Darmowy fragment publikacji:
Rozdział I
Zasady przeprowadzania kontroli
przez Państwową Inspekcję Pracy
1. Kontrole PIP
Każdy pracodawca może zostać skontrolowany przez Państwową Inspekcję Pracy pod
względem legalności i prawidłowości zatrudniania pracowników. Od 1 marca 2018 r. kon-
trole mogą dotyczyć także przestrzegania zakazu handlu w niedziele w placówkach han-
dlowych.
Inspektorzy pracy zwykle nie zapowiadają swojej wizyty w zakładzie pracy, a ich obec-
ność w firmie może skończyć się procesem sądowym. Istnieją jednak sposoby na wcześniej-
sze przygotowanie się do kontroli, dzięki którym można ograniczyć związany z tym stres.
Warto poznać swoje prawa w trakcie kontroli oraz zagadnienia, którymi prawie zawsze za-
interesuje się inspektor w trakcie kontroli.
2. Zagadnienia ogólne
2.1. Regulacje prawne
Choć ustawa z 6 marca 2018 r. – Prawo przedsiębiorców (Dz.U. z 2018 r. poz. 646) prze-
widuje szerokie uprawnienia dla kontrolowanych przedsiębiorców, to jednak wiele z nich
nie znajdzie zastosowania do kontroli przeprowadzanej przez Państwową Inspekcję Pracy.
Ponieważ działania inspektorów pracy prowadzą często do usunięcia stanu bezpośrednie-
go zagrożenia życia lub zdrowia pracowników, przepisy przyznają im szersze uprawnienia
kontrolne niż w przypadku innych instytucji.
Do kontroli przedsiębiorcy prowadzonej przez organy Państwowej Inspekcji Pracy nie
stosuje się ograniczeń wynikających z ustawy – Prawo przedsiębiorców, dotyczących: za-
wiadamiania przedsiębiorcy o zamiarze wszczęcia kontroli (art. 48), przeprowadzania
kontroli w obecności kontrolowanego lub osoby przez niego upoważnionej (art. 50), za-
11
PIP i ZUS – kontrole u pracodawcy. Wzory pism z komentarzem
kazu równoczesnego podejmowania i prowadzenia więcej niż jednej kontroli przedsię-
biorcy (art. 54), ograniczenia czasu trwania wszystkich kontroli u przedsiębiorcy w jed-
nym roku kalendarzowym (art. 55 ust. 1) – z uwagi na postanowienia Konwencji Nr 81
Międzynarodowej Organizacji Pracy dotyczącej inspekcji pracy w przemyśle i handlu (Dz.U.
z 1997 r. Nr 72, poz. 450), przyjętej w Genewie 11 lipca 1947 r.
Zasady i sposób przeprowadzania kontroli uregulowane w ustawie – Prawo przedsiębior-
ców odnoszą się wyłącznie do działalności gospodarczej przedsiębiorców, którymi są oso-
by fizyczne, prawne oraz jednostki organizacyjne niebędące osobą prawną, którym od-
rębna ustawa przyznaje zdolność prawną – wykonujące we własnym imieniu działalność
gospodarczą, oraz wspólnicy spółki cywilnej w zakresie wykonywanej przez nich działal-
ności gospodarczej (art. 4 ustawy – Prawo przedsiębiorców). Jednak PIP ma prawo kon-
trolować znacznie więcej podmiotów, w tym: urzędy, publiczne szkoły czy zakłady opieki
zdrowotnej, a zatem sferę budżetową. Do tego kręgu pracodawców nie znajdują zastosowa-
nia regulacje ustawy – Prawo przedsiębiorców, w związku z czym kontrole są w nich prze-
prowadzane wyłącznie na podstawie przepisów ustawy z 13 kwietnia 2007 r. o Państwowej
Inspekcji Pracy (j.t. Dz.U. z 2018 r., poz. 623).
WAŻNE! W przypadku pracodawców należących do sfery budżetowej kontrola PIP
jest przeprowadzana wyłącznie na podstawie przepisów ustawy o Państwowej In-
spekcji Pracy.
Przykład
W publicznej szkole podstawowej ma zostać przeprowadzona kontrola PIP. Dyrektor szkoły
musi liczyć się z tym, że inspektor pracy nie ma obowiązku uprzedzenia go o zamiarze prze-
prowadzenia kontroli, jak również przedłożenia upoważnienia do kontroli. W tym wypadku
inspektora nie ograniczają także zasady co do długości trwania takiej kontroli, wynikające
z ustawy – Prawo przedsiębiorców.
2.2. Powody przeprowadzania kontroli
W praktyce kontrole PIP wynikają najczęściej z:
■■ harmonogramu kontroli – dla inspektorów (w całym kraju lub w poszczególnych woje-
wództwach) ustalane są centralnie plany kontroli na cały rok. Harmonogram może
uwzględniać typy podmiotów kontrolowanych (np. banki, sklepy wielkopowierzchnio-
we itp.) lub też problemy sezonowe (np. odśnieżanie dachów);
■■ realizacji tematów – również tematy kontroli ustalane są centralnie dla całego kraju lub
poszczególnych województw i decydują o przedmiotowym zakresie kontroli (np. czas pra-
cy, wynagrodzenia, urlopy, legalność zatrudnienia, przestrzeganie przepisów bhp itp.);
■■ skarg – do PIP wpływa wiele pism aktualnie zatrudnionych i byłych pracowników dane-
go pracodawcy, jak również związków zawodowych lub społecznych inspektorów pracy,
w takich przypadkach PIP wszczyna kontrolę.
12
Rozdział I. Zasady przeprowadzania kontroli przez Państwową Inspekcję Pracy
Niestety, pracodawca nie ma możliwości sprawdzenia, z jakiego powodu wszczęto kontro-
lę. Informacji takiej nie udzieli inspektor pracy, gdyż zabraniają mu tego przepisy. Może się
jednak zdarzyć, choć w praktyce ma to miejsce rzadko, że skarżący wyrazi na piśmie zgodę
na ujawnienie złożenia przez niego skargi (art. 44 ust. 3 ustawy o PIP). Wojewódzki Sąd
Administracyjny w Krakowie w wyroku z 6 marca 2014 r. (II SA/Kr 132/14) stwierdził, że:
Tajemnicą chronioną na podstawie art. 44 ust. 3 ustawy z 13 kwietnia 2007 r.
oPaństwowejInspekcjiPracyobjętesąnietylkodaneosoboweskarżącego,alerównież
treśćskargiisamfaktjejzłożenia.Cele,którymsłużądziałaniaPaństwowejInspekcji
Pracyizwiązaneznimiwartości,sąnatyleistotneiważnezpunktuwidzeniazapew-
nieniaprawidłowejochronyprawpracowniczych,aprzeztofunkcjonowaniasystemu
społecznegoiprawnego,żenależyimdaćpierwszeństwoprzedogólnieszerokoujętym
wprawiepolskimdostępemdoinformacjipublicznej.
WSA
WAŻNE! Inspektor pracy nie może poinformować pracodawcy o powodzie wszczę-
cia kontroli, chyba że skarżący zgodzi się na ujawnienie faktu złożenia skargi.
W przypadku gdy inspektor pracy otrzymał zgodę na ujawnienie faktu złożenia skargi,
może oficjalnie powołać się na tę okoliczność przed pracodawcą, a w przeprowadzanej
kontroli ograniczyć się do zbadania jedynie faktów opisanych w skardze i dotyczących wy-
łącznie osoby ją składającej. Jednak w większości przypadków skarżący nie wyrażają zgo-
dy na ujawnienie faktu złożenia przez nich skargi, w związku z czym w trakcie kontroli in-
spektor pracy musi dołożyć wszelkich starań, aby ukryć powód jej przeprowadzenia przed
pracodawcą.
Przykład
Zwolniony pracownik złożył skargę na swojego byłego pracodawcę, że nie wypłacił mu wyna-
grodzenia za pracę w godzinach nadliczbowych za ostatnie 3 miesiące. Nie wyraził przy tym
zgody na ujawnienie pracodawcy faktu złożenia skargi. W takim przypadku inspektor pracy,
rozpoczynając kontrolę, przekaże pracodawcy informację, że będzie dotyczyć ona kwestii
związanych z wypłatą wynagrodzenia i innych świadczeń ze stosunku pracy oraz poprosi
o imienną listę aktualnie zatrudnionych i zwolnionych w ostatnim czasie pracowników. Z listy
tej wybierze kilka, kilkanaście nazwisk pracowników (w tym skarżącego), w stosunku do któ-
rych sprawdzi prawidłowość wypłacania wynagrodzeń i innych świadczeń ze stosunku pracy.
2.3. Podmioty podlegające kontroli PIP
Kontroli Państwowej Inspekcji Pracy podlegają:
■■ pracodawcy, a w zakresie bezpieczeństwa i higieny pracy oraz kontroli legalności za-
trudnienia także niebędący pracodawcami przedsiębiorcy i inne jednostki organizacyjne
– na rzecz których jest świadczona praca przez osoby fizyczne, w tym przez osoby wyko-
13
PIP i ZUS – kontrole u pracodawcy. Wzory pism z komentarzem
nujące na własny rachunek działalność gospodarczą, bez względu na podstawę świad-
czenia tej pracy;
■■ podmioty świadczące usługi pośrednictwa pracy, doradztwa personalnego, poradnictwa
zawodowego oraz pracy tymczasowej;
■■ podmioty, o których mowa w art. 18c ustawy z 20 kwietnia 2004 r. o promocji zatrudnie-
nia i instytucjach rynku pracy (tj. podmioty wykonujące usługi, które nie wymagają wpi-
su do rejestru podmiotów prowadzących agencje zatrudnienia, takie jak np. ochotnicze
hufce pracy, centra integracji społecznej czy kluby integracji społecznej);
■■ przedsiębiorcy, do których stosuje się przepisy ustawy z 10 stycznia 2018 r. o ogranicze-
niu handlu w niedziele i święta oraz niektóre inne dni;
■■ pracodawcy delegujący pracowników na terytorium Polski w zakresie określonym
w ustawie z 10 czerwca 2016 r. o delegowaniu pracowników w ramach świadczenia
usług (Dz.U. z 2016 r., poz. 868);
■■ przedsiębiorcy albo inne jednostki organizacyjne, na rzecz których w ramach prowadzo-
nej przez te podmioty działalności jest wykonywane zlecenie lub są świadczone usługi
przez przyjmującego zlecenie lub świadczącego usługi – w zakresie wypłacania takim
osobom wynagrodzenia w wysokości wynikającej z wysokości minimalnej stawki godzi-
nowej, zgodnie z przepisami ustawy o minimalnym wynagrodzeniu za pracę.
PIP przeprowadza również kontrole u przedsiębiorców niebędących pracodawcami, o ile
na ich rzecz świadczona jest praca przez osoby fizyczne, w tym przez osoby wykonujące
na własny rachunek działalność gospodarczą, bez względu na podstawę świadczenia tej
pracy. Przedsiębiorcami mogą być osoby fizyczne, osoby prawne i jednostki organizacyjne
niebędące osobą prawną, której odrębna ustawa przyznaje zdolność prawną, wykonujące
we własnym imieniu działalność gospodarczą oraz wspólnicy spółki cywilnej w zakresie
wykonywanej przez nich działalności gospodarczej (art. 4 ustawy – Prawo przedsiębior-
ców). Osobami zaś świadczącymi na ich rzecz pracę, ale niebędącymi pracownikami, mogą
być zleceniobiorcy, wykonawcy dzieła, osoby prowadzące własną działalność gospodarczą
– czyli samozatrudnieni oraz pracujący „na czarno”.
WAŻNE! Przedsiębiorcy niebędący pracodawcami także podlegają kontroli PIP, jeże-
li osoby fizyczne świadczą pracę na ich rzecz na innej podstawie niż stosunek pracy.
Warto też wiedzieć, że PIP może przeprowadzić kontrolę stanu zapewnienia przez praco-
dawcę lub inny podmiot zatrudniający bezpiecznych i higienicznych warunków pracy dla:
■■ osób fizycznych wykonujących pracę na innej podstawie niż stosunek pracy w ramach
prac społecznie użytecznych;
■■ osób przebywających w zakładach karnych i zakładach poprawczych, wykonujących pra-
cę;
■■ żołnierzy w służbie czynnej, wykonujących powierzoną im pracę;
■■ studentów i uczniów niebędących pracownikami, odbywających zajęcia na terenie zakła-
du pracy.
14
Pobierz darmowy fragment (pdf)