa oficjalnie dystrybuowana na terenie kraju to: pełna polska.
Darmowy fragment publikacji:
Nieoficjalny poradnik GRY-OnLine do gry
Might Magic IX
Writ of Fate
autor: Janusz „Solnica” Burda
(c) 2002 GRY-OnLine sp. z o.o.
Prawa do użytych w tej publikacji tytułów, nazw własnych, zdjęć, znaków towarowych i handlowych, itp.
należą do ich prawowitych właścicieli.
Might Magic IX: Write of Fate – Porad
nik GRY-OnLine
S P I S T R E Ś C I
Parę uwag na dobry początek _____________________________________________ 3
Profesje/Umiejętności ___________________________________________________ 6
Lista dostępnych czarów _________________________________________________ 7
01 - WYSPA POPIOŁÓW _________________________________________________ 16
Ruiny Verhoffina ____________________________________________________ 18
02 - STURMFORD ______________________________________________________ 19
Miasto Sturmford ____________________________________________________ 20
Buraczany Raj ______________________________________________________ 23
Twierdza Anskram ___________________________________________________ 25
03 - DRANGHEIM ______________________________________________________ 27
Miasto Drangheim ___________________________________________________ 28
Więzienie Drangheim _________________________________________________ 31
Dom Klusa _________________________________________________________ 34
Otchłań Śmierci _____________________________________________________ 35
04 - GUBERLAND ______________________________________________________ 37
Miasto Guberland ____________________________________________________ 39
Zamek Dooka _______________________________________________________ 41
Świątynia Gęga _____________________________________________________ 42
05 - THRONHEIM ______________________________________________________ 43
Miasto Thronheim ___________________________________________________ 45
Tunel _____________________________________________________________ 47
Iventa Storca _______________________________________________________ 48
Przełęcz ___________________________________________________________ 49
06 - FROSGARD _______________________________________________________ 50
Miasto Frosgard _____________________________________________________ 52
Loch Tajemnic ______________________________________________________ 55
Zniszczona Świątynia _________________________________________________ 58
Fort Yanmira _______________________________________________________ 60
07 - THJORGARD ______________________________________________________ 61
Miasto Thjorgard ____________________________________________________ 63
Kopalnia Thjoradu ___________________________________________________ 66
Sala Ćwiczeń _______________________________________________________ 68
08 - LINDISFARNE _____________________________________________________ 70
Akademia Ta’Sar ____________________________________________________ 72
Klasztor Lindisfarne __________________________________________________ 73
09 - YORWICK ________________________________________________________ 75
Pracownia Czarodzieja ________________________________________________ 76
Pracownia Lisza _____________________________________________________ 77
10 - PO WYKONANIU ZADAŃ DLA JARLÓW __________________________________ 80
Mroczne przejście ___________________________________________________ 81
11 - ARSLEGARD ______________________________________________________ 83
Łaźnia_____________________________________________________________ 85
Dwór Bogów________________________________________________________ 87
Świat Umarłych _____________________________________________________ 88
Tysiąc Strachów _____________________________________________________ 90
Wydawnictwo GRY-OnLine sp. z o.o.
ul. Królewska 57, 30-081 Kraków
tel.(+48 12) 626 12 50, fax.(+48 12) 626 12 70
Nieautoryzowane rozpowszechnianie całości lub fragmentu niniejszej publikacji w jakiejkolwiek postaci jest
zabronione bez pisemnego zezwolenia GRY-OnLine sp. z o.o.
(c) 2002 GRY-OnLine sp. z o.o. Wszelkie prawa zastrzeżone.
Dodatkowe informacje na temat opisywanej w tej publikacji gry znajdziecie na stronach serwisu GRY-OnLine.
www.gry-online.pl
Strona: 2
www.gry-online.pl
Might Magic IX: Write of Fate – Poradnik GRY-OnLine
Parę uwag na dobry początek
Główną część niniejszego poradnika stanowić będą opisy kolejnych lokacji dostępnych w grze
(oprócz pierwszej - Ravensford, która ma charakter czysto treningowy i jedynym zadaniem, które
trzeba na niej wykonać jest dotarcie do znajdującej się na północy przystani), dołączyłem również
trochę własnych uwag, listę dostępnych w grze czarów oraz tabelę klasy postaci/umiejętności,
która powinna ułatwić stworzenie drużyny waszych marzeń.
W porównaniu do poprzednich części serii, w Might and Magic IX część elementów została
zmieniona. Postaram się wymienić i w skrócie opisać zauważone przeze mnie zmiany w stosunku
do poprzednich części bądź inne charakterystyczne i rzutujące na grywalność elementy.
+ Niemal wszyscy nauczyciele (oprócz nielicznych stojących w kilku domach) nie stoją już w
jednym miejscu, lecz poruszają się po pewnym obszarze. Na mapach zaznaczyłem, więc jedynie
orientacyjne ich położenie.
Uwaga: Nauczyciele mogą wchodzić do pomieszczeń, jeżeli więc na mapie zaznaczyłem, iż
któregoś z nich można znaleźć na ulicy to nie oznacza to, iż nie znajduje się on w którymś z
stojących nieopodal domów.
+ Latanie - o nim trzeba zapomnieć gdyż w Might and Magic IX tego czaru nie uświadczymy.
+ Beczki i skrzynie - ich zawartość jest losowa i to, że ja znajdę w danym miejscu beczkę
dodającą do mocy nie oznacza, iż ktoś inny nie znajdzie w tym miejscu beczki dodającej np. do
wytrzymałości.
kolor
czerwona
biała
żółta
zielona
niebieska
purpurowa
zielona z „bąbelkami”
bonus
+2 do mocy
+2 szczęścia
+2 celności
+2 wytrzymałości
+2 magii
+2 szybkości
zatruta
+ Czar Portal do Miasta - znane z poprzednich części gry fontanny, z których trzeba się było się
napić, aby móc później korzystać z tego czaru i przenieść się do danego miasta zastąpione zostały
ołtarzami, które tym razem trzeba oczyścić (kliknąć na nich).
+ System Czarów - teraz, aby użyć któregoś z czarów trzeba posiadać określone zdolności
przynajmniej w dwóch szkołach magii z czterech dostępnych: Magia Żywiołów, Magia Ducha,
Magia Ciemności i Magia Światła.
+ Zachowany został system Ekspert/Mistrz/Arcymistrz, jednak, aby móc awansować nie wystarczy
już tylko odpowiednia ilość punktów (4/7/10) przydzielona danej umiejętności. Trzeba również
wykonać wcześniej odpowiednią promocję np. z Nowicjusza na Uczonego.
Strona: 3
www.gry-online.pl
Might Magic IX: Write of Fate – Poradnik GRY-OnLine
Uwaga: wykonując nieodpowiednią promocję na zawsze zamkniemy sobie możliwość przejścia na
wyższy stopień w danej umiejętności np. Łowca nie może być Arcymistrzem w posługiwaniu się
zbroją.
+ Promocje - polegają na ogół na odnalezieniu odpowiedniej osoby i wykonaniu dla niej jednego
lub większej ilości zadań. Grę możemy rozpocząć jako Wojownik lub Nowicjusz a później
awansować kolejno na:
+ Wybór rasy do profesji nie mam aż tak dużego wpływu, ale zawsze jest to kilka dodatkowych
punktów. Wykorzystanie jednego punktu premii do zwiększenia statystyki umieszczonej w
poniższej tabeli w rubryce „Plus” powoduje jej zwiększenie o 2, natomiast, aby zwiększyć
statystykę umieszczoną w rubryce Minus należy zużyć aż 2 punkty premii.
Rasa
Plus
Krasnolud
wytrzymałość
Elf
Półork
Człowiek
celność
moc
brak
Minus
magia
wytrzymałość
szybkość
brak
+ Upływ czasu w Might and Magic IX jest (pory dnia i nocy, ośmiogodzinny odpoczynek, itp.)
jednak nie ma on tak jak w poprzednich częściach wpływu na rozgrywkę (poza tym, iż na samym
końcu otrzymujemy „laurkę” z wyświetlonym czasem, w jakim udało nam się skończyć grę). Jest to
bardzo dużym ułatwieniem, gdyż w chodząc w posiadanie czaru Boska Interwencja stajemy się
niemal nieśmiertelni, możemy go używać wielokrotnie gdyż nie powoduje on starzenia się naszych
bohaterów a tym samym obniżenia z wiekiem ich parametrów.
+ Bardzo ważną umiejętnością, który powinno się rozwijać jest Rozbrajanie - część przedmiotów
potrzebnych do zakończenia gry (klucze do drzwi, itp.) umieszczona została w czarnych
(najtrudniejszych do otwarcia) skrzyniach, i je MUSIMY otworzyć i PRZEŻYĆ.
+ Różne ceny szkolenia - szkolcie się tam gdzie najtaniej czyli np. na czarnym rynku w
Thjorgard (można się tam niestety szkolić jedynie do 25 poziomu) (ale broń boże u głównego
trenera w Thjorgard) lub we Frosgard - prawie tak tanio jak na czarnym rynku (do Frosgard
dostaniecie się zapewne na nieco późniejszym etapie gry ale można tam trenować się już do
samego końca)
Strona: 4
www.gry-online.pl
Might Magic IX: Write of Fate – Poradnik GRY-OnLine
identyfikować
samemu
+ Brak gotówki - warto zbierać wszystko, co pozostawią po sobie potwory lub znajdziemy w
Identyfikacja
skrzyniach,
przedmiotów) i następnie sprzedawać kupcom używając do tego postaci posiadającej najwyższą
umiejętność Kupiectwo. Kasy na szkolenie i tak nam kiedyś zabraknie jednak w tym przypadku
będzie to już na samym końcu, kiedy nie będziemy jej już tak bardzo potrzebować (Ja miałem z
tym kłopoty dopiero w okolicy poziomu 58+).
(odpowiednio wysoka umiejętność
+ dostępne w grze mikstury leczące są bardzo słabe, przydatne, wskazane jest więc posiadanie
w drużynie chociaż jednego uzdrowiciela.
+ podobnie jak w poprzednich częściach, w początkowej fazie gry bardzo przydaje się zdolność
rażenia z daleka najlepiej Łuk. Czary ofensywne w tym stadium nie są zbyt efektywne - są po
prostu za słabe.
+ opłaca się rozwijać umiejętność Identyfikacja przedmiotów, gdyż z powodu niezbyt dużej
ilości gotówki, jaką będziemy posiadać nie warto jej wydawać na rozpoznawanie przedmiotów u
kupców.
+ znacznie przyspieszone zostało odradzanie się potworów
+ statyczne mapy - zrezygnowano z generowanych na bieżąco map, od razu widzimy cała mapę
(ale nie możemy jej przesuwać) wraz z zaznaczonymi na niej wszystkimi tajnymi schowkami, itp.
(w kilku przypadkach tajne jaskinie, itp. nie są zaznaczone, nie pojawią się na mapie nawet wtedy,
gdy do nich wejdziemy)
+ ekwipunek został sprowadzony do listy przedmiotów, jego pojemność dla każdej z postaci jest
bardzo duża, ale nie nieograniczona.
Strona: 5
www.gry-online.pl
Might Magic IX: Write of Fate – Poradnik GRY-OnLine
Profesje/Umiejętności
Na podstawie zamieszczonej poniżej tabeli będziecie mogli zaplanować sobie skład swojej drużyny
tak, aby poszczególni członkowie drużyny mogli nauczyć się konkretnych umiejętności na
odpowiednim poziomie wtajemniczenia (Ekspert/Mistrz/Arcymistrz)
M
a
g
L
i
s
z
Ł
o
w
c
a
P
a
l
a
d
y
n
Z
a
b
ó
j
c
a
G
l
a
d
i
a
t
o
r
U
z
d
r
o
w
i
c
i
e
l
- AM AM
E AM
E
N
E AM M
M
E AM
M AM
- AM
E
E
N
E
N
E
M AM
E
M
M
M AM
E AM
E
M AM M
E
M
M
E
N
-
-
E
N
N
N
N
-
N
E
-
E
-
E
N
-
E
-
N
E
-
M
E
E
N
-
E
N
M
E
M
M
E
E
-
E
K
a
p
ł
a
n
-
M
M
-
-
D
r
u
i
d
-
E
E
-
-
M AM
M
M
N AM
E
E
E
E
E AM
M
E
E
M
M
E
M
Broń sieczna
Łuk
Maczuga
Włócznia
Broń miotana
Nieuzbrojony
Zbroja
Uniki
Tarcza
Władanie bronią
Kulturystyka
Rozbrajanie
Ident. przedmiotów
Ident. wrogów
Uczenie się
Medytacja
Kupiectwo
Percepcja
W
o
j
o
w
n
i
k
E
E
N
E
N
N
E
N
E
N
N
E
E
N
N
-
E
E
Naprawa przedmiotów N
Magia Żywiołów
Magia Ducha
Magia Światła
Magia Ciemności
-
-
-
-
N
o
w
i
c
j
u
s
z
-
N
N
-
-
-
N
N
-
-
-
N
E
N
N
N
E
E
N
E
N
E
N
N
a
j
e
m
n
i
k
E
E
N
E
N
N
E
E
E
E
E
E
E
N
E
-
E
E
N
-
-
-
-
K
r
z
y
ż
o
w
i
e
c
E
E
E
E
N
N
E
E
E
E
E
E
E
E
E
N
E
E
N
N
N
N
-
U
c
z
o
n
y
-
N
N
-
N
-
N
N
-
N
N
E
E
E
E
E
E
E
N
E
N
E
E
M AM M AM N
E AM M
E
M
E AM M
E AM
E
M
M
M
E
M
E
E AM
M AM AM M
E AM AM AM M
E
E
N
M
E
E
E
N AM
E
E
E
E
M
N AM AM M
M
E
E
E AM AM
E AM
E AM
-
E AM
E
E
N
E AM
M
-
-
-
-
M
E
E
N
-
E
N
E
E
E
E
N
E
E
E
N
M
E
M
-
M
M
E
-
-
-
-
- - niedostępne, N - Normalny, E - Ekspert, M - Mistrz, AM - Arcymistrz
Strona: 6
www.gry-online.pl
Might Magic IX: Write of Fate – Poradnik GRY-OnLine
Lista dostępnych czarów
Lista dostępnych w grze czarów, ich wymagania co do biegłości w poszczególnych szkołach magii
oraz krótkie opisy.
A u r a Ż y w i o ł ó w
Magia Żywiołów - Ekspert
Magia Ducha - Podstawowy
Powoduje wytworzenie wokół postaci pola ochronnego, które
dodatkowo poraża atakujących ich przeciwników.
B ł o g o s ł a w i e ń s t w o
Magia Światła - Podstawowy
Magia Ducha - Podstawowy
Błogosławieństwo zwiększa szansę postaci na trafienie przeciwnika w
walce. Dodatkowo, zdejmuje Klątwę rzuconą na tym samym poziomie.
B o s k a I n t e r w e n c j a
Magia Światła - Arcymistrz
Magia Ducha - Ekspert
Magia Żywiołów - Podstawowy
Raz dziennie można przywołać potęgę bogów, którzy przywracają
członkom drużyny wszystkie utracone Punkty Życia oraz Punkty Magii.
Ponadto, zaklęcie kończy działanie wszystkich negatywnych zaklęć.
C h o r o b a
Magia Ciemności - Ekspert
Magia Żywiołów - Podstawowy
Zaklęcie to powoduje stan choroby u przeciwnika. Ten zaś, do
momentu wyleczenia za pomocą czaru lub eliksiru, regularnie będzie
tracić Punkty Życia.
D e s z c z M e t e o r y t ó w
Magia Żywiołów - Mistrz
Magia Światła - Ekspert
Przyzywa deszcz płonących kamieni, które uderzają w cel i teren
wokół niego. Dlatego też lepiej jest oddalić się od pola jego rażenia.
Strona: 7
www.gry-online.pl
Pobierz darmowy fragment (pdf)