'Po prostu PowerPoint 2003 PL' to książka, która wprowadza czytelnika w świat najpopularniejszego programu do tworzenia prezentacji multimedialnych. Wyjaśnia, w jaki sposób korzystać z głównych funkcji PowerPointa, jak tworzyć różne typy slajdów oraz formatować prezentacje.
Jeśli chcesz szybko, a zarazem dogłębnie poznać wszystkie możliwości PowerPointa 2003, koniecznie powinieneś przeczytać tę książkę. Przystępny, bogato ilustrowany wykład poprowadzi Cię krok po kroku poprzez wszystkie zagadnienia, prezentując kolejne etapy przygotowywania prezentacji. Książka ta może być też swego rodzaju leksykonem. Nie znajdziesz tu długich i nudnych opisów: wszystkie potrzebne wiadomości podane są w zwięzłej i prostej formie i wzbogacone ilustracjami.
Poznaj:
Uruchamianie i podstawowe funkcje PowerPointa
Tworzenie slajdów tekstowych
Tworzenie różnego rodzaju wykresów
Schematy organizacyjne i diagramy
Dodawanie i modyfikowanie obiektów graficznych
Konspekty prezentacji i zmiana kolejności wyświetlania slajdów
Animacje i multimedia
Zapisywanie prezentacji w różnych formatach i ich publikowanie w internecie
Poznaj najważniejsze, wykorzystywane na co dzień polecenia i możliwości programu PowerPoint 2003 bez zagłębiania się w niepotrzebne detale. Pamiętaj, że sposób przedstawiania informacji pomoże Ci przekonać słuchaczy do Twoich racji.
Darmowy fragment publikacji:
IDZ DO
IDZ DO
PRZYK£ADOWY ROZDZIA£
PRZYK£ADOWY ROZDZIA£
SPIS TREĎCI
SPIS TREĎCI
KATALOG KSI¥¯EK
KATALOG KSI¥¯EK
KATALOG ONLINE
KATALOG ONLINE
ZAMÓW DRUKOWANY KATALOG
ZAMÓW DRUKOWANY KATALOG
TWÓJ KOSZYK
TWÓJ KOSZYK
DODAJ DO KOSZYKA
DODAJ DO KOSZYKA
CENNIK I INFORMACJE
CENNIK I INFORMACJE
ZAMÓW INFORMACJE
ZAMÓW INFORMACJE
O NOWOĎCIACH
O NOWOĎCIACH
ZAMÓW CENNIK
ZAMÓW CENNIK
CZYTELNIA
CZYTELNIA
FRAGMENTY KSI¥¯EK ONLINE
FRAGMENTY KSI¥¯EK ONLINE
Wydawnictwo Helion
ul. Chopina 6
44-100 Gliwice
tel. (32)230-98-63
e-mail: helion@helion.pl
Po prostu
PowerPoint 2003 PL
Autorzy: Rick Altman, Rebecca Altman
T³umaczenie: Tekst opracowa³ Witold Zio³o
na podstawie t³umaczenia Bogdana Czogalika
ISBN: 83-7361-405-2
Tytu³ orygina³u: PowerPoint 2003 Visual QuickStart Guide
Format: B5, stron: 380
„Po prostu PowerPoint 2003 PL” to ksi¹¿ka, która wprowadza czytelnika w ġwiat
najpopularniejszego programu do tworzenia prezentacji multimedialnych.
Wyjaġnia, w jaki sposób korzystaæ z g³ównych funkcji PowerPointa, jak tworzyæ
ró¿ne typy slajdów oraz formatowaæ prezentacje.
Jeġli chcesz szybko, a zarazem dog³êbnie poznaæ wszystkie mo¿liwoġci PowerPointa
2003, koniecznie powinieneġ przeczytaæ tê ksi¹¿kê. Przystêpny, bogato ilustrowany
wyk³ad poprowadzi Ciê krok po kroku poprzez wszystkie zagadnienia, prezentuj¹c
kolejne etapy przygotowywania prezentacji. Ksi¹¿ka ta mo¿e byæ te¿ swego rodzaju
leksykonem. Nie znajdziesz tu d³ugich i nudnych opisów: wszystkie potrzebne
wiadomoġci podane s¹ w zwiêz³ej i prostej formie i wzbogacone ilustracjami.
Poznaj:
• Uruchamianie i podstawowe funkcje PowerPointa
• Tworzenie slajdów tekstowych
• Tworzenie ró¿nego rodzaju wykresów
• Schematy organizacyjne i diagramy
• Dodawanie i modyfikowanie obiektów graficznych
• Konspekty prezentacji i zmiana kolejnoġci wyġwietlania slajdów
• Animacje i multimedia
• Zapisywanie prezentacji w ró¿nych formatach i ich publikowanie w internecie
Poznaj najwa¿niejsze, wykorzystywane na co dzieñ polecenia i mo¿liwoġci programu
PowerPoint 2003 bez zag³êbiania siê w niepotrzebne detale. Pamiêtaj, ¿e sposób
przedstawiania informacji pomo¿e Ci przekonaæ s³uchaczy do Twoich racji.
Spis treści
Spis treści
Wprowadzenie
13
Rozdział 1. Wprowadzenie do programu PowerPoint
21
Bądź kreatywny...................................................t......................................22
Okno programu PowerPoint 2003 ...................................................t..........24
Menu programu PowerPoint 2003 ...................................................t.........26
Paski narzędzi...................................................t.........................................27
Menu kontekstowe ...................................................t.................................28
Okienka zadań ...................................................t........................................29
Uzyskiwanie pomocy ...................................................t.............................30
Cofanie wykonanych operacji ...................................................t................31
Rozdział 2.
33
Szybki start
Uruchamianie programu PowerPoint 2003 ...............................................34
Wybieranie szablonu ...................................................t..............................36
Wybieranie układu slajdu...................................................t.......................37
Tworzenie listy punktowanej ...................................................t.................38
Tworzenie wykresu ...................................................t................................39
Wybieranie typu wykresu...................................................t.......................41
Formatowanie wykresu ...................................................t..........................42
Przeglądanie prezentacji...................................................t.........................43
Zapisywanie, otwieranie i zamykanie prezentacji.....................................44
Drukowanie prezentacji...................................................t..........................46
Widok normalny...................................................t.....................................47
Panel Konspekt...................................................t.......................................48
Widok sortowania slajdów ...................................................t.....................49
Efekty przejść i animacje ...................................................t.......................50
Pokaz slajdów...................................................t.........................................51
Rozdział 3.
53
Tworzenie slajdów tekstowych
Wybieranie układu tekstu...................................................t.......................54
Wpisywanie tekstu do symbolu zastępczego ............................................55
Tworzenie pola tekstowego...................................................t....................56
5
S
p
i
s
t
r
e
ś
c
i
Spis treści
Manipulowanie tekstowymi symbolami zastępczymi...............................57
Przesuwanie tekstu ...................................................t.................................58
Sprawdzanie pisowni...................................................t..............................60
Autokorekta...................................................t............................................61
Użycie tagów inteligentnych ...................................................t..................62
Zmiana wielkości liter ...................................................t............................63
Ujednolicanie stylu...................................................t.................................64
Tworzenie listy numerowanej ...................................................t................66
Wybieranie kształtu punktora...................................................t.................67
Zmiana położenia punktora ...................................................t....................69
Zmiana wyglądu tekstu ...................................................t..........................70
Efekty i kolor czcionki ...................................................t...........................71
Wyrównywanie akapitów...................................................t.......................73
Formatowanie tekstowego symbolu zastępczego......................................74
Odstępy między wierszami i akapitami...................................................t..75
Malarz formatów ...................................................t....................................77
i
c
ś
e
r
t
s
i
p
S
Rozdział 4.
79
Tworzenie wykresów
Program Graph ...................................................t.......................................80
Terminologia dotycząca wykresów...................................................t........81
Tworzenie slajdu z wykresem ...................................................t................82
Wpisywanie danych ...................................................t...............................84
Importowanie danych ...................................................t.............................85
Tworzenie łącza między plikiem źródłowym
a arkuszem danych wykresu...................................................t.................86
Wybieranie typu wykresu...................................................t.......................87
Wstawianie tytułów...................................................t................................89
Wstawianie etykiet danych...................................................t.....................90
Zmiana położenia etykiet danych...................................................t...........91
Modyfikowanie wykresu...................................................t........................92
Tworzenie dwóch wykresów na slajdzie...................................................t93
Rozdział 5.
95
Formatowanie wykresów
Formatowanie wykresów ...................................................t.......................96
Formatowanie legendy ...................................................t...........................97
Zmiana pozycji legendy ...................................................t.........................98
Zmiana koloru serii danych...................................................t....................99
6
Spis treści
Wypełnianie serii danych teksturą lub deseniem .................................... 100
Wypełnianie serii danych obrazem graficznym ...................................... 102
Formatowanie znaczników danych ...................................................t...... 104
Wyświetlanie lub ukrywanie linii siatki .................................................. 106
Formatowanie linii siatki...................................................t...................... 107
Formatowanie znaczników osi ...................................................t............. 108
Zmiana skali osi ...................................................t................................... 109
Formatowanie liczb osi ...................................................t........................ 111
Formatowanie tekstu wykresu...................................................t............... 112
Efekty 3-W ...................................................t........................................... 113
Formatowanie obszaru kreślenia ...................................................t.......... 115
Wybieranie niestandardowego typu wykresu........................................... 116
Tworzenie niestandardowego typu wykresu ........................................... 117
Praca z niestandardowymi typami wykresów ......................................... 118
Rozdział 6.
Tworzenie wykresów kołowych i pierścieniowych
119
Tworzenie slajdu z wykresem kołowym ................................................. 120
Wprowadzanie danych do wykresu kołowego ........................................ 122
Wyświetlanie etykiet danych...................................................t................ 123
Wyświetlanie linii wiodących ...................................................t.............. 124
Formatowanie etykiet danych ...................................................t.............. 125
Wysuwanie wycinka wykresu kołowego ................................................ 127
Zmiana koloru wycinka wykresu kołowego ........................................... 128
Obracanie wykresu kołowego ...................................................t.............. 129
Formatowanie trójwymiarowych wykresów kołowych .......................... 130
Zmiana rozmiaru i położenia wykresu kołowego ................................... 132
Tworzenie wykresu pierścieniowego ...................................................t... 133
Tworzenie połączonych wykresów kołowych......................................... 134
Wpisywanie danych dla połączonych wykresów kołowych ................... 135
S
p
i
s
t
r
e
ś
c
i
Rozdział 7.
Schematy organizacyjne i diagramy
137
Schemat organizacyjny ...................................................t........................ 138
Galeria diagramów ...................................................t............................... 140
Edycja schematu organizacyjnego ...................................................t....... 141
Tworzenie diagramu niestandardowego.................................................. 146
Formatowanie tekstu elementów schematu organizacyjnego ................. 148
7
Spis treści
Formatowanie elementów schematu organizacyjnego ............................ 149
Formatowanie linii łączących...................................................t............... 150
Skala wyświetlania ...................................................t............................... 151
Rozdział 8.
Tworzenie tabel
153
Tworzenie slajdu z tabelą ...................................................t..................... 154
Wpisywanie tekstu do tabeli...................................................t................. 156
Zaznaczanie komórek...................................................t........................... 157
Zmiana szerokości kolumn...................................................t................... 158
Zmiana wysokości wierszy ...................................................t.................. 159
Wstawianie wierszy i kolumn ...................................................t.............. 160
Usuwanie wierszy i kolumn ...................................................t................. 161
Formatowanie tekstu tabeli ...................................................t.................. 162
Dodawanie obramowania ...................................................t..................... 164
Rysowanie tabeli ...................................................t.................................. 167
Wypełnianie komórek kolorem ...................................................t............. 168
Wyrównywanie tekstu w komórkach ...................................................t... 170
Wstawianie tabeli programu Word...................................................t....... 172
Autoformatowanie tabel programu Word ............................................... 175
Formuły w tabelach ...................................................t.............................. 177
Rozdział 9. Dodawanie obiektów graficznych
179
Rysowanie linii...................................................t..................................... 180
Formatowanie linii ...................................................t............................... 181
Rysowanie strzałek...................................................t............................... 183
Formatowanie strzałek ...................................................t......................... 184
Tworzenie łączników ...................................................t........................... 185
Rysowanie prostokątów i elips...................................................t............. 186
Tworzenie wielokątów i kształtów niestandardowych............................ 187
Tworzenie autokształtów...................................................t...................... 189
Modyfikowanie autokształtów ...................................................t.............. 190
Wypełnianie obiektu kolorem ...................................................t.............. 191
Wypełnianie obiektu gradientem, teksturą lub deseniem........................ 192
Wypełnianie obiektu obrazem...................................................t.............. 194
Dodawanie cienia ...................................................t................................. 195
Dodawanie efektu 3-W...................................................t......................... 197
8
i
c
ś
e
r
t
s
i
p
S
Rozdział 10.
Importowanie elementów graficznych
Spis treści
199
Użycie programu Clip Organizer ...................................................t.......... 200
Wstawianie klipartów...................................................t........................... 203
Wyszukiwanie klipartów...................................................t...................... 205
Wyszukiwanie klipartów w Internecie ...................................................t. 207
Wstawianie plików graficznych ...................................................t............. 208
Tworzenie albumu fotograficznego...................................................t...... 209
Praca z obiektami osadzonymi ...................................................t.............. 210
Rozdział 11. Modyfikowanie obiektów graficznych
213
Linijki i prowadnice ...................................................t............................. 214
Funkcja przyciągania obiektów do siatki.................................................. 215
Funkcja przyciągania jednych obiektów do innych ................................ 216
Zmiana skali wyświetlania slajdów...................................................t...... 217
Miniatury slajdów ...................................................t................................ 218
Wyrównywanie obiektów...................................................t..................... 219
Tworzenie równych odstępów między obiektami ................................... 220
Grupowanie obiektów ...................................................t.......................... 221
Kopiowanie atrybutów obiektów ...................................................t......... 222
Ponowne kolorowanie obrazu ...................................................t.............. 223
Zmiana skali obiektu ...................................................t............................ 224
Przycinanie obrazu ...................................................t............................... 226
Kolejność obiektów...................................................t.............................. 228
Obracanie obiektów...................................................t.............................. 229
Przerzucanie obiektów ...................................................t......................... 230
S
p
i
s
t
r
e
ś
c
i
Rozdział 12. Wprowadzanie zmian globalnych
231
Zmiana kolorów domyślnych...................................................t............... 232
Tworzenie gradientowego tła ...................................................t............... 234
Tworzenie gradientu dwukolorowego...................................................t.. 236
Zamienianie czcionek...................................................t........................... 238
Modyfikowanie wzorca slajdów ...................................................t.......... 239
Wstawianie wzorca slajdów tytułowych ................................................. 240
Kilka wzorców slajdów w jednej prezentacji.......................................... 241
Zmiana domyślnego formatu tekstu ...................................................t..... 242
9
Spis treści
Dodawanie obiektów graficznych do slajdu............................................ 243
Wstawianie stopek...................................................t................................ 244
Szablony projektów...................................................t.............................. 246
Rozdział 13. Konspekt prezentacji
249
Panel Konspekt...................................................t..................................... 250
Tworzenie konspektu prezentacji ...................................................t......... 251
Tworzenie list punktowanych ...................................................t.............. 252
Zwijanie i rozwijanie konspektu ...................................................t.......... 253
Zmiana porządku i usuwanie slajdów ...................................................t.. 255
Ukrywanie i wyświetlanie formatowania................................................ 257
Importowanie konspektu ...................................................t...................... 258
Tworzenie slajdu podsumowania ...................................................t......... 260
Rozdział 14. Widok sortowania slajdów
263
Praca w widoku sortowania slajdów ...................................................t.... 264
Zmiana skali wyświetlania slajdów...................................................t...... 265
Tworzenie slajdu podsumowania ...................................................t......... 266
Zmiana porządku slajdów ...................................................t.................... 267
Kopiowanie slajdów ...................................................t............................. 268
Usuwanie slajdów ...................................................t................................ 270
Kopiowanie slajdów między prezentacjami............................................ 271
Wstawianie całej prezentacji ...................................................t................ 273
Rozdział 15. Tworzenie pokazu slajdów
275
i
c
ś
e
r
t
s
i
p
S
Praca nad pokazem slajdów ...................................................t................. 276
Pokaz slajdów w działaniu ...................................................t................... 278
Wyświetlanie slajdów ...................................................t.......................... 279
Tworzenie przycisków akcji...................................................t................. 280
Tworzenie przycisku akcji Powrót ...................................................t....... 282
Tworzenie niestandardowego pokazu slajdów........................................ 283
Niestandardowy pokaz slajdów w działaniu ........................................... 284
Tworzenie slajdu z łączami do niestandardowych pokazów slajdów ..... 285
Rysowanie na slajdach podczas pokazu slajdów..................................... 287
Tworzenie automatycznego pokazu slajdów........................................... 289
Próba tempa pokazu slajdów...................................................t................ 290
Tworzenie notatek ze spotkania ...................................................t............. 291
10
Rozdział 16. Zastosowanie animacji
Spis treści
293
Przejścia slajdów ...................................................t.................................. 294
Schematy animacji ...................................................t............................... 296
Dostosowywanie animacji...................................................t.................... 298
Tworzenie animowanej listy ...................................................t................ 299
Dopracowywanie animacji ...................................................t................... 302
Wyzwalacze ...................................................t......................................... 306
Tworzenie animowanego wykresu ...................................................t....... 308
Animacja wzorca slajdów ...................................................t.................... 310
Zastosowanie animacji innej niż zdefiniowana we wzorcu slajdów ....... 312
Rozdział 17. Dźwięk i wideo
313
Wstawianie filmów ...................................................t.............................. 314
Odtwarzanie filmów ...................................................t............................. 316
Wstawianie dźwięków...................................................t.......................... 318
Odtwarzanie ścieżek dźwiękowych z płyty kompaktowej ...................... 320
Odtwarzanie dźwięków i filmów za pomocą programu Clip Organizer ... 322
Rozdział 18. Prezentacja w drodze
325
Pokaz slajdów za pomocą innego komputera.......................................... 326
Pliki PPS...................................................t............................................... 331
Pokaz slajdów za pomocą komputera bez programu PowerPoint........... 333
Pakowanie prezentacji na dysk CD ...................................................t...... 334
Wysyłanie prezentacji do przeglądu...................................................t..... 336
Zabezpieczenie prezentacji hasłem ...................................................t...... 339
Rozdział 19. Z ekranu na drukarkę — drukowanie prezentacji
341
Wybieranie drukarki...................................................t............................. 342
S
p
i
s
t
r
e
ś
c
i
Slajdy w odcieniach szarości...................................................t................ 343
Drukowanie slajdów...................................................t............................. 344
Strony materiałów informacyjnych ...................................................t...... 346
Drukowanie stron materiałów informacyjnych ....................................... 347
Przerwanie drukowania ...................................................t........................ 348
Drukowanie konspektu prezentacji ...................................................t...... 349
Notatki prelegenta ...................................................t................................ 350
Wzorzec notatek ...................................................t................................... 352
Drukowanie notatek prelegenta...................................................t............ 353
Tworzenie pliku PDF ...................................................t........................... 354
11
Spis treści
Rozdział 20. PowerPoint a Internet
355
Tworzenie łączy do witryny internetowej ............................................... 357
Zapisywanie prezentacji na serwerze FTP .............................................. 361
Projektowanie strony internetowej ...................................................t....... 363
Zapisywanie prezentacji jako strony internetowej .................................. 364
Pokaz slajdów w przeglądarce internetowej............................................ 368
Skorowidz
371
i
c
ś
e
r
t
s
i
p
S
12
Schematy organizacyjne
i diagramy
Schematy organizacyjne i diagramy
Rysunek 7.1. PowerPoint pozwala tworzyć
schematy organizacyjne, których jednak
nie można animować
Rysunek 7.2. Rysunek przedstawia trzy etapy
animacji diagramu ostrosłupowego. Aby wyświetlić
kolejną część składową ostrosłupa, wystarczy
kliknąć slajd lub nacisnąć odpowiedni przycisk
Schematy organizacyjne i diagramy
Ponieważ program PowerPoint jest narzędziem
komunikacji wizualnej, od zawsze miał możliwość
prezentowania złożonych zagadnień za pomocą
schematów organizacyjnych (rysunek 7.1).
PowerPoint 2003 jest wyposażony w narzędzia
do tworzenia nie tylko schematów organizacyjnych,
ale i diagramów cyklicznych, promieniowych,
ostrosłupowych, Venna oraz tarczowych.
Diagramy te znakomicie nadają się do komunikacji
wizualnej, gdyż umożliwiają prezentację koncepcji
w sposób sekwencyjny (rysunek 7.2) i można
łatwo zmieniać ich zawartość. Użycie animacji
powoduje, że elementy diagramu pojawiają się
kolejno, co umożliwia lepsze zrozumienie
prezentacji.
S
c
h
e
m
a
t
y
o
r
g
a
n
i
z
a
c
y
j
n
e
i
d
i
a
g
r
a
m
y
137
Rozdział 7.
Schemat organizacyjny
Wszystkie schematy organizacyjne programu
PowerPoint są dostępne w dobrze znanym
układzie slajdu zawierającym element zawartości
(rysunek 7.3). Schemat organizacyjny doskonale
nadaje się do zaprezentowania zagadnień lub
organizacji o strukturze hierarchicznej.
Do tworzenia schematów organizacyjnych służy
pierwszy obiekt Galerii diagramów (rysunek 7.4).
y
n
j
y
c
a
z
i
n
a
g
r
o
t
a
m
e
h
c
S
138
Rysunek 7.3. Schematy organizacyjne oraz
diagramy są jedną z sześciu możliwości dostępnych
w układzie slajdu zawierającego element zawartości
Rysunek 7.4. Sześć typów diagramu dostępnych
w programie PowerPoint
Rysunek 7.5. Schemat organizacyjny ilustruje
strukturę firmy
Rysunek 7.6. Schemat organizacyjny
(podczas tworzenia) przedstawia zależności
między pracownikami innej firmy
Schematy organizacyjne i diagramy
Schemat organizacyjny jest używany najczęściej
do zilustrowania struktury firmy (rysunek 7.5).
Zawiera on nazwiska i tytuły ważnych osób
w niej pracujących. Schemat organizacyjny
można również wykorzystać do utworzenia
planu zadań związanych z określonym projektem,
drzewa genealogicznego lub struktury folderów
dysku twardego.
Schemat organizacyjny przedstawia zależności
między przełożonymi, podwładnymi,
współpracownikami oraz asystentami (rysunek
7.6). Przełożony to osoba, która zarządza innymi,
czyli ma podwładnych. Współpracownicy
to podwładni, którzy mają tego samego
przełożonego. Asystent pomaga przełożonemu
w jego administracyjnych obowiązkach.
S
c
h
e
m
a
t
o
r
g
a
n
i
z
a
c
y
j
n
y
139
Rozdział 7.
Galeria diagramów
Diagramy są dostępne w okienku zadań Układ
slajdu na dwa sposoby — przez wybranie slajdu
zawierającego element zawartości lub wybranie
dedykowanego układu slajdu znajdującego się
w sekcji Inne układy. Diagram można też
wstawić za pomocą polecenia Wstaw/Diagram.
Aby utworzyć diagram:
1. Kliknij ikonę Nowy slajd na pasku narzędzi
Formatowanie (Ctrl+M).
2. W okienku zadań Układ slajdu wybierz
jeden z układów zawierających element
zawartości lub, jak pokazano na rysunku 7.7,
wybierz układ Tytuł i diagram lub schemat
organizacyjny.
3. Kliknij dwukrotnie ikonę symbolu
zastępczego.
Wyświetlone zostanie okno dialogowe Galeria
diagramów (rysunek 7.4). Teraz możesz
wybrać jeden z sześciu diagramów.
4. Kliknij każdy diagram, aby wyświetlić opis
jego możliwości i zastosowań.
5. Aby utworzyć diagram, zaznacz (kliknij) go,
a następnie kliknij przycisk OK.
Diagram zostanie umieszczony na slajdzie
i wyświetli się pasek narzędzi (rysunek 7.8).
Teraz możesz dodać informacje do diagramu.
Zobacz podrozdział „Edycja schematu
organizacyjnego” (następna strona).
Wskazówka
Układ slajdu można zmienić nawet po
utworzeniu diagramu. Wystarczy wybrać
odpowiedni w okienku zadań Układ slajdu.
w
ó
m
a
r
g
a
i
d
a
i
r
e
l
a
G
140
Rysunek 7.7. Aby utworzyć diagram, w okienku
zadań Układ slajdu wybierz układ Tytuł i diagram
lub schemat organizacyjny
Rysunek 7.8. Schemat organizacyjny dodany
do slajdu
Rysunek 7.9. Kliknij strzałkę ikony Wstaw kształt
na pasku narzędzi Schemat organizacyjny, aby dodać
nowe elementy (podwładny, współpracownik,
asystent) do schematu organizacyjnego
Schematy organizacyjne i diagramy
Edycja schematu
organizacyjnego
Jak już wspomnieliśmy, schemat organizacyjny
służy najczęściej do przedstawienia hierarchicznej
struktury firmy lub zagadnienia.
Standardowo schemat organizacyjny posiada
dwa poziomy: górny zawiera jeden element
(przełożonego), dolny — trzy elementy (trzech
podwładnych).
Zwróć uwagę, że zamiast elementów typu
przełożony, podwładny schemat organizacyjny
może np. przedstawiać folder i jego podfoldery
lub przodka i jego potomków w drzewie
genealogicznym.
Aby edytować schemat organizacyjny:
1. Otwórz slajd ze schematem organizacyjnym
i zaznacz (kliknij) go.
Po dodaniu nowego lub zaznaczeniu
istniejącego schematu organizacyjnego
wyświetli się pasek narzędzi Schemat
organizacyjny (rysunek 7.8).
Zaznaczony schemat organizacyjny posiada
ramkę zaznaczenia oraz uchwyty. Służą one
do zmiany położenia i rozmiaru schematu.
2. Kliknij wewnątrz elementu schematu
organizacyjnego, aby umieścić w nim kursor
i wpisać tekst (np. nazwisko lub stanowisko
osoby).
3. Aby dodać nowy element, kliknij element,
obok którego (lub poniżej którego) chcesz
go umieścić.
4. Kliknij strzałkę ikony Wstaw kształt na
pasku narzędzi Schemat organizacyjny.
5. Wybierz typ elementu z menu: Podwładny,
Współpracownik lub Asystent (rysunek 7.9).
W zależności od wybranego typu nowe
elementy (podwładny, współpracownik,
asystent) zostaną dodane do schematu
organizacyjnego. W tym przypadku dodaliśmy
głowie rodziny wiernego asystenta.
141
E
d
y
c
j
a
s
c
h
e
m
a
t
u
o
r
g
a
n
i
z
a
c
y
j
n
e
g
o
Rozdział 7.
6. Kliknij ikonę Układ na pasku narzędzi
Schemat organizacyjny.
Pojawi się menu z opcjami, które pozwalają
zmienić układ i rozmiar schematu
organizacyjnego (rysunek 7.10).
Aby zmienić układ części schematu
organizacyjnego, zaznacz element nadrzędny,
czyli taki, który posiada elementy podrzędne,
a następnie wybierz opcję Oba wysunięcia,
Lewe wysunięcie lub Prawe wysunięcie.
Zmień rozmiar lub skalę diagramu za pomocą
jego uchwytów (rysunek 7.11).
7. Aby zaznaczyć cały poziom lub gałąź
schematu organizacyjnego, wybierz opcję
z menu Wybierz. Rysunek 7.12 przedstawia
schemat organizacyjny z zaznaczonym
poziomem.
Po zaznaczeniu gałęzi można kliknąć ikonę
Kolor wypełnienia na pasku narzędzi
Rysowanie, aby zmienić kolor elementów
tej gałęzi (rysunek 7.13).
8. Aby szybko zmienić format całego schematu
organizacyjnego, kliknij ikonę
Autoformatowanie na pasku narzędzi
Schemat organizacyjny (rysunek 7.14).
Wyświetli się okno dialogowe Galeria
stylów schematu organizacyjnego z nazwami
i podglądem dostępnych stylów schematu
organizacyjnego (rysunek 7.15).
o
g
e
n
j
y
c
a
z
i
n
a
g
r
o
u
t
a
m
e
h
c
s
a
j
c
y
d
E
142
Rysunek 7.10. Menu Układ pozwala zmienić
układ gałęzi lub poziomu oraz rozwinąć schemat
organizacyjny. Na rysunku przenieśliśmy elementy
schematu na prawą stronę
Rysunek 7.11. Schemat organizacyjny można
dopasować do zawartości, rozwinąć go
lub zmienić jego skalę
Rysunek 7.12. Aby zaznaczyć cały poziom lub gałąź
schematu organizacyjnego, wskaż opcję z menu Wybierz
Rysunek 7.13. Zmieniono kolor znaczonego
poziomu za pomocą narzędzia Kolor wypełnienia
dostępnego na pasku narzędzi Rysowanie
Rysunek 7.14. Pasek narzędzi Schemat organizacyjny
Schematy organizacyjne i diagramy
Wskazówki
Aby szybko zmodyfikować schemat
organizacyjny lub inny diagram, kliknij go
prawym przyciskiem myszy. W odpowiedzi
pojawi się menu kontekstowe z wieloma
użytecznymi opcjami.
Aby dodać tytuł do schematu organizacyjnego,
najpierw kliknij poza obszarem schematu,
aby powrócić do slajdu. Następnie za
pomocą ikony Pole tekstowe paska narzędzi
Rysowanie utwórz pole tekstowe, do którego
wpisz tytuł. Następnie zaznacz je, wytnij
i wklej wewnątrz schematu. Przeciągnij tytuł
we właściwe miejsce.
Aby wykorzystać schemat organizacyjny
utworzony w poprzedniej wersji programu
PowerPoint, skopiuj go i wklej do nowego
slajdu programu PowerPoint 2003, a następnie
kliknij go dwukrotnie. Schemat organizacyjny
zostanie zamieniony na nową wersję i pojawi
się pasek narzędzi Schemat organizacyjny.
Aby zaznaczyć kilka elementów schematu
organizacyjnego, przytrzymaj klawisz Shift
i kliknij każdy z tych elementów.
Informacje na temat animowania diagramów
za pomocą okienka zadań Animacja
niestandardowa oraz opcji Schematy
animacji okienka zadań Projekt slajdu
zawiera rozdział 15.
Użycie funkcji Autoformatowanie spowoduje
zastąpienie wszystkich wcześniej użytych
elementów dostosowujących wygląd schematu
(na przykład kolorów linii i wypełnienia)
elementami standardowymi. Jeżeli w celu
sformatowania schematu organizacyjnego
użyje się funkcji Autoformatowanie, to nie
będzie można już zmienić kolorów takiego
schematu. Dlatego funkcję tę najlepiej jest
stosować na kopii schematu, aby nie stracić
pochopnie efektów pracy.
E
d
y
c
j
a
s
c
h
e
m
a
t
u
o
r
g
a
n
i
z
a
c
y
j
n
e
g
o
Rysunek 7.15. Okno dialogowe Galeria stylów
schematu organizacyjnego pozwala modyfikować
wygląd całego schematu
143
Rozdział 7.
Typy diagramów
Oprócz schematu organizacyjnego
PowerPoint 2003 pozwala tworzyć pięć
innych typów diagramu: cykliczny,
promieniowy, ostrosłupowy, Venna oraz
tarczowy. Każdy z nich korzysta z paska
narzędzi Diagram.
Diagram cykliczny służy do przedstawiania
powtarzającego się cyklu zdarzeń
(rysunek 7.16).
Diagram promieniowy służy do
przedstawiania relacji między elementem
centralnym a elementami podrzędnymi
(rysunek 7.17).
Diagram ostrosłupowy służy do
przedstawiania struktury, w której jeden
element opiera się na drugim
(rysunek 7.18).
Diagram Venna służy do przedstawiania
zachodzących na siebie elementów
(rysunek 7.19).
Diagram tarczowy służy do przedstawiania
kroków prowadzących do celu
(rysunek 7.20).
o
g
e
n
j
y
c
a
z
i
n
a
g
r
o
u
t
a
m
e
h
c
s
a
j
c
y
d
E
Rysunek 7.16. Pasek narzędzi diagramu cyklicznego
posiada narzędzia do odwracania porządku układu
oraz przenoszenia elementów diagramu
Rysunek 7.17. Diagram promieniowy służy
do przedstawiania relacji między elementem
centralnym a elementami podrzędnymi
Rysunek 7.18. Diagram ostrosłupowy służy
do przedstawiania struktury, w której jeden
element opiera się na drugim
144
Schematy organizacyjne i diagramy
Wskazówki
Aby utworzyć dowolny diagram na
slajdzie, wykonaj instrukcje podane
w podrozdziale Aby utworzyć diagram,
wybierając odpowiedni typ diagramu
w oknie dialogowym Galeria diagramów.
Aby zmienić typ diagramu, kliknij strzałkę
przycisku Zmień na dostępnego na
pasku narzędzi Diagram (rysunek 7.21).
Aby dodać tekst do diagramu
cyklicznego, kliknij jedno z pól
tekstowych ulokowanych między
segmentami tego diagramu (rysunek
7.16). Użyj polecenia Zmień Autokształt
paska Rysowanie, aby zmienić kształt
strzałek.
W przypadku wykresów Venna,
by móc zmienić wypełnienie oraz linie
okręgów, funkcje Autoukład oraz
Autoformatowanie muszą być
wyłączone. Gdy po wyłączeniu tych
funkcji wstawi się do diagramu następny
kształt, funkcja Autoukład włączy się
automatycznie, ale nie spowoduje to
zmian ustawień, jakie powoduje funkcja
Autoformatowanie.
Aby wyświetlić okno dialogowe
Galeriastylów diagramu, kliknij ikonę
Autoformatowanie na pasku narzędzi
Diagram.
E
d
y
c
j
a
s
c
h
e
m
a
t
u
o
r
g
a
n
i
z
a
c
y
j
n
e
g
o
Rysunek 7.19. Diagram Venna służy
do przedstawiania zachodzących na siebie
elementów. Teraz elementy diagramu mogą być
przezroczyste
Rysunek 7.20. Diagram tarczowy służy
do przedstawiania kroków prowadzących do celu
Rysunek 7.21. Za pomocą polecenia Zmień typ
diagramu można zamienić na dowolny inny
145
o
g
e
w
o
d
r
a
d
n
a
t
s
e
i
n
u
m
a
r
g
a
i
d
e
i
n
e
z
r
o
w
T
Rozdział 7.
Tworzenie diagramu
niestandardowego
Jeżeli musisz utworzyć bardziej skomplikowany
diagram, niż pozwalają na to diagramy
wbudowane, nie wpadaj w panikę.
Diagram niestandardowy można utworzyć za
pomocą narzędzi dostępnych na pasku narzędzi
Rysowanie, a ponieważ każdy element tego
diagramu można zaznaczyć osobno, można go
animować.
Aby dowiedzieć się więcej o tworzeniu obiektów
graficznych, zobacz rozdział 11.
Aby utworzyć
diagram niestandardowy:
1. Utwórz nowy slajd.
2. W okienku zadań Układ slajdu wybierz układ
Pusty lub Tylko tytuł.
3. Jeżeli pasek narzędzi Rysowanie jest ukryty,
z menu Widok wybierz pozycję Paski narzędzi,
a następnie — pozycję Rysowanie.
4. Kliknij ikonę Prostokąt na pasku narzędzi
Rysowanie i umieść prostokąt w dowolnym
miejscu slajdu. Zacznij pisać, a tekst pojawi
się automatycznie wewnątrz prostokąta
(rysunek 7.22).
5. Wybierz strzałkę lub strzałkę blokową
(rysunek 7.23) i narysuj ją z prawej strony
prostokąta.
Będzie ona wskazywać następny element
diagramu.
6. Gdy strzałka jest zaznaczona, naciśnij oraz
przytrzymaj klawisz Shift i kliknij prostokąt,
co spowoduje zaznaczenie również i jego.
Elementy te możesz również zaznaczyć,
przeciągając nad nimi myszą.
7. Aby skopiować zaznaczone elementy,
przytrzymaj klawisz Ctrl i przeciągnij
obiekty w prawo.
Wciśnięcie klawisza Ctrl powoduje, że
elementy nie są przesuwane, ale kopiowane.
W ten sposób można szybko utworzyć cały
schemat (rysunek 7.24).
146
Rysunek 7.22. Kliknij ikonę Prostokąt i narysuj
prostokąt na slajdzie
Rysunek 7.23. Dodaj do slajdu strzałkę blokową
Rysunek 7.24. Za pomocą klawisza Shift zaznacz
elementy diagramu i skopiuj je metodą „ciągnij
i upuść”
Schematy organizacyjne i diagramy
Wskazówki
Zmień nazwę poszczególnych elementów
i za pomocą narzędzia Kolor wypełniania
paska narzędzi Rysowanie zmień ich kolor.
Menu rozwijane Rysuj paska narzędzi
Rysowanie zawiera narzędzia służące
do wyrównywania zawartości obiektów
i wzbogacania diagramu.
Do tworzenia prostych schematów
organizacyjnych i innych prostych
diagramów można wykorzystać autokształty
oraz łączniki. Narzędzia te umożliwiają
użytkownikowi lepsze panowanie nad
tworzeniem i formatowaniem diagramów
niż niektóre nowe narzędzia do tworzenia
diagramów czy też starsza wersja narzędzia
do tworzenia schematów organizacyjnych
programu PowerPoint. Łączniki dostępne są
w menu Autokształty.
T
w
o
r
z
e
n
i
e
d
i
a
g
r
a
m
u
n
i
e
s
t
a
n
d
a
r
d
o
w
e
g
o
147
Rysunek 7.25. Nazwiska zostały pogrubione
Rysunek 7.26. Okno dialogowe Czcionka
pozwala formatować tekst elementów schematu
organizacyjnego
u
t
a
m
e
h
c
s
u
t
s
k
e
t
e
i
n
a
w
o
t
a
m
r
o
F
Rozdział 7.
Formatowanie tekstu
elementów schematu
organizacyjnego
Tekst umieszczony w elementach schematu
organizacyjnego można formatować
(rysunek 7.25).
Aby sformatować tekst:
1. Kliknij element schematu organizacyjnego
i zaznacz znaki tekstu, które chcesz
sformatować.
lub
Zaznacz element lub kilka elementów
schematu organizacyjnego, których tekst
chcesz sformatować.
lub
Zaznacz cały diagram, by sformatować
wszystkie teksty w diagramie.
2. Z menu Format wybierz pozycję Czcionka.
Wyświetlone zostanie okno dialogowe
Czcionka (rysunek 7.26).
3. Wybierz krój czcionki z listy Czcionka.
4. Wybierz styl czcionki (Standardowy,
Pogrubiony, Kursywa lub Pogrubiona
kursywa) z listy Styl czcionki.
5. Wybierz rozmiar czcionki (w punktach)
z listy Rozmiar.
6. Kliknij przycisk OK.
Wskazówki
Tekst elementu można wyrównać. Służą
do tego narzędzia Wyrównaj do lewej,
Wyśrodkuj (domyślnie) oraz Wyrównaj do
prawej na pasku narzędzi Formatowanie.
Można również zmienić kolor tekstu elementu.
Aby to zrobić, zaznacz tekst, kliknij strzałkę
ikony Kolor czcionki na pasku narzędzi
Rysowanie, a następnie wybierz kolor
z palety kolorów.
148
Rysunek 7.27. Niestandardowy
styl obramowania elementów
schematu organizacyjnego
Schematy organizacyjne i diagramy
Formatowanie elementów
schematu organizacyjnego
Można zmienić styl obramowania elementu
(rysunek 7.27), dodać cień (rysunek 7.28)
lub zmienić kolor elementu.
Uwaga — jeżeli do diagramu zastosowałeś jeden
z autoformatów, nie możesz zmienić już jego
formatowania. Żeby to zrobić, musisz wpierw
usunąć autoformatowanie.
Aby usunąć Autoformatowanie:
1. Wybierz dowolny element diagramu i kliknij
znajdującą się na pasku narzędzi Schemat
organizacyjny ikonę Autoformat.
2. W oknie Galeria stylów schematu organizacyjnego
wybierz styl diagramu Domyślnie.
Rysunek 7.28. Elementy mają cień
3. Naciśnij OK.
Rysunek 7.29. Wybierając kształt elementów,
należy zachować powściągliwość
Aby sformatować element
schematu organizacyjnego:
1. Zaznacz element przeznaczony do formatowania.
Aby zaznaczyć wszystkie elementy diagramu,
zaznacz element znajdujący się na samej górze
hierarchii, a następnie wybierz Wybierz/Gałąź.
2. Użyj jednego z następujących narzędzi
formatowania paska narzędzi Rysowanie:
s
s
s
s
Kolor wypełniania — służy do zmiany koloru
tła elementu.
Kolor linii oraz Styl linii — pozwalają zmienić
obramowanie elementu.
Cień — pozwala dodać cień do elementu jak
na rysunku 7.28.
Rysuj/Zmień Autokształt — zmienia kształt
samego elementu. W tym menu dostępne są
wszystkie możliwe kształty, zatem kształty
elementów można zmienić na zupełnie inne,
jak to pokazano na rysunku 7.29, lub na jeszcze
bardziej dziwne (ale lepiej nie rób tego…).
Rysunek 7.30. Formatowanie Autokształtu
jest bardzo przydatnym oknem
Wskazówka
Dwukrotne kliknięcie zaznaczonego elementu lub
elementów spowoduje otwarcie okna Formatowanie
Autokształtu, w którym można dokonać wielu
opisanych tutaj zmian (rysunek 7.30).
149
F
o
r
m
a
t
o
w
a
n
i
e
e
l
e
m
e
n
t
ó
w
s
c
h
e
m
a
t
u
Rysunek 7.31. Górne linie zostały sformatowane
jako linie grube, a dolne jako linie kropkowane
Rozdział 7.
Formatowanie linii łączących
Można sformatować również linie łączące
elementy schematu organizacyjnego
— zmodyfikować ich grubość oraz styl
(rysunek 7.31).
Aby sformatować linie łączące
schematu organizacyjnego:
1. Aby zaznaczyć wszystkie linie łączące,
kliknij przycisk Wybierz na pasku narzędzi
Schemat organizacyjny i z menu wybierz
opcję Wszystkie linie łączące.
lub
Aby zaznaczyć jedną linię łączącą, kliknij ją.
2. Użyj narzędzi Kolor linii, Styl linii, Styl
kreskowany paska narzędzi Rysowanie.
lub
Kliknij dwukrotnie dowolną z zaznaczonych
linii, aby otworzyć okno Formatowanie
Autokształtu i w nim zmienić format linii.
Wskazówka
Aby zaznaczyć kilka linii łączących,
przytrzymaj klawisz Shift i kliknij każdą
z nich.
h
c
y
c
ą
z
c
ą
ł
i
i
n
i
l
e
i
n
a
w
o
t
a
m
r
o
F
150
Schematy organizacyjne i diagramy
Skala wyświetlania
Okno dialogowe Powiększenie menu Widok
(rysunek 7.46) pozwala powiększyć lub
zmniejszyć skalę wyświetlania slajdu. Nie ma
ona wpływu na rozmiary obiektów umieszczonych
na slajdzie. Skalę wyświetlania można również
zmodyfikować za pomocą listy rozwijanej
Powiększenie dostępnej na pasku narzędzi
Standardowy (rysunek 7.33).
Na rysunkach 7.34 oraz 7.35 przedstawiono dwa
ekstremalne różne skale wyświetlania slajdu.
Rysunek 7.32.
Okno dialogowe
Powiększenie
pozwala wybrać
skalę wyświetlania
schematu
Rysunek 7.33.
Lista rozwijana Powiększenie
jest najwygodniejszym
narzędziem do zmiany skali
S
k
a
l
a
w
y
ś
w
i
e
t
l
a
n
i
a
Rysunek 7.34. Skala wyświetlania slajdu wynosi 33
Rysunek 7.35. Skala wyświetlania slajdu
wynosi 200
151
Pobierz darmowy fragment (pdf)