Darmowy fragment publikacji:
Praca przymusowa stanowi formę handlu ludźmi stosowaną w celu wykorzystania o(cid:28) ary, nawet
za jej zgodą, w pracy lub usługach o charakterze przymusowym, w tym w żebractwie. O(cid:28) arami
takiego procederu często stają się cudzoziemcy z powodu ich słabszej pozycji społecznej i prawnej
w kraju przyjmującym.
W prezentowanej publikacji autor nad przybliżenie istoty tego przestępstwa przedłożył uka-
zanie mechanizmów prawnych i społecznych powiązanych z migracją, przyczyniających się do
zaistnienia zjawiska albo mu nieprzeciwdziałających. Wiedzę o przypadkach pracy przymusowej
skonfrontował z informacjami na temat funkcjonowania poszczególnych grup imigranckich
w Polsce, a wysnute wnioski skoncentrował wokół identy(cid:28) kacji czynników, które podnoszą ryzyko
zaistnienia pracy przymusowej w obrębie tych grup.
Najważniejszy powód, dla którego − zdaniem autora − należy zajmować się problematyką pracy
przymusowej cudzoziemców, to brak polskich publikacji naukowych poświęconych temu
zagadnieniu i wynikające z tego niedostateczne zgłębienie problemu. Niniejszy tom, będący
zwieńczeniem projektu badawczego prowadzonego w Ośrodku Badań nad Migracjami Uniwer-
sytetu Warszawskiego, jest krokiem ku temu, by zaległości te minimalizować.
P
R
A
C
A
P
R
Z
Y
M
U
S
O
W
A
C
U
D
Z
O
Z
I
E
M
C
Ó
W
W
P
O
L
S
C
E
Paweł Dąbrowski
PRACA PRZYMUSOWA
CUDZOZIEMCÓW
W POLSCE
analiza zjawiska w wybranych
grupach imigranckich
9 7 8 8 3 2 3 5 1 3 7 8 0
www.wuw.pl/ksiegarnia
PRACA PRZYM _OKL_CALA.indd 1
##7#52#aSUZPUk1BVC1WaXJ0dWFsbw==
14-03-20 09:03
Praca przymusowa
cudzoziemców
w Polsce
analiza zjawiska w wybranych
grupach imigranckich
##7#52#aSUZPUk1BVC1WaXJ0dWFsbw==
Rada Programowa serii „Studia Migracyjne”:
prof. dr hab. Marek Kupiszewski
dr hab. Sławomir Łodziński, prof. UW
dr hab. Wojciech Łukowski, prof. UW (przewodniczący)
prof. dr hab. Dorota Praszałowicz
W serii „Studia Migracyjne” proponujemy:
Magdalena Lesińska, Marek Okólski (red.) 2013
Współczesne polskie migracje: strategie – skutki społeczne – reakcja państwa
Cudzoziemiec niepożądany w polskim prawie o cudzoziemcach
Paweł Dąbrowski 2011
Cezary Żołędowski 2010
Studenci zagraniczni w Polsce.
Motywy przyjazdu, ocena pobytu, plany na przyszłość
Agata Górny, Izabela Grabowska-Lusińska, Magdalena Lesińska,
Marek Okólski (red.) 2010
Transformacja nieoczywista. Polska jako kraj imigracji
Ewa Kępińska 2008
Migracje sezonowe z Polski do Niemiec.
Mechanizmy rekrutacji, rola rodziny i zróżnicowanie według płci
Aleksandra Grzymała-Kazłowska, Sławomir Łodziński (red.) 2008
Problemy integracji imigrantów. Koncepcje, badania, polityki
Agata Górny, Piotr Koryś (red.) 2007
Obywatelstwo wielokrotnego wyboru.
Interdyscyplinarne ujęcie kwestii podwójnego obywatelstwa w Polsce
Agnieszka Fihel, Paweł Kaczmarczyk, Marek Okólski 2007
Migracje „nowych Europejczyków” – teraz i przedtem
##7#52#aSUZPUk1BVC1WaXJ0dWFsbw==
STUDIA MIGRACYJNE
MIGRATION STUDIES
Paweł Dąbrowski
Praca przymusowa
cudzoziemców
w Polsce
analiza zjawiska w wybranych
grupach imigranckich
Warszawa 2014
##7#52#aSUZPUk1BVC1WaXJ0dWFsbw==
Recenzenci
Dr hab. Monika Całkiewicz, prof. ALK
Dr hab. Maciej Duszczyk
Redaktor prowadzący
Ewa Wyszyńska
Redakcja
Marta Höffner
Korekta
Elżbieta Michniewicz
Projekt okładki i stron tytułowych
Jakub Rakusa-Suszczewski
Skład i łamanie
Marcin Szcześniak
ISBN 978-83-235-1436-7 (PDF)
© Copyright by Wydawnictwa Uniwersytetu Warszawskiego, Warszawa 2014
Publikacja dofinansowana przez Ośrodek Badań nad Migracjami UW
Wydawnictwa Uniwersytetu Warszawskiego
00-497 Warszawa, ul. Nowy Świat 4
www.wuw.pl; e-mail: wuw@uw.edu.pl
Dział Handlowy WUW: tel. +48 22 55 31 333
e-mail: dz.handlowy@uw.edu.pl
Księgarnia internetowa: www.wuw.pl/ksiegarnia
Wydanie 1
##7#52#aSUZPUk1BVC1WaXJ0dWFsbw==
Rodzicom
##7#52#aSUZPUk1BVC1WaXJ0dWFsbw==
##7#52#aSUZPUk1BVC1WaXJ0dWFsbw==
Spis treści
Wykaz skrótów i oznaczeń . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 9
Wstęp . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 11
1. Opis przeprowadzonego badania . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 15
1.1. Charakter i założenia przeprowadzonego badania . . . . . 15
1.2. Pytania badawcze . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 19
1.3. Źródła danych . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 21
1.4. Charakterystyka przywoływanych danych statystycz-
nych . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 26
1.5. Pozostałe uwagi terminologiczne . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 29
2. Praca przymusowa jako pojęcie prawne . . . . . . . . . . . . . . . . . 32
2.1. Pojęcie pracy przymusowej (i obowiązkowej) w prawie
międzynarodowym i prawie UE . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 33
2.2. Praca przymusowa w polskim prawie karnym . . . . . . . . 46
2.3. Pojęcie pracy przymusowej a pojęcia bliskoznaczne . . . 49
3. Praca przymusowa obywateli Ukrainy w Polsce . . . . . . . . . . 66
3.1. Ogólna charakterystyka imigrantów ukraińskich
w Polsce . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 66
3.2. Analiza wybranych przypadków . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 75
3.3. Identyfikacja czynników ryzyka . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 87
##7#52#aSUZPUk1BVC1WaXJ0dWFsbw==
8
Spis treści
4. Praca przymusowa obywateli Wietnamu w Polsce . . . . . . . . 96
4.1. Ogólna charakterystyka imigrantów z Wietnamu
w Polsce . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 96
4.2. Analiza wybranych przypadków . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 103
4.3. Identyfikacja czynników ryzyka . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 108
5. Praca przymusowa obywateli Mołdawii w Polsce . . . . . . . . . 118
5.1. Ogólna charakterystyka imigrantów mołdawskich
w Polsce . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 118
5.2. Analiza wybranych przypadków . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 123
5.3. Identyfikacja czynników ryzyka . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 132
6. Praca przymusowa obywateli Koreańskiej Republiki Ludowo-
-Demokratycznej w Polsce . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 142
6.1. Ogólna charakterystyka imigrantów z KRLD
w Polsce . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 142
6.2. Analiza wybranych przypadków . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 147
6.3. Identyfikacja czynników ryzyka . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 155
7. Analiza wybranych przypadków z udziałem obywateli innych
państw . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 166
7.1. Obywatele Bangladeszu . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 166
7.2. Obywatele Mongolii . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 170
7.3. Obywatele Azerbejdżanu . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 174
Zakończenie . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 179
Bibliografia . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 187
Wykaz aktów prawnych i orzeczeń wykorzystanych w pracy . . . 196
##7#52#aSUZPUk1BVC1WaXJ0dWFsbw==
Wykaz skrótów i oznaczeń
(w kolejności alfabetycznej)
Dz.U. – Dziennik Ustaw
Dz.Urz. – Dziennik Urzędowy UE
ETPC – Europejski Trybunał Praw Człowieka
ILO – Międzynarodowa Organizacja Pracy (International Labour Or-
ganization)
IOM – Międzynarodowa Organizacja do Spraw Migracji (International
Organization for Migration)
KRLD – Koreańska Republika Ludowo-Demokratyczna
k.k. – Ustawa z dnia 06 czerwca 1997 r. Kodeks karny
k.p. – Ustawa z dnia 26 czerwca 1974 r. Kodeks pracy
konwencja europejska – Konwencja o Ochronie Praw Człowieka i Pod-
stawowych Wolności
konwencja warszawska – Konwencja Rady Europy w sprawie działań
przeciwko handlowi ludźmi
k.w. – Ustawa z dnia 20 maja 1971 r. Kodeks wykroczeń
MSW – Ministerstwo Spraw Wewnętrznych
PIP – Państwowa Inspekcja Pracy
protokół z Palermo – Protokół o zapobieganiu, zwalczaniu oraz karaniu
za handel ludźmi, w szczególności kobietami i dziećmi, uzupełniają-
cy Konwencję Narodów Zjednoczonych przeciwko międzynarodowej
przestępczości zorganizowanej, przyjęty przez Zgromadzenie Ogólne
Narodów Zjednoczonych dnia 15 listopada 2000 r.
SG – Straż Graniczna
##7#52#aSUZPUk1BVC1WaXJ0dWFsbw==
10
Wykaz skrótów i oznaczeń
UdSC – Urząd do Spraw Cudzoziemców
u.p.z. – Ustawa z dnia 20 kwietnia 2004 r. o promocji zatrudnienia
i instytucjach rynku pracy
u.s.p. – Ustawa z dnia 15 czerwca 2012 r. o skutkach powierzenia
wykonywania pracy cudzoziemcom przebywającym wbrew przepisom
na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej
UE – Unia Europejska
USD – dolar amerykański
##7#52#aSUZPUk1BVC1WaXJ0dWFsbw==
Wstęp
Niniejsza publikacja jest rezultatem projektu badawczego Przerzut
ludzi do pracy przymusowej innej niż usługi seksualne – perspektywa
Polski po akcesji do Unii Europejskiej, zrealizowanego przez Ośrodek
Badań nad Migracjami Uniwersytetu Warszawskiego, finansowanego
ze źródeł Ministerstwa Nauki i Szkolnictwa Wyższego. Projekt ten był
realizowany w ramach większego, międzynarodowego przedsięwzięcia
badawczego, finansowanego przez Europejską Fundację Nauki – Traf-
ficking for Forced Labour in Other Industries than Sex Industry across
Europe. Równoległe badania w tym zakresie tematycznym, poza Polską,
były prowadzone także w Belgii, Czechach, Holandii, Irlandii, Szwecji
i Wielkiej Brytanii.
Przyjętym założeniem jest rozumienie pracy przymusowej jako
formy handlu ludźmi, stosowanej w celu wykorzystania ofiary, nawet
za jej zgodą, w pracy lub usługach o charakterze przymusowym, w tym
w żebractwie. To ujęcie nawiązuje do aktualnego brzmienia definicji
handlu ludźmi wprowadzonej do polskiego Kodeksu karnego, a za-
czerpniętej z litery prawa międzynarodowego publicznego.
Handel ludźmi w naturalny i bezpośredni sposób kojarzy się z tzw.
seksbiznesem, ale wskazany projekt – i w ślad za nim niniejsza publika-
cja – wykluczyły go z obszaru badawczego. Praca przymusowa w takim
ujęciu nie obejmuje swym zakresem przymusowej prostytucji lub in-
nych form seksualnego wykorzystania, a seksbiznes nie jest uznawany
za jeden z sektorów rynku pracy. W literaturze przedmiotu niekiedy
przyjmuje się szerszą perspektywę postrzegania pracy przymusowej,
odnosząc to pojęcie także do seksbiznesu, niemniej jednak traktowanie
go jako odrębnego przedmiotu badań ma tę niewątpliwą zaletę, iż pozwa-
la skoncentrować uwagę badacza na słabiej zdiagnozowanych formach
handlu ludźmi, niełączących się z wykorzystaniem seksualnym ofiary.
##7#52#aSUZPUk1BVC1WaXJ0dWFsbw==
12
Wstęp
Najważniejszym powodem, dla którego warto zająć się proble-
matyką pracy przymusowej cudzoziemców, jest niedostatek polskich
publikacji naukowych poświęconych temu zagadnieniu i wynikające
stąd niedostateczne zgłębienie problemu. Choć dorobek piśmienniczy
poświęcony pracy przymusowej powoli się rozrasta, ogólnie rozpo-
znanie jej przyczyn i mechanizmów jest wciąż niewielkie. Brakuje
pogłębionej analizy tej formy handlu ludźmi w kontekście migracji
międzynarodowych i na tym polu niniejsza praca ma charakter pionier-
ski. Nieliczne publikacje, które nawiązywały do tego tematu, czyniły
to w sposób oboczny, a nawet dygresyjny. Pozycje z nurtu kryminolo-
gicznego koncentrowały się na naświetleniu istoty zjawiska, obejmując
analizą wszystkie znane lub domniemane przypadki handlu ludźmi
do pracy przymusowej, nie izolując pracy przymusowej imigrantów
jako odrębnego problemu badawczego, natomiast publikacje dotyczące
imigracji ograniczały się do opisów tego, co zaobserwowano w odnie-
sieniu do konkretnej obranej społeczności (konkretnego przypadku),
bez ambicji formułowania ogólniejszych wniosków.
Według polskiego prawa karnego stosowanie pracy przymusowej
jest odmianą handlu ludźmi, który stanowi zbrodnię w rozumieniu
Kodeksu karnego. Z tego względu związek tematu z kryminologią
i karnistyką jest naturalny i nierozerwalny. Jednak w zamierzeniu
ta publikacja ma odpowiadać na nieco inną potrzebę naukową. Nad
zgłębienie samej wiedzy o istocie tego przestępstwa przedkładam
ukazanie powiązanych z migracją mechanizmów prawnych i społecz-
nych, które przyczyniają się do zaistnienia tego zjawiska albo mu
nie przeciwdziałają, mimo iż z założenia powinny. Precyzując, jest to
książka o ryzyku popełnienia zbrodni, o tym, dlaczego polskie prawo
nie działa wystarczająco skutecznie, i o tym, dlaczego pewne mecha-
nizmy funkcjonowania społeczności imigranckich w Polsce wzmagają
ryzyko pracy przymusowej. Takie ujęcie wyjmuje po części tę pu-
blikację z nurtu kryminologicznego, a także prawnego, nadając jej
interdyscyplinarny charakter. Albowiem tylko całościowe spojrzenie,
obejmujące przenikające się wzajemnie instytucje prawa administra-
cyjnego i karnego, wzbogacone o obserwacje natury socjologicznej,
pozwalają formułować wnioski o tych czynnikach, które pozwalają
zaistnieć pracy przymusowej.
Kontynuując tę myśl, sądzę, że zbyt często spojrzenie badaczy za-
nadto skupia się na prawie karnym, a minimalizuje w analizie przyczyn
##7#52#aSUZPUk1BVC1WaXJ0dWFsbw==
Wstęp
13
pracy przymusowej znaczenie prawa administracyjnego, w szczegól-
ności tego ze sfery uregulowań imigracyjnych czy kontroli legalności
zatrudnienia. Uczciwość każe przyznać, że wpływ na taką optykę wy-
wiera profil autora, który jest administratywistą.
Przedstawione usytuowanie niniejszej książki przekłada się na
formułowane wnioski, które zmierzają przeważnie w kierunku uka-
zania mechanizmu prowadzącego daną osobę do wykonywania pracy
przymusowej, a także sposobu i efektywności zastosowania względem
tej sytuacji polskiego prawa.
Celem tej publikacji jest także wzbogacenie faktograficznej wiedzy
o pracy przymusowej w Polsce. Być może będzie to sygnał, że problem
jest jednak realny, choć należy od razu zastrzec, że nie można oszaco-
wać jego rozmiarów i twierdzenie, że są one znaczne, byłoby równie
gołosłowne, co negacja jego występowania.
Warto też sformułować kilka uwag o strukturze pracy. Dwa otwiera-
jące ją rozdziały mają charakter wprowadzający. Służą przedstawieniu
założeń metodologicznych badania, na którego rezultatach oparta zo-
stała publikacja, zdefiniowaniu pojęć, a także ukazaniu prawnych kon-
turów tego zjawiska. Kolejne cztery rozdziały dotyczą poszczególnych
grup imigranckich, wyróżnionych pod względem obywatelstwa ofiar.
Te zasadnicze rozdziały są usystematyzowane w identyczny sposób.
Ich pierwszą część stanowi punkt opisujący tę konkretną społeczność
imigrancką w Polsce, z uwzględnieniem procesów kształtowania się tej
grupy, dominujących przyczyn migracji, próby oszacowania rozmiarów
populacji, sposobu „wejścia w nielegalność”, zwłaszcza pod względem
występowania przerzutu, określenia roli, jaką odgrywają przedstawi-
ciele tej grupy na formalnym i nieformalnym rynku pracy oraz ryzyka
handlu ludźmi, towarzyszącego migracji przedstawicieli tej grupy do
Polski. W tych fragmentach sięgnięto po dane statystyczne. Następny
punkt ma na celu przedstawienie faktografii związanej z poszczególny-
mi przypadkami – opis ustaleń badawczych, stanowiących możliwie naj-
wierniejszą rekonstrukcję wydarzeń i okoliczności im towarzyszących.
Nie każdy z tych przypadków uzasadnia twierdzenie, że zaistniała praca
przymusowa. Kryterium włączenia do opisu było samo przypuszczenie,
że tak mogło być, przyjęte na podstawie doniesień medialnych, wiedzy
o postępowaniu karnym oraz innych źródeł. W zależności od zakresu
badania konkretnej grupy i liczby udokumentowanych przypadków
w dwóch rozdziałach (o obywatelach Ukrainy i Wietnamu) ten punkt
##7#52#aSUZPUk1BVC1WaXJ0dWFsbw==
14
Wstęp
podlegał dalszym jeszcze podziałom, aby zachować możliwą jasność
przekazu. W ostatnim punkcie tych rozdziałów zawarto analizę czyn-
ników ryzyka pracy przymusowej w stosunku do konkretnej grupy.
Ostatni rozdział poświęcono opisowi i analizie przypadków, w których
domniemanymi ofiarami byli cudzoziemcy innego obywatelstwa niż
te traktowane jako szczególnie zagrożone, którym poświęcono cztery
wcześniejsze rozdziały merytoryczne. Całość wieńczą refleksje końco-
we – zawarto w nich kierunkowe propozycje działań, mających uspraw-
nić działania państwa w zwalczaniu pracy przymusowej.
Publikacja ma jednego autora, ale zespół badawczy składał się
z wielu osób, wśród których główną rolę odgrywali: Rusłan Anto-
niewski, Marta Jaroszewicz, Adelajda Kołodziejska, Joanna Napierała,
Magdalena Skwierczyńska, Monika Szulecka i Paweł Dąbrowski.
Autorzy badania dziękują za udzieloną pomoc, a w szczególności za
dostęp do informacji na temat konkretnych przypadków pracy przymu-
sowej, wszystkim przedstawicielom świata nauki, organizacji pozarzą-
dowych, zwłaszcza Fundacji La Strada, administracji publicznej oraz
organów wymiaru sprawiedliwości. Szczególne podziękowania należą
się recenzentom – prof. dr hab. Monice Całkiewicz i prof. dr. hab. Ma-
ciejowi Duszczykowi – za wnikliwość, a także kierownictwu Ośrodka
Badań nad Migracjami UW za wyjątkową cierpliwość w oczekiwaniu
na tę książkę. Pozostaje mi wyrazić nadzieję, że dzięki upływowi czasu
jest ona dojrzalsza.
dr Paweł Dąbrowski
Warszawa, 20.10.2013 r.
##7#52#aSUZPUk1BVC1WaXJ0dWFsbw==
1.
Opis przeprowadzonego badania
1.1. Charakter i założenia przeprowadzonego
badania
Niniejsza publikacja jest rezultatem badań prowadzonych w latach
2006–2012 przez Ośrodek Badań nad Migracjami Uniwersytetu War-
szawskiego. Pierwszy, zasadniczy etap tego badania, trwający do 2009
roku był związany z udziałem Ośrodka w międzynarodowym projekcie
badawczym: Trafficking for Forced Labour in Other Industries than
Sex Industry across Europe, prowadzonym pod auspicjami European
Science Foundation. Polska część projektu była realizowana pod nazwą
Przerzut migrantów do pracy przymusowej innej niż usługi seksual-
ne – perspektywa Polski po akcesji do UE. Kolejne lata poświęcono
badaniom uzupełniającym i opracowaniu wyników.
Podstawowe założenie zostało narzucone przez donatorów i jest
uwidocznione w nazwach projektów – w polu zainteresowania badaw-
czego pozostawał wyłącznie handel ludźmi do celów pracy przymuso-
wej, a wyeliminowane zostały przypadki handlu ludźmi zidentyfikowa-
ne w tzw. seksbiznesie. W prezentowanym ujęciu pracą przymusową
nie jest prostytucja ani jakakolwiek inna forma wykorzystania sek-
sualnego ofiary, łącząca się z przymuszaniem jej do jakichkolwiek
usług. Takie wykluczenie było podyktowane chęcią skoncentrowania
uwagi badawczej na słabiej zdiagnozowanych formach handlu ludźmi,
ukazaniu ich złożoności i wagi jako problemu społecznego. Naukowa
eksploracja pracy przymusowej jest wciąż niewielka, także w porów-
naniu z zainteresowaniem nauki seksbiznesem, choćby z tego względu,
iż przypadki tego rodzaju trudniej zidentyfikować, a granice zjawiska
są często niewyraźne.
##7#52#aSUZPUk1BVC1WaXJ0dWFsbw==
16
Opis przeprowadzonego badania
Przeprowadzone badania miały charakter jakościowy. Celem ze-
społu badawczego nigdy nie była analiza ilościowa pracy przymusowej
w Polsce, tym bardziej epatowanie czytelników liczbami, które miały-
by obrazować rozmiar tego zjawiska. Tego typu „wnioski badawcze”
w ostatnich latach stały się powszechne w sferze badań nad migracjami
(liczba emigrantów z Polski, imigrantów nielegalnie przebywających
w Polsce, ofiar handlu ludźmi w seksbiznesie itp.). Świadomie, już na
etapie założeń zdecydowaliśmy, że nie będziemy podążać tą drogą.
Przedmiot naszego badania – zjawisko przecież o charakterze prze-
stępczym, dotykające częstokroć osób nielegalnie przebywających
w Polsce – sprawia, iż podanie wiarygodnych (w kategoriach nauko-
wych) danych liczbowych dotyczących ofiar jest bardzo trudne, czy
wręcz niemożliwe.
Dla zwartości analizy konieczne okazało się wytyczenie ram czaso-
wych, do których odnoszone były ustalenia badawcze. W trakcie reali-
zacji badania w polu zainteresowania znalazły się wszystkie przypadki,
w których zachodziło prawdopodobieństwo pracy przymusowej, jeśli
zaistniały one w latach 2000–2009 (włącznie). Decydował okres, w któ-
rym praca miała być świadczona, a nie moment ujawnienia przypadku.
Rozpiętość czasowa została pierwotnie określona z myślą o sprawdze-
niu, jaki wpływ na zjawisko pracy przymusowej w Polsce miała akcesja
do UE. Jednakże skąpość materiału badawczego w odniesieniu do
okresu przedakcesyjnego nie pozwala na wyciąganie w tym zakresie
żadnych wniosków. Nie należy jednak pomijać opisu owych starszych
przypadków, gdyż wzbogaca on wiedzę faktograficzną o tym zjawisku.
Zasadniczo badanie nie obejmowało okresu po 1 stycznia 2010
roku, choć już po zakończeniu badania, podczas opracowywania tej
publikacji, docierały informacje o wszczętych postępowaniach kar-
nych, w których stan faktyczny sugerował, iż mogą być to przypadki
pracy przymusowej. Te dodatkowo pozyskane informacje zostały zwe-
ryfikowane i wykorzystane w treści monografii. We wszystkich tych
ujawnionych później przypadkach cudzoziemcy zaczęli świadczyć pracę
w Polsce jeszcze przed końcem 2009 roku, tak więc przyjęte ramy
czasowe nie uległy przesunięciu. Ponadto w tych sytuacjach, w odnie-
sieniu do których wiedzę o postępowaniach karnych mieliśmy jeszcze
w trakcie badania, informacje na temat jego przebiegu i rezultatu były
aktualizowane aż do momentu złożenia monografii do druku. W ten
sposób faktycznie badania rozciągnęły się na kolejne lata, jakkolwiek
##7#52#aSUZPUk1BVC1WaXJ0dWFsbw==
Charakter i założenia przeprowadzonego badania
17
koncentrowały się one na sprawach karnych, bez stosowania tych
wszystkich instrumentów badawczych, które wykorzystaliśmy wzglę-
dem lat 2006–2009. Natomiast wiedza o społecznościach migranckich
w Polsce, do której odwołują się kolejne rozdziały publikacji, została
przedstawiona w sposób zapewniający jej aktualność.
Kolejne założenie dotyczyło doboru krajów, wśród których obywa-
teli poszukiwano ofiar pracy przymusowej w Polsce. Dobór był wtór-
ny w stosunku do wstępnej analizy danych, jakimi dysponowaliśmy
w początkowym okresie badania (tj. przypadków pracy przymusowej
ujawnionych przed końcem 2007 roku), w większości pochodzących
głównie z materiałów prasowych. Te zabiegi doprowadziły nas do za-
jęcia się obywatelami:
• Ukrainy (pięć odrębnych przypadków opisanych w prasie, w tym
jeden dotyczący żebractwa, jedno postępowanie karne dotyczące
zmuszania obywateli Ukrainy do żebractwa);
• Wietnamu (jedno postępowanie karne zakończone prawomocnym
wyrokiem skazującym);
• Mołdawii (jeden mołdawski raport wspominający o zmuszaniu
do żebractwa w Polsce, jedna wzmianka prasowa);
• Korei Północnej (dwa przypadki opisane w prasie).
W następnym kroku szukaliśmy w źródłach pochodzących z tych
państw informacji dotyczących wykorzystywania obywateli danego
państwa w Polsce, co jednak nie było możliwe w odniesieniu do wszyst-
kich interesujących nas krajów ze względu na barierę językową, ograni-
czenie źródeł do danych oficjalnych, właściwych krajom autorytarnym
i totalitarnym, takim jak na przykład Korea Północna czy Wietnam.
Równolegle zgłębialiśmy wiedzę na temat tych grup, poszukując da-
nych o pracy obywateli tych państw w Polsce i, szczególnie, o innych
przypadkach pracy przymusowej w gronie ich przedstawicieli.
W trakcie badań natrafiliśmy na pewne dość słabe sygnały o wy-
stępowaniu tego zjawiska wśród obywateli Białorusi, Federacji Rosyj-
skiej i Rumunii, które też zostały pod tym względem „sprawdzone”.
Przeprowadzone analizy zawierały jedynie wzmianki o stwierdzonych
w przeszłości pojedynczych przypadkach, jednak ani nie istniała moż-
liwość konkretyzacji tych informacji, ani nie odnaleźliśmy żadnych
dalszych danych, które pozwoliłyby wnioskować o wystąpieniu tego
zjawiska. Przykładowo w statystykach białoruskiego programu reinte-
gracyjnego dla ofiar handlu ludźmi, prowadzonego przez IOM Mińsk,
##7#52#aSUZPUk1BVC1WaXJ0dWFsbw==
18
Opis przeprowadzonego badania
odnotowano dwie ofiary, które miały być wykorzystane w Polsce, ale
dalsza konkretyzacja okazała się już niemożliwa.
Analiza dostępnych źródeł rosyjskich, takich jak oficjalne dane
dotyczące prowadzonych śledztw i postępowań karnych, informacje
IOM na temat ujawnionych ofiar oraz źródła prasowe, nie pozwoliły
na wykrycie przypadków handlu ludźmi do celów pracy przymusowej
dotyczących obywateli Rosji w Polsce. W 2009 roku misja IOM w Mo-
skwie zarejestrowała jedną ofiarę pochodzącą z Rosji, która była wyko-
rzystywana w Polsce, lecz eksploatacja ta miała charakter seksualny1.
Podobnie w Rumunii, dane statystyczne udostępnione przez rumuń-
skie MSW wskazywały na incydentalne przypadki zmuszania Rumunów
do żebractwa w Polsce, ale tym tropem nie udało się dalej podążać.
Nieliczne są też informacje po stronie polskiej, które dokumentowałyby
obecność rumuńskich ofiar pracy przymusowej w naszym kraju2. To
prawdopodobne, ale nie udało nam się uzyskać potwierdzenia, że tak
rzeczywiście jest.
Wobec tych ustaleń (a właściwie ich braku) dalsze badania skon-
centrowano na tych czterech grupach imigranckich, w wypadku któ-
rych sygnały o występowaniu pracy przymusowej były dostępne już na
wstępnym etapie (czyli obywateli Ukrainy, Wietnamu, Mołdawii i Korei
Północnej). W odniesieniu do wszystkich czterech grup odnaleziono
dalsze dane, które dokumentowały jeszcze inne, kolejne przypadki
pracy przymusowej, albo przynajmniej potwierdzały ryzyko jej wystą-
pienia w tych grupach. Stanowiło to uzasadnienie podjęcia tematu nie
w sposób wyizolowany i sprowadzony do konkretnych przypadków, ale
tak, aby ukazać imigrantów w perspektywie determinant ich migracji
– jej charakteru, przyjmowanych przez takie osoby strategii, tendencji
do nielegalności pobytu. Tam, gdzie było to możliwe, dane polskie
1 Analiza autorstwa M. Jaroszewicz, zatytułowana Identyfikacja pracy przy-
musowej w Federacji Rosyjskiej, niepublikowana. Analiza sporządzona na zlece-
nie Ośrodka Badań nad Migracjami UW w ramach projektu badawczego Przerzut
migrantów do pracy przymusowej innej niż usługi seksualne – perspektywa Pol-
ski po akcesji do UE.
2 Por. artykuł E. Gietki, Na oczy czarne, „Polityka”, nr 2662, wyd. z 16 lipca
2008 r. Autorka opisuje żebractwo rumuńskich dzieci, nie jest jednak pewne, czy
rzeczywiście chodziło o Rumunów. Wzmianka o domniemanym żebractwie Ru-
munów w Polsce znajduje się w tekście A. Gmiterek-Zabłockiej, Gangi wysyłają
żebraków na ulice, „Gazeta Wyborcza”, wyd. z 11 maja 2009 r.
##7#52#aSUZPUk1BVC1WaXJ0dWFsbw==
Pytania badawcze
19
były konfrontowane z danymi pozyskanymi z kraju pochodzenia. Na
tym tle wysnute zostały wnioski w kwestii podstawowej – ryzyka pracy
przymusowej.
Oczywiście, w trakcie badania korzystano z na bieżąco publiko-
wanych materiałów prasowych i informacji z innych źródeł, starano
się też zweryfikować możliwość pracy przymusowej obywateli innych
państw niż te, które zostały wstępnie wyselekcjonowane. W rezultacie
do analizy włączono także przypadek obywateli Bangladeszu, Mongolii
i Azerbejdżanu, przedstawione w odrębnym rozdziale. Ze względu na
brak jakichkolwiek innych danych wskazujących, że jest to oznaka
szerszego problemu dotykającego owe grupy imigranckie, sprawy te
zostały przedstawione metodą studium przypadku.
1.2. Pytania badawcze
Problematyka związana z pracą przymusową imigrantów jest w obie-
gowej opinii wciąż traktowana jako egzotyczna, kojarzona z innymi
państwami niż Polska (zwłaszcza pozaeuropejskimi) bądź z odległą
przeszłością. Podstawowe pytanie badawcze brzmiało zatem: czy praca
przymusowa imigrantów występuje w Polsce?
Na początku badania przyjęliśmy kluczową hipotezę, mianowicie
że to zjawisko w naszym kraju występuje. Weryfikując tę hipotezę,
nie trzymaliśmy się jej jednak kurczowo. Przeciwnie, większość tych
przypadków, które zostały „zidentyfikowane” w mediach jako praca
przymusowa, w badaniu oceniono inaczej – albo jako niespełniające
kryteriów tego pojęcia, albo jako przypadki niejednoznaczne. Prze-
ważnie chodziło o niedostrzeżenie różnicy między przymusem wobec
imigranta a poważnymi przypadkami nieprzestrzegania jego praw pra-
cowniczych (urągające godności człowieka warunki zakwaterowania,
oszustwa ze strony pracodawcy itp.).
Następstwem twierdzącej odpowiedzi na pytanie o występowanie
pracy przymusowej imigrantów w Polsce musiało być sformułowanie
kolejnych pytań diagnozujących to zjawisko.
Jakie grupy ryzyka można wyróżnić? Rozpoznanie grup ryzyka nie
sprowadza się tylko do wskazania obywatelstwa potencjalnych ofiar, ale
musi zostać uzupełnione opisem indywidualnych okoliczności, w któ-
rych pozostaje imigrant i które kreują jego zależność od innych osób.
##7#52#aSUZPUk1BVC1WaXJ0dWFsbw==
Pobierz darmowy fragment (pdf)