Biznes międzyludzkich relacji
Otaczająca nas zewsząd technologia umożliwia zminimalizowanie osobistego udziału człowieka w różnego typu aktywnościach zawodowych. Wiele spraw załatwianych jest automatycznie albo bez konieczności spotykania się - wystarczą suche, zdawkowe maile. Wydawałoby się, że ten trend skutkować będzie utratą atrakcyjności 'biznesu relacji'. Tymczasem dzieje się inaczej. Zainteresowanie networkingiem rośnie. Umiejętność utrzymywania ożywionych i autentycznych międzyludzkich kontaktów staje się w przestrzeni zawodowej wartością dodaną. W efekcie coraz większe jest także rynkowe zapotrzebowanie na specjalistów w tej dziedzinie.
Kogo zatem określić można jako sprawnego networkera ? To osoba, która posiada wiedzę oraz prawidłowo zbudowane, obopólnie korzystne i właściwie funkcjonujące relacje, które w określonym czasie mogą przyśpieszyć realizację wcześniej określonych zawodowych celów. Wsparcie takiej osoby może przybierać różne formy - od przeprowadzenia sesji networkingowej w czasie specjalnej konferencji, przez odpowiednie przeszkolenie personelu w zakresie budowania relacji, właściwy mentoring i coaching networkingu, po wdrożenie w firmie systemu sprzedaży przez referencje. Takiego specjalistę można zatrudnić, lecz jego kompetencje to nie wiedza tajemna - sztuki budowania relacji można się także po prostu nauczyć! Najlepiej od specjalistów, którymi bez wątpienia są autorzy tej książki.
Grzegorz Turniak - 'król' polskiego networkingu, mentor, pasjonat idei networkingu i rekomendacji. Mingling maven - poprowadził ponad 1200 sesji networkingowych dla przeszło 120 000 uczestników. W lutym 2006 roku wprowadził na rynek krajowy i prowadził do 2013 roku firmę BNI Polska. Obecnie jest prezesem spółki szkoleniowo-doradczej Akademia Rekomendacji. Poprzednio: Prezes Jobpilot-monster Polska, HR Sector Sales Manager w SAP Polska,; Managing Director w Neumann Management Institute,; Dyrektor Polskiej Międzynarodowej Szkoły Zarządzania. Certyfikowany konsultant OD (OD Institute Ohio), nauczyciel przedsiębiorczości (Babson College) oraz certyfikowany coach ICC (International Coaching Community). W latach 2002-2004 Członek Zarządu PSZK, w 2006 roku założył Stowarzyszenie Profesjonalnych Mówców i do 2016 roku był Prezesem tej organizacji. Jest autorem książki Nigdy nie stój sam i współautorem publikacji: Alchemia kariery (z Jackiem Santorskim), Profesjonalny networking. Kontakty, które procentują (z RobertemWendtem), Zanurz się w błękitnym oceanie. Jak networking wspiera rozwój firm (z Krzysztofem Rumianowskim), Nigdy nie stój sama (z Agatą Dynoch).
Witold Antosiewicz - posiada kilkunastoletnią praktykę w zakresie tworzenia relacji biznesowych i zarządzania nimi. Przez kilka lat związany z polskim oddziałem największej organizacji networkingowej na świecie Business Network International, m.in. jako Dyrektor Regionalny. Dwukrotny zdobywca tytułu Najlepszego Networkera w Polsce, nadawanego przez BNI. Doświadczony networker, który w swojej codziennej pracy korzysta z narzędzi profesjonalnej sprzedaży przez referencje. Mentor wielu przedsiębiorców. Obecnie prowadzi (jako Community Manager społeczność Networking Concierge Club (NCC) w Akademii Rekomendacji. Redaktor 'Businessman Today'. Autor wielu artykułów, w których chętnie dzieli się wiedzą i wspiera w rozwoju przedsiębiorców i profesjonalistów. Specjalista od pracy na rekomendacjach oraz minglingu, czyli sztuki zarządzania tłumem - wielokrotnie prowadził sesje networkingowe na kongresach i konferencjach.
Dla sukcesu w biznesie - i życiu w ogóle - potrzeba wiedzy, talentu, intuicji, szczęścia. Ale przede wszystkim potrzeba umiejętności współdziałania z ludźmi: partnerami, klientami, nawet przeciwnikami. Ta książka to praktyczny poradnik, jak organizować takie współdziałanie.
prof. Witold Orłowski , Ekonomista, Rektor Akademii Finansów i Biznesu Vistula
Jeśli dopiero poznajesz podstawy networkingu, ta książka da Ci solidne podstawy. Jeśli doskonalisz swoje umiejętności i zamierzasz wreszcie zacząć na nich zarabiać, znajdziesz w tej książce doskonałe źródło użytecznych porad. Zwięzły i prawdziwie praktyczny przewodnik dla każdego, kto chciałby nawiązać i utrzymać długoterminowe relacje biznesowe.
Ivan Misner , założyciel BNI
Networking jest jedną z najważniejszych umiejętności biznesowych. Ta książka to kompletny przewodnik, jak zostać świetnym networkerem i rozwinąć swoją działalność dzięki wsparciu innych ludzi. Musisz ją przeczytać!
Brian Tracy , pisarz i mówca motywacyjny z dziedziny rozwoju osobistego i sprzedaży
Kiedyś warunkiem sukcesu pracownika była dobra specjalizacja, a menedżera - zarządzanie zespołem. Dziś i jutro te kompetencje nie wystarczą - świat oczekuje od nas zarządzania relacjami i budowania sieci kontaktów, osobistego i zawodowego kapitału społecznego. Z tej książki dowiadujemy się, jak to dobrze robić. To jedyna taka publikacja na naszym rynku, lektura obowiązkowa dla wszystkich, którzy chcą odnosić zawodowe i życiowe sukcesy!
Jacek Santorski, Profesor honorowy Szkoły Biznesu Politechniki Warszawskiej, prowadzi Akademię Psychologii Przywództwa
Tę książkę mogę nazwać 'wszechstronną'. Czytasz o networkingu, ale mimochodem zdobywasz wiedzę z dziedzin psychologii społecznej, doradztwa zawodowego, zarządzania, rozwoju biznesowego i planowania. Autorzy, pisząc o swojej pasji, wskazują nowe tereny działań, inspirują, pomagają wytyczyć drogę do długofalowego sukcesu, a nade wszystko pozwalają docenić wagę relacji interpersonalnych. Co ważne, nie ma tu żadnych eksperymentów, a wyłącznie sprawdzone strategie. Gorąco polecam.
Krzysztof Sadecki, Redaktor naczelny 'Businessman Today', finansista i analityk biznesowy
Darmowy fragment publikacji:
Wszelkie prawa zastrzeżone. Nieautoryzowane rozpowszechnianie całości lub fragmentu
niniejszej publikacji w jakiejkolwiek postaci jest zabronione. Wykonywanie kopii metodą
kserograficzną, fotograficzną, a także kopiowanie książki na nośniku filmowym,
magnetycznym lub innym powoduje naruszenie praw autorskich niniejszej publikacji.
Wszystkie znaki występujące w tekście są zastrzeżonymi znakami firmowymi bądź
towarowymi ich właścicieli.
Autorzy oraz Wydawnictwo HELION dołożyli wszelkich starań, by zawarte w tej książce
informacje były kompletne i rzetelne. Nie biorą jednak żadnej odpowiedzialności ani za
ich wykorzystanie, ani za związane z tym ewentualne naruszenie praw patentowych lub
autorskich. Autorzy oraz Wydawnictwo HELION nie ponoszą również żadnej odpowiedzialności
za ewentualne szkody wynikłe z wykorzystania informacji zawartych w książce.
Redaktor prowadzący: Barbara Gancarz-Wójcicka
Projekt okładki: Jan Paluch
Fotografia na okładce pochodzi ze zbiorów Autorów.
Wydawnictwo HELION
ul. Kościuszki 1c, 44-100 GLIWICE
tel. 32 231 22 19, 32 230 98 63
e-mail: onepress@onepress.pl
WWW: http://onepress.pl (księgarnia internetowa, katalog książek)
Drogi Czytelniku!
Jeżeli chcesz ocenić tę książkę, zajrzyj pod adres
http://onepress.pl/user/opinie?prapo2
Możesz tam wpisać swoje uwagi, spostrzeżenia, recenzję.
ISBN: 978-83-283-2463-3
Copyright © Helion 2018
Printed in Poland.
• Kup książkę
• Poleć książkę
• Oceń książkę
• Księgarnia internetowa
• Lubię to! » Nasza społeczność
SPIS TRE(cid:165)CI
WST(cid:265)P DO WYDANIA DRUGIEGO
WST(cid:265)P
ROZDZIA(cid:224) 1. NETWORKING
1.1. Czym jest networking?
1.2. Podstawa networkingu — zasada wzajemno(cid:286)ci
1.3. Ekstrawertycy a introwertycy
1.3.1. Twoje talenty, motywacje, style my(cid:286)lenia i dzia(cid:225)ania
1.4. Po co?
1.4.1. Kariera
1.4.2. Szukasz pracy?
1.5. Marketing, networking, sprzeda(cid:298)
1.5.1. Networking a umiej(cid:266)tno(cid:286)ci sprzeda(cid:298)owe
1.5.2. Kiedy nawi(cid:261)zywa(cid:252) nowe relacje?
1.5.3. Nigdy nie wiadomo, kto kogo zna
1.5.4. Je(cid:286)li chcesz, (cid:298)eby ci(cid:266) polecali…
1.5.5. Kiedy b(cid:266)dziesz zarabia(cid:252) dzi(cid:266)ki sieci kontaktów?
1.5.6. Networking to nie tylko kontrakty
1.6. Mocne i s(cid:225)abe kontakty
1.6.1. S(cid:225)abe kontakty
1.6.2. Mocne kontakty
1.7. Online/offline
1.7.1. Online networking — a mo(cid:298)e opiera(cid:252) si(cid:266) tylko na tym?
1.8. Networking a p(cid:225)e(cid:252)
7
9
11
11
16
18
22
22
24
26
30
31
33
33
34
34
35
36
36
37
38
38
42
Poleć książkęKup książkę4 | P R A K T Y C Z N Y P O R A D N I K N E T W O R K I N G U
ROZDZIA(cid:224) 2. PRZYGOTUJ SI(cid:265)
2.1. Wizerunek
2.1.1. Postawa
2.1.2. Wizytówki
2.1.3. Zaufanie
2.1.4. Jak tworzy(cid:252) sie(cid:252) kontaktów?
ROZDZIA(cid:224) 3. JAK ZNALE(cid:295)(cid:251) NOWEGO KLIENTA
3.1. Telemarketing
3.2. Og(cid:225)oszenia
3.3. Networker w klubie i na evencie
3.3.1. Czyta(cid:252) t(cid:225)um
3.3.2. Zasada 12×12×12
3.3.3. U(cid:286)miech
3.3.4. Widoczno(cid:286)(cid:252)
3.3.5. Stwórz siebie
3.3.6. Ile czasu to zajmie?
3.4. Rozmowa
3.4.1. Sztuka konwersacji
3.4.2. Nie jeste(cid:286) gospodarzem spotkania? Nie szkodzi!
3.4.3. Follow-up — podtrzymanie kontaktu
3.5. Dla partnerów
3.5.1. Sta(cid:276) si(cid:266) kopalni(cid:261) referencji
3.5.2. Business Network International (BNI)
3.5.3. Grupy networkingowe
3.6. Power team
3.7. Gdzie jeszcze bywa(cid:252)?
3.7.1. Trzy sposoby budowania sieci kontaktów
3.8. Co robi(cid:252), aby ci(cid:266) polubili?
3.9. Jak podtrzymywa(cid:252) kontakt?
3.10. Zamie(cid:276) kontakty na kontrakty
3.10.1. Kiedy prosi(cid:252)?
3.10.2. Wykorzystaj zasad(cid:266) wzajemno(cid:286)ci
45
45
45
47
51
61
63
63
63
64
66
68
70
70
73
75
76
76
85
89
91
91
92
97
98
99
100
106
108
110
111
119
Poleć książkęKup książkęS P I S T R E (cid:165) C I | 5
ROZDZIA(cid:224) 4. TRUDNA SZTUKA REKOMENDACJI
4.1. Decyzja…
4.1.1. Cena
4.1.2. Badaj potrzeby, polecaj wiarygodnych
4.1.3. Kilka dodatkowych wskazówek na temat polecania
4.1.4. Monitoring polece(cid:276)
4.2. Co robisz, aby ci(cid:266) polecano?
4.2.1. Aktywno(cid:286)(cid:252)
4.2.2. Zosta(cid:225)e(cid:286) polecony
4.2.3. Zbuduj w(cid:225)asn(cid:261) ekip(cid:266)
4.2.4. Biznes mo(cid:298)esz od(cid:225)o(cid:298)y(cid:252)
4.2.5. Daj spokój nerwom
4.2.6. Je(cid:286)li nie jeste(cid:286) polecany…
4.3. (cid:295)ród(cid:225)a rekomendacji
4.3.1. Aktualni klienci
4.3.2. Znajomi i rodzina
4.3.3. Partnerzy
4.3.4. Eventy
4.4. Jeszcze raz o power teamie
4.5. B(cid:225)(cid:266)dy, których trzeba unika(cid:252)
ROZDZIA(cid:224) 5. NARZ(cid:265)DZIA I PORADY
5.1. Baza kontaktów
5.2. Arkusz monitorowania rekomendacji
5.3. Profil online
5.4. Id(cid:296) z networkerem
5.5. Aplikacje
KILKA S(cid:224)ÓW NA ZAKO(cid:275)CZENIE
121
121
121
126
127
128
128
131
132
133
134
134
135
137
137
138
138
140
141
141
145
145
151
151
152
152
155
Poleć książkęKup książkę6 | P R A K T Y C Z N Y P O R A D N I K N E T W O R K I N G U
Poleć książkęKup książkęRozdzia(cid:239) 4.
TRUDNA SZTUKA REKOMENDACJI
4.1. DECYZJA…
…zosta(cid:225)a podj(cid:266)ta. (cid:285)wiadome podj(cid:266)cie decyzji jest bardzo wa(cid:298)ne —
w sumie chodzi ci o to, (cid:298)eby rozwin(cid:261)(cid:252) firm(cid:266) i zacz(cid:261)(cid:252) pozyskiwa(cid:252) jesz-
cze wi(cid:266)cej lojalnych klientów. Ju(cid:298) masz (cid:286)wiadomo(cid:286)(cid:252), jakiej pracy
to wymaga. W(cid:225)a(cid:286)nie po to tak bardzo si(cid:266) starasz, stosujesz wszystkie
wcze(cid:286)niej wymienione wskazówki, informacje, u(cid:225)atwienia. Odpo-
wiednio zmieniasz swoj(cid:261) aktywno(cid:286)(cid:252) pod k(cid:261)tem networkingu.
4.1.1. Cena
Cen(cid:261) jest dodatkowy wysi(cid:225)ek, który nale(cid:298)y w(cid:225)o(cid:298)y(cid:252) w nauczenie si(cid:266)
narz(cid:266)dzi networkingowych, ich wdro(cid:298)enie i stosowanie. Prawdopo-
dobnie b(cid:266)dziesz musia(cid:225) porzuci(cid:252) stare nawyki pracy, po(cid:286)wi(cid:266)ci(cid:252) czas
na przemy(cid:286)lenie i ustalenie celów i strategii dzia(cid:225)ania. Mo(cid:298)e si(cid:266) oka-
za(cid:252), (cid:298)e trzeba b(cid:266)dzie rozlu(cid:296)ni(cid:252) kontakty z niektórymi znajomymi
czy klientami na rzecz tych, z którymi chcesz rozwija(cid:252) siebie samego
i swoj(cid:261) firm(cid:266).
Je(cid:286)li b(cid:266)dziesz chcia(cid:225) do(cid:225)(cid:261)czy(cid:252) do organizacji networkingowej
i dzi(cid:266)ki temu szybciej uzyska(cid:252) dost(cid:266)p do klientów z polece(cid:276) oraz do
profesjonalnych szkole(cid:276) z networkingu, dojdzie jeszcze koszt rocznej
sk(cid:225)adki cz(cid:225)onkowskiej.
Poleć książkęKup książkę1 2 2 | P R A K T Y C Z N Y P O R A D N I K N E T W O R K I N G U
4.1.1.1. (cid:297)ELAZNE ZASADY
1. Kontroluj to, co si(cid:266) dzieje z poleceniem lub wiadomo(cid:286)ci(cid:261), które
przekazujesz dalej. Sprawdzaj, czy dotar(cid:225)a i w jaki sposób zosta(cid:225)a
odebrana. Na „pos(cid:225)a(cid:276)ców” wybieraj wy(cid:225)(cid:261)cznie tych, na których
mo(cid:298)esz polega(cid:252).
Znasz zabaw(cid:266) w g(cid:225)uchy telefon? Cz(cid:266)sto bawili(cid:286)my si(cid:266) w ni(cid:261)
jako dzieci. Par(cid:266) osób siedzia(cid:225)o obok siebie i pierwsza przeka-
zywa(cid:225)a wiadomo(cid:286)(cid:252) na ucho najbli(cid:298)szej osobie. Potem ta przeka-
zywa(cid:225)a j(cid:261) na ucho nast(cid:266)pnej, ta znowu nast(cid:266)pnej itd. Osoba
siedz(cid:261)ca na ko(cid:276)cu wypowiada(cid:225)a g(cid:225)o(cid:286)no to, co us(cid:225)ysza(cid:225)a. Cz(cid:266)sto
komunikat, który by(cid:225) s(cid:225)yszany na ko(cid:276)cu, wywo(cid:225)ywa(cid:225) salw(cid:266)
(cid:286)miechu, poniewa(cid:298) okazywa(cid:225) si(cid:266) zupe(cid:225)nie inny ni(cid:298) pierwotny.
To samo mo(cid:298)e si(cid:266) dzia(cid:252) ze sloganem twojej firmy czy krótk(cid:261)
wiadomo(cid:286)ci(cid:261), któr(cid:261) wypuszczasz w (cid:286)wiat na spotkaniach networ-
kingowych. Dobrze jest dowiedzie(cid:252) si(cid:266), jak brzmi twoje has(cid:225)o
po przekazaniu przez par(cid:266) osób.
2. Zawsze pami(cid:266)taj o „swoich”.
Pami(cid:266)taj o swoich znajomych, je(cid:286)li zamierzasz kupi(cid:252) jaki(cid:286)
produkt lub skorzysta(cid:252) z us(cid:225)ug okre(cid:286)lonego fachowca. Nie szukaj
poza swoj(cid:261) sieci(cid:261), je(cid:298)eli s(cid:261) w niej reprezentanci potrzebnego ci
fachu. Je(cid:286)li ich nie ma, skorzystaj z polece(cid:276). Roze(cid:286)lij e-maile
do paru osób z pytaniem: „Znasz kogo(cid:286), kto potrafi zrobi(cid:252)…?”.
Je(cid:286)li osoby, z którymi si(cid:266) kontaktujesz, równie(cid:298) my(cid:286)l(cid:261) w katego-
riach networkingu, na pewno z ch(cid:266)ci(cid:261) prze(cid:286)l(cid:261) twoje zapytanie
do specjalisty, którego mog(cid:261) poleci(cid:252), lub przeka(cid:298)(cid:261) je dalej do
ludzi ze swojej sieci kontaktów.
3. Przekazuj polecenia jak profesjonalista.
W(cid:286)ród osób zajmuj(cid:261)cych si(cid:266) pozyskiwaniem biznesu poprzez
referencje panuje niepisana zasada co do sposobu za(cid:225)atwiania
takich polece(cid:276).
Poleć książkęKup książkęT R U D N A S Z T U K A R E K O M E N D A C J I | 1 2 3
Przede wszystkim jedna strona musi potrzebowa(cid:252) lub poszu-
kiwa(cid:252) drugiej. Ty jeste(cid:286) (cid:225)(cid:261)cznikiem. O poszukiwaniach jednej
i drugiej strony dowiadujesz si(cid:266) poprzez w(cid:225)a(cid:286)ciwie przeprowa-
dzon(cid:261) rozmow(cid:266), czyli badanie potrzeb, co odbywa si(cid:266) np. na
spotkaniach networkingowych.
Aby mo(cid:298)na by(cid:225)o komu(cid:286) pomóc, trzeba si(cid:266) o nim czego(cid:286) do-
wiedzie(cid:252). Warto zadawa(cid:252) pytania, (cid:298)eby uzyska(cid:252) jak najwi(cid:266)cej
informacji. U(cid:298)ywaj pytania: „Jak mog(cid:266) ci pomóc?” w formie, któ-
ra doprowadzi do wyjawienia, w czym tkwi ewentualny problem
— w(cid:225)a(cid:286)ciwie zawsze jest jaki(cid:286) problem lub „nieprzewidziane
komplikacje”, z którymi borykaj(cid:261) si(cid:266) twoi znajomi lub w których
kto(cid:286) móg(cid:225)by im pomóc. Przyk(cid:225)adowe pytania: „Jak to si(cid:266) sta(cid:225)o?”,
„I co teraz zrobisz?”, „Jak to by(cid:225)o mo(cid:298)liwe?”, „Jak to poprawi(cid:252)?”.
Co najmniej pi(cid:266)ciokrotne zadanie pyta(cid:276) zaczynaj(cid:261)cych si(cid:266) od
„Dlaczego…?” powinno pomóc dotrze(cid:252) do sedna problemu, je(cid:286)li
atmosfera rozmowy i okoliczno(cid:286)ci na to pozwalaj(cid:261).
Pami(cid:266)taj, i(cid:298) poprzez to, (cid:298)e po(cid:225)(cid:261)czysz w biznesie dwie
firmy/osoby i w ten sposób jednej stronie pomo(cid:298)esz pozyska(cid:252)
klienta, a drugiej, poprzez dostarczenie wiarygodnego dostawcy,
pozwolisz zaoszcz(cid:266)dzi(cid:252) czas, energi(cid:266) i niejednokrotnie pieni(cid:261)dze,
zwi(cid:266)kszysz prawdopodobie(cid:276)stwo, (cid:298)e inni pomog(cid:261) te(cid:298) tobie. Je(cid:286)li
podczas rozmowy kto(cid:286) wyzna, i(cid:298) ma jaki(cid:286) problem, powiedz, (cid:298)e
prawdopodobnie znasz osob(cid:266), która mo(cid:298)e go rozwi(cid:261)za(cid:252), a najle-
piej podaj od razu jej nazwisko i nazw(cid:266) firmy. Nast(cid:266)pnie zapytaj
swojego interlokutora, czy mo(cid:298)esz przekaza(cid:252) jego numer telefonu
osobie, któr(cid:261) polecasz, aby mog(cid:225)a osobi(cid:286)cie si(cid:266) przedstawi(cid:252), i za-
pytaj, kiedy by(cid:225)by najlepszy czas na tak(cid:261) rozmow(cid:266). Da ci to
mo(cid:298)liwo(cid:286)(cid:252) sprawdzenia, jak pilna jest dana referencja, a tak(cid:298)e
weryfikacji, czy rzeczywi(cid:286)cie taki kontakt jest poszukiwany. Pa-
mi(cid:266)taj, aby polecaj(cid:261)c kogokolwiek, by(cid:252) szczerym i nie koloryzo-
wa(cid:252). Skoro chcesz pomóc, niech to nie b(cid:266)dzie nied(cid:296)wiedzia
Poleć książkęKup książkę1 2 4 | P R A K T Y C Z N Y P O R A D N I K N E T W O R K I N G U
przys(cid:225)uga. Je(cid:286)li sprawa jest pilna, od razu dzwo(cid:276) do osoby, któr(cid:261)
polecasz. Je(cid:286)li nie odbiera, zostaw wiadomo(cid:286)(cid:252) albo napisz SMS-a
z pro(cid:286)b(cid:261) o kontakt w sprawach biznesowych. Wiemy z do(cid:286)wiad-
czenia, (cid:298)e brak takiej informacji na czas rodzi rozczarowania:
„Dlaczego nie wys(cid:225)a(cid:225)e(cid:286) SMS-a?”, „Trzeba by(cid:225)o mnie jako(cid:286) (cid:225)apa(cid:252)”,
„Na pewno bym wyszed(cid:225) ze spotkania” — nikt nie lubi traci(cid:252)
dobrych okazji. Wiadomo przecie(cid:298), jak trudne bywa pozyskanie
nowego klienta. Obydwie osoby: ty i twój partner biznesowy
macie wtedy poczucie straty. Wa(cid:298)ne: nie polecaj nikogo na si(cid:225)(cid:266),
nie przyniesie to (cid:298)adnych korzy(cid:286)ci ani tobie, ani zaanga(cid:298)owa-
nym stronom.
Zanim polecisz kogo(cid:286), sprawd(cid:296) jego rzetelno(cid:286)(cid:252). W miar(cid:266)
mo(cid:298)liwo(cid:286)ci sam dokonuj zakupów i korzystaj z polecanych
przez siebie produktów lub us(cid:225)ug. Przy okazji obserwuj, jak dana
osoba si(cid:266) sprawdza lub czy w ogóle si(cid:266) sprawdza. Czy jest warta
dalszego polecania? Zawsze dawaj informacj(cid:266) zwrotn(cid:261), je(cid:286)li co(cid:286)
jest nie tak, i przypatrz si(cid:266), jak ona t(cid:266) informacj(cid:266) przyjmuje.
Dawanie informacji zwrotnej nie jest (cid:225)atw(cid:261) spraw(cid:261). Wa(cid:298)ne, by
wystrzega(cid:252) si(cid:266) krytykowania, nie u(cid:298)ywa(cid:252) s(cid:225)ów o silnym (cid:225)adunku
emocjonalnym i pami(cid:266)ta(cid:252) o intencji — wszak chcesz pomóc.
4. Dbaj o (cid:296)ród(cid:225)a swoich polece(cid:276).
Dbaj o ludzi w twojej sieci kontaktów, a pomog(cid:261) ci robi(cid:252) biz-
nes. Pomó(cid:298) im osi(cid:261)gn(cid:261)(cid:252) ich w(cid:225)asne, wa(cid:298)ne dla nich cele bizneso-
we lub osobiste, a zyskasz prawo do wyci(cid:261)gania z tej znajomo(cid:286)ci
pewnych korzy(cid:286)ci dla siebie. To prosta zasada wzajemno(cid:286)ci:
je(cid:286)li kto(cid:286) mo(cid:298)e dzi(cid:266)ki tobie osi(cid:261)gn(cid:261)(cid:252) jakie(cid:286) profity, jest bardzo
prawdopodobne, (cid:298)e ty dzi(cid:266)ki niemu te(cid:298) co(cid:286) osi(cid:261)gniesz. Co mo(cid:298)esz
robi(cid:252), by wasza relacja si(cid:266) rozwija(cid:225)a? Sp(cid:266)dzaj czas z lud(cid:296)mi, na
których ci zale(cid:298)y, rozmawiaj, s(cid:225)u(cid:298) pomoc(cid:261) i porad(cid:261). Cz(cid:266)sto pro-
blemy, z którymi borykaj(cid:261) si(cid:266) inni, dla ciebie s(cid:261) (cid:225)atwe do rozwi(cid:261)-
zania, bo masz inne do(cid:286)wiadczenie (cid:298)yciowe, wiedz(cid:266) i bogatsz(cid:261)
Poleć książkęKup książkęT R U D N A S Z T U K A R E K O M E N D A C J I | 1 2 5
sie(cid:252) kontaktów. Niewielki wysi(cid:225)ek z twojej strony mo(cid:298)e si(cid:266) okaza(cid:252)
niezwykle cennym darem dla osoby, której pomog(cid:225)e(cid:286). Z pewno-
(cid:286)ci(cid:261) warto(cid:286)(cid:252) przekazana tej osobie wróci do ciebie w takiej czy
innej formie.
Dla wielu osób zbawienna b(cid:266)dzie pomoc w poszerzaniu grona
znajomych. Zapro(cid:286) ich na spotkania, w których sam uczestni-
czysz, wprowad(cid:296) ich na salony. Zdumiewaj(cid:261)ce jest, jak wielu
ludzi ma problemy z nawi(cid:261)zywaniem kontaktu czy z odnalezie-
niem si(cid:266) w(cid:286)ród nowych, nieznanych osób, np. na konferencji
czy targach. Cz(cid:266)sto rezygnuj(cid:261) z udzia(cid:225)u w takich wydarzeniach
z powodu zbyt du(cid:298)ego stresu. Zaufany przewodnik w (cid:286)wiecie biz-
nesowego networkingu mo(cid:298)e diametralnie poprawi(cid:252) ich sytuacj(cid:266).
W(cid:225)(cid:261)czaj znajomych z twojej sieci tak(cid:298)e w swoje sprawy.
Pytaj ich o zdanie, o porad(cid:266). Zawsze dok(cid:225)adnie analizuj ró(cid:298)ne
sugestie i propozycje. Anga(cid:298)owanie ludzi w ten sposób, oczywi-
(cid:286)cie na zasadzie normalnej rozmowy, dobrze wp(cid:225)ywa na g(cid:225)(cid:266)bo-
ko(cid:286)(cid:252) relacji. Jednocze(cid:286)nie mo(cid:298)esz zyska(cid:252) ogl(cid:261)d swoich spraw
z innej perspektywy. Z czasem przekonasz si(cid:266), jakie to cenne.
Informuj o wydarzeniach, które mog(cid:261) by(cid:252) wa(cid:298)ne dla bran(cid:298)y
reprezentowanej przez twoich znajomych. Przekazanie informacji
dla ciebie nie b(cid:266)dzie si(cid:266) wi(cid:261)za(cid:225)o ze szczególnym wysi(cid:225)kiem, a mo-
(cid:298)e znacz(cid:261)co wp(cid:225)yn(cid:261)(cid:252) na rozwój czyjego(cid:286) biznesu lub po prostu
pomóc komu(cid:286) w (cid:298)yciu.
Zawsze pami(cid:266)taj, aby wyra(cid:298)a(cid:252) wdzi(cid:266)czno(cid:286)(cid:252) za referencje.
Dobrze jest oprócz podzi(cid:266)kowania ustnego da(cid:252) w inny sposób
do zrozumienia, (cid:298)e cieszysz si(cid:266) z uzyskanego polecenia. W do-
brym gu(cid:286)cie jest wys(cid:225)anie odr(cid:266)cznie napisanej kartki z podzi(cid:266)ko-
waniem, zaproszenie na lunch albo zrobienie czego(cid:286) innego
wyj(cid:261)tkowego, np. niektórzy nasi znajomi wywieszaj(cid:261) w swoich
firmach specjalne tablice, na których umieszczaj(cid:261) logo firm
wspó(cid:225)pracuj(cid:261)cych. To niewielki koszt, a naprawd(cid:266) znacz(cid:261)cy
Poleć książkęKup książkę1 2 6 | P R A K T Y C Z N Y P O R A D N I K N E T W O R K I N G U
i warto(cid:286)ciowy gest. Mo(cid:298)esz równie(cid:298) zosta(cid:252) sponsorem pewnych
dzia(cid:225)a(cid:276) lub promotorem biznesu twojego kolegi. Dla wielu przed-
si(cid:266)biorców najlepszym rewan(cid:298)em b(cid:266)dzie równie(cid:298) polecenie.
4.1.1.2. PUNKTY KREDYTU
Widzimy to w nast(cid:266)puj(cid:261)cy sposób: w relacjach obdarzamy ka(cid:298)dego,
w zale(cid:298)no(cid:286)ci od stopnia poznania i za(cid:298)y(cid:225)o(cid:286)ci, pewn(cid:261) liczb(cid:261) punktów
zaufania w skali 0 – 5. Dla nowo poznanej osoby, w przypadku gdy
wra(cid:298)enia s(cid:261) pozytywne, liczba punktów wynosi na ogó(cid:225) 2. W momen-
cie gdy zdecydujesz si(cid:266) poprosi(cid:252) o cokolwiek, bez jednoczesnego
odwdzi(cid:266)czenia si(cid:266) jakim(cid:286) dzia(cid:225)aniem ze swojej strony, np. biznesem,
pomoc(cid:261) lub kontaktem, od puli kredytu zostaje odj(cid:266)ty 1 punkt lub
0,5 punktu, je(cid:286)li pro(cid:286)ba jest drobna. W przypadku gdy jednak dasz
rad(cid:266) si(cid:266) odwdzi(cid:266)czy(cid:252) w jakikolwiek równowa(cid:298)ny sposób, pula twoich
punktów u danej osoby mo(cid:298)e wzrosn(cid:261)(cid:252) do 3 itd. Staraj si(cid:266) uzyska(cid:252)
jak najwi(cid:266)cej punktów kredytu. Ma(cid:225)a liczba punktów lub wyczerpa-
nie puli owocuje „brakiem czasu” lub nieodbieraniem telefonów,
a w niektórych sytuacjach otrzymaniem etykietki z napisem „biorca”
i zerwaniem relacji.
4.1.2. Badaj potrzeby, polecaj wiarygodnych
Mo(cid:298)na poleca(cid:252) osoby telefonicznie oraz w rozmowie osobistej. Ten
drugi sposób rekomendacji, w trakcie rozmowy twarz(cid:261) w twarz,
wydaje si(cid:266) (cid:225)atwiejszy. Je(cid:286)li zale(cid:298)y ci na poleceniu kogo(cid:286) znajomego
do firmy, z której w(cid:225)a(cid:286)cicielem lub przedstawicielem w(cid:225)a(cid:286)nie rozma-
wiasz, zastosuj si(cid:266) do tego, co napisali(cid:286)my wcze(cid:286)niej: interesuj si(cid:266)
rozmówc(cid:261), zadawaj mu pytania. Mo(cid:298)na to robi(cid:252) np. na przemian
— troch(cid:266) tematów bardziej osobistych, troch(cid:266) biznesowych, troch(cid:266)
pyta(cid:276) odno(cid:286)nie do bie(cid:298)(cid:261)cych wydarze(cid:276) i troch(cid:266) o tym, jaki te wyda-
rzenia maj(cid:261) lub mog(cid:261) mie(cid:252) wp(cid:225)yw na jego firm(cid:266). Zale(cid:298)nie od przebie-
gu rozmowy staraj si(cid:266) wyszuka(cid:252) obszary, w których mo(cid:298)esz pomóc
osobi(cid:286)cie lub przez osoby z twojej sieci. Poprzez do(cid:286)wiadczenie
Poleć książkęKup książkęT R U D N A S Z T U K A R E K O M E N D A C J I | 1 2 7
znajdziesz w(cid:225)asny styl rozmowy. Wi(cid:266)kszo(cid:286)(cid:252) naszych kontaktów to
osoby, o których ju(cid:298) wiemy, (cid:298)e bardzo dobrze obs(cid:225)uguj(cid:261) klientów
— zw(cid:225)aszcza z polecenia. Sugerujemy, aby(cid:286) i ty dowiedzia(cid:225) si(cid:266), jak
wygl(cid:261)da obs(cid:225)uga klienta w(cid:286)ród twoich znajomych. Pami(cid:266)taj, (cid:298)e pole-
caj(cid:261)c kogo(cid:286), k(cid:225)adziesz na szali swoj(cid:261) reputacj(cid:266), wi(cid:266)c staraj si(cid:266)
promowa(cid:252) tylko osoby sprawdzone i wiarygodne. Wielu znanych
nam przedsi(cid:266)biorców nale(cid:298)y do rozmaitych organizacji biznesowych,
które gromadz(cid:261) ludzi opieraj(cid:261)cych swoj(cid:261) sprzeda(cid:298) w du(cid:298)ej mierze
na poleceniach, i po prostu nie sta(cid:252) ich na kiepsk(cid:261) obs(cid:225)ug(cid:266). Wiedz(cid:261),
(cid:298)e je(cid:286)li chc(cid:261) by(cid:252) polecani, musz(cid:261) da(cid:252) z siebie wszystko, musz(cid:261) by(cid:252)
profesjonalistami.
4.1.3. Kilka dodatkowych wskazówek
na temat polecania
Rekomenduj(cid:261)c czyje(cid:286) produkty/us(cid:225)ugi, pami(cid:266)taj o kilku drobiazgach,
które wyró(cid:298)niaj(cid:261) profesjonalne polecenia.
1. Nie nazywaj poleceniem biznesowym prostego informowania
i og(cid:225)aszania czego(cid:286) lub dawania zna(cid:252) innym o bie(cid:298)(cid:261)cych spra-
wach, eventach, konferencjach, prelekcjach itp.
2. Unikaj przekazywania kontaktu bez mo(cid:298)liwo(cid:286)ci powo(cid:225)ywania
si(cid:266) na twoje nazwisko. To nie jest polecenie biznesowe.
3. Nie polecaj jednej firmie paru osób z tej samej profesji — to mo(cid:298)e
spowodowa(cid:252) rozmaite nieporozumienia czy nawet problemy,
a w konsekwencji nadszarpn(cid:261)(cid:252) twoj(cid:261) wiarygodno(cid:286)(cid:252). Je(cid:286)li te osoby
b(cid:266)d(cid:261) musia(cid:225)y si(cid:266) (cid:286)ciga(cid:252) i konkurowa(cid:252) ze sob(cid:261) w uzyskaniu
kontraktu, b(cid:266)dzie to dla nich to samo co konkurowanie na rynku.
Je(cid:298)eli znajd(cid:261) si(cid:266) w takiej sytuacji przez ciebie, pó(cid:296)niej mog(cid:261) nie
chcie(cid:252) ju(cid:298) obs(cid:225)ugiwa(cid:252) biznesów z twoich polece(cid:276).
Poleć książkęKup książkę| N O T A T K I
Poleć książkęKup książkę
Pobierz darmowy fragment (pdf)