Monografia trójki naukowców: Elżbiety Jałowskiej, Agnieszki Żyszczyńskiej – Klimczak i Agnieszki Łagan – Pyrak to opracowanie naukowe cechujące się dojrzałością, zarówno metodologiczną jak i merytoryczną. Wielowymiarowo odnosi się do współczesnych i ważnych problemów stosunków międzynarodowych. Autorzy w trzech, komplementarnych, wzajemnie uzupełniających się rozdziałach poruszają następującą problematykę z zakresu polityki społecznej: bezrobocia w Polsce w kontekście integracji z Unią Europejską (A.Łagan – Pyrak), kryzysu szkolnictwa wyższego w RFN w latach sześćdziesiątych XX wieku w kontekście rewolty studenckiej 1968 roku (A.Żyszczyńska – Klimczak), programów ekologicznych w kontekście polityki społecznej UNESCO (E. Jałowska). Poruszone w monografii problemy mogłyby się wydawać dostatecznie poznane i opisane w dostępnych źródłach. Należy jednak zauważyć, że wiele do tej pory opublikowanych opracowań z zakresu polityki społecznej miało wyłącznie charakter przyczynkarski, albo nosiło tylko i wyłącznie znamiona specjalistycznych ekspertyz. Dzięki wytrwałości, pasji badawczej oraz zdolnościom intelektualnym Autorek, recenzowana monografia wypełnia lukę oraz w nowatorski sposób przedstawia najważniejsze zagadnienia polityki społecznej. Dr Gniewomir Pieńkowski
Darmowy fragment publikacji:
HISTORYCZNE I WSPÓŁCZESNE
STOSUNKI MIĘDZYNARODOWE
TOM II
OBR AZY WSPÓŁCZESNOŚCI
W YBR ANE ZAGADNIENIA Z ZAKRESU
POLITYKI SPOŁECZNEJ
HISTORYCZNE I WSPÓŁCZESNE
STOSUNKI MIĘDZYNARODOWE
TOM II
OBR AZY WSPÓŁCZESNOŚCI
WYBR ANE ZAGADNIENIA Z ZAKRESU
POLITYKI SPOŁECZNEJ
2017
© Copyright by
Elżbieta Jałowska, Agnieszka Żyszczyńska-Klimczak,
Agnieszka Łagan-Pyrak e-bookowo
Projekt okładki: e-bookowo
Grafika na okładce: shutterstock
ISBN e-book 978-83-7859-774-2
ISBN druk 978-83-7859-775-9
Wydawca: Wydawnictwo internetowe e-bookowo
www.e-bookowo.pl
Kontakt: wydawnictwo@e-bookowo.pl
Wszelkie prawa zastrzeżone.
Kopiowanie, rozpowszechnianie części lub całości
bez zgody wydawcy zabronione
Wydanie I 2017
SPIS TREŚCI
ELŻBIETA JAŁOWSKA
Programy ekologiczne – elementem międzynarodowej
polityki społecznej UNESCO 7
AGNIESZKA ŻYSZCZYŃSKA-KLIMCZAK
Rewolta studencka 1968 roku na zachodnioniemiec-
kich uniwersytetach i jej wpływ na kryzys szkolnictwa
wyższego w RFN w latach sześćdziesiątych 31
AGNIESZKA ŁAGAN-PYRAK
Bezrobocie w Polsce a integracja z Unią Europejską –
bilans korzyści czy strat? 53
GNIEWOMIR PIEŃKOWSKI
Recenzja 91
91
DR GNIEWOMIR PIEŃKOWSKI
RECENZJA
Monografia trójki naukowców: Elżbiety Jałowskiej, Agnieszki
Żyszczyńskiej-Klimczak i Agnieszki Łagan-Pyrak to opraco-
wanie naukowe cechujące się dojrzałością, zarówno metodo-
logiczną jak i merytoryczną. Wielowymiarowo odnosi się do
współczesnych i ważnych problemów stosunków międzynaro-
dowych. Autorzy w trzech, komplementarnych, wzajemnie uzu-
pełniających się rozdziałach poruszają następującą problematykę
z zakresu polityki społecznej: bezrobocia w Polsce w kontekście
integracji z Unią Europejską (A.Łagan – Pyrak), kryzysu szkol-
nictwa wyższego w RFN w latach sześćdziesiątych XX wieku
w kontekście rewolty studenckiej 1968 roku (A.Żyszczyńska
– Klimczak), programów ekologicznych w kontekście polityki
społecznej UNESCO (E. Jałowska).
Poruszone w monografii problemy mogłyby się wydawać
dostatecznie poznane i opisane w dostępnych źródłach. Należy
jednak zauważyć, że wiele do tej pory opublikowanych opra-
cowań z zakresu polityki społecznej miało wyłącznie charakter
przyczynkarski, albo nosiło tylko i wyłącznie znamiona specja-
listycznych ekspertyz. Dzięki wytrwałości, pasji badawczej oraz
zdolnościom intelektualnym Autorek, recenzowana monografia
92
DR GNIEWOMIR PIEńKOWSKI
wypełnia lukę oraz w nowatorski sposób przedstawia najważ-
niejsze zagadnienia polityki społecznej.
Po drugiej wojnie światowej przedstawiciele świata nauki,
polityki i biznesu mówili jednym głosem: „Jeśli ponownie nie
chcemy dopuścić do sytuacji, która niedawno miała miejsce, mu-
simy zmienić świat! Zorganizować go tak, aby każdy człowiek
miał prawo do życia w przyjaznym świecie, w którym ludzie
będą mogli żyć w pełnej harmonii nie tylko ze sobą, ale także
z naturą!!!” Niestety okazało się, że skończyło się tylko na chę-
ciach i wielkich słowach. Podjęte działania tylko w niewielkim
stopniu zmieniły świat a straszne realia wojen światowych stały
się tylko zapiskami na kartach historii dla kolejnych pokoleń.
Kryzysy nie zostały wyeliminowane, zmieniły tylko swoją
formę. O ile w biednych państwach Trzeciego Świata przez lata
nadal często oznaczały to samo co w I połowie XX wieku – wojny
i ciągłe problemy gospodarcze, o tyle w Europie i Ameryce Pół-
nocnej zmieniły swój charakter – wraz z rosnącym bogactwem,
postępem technologicznym i wykształceniem tych społeczeństw,
nabrały innego wymiaru - zostały zastąpione permanentnymi
konfliktami społecznymi, wynikającymi z nierównomiernego
podziału zasobów. Biedniejsze grupy, stawały się ofiarami
rozwoju państw - miały ograniczone dostęp do m.in.: ochrony
zdrowia, wykształcania, kultury i zasobów mieszkaniowych. Ze-
pchnięte na margines, miały niewielkie szanse na godne życie.
W pewnym momencie sytuacja zmieniła się, negatywne skutki
rozwoju zaczęły odczuwać także bogatsze grupy. Rosnące zanie-
czyszczenie środowiska, problem bezrobocia dotykający nawet
wykształconych ludzi, brak dostępu do edukacji na poziomie
adekwatnym do tempa zmian zachodzących na świecie i możli-
93
wości wspólnego wpływania na rozwiązywanie tych problemów
doprowadziły do sytuacji, w której musiały zostać wypracowane
mechanizmy, które miały zabezpieczyć interesy mieszkańców
tych państw.
Zanim to jednak nastąpiło, problemy państw wysokorozwinię-
tych, w jeszcze większej skali zaczęły odczuwać państwa słabo
rozwinięte, które nie poradziły sobie ze skutkami nawracających
konfliktów zbrojnych i niskiego poziomu rozwoju gospodar-
czego. Musiały zmierzyć się z coraz to większą liczbą zagrożeń
o charakterze społecznym – przeludnieniem, analfabetyzm, bra-
kiem możliwości kształcenia wysoko wyspecjalizowanych kadr,
bezrobociem i niskimi pensjami, degradacją środowiska oraz do-
robku kulturalnego poprzednich pokoleń.
W ten sposób kryzysy społeczne stały się kryzysami global-
nymi, uniemożliwiającymi ludzkości rozwój. Bezrobocie, za-
nieczyszczenie środowiska, czy też niezadowolenie społeczne
wynikające z braku perspektyw i możliwości samodoskonalenia
oraz realnego współdecydowania o swoich losach stały się pro-
blemami tak samo groźnymi jak wojny. O ile kryzysy militarne
to zagrożenia, które najczęściej przychodzą z zewnątrz, o tyle
kryzysy społeczne to zagrożenia wewnętrzne, które tylko cze-
kają aby wybuchnąć i z niesamowitą wręcz siłą zdestabilizować
sytuację polityczną i gospodarczą większości państw na świecie.
To one m.in. doprowadziły do powstania zjawiska terroryzmu.
Dlatego dobrze przygotowywana i implementowana poli-
tyka społeczna staje się tak ważna dla rządów wielu państw na
świecie, które przywiązują dużą uwagę do tworzenia specjalnych
państwowych jednostek odpowiedzialnych za jej wdrażanie.
Oprócz tego naukowcy z najważniejszych ośrodków naukowych
94
DR GNIEWOMIR PIEńKOWSKI
podejmują trud badania coraz to bardziej skomplikowanych
i wielowymiarowych procesów społecznych, umożliwiając wy-
pracowanie nowych, efektywnych metod i technik rozwiązania
najważniejszych problemów świata.
Autorki monografii są tego przykładem - będąc pionierami
w prowadzeniu badań nad polityką społeczną potrafiły przed-
stawić powyższe problemy zwięźle i klarownie. Dzięki świet-
nemu doborowi zakresu tematycznego ukazały ciąg przyczy-
nowo – skutkowy obrazujący nawet nieobeznanemu z powyższą
tematyką Czytelnikowi najważniejsze problemy polityki spo-
łecznej. Dodatkowe umiejscowienie ich w odpowiednim kontek-
ście politycznym, historycznym oraz społeczno – gospodarczym
nie tylko ukazuje kunszt badawczy Autorek monografii, ale także
pozwala na całościowe, obiektywne spojrzenie na wyzwania sto-
jące przed naszą cywilizacją.
Elżbieta Jałowska w rozdziale: „Programy ekologiczne –
elementem międzynarodowej polityki społecznej UNESCO”
podejmuje bardzo interesujący, złożony i aktualny problem ba-
dawczy. Autorka analizuje w aspekcie merytorycznym i teore-
tycznym programy ekologiczne w kontekście polityki społecznej
UNESCO. Autorka w sposób uzasadniony i przekonywujący
wykazuje potrzebę zbadania podjętej problematyki i przedsta-
wienia jej wyników. Dzięki odpowiedniemu doborowi i zastoso-
waniu metod i technik badawczych Autorka nie tylko realizuje
postawione w rozdziale cele badawcze, ale także swoje wyniki
badań i końcowe konkluzje umiejętnie osadza w ramach dyscy-
pliny nauk o polityce. Jak wysokiej klasy, wytrawny badacz nie
unika jednak odwołań do dorobku innych nauk. Autorka umie-
jętnie łączy wiedzę z zakresu prawa i administracji, ekonomii
95
oraz ekologii. Dołączając egzemplifikacje, ilustrujące poszcze-
gólne etapy procesu badawczego Autorka ułatwia Czytelnikowi
zrozumienie problemu oraz daje kolejny dowód doskonałego
opanowania przedstawionej w rozdziale problematyki. Praca
Elżbiety Jałowskiej posiada duże walory poznawcze. Autorka
nie tylko wzorowo zrealizowała postawione w rozdziale cele,
ale także ukazała ponadprzeciętny zasób wiedzy merytorycznej
i teoretycznej, który dodatkowo z dużą erudycją potrafiła prze-
kazać w sposób zrozumiały nawet dla osób, które ze wspomnianą
problematyką nie miały wcześniej do czynienia.
Agnieszka Żyszczyńska-Klimczak w rozdziale pt.: „Rewolta
studencka 1968 roku na zachodnioniemieckich uniwersytetach
i jej wpływ na kryzys szkolnictwa wyższego w RFN w latach
sześćdziesiątych.” podejmuje ważny, interdyscyplinarny, nie-
eksplorowany dotychczas temat kryzysu szkolnictwa wyższego
w RFN w latach sześćdziesiątych XX wieku w kontekście re-
wolty studenckiej 1968 roku. Rozdział ten charakteryzuje się
wnikliwym i profesjonalnym podejściem do procesu badaw-
czego. Literatura przedmiotu została właściwie dobrana pod
kątem problematyki omawianej w rozdziale – jest bogata, róż-
norodna i obejmuje liczne trudno dostępne pozycje. Autorka,
analizując skomplikowany i wielopłaszczyznowy charakter
problemu właściwie dobiera metody badawcze oraz stara się
bardzo rzetelnie dokumentować formułowane poglądy, oceny,
sądy i wnioski – umiejętnie ocenia stanowiska i poglądy innych
autorów i formułuje własne stanowisko w kwestiach meryto-
rycznych. Forma rozdziału, styl oraz zaprezentowany warsztat
naukowy świadczą o dużej dojrzałości Autorki do prowadzenia
pracy naukowej. Bardzo wysoki poziom merytoryczny rozdziału
96
DR GNIEWOMIR PIEńKOWSKI
dodatkowo podnosi także umiejętność holistycznego spojrzenia
Autorki na omawianą problematykę.
Agnieszka Łagan-Pyrak, w rozdziale pt.: „Bezrobocie
w Polsce a integracja z Unią Europejską – bilans korzyści czy
strat?” Autorka ukazuje Czytelnikowi problematykę bezrobocia
w kontekście członkostwa Polski w Unii Europejskiej. Tema-
tyka ta jest w mniejszym lub większym stopniu eksplorowana
na gruncie wielu dyscyplin naukowych (m.in. politologii, socjo-
logii, ekonomii). Mimo licznych źródeł, podejmujących podobną
problematykę rozdział ten ma oryginalny charakter. Autorka,
umiejętnie korzystając z dorobku innych dyscyplin efektywnie
umieszcza nowatorskie cele badawcze w kontekście politolo-
gicznym. Struktura rozdziału jest logiczna i prowadzi do reali-
zacji postawionych przez Autorkę celów. Cały rozdział cechuje
się precyzją prowadzonych wywodów. Umiejętnie przeprowa-
dzona analiza ukazuje dużą spójność metodologiczną rozdziału.
Autorka wykazuje się dużą erudycją i umiejętnością prowadzenia
analizy wielowątkowej. W związku z szerokim wachlarzem pod-
jętych w rozdziale zagadnień oraz umiejętnym i kompetentnym
posługiwaniem się metodami badawczymi oraz wykorzystaniem
bogatego, interdyscyplinarnego i wartościowego zestawu lite-
ratury przedmiotu, rozdział autorstwa Agnieszki Łagan - Pyrak
zasługuje na bardzo wysoką ocenę. Wartym zauważenie wydaje
się także zauważenie zmysłu analitycznego oraz intelektualnej
wszechstronności Autorki, dzięki którym tak trudna, wielowy-
miarowa problematyka, często wymykająca się uogólnieniom
oraz nie poddająca się łatwym syntezom mogła zostać ukazana
w sposób niespotykany w podobnych opracowaniach.
Reasumując, należy stwierdzić, że recenzowana monografia
97
to publikacja nowatorska, wytyczająca często nowe kierunki
badań wydawałoby się wyeksplorowanych już problemów oraz
doskonale wypełniająca luki problemów nieporuszanych w kra-
jowym i zagranicznym piśmiennictwie naukowym. O jej poten-
cjale naukowym świadczy także bardzo wysoki poziom meryto-
ryczny i metodologiczny wszystkich rozdziałów, wykorzystanie
dużej liczby wartościowych, trudno dostępnych publikacji (także
w językach obcych), dojrzałość społeczna Autorek do pisania
o tak trudnych problemach, a także umiejętność całościowego,
interdyscyplinarnego łączenia dostępnej wiedzy i przedstawiania
jej w interesujący sposób. Monografia ta powinna się stać nie
tylko przyczynkiem dla dalszych badań, ale także wartościowym
i ważnym źródłem wiedzy dla studentów: stosunków międzyna-
rodowych, politologii oraz polityki społecznej oraz dla wszyst-
kich zainteresowanych problemami polityki społecznej.
Łódź, 08.11.2016.
Pobierz darmowy fragment (pdf)