Darmowy fragment publikacji:
Serię BIBLIOTEKA MONITORA PRAWA PRACY stanowią opracowania
wyczerpująco prezentujące wybrane zagadnienia z zakresu prawa pracy lub
ubezpieczeń społecznych.
Niniejszy poradnik ma na celu przybliżenie problematyki dotyczącej szkoleń
i kursów pracowniczych, ze szczególnym uwzględnieniem przepisów
art. 1031–1036 KP, wprowadzonych nowelizacją do KP z 20.5.2010 r. – ustawy
z 10.5.2010 r. o zmianie ustawy – Kodeks pracy oraz ustawy o podatku
dochodowym od osób fizycznych (Dz.U. Nr 105, poz. 655)., która weszła w życie
16.7.2010 r.
Ewa Suknarowska-Drzewiecka – specjalista w zakresie prawa pracy, autor
poradników dla pracodawców i pracowników oraz licznych publikacji.
Piotr Wojciechowski – prawnik, niezależny ekspert prawa pracy, były inspe
ktor pracy.
Miesięcznik „Monitor Prawa Pracy” to:
OPINIE: artykuły dotyczące aktualnych i problematy
cznych zagadnień;
ZMIANY: najnowsze orzeczenia, omówienia nowych
aktów prawnych, artykuły odorzecznicze;
PRAKTYKA: wzory umów i pism wraz z objaśnieniami;
DZIAŁY ORZECZNICZE, w każdym numerze:
– najnowsze i najciekawsze orzecznictwo Sądu Najwyż
szego – wybór i opracowanie tez: Sędzia SN Maria
Teresa Romer;
– orzecznictwo Trybunału Sprawiedliwości – zbiór spe
cjalnie wyselekcjonowanych, istotnych dla praktyki
wyroków.
SEMINARIA MoPr: specjalistyczne warsztaty szkoleniowe prowadzone przez
wybitnych specjalistów, dotyczące aktualnych i problematycznych zagadnień
prawa pracy – bezpłatny udział tylko dla prenumeratorów!
ISBN 978-83-255-2299-5
e-mail: mopr@beck.pl
www.MonitorPrawaPracy.pl
tel.: 22 33 77 600, faks: 22 33 77 601
9 7 8 8 3 2 5 5 2 2 9 9 5
Cena 24,00 zł
BIBLIOTEKA
MONITORA
PRAWA PRACY
Ewa Suknarowska-Drzewiecka
Piotr Wojciechowski
Podnoszenie i uzupełnianie
kwaliikacji zawodowych
pracowników
BIBLIOTEKA MONITORA PRAWA PRACY
Ewa Suknarowska-Drzewiecka, Piotr Wojciechowski
• Podnoszenie i uzupełnianie kwaliikacji zawodowych pracowników
Polecamy w serii:
Piotr W(cid:261)(cid:298)
ZATRUDNIANIE MŁODOCIANYCH
Andrzej Marian (cid:285)wi(cid:261)tkowski
USTAWA ANTYKRYZYSOWA Z KOMENTARZEM
Lesław Grzonka
ZATRUDNIANIE OSÓB NIEPEŁNOSPRAWNYCH
Danuta Klucz
NARUSZENIE OBOWI(cid:260)ZKÓW PRZEZ PRACOWNIKA
Ewa Suknarowska-Drzewiecka
OCHRONA WYNAGRODZENIA ZA PRAC(cid:265) – PORADNIK DLA PRACODAWCY
I PRACOWNIKA
Tomasz Niedzi(cid:276)ski
NADZÓR I KONTROLA PA(cid:275)STWOWEJ INSPEKCJI PRACY WARUNKÓW PRACY
U PRACODAWCY
Beata Bury
PRACA W GODZINACH NADLICZBOWYCH
Ewa Suknarowska-Drzewiecka
ZAKAZ KONKURENCJI W TRAKCIE I PO USTANIU STOSUNKU PRACY
www.MonitorPrawaPracy.pl
www.sklep.beck.pl
Ewa Suknarowska-Drzewiecka
Piotr Wojciechowski
Podnoszenie i uzupełnianie
kwaliikacji zawodowych
pracowników
Redakcja:
Anna Kami(cid:276)ska
© Wydawnictwo C. H. Beck 2010
Wydawnictwo C. H. Beck Sp. z o.o.
ul. Bonifraterska 17, 00-203 Warszawa
Skład i łamanie: Zbigniew Latuszkiewicz
Druk i oprawa: Interdruk, Warszawa
ISBN print 978-83-255-2299-5
Spis tre(cid:286)ci
Wykaz skrótów .....................................................................................................
Wst(cid:266)p .....................................................................................................................
Rozdział 1. Zagadnienia ogólne ..........................................................................
1.1. Obowi(cid:261)zek pracodawcy zaznajamiania pracownika z jego obowi(cid:261)zkami
i sposobem ich wykonania ...............................................................................
1.2. Obowi(cid:261)zek ułatwiania pracownikom podnoszenia kwalifikacji
zawodowych ....................................................................................................
1.3. Szkolenia a czas pracy ..............................................................................
1.3.1. Szkolenia bhp ..................................................................................
1.3.2. Szkolenia w czasie pracy .................................................................
1.3.3. Szkolenia poza przyj(cid:266)tym u pracodawcy rozkładem czasu pracy ..
1.3.4. Szkolenie a podró(cid:298) słu(cid:298)bowa ..........................................................
1.4. Zabezpieczenie wekslem in blanco roszcze(cid:276) pracodawcy
z tytułu poniesionych wydatków na szkolenie pracownika .............................
1.5. Szkolenia bhp ..........................................................................................
1.5.1. Szkolenie wst(cid:266)pne ...........................................................................
1.5.2. Szkolenie okresowe .........................................................................
Rozdział 2. Podnoszenie kwalifikacji zawodowych na nowych zasadach .......
2.1. Inicjatywa pracodawcy albo jego zgoda ...................................................
2.1.2. Uprawnienia obowi(cid:261)zkowe .............................................................
2.1.3. Dodatkowe (cid:286)wiadczenia ..................................................................
2.1.4. Umowa szkoleniowa .......................................................................
2.1.5. Zwrot kosztów szkolenia przez pracownika ...................................
2.1.6. Inne zasady ......................................................................................
Rozdział 3. Szkolenia i podnoszenie kwalifikacji zawodowych w pytaniach
i odpowiedziach ..............................................................................................
3.1. Kiedy szkolenie bhp jest wliczane do czasu pracy? .................................
3.2. Czy pracownik mo(cid:298)e odmówić udziału w szkoleniu, na które wysyła go
pracodawca? ....................................................................................................
3.2.1. Gdy szkolenie odbywa si(cid:266) w godzinach pracy ................................
3.2.2. Gdy szkolenie odbywa si(cid:266) poza godzinami pracy pracownika .......
3.2.3. Gdy szkolenie jest niezb(cid:266)dne do pracy na danym stanowisku ........
3.3. Czy pracodawca mo(cid:298)e wydać polecenie udziału w szkoleniu
poza godzinami pracy (w szczególno(cid:286)ci w dzie(cid:276) wolny)? ..............................
VII
1
3
3
4
6
6
6
6
8
9
11
11
18
23
23
30
35
35
37
39
41
41
41
41
42
42
42
V
Spis tre(cid:286)ci
3.4. Jak ma wygl(cid:261)dać polecenie wzi(cid:266)cia udziału w szkoleniu? ......................
3.5. Czy mo(cid:298)na zarz(cid:261)dzić, (cid:298)e wszystkie szkolenia s(cid:261) obowi(cid:261)zkowe?
Jakie b(cid:266)d(cid:261) tego skutki? ....................................................................................
3.6. Czy prowadz(cid:261)cemu szkolenie wlicza si(cid:266) szkolenie do czasu pracy? .......
3.7. Gdy szkolenie jest w innej miejscowo(cid:286)ci, czy taki wyjazd
ma charakter podró(cid:298)y słu(cid:298)bowej? ...................................................................
3.8. Czy pracownik ma prawo wcze(cid:286)niej pój(cid:286)ć do domu,
je(cid:286)li szkolenie nie obejmuje jego pełnej dniówki? ..........................................
3.9. Pracownik (niezatrudniony na stanowisku kierowcy) wiezie innych
pracowników na szkolenie. Czy czas przejazdu zalicza si(cid:266) mu
do czasu pracy? ................................................................................................
Wzory ....................................................................................................................
Wzór Nr 1 ........................................................................................................
Wzór Nr 2 ........................................................................................................
43
43
44
44
44
45
47
47
50
VI
Wykaz skrótów
Wykaz skrótów
1. (cid:295)ródła prawa
KC................................................
KP ................................................
rozp. bhp .....................................
rozp. dok. prac. ...........................
rozp. wynag. ................................
ustawa z 23.4.1964 r. – Kodeks cywilny (Dz.U. Nr 16,
poz. 93 ze zm.)
ustawa z 26.6.1974 r. – Kodeks pracy (t.jedn.: Dz.U.
z 1998 r. Nr 21, poz. 94 ze zm.)
rozporz(cid:261)dzenie MGiP z 27.7.2004 r. w sprawie
szkolenia w dziedzinie bhp (Dz.U. Nr 180, poz. 1860
ze zm.)
rozporz(cid:261)dzenie MPiPS z 28.5.1996 r. w sprawie za-
kresu prowadzenia dokumentacji w sprawach zwi(cid:261)-
zanych ze stosunkiem pracy oraz sposobu prowa-
dzenia akt osobowych pracownika (Dz.U. Nr 62,
poz. 286 ze zm.)
rozporz(cid:261)dzenie MPiPS z 29.5.1996 r. w sprawie spo-
sobu ustalania wynagrodzenia w okresie niewykony-
wania pracy oraz wynagrodzenia stanowi(cid:261)cego pod-
staw(cid:266) obliczania odszkodowa(cid:276), odpraw, dodatków
wyrównawczych do wynagrodzenia oraz innych na-
le(cid:298)no(cid:286)ci przewidzianych w Kodeksie pracy (Dz.U.
Nr 62, poz. 289 ze zm.)
2. Czasopisma
MoPr ............................................ Monitor Prawa Pracy
OSNAPiUS .................................. Orzecznictwo S(cid:261)du Najwy(cid:298)szego – Izba Admi-
nistracyjna Pracy i Ubezpiecze(cid:276) Społecznych
OSNCP ........................................ Orzecznictwo S(cid:261)du Najwy(cid:298)szego – Izba Cywilna,
Administracyjna oraz Izba Pracy i Ubezpiecze(cid:276)
Społecznych
OSNP ........................................... Orzecznictwo S(cid:261)du Najwy(cid:298)szego – Izba Pracy,
Ubezpiecze(cid:276) Społecznych i Spraw Publicznych
PiZS ............................................. Praca i Zabezpieczenie Społeczne
VII
Wykaz skrótów
3. Organy orzekaj(cid:261)ce
SN ................................................ S(cid:261)d Najwy(cid:298)szy
4. Inne
paragraf
artykuł
bezpiecze(cid:276)stwo i higiena pracy
litera
niepublikowany (-a, -e)
na przykład
numer
§....................................................
art. ...............................................
bhp ...............................................
Dz.U. ............................................ Dziennik Ustaw
lit. .................................................
MEN ............................................ Ministerstwo Edukacji Narodowej
MGiP ........................................... Ministerstwo Gospodarki i Pracy
MPiPS .......................................... Ministerstwo Pracy i Polityki Społecznej
niepubl. ........................................
np. ................................................
Nr .................................................
PIP ............................................... Pa(cid:276)stwowa Inspekcja Pracy
pkt ................................................
por. ...............................................
poz................................................
ppo(cid:298) .............................................
r. ...................................................
s. ...................................................
t.jedn. ...........................................
ust. ...............................................
w zw. ............................................ w zwi(cid:261)zku
zd..................................................
ze zm. ...........................................
zł ...................................................
zob................................................
punkt
porównaj
pozycja
przepisy przeciwpo(cid:298)arowe
rok
strona
tekst jednolity
ust(cid:266)p
zdanie
ze zmianami
złotych
zobacz
VIII
Wst(cid:266)p
Znaczna cz(cid:266)(cid:286)ć organizacji zatrudniaj(cid:261)cych pracowników ma obecnie cha-
rakter tzw. organizacji ucz(cid:261)cych si(cid:266). Pracownicy tam zatrudnieni bior(cid:261) udział
w permanentnym procesie podnoszenia i uzupełniania kwaliikacji zawodo-
wych.
Z tego wzgl(cid:266)du w trakcie całego przebiegu kariery zawodowej pracownik
uczestniczy w ró(cid:298)nego rodzaju kursach, szkoleniach, seminariach, konferen-
cjach itp. Mo(cid:298)e te(cid:298) podj(cid:261)ć studia licencjackie, magisterskie, podyplomowe, jak
równie(cid:298) nauk(cid:266) na ni(cid:298)szych szczeblach.
W zale(cid:298)no(cid:286)ci od przyj(cid:266)tego kryterium studia i szkolenia podlegaj(cid:261) ró(cid:298)norod-
nym podziałom, np.:
1. Kryterium zobowi(cid:261)zania do uczestnictwa przez przepisy:
a) obowi(cid:261)zkowe dla wszystkich pracowników (bhp),
b) obowi(cid:261)zkowe tylko dla niektórych kategorii pracowników, nieobowi(cid:261)zkowe.
2. Kryterium oferowanej wiedzy:
a) twarde (merytoryczne) i mi(cid:266)kkie (np. zwi(cid:266)kszaj(cid:261)ce inteligencj(cid:266) emocjonaln(cid:261)),
b) przydatne pracownikowi w wykonywanej pracy oraz poszerzaj(cid:261)ce wiedz(cid:266)
ogóln(cid:261) (np. studia etnograiczne dla ksi(cid:266)gowego) i hobbystyczne.
3. Kryterium podmiotu inicjuj(cid:261)cego dokształcanie:
a) na wniosek pracownika,
b) z inicjatywy pracodawcy.
4. Kryterium zako(cid:276)czenia kursu:
a) ko(cid:276)cz(cid:261)ce si(cid:266) egzaminem,
b) ko(cid:276)cz(cid:261)ce si(cid:266) prac(cid:261) dyplomow(cid:261),
c) ko(cid:276)cz(cid:261)ce si(cid:266) egzaminem i prac(cid:261) dyplomow(cid:261),
d) do których zako(cid:276)czenia nie jest wymagany ani egzamin, ani praca dyplomowa.
5. Kryterium aktywno(cid:286)ci pracownika podczas szkolenia:
a) uczestnik,
b) wykładowca.
1
Wst(cid:266)p
Niniejsza publikacja ma na celu przybli(cid:298)enie problematyki dotycz(cid:261)cej
szkole(cid:276) i kursów pracowniczych, ze szczególnym uwzgl(cid:266)dnieniem przepisów
art. 1031–1036 KP, wprowadzonych nowelizacj(cid:261) do KP z 20.5.2010 r.1, która
weszła w (cid:298)ycie 16.7.2010 r.
1 Ustawa z 10.5.2010 r. o zmianie ustawy – Kodeks pracy oraz ustawy o podatku dochodowym
od osób izycznych (Dz.U. Nr 105, poz. 655).
2
Rozdział 1. Zagadnienia ogólne
1.1. Obowi(cid:261)zek pracodawcy zaznajamiania pracownika
z jego obowi(cid:261)zkami i sposobem ich wykonania
Przed dopuszczeniem do pracy pracodawca ma obowi(cid:261)zek powiadomić
pracownika o zakresie jego obowi(cid:261)zków, o sposobie wykonywania pracy na
wyznaczonym stanowisku oraz o podstawowych uprawnieniach pracowników
(art. 94 ust. 1 KP).
Informacja o zakresie obowi(cid:261)zków pracownika powinna dla celów dowo-
dowych mieć form(cid:266) pisemn(cid:261). Forma ustna jest dopuszczalna, je(cid:298)eli tre(cid:286)ć infor-
macji uwzgl(cid:266)dnia charakter i zło(cid:298)ono(cid:286)ć pracy, wykształcenie i do(cid:286)wiadczenie
zawodowe pracownika1. Zaznajamianie z obowi(cid:261)zkami nast(cid:266)puje zazwyczaj
przez wr(cid:266)czenie pracownikowi zakresu czynno(cid:286)ci (karty stanowiskowej). (cid:297)aden
przepis prawa pracy nie zobowi(cid:261)zuje pracodawcy do wr(cid:266)czenia pracownikowi
zakresu czynno(cid:286)ci. Zaznajomienie pracownika z jego obowi(cid:261)zkami mo(cid:298)e zatem
przybrać inn(cid:261) form(cid:266).
Zakres czynno(cid:286)ci/obowi(cid:261)zków to opis czynno(cid:286)ci (lub przykładowych zada(cid:276))
wykonywanych przez pracownika na danym stanowisku, bez wskazania spo-
sobu ich realizacji. Czynno(cid:286)ci te powinny odpowiadać rodzajowi pracy, który
został okre(cid:286)lony w umowie o prac(cid:266). W zakresie obowi(cid:261)zków mo(cid:298)e si(cid:266) znale(cid:296)ć
postanowienie zobowi(cid:261)zuj(cid:261)ce pracownika do wykonywania polece(cid:276) innych ni(cid:298)
czynno(cid:286)ci wymienione w wykazie. Tego rodzaju „inne” polecenia pracownik
ma obowi(cid:261)zek wykonywać, je(cid:298)eli:
– zostały wydane przez wła(cid:286)ciwego przeło(cid:298)onego lub upowa(cid:298)nionego pra-
cownika i s(cid:261) zgodne z jego kompetencjami,
– s(cid:261) zgodne z obowi(cid:261)zuj(cid:261)cym prawem (np. niezgodny b(cid:266)dzie obowi(cid:261)zek
ujawnienia danych obj(cid:266)tych tajemnic(cid:261)),
– odpowiadaj(cid:261) rodzajowi pracy okre(cid:286)lonemu w umowie o prac(cid:266).
Zakres czynno(cid:286)ci powinien być zgodny z umow(cid:261) o prac(cid:266), przyj(cid:266)ty i pod-
pisany przez pracownika. Odmowa przyj(cid:266)cia i podpisania zakresu czynno(cid:286)ci
ustalonego zgodnie z umow(cid:261) mo(cid:298)e być uzasadnion(cid:261) przyczyn(cid:261) wypowiedzenia
1 Zob. wyrok SN z 7.1.1998 r., I PKN 457/97, OSNAPiUS Nr 22/1998, poz. 653.
3
Rozdział 1. Zagadnienia ogólne
umowy, poniewa(cid:298) jest traktowana jako odmowa wykonania obowi(cid:261)zków2.
Zakres obowi(cid:261)zków mo(cid:298)e stanowić zał(cid:261)cznik do umowy o prac(cid:266) b(cid:261)d(cid:296) odr(cid:266)bny
dokument.
Jednocze(cid:286)nie obowi(cid:261)zek zaznajamiania pracownika ze sposobem wykonania
jego pracowniczych obowi(cid:261)zków oznacza, (cid:298)e nale(cid:298)y informować pracownika
przy ka(cid:298)dej zmianie zakresu obowi(cid:261)zków lub sposobu ich wykonywania albo
zmianie uprawnie(cid:276). Trzeba podkre(cid:286)lić, (cid:298)e nale(cid:298)yte wywi(cid:261)zanie si(cid:266) z obowi(cid:261)zku
poinstruowania pracownika jest istotne w sytuacjach, gdy pracodawca nakłada
kar(cid:266) porz(cid:261)dkow(cid:261) albo zwalnia pracownika z powodu niewła(cid:286)ciwego wykony-
wania obowi(cid:261)zków. Wówczas pracownik nie mo(cid:298)e si(cid:266) bronić, twierdz(cid:261)c, (cid:298)e nie
został rzetelnie poinformowany.
Przykład
Pracownik zawarł umow(cid:266) o prac(cid:266) i został skierowany do pracy do od-
działu w RFN. Po 8 miesi(cid:261)cach pracownik korzystał z urlopu wypoczynko-
wego. Pracodawca oczekiwał, (cid:298)e po zako(cid:276)czeniu urlopu pracownik stawi si(cid:266)
do pracy w Polsce. Nie poinformował jednak pracownika, czy i kiedy ma si(cid:266)
stawić do pracy w Polsce po zako(cid:276)czeniu urlopu. Pracownik nie stawił si(cid:266) do
pracy w Polsce. Pracodawca rozwi(cid:261)zał z nim umow(cid:266) o prac(cid:266) bez wypowie-
dzenia z powodu ci(cid:266)(cid:298)kiego naruszenia podstawowych obowi(cid:261)zków pracowni-
czych. W ocenie s(cid:261)du pracodawca nie miał racji, gdy(cid:298) powinien poinformować
pracownika o jego obowi(cid:261)zkach, gdy istnieje uzasadniona niepewno(cid:286)ć co do
ich zakresu. Je(cid:298)eli pracodawca tego nie uczyni, to naruszenie przez pracownika
jego obowi(cid:261)zków nie mo(cid:298)e być uznane za podstaw(cid:266) rozwi(cid:261)zania stosunku pracy
bez wypowiedzenia z winy pracownika3.
1.2. Obowi(cid:261)zek ułatwiania pracownikom podnoszenia
kwaliikacji zawodowych
Pracodawca jest obowi(cid:261)zany ułatwiać pracownikom podnoszenie kwalii-
kacji zawodowych (art. 17 i 94 pkt 6 KP), co jednak nie jest równoznaczne
z obowi(cid:261)zkiem stwarzania pracownikowi warunków do uzyskania okre(cid:286)lonych
kwaliikacji4. W przepisach jest bowiem wyra(cid:296)nie mowa o „ułatwianiu”. Nie
ma ogólnej zasady, (cid:298)e pracodawca ma obowi(cid:261)zek inansowania szkole(cid:276) ani or-
2 Zob. wyrok SN z 3.4.1997 r., I PKN 77/97, OSNAPiUS Nr 3/1998, poz. 75.
3 Zob. wyrok SN z 17.2.2000 r., I PKN 539/99, OSNAPiUS Nr 14/2001, poz. 463.
4 Por. wyroki SN z 5.6.1998 r., II UKN 80/98, OSNAPiUS Nr 11/1999, poz. 380 oraz
z 25.5.2000 r., I PKN 657/99, OSNAPiUS Nr 22/2001, poz. 660.
4
1.2. Obowi(cid:261)zek ułatwiania pracownikom podnoszenia kwaliikacji zawodowych
ganizowania ich w czasie pracy, choć przepisy szczególne mog(cid:261) przewidywać
wyj(cid:261)tki, np. odno(cid:286)nie do nauczycieli akademickich.
Obowi(cid:261)zek okre(cid:286)lony w art. 94 pkt 6 KP, polegaj(cid:261)cy na ułatwianiu pra-
cownikom podnoszenia kwaliikacji zawodowych, stanowi powtórzenie pod-
stawowej zasady prawa pracy wyra(cid:298)onej w art. 17 KP. Dotyczy on zarówno
ogółu (organizacja i inansowanie szkole(cid:276)), jak i poszczególnych pracowników
(skierowanie na kurs, uczelni(cid:266); zale(cid:298)ne od woli pracodawcy).
Pracownik nie ma prawa domagać si(cid:266) od pracodawcy zorganizowania
i przeprowadzenia okre(cid:286)lonego rodzaju szkolenia5. Omawiany obowi(cid:261)zek nie
oznacza, (cid:298)e poszczególny pracownik mo(cid:298)e (ma roszczenie) domagać si(cid:266) od
pracodawcy okre(cid:286)lonego udziału w podnoszeniu swoich zawodowych kwali-
ikacji, polegaj(cid:261)cego np. na zorganizowaniu i przeprowadzeniu szkolenia kom-
puterowego. Pracodawca nie ma obowi(cid:261)zku szkolenia pracowników, ale powi-
nien ułatwiać im podnoszenie kwaliikacji zawodowych, je(cid:298)eli oni sami chc(cid:261) to
robić. Dbało(cid:286)ć o zawodowe kwaliikacje jest w warunkach gospodarki wolno-
rynkowej spraw(cid:261) samych zainteresowanych, warunkuj(cid:261)c(cid:261) ich funkcjonowanie
na rynku pracy. Zdobycie lub podwy(cid:298)szenie kwaliikacji zawodowych stało si(cid:266)
cennym dobrem o wymiernej warto(cid:286)ci na rynku pracy, wobec czego sami pra-
cownicy s(cid:261) skłonni troszczyć si(cid:266) o ich zdobywanie lub podwy(cid:298)szanie. To sam
pracownik powinien być zainteresowany podwy(cid:298)szaniem swoich kwaliikacji,
a w zwi(cid:261)zku z tym przejawiać w tym kierunku inicjatyw(cid:266) i zaanga(cid:298)owanie,
pracodawca za(cid:286) ma jedynie obowi(cid:261)zek mu to ułatwić. Z tak rozumianego obo-
wi(cid:261)zku pracodawcy wynika tak(cid:298)e, (cid:298)e w sytuacji, w której pracodawca dokonuje
wyboru osoby do zwolnienia, mo(cid:298)e przyj(cid:261)ć jako obiektywne kryterium doboru
samodzielno(cid:286)ć pracownika w wykonywaniu pracy i jego umiej(cid:266)tno(cid:286)ci, które
wynikaj(cid:261) z dokształcania si(cid:266) na własn(cid:261) r(cid:266)k(cid:266).
Warto pami(cid:266)tać, (cid:298)e przy dost(cid:266)pie do szkole(cid:276) w celu podnoszenia kwalii-
kacji zawodowych pracodawca ma obowi(cid:261)zek równego traktowania pracow-
ników (art. 183a KP). Podaj(cid:261)c przykłady naruszenia tej zasady, w KP wyra(cid:296)nie
wskazano pomini(cid:266)cie przy typowaniu do udziału w szkoleniach (art. 183b § 1
pkt 3 KP). Jednak(cid:298)e nie b(cid:266)dzie dyskryminacj(cid:261) ustalenie dost(cid:266)pu do szkolenia
z uwzgl(cid:266)dnieniem kryterium sta(cid:298)u pracy. Cz(cid:266)stym bł(cid:266)dem pracodawców jest
ograniczanie dost(cid:266)pu do szkole(cid:276) pracowników zatrudnionych na czas okre(cid:286)lony,
w których pracodawcy nie chc(cid:261) inwestować. Takie zachowanie jest dyskrymi-
nacj(cid:261) i pomini(cid:266)ty pracownik mo(cid:298)e si(cid:266) domagać odszkodowania za naruszenie
zasady równego traktowania (art. 183d KP).
5 Por. wyrok z 25.5.2000 r., I PKN 657/99, OSNAPiUS Nr 22/2001, poz. 660.
5
Rozdział 1. Zagadnienia ogólne
Przykład
Pracownik nie został skierowany na szkolenie, którego si(cid:266) domagał, ze
wzgl(cid:266)du na krótki sta(cid:298) pracy. Uznał to za dyskryminacj(cid:266) oraz naruszenie art. 17
i art. 94 pkt 6 KP. W konsekwencji rozwi(cid:261)zał umow(cid:266) z pracodawc(cid:261) bez wypo-
wiedzenia w trybie art. 55 § 11 KP, a ponadto domagał si(cid:266) odszkodowania za
dyskryminacj(cid:266). Pracownik nie ma racji i dlatego nie otrzyma odszkodowania,
a ze wzgl(cid:266)du na nieuzasadnione rozwi(cid:261)zanie umowy bez wypowiedzenia praco-
dawcy przysługuje roszczenie o odszkodowanie, o którym orzeka s(cid:261)d pracy.
1.3. Szkolenia a czas pracy
Problematyka wliczania szkole(cid:276) do czasu pracy wywołuje liczne w(cid:261)tpli-
wo(cid:286)ci. Opinie specjalistów na ten temat nie s(cid:261) jednolite, podobnie jak orzecz-
nictwo SN.
1.3.1. Szkolenia bhp
Najmniej kontrowersyjna jest problematyka dotycz(cid:261)ca szkole(cid:276) bhp. Zgodnie
z art. 2373 § 3 KP, szkolenie bhp odbywa si(cid:266) w czasie pracy i na koszt praco-
dawcy. Wynika z tego, (cid:298)e wszystkie szkolenia bhp, bez wzgl(cid:266)du na to, czy
odbywaj(cid:261) si(cid:266) w czasie godzin pracy, czy te(cid:298) poza nimi, wliczane s(cid:261) w cało(cid:286)ci
do czasu pracy.
1.3.2. Szkolenia w czasie pracy
Szkolenia (konferencje) przypadaj(cid:261)ce na godziny b(cid:266)d(cid:261)ce zgodnie z roz-
kładem czasu pracy godzinami pracy wlicza si(cid:266) do czasu pracy. Wprawdzie
pracownik nie wykonuje pracy, ale wypełnia polecenie pracodawcy wzi(cid:266)cia
udziału w szkoleniu. Za czas takiego szkolenia pracownik zachowuje prawo do
wynagrodzenia.
1.3.3. Szkolenia poza przyj(cid:266)tym u pracodawcy rozkładem czasu pracy
Czasu szkolenia (konferencji) przypadaj(cid:261)cego poza przyj(cid:266)tym u praco-
dawcy rozkładem czasu pracy nie wlicza si(cid:266) do czasu pracy. Oznacza to, (cid:298)e
szkolenie po godzinach w dniu roboczym czy w weekend nie jest prac(cid:261) w go-
dzinach nadliczbowych. Pracodawca nie powinien bowiem wydawać polece(cid:276)
słu(cid:298)bowych do wykonania przez pracownika pracy poza rozkładem czasu pracy.
Pracodawca mo(cid:298)e jedynie zło(cid:298)yć pracownikowi ofert(cid:266) udziału w takim szkoleniu,
a pracownik mo(cid:298)e odmówić, gdy(cid:298) nie jest to polecenie słu(cid:298)bowe. Pracodawca nie
6
1.3. Szkolenia a czas pracy
mo(cid:298)e wypowiedzieć pracownikowi umowy o prac(cid:266) z powodu odmowy udziału
w szkoleniu. Nie jest to bowiem odmowa wykonania polecenia słu(cid:298)bowego. Jed-
nocze(cid:286)nie dbało(cid:286)ć o zawodowe kwaliikacje jest w warunkach gospodarki wolno-
rynkowej spraw(cid:261) samych zainteresowanych, warunkuj(cid:261)c(cid:261) ich funkcjonowanie na
rynku pracy. To sam pracownik powinien być zainteresowany podwy(cid:298)szaniem
swoich kwaliikacji, a w zwi(cid:261)zku z tym przejawiać w tym kierunku inicjatyw(cid:266)
i zaanga(cid:298)owanie, pracodawca za(cid:286) ma jedynie obowi(cid:261)zek mu to ułatwić.
Przykład
Pracodawca wybrał do zwolnienia pracownic(cid:266), która nie spełniała jego
oczekiwa(cid:276), gdy(cid:298) najsłabiej posługiwała si(cid:266) programami komputerowymi. S(cid:261)d
uznał wypowiedzenie za uzasadnione i stwierdził, (cid:298)e nie jest to bezzasadne prze-
rzucenie na pracownika obowi(cid:261)zku samodzielnego douczania si(cid:266) w zakresie
specjalistycznych programów komputerowych.
Przykład
Szkolenie trwa od pi(cid:261)tku do niedzieli. Godzin szkolenia poza rozkładem
czasu pracy w pi(cid:261)tek, sobot(cid:266) i niedziel(cid:266) nie wlicza si(cid:266) do czasu pracy.
W wyroku z 25.1.2005 r.6 SN orzekł, (cid:298)e praktyczne szkolenie pracowników
powinno si(cid:266) odbywać w ramach stosunku pracy, natomiast poza tym stosun-
kiem mo(cid:298)e być organizowane tylko wtedy, gdy szkoleniowy cel i metody dzia-
łania wyra(cid:296)nie dominuj(cid:261) nad wykonywaniem obowi(cid:261)zków pracowniczych. Nie
mo(cid:298)na bowiem dopuszczać do tego, by pod przykrywk(cid:261) szkolenia w istocie
dochodziło jedynie do obni(cid:298)enia wynagrodzenia pracownika i innych nale(cid:298)nych
mu (cid:286)wiadcze(cid:276) (brak (cid:286)wiadcze(cid:276) za podró(cid:298) słu(cid:298)bow(cid:261), brak wynagrodzenia za
prac(cid:266) nadliczbow(cid:261)). Jednocze(cid:286)nie w uzasadnieniu tego wyroku SN stwierdził,
(cid:298)e je(cid:298)eli cel, zakres, przedmiot i metody szkolenia „jednoznacznie zmierzaj(cid:261)
do podniesienia lub poszerzenia kwaliikacji, umiej(cid:266)tno(cid:286)ci i sprawno(cid:286)ci danego
pracownika, nie za(cid:286) jedynie do obni(cid:298)enia poziomu nale(cid:298)nych mu (cid:286)wiadcze(cid:276)
i ochrony”, nale(cid:298)y przyj(cid:261)ć, (cid:298)e szkolenie odbywa si(cid:266) poza ramami stosunku pracy.
„Wył(cid:261)czno(cid:286)ć celu szkoleniowego jest łatwo uchwytna, gdy realizowany pro-
gram nie ma aspektów praktycznych, zwi(cid:261)zanych zwłaszcza z wykonywaniem
zaj(cid:266)ć praktycznych na stanowisku pracy w zakładzie pracy. Tak jest w przy-
padku szkolenia przez nauk(cid:266) w szkole, a tak(cid:298)e w przypadku takich form poza-
szkolnych, jak studia podyplomowe, kursy i seminaria. Trudno(cid:286)ci pojawiaj(cid:261) si(cid:266)
natomiast, gdy szkolenie odbywa si(cid:266) w zakładzie pracy lub na stanowisku pracy
6 I PK 144/04, OSNP Nr 17/2005, poz. 265.
7
Rozdział 1. Zagadnienia ogólne
i ma charakter praktyczny. W razie w(cid:261)tpliwo(cid:286)ci nale(cid:298)y si(cid:266) w takim wypadku
opowiadać za tez(cid:261), i(cid:298) odbywa si(cid:266) ono w ramach stosunku pracy, co oznacza, (cid:298)e
jest ono równoznaczne z wykonywaniem pracy przez pracownika”.
Inaczej natomiast nale(cid:298)y potraktować sytuacj(cid:266), gdy pracownik zostanie przez
pracodawc(cid:266) zobowi(cid:261)zany do aktywnego udziału w konferencji czy szkoleniu
(np. polecenie pracodawcy wygłoszenia referatu, poprowadzenia wykładu).
Wówczas ma miejsce wykonywanie pracy. Oznacza to, (cid:298)e czas takiego szko-
lenia zalicza si(cid:266) do czasu pracy, co w przypadku szkolenia poza rozkładem
czasu pracy oznacza prac(cid:266) w godzinach nadliczbowych.
1.3.4. Szkolenie a podró(cid:298) słu(cid:298)bowa
W(cid:261)tpliwo(cid:286)ci budzi, czy wyjazd na szkolenie jest podró(cid:298)(cid:261) słu(cid:298)bow(cid:261). Podró(cid:298)(cid:261)
słu(cid:298)bow(cid:261) jest wykonywanie obowi(cid:261)zków pracowniczych poza miejscowo(cid:286)ci(cid:261),
w której znajduje si(cid:266) siedziba pracodawcy, albo stałym miejscem pracy (art. 775
§ 1 KP). Wykonywaniem obowi(cid:261)zków pracowniczych jest szkolenie:
– podczas którego pracownik jest wykładowc(cid:261),
– na które pracownik został skierowany w ramach jego rozkładu czasu pracy.
Wyjazd na ww. szkolenia jest podró(cid:298)(cid:261) słu(cid:298)bow(cid:261). Podró(cid:298)(cid:261) słu(cid:298)bow(cid:261) nie jest
natomiast wyjazd na szkolenia (wypadek podczas takiego dojazdu nie jest wy-
padkiem podczas podró(cid:298)y słu(cid:298)bowej):
– poza rozkładem czasu pracy,
– w ramach rozkładu czasu pracy, je(cid:298)eli wyjazd miał miejsce z inicjatywy pra-
cownika, a pracodawca wyraził jedynie zgod(cid:266) na udział pracownika w szko-
leniu czy konferencji7.
Wyjazd na szkolenie, które obejmuje zarówno czas zaliczany do rozkładu
czasu pracy, jak i wykraczaj(cid:261)cy poza ten rozkład, jest podró(cid:298)(cid:261) słu(cid:298)bow(cid:261).
Nie dotyczy to szkolenia bhp, które zawsze jest wliczane do czasu pracy.
Je(cid:298)eli zatem b(cid:266)dzie si(cid:266) odbywać w innym miejscu ni(cid:298) stałe miejsce wykony-
wania pracy, dojazd na nie i powrót b(cid:266)dzie podró(cid:298)(cid:261) słu(cid:298)bow(cid:261).
W praktyce pracodawcy wydaj(cid:261) pracownikom polecenie wyjazdu zarówno
na konferencje oraz szkolenia poza rozkładem czasu pracy, jak i na szkolenia
z inicjatywy pracownika. Przyznaj(cid:261) im diety i inne nale(cid:298)no(cid:286)ci z tytułu podró(cid:298)y
słu(cid:298)bowej. Jest to dopuszczalne jako korzystne dla pracownika. Jednak nale(cid:298)y
wówczas pami(cid:266)tać o potr(cid:261)ceniu podatku i odliczeniu składki na ZUS (nie ma
zwolnienia jak w przypadku podró(cid:298)y słu(cid:298)bowej).
7 Por. wyrok SN z 5.6.1998 r., II UKN 80/98, OSNAPiUS Nr 11/1999, poz. 380; wyrok SN
z 13.10.1999 r., I PKN 292/99, OSNAPiUS Nr 4/2001, poz. 112.
8
1.4. Zabezpieczenie wekslem in blanco roszcze(cid:276) pracodawcy...
1.4. Zabezpieczenie wekslem in blanco roszcze(cid:276) pracodawcy
z tytułu poniesionych wydatków na szkolenie pracownika
Zabezpieczenie wekslowe jest najbardziej dogodnym dla pracodawcy spo-
sobem zabezpieczenia jego ewentualnych roszcze(cid:276) odszkodowawczych wobec
pracownika. Weksel jest podstaw(cid:261) wydania nakazu zapłaty w post(cid:266)powaniu
nakazowym. Umo(cid:298)liwia to łatwe i szybkie uzyskanie tytułu wykonawczego
przeciwko pracownikowi, który wyrz(cid:261)dził pracodawcy szkod(cid:266). Jednocze(cid:286)nie
podpisanie przez pracownika weksla in blanco u(cid:286)wiadamia pracownikowi ko-
nieczno(cid:286)ć unikania tego rodzaju zachowa(cid:276), które mogłyby stanowić dla praco-
dawcy podstaw(cid:266) do wszcz(cid:266)cia post(cid:266)powania nakazowego z wykorzystaniem
weksla (art. 485 § 2 KPC).
Zwolennicy dopuszczenia zabezpieczenia wekslowego podkre(cid:286)laj(cid:261), (cid:298)e
przepisy KP nie wył(cid:261)czaj(cid:261) mo(cid:298)liwo(cid:286)ci zabezpieczenia wekslowego roszcze(cid:276)
odszkodowawczych pracodawcy w stosunku do pracownika. Równocze(cid:286)nie
przepisy KPC nie wył(cid:261)czaj(cid:261) mo(cid:298)liwo(cid:286)ci realizacji tych roszcze(cid:276) na drodze po-
st(cid:266)powania nakazowego.
W wyroku z 18.3.1998 r. SN wypowiedział si(cid:266) za dopuszczalno(cid:286)ci(cid:261) stoso-
wania zabezpieczenia wekslowego w przypadku pracowników odpowiedzial-
nych materialnie za mienie powierzone8. W uzasadnieniu stwierdził, (cid:298)e KP,
normuj(cid:261)c odpowiedzialno(cid:286)ć materialn(cid:261) pracowników za szkody wyrz(cid:261)dzone
pracodawcom na odmiennych zasadach ni(cid:298) wynikaj(cid:261)ce z prawa cywilnego, nie
wprowadził (cid:298)adnych zmian w zakresie stosunku prawa pracy do prawa wekslo-
wego. Wobec braku w przepisach wprowadzaj(cid:261)cych KP wyra(cid:296)nej normy wy-
ł(cid:261)czaj(cid:261)cej zastosowanie prawa wekslowego do roszcze(cid:276) pracodawców ze sto-
sunku pracy nale(cid:298)y doj(cid:286)ć do wniosku, (cid:298)e stosunek prawa wekslowego do prawa
pracy w rozwa(cid:298)anym zakresie jest taki sam jak do prawa cywilnego. Gdyby
ustawodawca chciał wył(cid:261)czyć dochodzenie roszcze(cid:276) pracodawcy w stosunku
do pracownika, wynikaj(cid:261)cych z weksla, i w ten sposób dać wyraz brakowi mo(cid:298)-
liwo(cid:286)ci stosowania weksla gwarancyjnego dla zabezpieczenia roszcze(cid:276) o wyna-
grodzenie ewentualnych przyszłych szkód wyrz(cid:261)dzonych pracodawcom przez
pracowników, to zostałoby to okre(cid:286)lone w przepisach prawa pracy.
W wyroku z 19.3.1998 r.9 SN uznał natomiast za niewa(cid:298)ne ustanowienie
odpowiedzialno(cid:286)ci odszkodowawczej pracownika z tytułu rozwi(cid:261)zania przez
niego stosunku pracy na podstawie weksla gwarancyjnego. Stwierdził bowiem,
(cid:298)e niedopuszczalne jest stosowanie weksli in blanco jako sposobu zabezpie-
8 Zob. wyrok SN z 21.5.1981 r., IV PRN 6/81, OSNC Nr 11/1981, poz. 225 oraz z 18.3.1998 r.,
I PKN 436/97, OSNAPiUS Nr 4/1999, poz. 126.
9 I PKN 560/97, OSNAPiUS Nr 5/1999, poz. 160.
9
Rozdział 1. Zagadnienia ogólne
czenia interesów pracodawcy na wypadek nieuzasadnionego rozwi(cid:261)zania sto-
sunku pracy przez pracownika. Po pierwsze, regulacja zabezpieczaj(cid:261)ca interesy
pracodawców została wyczerpuj(cid:261)co okre(cid:286)lona w przepisach prawa pracy (art.
611 KP). Po drugie, w sprawach nieuzasadnionego rozwi(cid:261)zania stosunku pracy
przez pracownika brak jest jakichkolwiek podstaw prawnych do stosowania
weksli gwarancyjnych in blanco, skoro o odszkodowaniu z art. 611 KP orzeka
s(cid:261)d pracy jedynie w razie udowodnienia przez pracodawc(cid:266) poniesionej szkody
oraz jej wysoko(cid:286)ci, limitowanej w art. 612 § 1 KP. Ponadto SN podkre(cid:286)lił, (cid:298)e
zabezpieczenie wekslowe na wypadek wcze(cid:286)niejszego, ni(cid:298) to przewidziano
w umowie o prac(cid:266), jej rozwi(cid:261)zania przez pracownika jest sprzeczne z zasad(cid:261)
wolno(cid:286)ci pracy (art. 11 KP) i regulacj(cid:261) roszczenia odszkodowawczego w przy-
padku nieuzasadnionego rozwi(cid:261)zania stosunku pracy przez pracownika w trybie
art. 55 § 11 KP, a przez to z mocy samego prawa niewa(cid:298)ne (art. 18 § 2 KP).
Autorzy dopuszczaj(cid:261) zabezpieczenie wekslowe innych potencjalnych rosz-
cze(cid:276) pracodawcy, np. roszcze(cid:276) odszkodowawczych, w zwi(cid:261)zku z naruszeniem
zakazu konkurencji przewidzianego w umowie o zakazie konkurencji (art. 1011
§ 2 KP), albo kar umownych zwi(cid:261)zanych z naruszeniem zakazu konkurencji po
ustaniu stosunku pracy (art. 1012 KP10). Dopuszczalne jest tak(cid:298)e zabezpieczenie
w ten sposób spłaty roszczenia umowy o podnoszeniu kwaliikacji zawodowych
przez pracownika11 oraz po(cid:298)yczki z zakładowego funduszu (cid:286)wiadcze(cid:276) socjal-
nych, je(cid:298)eli takie rozwi(cid:261)zanie przewiduje regulamin funduszu socjalnego.
Niedopuszczalne b(cid:266)dzie natomiast zabezpieczenie wekslem roszcze(cid:276) z ty-
tułu szkole(cid:276) bhp czy te(cid:298) wst(cid:266)pnego szkolenia, którego uko(cid:276)czenie jest wa-
runkiem rozpocz(cid:266)cia pracy na danym stanowisku. Pracodawca ma bowiem
obowi(cid:261)zek przeprowadzać szkolenia bhp i ponosić ich koszt. Jest równie(cid:298)
obowi(cid:261)zany powiadomić pracownika o zakresie jego obowi(cid:261)zków oraz o spo-
sobie wykonywania pracy na wyznaczonym stanowisku (art. 94 ust. 1 KP).
Przykład
Pracodawca wymaga, aby nowo przyjmowani pracownicy podpisywali
zgod(cid:266) na przepracowanie u pracodawcy 2 lat tytułem rekompensaty za wy-
sokie koszty szkolenia wst(cid:266)pnego. W razie wypowiedzenia umowy o prac(cid:266) przed
upływem tego terminu pracownik zobowi(cid:261)zuje si(cid:266) zwrócić pracodawcy koszty
szkolenia. Jednocze(cid:286)nie uko(cid:276)czenie szkolenia jest warunkiem podj(cid:266)cia pracy.
Roszczenie pracodawcy ma być zabezpieczone wekslowo. Tego rodzaju prak-
tyka jest niedopuszczalna.
10 K. Gonera, Zabezpieczenie wekslowe roszcze(cid:276) pracodawcy, MoPr Nr 10/2006, s. 516–520.
11 P. W(cid:261)(cid:298), Nie taki weksel straszny…, Atest Nr 7/2007.
10
1.5. Szkolenia bhp
1.5. Szkolenia bhp
Nie wolno dopu(cid:286)cić pracownika do pracy, do której wykonywania nie
posiada on dostatecznej znajomo(cid:286)ci przepisów oraz zasad bezpiecze(cid:276)stwa
i higieny pracy (art. 2373 § 1 KP). Oznacza to, (cid:298)e przed dopuszczeniem do
wykonywania pracy pracownik musi przej(cid:286)ć wst(cid:266)pne szkolenie bhp, a w trakcie
pozostawania w zatrudnieniu niezb(cid:266)dne s(cid:261) szkolenia okresowe. Szczegółowe
zasady szkole(cid:276) okre(cid:286)la rozp. bhp. Pracownik jest obowi(cid:261)zany wzi(cid:261)ć udział
w szkoleniach oraz poddać si(cid:266) egzaminowi sprawdzaj(cid:261)cemu, który w przypadku
szkole(cid:276) okresowych jest obowi(cid:261)zkowy (art. 211 pkt 1 KP i § 16 rozp. bhp).
1.5.1. Szkolenie wst(cid:266)pne
Pracodawca jest obowi(cid:261)zany zapewnić przeszkolenie pracownika w zakresie
bhp przed dopuszczeniem go do pracy, w tym przekazanie mu informacji i in-
strukcji dotycz(cid:261)cych zajmowanego stanowiska pracy lub wykonywanej pracy
(art. 2373 § 2 KP, § 2 ust. 1 rozp. bhp). Szkolenie musi być odpowiednie do ro-
dzaju wykonywanej pracy. Oprócz pracowników dotyczy ono tak(cid:298)e studentów
oraz uczniów szkół prowadz(cid:261)cych kształcenie zawodowe, odbywaj(cid:261)cych prak-
tyki. Wyj(cid:261)tkowo szkolenie pracownika przed dopuszczeniem do pracy nie jest
wymagane w przypadku podj(cid:266)cia przez niego pracy na tym samym stanowisku
pracy, które zajmował u tego samego pracodawcy bezpo(cid:286)rednio przed nawi(cid:261)za-
niem z tym pracodawc(cid:261) kolejnej umowy o prac(cid:266) (art. 2373 § 2 KP).
W ramach szkolenia informuje si(cid:266) pracowników (i inne osoby) o:
– czynnikach (cid:286)rodowiska pracy, które mog(cid:261) powodować zagro(cid:298)enie dla bez-
piecze(cid:276)stwa i zdrowia pracowników podczas pracy, oraz odpowiednich
(cid:286)rodkach i działaniach zapobiegawczych,
– podstawowych przepisach bhp znajduj(cid:261)cych si(cid:266) w KP, w układzie zbio-
rowym, w regulaminie pracy,
– szczególnych przepisach i zasadach bhp obowi(cid:261)zuj(cid:261)cych u danego praco-
dawcy (bran(cid:298)owe).
Podczas szkolenia pracownik powinien:
– poznać przepisy i zasady bhp w zakresie niezb(cid:266)dnym do wykonywania pracy
na okre(cid:286)lonym stanowisku,
– poznać zwi(cid:261)zane ze swoim stanowiskiem obowi(cid:261)zki i odpowiedzialno(cid:286)ć
w zakresie bhp,
nych osób,
– nabyć umiej(cid:266)tno(cid:286)ci wykonywania pracy w sposób bezpieczny dla siebie i in-
– nabyć umiej(cid:266)tno(cid:286)ci post(cid:266)powania w sytuacjach awaryjnych oraz udzielania
pomocy osobie, która uległa wypadkowi.
11
Pobierz darmowy fragment (pdf)