Adobe Photoshop to rozbudowana aplikacja niepodzielnie panująca na rynku programów do tworzenia i edycji grafiki bitmapowej. Kolejne edycje tego programu wzbogacane są o nowe możliwości i funkcje sprawiające, że nawet doświadczeni graficy i projektanci nie mogą osiąść na laurach - muszą cały czas poznawać ogromny potencjał Photoshopa.
Światowej sławy artysta i ekspert Photoshopa, Deke McClelland, otrzymał ponad 20 nagród i napisał ponad 60 książek na temat grafiki i projektowania komputerowego, które sprzedały się w ponad 3 milionach egzemplarzy. W swym poprawionym i uzupełnionym bestsellerze, McClelland prowadzi Cię za rękę prezentując wszystkie aspekty programu, począwszy od podstaw edycji obrazu, a skończywszy na nowych technikach pracy z paletą pędzli, narzędziami korygującymi, przeglądarką plików, filtrem Liquify, narzędziami do korekcji kolorów oraz stylami i efektami warstw.
Poznaj interfejs, palety i narzędzia Photoshopa
Opanuj techniki korekcji kolorów, a także edycji i retuszu obrazów
Poznaj formaty zapisu grafiki i modele barw
Twórz własne obrazy używając narzędzi malarskich Photoshopa
Stosuj zaznaczenia i maski
Poznaj możliwości filtrów Photoshopa
Naucz się stosować ścieżki
Pracuj z warstwami i obiektami
Edytuj teksty i dodawaj efekty specjalne
Przygotuj swoje prace do druku
Trudno wyobrazić sobie świat grafiki komputerowej bez Photoshopa, trudno też znaleźć na rynku bardziej wyczerpującą pozycję na temat tego programu niż 'Photoshop 7/7CE. Biblia'.
'Gdy ktoś zadaje mi pytanie dotyczące Photoshopa, na które nie znam odpowiedzi, odsyłam go do Biblii Photoshopa. Ta książka robi coś, czego nie potrafi żadna inna - mówi o wszystkim.'
Russell Preston Brown, Dyrektor Kreatywny, Adobe Systems
'Z Biblii Photoshopa Deke'a nauczyłem się więcej niż z jakiejkolwiek innej książki o tym programie' - Scott Kelby, Prezes Narodowego Stowarzyszenia Użytkowników Photoshopa
Poznaj podstawy Photoshopa i sekrety profesjonalistów
Twórz rewelacyjne efekty artystyczne za pomocą masek, filtrów, warstw i zniekształceń
Ożywiaj płaskie obrazy za pomocą efektów warstw
Darmowy fragment publikacji:
IDZ DO
IDZ DO
PRZYK£ADOWY ROZDZIA£
PRZYK£ADOWY ROZDZIA£
SPIS TREĎCI
SPIS TREĎCI
KATALOG KSI¥¯EK
KATALOG KSI¥¯EK
KATALOG ONLINE
KATALOG ONLINE
ZAMÓW DRUKOWANY KATALOG
ZAMÓW DRUKOWANY KATALOG
TWÓJ KOSZYK
TWÓJ KOSZYK
DODAJ DO KOSZYKA
DODAJ DO KOSZYKA
CENNIK I INFORMACJE
CENNIK I INFORMACJE
ZAMÓW INFORMACJE
ZAMÓW INFORMACJE
O NOWOĎCIACH
O NOWOĎCIACH
ZAMÓW CENNIK
ZAMÓW CENNIK
CZYTELNIA
CZYTELNIA
FRAGMENTY KSI¥¯EK ONLINE
FRAGMENTY KSI¥¯EK ONLINE
Wydawnictwo Helion
ul. Chopina 6
44-100 Gliwice
tel. (32)230-98-63
e-mail: helion@helion.pl
Photoshop 7/7 CE.
Biblia
Autor: Deke McClelland
T³umaczenie: Micha³ Dadan
ISBN: 83-7361-061-8
Tytu³ orygina³u: Photoshop 7 Bible
Format: B5, stron: 1008
Adobe Photoshop to rozbudowana aplikacja niepodzielnie panuj¹ca na rynku programów
do tworzenia i edycji grafiki bitmapowej. Kolejne edycje tego programu wzbogacane s¹
o nowe mo¿liwoġci i funkcje sprawiaj¹ce, ¿e nawet doġwiadczeni graficy i projektanci
nie mog¹ osi¹ġæ na laurach — musz¹ ca³y czas poznawaæ ogromny potencja³ Photoshopa.
Ďwiatowej s³awy artysta i ekspert Photoshopa, Deke McClelland, otrzyma³ ponad 20
nagród i napisa³ ponad 60 ksi¹¿ek na temat grafiki i projektowania komputerowego,
które sprzeda³y siê w ponad 3 milionach egzemplarzy. W swym poprawionym
i uzupe³nionym bestsellerze, McClelland prowadzi Ciê za rêkê prezentuj¹c wszystkie
aspekty programu, pocz¹wszy od podstaw edycji obrazu, a skoñczywszy na nowych
technikach pracy z palet¹ pêdzli, narzêdziami koryguj¹cymi, przegl¹dark¹ plików,
filtrem Liquify, narzêdziami do korekcji kolorów oraz stylami i efektami warstw.
• Poznaj interfejs, palety i narzêdzia Photoshopa
• Opanuj techniki korekcji kolorów, a tak¿e edycji i retuszu obrazów
• Poznaj formaty zapisu grafiki i modele barw
• Twórz w³asne obrazy u¿ywaj¹c narzêdzi malarskich Photoshopa
• Stosuj zaznaczenia i maski
• Poznaj mo¿liwoġci filtrów Photoshopa
• Naucz siê stosowaæ ġcie¿ki
• Pracuj z warstwami i obiektami
• Edytuj teksty i dodawaj efekty specjalne
• Przygotuj swoje prace do druku
Trudno wyobraziæ sobie ġwiat grafiki komputerowej bez Photoshopa, trudno te¿ znaleĥæ
na rynku bardziej wyczerpuj¹c¹ pozycjê na temat tego programu ni¿ „Photoshop 7/7CE.
Biblia”.
„Gdy ktoġ zadaje mi pytanie dotycz¹ce Photoshopa, na które nie znam odpowiedzi,
odsy³am go do Biblii Photoshopa. Ta ksi¹¿ka robi coġ, czego nie potrafi ¿adna inna —
mówi o wszystkim.”
Russell Preston Brown, Dyrektor Kreatywny, Adobe Systems „Z Biblii Photoshopa Deke’a
nauczy³em siê wiêcej ni¿ z jakiejkolwiek innej ksi¹¿ki o tym programie” — Scott Kelby,
Prezes Narodowego Stowarzyszenia U¿ytkowników Photoshopa
5RKUVTGħEK
1#WVQTG
2TGFOQYC
9UVúR
úħè+9KVCO[Y2JQVQUJQRKGV
4QFKCđ9RTQYCFGPKGFQ2JQVQUJQRC
Co to jest Photoshop? ...................................................p...................................................p......... 27
Trochę teorii ...................................................p...................................................p...................... 28
Mapy bitowe a obiekty wektorowe ...................................................p.................................... 28
Zalety i wady malowania ...................................................p.................................................. 29
Zalety i wady rysowania ...................................................p...................................................p 30
Zastosowania Photoshopa...................................................p................................................. 31
Zastosowania programów wektorowych...................................................p............................. 32
Krótkie wprowadzenie do wersji siódmej Photoshopa...................................................p............... 32
4QFKCđ9KVCLYħYKGEKG2JQVQUJQRC
Pierwsze spojrzenie na siódmą wersję Photoshopa ...................................................p................... 37
Ekran powitalny....................................p...................................................p........................... 38
Zasoby online ...................................................p...................................................p............... 39
Ekran roboczy Photoshopa...................................................p...................................................p.. 40
Pole informacyjne...................................................p...................................................p......... 42
Narzędzia...................................................p...................................................p..................... 46
Elementy kontrolne przybornika...................................................p........................................ 55
Pasek opcji...................................................p...................................................p................... 57
Predefiniowane ustawienia narzędzi ...................................................p.................................. 58
Preset Manager (Zarządzanie ustawieniami)...................................................p....................... 60
Pływające palety...................................................p...................................................p........... 61
Rozmieszczanie i dokowanie palet..................................................p...................................... 63
Nawigacja w Photoshopie ...................................................p...................................................p... 65
Skalowanie widoku...................................................p...................................................p....... 66
Narzędzie Zoom (Lupka)...................................................p.................................................. 67
Polecenia powiększania i pomniejszania ...................................................p............................ 68
Pole współczynnika powiększenia ...................................................p..................................... 69
Tworzenie okna odniesienia...................................................p.............................................. 69
Przewijanie wewnątrz okna ...................................................p.............................................. 70
Paleta Navigator (Nawigator)...................................................p............................................ 72
Dostosowanie interfejsu do potrzeb użytkownika ...................................................p..................... 73
Preferencje........................................p...................................................p.............................. 75
General (Ogólne) ...................................................p...................................................p.......... 76
2JQVQUJQR $KDNKC
File Handling (Obsługa plików) ...................................................p........................................ 80
Display Cursors (Wyświetlanie i kursory) ...................................................p...................... 83
Transparency Gamut (Przezroczystość i przestrzeń kolorów) .............................................. 85
Units Rulers (Jednostki i miarki)...................................................p.................................... 86
Guides, Grid Slices (Linie i siatki) ...................................................p................................. 89
Plug-Ins Scratch Disks (Plug-ins i dyski magazynujące) ...................................................p.. 90
Memory Image Cache (Pamięć i cache obrazów)...................................................p............ 92
4QFKCđ CTæFCPKGQDTCCOK
Struktura obrazów ...................................................p...................................................p.............. 95
Rozmiar kontra rozdzielczość ...................................................p........................................... 96
Zmiana rozdzielczości na potrzeby druku...................................................p........................... 96
Zmiana rozdzielczości przy umieszczaniu obrazka w dokumentach......................................... 98
Jak określić idealną rozdzielczość? ...................................................p.................................... 99
Rozdzielczość obrazków wyświetlanych na ekranie...................................................p................ 100
Otwieranie, powielanie i zapisywanie obrazków...................................................p..................... 101
Tworzenie nowego obrazka ...................................................p............................................ 103
Otwieranie istniejącego obrazka ...................................................p...................................... 107
Posługiwanie się przeglądarką plików...................................................p.............................. 112
Powielanie obrazka ...................................................p...................................................p..... 119
Zapisywanie obrazka na dysk ...................................................p......................................... 120
Przegląd formatów plików...................................................p...................................................p.123
PSD — format własny Photoshopa...................................................p.................................. 124
Specjalne formaty...................................................p...................................................p....... 124
Formaty obsługiwane przez różne programy ...................................................p.................... 131
Najbardziej popularne formaty...................................................p........................................ 140
Specyficzne formaty ...................................................p...................................................p... 146
Nadal nie możesz otworzyć pliku?...................................................p................................... 151
Dodawanie informacji i adnotacji do pliku...................................................p............................. 152
Zapisywanie informacji o pliku ...................................................p....................................... 152
Wprowadzanie notatek do obrazka ...................................................p.................................. 154
Wygłoś swoją opinię ...................................................p...................................................p... 155
Obsługiwanie notatek...................................................p...................................................p.. 156
Ponowne próbkowanie (resampling) i kadrowanie obrazka...................................................p...... 157
Zmiana rozmiaru a ponowne próbkowanie ...................................................p....................... 157
Kadrowanie...................................................p...................................................p................ 160
úħè++/CNQYCPKGKTGVWUV
4QFKCđ GHKPKQYCPKGMQNQTÎY
Wybieranie i edycja kolorów ...................................................p................................................ 169
Wybieranie kolorów...................................................p...................................................p.... 170
Używanie próbnika kolorów ...................................................p........................................... 171
Ręczne wpisywanie wartości kolorów...................................................p.............................. 175
Praca z różnymi modelami kolorów ...................................................p...................................... 176
RGB...................................................p...................................................p.......................... 176
HSB ...................................................p...................................................p.......................... 178
CMYK ...................................................p...................................................p...................... 179
CIE Lab...................................................p...................................................p..................... 182
Anatomia modelu Lab ...................................................p...................................................p. 182
Kolory indeksowane...................................................p...................................................p.... 184
5RKUVTGħEK
Skala szarości ...................................................p...................................................p............. 186
Bitmapa (obraz czarno-biały)...................................................p.......................................... 187
Inne metody wybierania kolorów w Photoshopie...................................................p.................... 191
Predefiniowane kolory...................................................p...................................................p. 191
Paleta Color (Kolor)...................................................p...................................................p.... 193
Paleta Swatches (Próbki)...................................................p................................................ 195
Predefiniowane ustawienia próbek kolorów...................................................p...................... 197
Narzędzie Eyedropper (Kroplomierz) ...................................................p.............................. 197
Narzędzie Color Sampler (Próbkowanie kolorów)...................................................p............. 198
Kanały kolorów...................................................p...................................................p................ 200
Dlaczego miałoby Cię to obchodzić? ...................................................p............................... 201
Jak działają kanały? ...................................................p...................................................p.... 201
Jak uaktywniać i przeglądać kanały?...................................................p................................ 202
Sztuczki z kanałami ...................................................p...................................................p.......... 204
Kanały RGB............................................p...................................................p......................204
Kanały CMYK ...................................................p...................................................p........... 205
Kanały Lab ...................................................p...................................................p................ 207
Inne funkcje kanałów..................................p...................................................p......................... 208
Edycja kanałów kolorów ...................................................p...................................................p...212
Poprawianie wyglądu kolorowych skanów ...................................................p....................... 212
Tryb wielokanałowy...................................................p...................................................p.... 214
Zastępowanie i zamienianie kanałów kolorów ...................................................p.................. 215
4QFKCđ/CNQYCPKGKFQUVúRPGRúFNG
Photoshop maluje jak profesjonalista...................................................p..................................... 217
Poznaj swoje narzędzia ...................................................p...................................................p..... 219
Narzędzia do malowania...................................................p................................................. 221
Narzędzia edycyjne...................................................p...................................................p..... 222
Podstawowe techniki ...................................................p...................................................p........ 225
Malowanie linii prostych ...................................................p................................................ 225
Malowanie linii pionowych i poziomych...................................................p.......................... 227
Malowanie za pomocą narzędzia Smudge (Smużenie)...................................................p....... 228
Praca z narzędziem Sponge (Gąbka)...................................................p................................ 233
Cofanie popełnionych błędów ...................................................p......................................... 235
Kształt i rozmiar pędzla...................................................p...................................................p..... 236
Wybór kształtu pędzla ...................................................p...................................................p. 236
Tworzenie własnych końcówek pędzli ...................................................p............................. 239
Tworzenie własnych pędzli...................................................p............................................. 242
Zapisywanie i wczytywanie zestawów pędzli ...................................................p................... 243
Dynamika pędzla...................................................p...................................................p.............. 245
Podstawy...................................................p...................................................p................... 246
Dynamika kształtu ...................................................p...................................................p...... 247
Dodatkowe opcje...................................................p...................................................p........ 252
Noise (Szum), Wet Edges (Mokre krawędzie) i cała reszta ...................................................p 255
Anulowanie linii o „zmiennej czułości” ...................................................p........................... 256
Krycie, nacisk i ekspozycja ...................................................p.................................................. 257
Tryby mieszania ...................................................p...................................................p............... 259
24 tryby mieszania ...................................................p...................................................p...... 260
Trzy tryby mieszania dostępne dla narzędzi Dodge (Rozjaśnianie) i Burn (Ściemnianie) ......... 266
2JQVQUJQR $KDNKC
4QFKCđ9[RGđPKGPKCKMQPVWT[
Wypełnianie części obrazu ...................................................p...................................................p269
Wypełnianie zaznaczeń kolorem lub wzorem...................................................p......................... 270
Narzędzie Paint Bucket (Wiadro z farbą) ...................................................p......................... 271
Polecenie Fill (Wypełnij)...................................................p................................................ 275
Klawisze Backspace i Delete...................................................p........................................... 277
Użycie narzędzia wypełnienia wewnątrz zaznaczenia...................................................p........ 278
Nakładanie wypełnień gradientowych ...................................................p................................... 280
Praca z narzędziem Gradient...................................................p........................................... 280
Opcje narzędzia Gradient..................................................p................................................. 281
Style gradientów ...................................................p...................................................p.........283
Tworzenie własnych gradientów ...................................................p..................................... 285
Edycja gradientów kryjących ...................................................p.......................................... 287
Tworzenie losowych gradientów ...................................................p..................................... 291
Zapisywanie gradientów i zarządzanie nimi...................................................p...................... 293
Gradacje a tryby mieszania ...................................................p............................................. 295
Kontury i strzałki...................................................p...................................................p.............. 298
Tworzenie konturu wokół zaznaczenia...................................................p............................. 298
Dodawanie grotów strzałek do linii...................................................p.................................. 300
Dodawanie strzałek do linii zakrzywionych...................................................p...................... 301
4QFKCđ CCYCPUQYCPGOGVQF[GF[ELKQDTCW
Cztery najlepsze techniki retuszu ...................................................p.......................................... 305
Klonowanie i korygowanie elementów obrazu ...................................................p....................... 307
Narzędzie Clone Stamp (Stempel) ...................................................p................................... 308
Pędzel korygujący...................................................p...................................................p....... 311
Narzędzie Patch (Łatka)...................................................p................................................. 320
Retuszowanie fotografii ...................................................p...................................................p.... 321
Odnawianie starych fotografii ...................................................p......................................... 324
Eliminowanie odwracających uwagę elementów tła ...................................................p.......... 329
Wykorzystanie powtarzających się wzorów ...................................................p........................... 333
Retuszowanie za pomocą wzorka ...................................................p.................................... 334
Opcje dotyczące malowania wzorów ...................................................p............................... 336
Tworzenie wzorów i tekstur...................................................p............................................ 337
Polecenie Pattern Maker (Tworzenie wzorka)...................................................p................... 344
Tworzenie własnych powtarzających się wzorów ...................................................p............. 349
Cofanie się w czasie................................p...................................................p............................. 354
Tradycyjne funkcje cofania...................................................p............................................. 356
Paleta History (Historia)...................................................p................................................. 357
Malowanie poza przeszłością ...................................................p.......................................... 361
úħè+++ CPCEGPKCOCUMKKHKNVT[
4QFKCđ0CTúFKCCPCECPKCKħEKGľMK
Zaznaczanie — podstawy...................................................p...................................................p.. 373
Jak działają zaznaczenia?...................................................p................................................ 374
Geometryczne kontury zaznaczenia...................................................p................................. 377
Kontury o nieregularnym kształcie ...................................................p.................................. 380
Magnetyczne zaznaczenia...................................................p............................................... 382
Magiczny świat różdżki...................................................p.................................................. 385
5RKUVTGħEK
Zmiana konturów zaznaczenia ...................................................p.............................................. 389
Szybkie zmiany ...................................................p...................................................p.......... 389
Ręczne dodawanie i odejmowanie ...................................................p................................... 390
Zastosowanie klawiszy Shift+Alt lub Shift+Option jako modyfikatorów................................ 391
Dodawanie i odejmowanie za pomocą różnych poleceń...................................................p..... 393
Wygładzanie konturów zaznaczenia ...................................................p................................ 396
Przenoszenie i kopiowanie zaznaczeń...................................................p.................................... 402
Rola narzędzia Move (Przesunięcie) ...................................................p................................ 402
Wykonywanie precyzyjnych ruchów ...................................................p............................... 403
Klonowanie zaznaczenia...................................................p................................................. 404
Przesuwanie konturu zaznaczenia niezależnie od jego zawartości.......................................... 407
Skalowanie i obracanie konturu zaznaczenia ...................................................p.................... 408
Ostateczna zagłada pływających zaznaczeń...................................................p...................... 410
Rysowanie i edytowanie ścieżek ...................................................p........................................... 410
Ogólny opis ścieżek ...................................................p...................................................p.... 411
Rysowanie ścieżek narzędziem Pen (Pióro)...................................................p...................... 414
Edycja ścieżek...................................................p...................................................p............ 420
Wypełnianie ścieżek...................................................p...................................................p.... 427
Malowanie wzdłuż ścieżki ...................................................p.............................................. 427
Przekształcanie i zapisywanie ścieżek...................................................p.............................. 433
Importowanie i eksportowanie ścieżek...................................................p................................... 435
Wymiana ścieżek z programem Illustrator...................................................p........................ 436
Eksportowanie do Illustratora...................................................p.......................................... 437
Zachowywanie przezroczystych obszarów na obrazku ...................................................p...... 437
4QFKCđ/CUMQYCPKGKY[QFTúDPKCPKGGNGOGPVÎYQDTCW
Zaznaczanie za pomocą masek ...................................................p............................................. 441
Definicja maski...................................................p...................................................p........... 442
Malowanie i edycja wewnątrz zaznaczeń...................................................p............................... 444
Praca w trybie szybkiego maskowania...................................................p................................... 447
Działanie trybu szybkiej maski...................................................p........................................ 448
Edycja czerwonej nakładki ...................................................p............................................. 451
Gradienty w funkcji masek ...................................................p............................................. 454
Tworzenie strzałek gradientowych...................................................p................................... 457
Automatycznie generowanie masek...................................................p....................................... 460
Narzędzie Magic Eraser (Magiczna gumka) ...................................................p..................... 461
Jeszcze bardziej magiczna gumka tła ...................................................p............................... 464
Jeszcze bardziej magiczne polecenie Extract (Wydziel)...................................................p..... 466
Zastosowanie polecenia Color Range (Zakres koloru) ...................................................p....... 471
Polecenie Color Range (Zakres koloru) — kilka praktycznych wskazówek............................ 476
Tworzenie niezależnego kanału maski ...................................................p................................... 477
Zapisywanie konturu zaznaczenia do kanału maski ...................................................p........... 477
Przekształcanie maski w zaznaczenie...................................................p............................... 480
Oglądanie maski i obrazka...................................................p.............................................. 480
Tworzenie maski z obrazka ...................................................p.................................................. 481
4QFKCđ F[ELCCUVQUQYCPKGOHKNVTÎY
Podstawowe wiadomości o filtrach...................................................p........................................ 489
Pierwszy rzut oka na filtry ...................................................p.............................................. 490
Działanie filtrów ...................................................p...................................................p......... 494
Wygaszanie filtru...................................................p...................................................p........497
2JQVQUJQR $KDNKC
Zwiększanie ostrości i kontrastu ...................................................p........................................... 499
Stosowanie filtru Unsharp Mask (Wzmocnienie) ...................................................p.............. 500
Stosowanie predefiniowanych filtrów wyostrzających...................................................p....... 506
Wyostrzanie ziarnistych fotografii ...................................................p................................... 507
Stosowanie filtru High Pass (Górnoprzepustowy)...................................................p............. 511
Przekształcanie obrazka w kontrastową grafikę...................................................p................. 512
Rozmywanie obrazka...................................p...................................................p........................ 514
Zastosowanie filtru Gaussian Blur (Rozmycie gaussowskie) ................................................. 514
Predefiniowane filtry rozmywające...................................................p.................................. 517
Wygładzanie obrazka ...................................................p...................................................p.. 517
Rozmycie kierunkowe ...................................................p...................................................p. 518
Zmiękczanie konturu zaznaczenia ...................................................p................................... 529
Szum.................................................p...................................................p................................. 533
Dodawanie szumu...................................................p...................................................p....... 534
Usuwanie szumu filtrem Despeckle (Usuń kurz i rysy)...................................................p...... 537
Uśrednianie pikseli za pomocą filtru Median (Mediana) ...................................................p.... 538
Wyostrzanie skompresowanego obrazka ...................................................p.......................... 540
Czyszczenie zeskanowanych fotografii ...................................................p............................ 542
4QFKCđ5CNGēUVYQHKNVTÎY
Filtry destrukcyjne...................................................p...................................................p............ 547
Milion głupich efektów ...................................................p.................................................. 548
A co z innymi? ...................................................p...................................................p...........552
Ostatnia uwaga o pamięci operacyjnej RAM ...................................................p.................... 554
Filtry z menu Pixelate (Pikslowanie) ...................................................p..................................... 555
Efekt krystalizacji ...................................................p...................................................p....... 555
Mezzotinta ...................................................p...................................................p................. 557
Filtry akcentujące krawędzie ...................................................p................................................559
Wytłaczanie obrazka ...................................................p...................................................p... 559
Śledzenie krawędzi ...................................................p...................................................p..... 561
Tworzenie metalicznej powłoki...................................................p....................................... 564
Filtry zniekształcające...................................................p...................................................p....... 564
Obrazek odbity w łyżce ...................................................p.................................................. 567
Wirujące spirale...................................................p...................................................p.......... 568
Tworzenie koncentrycznych zmarszczek na wodzie ...................................................p.......... 574
Tworzenie równoległych zmarszczek i fal ...................................................p........................ 577
Zniekształcanie obrazka wzdłuż krzywej..................................................p........................... 582
Współrzędne biegunowe...................................................p................................................. 587
Zniekształcanie za pomocą polecenia Liquify (Skraplanie) ...................................................p 589
Zawijanie obrazka wokół trójwymiarowego kształtu...................................................p............... 600
Zastosowanie filtru 3D Transform (Transformacje 3D) ...................................................p..... 601
Podział na warstwy przed zastosowaniem filtru ...................................................p................ 605
Dodawanie chmur i reflektorów ...................................................p............................................ 607
Tworzenie chmur...................................................p...................................................p........ 607
Oświetlanie obrazka...................................................p...................................................p.... 607
úħè+89CTUVY[QDKGMV[KVGMUV
4QFKCđ2TCECYCTUVYCOK
Warstwy są wszędzie...................................................p...................................................p........ 615
Przenoszenie zaznaczonego fragmentu obrazka na nową warstwę............................................... 617
Inne sposoby tworzenia warstw...................................................p....................................... 619
Powielanie warstw ...................................................p...................................................p...... 621
5RKUVTGħEK
Praca z warstwami...................................................p...................................................p............ 621
Uaktywnianie warstwy...................................................p...................................................p 622
Poruszanie się między warstwami za pomocą klawiatury...................................................p... 623
Przezroczystość warstw...................................................p.................................................. 624
Modyfikowanie warstwy tła...................................................p............................................ 626
Zmiana kolejności warstw ...................................................p.............................................. 627
Automatyczne usuwanie pozostałości tła...................................................p.......................... 629
Nakładanie warstw...................................................p...................................................p...... 631
Stapianie warstw ze sobą...................................................p................................................ 633
Usuwanie warstw...................................................p...................................................p........ 634
Zapisywanie „spłaszczonej” wersji obrazka...................................................p...................... 634
Zaznaczanie zawartości warstwy...................................................p........................................... 635
Tworzenie cienia...................................p...................................................p.........................636
Tworzenie poświaty...................................................p...................................................p.... 638
Przemieszczanie, sprzęganie i wyrównywanie warstw ...................................................p............ 640
Łączenie (sprzęganie) warstw ...................................................p......................................... 642
Tworzenie zestawów warstw (Layer sets) ...................................................p........................ 643
Blokowanie warstw...................................................p...................................................p..... 646
Linie pomocnicze (Guides)...................................................p............................................. 647
Automatyczne wyrównywanie i rozmieszczanie warstw ...................................................p.... 650
Ustawienia siatki...................................................p...................................................p......... 651
Wykorzystanie narzędzia Measure (Miarka)...................................................p..................... 651
Transformacje obrazka ...................................................p...................................................p..... 653
Transformowanie całego obrazka ...................................................p.................................... 653
Transformowanie warstwy lub zaznaczonego obszaru...................................................p....... 654
Transformacje numeryczne...................................................p............................................. 657
Maski i warstwy...................................................p...................................................p............... 658
Zachowywanie przezroczystości warstwy ...................................................p........................ 658
Tworzenie dodatkowych masek w warstwach ...................................................p.................. 661
Wklejanie w obrębie zaznaczenia ...................................................p.................................... 664
Maskowanie grup warstw ...................................................p............................................... 664
4QFKCđ6T[D[OKGUCPKC
Nakładanie obrazków ...................................................p...................................................p....... 667
Parametry Opacity (Krycie) i Fill (Wypełnij) ...................................................p......................... 671
Tryby mieszania warstw...................................................p...................................................p.... 673
Szaleństwo trybów mieszania...................................................p.......................................... 688
Zaawansowane opcje mieszania warstw ...................................................p................................ 694
Mieszanie wewnętrznych efektów warstwy...................................................p...................... 696
Mieszanie grup odcinania ...................................................p............................................... 698
Maskowanie efektów ...................................................p...................................................p.. 700
Wyrzucanie całych kanałów koloru ...................................................p................................. 703
Przebijanie warstw...................................................p...................................................p...... 704
Wykluczanie i przebijanie pikseli...................................................p.......................................... 708
Suwaki wykluczające piksele ...................................................p.......................................... 709
Rozmywanie ...................................................p...................................................p.............. 712
Obliczenia wykonywane na całym obrazie...................................................p............................. 714
Polecenie Apply Image (Nadaj obrazek) ...................................................p.......................... 716
Dodawanie i odejmowanie obrazków...................................................p............................... 720
Polecenie Calculations (Obliczenia)...................................................p................................. 723
Łączenie masek ...................................................p...................................................p.......... 725
2JQVQUJQR $KDNKC
4QFKCđ-UVCđV[KUV[NG
Kilka dań, których nie zamawialiśmy ...................................................p.................................... 729
Rysowanie kształtów (shapes) ...................................................p.............................................. 730
Zalety i wady kształtów ...................................................p.................................................. 730
Narzędzia do tworzenia kształtów...................................................p.................................... 732
Proces rysowania kształtu...................................................p............................................... 734
Łączenie i edycja kształtów...................................................p............................................. 737
Edycja wypełnienia kształtu...................................................p............................................ 739
Bogactwo nowych stylów warstw ...................................................p......................................... 742
Zalety stylów warstw ...................................................p...................................................p.. 747
Wewnątrz okna Layer Style (Styl warstwy)...................................................p...................... 750
Modyfikowanie i zapisywanie efektów...................................................p.................................. 760
Wyłączanie efektów...................................................p...................................................p.... 761
Kopiowanie efektów ...................................................p...................................................p... 762
Przekształcanie efektów w nowe warstwy...................................................p........................ 764
Efekty a opcje mieszania ...................................................p................................................ 764
Zapisywanie efektów w stylach...................................................p....................................... 765
4QFKCđ9RGđPKGF[VQYCNP[VGMUV
Możliwości edycji tekstu w Photoshopie 7...................................................p............................. 767
Pięć rodzajów tekstu...................................................p...................................................p... 769
Sztuka tworzenia napisów...................................................p............................................... 770
Praca z narzędziem Type (Tekst)...................................................p.......................................... 772
Tworzenie pionowych napisów ...................................................p....................................... 774
Pisanie i edycja tekstu w ramce...................................................p....................................... 775
Zaznaczanie tekstu...................................................p...................................................p...... 777
Formatowanie znaków ...................................................p...................................................p 778
Formatowanie akapitów...................................................p.................................................. 787
Sprawdzanie pisowni...................................................p...................................................p... 793
Wyszukiwanie i zastępowanie tekstu ...................................................p............................... 794
Wyginanie i odkształcanie tekstu ...................................................p.......................................... 795
Edycja tekstu przekonwertowanego do kształtów ...................................................p................... 797
úħè8-QNQT[ V
4QFKCđ CTæFCPKGMQNQTCOK
W świecie kolorów ...................................................p...................................................p........... 801
Typowy scenariusz dopasowywania kolorów ...................................................p......................... 802
Ustawienia monitora ...................................................p...................................................p... 803
Dobór najlepszej przestrzeni kolorów ...................................................p.............................. 806
Osadzanie profilu w pliku...................................................p............................................... 808
Ustawianie docelowej przestrzeni kolorów ...................................................p....................... 808
Zachowanie się programu w przypadku różnic w profilach ...................................................p 809
Konwersja przestrzeni kolorów ...................................................p....................................... 810
Konwersja kolorów ...................................................p...................................................p.......... 811
Pole Description (Opis) ...................................................p.................................................. 811
Pole Working spaces (Przestrzenie robocze)...................................................p..................... 812
Pole Color Management Policies (Zasady zarządzania kolorem) ........................................... 815
Tryb zaawansowany (Advanced Mode) ...................................................p........................... 818
Własne ustawienia CMYK ...................................................p...................................................p 821
Zapisywanie i wczytywanie ustawień dotyczących kolorów.................................................. 824
5RKUVTGħEK
4QFKCđ-QTGMELCMQNQTÎY
Na czym polega korekcja kolorów?...................................................p....................................... 827
Efekty związane z korekcją kolorów...................................................p................................ 828
Dobry, zły i zakręcony ...................................................p...................................................p 829
Szybkie efekty zmiany kolorów ...................................................p............................................ 830
Polecenie Invert (Odwrotność)...................................................p........................................ 830
Polecenie Equalize (Wyrównaj) ...................................................p...................................... 831
Polecenie Threshold (Próg)...................................................p............................................. 833
Polecenie Posterize (Posteryzacja) ...................................................p.................................. 835
Szybka korekcja kolorów ...................................................p...................................................p..836
Usunięcie nasycenia kolorów ...................................................p.......................................... 837
Polecenie Auto Levels (Auto-poziomy)...................................................p............................ 838
Polecenie Auto Contrast (Auto-kontrast)...................................................p.......................... 839
Polecenie Auto Color (Auto-kolor)...................................................p.................................. 840
Korekcja barwy i nasycenia...................................................p..................................................840
Korzystanie z narzędzia Hue/Saturation (Barwa/Nasycenie) ................................................. 841
Korekcja barwy i nasycenia narzędziem Hue/Saturation (Barwa/Nasycenie) .......................... 846
Kolorowanie obrazków — opcja Colorize (Koloruj)...................................................p.......... 851
Polecenie Replace Color (Wymień kolor)...................................................p......................... 851
Polecenie Selective Color (Kolor selektywny) ...................................................p.................. 852
Polecenie Variations (Wariacje) ...................................................p...................................... 854
Poprawa kolorów w skompresowanych obrazkach...................................................p............ 856
Korekcja poziomów jasności obrazka...................................................p.................................... 857
Korekcja poziomów ...................................................p...................................................p.... 858
Korekcja krzywych koloru...................................................p.............................................. 865
Polecenie Gradient Maps (Mapa gradientu)...................................................p...................... 869
Praktyczne zastosowania: krzywe o gładkim kształcie ...................................................p....... 870
Praktyczne zastosowania: krzywe o dowolnym kształcie ...................................................p... 871
Warstwy dopasowania ...................................................p...................................................p......874
Zalety korekcji z wykorzystaniem warstw ...................................................p........................ 876
Korekcja płaskich obrazków z wykorzystaniem warstw dopasowania .................................... 878
4QFKCđ2T[IQVQYCPKGFQFTWMW
Witaj w świecie druku ...................................................p...................................................p...... 879
Terminologia związana z drukiem...................................................p......................................... 880
Drukowanie obrazków kompozytowych...................................................p................................ 884
Wybór drukarki w systemie Windows...................................................p.............................. 885
Wybór drukarki w systemie Mac OS ...................................................p............................... 886
Ustawienia wydruku ...................................................p...................................................p... 887
Określanie funkcji transferu...................................................p............................................ 899
Uruchamianie wydruku ...................................................p.................................................. 901
Separacja kolorów ...................................................p...................................................p............ 904
Drukowanie obrazka z separacją CMYK ...................................................p......................... 904
Tworzenie zalewek ...................................................p...................................................p..... 906
Bichromia, trichromia i kwadrochromia...................................................p................................. 906
Tworzenie bichromii ...................................................p...................................................p... 907
Drukowanie bichromii...................................................p...................................................p. 909
Edycja poszczególnych kanałów bichromii...................................................p....................... 910
Separacja kolorów dodatkowych...................................................p........................................... 911
Przygotowywanie galerii obrazków...................................................p....................................... 912
2JQVQUJQR $KDNKC
QFCVMKV
QFCVGM#5MTÎV[KOQF[HKMCVQT[
Niewidoczne skróty i modyfikatory...................................................p....................................... 919
Kombinacje z klawiszem Alt..................................................p............................................ 920
Menu kontekstowe...................................................p...................................................p...... 920
Skróty odnoszące się do przybornika ...................................................p............................... 921
Skróty odnoszące się do palet ...................................................p......................................... 922
Prababcia wszystkich tabel skrótów ...................................................p...................................... 925
Kilka rzeczy, o których powinieneś wiedzieć...................................................p.................... 925
Jedziemy z tym koksem ...................................................p................................................. 926
5MQTQYKF
4QFKCđ
F[ELC
CUVQUQYCPKGOHKNVTÎY
9V[OTQFKCNG
Przegląd filtrów korekcyjnych, destrukcyjnych i filtrów
Łączenie filtrowanego obrazka z oryginalnym
Regulowanie ostrości obrazka za pomocą filtra Unsharp Mask (Wzmocnienie)
Poprawianie ziarnistej fotografii za pomocą specjalnie przygotowanej maski
Podkreślanie krawędzi filtrem High Pass (Górnoprzepustowy)
Tworzenie jarzących się obrazków za pomocą filtru Gaussian Blur
(Rozmycie gaussowskie)
Wtapianie zaznaczenia za pomocą filtrów Maximum (Maksimum) i Gaussian Blur
(Rozmycie gaussowskie)
Szczegółowy przegląd filtrów dostępnych w menu Filter|Noise (Filtr|Szum)
Wyostrzanie skompresowanych obrazków
Redukcja mory w zeskanowanych obrazkach
2QFUVCYQYGYKCFQOQħEKQHKNVTCEJ
W Photoshopie filtry umożliwiają automatyczne wprowadzanie rozmaitych efektów
specjalnych. Chociaż nazwę przejęły od filtrów stosowanych w fotografii, które zwykle
poprawiają rozkład światła i perspektywy, filtry Photoshopa mają znacznie większe moż-
liwości. Dzięki ich zastosowaniu możesz delikatnie zwiększyć ostrość obrazka, wpro-
wadzić chaotycznie rozproszone piksele, uzyskać efekt głębi lub zupełnie rozbić obrazek
i złożyć na nowo, uzyskując całkowicie odmienny rezultat. Dzięki filtrom możesz zasto-
sować dowolną liczbę efektów specjalnych.
úħè+++ CPCEGPKCOCUMKKHKNVT[
Na tym etapie wtajemniczenia wewnętrzny głos powinien już przestrzegać przed stoso-
waniem standardowych efektów specjalnych. A dlaczego? Ponieważ wszyscy użytkow-
nicy Photoshopa lub jego młodszego brata — programu Photoshop Elements — mają
do nich dostęp. Jeśli podczas pracy nad własnymi kompozycjami będziesz polegać na
takich filtrach, osoby, które będą je oglądać, szybko ocenią je jako słabe, a przynajmniej
mało oryginalne próby artystyczne.
Wyobraź sobie taki scenariusz: marnujesz swój czas przed telewizorem, przeskakując
bezmyślnie przez kanały. Gdy mózg jest już bliski wyschnięcia, napotykasz nagle na
świetną reklamę samochodu terenowego, który sunie po ekranie, a sceneria w tle zmienia
się chyba 17 razy. Ta przykuwająca uwagę niecodzienna reklama byłaby naprawdę świetna,
gdybym tylko pamiętał, który model samochodu promuje. No cóż…
Gdy reklama dobiega końca, jesteś tak zaaferowany, że zapominasz wcisnąć przycisk do
przerzucania kanałów. Zanim się spostrzeżesz, jesteś już w połowie oglądania reklamy
rajdu wielkich ciężarówek. Podobnie jak w poprzednim przypadku, film reklamowy naje-
żony jest efektami specjalnymi — wirujące litery, głos lektora obniżony o oktawę z sil-
nym pogłosem i całe mnóstwo wielkich wspaniałych maszyn wypełnionych prawdzi-
wymi mężczyznami o minimalnej liczbie szarych komórek. Po obejrzeniu czegoś takiego
człowiek czuje się, tak jakby dostał w głowę porządnym młotkiem i jeszcze parę razy został
przejechany walcem.
W gruncie rzeczy wszystkie efekty specjalne nie są takie złe. Wszystko zależy od tego,
w jaki sposób zostaną one użyte. Reklamie SUV-a udaje się przyciągnąć uwagę i skupić ją
na stale zmieniającym się otoczeniu, dzięki czemu to auto wydaje się odjazdowe. Z kolei
efekty zastosowane w reklamie rajdu ciężarówek to raczej gatunek tanich chwytów. Są one
nie tylko pozbawione konkretnego przekazu, ale co gorsza, nie ma w nich kreatywności.
A zatem w tym i następnym rozdziale zajmiemy się kreatywnym zastosowaniem efektów
specjalnych. Zamiast wypróbowywania na obrazku wszelkich możliwych filtrów, co jest
wystarczająco dokładnie opisane w podręczniku dołączonym do programu, w rozdzia-
łach tych znajdziesz informacje o działaniu najważniejszych filtrów i wskazówki doty-
czące ich zastosowania.
Nauczysz się również stosować kilka filtrów, łącząc je ze sobą oraz wykorzystując do
edycji obrazków i konturów zaznaczeń. Moim celem nie jest przedstawienie dostępnych
w programie filtrów — sam możesz się tym zająć, wystarczy obejrzeć menu Filter
(Filtr). Ja spróbuję podpowiedzieć, jak i kiedy najlepiej je wykorzystać.
2KGTYU[TWVQMCPCHKNVT[
Aby uzyskać dostęp do efektów specjalnych Photoshopa, należy zastosować jedno z poleceń
zgromadzonych w menu Filter (Filtr). Polecenia te można podzielić na dwie główne grupy
— filtry korekcyjne i destrukcyjne.
(KNVT[MQTGME[LPG
Filtry korekcyjne są standardowymi narzędziami stosowanymi do modyfikowania zeska-
nowanych obrazków i przygotowania obrazka do wydruku lub wyświetlenia na ekranie.
W wielu przypadkach efekty są tak delikatne, iż osoba oglądająca obrazek może nawet
4QFKCđ F[ELCCUVQUQYCPKGOHKNVTÎY
nie zauważyć, że zastosowany został filtr korekcyjny. Jak widać na rysunku 10.1, do filtrów
korekcyjnych zaliczamy te zmieniające ostrość obrazka, poprawiające przejścia między
kolorami i uśredniające kolory sąsiadujących pikseli. Znajdziesz je w menu Filter (Filtr),
w podmenu Blur (Rozmycie), Noise (Szum), Sharpen (Wyostrzanie) oraz Other (Inne).
4[UWPGM
Twarz tej kobiety,
została poddana
działaniu czterech
filtrów korekcyjnych,
po jednym z menu
Sharpen (Wyostrzanie),
Blur (Rozmycie), Other
(Inne) i Noise (Szum)
(patrząc w kierunku
zgodnym z ruchem
wskazówek zegara,
począwszy od górnego
obrazka po lewej
stronie)
Wiele filtrów korekcyjnych można zestawić w pary, które stanowią swoje dokładne prze-
ciwieństwa. Filtr Blur (Rozmycie) jest przeciwieństwem filtra Sharpen (Wyostrzanie), Add
Noise (Dodaj szum) — Median (Mediana) itd. Nie oznacza to jednak, że jeden filtr cał-
kowicie usuwa efekt drugiego; jedynie „odwołując” filtr (na przykład za pomocą palety
History (Historia)) można naprawdę przywrócić obrazek do poprzedniego stanu. Chcę tylko
powiedzieć, że dwa przeciwne filtry tworzą kontrastujące ze sobą efekty.
Tematem tego rozdziału są filtry korekcyjne. Chociaż nie są tak liczne jak ich destruk-
cyjni konkurenci, poświęciłem im więcej czasu, gdyż tworzą efekty, które najczęściej
będziesz stosować.
(KNVT[FGUVTWME[LPG
Filtry destrukcyjne tworzą efekty tak dramatyczne, że mogą łatwo zdominować całą
kompozycję, w wyniku czego zastosowany filtr stanie się bardziej istotny niż sam obrazek.
Większość filtrów destrukcyjnych umieszczona została w menu poleceń Filter|Distort
(Filtr|Zniekształcenie), Pixelate (Pikslowanie), Render (Rendering) i Stylize (Stylizacja).
Kilka obrazków przytłoczonych efektem filtra przedstawiono na rysunku 10.2.
úħè+++ CPCEGPKCOCUMKKHKNVT[
4[UWPGM
Efekt zastosowania
czterech destrukcyjnych
filtrów, po jednym
z podmenu Distort
(Zniekształcenie),
Pixelate (Pikslowanie),
Render (Rendering)
i Stylize (Stylizacja)
(patrząc od górnego
lewego obrazka
w kierunku zgodnym
z ruchem wskazówek
zegara). Zauważ,
że filtr Lighting Effects
(Efekty świetlne) można
stosować wyłącznie
na kolorowych obrazkach,
dlatego też przed
zastosowaniem
go musiałem
przekonwertować
obraz do trybu RGB
Ponieważ filtry destrukcyjne tworzą fascynujące efekty, wielu użytkowników podczas
pierwszych eksperymentów z Photoshopem właśnie je wykorzystuje najczęściej. Lecz
Pobierz darmowy fragment (pdf)