Darmowy fragment publikacji:
Wszelkie prawa zastrzeżone. Nieautoryzowane rozpowszechnianie
całości lub fragmentu niniejszej publikacji w jakiejkolwiek postaci jest
zabronione. Wykonywanie kopii metodą kserograficzną, fotograficzną,
a także kopiowanie książki na nośniku filmowym, magnetycznym lub innym
powoduje naruszenie praw autorskich niniejszej publikacji.
Wszystkie znaki występujące w tekście są zastrzeżonymi znakami firmowymi
bądź towarowymi ich właścicieli.
Autor oraz Wydawnictwo HELION dołożyli wszelkich starań, by zawarte
w tej książce informacje były kompletne i rzetelne. Nie biorą jednak żadnej
odpowiedzialności ani za ich wykorzystanie, ani za związane z tym ewentualne
naruszenie praw patentowych lub autorskich. Autor oraz Wydawnictwo HELION
nie ponoszą również żadnej odpowiedzialności za ewentualne szkody wynikłe
z wykorzystania informacji zawartych w książce.
Redaktor prowadzący: Ewelina Burska
Projekt okładki: Studio Gravite/Olsztyn
Obarek, Pokoński, Pazdrijowski, Zaprucki
Materiały graficzne na okładce zostały wykorzystane za zgodą Shutterstock.
Wydawnictwo HELION
ul. Kościuszki 1c, 44-100 GLIWICE
tel. 32 231 22 19, 32 230 98 63
e-mail: helion@helion.pl
WWW: http://helion.pl (księgarnia internetowa, katalog książek)
Drogi Czytelniku!
Jeżeli chcesz ocenić tę książkę, zajrzyj pod adres
http://helion.pl/user/opinie/phoccs
Możesz tam wpisać swoje uwagi, spostrzeżenia, recenzję.
ISBN: 978-83-246-8102-0
Copyright © Helion 2014
Printed in Poland.
• Kup książkę
• Poleć książkę
• Oceń książkę
• Księgarnia internetowa
• Lubię to! » Nasza społeczność
Spis treści
O autorce
Okno programu
17
19 Rozdział 1. Podstawy obsługi programu
20
21
21
23
24
29
31
34
36
41
Pasek menu
Pasek opcji
Obszar roboczy programu
Przybornik (panel z narzędziami) — jak z niego korzystać?
Panele programu i stacja dokowania
Zwijanie i rozwijanie paneli
Tryby ekranowe
Zmiana wyglądu programu
Importowanie obrazów z aparatu fotograficznego —
Photoshop i Bridge
41
42
44
48
55
56
58
62
62
Pobieranie zdjęć za pomocą Photoshopa
Pobieranie zdjęć za pomocą Bridge
Importowanie klatek z materiałów wideo
Otwieranie obrazów w Photoshopie
Otwieranie obrazów, które były wcześniej wyświetlane w oknie programu
Tworzenie nowego okna obrazu
Domyślne szablony dokumentów i tworzenie własnych szablonów
o określonych rozmiarach i właściwościach
Tworzenie nowego dokumentu z ustawieniami na podstawie
istniejącego dokumentu
Powielanie dokumentu
Kup książkęPoleć książkęPhotoshop CC PL. Szkoła efektu
Spis treści
6
62
64
66
68
69
73
73
74
79
80
80
81
Kopiowanie i wklejanie
Zapisywanie zmian wprowadzonych w oknie obrazu
Wybrane formaty wykorzystywane do zapisywania obrazu
w Photoshopie
Skróty klawiszowe
Tworzenie własnego skrótu klawiszowego
Powiększanie i zmniejszanie widoku w oknie obrazu
Pole stopnia powiększenia
Narzędzie Lupka
Panel Nawigator
Sposób błyskawicznego powiększania i zmniejszania widoku
za pomocą skrótów klawiszowych
Dopasowywanie rozmiaru okna dokumentu do powiększenia obrazu
Narzędzie Rączka
Zaznaczanie wszystkich pikseli warstwy
Anulowanie zaznaczenia
Ukrywanie i wyświetlanie krawędzi zaznaczenia
Odzyskiwanie usuniętego zaznaczenia
Zaznaczanie elementów o regularnych kształtach
Zaznaczanie rzędów i kolumn
Zaznaczanie elementów o nieregularnych kształtach
83 Rozdział 2. Zaznaczanie obrazu i jego fragmentów
84
85
85
85
85
87
88
88
90
93
94
98
100
101
Zaznaczanie za pomocą narzędzia Lasso
Zaznaczanie za pomocą narzędzia Lasso magnetyczne
Zazna czanie za pomocą narzędzia Lasso wielokątne
Zaznaczanie przez kliknięcie — Różdżka
Zaznaczanie przez pocieranie — Szybkie zaznaczanie
Modyfikacja zaznaczenia — polecenie Popraw krawędź
Trochę praktyki. Dopracowywanie zaznaczenia włosów
za pomocą polecenia Popraw krawędź
Odwracanie zaznaczenia
Przenoszenie ramki zaznaczenia i całego obszaru objętego
zaznaczeniem
Zaznaczanie za pomocą polecenia Zakres kolorów
107
108
112
115
Zaznaczanie obszarów skóry
Kup książkęPoleć książkęPhotoshop CC PL. Szkoła efektu
Spis treści
7
116
119
Zapisywanie zaznaczenia a kanały
Wczytywanie zapisanego zaznaczenia do okna dokumentu
135
144
150
152
153
154
156
157
159
159
162
167
171
173
174
177
Narzędzia Ołówek i Pędzel ogólnie
Ołówek
Pędzel i jego właściwości, które musisz znać
121 Rozdział 3. Malowanie w Photoshopie
122
122
123
126
127
129
129
Pozostałe opcje, które znajdziesz na pasku opcji Pędzla
Wczytywanie nowego zestawu pędzli
Wybieranie nowej końcówki Pędzla
Panele: Pędzel i Ustawienia predefiniowane —
omówienie ich właściwości
Tworzenie nowego Pędzla z istniejących końcówek oraz własnego
zestawu pędzli z wykorzystaniem opcji Dynamika kształtu
do utworzenia cyfrowych rzęs
Instalowanie nowych pędzli i modyfikacja ich końcówek w celu
uzyskania efektu rozpryskiwanego obrazu
Tworzenie nowej końcówki Pędzla z fotografii lub jej fragmentu
Predefiniowane ustawienia Pędzla — jak z nich korzystać
Zmiana kolorów tła i narzędzia
Zmiana koloru narzędzia za pomocą próbnika HUD
Panel Próbki
Pobieranie koloru narzędzia z obrazu
Panel Kolor
Zastępowanie kolorów
Pędzel mieszający i jego właściwości
Tworzenie obrazu namalowanego farbami na podstawie fotografii
z wykorzystaniem opcji Tekstura z panelu Pędzle
Narzędzie Obróć widok
Rozdział 4. Retusz obrazu przez usuwanie jego
elementów lub zmianę ich położenia
Narzędzie Łatka — omówienie możliwości, jakie daje
Trochę praktyki. Usuwanie z obrazu zmarszczek
i opuchlizny pod oczami lub dowolnej innej skazy
zajmującej dużą powierzchnię
Kup książkęPoleć książkęPhotoshop CC PL. Szkoła efektu
Spis treści
8
181
183
185
189
192
195
197
202
202
204
207
208
209
213
214
216
219
220
221
223
224
224
225
227
228
229
230
231
232
232
Trochę praktyki. Usuwanie niechcianego obiektu z obrazu
z wykorzystaniem techniki Uwzględnienie zawartości
Korekcja efektu czerwonych oczu
Usuwanie (lub dodawanie) elementów poprzez ich klonowanie
Panel Powielanie źródła
Trochę praktyki. Wykorzystanie opcji z panelu Powielanie źródła
do powielenia obrazu pod określonym kątem i w zmienionej skali
Błyskawiczna korekcja niewielkich skaz
Pędzel korygujący — retusz z wykorzystaniem próbki obrazu
i wzorku
Natychmiastowe usuwanie niechcianych elementów obrazu —
polecenie Uwzględnianie zawartości
Uzupełnianie brakujących fragmentów obrazu za pomocą polecenia
Uwzględnianie zawartości
Przesuwanie z uwzględnieniem zawartości
Rozdział 5. Praca z warstwami
Najważniejsze rodzaje warstw dostępne w programie
Panel Warstwy — układ warstw, filtrowanie i sposób wyświetlania
Zamiana warstwy Tło w zwykłą warstwę rastrową
Tworzenie nowej warstwy i zmiana jej nazwy
Uaktywnianie warstwy i zmiana jej położenia w panelu Warstwy
Zaznaczanie kilku warstw
Usuwanie warstw
Łączenie i rozłączanie warstw
Wyrównywanie połączonych warstw
Powielanie warstw
Powielanie warstw w obrębie jednego dokumentu
Powielanie warstw między dokumentami
Scalanie warstw
Zagnieżdżone grupy warstw
Tworzenie grupy warstw
Tworzenie nowej grupy z jednoczesnym umieszczaniem w niej
wybranych warstw
Tworzenie grupy we wnętrzu istniejącej grupy
Zmiana nazwy grupy
Przenoszenie wybranych warstw i grup do innych grup
Kup książkęPoleć książkęPhotoshop CC PL. Szkoła efektu
Spis treści
9
233
233
234
235
235
236
236
237
238
239
240
242
243
245
247
248
252
255
255
260
261
263
265
266
268
271
274
274
274
275
277
279
Dodawanie maski i efektów specjalnych do grupy
Powielanie grupy i warstw w niej umieszczonych
Rozgrupowanie warstw
Łączenie wszystkich warstw grupy w jedną warstwę
Usuwanie grupy
Zmiana krycia warstwy
Ukrywanie warstwy
Blokowanie warstwy lub pikseli
Rasteryzowanie warstw
Tryby mieszania warstw
Przyciemnianie
Rozjaśnianie
Poprawianie kontrastu
Porównywanie
Składnik obrazu
Warstwy dopasowania
Trochę praktyki. Zmiana koloru wybranego elementu obrazu
za pomocą warstwy dopasowania Barwa/Nasycenie
Eksportowanie warstw do oddzielnych plików
Style warstw
Zmiana wypełnienia warstwy
Kompozycje warstw
Eksportowanie kompozycji do pliku PDF
Rozdział 6. Maskowanie — coś, czego bezwzględnie
musisz się nauczyć
Maska tradycyjna — tworzenie i edycja
Tworzenie i stosowanie maski — zwiększenie wyrazistości oczu
Wykorzystywanie maski gradientowej do tworzenia efektu
przechodzenia jednego zdjęcia w drugie
Kopiowanie maski
Przesuwanie maski bez przesuwania warstwy
Wyłączanie i usuwanie maski
Panel do edycji masek
Szybka maska
Narzędzia Pozioma maska tekstowa i Pionowa maska tekstowa
Kup książkęPoleć książkęPhotoshop CC PL. Szkoła efektu
Spis treści
10
282
283
287
288
289
293
296
299
300
304
305
307
308
308
310
312
313
313
319
320
322
323
325
327
333
334
Maska wektorowa
Maska przycinająca
Rozdział 7. Powrót do przeszłości — czyli cofanie
wykonanych czynności
Cofanie ostatnio wykonanej czynności — polecenie Cofnij
Cofanie dowolnej czynności wykonanej w oknie obrazu —
panel Historia
Malowanie wybranym stanem obrazu — Pędzel historii i jego
możliwości
Anulowanie czynności wykonywanych na obrazie
Rozdział 8. Kanały
Czym są kanały?
Ogólne informacje o rodzajach kanałów
Uaktywnianie kanału
Zapisywanie w kanale alfa zaznaczenia utworzonego za pomocą
narzędzi do zaznaczania
Wczytywanie do okna dokumentu zaznaczenia na podstawie
kilku kanałów
Tworzenie czystego kanału alfa i jego edytowanie
Modyfikowanie wyglądu istniejącego już kanału alfa
Zamiana kanału alfa w zaznaczenie
Powielanie kanałów
Wykorzystanie kanałów do zaznaczenia fragmentu obrazu
Rozdzielanie i scalanie kanałów
Łączenie kanałów
Usuwanie kanału
Wykorzystanie kanałów do usuwania szumów z obrazu
Wyostrzanie obrazu za pomocą kanałów i polecenie
Maska wyostrzająca
Zamiana obrazu kolorowego w czarno-biały za pomocą
polecenia Obliczenia — mieszanie kanałów obrazu
Polecenie Zastosuj obraz
Podnoszenie kontrastu kanału alfa w celu łatwiejszego
wyodrębnienia na nim obiektu
Kup książkęPoleć książkęPhotoshop CC PL. Szkoła efektu
Spis treści
11
336
338
339
340
340
343
350
351
353
355
357
361
362
365
365
368
369
373
380
380
380
385
387
387
390
392
397
398
401
405
Zmiana charakteru kolorystyki obrazu
Zamiana ścieżki w kanał alfa
Rozdział 9. Korygowanie kolorów
Korekcja poziomów jasności obrazu i histogram
Histogram
Polecenie Poziomy
Polecenie Auto-tony
Korekcja kontrastu i jasności obrazu za pomocą polecenia
Jasność/Kontrast
Korekcja nasycenia barw za pomocą polecenia Jaskrawość
Korekcja nasycenia barw i zmiana koloru wybranego elementu
obrazu za pomocą polecenia Barwa/Nasycenie
Korekcja wybranego zakresu barw
Korekcja nasycenia
Zmiana koloru wybranego elementu obrazu
Zapisywanie i wczytywanie ustawień korekcji barwy,
jej jasności i nasycenia
Korekcja ekspozycji
Kolorowanie obrazów czarno-białych i zmiana charakterystyki
barwnej zdjęcia (Balans kolorów)
Usuwanie przebarwień
Kolorowanie czarno-białej fotografii
Zamiana obrazu kolorowego w czarno-biały
Polecenie Zmniejsz nasycenie
Polecenie Czarno-biały
Polecenie Lab — technika czarno-biała
Mieszanie kanałów
Nakładanie na obraz filtrów fotograficznych
Przywracanie szczegółów obrazu
Odzyskiwanie szczegółów obrazu
Rozdział 10. Łączenie obrazów oraz ich dopasowywanie
Dopasowywanie kolorów między obrazami
Polecenie Auto-wyrównanie warstw
Polecenie Auto-mieszanie warstw
Kup książkęPoleć książkęPhotoshop CC PL. Szkoła efektu
Spis treści
12
405
408
409
411
417
418
419
421
422
424
427
428
430
431
434
434
439
440
444
446
447
447
448
448
452
454
455
456
461
Opcja Panorama. Łączenie zdjęć w panoramę pozbawioną „szwów”
Opcja Utwórz stos z obrazów
Polecenie Photomerge
Mapowanie obrazów, czyli nakładanie
ich na siebie z pełnym odwzorowaniem jednego w drugim
Przesuwanie obiektów a siatki i inteligentne linie pomocnicze
Siatka
Inteligentne linie pomocnicze
Rozdział 11. Zmiana rozmiarów, prostowanie
i przekształcanie obrazów
Rozmiar obrazu
Zmiana rozmiaru obrazu na potrzeby druku
Zmiana rozmiaru obrazu na potrzeby inne niż druk
Powiększanie obrazu bez utraty jakości
Przekształcanie obrazu
Trochę praktyki. Otwieranie zamkniętych drzwi — modyfikowanie
kształtu elementu obrazu za pomocą ramki transformacji
Kadrowanie obrazu
Kadrowanie obrazu za pomocą narzędzia Kadrowanie
Kadrowanie obrazu z zachowaniem jego pierwotnych proporcji
Kadrowanie obrazu w celu poprawienia jego kompozycji
Kadrowanie perspektywiczne
Kadrowanie z jednoczesnym prostowaniem wielu
zeskanowanych zdjęć
Polecenie Kadruj (Crop)
Obracanie obrazu
Prostowanie obrazu z jednoczesnym kadrowaniem za pomocą
narzędzia Kadrowanie
Prostowanie obrazu za pomocą narzędzia Miarka
Odbijanie obrazu
Zmiana rozmiaru obszaru roboczego
Rozdział 12. Edycja obrazu poprzez jego zniekształcanie
Wyginanie i retuszowanie obrazu za pomocą polecenia Wypaczenie
Polecenie Wypaczanie marionetkowe
Kup książkęPoleć książkęPhotoshop CC PL. Szkoła efektu
Spis treści
13
467
468
469
471
472
473
475
480
485
486
486
487
488
488
488
490
492
494
494
494
497
498
499
503
503
515
519
524
529
529
537
Korygowanie obrazu oraz tworzenie efektów specjalnych
za pomocą filtra Formowanie
Okno filtra
Narzędzia i opcje zabezpieczania obrazu przed niechcianą deformacją
Narzędzia deformujące obraz
Narzędzia i opcje umożliwiające rekonstrukcję obrazu
Tworzenie wcięcia w talii i jej wysmuklanie
Edycja wyglądu za pomocą filtra Formowanie
Polecenie Skalowanie z uwzględnieniem zawartości
Rozdział 13. Obiekty inteligentne
Czym jest obiekt inteligentny?
Zamiana obrazu w obiekt inteligentny
Zamiana wielu warstw w obiekt inteligentny i odzyskiwanie
warstw z obiektu inteligentnego
Zamiana obiektu inteligentnego w zwykłą warstwę
Powielanie obiektu inteligentnego
Skalowanie obrazu z użyciem obiektów inteligentnych
Zastępowanie obrazu znajdującego się na warstwie typu obiekt
inteligentny innym obrazem
Edycja obrazów zamienionych w obiekty inteligentne
Dodawanie masek i stylów do obiektów inteligentnych
Obiekty inteligentne a filtry
Obiekty inteligentne a pliki Raw
Rozdział 14. Filtry — korekcja obrazu i efekty specjalne
Wprowadzenie
Galeria filtrów
Korekcja obrazu
Wyostrzanie obrazu
Korekcja wad obiektywu
Adaptacyjny szeroki kąt
Dodawanie i usuwanie szumu
Efekty specjalne
Grupa pierwsza — Artystyczne
Grupa druga — Pociągnięcia pędzlem (efekty graficzne)
Kup książkęPoleć książkęPhotoshop CC PL. Szkoła efektu
Spis treści
14
538
540
542
561
563
565
567
567
580
580
585
586
589
590
591
592
592
593
597
598
599
599
600
600
600
600
601
601
602
603
604
606
606
Grupa trzecia — Zniekształcenie
Grupa czwarta — Renderowanie (chmury, światła pojazdu, strugi
wody, delikatna tkanina)
Grupa piąta — Rozmycie (efekt małej głębi ostrości, mgła,
wygładzanie skóry)
Grupa szósta — Szkic
Grupa siódma — Stylizacja
Grupa ósma — Tekstura
Łagodzenie efektu uzyskanego za pomocą filtra
Punkt zbiegu — korekcja i efekty
Inteligentne filtry
Tworzenie rozmycia powierzchniowego przypominającego
zooming — możliwości inteligentnych filtrów
Filtry Inne — Minimalny i Maksymalny
Camera Raw z poziomu Photoshopa
Rozdział 15. Ścieżki
Ścieżki — spojrzenie ogólne
Narzędzia obsługujące ścieżki
Rysowanie ścieżek
Tryby rysowania ścieżek
Pióro
Pióro dowolne
Pióro magnetyczne
Zaznaczanie, powielanie i przesuwanie ścieżek
Zaznaczanie ścieżek
Powielanie ścieżek
Anulowanie zaznaczenia ścieżek
Zmiana kolejności ścieżek
Przesuwanie ścieżek
Zmiana kształtu ścieżki
Zapisywanie ścieżki
Przekształcanie ścieżki w zaznaczenie
Operacje na ścieżkach
Wyrównywanie ścieżek podrzędnych (podścieżek)
Zamiana ścieżki w kształt
Tworzenie maski wektorowej ze ścieżki
Kup książkęPoleć książkęPhotoshop CC PL. Szkoła efektu
Spis treści
15
608
609
611
611
613
614
615
618
620
623
623
624
626
626
630
633
638
639
640
645
647
647
648
648
654
656
657
659
662
664
668
Malowanie wzdłuż ścieżki
Wypełnianie ścieżki
Tworzenie ścieżki z zaznaczenia
Usuwanie ścieżki
Rozdział 16. Kształty
Tryby rysowania
Linia prosta i strzałki
Prostokąt, prostokąt zaokrąglony, elipsa oraz wielobok
Prostokąt i prostokąt zaokrąglony
Elipsa
Wielobok
Kształty własne
Modyfikowanie kształtów
Techniki wypełniania kształtów utworzonych w trybie Kształt
(Shape)
Techniki wypełniania kształtów utworzonych w trybie Piksele
(Pixels)
Ustawienia obrysu
Zamiana kształtu wektorowego w obiekt rastrowy
Rozdział 17. Tekst
Wstawianie tekstu do okna obrazu
Zaznaczanie tekstu do edycji
Edycja tekstu za pomocą polecenia Przekształcenie swobodne
Przesuwanie tekstu
Tworzenie tekstu zastępczego — lorem ipsum
Formatowanie znaków
Sprawdzanie pisowni i zastępowanie tekstu
Ozdabianie tekstu przez jego wyginanie i odkształcanie
Ozdabianie tekstu dzięki przekonwertowaniu go do kształtu
Inne metody ozdabiania tekstu
Umieszczanie tekstu na ścieżce
Umieszczanie tekstu we wnętrzu dowolnego kształtu
Panel Akapit
Kup książkęPoleć książkęPhotoshop CC PL. Szkoła efektu
Spis treści
16
671
672
677
679
680
682
Rozdział 18. Automatyzacja pracy
Odtwarzanie predefiniowanych operacji
Tworzenie własnych operacji
Edytowanie i usuwanie operacji
Sekwencje wsadowe
Operacje warunkowe
Dodatek A. Tabela skrótów klawiszowych
687
695 Skorowidz
Kup książkęPoleć książkę4.
Retusz obrazu przez
usuwanie jego
elementów lub zmianę
ich położenia
W tym rozdziale:
Narzędzie Łatka — omówienie możliwości, jakie daje Korekcja efektu czerwonych oczu
Usuwanie (lub dodawanie) elementów poprzez ich klonowanie Błyskawiczna korekcja niewielkich skaz
Pędzel korygujący — retusz z wykorzystaniem próbki obrazu i wzorku
Natychmiastowe usuwanie niechcianych elementów obrazu — polecenie Uwzględnianie zawartości
Przesuwanie z uwzględnieniem zawartości
173
Kup książkęPoleć książkęPhotoshop CC PL. Szkoła efektu
Rozdział 4. | Retusz obrazu przez usuwanie jego elementów lub zmianę ich położenia
174
Rozdział został poświęcony narzędziom i poleceniom służącym do usuwania
niechcianych elementów z obrazów. Dzięki tym narzędziom będziesz mógł
pozbyć się ze zdjęć takich mankamentów jak zmarszczki, efekt czerwonych
oczu czy rozdarcie.
Narzędzie Łatka — omówienie możliwości,
jakie daje
) (rysunek 4.1) stosuje się najczęściej do korek-
Narzędzie Łatka (Patch) (
cji dużych powierzchni, ale nie tylko. Jego działanie polega na wykorzystywaniu
„zdrowych” fragmentów obrazu do korygowania tych wymagających naprawy
poprzez mieszanie tworzących je pikseli. Aby skorygować za pomocą tego narzę-
dzia wybrany obszar obrazu, masz do wyboru dwa tryby: Zwykły (Normal) — jest
to tryb domyślny — oraz Uwzględnienie zawartości (Content-Aware). Tryby te
możesz wybierać na pasku opcji w rozwijanym menu Łatka (Patch) (rysunek 4.2).
W zależności od tego, który tryb wybierzesz, na pasku opcji będą wyświetlane
inne opcje.
Rysunek 4.1.
Fragment Przybornika
— narzędzie Łatka (Patch)
Rysunek 4.2.
Pasek opcji narzędzia Łatka (Patch) w trybie Zwykły (Normal) — opcje umożliwiające wybór metody korekcji i przyciski
służące do określania sposobu tworzenia zaznaczenia
Kup książkęPoleć książkęPhotoshop CC PL. Szkoła efektu
Rozdział 4. | Retusz obrazu przez usuwanie jego elementów lub zmianę ich położenia
175
Jeśli wybierzesz tryb Normal (Zwykły), będziesz miał do wyboru dwie metody
korekcji:
Á Metoda 1. Na pasku opcji wybierz Źródło (Source), a następnie za po-
mocą narzędzia Łatka (Patch) zaznacz obszar, który chcesz skorygować.
Zaznaczenie możesz wykonać także za pomocą dowolnego narzędzia do
tworzenia selekcji, jeszcze przed włączeniem narzędzia Łatka (Patch). Na-
stępnie przeciągnij go nad „zdrowy” obszar obrazu, który może zostać
wykorzystany do korekcji. Staraj się — w miarę możliwości — wybie-
rać taki obszar, który będzie się znajdował blisko korygowanego obszaru;
przede wszystkim musi być on zgodny tematycznie z korygowanym ob-
szarem — jeśli „naprawiasz” fragment skóry, przesuń zaznaczony obszar
nad inny, „zdrowy” fragment skóry, a nie np. na obszar nieba, ubrania itd.
Á Metoda 2. Na pasku opcji wybierz Katalog docelowy (Destination), a na-
stępnie za pomocą narzędzia Łatka (Patch) zaznacz ten obszar obrazu,
który może zostać wykorzystany do skorygowania obszaru wymagającego
korekcji — tzw. „zdrowy” fragment obrazu. Następnie przeciągnij go nad
obszar przeznaczony do korekcji.
Warto również wspomnieć, że po utworzeniu zaznaczenia i w trakcie jego prze-
noszenia w inne miejsce obrazu — niezależnie od tego, która ze wspomnianych
opcji jest włączona — na obszarze objętym selekcją na bieżąco widoczne są frag-
menty obrazu, po których przesuwany jest kursor myszy.
Na pasku opcji narzędzia znajdziesz dodatkowo opcję Przezroczysty (Transpa-
rent) oraz przycisk Użyj Wzorka (Use Pattern) — który stanie się aktywny, gdy
w oknie dokumentu zostanie utworzone zaznaczenie. Zaznaczenie opcji Przezro-
czysty (Transparent) sprawi, że kopiowana będzie tekstura zaznaczonego obszaru,
a nie jego zawartość. Użyj Wzorka (Use Pattern) znajduje zastosowanie, gdy
chcesz na zaznaczony obszar nałożyć jeden ze wzorków dostępnych w programie.
Aby wybrać wzorek, kliknij małe pole ze strzałką i w rozwiniętym panelu odnajdź
ten, który Cię interesuje. Następnie kliknij przycisk Użyj Wzorka (Use Pattern).
Tak jak wspomniałam, praca z narzędziem rozpoczyna się od zaznaczenia.
Musisz wiedzieć, że możesz je modyfikować poprzez dodawanie obszaru do
zaznaczenia, odejmowanie go lub zaznaczanie części wspólnej. Zrobisz to za
pomocą dostępnych na pasku opcji przycisków zaznaczonych na rysunku 4.21.
Działają one tak samo jak w przypadku narzędzi do zaznaczania.
1. Najczęściej jednak w przypadku Łatki (Patch) korzystamy z dwóch pierwszych opcji, czyli
Nowe zaznaczenie (New Selection) i Dodaj do zaznaczenia (Add To Selection).
Kup książkęPoleć książkęPhotoshop CC PL. Szkoła efektu
Rozdział 4. | Retusz obrazu przez usuwanie jego elementów lub zmianę ich położenia
176
wskazówka
wskazówka
Wiele osób nie wie lub często zapomina, że można utworzyć zaznaczenie
obszaru, który chce się skorygować (lub który ma być wykorzystany do
przeprowadzenia korekcji), przy użyciu dowolnej metody spośród dostępnych
w programie, a dopiero później włączyć narzędzie Łatka (Patch).
Aby ukryć (ale nie usunąć) krawędzie zaznaczenia, użyj klawiszy Ctrl+H.
To tyle, jeśli chodzi o tryb Zwykły (Normal). Jeżeli wybierzesz tryb Uwzględnia-
nie zawartości (Content-Aware), będziesz mógł korygować obraz w sposób,
który daje większe możliwości w tym zakresie. Program bowiem bardzo dokład-
nie analizuje korygowany obszar w celu dopasowania tekstury oraz konturów
korygowanych obszarów, tak by zminimalizować ryzyko wystąpienia śladów,
że obraz był poddawany jakiejkolwiek korekcji. Ale umówmy się: tryb Zwykły
(Normal) w zdecydowanej większości przypadków wystarcza.
Sposób posługiwania się narzędziem Łatka (Patch) w tym trybie jest taki sam
jak w trybie Zwykły (Normal) przy użyciu metody z zaznaczeniem opcji Źródło
(Source), czyli zaznaczamy obszar do korekcji i przenosimy go nad „zdrowy” ob-
szar. Po wybraniu trybu Uwzględnianie zawartości (Content-Aware) na pasku
opcji pojawią się dwie nowe funkcje: Dopasowanie (Adaptation) oraz Próbkuj
wszystkie warstwy (Sample All Layers) (rysunek 4.3).
Rysunek 4.3.
Pasek opcji narzędzia Łatka (Patch) w trybie Uwzględnienie zawartości (Content-Aware)
Á Dopasowanie (Adaptation) jest wyposażone w rozwijaną listę, która za-
wiera opcje określające sposób łączenia faktury w ramach utworzonego
zaznaczenia. Z tymi opcjami trzeba trochę poeksperymentować, aby uzy-
skać jak najlepszy efekt. Ale plusem jest to, że możesz je ustawić przed
dokonaniem pierwszej korekcji za pomocą narzędzia Łatka (Patch), jak
również możesz je zmieniać już po jego użyciu. Po prostu wybierz jedną
Kup książkęPoleć książkęPhotoshop CC PL. Szkoła efektu
Rozdział 4. | Retusz obrazu przez usuwanie jego elementów lub zmianę ich położenia
177
z nich i zobacz, czy efekt Ci odpowiada. Jeśli nie, zmień opcję na dowolną
inną.
Á Próbkuj wszystkie warstwy (Sample All Layers) — zaznacz tę opcję, aby
próbki były pobierane z całego dokumentu, a nie tylko z aktywnej warstwy.
Pamiętaj, aby zawsze przeprowadzać retusz na warstwie będącej kopią
obrazu, który chcesz skorygować, a nie na oryginale. Aby ją utworzyć,
aktywuj warstwę z oryginalnym obrazem i użyj klawiszy Ctrl+J. Dodatkowo
w trybie Uwzględnianie zawartości (Content-Aware), zamiast tworzyć kopię
obrazu, co zwiększa rozmiar pliku, możesz przeprowadzić retusz na nowej,
czystej warstwie. Warunkiem jest uprzednie zaznaczenie opcji Próbkuj
wszystkie warstwy (Sample All Layers).
wskazówka
Trochę praktyki. Usuwanie z obrazu zmarszczek
i opuchlizny pod oczami lub dowolnej innej skazy
zajmującej dużą powierzchnię
Otwórz obraz, którego fragment chcesz poddać korekcji. Ja skorzystam ze zdjęcia
przedstawiającego babcię z wnuczkiem; na jej twarzy zarysowały się zmarszczki
i opuchlizna pod oczami. Chcę te mankamenty skorygować przy zachowaniu natu-
ralnego wyglądu twarzy. Będzie mi zatem zależeć na tym, by nie wygładzić twarzy
nadmiernie. Nie chcę uzyskać efektu twarzy przypominającej maskę (rysunek 4.4).
Dlatego korekcję przeprowadzę na kopii warstwy Tło (Background), by później
mieć możliwość złagodzenia uzyskanego efektu — jeśli będzie taka potrzeba. Aby
skopiować warstwę z oryginalnym obrazem, wystarczy użyć klawiszy Ctrl+J.
Rysunek 4.4.
Fotografia, która zostanie poddana korekcji. Spróbujemy za pomocą narzędzia Łatka (Patch) pozbyć się zmarszczek
i opuchlizny pod oczami starszej z kobiet
Uaktywnij narzędzie Łatka (Patch). Powiększ widok w oknie obrazu, tak by retu-
szowany fragment był dobrze widoczny, ale nie rób zbyt dużego zbliżenia. W oknie
obrazu muszą być widać nie tylko korygowany fragment, ale i obszary, z których
Kup książkęPoleć książkęPhotoshop CC PL. Szkoła efektu
Rozdział 4. | Retusz obrazu przez usuwanie jego elementów lub zmianę ich położenia
178
pobierzesz piksele do jego korekcji. Na pasku opcji wybierz tryb Zwykły (Normal),
zaznacz opcję Źródło (Source) i kliknij przycisk Nowe zaznaczenie (New Selection).
Wyłącz opcję Przezroczysty (Transparent), jeśli chcesz, aby próbkowany obszar
całkowicie zastąpił obszar docelowy — włączenie tej opcji sprawia, że klonowana
jest jedynie tekstura, a nie cała zawartość. Zaznacz zmarszczkę lub inny widoczny
na Twoim zdjęciu defekt, który chcesz poddać korekcji (rysunek 4.5).
Rysunek 4.5.
Pierwszym krokiem po zaznaczeniu opcji Źródło (Source) jest utworzenie zaznaczenia wokół fragmentu obrazu, który
chcemy poddać korekcji
wskazówka
Podczas zaznaczania obszaru przeznaczonego do korekcji możesz nacisnąć
klawisz Alt. Wówczas zaznaczenie będzie miało proste krawędzie.
Umieść kursor w środku zaznaczenia; naciskając lewy przycisk myszy, przesuń
je na obszar wolny od niedoskonałości (rysunek 4.6). Kiedy zwolnisz przycisk,
zmarszczka zniknie.
wskazówka
wskazówka
Aby usunąć ramkę zaznaczenia, użyj klawiszy Ctrl+D lub kliknij w dowolnym
miejscu obrazu, poza ramką.
Jeśli podczas przesuwania zaznaczenia wciśniesz klawisz Shift, przesunięcie
będzie się odbywało w kierunku pionowym.
Kup książkęPoleć książkęPhotoshop CC PL. Szkoła efektu
Rozdział 4. | Retusz obrazu przez usuwanie jego elementów lub zmianę ich położenia
179
Rysunek 4.6.
Zaznaczony obszar, który ma być poddany korekcji. Strzałka wskazuje kierunek, w którym zostanie on przesunięty.
Skaza została usunięta
Teraz na pasku opcji wskaż Katalog docelowy (Destination) i zaznacz ten obszar
obrazu, który chcesz wykorzystać do zakrycia niechcianego fragmentu zdjęcia
(rysunek 4.7). Umieść kursor w środku zaznaczenia i naciskając lewy przycisk my-
szy, przesuń je nad obszar, który chcesz skorygować (rysunek 4.8). Kiedy zwolnisz
przycisk, skaza lub niechciany element obrazu zostanie usunięty (rysunek 4.8).
Rysunek 4.7.
Fragment obrazu, który zostanie
wykorzystany do skorygowania
innej jego części
Rysunek 4.8.
Zaznaczony obszar został przesunięty nad fragment obrazu, który ma być poddany korekcji. Szpecące ślady zostały usunięte
Kup książkęPoleć książkęPhotoshop CC PL. Szkoła efektu
Rozdział 4. | Retusz obrazu przez usuwanie jego elementów lub zmianę ich położenia
180
W podobny sposób usunęłam z obrazu wszystkie widoczne zmarszczki (rysu-
nek 4.9). Twarz wygląda dość nienaturalnie; za chwilę to skoryguję. Ponieważ
zależy nam na naturalnym wyglądzie twarzy, a zmarszczki w tym wieku, w jakim
jest osoba z fotografii, to coś naturalnego, przywrócimy je w niewielkim stop-
niu. W tym celu zmniejsz wartość parametru Krycie (Opacity) w panelu Warstwy
(Layers) (rysunek 4.10). O ile, to już zależy od efektu, jaki chcesz uzyskać.
Rysunek 4.9.
Wszystkie zmarszczki zostały usunięte
Rysunek 4.10.
Zmniejszenie krycia pozwoli częściowo przywrócić oryginalny wygląd obrazu
wskazówka
Niekiedy po wykonaniu retuszu widać nieduże zmiany w kolorystyce
korygowanego obszaru. Jeśli tak się stanie, nie panikuj. Spróbuj zmienić
tryb mieszania warstwy, na której została przeprowadzona korekcja (kopii
oryginalnego obrazu lub nowej, czystej warstwy). Wybierz tryb Jaśniej
(Lighten). Zazwyczaj to pomaga.
Oto jak mogłoby wyglądać zdjęcie, gdyby popracować nad nim trochę dłużej,
stosując maskę i dopasowując stopień krycia poszczególnych obszarów zdjęcia
(rysunek 4.11).
Kup książkęPoleć książkęPhotoshop CC PL. Szkoła efektu
Rozdział 4. | Retusz obrazu przez usuwanie jego elementów lub zmianę ich położenia
181
Rysunek 4.11.
Efekt działania narzędzia Łatka (Patch). Zmarszczki zostały w dużym stopniu wyeliminowane
Trochę praktyki. Usuwanie niechcianego obiektu z obrazu
z wykorzystaniem techniki Uwzględnienie zawartości
Na początek musisz utworzyć nową warstwę, klikając ikonę (
) w dolnej części
panelu Warstwy (Layers). Na pasku opcji, w polu Tryb (Mode) wybierz Uwzględ-
nianie zawartości (Content-Aware). Na pasku opcji pojawią się dwie funkcje:
Dopasowanie (Adaptation) oraz Próbkuj wszystkie warstwy (Sample All Layers)
(rysunek 4.12). Pierwszą na razie nie zawracaj sobie głowy, za to zaznacz drugą,
aby próbki były pobierane z całego dokumentu, a nie tylko z aktywnej warstwy.
Rysunek 4.12.
Tworzenie nowej warstwy
dla obrazu, z którego chcesz
usunąć wybrany obiekt
Utwórz zaznaczenie wokół elementu, który chcesz usunąć. Nie twórz zaznaczenia
zbyt blisko obiektu, zostaw trochę przestrzeni (rysunek 4.13 — po lewej). Przenieś
zaznaczony obszar nad ten fragment obrazu, którym chcesz go zastąpić (rysu-
nek 4.13 — po prawej). Nie usuwaj jeszcze zaznaczenia.
Kup książkęPoleć książkęPhotoshop CC PL. Szkoła efektu
Rozdział 4. | Retusz obrazu przez usuwanie jego elementów lub zmianę ich położenia
182
Rysunek 4.13.
Zaznaczenie obiektu przeznaczonego do usunięcia i przeniesienie go nad obszar, który ma być wykorzystany do korekcji
Jeśli uzyskany efekt nie jest satysfakcjonujący, zmień ustawienia parametru Do-
pasowanie (Adaptation), który znajdziesz na pasku opcji. Na rozwijanej liście jest
pięć opcji, które pozwalają określić siłę, z jaką piksele będą mieszane przez pro-
gram w danym obszarze Możesz wypróbować każdą z nich i wybrać tę, która daje
najlepszy rezultat (rysunek 4.14). Na koniec usuń zaznaczenie (Ctrl+D).
wskazówka
Jeśli linie zaznaczenia przeszkadzają Ci w ocenie jakości uzyskanego
efektu, a chcesz nadal je korygować za pomocą parametru Dopasowanie
(Adaptation), nie usuwaj ich, a jedynie ukryj za pomocą klawiszy Ctrl+H.
Pamiętaj jednak o usunięciu zaznaczenia, gdy zakończysz korekcję.
Rysunek 4.14.
Obiekt został usunięty, a miejsce po nim zostało wypełnione pikselami z innego fragmentu zdjęcia — może nie idealnie,
ale efekt stanowi dobrą bazę do przeprowadzenia dalszych korekcji
Kup książkęPoleć książkęPhotoshop CC PL. Szkoła efektu
Rozdział 4. | Retusz obrazu przez usuwanie jego elementów lub zmianę ich położenia
183
Korekcja efektu czerwonych oczu
Czerwone oczy na zdjęciach — odwieczna zmora fotografujących, zwłaszcza
tych, którzy stawiają pierwsze kroki w dziedzinie fotografii. Jednak dzięki narzę-
dziu Czerwone oczy (Red Eye) problem ten można rozwiązać za pomocą jednego
prostego ruchu.
Aby uaktywnić to narzędzie, wystarczy kliknąć odpowiednią ikonę (
) w Przy-
borniku. Wówczas na pasku opcji staną się widoczne dwie opcje, które domyślnie
są ustawione na 50 (rysunek 4.15):
Rysunek 4.15.
Opcje narzędzia Czerwone oczy (Red Eye)
Á Rozmiar źrenicy (Pupil Size) — wybierając wartość z zakresu od 0 do 100 ,
określasz rozmiar źrenicy oka.
Á Stopień ściemnienia (Darken Amount) — wybierając wartość z zakresu od
0 do 100 , określasz stopień przyciemnienia źrenicy.
Otwórz w programie fotografię, na której można zaobserwować efekt czerwo-
nych oczu, i powiększ widok w oknie obrazu, tak byś mógł dokładnie zapoznać
się z problematycznymi obszarami. Umieść kursor nad okiem i utwórz zaznacze-
nie wokół źrenicy (rysunek 4.16 — po lewej). Kolor czerwony powinien zniknąć.
Jeśli nie zniknie (rysunek 4.16 — po prawej), cofnij wykonaną operację, używając
polecenia Edycja/Cofnij Usuwanie efektu czerwonych oczu (Edit/Undo Red Eye Re-
moval Tool) lub klawiszy Ctrl+Z, i spróbuj zaznaczyć większy obszar, obejmujący
większą część oka (rysunek 4.17).
Rysunek 4.16.
Fotografia, na której widoczny jest efekt czerwonych oczu. Aby go usunąć, tworzymy ramkę obejmującą obszar przeznaczony
do korekcji lub klikamy go lewym przyciskiem myszy. Może się zdarzyć, że w pierwszym podejściu nie uda nam się usunąć
całego defektu. Na rysunku po prawej widać, że czerwony kolor w dużej mierze został usunięty ze źrenicy, ale nie w 100 .
Nadal jest widoczny w obszarze odblasków
Kup książkęPoleć książkęPhotoshop CC PL. Szkoła efektu
Rozdział 4. | Retusz obrazu przez usuwanie jego elementów lub zmianę ich położenia
184
Rysunek 4.17.
Kolejna próba pozbycia się defektu. Tym razem ramka obejmuje większy obszar oka — po lewej.
Dzięki temu udało nam się pozbyć efektu czerwonych oczu — po prawej
wskazówka
Jeśli nie chcesz tworzyć ramki, możesz po prostu kliknąć na środku obszaru
wymagającego korekcji.
Jeśli i to nie pomoże, ponownie cofnij ostatnią czynność (Ctrl+Z) i zmień usta-
wienia opcji dostępnych na pasku opcji narzędzia. Jeśli kolor czerwony nie został
w pełni usunięty, zwiększ wartość opcji Rozmiar źrenicy (Pupil Size). Zmieniając
ustawienie drugiej, określ, jak ciemny ma być kolor, który zostanie wykorzystany
do zastąpienia czerwieni w oku. Wartość 100 oznacza czerń, a 50 — bardzo
ciemny odcień szarości. Teraz możesz te same czynności powtórzyć na drugim
oku (rysunek 4.18).
Rysunek 4.18.
Efekt czerwonych oczu został
całkowicie usunięty za pomocą
narzędzia Czerwone oczy (Red Eye)
Kup książkęPoleć książkęPhotoshop CC PL. Szkoła efektu
Rozdział 4. | Retusz obrazu przez usuwanie jego elementów lub zmianę ich położenia
185
Usuwanie (lub dodawanie) elementów
poprzez ich klonowanie
Narzędzie Stempel (Clone Stamp) pozwala usuwać lub powielać fragmenty
obrazu poprzez stosowanie klonowania. Wystarczy uaktywnić narzędzie, a na-
stępnie, naciskając przycisk Alt, kliknąć w oknie obrazu najpierw w jednym
miejscu, a następnie w drugim. To pierwsze miejsce jest punktem, który chcesz
sklonować. To drugie — miejscem, w którym sklonujesz punkt pierwszy. Aby
jeszcze dobitniej to zilustrować: wyobraź sobie, że między tymi dwoma punktami
zostaje utworzona linia. Z jednego końca piksele są przenoszone na jej drugi ko-
niec. Proste. Teraz, kiedy przesuwasz kursorem po oknie obrazu, sprawiasz, że
piksele, które znajdują się pod kursorem (
), są przenoszone w miejsce, gdzie
znajduje się kursor (
). Aby uaktywnić narzędzie, wystarczy kliknąć jego ikonę
w Przyborniku lub kilka razy użyć skrótu klawiszowego Shift+S (rysunek 4.19).
Rysunek 4.19.
Fragment Przybornika.
Narzędzie Stempel (Clone Stamp)
Po wybraniu narzędzia na pasku opcji są dostępne polecenia widoczne na ry-
sunku 4.20. W większości przypadków, z jakimi będziesz mieć do czynienia
podczas retuszu obrazów, nie ma konieczności zmieniania ustawień opcji, o któ-
rych powiem za chwilę. Wystarczy je ustawić raz i można o nich zapomnieć.
Do tych opcji należą:
Rysunek 4.20.
Pasek opcji narzędzia Stempel (Clone Stamp). Opcje zaznaczone na zielono, w większości sytuacji, możesz ustawić tak,
jak pokazałam na rysunku, i zapomnieć o nich na długi czas
Kup książkęPoleć książkęPhotoshop CC PL. Szkoła efektu
Rozdział 4. | Retusz obrazu przez usuwanie jego elementów lub zmianę ich położenia
186
Á Tryb (Mode). Opcja ta pozwala, w zależności od wybranej wartości,
tworzyć różne efekty przez mieszanie klonu z oryginałem. Zazwyczaj po-
zostawiamy w tym polu wybraną opcję Zwykły (Normal).
Á Przycisk Włącz efekt stylu aerografu (Enable airbrush-style build-up ef-
). Wyłącz go. W przeciwnym razie, kiedy podczas klonowania
fects) (
będziesz trzymać kursor w oknie obrazu nieruchomo, wciskając przy tym
lewy przycisk myszy, uzyskasz efekt nachodzenia pikseli na siebie w jed-
nym punkcie — w tym, w którym trzymasz kursor.
Á Wyrównany (Aligned). Włącz tę opcję. Dzięki temu długość wspomnianej
wcześniej linii (oczywiście wyimaginowanej), której jeden koniec pobiera
piksele, aby umieścić je na drugim końcu, pozostaje stała aż do następnego
kliknięcia z wciśniętym klawiszem Alt (czyli do rozpoczęcia nowego klo-
nowania). Kiedy wyłączysz tę opcję, będziesz mógł kilka razy sklonować
tę samą część obrazka.
Á Przepływ (Flow). Pozostaw wartość 100 . Ta opcja pozwala określić
stopień przezroczystości każdego śladu nakładanego przez narzędzie.
W przypadku narzędzia Stempel (Clone Stamp) można ją wykorzystać do
tworzenia efektów specjalnych.
Pozostałe opcje, czyli Krycie (Opacity) oraz Próbka (Sample), należy „niestety”
dostosowywać za każdym razem, kiedy zaczynamy pracę z nowym obrazem.
Á Krycie (Opacity). Ta funkcja działa w tak samo jak podczas pracy z innymi
narzędziami. Wpisując odpowiednią wartość w jej polu, zmieniasz stopień
krycia klonowanej części obrazu (rysunek 4.21).
Á Próbka (Sample). Wybierając jedną z opcji, określasz miejsce, z którego po-
bierane są klonowane piksele. Wybierz Bieżąca warstwa (Current Layer),
wówczas operacja klonowania pikseli będzie mogła być wykonywana je-
dynie w obrębie aktywnej warstwy. Wybierz Bieżąca i poniżej (Current
Below), wówczas będziesz mógł klonować piksele z warstwy bieżącej oraz
warstw znajdujących się poniżej na warstwę bieżącą. Wybierz Wszystkie
warstwy (All Layers), wówczas będziesz mógł klonować piksele pocho-
dzące ze wszystkich warstw tworzących obraz.
) oraz Pędzel (Brush) (
), które
Á Na pasku opcji dostępne są również dwa przyciski dające dostęp do pa-
neli Powielanie źródła (Clone Source) (
umożliwiają określenie sposobu, w jaki będą powielane piksele, oraz wy-
bór końcówki narzędzia. Panel Powielanie źródła (Clone Source) został
omówiony w dalszej części rozdziału. Na pasku opcji znajdziesz także dwa
przyciski ułatwiające pracę osobom korzystającym z tabletu. Włączenie
pierwszego z nich (
nacisku piórka, po włączeniu drugiego (
) sprawi, że krycie będzie zmieniane poprzez zmianę
) nacisk piórka będzie wpływać
Kup książkęPoleć książkęPhotoshop CC PL. Szkoła efektu
Rozdział 4. | Retusz obrazu przez usuwanie jego elementów lub zmianę ich położenia
187
Rysunek 4.21.
Klonowanie obrazu za pomocą narzędzia Stempel (Clone Stamp) z zastosowaniem różnych ustawień opcji Krycie (Opacity)
dostępnej na pasku
) —
na rozmiar średnicy narzędzia. Na koniec pozostaje przycisk (
włącz go, jeśli w panelu Warstwy (Layers) znajdują się jakieś warstwy
dopasowania, a Ty chcesz je ignorować podczas powielania.
Gdy już ustawisz wszystkie parametry, możesz zabrać się do korekcji obrazu.
Załóżmy, że chcesz usunąć z obrazu druciane ogrodzenie. Naciśnij klawisz Alt
i kliknij lewym przyciskiem myszy w oknie obrazu, w miejscu, z którego chcesz
pobrać kolor (rysunek 4.22), aby zatuszować skazę. Następnie, zwalniając kla-
wisz Alt, kliknij miejsce, które chcesz zatuszować (rysunek 4.22). Zauważ, że na
końcówce pędzla wyświetlany jest podgląd przedstawiający pobierane piksele —
to dzięki temu, że w panelu Powielanie źródła (Clone Source) (będzie o nim mowa
w dalszej części tego rozdziału) zostały zaznaczone opcje Pokaż nakładkę (Show
Overlay) oraz Przytnij (Clipped). Rozpocznij przeciąganie kursorem po obszarze
skazy z wciśniętym lewym przyciskiem myszy (rysunek 4.23). Powtarzając czyn-
ności, usuniesz pozostałe niechciane elementy obrazu.
Kup książkęPoleć książkęPhotoshop CC PL. Szkoła efektu
Rozdział 4. | Retusz obrazu przez usuwanie jego elementów lub zmianę ich położenia
188
Rysunek 4.22.
Obraz, z którego chcemy usunąć kable i druciane ogrodzenie widoczne w obszarze nieba. Naciskając klawisz Alt, po
uaktywnieniu narzędzia Stempel (Clone Stamp) i kliknięciu w oknie obrazu określamy kolor, który chcemy sklonować.
Zwolnienie klawisza Alt i kliknięcie w innym miejscu okna obrazu powoduje określenie punktu, do którego pobrany kolor
zostanie przeniesiony
Rysunek 4.23.
Przesuwając kursor w oknie obrazu, usuwamy skazę
wskazówka
wskazówka
Zanim użyjesz narzędzia Stempel (Clone Stamp), utwórz czystą warstwę,
na której przeprowadzisz korekcję, i w polu Próbka (Sample) na pasku opcji
zaznacz Wszystkie warstwy (All Layers). Przeprowadzenie korekcji na oddzielnej
warstwie zabezpieczy oryginalny obraz przed „zniszczeniem” — w razie
potrzeby będziesz mógł szybko usunąć warstwę z retuszem, utworzyć nową,
czystą warstwę i zacząć korekcję od nowa.
Narzędzie Stempel (Clone Stamp) możesz wykorzystać podczas pracy na
dwóch obrazach. Możesz klonować elementy z jednego obrazu na drugi.
W tym celu najpierw kliknij w oknie obrazu, z którego chcesz pobrać próbkę,
a następnie kliknij w oknie, do którego chcesz sklonować pobraną próbkę
(rysunek 4.24).
Kup książkęPoleć książkęPhotoshop CC PL. Szkoła efektu
Rozdział 4. | Retusz obrazu przez usuwanie jego elementów lub zmianę ich położenia
189
Rysunek 4.24.
Klonowanie pomiędzy dwoma obrazami
Panel Powielanie źródła
Panel Powielanie źródła (Clone Source) (rysunek 4.25) daje narzędziu Stempel
(Clone Stamp) jeszcze większe możliwości w zakresie powielania pikseli.
Rysunek 4.25.
Panel Powielanie źródła (Clone Source) i zastosowanie dostępnych w nim opcji
W górnej części panelu znajduje się pięć przycisków. Pozwalają one zapisywać
źródła próbkowania dla różnych dokumentów. Każdemu z nich możesz przy-
pisać różne ustawienia pracy narzędzia Stempel (Clone Stamp). Dzięki temu
nie będziesz musiał ich co chwilę zmieniać. Wystarczy kliknąć odpowiedni
Kup książkęPoleć książkęPhotoshop CC PL. Szkoła efektu
Rozdział 4. | Retusz obrazu przez usuwanie jego elementów lub zmianę ich położenia
190
przycisk, a narzędzie z właściwymi ustawieniami i pobraną wcześniej próbką
będzie gotowe do pracy. Oczywiście, panel zachowuje ustawienia dla poszcze-
gólnych przycisków do chwili, w której zakończysz pracę z danym dokumentem
i zamkniesz go w programie Photoshop. Po prostu kliknij kolejną ikonę (
w panelu i ustaw parametry tak, jak chcesz.
W panelu dostępne są również opcje umożliwiające obracanie, podglądanie, prze-
suwanie w pionie lub poziomie i skalowanie klonowanych pikseli.
)
Á Opcja Przesunięcie (Offset) pozwala określić przesunięcie klonowanych
pikseli w poziomie (pole X) oraz w pionie (pole Y). Przydaje się to wtedy,
gdy chcesz sklonować fragment obrazu w precyzyjnie określone miej-
sce względem miejsca, z którego pobierasz próbkę. Najpierw pobierasz
próbkę, a następnie we wspomnianych polach podajesz wartości przesu-
nięcia próbki w pionie i w poziomie.
Á Wprowadzając w polach Sz (W) i W (H) odpowiednie wartości z zakresu
od 0 do 100 , określasz skalowanie w pionie oraz w poziomie klonowa-
nych pikseli. Na rysunku 4.26 możesz zaobserwować, jaki efekt można
uzyskać poprzez zmianę skalowania klonowanych pikseli.
Rysunek 4.26.
Zmieniając wartość w polach Sz (W) i W (H), można skalować klonowane piksele
Á Przyciski Odbij pionowo (Flip vertical) (
) i Odbij poziomo (Flip horizon-
tal) (
) pozwalają odbijać obraz w tych dwóch orientacjach.
Á W polu Obracanie powielonego źródła (Rotate the clone source) określasz
kąt, pod jakim mają być klonowane piksele. Efekt możesz zobaczyć na ry-
sunku 4.27. Jedna z papryk została sklonowana pod kątem 200 stopni.
Kup książkęPoleć książkęPhotoshop CC PL. Szkoła efektu
Rozdział 4. | Retusz obrazu przez usuwanie jego elementów lub zmianę ich położenia
191
Rysunek 4.27.
Zmieniając wartość w polu Obracanie powielonego źródła (Rotate the clone source), można obracać klonowane piksele pod
dowolnym kątem
Á Klikając przycisk Wyzerowanie przekształcenia (Reset transform) (
setujesz ustawienia w panelu.
), re-
Á Dzięki opcji Pokaż nakładkę (Show Overlay) możesz obserwować, w jaki
sposób pobrana próbka będzie klonowana w wybrane przez Ciebie miej-
sce. Po włączeniu opcji Pokaż nakładkę (Show Overlay) i kliknięciu
w miejscu, z którego chcesz pobrać piksele, pojawia się w oknie obrazu
nakładka przedstawiająca obraz z zachowaniem zaznaczonych w panelu
opcji, tj. kąta, skali (rysunek 4.28 — po lewej). Przesuń nakładkę tak, aby
widoczny na niej element obrazu, który ma zostać sklonowany, znalazł
się w tym miejscu obrazu, w którym ma zostać powielony. Rozpocznij
klonowanie, przesuwając kursor po widocznym na nakładce elemencie,
który chcesz sklonować. W omawianym przykładzie jest to kotek (rysu-
nek 4.28 — po prawej). Z nakładką jest związana jeszcze jedna interesująca
funkcja o nazwie Przytnij (Clipped).
Rysunek 4.28.
Opcja Pokaż nakładkę (Show Overlay) pozwala precyzyjnie klonować elementy obrazu. Dzięki wyświetlanej w oknie nakładce
(po lewej) widzimy, w jaki sposób pobrana próbka będzie klonowana w wybrane przez nas miejsce (po prawej)
Kup książkęPoleć książkęPhotoshop CC PL. Szkoła efektu
Rozdział 4. | Retusz obrazu przez usuwanie jego elementów lub zmianę ich położenia
192
wskazówka
wskazówka
Á Zaznaczenie opcji Przytnij (Clipped) powoduje włączenie podglądu pędzla
na żywo podczas klonowania. Wówczas nie widzimy całej nakładki, poja-
wia się ona jedynie na końcówce pędzla.
Możesz zmieniać stopień widoczności nakładki, ustawiając odpowiednią
wartość w polu Krycie (Opacity); zmienić sposób jej wyświetlania, wybierając
jedną z opcji dostępnych w rozwijanym menu w dolnej części panelu;
odwrócić kolory na zakładce, zaznaczając opcję Odwrotność (Invert);
automatycznie ukrywać nakładkę po każdym kliknięciu w miejscu, do którego
klonujesz piksele, jeżeli zaznaczysz opcję Autoukrywaj (Auto Hide). Jeśli opcja
ta nie będzie zaznaczona, za to zaznaczona będzie opcja Pokaż nakładkę
(Show Overlay), nakładka będzie cały czas wyświetlana w oknie obrazu.
Jeśli opcje Pokaż nakładkę (Show Overlay) oraz Przytnij (Clipped) są
wyłączone, a Ty chcesz móc na chwilę zobaczyć nakładkę, możesz
skorzystać ze skrótu klawiaturowego Alt+Shift. Wówczas narzędzie Stempel
(Clone Stamp) zmieni się w narzędzie Przesunięcie nakładki źródła (Move
Source Overlay) i za jego pomocą będzie można przesunąć nakładkę w inne
miejsce w oknie obrazu. Ten skrót nie zadziała, jeśli będziesz chciał go użyć
w trakcie klonowania. Musisz przerwać klonowanie, użyć skrótu i dopiero
wtedy możesz powrócić do klonowania.
Á Opcja Przesunięcie ramki (Frame Offset) przydaje się zwłaszcza podczas
pracy z obrazem wideo.
Trochę praktyki. Wykorzystanie opcji z panelu Powielanie
źródła do powielenia obrazu pod określonym kątem
i w zmienionej skali
Przykład, który za chwilę zaprezentuję, umieszczam tu po to, abyś mógł przyjrzeć
się bliżej możliwościom opcji znajdujących się w panelu Powielanie źródła (Clone
Source). Możesz zatem w ogóle nie otwierać żadnego obrazu i nie wykonywać
opisanych tutaj czynności, a jedynie prześledzić rysunki i to, co się na nich dzieje,
lub otworzyć dowolne zdjęcie (no, może poza portretem), które przedstawia je-
den lub dwa obiekty. Ja skorzystałam ze zdjęcia liści. Załóżmy, że chcesz powielić
większy liść w innej skali i pod innym kątem nachylenia.
Na początek otwórz panel Powielanie źródła (Clone Source), zaznacz w nim op-
cję Pokaż nakładkę (Show Overlay) — ponieważ chcesz obserwować sposób,
w jaki pobrana próbka będzie klonowana w wybrane miejsce — i zmniejsz war-
tość w polu Krycie (Opacity) do 50 . Usuń zaznaczenie opcji Autoukrywaj (Auto
Hide), aby nakładka była cały czas wyświetlana w oknie obrazu (rysunek 4.29).
Kup książkęPoleć książkęPhotoshop CC PL. Szkoła efektu
Rozdział 4. | Retusz obrazu przez usuwanie jego elementów lub zmianę ich położenia
193
Rysunek 4.29.
Fotografia, która posłuży do
zaprezentowania możliwości,
jakie daje panel Powielanie
źródła (Clone Source). Panel
Powielanie źródła (Clone Source).
Aby nakładka była wyświetlana
podczas klonowania, upewnij się,
że wskazane opcje są zaznaczone
Powiedzmy, że chcesz powielić największy liść w taki sposób, by znalazł się po
przeciwnej stronie gałązki i był mniejszy od oryginału o 30 . W tym celu w po-
lach Sz (W) oraz W (H) wprowadź wartość 70 , a w polu Obracanie powielonego
źródła (Rotate the clone source) — wartość 180° (rysunek 4.30). Teraz możesz
rozpocząć klonowanie. Na początek pobierz próbkę. W tym celu kliknij w oknie
obrazu z wciśniętym klawiszem Alt, w miejscu, w którym znajduje się duży liść
(rysunek 4.30). Zobacz, co się stało. Pojawiła się nakładka przedstawiająca sposób,
w jaki będzie powielona pobrana przed chwilą próbka (rysunek 4.30). Dzięki temu
możesz, przesuwając kursor, ustalić miejsce, w którym rozpoczniesz powielanie.
Rysunek 4.30.
Jeśli chcesz, aby podczas klonowania wybranego fragmentu obrazu był on skalowany i obracany o wybrany przez Ciebie kąt,
wprowadź odpowiednie wartości w zaznaczonych polach panelu Powielanie źródła (Clone Source). Dzięki temu, że zaznaczona
została opcja Pokaż nakładkę (Show Overlay), w oknie obrazu wyświetlana jest nakładka. Przesuwając kursor w oknie obrazu,
możesz określić miejsce, w którym rozpoczniesz klonowanie pobranych pikseli
Kup książkęPoleć książkęPhotoshop CC PL. Szkoła efektu
Rozdział 4. | Retusz obrazu przez usuwanie jego elementów lub zmianę ich położenia
194
W zasadzie teraz wystarczy przesuwać kursorem i powielać obraz, ale chciała-
bym Ci pokazać jeszcze jedną możliwość, jaką daje panel Powielanie źródła (Clone
Source). Zaznacz w nim dodatkowo opcję Przytnij (Clipped). Widzisz, co się
stało? Nakładka została dopasowana do średnicy Stempla, została przycięta (ry-
sunek 4.31). Wydaje mi się, że w ten sposób dużo łatwiej jest klonować wybrane
elementy.
Rysunek 4.31.
Nakładka przycięta do
rozmiaru średnicy Stempla
Kliknij w miejscu, do którego chcesz przenieść pobrane piksele, i rozpocznij
przeciąganie kursorem (rysunek 4.32 — po lewej). Obiekt zostaje powielony
w skali i pod kątem wybranym w panelu Powielanie źródła (Clone Source) (rysu-
nek 4.32 — po prawej).
Rysunek 4.32.
Klonowanie pobranych pikseli
Kup książkęPoleć książkęPhotoshop CC PL. Szkoła efektu
Rozdział 4. | Retusz obrazu przez usuwanie jego elementów lub zmianę ich położenia
195
Przed rozpoczęciem pracy z narzędziem Stempel (Clone Stamp), zwłaszcza
gdy planujesz wykorzystać je do powielania elementów i zamierzasz
skorzystać z opcji zawartych w panelu Powielanie źródła (Clone Source),
dobrze jest utworzyć nową warstwę i na pasku opcji, w polu Próbka
(Sample) wybrać opcję Wszystkie warstwy (All Layers). Dzięki temu w razie
niepowodzenia możesz szybko usunąć tę warstwę, utworzyć nową
i rozpocząć wszystko od początku. Oryginalny obraz pozostaje nienaruszony.
wskazówka
Błyskawiczna korekcja niewielkich skaz
Jeśli szukasz narzędzia, które pozwoli Ci szybko usunąć skazę niewielkich roz-
miarów, jest nim Punktowy pędzel korygujący (Spot Healing Brush). Jego działanie
polega na malowaniu korygowanych obszarów obrazu (a ściślej tworzących je
pikseli) próbkami pikseli, wzorków i tekstur automatycznie pobranymi z obsza-
rów wokół korygowanego fragmentu obrazu z zachowaniem ich stopnia jasności
i przezroczystości. A dzięki poleceniu Uwzględnianie zawartości (Content-
-Aware), dostępnemu na pasku opcji tego narzędzia, możesz uzyskiwać jeszcze
lepsze rezultaty (rysunek 4.33).
Rysunek 4.33.
Przykład efektu, jaki można uzyskać podczas korekcji przeprowadzonej za pomocą narzędzia Punktowy pędzel korygujący
(Spot Healing Brush), z włączonymi dla porównania opcjami: Zgodność z otoczeniem (Proximity Match) (w środku) oraz
Uwzględnianie zawartości (Content-Aware) (po prawej). Usuwamy to, co na zdjęciu po lewej jest objęte czerwoną ramką
Narzędzie uaktywnisz, klikając jego ikonę (
jąc z opcji znajdujących się na pasku opcji, możesz dostosować tryb mieszania
(rysunek 4.34). Robi się to w polu Tryb (Mode). Zazwyczaj wystarczy wybrać
opcję Zwykły (Normal). Jeśli natomiast zależy Ci na tym, aby podczas korekcji za-
chowane zostały szumy i tekstura, wybierz opcję Zastąp (Replace).
) w Przyborniku. Korzysta-
Rysunek 4.34.
Pasek opcji narzędzia Punktowy pędzel
korygujący (Spot Healing Brush)
Kup książkęPoleć książkęPhotoshop CC PL. Szkoła efektu
Rozdział 4. | Retusz obrazu przez usuwanie jego elementów lub zmianę ich położenia
196
Następnie musisz określić sposób próbkowania pikseli. Jeśli wybierzesz Zgod-
ność z otoczeniem (Proximity Match), program będzie wykorzystywał piksele
znajdujące się wokół krawędzi klikniętego obszaru, aby znaleźć inne fragmenty
obrazu, których użyje jako łatki. Opcja Uwzględnianie zawartości (Content-
-Aware) sprawi, że podczas przesuwania kursorem po usuwanych obszarach będą
one wypełniane zawartością sąsiadujących obszarów z zachowaniem istotnych
szczegółów, takich jak cienie i krawędzie obiektów. A ponieważ jest przydatna
w większości sytuacji, w zasadzie powinieneś zostawić ją włączoną na stałe. Jeśli
efekty uzyskane po włączeniu tych opcji nie są satysfakcjonujące, cofnij operację
i zaznacz opcję Utwórz teksturę (Create Texture). Wówczas program wykorzysta
wszystkie piksele klikniętego obrazu do utworzenia tekstury, za pomocą której
naprawi obszar.
Jeśli chcesz, aby podczas próbkowania pobierane były dane ze wszystkich widocz-
nych warstw, zaznacz opcję Próbkuj wszystkie warstwy (Use All Layers). Jeśli jej
nie zaznaczysz — próbkowanie zostanie dokonane na podstawie danych pocho-
dzących tylko z warstwy aktywnej.
Ostatnią rzeczą, którą musisz ustawić, jest końcówka narzędzia, jej rozmiar
i twardość. Średnicę i twardość końcówki narzędzia zmienia się tak samo jak
w przypadku tradycyjnego Pędzla.
wskazówka
wskazówka
Do korekcji obszaru zastosuj taką końcówkę narzędzia, by jej średnica była
odrobinę większa od skazy. Pozwoli to uzyskać zadowalający efekt.
Stosując skrót klawiszowy Shift+], możesz zwiększać twardość końcówki
narzędzia Punktowy pędzel korygujący (Spot Healing Brush). Za pomocą
Shift+[ zmniejszysz jej twardość. Natomiast klawisze ] oraz [ pozwolą zwiększyć
lub zmniejszyć średnicę końcówki.
Aby usunąć skazę, kliknij korygowany fragment; jeśli masz do czynienia z więk-
szym obszarem — nie wystarczy kliknięcie. Wówczas musisz przeciągnąć
kursorem po obszarze, który chcesz skorygować (rysunek 4.35). Wygląd obrazu
został skorygowany (rysunek 4.36).
wskazówka
Jeśli jest taka potrzeba, powiększ widok w oknie obrazu, aby lepiej widzieć
korygowany fragment.
Kup książkęPoleć książkęPhotoshop CC PL. Szkoła efektu
Rozdział 4. | Retusz obrazu przez usuwanie jego elementów lub zmianę ich położenia
197
Rysunek 4.35.
Fotografia, która zostanie poddana korekcji za pomocą narzędzia Punktowy pędzel korygujący (Spot Healing Brush)
(po lewej). Celem jest usunięcie blizny. Obiekty, które klikniesz lub po których przesuniesz kursorem, znikną z powierzchni
obrazu (po prawej)
Rysunek 4.36.
Blizna została usunięta
Pędzel korygujący — retusz z wykorzystaniem
próbki obrazu i wzorku
Pędzel korygujący to narzędzie łączące cechy Punktowego pędzla korygują-
cego (Spot Healing Brush) oraz Stempla (Clone Stamp). Jego działanie polega
na łączeniu dwóch fragmentów obrazu i mieszaniu ich, z tym że trzeba, tak jak
w przypadku narzędzia Stempel (Clone Stamp), wskazać źródło próbkowania.
Narzędzie to znajdziesz na liście w Przyborniku wraz z innymi narzędziami tego
typu (
). Po jego uaktywnieniu na pasku opcji znajdziesz kilka opcji, które mu-
sisz ustawić w odpowiedni sposób (rysunek 4.37):
Kup książkęPoleć książkęPhotoshop CC PL. Szkoła efektu
Rozdział 4. | Retusz obrazu przez usuwanie jego elementów lub zmianę ich położenia
198
Rysunek 4.37.
Pasek opcji narzędzia Pędzel korygujący (Healing Brush)
Á Tryb (Mode) — tutaj możesz wybrać tryb mieszania. W większości sytuacji
wystarczy, że pozostawisz tryb Zwykły (Normal).
Á Źródło (Source) — do wyboru masz dwie opcje. Za ich pomocą określisz,
co ma stanowić źródło próbkowania. Zaznaczenie opcji Próbka (Sampled)
informuje program, że źródłem próbkowania będzie utworzona przez Cie-
bie próbka, którą za chwilę utworzysz za pomocą kliknięcia z wciśniętym
klawiszem Alt. Zaznaczenie opcji Wzorek (Pattern) informuje program,
że źródłem próbkowania będzie wzorek, który możesz wybrać po kliknię-
ciu pola obok. Możesz też utworzyć własny wzorek i wykorzystać go do
retuszu.
Á Wyrównany (Aligned) — jeśli włączysz tę opcję, co zalecam zrobić, długość
linii (oczywiście wyimaginowanej), której jeden koniec pobiera piksele, aby
umieścić je na drugim końcu, pozostaje stała aż do następnego kliknięcia
z wciśniętym klawiszem Alt (czyli do rozpoczęcia nowego klonowania). Je-
żeli wyłączysz tę opcję, będziesz mógł kilka razy sklonować tę samą część
obrazka.
Á Próbka (Sample) — wybierając jedną z opcji, określasz miejsce, z któ-
rego pobierane są klonowane piksele. Wybierz Bieżąca warstwa (Current
Layer), wówczas operacja klonowania pikseli będzie mogła być wyko-
nywana jedynie w obrębie aktywnej warstwy. Wybierz Bieżąca i poniżej
(Current Below), wówczas będziesz mógł klonować piksele z warstwy
bieżącej oraz warstw znajdujących się poniżej na warstwę bieżącą. Wybierz
Wszystkie warstwy (All Layers), wówczas będziesz mógł klonować piksele
pochodzące ze wszystkich warstw tworzących obraz.
Á Ponadto znajdziesz tutaj przycisk dający dostęp do panelu Powielanie
źródła (Clone Source), przycisk dla użytkowników tabletów (
) (włą-
czenie go sprawi, że nacisk piórka będzie wpływać na rozmiar średnicy
narzędzia) oraz przycisk (
) — włącz go, jeśli w panelu Warstwy (Layers)
Kup książkęPoleć książkęPhotoshop CC PL. Szkoła efektu
Rozdział 4. | Retusz obrazu przez usuwanie jego elementów lub zmianę ich położenia
199
znajdują się jakieś warstwy dopasowania, a Ty chcesz je ignorować pod-
czas powielania.
Á Aby rozpocząć retusz z użyciem źródła Próbka (Sampled), najlepiej
utwórz nową warstwę nad warstwą, którą chcesz korygować, i w polu
Próbka (Sample) wybierz Bieżąca i poniżej (Current Below) — chyba że
obraz składa się z dużej liczby warstw i chcesz uwzględnić wszystkie pod-
czas tworzenia próbki, wtedy wybierz opcję Wszystkie warstwy (All Layers).
Teraz pora na pobranie próbki. W tym celu kliknij w oknie obrazu z wciśnię-
tym klawiszem Alt, w miejscu, z którego chcesz ją pobrać, a następnie kliknij
w miejscu, które chcesz wyretuszować (rysunek 4.38), i przytrzymując wciś-
nięty lewy przycisk myszy, maluj po tym obszarze (rysunek 4.39).
Rysunek 4.38.
Usuwanie tatuażu za pomocą narzędzia Pędzel korygujący (Healing Brush) — określanie pierwszej próbki,
która posłuży do retuszu
Rysunek 4.39.
Usuwanie tatuażu za pomocą narzędzia
Pędzel korygujący (Healing Brush). Faktura
skóry zostaje zachowana
Kup książkęPoleć książkęPhotoshop CC PL. Szkoła efektu
Rozdział 4. | Retusz obrazu przez usuwanie jego elementów lub zmianę ich położenia
200
wskazówka
Przed przystąpieniem do korekcji utwórz nową, czystą warstwę i na niej
przeprowadź korekcję. Wybierz do tego opcję Bieżąca i poniżej (Current
Below), by klonować piksele z warstwy bieżącej oraz warstw znajdujących się
poniżej, a korekcja będzie przeprowadzana na warstwie aktywnej, lub opcję
Wszystkie warstwy (All Layers), by klonować piksele pochodzące ze wszystkich
warstw tworzących obraz.
Á Jeśli chcesz retuszować z użyciem źródła Wzorek (Pattern), zaznacz
tę opcję. Również utwórz nową warstwę nad tą, którą chcesz korygo-
wać, i w polu Próbka (Sample) wybierz Bieżąca i poniżej (Current
Below) — chyba że obraz składa się z dużej liczby warstw i chcesz uwzględ-
nić wszystkie podczas tworzenia próbki, wtedy wybierz opcję Wszystkie
warstwy (All Layers). Kliknij pole ze wzorkiem, a gdy zostanie wyświet-
lony panel, wybierz jeden ze wzorków. Jeśli chcesz wczytać inny
Pobierz darmowy fragment (pdf)