W pracy rozważany jest proces personalizacji polskich kampanii wyborczych, czyli rosnącej roli liderów politycznych w dyskursie wyborczym kosztem koncentracji na partiach i problemach politycznych, w latach 1993–2011. Unikalny charakter, w sensie naukowym, mają zaprezentowane badania empiryczne, dotyczące personalizacji w ujęciu medialnym (analiza zawartości Gazety Wyborczej i Rzeczpospolitej) oraz strategicznym (analiza zawartości telewizyjnych audycji wyborczych). Wyniki studiów potwierdzają tezę personalizacji w rozumieniu wzrostu roli liderów politycznych w warstwie prezentacji polityki. Publikacja skierowana jest nie tylko do przedstawicieli nauk humanistycznych (medioznawców, politologów, socjologów) zajmujących się tematyką komunikowania politycznego, ale także tych spośród studentów i obserwatorów polityki, których interesują przemiany współczesnej demokracji w kontekście kampanii wyborczych.
Darmowy fragment publikacji:
Polityka z twarzą
Personalizacja parlamentarnych
kampanii wyborczych w Polsce
w latach 1993—2011
NR 3258
Marek Mazur
Polityka z twarzą
Personalizacja parlamentarnych
kampanii wyborczych w Polsce
w latach 1993—2011
Wydawnictwo Uniwersytetu Śląskiego • Katowice 2014
Redaktor serii: Nauki Polityczne
Mariusz Kolczyński
Recenzent
Marek Jeziński
Redakcja i korekta: Katarzyna Wyrwas
Projekt okładki: Emilia Dajnowicz
Redakcja techniczna: Barbara Arenhövel
Łamanie: Bogusław Chruściński
Copyright © 2014 by
Wydawnictwo Uniwersytetu Śląskiego
Wszelkie prawa zastrzeżone
ISSN 0208 ‑6336
ISBN 978 ‑83 ‑8012 ‑355 ‑7
(wersja drukowana)
ISBN 978 ‑83 ‑8012 ‑356 ‑4
(wersja elektroniczna)
Wydawca
Wydawnictwo Uniwersytetu Śląskiego
ul. Bankowa 12B, 40 ‑007 Katowice
www.wydawnictwo.us.edu.pl
e ‑mail: wydawus@us.edu.pl
Wydanie I. Ark. druk. 14,0 Ark. wyd. 17,0. Papier
offset. kl. III, 90 g. Cena 36 zł (+ VAT)
Druk i oprawa: „TOTEM.COM.PL Sp. z o.o.” Sp.K.
ul. Jacewska 89, 88 ‑100 Inowrocław
Spis treści
Wstęp
1. Personalizacja polityki — podstawowe pytania konceptualizacyjne
2. Personalizacja kampanii wyborczych — konceptualizacja problemu badaw‑
3. Plan książki
czego
Rozdział 1
polityki
Personalizacja kampanii wyborczych w perspektywie mediatyzacji
1.1. Relacje mediów i polityki a personalizacja medialna i strategiczna
1.2. Logika medialna a personalizacja kampanii wyborczych
1.2.1. Logika rynkowa
1.2.2. Logika publiczna
1.2.3. Linia polityczna
1.2.4. Technologia mediów
1.3. Personalizacja medialna w badaniach empirycznych
Rozdział 2
Wpływ profesjonalizacji kampanii wyborczych na personalizację
2.1. Zmiany społeczne w otoczeniu kampanii wyborczych
2.2. Wpływ profesjonalizacji na centralizację partii (kampanii)
2.3. Wpływ profesjonalizacji na personalizację scentralizowaną apeli wybor‑
czych
2.3.1. Konsultanci polityczni
2.3.2. Marketing polityczny
2.3.3. Zarządzanie mediami
2.4. Personalizacja apelu wyborczego w świetle badań empirycznych profesjona‑
lizacji kampanii wyborczych
7
10
17
19
23
24
38
44
48
51
55
60
71
73
77
83
83
87
90
94
6
Rozdział 3
Spis treści
wyborczych. Przypadek Polski
Uwarunkowania systemowe i kontekstowe personalizacji kampanii
3.1. Uwarunkowania personalizacji parlamentarnych kampanii wyborczych
3.2. Wpływ profesjonalizacji kampanii wyborczych na personalizację
3.3. Kontekst kampanii wyborczych a personalizacja
3.4. Uwarunkowania personalizacji związane z systemem medialnym
związane z systemem politycznym w Polsce
Rozdział 4
Personalizacja medialna w polskich kampaniach parlamentarnych
w badaniach empirycznych
4.1. Stan badań
4.2. Personalizacja scentralizowana na łamach „Gazety Wyborczej” i „Rzeczpo‑
spolitej” w kampaniach wyborczych 1993—2011
4.2.1. Metoda badania
4.2.2. Wyniki
4.2.3. Interpretacja wyników
Rozdział 5
w badaniach empirycznych
Personalizacja strategiczna w polskich kampaniach wyborczych
5.1. Stan badań
5.2. Personalizacja scentralizowana w telewizyjnych audycjach wyborczych
w latach 1993—2011
5.2.1. Metoda badania
5.2.2. Wyniki
5.2.3. Interpretacja wyników
Zakończenie
Bibliografia
Wykaz rysunków, tabel, wykresów
Indeks osobowy
Summary
Zusammenfassung
101
107
113
122
126
135
135
140
140
144
157
161
161
164
164
166
174
179
187
211
215
223
224
Wstęp
Temat personalizacji polityki, w tym komunikowania politycznego, w ostat‑
nich dekadach wzbudza coraz większe zainteresowanie badaczy. Wszystkich
łączy przekonanie, że tendencja ta, wpleciona w przeobrażenia społeczne,
instytucjonalne i technologiczne (głównie związane z rozwojem mediów),
uzewnętrzniająca się w rosnącej roli indywidualnych polityków na płaszczyźnie
zachowań wyborczych, w praktyce sprawowania i formalnym wymiarze władzy
politycznej na poziomie reżimów albo instytucji politycznych oraz w medialnym
obrazie polityki, odzwierciedla zmianę ważną dla współczesnych demokracji
parlamentarnych. Różnica zdań dotyczy stopnia, obszaru, a także konsekwencji
jej występowania. Zdaniem Iana McAllisterA (2000: 191) to kluczowa cecha
współczesnej polityki demokratycznej, której skutki będą najprawdopodobniej
wyznaczać kształt demokracji w XXI wieku (zob. także: MAir, Müller, PlAs‑
ser, 2004: 71). Najczęściej podnosi się negatywne dla demokracji konsekwencje
personalizacji polityki, takie jak:
— nieuzasadniona redukcja złożoności procesu politycznego do motywacji
i wyborów indywidualnych polityków w odniesieniu do odczytywania poli‑
tyki przez obywateli, a na płaszczyźnie czynników zachowań wyborczych:
promocja politycznie nieistotnych cech i faktów związanych z personaliami
polityków;
— upośledzenie podstawowych funkcji organizacji politycznych na skutek prze‑
pływu władzy w kierunku jednostek kosztem grup i instytucji, np. funkcji
społecznej w przypadku partii politycznych czy też funkcji związanych
z wewnętrznym procesem decyzyjnym w instytucjach politycznych, przeja‑
wiające się dewaluacją kryteriów selekcji elity politycznej, osłabieniem zna‑
czenia kolegialnych sposobów decydowania, a także unikaniem debat oraz
praktyk ucierania stanowisk politycznych;
— obniżenie jakości dyskursu politycznego w sferze publicznej przez margina‑
lizowanie rozważania problemów politycznych na rzecz aspektów personal‑
nych, nierzadko trywialnych.
8
Wstęp
Personalizacja polityki stoi w takim rozumieniu w sprzeczności z normami
i wartościami liberalnej demokracji, zorientowanymi na pomnażanie i ochronę
dóbr publicznych, grozi rozpowszechnieniem praktyk kojarzonych z modelem
demokracji elitarnych, które ucieleśniają w niektórych ujęciach z jednej strony
postępująca ekskluzja obywateli z procesu polityki, także poprzez zmniejsze‑
nie szans na racjonalny dyskurs polityczny i refleksję w procesie wyborczym,
a z drugiej strony nadmierna autonomia decyzyjna jednostek sprawujących
władzę, ich rosnąca odrębność i niezależność od grup społecznych i organizacji
politycznych, pozbawianych w ten sposób możliwości demokratycznej kontroli.
Inni badacze podważają uniwersalny charakter personalizacji w demokra‑
cjach parlamentarnych. Zwracają uwagę, że jej podstawowe założenie, zgodnie
z którym następuje „zmiana koncentracji polityki z tematów w kierunku ludzi
i z partii w kierunku polityków” (AdAM, MAier, 2010: 213), w praktyce znaj‑
duje niejednorodny wyraz, przede wszystkim ze względu na wieloaspektowy
charakter tego procesu i zróżnicowanie na płaszczyźnie jego uwarunkowań,
ale także skutków zakładanych zmian. Dlatego dyskusję nad negatywnymi
konsekwencjami personalizacji autorzy ci postrzegają albo jako przedwczesną,
w wielu przypadkach nieuzasadnioną w świetle empirycznych testów, albo
nazbyt jednostronną, unikającą dostrzeżenia zniuansowanego charakteru tego
procesu oraz właściwych dla niego zjawisk, który jest również korzystny dla
rozwoju demokracji.
Niezależnie od konsekwencji personalizacji podstawowym celem nauko‑
wego rozpoznania w warstwie empirycznej jest występowanie tego procesu.
Zadanie to okazuje się niełatwe, zdarza się, że w badaniach dotyczących tych
samych krajów i odnoszących się do tego samego okresu formułowane są
odmienne stanowiska1. Różnice te, a nierzadko nieporozumienia, wynikają
głównie z dwóch przyczyn. Pierwsza z nich ma związek z tym, że w niektórych
studiach nie uwzględnia się w wystarczającym stopniu wielowymiarowości
procesu personalizacji (vAn Aelst, sheAfer, stAnyer, 2012: 203—220) oraz
faktu, że przekształcenia, do których odnosi się ta koncepcja, w różnych ob‑
szarach w jednym systemie politycznym mogą przebiegać nierównomiernie,
a nawet w odwrotnych kierunkach. Druga przyczyna, pozostając w oczywistej
zależności z pierwszą, wynika z nieścisłości oraz różnic konceptualizacyjnych
i operacjonalizacyjnych, co powoduje, że wyniki i wnioski z wielu badań nie
nadają się do porównań. Lauri KArvonen (2010: 2 i n.) podkreśla także, że
istnieje niewystarczająca liczba studiów ilościowych weryfikujących proces
personalizacji i upatruje w tym przyczynę bezpodstawnych supozycji oraz
anegdotycznych argumentów, które pojawiają się niejednokrotnie w debatach na
ten temat (por. MughAn, 2000).
1 Na temat personalizacji medialnej w Holandii w latach 90. XX wieku zob. np.: Kriesi,
2011: 825—844; BouMAns, BooMgAArden, vliegenthArt, 2013: 198—216.
Wstęp
9
Ze względu na powyższe niejasności, a jednocześnie niewątpliwą wagę
problemu, analiza personalizacji polityki jawi się jako wielce frapujące i in‑
teresujące wyzwanie. Podejmuję je w odniesieniu do kampanii wyborczych
w polskich wyborach parlamentarnych z kilku powodów.
Po pierwsze stoję na stanowisku, że analiza personalizacji w tym ujęciu
dotyka istotnego wymiaru owego procesu (KArvonen, 2010: 99). O ile problem
personalizacji nie jest, rzecz jasna, nowy w refleksji dotyczącej polityki i demo‑
kracji2, to właśnie zmiany związane z tym obszarem analizy — mediatyzację
polityki i profesjonalizację kampanii wyborczych przebiegające dynamicznie
w ostatnich kilku dekadach — traktować można jako mocne przesłanki tezy
o występowaniu najbardziej sprzyjających w historii nowożytnych demokracji
uwarunkowań wzrostu roli osób polityków kosztem instytucji i innych ele‑
mentów procesu politycznego. W tym sensie personalizacja komunikowania
politycznego bywa postrzegana jako jedna z głównych przyczyn wzrostu roli
jednostek w polityce, a zdaniem niektórych badaczy jest ona warunkiem ko‑
niecznym zmian personalizacyjnych w wymiarach innych niż komunikowanie
polityczne, zwłaszcza w procesie podejmowania decyzji wyborczych (PoguntKe,
WeBB, 2005b: 11).
Po wtóre moje zainteresowanie personalizacją kampanii wyborczych
uzewnętrzniającą się w obrazie medialnym wyrasta z założenia, że obraz ten
wywiera wpływ na rzeczywistość polityczną. Twierdzenie to wynika z podejść
teoretycznych właściwych dla perspektywy mediatyzacji polityki (MAzzoleni,
schulz, 1999: 247—261), zakorzenionych w teoriach konstruktywizmu spo‑
łecznego, w myśl których media współtworzą polityczną rzeczywistość wedle
własnych kryteriów selekcji i produkcji przekazów medialnych, wykraczając
poza funkcję kanału przekazu. Jak to ujął Dennis dAvies: „Sam fakt, że niektóre
wydarzenia są nam komunikowane, podczas gdy inne są ignorowane, określa
nam w znacznym stopniu strukturę społecznego świata... Informacje służą
konkretyzacji pewnych oznaczeń ludzi, wydarzeń i sytuacji” (za: MAzzoleni,
2003: 10). To stanowisko zbieżne jest także z koncepcjami dominującymi współ‑
cześnie w badaniach z zakresu nauki o komunikowaniu politycznym (seMetKo,
2010: 171; zob. także: KAid, 1996), takimi jak ustanawianie agendy, ramowanie
(framing) czy priming3. Zasadność badania komunikowania politycznego
w pierwszych dwóch dekadach III RP łączę także z tezą, zgodnie z którą
2 By sięgnąć tylko do rozważań Maxa WeBerA (2002: 181 i n.) dotyczących „panowania
charyzmatycznego” czy Richarda sennetA (2009) na temat koncentracji na osobie polityka
w sferze publicznej.
3 Jak zauważa jeden z prominentnych badaczy w nurcie agenda setting: „Większość naszej
wiedzy na temat atrybutów kandydatów politycznych — począwszy od ich politycznej ideologii,
aż do osobowości — pochodzi z informacji medialnych oraz reklamy politycznej obecnej w me‑
diach masowych” (MccoMBs, 2008: 88). Zob. także: iyengAr, McgrAdy, 2007; schulz, 2006:
164—168.
10
Wstęp
w państwach przechodzących transformację ustrojową w 2. połowie XX wieku
media odgrywały w procesie socjalizacji politycznej rolę szczególną, ważniejszą
niż w stabilnych demokracjach (voltMer, schMitt ‑BecK, 2006: 228; gunther,
MughAn, 2000; o’neil, ed., 1998).
Analiza zaprezentowana w tym studium stanowi nie tylko próbę wypełnienia
luki w polskich badaniach empirycznych dotyczących personalizacji komuniko‑
wania politycznego (jak dotąd tego typu studiów nie przeprowadzono w Polsce
ani w krajach Europy Środkowo ‑Wschodniej), ale wynika także z przekonania,
że w takich demokracjach, jak Polska, proces ten, zwłaszcza w wyborach par‑
lamentarnych, może wywoływać konsekwencje poważniejsze niż w stabilnych
demokracjach, co obok sygnalizowanej roli mediów ma związek z procesem
transformacji ustrojowej, zarówno na płaszczyźnie instytucjonalnej, jak i spo‑
łecznej. Ponadto dostrzegam potrzebę weryfikacji często formułowanych hipotez,
w myśl których w krajach postkomunistycznych warunki procesu personalizacji
są korzystniejsze niż w demokracjach zachodnioeuropejskich wobec zakładanej
słabości partii politycznych m.in. ze względu na specyfikę kształtowania się
poddziałów socjopolitycznych (KArvonen, 2010: 3), a także na niedojrzałość
demokracji w ujęciu społecznym, manifestującą się m.in. niskim poziomem
zaufania do instytucji publicznych (McAllister: 2000: 190—191) oraz związaną
ze wstępną fazą kształtowania się elit politycznych demokratycznego państwa.
1. Personalizacja polityki —
podstawowe pytania konceptualizacyjne
Przyjmuję, że personalizacja polityki odzwierciedla w ujęciu analitycznym
podwójną perspektywę (AdAM, MAier, 2010: 216): po pierwsze oznacza wzrost
roli jednostek w polityce przy jednoczesnym ograniczeniu znaczenia partii, in‑
stytucji, kolektywnych tożsamości i problemów politycznych4, po drugie określa
wzrost roli atrybutów osoby polityka niezwiązanych bezpośrednio z polityką
(związanych natomiast z osobą polityka) przy jednoczesnym ograniczeniu zna‑
czenia atrybutów politycznych (istotnych dla odgrywania roli polityka)5. Hipo‑
4 Do najczęściej cytowanych w literaturze nurtu pojmującego personalizację jako proces
należą konceptualizacje: Lauriego KArvonenA (2010: 4): „indywidualni aktorzy polityczni stali
się bardziej prominentni (zyskali na znaczeniu — M.M.) kosztem partii i kolektywnych tożsa‑
mości” oraz Gideona rAhAtA i Tamira sheAferA (2007: 67): „polityczna waga indywidualnego
aktora w procesie politycznym wzrasta wraz z upływem czasu, podczas gdy centralność (centra‑
lity) grupy politycznej (tj. partii) zmniejsza się”.
5 Prominentnymi przedstawicielkami tego nurtu badań są Rosa vAn sAnten i Liesbet vAn
zoonen. W polskiej literaturze zob. PionteK, 2011: 126.
1. Personalizacja polityki — podstawowe pytania konceptualizacyjne
11
tezy badawcze dotyczące procesu personalizacji polityki wynikające z takiego
podejścia wymagają doprecyzowania w odniesieniu do trzech podstawowych
pytań (por. vAn holsteyn, AndeWeg, 2010: 628—635):
1. Do kogo odnosi się pojęcie personalizacji?
2. Jakie tendencje odzwierciedla?
3. W jakim obszarze polityki przebiega?
Jeśli chodzi o pierwsze pytanie, podmiotem w procesie personalizacji jest
polityk. Analiza w takim rozumieniu zmierza do rozpoznania pozycji jednostki
w systemie władz, obrazie medialnym czy procesie podejmowania decyzji
wyborczych niezależnie, czy przedmiotem studiów będą działania samych poli‑
tyków (w tym stanowione przez nich normy prawne), efekty pracy dziennikarzy
czy zachowania wyborców6. Personalizacja w badaniach zwykle odnosi się do
szczególnej kategorii polityków (personalizacja scentralizowana) albo do jed‑
nostek polityków w ogóle (personalizacja zdecentralizowana)7 (zob. rysunek 1).
6 Dlatego wyłączam z obszaru moich zainteresowań w tym studium konceptualizacyjne od‑
miany personalizacji, które nie spełniają tego warunku, takie jak personalizacja w ujęciach psy‑
chologicznym, marketingowym i technologicznym. W studiach nad personalizacją w ujęciu psy‑
chologii politycznej istotna jest problematyka osobowości wyborcy i jej wpływ na kształtowanie
się postaw politycznych i preferencji wyborczych. Personalizacja definiowana jest jako wzrost
roli osobowości, a także poglądów, wartości, aspiracji i oczekiwań wyborcy kosztem innych
zmiennych wyjaśniających preferencje wyborcze (np. związanych z charakterystyką socjode‑
mograficzną). Rosnąca rola wizerunku czy też postrzeganej osobowości polityka (np. w świetle
modelu Wielkiej Piątki) ma drugoplanowe znaczenie i uznawana jest za efekt stosowania przez
wyborców strategii upraszczającej proces poznawczy (zob. cAPrArA, 2007: 151—164; w polskiej
literaturze: MArciniAK, 2012; tursKA ‑KAWA, 2011; Błaszczyk, GorBaniuk, 2009: 263—278).
Personalizacja w ujęciu marketingowym odnosi się do praktyk, których celem jest zwiększenie
efektywności marketingowej poprzez dostosowanie przekazu i/lub produktu do jednostkowych
pragnień i potrzeb konsumenta lub odbiorcy komunikatu. (zob. vesAnen, 2007: 409—418). Me‑
chanizm taki stanowi zwykle wyraz orientacji rynkowej. Można go także wyjaśniać przy użyciu
pojęć marketingu relacyjnego: wtedy to personalizacja, obok empatii i realizacji zobowiązań,
służyć będzie ukształtowaniu relacji opartej na wzajemnym zaufaniu i wzajemnych korzyściach.
Personalizacja technologii komunikowania występuje w dwóch postaciach. Pierwsza nawiązuje
do działań marketingowych i perswazyjnych. W tym ujęciu koncepcja personalizacji, niejedno‑
krotnie łączona z praktyką zarządzania profilem użytkownika sieci (zob. Petersen, PluKe, KovA‑
ciKovA, BArtoloMeo, 2009), sprowadza się do wykorzystania możliwości, jakie daje sieć w celu
opracowania i stosowania zaawansowanych programów zarządzania relacjami z konsumentem,
w tym zbierania informacji na temat użytkownika, jego aktywności w sieci oraz indywidualnych
potrzeb i projektowania na podstawie tych informacji przekazów dla pojedynczych konsumen‑
tów (zob. KArdArAs, KArAKostAs, MAMAKou, 2013: 2331—2342). W drugim ujęciu, w nurcie
determinizmu technologicznego, badacze pochylają się nad pytaniami, na ile nowe technologie
komunikacyjne — zwłaszcza telefonia komórkowa i internet — indywidualizują sposób komuni‑
kowania społecznego. Personalizacja określa wtedy stopień nadania jednostkowych, unikalnych
cech komunikatowi oraz sposobowi użytkowania medium przez indywidualnych odbiorców.
7 Autorami tego rozróżnienia są Meital BAlMAs, Gideon rAhAt, Tamir sheAfer i Shaul
R. shenhAv (2014). W ich ujęciu pojęcie personalizacji zdecentralizowanej odnosi się do indywi‑
dualnych polityków, którzy nie są liderami, ale należą do elity politycznej (np. parlamentarzyści).
12
Wstęp
personalizacja polityki
scentralizowana/zdecentralizowana
instytucjonalna
wyborcza
komunikowania
politycznego
kampanii wyborczych
Rys. 1. Mapa konceptualizacyjna personalizacji polityki
Źródło: opracowanie własne
W pierwszym ujęciu uwagę przykuwają zwykle prominentni politycy: liderzy
partii, premierzy, wybrani ministrowie. W odniesieniu do tej grupy niektórzy
badacze stosują pojęcie prezydencjalizacja. Termin ten zyskał popularność
w analizie roli liderów politycznych w procesie wyborów w Wielkiej Brytanii
autorstwa Antony’ego MughAnA (2000) oraz w studium rosnącej roli liderów
w kilkunastu demokracjach pod redakcją Thomasa PoguntKego i Paula WeBBA
(2005a). Pierwszy z badaczy, weryfikując (pozytywnie) hipotezę o systemowej
zmianie brytyjskiej demokracji w kierunku właściwości modelu prezydenckiego,
przyjął, że prezydencjalizacja oznacza „zmianę w czasie od kolektywnego do
spersonalizowanego rządu, zmianę z modelu rządu i wyborczej polityki zdomi‑
nowanej przez partię polityczną w kierunku modelu, w którym lider partyjny
staje się bardziej autonomiczną siłą polityczną” (MughAn, 2000: 7). Idąc tym
tropem, autorzy The Presidentialization of Politics zaproponowali, by prezy‑
dencjalizację interpretować jako „proces, w którym reżimy stają się bardziej
prezydenckie w codziennej praktyce, w większości przypadków bez zmiany
formalnej struktury, to jest typu reżimu” (PoguntKe, WeBB, 2005b: 1). W ba‑
daniach kampanii wyborczej Dieter ohr (2011: 22) rozróżnia prezydencjalizację
od personalizacji na podobnej zasadzie, jaką w niniejszym studium stosuje się
w odniesieniu do personalizacji scentralizowanej i zdecentralizowanej:
Te dwa pojęcia prezydencjalizacji i personalizacji są blisko związane,
ale nie są całkiem synonimiczne. Relacjonowanie polityki mogłoby
w zasadzie stać się bardziej spersonalizowane, ale nie sprezydencjali‑
zowane, jeżeli politycy otrzymaliby ogólnie więcej uwagi w mediach
kosztem, powiedzmy, partii politycznych albo problemów politycznych.
Odwrotnie: relacjonowanie polityki przez media mogłoby stać się spre‑
zydencjalizowane, ale niekoniecznie spersonalizowane, jeżeli politycy
drugo ‑ i trzecioplanowi byliby zastąpieni przez liderów politycznych.
1. Personalizacja polityki — podstawowe pytania konceptualizacyjne
13
Uważam, że pojęcie personalizacji scentralizowanej jest bardziej adekwatne
do opisu zakładanych zmian niż prezydencjalizacja, ponieważ ta ostatnia niepo‑
trzebnie wzbudza konotację zmiany systemowej. Co prawda niektórzy autorzy,
posługując się tym terminem, zaznaczają, że system prezydencki jest jedynie
modelem, do którego tylko w pewnym sensie (niesystemowym) zbliżają się
systemy parlamentarne8, ale wydaje się, że mimo tych zastrzeżeń samo pojęcie,
które zachęca do poszukiwania analogii w wymiarze instytucjonalnym i be‑
hawioralnym z modelem prezydenckim, może przyczynić się do zaciemnienia
obrazu unikalności wzrostu znaczenia lidera w analizowanych demokracjach
parlamentarnych. Jak zauważa Keith doWding (2013), biorąc pod uwagę przy‑
padek Wielkiej Brytanii, zachodzące w tym kraju niektóre zmiany polegające
na centralizacji egzekutywy, zwiększające władzę premiera, wskazują raczej
na pogłębiający się dystans w stosunku do systemu amerykańskiego, aniżeli
dowodzą rosnącej zbieżności pozycji premiera Wielkiej Brytanii i prezydenta
stojącego na czele rządu. Koncepcja prezydencjalizacji zdaje się nie brać także
pod uwagę faktu, że premierzy mogą w niektórych wymiarach dysponować
większą władzą niż szef rządu w systemie prezydenckim9.
Personalizacja scentralizowana i zdecentralizowana mogą do pewnego
stopnia przebiegać równolegle, ale w niektórych obszarach np. partia polityczna
czy obraz medialny odzwierciedlają również potencjalnie wykluczające się
tendencje.
Pytanie o tendencje wynikające z hipotezy personalizacji polityki łączyć
należy z ustaleniem podstawowych obszarów, w ramach w których persona‑
lizacja jest analizowana. Przyjmuję, że można wskazać trzy takie wymiary:
instytucjonalny, wyborczy i komunikowania politycznego (zob. rysunek 1)10.
Dla każdego z nich właściwy jest pewien zbiór relacji, które określają z jednej
strony wzrost roli indywidualnego polityka, z drugiej strony w związku z tym
wzrostem niższą rangę innych aktorów lub elementów procesu politycznego.
W jednym przypadku, zgodnie z drugą zaprezentowaną perspektywą analizy
personalizacji, rzecz dotyczy relacji elementów składających się na charakte‑
8 Takie np. jest stanowisko Thomasa PoguntKego i Paula WeBBA (2005a: 346), którzy pod‑
kreślają, że prezydencjalizacja oznacza zmianę w kierunku: 1) większej władzy liderów w obrę‑
bie egzekutywy; 2) większej wzajemnej autonomii liderów i partii parlamentarnych; 3) większej
koncentracji w procesie wyborczym na liderze. Jednocześnie zaznaczają, że model systemu pre‑
zydenckiego jest realizowany najpełniej w USA. Zob. także: PoguntKe, WeBB, 2013: 646—654.
9 Zob. dyskusję dotyczącą koncepcji prezydencjalizacji między Keithem doWdingieM,
Paulem WeBBeM i Thomasem PoguntKeM w: doWding, 2013: 617—635; PoguntKe, WeBB, 2013:
646—654.
10 Por. np. typologię PoguntKego i WeBBA (trzy wymiary procesu prezydencjalizacji (fa‑
ces of presidentialization): oblicze władzy wykonawczej, oblicze partyjne (party face) i oblicze
wyborcze (PoguntKe, WeBB, 2005b: 8—9) czy systematykę rAhAtA i sheferA (2007), którzy
zaproponowali: wymiar instytucjonalny, wymiar medialny (media informacyjne oraz aktywność
komunikacyjna partii politycznych) i wymiar behawioralny (wyborcy oraz politycy).
14
Wstęp
rystykę osoby polityka (zob. rysunek 2). Występowanie tych relacji w systemie
politycznym może mieć charakter selektywny, niemniej obecność niektórych
z nich (zwłaszcza związanych z personalizacją instytucjonalną) sprzyja perso‑
nalizacji w innych zarysowanych poniżej konstelacjach.
cechy
polityczne
a cechy
niepolityczne
lider a inni
politycy
polityk
a partia
polityczna
polityk
a problem
polityczny
polityk
a instytucja
polityczna
polityk
a ideologia
Rys. 2. Relacje wpisane w proces personalizacji polityki
Źródło: opracowanie własne
W ujęciu instytucjonalnym personalizacji centralnym problemem anali‑
tycznym jest przepływ władzy — w kierunku zwiększenia władzy jednostki
(pojedynczego polityka) kosztem kolegialnych form jej sprawowania w obrębie
zorganizowanych aktorów politycznych (np. rząd, parlament, partia). Jak to ujęli
Gideon rAhAt i Tamir sheAfer (2007), obserwować można w tym kontekście
„wprowadzenie zasad, mechanizmów i instytucji, które kładą większy nacisk na
indywidualnego polityka (individual politician), a mniejszy na grupy polityczne
i partie”. Personalizacja tego typu zarówno uzewnętrznia się, jak i skutkuje ros‑
nącą autonomią w procesie decydowania politycznego i odrębnością tożsamości
jednostki w stosunku do grup politycznych i instytucji. Zmianę odzwierciedlają
zapisy prawne (odmiana formalna) albo praktyki i mechanizmy nieformalne
wpisane w kulturę polityczną (odmiana nieformalna).
Badania w tym obszarze mieszczą się zwykle w jednym z trzech głównych
nurtów: zorientowanych na rozpoznanie wzrostu roli premiera w obrębie egze‑
kutywy (rządzie lub gabinecie), wzrostu roli osób polityków (kosztem partii)
w kontekście ordynacji wyborczych, a także wzrostu roli liderów w partiach
politycznych. Lauri KArvonen (2010: 40) na podstawie metaanalizy badań
porównawczych kilkudziesięciu demokracji dotyczących pozycji premiera
1. Personalizacja polityki — podstawowe pytania konceptualizacyjne
15
w rządzie dowodzi, że nie występuje uniwersalny trend personalizacji, w nie‑
których krajach ewidentny jest spadek znaczenia szefów rządów, w niektórych
natomiast zmienność jest tak duża, że nie można mówić o jakimkolwiek linio‑
wym trendzie.
Podstawowa teza o personalizacji w wymiarze wyborczym ukazuje wzrost
rangi polityka (np. lidera) w stosunku do innych czynników określających za‑
chowanie wyborcze (np. do postaw dotyczących partii, ideologii czy problemów
politycznych). Badania koncentrują się najczęściej wokół problemu wpływu
osób liderów albo kandydatów na kształt decyzji wyborczej. W pierwszej grupie
weryfikowane są hipotezy związane ze znaczeniem niektórych cech liderów
albo związanych z pełnieniem urzędu (np. kompetencja, ale także popularność),
albo stricte osobistych (np. wiek, płeć). W kontekście istotnego w tym ujęciu
pytania o trend wzrostu wpływu roli lidera na zachowania wyborcze kosztem
innych elementów na gruncie badań empirycznych najczęściej padają odpowie‑
dzi podważające personalizację11.
W personalizacji komunikowania politycznego, które interpretuję za Bria‑
nem McnAireM jako „celowe komunikowanie dotyczące polityki”12, zakłada
11 Taki wniosek przykładowo można wyprowadzić z porównawczych studiów Keesa AArt‑
sA, André BlAisA i Hermanna schMittA (eds., 2011). W tym opracowaniu Sören holMBerg
i Henrik oscArsson (2011: 50) na podstawie analizy zachowań wyborców w 9 krajach w ujęciu
longitudialnym obejmującym wybory z kilku dekad syntetyzują: „teza, że liderzy wraz z upły‑
wem czasu bardziej wpływają na głosowanie, nie znajduje potwierdzenia”. Autorzy formułują
ponadto ważny w świetle metodologii rozpoznania tej problematyki postulat kontroli zmiennej
identyfikacji (albo popularności) partyjnej, jako że działa ona jak filtr przy ocenie lidera (i wpły‑
wu tejże) na głosowanie. W podobnym tonie, ale unikając jednoznaczności, wnioski o wpły‑
wie osoby lidera na decyzje wyborcze formułuje Anthony King (2002: 221), co prowadzi go do
konstatacji: „Współczesne wybory pozostają w zdecydowanej większości politycznym współza‑
wodnictwem (w odróżnieniu od współzawodnictwa personalnego — M.M.), a partie polityczne
zrobiłyby dobrze, wybierając swoich liderów i kandydatów w świetle tego ustalenia”. Zob. także:
vAn holsteyn, AndeWeg, 2010. Jednocześnie nie jest trudno wskazać opracowania, których au‑
torzy dostrzegają znaczący wpływ liderów na zachowania wyborcze (niekoniecznie jednak ana‑
lizując trend personalizacji), jak np. Bittner, 2011. Pojawiają się także oceny, zgodnie z którymi
rola lidera jest w wyborach nie tyle niewielka, ile niezbadana — czy to ze względu na fakt, że
identyfikacja partyjna niejako maskuje rolę lidera (zob. gArziA, 2011: 697—709), czy z powo‑
du nieuwzględnienia w rozpoznaniu czynników zachowań wyborczych zmiennych związanych
z charakterystyką (psychologiczną) wyborców (Blondel, thieBAult, czernicKA, inoguchi, PAth‑
MAnAnd, venturino, 2010; gArziA, 2013: 67—89).
12 Za Brianem McnAireM (1998: 25—26) przyjmuję, że komunikowanie polityczne to pro‑
ces obejmujący: 1) wszystkie formy komunikowania przedsiębrane przez polityków i innych
aktorów politycznych po to, aby osiągnąć konkretne cele; 2) komunikowanie adresowane do
tych aktorów przez niepolityków, np. wyborców czy felietonistów gazet; oraz 3) komunikowanie
o nich i ich działalności zawarte w doniesieniach prasowych, artykułach wstępnych i innych for‑
mach medialnej dyskusji o polityce. Por. Bennett, entMAn, 2005: 1 i n. W polskiej literaturze na
temat definiowania komunikowania politycznego piszą doBeK ‑ostroWsKA, 2004; MichAlczyK,
2005.
16
Wstęp
się wzrost roli osoby polityka przy jednoczesnym spadku znaczenia aktorów
politycznych lub elementów ujętych na rysunku 2 na płaszczyźnie treści medial‑
nych. Takie podejście, wynikające także z praktyki studiów empirycznych z tego
zakresu, ukazuje koncentrację w ujęciu podmiotowym na dwóch najbardziej
aktywnych aktorach procesu komunikowania politycznego (media informacyjne
i partie polityczne), a w ujęciu przedmiotowym (marginalizując niemedialne
formy komunikowania) w centrum zainteresowania lokuje obraz medialny, poj‑
mowany jako rzeczywistość medialną, czyli „rzeczywistość stworzoną takich
wydarzeń, jakimi opisują je media” (za: McnAir, 1998: 33) oraz przekazów
medialnych składających się na autoprezentację partii politycznych (reklama
polityczna). W tym wymiarze najczęściej, w porównaniu z poprzednimi, for‑
mułowane są także założenia związane z prywatyzacją polityki rozpatrywane
głównie w odniesieniu do relacji między cechami politycznymi i niepolitycz‑
nymi w przekazach dotyczących osób polityków. Szczególnym typem persona‑
lizacji komunikowania politycznego jest personalizacja kampanii wyborczych,
którą odnoszę, wychodząc poza dominujący model definiowania kampanii
wyborczych koncentrujący całą niemalże uwagę na podmiotach ubiegających
się o głosy wyborcze, do efektów działań wszystkich aktorów komunikowania
politycznego uczestniczących w kampanii wyborczej, podobnie jak w kon‑
tekście komunikowania politycznego, premiując rolę mediów informacyjnych
oraz partii politycznych. Innymi słowy kampanie wyborcze interpretuję jako
komunikowanie polityczne, niezależnie od różnych celów podmiotów w nim
uczestniczących, odbywające się w określonym czasie (w tym sensie kampanie
można wyodrębnić w ujęciu formalnym na podstawie reguł prawnych albo
na podstawie zmiennych behawioralnych określających intensywność i skalę
działań komunikacyjnych) i skoncentrowane na określonej tematyce (związanej
bezpośrednio z wyborami).
Podsumowując zarys trzech wymiarów personalizacji, należy podkreślić, że
zaprezentowana systematyka nie ma charakteru całkowicie rozłącznego, co wy‑
nika z wzajemnych zależności między poszczególnymi typami personalizacji.
Zależności te wymagają w ujęciu analitycznym podejścia holistycznego w tym
sensie, że studia jednego z wymiarów powinny do pewnego stopnia uwzględ‑
niać pozostałe, a przynajmniej niektóre z kluczowych w kontekście przedmiotu
studiów interakcji, jakie między nimi zachodzą. W tym studium postulat ten
będzie zrealizowany poprzez uwzględnienie w analizie personalizacji instytu‑
cjonalnej (w partiach politycznych).
2. Personalizacja kampanii wyborczych — konceptualizacja problemu badawczego
17
2. Personalizacja kampanii wyborczych —
konceptualizacja problemu badawczego
Zasadniczym celem moich studiów jest weryfikacja koncepcji ‑hipotezy
personalizacji scentralizowanej w polskich parlamentarnych kampaniach wy‑
borczych. Właśnie ze względu na cel oraz zastosowaną metodologię taki projekt
badawczy cechuje unikalność na tle badań zaprezentowanych dotychczas w li‑
teraturze naukowej.
Praca ma charakter opisowy, mieści się w nurcie opracowań z zakresu ko‑
munikowania politycznego, łącząc podejście komunikologiczne i politologiczne
w tym sensie, że stanowi próbę uwzględnienia czynników właściwych dla
perspektywy mediocentrycznej i politologicznej w analizie przesłanek procesu
personalizacji kampanii wyborczych, a także ze względu na fakt rozpoznania
treści medialnych komunikowania partii politycznych. Badanie komunikowania
wyborczego obejmie 6 polskich kampanii parlamentarnych z lat 1993—2011.
Oprócz analizy zawartości komunikatów publikowanych w mediach informa‑
cyjnych oraz komunikatów przygotowanych przez rywalizujące w wyborach
podmioty polityczne wśród podstawowych metod wykorzystywanych w tym
studium wskazać należy analizę historyczno ‑porównawczą oraz analizę istnie‑
jących danych statystycznych.
Wśród celów szczegółowych pracy można wymienić:
— omówienie przesłanek tezy o personalizacji (polityki) komunikowania po‑
litycznego na płaszczyźnie teorii mediatyzacji polityki i profesjonalizacji
kampanii wyborczych,
— analizę występowania i charakterystyki trendu personalizacji kampanii wy‑
borczych na podstawie badań empirycznych przeprowadzonych w zachod‑
nioeuropejskich demokracjach parlamentarnych,
— rozpoznanie uwarunkowań personalizacji kampanii wyborczych w wyborach
parlamentarnych w Polsce,
— analizę występowania trendu i charakterystyki personalizacji medialnej
w polskich kampaniach wyborczych na podstawie badań prasy opiniotwór‑
czej,
— analizę występowania trendu i charakterystyki personalizacji strategicznej
w polskich kampaniach wyborczych na podstawie badań telewizyjnej rekla‑
my politycznej.
Interesuje mnie proces personalizacji scentralizowanej (odnoszącej się do
liderów partii politycznych) w ujęciu indywidualizacji oraz prywatyzacji w wy‑
miarze medialnym i strategicznym (zob. rysunek 3).
Indywidualizację odnoszę do wzrostu roli lidera w przekazach medialnych
przy jednoczesnym ograniczeniu roli partii politycznej, ideologii, problemów
politycznych oraz innych polityków (zob. vAn Aelst, sheAfer, stAnyer, 2012:
18
Wstęp
personalizacja scentralizowana
kampanii wyborczych
indywidualizacja
prywatyzacja
medialna
strategiczna
Rys. 3. Mapa konceptualizacyjna personalizacji kampanii wyborczych
Źródło: opracowanie własne
203—220). W wymiarze prywatyzacji istotne pytanie dotyczy wzrostu rangi
cech bezpośrednio związanych z zawodem polityka w stosunku do cech, które
tego warunku nie spełniają, oraz faktów z prywatnego życia polityka13. Nie
trzeba dodawać, jak trudna, chociaż w ujęciu analitycznym do pewnego stopnia
możliwa, jest tego typu delimitacja.
Centralne pytanie analizy dotyczy występowania trendu personalizacji
w komunikowaniu politycznym dwóch najsilniejszych aktorów systemu
komunikowania politycznego. Z jednej strony w ten sposób podejmuję próbę
wniknięcia, w zakresie przedmiotu studiów, w sposób pojmowania polityki
przez podmioty polityczne, zdobycia wiedzy na temat ich założeń dotyczących
procesu wyborczego, z drugiej strony, badając zawartość mediów, staram się
pozyskać dane na temast ich roli w procesie wyborczym.
Głównym kryterium, na podstawie którego wyróżniono medialny i strate‑
giczny wymiar personalizacji kampanii wyborczych, jest typ nadawcy i jego
13 Por. z systematyką personalizacji komunikowania politycznego Rosy vAn sAnten i Lies‑
bet vAn zoonen (2010: 46—47) oraz Any Inés lAnger. Holenderskie badaczki, koncentrując się
na wymiarze dotyczącym cech polityków, wyznaczyły trzy sposoby ujęcia personalizacji (trzy
definicje operacyjne). W badaniach ujęły jej następujące rodzaje: indywidualizację — omówie‑
nie indywidualnych kompetencji politycznych, emocjonalizację — osobiste narracje w formie
emocjonalnych opisów lub refleksji na temat wydarzeń z udziałem polityków i ich doświadczeń
pokazywane przez media, a także prywatyzację (prywatna persona) — historie o prywatnym ży‑
ciu polityków w mediach. Brytyjska medioznawczyni Ana Inés lAnger (2011: 6—11) dla rozpo‑
znania medialnej charakterystyki polityków zaproponowała koncepcję polityki osobowości (per‑
sonality politics), którą pojmuje jako rosnący nacisk mediów na cechy jednostki i prywatne życie
polityków kosztem zainteresowania kwestiami ideologicznymi i propozycjami programowymi.
Autorka rozróżniła w tym zakresie między: 1) skupieniem mediów na cechach przywódczych
i umiejętnościach profesjonalnych (lider jak mąż stanu) oraz 2) polityzacją prywatnej persony —
naciskiem mediów na życie i cechy osobiste (lider jako istota ludzka). Zob. także: JeBril, AlBæK,
de vreese, 2013: 105—121.
3. Plan książki
19
cele. W pierwszym z tych typów mowa o dziennikarzach, których uczestnictwo
w kampanii wyborczej sprowadza się w istocie do jej relacjonowania (infor‑
mowania o niej i jej interpretowania). Personalizacja strategiczna natomiast
jest efektem celowych działań komunikacyjnych podmiotów ubiegających
się o głosy wyborcze, przedmiotem analizy są ich apele wyborcze, zwykle
w postaci reklam politycznych. Dziennikarze i politycy oczywiście wzajemnie
wpływają na treść swej komunikacji wyborczej, co w partiach politycznych
znajduje wyraz zwłaszcza w działaniach zorientowanych na zarządzanie me‑
diami.
3. Plan książki
Wychodząc z niekwestionowanego w literaturze przedmiotu założenia,
że personalizacja kampanii wyborczych wyrasta z wzajemnych zależności
i wpływów takich procesów, jak mediatyzacja polityki oraz profesjonalizacja
kampanii wyborczych, problematykę tę omawiam w dwóch pierwszych rozdzia‑
łach książki. Rozważania swoje odnoszę zasadniczo do ustaleń teoretycznych
i badań empirycznych przeprowadzanych na gruncie europejskim w demokra‑
cjach parlamentarnych.
W pierwszym rozdziale koncentruję się na rozpoznaniu źródeł i charak‑
terystyki personalizacji scentralizowanej (zwłaszcza w wymiarze medialnym)
w świetle ewolucji relacji mediów i polityki na poziomie systemowym oraz
oddziaływań logiki medialnej (uwzględniając tym samym poziom organiza‑
cyjny i indywidualny). Zakładając, że logika medialna jest konceptem wielo‑
wymiarowym, rozważam te jej cechy spośród wyróżnionych wymiarów (logika
rynkowa, logika publiczna, linia polityczna, technologia), które szczególnie
sprzyjają personalizacji.
Przedmiotem studiów w drugim rozdziale czynię wpływ profesjonalizacji
kampanii wyborczych na personalizację, interpretując ją w kategoriach We‑
berowskiej racjonalności celowej z centralną rolą partii politycznych w tym
procesie. Po zarysowaniu źródeł zmian profesjonalizacyjnych, rozpatrywanych
na płaszczyźnie otoczenia społecznego kampanii oraz transformacji ugrupowań
politycznych, zmierzam do rozpoznania dwóch zakładanych skutków profesjo‑
nalizacji: wzrostu roli lidera kosztem innych gremiów decyzyjnych w partii
(centralizacja partii i kampanii) oraz personalizacji apeli wyborczych formacji
politycznych, podkreślając trzy dość często podnoszone w debacie naukowej
przesłanki tezy o personalizacji strategicznej odnoszące się do wzrostu roli
konsultantów politycznych w partiach oraz popularyzowanych przez nich metod
i koncepcji marketingu politycznego, a także do zarządzania mediami.
20
Wstęp
Na zakończenie rozdziału pierwszego i drugiego przedstawiam wnioski
wynikające z przeglądu najnowszych badań personalizacji odpowiednio: per‑
sonalizacji medialnej (rozdział 1) oraz strategicznej (rozdział 2), dzięki czemu
dokonuję przeglądu stosowanych metod badawczych komunikowania politycz‑
nego oraz najbardziej aktualnych pytań związanych z personalizacją w tym
wymiarze.
Zarysowany obraz uwarunkowań personalizacji uzupełniam w rozdziale
trzecim o kontekst polskich kampanii, rozpatrując możliwy wpływ zmiennych
instytucjonalnych wynikających z systemu politycznego i medialnego oraz
czynników kontekstowych na stopień występowania personalizacji.
Wyniki dotychczas przeprowadzonych studiów podnoszących problem
wzrostu roli lidera w polskich kampaniach w ujęciu medialnym i strategicznym
oraz efekty własnych analiz zawartości komunikowania wyborczego omawiam
w rozdziałach 4 i 514. Na podstawie longituidalnych analiz zawartości artykułów
na temat wyborów publikowanych w „Gazecie Wyborczej” i „Rzeczpospolitej”
w ostatnich dwóch tygodniach kampanii wyborczych z lat 1993—2011 (w sumie
próba objęła 1 759 artykułów, z których 975 kodowano z użyciem klucza katego‑
ryzacyjnego) dokonuję weryfikacji czterech hipotez wynikających z podstawo‑
wej koncepcji ‑hipotezy personalizacji kampanii wyborczych:
H1. Wraz ze wzrostem koncentracji gazet na liderach zmniejsza się ich
koncentracja na głównych partiach politycznych oraz kandyda-
H2. Wraz ze wzrostem koncentracji gazet na liderach zmniejsza się ich
H3. Wraz ze wzrostem roli cech niepolitycznych zmniejsza się rola cech
H4. Wzrostowi roli liderów dwóch największych partii w gazetach to-
koncentracja na problemach lub programach politycznych.
warzyszy zmniejszenie roli liderów innych głównych partii.
tach.
politycznych w opisie liderów.
Badania prasy uznaję za konserwatywny test personalizacji w tym sensie,
że uchwycony w nich trend wzrostu roli liderów politycznych traktować można
jako przesłankę twierdzeń o występowaniu personalizacji w innych mediach.
W ostatnim rozdziale przedstawiam dane zebrane w studium zawartości
telewizyjnych audycji wyborczych partii politycznych — próba objęła audycje
wyborcze 6, a w 1997 roku 8 komitetów wyborczych partii, które w danym roku
wyborczym odnotowały najwyższe wyniki w wyborach do Sejmu, emitowane
w tych samych kampaniach wyborczych, które ujęto w badaniach prasy. Zako‑
dowano 1 406 fragmentów audycji, średni czas jednego fragmentu wyniósł 46,3
14 Do zapisu i obliczenia wyników w obu pomiarach wykorzystano program SPSS Stati‑
stics.
3. Plan książki
21
sekundy. Wyniki posłużyły do falsyfikacji kolejnych trzech hipotez związanych
z personalizacją strategiczną:
H1. Wraz ze wzrostem roli lidera w reklamie politycznej zmniejsza się
H2. Wraz ze wzrostem roli tematyki związanej z osobą lidera zmniejsza
H3. Wraz ze wzrostem roli cech niepolitycznych zmniejsza się rola cech
się rola innych składowych oferty wyborczej.
rola kandydatów.
politycznych w opisie liderów.
Zebrane w obu pomiarach dane prowadzą do podstawowego wniosku, że
w polskiej polityce ostatnich dwóch dekad na płaszczyźnie komunikowania
politycznego — zarówno w relacjach medialnych, jak i w komunikowaniu wy‑
borczym kontrolowanym przez polityków — wzrasta ranga liderów partyjnych.
Bez wątpienia zyskują oni w warstwie symbolicznej i w tym sensie uprawniona
jest tytułowa antropomorfizacja pojęcia polityki. Na drodze technologicznie
warunkowanej wizualizacji i związanej z tym konkretyzacji, a także w efekcie
przemian mediatyzacyjnych i profesjonalizacyjnych oblicze polityki — jej twarz
— w percepcji dziennikarzy, partii politycznych czy potencjalnych wyborców
determinują osoby liderów. To oni w coraz większym stopniu tworzą etykiety
ugrupowań politycznych rywalizujących w wyborach, ale także występują jako
nadawcy w dziennikarskich materiałach i nadają ton politycznym przekazom.
Niewiele jednak przemawia za tym, że za tą powierzchownością polityki w pol‑
skich kampaniach wyborczych kryją się poważniejsze zmiany będące odejściem
od dominującego we współczesnej demokracji partyjnego sporu albo że ozna‑
czają istotną transformację przedmiotu polityki polegającą na wzroście roli jej
wymiaru personalnego kosztem treści nawiązujących do interesów, potrzeb
i oczekiwań podmiotów polityki.
Wykaz rysunków, tabel, wykresów
Wstęp
Rysunek 1. Mapa konceptualizacyjna personalizacji polityki
Rysunek 2. Relacje wpisane w proces personalizacji polityki
Rysunek 3. Mapa konceptualizacyjna personalizacji kampanii wyborczych
Rozdział 1
Rysunek 1. Wymiary logiki medialnej a personalizacja kampanii wyborczych w wy‑
miarze medialnym
Tabela 1. Logiki w komunikowaniu politycznym (model demokratyczno ‑korporacyjny)
w ujęciu Keesa Brantsa i Philipa van Praaga
Tabela 2. Badania personalizacji komunikowania politycznego w wymiarze medial‑
Tabela 3. Programy publicystyczne telewizji holenderskiej z udziałem polityków
Tabela 4. Badania personalizacji komunikowania politycznego w wymiarze medial‑
nym (indywidualizacja)
nym (prywatyzacja)
Rozdział 2
Tabela 1. Opinie konsultantów na temat roli partii w kampanii na podstawie Global
Political Consultancy Survey
Tabela 2. Ważność partii w wyborach parlamentarnych wedle statusu zawodowego na
podstawie Global Political Consultancy Survey
Tabela 3. Opinie konsultantów na temat roli problemów i osób kandydatów w kampanii
na podstawie projektu Global Political Consultancy Survey
Tabela 4. Opinie konsultantów na temat roli czynników w kampanii na podstawie
Global Political Consultancy Survey
Tabela 5. Wskaźniki personalizacji w badaniach Liesbeth Hermans i Maurice’a Ver‑
geera na podstawie analizy zawartości informacji na stronach internetowych
kandydatów do Parlamentu Europejskiego w 2009 roku
212
Wykaz tabel, rysunków, wykresów
Rozdział 3
Tabela 1. Przyczynowe uwarunkowania dla członków zbioru rozmytego „demokracji
ze spersonalizowanym komunikowaniem politycznym”
Tabela 2. Indeks chwiejności wyborczej w Polsce w latach 1991—2011
Tabela 3. Partyjna identyfikacja w Polsce w latach 1998—2008
Tabela 4. Stabilność poparcia dla 4 partii z najlepszym wynikiem w wyborach
Tabela 5. Opinie polskich konsultantów politycznych
Tabela 6. Struktura wydatków wybranych partii na kampanie w wyborach parlamen‑
tarnych (do Sejmu / Senatu) w latach 1993—2011
Tabela 7. Zmiany liczby fanów partii na stronach Facebooka w okresie przed wybo‑
Tabela 8. Uwarunkowania kontekstowe personalizacji scentralizowanej w polskich
rami w 2011 roku
kampaniach w latach 1993—2011
Rozdział 4
Tabela 1. Statystyka jednostek wypowiedzi prasowej w analizie „Gazety Wyborczej”
i „Rzeczpospolitej”
Tabela 2. Główne partie i liderzy w badaniach
Tabela 3. Odniesienie do życia prywatnego w j.w.p. z liderem
Wykres 1. Występowanie soundbites liderów i kandydatów głównych partii w tele‑
wizyjnych programach informacyjnych w kampaniach z 2005 i 2007 roku
Wykres 2. Udział procentowy czasu liderów w czasie poświęconym partiom we
wszystkich serwisach informacyjnych w kampanii z 2011 roku
Wykres 3. Udział j.w.p. na temat wyborów w ogólnej liczbie j.w.p. w działach poli‑
tycznych „Gazety Wyborczej” i „Rzeczpospolitej” w latach 1993—2011
Wykres 4. Udział j.w.p. z główną partią (w tym j.w.p. z liderem) w ogólnej liczbie
j.w.p na temat wyborów w kampaniach z lat 1993—2011
Wykres 5. Inne partie w j.w.p. z głównymi partiami
Wykres 6. Widzialność lidera, partii, kandydata w tytułach j.w.p. z główną partią
Wykres 7. Koncentracja autora j.w.p. na podmiocie politycznym
Wykres 8. Udział tematyki odnoszącej się do lidera w j.w.p. z liderem
Wykres 9. Występowanie kandydatów w j.w.p. z liderem
Wykres 10. Liczba j.w.p. z główną partią na pierwszej stronie a liczba j.w.p. z liderem
na pierwszej stronie
Wykres 11. Zdjęcia liderów w j.w.p. z liderem
Wykres 12. Inkbites w j.w.p. z liderem
Wykres 13. Typy ujęć partii w j.w.p. z główną partią
Wykres 14. Role liderów w j.w.p. z liderem
Wykres 15. Cechy liderów (explicite) w j.w.p. z liderem
Wykres 16. Występowanie liderów w j.w.p. z główną partią
Wykaz rysunków, tabel, wykresów
213
Rozdział 5
Tabela 1. Nadawcy w warstwie werbalnej w telewizyjnych audycjach wyborczych
Tabela 2. Częstotliwość pojawiania się liderów w programach studia wyborczego
kampanii z 1997 roku w analizie dokonanej przez Cezarego Trutkowskiego
Tabela 3. Materiał badawczy w analizie zawartości audycji wyborczych w kampaniach
z lat 1993—2011
Tabela 4. Tematyka wypowiedzi lidera w f.a.
Wykres 1. Główni aktorzy w przekazie reklamowym w f.a. (warstwa dźwięku i obrazu)
Wykres 2. Typy prezentacji lidera w f.a. (częstotliwość)
Wykres 3. Czas wypowiedzi lidera w f.a.
Wykres 4. Typ prezentacji liderów i kandydatów w f.a.
Wykres 5. Sposób wypowiadania się lidera w f.a.
Wykres 6. Tematyka dotycząca lidera w wypowiedziach innych w f.a.
Wykres 7. Typ autocharakterystyki lidera w f.a.
Wykres 8. Sposób pokazywania lidera w f.a.
Indeks osobowy
187
Aalberg Toril 196
Aardal Bernt 103, 187
Aarts Kees 187, 191, 195, 202
Abramowicz Bartosz 33, 187
Adam Silke 8, 10, 61, 101, 103, 178,
Adamik Małgorzata 187
Adamik‑Szysiak Małgorzata 160, 187
Albæk Erik 18, 41, 44, 45, 60, 62, 91,
181, 195, 196
Alberski Robert 108, 110, 112, 187
Allan Stuart 42, 48, 187
Althaus Marco 80, 187
Andeweg Rudy B. 11, 15, 195
Andrews Leighton 91, 187
Antoszewski Andrzej 75—76, 107—
109, 112, 125, 188, 196
Bajka Zbigniew 131, 188
Balmas Meital 11, 188
Banaszkiewicz Anna 110, 111, 188
Barneys Edward L. 36, 188
Bartkowski Jerzy 205
Bartolomeo Giovanni 11, 203
Bartosik Łukasz 136, 188
Bates Stephen 55, 191
Batorski Dominik 121, 188
Bauman Zygmunt 31, 47, 73—74, 188
Bélanger Paul 93, 188
Bennett W. Lance 15, 26, 33, 188, 189,
201
Benoit William L. 57, 189
Bichta Tomasz 114, 189
Bielasiak Jack 75, 108
Binder Tanya 103, 189
Bishop George F. 57, 189
Biskup Bartłomiej 116, 117, 189, 200
Bittner Amanda 15, 189
Blais André 15, 187, 191, 195, 202
Błaszczyk Ewa 11, 189
Blondel Jean 15, 55, 81, 82, 103, 189
Blumenthal Sidney 27, 189
Blumler Jay G. 29—31, 33, 38, 49, 51,
72, 91, 189
Błuszkowski Jan 197
Bogost Ian 58, 189
Bogunia‑Borowska Małgorzata 131,
132, 189
Boomgaarden Hajo 8, 38, 65, 104, 188
Boorstin Daniel 47, 93, 189
Borowiec Piotr 114, 206
Boumans Jelle W. 8, 38, 61, 65—67,
104, 189
Bourdieu Pierre 32—33, 44—45, 177,
Bowler Shaun 85, 97, 115, 189, 190
Bralczyk Jerzy 190
Brants Kees 40—41, 67, 68, 99, 183,
189
190
Braud Philip 92, 156, 173, 190
Brock Timothy C. 196
Broersma Marcel 96, 97, 194
216
Indeks osobowy
Bucy Page Erik 45, 56, 174, 193
Burgess Jean 58, 190, 194
Buttice Matthew K. 104, 190
Calise Mauro 79, 190
Campus Donatella 91, 98, 99, 190
Caprara Gian Vittorio 11, 190, 199
Carlin Diana B. 57, 200
Carty R. Kenneth 93, 188
Chomsky Noam A. 35, 194
Chrabąszcz Robert 135, 204
Churska‑Nowak Karolina 60, 90, 190,
200
Clemens Clay 82, 190
Converse Philip E. 45, 190
Cronin Thomas E. 92, 190
Crotty William J. 191, 192, 198
Curran James 57, 191
Curtice John 191
Czajkowski Andrzej 188
Czernicka Katarzyna 15, 55, 81, 82,
103, 189
Czerwiński Marek 206
Dalton Russel J. 61, 75, 190, 191, 192,
195, 196, 197, 200, 206
Davies Dennis 9
Dayan Daniel 93, 94, 191
De Waele Jean‑Michel 114, 202
Diamond Edwin 55, 191
Dimitrova Daniela V. 24, 39, 54, 207
Dobek‑Ostrowska Bogusława 15, 24,
49, 72, 91, 126, 127, 130, 132, 133,
136, 141, 161, 191, 197, 202, 203, 204
Dobrowolski Piotr 209
Donsbach Wolfgang 52, 53, 191
Doron Gideon 59, 199
Dowding Keith 13, 191
Downey John 104, 106, 191
Drobczyński Sebastian 200
Dudek Patrycja 128, 191
Dudek Wiesław 209
Dulio David A. 83, 191
Eagles Donald Munroe 93, 188
195
Elmelund‑Præstekær Christian 60, 91,
Enli Gunn Sara 97, 192
Entman Robert N. 15, 26, 188, 189, 201
Esmer Yilmaz 75, 192
Esser Frank 24, 37, 42, 51, 91, 132, 191,
192, 194, 195, 203, 205, 207, 209
Fan David 51, 91, 192
Farell David M. 72, 77, 79, 83, 85, 97,
98, 103, 115, 189, 190, 192, 200
Favretto Ilaria 103, 201
Fenton Natalie 57, 191
Ferrari Simon 58, 189
Filas Ryszard 126, 128, 129, 192
Filipowicz Stanisław 192
Fiut Ignacy Stanisław 136, 192
Foley Michael 99, 192
Franklin Bob 45, 192
Fras Janina 197, 207
Frątczak‑Rudnicka Barbara 205
Freedman Des 57, 191
Gackowski Tomasz 192
Galtung Johan 41, 42
Gałkowska Agnieszka 73, 193
Gałkowski Stanisław 73, 193
Gandhy Oscar 91
Garlicki Jan 120, 193, 208
Garzia Diego 15, 56—57, 104, 193
Gebethner Stanisław 188, 190, 203
Gerodimos Roman 194
Gibson Rachel K. 72, 80, 193
Giebler Heiko 83, 193
Gierula Marian 206
Gitlin Todd 48, 193
Glajcar Rafał 107, 187, 193, 198, 209
Gliński Piotr 125, 193
Goban‑Klas Tomasz 48, 193
Godlewski Tadeusz 107, 193
Godzic Wiesław 131, 193
Goffman Erwing 92, 193
Golinowski Janusz 92, 193
Gorbaniuk Oleg 11, 189
Grabe Mari Elizabeth 45, 56, 174, 193
Indeks osobowy
217
Graber Doris 50, 193
Grabowska Mirosława 110, 111, 194
Graham Todd 96, 97, 194
Green Joshua 58, 190, 194
Green Melanie C. 196
Grzybczak Jarosław 131, 194
Gunther Richard 10, 39, 194
Gurevitch Michael 72, 91, 189
Habermas Jürgen 33—34, 35—36, 38,
179, 194
49, 50, 194
Hacker Kenneth L. 189, 194
Hallin Daniel C. 31—32, 40, 41, 48—
Hansen Glenn J. 57, 189
Hart Roderick P. 55, 194
Hartley John 58, 194
Hazan Reuven Y. 81, 102, 194, 205
Hazelhoff Karin 96, 97, 194
Heffernan Richard 81, 82, 194
Hellweg Susan A. 194
Henneberg Stephan C.M. 87, 88, 194,
202, 209
Herbut Ryszard 77, 78, 79, 194, 196
Herman Edward S. 35, 194
Hermans Liesbeth 96, 183, 195
Hess Agnieszka 114, 195
Hinck Edward A. 57, 195
Hofman Iwona 121, 122, 195
Holmberg Sören 15, 75, 102, 109, 195
Holtz‑Bacha Christina 71, 72, 95, 98,
102, 190, 195, 197, 198, 199, 201, 202,
205
Hopkin Jonathan 79, 89
Hopmann David Nicolas 41, 44, 60,
62, 91, 195, 209
Hordecki Bartosz 128, 204
Horsfield Bruce 200
Hunjan Sarinder 191
Ilciów Adam 88, 195
Inglehart Roland 74, 196
Inoguchi Takashi 15, 55, 81, 82, 103,
189
Iyengar Shanto 9, 29, 47, 48, 58, 196
Jabłoński Wojciech 49, 91, 196
Jackson Daniel 194
Jackson Nigel A. 58, 199, 202
Jackson‑Beeck Marylin 57, 189
Jakubowicz Karol 24, 129, 134, 196
Jamieson Kathleen Hall 55, 196
Jamróz Adam 78, 196
Jasiewicz Krzysztof 190
Jebril Nael 18, 45, 181, 196
Jednaka Wiesława 73, 196
Jenkins Henry 58, 196
Jeziński Marek 89, 113, 188, 196
Johansson Bengt 63, 66, 196
Johnson Dennis W. 187, 204, 209
Jóźwiak‑Di Marcantonio Jakub 99, 196
Kaid Lynda Lee 9, 24, 26, 47, 49, 95,
191, 196, 197, 200, 205, 206, 206, 207
Karakostas Bill 11, 197
Kardaras Dimitris K. 11, 197
Karvonen Lauri 8, 9, 10, 14, 95, 197
Karwat Mirosław 88, 89, 155—157,
179, 197
Kasińska‑Metryka Agnieszka 203
Kasse Max 24, 197
Katz Elihu 93, 94, 191
Katz Richard S. 78, 81, 191, 192, 198
Kavanagh Dennis 29, 38, 90, 189, 197
Kelly Max 196
Kępa‑Figura Danuta 198
Kepplinger Hans Mathias 27, 28, 38,
48, 197
Kilias Jarosław 205
King Anthony 15, 104, 197
Kiousis Spiro 91, 207
Kirchheimer Otto 78, 197
Kleinnijenhuis Jan 40, 65, 208
Klementowicz Tadeusz 208
Klingeman Hans‑Dieter 190, 195, 196,
197, 200, 206,
Kłoskowska Antonina 45, 197
Knutsen Oddbjørn 75, 197
Kolczyński Mariusz 113, 115, 116, 117,
123, 128, 133, 136, 137, 156, 159, 160,
197, 198, 199, 201, 207
218
Indeks osobowy
Kolodny Robin 83, 85, 192
Kołodziej Jacek H. 41, 130, 136, 198
Konieczny Aleksandra 128, 198, 200
Kosowska‑Gąstoł Beata 114, 206
Kovacikova Tatiana 203
Kovats Ildiko 98, 198
Kowalczyk Krzysztof 198, 206
Krastev Ivan 181, 198
Kriesi Hanspeter 8, 44, 64, 101, 198
Krouwel André 77, 78, 79, 89, 198
Kruikemeier Sane 59, 198
La Palombara Joseph 197
Langer Ana Inés 18, 59, 63, 66, 68, 69,
93, 95, 103, 104, 157, 199, 205
Lees‑Marshment Jennifer 74, 87, 99,
199, 207
Lengauer Günther 204
Levinson Paul 58, 199
Levy Pierre 59
Lev‑On Azi 59, 199
Lilleker Darren G. 58, 74, 194, 199,
Lisowska‑Magdziarz Małgorzata 36,
202
199
Livak Lior 59, 199
Louw P. Eric 91, 92, 93, 132, 199,
Luhmann Niklas 74, 199
Luther Karl R. 192
Łączyński Marcin 192
Łódzki Bartłomiej 127, 191
Maarek Philippe J. 98, 199
MacQuil Denis 50, 193
Maguś Wojciech 135, 199
Maier Michaela 8, 10, 61, 101, 103,
178, 187
Mair Peter 7, 77, 78, 81, 88, 173, 199
Majdecka Kamila 191, 202, 203, 204
Mamakou Xenia J. 11, 197
Mancini Paolo 31, 32, 40, 41, 48, 49,
50, 55, 71, 74—75, 76, 88, 98, 99, 180,
189, 190, 194, 195, 196, 198, 199, 201,
202, 206, 207
Manin Bernard 40
Marciniak Ewa Maria 11, 199
Marczewska‑Rytko Maria 89, 199
Markowski Radosław 73, 110, 199, 207
Mazur Marek 72, 113, 115, 116, 117, 128,
133, 136, 137, 160, 198, 199, 200, 201
Mazzoleni Gianpietro 9, 25, 38, 39, 51,
195, 196, 200
102, 191, 200
McAllister Ian 7, 10, 56, 61, 75, 101,
McCombs Maxwell 9, 47, 200
McGrady Jennifer 9, 29, 47, 48, 58,
196
200
McGuire John P. 57, 189
McHale John P. 57, 189
McKinney Mitchell S. 57, 200
McLuhan Eric 200
McLuhan Marshall 55
McNair Brian 15, 16, 23, 47, 51, 200
McQuail Dennis 41, 42, 43, 52, 196,
Meadow Robert G. 57, 189
Medvic Stephen 83, 85, 192
Meyrowitz Joshua 56
Michalczyk Stanisław 15, 23, 25, 26,
42, 43, 45, 60, 149, 159, 198, 200, 201
Michels Robert 78, 114
Mickelson Sig 93, 201
Mider Daniel 120, 193
Mielczarek Tomasz 126, 129, 201
Migalski Marek 113, 201
Milazzo Caitlin 104, 190
Miluska Jolanta 189
Molęda‑Zdziech Małgorzata 46, 201
Morozowski Andrzej 131
Mrozowski Maciej 24, 25, 47, 190, 201
Mughan Anthony 8, 10, 12, 40, 42, 56,
Müller Wolfgang C. 7, 77, 81, 88, 173,
194, 201
199
Müller‑Rommel Ferdinand 192
Musiałowska Ewa 160, 161, 201
Nagraba Marcin 121, 188
Nalewajko Ewa 89, 201
Indeks osobowy
219
Needham Catherine 90, 201
Negrine Ralph 58, 71, 79, 80, 85, 98,
99, 190, 195, 198, 199, 201, 202
Nelson Candice J. 189
Neveu Erik 50
Newell James L. 103, 201
Newman Bruce I. 88, 92, 201, 209
Neuman W. Russell 201
Nimmo Dan D. 174, 201
Nossiter Thomas Johnson 90, 189, 214
Nord Lars 91, 99, 180, 202
Norris Pippa 23, 45, 50, 72, 79, 193,
202
Nowak Ewa 138, 202
O’Neil Patrick H. 10, 202
O’Shaughnessy Nicolas J. 194, 209
Ociepka Beata 130, 202
Ohr Dieter 12, 24, 202
Olczyk Tomasz 45, 47, 202
Oniszczuk Zbigniew 24, 202
Ormrod Robert 87, 88, 202
Oscarsson Henrik 15, 102, 109, 195
Ossowski Szymon 130, 131, 207
Ostrogorski Mojżesz 78
Ørsten Mark 196
Pacześniak Anna 114, 202
Palouci Caterina 89
Paluch Anna 202
Panbianco Angelo 78, 202
Papathanassopoulos Stylianos 71, 98,
190, 195, 198, 199, 201, 202
Parisi Arturo 88
Partacz Sławomir 128, 191
Pasquino Gianfranco 88, 99, 178, 190,
Pathmanand Ukrist 15, 55, 71, 81, 82,
98, 103, 189, 190, 195, 198, 199, 201,
202
Patterson Thomas E. 46, 52, 53, 191,
202
203
Pawełczyk Piotr 90, 203
Peszyński Wojciech 114, 159, 160, 203
Petersen Françoise 11, 203
Peterson Theodore 48, 206
Pettersson Thorleif 75, 192
Pfetsch Barbara 24, 37, 41, 42, 53—55,
134, 191, 192, 194, 195, 203, 205, 207,
209
Piasecki Andrzej K. 113, 203, 205
Piasecki Marek 128, 203
Pier P.M. 57, 189
Pietrzyk‑Zieniewicz Ewa 113, 162, 203
Piontek Dorota 10, 24, 42, 45, 46, 128,
131, 132, 138, 159, 200, 203, 204
Pisarek Walery 204
Płaneta Paweł 135, 204
Plasser Fritz 61, 77, 81, 84, 85, 86, 87,
Plasser Gunda 61, 84, 85, 86, 204
Płudowski Tomasz 51, 190, 194, 196,
88, 199, 204
204, 206
Pluke Mike 11, 203
Podobas Izabela 113, 204
Poguntke Thomas 9, 12—13, 56, 76,
80, 81—82, 179, 190, 194, 204
Pokorna‑Ignatowicz Katarzyna 113,
130, 204
Polsby Nelson W. 48, 204
Postman Neil 45, 204
Potocki Przemysław 135, 204
Raciborski Jacek 73, 111, 204, 205
Rahat Gideon 10, 11, 13, 14, 61, 62,
68—69, 81, 188, 205
Ranney Austin 55, 57, 205
Reinemann Carsten 51, 57, 62, 68—69,
91, 192, 205, 208
Riedel Rafał 138, 202
Riesman David 36, 205
Römmele Andrea 72, 80, 193
Rudd Chris 99, 199, 207
Ruge Mari 41, 42
Sabato Larry J. 55, 205
Sadzik‑Jasiówka Joanna 141, 205
Sajna Radosław 55, 205
Salomon Jeremiasz 102, 205
Salwen Michael B. 196
220
Indeks osobowy
Schmitt‑Beck Rüdiger 10, 140, 200,
103, 189
Święćkowska Teresa 36, 91, 207
Szawiel Tadeusz 110, 207
Sztumski Janusz 113, 198, 199, 207
Szwed Robert 114, 130, 132, 208
Takens Janet H. 40, 61, 65—66, 208
Tensher Jens 98, 208
Thiebault Jean‑Louis 15, 55, 81, 82,
Thurber James A. 189
Tomczak Łukasz 114, 208
Trutkowski Cezary 116, 160—161,
163, 185, 208
Tuchman Gaye 43, 208
Turska‑Kawa Agnieszka 11, 113, 208
Tzionit Shaul 92, 206
Ulicka Grażyna 208
van Aelst Peter 8, 17, 38, 187
van Atteveldt Wouter 40, 208
van Holsteyn Joop M. 11, 15, 195
van Hoof Anita M.J. 40, 65, 208
van Noort Guda 59, 198
van Praag Philip 40—41, 99, 183, 190
van Santen Rosa 10, 18, 67, 205
van Zoonen Liesbet 10, 18, 45, 67, 205
Venturino Fulvio 15, 55, 81, 103, 189
Vergeer Maurice 96, 183, 195
Vesanen Jari 11, 208
Vliegenthart Rens 8, 38, 59, 60, 65, 91,
104, 188, 195, 198
Voltmer Karin 10, 208
Vreese Claes H. de 18, 41, 44, 45, 59,
60, 62, 91,
Pobierz darmowy fragment (pdf)