Zagadnienia dotyczące zdrowia i promocji zdrowia przedstawione są w licznych publikacjach z zakresu medycyny, psychologii, socjologii, ekonomii i pedagogiki. Opisywane w nich treści koncentrują się wokół teoretycznych analiz związanych z ideą promocji zdrowia, i to najczęściej w odniesieniu do aktualnej wiedzy określonej dyscypliny naukowej. W niniejszej publikacji podjęto próbę zaimplementowania idei promocji zdrowia na użytek pedagogiki społecznej i określenia zadań pedagoga społecznego wobec lokalnych społeczności w zakresie pomnażania ich zdrowotnego potencjału. W literaturze przedmiotu znane są rozważania Prof. dr hab. Ewy Syrek na ten temat, jednak w niniejszym opracowaniu przedstawiono nie tylko teoretyczne ujęcie, ale również podjęto analizę dotychczasowych działań z zakresu promocji zdrowia na terenie województwa śląskiego. Aktywność badawcza powinna wyrażać się nie tylko w poznawaniu faktów, zjawisk i procesów, zarówno w odniesieniu do jednostek, jak i zbiorowości ludzkich, ale również na opisie faktów i zjawisk oraz przebiegu tych procesów, wyjaśnianiu i prognozowaniu przebiegu badanych zjawisk, poszukiwaniu związków przyczynowo - skutkowych lub statystycznych czy zdobywaniu danych użytecznych do konstruowania teoretycznej wiedzy pedagogicznej i wspomaganiu praktyki pedagogicznej, co też starano się uczynić w niniejszej publikacji. Niniejsza publikacja przeznaczona jest dla studentów pedagogiki, szczególnie pedagogiki zdrowia, ale również może znaleźć zastosowanie dla studentów kierunków pielęgniarstwa czy słuchaczy studiów podyplomowych z zakresu nauk pedagogicznych, socjologicznych, medycznych związanych ze zdrowiem publicznym. Jest również skierowana do przedstawicieli lokalnych samorządów, podejmujących inicjatywy prozdrowotne w lokalnych społecznościach i stanowić dla nich może pomocną lekturę w projektowaniu i realizacji przedsięwzięć z obszaru promocji zdrowia.
Darmowy fragment publikacji:
Promocja
zdrowia
w środowisku lokalnym
NR 3123
Katarzyna Kowalczewska-Grabowska
Promocja
zdrowia
w środowisku lokalnym
Założenia teoretyczne
i praktyczne egzemplifikacje
(perspektywa pedagogiczna)
Wydawnictwo Uniwersytetu Śląskiego
Katowice 2013
Redaktor serii: Pedagogika
Katarzyna Krasoń
Recenzent
Anna Weissbrot-Koziarska
Spis treści
Wstęp .
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
Interdyscyplinarna refleksja nad pojęciem zdrowia
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
Wybrane koncepcje teoretyczne i konteksty historyczne promocji zdro-
.
wia .
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
Projekty i programy promocji zdrowia inicjowane przez WHO i ich
.
rozwój. Perspektywa międzynarodowa i krajowa
.
.
.
.
Projektowanie i ewaluacja programów promocji zdrowia
Perspektywa lokalna w promocji zdrowia
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
7
13
29
41
69
85
Partycypacja mieszkańców w działaniach na rzecz zdrowia publicznego
119
Rola pedagoga społecznego w promowaniu zdrowia lokalnych społecz-
.
ności
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
Bibliografia .
Summary .
.
Résumé
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
137
149
171
173
Wstęp
Zagadnienia dotyczące zdrowia i promocji zdrowia przedstawione są
w licznych publikacjach z zakresu medycyny, psychologii, socjologii,
ekonomii i pedagogiki. Autorzy tych publikacji koncentrują się wokół
teoretycznych analiz związanych z ideą promocji zdrowia, i to najczęś-
ciej w odniesieniu do aktualnej wiedzy określonej dyscypliny nauko-
wej. W niniejszej pracy podjęto próbę zaimplementowania idei promo-
cji zdrowia do pedagogiki społecznej
i określenia zadań pedagoga
społecznego wobec lokalnych społeczności w zakresie pomnażania ich
zdrowotnego potencjału. W literaturze przedmiotu szczególnie istotne
są rozważania prof. dr hab. Ewy Syrek na ten temat1. W prezentowanej
publikacji przedstawiono teoretyczne ujęcie problemu, ale również
podjęto analizę dotychczasowych działań z zakresu promocji zdrowia
na terenie województwa śląskiego. Aktywność badawcza – co starano
się tutaj udowodnić – powinna wyrażać się nie tylko w poznawaniu
faktów, zjawisk i procesów, w odniesieniu zarówno do jednostek, jak
i do zbiorowości ludzkich, lecz także w opisie faktów i zjawisk oraz
przebiegu tych procesów, wyjaśnianiu i prognozowaniu przebiegu ba-
danych zjawisk, poszukiwaniu związków przyczynowo-skutkowych lub
statystycznych czy zdobywaniu danych użytecznych do konstruowania
1 E. SYREK: Promocja zdrowia w ujęciu pedagogiki społecznej. W:Pedagogika
społeczna. Dokonania – aktualność – perspektywy. Red. S. KAWULA. Toruń: Wydaw-
nictwo Adam Marszałek, 2001, s. 599–624; E. SYREK: Możliwości działania pedago-
gów społecznych w obszarze promocji zdrowia. W:Pedagog społeczny w meandrach
środowiska lokalnego. Red. B. KROMOLICKA. Szczecin: Katedra Pedagogiki Społecznej
Uniwersytetu Szczecińskiego – Ars Atelier, 2008, s. 207–218.
8
teoretycznej wiedzy pedagogicznej i wspomaganiu praktyki pedago-
gicznej2.
Książka składa się z siedmiu rozdziałów. W rozdziale pierwszym –
Interdyscyplinarna refleksja nad pojęciem zdrowia – zaprezentowano
w sposób skrótowy wielowiekową historię zainteresowania kwestiami
zdrowia. Omówiono podstawowe paradygmaty zdrowia i przytoczono
najistotniejsze definicje zdrowia, uwzględniając liczne interdyscypli-
narne analogie. Odniesiono się również do zagadnienia zdrowia pu-
blicznego i zdrowotnej polityki społecznej. Rozdział ten kończą rozwa-
żania na temat zdrowia w ujęciu pedagogiki społecznej. Podjęto w nich
próbę uzasadnienia potrzeby zainteresowania przedstawicieli pedagogi-
ki społecznej problematyką zdrowia, podkreślając konieczność podej-
mowania interdyscyplinarnych, opartych na wieloparadygmatyczności
rozwiązaniach – teoretycznych i metodologicznych. W tym miejscu
przytoczono również wyniki dotychczasowego zainteresowania przed-
stawicieli tej nauki kwestiami zdrowia, począwszy od prezentacji doko-
nań Heleny Radlińskiej, a skończywszy na omówieniu instytucjonaliza-
cji pedagogiki zdrowia.
W drugim rozdziale opracowania: Wybrane koncepcje teoretyczne
i konteksty historyczne promocji zdrowia, zajęto się dotychczasowymi
osiągnięciami w dziedzinie promocji zdrowia. Przytoczono liczne do-
kumenty, które przyczyniły się do rozwoju idei promocji zdrowia na
świecie, i dokonano krótkiej ich charakterystyki. Opisano również naj-
istotniejsze strategie realizacji koncepcji promocji zdrowia. Krótko
omówiono konferencje na temat promocji zdrowia, których pomy-
słodawcą była Światowa Organizacja Zdrowia, a które od lat cyklicznie
organizowane są na całym świecie.
Kolejny rozdział, zatytułowany Projekty i programy promocji zdro-
wia inicjowane przez WHO i ich rozwój. Perspektywa międzynarodowa
i krajowa, zawiera charakterystykę najważniejszych projektów i progra-
mów Światowej Organizacji Zdrowia, które od początku istnienia kon-
cepcji promocji zdrowia są realizowane z powodzeniem na całym
świecie. Należą do nich: Narodowy Program Zdrowia, Zdrowie miasta,
2 S. PALKA: Metodologia. Badania. Praktyka pedagogiczna. Gdańsk: GWP, 2006,
s. 42.
9
Szkoła Promująca Zdrowie, Szpital Promujący Zdrowie, Zdrowe miej-
sce pracy. Zaprezentowano również propozycje programów z zakresu
promocji zdrowia opracowanych w Polsce.
Następny rozdział – Projektowanie i ewaluacja programów promocji
zdrowia – poświęcony został omówieniu podstawowych zagadnień
związanych z konstruowaniem profesjonalnych programów promocji
zdrowia. Opisano w tym rozdziale kolejne etapy działań, które należy
uwzględnić w planowaniu, realizacji i ewaluacji programów z zakresu
promocji zdrowia.
Dwa kolejne rozdziały: Perspektywa lokalna w promocji zdrowia
i Partycypacja mieszkańców w działaniach na rzecz zdrowia publiczne-
go, to empiryczna część książki. Podjęto w nich próbę analizy dotych-
czasowych działań w obszarze promocji zdrowia w lokalnym środowi-
sku. Zaprezentowano dane pochodzące z Wydziału Nadzoru nad
Systemem Opieki Zdrowotnej Śląskiego Urzędu Wojewódzkiego w Ka-
towicach oraz z urzędów miast Chorzowa i Tychów. Dane te dotyczyły
stopnia realizacji programów promocji zdrowia w określonych jednost-
kach terytorialnych w województwie śląskim. W tej części pracy uzy-
skano odpowiedź na liczne pytania badawcze, mianowicie:
1. W jakim stopniu realizowano cel nr 12 obowiązującego Narodo-
wego Programu Zdrowia na lata 2007–2015, dotyczący stopnia akty-
wizacji jednostek samorządu terytorialnego i organizacji pozarządo-
wych na rzecz zdrowia społeczeństwa na terenie województwa
śląskiego?
• W których jednostkach terytorialnych województwa śląskiego opra-
cowywano i wdrażano regionalne programy profilaktyki i promocji
zdrowia w okresie obowiązywania Narodowego Programu Zdrowia
na lata 2007–2015?
• W których jednostkach terytorialnych województwa śląskiego apliko-
wano o uzyskanie dofinansowania ze środków Unii Europejskiej do
projektów na rzecz ochrony zdrowia w okresie obowiązywania Naro-
dowego Programu Zdrowia na lata 2007–2015?
• Które z jednostek terytorialnych województwa śląskiego podjęły
współpracę z innymi instytucjami i organizacjami pozarządowymi
działającymi na rzecz zdrowia społeczności
lokalnych w okresie
obowiązywania Narodowego Programu Zdrowia na lata 2007–2015?
10
2. Jakie programy z zakresu ochrony zdrowia realizowane są przez
urzędy miast w Chorzowie i Tychach?
3. Czy, a jeśli tak, to jakie organizacje pozarządowe realizują pro-
gramy samopomocowe w obszarze zdrowia na terenie Chorzowa i Ty-
chów?
W podjętych rozważaniach wybór określonych metod i technik ba-
dawczych podyktowany został specyfiką postawionych problemów.
W celu zgromadzenia materiału zastosowano metodę monografii oraz
technikę analizy dokumentów. „Metoda monograficznego badania
układu społecznego [...] polega na specjalnym sposobie organizowania
danych społecznych tak, aby podkreślić jednolity charakter badanego
układu społecznego. [...] Jest
to podejście polegające na traktowa-
niu układu społecznego jako pewnej całości [...] i dąży do zanalizowa-
nia układu relacji między częściami tej całości, zasad jej funkcjonowa-
nia i dynamiki”3. Monografie społeczności
lokalnej, najczęściej
skoncentrowane na jakimś problemie, pełnią rolę narzędzia poznania
zjawisk o dużym znaczeniu, szczególnie dla środowiska, którego do-
tyczą. Monografia społeczności lokalnej jest w pewnym sensie metodą
interdyscyplinarną i metodą badań kompleksowych. Służyć też może
jako narzędzie integracji poczynań badawczych przedstawicieli różnych
dziedzin4. Podjęte badania miały charakter diagnostyczny i zmierzały
do ustalenia istniejącego stanu rzeczy, a przeprowadzony opis uzyska-
nych danych przyjął analityczny i wyjaśniający charakter5.
Ostatni rozdział niniejszego opracowania: Rola pedagoga społeczne-
go w promowaniu zdrowia lokalnych społeczności, stanowi próbę syn-
tezy dotychczasowych rozważań i uszczegółowienia zadań, jakie stoją
przed pedagogiem społecznym, również w sferze praktycznego dzia-
łania w obrębie pomnażania potencjału zdrowotnego lokalnych spo-
łeczności.
3 W.J. GOODE, P.K. HATT: Monograficzne badania terenowe. W:Metody badań so-
cjologicznych. Red. S. NOWAK. Warszawa: PWN, 1965, s. 332–333.
4 J. LUTYŃSKI: Metody badań społecznych. Wybrane zagadnienia. Łódź: Łódzkie
Towarzystwo Naukowe, 1994, s. 303.
5 D. SKULICZ: Badania opisowe i badania diagnostyczne. W:Podstawy metodologii
badań w pedagogice. Red. S. PALKA. Gdańsk: GWP, 2010, s. 227–228.
11
Publikacja przeznaczona jest dla studentów pedagogiki, szczególnie
pedagogiki zdrowia, ale również może okazać się przydatna studentom
kierunków pielęgniarstwa czy słuchaczom studiów podyplomowych
z zakresu nauk pedagogicznych, socjologicznych, medycznych związa-
nych ze zdrowiem publicznym. Może zainteresować przedstawicieli
lokalnych samorządów, podejmujących inicjatywy prozdrowotne w lo-
kalnych społecznościach i stanowić dla nich pomocną lekturę w pro-
jektowaniu i realizacji przedsięwzięć z obszaru promocji zdrowia.
Podejmowanie działań z zakresu promocji zdrowia ma na celu doko-
nywanie pożądanych zmian w rzeczywistości społecznej i winno stać
się obowiązkiem wszystkich obywateli w demokratycznym społeczeń-
stwie, a niniejsza książka ma stanowić przyczynek do zwiększenia za-
interesowania zdrowiem lokalnych społeczności.
Katarzyna Kowalczewska-Grabowska
Health promotion in local environment
Theoretical assumptions and practical exemplifications
(a pedagogical perspective)
S u m m a r y
Issues concerning health and health promotion have been presented in numerous
publications on medicine, psychology, sociology, economics and education. In most
cases, they focus on theoretical analysis of health promotion concept which is subject
to comparison with current knowledge in a given discipline. The author of the publica-
tion has undertaken an attempt to implement the health promotion concept in social
education and to define the role of social pedagogue in local communities in increas-
ing their health potential.
The literature of the subject contains reflections of Prof. Ewa Syrek on this issue,
this publication, however, presents description of theoretical aspects, as well as an ana-
lysis of health promotion-related actions, which have been carried out so far in Silesian
province.
Research activities should focus not only on acquiring knowledge on facts, pheno-
mena and processes, both for individuals and communities, but also on describing,
explaining and forecasting them, searching for cause- and result as well as statistical
relations or obtaining data for the purpose of creating theoretical pedagogical know-
ledge and supporting practical aspects of pedagogy. The publication at issue serves all
these purposes.
The book is intended for pedagogy students, especially of health pedagogy, but it
can also be useful for students of nursing or postgraduate students of education, socio-
logy, and medicine dealing with public health. It is also addressed to representatives of
self-governments who implement pro-health initiatives in local communities and can
be helpful in planning and carrying out health-promotion related projects.
Katarzyna Kowalczewska-Grabowska
La promotion de la santé dans le milieu local
Les principes théoriques et les exemplifications pratiques
(perspective pédagogique)
R é s u m é
Les questions concernant la santé et la promotion de la santé sont présentées dans de
nombreuses publications dans le champ de la médecine, psychologie, sociologie, éco-
nomie et pédagogique. Leur contenu se concentre autour des analyses théoriques liées
à l’idée de promotion de la santé, le plus souvent par rapport au savoir actuel du
domaine scientifique donné.
Dans la présente publication l’auteur entreprend la tentative d’appliquer l’idée de
promotion de la santé aux fins de la pédagogie sociale, et de définir des devoirs du pé-
dagogue social envers des communautés locales dans le champ de multiplier leur poten-
tiel de santé. Dans la littérature spécialisée on trouve des réflexions de prof. dr hab. Ewa
Syrek sur ce sujet, pourtant dans la présente étude l’auteur non seulement présente une
approche théorique, mais encore elle soumet à l’analyse des démarches précédentes de
la promotion de la santé sur le territoire de voïvodie de Silésie. L’activité de recherche
devrait s’exprimer à travers la découverte des faits, des phénomènes et des processus, de
même par rapport aux individus qu’aux communautés humaines, mais également dans
la description des faits et des phénomènes ainsi que du cours des processus, dans
l’explication et le pronostic du cours des phénomènes examinés, dans la recherche des
liens causaux ou statistiques, dans l’acquisition des données utiles dans la construction
du savoir pédagogique et dans le soutien de la pratique pédagogique, ce qui était
l’objectif de l’auteur.
La présente publication est adressée aux étudiants en pédagogique, surtout de la pé-
dagogique de santé, mais elle peut être également utile pour les étudiants en soins in-
firmiers ou les étudiants en troisième cycle en domaine pédagogique, sociologique,
médical liés à la santé publique. En plus, elle est destinée aux représentants des autori-
tés locales, qui entreprennent des initiatives propageant la santé dans les communautés
locales, et peut ainsi constituer une lecture utile dans la conception et la réalisation des
projets du domaine de protection de la santé.
Redaktor
Magdalena Starzyk
Projektant okładki
Tomasz Bagiński
Redaktor techniczny
Małgorzata Pleśniar
Korektor
Marzena Marczyk
Łamanie
Edward Wilk
Copyright © 2013 by
Wydawnictwo Uniwersytetu Śląskiego
Wszelkie prawa zastrzeżone
ISSN 0208 ‑6336
ISBN 978 ‑83‑226‑2224‑7 (wersja drukowana)
ISBN 978‑83‑8012‑240‑6 (wersja elektroniczna)
Wydawca
Wydawnictwo Uniwersytetu Śląskiego
ul. Bankowa 12B, 40 ‑007 Katowice
www.wydawnictwo.us.edu.pl
email: wydawus@us.edu.pl
Wydanie I. Ark. druk. 11,0. Ark. wyd. 10,5.
Papier offset. kl. III, 90 g
Cena 18 zł (+ VAT)
Druk i oprawa: PPHU TOTEM s.c.
M. Rejnowski, J. Zamiara
ul. Jacewska 89, 88-100 Inowrocław
Pobierz darmowy fragment (pdf)