Darmowy fragment publikacji:
Photoshop CS3 PL.
Multimedialny trener
Autor: Jennifer Smith,
AGI Creative Team
T‡umaczenie: Zbigniew Wa(cid:156)ko
ISBN: 978-83-246-1442-4
Tytu‡ orygina‡u: Dynamic
Learning Photoshop CS3
Stron: 380
Poznaj mo¿liwo(cid:156)ci Photoshopa, aby Twoje obrazy przemawia‡y do wyobra(cid:159)ni
(cid:149) Jak modyfikowa(cid:230) grafiki za pomoc„ styl(cid:243)w warstwy?
(cid:149) Jak ‡„czy(cid:230) obrazy?
(cid:149) Jak korzysta(cid:230) z narzŒdzi modu‡u Camera Raw?
Photoshop CS3 od wielu ju¿ lat jest doskona‡ym i sprawdzonym narzŒdziem
do profesjonalnego przetwarzania obraz(cid:243)w. Program umo¿liwia nie tylko techniczn„
obr(cid:243)bkŒ zdjŒ(cid:230) i grafiki, kt(cid:243)re wykorzystywane s„ we wszelkiego rodzaju publikacjach,
ale tak¿e pozwala na realizacjŒ w‡asnych tw(cid:243)rczych projekt(cid:243)w. W wersji CS3 dodano
wiele nowych funkcji (np. filtry inteligentne, zwiŒkszenie obszaru roboczego
czy ulepszone narzŒdzia do zaznaczania), kt(cid:243)re przede wszystkim umo¿liwiaj„
niedostŒpne dotychczas sposoby obr(cid:243)bki, a jednocze(cid:156)nie u‡atwiaj„ u¿ytkowanie.
(cid:132)Photoshop CS3 PL. Multimedialny trener(cid:148) to Tw(cid:243)j osobisty instruktor do nauki
Photoshopa, kt(cid:243)ry wprowadzi CiŒ krok po kroku (cid:151) w tempie, kt(cid:243)re sam sobie narzucisz
(cid:151) w kolejne tajniki tego programu, co umo¿liwi pos‡ugiwanie siŒ nim na poziomie
profesjonalnym. Wykonuj„c poszczeg(cid:243)lne (cid:230)wiczenia, nauczysz siŒ komponowa(cid:230) obraz
przy u¿yciu obiekt(cid:243)w inteligentnych, modyfikowa(cid:230) jego barwy za pomoc„ warstw
korekcyjnych, tworzy(cid:230) obrazy do druku oraz animacje na potrzeby internetu i wideo.
Kr(cid:243)tko m(cid:243)wi„c, dziŒki tej ksi„¿ce staniesz siŒ zawodowcem.
(cid:149) Dokowanie palet
(cid:149) Stosowanie filtr(cid:243)w inteligentnych
(cid:149) Wykorzystanie maski warstwy
(cid:149) Modyfikowanie grafiki za pomoc„ styl(cid:243)w warstwy
(cid:149) Korzystanie z programu Adobe Bridge
(cid:149) £„czenie i poprawianie obraz(cid:243)w
(cid:149) Zapisywanie pliku w formacie DNG
(cid:149) Malowanie i retuszowanie
(cid:149) Obiekty inteligentne
(cid:149) Filtry
(cid:149) Tworzenie animacji
(cid:132)Photoshop CS3 PL. Multimedialny trener(cid:148) (cid:151) Tw(cid:243)j osobisty instruktor, kt(cid:243)ry nauczy CiŒ
tworzy(cid:230) lepiej i szybciej, a tak¿e wykorzystywa(cid:230) maksimum mo¿liwo(cid:156)ci aplikacji
i Twojej kreatywno(cid:156)ci!
Spis treści
Wstęp
Seria „Multimedialny trener” .................................................................13
Warunki wstępne ..................................................................................13
Wersje Photoshopa CS3 ........................................................................13
Wymagania systemowe ........................................................................13
Uruchamianie programu Adobe Photoshop CS3 ...................................14
Czcionki ................................................................................................15
Kopiowanie plików z lekcjami ...............................................................15
Przywracanie domyślnych ustawień Photoshopa .................................15
Zapisywanie ustawień kolorów w Photoshopie CS3 ..............................16
Przywracanie ustawień Photoshopa .....................................................16
Przywracanie zapisanych wcześniej ustawień kolorów .........................17
Kilka słów o ostrzeżeniach dotyczących kolorów ...................................17
Filmy instruktażowe ..............................................................................18
Przygotowania do oglądania filmów ....................................................18
Odtwarzanie filmów instruktażowych ..................................................18
Dodatkowe źródła wiedzy .....................................................................19
Obrazy prezentowane w książce ...........................................................20
Lekcja 1: Co nowego w Photoshopie CS3?
Różne Photoshopy dla różnych użytkowników ......................................21
Przygotowania do lekcji ........................................................................22
Prosty w obsłudze interfejs ...................................................................22
Posługiwanie się nowym interfejsem ...................................................22
Dokowanie palet ...................................................................................22
Panele zunifikowanego interfejsu .........................................................24
Zrozumieć filtry inteligentne ................................................................25
Tworzenie profesjonalnych zaznaczeń za pomocą narzędzia
Szybkie zaznaczanie .........................................................................27
Doskonalenie zaznaczeń za pomocą funkcji Popraw krawędź ...............29
Usprawnienia w tworzeniu kompozycji .................................................31
Udoskonalony moduł Camera Raw .......................................................32
Przetwarzanie plików zapisanych w wewnętrznym formacie aparatu ..32
Udoskonalony filtr Punkt zbiegu ...........................................................33
Photoshop CS3 a Photoshop CS3 Extended ...........................................34
Tworzenie animacji przy użyciu palety Animacja ..................................34
Komponowanie w trzech wymiarach i edytowanie tekstur ...................34
Pomiary w dwóch i trzech wymiarach ..................................................35
Spis treści
3
Spis treści
Lekcja 2: Poznawanie Photoshopa CS3
Przygotowania do lekcji ........................................................................37
Oglądanie końcowego rezultatu ćwiczeń ..............................................38
Tworzenie panoramy ............................................................................39
Umieszczanie obrazu w otwartym już pliku ..........................................41
Stosowanie filtrów inteligentnych ........................................................43
Stosowanie kolejnego filtra ..................................................................44
Maskowanie filtrów inteligentnych .......................................................45
Wykorzystanie maski warstwy ..............................................................47
Stosowanie nowych technik zaznaczania ..............................................48
Narzędzie Szybkie zaznaczanie .............................................................48
Zapisywanie zaznaczenia ......................................................................49
Poprawianie krawędzi istniejącego zaznaczenia ...................................49
Tworzenie maski warstwy .....................................................................52
Tworzenie kształtu wektorowego .........................................................54
Wstawianie grafiki wykonanej w programie Adobe Illustrator .............57
Umieszczanie grafiki .............................................................................57
Modyfikowanie grafiki za pomocą stylów warstwy ..............................60
Dodawanie warstwy tekstowej .............................................................61
Korzystanie z nowej funkcji Zoomify .....................................................62
Lekcja 3: Zaznajamianie się z przestrzenią roboczą Photoshopa
Przygotowania do lekcji ........................................................................65
Otwieranie dokumentu w programie Adobe Bridge ..............................66
Paleta Narzędzia ...................................................................................67
Narzędzia do zaznaczania .....................................................................68
Narzędzia do kadrowania i cięcia na plasterki .......................................68
Narzędzia do retuszowania i malowania ...............................................68
Narzędzia do rysowania i pisania ..........................................................69
Narzędzia do tworzenia notatek, przeprowadzania pomiarów i nawigacji ... 69
Narzędzia ukryte ...................................................................................70
Wyświetlanie obrazu ............................................................................71
Używanie narzędzia Lupka ...................................................................71
Używanie narzędzia Rączka ..................................................................73
Stosowanie różnych trybów ekranu ......................................................73
Używanie palet .....................................................................................77
Korzystanie z nowego systemu obsługi palet ........................................78
Wybieranie innych palet .......................................................................80
4
Photoshop CS3 PL. Multimedialny trener
Spis treści
Rozwijanie palet ...................................................................................81
Dostosowywanie palet do własnych potrzeb i upodobań .....................81
Ćwiczenia do samodzielnego wykonania ..............................................83
Sprawdzian ...........................................................................................84
Lekcja 4: Korzystanie z programu Adobe Bridge
Przygotowania do lekcji ........................................................................85
Czym jest Adobe Bridge? ......................................................................86
Nawigowanie w programie Bridge .......................................................86
Zarządzanie folderami w Adobe Bridge ................................................88
Dodawanie nowych pozycji do listy Ulubione .......................................90
Tworzenie i wyszukiwanie metadanych ................................................91
Stosowanie słów kluczowych ................................................................92
Otwieranie plików za pomocą programu Adobe Bridge ........................94
Narzędzia automatyzacji w programie Adobe Bridge ............................94
Narzędzia automatyzacji przejęte z Photoshopa: Stykówka ..................94
Narzędzia automatyzacji przejęte z Photoshopa:
Internetowa galeria zdjęć .................................................................97
Zmienianie wyglądu programu ...........................................................100
Inne funkcje programu Bridge, z którymi warto się zapoznać .............100
Ćwiczenia do samodzielnego wykonania ............................................102
Sprawdzian .........................................................................................102
Lekcja 5: Podstawy Photoshopa CS3
Przygotowania do lekcji ......................................................................103
Oglądanie końcowego rezultatu ćwiczeń ............................................104
Otwieranie potrzebnych dokumentów ................................................104
Ustalanie parametrów łączonych obrazów ..........................................105
Sprawdzanie rozdzielczości i rozmiarów obrazu ..................................105
Łączenie obrazów ...............................................................................107
Metoda kopiowania i wklejania ..........................................................107
Metoda przeciągania obrazu ...............................................................108
Modyfikowanie połączonych obrazów ................................................110
Dopasowywanie rozmiarów łączonych obrazów .................................110
Usuwanie tła .......................................................................................112
Znaczenie kolejności warstw ...............................................................113
Poprawianie krawędzi skopiowanych obrazów ...................................113
Dodawanie tekstu ...............................................................................115
Spis treści
5
Spis treści
Zapisywanie plików ............................................................................116
Własności formatów ...........................................................................116
Wybór odpowiedniego formatu ..........................................................118
Zapisywanie pliku JPEG .......................................................................118
Zapisywanie wersji przeznaczonej do druku .......................................119
Dostosowywanie rozmiarów i rozdzielczości obrazu ...........................120
Zapisywanie pliku w formacie Photoshop PDF ....................................122
Ćwiczenia do samodzielnego wykonania ............................................123
Sprawdzian .........................................................................................123
Lekcja 6: Poprawianie obrazów
Przygotowania do lekcji ......................................................................125
Wybieranie ustawień koloru ...............................................................126
Otwieranie pliku .................................................................................127
Dlaczego należy pracować w trybie RGB .............................................128
Odczytywanie histogramu ..................................................................128
Lokalizowanie świateł i cieni ...............................................................130
Określanie wartości świateł i cieni .......................................................131
Ustalanie wartości dla punktów czerni i bieli ......................................132
Modyfikowanie półcieni ......................................................................135
Przywracanie kolorów neutralnych .....................................................138
Wyostrzanie obrazu ............................................................................140
Porównanie obrazu zmodyfikowanego z oryginalnym ........................143
Korzystanie z modułu Camera Raw .....................................................144
Korzystanie z narzędzi modułu Camera Raw .......................................148
Zapisywanie pliku w formacie DNG .....................................................150
Otwieranie pliku DNG .........................................................................151
Ćwiczenia do samodzielnego wykonania ............................................152
Sprawdzian .........................................................................................153
Lekcja 7: Tworzenie dobrych zaznaczeń
Przygotowania do lekcji ......................................................................155
Znaczenie jakości zaznaczenia ............................................................156
Używanie podstawowych narzędzi do zaznaczania ............................156
Tworzenie zaznaczeń kwadratowych ..................................................160
Tworzenie zaznaczenia od punktu środkowego ...................................162
Przekształcanie zaznaczenia w warstwę .............................................165
Narzędzie Lasso ..................................................................................166
6
Photoshop CS3 PL. Multimedialny trener
Spis treści
Dodawanie i odejmowanie zaznaczeń ................................................167
Narzędzie Szybkie zaznaczanie ...........................................................168
Doskonalenie zaznaczeń za pomocą nowej funkcji Popraw Krawędź ..169
Posługiwanie się narzędziem Różdżka ................................................170
Stosowanie Szybkiej maski .................................................................173
Zapisywanie zaznaczeń .......................................................................175
Kopiowanie i wklejanie zawartości zaznaczenia .................................176
Zaznaczanie za pomocą narzędzia Pióro .............................................177
Kolejny przykład zaznaczania za pomocą ścieżki .................................181
Przekształcanie ścieżki w zaznaczenie .................................................184
Ćwiczenia do samodzielnego wykonania ............................................185
Sprawdzian .........................................................................................185
Lekcja 8: Malowanie i retuszowanie
Przygotowania do lekcji ......................................................................187
Wybór odpowiednich ustawień koloru ................................................188
Podstawy teorii barw ..........................................................................188
Gamut kolorów urządzenia wyjściowego ............................................188
Model RGB ..........................................................................................189
Model CMYK .......................................................................................189
Dlaczego będziemy pracować w trybie RGB ........................................190
Edycja ustawień koloru .......................................................................191
Wybieranie kolorów ............................................................................194
Malowanie ..........................................................................................196
Korzystanie z palety Kolor ...................................................................196
Posługiwanie się narzędziem Pędzel ...................................................197
Zmienianie wartości parametru Krycie ...............................................200
Skróty oszczędzają czas .......................................................................201
Kolorowanie obrazu ............................................................................201
Wybieranie właściwego trybu mieszania ............................................203
Narzędzie Kroplomierz ........................................................................205
Retuszowanie obrazów .......................................................................207
Posługiwanie się narzędziem Stempel ................................................208
Naprawianie załamań .........................................................................209
Paleta Historia ....................................................................................210
Punktowy pędzel korygujący ..............................................................211
Pędzel korygujący ...............................................................................212
Narzędzie Łatka ..................................................................................214
Spis treści
7
Spis treści
Paleta Powiel źródło ...........................................................................215
Klonowanie z innego źródła ................................................................218
Ćwiczenia do samodzielnego wykonania ............................................220
Sprawdzian .........................................................................................220
Lekcja 9: Poznawanie warstw
Przygotowania do lekcji ......................................................................221
Czym są warstwy ................................................................................222
Paleta Warstwy ...................................................................................222
Poznawanie tajników warstw .............................................................222
Zaznaczanie warstw ...........................................................................227
Wskazówki dotyczące zaznaczania warstw .........................................228
Zmienianie kolejności warstw .............................................................229
Włączanie i wyłączanie widoczności warstw ......................................230
Stosowanie masek warstw .................................................................230
Zachowywanie przeźroczystości .........................................................232
Tworzenie kompozycji .........................................................................235
Przenoszenie obrazów z innych dokumentów .....................................236
Tworzenie maski warstwy ...................................................................238
Edycja maski warstwy .........................................................................239
Powielanie warstw .............................................................................242
Wyrównywanie i rozmieszczanie warstw ............................................243
Stosowanie filtrów ..............................................................................244
Tworzenie warstwy tekstowej .............................................................245
Zastosowanie stylu warstwy ...............................................................247
Tworzenie maski przycinającej ............................................................248
Ćwiczenia do samodzielnego wykonania ............................................251
Sprawdzian .........................................................................................251
Lekcja 10: Zaawansowane funkcje warstw
Przygotowania do lekcji ......................................................................253
Modyfikowanie barw obrazu za pomocą warstw korekcyjnych ...........254
Doskonalenie maski warstwy korekcyjnej ...........................................256
Zmienianie ustawień warstwy korekcyjnej .........................................259
Nakładanie wzorku za pomocą warstwy wypełnienia ........................260
Definiowanie wzorku ..........................................................................260
Nakładanie wzorku .............................................................................261
Nowa warstwa korekcyjna Czarno-biały .............................................263
8
Photoshop CS3 PL. Multimedialny trener
Spis treści
Zabarwianie obrazu ............................................................................266
Gradientowe maskowanie warstwy korekcyjnej .................................267
Style warstw .......................................................................................268
Tworzenie warstwy tekstowej .............................................................268
Zastosowanie stylu Blask zewnętrzny .................................................269
Zastosowanie stylu Faza i płaskorzeźba ...............................................272
Zmiana cieniowania ............................................................................273
Zmiana krycia wypełnienia .................................................................274
Zapisywanie stylu ...............................................................................274
Korzystanie z nowego stylu ................................................................275
Ćwiczenia do samodzielnego wykonania ............................................276
Sprawdzian .........................................................................................276
Lekcja 11: Obiekty inteligentne
Przygotowania do lekcji ......................................................................277
Komponowanie obrazu przy użyciu obiektów inteligentnych .............278
Otwieranie obrazu jako obiektu inteligentnego ..................................278
Przekształcanie warstwy w obiekt inteligentny ..................................281
Umieszczanie obiektu inteligentnego .................................................282
Edytowanie obiektów inteligentnych ..................................................283
Edytowanie zawartości obiektu inteligentnego ..................................286
Jednoczesne modyfi kowanie kilku obiektów inteligentnych ...............289
Zmienianie zawartości obiektów inteligentnych .................................290
Stosowanie fi ltrów inteligentnych ......................................................292
Modyfi kowanie fi ltrów inteligentnych ................................................295
Ćwiczenia do samodzielnego wykonania ............................................297
Sprawdzian .........................................................................................298
Lekcja 12: Filtry Photoshopa
Przygotowania do lekcji ......................................................................299
Podstawowe informacje o fi ltrach .......................................................300
Pierwsze kroki w stosowaniu fi ltrów ...................................................300
Stosowanie fi ltra Chmury ....................................................................301
Tonowanie efektów fi ltra ....................................................................302
Korzystanie z galerii fi ltrów ................................................................303
Stosowanie fi ltrów za pomocą galerii .................................................305
Wykorzystywanie zalet fi ltrów inteligentnych ....................................309
Zastosowanie fi ltra inteligentnego .....................................................309
Spis treści
9
Spis treści
Opcje filtrów inteligentnych ................................................................312
Włączanie i wyłączanie efektów .........................................................313
Używanie maski efektów filtrów .........................................................313
Używanie filtra Punkt zbiegu ..............................................................317
Konstruowanie płaszczyzn perspektywy .............................................319
Definiowanie kolejnych płaszczyzn perspektywy ................................320
Ćwiczenia do samodzielnego wykonania ............................................322
Sprawdzian .........................................................................................323
Lekcja 13: Tworzenie dla potrzeb internetu i wideo
Przygotowania do lekcji ......................................................................325
Oglądanie ukończonego pliku .............................................................326
Definiowanie ustawień dokumentów dla internetu i wideo ...............327
Dobór odpowiednich jednostek ..........................................................329
Tworzenie banera nawigacyjnego .......................................................330
Kadrowanie importowanego obrazu ..................................................330
Dodawanie logo ..................................................................................332
Tworzenie przycisków tekstowych ......................................................332
Klonowanie warstwy tekstowej ..........................................................333
Równomierne rozmieszczenie warstw ................................................334
Tworzenie plasterków .........................................................................335
Zaznaczanie i łączenie plasterków ......................................................336
Przypisywanie plasterkom odpowiednich atrybutów .........................337
Polecenie Zapisz dla Internetu i urządzeń ...........................................339
Zapisywanie obrazów dla wideo .........................................................343
Tworzenie animacji .............................................................................345
Tworzenie animacji w trybie klatkowym .............................................345
Zapisywanie animowanych GIF-ów ....................................................348
Tworzenie animacji w formacie wideo ................................................348
Tworzenie animacji w trybie osi czasu ................................................348
Renderowanie pliku wideo .................................................................352
Ćwiczenia do samodzielnego wykonania ............................................354
Sprawdzian .........................................................................................354
Skorowidz
355
10
Photoshop CS3 PL. Multimedialny trener
Lekcja 6
Tematyka lekcji:
•
wybieranie
ustawień koloru,
korzystanie
z histogramu,
usuwanie zabarwień,
korygowanie obrazu
za pomocą krzywych,
wyostrzanie,
posługiwanie się mo-
dułem Camera Raw.
•
•
•
•
•
Poprawianie
obrazów
W Photoshopie można realizować rozmaite projekty graficzne,
począwszy od kompozycji wielu obrazów, przez różnorodne
efekty filtrów, po animacje i filmy (w przypadku Photoshopa
CS3 Extended). Jednak podstawą końcowego sukcesu jest za-
wsze dobrej jakości materiał wyjściowy, czyli obraz.
Przygotowania do lekcji
Poprawę jasności, kolorystyki i ostrości obrazu można zrealizować stosunkowo prostymi meto-
dami. Podczas tej lekcji poznamy nowe elementy okna dialogowego Krzywe, nauczymy się wy-
ostrzać obrazy, wyjaśnimy sobie znaczenie obszarów neutralnych w procesie korygowania barw,
a także zaznajomimy się z nową, ulepszoną wersją modułu Camera Raw.
Na pierwszy rzut oka ćwiczenia mogą wydać się czasochłonne, ale jeśli pominie się wszelkie ob-
jaśnienia „jak i dlaczego”, same czynności będą przebiegać bardzo szybko. Tak naprawdę mamy tu
do czynienia z procesem niemal magicznym — kilka prostych czynności i obraz wygląda wspaniale!
Przed rozpoczęciem lekcji należy zadbać o to, aby wszystkie narzędzia i palety Photoshopa
prezentowały się tak, jak na zamieszczonych rysunkach. W tym celu należy przywrócić usta-
wienia domyślne programu — odpowiednia procedura została opisana w punkcie „Przywracanie
ustawień Photoshopa” na stronie 16.
Lekcja 6. Poprawianie obrazów
125
6
Wybieranie ustawień koloru
Podczas tej lekcji będziemy korzystać z plików zamieszczonych w folderze pslekcja06, a zatem
należy sprawdzić, czy folder ten został skopiowany z płyty dołączonej do książki na dysk twardy
komputera. Jeśli nie, należy to teraz zrobić zgodnie ze wskazówkami podanymi w punkcie „Ko-
piowanie plików z lekcjami” na stronie 15.
6
Lekcja 6. w wersji fi lmowej
Aby łatwiej zrozumieć pojęcia omawiane podczas tej lekcji, warto obejrzeć związany
z nią fi lm. Podczas jego rejestrowania użyto innych przykładów niż w książce, co po-
winno ułatwić szersze spojrzenie na prezentowane zagadnienia. Film zapisany jest
w pliku PS06.swf, który znajduje się w folderze fi lmy.
Wybieranie ustawień koloru
Wielu użytkowników Photoshopa nie uświadamia sobie, jak istotna jest podczas tworzenia
i obróbki obrazu wiedza na temat sposobu jego publikowania — czy będzie on prezentowany
w formie drukowanej, na stronach internetowych, a może na ekranie telefonu komórkowego lub
innego urządzenia cyfrowego. Photoshop ma wbudowane gotowe ustawienia pozwalające dosto-
sować wartości kolorów do możliwości różnych urządzeń wyjściowych. Źle dobrane ustawienia
mogą powodować nadmierne przyciemnienie obrazu, zwłaszcza w obszarach cieni. Podczas tej
lekcji będziemy stosować ustawienia koloru odpowiednie dla obrazów przeznaczonych do druku,
ale poznamy również ustawienia przygotowane pod kątem innych sposobów publikowania,
na przykład w internecie.
1
Edycja/Ustawienia koloru. Zostanie otwarte okno dia-
W Photoshopie wybieramy polecenie
logowe Ustawienia kolorów. W jego lewym górnym rogu może być widoczna ikona oznacza-
jąca, że aktualne ustawienia koloru w Photoshopie nie są zsynchronizowane z analogicznymi
ustawieniami w innych aplikacjach pakietu Creative Suite. O usuwaniu tej niezgodności za
pomocą programu Adobe Bridge będzie mowa w lekcji 8.
Okno dialogowe Ustawienia kolorów z ustawieniami domyślnymi
126
Photoshop CS3 PL. Multimedialny trener
Wybieranie ustawień koloru
6
2
3
Uniwersalne ustawienia
Spośród ustawień wbudowanych domyślnie wybierana jest opcja
kolorów w Ameryce Północnej 21. Te ustawienia są dobre dla obrazów przeznaczonych
do druku na papierze powlekanym (ang. coated). Specjalna powłoka pokrywająca taki papier
ogranicza wsiąkanie tuszu. W przypadku drukowania na papierze niepowlekanym, który
z powodu silniejszej absorpcji tuszu powoduje przyciemnianie obrazów, należy z listy CMYK
wybrać opcję U.S. Sheetfed Uncoated v22.
Wyraz Web3 w nazwach niektórych opcji na liście CMYK, na przykład U.S. Web Coated, nie
oznacza internetu, lecz zwojową maszynę drukarską używaną do druku książek, katalogów,
gazet i czasopism. Drukuje ona nie na pojedynczych arkuszach, lecz na papierze zwiniętym
w olbrzymie zwoje.
Dla potrzeb tej lekcji pozostawiamy ustawienie domyślne, czyli
w Ameryce Północnej 2. Kliknięciem przycisku OK zamykamy okno Ustawienia kolorów.
Uniwersalne ustawienia kolorów
Otwieranie pliku
1
2
Plik/Przeglądaj. Gdy na pierwszym planie pojawi się okno programu
Wybieramy polecenie
Adobe Bridge, otwieramy w nim, skopiowany wcześniej na dysk twardy, folder pslekcja06.
ps0601.psd, aby otworzyć go w Photoshopie. Ten sam
Klikamy dwukrotnie miniaturę pliku
skutek możemy osiągnąć przez kliknięcie miniatury prawym przyciskiem myszy (Windows)
lub kliknięcie przy wciśniętym klawiszu Ctrl (Mac OS) i wybranie polecenia Otwórz za
pomocą/Adobe Photoshop CS3.
Na rysunku poniżej zostały pokazane dwie wersje tego obrazu: po lewej widoczny jest obraz
oryginalny, a po prawej — ten sam obraz, ale po korekcie, jaką przeprowadzimy w kilku
kolejnych ćwiczeniach.
Obraz przed korektą
Obraz po korekcie
1 Użytkownik polski powinien wybierać raczej Uniwersalne ustawienia kolorów w Europie 2
— przyp. tłum.
2 W Polsce wybierzemy raczej Uncoated FOGRA29 — przyp. tłum.
3 W języku angielskim wyraz „Web” (w znaczeniu „pajęczyna”) jest często używany jako synonim wyra-
zu „Internet”, ale oznacza również zwój papieru — przyp. tłum.
Lekcja 6. Poprawianie obrazów
127
6
Odczytywanie histogramu
3
Plik/Zapisz jako. Zostanie otwarte okno dialogowe Zapisz jako. Jako
Wybieramy polecenie
miejsce zapisu wybieramy folder pslekcja06 na twardym dysku, w polu Nazwa pliku wpi-
sujemy ps0601_roboczy, z listy rozwijanej Format wybieramy opcję Photoshop i klikamy
przycisk Zapisz. Nie zamykamy dokumentu.
Dlaczego należy pracować w trybie RGB
W trakcie tej lekcji pracujemy cały czas w trybie kolorów RGB (Red — czerwony, Green — zie-
lony, Blue — niebieski), z dwóch powodów: po pierwsze, w tym trybie dostępnych jest więcej
narzędzi, a po drugie, negatywne konsekwencje modyfi kowania wartości kolorów są tu mniejsze
niż w trybie CMYK. Jeśli planujemy wydrukować obraz w profesjonalnej drukarni, będziemy
musieli przekonwertować go do trybu CMYK za pomocą polecenia Obraz/Tryb/CMYK, ale
dopiero na końcu całego procesu.
Jeśli chcemy uzyskać podgląd obrazu w trybie CMYK i jednocześnie kontynuować pracę
w trybie RGB, możemy po prostu wcisnąć klawisze Ctrl+Y (Windows) lub Command+Y
(Mac OS). Obraz nadal będzie w trybie RGB, ale jego podgląd na ekranie monitora będzie
wyświetlany w trybie CMYK. Podany skrót klawiaturowy działa jak przełącznik — jeśli
użyjemy go ponownie, podgląd powróci do trybu RGB..
Odczytywanie histogramu
Jedną z najważniejszych umiejętności przydatnych podczas obróbki obrazów cyfrowych
w Photoshopie jest prawidłowe odczytywanie histogramu. Na podstawie tego wykresu można
stwierdzić na przykład, czy zdjęcie zostało prawidłowo naświetlone i jakiej ewentualnie korekty
wymaga. W trakcie tej lekcji często będziemy się odwoływać do histogramu.
1
Histogram nie jest widoczna, otwieramy ją poleceniem Okno/Histogram.
Jeśli paleta
Histogram pokazuje cały zakres wartości tonalnych obrazu — od najjaśniejszych do naj-
ciemniejszych. Histogramy mogą wyglądać rozmaicie, ale zazwyczaj będziemy dążyć do tego,
aby był to pełny, bogaty i „górzysty” wykres. Poniżej zostały zaprezentowane dwa różne
histogramy i odpowiadające im obrazy. Jeden z nich zawiera dużą liczbę wartości tonalnych,
a drugi — bardzo małą.
Dobry histogram i odpowiadający mu obraz
Ubogi histogram i odpowiadający mu obraz
Paleta Histogram powinna być zawsze otwarta i powinno się na nią często spoglądać. Nawet
proste modyfi kacje mogą zubożyć histogram, tworząc efekt posteryzacji. Aby tego uniknąć,
128
Photoshop CS3 PL. Multimedialny trener
Odczytywanie histogramu
6
należy umiejętnie stosować takie narzędzia jak Krzywe i wszelkie korekty przeprowadzać za
pomocą warstw korekcyjnych, które nie modyfikują oryginału.
Aby mieć pewność, że odczytywane w Photoshopie wartości są precyzyjne, należy sprawdzić
pewne ustawienia. W tym celu uaktywniamy narzędzie Kroplomierz ( ) i na pasku opcji
(w górnej części okna programu) z listy rozwijanej Rozmiar próbki wybieramy opcję Średnia
3×3. To zapewni lepszą reprezentatywność pobieranej próbki niż odczyt wartości pojedyn-
czych pikseli.
Aby odczyty były bardziej reprezentatywne, należy
wybrać odpowiednią opcję narzędzia Kroplomierz
Warstwy nie jest widoczna, otwieramy ją poleceniem Okno/Warstwy. Następnie
Jeśli paleta
u dołu tej palety klikamy przycisk Utwórz nową warstwę wypełnienia lub korekcyjną ( )
i wybieramy opcję Krzywe. To spowoduje otwarcie okna dialogowego Krzywe.
Klikamy strzałkę widoczną obok napisu
skamy dostęp do dodatkowych opcji, z których będziemy korzystać w dalszej części lekcji.
Opcje wyświetlania krzywej. W ten sposób uzy-
2
3
4
Wybieramy korekcję krzywych
Okno dialogowe Krzywe z dodatkowymi opcjami
Lekcja 6. Poprawianie obrazów
129
6
Odczytywanie histogramu
Zastosowanie warstwy korekcyjnej pozwala przeprowadzić korektę obrazu bez naruszenia
jego pierwotnych danych. Więcej informacji na temat stosowania takich warstw zawiera
lekcja 10.
Okno dialogowe
Krzywe pozostawiamy otwarte — będzie potrzebne w następnym ćwiczeniu.
5
Lokalizowanie świateł i cieni
Zlokalizowanie najjaśniejszych i najciemniejszych obszarów ma zasadnicze znaczenie w procesie
obróbki obrazu. Photoshop CS3 ułatwia nam to zadanie, udostępniając opcję podświetlania
takich miejsc.
1
Pokaż przycinanie, a następnie klikamy suwak świateł ( ). Najjaśniejsze
Zaznaczamy opcję
miejsca obrazu zostaną wyróżnione.
Teraz oznaczymy takie miejsce za pomocą narzędzia Próbkowanie kolorów (
móc je łatwo odszukać.
), aby później
Suwaki cieni i świateł
2
Shift (skrót klawiaturowy narzędzia Próbkowanie kolorów) i klikamy
Wciskamy klawisz
wyróżnione (najjaśniejsze) miejsce obrazu. W zależności od obrazu obszar świateł może być
mniejszy lub większy. Aby ułatwić sobie wybór właściwego miejsca do oznakowania, można
wyłączyć opcję Podgląd. Efektem kliknięcia przy wciśniętym klawiszu Shift będzie oznako-
wanie miejsca, skąd została pobrana próbka koloru.
130
Photoshop CS3 PL. Multimedialny trener
Określanie wartości świateł i cieni
6
Jeśli zachodzi potrzeba przesunięcia znacznika w inne położenie, należy go przeciągnąć,
wciskając jednocześnie klawisz Shift . Aby usunąć niepotrzebny lub przypadkowo postawiony
znacznik (maksymalnie można postawić cztery), należy go kliknąć, wciskając jednocześnie
klawisze Alt+Shift (Windows) lub Option+Shift (Mac OS).
3
4
5
Teraz klikamy suwak cieni (
go nieco w prawo.
Wciskamy klawisz
Wyłączamy opcję
). Aby zobaczyć wyróżnione obszary cieni, musimy przeciągnąć
Shift i klikamy obszar cieni w okolicach oczu dziewczynki.
Pokaż przycinanie, ale pozostawiamy nadal otwarte okno Krzywe.
Obraz z oznakowanymi miejscami świateł i cieni
Jeśli okno dialogowe Krzywe zostało przypadkowo zamknięte, można je ponownie otworzyć
przez dwukrotne kliknięcie miniatury warstwy korekcyjnej Krzywe na palecie Warstwy.
Określanie wartości świateł i cieni
Światła i cienie obrazu zostały zlokalizowane, ale nie została jeszcze dokonana żadna zmiana
w wyglądzie obrazu. W kolejnym ćwiczeniu przypiszemy światłom i cieniom z góry ustalone
wartości. Użyjemy do tego celu narzędzi ustalających punkt bieli i punkt czerni obrazu. Wcześ-
niej jednak ustalimy, jakie te wartości powinny być. Jest to bardzo ważny etap procesu obróbki.
Gdyby na przykład zostawić domyślną wartość dla punktu bieli (zero), to w obszarach świateł nic
nie byłoby drukowane, a więc wszystkie szczegóły w tych miejscach zostałyby utracone.
W niektórych przypadkach brak wartości tonalnych w najjaśniejszych miejscach może być nawet
korzystny. Dotyczy to m.in. ognia, odblasków powstających na gładkich powierzchniach meta-
licznych i odbić światła od lśniących przedmiotów (na przykład biżuterii).
Lekcja 6. Poprawianie obrazów
131
6
Określanie wartości świateł i cieni
Takie odblaski, zwane przez fotografów blikami, można pozostawić z wartościami zerowymi,
bo wtedy przy zbalansowaniu reszty obrazu wyraźniej się od niej odcinają. Przykładem takiego
obrazu może być poniższa fotografia.
Wartości tonalne odblasków na tym
zdjęciu powinny być równe zero
Ustalanie wartości dla punktów czerni i bieli
Ustalenie wartości dla najjaśniejszych i najciemniejszych punktów obrazu nie jest trudne, jeśli
znane jest jego przeznaczenie. Jeśli mamy dobre układy z drukarnią, możemy zapytać, jakie war-
tości będą najodpowiedniejsze w stosowanym przez nich procesie drukarskim. W przeciwnym
przypadku można po prostu zastosować podane tutaj wartości uniwersalne. Sprawdzą się one
w większości typowych procesów drukarskich, a także w zastosowaniach internetowych.
1
Pobierz próbkę z obrazu, aby ustawić punkt bieli ( ). Zostanie
Klikamy dwukrotnie przycisk
otwarte okno dialogowe Wybierz docelowy kolor podświetlenia4, które umożliwia ustalenie
wartości koloru w kilku różnych trybach. Jeśli nawet pracujemy w RGB, możemy tu wybrać
zupełnie inny tryb. W naszym przykładzie skorzystamy z trybu CMYK.
A. Ustawianie punktu czerni, B. Ustawianie punktu szarości, C. Ustawianie punktu bieli
4 W polskiej wersji Photoshopa CS3 angielski termin highlight został w wielu miejscach niefortunnie
przetłumaczony jako podświetlenie. Chodzi oczywiście o najjaśniejsze miejsce obrazu — przyp. tłum.
132
Photoshop CS3 PL. Multimedialny trener
2
C (cyjan) wpisujemy 5, w polach M (magenta) i Y (żółty) wpisujemy 3, a w polu K
W polu
(czarny) pozostawiamy wartość 0. Na koniec klikamy przycisk OK.
Określanie wartości świateł i cieni
6
W tym oknie dialogowym ustawiamy wartości dla punktu bieli
Pobierz próbkę z obrazu, aby ustawić punkt czerni ( ),
3
4
Teraz klikamy dwukrotnie przycisk
aby otworzyć okno Wybierz docelowy kolor cienia.
W polu
K (czarny) — 95. Na koniec klikamy przycisk OK.
C (cyjan) wpisujemy 65, w polu M (magenta) — 53, w polu Y (żółty) — 51, a w polu
Istnieje duża szansa, że profesjonalna drukarnia będzie w stanie uzyskać głębszą czerń niż
ta, którą tu zdefi niowaliśmy. Dlatego w tym momencie warto o to zapytać i wpisać tu liczby
odpowiednie dla danej drukarni. Jeśli nie mamy dostępu do takich informacji, możemy zasto-
sować podane wyżej standardowe wartości.
Lekcja 6. Poprawianie obrazów
133
6
Określanie wartości świateł i cieni
5
Klikamy najpierw przycisk
znacznik nr 1 — ten, którym oznaczyliśmy obszar świateł.
Pobierz próbkę z obrazu, aby ustawić punkt bieli ( ), a następnie
Klikamy przycisk ustawiania punktu bieli
Następnie klikamy znacznik nr 1
6
7
Pobierz próbkę z obrazu, aby ustawić punkt czerni ( ), a następnie
Teraz klikamy przycisk
znacznik nr 2, czyli ten, którym oznaczyliśmy obszar cieni.
Zmiana w wyglądzie obrazu jest już widoczna — usunięte zostało lekkie zabarwienie
i kolory są żywsze, ale nie kończymy jeszcze pracy. W następnym ćwiczeniu zajmiemy się
zrównoważeniem półcieni (średnich wartości tonalnych).
Pozostawiamy otwarte okno dialogowe
Krzywe.
134
Photoshop CS3 PL. Multimedialny trener
Modyfikowanie półcieni
6
Modyfikowanie półcieni
W wielu przypadkach wskazane jest rozjaśnienie półcieni obrazu (obszarów o średnich wartoś-
ciach tonalnych) w celu wydobycia z nich większej liczby szczegółów. Dla obrazów w trybie RGB
domyślnym sposobem wyświetlania krzywych tonalnych w oknie dialogowym Krzywe jest me-
toda oparta na wartościach światła. Jednak czasami bardziej logiczne jest zastosowanie metody
bazującej na wartościach pigmentu (farby drukarskiej).
1
2
Krzywe sprawdzamy, czy widoczne są opcje wyświetlania krzywych.
W oknie dialogowym
Jeśli nie, klikamy strzałkę obok napisu Opcje wyświetlania krzywej. Następnie w sekcji Pokaż
wartość włączamy opcję Pigment/Farba .
Teraz klikamy środkową część (odpowiadającą średnim wartościom tonalnym) krzywej
w kolorze czarnym (na pozostałe krzywe nie zwracamy uwagi, bo Photoshop sam je zmody-
fikuje) i przeciągamy ją nieco w dół. To spowoduje rozjaśnienie półcieni. Tę czynność należy
wykonać ostrożnie, bo zbyt duże odkształcenie krzywej może prowadzić do utraty szcze-
gółów zamiast ich uwydatnienia.
A. Tony trzech czwartych skali, B. Tony połówkowe, C. Tony ćwiartkowe
Lekcja 6. Poprawianie obrazów
135
6
Modyfi kowanie półcieni
3
Aby wzmocnić kontrast obrazu, klikamy krzywą w obszarze trzech czwartych skali tonalnej
(między jej środkiem a górnym końcem) i przeciągamy ją lekko w górę. Podobnie jak po-
przednio, to przesunięcie również nie powinno być zbyt duże.
Przez modyfi kację tonów w zakresie trzech czwartych skali wzmacniamy kontrast obrazu
4
Pozostawiamy otwarte okno dialogowe
Krzywe do następnego ćwiczenia.
Zabarwienie obrazu jest najbardziej widoczne w miejscach, które powinny być białe lub
szare, ale niestety nie w każdym obrazie można znaleźć obiekty w tych kolorach. Ponadto
w obrazach artystycznych taka dominanta jednej barwy jest często pożądana (na przykład
pomarańczowe światło zachodzącego słońca lub nastrojowa, żółta poświata świec). Prezento-
wane tutaj techniki poprawiania kolorystyki obrazów należy stosować zgodnie z własnym po-
czuciem estetyki. Przeprowadzanie prawidłowej korekcji różnego rodzaju obrazów wymaga
praktyki i doświadczenia.
136
Photoshop CS3 PL. Multimedialny trener
Modyfikowanie półcieni
6
Znaczenie kolorów neutralnych
Kolorystycznie neutralne jest wszystko to, co jest szare, przy czym owa szarość może mieć
różne natężenie — może być jasna lub ciemna. Dla barwy szarej wartości kolorów składowych
(czerwonego, zielonego i niebieskiego) są jednakowe. Znajomość tego faktu ułatwia ocenę
jakości pozostałych barw obrazu. Mając taki punkt odniesienia, można precyzyjnie stwierdzić,
czy w obrazie istnieje dominanta jednego koloru, czy też nie. Zamiast domyślać się, który kolor
należy skorygować, wystarczy na palecie Info odczytać odpowiednie wartości.
Z dwóch obrazów pokazanych niżej pierwszy nie wygląda najlepiej. Ale co w nim jest złego?
Na palecie Info widać, że wartości poszczególnych składowych (RGB) znacznie się różnią
między sobą. Natomiast w przypadku drugiego obrazu są one niemal identyczne. Nawet bez
patrzenia na obrazy, a jedynie przez porównanie tych wartości, można stwierdzić, że w drugim
obrazie kolory są lepiej zrównoważone.
W tym obrazie kolory neutralne nie są prawidłowo zbalansowane
— ich wartości RGB nie są równe
W tym obrazie kolory neutralne są zbalansowane — wartości RGB są równe
Lekcja 6. Poprawianie obrazów
137
6
Przywracanie kolorów neutralnych
Przywracanie kolorów neutralnych
W tej części lekcji postaramy się zbalansować kolory neutralne w naszym obrazie.
1
2
Krzywe klikamy, trzymając wciśnięty klawisz Shift ,
Przy otwartym oknie dialogowym
w prawym dolnym rogu obrazu, gdzie widoczny jest fragment podjazdu. W tym obrazie jest
to obiekt, o którym wiemy, że powinien być szary, a zatem będzie dla nas punktem odnie-
sienia w procesie przywracania właściwych kolorów. W innych przypadkach może to być
na przykład zacieniony fragment białej koszuli, szary element jakiegoś urządzenia lub blat
kuchenny.
Wielu fotografi ków umieszcza w fotografowanej scenie specjalną szarą kartę (można ją nabyć
w sklepach ze sprzętem fotografi cznym), aby później mieć właściwy punkt odniesienia przy
balansowaniu kolorów.
Info jest niewidoczna, wybieramy polecenie Okno/Info, aby ją otworzyć.
Jeśli paleta
Na palecie Info zobaczymy ogólne informacje o wartościach RGB i CMYK oraz dokładne
wartości RGB w trzech punktach, które wcześniej oznaczyliśmy. Naszą uwagę skoncen-
trujemy na znaczniku nr 3. Dwa pierwsze znaczniki zostały ustawione w celu ustalenia
punktów bieli i czerni.
Zauważmy że dla każdego koloru są tu wyświetlane dwie wartości oddzielone znakiem
ukośnika. Dla nas interesujące będą wartości widoczne po prawej stronie. Wartości te mogą
być różne w zależności od miejsca, gdzie znacznik został postawiony. Liczba po lewej stronie
ukośnika reprezentuje wartość koloru istniejącą jeszcze przed dokonaniem jakiejkolwiek
modyfi kacji w oknie Krzywe, a liczba po prawej jest wartością tego koloru po modyfi kacji.
Istotne są wartości widoczne
po prawej stronie ukośnika
3
Klikamy przycisk
Pobierz próbkę z obrazu, aby ustawić punkt szarości ( ).
138
Photoshop CS3 PL. Multimedialny trener
4
Teraz klikamy znacznik nr 3. Nowe wartości kolorów może nie będą dokładnie jednakowe,
ale z pewnością zbliżą się do siebie.
Przywracanie kolorów neutralnych
6
Paleta Info po ustanowieniu
próbki nr 3 punktem szarości
Jeśli obraz wymaga bardziej zaawansowanej korekty, można podjąć próbę modyfi kacji pozo-
stałych krzywych, które odpowiadają poszczególnym kolorom składowym.
5
W oknie dialogowym
dla punktów bieli i czerni mają być zapisane, odpowiadamy Tak. Dzięki temu przy następ-
nych modyfi kacjach nie będzie potrzeby ponownego ich wprowadzania.
Krzywe klikamy przycisk OK. Na pytanie, czy nowe wartości docelowe
Przez zapisanie docelowych wartości kolorów można
zaoszczędzić czas przy kolejnych modyfi kacjach
Na tym kończymy poprawianie obrazu za pomocą warstwy korekcyjnej Krzywe.
Lekcja 6. Poprawianie obrazów
139
6
Wyostrzanie obrazu
6
Kilkakrotnie klikamy ikonę oka (
efekt przeprowadzonej korekty. Przed przejściem do następnego ćwiczenia należy włączyć
widoczność tej warstwy.
) warstwy Krzywe 1, aby na przemian włączać i wyłączać
Przez klikanie ikony oka można
włączać i wyłączać efekt wprowadzany
przez warstwę korekcyjną
7
Wybieramy polecenie
Plik/Zapisz, aby zapisać dokument, ale go jeszcze nie zamykamy.
Wyostrzanie obrazu
Po skorygowaniu wartości tonalnych przechodzimy do wyostrzenia obrazu. W tej części lekcji
poznamy technikę zwaną nieostrym maskowaniem (ang. unsharp masking). Nazwa jest trochę
myląca, ale została zaczerpnięta z fotografii tradycyjnej (z epoki przedcyfrowej), gdzie do wy-
ostrzania zdjęć była stosowana maska w postaci rozmytego (nieostrego) obrazu.
Aby ułatwić sobie zadanie, spłaszczymy nasz obraz, sprowadzając go do jednej warstwy.
1
Z menu palety
na rysunku poniżej.
Warstwy wybieramy polecenie Spłaszcz obraz, tak jak to zostało pokazane
Z menu palety wybieramy polecenie Spłaszcz obraz
2
Z menu głównego wybieramy polecenie
duży i nie będzie w całości widoczny. Aby w oknie dokumentu wyświetlić inny fragment,
należy przytrzymać wciśnięty klawisz spacji i przeciągnąć dowolny punkt obrazu w odpo-
wiednim kierunku. Wyświetlanie obrazu w takiej skali pozwala lepiej ocenić efekty działania
niektórych filtrów.
Widok/Rzeczywista wielkość. Obraz stanie się bardzo
140
Photoshop CS3 PL. Multimedialny trener
Aby przesunąć obraz w oknie dokumentu, należy go przeciągnąć, wciskając przy tym klawisz
spacji.
Wyostrzanie obrazu
6
3
4
Filtr/Konwertuj na inteligentne fi ltry. W oknie informującym, że ak-
Wybieramy polecenie
tywna warstwa zostanie przekształcona w obiekt inteligentny, klikamy przycisk OK.
W ten sposób obraz stanie się obiektem inteligentnym, dzięki czemu zachowamy możliwość
edycji fi ltrów nawet po ich zastosowaniu. Więcej informacji na temat obiektów inteligen-
tnych można znaleźć w lekcji 11.
O tym, że warstwa jest obiektem inteligentnym, informuje mała ikona ( ) widoczna
w prawym dolnym rogu miniatury tej warstwy.
Z menu
dialogowe Maska wyostrzająca.
Zawartość okienka podglądu można tutaj zmieniać przez zwykłe przeciąganie.
Filtr wybieramy polecenie Wyostrzanie/Maska wyostrzająca. Zostanie otwarte okno
Nieostre maskowanie
Nieostre maskowanie jest techniką wyostrzania krawędzi stosowaną w tradycyjnej fotografi i.
Filtr Maska wyostrzająca koryguje niewielkie rozmycie obrazu i kompensuje nieostrość wpro-
wadzaną przez procesy ponownego próbkowania oraz drukowania. Stosowanie tego fi ltra jest
zalecane w przypadku obrazów przeznaczonych do druku lub internetu.
Filtr porównuje wartości tonalne sąsiednich pikseli i zwiększa kontrast między nimi. Jaśniejsze
piksele są jeszcze bardziej rozjaśniane, a ciemniejsze są jeszcze bardziej przyciemniane. W oknie
dialogowym fi ltra można sterować stopniem wzmocnienia tego kontrastu i zakresem jego
występowania. Podczas wyostrzania obrazu należy pamiętać, że efekty działania fi ltra Maska
wyostrzająca są daleko bardziej widoczne na ekranie monitora niż na reprodukcji o wysokiej
rozdzielczości, na przykład na wydruku.
Okno dialogowe Maska wyostrzająca pozwala ustawić następujące parametry:
Wartość — określa stopień wzmocnienia kontrastu między pikselami. Zazwyczaj stosuje się
wartości od 150 wzwyż, ale zawsze jest to sprawa indywidualnego podejścia do danego
obrazu. Na przykład przesadne wyostrzenie twarzy portretowanej osoby jest raczej niewskazane
i tu bardziej odpowiednią będzie wartość zbliżona do 150 , natomiast obraz przedstawiający
szczegóły jakiegoś urządzenia może wymagać nawet 300 lub jeszcze więcej.
Promień — określa liczbę pikseli wokół wykrytej krawędzi, które będą modyfi kowane.
Dla obrazów o dużej rozdzielczości zalecaną wartością tego parametru jest liczba z prze-
działu od 1 do 2. Wyższe wartości można stosować w przypadku bardzo dużych wydruków
(plakaty, billboardy itp.).
Próg — określa różnicę jasności między dwoma pikselami, przy której zostaną one
uznane za krawędziowe i będą poddane działaniu fi ltra. Aby uniknąć wzmocnienia szumu
obecnego w obrazie, zaleca się ustawianie tego parametru na co najmniej 10.
Lekcja 6. Poprawianie obrazów
141
6
Wyostrzanie obrazu
5
Wartość wpisujemy 200. Jako że zdjęcie przedstawia twarz dziecka, możemy sobie
W polu
pozwolić na zastosowanie wyższej wartości bez obawy o uwydatnienie niekorzystnych szcze-
gółów, na przykład zmarszczek.
Kliknięcie w okienku podglądu i przytrzymanie przycisku myszy pozwala tymczasowo wyłą-
czyć efekt działania fi ltra, co ułatwia ocenę wprowadzanych zmian.
6
Promień wpisujemy 1, a w polu Próg — 10. Wprowadzone zmiany zatwierdzamy
W polu
kliknięciem przycisku OK.
Ustawianie parametrów fi ltra Maska wyostrzająca
7
Wybieramy polecenie
Plik/Zapisz, aby zapisać dokument, ale go jeszcze nie zamykamy.
Dzięki temu, że korzystamy z fi ltra inteligentnego, możemy go w każdej chwili włączyć lub
wyłączyć przez kliknięcie ikony oka obok pozycji Inteligentne fi ltry na palecie Warstwy.
142
Photoshop CS3 PL. Multimedialny trener
Jeśli paleta
Sprawdzamy, czy na tej palecie zaznaczony jest ostatni etap poprzedniego ćwiczenia — po-
winna to być pozycja Maska wyostrzająca. Jeśli paleta zarejestrowała jakieś dodatkowe czyn-
ności, na przykład nasze eksperymenty z włączaniem i wyłączaniem filtra, po prostu klikamy
pozycję Maska wyostrzająca.
U dołu palety
Photoshop utworzy nowy plik.
Klikamy obraz
lub Command+0 (zero) (Mac OS), aby zmieścić cały obraz na ekranie.
Historia zaznaczamy pierwszy zarejestrowany stan obrazu (u samej góry). W ten
Na palecie
sposób powrócimy do obrazu w pierwotnej postaci. Ustawiamy okna obu dokumentów tak,
aby móc porównać ich zawartości. Różnica w wyglądzie obrazów powinna być wyraźna.
ps0601_roboczy.psd, a następnie wciskamy klawisze Ctrl+0 (zero) (Windows)
Historia klikamy przycisk Utwórz dokument na podstawie stanu obecnego (
).
1
2
3
4
5
6
7
Porównanie obrazu zmodyfikowanego z oryginalnym
Dostępna w Photoshopie paleta Historia ma wiele zastosowań. Tym razem użyjemy jej do po-
równania dwóch wersji naszego obrazu: pierwotnej i zmodyfikowanej.
Wyostrzanie obrazu
6
Historia jest niewidoczna, wybieramy polecenie Okno/Historia.
Porównanie obrazu zmodyfikowanego z oryginalnym
Plik/Zamknij. NIE zapisujemy pliku ps0601_roboczy.psd.
Wybieramy polecenie
Ponownie wybieramy polecenie
Tego pliku również NIE zapisujemy.
Gratulacje! Część lekcji poświęcona korekcji barw obrazu została zakończona.
Plik/Zamknij, aby zamknąć plik Maska wyostrzająca.
Lekcja 6. Poprawianie obrazów
143
6
Korzystanie z modułu Camera Raw
6
Moduł Camera Raw w akcji!
Aby wstępnie zapoznać się z możliwościami modułu Camera Raw, warto obejrzeć
fi lm instruktażowy zamieszczony na płycie dołączonej do książki. W tym celu należy
otworzyć plik PS06.swf w folderze fi lmy.
Korzystanie z modułu Camera Raw
W tej części lekcji nauczymy się otwierać i modyfi kować pliki zapisane w wewnętrznym for-
macie aparatu cyfrowego (pliki RAW). Pełny opis modułu Camera Raw wymagałby napisania
oddzielnej książki, dlatego zamieszczone tutaj informacje należy traktować jako wstęp i zachętę
do samodzielnego poznawania tej aplikacji.
Co to jest plik RAW?
Plik RAW zawiera nieprzetworzone dane pobrane wprost z matrycy cyfrowego aparatu fotogra-
fi cznego. Można powiedzieć, że jest to cyfrowy negatyw zdjęcia. Podczas przetwarzania takiego
pliku mamy większą swobodę i więcej możliwości niż w przypadku plików zapisanych w innych
formatach, a ponadto wszystko odbywa się bez naruszenia danych oryginalnych.
Nie istnieje jeden standard formatu RAW. Konkretne rozwiązania różnią się w zależności
od producenta, a czasami nawet od modelu aparatu. Takie zróżnicowanie prowadzi do wielu
problemów związanych głównie z koniecznością posiadania oprogramowania dostarczanego
przez producenta aparatu. Problemy te w dużym stopniu rozwiązuje moduł Camera Raw dołą-
czany do Photoshopa CS3. Obsługuje on formaty stosowane w ponad 150 modelach aparatów
różnych producentów. Potrafi otwierać również pliki w takich formatach jak TIFF i JPEG. Aby
sprawdzić, czy dany model aparatu jest obsługiwany, wystarczy na stronie adobe.com w polu
wyszukiwania wpisać Support Camera Raw Cameras i kliknąć przycisk Search.
1
2
3
Plik/Przeglądaj uruchamiamy program Adobe Bridge. Zamiast wy-
)
Za pomocą polecenia
bierać to polecenie, możemy po prostu kliknąć przycisk Przejdź do programu Bridge (
na pasku opcji.
Foldery klikamy pozycję Pulpit.
W panelu
W skopiowanym na dysk twardy folderze
czamy w nim plik o nazwie ps0602.CR2. Jest to plik RAW pochodzący z aparatu Canon
Rebel. Zauważmy, że każdy producent stosuje własne rozszerzenia nazw plików. W przy-
padku Canona jest to CR2.
pslekcje otwieramy podfolder pslekcja06 i zazna-
144
Photoshop CS3 PL. Multimedialny trener
4
Klikamy ten plik dwukrotnie. To spowoduje otwarcie go w module Camera Raw.
Korzystanie z modułu Camera Raw
6
Gdy otwieramy plik RAW, automatycznie uruchamiany jest moduł Camera Raw
Jeśli plik RAW, który chcemy otworzyć, nie jest rozpoznawany przez moduł Camera Raw,
może być konieczne uaktualnienie modułu do najnowszej wersji — można ją pobrać
ze strony adobe.com.
Lekcja 6. Poprawianie obrazów
145
6
Korzystanie z modułu Camera Raw
Górną część okna modułu Camera Raw zajmuje paleta narzędziowa, a po prawej stronie zostały
zgrupowane palety z dodatkowymi narzędziami do obróbki plików RAW. Każda z nich ma swoją
zakładkę z charakterystyczną ikoną. Poniższa tabela zawiera opis narzędzi dostępnych na górnej
palecie narzędziowej.
IKONA
NAZWA NARZĘDZIA
Lupka (Z)
DZIAłANIE
Zwiększa lub zmniejsza skalę podglądu
w oknie Camera Raw.
Rączka (H)
Balans bieli (I)
Służy do przesuwania obrazu, jeśli nie mieści się
on w oknie podglądu.
Gdy tym narzędziem klikniemy obszar, który powinien
być neutralny (szary), automatycznie zostaną zbalanso-
wane wszystkie kolory obrazu.
Próbnik kolorów (S)
Odczytuje wartości tonalne i pozostawia znacznik.
Kadrowanie (C)
Prostowanie (A)
Retusz (B)
Usuwanie efektu
czerwonych oczu (E)
Służy do kadrowania obrazu.
Prostuje obraz.
Koryguje lub klonuje fragmenty obrazu.
Usuwa efekt czerwonych oczu.
Otwórz okno dialogowe
preferencji (Ctrl+K)
Umożliwia zmianę preferencji modułu Camera Raw,
na przykład zmianę miejsca zapisywania plików XMP.
Obrót obrazu o 90º prze-
ciwnie do kierunku ruchu
wskazówek zegara (L)
Obrót obrazu o 90º zgodnie
z kierunkiem ruchu wska-
zówek zegara (R)
Obraca obraz o 90º przeciwnie do kierunku ruchu
wskazówek zegara.
Obraca obraz o 90º zgodnie z kierunkiem ruchu
wskazówek zegara.
146
Photoshop CS3 PL. Multimedialny trener
W dalszej części lekcji będzie okazja do użycia niektórych spośród tych narzędzi, ale zanim
do tego przejdziemy, spójrzmy na palety po prawej stronie okna.
Korzystanie z modułu Camera Raw
6
A. Przycisk włączający ostrzeżenie o odcinaniu cieni, B. Histogram,
C. Przycisk włączający ostrzeżenie o odcinaniu świateł, D. Informacje,
E. Paleta Podstawowe, F. Paleta Krzywa tonalna, G. Paleta Szczegół,
H. Paleta HSL/Skala szarości, I. Paleta Rozdziel tonowanie,
J. Paleta Korekcja obiektywu, K. Paleta Kalibracja aparatu,
L. Paleta Ustawienia predefiniowane
A. Przycisk włączający ostrzeżenie o odcinaniu cieni
Podświetla niedoświetlone obszary obrazu, w których następuje obcinanie cieni. Bez odpowied-
niej korekty za pomocą narzędzi modyfikujących ekspozycję obszary te pozostaną całkowicie czarne.
B. Histogram
Pokazuje rozkład wartości tonalnych w obrazie.
C. Przycisk włączający ostrzeżenie o odcinaniu świateł
Podświetla prześwietlone obszary obrazu, w których następuje obcinanie świateł. Bez odpowiedniej
korekty za pomocą narzędzi modyfikujących ekspozycję obszary te pozostaną całkowicie białe.
D. Informacje
Wyświetla wartości RGB, umożliwiając ocenę jakości kolorów oraz ich zbalansowanie.
E. Paleta Podstawowe
Umożliwia sterowanie podstawowymi parametrami, takimi jak Balans bieli, Ekspozycja, Wypełnij
światło (nowość w CS3) i in.
F. Paleta Krzywa tonalna
Modyfikuje krzywą tonalną. Modyfikacja przez przeciąganie poszczególnych punktów krzywej
jest możliwa po kliknięciu zakładki Punkt.
G. Paleta Szczegół
Służy do sterowania poziomem szumu i wyostrzaniem.
Lekcja 6. Poprawianie obrazów
147
6
Korzystanie z narzędzi modułu Camera Raw
H. Paleta HSL/Skala szarości
Pozwala m.in. na konwersję obrazu do skali szarości i umożliwia pełną kontrolę nad tym procesem.
I. Paleta Rozdziel tonowanie
Umożliwia zabarwianie świateł i cieni przez wprowadzanie w tych obszarach dodatkowych
kolorów.
J. Paleta Korekcja obiektywu
Pozwala korygować wady obiektywu, takie jak aberracja chromatyczna i winietowanie.
K. Paleta Kalibracja aparatu
Umożliwia utworzenie profilu barwnego dla aparatu. Po sfotografowaniu tablicy wzorcowej Mac-
beth (do nabycia w sklepach ze sprzętem fotograficznym) można pobrać próbki poszczególnych
pól karty, a następnie za pomocą suwaków zbalansować wartości RGB wyświetlane w części in-
formacyjnej (pod histogramem). Nowe ustawienia można zapisać na palecie Ustawienia predefi-
niowane. W tym celu należy kliknąć przycisk Nowe predefiniowane ustawienie w prawym dolnym
rogu palety lub z jej menu wybrać polecenie Zapisz ustawienia.
L. Paleta Ustawienia predefiniowane
Pozwala zapisać ustawie
Pobierz darmowy fragment (pdf)