Przestępczość zorganizowana w III RP - wydanie drugieMiędzynarodowy obrót gospodarczy reglamentowany decyzjami politycznymi pozostaje głównym źródłem dochodów polskich zorganizowanych grup oraz związków przestępczych. Poprzez pryzmat polityki, unormowań prawnych, realiów gospodarczych oraz porównanie do działalności m.in. włoskich i rosyjskich syndykatów zbrodni, publikacja ukazuje tło i metodykę uzyskiwania miliardowych dochodów przez rodzimą przestępczość zorganizowaną. Analizie poddano: Produkcję, handel i tranzyt narkotyków Oszustwa paliwowe i podatkowe (VAT, CIT, akcyza) Przemyt alkoholu, papierosów i towarów, oszustwa celne Hazard i pranie brudnych pieniędzy Kolaborację polityków i urzędników państwowychTrzy czynniki kształtują współczesne państwo demokratyczne: polityka, prawo i ekonomia. Decyzje polityczne ustanawiają treść aktów prawnych, normujących z kolei gospodarkę i teatr jej funkcjonowania. Od sytuacji ekonomicznej społeczeństwa, a więc od rozsądnego zarządzania środkami finansowymi implikującego niskie bezrobocie, wygodę życia, brak biedy i w efekcie ograniczenie przestępczości, zależna jest reelekcja przedstawicieli władzy. Dlaczego więc tak często decyzje polityków wydają się sprzyjać nie interesowi państwa, a zorganizowanym związkom przestępczym aspirującym do miana mafii?Opracowanie oparto na materiałach Prokuratury, Policji, Agencji Bezpieczeństwa Wewnętrznego, Agencji Wywiadu, Straży Granicznej, Służby Celnej, dawnego Urzędu Ochrony Państwa, Archiwum Sejmu RP, ministerstw, sądów, publikacjach zagranicznych i międzynarodowych instytucji powołanych do monitorowania lub zwalczania przestępczości zorganizowanej m.in. Interpolu, Europolu oraz wydzielonych jednostek ONZ i Unii Europejskiej, a także na doniesieniach prasowych, publikacjach naukowych oraz na informacjach pozyskanych osobiście. Brak elementów fikcji literackiej. Spis Treści:WstępRozdział 1. Zarys polskiej przestępczości zorganizowanej1.1 Realia polityczno-społeczne Europy Środkowej schyłku XX wieku1.2 Podstawy prawne ścigania przestępczości zorganizowanej Forma kwalifikowana Świadek koronny Konwencja ONZ z Palermo przeciwko międzynarodowej przestępczości zorganizowanej1.3 Instytucje powołane do zwalczania działalności przestępczości zorganizowanej1.4 Polska przestępczość zorganizowana a mafiaRozdział 2. Produkcja, przemyt oraz handel narkotykami2.1 Zarys światowej zorganizowanej przestępczości narkotykowej Marihuana i haszysz Amfetamina, metaamfetamina i ecstasy Kokaina Opiaty2.2 Wybrane przypadki produkcji, przemytu oraz hurtowego handlu narkotykami polskiej przestępczości zorganizowanej2.3 Problematyka przestępczości narkotykowej we współczesnej PolsceRozdział 3. Przestępstwa paliwowe3.1 Przestępstwa paliwowe na świecie wybrane zagadnienia Włochy Stany Zjednoczone Dawne państwa ZSRR Węgry3.2 Działalność tzw. Mafii Paliwowej w Polsce3.3 Uwarunkowania działalności tzw. Mafii Paliwowej w Polsce Ekonomia Prawo i administracja państwowa Polityka i wojskoRozdział 4. Przemyt4.1 Przemyt alkoholu4.2 Przemyt towarów i wyrobów tytoniowychRozdział 5. Międzynarodowy obrót gospodarczy5.1 Wyłudzanie nienależnego zwrotu podatku VAT w obrocie międzynarodowym5.2 Przestępstwa związane z międzynarodowym rynkiem hazardowym i praniem brudnych pieniędzy5.3 Oszustwa celnePosłowieBibliografiaAkty prawne
Darmowy fragment publikacji:
WYDANIE II – ROZSZERZONE
Kazimierz Turaliński
PRZESTĘPCZOŚĆ
ZORGANIZOWANA w III RP
Międzynarodowy obrót gospodarczy
reglamentowany decyzjami politycznymi
jako
główne źródło dochodu polskich
zorganizowanych grup oraz związków
przestępczych
WYDANIE II – ROZSZERZONE
Wydawnictwo MEDIA POLSKIE
Radom 2009
© Copyright by Kazimierz Turaliński 2009
ISBN 978-83-925811-5-4
2
ministerstw,
Opracowanie oparto na materiałach Prokuratury,
Policji, Agencji Bezpieczeństwa Wewnętrznego,
Agencji Wywiadu, Straży Granicznej, Służby
Celnej, dawnego Urzędu Ochrony Państwa,
Archiwum Sejmu RP,
sądów,
publikacjach zagranicznych i międzynarodowych
instytucji powołanych do monitorowania lub
zwalczania przestępczości zorganizowanej – m.in.
Interpolu, Europolu oraz wydzielonych jednostek
ONZ i Unii Europejskiej, a także na doniesieniach
prasowych, publikacjach naukowych oraz na
informacjach pozyskanych osobiście.
Brak elementów fikcji literackiej.
3
Spis Treści
Przedmowa……………………….…………………………………7
Rozdział I: Zarys polskiej przestępczości
zorganizowanej…………………….……….…..……11
1.1. Realia polityczno-społeczne Europy Środkowej
schyłku XX wieku.............………….…….…..............….12
1.2. Podstawy prawne ścigania przestępczości
zorganizowanej……………….…..…....……...............….21
Forma kwalifikowana..............................................29
Świadek koronny.....................................................34
Konwencja ONZ z Palermo przeciwko
międzynarodowej przestępczości
zorganizowanej........................................................38
1.3. Instytucje powołane do zwalczania działalności
przestępczości zorganizowanej…............….............…….48
1.4. Polska przestępczość
zorganizowana a mafia…………………………....……...59
Rozdział II: Produkcja, przemyt oraz handel
narkotykami………………………………………...71
2.1. Zarys światowej zorganizowanej przestępczości
narkotykowej……………..………............................……72
Marihuana i haszysz…………..…......……....……74
Amfetamina, metaamfetamina i ecstasy........……..77
Kokaina..……..……..…..........…...……...…..........79
Opiaty...………..……..……..……..…..……..……82
4
2.2. Wybrane przypadki produkcji, przemytu oraz
hurtowego handlu narkotykami polskiej
przestępczości zorganizowanej.….……...............………..87
2.3. Problematyka przestępczości narkotykowej we
współczesnej Polsce.………............……...…….………...92
Rozdział III: Przestępstwa paliwowe…………………………..101
3.1. Przestępstwa paliwowe na świecie – wybrane
zagadnienia………………………….....………………..102
Włochy...................................................................102
Stany Zjednoczone.................................................104
Dawne państwa ZSRR...........................................106
Węgry.....................................................................107
3.2. Działalność tzw. Mafii Paliwowej w Polsce ....................109
3.3. Uwarunkowania działalności
tzw. Mafii Paliwowej w Polsce.........................................121
Ekonomia...............................................................121
Prawo i administracja państwowa.........................125
Polityka i wojsko...................................................133
Rozdział IV: Przemyt……………………………………………139
4.1. Przemyt alkoholu…………………..……..……..............140
4.2. Przemyt towarów i wyrobów tytoniowych...….…...........151
Rozdział V: Międzynarodowy obrót
gospodarczy…………………………………….…..164
5.1. Wyłudzanie nienależnego zwrotu podatku VAT
w obrocie międzynarodowym..…….........…….…...…....165
5
5.2. Przestępstwa związane z międzynarodowym rynkiem
hazardowym i praniem brudnych pieniędzy........…….....175
5.3. Oszustwa celne.….…………………………....................184
Posłowie……………………………………….……………….…190
Bibliografia.………………………………………………………201
Akty prawne………………………………………….….……….203
6
1.1.
Realia polityczno-społeczne Europy Środkowej
schyłku XX wieku
Fala przemian tzw. Jesieni Ludów 1989 roku stanowiła
punkt zwrotny nie tylko dla historii świata, ale i polskiego
środowiska kryminalnego. Rozpad Związku Radzieckiego oraz
wcześniejsze transformacje ustrojowe państw Europy Środkowo-
Wschodniej wyeliminowały dotychczasowe przeszkody stojące na
drodze do utworzenia rodzimych, zaawansowanych struktur
przestępczości zorganizowanej. Zbrodniczą konspirację wykluczał
milicyjny aparat represji połączony z intensywną inwigilacją i
infiltracją przez tajnych współpracowników SB kręgów potencjalnie
wrogich władzy1. Dodatkowymi barierami były brak swobody
gospodarczej, centralne planowanie w kluczowych dziedzinach
przemysłu i handlu oraz inne czynniki natury politycznej. W takim
teatrze działać mogły tylko drobne grupy tworzone przez margines
społeczny, trudniące się nisko dochodowymi włamaniami,
kradzieżami,
i detaliczną sprzedażą
kontrolą prostytucji
1
Służba Bezpieczeństwa (SB) – podlegający Ministerstwu Spraw
Wewnętrznych i wkomponowany w Milicję Obywatelską organ
bezpieczeństwa, stanowiący w istocie polski odłam radzieckiej,
komunistycznej służby specjalnej KGB. Pełniła rolę policji politycznej
chroniącej władze PRL-u poprzez zwalczanie demokratycznej opozycji
oraz kościoła katolickiego. Odpowiadała za inwigilację społeczeństwa
polskiego na terenie kraju i poza jego granicami, rozbudowę agentury w
drodze szantażu i korupcji, porwania, tortury oraz zabójstwa na tle
politycznym. Funkcjonariusze SB jednostkowo prowadzili także
działalność przestępczą ukierunkowaną na pozyskiwanie dóbr
materialnych. W latach 80-tych w ramach formacji wydzielono m.in.
Służbę Wywiadu i Kontrwywiadu MSW, Służbę Bezpieczeństwa MSW i
Służbę Zabezpieczenia Operacyjnego MSW.
12
nieopodatkowanego alkoholu. Zalążek przyszłych, rozbudowanych
związków przestępczych stanowić miały gangi złodziei samochodów
dowodzone w latach 70-tych i 80-tych na zachodzie Europy przez
Nikodema Skotarczaka pseud. Nikoś, podwarszawscy i prascy
włamywacze oraz słabo skoordynowani przemytnicy, dokonujący
zwykle jednostkowo nielegalnego importu różnego typu
reglamentowanych dóbr2.
Utrata władzy przez PZPR3 skutkowała z dnia na dzień
zmianą znacznej ilości przepisów obowiązujących w dawnej Polskiej
Rzeczpospolitej Ludowej. Usunięto m.in. unormowania dotyczące
narzędzi prawnych mających na celu szczególną ochronę gospodarki
państwowej. W 1990 roku rozwiązano, zatrudniające pięć tysięcy
milicjantów, wydziały ds. zwalczania przestępczości gospodarczej.
W ich miejsce nie powołano żadnego analogicznego tworu.
Zlikwidowano Milicję i odsunięto od służby gros funkcjonariuszy tej
formacji. Podobnie postąpiono z SB, a weryfikacja wykazała
nieprzydatność tysięcy jej członków do dalszej służby w już
niezależnym od Moskwy, demokratycznym państwie prawa. Byłym
3
2 E. Ornacka, P. Pytlakowski, Alfabet Mafii, Prószyński i S-ka, Warszawa
2004
Polska Zjednoczona Partia Robotnicza – partia komunistyczna
monopolizująca władzę w PRL w latach 1948-1989. Zależna od władz
ZSRR, odpowiadająca na ziemiach polskich za realizację ideologii
marksizmu-leninizmu. Odpowiedzialna politycznie za ograniczenie
niepodległości Polski, upadek gospodarczy spowodowany stosowaniem
w praktyce ekonomii socjalizmu, łamanie praw człowieka i krwawe
pacyfikacje protestów ludności cywilnej, m.in. w Poznaniu w 1956 r.,
na Wybrzeżu w grudniu 1970 r. oraz w Ursusie i Radomiu 1976 r. Jej
spadkobiercami w III RP stały się kolejno formacje polityczne: SdRP
(liderzy: Aleksander Kwaśniewski, Józef Oleksy i Leszek Miller), a
następnie SLD (liderzy: Leszek Miller, Krzysztof Janik, Józef Oleksy,
Wojciech Olejniczak i Grzegorz Napieralski).
13
przesyłki kontrolowanej,
funkcjonariuszom zarzucano brak walorów moralnych i kompetencji.
Powołaną Policję, z przyczyn kadrowych, społecznych i
politycznych, na samym początku uczyniono istotą anemiczną.
Wbrew zaleceniom europejskich ekspertów,
władze III
Rzeczpospolitej zrezygnowały z ustawowego umocowania instytucji
świadka koronnego, świadka incognito, policyjnego zakupu
kontrolowanego,
jak i narzędzi
utrudniających pranie brudnych pieniędzy oraz defraudację.
Praktycznie wyeliminowano prowadzenie działań wywiadowczych i
stosowanie podsłuchów, a dotychczasowa agentura przestała istnieć.
Samo pozyskiwanie zeznań w drodze układu przestępcy z
prokuraturą utożsamiono z dawną rolą pogardzanych konfidentów i
odsunięto na margines. Pobłażliwość motywowana była społeczną
potrzebą rozluźnienia ograniczających wolność rygorów i
nadmiernych uprawnień służb mundurowych. Zadecydowały świeże
i bolesne doświadczenia władzy wzorowanej na radzieckim
totalitaryzmie.
Zmiana gospodarki, ze sterowanej centralnie na
wolnorynkową, wymusiła szybką prywatyzację państwowej
własności oraz swobodę rejestracji prywatnych przedsiębiorstw.
Otwarcie granic umożliwiło import potrzebnych, a wcześniej
reglamentowanych towarów, a także nieskrępowany przepływ osób.
Wtórnym tego skutkiem była organizacja na szeroką skalę procederu
przemytu spirytusu i narkotyków. Słabo rozwinięte instytucje
kontrolne umożliwiały też łatwą legalizację i inwestycję kapitału
pochodzącego z przestępstw. Poza pozytywnymi konsekwencjami
wolnościowych przemian zauważono nieoczekiwany, drastyczny
wzrost ilościowy i jakościowy popełnianych występków, jak i
zbrodni, włącznie z nieznanymi dawniej nad Wisłą, a szczególnie
widowiskowymi porachunkami zbrojnych gangów.
14
Początkowo prymitywne grupy przestępcze gromadziły
kapitał na czynach typowo kryminalnych, wśród których prym
wiodło uprowadzanie tirów z importowanymi towarami,
wymuszanie haraczów od powstających prywatnych przedsiębiorstw,
dystrybucja nieopodatkowanego alkoholu oraz drobnych ilości
narkotyków. Systematyczny wzrost dochodów z tej działalności
umożliwił rozszerzenie spektrum zainteresowania na bardziej
ambitne przedsięwzięcia, takie jak hurtowy import heroiny i kokainy,
a także budowa na terenie Polski największych w Europie
laboratoriów do produkcji amfetaminy. Pojawiły się próby
konsolidacji środowisk przestępczych pod hegemoniczną władzą
najzamożniejszych warszawskich gangsterów. W wyniku wojen
gangów zwierzchnictwo nad polskim podziemiem przestępczym
przejęła tzw. „Grupa Pruszkowska” lub „Pruszków”, nazywana przez
prasę na wyrost także „Mafią Pruszkowską”. Status drugiej siły w
kraju aż do końca lat 90-tych utrzymał konkurencyjny gang z
podwarszawskich Ząbek, również błędnie, zarówno, co do formy
organizacji, jak i właściwości geograficznej, określany przez media
jako tzw. „Mafia Wołomińska” lub „Wołomin”.
Początek lat 90-tych stanowił czas prosperity i
zachłyśnięcia wolnością. Wówczas wzmiankowane gangi jeszcze
prowadziły ożywioną kooperację, lecz w wyniku konfliktów
personalnych, około 1993 roku, rozpoczęły wzajemne zwalczanie
swoich działań i konkurowanie o strefy wpływów. W wyniku
toczonej początkowo zewnętrznej wojny, a następnie wewnętrznych
porachunków, do końca XX wieku śmierć ponieśli czołowi
przywódcy „Pruszkowa” – Andrzej Kolikowski pseud. Pershing,
Wojciech Kiełbiński pseud. Kiełbacha, katowicki rezydent Zbigniew
Szczepanik pseud. Simon, a także liderzy Grupy Wołomińskiej –
Wiesław Niewiadomski pseud. Wariat, Ludwik Adamski pseud.
15
Lutek, Marian Klepacki pseud. Klepak vel Maniek oraz
współpracujący z „Wołominem” przywódca trójmiejskiej struktury
przestępczej Nikodem Skotarczak pseud. Nikoś. Liczne zamachy
bombowe oraz strzelaniny przyniosły śmierć dodatkowo
kilkudziesięciu szeregowych członków wymienionych gangów, a w
skali kraju liczba ofiar sięgnęła kilkuset zabitych. Odnotować należy
także dokonane w tym samym czasie zabójstwa byłego komendanta
głównego polskiej Policji gen. Marka Papały oraz byłego ministra
sportu Jacka Dębskiego.
Eskalacja konfliktu zbrojnego i realna groźba śmierci
zmotywowała wielu gangsterów do złożenia zeznań obciążających
strukturę, przy czym kluczowe pozostały wyjaśnienia pierwszego w
Polsce świadka koronnego Jarosława Sokołowskiego pseud. Masa.
On też jako pierwszy obwinił czołowych polityków o kolaborację z
„Pruszkowem”, w tym o zlecanie gangsterom ochrony spółek
hazardowych, rzekomo zależnych od postkomunistycznej partii SLD.
Do aresztów trafili zwycięzcy wojny o władzę, głównie przywódcy
„Pruszkowa”: Andrzej Zieliński pseud. Słowik, Leszek Danielak
pseud. Wańka, Mirosław Danielak pseud. Malizna, Janusz Prasol
pseud. Parasol, Zygmunt Raźniak pseud. Raźniaczek, Ryszard
Szwarc pseud. Kajtek, a także członkowie innych wiodących
organizacji przestępczych, m.in. katowicka grupa Janusza Treli
pseud. Krakowiak, wołomiński gang Karola Sarny oraz szczeciński
Marka Medveska pseud. Oczko. Zarzuty postawiono domniemanemu
przywódcy grupy z Ząbek – Henrykowi Niewiadomskiemu. Przed
sądem nie zdołano jednak dowieść, iż to on posługiwał się
pseudonimem „Dziad”, pod którym miał rzekomo sprawować
kontrolę nad wschodnią częścią przestępczej mapy Polski. Wśród
oskarżonych o kolaborację z przestępczością zorganizowaną znaleźli
się przedstawiciele parlamentu: były senator Aleksander Gawronik i
16
poseł
Marek Kolasiński. Zadłużony u „Pershinga” dawny
wicepremier Ireneusz Sekuła popełnił samobójstwo, nim zakończono
prowadzone przeciw niemu śledztwa. Zamordowany w 2001 roku
minister J. Dębski współpracował z Jeremiaszem Barańskim pseud.
Baranina – wiedeńskim gangsterem powiązanym z „Pruszkowem”,
austriackimi cywilnymi służbami specjalnymi4 oraz z co najmniej
jednym oficerem polskich wojskowych służb specjalnych5.
Upadek awangardy świata gangsterskiego lat 90-tych nie
zakończył ekspansji polskiej przestępczości zorganizowanej. W
drodze ewolucji zaprzestano tylko budowy ogólnokrajowej, niemal
jawnie działającej struktury monopolizującej wszelkie pola
aktywności półświatka. Przestępstwa kryminalne pozostawiono
drobnym gangom, których monitorowanie i rozbijanie nie stanowi
już dla Policji nadmiernego kłopotu. Pomimo pozornego uzyskania
kontroli nad bezpieczeństwem publicznym nie zaobserwowano
jednak znaczących braków w zaopatrzeniu rynku narkotykowego, co
oznacza ciągłość działania tychże struktur oraz szybkie, bieżące
uzupełnianie kadr. Wzrosła liczba przestępstw tranzytowych z tego
zakresu, przy jednoczesnym spadku kryminalnych z 1 133 162 w
roku 2000, do 763 597 w roku 2009. Odnotowano ponad dwukrotny
4 K. Turaliński, Objawy Mafii – dokumentacja III RP, Media Polskie,
Radom 2007
(Ministerstwo Obrony Narodowej,
5 Meldunek Zastępcy Szefa Zarządu III Szefostwa Wojskowych Służb
Informacyjnych z dnia 5 sierpnia 1992 r. do Szefa Wojskowych Służb
Informacyjnych
Zarząd
Kontrwywiadu) w przedmiocie współpracy byłego szefa Wydziału
Informatyki Szefostwa Wojskowej Służby Wewnętrznej (kontrwywiad)
płk Kruczkowskiego z grupą przestępczą J. Barańskiego. Miał on
organizować przemyt spirytusu oraz kontrolować w Komendzie
Głównej Straży Granicznej działania prowadzone przeciwko
przemytnikom. Wspólnie z J. Barańskim oferował także niemieckiej
policji kryminalnej usługi wywiadu kryminalnego na terenie RP.
17
wzrost przestępstw gospodarczych. W roku 1999 stwierdzono ich
60 393, natomiast już w 2009 roku liczba ta sięgnęła 151 265
przypadków6. Dawne incydentalne „chrzczenie” paliwa stało się
przemysłem przynoszącym miliardowe zyski, podobnie jak oszustwa
podatkowe, pranie brudnych pieniędzy i przemyt. Liczebnie
dominują grupy o profilu ekonomicznym i narkotykowym.
2009
2008
6262
107107
167167
164164
4444
103103
147147
131131
Ekonomiczne
Narkotykow e
Kryminalne
Multiprzestępcze
0
20
40
60
80
100
120
140
160
180
Liczba grup przestępczych działających na terytorium Polski wg. CBŚ7
W ostatecznym rozrachunku przełom XX i XXI wieku
przyniósł marginalizację brutalnej siły przez arkana nauk prawnych i
ekonomicznych. Zorganizowane związki przestępcze skupiły swą
aktywność na mało spektakularnych polach działalności,
przynoszących jednak wcześniej nieosiągalne dochody. Wtórną
korzyścią stało się znaczne ograniczenie perspektywy wieloletnich
wyroków, standardowych w przypadku rozbojów i zabójstw.
Odnotować należy, iż zbrodnie te nie przynosiły gratyfikacji
6 Stan taki ujawniają statystyki policyjne www.statystyka.policja.pl
7 Sprawozdanie z działalności Centralnego Biura Śledczego KGP w 2009 r.
18
finansowych równoważących ryzyko tak dotkliwych kar.
Okrzepnięcie organów ścigania po zmianie pokoleniowej i
transformacji ustrojowej, a następnie wyposażenie ich w elementarne
narzędzia prawne i techniczne8, pociągnęło za sobą znaczny wzrost
wykrywalności tradycyjnych przestępstw9. Dalece skuteczniejsze
poszukiwanie i sprowadzanie przed polski wymiar sprawiedliwości
ukrywających się za granicą podejrzanych umożliwiła instytucja
Europejskiego Nakazu Aresztowania, wsparta współpracą z
formacjami policyjnymi sąsiednich państw, Europolem10 oraz
8 Zgodnie z wcześniejszymi postulatami władza ustawodawcza
unormowała zastosowanie w procesie karnym dowodów z zeznań
świadka koronnego i świadka incognito, zakupu kontrolowanego,
przesyłki kontrolowanej, wprowadzono zaawansowane instrumenty
kontroli skarbowej, powołano wyspecjalizowane służby tematyczne, a
także rozwinięto na szeroką skalę wykorzystanie technicznych środków
inwigilacji.
9 KGP: Raport Statystyczny 2008 – najwyższa wykrywalność w historii
Policji 65,9 , http://www.statystyka.policja.pl/
10 Europol jako podstawę swej działalności przyjmuje Układ z Maastricht
o Unii Europejskiej oraz Konwencję o Europolu, ratyfikowaną przez
wszystkie kraje członkowskie UE, obowiązującą od 01.10.1998.
Podstawowym zadaniem jest wspieranie organów ścigania krajów
członkowskich UE w walce z przestępczością zorganizowaną, przede
wszystkim poprzez wspomaganie identyfikacji i rozpracowywania
organizacji przestępczych, działających na obszarze co najmniej dwóch
krajów członkowskich,
w zakresie następujących kategorii
przestępczości: obrót narkotykami, nielegalna migracja, handel ludźmi,
łącznie z pornografią dziecięcą, nielegalny obrót pojazdami
motorowymi, fałszowanie pieniędzy i innych środków płatniczych,
obrót substancjami radioaktywnymi i nuklearnymi, terroryzm, pranie
pieniędzy. 7 grudnia 2001 r., Rada Unii Europejskiej rozszerzyła
kompetencje Europolu o kolejne rodzaje przestępczości: zabójstwa i
ciężkie uszkodzenia ciała, porwania, przestępcze ograniczenia wolności
i branie zakładników, nielegalny handel organami i tkankami ludzkimi,
rasizm i ksenofobia, zorganizowane napady i rozboje, wymuszenia i
wymuszenia rozbójnicze, oszustwa i zagarnięcia mienia, przemyt dóbr
19
Interpolem11. Te i inne czynniki zaważyły o końcu hegemonii
„Pruszkowa” i „Wołomina”. Podobnie jak w wielu innych sektorach
gospodarki,
tak w materii zorganizowanych przestępstw
majątkowych utrzymanie konkurencyjnej pozycji rynkowej
wymusiło liczne przewartościowania i zmiany organizacyjne.
Klasyczne struktury ukierunkowane na zuchwałą, wręcz filmową
działalność trafić musiały do lamusa. Postęp wyeliminował dawniej
nowatorski, a dziś archaiczny już sektor, ustępujący miejsca
wysokodochodowym oszustwom gospodarczym i podatkowym,
przestępstwom tranzytowym oraz ingerencji w proces legislacyjny.
11
innymi
substancjami
hormonalnymi
kultury, w tym zabytków i dzieł sztuki, podrabianie znaków
towarowych, fałszerstwa dokumentów, przestępstwa komputerowe,
korupcja, nielegalny handel bronią, amunicją i materiałami
wybuchowymi, nielegalny handel zwierzętami i roślinami objętymi
ochroną, zanieczyszczanie środowiska naturalnego oraz nielegalny
handel
substancjami
i
powodującymi przyrost ciała – www.policja.pl
Interpol utworzony został w 1923 roku na Międzynarodowym
Kongresie Policji Kryminalnych w Wiedniu. W roku 1956 przyjęto
nazwę Międzynarodowa Organizacja Policji Kryminalnych – Interpol.
Zrzesza on obecnie 186 państw członkowskich i stanowi największą
międzynarodową organizację policyjną. Interpol został powołany do
walki z przestępczością międzynarodową, koncentrując swą działalność
na zwalczaniu: przestępczości narkotykowej i zorganizowanej,
ekonomicznej, handlu ludźmi, terroryzmu i zapewnieniu bezpieczeństwa
i porządku publicznego oraz poszukiwaniu zbiegłych sprawców
przestępstw. W obszarze zwalczania handlu ludźmi Interpol koncentruje
swoje wysiłki przede wszystkim na przeciwdziałaniu i zwalczaniu
handlu kobietami w celu seksualnego wykorzystywania, przemytu ludzi
oraz procederu seksualnego wykorzystywania dzieci. Ponadto
organizacja odpowiada za działalność analityczną z zakresu
identyfikacji nowych trendów przestępczości zorganizowanej, szlaków
przemytniczych i powstających oraz rozwijających swą działalność grup
przestępczych – www.policja.pl
20
Poprzez pryzmat polityki, unormowań prawnych, realiów
gospodarczych oraz porównanie do działalności włoskich i
rosyjskich syndykatów zbrodni, publikacja ukazuje tło i metodykę
uzyskiwania miliardowych dochodów przez polską przestępczość
zorganizowaną. Analizie poddano:
Produkcję, handel i tranzyt narkotyków
Przemyt alkoholu, papierosów i towarów, oszustwa celne
•
• Oszustwa paliwowe i podatkowe (VAT, CIT, akcyza)
•
• Hazard i pranie brudnych pieniędzy
• Kolaborację polityków i urzędników państwowych
Trzy czynniki tworzą współczesne państwo demokratyczne:
polityka, prawo i ekonomia. Decyzje polityczne kształtują treść
aktów prawnych, normujących z kolei gospodarkę i teatr jej
funkcjonowania. Od sytuacji ekonomicznej społeczeństwa, a więc od
rozsądnego zarządzania środkami finansowymi implikującego niskie
bezrobocie, wygodę życia, brak biedy i w efekcie ograniczenie
przestępczości, zależna jest reelekcja przedstawicieli władzy.
Dlaczego więc tak często decyzje polityków wydają się sprzyjać nie
interesowi państwa, a zorganizowanym związkom przestępczym
aspirującym do miana mafii?
Wydawnictwo MEDIA POLSKIE
ISBN 978-83-925811-5-4
206
Pobierz darmowy fragment (pdf)