Darmowy fragment publikacji:
I L U S T R O W A N Y
P R Z E W O D N I K
POZNAJ PODSTAWOWE
POJĘCIA I SZTUCZKI
OPANUJ EDYCJĘ SLAJDÓW
I NAUCZ SIĘ TWORZYĆ BARDZIEJ
CZYTELNE PREZENTACJE
WYKORZYSTAJ ANIMACJE
I PROJEKTY, ŻEBY OSIĄGNĄĆ
JESZCZE LEPSZE EFEKTY
POWERPOINT
2010 PL
ROLAND ZIMEK
POWERPOINT 2010 PL
PowerPoint to program, o którym z pewnością już słyszałeś — nawet jeśli nie miałeś jeszcze
okazji samodzielnie z niego korzystać. Miliony ludzi używają go w codziennej pracy,
przygotowując najróżniejsze prezentacje multimedialne. Wersja 2010 została wzbogacona
o zdecydowanie większe możliwości w zakresie edycji wideo oraz edycji grafiki, a także
ciekawe efekty artystyczne, efektowne przejścia między slajdami, grupowanie slajdów w sekcje
i wiele innych nowinek — to wszystko sprawia, że praca z PowerPointem 2010 PL staje się
prawdziwą przyjemnością i nie wymaga już wspomagania się innymi aplikacjami graficznymi.
Książka „PowerPoint 2010 PL. Ilustrowany przewodnik” szybko i bezboleśnie przeprowadzi
Cię przez proces odkrywania kapitalnych funkcji tego programu. Dowiesz się z niej, jak
przygotowywać ramy prezentacji oraz wstawiać i edytować slajdy, pola tekstowe, wykresy,
a nawet filmy ze stron WWW. Nauczysz się, jak stworzyć atrakcyjny album fotograficzny,
używać animacji oraz motywów, przeprowadzić pokaz i zmienić kolejność slajdów w jego
trakcie. W wygodny i efektywny sposób, z mnóstwem ilustracji pod ręką, poznasz wszelkie
tajniki obsługi programu, którego znajomość może zapewnić Ci awans!
OKNO PROGRAMU I PREZENTACJA PRZENOŚNA
WSTAWIANIE NOWYCH SLAJDÓW I UKŁADY SLAJDÓW
POLA TEKSTOWE, WYKRESY, GRAFIKA SMARTART I OBRAZY
CLIPARTY, KLIPY MULTIMEDIALNE I WSTAWIANIE DŹWIĘKU
ZRZUTY EKRANU, HIPERŁĄCZA, FILMY ZE STRON WWW
FORMATOWANIE OBIEKTÓW, OBRAZÓW I FILMÓW
STOPKA SLAJDU I ALBUM FOTOGRAFICZNY
SZABLONY, PRZEJŚCIE SLAJDU I ANIMOWANIE OBIEKTÓW
ZOSTAŃ MISTRZEM EFEKTOWNYCH PREZENTACJI!
22,90
5 4 7 5
R
O
L
A
N
D
I
Z
M
E
K
P
O
W
E
R
P
O
N
T
I
2
0
1
0
P
L
C
M
Y
CM
MY
CY
CMY
K
PowerPoint 2010 PL.
Ilustrowany przewodnik
Autor: Roland Zimek
ISBN: 978-83-246-2680-9
Format: A5, stron: 176
Oczaruj szefa i klienta! Zrób b³yskotliw¹ prezentacjê w PowerPoincie 2010 PL
• Podstawy pracy, czyli jak opanowaæ wszystkie potrzebne pojêcia i sztuczki
• Edycja slajdów i dodawanie w³asnych elementów, czyli jak zadbaæ o treœæ
przekazu
• Projekty i animacje, czyli jak zrobiæ œwietne wra¿enie
PowerPoint to program, o którym z pewnoœci¹ ju¿ s³ysza³eœ – nawet jeœli nie mia³eœ
jeszcze okazji samodzielnie z niego korzystaæ. Miliony ludzi u¿ywaj¹ go w codziennej
pracy, przygotowuj¹c najró¿niejsze prezentacje multimedialne. Nowa wersja tej aplikacji
od poprzednich ró¿ni siê przede wszystkim znacznie wiêkszymi mo¿liwoœciami
w zakresie edycji wideo oraz edycji grafiki, w tym grafiki SmartArt. Ciekawe efekty
artystyczne, efektowne przejœcia miêdzy slajdami, grupowanie slajdów w sekcje i wiele
innych nowinek – to wszystko sprawia, ¿e praca z PowerPointem 2010 PL staje siê
prawdziw¹ przyjemnoœci¹ i nie wymaga ju¿ wspomagania siê innymi aplikacjami
graficznymi.
Ksi¹¿ka „PowerPoint 2010 PL. Ilustrowany przewodnik” szybko i bezboleœnie
przeprowadzi Ciê przez proces odkrywania kapitalnych funkcji tego programu – od
pierwszego uruchomienia do ostatniego zapisu efektu Twojej pracy. Dowiesz siê z niej,
jak przygotowywaæ ramy prezentacji oraz wstawiaæ i edytowaæ slajdy, pola tekstowe,
wykresy czy diagramy, a nawet filmy ze stron WWW. Nauczysz siê zarz¹dzaæ slajdami,
tworzyæ album fotograficzny, u¿ywaæ animacji oraz motywów, przeprowadzaæ pokaz
i zmieniaæ kolejnoœæ slajdów w jego trakcie. W wygodny i efektywny sposób,
z mnóstwem ilustracji pod rêk¹, poznasz wszelkie tajniki obs³ugi programu, którego
znajomoœæ mo¿e zapewniæ Ci awans!
• Okno programu i prezentacja przenoœna
• Wstawianie nowych slajdów i uk³ady slajdów
• Pola tekstowe, wykresy, grafika SmartArt i obrazy
• Cliparty, klipy multimedialne i wstawianie dŸwiêku
• Zrzuty ekranu, hiper³¹cza, filmy ze stron WWW
• Formatowanie obiektów, obrazów i filmów
• Grupowanie i rozmieszczanie obiektów
• Stopka slajdu i album fotograficzny
• Zarz¹dzanie slajdami i pokaz slajdów
• Pod³¹czenie komputera do projektora i transmisja pokazu przez internet
• Adnotacje odrêczne, motywy i wzorzec slajdów
• Szablony, przejœcie slajdu i animowanie obiektów
Zostañ mistrzem efektownych prezentacji!
SpiS treści
rozdział 1. Wstęp . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 5
Opis programu . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 5
co nowego? . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 6
Uruchamianie programu . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 7
przydatne uwagi . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 9
rozdział 2. podstawy pracy z programem . . . . . . . . . . . . . . . . . 13
Okno programu. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 13
podstawowe czynności wykonywane
na plikach oraz czynności edycyjne . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 15
prezentacja przenośna . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 24
rozdział 3. edycja zawartości slajdów . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 29
Wstawianie nowych slajdów . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 30
pola tekstowe . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 32
Układy slajdów. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 37
rozdział 4. Wstawianie własnych elementów . . . . . . . . . . . . . . . 65
pola tekstowe, rysunki i diagramy . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 66
Zrzuty ekranowe . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 67
Kształty . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 68
WordArt . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 72
Dźwięk . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 73
Film ze strony WWW . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 75
Hiperłącza . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 77
Formatowanie obiektów . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 79
Formatowanie obrazów . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 82
Formatowanie filmów . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 87
Grupowanie i rozmieszczanie obiektów . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 90
Stopka slajdu . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 96
Album fotograficzny . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 97
Zarządzanie slajdami . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 103
3
pOWerpOint 2010 pL. ilustrowany przewodnik
rozdział 5. pokaz . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 110
pokaz slajdów . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 110
Zmiana kolejności wyświetlania slajdów . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 112
pokaz niestandardowy . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 113
podłączenie komputera do projektora . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 116
emisja pokazu przez internet . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 119
Adnotacje odręczne . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 124
rozdział 6. projekty. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 127
Motywy . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 127
Wzorzec slajdów . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 134
Ustawienia strony . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 141
Szablony . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 142
rozdział 7. Animacje . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 145
przejście slajdu . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 145
Animowanie obiektów . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 150
4
rOZDZiAł 3
edycja zawartości slajdów
Zaraz po uruchomieniu programu większą część ekranu zajmuje pusty slajd
z dwoma polami. Jest to slajd tytułowy. Slajd tytułowy powinien zawierać tytuł
oraz podtytuł prezentacji.
Aby wprowadzić właściwe teksty w polach slajdu, kliknij pole Kliknij, aby dodać
tytuł (rysunek 3.1).
Rysunek 3.1. Slajd tytułowy
Wpisz tytuł prezentacji. Kliknij pole Kliknij, aby dodać podtytuł i wpisz podtytuł
prezentacji.
W podobny sposób wprowadza się teksty w polach tekstowych w innych ukła-
dach slajdów.
29
pOWerpOint 2010 pL. ilustrowany przewodnik
Wstawianie nowych slajdów
Prezentacja ma sens jedynie wtedy, gdy zawiera wiele slajdów. Jak już wiesz, kolej-
ne slajdy będą wyświetlane w trakcie prezentacji na osobnych ekranach.
Wstawienie nowego slajdu do prezentacji jest możliwe dzięki ikonie Nowy Slajd
dostępnej na karcie Narzędzia główne (rysunek 3.2).
Rysunek 3.2. Wstawianie nowego slajdu
Na ekranie pojawi się nowy slajd. Podobnie jak w przypadku slajdu tytułowego będą
na nim widoczne puste pola tekstowe, które należy wypełnić. Jednak nowy slajd wi-
doczny jest w innym układzie — nazywanym Tytuł i zawartość. W górnej części wi-
doczne jest pole Kliknij, aby dodać tytuł, w którym należy wpisać tytuł bieżącego slaj-
du, a poniżej — w polu Kliknij, aby dodać tekst — należy wpisać właściwy tekst slajdu.
Po kliknięciu ikony Nowy slajd pojawi się nowy slajd w ostatnio wybranym układzie.
Wstawianie slajdu w innym układzie
Aby wstawić slajd w innym układzie, wykonaj następujące czynności:
Rozwiń listę przycisku Nowy slajd dostępną na karcie Narzędzia główne (rysunek 3.3).
Rysunek 3.3. Wybór slajdu w innym układzie
30
edycja zawartości slajdów
W oknie Motyw pakietu Office wybierz jedną z miniaturek zdefiniowanych ukła-
dów slajdu.
Każdy inny układ oprócz układu slajdu Pusty posiada pola, które należy wypełnić,
na przykład tekstem lub rysunkiem. Dlatego też bardzo ważne jest, abyś jeszcze
przed wstawieniem treści do slajdu dokładnie przemyślał jego zawartość i wybrał
dla niego jak najodpowiedniejszy układ (rysunek 3.4).
Rysunek 3.4. Układy slajdów
Oczywiście zawsze możesz dodać nowe pola do wybranego układu slajdu, tak
samo jak możesz usunąć istniejące pola, jednak tak zmodyfikowany slajd może
odbiegać wyglądem od reszty prezentacji. Staraj się więc modyfikować aktualny
układ slajdu jedynie w razie konieczności.
31
pOWerpOint 2010 pL. ilustrowany przewodnik
Zmiana układu slajdu
Możesz także w każdej chwili (nawet w przypadku wypełnionego już slajdu) zmienić
układ slajdu. Wystarczy, że w oknie Układ wybierzesz inną miniaturkę układu slajdu.
Kliknij kartę Narzędzia główne. Wybierz przycisk Układ (rysunek 3.5).
Rysunek 3.5. Zmiana
układu slajdu
Kliknij miniaturkę układu slajdu, który chcesz zastosować dla aktualnie edytowa-
nego slajdu. W zależności od wybranego układu zmieni się rozmiar i położenie
pól tekstowych i rysunków (rysunek 3.6).
Rysunek 3.6. Ta sama zawartość w różnych układach
U W a g a
Jeżeli wprowadziłeś do slajdu własne pola, to ich rozmieszczenie się nie zmieni.
Zmiana układu slajdu działa bowiem jedynie na pola domyślnie wstawiane w da-
nym układzie slajdu.
pola tekstowe
Edycja pól tekstowych bardzo przypomina pracę z tekstem w programach teksto-
wych (na przykład Microsoft Word). Jeżeli korzystasz z tego typu programu, to
zauważysz, że podstawowe polecenia edycyjne wykonuje się identycznie.
32
edycja zawartości slajdów
Przypomnijmy w skrócie, że wielkie litery wprowadza się, przytrzymując wciśnięty
na klawiaturze przycisk Shift. Polskie litery tworzone za pomocą znaków diakry-
tycznych (takie jak ą, ć, ę, ł, ń, ó, ś, ż, ź) uzyskuje się przez wciśnięcie prawego kla-
wisza Alt i najbardziej podobnej litery widocznej na klawiaturze. Na przykład wci-
śnięcie kombinacji klawiszy Alt+N wypisze na ekranie literę ń. Jedynym wyjątkiem
jest polska litera ź, którą uzyskuje się za pomocą kombinacji klawiszy Alt+X, gdyż
Alt+Z jest przypisane literze ż. W podobny sposób otrzymuje się polskie wielkie
litery ze znakami diakrytycznymi. Trzeba jednak w tym przypadku przytrzymać
równocześnie wciśnięte klawisze Shift+Alt i wcisnąć odpowiedni klawisz literowy.
Na przykład kombinacja klawiszy Shift+Alt+A wypisze na ekranie literę Ą.
Wprowadzony już tekst możesz zawsze usunąć, wciskając klawisz Backspace (cza-
sami oznaczany na klawiaturze strzałką skierowaną w lewą stronę ←). Pamiętaj
jednak o tym, że skasujesz w ten sposób znak umieszczony na lewo od kursora
tekstowego (rysunek 3.7).
Rysunek 3.7.
Kasowanie tekstu
Oczywiście nie zawsze litera, którą będziesz chciał skasować, będzie się znajdo-
wać na końcu wpisanego tekstu, dlatego w innych przypadkach musisz zmienić
położenie kursora tekstowego. Możesz tego dokonać za pomocą czterech klawi-
szy oznaczonych strzałkami w lewo ←, w prawo →, w górę ↑ oraz w dół ↓.
W programie Microsoft PowerPoint 2010 wszystkie teksty wprowadza się do
pól tekstowych. Wiele układów slajdów ma już określone położenie takich pól
(często z wprowadzonym tekstem typu Kliknij, aby dodać tekst). Wystarczy wtedy
kliknąć takie pole i wpisać własny tekst.
Po kliknięciu pola tekstowego pojawi się jego kontur z zaznaczonymi uchwytami
rozmiaru, umożliwiający zmianę położenia i rozmiaru takiego pola (rysunek 3.8).
Rysunek 3.8.
Zmiana rozmiaru pól
33
pOWerpOint 2010 pL. ilustrowany przewodnik
Zmiana rozmiaru i położenia pól tekstowych
Aby zmienić położenie pola tekstowego, kliknij pole tekstowe. Wciśnij i przy-
trzymaj wciśnięty lewy przycisk myszy na konturze pola. Przeciągnij kursor my-
szy w nowe położenie, a następnie zwolnij lewy przycisk myszy.
Aby zmienić rozmiar pola tekstowego, kliknij pole tekstowe. Złap za uchwyt
zmiany rozmiaru umieszczony z prawej bądź lewej strony konturu. W ten sposób
możesz zmienić szerokość pola (rysunek 3.9).
Rysunek 3.9. Uchwyty zmiany rozmiaru pola
Przeciągnij uchwyt w wybranym kierunku i zwolnij lewy przycisk myszy.
Aby zmienić wysokość pola, złap za uchwyt zmiany rozmiaru umieszczony u góry
bądź u dołu konturu. Przeciągnij uchwyt w wybranym kierunku i zwolnij lewy
przycisk myszy.
Aby zmienić równocześnie wysokość i szerokość pola, złap za uchwyt zmiany
rozmiaru umieszczony w jednym z narożników konturu. Przeciągnij uchwyt
w wybranym kierunku i zwolnij lewy przycisk myszy.
Pole tekstowe można także obrócić o dowolny kąt. Obrócone zostanie nie tylko pole
tekstowe, ale także wprowadzony do niego tekst. Obrotu pola tekstowego można
dokonać, chwytając lewym przyciskiem myszy za zielone kółko widoczne nad polem
tekstowym. Wskaźnik myszy przybierze kształt czterech zaokrąglonych strzałek.
Następnie, nadal trzymając wciśnięty lewy przycisk myszy, należy kolistym ru-
chem przesunąć mysz, obracając tym samym pole tekstowe. Po ustaleniu właści-
wego kąta obrotu należy zwolnić lewy przycisk myszy (rysunek 3.10).
Rysunek 3.10. Obracanie pola
34
edycja zawartości slajdów
Tekst w polu tekstowym może być sformatowany według Twoich upodobań.
Zmian tych dokonuje się za pomocą odpowiednich przycisków na pasku forma-
towania. Jeżeli zmienisz sposób formatowania, to zostanie on zastosowany dla
tekstu, który dopiero zaczniesz wpisywać. Możesz także zmienić wygląd tekstu
już wpisanego, ale musisz go wpierw zaznaczyć.
Zaznaczanie tekstu w polu tekstowym
Aby zaznaczyć fragment tekstu, kliknij pole tekstowe. Umieść kursor myszy
przed znakiem, który chcesz objąć zaznaczeniem. Wciśnij i trzymaj wciśnięty
lewy przycisk myszy. Przeciągnij kursor myszy w prawo, w ten sposób zaznaczysz
znaki i wyrazy. Przeciągnij kursor myszy w dół, w ten sposób zaznaczysz całe
wiersze. Zwolnij lewy przycisk myszy.
Zmiana rozmiaru i kroju pisma
Zmiany rozmiaru i kroju pisma dokonasz, zaznaczając odpowiedni fragment tek-
stu. Następnie na karcie Narzędzia główne rozwiń listę Czcionka (rysunek 3.11).
Rysunek 3.11. Zmiana kroju pisma
Wybierz jedną z dostępnych czcionek, klikając ją.
Na karcie Narzędzia główne rozwiń listę Rozmiar czcionki. Wybierz jeden z do-
stępnych rozmiarów (rysunek 3.12).
Rysunek 3.12. Zmiana rozmiaru pisma
Zwróć uwagę, że kiedy wskazujesz czcionki na liście, w tle zmienia się formato-
wanie zaznaczonego tekstu. Dzięki temu można zorientować się co do wyglądu
wybranego fragmentu, zanim czcionka zostanie wybrana.
35
pOWerpOint 2010 pL. ilustrowany przewodnik
Zmiana stylu czcionki
Aby zmienić styl czcionki, zaznacz
odpowiedni fragment tekstu. Na kar-
cie Narzędzia główne kliknij przycisk
Pogrubienie, aby pogrubić tekst (rysu-
nek 3.13).
Na karcie Narzędzia główne kliknij
przycisk Kursywa, aby pochylić tekst
(rysunek 3.14).
Na karcie Narzędzia główne kliknij
przycisk Podkreślenie, aby użyć podkre-
ślenia (rysunek 3.15).
Na karcie Narzędzia główne kliknij
przycisk Cień tekstu, aby zastosować
cień dla tekstu (rysunek 3.16).
Na karcie Narzędzia główne kliknij
przycisk Przekreślenie, aby użyć prze-
kreślenia (rysunek 3.17).
36
Rysunek 3.13. Pogrubienie tekstu
Rysunek 3.14. Pochylenie tekstu
Rysunek 3.15. Podkreślenie tekstu
Rysunek 3.16. Cień tekstu
Rysunek 3.17. Przekreślenie tekstu
edycja zawartości slajdów
Wyrównywanie tekstu
Możesz także zastosować różne sposoby wyrównania tekstu w polu tekstowym.
W tym celu kliknij odpowiednie pole tekstowe.
Na karcie Narzędzia główne kliknij
przycisk Wyrównaj tekst do lewej, aby
wyrównać tekst do lewej krawędzi pola
tekstowego (rysunek 3.18).
Rysunek 3.18. Wyrównaj tekst do lewej
Na karcie Narzędzia główne kliknij
przycisk Do środka w poziomie, aby wy-
środkować tekst pomiędzy krawędzia-
mi pola tekstowego (rysunek 3.19).
Na karcie Narzędzia główne kliknij
przycisk Wyrównaj tekst do prawej, aby
wyrównać tekst do prawej krawędzi
pola tekstowego (rysunek 3.20).
Rysunek 3.19. Do środka w poziomie
Rysunek 3.20. Wyrównaj tekst do prawej
Układy slajdów
Żeby wstawić nowy slajd,
można zastosować dla niego
jeden z gotowych układów.
Większość z tych gotowych
układów slajdów pozwala na
wstawienie do slajdu nie tyl-
ko pól tekstowych, lecz także
innej zawartości.
Na rysunku poniżej wybrano
układ slajdu o nazwie Tytuł
i zawartość (rysunek 3.21).
Rysunek 3.21. Układ Tytuł i zawartość
37
pOWerpOint 2010 pL. ilustrowany przewodnik
W jego górnej części znajduje się pole tekstowe, w którym wpisuje się tytuł slajdu.
Poniżej umieszczono pole zawartości — na slajdzie ma ono postać prostokąta
z sześcioma ikonami charakteryzującymi typ wstawianej zawartości oraz tekstem
Kliknij, aby dodać tekst. Jeżeli więc klikniesz pusty obszar pola, będziesz mógł wpi-
sać tekst. Jeżeli klikniesz jedną z dostępnych ikon, wstawisz wybraną zawartość
(rysunek 3.22).
Rysunek 3.22. Slajd w układzie Tytuł i zawartość
Bez względu na to, jaki układ slajdu z zawartością zostanie wybrany, masz możli-
wość wstawienia sześciu rodzajów zawartości:
vv
Wstaw tabelę — pozwala na wstawienie do slajdu tabeli o dowolnej licz-
bie kolumn i wierszy.
Wstaw wykres — umieszcza na slajdzie wykres z możliwością wprowa-
dzenia własnych wartości.
vv
vv
vv
38
Wstaw grafikę SmartArt — pozwala na umieszczenie diagramu bądź
schematu organizacyjnego i wypełnienie go własnymi danymi.
Wstaw obraz z pliku — otwiera okno Wstawianie obrazu umożliwiające
przeglądanie zawartości folderów i wybranie odpowiedniego rysunku zapi-
sanego na dysku.
edycja zawartości slajdów
Obiekt clipart — umieszcza na slajdzie rysunek (clipart) wybierany z bi-
blioteki clipartów zainstalowanych razem z całym pakietem Microsoft Of-
fice 2010.
Wstaw klip multimedialny — otwiera okno Wstaw wideo umożliwiające
przeglądanie zawartości folderów i wybranie odpowiedniego filmu zapisa-
nego na dysku.
vv
vv
Teraz dowiesz się, w jaki sposób możesz wykorzystać na swoich slajdach poszcze-
gólne zawartości.
tabele
Aby wstawić do slajdu tabelę, na slajdzie kliknij ikonę tabeli (rysunek 3.23).
Rysunek 3.23.
Wstawianie tabeli
W polu Liczba kolumn wpisz, z ilu kolumn ma składać się tabela (rysunek 3.24).
Rysunek 3.24.
Wybór liczby kolumn i wierszy
W polu Liczba wierszy wpisz, z ilu wierszy ma składać się tabela. Kliknij przycisk OK.
Do slajdu zostanie wstawiona tabela z podaną liczbą kolumn i wierszy. Zajmie
ona całe pole przeznaczone na zawartość. Wstawiania tekstu do poszczególnych
komórek tabeli można dokonywać poprzez kliknięcie właściwej komórki i wpi-
sanie tekstu.
Każda tabela po wstawieniu może być w dowolny sposób sformatowana. Umoż-
liwia to specjalna karta Projektowanie, która pojawia się na ekranie za każdym
razem, gdy wskazywana jest tabela.
39
pOWerpOint 2010 pL. ilustrowany przewodnik
podział komórki tabeli
Każda komórka tabeli może zostać podzielona na większą liczbę komórek.
W tym celu wybierz na karcie Projektowanie przycisk Rysuj tabelę (rysunek 3.25).
Rysunek 3.25.
Rysowanie tabeli
Umieść kursor myszy na krawędzi komórki, która ma zostać podzielona (na ekra-
nie kursor myszy zostanie wyświetlony w postaci ikony ołówka).
Wciśnij lewy przycisk myszy i ciągle go przytrzymując, przesuń wskaźnik myszy
do przeciwległej krawędzi komórki (rysowana linia pojawi się w postaci przery-
wanej). Zwolnij lewy przycisk myszy (rysunek 3.26).
Rysunek 3.26.
Przekątna komórki
Wyłącz na karcie Projektowanie przycisk Rysuj tabelę.
łączenie komórek
Gdy zaistnieje konieczność połączenia sąsiadujących ze sobą komórek, wybierz
na karcie Projektowanie przycisk Gumka (rysunek 3.27).
Rysunek 3.27.
Gumka
40
Przesuń wskaźnik myszy na krawędź do usunięcia. Wciśnij i zwolnij lewy przy-
cisk myszy (rysunek 3.28).
edycja zawartości slajdów
Rysunek 3.28.
Usuwanie krawędzi
komórek
Wyłącz na karcie Projektowanie przycisk Gumka.
Zmiana stylu tabeli
Styl tabeli możesz zmienić, wskazując na karcie Projektowanie jeden z dostępnych
stylów (rysunek 3.29).
Rysunek 3.29. Zmiana stylu tabeli
Tabela dynamicznie zmieni wygląd na zgodny z wybranym stylem. Aby zastoso-
wać dany styl, kliknij go.
Aby wybrać inny styl tabeli, rozwiń listę dostępną z prawej strony w postaci nie-
bieskiej strzałki.
Obramowanie tabeli i komórek
Nie wszystkie krawędzie komórek ta-
beli muszą być widoczne. Jeżeli chcesz,
aby tabela zawierała określoną liczbę
komórek, ale niektóre z nich nie miały
widocznego obramowania, skorzystaj
z grupy Rysowanie obramowań dostępnej
na karcie Projektowanie (rysunek 3.30).
Rysunek 3.30. Styl pióra
41
pOWerpOint 2010 pL. ilustrowany przewodnik
Wybierz odpowiednie ustawienia z pól Styl pióra, Grubość pióra oraz Kolor pióra
(jeżeli będziesz chciał wybrać niewidoczność dla krawędzi, to wybierz z listy Styl
pióra polecenie Brak krawędzi).
Przeciągnij wskaźnik myszy wzdłuż wybranej krawędzi, trzymając wciśnięty lewy
przycisk myszy. Wyłącz przycisk Rysuj tabelę.
Kolor tła tabeli i komórek
Wskaż komórkę (lub zaznacz kilka komórek), dla której chcesz zmienić kolor
wypełnienia. Rozwiń na karcie Projektowanie listę Cieniowanie (rysunek 3.31).
Rysunek 3.31.
Cieniowanie komórek
Wybierz z listy jeden z dostępnych kolorów. Aby wybrać kolor niedostępny na
liście, kliknij pozycję Więcej kolorów wypełnienia. Na palecie kolorów wybierz od-
powiedni kolor.
Usuwanie kolumn i wierszy
Jeżeli podczas wstawiania tabeli źle określiłeś liczbę kolumn lub wierszy, możesz
usunąć zbędne komórki. Wskaż kolumnę lub wiersz, które chcesz usunąć. Roz-
wiń na karcie Układ polecenie Usuń (rysunek 3.32).
42
edycja zawartości slajdów
Rysunek 3.32.
Usuwanie kolumn i wierszy
W zależności od potrzeb wybierz polecenie Usuń kolumny lub Usuń wiersze.
Wstawianie wierszy i kolumn
Jeżeli w tabeli znajduje się zbyt mało wierszy lub kolumn, możesz wstawić nowe.
Wskaż komórkę znajdującą się w kolumnie lub wierszu, które mają sąsiadować ze
wstawianym wierszem bądź kolumną. Wybierz na karcie Układ jedno z poleceń
dostępnych w grupie Wiersze i kolumny — Wstaw powyżej, Wstaw poniżej, Wstaw
z lewej bądź Wstaw z prawej (rysunek 3.33).
Rysunek 3.33.
Wstawianie wierszy i kolumn
Wyrównywanie tekstu w komórkach
Tekst w komórkach możesz dosunąć do jednej z krawędzi komórki. Przesunię-
cie do lewej bądź prawej strony wykonasz za pomocą przycisków wyrównywania
tekstu (była o tym mowa przy okazji formatowania tekstu).
Istnieje możliwość wyrównania tekstu także w pionie. W tym celu wskaż komór-
kę (lub zaznacz kilka komórek), w której znajduje się tekst do wyrównania. Wy-
bierz na karcie Układ w grupie Wyrównanie — w zależności od potrzeby — przy-
cisk Wyrównaj do góry, Wyrównaj w pionie lub Wyrównaj do dołu (rysunek 3.34).
Rysunek 3.34.
Wyrównywanie tekstu
w komórkach
43
pOWerpOint 2010 pL. ilustrowany przewodnik
Zmiana szerokości kolumn i wysokości wierszy
Zawsze po wstawieniu tabeli szerokości kolumn są identyczne. Także wysokości
wierszy są jednakowe. Można to jednak w prosty sposób zmienić.
Aby zmienić szerokość kolumny, ustaw kursor myszy na jednej z pionowych kra-
wędzi tabeli. Chwyć krawędź lewym przyciskiem myszy i przesuń ją w żądane
położenie (rysunek 3.35).
Rysunek 3.35. Zmiana szerokości kolumn
Zwolnij lewy przycisk myszy.
W analogiczny sposób można zmienić wysokość wiersza. W tym przypadku na-
leży chwycić i przeciągnąć jedną z poziomych krawędzi.
rozkładanie kolumn i wierszy
Po zmianie szerokości kolumn lub wysokości wierszy często bardzo trudno bę-
dzie ręcznie przywrócić wszystkim jednakowy rozmiar. Możesz to jednak zro-
bić w prosty sposób. Zaznacz komórki wchodzące w skład kolumn, dla których
chcesz ustawić jednakowe szerokości (rysunek 3.36).
Rysunek 3.36. Rozkładanie kolumn i wierszy
44
edycja zawartości slajdów
Wybierz na karcie Układ przycisk Rozłóż kolumny.
W podobny sposób ustalisz jednakową wysokość wierszy. W takim przypadku
należy jednak zaznaczyć komórki odpowiednich wierszy i wybrać przycisk Roz-
łóż wiersze.
Wykresy
Program Microsoft PowerPoint 2010 umożliwia utworzenie wykresu na pod-
stawie wprowadzonych danych. Aby wstawić wykres, należy wybrać ikonę Insert
Chart znajdującą się na slajdzie po wybraniu układu slajdu z zawartością. Na slaj-
dzie zostanie umieszczony przykładowy wykres oraz pojawi się okno programu
Microsoft Excel 2010 umożliwiające modyfikację danych, na bazie których jest
tworzony wykres. Wykres można dostosować do własnych potrzeb.
Wstawianie wykresu
Aby wstawić do prezentacji wykres, w polu z zawartością kliknij ikonę Wstaw
wykres. W oknie Wstawianie wykresu wybierz w kolumnie z lewej strony typ wy-
kresu (rysunek 3.37).
Rysunek 3.37. Wybór wykresu
Zaznacz ikonę z podtypem wykresu, który zamierzasz zastosować, i kliknij przy-
cisk OK.
45
pOWerpOint 2010 pL. ilustrowany przewodnik
Ekran zostanie podzielony na dwa okna. W lewym oknie będzie widoczna prezenta-
cja z przykładowym wykresem, a w prawym zobaczysz arkusz Excela (rysunek 3.38).
Rysunek 3.38. Okno Excela i PowerPointa
Zmiana liczby kolumn lub wierszy
Aby zmienić liczbę kolumn lub wierszy na wykresie, w oknie arkusza danych
przeciągnij prawy dolny narożnik zaznaczonego obszaru (rysunek 3.39).
Rysunek 3.39.
Zmiana liczby kolumn
i wierszy
Aby wstawić lub usunąć ko-
lumnę wewnątrz obszaru,
kliknij prawym przyciskiem
myszy nagłówek wybranej
kolumny. Z rozwiniętej listy
wybierz Wstaw, aby wstawić
nową pustą kolumnę na lewo
od zaznaczenia (rysunek 3.40).
46
Rysunek 3.40. Wstawianie kolumny
edycja zawartości slajdów
Z rozwiniętej listy wybierz pozycję Usuń, by usunąć wybraną kolumnę.
W podobny sposób można wstawić wiersz. W tym przypadku należy jednak klik-
nąć prawym przyciskiem myszy nagłówek wiersza i wybrać odpowiednie polecenie.
Zmiana wartości
Aby zmienić wartości na wykresie, w oknie arkusza danych kliknij komórkę
z opisem serii danych. Wpisz własny opis serii danych.
W oknie arkusza danych kliknij komórkę z wartością, a następnie wpisz własną
wartość.
U W a g a
Do rozdzielenia części całkowitej od części dziesiętnej używaj przecinka, a nie
kropki.
Zmiana stylu graficznego wykresu
Oprócz wprowadzenia własnych wartości, które zostaną zaprezentowane na wy-
kresie, można dostosować także jego wygląd do własnych upodobań.
Aby zmienić styl graficzny wykresu, szybko kliknij dwa razy w obszarze wykresu
w prezentacji PowerPoint.
Na wstążce Projektowanie w grupie Style wykresu kliknij wybrany podgląd. Aby
zobaczyć więcej stylów graficznych wykresu, kliknij przycisk Więcej i wybierz z li-
sty odpowiedni styl graficzny (rysunek 3.41).
Rysunek 3.41. Zmiana stylu graficznego wykresu
Układ wykresu
Oprócz reprezentacji graficznej wartości na obszarze wykresu mogą zostać
umieszczone także dodatkowe elementy poprawiające jego czytelność, jak na
przykład tytuły osi, legenda czy linie siatki (rysunek 3.42).
47
pOWerpOint 2010 pL. ilustrowany przewodnik
Rysunek 3.42. Układ wykresu
Szybkiej zmiany układu wykresu można dokonać za pomocą grupy Układy wy-
kresu dostępnej na karcie Projektowanie. Karta ta jest dostępna jedynie wtedy, gdy
wybrany jest wykres (rysunek 3.43).
Rysunek 3.43.
Zmiana układu wykresu
Możesz także rozwinąć dodatkową li-
stę z układami wykresu, klikając przy-
cisk Więcej.
Znacznie więcej możliwości zmiany
układu wykresu jest dostępnych po
wybraniu karty Układ. Klikając przy-
cisk Tytuł wykresu, możesz określić,
czy ma on zostać nałożony na wykres,
czy też umieszczony nad nim (rysu-
nek 3.44).
Rysunek 3.44.
Tytuł wykresu
48
edycja zawartości slajdów
Widoczność i położenie tekstowych opisów osi ustalisz, rozwijając przycisk Ty-
tuły osi. Pojawi się dodatkowe menu umożliwiające oddzielne ustalenie tytułu dla
osi poziomej i pionowej (rysunek 3.45).
Rysunek 3.45. Tytuły osi
Kliknij przycisk Legenda, aby okre-
ślić położenie legendy względem
boków wykresu (rysunek 3.46).
Rysunek 3.46.
Legenda
49
pOWerpOint 2010 pL. ilustrowany przewodnik
Etykiety danych są wartościami liczbowymi wyświetlanymi na wykresie. Po na-
ciśnięciu przycisku Etykiety danych możesz umieścić etykiety danych pośrodku
punktów danych, wybierając polecenie Środek. Możesz także umieścić je na jed-
nym z krańców punktów danych, wybierając opcję Koniec wewnętrzny lub Pod-
stawa wewnętrzna. Jeśli zaznaczysz Koniec zewnętrzny, etykiety danych zostaną
umieszczone poza punktami danych (rysunek 3.47).
Rysunek 3.47.
Etykiety danych
Poniżej wykresu może zostać
wyświetlona tabela danych
zawierająca wartości wszyst-
kich punktów danych. Aby
ją wyświetlić, kliknij przycisk
Tabela danych. Możesz te-
raz zdecydować, czy w tabeli
danych mają zostać wyświe-
tlone tylko wartości, czy też
oprócz nich ma zostać wy-
świetlony także klucz legendy
(rysunek 3.48).
Rysunek 3.48. Tabela danych
50
edycja zawartości slajdów
Na wykresie mogą zostać wyświetlone w sposób niezależny dwie osie: pionowa
oraz pozioma. Sposób ich wyświetlenia ustalisz, rozwijając przycisk Osie, a na-
stępnie wybierając jeden z dwóch dostępnych wierszy (rysunek 3.49).
Rysunek 3.49. Osie
Na wykresie można wyświetlić także dwa rodzaje siatki: podstawową oraz po-
mocniczą. Siatki mogą się pojawić w postaci niezależnych linii poziomych lub
pionowych. W tym celu rozwiń przycisk Linie siatki, a następnie wybierz jeden
z dwóch wierszy umożliwiających zmianę sposobu wyświetlania Główne linie
siatki oraz Pomocnicze linie siatki (rysunek 3.50).
Rysunek 3.50. Linie siatki
51
pOWerpOint 2010 pL. ilustrowany przewodnik
Krój czcionki w opisach wykresu
Zmienić można także krój i styl czcionki użytej w opisach wykresu. W tym celu
kliknij obszar tekstu, który zamierzasz zmodyfikować. Następnie kliknij kartę
Narzędzia główne widoczną na wstążce. Z listy rozwijanej Czcionka wybierz inte-
resujący Cię krój czcionki (rysunek 3.51).
Rysunek 3.51. Krój czcionki w opisach wykresu
Z listy Rozmiar czcionki wybierz odpowiednią wielkość. Możesz także ustawić
Podkreślenie oraz Kolor czcionki, klikając odpowiednie przyciski z grupy Czcionka.
typ wykresu
Jeżeli nie odpowiada Ci zastosowa-
ny typ wykresu, możesz go zmienić.
W tym celu kliknij wykres w pre-
zentacji PowerPoint. Następnie wy-
bierz na wstążce kartę Projektowa-
nie. W grupie Typ kliknij polecenie
Zmień typ wykresu (rysunek 3.52).
Rysunek 3.52.
Zmiana typu wykresu
52
edycja zawartości slajdów
W wyświetlonym oknie wybierz w kolumnie z lewej strony typ wykresu. Zaznacz
ikonę z podtypem wykresu, który zamierzasz zastosować. Zatwierdź zmiany
przyciskiem OK (rysunek 3.53).
Rysunek 3.53. Wybór typu wykresu
Niestety, nie wszystkie typy wykresów dają się zastosować dla każdej serii danych.
Niektóre z nich wymagają podania dosyć specyficznych wartości w określonym
układzie. Może się więc zdarzyć, że wybrany przez Ciebie typ wykresu nie bę-
dzie odpowiednio prezentował wprowadzonych przez Ciebie wartości. W takim
przypadku powinieneś wybrać inny typ wykresu, ewentualnie inny podtyp.
edycja danych wykresu
Jeżeli celowo lub przez przypadek
zamkniesz okno programu Mi-
crosoft Excel z danymi wykresu,
możesz je szybko przywrócić, wy-
bierając kartę Projektowanie, a na-
stępnie w grupie Dane klikając po-
lecenie Edytuj dane (rysunek 3.54).
Rysunek 3.54.
Edycja danych wykresu
53
pOWerpOint 2010 pL. ilustrowany przewodnik
Grafika SmartArt
Grafika SmartArt umożliwia przedstawianie informacji i danych w formie dia-
gramów, schematów organizacyjnych lub innych graficznych reprezentacji. Po-
zwala ona na przedstawienie zależności pomiędzy określonymi danymi. Dzięki
przejrzystości, która cechuje tę grafikę, znacznie łatwiej zorientować się w okre-
ślonych zależnościach, niż wynikałoby to wyłącznie z tekstowego opisu.
Aby wstawić do slajdu grafikę SmartArt, wybierz układ slajdu z zawartością. Na
slajdzie kliknij Wstaw grafikę SmartArt.
Następnie w oknie Wybieranie grafiki SmartArt wybierz odpowiedni typ grafiki. W czę-
ści Lista wybierz odpowiedni podtyp grafiki. Kliknij przycisk OK (rysunek 3.55).
Rysunek 3.55. Wstawianie grafiki SmartArt
Schemat organizacyjny
Jak już zostało powiedziane, istnieje wiele różnych typów grafiki SmartArt.
W tym miejscu omówimy dokładniej jeden z nich, a mianowicie Schemat organi-
zacyjny dostępny w dziale Hierarchia.
Schemat organizacyjny umożliwia przedstawienie relacji typu pracodawca – pod-
władny.
Aby wstawić do slajdu schemat organizacyjny, wykonaj omówione powyżej czyn-
ności, które spowodują wyświetlenie okna Wybieranie grafiki SmartArt. Następnie
wybierz dział Hierarchia. Kliknij ikonę Schemat organizacyjny i kliknij przycisk OK.
Wpisz właściwe teksty do odpowiednich pól schematu organizacyjnego (rysu-
nek 3.56).
54
edycja zawartości slajdów
Rysunek 3.56. Schemat organizacyjny
Najczęściej zdarza się, że liczba pól schematu organizacyjnego nie odpowiada
potrzebom osoby tworzącej prezentację. Wówczas trzeba wstawić nowe pola lub
usunąć istniejące.
Wstawianie pól
Aby wstawić do schematu organizacyjnego nowe pola, kliknij lewym przyciskiem
myszy pole, względem którego będziesz wstawiał nowe pole. Następnie na karcie
Projektowanie kliknij przycisk Dodaj kształt (rysunek 3.57).
Rysunek 3.57.
Wstawianie pól
Z rozwiniętej listy wybierz typ zależności nowego pola.
Usuwanie pól
Jeżeli zaistnieje potrzeba usunięcia określonego pola, kliknij lewym przyciskiem
myszy obramowanie pola, które ma zostać usunięte. Na krawędziach pola poja-
wią się kółka z jednolitym, ciągłym obramowaniem (rysunek 3.58).
55
pOWerpOint 2010 pL. ilustrowany przewodnik
Rysunek 3.58. Usuwanie pól
Wciśnij na klawiaturze klawisz Delete (czasami opisany jako Del).
Zmiana układu
Można także zmienić układ schematu organizacyjnego. W tym celu kliknij sche-
mat organizacyjny, dla którego chcesz zastosować inny układ. Na karcie Projekto-
wanie w grupie Układy kliknij wybrany podgląd układu (rysunek 3.59).
Rysunek 3.59.
Zmiana układu
Możesz także rozwinąć listę udostępniającą więcej układów.
Style grafiki SmartArt
Domyślny sposób formatowania schematu organizacyjnego nie jest jedyny. Moż-
na go w bardzo prosty sposób zmienić, wybierając jeden ze zdefiniowanych stylów.
Aby zmienić sposób formatowania schematu organizacyjnego, kliknij lewym
przyciskiem myszy schemat organizacyjny, aby go zaznaczyć.
Na karcie Projektowanie w grupie Style grafiki SmartArt kliknij wybrany styl (ry-
sunek 3.60).
56
edycja zawartości slajdów
Rysunek 3.60. Style grafiki SmartArt
Możesz także rozwinąć listę udostępniającą więcej układów.
Następnie w grupie Style grafiki SmartArt rozwiń listę Zmień kolory (rysunek 3.61).
Rysunek 3.61. Wybór stylu grafiki SmartArt
Istnieje wiele różnych grafik SmartArt. Każda z nich oprócz właściwości podob-
nych do opisanych powyżej posiada także właściwości specyficzne tylko dla niej.
Jednak zaznajomienie się ze schematem organizacyjnym pozwoli na wykonanie
dowolnego innego diagramu dostępnego w programie. Każdy z diagramów po-
siada bowiem podobne możliwości, dzięki którym można dostosować wygląd do
własnych potrzeb. Możliwości te są na tyle podobne, że ich obsługa nie powinna
nastręczać trudności.
Obrazy
Do slajdu można wstawić dowolne zdjęcie lub rysunek, które są zapisane na no-
śniku pamięci. Mogą to być przykładowo obrazy pobrane z internetu, zdjęcia wy-
konane aparatem cyfrowym, zeskanowane ilustracje czy też grafiki samodzielnie
narysowane w programie graficznym.
57
pOWerpOint 2010 pL. ilustrowany przewodnik
Wstawianie obrazu
Aby wstawić obraz do slajdu, wybierz układ slajdu z zawartością. Na slajdzie
kliknij ikonę Wstaw obraz z pliku. W oknie Wstawianie obrazu przejdź do odpo-
wiedniego folderu, w którym masz zapisane obrazy (rysunek 3.62).
Rysunek 3.62. Wstawianie obrazu
Kliknij miniaturkę obrazu widoczną pośrodku okna. Wstaw obraz do slajdu, kli-
kając przycisk Wstaw.
Zmiana rozmiaru i położenia obrazu
Możesz zmienić rozmiar i położenie
każdego ze wstawionych obrazów, tak
aby dopasować ich umiejscowienie do
tekstu znajdującego się na slajdzie.
Aby zmienić rozmiar i położenie ob-
razu, wskaż obraz, klikając go jeden
raz. Aby zmienić szerokość rysun-
ku, złap za uchwyt zmiany rozmia-
ru umieszczony z prawej bądź lewej
strony obrazka (rysunek 3.63).
58
Rysunek 3.63. Zmiana rozmiaru obrazu
edycja zawartości slajdów
Przeciągnij uchwyt w wybranym kierunku i zwolnij lewy przycisk myszy.
Aby zmienić wysokość rysunku, złap za uchwyt zmiany rozmiaru umieszczony
u góry bądź u dołu obrazu i przeciągnij uchwyt w wybranym kierunku. Chcąc
zmienić równocześnie wysokość i szerokość obrazu, złap za uchwyt zmiany roz-
miaru umieszczony w jednym z narożników rysunku, a następnie przeciągnij
uchwyt w wybranym kierunku.
Aby zmienić położenie obrazu, chwyć rysunek lewym przyciskiem myszy (rysu-
nek 3.64).
Rysunek 3.64. Zmiana położenia obrazu
Przeciągnij kursor myszy w wybrane miejsce. Zwolnij lewy przycisk myszy.
Obracanie obrazu
Obraz można także obracać.
W tym celu kliknij obraz jeden
raz. Następnie chwyć
lewym
przyciskiem myszy uchwyt ob-
rotu oznaczony małym zielonym
kółkiem nad rysunkiem (rysu-
nek 3.65).
Przesuń kursor myszy, wykonu-
jąc ruch po okręgu. Zwolnij lewy
przycisk myszy.
Rysunek 3.65. Obracanie obrazu
59
pOWerpOint 2010 pL. ilustrowany przewodnik
cliparty
Cliparty są rysunkami instalowanymi razem z programami pakietu Microsoft
Office 2010. Są one doskonałym sposobem na urozmaicenie slajdów, na których
znajduje się dużo tekstu.
Aby wstawić do slajdu clipart, wybierz układ slajdu z zawartością. Na slajdzie
kliknij ikonę Obiekt clipart. Z prawej strony ekranu pojawi się okno zadań Clipart.
W polu Search for wpisz kryteria poszukiwanego rysunku. Kliknij przycisk Go.
Kliknij wybrany clipart (rysunek 3.66).
Rysunek 3.66.
Okno Clipart
Wszystkie czynności związane ze zmianą rozmiaru i położenia clipartów wy-
konuje się identycznie jak w przypadku obrazów. Wystarczy jeden raz kliknąć
clipart, a pojawią się uchwyty, podobnie jak w przypadku obrazów. Ponieważ
czynności te zostały już opisane wcześniej, nie będziemy ich omawiać ponownie.
Klipy multimedialne
Klipy multimedialne są już ostatnim typem zawartości, który można wstawić do
slajdu za pomocą układu slajdu z zawartością. Są one zarazem specyficzne w dzia-
łaniu — powodują bowiem umieszczenie na slajdzie animowanego rysunku lub
filmu, który jednak będzie odtwarzany dopiero w trakcie wyświetlania prezentacji
60
edycja zawartości slajdów
w trybie pełnoekranowym. W trybie edycji, czyli zaraz po umieszczeniu, będzie
on widoczny w postaci rysunku przedstawiającego pierwszą klatkę animacji.
Aby umieścić na slajdzie klip multimedialny, wybierz układ slajdu z zawartością.
Na slajdzie wybierz ikonę Wstaw klip multimedialny. W oknie Wstaw wideo od-
szukaj odpowiednią animację lub właściwy film (rysunek 3.67).
Rysunek 3.67. Wstawianie klipu multimedialnego
Jak już zostało powiedziane, wstawiony klip zostanie wyświetlony w postaci ry-
sunku przedstawiającego pierwszą klatkę animacji. Z klipem multimedialnym
można więc postępować dokładnie tak samo jak z clipartami. W identyczny spo-
sób można zmienić jego rozmiar, przesunąć go czy też obrócić.
Jeżeli wskażemy klip, w jego dol-
nej części zostanie wyświetlony
pasek nawigacyjny. Kliknięcie
przycisku Odtwórz/Wstrzymaj
spowoduje rozpoczęcie wyświe-
tlania filmu lub jego zatrzyma-
nie (rysunek 3.68).
Rysunek 3.68.
Rozpoczęcie wyświetlania filmu
61
pOWerpOint 2010 pL. ilustrowany przewodnik
W trakcie pokazu wideo na pasku postępu będzie wyświetlony wskaźnik pozwala-
jący się zorientować, jaka część filmu została już wyświetlona. Można także klik-
nąć w dowolnym miejscu, aby przejść do wybranego fragmentu (rysunek 3.69).
Rysunek 3.69. Przejście do wybranego fragmentu
Obok wskaźnika postępu znajdują się dwa przyciski umożliwiające szybkie prze-
winięcie filmu o jedną czwartą sekundy wstecz lub do przodu — Przejdź do tyłu
o 0,25 s oraz Przejdź do przodu o 0,25 s. Obok widoczny jest aktualny czas wyświe-
tlania filmu i przycisk Wycisz/Włącz dźwięk, umożliwiający regulację głośności.
Gdy film jest wybrany, na wstążce dostępna staje się karta Odtwarzanie, umoż-
liwiająca dostosowanie sposobu wyświetlania materiału wideo do własnych po-
trzeb. Przycisk Odtwórz umożliwia wyświetlanie filmu lub jego zatrzymanie.
Przycisk Dodaj zakładkę umożliwia wstawienie do filmu zakładki umożliwiającej
szybkie przechodzenie do wybranej części klipu. Wstawione zakładki widoczne
są na wskaźniku postępu filmu w postaci małych kółek. Aby przejść do zaznaczo-
nego w ten sposób
fragmentu filmu,
wystarczy kliknąć
na tak wstawionej
zakładce (rysunek
3.70).
Rysunek 3.70.
Zakładka filmu
62
edycja zawartości slajdów
Jeżeli zakładka została umieszczona w nieodpowiednim miejscu filmu, należy ją
wskazać, a następnie na karcie Odtwarzanie kliknąć przycisk Usuń zakładkę.
Chcąc przeprowadzić podstawową obróbkę wstawionego materiału wideo, nale-
ży na karcie Odtwarzanie kliknąć przycisk Przytnij wideo. Zostanie wyświetlone
okno o tej samej nazwie. Poniżej obszaru z podglądem filmu widoczne są dwa
znaczniki: zielony oraz czerwony. Ich przesunięcie umożliwi określenie fragmen-
tu początku i końca wyświetlania filmu. Znając dokładny czas początku i końca
wyświetlania filmu, można go wprowadzić w polach Czas rozpoczęcia oraz Czas
zakończenia. Zmiany zostaną zaakceptowane poprzez kliknięcie przycisku OK
(rysunek 3.71).
Rysunek 3.71.
Przycinanie filmu
Na karcie Odtwarzanie dostępne jest pole Stopniowe rozjaśnienie umożliwiające
określenie czasu przenikania pierwszej klatki filmu w początkowym okresie odtwa-
rzania filmu. Wartość w polu Stopniowe ściemnienie określa czas przenikania pierw-
szej klatki filmu w końcowej części odtwarzania materiału wideo (rysunek 3.72).
Rysunek 3.72.
Rozjaśnianie
i ściemnianie filmu
63
pOWerpOint 2010 pL. ilustrowany przewodnik
Ostatnia grupa — Opcje wideo — dostępna na karcie Odtwarzanie, umożliwia
określenie poziomu głośności odtwarzanego filmu. W tym celu należy rozwinąć
listę Głośność i wybrać odpowiednią wartość (rysunek 3.73).
Rysunek 3.73. Opcje wideo
Lista Początek pozwala określić moment rozpoczęcia wyświetlania filmu. Jeśli
wybierze się opcję Automatycznie, to film zostanie odtworzony w momencie wy-
świetlenia slajdu, który go zawiera. Wybranie opcji Przy kliknięciu spowoduje, że
odtworzenie filmu będzie możliwe dopiero po kliknięciu na nim.
Aby film był wyświetlany na pełnym ekranie, należy zaznaczyć pole Odtwórz
w trybie pełnoekranowym. Jeżeli nie chcemy, aby pierwsza klatka filmu była wy-
świetlana na slajdzie, gdy nie jest on odtwarzany, należy zaznaczyć pole Ukryj,
gdy nieodtwarzany.
Gdy odtwarzanie filmu dobiegnie końca, można automatycznie rozpocząć jego
wyświetlanie od początku. W tym celu należy zaznaczyć opcję W pętli do zatrzy-
mania.
Po zakończeniu odtwarzania filmu będzie widoczna jego ostatnia klatka. Aby ją
zmienić i wyświetlić pierwszą klatkę filmu, należy zaznaczyć pole Przewiń do tyłu
po odtworzeniu.
64
I L U S T R O W A N Y
P R Z E W O D N I K
POZNAJ PODSTAWOWE
POJĘCIA I SZTUCZKI
OPANUJ EDYCJĘ SLAJDÓW
I NAUCZ SIĘ TWORZYĆ BARDZIEJ
CZYTELNE PREZENTACJE
WYKORZYSTAJ ANIMACJE
I PROJEKTY, ŻEBY OSIĄGNĄĆ
JESZCZE LEPSZE EFEKTY
POWERPOINT
2010 PL
ROLAND ZIMEK
POWERPOINT 2010 PL
PowerPoint to program, o którym z pewnością już słyszałeś — nawet jeśli nie miałeś jeszcze
okazji samodzielnie z niego korzystać. Miliony ludzi używają go w codziennej pracy,
przygotowując najróżniejsze prezentacje multimedialne. Wersja 2010 została wzbogacona
o zdecydowanie większe możliwości w zakresie edycji wideo oraz edycji grafiki, a także
ciekawe efekty artystyczne, efektowne przejścia między slajdami, grupowanie slajdów w sekcje
i wiele innych nowinek — to wszystko sprawia, że praca z PowerPointem 2010 PL staje się
prawdziwą przyjemnością i nie wymaga już wspomagania się innymi aplikacjami graficznymi.
Książka „PowerPoint 2010 PL. Ilustrowany przewodnik” szybko i bezboleśnie przeprowadzi
Cię przez proces odkrywania kapitalnych funkcji tego programu. Dowiesz się z niej, jak
przygotowywać ramy prezentacji oraz wstawiać i edytować slajdy, pola tekstowe, wykresy,
a nawet filmy ze stron WWW. Nauczysz się, jak stworzyć atrakcyjny album fotograficzny,
używać animacji oraz motywów, przeprowadzić pokaz i zmienić kolejność slajdów w jego
trakcie. W wygodny i efektywny sposób, z mnóstwem ilustracji pod ręką, poznasz wszelkie
tajniki obsługi programu, którego znajomość może zapewnić Ci awans!
OKNO PROGRAMU I PREZENTACJA PRZENOŚNA
WSTAWIANIE NOWYCH SLAJDÓW I UKŁADY SLAJDÓW
POLA TEKSTOWE, WYKRESY, GRAFIKA SMARTART I OBRAZY
CLIPARTY, KLIPY MULTIMEDIALNE I WSTAWIANIE DŹWIĘKU
ZRZUTY EKRANU, HIPERŁĄCZA, FILMY ZE STRON WWW
FORMATOWANIE OBIEKTÓW, OBRAZÓW I FILMÓW
STOPKA SLAJDU I ALBUM FOTOGRAFICZNY
SZABLONY, PRZEJŚCIE SLAJDU I ANIMOWANIE OBIEKTÓW
ZOSTAŃ MISTRZEM EFEKTOWNYCH PREZENTACJI!
22,90
5 4 7 5
R
O
L
A
N
D
I
Z
M
E
K
P
O
W
E
R
P
O
N
T
I
2
0
1
0
P
L
C
M
Y
CM
MY
CY
CMY
K
Pobierz darmowy fragment (pdf)