Cyfroteka.pl

klikaj i czytaj online

Cyfro
Czytomierz
00137 003002 22414517 na godz. na dobę w sumie
„PORADNIK MOTORYZACYJNY – Jak kupić samochód? Porady eksploatacyjne” - ebook/pdf
„PORADNIK MOTORYZACYJNY – Jak kupić samochód? Porady eksploatacyjne” - ebook/pdf
Autor: Liczba stron: 91
Wydawca: Self Publishing Język publikacji: polski
ISBN: 978-83-932346-0-8 Data wydania:
Lektor:
Kategoria: ebooki >> poradniki >> zdrowie
Porównaj ceny (książka, ebook, audiobook).

Poradnik ten to zbiór fachowej wiedzy przydatnej przy zakupie jak i późniejszej eksploatacji samochodu. Zawiera wiele cennych wskazówek, porad, które wzbogacą naszą wiedzę motoryzacyjną

Znajdź podobne książki Ostatnio czytane w tej kategorii

Darmowy fragment publikacji:

Wstęp Wstęp Witam serdecznie wszystkich, których interesuje temat motoryzacji, eksploatacji samochodu, jak również ciekawostek z nim związanych. Kilka słów, co i jak.... Rozwijający się przemysł motoryzacyjny doprowadził do mnogości ofert i okazji na rynku wtórnym, a do lamusa odeszły czasy, kiedy kupowaliśmy to, co było dostępne, dziś należy być o wiele bardziej czujnym, aby zakupione auto wyzwalało pozytywne emocje. Z branżą motoryzacyjną związany jestem od wielu lat począwszy od amatorskiej przygody z kartingiem już mając 7 lat, przez stanowisko handlowca zajmującego się sprzedażą aut w salonie, oraz kolejne etapy rozwoju, ciągle obcując z samochodami i zakorzeniając się w tym środowisku. Wielokrotnie znajomi prosili mnie o pomoc przy wyborze aut czy też w tzw. sprawdzeniu, a wniosek zawsze był jeden, iż mało, kto zwraca uwagę na istotne elementy przy wyborze auta, a wierzy na piękne oczy sprzedawcy… Może właśnie, dlatego zrodził się ten pomysł by stworzyć ebook pomocny w tym temacie! Postaram się przedstawić w kolejnych zagadnieniach zarówno te najbardziej oczywiste elementy, na które zwrócić uwagę, jak również, bardziej szczegółową charakterystykę... By okazja stała się okazją! Zapraszam do lektury: Waldemar Florkowski 5 ROZDZIAŁ I ZAKUP SAMOCHODU 1.1 Poszukiwania auta należy zacząć od... Kupno samochodu niezależnie od ceny, to zawsze duży wydatek dla budżetu domowego, dlatego należy rozsądnie zastanowić się, gdzie i jak poszukiwać samochodu, oraz czy zawsze opłaca się iść na łatwiznę ... Pierwszym modnym w ostatnim czasie sposobem poszukiwania samochodu, są portale internetowe, głownie allegro.pl - współpracujące z serwisem otomoto.pl, czy moto.gratka.pl, mototrader.pl, moto.onet.pl, autoscout24.pl..., Przy których najlepiej wykazać się dosyć dużą ostrożnością, szczególnie, jeżeli chodzi o ogłoszenia z dalszych miejscowości. Kolejną metodą dobrze zakorzenioną w Polsce, są giełdy samochodowe, w ostatnich czasach, już trochę zapomniane, ale zawsze jest szansa by trafić tam na prawdziwą okazję. Jednak teraz dużą część aut stanowią oferty komisowe, oraz przywiezione prosto na lawecie z zagranicy okazje. Należy tu również wykazać się dużą ostrożnością! A propos wspomnianych powyżej komisów, ostatnio to one najprężniej się rozwijają i pojawiają się jak grzyby po deszczu, na prowizorycznie przygotowanych placach. Mimo dużej powściągliwości wielu osób ku tej formie zakupów coraz więcej (dużych komisów) oferuje usługę gwarancji bądź na przebieg, bądź na przedział kilometrażowy. Warto również zwrócić uwagę na auta z autoryzowanych komisów umieszczonych przy salonach samochodowych z reguły oferty nie są rynkowymi okazjami cenowymi, ale w większości przypadków można natrafić na auto krajowe, z małym przebiegiem i potwierdzoną bezwypadkowością. przypadków należy się liczyć z tym, iż poprzedni właściciel przed windykacją zdążył Licytacja komornicza - są duże szanse, by trafić na rodzynka, ale jak to w większości ROZDZIAŁ I Auta poleasingowe - nie należy pozostawiać złudzeń, że znajdziemy auto z małym rozszabrować samochód z opcji dodatkowych, radio, bluetooth, głośniki, w niektórych przypadkach nawet książka serwisowa, której brak może skutkować utrudnieniem przy realizacji gwarancji. przebiegiem (chyba, że uszkodzone) zazwyczaj są to auta od 2 do max 5 lat i przebiegiem sięgającym niejednokrotnie 200-250 tyś. km. Na plus działa zazwyczaj kompleksowe serwisowanie przez firmy flotowe. gdyż najwięcej dowiemy się na temat samochodu, dodatkowo możemy wynegocjować korzystną cenę i utrafić okazję! Warto się rozejrzeć w najbliższym gronie czy ktoś nie planuje sprzedaży auta. I najważniejsza opcja zakupu... od znajomego zazwyczaj najpewniejsza, 1.2 KUPNO – SPRZEDAŻ, informacje istotne Procedura kupna auta nie może się odbyć bez odpowiednich dokumentów. Kupując samochód bezpośrednio od dealera, komisu, czy innej firmy możemy liczyć na wystawienie faktury czy to VAT czy VAT-marża, zwalniającej nas z umowy kupna sprzedaży oraz podatku PCC. Odpowiednio przygotowana umowa może być bardzo ważna w przypadku odpukać problemów po sprzedaży. W umowie tej zbywca zobowiązuje się przenieś na kupującego własność rzeczy, a sprzedawca zrzeka się roszczeń do danej rzeczy i wydaje ją kupującemu, natomiast kupujący ma obowiązek zapłacić za rzecz i odebrać ją w określonym czasie. Co również ważne, wypisana oraz podpisana umowa kupna- sprzedaży musi zawierać datę i miejsce jej zawarcia. Gdyż to od podanej daty zależą terminy, które nas obligują przy dalszych czynnościach. Jakie istotne elementy powinna zawierać umowa?! Powyżej wspomniana data jednobrzmiących egzemplarzach zawierać dokładne dane osobowe w tym PESEL (NIP już nie jest potrzebny) musi być zawarty przedmiot umowy, model marka nr VIN i miejsce jej zawarcia powinna być sporządzona w 2 7 ROZDZIAŁ I (silnik jest już częścią zamienną) podpisy obu stron na obu egzemplarzach, cena przedmiotu wyrażona zarówno w formie liczbowej jak i słownej Warto przyjrzeć się umowie a szczególnie najczęściej par. 5, który jest formułowany na wiele sposobów: - pełna forma, równomierna pod względem prawnym dla obu stron to: „Sprzedający oświadcza, że pojazd nie ma wad technicznych, które są mu znane i o których nie powiadomił Kupującego, a Kupujący potwierdza znajomość stanu technicznego pojazdu. - Forma skrócona, zazwyczaj stosowana przez handlarzy: Kupujący potwierdza i oświadcza, ze zapoznał się ze stanem technicznym pojazdu i nie będzie rościł żadnych praw ku temu 1.3 Wycena aut Często, gdy znajdujemy jakieś ciekawe ogłoszenie, zastanawiamy się, czy cena jest atrakcyjna czy nie. Przy nowych autach nie ma takiego problemu, każde jest identyczne, ale w przypadku aut używanych, jest wiele składników, które mają wpływ na cenę auta jak: rok, przebieg, kolor, wyposażenie, stan, wypadkowość. I w tym tkwi cały problem by móc wydedukować optymalną cenę i wiedzieć jak negocjować ze sprzedającym. Naprzeciw, oczywiście wychodzą nam nowoczesne źródła, jak zamówienie rzeczoznawcy PZM (zazwyczaj nie jest to najtańsza usługa min 400 PLN), ale dzięki tej ekspertyzie, możemy dowiedzieć się na kilku stronach A4, co miało wpływ na ostateczną wartość, ale tą procedurę zostawiłbym już, jako ostateczność. Najłatwiejszą formą jest diagnoza za pośrednictwem wyspecjalizowanych stron trudniących się wycenami jak chociażby eurotax, czy moto.wp.pl (w bardziej prowizoryczny sposób). Jednak najlepszym sposobem jest po prostu własna obserwacja, wystarczy w serwisie internetowym wytypować konkretny model, oraz sprecyzować widełki przebiegu i z ogłoszeń, które nam „wyskoczą” wytypować średnią, zawsze należy odrzucić skrajne oferty 8 ROZDZIAŁ I gdyż na dole są zazwyczaj oferty aut po przejściach, a na górze oferty komisów przy salonowych. Takie przygotowanie na pewno pomoże nam w negocjacjach i jeśli mamy w tym wprawę uda nam się upiec dwie pieczenie na jednym ogniu: nowe auto + okazję cenową! 1.4 Wyposażenie auta używanego jak ABS, lata to spowszednienie wielu elementów elektronicznych, takich Wiadomo, że w przypadku auta używanego nie należy grymasić tylko wybierać, co jest, ale ze względu na rozbudowany rynek wtórny, warto pomyśleć, czy za niewiele większe pieniądze nie dostaniemy czegoś więcej od przysłowiowych korbek w szybach. Ostatnie elektryczne szyby, lusterka, wspomaganie, centralny zamek czy klimatyzacja. W tej chwili w przypadku nawet aut z 2000-2002 roku jest to standardem, no, może oprócz klimatyzacji w autach z segmentu „B”. Kupując te elementy w salonie dopłaca się do auta bardzo wiele, ale czasami na rynku wtórnym pomiędzy autem uboższym, a dobrze doposażonym występuje 1000 PLN różnicy... Czy za to kwotę nie uprzyjemnić sobie życia, mowa tu głównie o klimatyzacji, która jest systemem stającym się standardem. A sprzedać samochód kilkuletni, chociaż nie wiem jakby był doposażony, a nie posiadał klimatyzacji, może być bardzo, bardzo trudno! Oczywiście ciągle uważam, że nie należy popadać w przesadę i kupować 4 kółek z drewnem w środku, wanna i prysznicem... gdyż każdy element ponad optymalne wyposażenie, to kolejna szansa na to, że coś się zepsuje. A patrząc na to z perspektywy czasu, będzie nam o wiele łatwiej sprzedać takie auto. Dlatego podpowiadam, rozglądajmy się po ogłoszeniach, to nic nie kosztuje, nie podejmujmy decyzji na huuuuura, tylko rozważnie, a można wtedy spotkać coś ciekawego. 9 ROZDZIAŁ I 1.5 Bez miernika lakieru ani rusz! BEZWYPADKOWY to słowo pojawia się w większości ogłoszeń, niestety definicja jest wielka jak dziura budżetowa. Warto, dlatego zaopatrzyć się w miernik przed dokonaniem zakupu, by ocenić to, co jest nie do końca widzialne, dzięki czemu zwiększymy swoją pewność, co do stanu auta. Wpisując na allegro tester lakieru bądź miernik lakieru wyskoczy nam kilkaset ofert począwszy od 25 PLN a skończywszy nawet na 1500 PLN. Nasuwa się pytanie, który wybrać?! Jednym z najtańszych modeli i najbardziej podstawowych (mechanicznych) jest na rynku Polskim, miernik rodzimej produkcji AT500, którego budowa przypominającą długopis opiera się na magnesie. Poprzez wyciąganie magnesu z długopisu ukazuje się nam skala.. Jeżeli miernik szybko odskoczy od lakieru, istnieje duże domniemanie substancji zastępczych - szpachli, czy wielokrotnego lakierowania. Osobiście również jestem użytkownikiem tego miernika, acz przyznam, że wielokrotnie miałem możliwość testować droższe, elektroniczne. Miernik ten na pewno nie jest dokładny tak by w mikrometrach określić grubość lakieru, a służy bardziej poglądowo, by wyrazić czy auto było powypadkowe i szpachlowane czy nie... Miernik elektroniczny to nie tylko wyświetlacz elektroniczny, ale i dokładny pomiar wyrażony w mikrometrach. Prawidłowa wartość w zależności od marki powinna wynosić około 120 μm - 160 μm a czasami zdarza się nawet 200 μm, wszystkie wartości powyżej 300μm ewidentnie pokazują, bądź to kolejna warstwę lakieru na aucie, bądź w innych przypadkach szpachlę. Droższe z mierników posiadają przełącznik pomiędzy metalem, a aluminium (duża część aut posiada aluminiowe elementy nadwozia) a w przypadku niektórych modeli Audi, całą konstrukcję z aluminium. Dla osób, które rzadko wymieniają samochód, miernik długopisowy będzie w 100 wystarczający i przyszłemu nabywcy pokaże gdzie i co jest nie tak, a dla osób bardziej wymagających, chcących wydać minimum 400-500 PLN, (bo tych elektronicznych za 100-200 PLN nie polecam) zachęcam do zakupu mierników z kablem (detektorem) gdyż to znacząco ułatwia pomiar i nie musimy ciągle zbliżać urządzenia do blachy. 10 ROZDZIAŁ I 1.6 Ocena auta po wnętrzu W głównej mierze, należy skupić się na kilku podstawowych elementach, jakimi są Patrząc retrospektywnie na swoje publikacje odczuwam, iż zakup auta pokazuję przez pryzmat oszustwa, kombinacji, które staram się zdemaskować... Ale lepiej dmuchać na zimne! Cóż takie czasy. Tak samo jak technicznie elementy auta mogą dużo powiedzieć o stanie, również wygląd zewnętrzny może dać nam pewną charakterystykę. Już, gdy podchodzimy do auta poprośmy właściciela o kluczyk, byśmy samo mogli otworzyć samochód, jego wygląd już na wstępie może nam coś powiedzieć.... kierownica, mieszek biegów, nakładki na pedały czy sama tapicerka. Jeżeli chodzi o kierownicę przy zakupie auta do 80-100 tyś km dużo się nie dowiemy, gdyż w większości aut nie zachodzą zmiany, chyba, że w segmencie aut miejskich i małych, zużycie kierownicy idzie zazwyczaj w parze i o ile kierownicę jest trudniej wymienić, o tyle mieszek biegów skórzany można kupić na allegro za 20 PLN i to powinno wzmocnić naszą czujność. Tapicerka to temat legenda, im wyższa klasa auta tym automatycznie lepszej, jakości materiały zostały wykorzystane np. welur, po którym jest dosyć trudno stwierdzić zużycie, w przypadku skórzanej tapicerki po przebiegu 100 tyś km można zauważyć pęknięcia, przetarcia, czy zmatowienie skóry. Testem również może być sprężystość fotela kierowcy - wystarczy wsiąść na miejsce pasażera a potem kierowcy, jeżeli różnica będzie znacząca tzn. siedzisko będzie dosyć mocno zagłębione w stosunku do fotela pasażera należy również się zastanowić. Te testy mają większy sens, jeżeli zależy nam na aucie do około 100 tyś km. w przypadku aut klasy wyższej 150-170 tyś. Większa uwagę zwróciłbym ogólnie na wnętrze. Podpowiem, że warto poczytać o konkretnej wersji w intrenecie... i zobaczyć, w jakiej wersji występowała, jaka tapicerka, demontaż kompletny tego elementu również nie jest zbyt trudny... 11 ROZDZIAŁ I 1.7 Przebieg auta.. największa niewiadoma! Mimo, iż kilkadziesiąt lat temu, chociażby w popularnych fiatach 125p wystarczyło rozmontować fragment zegarów i licznik szpulowy ustawić wg. własnych potrzeb, nie było to tak popularne jak w ostatnich czasach. Na pewno duży wpływ na to ma rozwój infrastruktury, bogacenie się społeczeństwa i innych czynników... Największą wyrocznią w zestawieniu cena / przebieg jest system eurotax, który dokładnie określa widełki danego modelu, wersji silnikowej, przy większym nadbiegu korekta cenowa może nawet sięgać 30-40 wartości auta. Ale wróćmy do głównej idei, tzw. korekta licznika, w ostatnim czasie jest to czymś zupełnie pospolitym, wystarczy wpisać w google.pl i wskoczy nam informacja gdzie i jak... za cenę z reguły 100-150 PLN. Należy być czujnym o ile auto posiada książkę serwisową, można w pewien statystyczny sposób sprawdzić jak auto było użytkowane, ile rocznie kilometrów przejeżdżało, czy np. nie wyglądało to wg schematu 2006-40 tyś, 2007-35 tyś, 2008-39 tyś, a 2009 - 2 tyś i 2010 analogicznie, gdyż zdarzają się takie przypadki. 1.8 Czy warto kupić koreańskie auto? Gdy na rodzimych salonach zadebiutowały auta marki Daewoo i Kia (i trochę wcześniej HYUNDAI).. a w szczególności modele Tico, Nexia, Espero, Pride, Sephia, Clarus zrobiło się głośno... Chociażby, dlatego, że część z tych aut produkowana była w Warszawie. Samochody te stanowiły nowość, pewnego rodzaju zapełnienie niszy pomiędzy droższym odpowiednikami europejskimi, a idąc do salonu można było kupić takie auto w tej samej cenie, co u konkurencji z niewątpliwie bogatszym wyposażeniem... 12
Pobierz darmowy fragment (pdf)

Gdzie kupić całą publikację:

„PORADNIK MOTORYZACYJNY – Jak kupić samochód? Porady eksploatacyjne”
Autor:

Opinie na temat publikacji:


Inne popularne pozycje z tej kategorii:


Czytaj również:


Prowadzisz stronę lub blog? Wstaw link do fragmentu tej książki i współpracuj z Cyfroteką: