Darmowy fragment publikacji:
• Kup książkę
• Poleć książkę
• Oceń książkę
• Księgarnia internetowa
• Lubię to! » Nasza społeczność
S pi S t r e ś ci o g ó l n y
Podziękowania . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 13
Wstęp . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 15
Rozdział .1: .System .LEGO . .Niekończące .się .możliwości . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 17
Rozdział .2: .Powrót .do .podstaw . .Wskazówki .i .techniki . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 33
Rozdział .3: .Skala .minifigurek . .Och, .jaki .piękny .miniświat! . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 51
Rozdział .4: .Skala .minilandu . .Cały .świat .w .miniaturze . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 73
Rozdział .5: .Makroklocki . .Budowanie .większych .klocków . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 89
Rozdział .6: .Budowanie .w .mikroskali . .Więcej, .niż .widać .na .pierwszy .rzut .oka . . . . . . . . . . 101
Rozdział .7: .Rzeźby . .Kształty, .które .możesz .zbudować . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 111
Rozdział .8: .Mozaiki . .Wzory .i .obrazki .z .klocków . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 127
Rozdział .9: .Łączenie .wszystkiego .w .całość . .Przekładanie .idei .na .klocki . . . . . . . . . . . . . . 143
Rozdział .10: .Więcej .niż .klocki . .Inne .sposoby .na .cieszenie .się .LEGO . . . . . . . . . . . . . . . . 165
Dodatek .A: .Klockopedia . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 175
Dodatek .B: .Siatki .projektowe . .Kto .planuje, .ten .lepiej .buduje . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 221
Skorowidz . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 232
Poleć książkęKup książkęPoleć książkęKup książkęS pi S t r e ś ci S zc ze g ó łow y
13
15
podziękowania
wStęp
1
17
SyStem lego. niekończące Się możliwości
Słowniczek .klocków . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 18
Wielkość .elementów . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 18
Wypustki . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 19
Gniazdo . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 20
Cegiełka . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 20
Płytki . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 21
Skosy . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 22
Elementy .specjalistyczne . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 23
Łuki . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 23
Kafelki .i .panele . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 24
Cylindry .i .stożki . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .24
Okrągłe .płytki . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 25
Podkładki . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 25
Elementy .dekoracyjne . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 26
Precyzja, .geometria .i .kolor . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .26
Dlaczego .precyzja .wykonania .ma .znaczenie? . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 26
Zabawa .z .geometrią .LEGO . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 27
Kolory . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 29
Gdy .nie .masz .dostatecznie .dużo .klocków .w .danym .kolorze . . . . . . . . . . . . . . . 30
Podsumowanie . .System .LEGO . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 31
2
33
powrót do podStaw. wSkazówki i techniki
Trudne .decyzje . .Najlepsze .sposoby .na .łączenie .klocków . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 34
Ustawianie .klocków .jeden .na .drugim . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 34
Budowanie .na .zakładkę . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 36
Budowanie .z .przesunięciem . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .37
Budowanie .ścian . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 38
Łączenie .ścian . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 38
Z .prostych .klocków .można .budować .okrągłe .ściany . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 40
Wzmocnienie . .Niewidzialne, .lecz .istotne . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 41
Wzmocnienie .= .belki .+ .kolumny . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 41
Belki . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 42
Kolumny . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 45
Jak .rozdzielać .klocki? . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 47
Podsumowanie . .Podstawowe .zasady .budowania . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 50
1 . .Buduj .wielkie .rzeczy, .ale .myśl .o .drobiazgach . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 50
2 . .Wybierz .odpowiedni .sposób .łączenia . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 50
Poleć książkęKup książkę3
Skala minifigurek.
och, jaki piękny miniświat!
51
Skala . .Wszystko .jest .względne . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 52
Budowanie .budynku .w .skali .minifigurek . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 53
Budowanie .dwóch .wersji .stacji .kolejowej . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 53
Zestawienie .materiałów . .Jakich .klocków . .
będziesz .potrzebować, .by .zbudować .ten .model? . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 54
Krok .po .kroku . .Szczegóły .konstrukcji .stacji .kolejowej . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 54
Podmodel . .Dach .stacji .kolejowej . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 64
Substytucja . .Gdy .nie .masz .jakiegoś .klocka . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 67
Zastępowanie .murów . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 68
Zastępowanie .łuków . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 68
Zastępowanie .okien . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 69
Zastępowanie .dachów . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 69
Podsumowanie . .Techniki .budowania .i .rozwiązania .alternatywne . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 72
4
73
Skala minilandu. cały świat w miniaturze
Skala .minilandu . .Większe, .lecz .wciąż .małe . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 74
Tworzenie .podstawowej .postaci .z .minilandu . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 75
Najlepsze .kawałki . .Co .przyda .Ci .się . .
do .budowy .figurek .z .minilandu? . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 75
Podstawowa .figurka .z .minilandu . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 76
Tworzenie .postaci .obdarzonych .charakterem . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 78
Głowy .i .czapki . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 78
Koszule .i .spódnice . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 79
Mnóstwo .nóg . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 80
Ramiona .i .akcesoria . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 80
W .ruchu . .Jak .ożywić .postacie .z .minilandu? . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 81
Budynki .w .minilandzie . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 82
Budowanie .fasad . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 82
Życie .ulicy . .Prosta .scenka .miejska .w .skali .minilandu . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 83
Za .sceną . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .85
Podpieranie .fasady . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 86
Podsumowanie . .Skala .minilandu, .wielkie .możliwości . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 87
5
makroklocki.
89
Budowanie więkSzych klocków
Jak .przeliczać .skalę? . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 91
Budowanie .ścianek .makrocegiełek . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 93
Inne .części, .lecz .ta .sama .technika . . .
Więcej .sposobów .na .budowanie .makroklocków . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 94
Budowanie .z .makroklocków . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 97
Najlepsze .rozwiązania .są .najprostsze . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 98
Inne .skale . .Które .się .sprawdzają .i .dlaczego? . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 98
Przybliżenie . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 99
Podsumowanie . .Makroklocki .to .dopiero .początek . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 100
10 Spis treści szczegółowy
Poleć książkęKup książkę6
Budowanie w mikroSkali.
więcej, niż widać na pierwSzy rzut oka
101
Jak .zacząć? .Pomiń .detale . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 102
Jak .przełożyć .swoje .pomysły .na .klocki? . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 104
Przypomnienie .technik . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 106
Jak .możesz .zastąpić .normalne .części .w .miniaturowych .modelach? . . . . . . . . . . . . . . . . . 106
Kółka .w .mikroskali . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 106
Okna .w .mikroskali . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 107
Instrukcje .budowania .domku .w .mikroskali . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 107
Podsumowanie . .Co .możesz .zbudować .w .mikroskali? . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 110
7
111
rzeźBy. kSztałty, które możeSz zBudować
W .koło .Macieju . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 112
Dzielenie .procesu .budowy .na .dwie .części . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 113
Rzeźbienie .innych .obiektów . .Sfinks . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 121
Wybór .cech .charakterystycznych . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 122
Budowanie .głowy . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 122
Techniki .budowania .cech .szczególnych . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 122
Budowanie .fundamentów .na .końcu . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 125
Podsumowanie . .Rzeźba .kryje .się .w .oku .budowniczego . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 126
8
mozaiki. wzory i oBrazki z klocków
127
Co .jest .potrzebne, .by .stworzyć .mozaikę .z .widocznymi .wypustkami? . . . . . . . . . . . . . . . . 129
Wzory .geometryczne . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 130
Tworzenie .mozaik .ze .zdjęć . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .133
Projektowanie .mozaiki .z .niewidocznymi .wypustkami . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 138
Siatki .projektowe .dla .mozaik .z .niewidocznymi .wypustkami . . . . . . . . . . . . . . . 139
Odwrócone .mozaiki . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 140
Podsumowanie . .Mozaiki .we .wszystkich .kolorach .i .kształtach . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 142
9
łączenie wSzyStkiego w całość.
143
przekładanie idei na klocki
Myśl .jak .projektant .modeli . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 144
Zawęź .zakres .zainteresowań . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 144
Wybierz .temat . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 145
Zacznijmy .od .podstaw . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .147
Niech .rzeczywistość .przesądza .o .Twoich .decyzjach .dotyczących .projektu . . . . . . . .148
Spójrz .na .swój .model .z .boku . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 150
Wybierz .skalę . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 151
Kwestie .kolorystyki . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 151
Elementy .projektu . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 152
Kształt . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 152
Kolor . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 153
Proporcje . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 154
Powtarzalność . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 154
Spis treści szczegółowy 11
Poleć książkęKup książkęBudowa .Trytona .krok .po .kroku . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 155
Coś .poszło .nie .tak? .Nie .martw .się, . .
zmiana .projektu .nie .oznacza, .że .poniosłeś .klęskę . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 163
Skończyłeś . .Co .teraz? . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 163
Podsumowanie . .Jesteś .projektantem .modeli . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 163
10
więcej niż klocki.
165
inne SpoSoBy na cieSzenie Się lego
Tworzenie .własnych .instrukcji .budowania . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 165
Zdjęcia .krok .po .kroku . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 166
Instrukcje .generowane .komputerowo . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 167
Zabawne .gry .LEGO . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 169
Szachy .lub .warcaby .LEGO . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 169
Warcabowe .kółko .i .krzyżyk . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 170
Podsumowanie . .Każdy .aspekt .LEGO .niesie .radość . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 173
a
175
klockopedia
Jak .posługiwać .się .Klockopedią? . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 176
B
Siatki projektowe.
221
kto planuje, ten lepiej Buduje
Pobieranie .siatek . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 222
O .siatkach . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 222
Siatka .projektowa .nr .1 . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 222
Siatka .projektowa .nr .2 . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 222
Siatka .projektowa .nr .3 . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 223
Siatka .projektowa .nr .4 . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 225
Jak .efektywnie .wykorzystywać .siatki .projektowe? . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 225
Pokoloruj .swoje .pomysły . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 226
Opis .i .data . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 226
Rysowanie .na .siatce .projektowej .nr .1 . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 226
Rysowanie .na .siatce .projektowej .nr .2 . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 229
Rysowanie .na .siatce .projektowej .nr .3 . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 230
Rysowanie .na .siatce .projektowej .nr .4 . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 231
Podsumowanie . .Od .siatek .do .cegiełek . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 231
Skorowidz
232
12 Spis treści szczegółowy
Poleć książkęKup książkę3
S k a l a m i n i f i g u r e k .
O ch , j a k i pi ę k n y m i n i ś w i at !
Do systemu LEGO nieustannie
dodawane są nowe elementy,
kolory i nowocześnie zapro-
jektowane zestawy. Jednak
chyba najbardziej znaczącą
zmianą było wprowadze-
nie w 1978 roku ludzików,
nazywanych minifigurkami
(rysunek 3.1).
W kolejnych latach pojawiło się wiele
różnych minifigurek, od astronautów
i cowboyów, poprzez pilotów helikopterów
i roboty, po czarodziejów i czarownice
(a pomiędzy nimi znajdziesz wszystkie
inne możliwe postacie).
Rysunek 3.1. Kim jest ten facet
i dlaczego się uśmiecha?
Poleć książkęKup książkęSkala. Wszystko jest względne
Gdy budujesz w określonej skali, tworzysz budynki i inne konstrukcje, które wiel-
kością pasowałyby do świata w określonym rozmiarze. Gdy budujesz w skali minifi-
gurek, tworzysz świat, w którym minifigurki mogłyby żyć.
Minifigurka z rysunku 3.2 ma niecałe 4 cm wysokości. Jednak z jej punktu
widzenia ma ok. 180 cm wzrostu! Teraz więc możemy przystąpić do omawiania
skali minifigurek.
Rysunek 3.2. Ile wzrostu ma minifigurka?
W naszym świecie ma 4 cm, w swoim ponad 180 cm
Aby przeliczyć skalę minifigurek, należy wykonać następujące działania:
1. Podziel wzrost minifigurki w jej świecie przez jej wysokość w naszym świecie:
180 cm: 4 cm = 45
2. Stwórz swoją skalę. Minifigurka jest w skali 1:45
(jeden do czterdziestu pięciu).
Skalę zapisuje się jako dwie cyfry rozdzielone dwukropkiem. Liczba po lewej
stronie (1) reprezentuje rozmiar w prawdziwym świecie. Numer po prawej stro-
nie (45) mówi nam, ile prawdziwych minifigurek ustawionych jedna na drugiej
byłoby potrzebnych, by osiągnąć wysokość minifigurki w realnym świecie. Innymi
słowy, gdybyśmy ustawili 45 minifigurek jedna na drugiej, miałyby one wyso-
kość 180 centymetrów.
52 Rozdział 3
Poleć książkęKup książkęSkoro znasz już skalę, możesz wykorzystać ją do ustalenia, jak duży powinien
być przedmiot z rzeczywistego świata w świecie minifigurek. Powiedzmy, że chcesz
zbudować dom, który w normalnym świecie ma wysokość 7,2 m. Formuła oblicza-
nia wielkości zgodnie ze skalą wygląda następująco:
Rzeczywista wysokość : wielkość skali = rozmiar modelu w skali
Aby więc dowiedzieć się, jak wysoki powinien być dom w skali minifigurek,
musisz podzielić jego rzeczywistą wysokość (7,2 m) przez wartość skali (48).
Oto jak to zrobić:
1. Zamień 7,2 m na centymetry, mnożąc je przez 100.
7,2 metra × 100 cm na metr = 720 centymetrów
2. Podziel wynik przez wartość skali (48), by ustalić wielkość przedmiotu
w skali minifigurek:
720 cm : 48 = 15 cm
Twój dom w skali minifigurek powinien być wysoki na 15 cm.
Budowanie budynku w skali minifigurek
Dalsza część rozdziału koncentruje się na budowie stacji kolejowej w skali minifi-
gurek. Pokażę Ci, jakie części będą potrzebne i jak wykorzystać techniki, które już
poznałeś, by zbudować inne budynki w Twoim miasteczku LEGO.
Podczas lektury pamiętaj, że ten budynek nie musi być stacją kolejową.
Możesz go zaadaptować na lodziarnię, budkę z hamburgerami lub nawet kasy bile-
towe zoo lub parku tematycznego. Gdy budujesz z klocków LEGO, nie musisz się
ściśle stosować do instrukcji.
Budowanie dwóch wersji stacji kolejowej
Przystąpimy do budowy na dwa sposoby. Najpierw spróbujemy zbudować nasz
dworzec tak, jakby był to oficjalny zestaw LEGO wykorzystujący niemal nie-
ograniczony zestaw części. Możesz wykorzystać specjalistyczne klocki, aby dodać
detale. Następnie pokażę, jak można zastąpić niektóre części, wykorzystując bar-
dziej popularne klocki, które możesz znaleźć w swojej kolekcji.
Projekt stacji jest oparty na stacjach, które można zobaczyć w wielu małych
miasteczkach Ameryki Północnej. Typowa stacja zbudowana pod koniec XIX
lub na początku XX wieku mogłaby wyglądać tak jak na rysunku 3.3. Zwykle te
budynki mają wiele cech wspólnych, jak na przykład skośne dachy, łuki nad wej-
ściem i ramy okienne pomalowane na kontrastowe kolory.
Zanim przystąpimy do budowania dachu lub innych szczegółów, musimy
zbudować główną część budynku. Ściany zewnętrzne zbudowane są prostą techniką
na zakładkę, dopiero potem wprowadzam skosy, by zbudować dach.
Skala minifigurek. Och, jaki piękny miniświat! 53
Poleć książkęKup książkęRysunek 3.3. Wykorzystaj pomysły projektowe z tego budynku,
by stworzyć różne konstrukcje w swoim miasteczku LEGO
Zestawienie materiałów.
Jakich klocków będziesz potrzebować, by zbudować ten model?
Rysunek 3.4 pokazuje zestawienie materiałowe (ZM — lista części wraz z ich zdję-
ciami) potrzebne do zbudowania tego modelu. Nawet jeśli nie masz wszystkich
części z listy, możesz zbudować tę stację — po prostu zastąp je innymi! Jeśli brakuje
Ci cegiełek 1×8, możesz je zastąpić dwiema cegiełkami 1×4. Jeśli brakuje Ci jed-
nej cegiełki 2×2 w określonym kolorze, możesz połączyć trzy płytki 2×2 w takim
samym kolorze. Wykorzystaj swoją wyobraźnię, by zastąpić jeden element lub wię-
cej elementów.
Krok po kroku. Szczegóły konstrukcji stacji kolejowej
Oto poszczególne kroki budowy stacji kolejowej.
Krok 1.
Zwróć uwagę na cegiełki 1×1 po lewej stronie budynku na rysunku 3.5.
Zamierzam ustawić je jedna na drugiej, by stworzyć wysmukłe, proste kolumny,
jakie omawiałem w rozdziale 2. (rysunek 2.24 na stronie 29).
W ten sposób skonstruuję sześć kolumn, które będą wspierać część dachu.
Same z siebie te kolumny są słabe, jednak gdy użyje się ich razem i wesprze się je
łukami, staną się bardziej wytrzymałe, a przy tym będą wyglądać
bardzo ładnie.
54 Rozdział 3
Poleć książkęKup książkęRysunek 3.4. Zestawienie materiałowe dla modelu stacji kolejowej
Skala minifigurek. Och, jaki piękny miniświat! 55
Poleć książkęKup książkęRysunek 3.5. Każda konstrukcja potrzebuje dobrego planu.
Rozmieszczenie fundamentów wpłynie na wygląd skończonego budynku
Krok 2.
Rysunek 3.6 pokazuje model po dodaniu drugiej warstwy klocków. Do budowy
głównych ścian stosuję technikę na zakładkę, w przypadku kolumn ustawiam
klocki jeden na drugim.
Rysunek 3.6. Techniki na zakładkę i ustawiania klocków
jeden na drugim użyte w jednym modelu
Technikę na zakładkę stosuję też do budowy kas — to wewnętrzna ścianka
w kształcie litery L w pobliżu prawego górnego rogu na rysunku. Ta ściana łączy
się ze ścianą zewnętrzną za pośrednictwem klocka 1×4, dzięki czemu będzie ona
odporna na drgania, gdy na stację wjedzie pociąg.
Na rysunku widać trzy ławeczki. Pierwsza, na zewnątrz budynku, opiera się
na dwóch okrąglakach 1×2. Druga, znajdująca się wewnątrz, ma podłokietniki.
Trzecia, u góry rysunku, jest długą ławeczką, na której mogą usiąść dzieci minifi-
gurek, by oglądać przejeżdżające pociągi.
56 Rozdział 3
Poleć książkęKup książkęuwaga Zwykle warto budować meble i wewnętrzne ścianki w budynku na początkowym
etapie budowy, tak by nie trzeba było rozbierać ścian lub dachu w celu dodania
ich później.
Krok 3.
Podczas gdy kolumny i ściany pięły się w górę, zainstalowałem duże okna, które
widać na rysunku 3.7. Pamiętaj, by planować z góry miejsca łączenia ścian, roz-
mieszczenie okien i to, w której ścianie znajdą się drzwi.
Rysunek 3.7. Model zaczyna ożywać po dodaniu okien
uwaga Nie wpadaj w panikę, jeśli nie masz takich samych okien. W dalszej części roz-
działu opiszę, jak możesz je w łatwy sposób zastąpić.
W pobliżu środka rysunku 3.7, za ławeczką, możesz zauważyć cztery brą-
zowe klocki z wypustkami skierowanymi na zewnątrz. To cztery „lampki”
ustawione razem (jeden ze specjalistycznych elementów opisanych w tabeli A.5
na stronie 183). Każda z tych cegiełek 1×1 ma wypustkę od góry i jedną na boku.
Wykorzystamy je w kolejnym kroku.
Krok 4.
Nasza stacyjka zaczyna nabierać kształtu. Drzwi znajdują się już na miejscu,
gotowe, by wpuścić minifigurki do środka, gdzie będą mogły oczekiwać na swój
pociąg. Dodałem niewielkie, łukowato sklepione okienko z kratką po prawej stro-
nie od zewnętrznej ławeczki. Przez kolejne okienko kasjer będzie mógł obsługiwać
klientów. Kafelek 2×2 wystający na zewnątrz to lada.
Rysunek 3.8 pokazuje ukończoną zewnętrzną ławeczkę. Do frontów cegiełek
„lampek” doczepiłem brązowy kafelek 1×4, który stanowi oparcie.
Skala minifigurek. Och, jaki piękny miniświat! 57
Poleć książkęKup książkęRysunek 3.8. Okna i drzwi dodają życia i realizmu Twoim budynkom
Krok 5.
Rysunek 3.9 pokazuje, w jaki sposób połączyłem kolumny łukami 1×6×2.
Takie pary kolumn mogą podtrzymywać konstrukcję dachu.
Rysunek 3.9. Przeznaczenie kolumn 1×1 staje się widoczne po dodaniu łuków
Ściany zewnętrzne są już niemal ukończone. Zwróć uwagę, że dwa okienka
od frontu wyposażone są w łuki 1×4, które znajdują się bezpośrednio nad nimi.
Te łukowato sklepione okienka nadają budynkowi klasyczny wygląd. Po obu stro-
nach tych okien dodałem białe cegiełki 1×1 ustawione jedna na drugiej, by stwo-
rzyć białe ramy wokół nich (rezultat widoczny jest na rysunku 3.3).
58 Rozdział 3
Poleć książkęKup książkęKrok 6.
Następnie dodałem drugi zestaw odwróconych łuków 1×2, by osiągnąć efekt łuko-
watych podpór dachowych, co widoczne jest na rysunku 3.10.
Rysunek 3.10. Pamiętaj, by umocnić niższe warstwy klocków dłuższymi klockami
w najwyższej warstwie konstrukcji
uwaga Mimo że system LEGO ma odwrócony półłuk (patrz tabela A.6 na stronie 191),
nie wykorzystałem go, ponieważ wystawałby poza krawędź dachu o jedną wypustkę.
Zwróć uwagę, jak uważnie dobrałem klocki na najwyższą warstwę ścian,
co widoczne jest na rysunku 3.10. Jeśli to możliwe, postaraj się umocnić niższe
warstwy konstrukcji, używając w najwyższej warstwie jak najdłuższych cegiełek,
łączących wiele klocków znajdujących się pod spodem. Spójrz na przykład na czer-
wone cegiełki 1×6 znajdujące się nad każdym z okien i pomiędzy nimi. Jest to klu-
czowe, by ustawione jedna na drugiej cegiełki 1×2 znajdujące się między oknami
nie wypadły (pamiętaj, nie ma nic złego w ustawianiu klocków jeden na drugim,
o ile tylko dodasz elementy, które je połączą z resztą konstrukcji).
Kolejny przykład budowania na zakładkę jest widoczny w postaci cegiełki 1×6,
która znajduje się nad drzwiami do budynku. Ta cegiełka nie tylko mocuje drzwi,
ale też łączy ścianki po ich obu stronach. To bardzo
istotna cegiełka 1×6!
Skala minifigurek. Och, jaki piękny miniświat! 59
Poleć książkęKup książkęKrok 7.
I wreszcie przystępujemy do budowy dachu, a właściwie jego części. Czarne płytki,
umieszczone na łukach 1×6 staną się podstawą dachu dla części stacji. Aby przygo-
tować drugą część dachu, ułożyłem rząd kafelków na szczycie ścian zewnętrznych,
jak możesz zobaczyć na rysunku 3.11. Powód, dla którego to zrobiłem, zostanie
wyjaśniony w kolejnym kroku.
Rysunek 3.11. Przyczyna, dla której zbudowałem jedynie część dachu,
stanie się oczywista w następnym kroku
Krok 8.
Nad wejściem dodano kolejne czarne płytki (rysunek 3.12). Mają one na celu
wyrównanie różnicy wysokości pomiędzy zamocowaną na stałe częścią dachu
a częścią ruchomą, której budowę pokażę w podrozdziale „Podmodel. Dach stacji
kolejowej” na stronie 48. Ruchomy dach będzie się opierał o kafelki na szczycie
ścian zewnętrznych, jednak nie będzie się z nimi łączył, ponieważ nie mają wypu-
stek. To właśnie dlatego ta część dachu może zostać łatwo zdjęta.
Krok 9.
Skosy tak dobrze nadają się do budowania dachów, że czasami określa się je
mianem daszków. Tutaj wykorzystałem skosy o nachyleniu 33 stopni, ponieważ
chciałem, by dach był łagodnie nachylony. Pierwszą warstwę dachu zacząłem
od układania skosów na płytkach, które położyłem w poprzednim kroku.
Cegiełki 1×8 umieszczone pomiędzy skosami będą wspierać kolejną warstwę
skosów, jak widać na rysunku 3.13.
60 Rozdział 3
Poleć książkęKup książkęRysunek 3.12. Część dachu i mnóstwo kafelków
Rysunek 3.13. Pozostała część dachu zostanie pokazana później,
na razie skup się na obszarze bezpośrednio nad wejściem
Skala minifigurek. Och, jaki piękny miniświat! 61
Poleć książkęKup książkęZaraz, zaraz, dlaczego budujemy tylko połowę dachu? Tworzę bardzo funk-
cjonalny dach o ładnym skosie tylko dla części stacji, ponieważ chcę, by ten
zestaw mógł być użyty jako eksponat na wystawie lub by można się nim było
bawić. Kafelki na szczycie ścian zewnętrznych umożliwią mu pełnienie tej
podwójnej funkcji.
Zwróć uwagę, że na rysunku 3.13 najniższa warstwa skosów jest wysunięta
w stosunku do bryły budynku tak samo jak odwrócone skosy. Gdy skończę budowę
modelu i pokażę pozostałą część konstrukcji dachu, zobaczysz, że te odwrócone
skosy 1×2 sprawiają wrażenie, jakby naprawdę podtrzymywały dach, mimo iż tak
naprawdę wcale się z nim nie łączą.
Krok 10.
Po dodaniu kolejnej warstwy (rysunek 3.14) skosy są dodawane na zakładkę,
podobnie jak cegiełki 1×N użyte do budowy ścian.
Rysunek 3.14. Drugi rząd skosów o kącie nachylenia 33 stopni
Podobnie jak cegiełki 1×8 widoczne na rysunku 3.13, cegiełki 1×4
na rysunku 3.14 będą podtrzymywały kolejną warstwę skosów.
Krok 11.
Pamiętaj, że kolor to nie wszystko. Mimo że mój model ma czarny dach, jak widać
na rysunku 3.15, Twój nie musi być taki sam. Czerwone lub niebieskie skosy spraw-
dzą się równie dobrze, możesz też odpowiednio zmienić kolor ścian, by do siebie
pasowały. Eksperymentuj z różnymi kombinacjami kolorów w zależności od tego,
jakie klocki masz w swojej kolekcji, albo po prostu w zależności od nastroju.
62 Rozdział 3
Poleć książkęKup książkęRysunek 3.15. Jesteśmy już niemal u celu. Urokliwy dach
w stylu pagody nabiera kształtu — a przynajmniej jego część
Rysunek 3.16 pokazuje ukończoną główną część modelu. Następnie przej-
dziemy do budowy podmodelu, który go uzupełni.
Rysunek 3.16. Czubki wieńczą tę część dachu
Skala minifigurek. Och, jaki piękny miniświat! 63
Poleć książkęKup książkęPodmodel to grupa klocków montowana oddzielnie. Na przykład skrzydła
samolotu mogą być podmodelem jego kadłuba albo silnik samochodu może być
podmodelem samochodu. Gdy ukończysz główną część modelu, dodajesz podmo-
del. W przypadku stacji kolejowej zbudowałem większą część dachu jako zdejmo-
walny podmodel — pozwala to dotrzeć do wnętrza budynku.
Podmodel. Dach stacji kolejowej
Czasami podmodele buduje się, by uprościć konstrukcję bardziej skomplikowanych
modeli (tak może być w przypadku silnika samochodu). Drobne elementy silnika
łatwiej składać poza samochodem, jako podmodel, i umieścić je wewnątrz dopiero
po skończeniu konstrukcji. Czasami, jak w przypadku dachu, zbudowanie oddziel-
nego, samowystarczalnego podmodelu ułatwia dostęp do skończonego modelu
lub też ułatwia rozłożenie go na części w celu transportu.
Krok 1.
Podmodel dachu jest tak samo szeroki jak część dachu, którą zbudowaliśmy wcze-
śniej. Jest tak samo długi i szeroki jak otwór, który pozostawiliśmy nad główną
częścią budynku, jak pamiętasz z rysunku 3.16. Podmodel dachu będzie idealnie
dopasowany do pozostałej części modelu, tworząc pełny dach razem z już wybudo-
waną jego stałą częścią. Jednocześnie jednak będzie go można łatwo zdjąć, umożli-
wiając Ci dostęp do wnętrza stacji.
Jak widzisz na rysunku 3.17, zacząłem od płytek ustawionych wypustkami
do dołu.
Rysunek 3.17. Nie, Twoja książka nie jest obrócona do góry nogami,
to płytki są odwrócone wypustkami do dołu
Krok 2.
Na rysunku 3.18 możesz zobaczyć, w jaki sposób mocowana jest następna warstwa
płytek (teraz już widzisz, dlaczego pokazałem płytki do góry nogami, w przeciw-
nym razie trudno byłoby zaprezentować położenie kolejnej warstwy).
64 Rozdział 3
Poleć książkęKup książkęRysunek 3.18. Dzięki położeniu płytek wypustkami do dołu
łatwiej jest pokazać położenie kolejnej warstwy elementów
Krok 3.
Gdy skończysz pierwsze dwa kroki budowy, czas odwrócić płytki właściwą stroną
ku górze. Na rysunku 3.19 możesz zauważyć, że zaczynam dodawać skosy, by stwo-
rzyć nachyloną płaszczyznę dachu.
Rysunek 3.19. Odwróć płytki, a następnie połóż skosy wzdłuż brzegów.
Cegiełki 1×8 umieszczone pośrodku są położone z myślą o kolejnej warstwie
Zwróć uwagę, że planuję z wyprzedzeniem, jak kolejna warstwa skosów będzie
się nakładała na pierwszą i łączyła z cegiełkami 1×8, które znajdują się wewnątrz
dachu i służą wzmocnieniu jego konstrukcji. Te cegiełki 1×8 to kolejny przykład
użycia belek.
Skala minifigurek. Och, jaki piękny miniświat! 65
Poleć książkęKup książkęuwaga Cegiełki 1×8 mogą mieć dowolny kolor, ponieważ nie widać ich po zakończeniu
konstrukcji. Jest to kolejny przykład użycia belek.
Krok 4.
Na rysunku 3.20 dodałem drugą warstwę skosów. Pośrodku użyłem standardo-
wych cegiełek 1×4, które odgrywają taką samą rolę jak klocki 1×8 pod nimi
— stanowią podporę dla kolejnej warstwy.
Rysunek 3.20. Cegiełki 1×4 odgrywają taką samą rolę jak 1×8 pod nimi
Krok 5.
W udanych modelach LEGO wszystkie warstwy i części składają się na osta-
teczny rezultat. Na przykład na rysunku 3.21 możesz zauważyć cegiełkę 2×3,
umieszczoną pomiędzy skosami w tej warstwie. To nie błąd, lecz podstawa
dla kolejnych klocków.
Krok 6.
Rysunek 3.22 pokazuje, dlaczego w poprzednim kroku dodałem cegiełkę 2×3
pośród skosów — to solidna podstawa dla dalszej części komina. Dodane kolejno
klocki zakrywają część cegiełki i sprawiają, że wygląda, jakby wyrastała z wnętrza
budynku, tak jak prawdziwy komin.
Teraz możesz przyłączyć dach do pozostałej części modelu — grawitacja
utrzyma go na miejscu. Po prostu delikatnie umieść go ponad otwartą częścią stacji
kolejowej. Rezultat powinien wyglądać tak, jak na rysunku 3.3.
66 Rozdział 3
Poleć książkęKup książkęRysunek 3.21. Przygotuj miejsce na komin
Rysunek 3.22. Podmodel jest teraz skończony
Substytucja. Gdy nie masz jakiegoś klocka
A co, jeśli chcesz zbudować taką stację kolejową jak ja, ale nie masz wszyst-
kich potrzebnych części? To nie problem! Możesz zastąpić niektóre klocki
bardziej popularnymi. Ta technika projektowania nazywana jest substytucją,
czyli zastępowaniem.
Skala minifigurek. Och, jaki piękny miniświat! 67
Poleć książkęKup książkęSubstytucja nie ma nic wspólnego z zastępowaniem frytek ziemniakami,
lecz wiąże się z jak najlepszym wykorzystaniem klocków LEGO, które masz.
Poniżej pokażę Ci kilka przykładów substytucji.
Zastępowanie murów
Nawet jeśli Twoje zbiory pochodzą głównie z zestawów do swobodnego budowa-
nia, powinieneś mieć wystarczająco dużo podstawowych cegiełek, aby móc zbu-
dować ściany zgodnie z oryginalnym projektem stacji. Możesz nie mieć dokładnie
takiej liczby klocków w takich samych kolorach, ale nie obawiaj się ich zmienić.
Szare, brązowe lub nawet białe klocki będą równie dobrym wyborem.
Zastępowanie łuków
Często możliwe jest zbudowanie
łuku z odwróconych skosów. Aby
to zrobić, musisz najpierw ustalić,
jaką krzywiznę ma łuk, który
chcesz zastąpić. Aby ją odtwo-
rzyć, musisz wykorzystać połącze-
nie strzałki i rozpiętości łuku.
Rozpiętość łuku to długość
linii, która przebiega wewnątrz
łuku od krawędzi do krawędzi,
tak jak jest to pokazane
na rysunku 3.23. Strzałka
(też widoczna na rysunku) to
odległość od tej linii do najwyż-
szego punktu łuku.
Strzałka
Rozpiętość
Rysunek 3.23. Rozpiętość i strzałka łuku
Gdy zwiększasz rozpiętość łuku, to go poszerzasz, jednocześnie obniżając jego
względną wysokość. Analogicznie, jeśli zwiększasz strzałkę, to zmniejszasz jego sto-
sunkową szerokość, chyba że równocześnie zwiększasz rozpiętość. Wysokie, wąskie
łuki często spotyka się w drzwiach lub jako część fasady budynku.
Zwróć uwagę, że dzięki zastosowaniu różnych skosów możesz stworzyć ładny
łuk, nie używając żadnego klocka o kształcie łuku (rysunek 3.24). Możesz również
wstawić standardowe cegiełki lub płytki pomiędzy warstwy skosów, by zwiększyć
strzałkę łuku, nie wpływając na jego rozpiętość.
Rysunek 3.24. Kontur standardowego łuku 1×8×2 został tu nałożony
na złożony łuk, zbudowany z odwróconych skosów 1×2 i 1×3.
Powstały kształt jest niemal taki sam
68 Rozdział 3
Poleć książkęKup książkęZastępowanie okien
Czasem po prostu nie masz dostatecznej liczby potrzebnych okienek. Na szczęście
kilka prostych trików może wyposażyć Twoją stację w charakterystyczne okienka.
Na przykład na rysunku 3.25 możesz zobaczyć, że dzięki zastąpieniu niewielkiego
łuku 1×4 udało mi się osiągnąć podobny rezultat jak w oryginalnym modelu
przedstawionym na rysunku 3.3.
Aby zastąpić okna po bokach stacji, możesz wykorzystać sztuczkę pokazaną na
rysunku 3.26. Nie jest to idealne rozwiązanie, jednak jest lepsze niż brak okien w ogóle.
Rysunek 3.25. Możesz zastąpić łuki 1×4
użyte w oryginalnym projekcie odwróco-
nymi skosami 1×2
Rysunek 3.26. Substytucje zwykle
nie będą wyglądały dokładnie tak,
jak klocki, które zastępują, jednak
szukanie połączeń, które się sprawdzą,
samo w sobie jest świetną zabawą
Na rysunku 3.26 wykorzystałem w odpowiedni sposób grubość standardowych
płytek. Użyłem trzech płytek 1×3 rozdzielonych dwoma cylindrami 1×1. W rezulta-
cie udało mi się zbudować idealnie pasujące okienko o wysokości trzech cegiełek.
Zastępowanie dachów
A co, jeśli potrzebujesz innego sposobu na zbudowanie dachu? Wiesz już, że kolor
nie jest taki ważny (jeśli nie masz czarnych skosów, po prostu wykorzystaj niebie-
skie lub czerwone). Co jednak możesz zrobić, gdy nie masz odpowiedniej liczby
skosów? Możesz wykorzystać zwykłe cegiełki 2×N, by stworzyć iluzję skośnego
(chociaż trochę poszarpanego) dachu, jak jest to pokazane na rysunkach
od 3.27 do 3.32.
Aby zbudować zastępczy dach, zacznij od warstwy cegiełek, które mają taką
samą długość i szerokość jak skośny dach. Następnie dodaj drugą warstwę, pamię-
tając o tym, by przykryć każdą przerwę pomiędzy dwiema cegiełkami, jak jest
to pokazane na rysunku 3.30. Przesuwając każdą warstwę o dwie wypustki,
możesz naśladować skos dachu zbudowanego ze skosów o nachyleniu 33 stopni.
Jest to kolejny przykład skutecznego wykorzystania budowania na zakładkę
i z przesunięciem.
Możesz wykorzystać tę technikę, by zastąpić kroki pokazane na rysunkach
od 3.11 do 3.16.
Skala minifigurek. Och, jaki piękny miniświat! 69
Poleć książkęKup książkęRysunek 3.27. To takie same płytki, jakie możesz zobaczyć w kroku 7.
budowania głównego modelu (rysunek 3.11). Zacznij budowanie
zastępczego dachu od tego momentu
Rysunek 3.28. Zamiast skosów użyj standardowych cegiełek
Rysunek 3.29. Trzy cegiełki 2×4 pośrodku będą stanowiły
podporę dla kolejnej warstwy
70 Rozdział 3
Poleć książkęKup książkęRysunek 3.30. Druga warstwa jest przesunięta
w stosunku do pierwszej, by naśladować skos dachu
Rysunek 3.31. Cegiełki 2×6 u góry przytrzymują całą konstrukcję razem
Rysunek 3.32. Płytki nakładają się na cegiełki 2×6 i łączą je ze sobą
Skala minifigurek. Och, jaki piękny miniświat! 71
Poleć książkęKup książkęMożesz też zbudować podmodel dachu (przedstawiony na rysunkach
od 3.17 do 3.22) z zastosowaniem tej samej techniki.
Podsumowanie.
Techniki budowania i rozwiązania alternatywne
Nasz model stacji kolejowej umożliwił zademonstrowanie niektórych pod-
stawowych technik budowania w skali minifigurek. Wiesz już, jak budować
na zakładkę (rozdział 2.), co będziesz stosował bardzo często. Mimo że ustawianie
klocków jeden na drugim i technika budowania z przesunięciem też są ważne,
to budowanie na zakładkę pozwala osiągnąć najmocniejsze połączenia pomiędzy
elementami LEGO.
Dowiedziałeś się też, co to jest substytucja. Mimo że zastępcze dachy, okna
i łuki nie wyglądają tak realistycznie jak ich „oficjalne” wersje, wiedza o zastępo-
waniu klocków innymi pozwoli Ci na większą elastyczność podczas tworzenia
konstrukcji. Podczas gdy standardowy łuk może mieć jedynie określony kształt
i wielkość, łuk skonstruowany z użyciem skosów można zwiększyć lub zmniejszyć
w zależności od potrzeb. Wprawdzie taka zaimprowizowana stacja kolejowa może
nie zdobywać nagród za swój wygląd, jednak możesz ją wykorzystać, by dodała
charakteru Twojemu miasteczku LEGO, a przy tym jesteś w stanie zbudować ją
z tych klocków, które masz w swoich zbiorach.
Pamiętaj, że substytucja nie opiera się na jednej technice. To patrzenie
na model i znajdowanie alternatywnych sposobów zbudowania go z zastosowaniem
części, które masz. System LEGO jest niezwykle elastyczny i o ile tylko wykorzy-
stasz swoje twórcze umiejętności, nigdy nie będziesz skazany na jeden jedyny spo-
sób robienia czegoś lub na jeden element, który jest Ci potrzebny.
72 Rozdział 3
Poleć książkęKup książkęS ko row i dz
B
belka, 41, 42, 43, 44, 66, 86
bolec, 177
budynek, 53, 85, 107
fasada, Patrz: fasada
C
CAD, 167
cegiełka, 18, 20, 28, 175, 177, 179,
1×1, 18, 21, 27, 35, 54, 76, 90,
180, 181, 182,
Patrz też: klocek
131, 179
z wypustką z boku,
Patrz: lampka
1×10, 179
1×12, 180
1×16, 180
1×2, 18, 21, 46, 179
1×3, 21, 40, 179
1×4, 20, 35, 38, 39, 179
1×6, 27, 28, 38, 39, 179
1×8, 36, 38, 39, 179
1×N, 19, 180
2×10, 86
2×10, 181
2×2, 46, 180
2×3, 46, 66, 67, 76, 180
2×4, 18, 19, 20, 21, 46, 154, 180
2×6, 180
2×8, 86, 180
2×N, 22, 69
4×10, 181
4×12, 181
4×18, 181
4×6, 181
grubość ścianki, 93
łączona, 202
makro, Patrz: makroklocek
obrotowa, 202
Technic, 75, 76, 159
1×1, 140, 141, 158
1×2, 76, 77
z belką, 215
z bolcem, 203
z wpustem
pionowym, 203
poziomym, 203
choinka, 22, 217
Cobbs Travis, 232
cylinder, 24, 178, 211, 212
1×1, 40, 69, 76, 102
2×2, 95, 96
ćwiartka, 212
czubek, 177
Ć
ćwiartka, 148, 212
3×3, 181, 186
ścięta, 187
4×4
6×6
okrągła, 186
ścięta, 187
okrągła, 186
ścięta, 187
8×8 ścięta, 187
D
dach
ruchomy, 60
zastępowanie, 69
daszek, Patrz: skos
drzewko, 217
drzwi, 37, 57, 58, 178, 220
dziób, 177, 187, 188
E
element, 17, 175
dekoracyjny, 26, 175, 178, 213,
214, 215, 216, 217, 218,
219, 220
specjalistyczny, 23, 175, 177, 199
walcowaty, 23, 24
Empire State Building, 102, 103, 107,
144, 145
232 Skorowidz
Poleć książkęKup książkęF
fasada, 82, 85
G
geometria, 17, 26, 27
gniazdo, 20
goniec, 169
grill, 201, 213
H
hydrant, 199
I
instrukcja, 165
generowana komputerowo, 167
J
Jessiman James, 232
jumper, Patrz: kafelek
z przesuniętą wypustką
konstrukcja, 17
kółko, 162, 177, 204, 205
mikro, 106
kółko i krzyżyk, 170
krzaczek, 216
kula, 111, 112
L
Lachmann Michael, 232
lampka, 57, 123, 199
LDraw, 232
LDView, 232
Legoland, 73
Ł
łuk, 23, 58, 85, 154, 175, 178, 205,
206, 207, 208
krzywizna, 68
rozpiętość, 68
strzałka, 68
zastępowanie, 68
K
kafelek, 60, 178, 208
odwrócony, 178
okrągły, 24
standardowy, 24, 178
z przesuniętą wypustką, 23
zmodyfikowany, Patrz: kafelek
z przesuniętą wypustką
klamra, 214, 215
klocek, 17, 20, 175, Patrz też: cegiełka
łączenie, 34
na zakładkę, 36, 38, 39, 43, 44,
69, 72, 118, 150, 157
z przesunięciem, 37, 69, 113,
118, 157
obrotowy, 177
rozdzielanie, 47, 48, 49
wiązanie, Patrz: klocek łączenie
kolor, 17, 26, 29, 30, 62, 151, 153
kolumna, 21, 41, 42, 45, 54, 86
hybrydowa, 46, 47
kominowa, 45, 46
krzyżowa, 45, 46
prosta, 45, 46
złożona, 45, 46
M
makrocegiełka, Patrz: makroklocek
makroklocek, 89, 90, 92, 93, 94, 95,
97, 99, 100
minifigurka, 51, 74
skala, 52
miniland, 21, 73
ludzik, 75, 76, 77, 78, 84
dziecko, 84
głowa, 78
nogi, 80
ramiona, 80
symulacja ruchu, 81, 82
ubranie, 79
skala, 74, 87
MLCad, 168, 232
model, 144, 152, 163
dokumentacja, 166
mozaika, 21, 127, 128, 130, 142
wzór geometryczny, 130
z wypustkami
do góry, 129, 138
niewidocznymi, Patrz: mozaika
z wypustkami do góry
widocznymi, 128, 134, 227
ze zdjęcia, 133, 136
Skorowidz 233
Poleć książkęKup książkęN
narożnik
2×2, 181, 186
2×3, 182
2×4, 182
4×4, 181, 186
okrągły, 124, 199
wewnętrzny, 209
O
okno, 36, 57, 178, 219, 220
mikro, 106
zastępowanie, 69
okrąglak, 201
opona, 177, 204, 205
oprogramowanie
CAD, 167
LDraw, 232
MLCad, 168, 232
POV-Ray, 232
P
panel, 24, 178, 209, 210
pionek, 170, 171
plansza, 178, 212, 213
płaskorzeźba z głową lwa, 218
płytka, 21, 28, 64, 65, 177, 183, 184,
185, 186, 187
1×1, 21, 25, 41, 75, 76, 77, 106,
131, 140, 183
z klipsem, 76, 80
1×10, 183
1×12, 183
1×2, 22, 75, 76, 97, 183
w wersji makro, 95
z zawiasem, 76
1×3, 22, 69, 183
1×4, 21, 183
1×6, 183
1×8, 183
1×N, 22, 183
2×10, 184
2×12, 184
2×16, 184
2×2, 21, 22, 25, 75, 183
2×3, 22, 76, 184
2×4, 21, 22, 184
234 Skorowidz
2×6, 184
2×8, 184
4×10, 185
4×12, 185
4×4, 25, 184
4×6, 185
4×8, 185
6×10, 185
6×12, 185
6×14, 185
6×16, 186
6×24, 186
6×6, 185
6×8, 185
8×8, 186
łączona, 202
obrotowa, 202
okrągła, 25, 41, 76, 95, 209, 211
z belką, 215
z bolcem, 204
z kółkami, 204
z oponami, 204
z przesuniętą wypustką, 75, 80
z tuleją, 204
podkładka, 25, 26, 129
podmodel, 43, 64
podstruktura, Patrz: podmodel
Polski Klub Dorosłych
Miłośników Lego, 163
POV-Ray, 232
półłuk, 124, 178
odwrócony, 59, 178
precyzja, 26, 27
pręt, 214
projekt, 144, 148, 152
projektant, 144, 163
przeglądarka LDView, 232
przejściówka, 200, 201
R
roślinność, 22, 216, 217, 218
rozdzielacz, 48, 49, 205
rzeźba, 38, 111, 126
S
seria, 17
Sfinks, 121, 122, 123
Poleć książkęKup książkęsiatka projektowa, 99, 129, 133, 143,
148, 221, 222, 225
dla mozaiki z niewidocznymi
wypustkami, 139, 222
silnik, 200
skala, 52, 53, 73, 90, 91, 92, 94, 98,
102, 151
makro, 89, 90, 92, 93
mikro, 101, 106, 107, 110
skos, 22, 60, 69, 175, 177, 190, 191,
192, 193, 194, 195, 196,
197, 198196
2×1×3, 76, 79
2×2 w wersji makro, 95, 97
narożny, 177
o nachyleniu 33 stopni, 60
o nachyleniu 45 stopni, 159
odwrócony, 22, 62, 68, 76, 177,
191, 192, 193, 195, 196,
197, 198
1×2, 76
2×1×3, 76
o kącie 45 stopni, 75
z kratką, 202
zaokrąglony, 177, 196, 197, 198
złożony, 177
skrzydło, 148, 177, 188
stacja kolejowa, 53, 54, 55
stożek, 24, 161, 178, 211, 212
substytucja, 67, 68, 69, 70, 72
szachownica, 169
szachy, 169
Ś
ściana, 17, 36, 37
łączenie, 38
zaokrąglona, 40
T
tuleja, 177
W
wafel, 25, 26, 178
wahadłowiec, 145, 146, 155, 156, 157
warcaby, 169
kółko i krzyżyk, 170
wieża, 169
wypustka, 19, 123, 199, 200, 201,
202, 203
wzmocnienie, 41, 42
wzór geometryczny, 130
Z
zaczep 2×3, 186
zastępowanie, Patrz: substytucja
zawias, 76, 77, 177, 202
zestawienie materiałowe, 54, 55, 108,
113, 156
złączka, 177
ZM, Patrz:
zygzak, 182
zestawienie materiałowe
Skorowidz 235
Poleć książkęKup książkę
Pobierz darmowy fragment (pdf)