
Autor: | Iwona Chmura-Rutkowska, Edyta Głowacka-Sobiech, Izabela Skórzyńska | Liczba stron: | |
Wydawca: | Wydawnictwo Naukowe UAM | Język publikacji: | polski |
ISBN: | 978-832-322-867-7 | Rok wydania: | 2015 |
Kategoria: | ebooki >> poradniki >> fachowe i branżowe >> pedagogika, nauczyciel, szkoła |
Prezentowana publikacja ma na celu rekonstrukcję i krytyczną analizę szkolnej narracji historyczno-dydaktycznej w polskich podręcznikach do nauczania historii w gimnazjum, wydawanych systematycznie po najnowszej korekcie podstaw programowych w 2008 roku. Narracje te badane są pod kątem występowania w nich stereotypowych wzorców kobiet, ze szczególnym uwzględnieniem oceny ich roli i miejsca w prezentowanych koncepcjach historii narodu i państwa, Europy i świata, w wyniku czego Autorki proponują nowe równościowe spojrzenie na dzieje człowieka z uwzględnieniem szerokiego spektrum aktywności kobiet w przeszłości.
Przedstawione wyniki znajdą szerokie zastosowanie praktyczne, wpłyną też na uwrażliwienie historyków, nauczycieli, metodyków, autorów i recenzentów podręczników na problem stereotypów związanych z płcią oraz kwestie równouprawnienia kobiet i mężczyzn w społeczeństwie.