'Organizacja pomocy psychologiczno-pedagogicznej' to nieoceniona pomoc w pracy z uczniem z problemami. To praktyczny przewodnik, który przeprowadzi Cię krok po kroku po wszystkich zadaniach związanych z pomocą psychologiczno-pedagogiczna zarówno w przedszkolu, jak i w szkole.
Znajdź podobne książki
Ostatnio czytane w tej kategorii
Darmowy fragment publikacji:
Marzenna Czarnocka
ORGANIZACJA POMOCY
PSYCHOLOGICZNO-PEDAGOGICZNEJ
Praktyczny przewodnik dla szkół i przedszkoli
Autor: Marzenna Czarnocka
Wydawca: Paulina Stanek
Redaktor: Monika Fidler
Korekta: zespół
Projekt graficzny okładki: Magdalena Huta
ISBN: 978-83-269-7314-7
Copyright by Wiedza i Praktyka sp. z o.o.
Warszawa 2018
Wiedza i Praktyka sp. z o.o.
ul. Łotewska 9a, 03-918 Warszawa
tel. 22 518 29 29, faks 22 617 60 10, e-mail: cok@wip.pl
NIP: 526-19-92-256 Numer KRS: 0000098264
Sąd Rejonowy dla m.st. Warszawy,
Sąd Gospodarczy XIII Wydział Gospodarczy Rejestrowy.
Wysokość kapitału zakładowego: 200.000 zł.
ORGANIZACJA POMOCY
PSYCHOLOGICZNO-PEDAGOGICZNEJ
Do korzystania z pomocy psychologiczno-pedagogicznej udzielanej
przez przedszkole i szkołę mają prawo wszyscy uczniowie, którzy wymagają
wsparcia ze względu na rozpoznane indywidualne potrzeby rozwojowe
i edukacyjne, a także ich rodzice oraz nauczyciele.
Pomoc psychologiczno-pedagogiczna udzielana rodzicom uczniów
i nauczycielom polega na wspieraniu ich w rozwiązywaniu problemów
wychowawczych i dydaktycznych oraz rozwijaniu ich umiejętności wy-
chowawczych w celu zwiększania efektywności pomocy psychologiczno-
-pedagogicznej udzielanej uczniom (§ 2 ust. 3 rozporządzenia w sprawie
pomocy psychologiczno-pedagogicznej).
Zapewnieniu efektywnego wsparcia ma służyć również wspoma-
ganie organizowane przez dyrektora przedszkola, szkoły i placówki
w zakresie realizacji zadań z zakresu pomocy psychologiczno-pedago-
gicznej, polegające na zaplanowaniu i przeprowadzeniu działań mających
na celu poprawę jakości udzielanej pomocy psychologiczno-pedagogicz-
nej (§ 6 ust. 6 rozporządzenia w sprawie pomocy psychologiczno-peda-
gogicznej).
3
Skuteczność udzielanego uczniom wsparcia zależy również od jakości
współpracy z rodzicami uczniów. Rodzice mogą występować z inicjatywą
objęcia dziecka pomocą, są uczestnikami procesu rozpoznania potrzeb
dokonywanego w szkole i planowania pomocy oraz adresatami działań
wspomagających ich wychowawcze kompetencje.
Korzystanie z pomocy psychologiczno-pedagogicznej w przedszko-
lu, szkole i placówce jest dobrowolne i nieodpłatne (§ 3 rozporządzenia
w sprawie pomocy psychologiczno-pedagogicznej). Oznacza to, że rodzice
mogą zrezygnować z korzystania ze wsparcia udzielanego przez szkołę.
Jednak wykonywanie przez nich władzy rodzicielskiej powinno być rea-
lizowane w interesie dziecka. Jeśli w ocenie szkoły rodzice niewłaściwie
sprawują opiekę nad dzieckiem, nie biorą pod uwagę potrzeb dziecka
i odmawiają współpracy ze szkołą, możliwe jest rozważenie skierowania
wniosku do sądu rodzinnego o wgląd w sytuację rodzinną dziecka i sposób
wykonywania władzy rodzicielskiej przez rodziców.
W odniesieniu do dzieci i uczniów pomoc udzielana w przedszkolu,
szkole i placówce polega na rozpoznawaniu i zaspokajaniu indywidualnych
potrzeb rozwojowych i edukacyjnych ucznia oraz rozpoznawaniu indywi-
dualnych możliwości psychofizycznych ucznia i czynników środowiskowych
wpływających na jego funkcjonowanie w przedszkolu, szkole i placówce,
w celu wspierania potencjału rozwojowego ucznia i stwarzania warunków
do jego aktywnego i pełnego uczestnictwa w życiu przedszkola, szkoły
i placówki oraz w środowisku społecznym (§ 2 rozporządzenia w sprawie
pomocy psychologiczno-pedagogicznej). Potrzeba objęcia ucznia pomocą
psychologiczno-pedagogiczną może wynikać:
1) z niepełnosprawności (dotyczy uczniów niesłyszących, słabosłyszą-
cych, niewidomych, słabowidzących, z niepełnosprawnością ruchową,
w tym z afazją, z niepełnosprawnością intelektualną w stopniu lek-
kim, umiarkowanym lub znacznym, z autyzmem, w tym z zespołem
Aspergera, i z niepełnosprawnościami sprzężonymi);
2) z niedostosowania społecznego;
3) z zagrożenia niedostosowaniem społecznym;
4
Pobierz darmowy fragment (pdf)
Gdzie kupić całą publikację:
Organizacja pomocy psychologiczno-pedagogicznej. Praktyczny przewodnik dla szkół i przedszkoli
Autor: Marzenna Czarnocka
Aktualnie brak ofert nabycia tej publikacji drogą kupna...
Opinie na temat publikacji:
Inne popularne pozycje z tej kategorii:
Czytaj również:
Prowadzisz stronę lub blog? Wstaw link do fragmentu tej książki i współpracuj z Cyfroteką :