Darmowy fragment publikacji:
Pozwolenie
na budowę
Anna Ostrowska
Wydanie 2
Warszawa 2012
Redaktor prowadzący: Joanna Tchorek
Opracowanie redakcyjne: Katarzyna Rychlicka
Redakcja techniczna: Małgorzata Duda
Projekt okładki i stron tytułowych: Michał Piotrowski
© Copyright by LexisNexis Polska Sp. z o.o. 2012
Wszelkie prawa zastrzeżone. Żadna część tej książki nie może być powielana
ani rozpowszechniana za pomocą urządzeń elektronicznych, mechanicznych,
kopiujących, nagrywających i innych – bez pisemnej zgody Autorki i wydawcy.
ISBN 978-83-7806-706-1
LexisNexis Polska Sp. z o.o.
Ochota Office Park 1, Al. Jerozolimskie 181, 02-222 Warszawa
tel. 22 572 95 00, faks 22 572 95 68
Infolinia: 22 572 99 99
Redakcja: tel. 22 572 83 26, 22 572 83 28, 22 572 83 11, faks 22 572 83 92
www.lexisnexis.pl, e-mail: biuro@lexisnexis.pl
Księgarnia Internetowa: dostępna ze strony www.lexisnexis.pl
Spis treści
Wykaz skrótów . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .
Wstęp . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 11
ROZDZIAŁ 1. Pozwolenie na budowę jako podstawowa instytucja
Prawa budowlanego
. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 21
1.1. Uwagi wstępne . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 21
1.2. Charakter prawny pozwolenia na budowę
. . . . . . . . . . . . . . . 28
1.3. Elementy treści decyzji o pozwoleniu na budowę . . . . . . . . . . . 42
1.4. Pozwolenie na budowę a zgoda na odstępstwo od przepisów
9
techniczno-budowlanych
. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 55
1.5. Pozwolenie na budowę a zgłoszenie zamiaru przystąpienia do robót
budowlanych
. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 62
ROZDZIAŁ 2. Zasada trwałości decyzji o pozwoleniu na budowę
i jej ograniczenia
. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 80
2.1. Uwagi wstępne . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 80
2.2. Ograniczenia zasady trwałości decyzji o pozwoleniu na budowę
wynikające z Kodeksu postępowania administracyjnego . . . . . . . 83
2.3. Przedmiotowa zmiana decyzji o pozwoleniu na budowę
(art. 36a pr.bud.) . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 87
2.4. Podmiotowa zmiana decyzji o pozwoleniu na budowę
(art. 40 pr.bud.) . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .
2.5. Wygaśnięcie pozwolenia na budowę . . . . . . . . . . . . . . . . . . .
94
99
ROZDZIAŁ 3. Prawne przesłanki uzyskania pozwolenia
na budowę
. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 105
3.1. Uwagi wstępne . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 105
3.2. Projekt budowlany . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 107
3.3. Prawo do dysponowania nieruchomością na cele budowlane . . . . 125
3.4. Pozwolenia, uzgodnienia i opinie wymagane przepisami
szczególnymi
. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 142
5
3.5. Ograniczenia wolności budowlanej wynikające z aktów planowania
przestrzennego . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 150
3.5.1. Uwagi wstępne . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .
150
3.5.2. Miejscowy plan zagospodarowania przestrzennego . . . . . . 153
3.5.3. Decyzja o warunkach zabudowy i zagospodarowania
terenu . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .
161
3.6. Postępowanie w sprawie oceny oddziaływania planowanych
przedsięwzięć na środowisko oraz na obszar Natura 2000 . . . . . . 175
ROZDZIAŁ 4. Postępowanie w sprawie uzyskania pozwolenia
na budowę
. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 188
4.1. Uwagi wstępne . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 188
4.2. Rola zasad ogólnych postępowania administracyjnego w procesie
wydawania decyzji o pozwoleniu na budowę . . . . . . . . . . . . . .
191
4.3. Strona w postępowaniu o wydanie pozwolenia na budowę . . . . . .
206
4.4. Organ właściwy w sprawie pozwolenia na budowę . . . . . . . . . . 218
4.5. Wszczęcie i przebieg postępowania w sprawie decyzji o pozwoleniu
na budowę . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 227
ROZDZIAŁ 5. Konsekwencje naruszenia reguł prawnych
gwarantujących prawidłowy przebieg procesu
budowlanego . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 245
5.1. Uwagi wstępne . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 245
5.2. Istota samowoli budowlanej . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .
249
. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 261
5.3. Legalizacja samowoli budowlanej
. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 268
5.4. Postępowanie naprawcze
ROZDZIAŁ 6. Szczególne aspekty ochrony indywidualnego
i społecznego interesu prawnego w fazie
poprzedzającej realizację robót budowlanych . . . . . .
279
6.1. Uwagi wstępne . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 279
6.2. Ochrona uzasadnionych interesów osób trzecich w związku
z wydaniem decyzji o pozwoleniu na budowę . . . . . . . . . . . . . 283
6.2.1. Uwagi wstępne . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .
283
6.2.2. Zapewnienie dostępu do drogi publicznej . . . . . . . . . . . . 295
6.2.3. Zasada poszanowania uzasadnionych interesów osób trzecich
w kontekście możliwych negatywnych skutków działalności
budowlanej . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .
300
6.2.4. Poszanowanie uzasadnionych interesów osób niepełnospraw-
nych w procesie budowlanym . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 303
6
Spis treściwww.lexisnexis.pl6.3. Prawna ochrona własności w kontekście reglamentacji działalności
budowlanej
. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 307
6.4. Ochrona zabytków w aspekcie reglamentacji prawnobudowlanej . . 315
Wnioski . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 331
Wykaz literatury
. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 351
Wykaz orzeczeń . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .
363
Spis treściWykaz skrótów
Źródła prawa
k.c.
– ustawa z 23 kwietnia 1964 r. – Kodeks cywilny (Dz.U. Nr 16,
poz. 93 ze zm.)
Konstytucja RP
– Konstytucja Rzeczypospolitej Polskiej z 2 kwietnia 1997 r.
k.p.a.
p.o.ś.
p.p.s.a.
pr.bud.
u.g.n.
u.o.z.
u.p.z.p.
ustawa z 3 paździer-
nika 2008 r.
(Dz.U. Nr 78, poz. 483 ze zm.)
– ustawa z 14 czerwca 1960 r. – Kodeks postępowania admini-
stracyjnego (tekst jedn. Dz.U. z 2000 r. Nr 98, poz. 1071
ze zm.)
– ustawa z 27 kwietnia 2001 r. – Prawo ochrony środowiska
(tekst jedn. Dz.U. z 2008 r. Nr 25, poz. 150 ze zm.)
– ustawa z 30 sierpnia 2002 r. – Prawo o postępowaniu przed
sądami administracyjnymi (Dz.U. z 2012 r., poz. 270)
– ustawa z 7 lipca 1994 r. – Prawo budowlane (tekst jedn.
Dz.U. z 2010 r. Nr 243, poz. 1623 ze zm.)
– ustawa z 21 sierpnia 1997 r. o gospodarce nieruchomo-
ściami (tekst jedn. Dz.U. z 2010 r. Nr 102, poz. 651 ze zm.)
– ustawa z 23 lipca 2003 r. o ochronie zabytków i opiece nad
zabytkami (Dz.U. Nr 162, poz. 1568 ze zm.)
– ustawa z 27 marca 2003 r. o planowaniu i zagospodarowa-
niu przestrzennym (tekst jedn. Dz.U. z 2012 r., poz. 647)
– ustawa z 3 października 2008 r. o udostępnianiu informacji
o środowisku
jego ochronie, udziale społeczeństwa
w ochronie środowiska oraz o ocenach oddziaływania na
środowisko (Dz.U. Nr 199, poz. 1227 ze zm.)
i
Organy orzekające
NSA
SA
SN
TK
WSA
– Naczelny Sąd Administracyjny
– Sąd Apelacyjny
– Sąd Najwyższy
– Trybunał Konstytucyjny
– wojewódzki sąd administracyjny
9
Wykaz skrótów
Czasopisma
Dz.U.
GP
MoP
MP
ONSA
OSN
OSNAPiUS
OSP
OSPiKA
OSS
OTK
PiP
Prok. i Pr.
PUG
RPEiS
SP-E
ST
ZNUJ
ZNUŁ
ZNWPiAUG
Inne skróty
Lex
LexPolonica
m.p.z.p.
RM
UMCS
– Dziennik Ustaw
– „Gazeta Prawna”
– „Monitor Prawniczy”
– „Monitor Polski”
– Orzecznictwo Naczelnego Sądu Administracyjnego
– Orzecznictwo Sądu Najwyższego
– Orzecznictwo Sądu Najwyższego. Zbiór Urzędowy. Izba Admini-
stracyjna, Pracy i Ubezpieczeń Społecznych
– Orzecznictwo Sądów Polskich
– Orzecznictwo Sądów Polskich i Komisji Arbitrażowych
– Orzecznictwo w Sprawach Samorządowych
– Orzecznictwo Trybunału Konstytucyjnego
– „Państwo i Prawo”
– „Prokuratura i Prawo”
– „Przegląd Ustawodawstwa Gospodarczego”
– „Ruch Prawniczy, Ekonomiczny i Socjologiczny”
– „Studia Prawno-Ekonomiczne”
– „Samorząd Terytorialny”
– „Zeszyty Naukowe Uniwersytetu Jagiellońskiego”
– „Zeszyty Naukowe Uniwersytetu Łódzkiego”
– „Zeszyty Naukowe Wydziału Prawa i Administracji Uniwersytetu
Gdańskiego”
– system informacji prawnej Wydawnictwa Wolters Kluwer
– Serwis Prawniczy LexisNexis Polska
– miejscowy plan zagospodarowania przestrzennego
– Rada Ministrów
– Uniwersytet Marii Curie-Skłodowskiej w Lublinie
Wstęp
Ład przestrzenny jest to takie ukształtowanie powierzchni, które tworzy
harmonijną całość oraz uwzględnia w uporządkowanych relacjach wszel-
kie uwarunkowania i wymagania funkcjonalne, społeczno-gospodarcze,
środowiskowe, kulturowe oraz kompozycyjno-estetyczne. Idea ładu prze-
strzennego łączy w sobie cele, jakimi są utrzymanie estetyki krajobrazu
„przyrodniczo-gospodarczego” oraz odbudowa i kształtowanie więzi spo-
łecznych. Jej urzeczywistnienie, pojmowane jako osiągnięcie harmonii
między środowiskiem a rezultatami działalności człowieka możliwe jest
przy zintegrowaniu różnego rodzaju czynników, na czele z gospodarką,
polityką, tradycją, aktualnie obowiązującą modą, a także prawem. To właś-
nie prawo pełni funkcję stabilizatora w procesach kształtowania ładu
przestrzennego, zwłaszcza w zakresie zagospodarowania przestrzennego
i budownictwa, które ze swej natury obejmują działania zróżnicowane
i dynamiczne, a przy tym często prowadzące do trwałych i nieodwracal-
nych zmian krajobrazu.
Troska o osiągnięcie ładu przestrzennego stanowi obowiązek zarówno
ustawodawcy i organów administracji publicznej, jak również urbanistów
i architektów, a także inwestorów. Każdy, kto w określony sposób zamie-
rza wpłynąć na stan krajobrazu, rozumianego jako całościowy obraz tego,
co nas otacza, powinien kierować się koniecznością uwzględnienia okreś-
lonych wartości, które w procesie zagospodarowania przestrzeni winny
wyznaczać aksjologiczne granice, w jakich jest dokonywany wybór opty-
malnych rozstrzygnięć. Wartości te wynikają z wymagań urbanistyki, wa-
lorów architektonicznych i krajobrazowych przestrzeni, wymagań ochro-
ny środowiska, ochrony dziedzictwa kulturowego oraz ochrony interesów
osób trzecich, w tym osób niepełnosprawnych. Oprócz tego, w procesach
kształtowania ładu przestrzennego należy mieć na uwadze walory ekono-
11
Wstęp
miczne przestrzeni, ochronę prawa własności, potrzeby obronności i bez-
pieczeństwa państwa oraz potrzeby interesu publicznego.
Realizację powyższych założeń umożliwia istnienie szeregu instrumentów
prawnych z zakresu planowania i zagospodarowania przestrzennego oraz
reglamentacji budowlanej. Jednym z nich jest decyzja administracyjna
o pozwoleniu na budowę wydawana na podstawie przepisów ustawy
z 7 lipca 1994 r. – Prawo budowlane1 na etapie przygotowania inwestycji
budowlanej do realizacji.
Problematykę reglamentacji budowlanej na etapie poprzedzającym rozpo-
częcie realizacji robót budowlanych należy analizować z perspektywy jed-
nej z podstawowych zasad polskiego porządku prawnego, a mianowicie
zasady wolności zabudowy, której istotą jest przyznanie każdemu, kto wy-
każe prawo do dysponowania nieruchomością na cele budowlane, prawa
zabudowy nieruchomości gruntowej pod warunkiem zgodności zamierze-
nia budowlanego z przepisami prawa. Wolność zabudowy określa się jako
emanację konstytucyjnie chronionego prawa własności, ujmowanego jako
naturalna możność czynienia wszystkiego, co się podmiotowi podoba, jeśli
nie przeszkodzi mu w tym siła zewnętrzna lub przepisy prawa2. Oznacza
to, iż państwo nie może ingerować w sferę wolności budowlanej przyzna-
nej jednostce, poza przypadkami, gdzie prawo wyraźnie taką ingerencję
dopuszcza.
Istotą prawa budowlanego, jako działu prawa administracyjnego, jest
możliwość ograniczania praw rzeczowych właściciela nieruchomości od-
nośnie do korzystania z przysługujących mu uprawnień, podyktowana po-
trzebą zapewnienia dostatecznej ochrony interesu publicznego oraz uza-
sadnionego interesu osób trzecich. Do podstawowych założeń prawa
budowlanego należą, obok usprawnienia procesu przygotowania i realiza-
cji inwestycji budowlanych przy maksymalnym wykorzystaniu osiągnięć
nauki i techniki, zapewnienie ładu przestrzennego w zabudowie oraz
ochrona takich podstawowych dóbr jak życie i zdrowie ludzkie, środowi-
sko, bezpieczeństwo i porządek publiczny, zabytki, a także ochrona indy-
widualnych interesów osobistych i majątkowych osób trzecich. Realizacji
tych założeń służy cały szereg środków prawnych z zakresu reglamentacji
1 Tekst jedn. Dz.U. z 2010 r. Nr 243, poz. 1623 ze zm.
2 Definicja B. de Saxoferato powołana przez M. Kuryłowicza. M. Kuryłowicz, Wolność
i własność, w: Jednostka wobec działań administracji publicznej. Międzynarodowa Kon-
ferencja Naukowa, Olszanica 21–23 maja 2001 r., Rzeszów 2001, s. 243–244.
12
www.lexisnexis.plWstęp
administracyjnej na czele z różnego rodzaju pozwoleniami prawnobudow-
lanymi. Wymóg ich uzyskania pełni zarówno funkcję prewencyjną, jak
i represyjną, gdyż – z jednej strony – zapobiega naruszeniu wyżej wymie-
nionych dóbr, z drugiej zaś – grozi poważnymi negatywnymi konsekwen-
cjami dla tych, którzy ten wymóg w jakikolwiek sposób naruszą.
Proces budowlany stanowi zespół czynności obejmujących planowanie in-
westycyjne, opracowanie dokumentacji projektowej, wykonanie robót bu-
dowlanych, przekazanie obiektu budowlanego do użytku, utrzymanie
obiektu, a także ewentualnie rozbiórkę obiektu. Regulatorem tego złożo-
nego procesu jest prawo, które spełnia funkcję organizującą i stabilizującą,
o tyle istotną, że w dziedzinie budownictwa, jak w żadnej innej dziedzinie
gospodarki, występuje rozmaitość elementów z różnych gałęzi prawa,
zwłaszcza prawa administracyjnego, prawa cywilnego, prawa pracy, pra-
wa karnego i prawa finansowego.
Początki kształtowania się ładu prawnego w budownictwie na ziemiach
polskich w znaczeniu współczesnym – jako ładu stanowionego przez organ
ustawodawczy – wiązać należy z przełomem XVIII i XIX wieku. Pierwszy-
mi regulacjami ustawowymi z dziedziny prawa budowlanego pochodzący-
mi od organów władzy publicznej mającej demokratyczną legitymację były
ustawy budowlane państw zaborczych: Prus, Austrii i Rosji. Szczególne
znaczenie z punktu widzenia współczesnego polskiego systemu reglamen-
tacji prawnobudowlanej mają przepisy prawa budowlanego obowiązujące
na terenie zaboru austriackiego, które normowały w sposób szczegółowy
problematykę pozwolenia na budowę zwanego wówczas konsensem bu-
dowlanym, warunkującego rozpoczęcie budowy nowego budynku oraz
przebudowy już istniejącego3. Ówczesne pozwolenie na budowę, inaczej
niż obecnie, miało charakter decyzji uznaniowej, zaś rozpoczęcie prac bu-
dowlanych możliwe było dopiero po jego uprawomocnieniu się.
Po pierwszej wojnie światowej zarówno w zakresie budownictwa, jak też
zagospodarowania przestrzeni nadal obowiązywało na ziemiach polskich
prawodawstwo państw zaborczych. Dopiero wejście w życie rozporządze-
nia Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej z 16 lutego 1928 r. o prawie bu-
dowlanym i zabudowaniu osiedli (dalej jako rozporządzenie z 1928 r.)4,
mające moc równą ustawie, dało podstawy jednolitej dla całego obszaru
3 Szerzej na ten temat J. Buzek, Administracya gospodarstwa społecznego, Lwów 1913,
s. 517.
4 Dz.U. z 1939 r. Nr 34, poz. 216 ze zm.
13
Wstęp
Polski regulacji zagadnień prawnobudowlanych i dotyczących zagospoda-
rowania przestrzennego5.
Reglamentacja prawnobudowlana w okresie II Rzeczypospolitej przejawia-
ła się głównie w przyznaniu organom władzy budowlanej dwojakich kom-
petencji w zakresie przeciwdziałania powstawaniu niebezpieczeństwa dla
życia, zdrowia, mienia, a także porządku publicznego. Podstawowe zna-
czenie w tym względzie miało przede wszystkim uprawnienie do wydawa-
nia decyzji o pozwoleniu na budowę warunkującej rozpoczęcie i prowadze-
nie robót budowlanych, prawo do przyjmowania zgłoszeń o zamiarze
rozpoczęcia robót budowlanych oraz do wydawania decyzji o pozwoleniu
na użytkowanie obiektu budowlanego, zezwalającej na eksploatację bu-
dynków i urządzeń enumeratywnie wskazanych w rozporządzeniu. Inną
formą oddziaływania organów administracji budowlanej na proces budow-
lany oraz na utrzymanie obiektów budowlanych było uprawnienie tych or-
ganów do wydawania aktów mających na celu wstrzymanie robót, dokona-
nie przeróbek albo nawet rozbiórkę obiektu budowlanego.
W okresie Polskiej Rzeczypospolitej Ludowej wyodrębnia się trzy etapy
rozwoju prawa budowlanego: pierwszy – obejmujący lata 1945–1961, dru-
gi – datujący się na lata 1961–1974, i ostatni, trwający od 1974 do 1989 r.
W latach 1945–1961, tj. do wejścia w życie ustawy – Prawo budowlane
z 31 stycznia 1961 r.6, podstawowym aktem prawnym regulującym sferę
budownictwa było formalnie nadal wspomniane rozporządzenie Prezy-
denta Rzeczypospolitej Polskiej z 16 lutego 1928 r. o prawie budowlanym
i zabudowaniu osiedli. Mimo iż poddawane było ono licznym modyfika-
cjom oraz uzupełnieniom w drodze przepisów szczególnych, to jego roz-
wiązania nie były w praktyce stosowane w nowych realiach ustrojowych,
przy ówczesnych możliwościach gospodarczych państwa7.
Dopiero w połowie lat pięćdziesiątych sformułowano założenia nowego
prawa budowlanego, które „miało być jednym z instrumentów likwidacji
pozostałości okresu kapitalistycznego, miało umocnić zdobycze socjali-
styczne na polu rozwoju budownictwa i służyć podniesieniu kulturalnego,
5 Zob. Z. Leoński, W. Szewczyk, Zasady prawa budowlanego i zagospodarowania prze-
strzennego, Bydgoszcz–Poznań 2002, s. 24.
6 Dz.U. Nr 7, poz. 46 ze zm.
7 Zob. G. Szymkiewicz, S. Krakiewicz, Prawo budowlane i zagospodarowanie prze-
strzenne oraz odbudowa, Warszawa 1947, s. 130.
14
www.lexisnexis.plWstęp
technicznego i ekonomicznego poziomu budownictwa”8. Ustawa – Prawo
budowlane z 31 stycznia 1961 r., która weszła w życie 14 sierpnia 1961 r.,
ugruntowała system budownictwa uspołecznionego, głównie poprzez
wprowadzenie szeregu nowych rozwiązań mających służyć rozwojowi go-
spodarki socjalistycznej. Ówczesny ustawodawca, koncentrując się na po-
trzebie ochrony interesu społecznego, w sposób szczegółowy uregulował
prawne i techniczne zagadnienia procesu budowlanego na każdym z jego
etapów, począwszy od projektowania, poprzez budowę, utrzymanie, aż po
rozbiórkę obiektu budowlanego. Oprócz tego unormował pozycję prawną
uczestników procesu budowlanego oraz zadania organów państwowego
nadzoru budowlanego. Co istotne, przedmiotem ustawowej regulacji stała
się wyłącznie problematyka związana z przebiegiem procesu budowlane-
go, czyli prawo budowlane w ścisłym znaczeniu.
Uspołecznianie budownictwa, będące celem nowej regulacji prawnej,
przejawiało się głównie w ograniczeniu działalności inwestycyjnej pod-
miotów społecznych, w tym głównie prywatnych. Podczas gdy działalność
inwestycyjna jednostek państwowych i spółdzielczych w ramach i dla re-
alizacji zadań planowych była nieograniczona, inwestorzy społeczni (or-
ganizacje społeczne, zawodowe, polityczne oraz stowarzyszenia zareje-
strowane) zostali uprawnieni do działalności inwestycyjnej wyłącznie
odpowiadającej zakresowi ich działania, natomiast aktywność podmiotów
prywatnych na polu budownictwa została ograniczona do zaspokajania
własnych potrzeb mieszkaniowych, a także własnych potrzeb gospodar-
czych lub wykonywania zawodu oraz działalności usługowej9.
Swoistą cechą ówczesnej regulacji prawnobudowlanej było również wpro-
wadzenie sformalizowanego i skomplikowanego trybu postępowania
związanego z podjęciem robót budowlanych. Model reglamentacji budow-
lanej oparto na zasadzie, iż przed przystąpieniem do wykonania obiektu
budowlanego niezbędne jest uzyskanie przez inwestora pozwolenia na bu-
dowę. W wypadkach wyjątkowych, gdy chodziło o roboty o mniejszym
stopniu skomplikowania, wymagane było jedynie zgłoszenie władzy bu-
dowlanej zamiaru podjęcia robót budowlanych. Istniała również grupa ro-
bót budowlanych wyłączona spod wszelkiej reglamentacji administracyj-
nej w fazie przed rozpoczęciem robót budowlanych. Ponadto zachowała
8 E. Kulesza, Prawo budowlane, Warszawa 1964, s. 1–2.
9 L. Bar, Kodeks budowlany, Warszawa 1962, s. 5.
15
Wstęp
się przedwojenna instytucja pozwolenia na użytkowanie obiektów budow-
lanych, na których budowę wymagane było uzyskanie pozwolenia.
Reasumując, ustawa z 1961 r. rozszerzyła zakres działania i strukturę orga-
nizacyjną państwowego nadzoru budowlanego. Nadzorowi zostały podda-
ne wszystkie podmioty procesu budowlanego: państwowe, spółdzielcze
i prywatne, wszystkie etapy procesu budowlanego, a także wszystkie osoby
pełniące samodzielne funkcje techniczne w budownictwie. L. Bar wskazał:
powszechność, pełność oraz wszechstronność10 jako trzy podstawowe ce-
chy ówczesnego nadzoru budowlanego, organy państwowego nadzoru bu-
dowlanego zostały ponadto obciążone zadaniami zmierzającymi do zabez-
pieczenia wykonania planu inwestycji budowlanych11 oraz do zapobiegania
powstawaniu niektórych ujemnych zjawisk gospodarczych w toku procesu
budowlanego. Przyjęty w ustawie z 1961 r. model reglamentacji prawnobu-
dowlanej, zwłaszcza w zakresie organizacji nadzoru budowlanego, należy
ocenić krytycznie ze względu na drobiazgowość i brak elastyczności roz-
wiązań, co powodowało ich ograniczone stosowanie w praktyce. Nigdy nie
wydano wszystkich rozporządzeń wykonawczych do ustawy, nigdy też nie
powołano wszystkich organów państwowego nadzoru budowlanego. Sys-
tem szczegółowych regulacji prawnych w powiązaniu ze słabością aparatu
wykonawczego oraz częstymi zmianami organizacyjnymi i kompetencyj-
nymi w dziedzinie państwowego nadzoru budowlanego nie dawał zabez-
pieczenia prawidłowego rozwoju dziedziny budownictwa12.
Poprawę tego stanu miało przynieść wejście w życie ustawy z 24 paździer-
nika 1974 r. – Prawo budowlane (dalej jako ustawa z 1974 r.)13, a także
dwóch rozporządzeń Ministra Gospodarki Terenowej i Ochrony Środowi-
ska, które rozwinęły jej założenia: tj. rozporządzenie z 20 lutego 1975 r.,
w sprawie nadzoru urbanistyczno-budowlanego14 oraz rozporządzenie
z 13 czerwca 1975 r. w sprawie przejęcia przez terenowe organy admini-
stracji państwowej stopnia wojewódzkiego uprawnień organów admini-
stracji państwowej stopnia powiatowego dotyczących samodzielnych funk-
cji technicznych w budownictwie15. Nowe unormowania miały z jednej
10 L. Bar, Nowe prawo budowlane, „Przegląd Budowlany i Budownictwa Mieszkaniowe-
go” 1961, nr 4, s. 29 i n. oraz L. Bar, Państwowy nadzór budowlany, SP 1964, nr 5, s. 71.
11 S. Jędrzejewski, Prawo budowlane, Toruń 1976, s. 51.
12 Szerzej na ten temat L. Bar, Reforma prawa budowlanego, PiP 1972, z. 5, s. 23 i n.
13 Dz.U. Nr 38, poz. 229 ze zm.
14 Dz.U. Nr 8, poz. 48.
15 Dz.U. Nr 22, poz. 121.
16
www.lexisnexis.plWstęp
strony dostosować strukturę państwowego nadzoru budowlanego do po-
trzeb społeczno-gospodarczych kraju, a także zmniejszyć formalizm zwią-
zany z podejmowaniem decyzji administracyjnych na etapie projektowania
i budowy obiektów budowlanych16, z drugiej strony zaś – silniej oddziały-
wać na sprawy zgodności zabudowy z planem zagospodarowania prze-
strzennego i wymogami ochrony środowiska.
W ustawie z 1974 r. przyjęto zasadę, w myśl której wszelkie roboty budow-
lane, z wyjątkiem rozbiórek, można było rozpocząć po uzyskaniu pozwole-
nia na budowę17, przy czym nie sprecyzowano, iż w chwili rozpoczęcia
robót pozwolenie powinno być decyzją ostateczną. Wykonanie rozbiórki
ustawodawca objął „lżejszą” formą reglamentacji prawnobudowlanej,
tj. zgłoszeniem właściwemu terenowemu organowi administracji pań-
stwowej, z tym że organ ten, wedle swego uznania, mógł nałożyć obowią-
zek uzyskania pozwolenia na rozbiórkę określonego obiektu budowlanego.
Zatem decyzja administracyjna o pozwoleniu na budowę wydawana przez
terenowy organ administracji państwowej wykonujący funkcje państwo-
wego nadzoru budowlanego pozostała podstawową formą reglamentacji
budowlanej, a tym samym zasadniczym narzędziem zapewnienia ładu
przestrzennego, bezpieczeństwa osób i mienia, ochrony środowiska oraz
ochrony pozostałych dóbr uwzględnianych w procesie budowlanym.
Zgodnie z założeniem, ustawa z 1974 r. oraz akty podustawowe wydane
na jej podstawie wprowadziły rozwiązania, które zmniejszyły formalizm
procedury podejmowania decyzji administracyjnych w procesie budowla-
nym; stąd większość z nich zachowano w obecnie obowiązującej ustawie
– Prawo budowlane. Jednakże w świetle zmian polityczno-społeczno-go-
spodarczych, które dokonały się w Polsce w 1989 r., konieczne było wpro-
wadzenie nowej regulacji prawnej w dziedzinie budownictwa, która
usprawniłaby tryb postępowania, zwłaszcza na etapie poprzedzającym
rozpoczęcie robót budowlanych przy zabezpieczeniu należytej ochrony
wartości urzeczywistniających ideę ładu przestrzennego. W tym celu
16 Szerzej na ten temat E. Radziszewski, Nowe prawo budowlane, „Seminarium Prawa
Budowlanego” 1975, z. 4/39, s. 5 i n.
17 Na temat robót budowlanych wymagających uzyskania pozwolenia na budowę zob.
uchwała składu 7 sędziów SN z 26 września 1990 r., III AZP 3/90, OSNC 1991, nr 1,
poz. 2; uchwała SN z 13 września 1989 r., II AZP 11/89, LexPolonica nr 320719; wyrok
SN z 27 maja 1987 r., III ARN 6/87, OSNC 1988, nr 11, poz. 161 oraz wyrok NSA
z 25 czerwca 1981 r. SA 908/81, ONSA 1981, nr 1, poz. 64.
17
Wstęp
w nowej ustawie – Prawo budowlane z 7 lipca 1994 r. zaproponowano sze-
reg rozwiązań, spośród których wyróżnić należy:
1) uproszczenie trybu uzyskiwania przez inwestora wymaganych uzgod-
nień, pozwoleń oraz opracowań projektowych,
2) ujednolicenie trybu wydawania pozwoleń na budowę w stosunku do
wszystkich inwestorów, zarówno osób fizycznych, jak i jednostek orga-
nizacyjnych,
3) zniesienie konieczności uzyskiwania decyzji o zatwierdzeniu planu re-
alizacyjnego,
4) wprowadzenie obowiązku uzyskania przez inwestora decyzji ustalają-
cej warunki zabudowy i zagospodarowania terenu w każdym przypad-
ku, w którym pr.bud. wymagało do rozpoczęcia robót budowlanych
uzyskania pozwolenia na budowę,
5) ograniczenie przypadków, w których uzyskanie pozwolenia na budowę
było obowiązkowe – na rzecz zgłoszenia przez inwestora zamiaru wy-
konywania robót do właściwego organu administracji architektonicz-
no-budowlanej,
6) zniesienie obowiązku sprawdzenia projektu budowlanego pod wzglę-
dem zgodności z przepisami, w tym techniczno-budowlanymi przez
tenże organ,
7) wprowadzenie możliwości zwolnienia inwestora z obowiązku ustano-
wienia kierownika budowy (robót), prowadzenia dziennika budowy
i umieszczenia tablicy informacyjnej na budowie – w przypadku robót
budowlanych o krótkim cyklu budowy.
Instrumentami reglamentacji prawnobudowlanej na etapie poprzedzają-
cym rozpoczęcie realizacji inwestycji budowlanej pozostały pozwolenie na
budowę i zgłoszenie przystąpienia do robót budowlanych. Z kolei podsta-
wową formą reglamentacji budowlanej na etapie przystępowania do użyt-
kowania obiektu budowlanego uczyniono wymóg uzyskania pozwolenia
na użytkowanie przewidziany tylko w określonych w ustawie przypad-
kach. W ustawie z 1994 r., w przeciwieństwie do ustawy z 1974 r., zawarto
katalog robót budowlanych wymagających zgłoszenia właściwemu orga-
nowi oraz katalog robót budowlanych wyłączonych na etapie przygotowa-
nia inwestycji budowlanej spod wszelkiej reglamentacji, poddając tym sa-
mym wszystkie pozostałe roboty budowlane zdefiniowane w ustawie
wymogowi uzyskania pozwolenia na budowę.
18
www.lexisnexis.plWstęp
Uchwalenie ustawy z 27 marca 2003 r. o zmianie ustawy – Prawo budow-
lane oraz o zmianie niektórych ustaw18 zapoczątkowało kolejny etap stop-
niowej liberalizacji polskiego prawa budowlanego. Ustawodawca kierował
się przy tym przede wszystkim koniecznością dostosowania prawa polskie-
go do standardów Unii Europejskiej, potrzebą złagodzenia niektórych na-
zbyt restrykcyjnych norm zamieszczonych w ustawie – Prawo budowlane
z 1994 r., a także potrzebą uproszczenia procedur prawnobudowlanych,
zwłaszcza na etapie poprzedzającym rozpoczęcie realizacji inwestycji bu-
dowlanej. Analiza wprowadzonych w ostatnich latach nowych rozwiązań
w prawie budowlanym prowadzi do wniosku, iż dotychczasowym celem
ustawodawcy nie było zrewolucjonizowanie systemu w zakresie reglamen-
tacji prawnobudowlanej, lecz jedynie usprawnienie go i dostosowanie do
aktualnych potrzeb społeczno-gospodarczych.
Obecnie wszystko wskazuje na to, że proces radykalnej liberalizacji prawa
budowlanego, zwłaszcza na etapie poprzedzającym rozpoczęcie realizacji
inwestycji budowlanej, to proces nieodwracalny. Kręgi rządowe, a także
środowiska prawnicze, samorządowcy i przedsiębiorcy związani z branżą
budowlaną z godną podziwu konsekwencją dążą od kilku lat do uczynie-
nia zasadniczym instrumentem reglamentacji prawnobudowlanej rejestra-
cji robót budowlanych, będącej odpowiednikiem dzisiejszego zgłoszenia,
oraz do zlikwidowania pozwolenia na użytkowanie. Również w doktrynie
podnosi się coraz częściej, że w procesie budowlanym należy zrezygnować
w znacznej mierze z instrumentów reglamentacji administracyjnej na
rzecz instrumentów finansowych, tak aby inwestor postępował zgodnie
z prawem nie dlatego, że boi się konsekwencji naruszenia surowych norm
prawnych, ale dlatego, że naruszenie prawa po prostu mu się nie opłaca.
Pierwsza, urzeczywistniająca tę ideę próba, w postaci uchwalenia przez
Parlament nowelizacji ustawy – Prawo budowlane z 23 kwietnia 2009 r.,
zakończyła się jednak fiaskiem na skutek uznania jej przez Trybunał Kon-
stytucyjny za niezgodną z Konstytucją RP.
Ta porażka nie doprowadziła do upadku samej koncepcji zastąpienia – co
do większości robót budowlanych – pozwolenia na budowę rejestracją ro-
bót budowlanych. Przeciwnie, konkretnych kształtów nabiera pomysł
18 Dz.U. Nr 80, poz. 718.
19
Wstęp
uchwalenia Kodeksu budowlanego, ograniczającego w znacznym stopniu
formalnoprawne wymogi związane z rozpoczęciem robót budowlanych,
przede wszystkim poprzez uczynienie wyjątkiem konieczności uzyskania
przez inwestora pozwolenia na budowę. Pomysłodawcy i projektodawcy
Kodeksu, mając świadomość mankamentów noweli z 23 kwietnia 2009 r.,
drobiazgowo scharakteryzowanych w wyroku Trybunału Konstytucyjnego
z 20 kwietnia 2011 r., Kp 7/09 (LexPolonica nr 2503043), powinni unik-
nąć popełnionych tam błędów, dotyczących zwłaszcza niezapewnienia
wystarczającej ochrony interesów osób trzecich w procesie budowlanym.
Niniejsza książka, stanowiąca uzupełnioną i uaktualnioną wersję opraco-
wania pt. „Pozwolenie na budowę”, które ukazało się w 2009 r., jest owo-
cem niemal czterech lat nowych doświadczeń Autorki nabytych w pracy
naukowo-dydaktycznej oraz praktyki w sądzie administracyjnym.
Pobierz darmowy fragment (pdf)