Ze wstępu:
'Ruch kliniczny w Polsce przeszedł już fazę organizacyjną i rozwija się prężnie jako ważny element programow nauczania na wydziałach prawa. Świadczy o tym rownież niniejsza publikacji poświęcona metodologii praktycznego nauczania prawa. Ma ona do spełnienia kilka celow.
Po pierwsze, z założenia stanowi pierwszy krok w kierunku opracowania modelowego programu nauczania klinicznego w Polsce. W tym nurcie zamykają się opracowania prof. dr hab. Fryderyka Zolla i dr Barbary Namysłowskiej-Gabrysiak poświęcone ogolnym rozważaniom na temat celow, metod nauczania klinicznego, zadań koordynatora i roli, jaką ta forma nauczania może odegrać w ogolnym procesie reformy nauczania w szkołach prawa w Polsce oraz ich uszczegołowieniu na przykładzie sekcji prawa karnego Kliniki Prawa oraz UW. Publikacja ta powinna stanowić lekturę obowiązkową nie tylko dla wszystkich uczestnikow programow klinicznych, lecz rownież dla osob zajmujących się szerszą refl eksją nad przyszłym kształtem uniwersyteckich studiow prawniczych i podyplomowego kształcenia zawodowego, oraz osob, ktore angażują się w przebudowę systemu pomocy prawnej w Polsce.
Druga część publikacji, przygotowana przez studentow, poświęcona jest analizie poszczegolnych przypadkow (tzw. case studies ). Stanowi ona cenne forum wymiany informacji na temat istotnych problemow prawnych pojawiających się w praktyce funkcjonowania poszczegolnych klinik oraz metod i sposobow ich analizowania i rozwiązywania.
Trzecia część publikacji, to artykuły problemowe rożnych autorow, mogące mieć istotne znaczenie w praktyce klinicznej.
Ta rożnorodność zawartości treściowej niniejszej publikacji sprawia, że każdy uczestnik programu nauczania klinicznego w Polsce może znaleźć dla siebie coś interesującego i rownocześnie uczyć się na doświadczeniach innych.'
prof. dr hab. Eleonora Zielińska
Seria składa się z 5 tomów, a każdy tom podzielony jest na 4 zasadnicze części.
Pierwsza część , wspólna dla całej serii, przedstawia zasady funkcjonowania studenckich poradni, metody nauczania stosowane w poradniach oraz umiejętności jakie powinny posiąść studenci zajmujący się poradnictwem.
W drugiej części opisana jest metodologia prowadzenia zajęć w konkretnej sekcji poradni prawnej. W tej części znajdują się praktyczne wskazówki dotyczące sposobu pracy ze studentami w kontekście specyfikacji danej dziedziny prawa.
Część trzecia zawiera opisy najciekawszych spraw, z którymi zmierzyli się studenci w ramach działalności poradniczej. Zaprezentowany stan faktyczny poprzedza ocenę prawną danej sytuacji oraz charakterystykę działań podjętych przez poradnię w celu rozwiązania problemu i udzielenia klientowi porady prawnej.
Czwarta część to zbiór artykułów dotyczących wybranych zagadnień prawnych, które stały się przedmiotem zainteresowania pracowników naukowych oraz studentów w poszczególnych sekcjach poradni prawnej.
W skład serii wchodzą następujące tomy:
Prawo cywilne.
Prawo karne.
Prawo pracy.
Prawo administracyjne
Varia.
Do lektury Biblioteki Studenckich Poradni Prawnych zachęcamy przede wszystkim studentów i pracowników naukowych zainteresowanych zasadami funkcjonowania studenckich poradni prawnych w Polsce, ale także prawników praktyków.
Darmowy fragment publikacji:
Biblioteka
Studenckich Poradni Prawnych
Prawo karne
Wydawnictwo C.H. BECK
BIBLIOTEKA STUDENCKICH PORADNI PRAWNYCH
2. Prawo karne
Biblioteka Studenckich
Poradni Prawnych
2. Prawo karne
FUNDACJA UNIWERSYTECKICH PORADNI PRAWNYCH
WARSZAWA 2008
Sponsor instytucjonalny
Fundacji Uniwersyteckich Poradni Prawnych:
FUNDACJA IM. STEFANA BATOREGO
Redakcja merytoryczna:
FUNDACJA UNIWERSYTECKICH PORADNI PRAWNYCH
Redaktor naukowy tomu: dr Barbara Namysłowska-Gabrysiak
Redaktor serii: dr Izabela Kraśnicka
Redaktor: Emilia Rucińska
Projekt okładki: Robert Rogiński
© Fundacja Uniwersyteckich Poradni Prawnych 2008
Wydawnictwo C.H. Beck Sp. z o.o.
ul. Gen. Zajączka 9, 01–518 Warszawa
Skład i łamanie: ERJOT STUDIO, Warszawa
Druk i oprawa: Wers Design Drukarnia Cyfrowa, Bydgoszcz
ISBN 978-83-7483-848-1
Spis autorów
Wstęp
prof. dr hab. Eleonora Zielińska
Rozdział I
prof. UJ dr hab. Fryderyk Zoll, dr Barbara Namysłowska-Gabrysiak
Rozdział II
dr Barbara Namysłowska-Gabrysiak
Rozdział III
A. Anna R. Sitarska
B. Anna Zientara
C. Adam Rzemek
D. Małgorzata Dziewanowska, Marek Domagała
E. Sylwia Chełchowska
F. Marcin Czarnecki
G. Urszula Czarnomska
H. Jan Rysiński
I. Kamil Suplewski
J. Stanisław Radowicki
K. Zuzanna Maria Wądołowska, Łukasz Woźniacki
L. Patrycja Pogoda
Ł. Dariusz Piróg
M. Maciej Dembiński, Anna Maryańska
N. Paweł Osik
O. Jolanta Kosińska
Rozdział IV
A. dr Olga Sitarz
B. Anna R. Sitarska
C. Jakub Dąbrowski
Spis treści
V
Spis autorów ................................................................................................................
Wykaz skrótów ............................................................................................................ XI
Wykaz podstawowej literatury .................................................................................... XV
Wstęp .......................................................................................................................... XVII
Rozdział I. Metodologia klinicznego nauczania prawa .........................................
A. Nauczanie kliniczne jako metodologia ..............................................................
B. Umiejętności prawnicze, których wykształceniu ma służyć
edukacja kliniczna ..............................................................................................
1. Formy kształcenia klinicznego ........................................................................
2. Umiejętność rozwiązywania problemów ........................................................
3. Analiza prawna i rozumowanie prawnicze .....................................................
4. Umiejętność ustalania stanu prawnego ...........................................................
5. Umiejętność ustalania stanu faktycznego .......................................................
6. Umiejętność porozumiewania się ...................................................................
7. Umiejętność doradzania ..................................................................................
8. Umiejętność prowadzenia negocjacji .............................................................
9. Umiejętność prowadzenia postępowania sądowego oraz alternatywnych
procedur prowadzących do rozwiązania sporu ...............................................
10. Organizacja i zarządzanie w pracy prawników ...............................................
11. Umiejętność rozpoznania i rozwiązywania dylematów etycznych .................
C. Program kliniczny jako program wychowawczy .............................................
D. Podsumowanie ....................................................................................................
1
1
2
4
8
12
13
15
17
18
21
22
23
24
25
25
Rozdział II. Metodologia pracy w sekcji prawa karnego ......................................
27
Rozdział III. Kazusy ..................................................................................................
A. Przemoc w rodzinie .............................................................................................
1. Stan faktyczny ...................................................................................................
2. Ocena prawna ...................................................................................................
a. Prawo karne ...............................................................................................
b. Ochrona cywilnoprawna ............................................................................
c. Prawo administracyjne ...............................................................................
3. Działanie Poradni .............................................................................................
33
33
33
34
34
44
49
50
VIII
Spis treści
B. Zatrzymanie przez funkcjonariuszy policji ......................................................
1. Stan faktyczny ...................................................................................................
2. Ocena prawna ...................................................................................................
3. Działanie Poradni ..............................................................................................
C. Posiadanie narkotyków. Instytucje przewidujące porozumienie oskarżyciela
z podejrzanym na etapie postępowania przygotowawczego ...........................
1. Stan faktyczny ...................................................................................................
2. Ocena prawna ...................................................................................................
3. Działanie Poradni ..............................................................................................
D. Problematyka wypadku drogowego ..................................................................
1. Stan faktyczny ...................................................................................................
2. Ocena prawna ....................................................................................................
3. Działanie Poradni ..............................................................................................
E. Warunkowe zwolnienie w sytuacji zbiegu kar .................................................
1. Stan faktyczny ...................................................................................................
2. Ocena prawna ....................................................................................................
3. Działanie Poradni ..............................................................................................
F. Ekshumacja zwłok ..............................................................................................
1. Stan faktyczny ...................................................................................................
2. Ocena prawna ...................................................................................................
3. Działanie Poradni .............................................................................................
G. Prywatny akt oskarżenia w sprawie o zniesławienie .......................................
1. Stan faktyczny ...................................................................................................
2. Ocena prawna ....................................................................................................
3. Działanie Poradni ..............................................................................................
H. Wniesienie prywatnego aktu oskarżenia w sytuacji umorzenia
postępowania przygotowawczego przez prokuratora ze względu
na stwierdzenie braku interesu społecznego w kontynuowaniu
ścigania z urzędu ..................................................................................................
1. Stan faktyczny ...................................................................................................
2. Ocena prawna ....................................................................................................
3. Działanie Poradni ..............................................................................................
Możliwe środki prawne w postępowaniu karnym po uprawomocnieniu się
wyroku skazującego.............................................................................................
1. Stan faktyczny ...................................................................................................
2. Ocena prawna ....................................................................................................
3. Działanie Poradni ..............................................................................................
Skazujący wyrok sądu a cofnięcie licencji na wykonywanie
transportu drogowego taksówką .......................................................................
1. Stan faktyczny ...................................................................................................
2. Ocena prawna ....................................................................................................
3. Działanie Poradni ..............................................................................................
I.
J.
51
51
52
56
56
56
57
60
60
60
62
66
67
67
67
71
72
72
72
73
74
74
75
81
81
81
83
84
84
84
85
88
88
88
89
92
Spis treści
IX
K. Odpowiedzialność nieletniego na podstawie ustawy o postępowaniu
w sprawach nieletnich ........................................................................................
93
1. Stan faktyczny ...................................................................................................
93
2. Ocena prawna ...................................................................................................
94
3. Działanie Poradni .............................................................................................
96
L. Zakres odpowiedzialności gwaranta w prawie karnym ..................................
96
1. Stan faktyczny ...................................................................................................
96
2. Ocena prawna ....................................................................................................
97
3. Działanie Poradni ..............................................................................................
99
Ł. Przesłanki warunkowego zwolnienia ................................................................. 100
1. Stan faktyczny ................................................................................................... 100
2. Ocena prawna .................................................................................................... 103
3. Działanie Poradni .............................................................................................. 104
M. Przesłanki wznowienia postępowania karnego, przemoc w rodzinie ............. 104
1. Stan faktyczny ................................................................................................... 104
2. Ocena prawna .................................................................................................... 106
3. Działanie Poradni .............................................................................................. 109
N. Problematyka zdarzeń drogowych – przestępstwo, wykroczenie,
zbieg czynów i przepisów ustawy ....................................................................... 109
1. Stan faktyczny ................................................................................................... 109
2. Ocena prawna .................................................................................................... 112
3. Działanie Poradni .............................................................................................. 121
O. Kasacja w postępowaniu karnym ...................................................................... 122
1. Stan faktyczny ................................................................................................... 122
2. Ocena prawna .................................................................................................... 122
3. Działanie Poradni .............................................................................................. 128
Rozdział IV. Artykuły ................................................................................................ 129
A. Zmiana przepisów dotyczących przedawnienia i warunkowego
przedterminowego zwolnienia w świetle art. 4 § 1 KK ................................... 129
1. Przedawnienie ................................................................................................... 131
2. Przedterminowe zwolnienie .............................................................................. 135
3. Wnioski ............................................................................................................. 140
B. Terapia dla sprawców przemocy domowej ....................................................... 141
1. Przemoc ............................................................................................................. 142
2. Sprawca przemocy ............................................................................................ 144
3. Przyczyny przemocy ......................................................................................... 145
4. Skutki przemocy ................................................................................................ 147
5. Terapia dla sprawców przemocy ....................................................................... 148
6. Terminologia ..................................................................................................... 149
7. Terapia jako element systemu przeciwdziałania przemocy ............................... 151
X
Spis treści
8. Rozwiązania problemu terapii – jako elementu przeciwdziałania
przemocy – przyjęte w innych państwach ........................................................ 153
a. Stany Zjednoczone ..................................................................................... 153
b. Austria ........................................................................................................ 154
c. Niemcy ....................................................................................................... 154
d. Polska ......................................................................................................... 156
C. Praktyczna rola instytucji przedstawiciela osoby skazanej w polskim
postępowaniu karnym wykonawczym ............................................................... 161
1. Wstęp ................................................................................................................ 161
2. Istota instytucji przedstawiciela skazanego ...................................................... 162
3. Instytucje i organizacje, które mogą delegować przedstawiciela
(art. 38 KKW) ................................................................................................... 163
4. Przedstawiciel społeczny czy może quasi-obrońca? ......................................... 164
5. Rola przedstawiciela w postępowaniu .............................................................. 166
6. Klinika Prawa jako instytucja wskazana w art. 38 KKW .................................. 167
7. Procedura ustanowienia przedstawiciela – opis przypadku zaistniałego
w praktyce klinicznej w 2005 r. ........................................................................ 168
8. Podsumowanie – przyszłość instytucji przedstawiciela skazanego .................. 170
Indeks rzeczowy ........................................................................................................ 173
Wykaz skrótów
1. Akty normatywne
CmentU ............................... ustawa z 31.1.1959 r. o cmentarzach i chowaniu zmarłych
(tekst jedn. Dz.U. z 2000 r. Nr 23, poz. 295 ze zm.)
KC ....................................... Kodeks cywilny
KK ...................................... Kodeks karny
KKW ................................... Kodeks karny wykonawczy
Konstytucja RP .................. Konstytucja Rzeczypospolitej Polskiej z 2.4.1997 r. (Dz.U.
Nr 78, poz. 483 ze zm.)
KPA .................................... Kodeks postępowania administracyjnego
KPK .................................... Kodeks postępowania karnego
KPW .................................... Kodeks postępowania w sprawach o wykroczenia
KW ...................................... Kodeks wykroczeń
KRO .................................... Kodeks rodzinny i opiekuńczy
NarkU ................................. ustawa z 29.7.2005 r. o przeciwdziałaniu narkomanii (Dz.U.
Nr 179, poz. 1485 ze zm.)
NielU .................................. ustawa z 26.10.1982 r. o postępowaniu w sprawach nielet-
nich (tekst jedn. Dz.U. z 2002 r. Nr 11, poz. 109 ze zm.)
OchrLokU ........................... ustawa z 21.6.2001 r. o ochronie praw lokatorów, miesz-
kaniowym zasobie gminy i o zmianie Kodeksu cywilnego
(tekst jedn. Dz.U. z 2005 r. Nr 31, poz. 266 ze zm.)
PolU .................................... ustawa z 6.4.1990 r. o Policji (tekst jedn. Dz.U. z 2007 r.
Nr 43, poz. 277 ze zm.)
PomSpołU .......................... ustawa z 12.3.2004 r. o pomocy społecznej (Dz.U. Nr 64,
poz. 593 ze zm.)
PrRDrogU ........................... ustawa z 20.6.1997 r. – Prawo o ruchu drogowym (tekst jedn.
Dz.U. z 2005 r. Nr 108, poz. 908 ze zm.)
PrzRodzU ........................... ustawa z 29.7.2005 r. o przeciwdziałaniu przemocy w rodzi-
nie (Dz.U. Nr 180, poz. 1493)
PWKK ................................ ustawa z 6.6.1997 r. – Przepisy wprowadzające Kodeks kar-
ny (Dz.U. Nr 88, poz. 554 ze zm.)
TransDrogU ........................ ustawa z 6.9.2001 r. o transporcie drogowym (tekst jedn.
Dz.U. z 2007 r. Nr 125, poz. 874 ze zm.)
XII
Wykaz skrótów
2. Czasopisma
AUWr ................................. Acta Universitatis Wratislavensis
CPKiNP .............................. Czasopismo Prawa Karnego i Nauk Penalnych
EP ........................................ Edukacja Prawnicza
Klinika ................................ Czasopismo wydawane przez Fundację Uniwersyteckich
Poradni Prawnych
KPP ..................................... Kwartalnik Prawa Prywatnego
KZS .................................... Krakowskie Zeszyty Sądowe
MoP ..................................... Monitor Prawniczy
NP ........................................ Nowe Prawo
OSN .................................... Orzecznictwo Sądu Najwyższego Izba Cywilna oraz Izba
Administracyjna, Pracy i Ubezpieczeń Społecznych
OSNKW .............................. Orzecznictwo Sądu Najwyższego Izba Karna i Wojskowa
OSNPG ............................... Orzecznictwo Sądu Najwyższego Prokuratura Generalna
OSP ..................................... Orzecznictwo Sądów Polskich
OTK .................................... Orzecznictwo Trybunału Konstytucyjnego
OTK-A ............................... Orzecznictwo Trybunału Konstytucyjnego Seria A
Pal. ...................................... Palestra
PiP ....................................... Państwo i Prawo
PN ....................................... Przegląd Notarialny
PPH ..................................... Przegląd Prawa Handlowego
Prok. i Pr. ............................ Prokuratura i Prawo
PS ........................................ Przegląd Sejmowy
Rej. ...................................... Rejent
RPEiS .................................. Ruch Prawniczy, Ekonomiczny i Socjologiczny
Wok. ................................... Wokanda
3. Inne
art. ...................................... artykuł
cz. ........................................ część
ds. ....................................... do spraw
Dz.U. .................................. Dziennik Ustaw
Dz.Urz. ............................... Dziennik Urzędowy
in. ........................................ inny (-a, -e)
itp. ...................................... i temu podobne
Wykaz skrótów
XIII
lit. ....................................... litera
m.in. ................................... między innymi
m.st. .................................... miasta stołecznego
n. ......................................... następny (-a, -e)
Nb ....................................... numer brzegowy
niepubl. ............................... niepublikowany (-a, -e)
np. ....................................... na przykład
Nr ........................................ numer
orz. ..................................... orzeczenie
pkt ...................................... punkt
post. .................................... postanowienie
poz. ..................................... pozycja
r. ......................................... rok
rozp. .................................... rozporządzenie
s. .......................................... strona
SA ....................................... Sąd Apelacyjny
SN ...................................... Sąd Najwyższy
t. .......................................... tom
tekst jedn. ............................ tekst jednolity
tj. ........................................ to jest
tzn. ...................................... to znaczy
tzw. ..................................... tak zwany (-a, -e)
uchw. ................................... uchwała
UPP ..................................... Uniwersytecka Poradnia Prawna
ust. ...................................... ustęp
w. ........................................ wiek
wyr. ..................................... wyrok
ze sprost. ............................. ze sprostowaniem
ze zm. .................................. ze zmianami
zob. ..................................... zobacz
Wykaz podstawowej literatury
K. Buchała, Przestępstwa i wykroczenia przeciwko bezpieczeństwu w komunikacji drogo-
wej. Komentarz, Bydgoszcz 1997
L. Gardocki, Prawo karne, wyd. 11, Warszawa 2005
R. Góral, Kodeks karny. Praktyczny komentarz, Warszawa 1998
K. Gromek, Komentarz do Ustawy o postępowaniu w sprawach nieletnich, Warszawa 2001
T. Grzegorczyk, Kodeks postępowania karnego. Komentarz, Kraków 2003
T. Grzegorczyk, J. Tylman, Polskie postępowania karne, Warszawa 2005
P. Hofmański (red.), Kodeks postępowania karnego. Komentarz, t. 1, Warszawa 1999
B. Hołyst, Kryminologia, wyd. 8, Warszawa 2004
A. Marek, Prawo wykroczeń (materialne i procesowe), Warszawa 2004
A. Marek, Kodeks karny. Komentarz, wyd. II, Warszawa 2005
R. A. Stefański, Wykroczenia drogowe. Komentarz, Kraków 2005
M. Szewczyk, Kodeks karny. Część szczególna. Komentarz do KK, t. 2, pod red. A. Zolla,
Kraków 1999
J. Warylewski, Prawo karne. Część ogólna, wyd. II, Warszawa 2005
A. Zoll (red.), Kodeks karny. Część ogólna. Komentarz, t. 1, Kraków 2004
Wstęp
Ruch kliniczny w Polsce przeszedł już fazę organizacyjną i rozwija się prężnie
jako ważny element programów nauczania na wydziałach prawa. Świadczy o tym
również niniejsza publikacji poświęcona metodologii praktycznego nauczania
prawa. Ma ona do spełnienia kilka celów.
Po pierwsze, z założenia stanowi pierwszy krok w kierunku opracowania mo-
delowego programu nauczania klinicznego w Polsce. W tym nurcie zamykają się
opracowania prof. dr hab. Fryderyka Zolla i dr Barbary Namysłowskiej-Gabrysiak
poświęcone ogólnym rozważaniom na temat celów, metod nauczania klinicznego,
zadań koordynatora i roli, jaką ta forma nauczania może odegrać w ogólnym pro-
cesie reformy nauczania w szkołach prawa w Polsce oraz ich uszczegółowieniu
na przykładzie sekcji prawa karnego Kliniki Prawa oraz UW. Publikacja ta powin-
na stanowić lekturę obowiązkową nie tylko dla wszystkich uczestników progra-
mów klinicznych, lecz również dla osób zajmujących się szerszą refl eksją nad
przyszłym kształtem uniwersyteckich studiów prawniczych i podyplomowego
kształcenia zawodowego, oraz osób, które angażują się w przebudowę systemu
pomocy prawnej w Polsce.
Druga część publikacji, przygotowana przez studentów, poświęcona jest ana-
lizie poszczególnych przypadków (tzw. case studies). Stanowi ona cenne forum
wymiany informacji na temat istotnych problemów prawnych pojawiających
się w praktyce funkcjonowania poszczególnych klinik oraz metod i sposobów
ich analizowania i rozwiązywania.
Trzecia część publikacji, to artykuły problemowe różnych autorów, mogące
mieć istotne znaczenie w praktyce klinicznej.
Ta różnorodność zawartości treściowej niniejszej publikacji sprawia, że każdy
uczestnik programu nauczania klinicznego w Polsce może znaleźć dla siebie coś
interesującego i równocześnie uczyć się na doświadczeniach innych.
prof. dr hab. Eleonora Zielińska
Warszawa, kwiecień 2007 r.
Rozdział I. Metodologia klinicznego nauczania prawa
prof. UJ dr hab. Fryderyk Zoll, dr Barbara Namysłowska-Gabrysiak
A. Nauczanie kliniczne jako metodologia
Programy kliniczne często są przedstawiane jako odmiany „prawniczych
biur pomocy społecznej”. Idea świadczenia pomocy prawnej osobom ubogim,
niemogącym zapewnić sobie odpłatnie pomocy prawnej jest bardzo silnie za-
korzeniona w idei powstania i ukształtowania się ruchu klinicznego1. Społeczne
nastawienie programów klinicznych było także efektem programów fundatorów,
dążących do poprawy systemu świadczenia pomocy prawnej osobom ubogim2.
Misja społeczna klinik prawniczych jest oczywiście bardzo ważna. Niemniej
jednak nie może ona przesłaniać faktu, że nauczanie kliniczne jest przede
wszystkim wynikiem przekonania o efektywności tego rodzaju metody uczenia3.
Istnieją tu przy tym dwa zasadnicze aspekty tej metody – jej efektywność, rozu-
miana jako sposób stosunkowo szybkiego i wszechstronnego opanowania umie-
jętności prawniczych przez studenta oraz aspekt wychowawczy, realizowany
w ten sposób, iż student pomaga osobom niezamożnym, uświadamiając sobie
przy tym sposób funkcjonowania instytucji państwowych, gdzie profesjonalna
pomoc prawna nie dociera.
Program kliniczny spełniając powyższe cele kształtuje pewną wrażliwość
społeczną u prawników, przyczyniając się w ten sposób do humanizacji profesji
prawniczych.
1 Zob. M. M. Barry, J. C. Dubin, P. A. Joy, Clinical Education for this Millenium, 7 Clinical Law Review 2000, Nr 1,
s. 12–16; F. Zoll, Jaka szkoła prawa, Warszawa 2004, s. 76.
2 A. McCutcheon, Eastern Europe: Funding Strategies for Public Interest Law in Transitional Societies, [w:] M. Mc-
Clymont, S. Golub, Many Roads to Justice, The Ford Foundation 2000, s. 233–264.
3 G. Bellow, On Teaching the Teachers: Some Preliminary Refl ections on Clinical Education as Methodology,
[w:] Clini cal Education for the Law Student in a Service Setting (1973), s. 376–379; M. M. Barry, J. C. Dubin,
P. A. Joy, op. cit., s. 16–18; M. Spiegel, Theory and Practice in Legal Education: An Essay on Clinical Education,
34 UCLA Law Review (1987), s. 560–594; L. Wortham, The Lawyering Process: My Thanks for the Book and the
Movie, 10 Clinical Law Review 2003, Nr 1, s. 405–408; F. Zoll, op. cit., s. 77.
F. Zoll, B. Namysłowska-Gabrysiak
Pobierz darmowy fragment (pdf)