Darmowy fragment publikacji:
Praktyczny poradnik
Praca w godzinach nadliczbowych
jako obowiązek pracownika
Beata Bury
• Kiedy pracownik może odmówić pracy w godzinach nadliczbowych?
• Jak sprawnie organizować proces pracy?
• Jak rekompensować nadgodziny?
BIBLIOTEKA MONITORA PRAWA PRACY
Beata Bury • Praca w godzinach nadliczbowych jako obowiązek pracownika
Stan prawny: wrzesień 2011 roku
Polecamy nasze publikacje z zakresu prawa pracy:
MONITOR PRAWA PRACY
Miesięcznik
Andrzej Marian Świątkowski
KODEKS PRACY. KOMENTARZ, wyd. 1
Komentarze kodeksowe
Pod red. Wojciecha Muszalskiego
KODEKS PRACY. KOMENTARZ, wyd. 8
Duże Komentarze Becka
Jerzy Wratny, Krzysztof Walczak
ZBIOROWE PRAWO PRACY. KOMENTARZ
Komentarze kodeksowe
Ludwik Florek
PRAWO PRACY. ORZECZNICTWO, wyd. 2
Zbiory orzecznictwa Becka
Piotr Korzuch, Piotr Grzebyk
ZBIOROWE PRAWO PRACY. ORZECZNICTWO
Zbiory orzecznictwa Becka
KODEKS PRACY. PAŃSTWOWA INSPEKCJA PRACY. BEZPIECZEŃSTWO
I HIGIENA PRACY. AKTY WYKONAWCZE. wyd. 8
Edycja Sądowa
www.sklep.beck.pl
Beata Bury
Praca w godzinach nadliczbowych
jako
obowiązek pracownika
Redakcja:
Anna Kamińska
Wydawnictwo C.H. Beck 2011
Wydawnictwo C.H. Beck
ul. Bonifraterska 17, 00-203 Warszawa
Skład i łamanie: Zbigniew Latuszkiewicz
Druk i oprawa: P.W.P. INTERDRUK, Warszawa
ISBN 978-83-255-3470-7
ISBN e-book 978-83-255-3471-4
Spis treści
II
1
3
3
7
7
15
22
31
43
52
Wykaz skrótów ....................................................................................................
Uwagi wstępne .....................................................................................................
Rozdział I. Pojęcie pracy w godzinach nadliczbowych według
obowiązującego prawa .................................................................................
1. Wprowadzenie ............................................................................................
2. Definicja pracy w godzinach nadliczbowych .............................................
A. Prawne pojęcie czasu pracy .................................................................
B. Pojęcie godzin nadliczbowych ............................................................
C. Pojęcie pracy w godzinach nadliczbowych w systemie podstawowego
czasu pracy ...............................................................................................
3. Praca w godzinach nadliczbowych a czas podróży służbowej ...................
4. Praca ponadnormatywna pracowników zatrudnionych w niepełnym wymiarze
czasu pracy .....................................................................................................
5. Dyżur a praca w godzinach nadliczbowych ...............................................
Rozdział II. Praca w godzinach nadliczbowych w szczególnych systemach
czasu pracy ....................................................................................................
1. Wprowadzenie ............................................................................................
2. Godziny nadliczbowe w systemie równoważnego czasu pracy .................
3. Godziny nadliczbowe w systemie czasu pracy w ruchu ciągłym ...............
4. Godziny nadliczbowe w systemie przerywanego czasu pracy ...................
5. Godziny nadliczbowe w systemie zadaniowego czasu pracy .....................
6. Godziny nadliczbowe w systemie skróconego tygodnia pracy ..................
7. Godziny nadliczbowe w systemie pracy weekendowej .............................
8. Godziny nadliczbowe w systemie skróconego czasu pracy .......................
Rozdział III. Przesłanki dopuszczalności pracy w godzinach nadliczbowych ..
1. Wprowadzenie ............................................................................................
2. Prowadzenie akcji ratowniczej i usuwanie awarii ......................................
3. Szczególne potrzeby pracodawcy ...............................................................
Rozdział IV. Obowiązek pracy w godzinach nadliczbowych ..........................
1. Wprowadzenie ............................................................................................
2. Źródło i granice obowiązku pracy w godzinach nadliczbowych ................
3. Polecenie pracy w godzinach nadliczbowych ............................................
4. Prawo pracownika do odmowy wykonania polecenia pracy w godzinach
nadliczbowych ................................................................................................
59
59
60
73
75
78
83
84
85
92
92
93
100
105
105
107
115
123
Spis treści
Rozdział V. Ograniczenia pracy w godzinach nadliczbowych ........................
1. Wprowadzenie ............................................................................................
2. Bezwzględne zakazy zatrudniania w godzinach nadliczbowych ...............
A. Zakaz zatrudniania kobiet w ciąży ......................................................
B. Zakaz zatrudniania pracowników młodocianych ................................
C. Zakaz zatrudniania pracowników niepełnosprawnych ........................
D. Zakaz zatrudniania z uwagi na przekroczenia najwyższych
dopuszczalnych stężeń i natężeń czynników szkodliwych
dla zdrowia w środowisku pracy ..............................................................
E. Zakaz zatrudniania ze względu na stan zdrowia ..................................
3. Względny zakaz zatrudniania w godzinach nadliczbowych ......................
4. Limitowanie pracy w godzinach nadliczbowych .......................................
A. Roczny limit godzin nadliczbowych ...................................................
B. Maksymalny tygodniowy czas pracy łącznie z godzinami
nadliczbowymi .........................................................................................
C. Okresy nieprzerwanego odpoczynku ...................................................
5. Rekompensata pracy w godzinach nadliczbowych ....................................
A. Dodatek do wynagrodzenia .................................................................
B. Czas wolny od pracy ............................................................................
6. Zawieranie umów cywilnoprawnych oraz dodatkowych umów o pracę
jako sposób obchodzenia przepisów o pracy w godzinach nadliczbowych ...
Rozdział VI. Praca w godzinach nadliczbowych pracowników
na stanowiskach kierowniczych ...................................................................
1. Wprowadzenie ............................................................................................
2. Pojęcie pracownika na stanowisku kierowniczym .....................................
3. Praca kadry kierowniczej poza normalnymi godzinami pracy „w razie
konieczności” ..................................................................................................
Rozdział VII. Konsekwencje naruszenia przez pracodawcę przepisów
o pracy w godzinach nadliczbowych ...........................................................
1. Sądowe dochodzenie roszczeń przez pracownika ......................................
2. Kwalifikacja naruszeń przepisów o czasie pracy jako wykroczeń
oraz przestępstw przeciwko prawom pracownika ..........................................
A. Naruszenie przepisów o czasie pracy jako wykroczenie .....................
B. Naruszenie przepisów o czasie pracy jako przestępstwo ....................
Zakończenie .........................................................................................................
133
133
133
134
137
140
141
143
144
146
146
149
151
155
156
168
174
179
179
179
182
192
192
198
198
203
208
I
Wykaz skrótów
artykuł
art. .......................................
Dz.U. ................................... Dziennik Ustaw
GUS ..................................... Główny Urząd Statystyczny
KK ....................................... Kodeks karny
KP ........................................ Kodeks pracy
KPC ..................................... Kodeks postępowania cywilnego
KPW .................................... Kodeks postępowania w sprawach o wykroczenia
KW ...................................... Kodeks wykroczeń
KZ ....................................... Kodeks zobowiązań
MOP .................................... Międzynarodowa Organizacja Pracy
MoP ..................................... Monitor Prawniczy
MoPr ................................... Monitor Prawa Pracy
MOS .................................... Minister Opieki Społecznej
M.P. ..................................... Monitor Polski
MPiH ................................... Minister Przemysłu i Handlu
MPiOS ................................. Minister Pracy i Opieki Społecznej
MPiPS ................................. Minister Pracy i Polityki Socjalnej
MSW ................................... Minister Spraw Wewnętrznych
nast. .....................................
niepubl. ................................
NIK ..................................... Najwyższa Izba Kontroli
NP ........................................ Nowe Prawo
O.J. L. .................................. Official Journal
oprac. ...................................
orz. ......................................
OSA ..................................... Orzecznictwo Sądów Apelacyjnych
OSN ..................................... Orzecznictwo Sądu Najwyższego
OSNAPiUS ......................... Orzecznictwo Sądu Najwyższego – Izba Cywilna oraz
następny
niepublikowany
opracowanie
orzeczenie
Izba Pracy i Ubezpieczeń Społecznych
OSNCP ................................ Orzecznictwo Sądu Najwyższego – Izba
Administracyjna Pracy i Ubezpieczeń Społecznych
II
Wykaz skrótów
OSNP .................................. Orzecznictwo Sądu Najwyższego – Izba Pracy
Ubezpieczeń Społecznych i Spraw Publicznych
OSNPG ............................... Orzecznictwo Sądu Najwyższego – Biuletyn
Prokuratury Generalnej
porównaj
pozycja
późniejsze zmiany
OSP ..................................... Orzecznictwo Sądów Polskich
OSPiKA ............................... Orzecznictwo Sądów Polskich i Komisji Arbitrażowych
PIP ....................................... Państwowa Inspekcja Pracy
PiP ....................................... Państwo i Prawo
PiZS ..................................... Praca i Zabezpieczenie Społeczne
pkt .......................................
Pol. Społ. ............................. Polityka Społeczna
por. ......................................
poz. ......................................
późn. zm. .............................
PP ........................................ Prawo Pracy
PPH ..................................... Przegląd Prawa Handlowego
Prac. i Pr. ............................. Pracodawca i Pracownik
PRM .................................... Prezes Rady Ministrów
Prok. i Pr. ............................. Prokuratura i Prawo
przyp. aut. ............................
PUG ..................................... Przegląd Ustawodawstwa Gospodarczego
PUSiG ................................. Przegląd Ubezpieczeń Społecznych i Gospodarczych
PZS ...................................... Przegląd Zagadnień Socjalnych
r. ..........................................
red. ......................................
red. nauk. .............................
RM ...................................... Rada Ministrów
RP ........................................ Rzeczpospolita Polska
RPE ..................................... Ruch Prawniczy i Ekonomiczny
RPEiS .................................. Ruch Prawniczy Ekonomiczny i Socjologiczny
s. ..........................................
SA ........................................ Sąd Apelacyjny
Sł. Prac. ............................... Służba Pracownicza
SO ....................................... Sąd Okręgowy
SN ....................................... Sąd Najwyższy
St. Prawn. ............................ Studia Prawnicze
t. ..........................................
TK ....................................... Trybunał Konstytucyjny
rok
redakcja
redaktor naukowy
przypis autora
punkt
strona
tom
III
Wykaz skrótów
tłumaczenie
ustęp
tłum. ....................................
ust. .......................................
ww. ...................................... wyżej wymieniony
wyd. ..................................... wydanie
z. ..........................................
z zastrz. ...............................
zd. ........................................
Zb. Urz. ............................... Zbiór Urzędowy
ZNUJ ................................... Zeszyty Naukowe Uniwersytetu Jagiellońskiego
zob. ......................................
zeszyt
z zastrzeżeniem
zdanie
zobacz
IX
Uwagi wstępne
Opracowanie poświęcone jest pracy w godzinach nadliczbowych.
Reglamentacja pracy w godzinach nadliczbowych pozwala na stworzenie
prawnych zabezpieczeń przed wydłużaniem czasu pracy, będąc doskonałym
przykładem na to, że prawo pracy musi niekiedy działać wbrew woli pracow-
nika, w celu ochrony jego zdrowia, a nawet życia. Przepisy o czasie pracy po-
winny także umożliwiać pracodawcy sprawną organizację procesu pracy (funk-
cja organizatorska prawa pracy). Ponadto w dobie wielkiego deficytu pracy do
wykonania i wynikającego z niego bezrobocia jest szczególnie ważne, aby za-
chować sprawiedliwy podział zasobów pracy do wykonania i wśród interesów
różnych podmiotów uwzględniać przede wszystkim interes tych, którzy pracy
nie mają.
Podkreślenia wymaga, że:
1. Praca w godzinach nadliczbowych jest obowiązkiem pracownika, ale obo-
wiązkiem ekstraordynaryjnym, który powstaje wyjątkowo i podlega regla-
mentacji. Nie powinna być zatem normalnym i stałym elementem procesu
pracy.
2. Obowiązek pracy w godzinach nadliczbowych istnieje, mimo iż żaden prze-
pis prawa pracy nie ustanawia jego wyraźnej podstawy.
3. Konieczność wykonywania przez pracownika pracy w godzinach nadlicz-
bowych powinien uzasadnić pracodawca, gdyż wydając polecenie pracy
w nadgodzinach, sięga do czasu wolnego pracownika.
Niezbędność pracy nadliczbowej stanowi zasadniczą ogólną przesłankę uza-
sadniającą żądanie jej podjęcia. Obowiązek pracy w godzinach nadliczbowych
nie jest jednak bezwzględny i w pewnych okolicznościach pracownik może od-
mówić jego wykonywania.
Systematyka wewnętrzna opracowania obejmuje siedem rozdziałów po-
święconych następującym zagadnieniom: pojęciu „pracy w godzinach nad-
liczbowych” w poszczególnych systemach czasu pracy; przesłankom pracy
nadliczbowej; obowiązkowi wykonywania pracy w godzinach nadliczbowych;
prawnym ograniczeniom pracy w godzinach nadliczbowych; pracy ponadwy-
miarowej osób zajmujących stanowiska kierownicze; konsekwencjom narusze-
nia przez pracodawcę przepisów o pracy w godzinach nadliczbowych.
1
Wprowadzenie
Autorka dokonała analizy wybranych zagadnień pracy w godzinach nad-
liczbowych z uwzględnieniem społeczno-gospodarczych uwarunkowań tej in-
stytucji, celów, jakie ma ona spełniać, oraz rzeczywistej efektywności istnieją-
cych rozwiązań prawnych, sygnalizowanej przez orzecznictwo oraz doktrynę.
Dokładnej analizie poddano kwestie sporne, także nierozstrzygnięte dotychczas
w piśmiennictwie i judykaturze. W przekonaniu o możliwości i potrzebie cią-
głego doskonalenia obowiązującego systemu prawa pracy sformułowano rów-
nież postulaty de lege ferenda. Wypływają one zarówno z analizy przepisów
prawa, jak i problemów praktycznych.
Niniejsze wydanie stanowi reedycję publikacji, która ukazała się w 2007 r.
W przedmiotowym opracowaniu, które ma na celu jej aktualizację, zwrócono
uwagę na kwestie, które w ostatnich latach stały się przedmiotem zaintereso-
wania judykatury, jak również omówiono pewne (nowe) zagadnienia, których
potrzeba wyjaśnienia wyniknęła z praktyki stosowania prawa. Nadal bowiem,
pomimo już kilkuletniego obowiązywania przepisów o pracy w godzinach nad-
liczbowych (w nowym brzmieniu od 1.1.2004 r.), pojawiają się wątpliwości
interpretacyjne, a wyjaśniane na bieżąco kwestie ustępują miejsca nowym prob-
lemom. Autorka podejmuje próbę ich zaprezentowania oraz – niekiedy – roz-
wiązania.
Analiza uwzględnia stan prawny, nauki prawa pracy oraz dorobek orzeczni-
ctwa na 30.9.2011 r.
2
Rozdział I. Pojęcie pracy
w godzinach nadliczbowych
według obowiązującego prawa
1. Wprowadzenie
Od początku funkcjonowania na skalę masową stosunków pracy kwestia
długości czasu pracy była jednym z najistotniejszych problemów społecznych
oraz głównym przedmiotem walki robotników i kapitalistów. Wielu uczestni-
ków demonstracji przypłaciło życiem udział w walce o skrócony czas pracy.
Zachodzi bowiem ścisły związek między długością dnia pracy a wydajnością
pracowników. Kilkunastogodzinny dzień pracy prowadzi do przemęczenia,
zwiększa podatność na choroby oraz częstotliwość wypadków przy pracy. To
z kolei powoduje wzrost wydatków na produkcję i podnosi koszty pracy, co
w konsekwencji staje się nieopłacalne dla pracodawców.
Czas pracy, jako miernik ilości pracy, jest czynnikiem wyznaczającym co-
dzienny indywidualny rytm życia człowieka, w którym splatają się czas pracy
oraz czas wolny od pracy. Czas wolny od pracy jest to okres, który pozostaje po
wypełnieniu przez pracownika obowiązków zawodowych i którym może on do-
wolnie dysponować (wykorzystywać go) zgodnie z własnymi potrzebami i za-
interesowaniami. I tak, czas wolny jest przeznaczany na potrzeby fizjologicz-
ne organizmu, takie jak sen, odpoczynek, spożywanie posiłków i regeneracja
sił, jak również na rozwój osobisty, kształtowanie osobowości, udział w życiu
publicznym, rodzinnym oraz rozrywkę. Czas wolny, stanowiąc odwrotną stronę
czasu pracy, jest nie tylko miarą odpoczynku, ale również jednym z mierników
dobrobytu społeczeństwa1. Przyjmuje się, iż powinna istnieć równowaga po-
między zużyciem sił człowieka przy pracy a ich odnową w ciągu czasu wolne-
1 Już w latach 60. XIX w. I. Steward – jeden z przywódców robotników amerykańskich – sfor-
mułował teorię, że skrócenie czasu pracy, pobudzając postęp techniczny, stwarza przesłanki wzro-
stu zamożności społeczeństwa i podniesienia płac realnych robotników – zob. J. Rosner, Zagad-
nienia czasu pracy, Warszawa 1962, s. 143. Na temat czasu pracy jako kategorii ekonomicznej zob.
J. Penc, Społeczno-ekonomiczne uwarunkowania skracania czasu pracy, Warszawa 1978, s. 11
i nast.
3
Rozdział I. Pojęcie pracy w godzinach nadliczbowych według obowiązującego prawa
go, tak aby wyeliminować powstanie stałego ubytku sprawności pracy ludzkiej
oraz uszczerbku na zdrowiu1.
Prawna reglamentacja czasu pracy tworzy granice dyspozycyjności pracow-
nika, konstruuje warunki sprawnej organizacji funkcjonowania pracodawcy
oraz przepisy chroniące pracownika przed nadmiernym wysiłkiem2. Przepisy
dotyczące czasu pracy mają z jednej strony charakter gwarancyjny – co ozna-
cza, iż bez względu na to, czy i w jaki sposób pracownik świadczy pracę, to je-
żeli pozostaje w dyspozycji pracodawcy, uważa się, że jest objęty czasem pracy
– z drugiej zaś strony, mają charakter ochronny, co wyraża się w ustawowym
określeniu obowiązujących pracownika norm czasu pracy3. Wskazuje się także
na funkcję zarobkową i organizatorską przepisów o czasie pracy.
Ochronny charakter przepisów o czasie pracy wynika z art. 66 ust. 2 Kon-
stytucji, zgodnie z którym pracownik ma prawo do określonych w ustawie dni
wolnych od pracy i corocznych płatnych urlopów, a maksymalne normy czasu
pracy określa ustawa. Wskazany artykuł stanowi rozwinięcie zasady określonej
w art. 24 („Praca znajduje się pod ochroną Rzeczypospolitej Polskiej”) oraz
z art. 14 KP, ustanawiającego prawo każdego pracownika do dobowego, tygo-
dniowego i rocznego odpoczynku, który zapewniają przepisy o czasie pracy,
dniach wolnych od pracy oraz urlopach wypoczynkowych. Ustawowe określe-
nie maksymalnych norm czasu pracy ma na celu ograniczenie zakresu podpo-
rządkowania pracownika w procesie pracy do oznaczonych norm czasowych
i tym samym umożliwienie mu korzystania z prawa do ochrony czasu wolnego,
realizowanego poza zakresem podporządkowania pracodawcy. Konstrukcja ta
pozostaje w korelacji z art. 47 Konstytucji, który kształtuje prawo każdego oby-
watela do ochrony prawnej życia prywatnego. Oznacza to, iż przepisy o czasie
1 Zob. G. Friedmann, Maszyna i człowiek. Problem człowieka w cywilizacji przemysłowej
(tłum. E. Kotyńska i I. Dłutek), Warszawa 1966, s. 53; G. Lehmann, Praktyczna fizjologia pracy
(tłum. T. Klimowicz), Warszawa 1960, s. 42 i nast., W. Missiuro, Zarys fizjologii pracy, Warszawa
1965, oraz M. Winogradow, Procesy fizjologiczne w pracy człowieka, Warszawa 1967, s. 20 i nast.
oraz 296 i nast. Por. także: W. Masewicz, Czas pracy. Zagadnienia prawne organizacji pracy, Warsza-
wa 1977, s. 7; W. Sanetra, Uwarunkowania instytucji czasu pracy, [w:] Czas pracy, (red.) L. Florek,
Warszawa 2011, s. 13 i nast. oraz H. Strzemińska, Czas pracy i czas wolny w polityce społecznej,
Warszawa 1988, s. 5–6. Na temat granic elastyczności czasu pracy zob. A. Sobczyk, Zasady prawnej
regulacji czasu pracy, Warszawa 2005, s. 260 i nast.
2 Zob. M. Hasiec, T. Liszcz, Prawo pracy. Zarys wykładu, Rzeszów 1977, s. 252, oraz U. Ja-
ckowiak, W. Uziak, A. Wypych-Żywicka, Prawo pracy. Podręcznik dla studentów prawa, Warszawa
2009, s. 370.
3 Z uzasadnienia wyroku SN z 26.5.2000 r., I PKN 667/99, OSNAPiUS Nr 22/2001, poz. 662. Na
ochronny charakter przepisów o czasie pracy wskazywał m.in. T. Zieliński, Prawo pracy – zarys syste-
mu, cz. I, Warszawa–Kraków 1986, s. 39. Zob. także: W. Masewicz, Czas pracy. Zagadnienia..., s. 43,
oraz A. Sobczyk, Ewolucja przepisów o czasie pracy a tendencja do liberalizacji prawa, [w:] Studia
z zakresu prawa pracy i polityki społecznej, (red.) A.M. Świątkowski, Kraków 2003/2004, s. 190.
4
1. Wprowadzenie
pracy muszą być tak skonstruowane, aby jednoznacznie z nich wynikało, w ja-
kim okresie pracownik jest podporządkowany pracodawcy, a jaki stanowi jego
prywatny czas, podlegający ochronie na podstawie art. 47 Konstytucji. Prawo
do prywatności wyraża się m.in. w prawie do prowadzenia własnego życia z mi-
nimum ingerencji osób trzecich1.
Czas pracy2 jako element każdego stosunku pracy wyznacza zakres pozosta-
wania przez pracownika do dyspozycji pracodawcy. Określenie jego wymiaru
ma nie tylko zapewnić pracodawcy osiągnięcie wysokiej wydajności i należy-
tej jakości pracy, ale ma także służyć regeneracji sił każdego pracownika oraz
ochronie jego życia prywatnego3. Dla osiągnięcia tego celu przepisy prawa pra-
cy precyzyjnie określają maksymalny czas, w jakim pracodawca może wyma-
gać pracy od pracownika, ograniczając w tym zakresie swobodę stron stosunku
pracy4. Większość tych przepisów ma charakter jednostronnie bezwzględnie
obowiązujący (semiimperatywny).
Już autorzy w starożytnej Grecji i Rzymie dostrzegali zależności między
wykonywaną pracą a stanem zdrowia człowieka. Wskazywano, iż długość dnia
pracy wpływa na kondycję psychofizyczną robotnika, jego chęć do pracy, ak-
tywność, postawy i zachowania w pracy. Czas wolny pojmowano wówczas
jako czas przeznaczony na podnoszenie poziomu wiedzy i doskonalenie du-
cha. Arystoteles wyraźnie oddzielał „prawdziwie” czas wolny, przeznaczony
na kontemplację, od rozrywki. Anacharsis wskazywał, iż „człowiek potrzebuje
wypoczynku, ponieważ nie może pracować bez przerwy”, oraz że „wypoczynek
jest (...) środkiem do celu, którym jest działanie”5. Mojżesz w Księdze Powtó-
rzonego Prawa (Deuteronomium, z hebr. – Tora), ostatniej części biblijnego Pię-
cioksięgu, nawoływał do poszanowania dnia świętego, którym był siódmy dzień
1 Zob. T. Nycz, Czas pracy i wynagrodzenie w zakładach opieki zdrowotnej, Kraków 2000, s. 23–24.
2 Szerzej na ten temat: R. Bessaraba, A. Różańska, Czas pracy, Warszawa 2002; A. Chobot, Czas
pracy w znowelizowanym Kodeksie pracy, Poznań 2003; W. Masewicz, Czas pracy po nowelizacji
Kodeksu pracy, Warszawa 1996, oraz M. Oleksyn, Czas pracy w praktyce, Warszawa 2003. Zob.
także: J. Penc, W poszukiwaniu optymalnego czasu pracy, PiZS Nr 11/1979, s. 13 i nast.
3 Zob. wyrok SN z 21.6.1977 r., I PR 63/77, niepubl. oraz K. Rączka, Nowa regulacja czasu
pracy, PiZS Nr 4/1996, s. 27.
4 Tak: Z. Fenichel, Prawo pracy. Komentarz. Przepisy związkowe. Orzecznictwo – Okólnik,
Kraków–Warszawa, 1939, s. 750 i T. Nycz, Ochronny charakter przepisów o czasie pracy – wybrane
zagadnienia, PiZS Nr 3/1999, s. 4. Zob. także: wyroki SN: z 2.6.1995 r., I PR 1/95, OSNAPiUS
Nr 3/1996, poz. 48, oraz z 30.6.2000 r., II UKN 523/99, OSNAPiUS Nr 1/2002, poz. 22 oraz uza-
sadnienie uchwały z 12.4.1994 r., I PZP 13/94, OSNAPiUS Nr 3/1994, poz. 39. T. Nycz ujmuje czas
pracy jako część czasu zawodowego pracownika, który obejmuje także inne obciążenia czasowe,
np. dyżur – Czas pracy od 1.1.2004 r., Kraków–Tarnobrzeg 2004, s. 13.
5 Zob. Etyka nikomachejska. Księga X (tłum. D. Gromska), Warszawa 1956, s. 376–377 oraz
380.
5
Rozdział I. Pojęcie pracy w godzinach nadliczbowych według obowiązującego prawa
każdego tygodnia (szabat). Warto wskazać, iż w tamtych czasach długość dnia
pracy byłą wyznaczana jedynie przez brak środków do oświetlania.
Alfred Wielki, książe Esseksu (ok. X w.), jest przez historyków uważany za
twórcę formuły „trzech ósemek”, która realizuje „naturalną harmonię” pomię-
dzy okresami pracy, odpoczynku i rozrywki. Książę podzielił dzień na trzy czę-
ści: 8 godzin na pracę, 8 godzin na odpoczynek i 8 godzin na modlitwę. Podział
ten przetrwał około tysiąca lat, z tym że czas przeznaczony na modlitwę wypeł-
niano stopniowo bardziej urozmaiconą treścią świecką, tj. rozrywką i nauką.
Okres wzmożonego uprzemysłowienia, przypadający na przełom XIX
i XX w., wywarł ogromny wpływ na podjęcie szczegółowych i zakrojonych na
szeroką skalę badań na temat zagrożeń mających swoje źródło w środowisku
pracy w celu stworzenia nowej formuły ustalającej wzajemne proporcje czasu
pracy i czasu wolnego. Od tamtego okresu, również w społeczeństwach współ-
czesnych, czas wolny jest pojmowany szeroko jako przeznaczony pierwotnie na
odpoczynek, życie rodzinne i czynności rekreacyjne.
Zabezpieczeniem przed nadmierną eksploatacją sił pracownika są przepisy
określające dopuszczalność pracy w godzinach nadliczbowych, zakazy jej sto-
sowania oraz limity godzin nadliczbowych. Zwłaszcza przepisy regulujące do-
puszczalność zlecania pracownikom pracy nadliczbowej spełniają istotną rolę
organizacyjną w zakresie bezpiecznego zatrudnienia nieprzemęczonych pracą,
wydajnych pracowników. W glosie do uchwały SN z 14.3.1978 r.4 W. Mase-
wicz wskazał, iż „uznając, że stosowana w nadzwyczajnych wypadkach praca
w godzinach nadliczbowych jest zjawiskiem nieuchronnym, społeczna krytyka
przedłużenia normalnego czasu pracy skierowana jest nie przeciwko godzinom
nadliczbowym jako instytucji prawnej i kategorii ekonomicznej, lecz przeciwko
anomaliom i wynaturzeniom, które sprawiają, że przedłużony czas pracy z wy-
jątku staje się regułą, stałym systemem dezorganizującym życie osobiste pracow-
nika, redukującym społeczne korzyści czasu wolnego, ujemnie oddziałującym
Pismo Święte Starego i Nowego Testamentu, Księga Powtórzonego Prawa, (red. nauk.)
o. A. Jankowski, (red. księgi) ks. W. Borowski, Poznań–Warszawa 1971, s. 178.
Za „ojca medycyny i higieny pracy” uważa się włoskiego lekarza Bernardina Ramazziniego
(Rozprawa o chorobach rzemieślników z XVII–XVIII w.) – zob. T. Wyka, Ochrona zdrowia i życia
pracownika, Warszawa 2003, s. 13–14. Por. także: J. Pietrucha, Czas pracy w przemyśle PRL,
Warszawa 1969, s. 19 i nast.; A. Raczyński, Polskie prawo pracy, Warszawa 1930, s. 96; J. Rosner,
Zagadnienia czasu..., s. 33, oraz J. Tober, Czas wolny. Główne aspekty ekonomiczno-społeczne,
PiZS Nr 10–11/1972, s. 17.
Zob. wyrok SN z 20.9.1973 r., II PR 246/73, NP Nr 9/1974, s. 1200, wydany przed uchwa-
leniem Kodeksu pracy, na tle ustawy z 18.12.1919 r. o czasie pracy w przemyśle i handlu (t.jedn.:
Dz.U. z 1933 r. Nr 94, poz. 734), oraz wyrok SN z 12.3.1976 r., I PR 13/76, OSNCP Nr 10/1976,
poz. 230. Zob. także: Z. Fenichel, Problem godzin nadliczbowych, PPH 1931, s. 260.
4 I PZP 1/78, OSNCP Nr 9/1978, poz. 155.
2. Definicja pracy w godzinach nadliczbowych
na zdrowie pracownika i możliwości jego intelektualnego rozwoju”1. A zatem
ustanowione granice dopuszczalnego czasu pracy opierają się w dużym stopniu
na fizjologicznych badaniach potencjału człowieka, którego nadmierna eksplo-
atacja może powodować nieodwracalne zmiany chorobowe oraz uniemożliwiać
regenerację psychofizycznej zdolności do pracy2. Chodzi również o realizację
zasady, iż prawo każdego pracownika do czasu wolnego może być ograniczone
jedynie przez przepisy o charakterze wyjątkowym, które expressis verbis na to
zezwalają. Wykładnia rozszerzająca lub analogia do przepisów przewidujących
odstępstwa od zasady 8-godzinnego dnia pracy są niedopuszczalne3. Przepisy
te chronią dobro wyższej wartości w relacji do doraźnego interesu pracownika
(uzyskanie dodatkowego wynagrodzenia kosztem nadmiernego wysiłku) oraz
interesu podmiotu zatrudniającego. W związku z tym na pracodawcy spoczywa
obowiązek takiego organizowania pracy, aby nie zachodziła potrzeba stałego
zatrudniania poza ustawowym czasem pracy4.
2. Definicja pracy w godzinach nadliczbowych
A. Prawne pojęcie czasu pracy
W celu prawidłowego zdefiniowania terminu „praca w godzinach nadliczbo-
wych” konieczne jest ustalenie zakresu pojęciowego czasu pracy.
Początkowo definicję czasu pracy (working time) zawierała dyrektywa UE
93/104 z 23.11.1993 r. dotycząca niektórych aspektów organizacji czasu pracy
(Concerning certain aspects of the organization of working time)5. Jej zakres
przedmiotowy został rozszerzony na mocy dyrektywy 2000/34 z 22.6.2000 r.6.
Dnia 2.8.2004 r. dyrektywa 93/104 została uchylona i zastąpiona przez nową
dyrektywę Parlamentu Europejskiego i Rady 2003/88 z 4.11.2003 r. dotyczącą
1 Zob. NP Nr 4/1979, s. 125. Autor wyraził również pogląd, iż „praca nadliczbowa nie jest zmorą
nowoczesnego przemysłu” – wykład wygłoszony na seminarium „Czas pracy – podstawowe dyle-
maty” 15.6.2005 r. w Warszawie, MoPr Nr 7/2005, s. 175.
2 Tak: W. Masewicz, Czas pracy. Zagadnienia..., s. 71; J. Rosner, Zagadnienia czasu..., s. 41, oraz
K. Rączka, Praca w godzinach nadliczbowych w znowelizowanym Kodeksie pracy, PiZS Nr 1/2004, s. 13.
3 Z uzasadnienia wyroku SN z 27.7.1955 r., I CR 276/55, PZS Nr 6/1956, s. 52.
4 Z uzasadnienia uchwały SN z 11.7.1975 r., I PZP 19/75, OSNCP Nr 4/1976, poz. 76. Na temat
ryzyka pracodawcy związanego z organizacją czasu pracy zob. A. Sobczyk, Zasady prawnej regu-
lacji..., s. 184 i nast.
5 O.J. L 93/307/18. Zob. R. Bessaraba, Niektóre aspekty czasu pracy w ujęciu dyrektywy UE
a Kodeks pracy, Prac. i Pr. Nr 11/2000, s. 32; L. Florek, Czas pracy i urlopy wypoczynkowe w pra-
wie europejskim, PiZS Nr 2/1999, s. 12 i nast.; B. Krzyśków, W. Sanetra, Zmiany w Kodeksie pracy
w aspekcie regulacji czasu pracy w dyrektywie Wspólnoty Europejskiej, PiZS Nr 10/1996, s. 11
i nast., i A.M. Świątkowski, Europejskie prawo socjalne. T. II – Europejskie prawo pracy, Warszawa
1999, s. 207 i nast.
6 O.J. L 2000/195/41.
7
Rozdział I. Pojęcie pracy w godzinach nadliczbowych według obowiązującego prawa
niektórych aspektów organizacji czasu pracy (Concerning certain aspects of the
organization of working time – art. 27 ust. 1)1. W gruncie rzeczy nowy doku-
ment powiela postanowienia dyrektywy 93/104 i został wydany w celu lepszego
wyjaśnienia regulowanych nią kwestii.
Dyrektywa ustala minimalne wymagania w zakresie bezpieczeństwa i ochro-
ny zdrowia w odniesieniu do organizacji czasu pracy we wszystkich sektorach
działalności, zarówno publicznym, jak i prywatnym w rozumieniu art. 2 dy-
rektywy 89/391/EWG z 12.6.1989 r. w sprawie wprowadzenia środków w celu
poprawy bezpieczeństwa i zdrowia pracowników w miejscu pracy (On the
introduction of measures to encourage improvements in the safety and health
of workers at work)2, z wyłączeniem marynarzy (art. 1 pkt 1 i 3 dyrektywy)3. Jej
przepisy nie pozbawiają państw członkowskich prawa do stosowania lub wpro-
wadzenia bardziej korzystnych przepisów ustawowych, wykonawczych lub ad-
ministracyjnych, jak również prawa do ułatwiania stosowania lub zezwalania na
stosowanie układów zbiorowych lub porozumień zawartych między partnerami
społecznymi, które w odniesieniu do ochrony zdrowia i bezpieczeństwa pra-
cowników są dla nich bardziej korzystne (art. 15 dyrektywy).
Zgodnie z art. 2 pkt 1d dyrektywy w sprawie niektórych aspektów organizacji
czasu pracy czas pracy jest to każdy okres, podczas którego pracownik pracuje,
pozostaje w dyspozycji pracodawcy lub wykonuje swoje czynności albo obo-
1 O.J. L 2003/299/9. Zob. także: A. Sobczyk, Zasady prawnej regulacji..., s. 53 i nast., oraz K. Wal-
czak, Czas pracy i urlopy wypoczynkowe w uregulowaniach UE – część I, MoPr Nr 5/2004, s. 126.
Na temat zmian we wspólnotowej definicji czasu pracy zob. M. Biernat, Zmiany we wspólnotowej
definicji czasu pracy, MoPr Nr 11/2004, s. 291. Bezpośrednim impulsem do dyskusji na temat zmian
stały się dwa wyroki Europejskiego Trybunału Sprawiedliwości, z 3.10.2000 r., C-303/98 w sprawie
SIMAP (Sindicato de Médicos de Asistencia Pública contre Conselleria de Sanidad y Consumo
de la Generalidad Valenciana) i z 9.9.2003 r., C-151/02 w sprawie Jaeger (Landeshauptstadt Kiel
gegen Norbert Jaeger) – Vorschlag für eine Richtlinie des Europäischen Parlaments und des Rates
zur Änderung der Richtlinie 2003/88/EG über bestimmte Aspekte der Arbeitszeitgestaltung, Bruk-
sela 2004, s. 2–4. Komisja Europejska 22.9.2004 r. przyjęła wniosek Parlamentu Europejskiego
i Rady dotyczący zmiany dyrektywy 2003/88. Z kolei 11.5.2005 r. Komitet Ekonomiczno-Spo-
łeczny i Parlament Europejski w pierwszym czytaniu wydali opinię w sprawie wniosku Komisji.
Pierwszy etap konsultacji z partnerami społecznymi na poziomie UE został zakończony 24.3.2010 r.
– zob. W. Sanetra, Uwarunkowania…, s. 26 i nast. oraz J. Skoczyński, Pojęcie czasu pracy w prawie
Unii Europejskiej, [w:] Czas pracy, (red.) L. Florek, s. 35 i nast.
2 O.J. L 1989/183/1.
3 Dyrektywa 99/63/EC z 21.6.1999 r. dotycząca umowy w sprawie organizacji czasu pracy ma-
rynarzy przyjętej przez Stowarzyszenie Armatorów Wspólnoty Europejskiej (ECSA) i Federację
Związków Zawodowych Pracowników Transportu w Unii Europejskiej (FST) – Directive Council
concerning the Agreement on the organisation of working time of seafarers concluded by the Euro-
pean Community Shipowners’ Association (ECSA) and the Federation of Transport Workers’Unions
in the European Union (FST) – O.J. L. 1999/167/33.
8
2. Definicja pracy w godzinach nadliczbowych
wiązki, zgodnie z ustawodawstwem lub praktyką krajową1. A contrario, okre-
sem odpoczynku jest każdy okres, który nie jest czasem pracy (pkt 2). Podobnie czas
pracy określa Konwencja Nr 30 MOP z 10.6.1930 r. dotycząca uregulowania czasu
pracy w handlu i biurach, stwierdzając, że za czas pracy uważa się okres, podczas
którego personel pozostaje do dyspozycji pracodawcy2. Konwencja nie ustala norm
czasu pracy, pozostawiając to przepisom powszechnie obowiązującym lub porozu-
mieniom partnerów socjalnych przy zachowaniu zasady, iż przeciętny czas pracy
łącznie z godzinami nadliczbowymi nie może przekraczać 48 godzin tygodniowo.
Kodeks pracy zawiera definicję czasu pracy w art. 128. Definicje tę – w zmie-
nionej redakcyjnie postaci – oparto na zasadzie dyspozycyjności3. Zgodnie
z art. 128 § 1 KP czasem pracy jest czas, w którym pracownik pozostaje
w dyspozycji pracodawcy w zakładzie lub w innym miejscu wyznaczonym
do wykonywania pracy4. Oznacza to, że jest to zarówno czas rzeczywistego
wykonywania przez pracownika jego obowiązków, jak i pewne okresy nie-
świadczenia pracy, w których pozostaje on w dyspozycji pracodawcy w zakła-
dzie lub w innym miejscu wyznaczonym do wykonywania pracy, a pracodawca
może rozporządzać jego osobą5. Artykuł 128 § 1 KP ogranicza przestrzeń poza
zakładem do „innego miejsca wyznaczonego do wykonywania pracy”. Zwrot
„pozostawanie w dyspozycji pracodawcy” oznacza zarówno wykonywanie
konkretnej pracy, jak i stan gotowości do jej wykonywania6. Takie ujęcie czasu
1 Dyrektywa 93/104 zawierała podobną definicję czasu pracy. Ostatnio Komisja Europejska za-
proponowała wprowadzenie dwóch pojęć: „czas dyżuru” i „nieaktywna część czasu dyżuru”. Sze-
rzej patrz: J. Skoczyński, Pojęcie czasu pracy…, [w:] Czas pracy, (red.) L. Florek, s. 35 i nast.
2 Konwencja weszła w życie 29.8.1933 r. i nie została przez Polskę ratyfikowana. Z konwencji
wynika minimalna wysokość dodatku za godziny ponadwymiarowe na poziomie 25 oraz obowią-
zek pracodawcy prowadzenia rejestru godzin nadliczbowych. Zob. E. Szemplińska, [w:] Kodeks
pracy. Komentarz, (red.) T. Zieliński, Warszawa 2000, s. 715.
3 Zob. W. Muszalski, Zadaniowy czas pracy i aktualne problemy regulacji czasu pracy, PiZS
Nr 5/2001, s. 29.
4 W. Masewicz w wykładzie wygłoszonym na seminarium określa tę definicję jako „koncepcję zastęp-
czą czasu pracy” – Czas pracy..., s. 173–174. Autor przyjmuje szerokie rozumienie pojęcia czasu pracy, na
który składa się „okres rzeczywistego wykonywania pracy w warunkach zorganizowanych, umożliwiają-
cych kontrolę zachowania pracownika, jak i okresy pozostawania poza tą kontrolą, o ile wykonywane są
zadania robocze, oraz te, w których nie można wykonywać zadań roboczych, ale realizuje się społeczno-
-ekonomiczny cel stosunku pracy, czyli pracownik zachowuje się zgodnie z interesem pracodawcy”.
5 Zob. J. Pacho, Czas pracy. Zagadnienia prawne i społeczne, Warszawa 1986, s. 7; W. Ma-
sewicz, Czas pracy jako pojęcie prawne, PIP Nr 3/1977, s. 86; J. Strusińska-Żukowska, Wymiar
i rozkład czasu pracy, PP Nr 9/2000, s. 3 i nast., oraz U. Jackowiak, W. Uziak, A. Wypych-Żywicka,
Prawo pracy..., s. 370–371.
6 Zob. A. Kijowski, Pracowniczy obowiązek gotowości do świadczenia pracy, Poznań 1978, s. 54
i W. Masewicz, [w:] Kodeks pracy. Komentarz, (red.) J. Jończyk, Warszawa 1977, s. 506. Analo-
giczną definicję opartą na pozostawaniu pracownika „do dyspozycji pracodawcy” zawiera prawo
belgijskie, fińskie, irlandzkie, norweskie, portugalskie i szwajcarskie – H. Strzemińska, Innowacje
w zakresie organizacji czasu pracy w krajach zachodnioeuropejskich, Warszawa 1982, s. 145–146.
9
Pobierz darmowy fragment (pdf)