Darmowy fragment publikacji:
Wstęp
Zaproponowana rozprawa jest próbą stworzenia polskojęzycznej
monografii naukowej dotyczącej zaangażowania duchowieństwa uni-
ckiego w ruch narodowy Rusinów galicyjskich. Chociaż obecność
Kościoła greckokatolickiego zaznacza się niemalże na wszystkich po-
ziomach życia społecznego i kulturalnego Rusinów, a każde opracowa-
nie podnoszące kwestię narodowościową XIX-wiecznej Galicji musi
odwoływać się do problematyki wyznaniowej, zagadnienia religijne
są jednak traktowane w takich opracowaniach fragmentarycznie.
Punktem wyjścia a zarazem osią centralną niniejszej pracy jest
Cerkiew greckokatolicka, która może posłużyć jako modelowy przy-
kład silnego związku istniejącego między religią a kształtującą się
nowoczesną wspólnotą narodową. Co najmniej do końca I wojny
światowej duchowieństwo unickie, początkowo jako jedyna warstwa
intelektualna społeczności ruskiej w Galicji, balansowało między od-
miennymi ideologiami politycznymi, szczególnie zaś pomiędzy rusofi-
lizmem/moskwofilizmem a ideą ukrainofilską. Właśnie z tego wzglę-
du podjęty temat jest nie tylko wysoce interesujący, ale także dosyć
skomplikowany, jeśli dodatkowo uwzględnić inne opcje, takie jak
austroslawizm czy polonofilstwo.
Obiektem zainteresowania autorki nie jest Kościół w jego wymia-
rze instytucjonalnym, a celem jej nie jest opracowanie całościowej
historii Kościoła greckokatolickiego. Zdecydowany nacisk kładzie
ona na interakcje między Kościołem a społeczeństwem, które w XIX
wieku włączało się/włączane było w proces unarodowienia. W przy-
padku jednak, kiedy wydarzenia polityczno-religijne w istotny sposób
zmieniały dalsze losy Kościoła i społeczeństwa ruskiego, autorka po-
święcała im więcej uwagi, odwołując się także do tzw. Hochpolitik
(np. problem konwersji w Hniliczkach).
Ruch narodowy Rusinów w Galicji został ostatecznie zdomino-
wany przez dwa przeciwstawne koncepty ideologiczne: nurt ukraino-
filski oraz opcję rusofilską/moskwofilską. Obie orientacje polityczne
czerpały ze skarbnicy tradycji religijnej: w tym kontekście pojawi się
14
Wstęp
wręcz sprzężenie zwrotne pomiędzy religią a polityką i dążeniami
narodowościowymi, ponieważ te dwie sfery rzeczywistości społecznej
– narodowościowa oraz religijna – były ze sobą mocno powiązane,
a obszary ich aktywności nakładały się do tego stopnia, iż powstaje
pytanie, czy w przypadku analizy rozwoju narodowego Rusinów gali-
cyjskich możliwe jest jasne i klarowne rozgraniczenie obu tych zjawisk.
Czy możliwe jest wyodrębnienie sfery religijnej z całokształtu zjawisk
polityczno-ideologicznych oraz gdzie przebiega granica pomiędzy ni-
mi? Czy z religii płyną początkowe impulsy motywujące do aktyw-
ności na rzecz rozwoju kultury i narodu, ponieważ rzeczywistość re-
ligijna jest bardziej zrozumiała dla XIX-wiecznego społeczeństwa? Czy
wraz z polaryzacją życia narodowego Rusinów ulegają transformacji
i sprzężeniu z ideologią oraz polityką elementy religijne, stając się wy-
razistym symbolem i sztandarem przynależności etnicznej? I dalej:
w jaki sposób religia i Kościół greckokatolicki wpływały na tworzenie
granic etnicznych w Galicji oraz czy w ramach stereotypowych kwa-
lifikacji narodowo-religijnych – grekokatolik-ukrainofil lub prawo-
sławny-rusofil/moskwofil – można znaleźć wyraźną granicę pomiędzy
tożsamością narodową a religijną, a jeśli tak, to jak ją wyznaczyć?
W kompozycji pracy dominują dwa bazowe ujęcia tematu: 1) kon-
centracja na koncepcjach podstawowych nurtów ideologicznych Ru-
sinów: rusofilizm/moskwofilizm contra ukrainofilizm oraz czynny
udział w procesie nacjonalizacji nie tylko duchowieństwa, ale także
takich elementów, jak tradycja religijna, symbole liturgiczne, język
sakralny w debacie narodowościowej oraz 2) zarys społecznej, umo-
tywowanej tradycją, obecności Kościoła greckokatolickiego w życiu
Rusinów, jego praca na rzecz podniesienia poziomu moralnego, etycz-
nego oraz ekonomicznego ludu wiejskiego, a także zderzenie z nowo-
czesnymi nurtami XIX wieku: socjalizmem i radykalizmem. Punktem
centralnym obu ujęć są – z jednej strony – relacje wewnątrzgrupowe
pomiędzy rusofilami/moskwofilami a ukrainofilami, z drugiej zaś,
interakcje na linii greckokatoliccy Rusini – łacińscy Polacy oraz mar-
ginalnie uniccy Rusini – judaistyczni Żydzi, które stanowiły najistot-
niejszy element rzeczywistości społecznej (kulturowo-polityczno-na-
rodowej) Rusinów galicyjskich w XIX wieku. Autorka poświęciła
stosunkowo wiele uwagi zagadnieniom konwersji na prawosławie,
ponieważ w ich kontekście ujawniały się najdobitniej wielowątkowe
współzależności pomiędzy świadomością religijną a narodową Rusi-
nów galicyjskich. Jest rzeczą oczywistą, że wszystkie wymienione
wyżej relacje nie odbywały się w międzynarodowej próżni politycz-
nej, w związku z czym musiały one zostać umieszczone w kontekście
stosunków zachodzących pomiędzy Austrią, Rosją a Watykanem.
Wstęp
15
Rozprawa składa się z sześciu rozdziałów. Pierwszy z nich stano-
wi wprowadzenie do zagadnienia poruszanego w pracy i obejmuje
problem stanu badań i metodologii, dostarcza podstawowych infor-
macji na temat Galicji, kładąc szczególny nacisk na struktury kościel-
no-religijne, a także porusza wybrane zagadnienia ruskiego ruchu
narodowego lat 1848–1867, z uwzględnieniem problemu formowania
się nowoczesnej wspólnoty narodowej Rusinów w Galicji. Rozdział
zamyka analiza genezy i ewolucji dwóch paradygmatów identyfikacyj-
nych mających zdominować życie publiczne Rusinów galicyjskich w XIX
wieku: rusofilizmu/moskwofilizmu nawiązującego do tradycji prawo-
sławnej i ukrainofilizmu odwołującego się do katolicyzmu.
Drugi rozdział W poszukiwaniu korzeni porusza problematykę wy-
nikającą z powyższej dychotomii (rusofilizm/moskwofilizm – ukrai-
nofilizm) będącej źródłem całego szeregu elementów kulturowych
czerpiących z tradycji religijnej (prawosławnej i katolickiej), które
posłużyły do wytyczenia granic zarówno wewnątrzgrupowych (ruso-
file/moskwofile-ukrainofile), jak i zewnętrznych (greckokatoliccy Ru-
sini – rzymskokatoliccy Polacy). Wśród najważniejszych zagadnień
znalazła się tu debata dotycząca problemu oczyszczenia obrządku
Kościoła unickiego z naleciałości łacińskich oraz kreowanie własnego
krajobrazu kulturowego, jako dążenie do umocnienia odrębności wo-
bec łacińskich Polaków, oraz zagadnienie kodyfikacji języka (sakralny
język cerkiewnosłowiański versus etymologiczny język ludu). W tej
części poruszona została także problematyka eparchii chełmskiej jako
umotywowanej politycznie antytezy rzeczywistości galicyjskiej. Wą-
tek diecezji chełmskiej jest swego rodzaju dygresją do głównego te-
matu, a nie wątkiem przewodnim rozważań. Z tego powodu autorka
nie zagłębia się w zagadnienie, a problem wspomnianej diecezji po-
rusza na tyle, aby wskazać jedynie pewne odmienności w kształtowa-
niu się poczucia tożsamości narodowej wśród greckokatolickich Ru-
sinów galicyjskich oraz greckokatolickich Rusinów zamieszkujących
zabór rosyjski, które wynikały z różnic społeczno-polityczno-naro-
dowych1. Należy podkreślić, że przy tak wysokim poziomie skompli-
kowania podejmowanego tematu nie sposób odnieść się w szerszy
i rzetelny sposób do podobnych procesów nacjonalizacji przebiegają-
cych na innych ziemiach ukraińskich. Zadanie tego typu powinno
zostać zarezerwowane dla historyków pracujących w ramach projek-
tów (najlepiej międzynarodowych) o charakterze porównawczym.
Do pogłębionych badań nad zagadnieniami religijnymi na Chełmszczyźnie nie-
zwykle użyteczne są materiały archiwalne znajdujące się w Archiwum Państwowym
w Lublinie, zespół: Chełmski Konsystorz Greckokatolicki.
16
Wstęp
Trzeci rozdział Konwersja w Hniliczkach jako punkt zwrotny w hi-
storii Rusinów galicyjskich porusza problem przejścia na prawosławie
unickiej wspólnoty parafialnej w Hniliczkach Małych (1882), która
okazała się nie tylko punktem zwrotnym w historii Cerkwi grecko-
katolickiej w Galicji, ale także wskutek przeciwdziałania administra-
cyjnego doprowadziła do przełamania dominacji rusofilów, osłabio-
nych po pierwszym lwowskim procesie o zdradę stanu. W wyniku
napiętnowania stronnictwa rusofilskiego, w Kościele greckokatoli-
ckim umocnił się nurt zorientowany na Rzym, a w życiu politycznym
dominację przejęło skrzydło ukrainofilskie dryfujące ostatecznie co-
raz mocniej w kierunku zacieśniania współpracy z Cerkwią.
Czwarty rozdział Powrót rusofilów na scenę polityczną Galicji po-
święcony jest kwestii odbudowywania wpływów tego stronnictwa na
życie społeczno-polityczne Galicji na początku XX wieku. Zostały tu
omówione przyczyny ponownego wzmocnienia się rusofilów, a na-
stępnie przesłanki licznych konwersji w Galicji ze szczególnym
uwzględnieniem Łemkowszczyzny.
W piątym rozdziale Akcja antyrusofilska ważne miejsce zajęła ana-
liza metod administracyjnego zwalczania sympatii prorosyjskich i pra-
wosławnych oraz przebieg II procesu rusofilów (1914). Ostatnim za-
gadnieniem piątego rozdziału jest kwestia znaczenia wybuchu I wojny
światowej dla przemian religijnych wśród Rusinów galicyjskich, którzy
po licznych represjach rezygnują z opcji rusofilskiej i ostatecznie opo-
wiadają się po stronie nurtu ukrainofilskiego (oprócz Łemkowszczy-
zny, gdzie w latach 30-ych XIX wieku nastąpi nowa fala konwersji).
Szósty i zarazem ostatni rozdział poświęcony został, z jednej stro-
ny, pozycji duchowieństwa greckokatolickiego wobec szeroko rozu-
mianego procesu modernizacji, w który wpisuje się konieczność in-
terpretacji oraz ustosunkowania się do powstającego właśnie narodu,
jak również problematyka zaangażowania Cerkwi unickiej w pracę
na rzecz podniesienia poziomu moralnego i ekonomicznego ludu ru-
skiego. Z drugiej zaś, analiza transformacji wewnętrznej oraz stosun-
ku duchowieństwa greckokatolickiego do XIX-wiecznego procesu
sekularyzacji przy uwzględnieniu reakcji Cerkwi na antyklerykalne
wystąpienia przedstawicieli nurtów socjalistycznych i radykalnych.
Każdy rozdział zakończony jest podsumowaniem zawierającym naj-
ważniejsze wnioski wypływające z przeprowadzonej analizy badawczej.
Ponieważ geneza poruszanych zagadnień niejednokrotnie odwo-
łuje się do dalszej przeszłości historycznej, dla pełniejszego zrozumienia
omawianych kwestii niezbędna okazała się analiza wielu procesów
sięgających poza ramy czasowe wyznaczone w rozprawie. Dotyczy to
wszystkich rozdziałów pracy.
Wstęp
17
Źródła
Autorka kładzie duży nacisk na źródłowy charakter pracy, dla
której podstawowe informacje czerpie z zasobów archiwalnych. Opra-
cowania historyczne współczesnych badaczy dotyczące tematu zosta-
ły zaprezentowane w odrębnym podrozdziale (Stan badań i metodo-
logia). W rozważaniach tematycznych autorka opiera się na źródłach
archiwalnych, szczególnie niemiecko-, ukraińsko- oraz polskojęzycz-
nych, a także międzynarodowej oraz rodzimej literaturze fachowej.
Najobszerniejsze kwerendy przeprowadzone zostały w Centralnym
Państwowym Archiwum Historycznym Ukrainy miasta Lwowa (da-
lej: CDIAL), dostęp do którego był utrudniony w okresie istnienia
Związku Radzieckiego, oraz Lwowskiej Bibliotece Naukowej Ukra-
ińskiej Akademii Nauk im. W. Stefanyka (dalej: LNBUAN). Zebrane
w CDIAL materiały, głównie akta namiestnictwa lwowskiego, ukła-
dają się dosyć wyraziście w kilka szerokich grup tematycznych, które
autorka w dalszej pracy poddała dokładnej analizie badawczej:
1. Walka o język: dyskusje i konflikty wokół idei zastąpienia cy-
rylicy alfabetem łacińskim, dążenie do poszerzania wpływów języka
Rusinów w szkołach i oficjalnej, urzędowej korespondencji, język
ksiąg metrykalnych i prowadzona w tym kontekście „walka o dusze”.
2. Wpływ duchowieństwa na narodowe i polityczne życie ludu
– zaangażowanie w wybory polityczne, stosunek do nurtu socjali-
stycznego i radykalnego, działalność duchowieństwa w stronnictwach
politycznych (rusofilskim, moskwofilskim oraz ukrainofilskim).
3. Tendencje rusofilskie – upowszechnianie nurtu rusofilskiego
wśród ludności i duchowieństwa Galicji, ze szczególnym uwzględnie-
niem Łemkowszczyzny.
4. Symbole narodowe i religijne – walka o prawosławne krzyże
i formę liturgii, oczyszczanej z naleciałości łacińskich.
5. Etyka – problem zwalczania alkoholizmu szerzącego się wśród
ludności wiejskiej.
Proces uzupełniania i uszczegóławiania powyższych zagadnień
kontynuowano w wiedeńskich archiwach Dworu i Państwa (Haus-
Hof und Staatsarchiv, dalej: HHStA) oraz w Archiwum Administracji
(Allgemeines Verwaltungsarchiv, dalej: AVA). Istotne dla tematu zaso-
by odnoszą się nie tylko do stanowiska wyższych władz państwowych
w kwestii stosunków narodowościowych w Galicji, ale także do:
1. Nurtu rusofilskiego/moskwofilskiego w Galicji – analiza
w kontekście zagrożenia bezpieczeństwa monarchii szczególnie na
początku XX wieku i w przededniu I wojny światowej.
2. Oceny działalności hierarchów kościelnych przez Watykan.
18
Wstęp
3. Sprawy konwersji w Hniliczkach i dymisji metropolity Josyfa
Sembratowycza.
4. Reformy zakonu Bazylianów przez polskich jezuitów.
Najobszerniejsze zasoby Haus-Hof und Staatsarchiv odnoszą się
do ostatnich lat przed wybuchem I wojny światowej, natomiast sto-
sunkowa skromna baza źródłowa dotyczy kwestii ukraińskiej pod
koniec XIX wieku. Część akt wiedeńskich, w szczególności zaś zaso-
by c.k. Ministerstwa Wyznań i Oświaty oraz Ministerstwa Spraw
Wewnętrznych, zostały w okresie międzywojennym przekazane Pol-
sce i obecnie znajdują się w warszawskim Archiwum Głównym Akt
Dawnych (dalej: AGAD). Dzięki kwerendzie zasobów AGAD uzupeł-
nione zostały niewielkie luki z zakresu powiązania Kościoła unickie-
go/religii z następującymi kwestiami:
1. Języka, oświaty i organizacji burs ruskich oraz czytelni.
2. Ofensywnej działalności władz krajowych w stosunku do nur-
tów radykalnych oraz rusofilizmu.
Podobne problemy pojawiają się także w zbiorach Archiwum Pań-
stwowego w Przemyślu (dalej: APP), z tym że ich zasięg został ograni-
czony przestrzennie do terytorium Przemyskiego Biskupstwa Grecko-
katolickiego i w związku z tym posiada charakter lokalny. Główne
zagadnienia dotyczą kwestii zwalczania sympatii prawosławnych i ru-
sofilskich w diecezji, emigracji wiernych i duchownych do Ameryki
Północnej oraz problematyki przeciwdziałania radykalnym tenden-
cjom w społeczeństwie ruskim.
Najskromniejsze efekty przyniosła kwerenda w wiedeńskim All-
gemeines Verwaltungsarchiw (dalej: AVA), w którym dominują akta
traktujące o problemach finansowo-majątkowych parafii, statusów
bractw i towarzystw cerkiewnych, spraw organizacyjnych klasztorów
i innych wspólnot wyznaniowych. Największą zdobyczą postępowa-
nia badawczego w AVA były dokumenty dotyczące III procesu ruso-
filów w czasie I wojny światowej.
Chociaż zasoby dotyczące historii Cerkwi greckokatolickiej znaj-
dują się także w innych archiwach, zebrane do pracy materiały źród-
łowe pozwalają na przeprowadzenie pogłębionej analizy podejmowa-
nych zagadnień oraz sformułowanie rzetelnych i obiektywnych
konkluzji wypływających z postępowania badawczego2.
W Sankt Petersburgu znajdują się dokumenty konsystorzy archidiecezji poło-
ckiej, diecezji brzeskiej i łuckiej, zespoły metropolitów unickich, kancelarii oberpro-
kuratora oraz kolegium greckokatolickiego, które jednak w większości uwzględniają
kwestie związane z zaborem rosyjskim, i tylko w pewnym stopniu odnoszą się do spraw
galicyjskich (w tym liczne dokumenty państwowe np. fond 821 Departamentu Spraw
Duchownych Wyznań Obcych MSW). Należy podkreślić, że ze względu na zmianę
Wstęp
19
Należałoby także wspomnieć o istotnym źródle informacji – ów-
czesnej prasie będącej podstawowym elementem rozwijającej się właś-
nie kultury masowej. Czasopiśmiennictwo w Galicji posiadało już
w latach 70-ych i 80-ych XIX wieku dość mocną pozycję, drogę jed-
nak do szerszych mas utorowało sobie dopiero na przełomie stuleci.
Znaczenie prasy – jako źródła historycznego – staje się niezwykle
istotne: ilustruje ona codzienne życie prostych ludzi, aktywność po-
szczególnych frakcji i nurtów polityczno-ideologicznych, liderów na-
rodowych, w tym także licznych duchownych; odzwierciedla przeko-
nania polityczne księży, metody ich pozakościelnej aktywności oraz
ideologiczne rozwarstwienie duchowieństwa i jego zróżnicowany sto-
sunek do procesów modernizacji3.
Tytuł:
Poprzez wprowadzenie terminu „Ojcowie narodu” autorka dąży
do stworzenia „tytułu-hasła” mającego zaintrygować czytelnika oraz
spełnić rolę kodu ułatwiającego rozpoznanie opracowania (podobna
praktyka bywa stosowana w nauce anglosaskiej oraz coraz częściej
także polskiej). Z treści książki wynikają oczywiście wszelkie niuan-
se dotyczące oceny, na ile rola duchowieństwa (tychże „ojców naro-
du”) w procesie nacjonalizacji była pozytywna i inspirująca, a na ile
destabilizująca życie społeczne. Tytuł „Ojcowie narodu” nawiązuje
do konkretnego cytatu z XIX-wiecznego pisma ruskiego4 i z tego po-
wodu ujęty został w cudzysłów.
siedziby wspomniane archiwum było nieczynne, a zatem także niedostępne dla bada-
czy przez okres około dwóch lat (2005–2007). Zagadnienia Kościołów wschodnich
uwzględniają również watykańskie zbiory Archivio della Sacra Congregazione per le
Chiese Orientali i Archivio Segreto Vaticano.
Do najważniejszych polskojęzycznych politycznych organów prasowych ówczesnej
Galicji należą: „Gazeta Narodowa” (podolacy), „Kurjer Lwowski” (ludowcy), „Czas” (stań-
czycy), „Słowo Polskie” (galicyjska endecja), słowianofilski „Słowianin”, „Gazeta Lwowska”
(urzędowa), natomiast do ukraińskich: rusofilskie „Słowo” i „Hałyczanyn” oraz radykalne
narodowe „Diło”, a także umiarkowany narodowo „Rusłan”. W postępowaniu badawczym
uwzględniono pisma radykałów ukraińskich o wybitnie antyklerykalnym charakterze („Hli-
borob”) oraz pisma księdza Stanisława Stojałowskiego („Dzwon”, „Pszczółka”, „Wieniec’).
Wiele informacji na temat działalności religijnej można czerpać z kościelnej lub związanej
z kręgami kościelnymi prasy polskiej („Gazeta Kościelna”, „Przegląd Katolicki”, „Tygodnik
Katolicki”, „Przegląd Powszechny”, „Głos Narodu”) i ukraińskiej („Nywa”, „Archijepyskop-
sky Wiedomosty”, „Cerkownyj Wostok”, „Gazeta Cerkowna”, „Sion”, „Myr”).
Na początku lat 60-ych duchowieństwo greckokatolickie publicznie deklarowa-
ło swój obowiązek aktywnego uczestniczenia w życiu wiernych: „Cóż to byliby z nas
za ojcowie, gdybyśmy nie troszczyli się o ziemskie dobro naszych dzieci?” (ukr.), pyta
jeden z księży. Księża zaczęli określać siebie „solą ziemi”, „światłem świata”, „ojcami
narodu” oraz „najstarszymi i najsilniejszymi ojcami biednej Matki Rusi” (ukr.), „Sło-
wo” 25.02.1861, nr 10, s. 47.
20
Wstęp
Terminologia:
W korespondencji urzędowej, publicystyce oraz w życiu publicz-
nym do określenia społeczności ruskiej zamieszkującej terytorium
monarchii Habsburgów aż do 1918 roku stosowano pojęcia „Ruthe-
nen”, „ruthenisch” („Rusin”, „ruski”). Terminy „Ukrainer” („Ukrai-
niec”) zarezerwowano natomiast do nazewnictwa ludności ruskiej
żyjącej w granicach Rosji5. Z tego względu autorka preferuje w swej
pracy termin „Rusin”, „ruski”, który może wydawać się nieco archa-
iczny, ale jest za to pojęciem neutralnym i pozbawionym wartościo-
wania ideologicznego6. Ponieważ współcześnie używany termin
„Ukrainiec”, „ukraiński”, choć funkcjonował już w publicystyce i ko-
respondencji końca XIX wieku, trafił do oficjalnego użycia dopiero
po I wojnie światowej, decyzję dotyczącą terminologii można w tym
wypadku uznać za uzasadnioną.
We współczesnej literaturze naukowej funkcjonuje skomplikowa-
ny system nazw odnoszących się do niemniej zawiłych zjawisk wpi-
sanych w proces nacjonalizacji Rusinów galicyjskich, a zarazem zwią-
zanych z ich sferą religijną. Ponieważ ruch narodowy Rusinów
zdominowany został, jak już wyżej wspomniano, przez dwa opozy-
cyjne nurty, z których jeden ukierunkowany został na prawosławną
Wielką Ruś (rusofile), potem Rosję (moskwofile), a drugi dążył do
stworzenia odrębnego narodu ukraińskiego (ukrainofile), autorka
kładzie szczególny nacisk na „dwutorowość” rozwoju ruchu narodo-
wego Rusinów galicyjskich. W tym przypadku najwięcej emocji budzi
zapożyczony z publicystyki termin „moskalofilstwo” oraz jego ukra-
ińska wersja „moskwofilstwo”, odnoszący się do określenia opcji
uznającej Rusinów galicyjskich za część narodu rosyjskiego, a które-
mu przypisuje się często pejoratywne znaczenie. I chociaż z tego po-
wodu niektórzy z historyków wolą zrezygnować z tego pojęcia, ter-
miny „moskalofilstwo” i „moskwofilstwo” na dobrze zakorzeniły się
w literaturze naukowej7. Terminy „rusofile”, ”rusofilski” używane są
Pierwsze próby urzędowego zastąpienia terminu „Ruthenen” przez pojęcie
„Ukrainer” pojawiły się w czasie I wojny światowej. Por.: CDIAL, 146/6/18g (104),
Pro wżywannja nazwy „Ukrajinci” zamist „Rutenci” w urjadowij korespondenciji. Roz-
porjadżennja hołownoho komanduwannja armiji Hałyćkomu Namisnyku wid
3.09.1915, s. 781–182; CDIAL, 146/6/120/g, Rozporjadżennja ministra wnutrisznych
spraw wid 16.08.1917, s. 422.
Pojęcie ruski należy odróżnić od terminu rusiński stosowanego przez współczes-
nych separatystów karpatoruskich podkreślających odrębność i wspólnotę kulturową
ludności zamieszkującej łuk Karpat od Łemkowszyzny po Zakarpacie. Por.: J. Nowak,
Zaginiony świat? Nazywają ich Łemkami, Kraków 2000.
Pojęcie „moskwofil” wprowadzone zostało przez ukraińskich narodowców
(ukrainofilów) dążących do neutralizacji pejoratywnego znaczenia terminu „kacap”.
Wstęp
21
w niniejszej rozprawie dla określenia nurtu tradycjonalistów lojalnych
w stosunku do Austro-Węgier, odwołujących się do tradycji Rusi Ki-
jowskiej i Księstwa Halicko-Włodzimierskiego oraz literatury starocer-
kiewno-słowiańskiej, natomiast pojęcia, „ukrainofile”, „ukrainofil-
ski” opisują nurt narodowy ukierunkowany na stworzenie odrębnego
narodu ukraińskiego. Takie ujęcie najpełniej oddaje dualistyczny pro-
ces nacjonalizacji Rusinów, zdominowany przez konkurencję dwóch
nurtów ideologicznych8. W przypadku stronnictwa otwarcie dekla-
rującego tożsamość rosyjską stosowany jest tu termin „moskwofile”,
będący ukraińską, mniej pejoratywną w odbiorze wersją polskiego
pojęcia „moskalofile”. Autorka zrezygnowała z określenia „starorusi-
ni”, które co prawda funkcjonowało w sposób naturalny w galicyj-
skiej przestrzeni publicznej od połowy XIX wieku w odniesieniu do
ruskich frakcji konserwatywnych (głównie duchownych związanych
z katedrą św. Jura), było jednak zbyt pojemne i niejednoznaczne oraz
nie uwzględniało różnorodnych odcieni ideologicznych kryjących się
w późniejszym okresie pod tym pojęciem.
Ponieważ poszczególne nurty w Galicji posiadały wiele odcieni
ideologicznych, przechodziły one różnorodne etapy rozwoju, a grani-
ce między nimi bywały bardzo płynne. Dla uzyskania większej klarow-
ności i uniknięcia uproszczeń, zagadnienie orientacji ideologicznych
poruszone zostało dodatkowo w podrozdziale Rusofilizm i ukrainofi-
lizm – geneza i ewolucja. Zbitka pojęciowa rusofilizm/moskwofilizm
zastosowana została dla zasygnalizowania sytuacji, w której oba stron-
nictwa traktowane są jako jedna frakcja, szczególnie na początku XX
wieku, bez uwzględniania różnic między nimi. Jest ona wyłącznie
„terminem-narzędziem” ułatwiającym opis skomplikowanej rzeczy-
wistości społecznej panującej wśród Rusinów Galicji i unaoczniają-
cym wewnętrzną polaryzację obozu orientującego się na Rosję.
Używany w pracy termin „autonomia galicyjska” odnosi się do
okresu uzyskania przez Galicję statusu kraju autonomicznego w 1867
Celem tego przedsięwzięcia było przełamanie barier psychologicznych w konsolidacji
części „kacapów”, zwolenników Rosji, z ukrainofilami. Por.: J. Moklak, Łemkowszczy-
zna w Drugiej Rzeczypospolitej. Zagadnienia polityczne i wyznaniowe, Kraków 1997,
s. 14–15; tenże, Moskwofilstwo (moskalofilstwo i rusofilstwo. Uwagi o terminologii.
W związku z artykułem Andrzeja Z. Zięby, „Studia Historyczne” 2000, z. 4, s. 701–712.
Podobne rozwiązanie terminologiczne proponuje także znany badacz Cerkwi
greckokatolickiej w XIX-wiecznej Galicji J.-P. Himka podkreślający, że użycie starej
terminologii typu „Rusin”, „ruski” oraz „rusofil”–„ukrainofil” pozwala na łatwe roz-
różnienie niuansów tożsamościowych oraz klarowniejsze śledzenie alternatywnych
konstrukcji identyfikacji Rusinów. Por.: J.-P. Himka, Religion and Nationality in West-
ern Ukraine. The Greek Catholic Church and the Ruthenian National Movement in
Galicia, 1867–1900, Montreal Kingstone-London-Ithaca 1999, s. 8.
22
Wstęp
roku, w którym dominująca pozycja przypadła Polakom. Od tej pory
w Galicji funkcjonował Sejm Krajowy, istniało silne Koło Polskie
w wiedeńskiej Radzie Państwa, polski język urzędowy oraz polskie
szkolnictwo. Formalny status autonomii w formie kompromisu pol-
sko-ukraińskiego uzyskała Galicja jednak dopiero w lutym 1914 roku.
Ukraińcy mieli otrzymać jedną trzecią miejsc w sejmie galicyjskim
oraz pełnoprawne przedstawicielstwo w komisjach sejmowych. Polscy
politycy zobowiązali się także nie czynić przeszkód w założeniu we
Lwowie uniwersytetu ukraińskiego. Jak wiadomo, na skutek wybuchu
wojny postanowienia zawartego kompromisu nie zostały wprowadzo-
ne w życie. W związku z tym, że termin „autonomia galicyjska” jest
mocno zakorzeniony w historiografii polskiej, autorka postanowiła
wprowadzić go także do niniejszego opracowania.
Pojęcie „proces nacjonalizacji” jest w tym przypadku dalekie od
wartościowania charakterystycznego dla tradycyjnego rozumienia
tego terminu w języku polskim. Tu oznacza ono – podobnie jak w krę-
gu nauki anglosaskiej – proces unarodowienia, ruch narodowy, ruch
narodowotwórczy9.
Termin „naród” stosowany jest tu w rozumieniu amerykańskiego
antropologa społecznego Benedicta Andersona, definiującego „na-
ród” jako „wyobrażoną wspólnotę polityczną, wyobrażoną jako nie-
uchronnie ograniczoną i suwerenną”10. „Wspólnota wyobrażona”, jak
podkreśla Antonina Kłoskowska, „nie oznacza [...] bynajmniej fałszy-
wej, wymyślonej wspólnoty, ale wspólność wymagającą pośrednictwa
znaczeń i symboli wykraczających poza bezpośrednie kontakty ludz-
kie [...]”11. Anderson rozpatruje kwestię genezy nacjonalizmu nie tyl-
ko w kontekście modernizacji, ale także uwzględnia wybrane aspek-
ty współzależności zachodzących pomiędzy religią a nacjonalizmem.
Z tego względu jego rozważania są niezwykle przydatne w opraco-
waniu podejmowanego tematu12.
Termin „nacjonalizm” zakorzenił się w nauce polskiej po ukazaniu się w 1991 roku
książki Ernesta Gellnera Narody i nacjonalizm. Jej autor skupił się na roli kultury i języ-
ka w procesie kreacji ruchu narodowego. Gellner podkreślał, że nacjonalizm to głównie
zasada polityczna głosząca, że jednostki polityczne powinny pokrywać się z jednostkami
narodowościowymi. Por.: E. Gellner, Narody i nacjonalizm, Warszawa 1991.
0 B. Anderson, Wspólnoty wyobrażone. Rozważania o źródłach i rozprzestrzenia-
niu się nacjonalizmu, Kraków–Warszawa 1997, s. 19, cyt. za: O. Hnatiuk, Pożegnanie
z imperium. Ukraińskie dyskusje o tożsamości, Lublin 2003, s. 26.
A. Kłoskowska, Skąd i po co naród?, „Znak” 1997, nr 3, s. 71–72. Przegląd
i ocena teorii na temat narodu i nacjonalizmu por.: A. Kłoskowska, Kultury narodowe
u korzeni, Warszawa 1996.
Więcej na ten temat: Stan badań i metodologia (rozdział I). Ze względu na
obszerność literatury przedmiotu nie sposób omówić wszystkich definicji „narodu”.
Wstęp
23
W rozprawie zamiennie używane są pojęcia Kościół unicki/Cer-
kiew unicka, Kościół greckokatolicki/Cerkiew greckokatolicka.
Pierwszy termin nawiązuje do genezy Kościoła jako efektu unii za-
wartej między Stolicą Apostolską, a ruskimi biskupami prawosław-
nymi w Brześciu (1595/1596). Pojęcie „greckokatolicki” wprowadzo-
ne przez cesarzową Marię Teresę pragnącą podnieść status Cerkwi
i uwolnić ją od pejoratywnego określenia „unicki” (1774), wskazuje
na greckie pochodzenie obrządku.
Zapisy:
Cytowane w tekście obcojęzyczne fragmenty dokumentów zosta-
ły przetłumaczone przez autorkę na język polski. Na końcu cytatu,
w nawiasie umieszczono informację na temat pierwotnego języka
tekstu źródłowego, np. (niem.), (ukr.), (ros.), (ang.).
Do zapisu imion, nazwisk, nazw instytucji ukraińskich i rosyj-
skich oraz przypisów zastosowano zasadę fonetyczną, oddając orygi-
nalne brzmienie. Różnice w zapisie ukraińskich tekstów/przypisów
wynikają z braku istnienia w XIX wieku jednolitej redakcji języka
ukraińskiego.
Skróty:
ABGK
AGAD
AR
APP
AVA
HHStA
CDIAL
– Archiwum Biskupstwa Greckokatolickiego
– Archiwum Główne Akt Dawnych w Warszawie
– Administrative Registratur
– Archiwum Państwowe w Przemyślu
– Allgemeines Verwaltungsarchiv w Wiedniu
– Haus-, Hof,-und Staatsarchiv w Wiedniu
– Centralnyj derżawnyj istorycznyj archiw Ukrajiny u m.
LNBUAN – Lwiws’ka Naukowa Biblioteka Ukrajins’koij Akademiji
Lwowi
Nauk im. W. Stefanyka
K.
f.
Sygn.
PA
– karton
– fond
– sygnatura
– Politisches Archiv
Łatwiejsze w tym przypadku może być dokonanie podstawowej klasyfikacji teorii na
takie, które rozpatrują naród jako strukturę polityczną (tzw. naród polityczny) oraz
takie, w których decydujący nacisk położony jest na wspólnotę kultury. Odmiennym
podejściem jest dzielenie nacjonalizmów na typ „nowoczesny” – zachodni oraz
„zapóźniony” – wschodni, a także postrzeganie narodu w kategoriach etnicznych
(teorie socjobiologiczne, primordialistyczne). Por.: O. Hnatiuk, Pożegnanie z impe-
rium…, op. cit., s. 26.
24
Wstęp
Podziękowania
chwilach.
Przede wszystkim autorka pragnie złożyć podziękowania i wyrazy
wdzięczności profesorowi Janowi Koźbiałowi, kierownikowi Katedry
Studiów Interkulturowych Europy Środkowo-Wschodniej Uniwersy-
tetu Warszawskiego za wieloletnią współpracę, życzliwość oraz cenne
uwagi nie tylko na temat podjęty w niniejszej pracy, ale także doty-
czące problematyki ogólnohistorycznej. Profesor J. Koźbiał był pierw-
szą osobą, która podjęła się żmudnego zadania przeczytania i oceny
pierwszej wersji kolejnych rozdziałów pracy.
Podziękowania należą się też dr. Andreasowi Lawatemu, dyrekto-
rowi Nordostinstitut w Lüneburgu oraz profesorowi Ralphowi Schatt-
kowskiemu z Uniwersytetów w Rostocku i Toruniu za wspólną pracę
nad międzynarodowym projektem naukowym Kirche und Nation
1848–1914, który stał się istotnym impulsem do napisania niniejszej
rozprawy.
Wyrazy wdzięczności należą się również władzom Uniwersytetu
Warszawskiego oraz Uniwersytetu im. Kardynała Stefana Wyszyń-
skiego za wspieranie dotychczasowej pracy naukowej autorki.
Szczególne podziękowania autorka pragnie złożyć Fundacji na
rzecz Nauki Polskiej za trzymiesięczne stypendium na kwerendę we
lwowskich archiwach i bibliotekach, dzięki czemu materiał zawarty
w pracy stał się bardziej różnorodny, a jej napisanie o wiele łatwiejsze.
Wyrazy wdzięczności kierowane są do najbliższych: Rodzicom za
atmosferę tolerancji i zrozumienia dla odmienności religijnych nie tyl-
ko członków ogniska domowego; córce Kseni za heroiczną wytrwa-
łość z jaką znosiła duchową i fizyczną nieobecność mamy w trakcie
pisania tej i innych rozpraw naukowych.
Wolfgangowi Huberowi – za bliskość oraz wsparcie w trudnych
Pobierz darmowy fragment (pdf)