Skala oszustw VAT w krajach Unii Europejskiej, w tym w Polsce, jest ciągle niezwykle wysoka. Przestępczość z nimi związana ma charakter międzynarodowy i jest zorganizowana. Dlatego tak ważna jest każda wartościowa publikacja na ten temat. Książka ta stanowi aktualną, wyjątkowo interesującą pozycję dotyczącą tej problematyki, opracowaną przez praktyków prawa podatkowego, o wszechstronnym ujęciu. Niewątpliwie pragmatyczne podejście do tematu, oparte na licznych orzeczeniach sądów, opracowaniach naukowych i instytucjonalnych oraz interpretacjach urzędowych, podnosi wartość tej publikacji. Stanowi ona doskonały materiał badawczy, w szczególności dla osób pracujących nad stanowieniem prawa podatkowego i jego stosowaniem . Ze wstępu, prof. dr hab. Elżbieta Chojna-Duch W opracowaniu omówiono m.in.: pojęcia dobrej wiary oraz należytej staranności i reguły ostrożności, od których zależy prawo do odliczenia VAT naliczonego, procedury weryfikacji kontrahentów, nieprawidłowości mające wpływ na prawo do odliczenia VAT naliczonego, w tym puste faktury, firmanctwo, nieważność czynności i pozorność transakcji, klauzulę nadużycia prawa na gruncie VAT, przestępstwa stawkowe związane ze stosowaniem koncepcji świadczeń złożonych lub ze świadomym błędnym kwalifikowaniem towarów lub usług, nieprawidłowości dotyczące dostaw transgranicznych opodatkowanych stawką preferencyjną, oszustwa w VAT związane z odwrotnym obciążeniem. Autorzy wskazali również jak uniknąć negatywnych konsekwencji związanych z nieuczciwością kontrahenta oraz omówili zasady odpowiedzialności karnej i karnoskarbowej za oszustwa podatkowe. Publikacja przeznaczona jest dla doradców podatkowych, adwokatów i radców prawnych. Zainteresuje również pracowników administracji rządowej i samorządowej, księgowych, pracowników działów sprzedaży, menedżerów i przedsiębiorców, a także przedstawicieli nauki.
Darmowy fragment publikacji:
PIKTOGRAMY
wskazują ważne elementy
książki i ułatwiają
ich odnalezienie
Ważne
Przykłady
Podstawa prawna
Kontekst prawny
Pytania
Zadania
Rozwiązania
Odpowiedzi
Stanowisko stron
Pogląd
Orzecznictwo
Literatura
Historia
Nowe przepisy
przestępstwa
karuzelowe
i inne oszustwa w vat
redakcja naukowa Irena Ożóg
Wojciech Kotowski, Michał Majczyna
Jacek Matarewicz, Beata Sobocha, Maciej Zborowski
PRAWO W PRAKTYCE
WARSZAWA 2017
Stan prawny na 15 kwietnia 2017 r.
Wydawca
Grzegorz Jarecki
Redaktor prowadzący
Kinga Zając
Opracowanie redakcyjne
Dagmara Wachna
Łamanie
Wolters Kluwer Polska
Poszczególne rozdziały książki napisali:
Wojciech Kotowski – rozdziały 1 i 11
Michał Majczyna – rozdziały 7 i 10
Jacek Matarewicz – rozdziały 8, 9 i 12
Beata Sobocha – rozdziały 3, 4 i 6
Maciej Zborowski – rozdziały 2 i 5
Ta książka jest wspólnym dziełem twórcy i wydawcy. Prosimy, byś przestrzegał przysługujących
im praw. Książkę możesz udostępnić osobom bliskim lub osobiście znanym, ale nie publikuj jej
w internecie. Jeśli cytujesz fragmenty, nie zmieniaj ich treści i koniecznie zaznacz, czyje to dzieło.
A jeśli musisz skopiować część, rób to jedynie na użytek osobisty.
SZANUJMY PRAWO I WŁASNOŚĆ
Więcej na www.legalnakultura.pl
POLSKA IZBA KSIĄŻKI
© Copyright by
Wolters Kluwer Polska SA, 2017
ISBN: 978-83-8107-296-0
Dział Praw Autorskich
01-208 Warszawa, ul. Przyokopowa 33
tel. 22 535 82 19
e-mail: ksiazki@wolterskluwer.pl
www.wolterskluwer.pl
księgarnia internetowa www.profi nfo.pl
SPIS TREŚCI
Wykaz skrótów ..................................................................................... 13
Wprowadzenie ..................................................................................... 15
Rozdział 1
Karuzele podatkowe ............................................................................ 19
1.1. Definicja karuzeli podatkowej jako rodzaju oszustwa
podatkowego ............................................................................... 19
1.1.1. Wprowadzenie ............................................................. 19
1.1.2. Karuzela podatkowa – cechy charakterystyczne ..... 20
1.2. Uczestnicy karuzeli podatkowej i ich odpowiedzialność ...... 25
1.2.1. Wprowadzenie ............................................................. 25
Znikający podatnik ...................................................... 26
1.2.2.
1.2.3.
Bufor .............................................................................. 27
Broker ............................................................................ 28
1.2.4.
1.2.5.
Spółka wiodąca – organizator .................................... 30
1.3. Towar jako nośnik VAT ............................................................ 30
1.4. Gospodarcze uzasadnienie transakcji ...................................... 32
Rozdział 2
Dobra wiara i należyta staranność jako przesłanki prawa
do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę
podatku naliczonego ........................................................................... 34
2.1. Wprowadzenie ............................................................................ 34
2.1.1. Administracyjnoprawna metoda regulacji prawa
do odliczenia w kontekście przesłanek odliczenia .. 34
6
Spis treści
2.1.2. Normatywne przesłanki pozytywne i negatywne
prawa do odliczenia
(w tym tzw. stare orzecznictwo) ................................ 35
2.1.3. Dobra wiara i należyta staranność jako element
subiektywizacji prawa do odliczenia ......................... 37
2.1.4. Dobra wiara i należyta staranność na gruncie
prawa cywilnego a dobra wiara i należyta
staranność na gruncie prawa podatkowego ............. 38
2.1.5. Dobra wiara i należyta staranność w kształcie
wypracowanym przez TS jako pojęcia
prawa publicznego ....................................................... 41
2.2. Dobra wiara i należyta staranność w orzecznictwie TS ........ 43
2.2.1.
Przesłanki normatywne prawa do odliczenia
w prawie unijnym ........................................................ 43
2.2.2. Dobra wiara i należyta staranność jako przesłanka
2.2.3.
subiektywna prawa do odliczenia oraz jako
element rozłożenia ryzyka pomiędzy odliczającym
a organami podatkowymi ........................................... 45
Pozbawienie prawa do odliczenia jako wyjątek
od podstawowej zasady istnienia tego prawa
w kontekście rekonstruowania wzorca należytej
staranności podatnika ................................................. 48
Przypadki badania dochowania należytej
staranności i działania w dobrej wierze .................... 50
2.2.5. Warunki dochowania należytej staranności ............ 52
2.2.6. Dochowanie należytej staranności w kontekście
2.2.4.
rozkładu obowiązków pomiędzy podatników
a organy fiskalne z uwzględnieniem kluczowej roli
sądu krajowego przy ocenie dobrej wiary ................ 55
2.2.7. Wpływ orzecznictwa Europejskiego Trybunału
Praw Człowieka na treść pojęcia dobrej wiary
i sposób określania zakresu obowiązków
do spełnienia przez podatników ................................ 60
2.3. Warunki dochowania należytej staranności
w wybranym orzecznictwie NSA i WSA – próba dokonania
oceny zgodności z orzecznictwem TS i ETPCz ...................... 62
Spis treści
7
2.4. Zakończenie ................................................................................ 67
Rozdział 3
Puste faktury ......................................................................................... 68
3.1. Faktura jako podstawa obniżenia podatku należnego .......... 68
3.2. Podmiotowa i przedmiotowa wadliwość faktur ..................... 72
3.3.
Skutki posługiwania się „pustą fakturą” przez nabywcę
towaru lub usługi. „Puste faktury” w orzecznictwie TS
i sądów administracyjnych ........................................................ 83
3.4. Konsekwencje „pustych faktur” u sprzedawcy – obowiązek
odprowadzenia VAT .................................................................. 114
3.5. Wystawienie „pustej faktury” – konsekwencje karne ........... 120
3.6. Korekta „pustych faktur” – poglądy orzecznictwa ................ 122
3.7.
„Puste faktury” – postępowanie dowodowe. Wybrane
problemy ...................................................................................... 130
Rozdział 4
Firmanctwo ........................................................................................... 137
4.1. Działanie pod cudzą firmą – istota firmanctwa ..................... 137
4.2. Konsekwencje prawno-podatkowe prowadzenia
działalności gospodarczej pod cudzą firmą ............................ 145
4.3. Przestępstwo firmanctwa – przesłanki odpowiedzialności
firmującego i firmanta ............................................................... 151
4.4. Ocena wiarygodności kontrahentów, czyli jak ustrzec się
przed nieuczciwymi podmiotami ............................................. 155
Rozdział 5
Pozorność transakcji – orzecznictwo i praktyka ........................... 158
5.1. Wprowadzenie ............................................................................ 158
5.2. Normatywne przesłanki pozbawienia prawa do odliczenia
ze względu na pozorność czynności podlegającej
opodatkowaniu ........................................................................... 158
5.3. Znamiona pozorności czynności skutkującej
pozbawieniem podatnika prawa do odliczenia podatku
naliczonego i postępowanie dowodowe .................................. 161
5.4. Zakończenie ................................................................................ 163
8
Spis treści
Rozdział 6
Nieważność czynności ......................................................................... 165
6.1. Nieważność umów według prawa cywilnego i prawa
podatkowego ............................................................................... 165
6.2. Nieważność czynności prawnych a skutki w podatku
od towarów i usług ..................................................................... 166
6.2.1. Opodatkowanie nieważnych czynności
oraz czynności niemogących być przedmiotem
prawnie skutecznej umowy ........................................ 166
Prawo do odliczenia podatku naliczonego
w przypadku nieważnych czynności prawnych ....... 170
6.2.2.
6.2.3. Opodatkowanie podatkiem VAT czynności
niemogących być przedmiotem prawnie
skutecznej umowy ........................................................ 177
Rozdział 7
Klauzula zakazu nadużycia prawa w VAT ...................................... 182
7.1. Wprowadzenie ............................................................................ 182
7.2. Klauzula przeciwko unikaniu opodatkowania
z Ordynacji podatkowej a VAT ................................................ 184
7.3. Konstrukcja normy wprowadzającej klauzulę zakazu
nadużycia prawa do ustawy o VAT ......................................... 192
7.4. Zasada zakazu nadużycia prawa w zakresie VAT
w orzecznictwie TS ..................................................................... 194
7.5. Zasada zakazu nadużycia w zakresie VAT w orzecznictwie
polskich sądów administracyjnych .......................................... 198
Rozdział 8
Świadczenia złożone jako uzasadnienie nadużyć .......................... 203
8.1. Koncepcja pojęcia świadczeń złożonych ................................. 203
8.1.1.
Przełomowe orzeczenia TS dotyczące
problematyki świadczeń złożonych ........................... 207
8.1.1.1.
Stałe miejsce prowadzenia działalności
gospodarczej ................................................ 207
8.1.1.2. Odroczony termin płatności ...................... 208
8.1.1.3. Dostawa posiłków ....................................... 212
Spis treści
9
8.1.1.4. Usługi świadczone przez podmioty
trzecie dla bezpośredniej korzyści
turysty ........................................................... 217
8.1.1.5. Program ochrony kart płatniczych ........... 219
8.1.1.6. Podstawa opodatkowania jako kwota
należna w konkretnej relacji
zobowiązaniowej ......................................... 221
8.1.1.7. Klasyfikacja usług informatycznych
związanych z dostawą specjalistycznego
oprogramowania ......................................... 222
8.1.1.8. Układanie kabli światłowodowych ........... 223
8.1.1.9. Usługa „parkuj – jedź” ................................ 226
8.1.1.10. Usługi sprzątania najmowanych
powierzchni .................................................. 226
8.1.1.11. Ubezpieczenie przedmiotu leasingu ......... 229
8.2. Potrzeba konsumenta jako kryterium rozstrzygające ........... 238
8.3. Zasada odrębnego opodatkowania VAT poszczególnych
świadczeń ..................................................................................... 241
8.4. Obowiązek prawidłowej klasyfikacji towarów i usług
ciążący na sprzedawcy ............................................................... 247
8.5. Problem z wyborem najkorzystniejszej oferty
w zamówieniach publicznych ................................................... 249
8.6. Neutralność podatku VAT jako naturalna
przyczyna nadużyć ..................................................................... 251
8.7. Opodatkowanie konsumpcji jako naturalna
przyczyna nadużyć ..................................................................... 255
8.8. Niejednoznaczne stanowisko sądów jako naturalna
przyczyna nadużyć ..................................................................... 256
8.9. Poszukiwanie środków na wykonanie budżetu oraz walka
z wyłudzeniami VAT jako przyczyny nadużyć ze strony
aparatu skarbowego ................................................................... 257
8.10. Świadczenia złożone w poszczególnych
sektorach gospodarki ................................................................. 263
8.10.1. Świadczenia złożone w branży budowlanej
i deweloperskiej – wybrane przykłady ...................... 263
8.10.1.1. Projekt wraz z budową ............................... 264
10
Spis treści
8.10.1.2. Zabudowy balkonów .................................. 264
8.10.1.3. Dostawa garażu wraz z lokalem/
budynkiem ................................................... 267
8.10.1.4. Droga wewnętrzna, ruchome elementy
budynku oraz wykończenie mieszkania
pod klucz ...................................................... 271
8.10.1.5. Wybudowanie budynku i zarządzanie
nim w ramach umowy o partnerstwie
publiczno-prywatnym ................................ 274
8.10.1.6. Dostawa okien wraz z montażem ............. 276
8.10.1.7. Konserwacja obiektów wspólnot
mieszkaniowych .......................................... 277
8.10.1.8. Najem plus media ....................................... 282
8.10.2. Świadczenia złożone w branży hotelarskiej
i restauracyjnej ............................................................. 286
8.10.3. Świadczenia złożone w branży finansowej ............... 292
8.10.3.1. Karty paliwowe ............................................ 292
8.10.3.2. Obsługa kart płatniczych ........................... 296
8.10.3.3. Usługi zarządzania pożyczką lub
kredytem ....................................................... 301
8.10.3.4. Konwojowanie i cash processing ................ 302
8.10.4. Świadczenia złożone w branży medycznej ............... 304
8.10.4.1. Dostawa sprzętu typu RTG, USG,
tomograf itp. wraz z adaptacją .................. 304
8.10.4.2. Usługi medyczne ......................................... 310
8.10.4.3. Dostawa respiratorów ................................. 312
8.10.4.4. Dostawa sprzętu „podwójnego
przeznaczenia” ............................................. 312
8.10.4.5. Dotacje na leczenie ...................................... 313
8.10.4.6. Dostawa instalacji gazów medycznych .... 313
Rozdział 9
Transakcje transgraniczne zachętą do nadużyć – eksport
usług, WDT, eksport towarów .......................................................... 321
9.1. Praktyczne problemy związane z ustaleniem miejsca
świadczenia transgranicznych usług ........................................ 323
Spis treści
11
9.2. Limity zwolnień podmiotowych z VAT jako przyczyna
nadużyć związanych z opodatkowaniem transgranicznych
usług ............................................................................................. 324
9.3. Preferencyjne opodatkowanie transgranicznych
dostaw towarów zachętą do nadużyć i nieodzownym
elementem karuzeli podatkowych ........................................... 325
Rozdział 10
Odwrotne obciążenie a oszustwa w VAT ........................................ 328
10.1. Wprowadzenie ............................................................................ 328
10.2. Odwrotne obciążenie w prawie unijnym ................................ 330
10.3. Odwrotne obciążenie w transakcjach krajowych w Polsce ... 336
10.3.1. Zakres przedmiotowy mechanizmu odwrotnego
obciążenia ..................................................................... 336
10.3.1.1. Towary objęte mechanizmem
odwrotnego obciążenia .............................. 336
10.3.1.2. Usługi objęte odwrotnym obciążeniem ... 339
10.3.1.3. Jednolita gospodarczo transakcja ............. 345
10.3.2. Zakres podmiotowy mechanizmu odwrotnego
obciążenia ..................................................................... 355
10.4. Ocena regulacji ........................................................................... 362
Rozdział 11
Nieuczciwość kontrahenta: jak uniknąć negatywnych
konsekwencji? ....................................................................................... 368
11.1. Możliwość uniknięcia zaangażowania w transakcje
karuzelowe – informacje i zalecenia
Ministerstwa Finansów .............................................................. 368
11.2. Weryfikacja praktyczna – co należy uwzględnić? .................. 374
11.2.1. Weryfikacja formalna .................................................. 374
11.2.2. Weryfikacja merytoryczna .......................................... 377
11.2.2.1. Gospodarczy sens uczestnictwa
w transakcji .................................................. 377
11.2.2.2. Działalność operacyjna ............................... 379
11.2.2.3. Procedury ..................................................... 380
12
Spis treści
Rozdział 12
Oszustwa podatkowe a odpowiedzialność karna
i karnoskarbowa ................................................................................... 383
12.1. Wprowadzenie ............................................................................ 383
12.2. Podmiotowa odpowiedzialność karnoskarbowa
za rozliczenia podatkowe spółek .............................................. 384
12.3. Zasady i podstawy prawne ponoszenia odpowiedzialności
karnej i karnoskarbowej za udział w zorganizowanej grupie
przestępczej wyłudzającej VAT ................................................ 386
12.4. Zasady odpowiedzialności karnoskarbowej za zaniżenie
zobowiązania podatkowego w VAT (przestępstwo
oszustwa podatkowego) – wybór orzecznictwa,
stanowisko doktryny .................................................................. 389
12.5. Zasady odpowiedzialności karnoskarbowej za
nienależny zwrot VAT – wybór orzecznictwa, stanowisko
doktryny ....................................................................................... 391
12.6. Naganna praktyka wszczynania postępowań
karnoskarbowych przed zakończeniem postępowania
wymiarowego .............................................................................. 393
12.7. Korekta deklaracji podatkowej jako narzędzie pozwalające
uniknąć odpowiedzialności karnoskarbowej .......................... 396
12.8. Rola obrońcy w postępowaniu przygotowawczym oraz
procesie karnoskarbowym ........................................................ 402
Wykaz orzeczeń i pism urzędowych ................................................ 405
Bibliografia ........................................................................................... 425
Autorzy .................................................................................................. 431
WYKAZ SKRÓTÓW
–
–
–
–
–
–
–
–
–
–
Polskiej
dyrektywa 2006/112/WE Rady z 28.11.2006 r.
w sprawie wspólnego systemu podatku od war‐
tości dodanej (Dz.Urz. UE L 347, s. 1, ze zm.)
ustawa z 23.04.1964 r. – Kodeks cywilny (Dz.U.
z 2017 r. poz. 459 ze zm.)
ustawa z 6.06.1997 r. – Kodeks karny (Dz.U.
z 2016 r. poz. 1137 ze zm.)
ustawa z 10.09.1999 r. – Kodeks karny skarbowy
(Dz.U. z 2016 r. poz. 2137 ze zm.)
Konstytucja
Rzeczypospolitej
z 2.04.1997 r. (Dz.U. Nr 78, poz. 483 ze zm.)
ustawa z 29.08.1997 r. – Ordynacja podatkowa
(Dz.U. z 2017 r. poz. 201 ze zm.)
rozporządzenie Rady Ministrów z 29.10.2008 r.
w sprawie Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług
(PKWiU) (Dz.U. Nr 207, poz. 1293 ze zm.)
Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej
(wersja skonsolidowana: Dz.Urz. UE C 202
z 2016 r., s. 47, ze sprost.)
ustawa z 28.10.2002 r. o odpowiedzialności pod‐
miotów zbiorowych za czyny zabronione pod
groźbą kary (Dz.U. z 2016 r. poz. 1541 ze zm.)
ustawa z 11.03.2004 r. o podatku od towarów
i usług (Dz.U. z 2016 r. poz. 710 ze zm.)
Akty prawne
dyrektywa
2006/112/WE
k.c.
k.k.
k.k.s.
Konstytucja RP
o.p.
PKWiU z 2008 r.
TFUE
u.o.p.z.
ustawa o VAT
14
Wykaz skrótów
Czasopisma i wydawnictwa promulgacyjne
ONSAiWSA
OSNKW
OSNP
OSP
OTK
OTK-A
Inne
DIS
ETPCz
KE
KIO
MF
NIK
NSA
SA
SN
TK
TS
VAT
WNT
WSA
–
–
–
–
–
–
–
–
–
–
–
–
–
–
–
–
–
–
–
–
Orzecznictwo Naczelnego Sądu Administracyj‐
nego i wojewódzkich sądów administracyjnych
Orzecznictwo Sądu Najwyższego – Izba Karna
i Wojskowa
Orzecznictwo Sądu Najwyższego Izba Pracy,
Ubezpieczeń Społecznych i Spraw Publicznych
Orzecznictwo Sądów Polskich
Orzecznictwo Trybunału Konstytucyjnego
Orzecznictwo Trybunału Konstytucyjnego;
zbiór urzędowy, Seria A
Dyrektor Izby Skarbowej
Europejski Trybunał Praw Człowieka
Komisja Europejska
Krajowa Izba Odwoławcza
Minister Finansów
Najwyższa Izba Kontroli
Naczelny Sąd Administracyjny
sąd apelacyjny
Sąd Najwyższy
Trybunał Konstytucyjny
Trybunał Sprawiedliwości Unii Europejskiej
podatek od towarów i usług lub podatek od war‐
tości dodanej (odpowiednik podatku od wartoś‐
ci dodanej)
wewnątrzwspólnotowe nabycie towarów
wojewódzki sąd administracyjny
WPROWADZENIE
Przestępczość związana z oszustwami w systemie VAT w Polsce, jak
i w większości krajów Unii Europejskiej osiągnęła ogromny rozmiar,
a publikowane przez różne instytucje szacunki dowodzą, jak duża jest
to skala nadużyć. W wyniku działań podejmowanych najczęściej przez
zorganizowane grupy przestępcze luka podatkowa w 2014 r. szacowana
była na ok. 160 mld euro, a polski budżet państwa ponosi straty liczone
w dziesiątkach miliardów złotych rocznie. Od dłuższego czasu usta‐
wodawca podejmuje działania zmierzające do zmniejszenia tego pro‐
blemu, proponując zaostrzenie przepisów karnych, karnoskarbowych,
a także wprowadzając zmiany w zakresie zasad opodatkowania podat‐
ku od towarów i usług (VAT). Dlatego też od 1.01.2017 r. zapropono‐
wano istotne zmiany do ustawy z 11.03.2004 r. o podatku od towarów
i usług – na mocy ustawy z 1.12.2016 r. o zmianie ustawy o podatku od
towarów i usług oraz niektórych innych ustaw (Dz.U. poz. 710 ze zm.).
Na jej podstawie po kilku latach przywrócono tzw. sankcję VAT,
tj. dodatkowe zobowiązanie podatkowe w VAT, stanowiące od 20 do
100 zaniżenia zobowiązania podatkowego lub zawyżenia zwrotu
VAT. Wprowadzono także inne ważne regulacje, w tym:
– przepisy modyfikujące sposoby rozliczeń i postępowań weryfikacyj‐
nych,
– zmianę w zakresie mechanizmu odwróconego obciążenia VAT po‐
przez rozszerzenie katalogu towarów i usług objętych mechanizmem
odwrotnego obciążenia (warto przy tym zwrócić uwagę zwłaszcza na
szeroki katalog usług budowlanych, identyfikowanych po właści‐
wych kodach PKWiU, które zostały objęte mechanizmem reverse
charge),
16
Wprowadzenie
– zmiany w zakresie obligatoryjnego wykreślania z rejestru podatni‐
ków VAT,
– zmiany w zakresie odpowiedzialności solidarnej nabywcy za zaleg‐
łości podatkowe podmiotu dokonującego dostaw określonych,
tzw. wrażliwych, towarów.
Trudno dziś stwierdzić, czy zmiany legislacyjne oraz działania aparatu
skarbowego podejmowane w Polsce okażą się wystarczające i skuteczne
oraz pozwolą osiągnąć zamierzony cel, czyli zlikwidować lub ograni‐
czyć rozmiary oszustw VAT. Nie można obecnie zweryfikować wpływu
wprowadzanych regulacji, bowiem spadek obrotu określonych towa‐
rów nie jest jedynym wyznacznikiem osiągnięcia tego celu.
Niniejsza książka została napisana przez praktyków prawa podatko‐
wego, tj. przez sędziego Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego, ad‐
wokatów oraz doradców podatkowych. Jej zaletą jest pragmatyczne
podejście do omawianych zagadnień, z uwzględnieniem bogatego
orzecznictwa sądów polskich, jak i międzynarodowych.
Rozdział 1 poświęcony jest tzw. karuzelom podatkowym i wprowadza
czytelnika w terminologię związaną z tym procederem. Można go po‐
traktować jako wstęp do pozostałej części opracowania. W rozdziale 2
przeanalizowano pojęcia dobrej wiary oraz należytej staranności. To
bowiem od ustalenia stanu świadomości podatnika, a także oceny, czy
w danym przypadku zachował on reguły ostrożności wymagane w biz‐
nesie, zależy jego prawo do odliczenia VAT naliczonego.
Bogate orzecznictwo sądowe i doświadczenia autorów związane z pro‐
wadzeniem poszczególnych spraw dają gwarancję najlepszego studium
przypadku. W rozdziale 11 wskazano podstawowe okoliczności i do‐
kumenty, których weryfikacja powinna stanowić regułę. Zasada ostro‐
żnościowego podejścia do kontrahentów, od których uczciwości zależy
prawo do odliczenia VAT naliczonego nabywcy towarów lub usług, ma
także wpływ na wiarygodność samego podatnika. W celu ograniczenia
własnych ryzyk podatnicy obracający towarami na dużą skalę przygo‐
towują tzw. procedury weryfikacji kontrahentów, adresowane do pra‐
cowników różnych departamentów, w tym sprzedaży, logistyki czy
Wprowadzenie
17
księgowości. Autorzy wskazują, jakie zagadnienia powinna obejmować
owa procedura.
W kolejnych rozdziałach omawiane są pojęcia oraz przypadki wpływu
różnego rodzaju nieprawidłowości na prawo do odliczenia VAT nali‐
czonego, w tym firmanctwo, nieważność czynności, pozorność trans‐
akcji (rozdziały 4–6). Przeanalizowano również pojęcie nadużycia pra‐
wa na gruncie VAT, wypracowane przez Trybunał Sprawiedliwości.
W 2016 r. zostało ono wprowadzone do najnowszej wersji ustawy o po‐
datku od towarów i usług.
Oszustwa VAT nie ograniczają się do karuzeli podatkowych, co autorzy
publikacji zaakcentowali m.in. w rozdziale dotyczącym przestępstw
stawkowych związanych ze stosowaniem koncepcji świadczeń złożo‐
nych lub ze świadomym błędnym kwalifikowaniem towarów lub usług.
Nieprawidłowości niezwykle często dotyczą także podmiotów doko‐
nujących dostaw transgranicznych opodatkowanych stawką preferen‐
cyjną. Szerzą analizę tych problemów zawierają rozdziały 8 i 9.
W publikacji nie zabrakło omówienia podstawowych regulacji prawa
karnego oraz karnoskarbowych, które wiążą się z omawianą tematyką.
Ta niezwykle aktualna i potrzebna książka opracowana została przez
praktyków i dlatego adresowana jest przede wszystkim do innych prak‐
tyków (przedsiębiorców, pełnomocników prawnych, sędziów). Nie‐
mniej jednak interesujące informacje będą mogli w niej znaleźć np. stu‐
denci wydziałów prawa, zarządzania czy ekonomii lub po prostu
wszystkie osoby interesujące się aktualnymi problemami przeciwdzia‐
łania wyłudzeniom VAT, z którymi muszą mierzyć się organy naszego
państwa, a o których w ogólnym i niepełnym zakresie można przeczy‐
tać w prasie fachowej lub codziennej.
Skala oszustw VAT w krajach Unii Europejskiej, w tym w Polsce, jest
ciągle niezwykle wysoka. Przestępczość z nimi związana ma charakter
międzynarodowy i jest zorganizowana. Dlatego tak ważna jest każda
wartościowa publikacja na ten temat. Książka stanowi aktualną, wy‐
18
Wprowadzenie
jątkowo interesującą pozycję dotyczącą tej problematyki, opracowaną
przez praktyków prawa podatkowego, o wszechstronnym ujęciu. Nie‐
wątpliwie pragmatyczne podejście do tematu, oparte na licznych orze‐
czeniach sądów, opracowaniach naukowych i instytucjonalnych oraz
interpretacjach urzędowych, podnosi wartość publikacji. Stanowi ona
doskonały materiał badawczy, w szczególności dla osób zajmują‐
cych się stanowieniem prawa podatkowego i jego stosowaniem.
Prof. dr hab. Elżbieta Chojna-Duch
Rozdział 1
KARUZELE PODATKOWE
1.1. Definicja karuzeli podatkowej jako rodzaju
oszustwa podatkowego
1.1.1. Wprowadzenie
Zrozumienie przez laika istoty oszustwa popularnie zwanego karuzelą
podatkową wymaga krótkiego wprowadzenia do zasad opodatkowania
VAT. Opodatkowanie podatkiem od wartości dodanej (Value Added
Tax – VAT) obejmuje co do zasady czynności realizowane przez po‐
datnika w ramach wykonywanej przez niego działalności gospodarczej.
Działalność gospodarcza definiowana dla celów VAT (art. 15 ust. 2
ustawy o VAT) ma szeroki zakres, obejmuje każdą działalność produ‐
centa, handlowca lub usługodawcy, w tym działalność podmiotów po‐
zyskujących zasoby naturalne, rolników, podmiotów wykonujących
wolne zawody. Innymi słowy, opodatkowaniu VAT podlega obrót pro‐
fesjonalny. VAT jest podatkiem obrotowym, co oznacza, że opodat‐
kowuje każdą sprzedaż (obrót) w łańcuchu dostaw. Schemat odliczenia
podatku naliczonego w poprzedniej fazie obrotu od podatku należne‐
go, wykazywanego w fazie kolejnej, powoduje, że podatnik jest zobo‐
wiązany do faktycznego rozliczenia podatku od „wartości dodanej”
przez niego w danym etapie obrotu. W konsekwencji, pomimo że po‐
datek jest wymagalny od każdej transakcji, zasada neutralności umoż‐
liwia przerzucenie ekonomicznego ciężaru podatku na konsumenta.
20
Rozdział 1. Karuzele podatkowe
W sytuacji, w której wartość podatku naliczonego w poprzedniej fazie
obrotu przekracza wartość podatku należnego w fazie kolejnej, podat‐
nik wykazuje nadwyżkę, która może być przeniesiona do rozliczenia
w kolejnym okresie rozliczeniowym lub zwrócona na jego rachunek
bankowy. Sytuacja ta jest regułą w transakcji nabywania towarów na
rynku krajowym (która np. w Polsce podlega opodatkowaniu stawką
23 ), a następnie ich sprzedawania w ramach dostaw wewnątrzwspól‐
notowych.
Wprowadzenie do systemu VAT pojęcia wewnątrzwspólnotowej do‐
stawy towarów jest skutkiem założenia, że transakcje, których przed‐
miotem są towary, zasadniczo powinny być opodatkowane w państwie
przeznaczenia, przy wykorzystaniu stawek opodatkowania i na zasa‐
dach obowiązujących w tym państwie. Jednak z uwagi na uciążliwość
tego systemu w praktyce zdecydowano się na wprowadzenie systemu
przejściowego, do czasu wypracowania rozwiązań ostatecznych.
W uproszczeniu transakcja transgraniczna skutkująca wysyłką towa‐
rów podlega opodatkowaniu u podatnika sprzedawcy stawką 0 VAT
jako wewnątrzwspólnotowa dostawa towarów (WDT). Natomiast na‐
bywca (podatnik VAT) jest zobowiązany do rozliczenia VAT w danej
transakcji, wykazując zarówno podatek naliczony, jak i należny, przy
zastosowaniu stawek obowiązujących w kraju, do którego towary zo‐
stały dostarczone. Nabywca realizuje wówczas wewnątrzwspólnotowe
nabycie towarów (WNT).
Powyższy schemat rozliczeń w praktyce okazał się podatny na wyłu‐
dzenia VAT poprzez stosowanie tzw. transakcji karuzelowych.
1.1.2. Karuzela podatkowa – cechy
charakterystyczne
„Karuzela podatkowa” jest pojęciem, którym praktyka i doktryna po‐
datkowa opisują określony rodzaj oszustwa podatkowego, związanego
zazwyczaj z obrotem towarowym. Jest to oszustwo wykorzystujące
wskazane powyżej schematy obrotu transgranicznego. W doktrynie
prawa podatkowego istnieją różnice w określaniu cech charakterys‐
1.1. Definicja karuzeli podatkowej jako rodzaju oszustwa...
21
tycznych transakcji karuzelowej (w zależności od stopnia wyrafinowa‐
nia danej struktury1), niemniej co do zasady karuzela podatkowa polega
na sprzedaży towarów z wykorzystaniem instytucji dostawy wewnątrz‐
wspólnotowej i nabycia wewnątrzwspólnotowego, przy czym łańcuch
dostaw jest domykany w ten sposób, że towary zostają ostatecznie
sprzedane do nabywcy z kraju członkowskiego, z którego zostały na‐
byte (zazwyczaj do podmiotu, który znajdował się na początku łańcu‐
cha). Umożliwia to ponowną realizację schematu transakcji. Cechą
charakterystyczną tych transakcji jest więc zamknięty obieg towarów,
co oznacza, że krążą one – faktycznie lub jedynie na papierze – w łań‐
cuchu dostaw pomiędzy kolejnymi uczestnikami obrotu.
Brak konieczności wykazywania należnego VAT w dostawach wew‐
nątrzwspólnotowych oraz brak kontroli celnej lub granicznej na wspól‐
nym rynku państw członkowskich stwarza szansę dla nieuczciwych
uczestników obrotu. Zazwyczaj bowiem deklarowanie przez podatnika
nadwyżki podatku naliczonego w zeznaniu podatkowym przyciąga
uwagę organów podatkowych. Natomiast w schemacie działalności
polegającej na nabywaniu towaru w kraju i jego sprzedaży w ramach
dostawy wewnątrzwspólnotowej sukcesywne wykazywanie nadwyżki
naliczonego VAT nad należnym (lub brak należnego VAT) jest z zasady
mniej podejrzane2.
Poglądowy przykład karuzeli podatkowej można odnaleźć w opinii
Rzecznika Generalnego M. Madura w połączonych sprawach
C-354/03, C-355/03 i C-484/03, Optigen Ltd., Fulcrum Electronics
i Bond House3: „W swojej najprostszej formie oszustwo typu karuzela
funkcjonuje w następujący sposób. Podatnik VAT (»A«) zarejestro‐
wany w jednym z państw członkowskich sprzedaje opodatkowane to‐
wary podatnikowi VAT (»B«) zarejestrowanemu w innym państwie
członkowskim. Sprzedaż dokonywana przez A na rzecz B jest opodat‐
1 T. Pabiański, W. Śliż, Zorganizowane działania przestępcze wykorzystujące
mechanizmy konstrukcyjne podatku VAT, „Przegląd Podatkowy” 2007/1, s. 24.
2 Za B. Wolfahrt, The future of the European VAT system, „International VAT
Monitor” 2011/6, s. 389.
3 Wyrok TS z 12.01.2006 r., Optigen Ltd (C-354/03), Fulcrum Electronics Ltd
(C-355/03) i Bond House Systems Ltd (C-484/03) przeciwko Commissioners of
Customs Excise, EU:C:2006:16.
22
Rozdział 1. Karuzele podatkowe
kowana według stawki 0 w państwie członkowskim A. B powinien
złożyć deklarację i zapłacić podatek z tytułu nabycia w swoim państwie
członkowskim, aby następnie odliczyć ten podatek jako naliczony po‐
datek VAT w zakresie, w jakim zamierza wykorzystać te towary w celu
dokonania dalszej opodatkowanej dostawy. Zazwyczaj, jeśli podatnik
uczestniczy w oszustwie typu karuzela, nie dokonuje żadnej z tych
czynności. B sprzedaje następnie towary innemu zarejestrowanemu
podatnikowi VAT (»C«) w swoim państwie członkowskim, naliczając
i otrzymując należny podatek. Jednakże nie deklaruje podatku orga‐
nom skarbowym i faktycznie znika; staje się (...) »brakującym pod‐
miotem«. Niemniej jednak, w momencie dokonywania sprzedaży na
rzecz C, będąc nadal zarejestrowanym dla celów VAT oraz zanim [or‐
gany podatkowe – W.K.] powezmą podejrzenie, iż jest on lub może być
»brakującym podmiotem« i zanim podejmą odpowiednią reakcję (na
przykład poprzez wyrejestrowanie B) wystawia on C fakturę VAT, któ‐
ry z kolei deklaruje zapłacony podatek B jako podatek naliczony. C (...)
następnie sprzedaje towary podatnikowi zarejestrowanemu w innym
państwie członkowskim: w najprostszej postaci oszustwa nabywcą tym
jest A i to właśnie ta cykliczność leży u podstaw pojęcia oszustwa typu
»karuzela«. C ma prawo żądania zwrotu podatku naliczonego, ale po‐
nieważ jego sprzedaż na rzecz A jest opodatkowana stawką 0 w pań‐
stwie członkowskim C, nie ma on obowiązku opłacenia podatku nali‐
czonego z tytułu zbycia” [wyróżnienia W.K.].
Przedstawiony przez Adwokata Generalnego schemat można zobra‐
zować poniższym diagramem.
1.1. Definicja karuzeli podatkowej jako rodzaju oszustwa...
23
Rysunek 1. Schemat transakcji karuzelowej
Źródło: opracowanie własne.
Celem karuzeli podatkowej jest więc osiągnięcie nienależnej korzyści
podatkowej. Może on być realizowany w dwóch postaciach: poprzez
nieuiszczenie należnego podatku przez nierzetelnego podatnika („zni‐
kającego podatnika”) oraz/lub nieuprawnione odliczenie podatku na‐
liczonego przez inne podmioty w transakcji, w szczególności przez
podmiot dokonujący dostawy wewnątrzwspólnotowej4.
Jako całość jest to konstrukcja oderwana od wykonywania faktycznej
działalności gospodarczej (suma transakcji pozbawiona jest bowiem
ekonomicznego celu, pomimo że poszczególne transakcje mogą mieć
gospodarcze uzasadnienie). Brak jest bowiem finalnego konsumenta
towarów, które krążą pomiędzy uczestnikami obrotu. Wskazana cecha
jest potwierdzeniem celu, jaki przyświeca organizatorowi transakcji –
przeprowadzenia transakcji, w których profit występuje wyłącznie
w związku z brakiem zapłaty należnego VAT lub wyłudzeniem zwrotu
4 Opinia Rzecznika Generalnego Ruiza-Jarabo Colomera z 14.03.2006 r., Axel Kittel
przeciwko Państwu Belgijskiemu (C-439/04) i Państwo Belgijskie przeciwko Recolta
Recycling SPRL (C-440/04), EU:C:2006:174, pkt 31.
24
Rozdział 1. Karuzele podatkowe
kwoty nadwyżki zadeklarowanego VAT naliczonego nad należnym.
Jest to cecha odróżniająca transakcję karuzelową od innych zdarzeń
uchylania się od opodatkowania w działalności gospodarczej. Z punktu
widzenia organizatora transakcji karuzelowej działalność gospodarcza
jest jedynie pozorowana zarówno wobec administracji podatkowej, jak
i wobec innych podmiotów (w tym biorących udział w transakcjach
i działających w dobrej wierze). Z tego względu niezwykle istotne jest
odrębne ocenienie stanu wiedzy i rzetelności handlowej każdego
z uczestników w celu faktycznego ustalenia podmiotów odpowiedzial‐
nych za organizację oszustwa oraz podmiotów nieświadomie biorących
udział w tym oszustwie.
Brak uzasadnienia gospodarczego oznacza również, że towar, który jest
przedmiotem dostaw, jest traktowany wyłącznie jako nośnik VAT,
w związku z tym wybierany jest przede wszystkim z uwagi na jego
przydatność do wygenerowania wysokiego wolumenu obrotu lub wy‐
sokiej wartości naliczonego VAT w krótkim czasie.
Podsumowując, należy zwrócić uwagę na następujące cechy ty‐
powej karuzeli podatkowej:
1) jest czynnością wielostopniową i zorganizowaną, w którą zaanga‐
żowane są minimum trzy podmioty, z których każdy pełni inną
rolę;
2) istnienie oszustwa podatkowego nie oznacza, że wszyscy uczestnicy
transakcji składających się na to oszustwo mają jednakową wiedzę
na temat charakteru transakcji;
3) towar jest istotny wyłącznie jako nośnik VAT;
4) realizacja transakcji w schemacie karuzeli podatkowej z punktu
widzenia całości obrotu nie ma uzasadnienia ekonomicznego (go‐
spodarczego).
Warto przy tym podkreślić, że karuzela podatkowa oparta na schema‐
cie opisanym powyżej jest jednym w wielu przykładów zorganizowanej
działalności przestępczej wykorzystującej mechanizmy i strukturę
VAT. Niejednokrotnie używany jest do tego schemat działania analo‐
giczny do klasycznej karuzeli podatkowej (przy rozszerzeniu jej na
podmioty pozostające poza obszarem Unii Europejskiej oraz wyko‐
1.2. Uczestnicy karuzeli podatkowej i ich odpowiedzialność
25
rzystaniu instytucji prawa celnego). Zwiększona skuteczność admini‐
stracji podatkowej na poziomie lokalnym danego kraju oraz w ramach
współpracy międzynarodowej sprawia również, że oszuści poszukują
coraz bardziej wyrafinowanych schematów działania.
1.2. Uczestnicy karuzeli podatkowej
i ich odpowiedzialność
1.2.1. Wprowadzenie
Z uwagi na fakt, że oszustwo podatkowe w formie karuzeli podatkowej
wymaga uczestnictwa wielu podmiotów, ich zaangażowanie w schemat
oszustwa lub nawet świadomość celu schematu transakcji są zróżnico‐
wane. W podstawowym schemacie oszustwa, opisywanym w zacyto‐
wanej wcześniej opinii Adwokata Generalnego M. Madura, w którym
występują trzy podmioty, zakres wiedzy (oraz – jak zostanie wskazane
w dalszej części – odpowiedzialności) może być ukształtowany w spo‐
sób następujący: „Rezultat, o ile oszustwo zakończy się powodzeniem,
jest taki, iż B otrzymał, ale nie zadeklarował kwoty podatku, którą or‐
gany skarbowe muszą wypłacić C. W tej sytuacji oszustwa dokonuje
z całą pewnością B i prawdopodobnie także A. C może być całkiem
nieświadomy tego, co się dzieje i w jaki sposób wykorzystywany jest
jego udział w obrocie [wyróżnienie W.K.]. (...) Celem B (...) nie jest
nabycie i sprzedaż w zwykłym obrocie handlowym, ale działanie ma‐
jące na celu otrzymanie podatku VAT (...) Podobnie A (przynajmniej,
jeśli uczestniczy w oszustwie) nie ma żadnego prawdziwego powodu
handlowego w odkupywaniu tego, co właśnie sprzedał. Choć jest moż‐
liwe, iż A również bez swej wiedzy uczestniczy w oszustwie, jeśli towary
są mu sprzedawane przez C za cenę niższą niż ta, za jaką sprzedał on
te towary na rzecz B (lub niższą niż cena, za którą mógłby je sprzedać
w przyszłości, biorąc pod uwagę zmiany na rynku), to jednak stano‐
wisko [organów podatkowych – W.K.] zakłada, iż A i B działają w po‐
rozumieniu i że odkupienie towarów przez A jest konieczne, częściowo
ze względu na potrzebę kontrolowania sytuacji, a częściowo ze względu
na to, iż prościej i taniej jest użyć ograniczonej ilości towaru kilka razy,
26
Rozdział 1. Karuzele podatkowe
niż za każdym cyklem karuzeli nabywać nowe towary na wolnym ryn‐
ku. (...) B wiedząc, iż zyska na tym, że nie zadeklaruje podatku należ‐
nego wykazanego w fakturze VAT, może pozwolić sobie na sprzedaż
towarów na rzecz C za cenę niższą niż zapłacił A i uczyni tak, jeśli okaże
się to konieczne dla dokonania sprzedaży”.
Innymi słowy, w przypadku oszustwa podatkowego o charakterze ka‐
ruzeli podatkowej można wyróżnić opisanych poniżej uczestników.
1.2.2. Znikający podatnik
„Znikający podatnik” to obrazowe określenie podmiotu, który zdefi‐
niowany jest w art. 2 rozporządzenia Komisji (WE) nr 1925/2004
z 29.10.2004 r. ustanawiającego przepisy wykonawcze do rozporzą‐
dzenia Rady (WE) nr 1798/2003 w sprawie współpracy administracyj‐
nej w dziedzinie podatku od wartości dodanej5. Jest to również okreś‐
lenie najkrócej charakteryzujące ów podmiot. Zgodnie bowiem z defi‐
nicją legalną „niewywiązujący się podatnik” jest to podmiot gospodar‐
czy zarejestrowany jako podatnik dla celów VAT, który z potencjalnym
zamiarem oszustwa nabywa towary i usługi lub symuluje ich nabywa‐
nie, nie płacąc podatku VAT, i zbywa je z uwzględnieniem podatku
VAT, nie przekazując należnego podatku VAT właściwym władzom
państwowym.
Znikający podatnik dokonuje więc czynności właściwych działalności
podatnika VAT (dokonuje zakupów, realizuje sprzedaż, przyjmuje
i wystawia faktury VAT), jednak nie rozlicza podatku z dokonywanych
transakcji. Brak rozliczenia może mieć rozmaite postaci – od nieskła‐
dania deklaracji podatkowych lub składania deklaracji zerowych do
składania deklaracji z właściwie zadeklarowanym podatkiem, lecz bez
zapłaty kwoty zobowiązania na rachunek organu podatkowego.
W przypadku próby weryfikacji prawidłowości rozliczeń przez admi‐
nistrację podatkową podmiot taki – zgodnie ze swoją nazwą – znika,
uniemożliwiając weryfikację jego transakcji. Jest to wpisane w istotę
5 Dz.Urz. UE L 331, s. 13.
1.2. Uczestnicy karuzeli podatkowej i ich odpowiedzialność
27
działalności tego podmiotu, dlatego zazwyczaj nie ma on majątku i nie
prowadzi faktycznej działalności operacyjnej. Niejednokrotnie bo‐
wiem osoby reprezentujące znikającego podatnika nie mają żadnej
wiedzy o jego działalności gospodarczej, są osobami podstawionymi
przez organizatora transakcji, tzw. słupami, wykonującymi tylko okreś‐
lone czynności (np. wystawianie faktur, realizowanie przelewów ban‐
kowych). Praktyka wskazuje, że nierzadko są to osoby bezdomne lub
z tzw. marginesu społecznego.
Klasycznym celem znikającego podatnika jest realizacja możliwie naj‐
większych obrotów w krótkim czasie. Z tego powodu transakcje karu‐
zelowe charakteryzują się bardzo krótkimi terminami płatności (za‐
zwyczaj funkcjonują przedpłaty na poczet dostawy). Ryzyko weryfika‐
cji dokonywanych transakcji przez organy podatkowe jest z reguły od‐
dalane poprzez wybór kwartalnej formy deklarowania obrotów.
Znikając, podmiot ten realizuje profity wynikające z nieuiszczenia zo‐
bowiązania podatkowego na rzecz administracji podatkowej. Natural‐
nie profity te nie są zatrzymywane przez słupa, którego wynagrodzenie
za wykonywane czynności jest często symboliczne.
Celem działania znikającego podatnika jest niezapłacenie należnego
podatku, więc odpowiedzialność podatkowa nie ulega wątpliwości.
Kwestia oceny dobrej wiary czy należytej staranności nie znajduje
w tym przypadku zastosowania. W najprostszym schemacie transakcji
znikającym podatnikiem jest podatnik dokonujący sprzedaży krajowej
do podmiotu, który następnie realizuje dostawę wewnątrzwspólnoto‐
wą (brokera). W praktyce jednak znikającego podatnika i brokera za‐
zwyczaj oddziela system buforów uwiarygodniających transakcję.
1.2.3. Bufor
Bufor jest podmiotem, którego rola polega na pośredniczeniu w sprze‐
daży pomiędzy znikającym podatnikiem a brokerem. Podmiot ten nie
został wskazany w cytowanej wcześnie definicji karuzeli podatkowej
z opinii Adwokata Generalnego w sprawie C-354/03, niemniej jego
istnienie ma istotne znaczenie z perspektywy organizacji bardziej wy‐
28
Rozdział 1. Karuzele podatkowe
rafinowanych form oszustwa. Bufor bowiem z reguły prowadzi fak‐
tyczną działalność gospodarczą i rozlicza należne podatki. Wprowa‐
dzenie buforów ma na celu wydłużenie łańcucha transakcji, utrudnie‐
nie wykrycia schematu oszustwa oraz weryfikacji pochodzenia towa‐
rów, które są przedmiotem obrotu. W praktyce wskazuje się również,
że umieszczenie buforów pozwala na zatarcie powiązań pomiędzy
uczestnikami transakcji karuzelowej.
Bufor może mieć świadomość przestępczego charakteru wykonywa‐
nych transakcji, niemniej nie jest to regułą. Należy jednak mieć na
uwadze fakt, że optymalną formą transakcji z punktu widzenia orga‐
nizacji oszustwa jest utrzymywanie przez organizatora kontroli nad
przepływem towarów i płatności na poszczególnych etapach transakcji.
Wprowadzenie jako buforów podmiotów realizujących faktyczną dzia‐
łalność gospodarczą może więc nieść dla organizatora oszustwa ryzyko
identyfikacji działalności niezgodnej z prawem. W mniej wyrafinowa‐
nych transakcjach pomiędzy znikającym podatnikiem a buforem mogą
istnieć niewielkie różnice – niemniej zazwyczaj są to podmioty pro‐
wadzące formalnie działalność, niejednokrotnie bez faktycznego wpły‐
wu na sposób realizacji transakcji, sterowane przez podmioty ze‐
wnętrzne.
1.2.4. Broker
Broker jest traktowany przez administrację podatkową z reguły jako
podmiot realizujący zyski w postaci odliczenia podatku naliczonego
z tytułu zakupu towarów w transakcji krajowej oraz dostawy wew‐
nątrzwspólnotowej opodatkowanej stawką 0 VAT. Realizując bo‐
wiem odliczenie, występuje do administracji podatkowej o zwrot nad‐
wyżki naliczonego VAT nad podatkiem należnym.
Cytowane uprzednio stanowisko Adwokata Generalnego M. Madura
wskazuje, że podmiot ten może być całkowicie nieświadomy uczest‐
nictwa w transakcji noszącej znamiona oszustwa. Można zaryzykować
twierdzenie, że w zależności odpowiednio od istnienia lub braku świa‐
domości co do charakteru transakcji, w których podatnik ów bierze
1.2. Uczestnicy karuzeli podatkowej i ich odpowiedzialność
29
udział (ewentualnie w przypadku jego lekkomyślności), jest on albo
swoistym współuczestnikiem oszustwa, albo podmiotem oszukanym,
wykorzystanym przez organizatorów oszustwa do finansowania trans‐
akcji.
Praktyka wskazuje, że powodzenie transakcji karuzelowej niejedno‐
krotnie uzależnione jest od wciągnięcia w schemat obrotu podmiotu
nieświadomego faktycznego celu transakcji. Uczestnik o określonej re‐
nomie, pozycji na rynku, znany administracji podatkowej i rzetelnie
deklarujący i rozliczający VAT, ma zdecydowanie większe szanse na
realizację wysokiego wolumenu obrotów z tytułu dostaw wewnątrz‐
wspólnotowych i wielokrotnego, skutecznego występowania o zwrot
nadwyżki podatku naliczonego nad należnym do organów podatko‐
wych bez wzbudzania ich wątpliwości.
Z punktu widzenia brokera odzyskanie nadwyżki podatku naliczonego
nad podatkiem należnym nie jest profitem, bowiem wykazana przez
niego kwota podatku naliczonego z faktur zakupu została uiszczona na
rzecz dostawcy (zazwyczaj – bufora). Broker więc w istocie – świadomie
lub nieświadomie – finansuje karuzelę podatkową, a następnie wystę‐
puje do organów podatkowych o zwrot środków w części odpowiada‐
jącej VAT. O ile więc z punktu widzenia całości karuzeli, wszystkich
etapów obrotu można przyznać rację organom podatkowym uznają‐
cym brokera za podmiot realizujący zyski, to twierdzenie to budzi wię‐
cej wątpliwości z punktu widzenia jedynie etapu obrotu, w którym wy‐
stępuje broker. Z tego powodu szczególne znaczenie w przypadku tego
podmiotu ma ocena jego świadomości uczestnictwa w transakcji o cha‐
rakterze oszustwa lub należyta staranność w tym względzie. Zbyt po‐
chopne uznanie takiego podmiotu za podatnika będącego świadomym
uczestnikiem transakcji stanowiącej oszustwo podatkowe oznacza sku‐
pienie na nim odpowiedzialności za wystąpienie oszustwa, którego
może przecież być ofiarą.
30
Rozdział 1. Karuzele podatkowe
1.2.5. Spółka wiodąca – organizator
Spółka wiodąca to uczestnik transakcji karuzelowej. Jest podmiotem,
który rozpoczyna kolejny obrót karuzeli, sprzedając do odbiorcy w da‐
nym kraju UE po raz kolejny towary uprzednio nabyte w ramach we‐
wnątrzwspólnotowego nabycia z danego kraju. Świadomość celu rea‐
lizacji dostaw jest w tej sytuacji oczywista.
W najprostszym schemacie transakcji karuzelowej z reguły spółka wio‐
dąca może być uznana za organizatora transakcji. Natomiast w bardziej
zaawansowanych schematach oszustwa ustalenie tożsamości podmio‐
tu odpowiadającego za ukształtowanie schematu transakcji, zwerbo‐
wanie jej uczestników i nadzorującego przeprowadzenie tej transakcji
jest jednym z głównych wyzwań stojących przed administracją podat‐
kową lub organami ścigania.
1.3. Towar jako nośnik VAT
Z uwagi na charakter oszustwa karuzelowego i dążenie znikającego
podatnika do szybkiej realizacji zysków wynikających z oszustwa naj‐
istotniejszą cechą towarów, które są przedmiotem transakcji, jest ich
wartość jednostkowa lub wartość i wolumen dostaw, jakie mogą być
zrealizowane (w przypadku niskiej wartości jednostkowej). Z tego po‐
wodu przedmiotem transakcji mających na celu oszustwo podatkowe
może być dowolny towar, oznaczony zarówno co do gatunku, jak i co
do tożsamości. W praktyce polskich organów podatkowych oszustwa
były najczęściej identyfikowane w obrocie m.in.:
– paliwami i komponentami do produkcji paliw,
– stalą budowlaną, złomem, metalami kolorowymi,
– złotem, metalami szlachetnymi,
– elektroniką użytkową (komputery, podzespoły komputerowe, tele‐
fony komórkowe, smartfony, tablety).
1.3. Towar jako nośnik VAT
31
Oszustwa podatkowe podlegają jednak ciągłym modyfikacjom, także
z punktu widzenia przedmiotu transakcji. W przypadku skutecznego
ograniczania przez administrację podatkową zakresu wyłudzeń w da‐
nej branży, aktywność oszustów intensyfikuje się w kolejnych obsza‐
rach (np. obrót zbożami, energią elektryczną, artykułami spożywczymi
lub chemicznymi). Dobór przedmiotu transakcji może być uzależniony
od przyjętego schematu oszustwa.
Zobrazować to można następującym przykładem. W Krajowym Planie
Działań Administracji Podatkowej na 2016 r., w załączniku nr 1 – Opis
ryzyk związanych z podobszarami ryzyka, przedstawiony został me‐
chanizm wykorzystania samochodu lub pojazdu specjalistycznego jako
nośnika VAT w transakcji pozorującej WDT. „Często przedmiotem
takich pozornych dostaw są używane samochody, np. ciężarowe i au‐
tobusy lub pojazdy specjalistyczne o znacznej wartości, od których
przysługuje pełne odliczenie naliczonego VAT (np. samochód Ferrari
posiadający status bankowozu lub samochodu pomocy drogowej). Fik‐
cyjnym nabywcą tych pojazdów są podmioty zarejestrowane w innych
państwach UE, których właścicielami są obywatele polscy lub osoby
z krajów spoza UE (np. obywatele Ukrainy, Rosji). Podmioty te często
nie rozliczają transakcji WNT na terenie kraju, w którym są zarejes‐
trowane. Jednocześnie pojazdy te są przedmiotem nabyć wewnątrz‐
wspólnotowych przez polskie firmy, z którymi najczęściej nie ma kon‐
taktu lub kontakt ten jest bardzo utrudniony, a które nie wykazują
WNT w kraju. Ostatecznymi nabywcami przedmiotowych samocho‐
dów są firmy leasingowe. Podmioty dokonujące fikcyjnych dostaw
wewnątrzwspólnotowych posługują się wyłącznie fakturami sprzeda‐
ży, nie posiadają dokumentów potwierdzających przemieszczenie to‐
warów do innego państwa UE, przy czym wykorzystując stawkę pre‐
ferencyjną 0 stosowaną w przypadku WDT, występują o zwrot po‐
datku”6. Powyższy przykład jest interesujący, wskazuje bowiem, że
oszustwa karuzelowe (lub zbliżone do nich konstrukcją i schematem
wyłudzenia) nie muszą koncentrować się na branży handlowej, lecz
mogą występować w dowolnej działalności gospodarczej, w której ist‐
nieje możliwość odliczenia naliczonego VAT.
6 Zob. http:// www. mf. gov. pl/ documents/ 764034/ 3365128/ Zal_ nr_ 1_ Opis_ ryzyk. pdf,
s. 16–17 (dostęp: 9.03.2017 r.).
32
Rozdział 1. Karuzele podatkowe
1.4. Gospodarcze uzasadnienie transakcji
Istotnym elementem charakterystycznym karuzeli podatkowej jest
brak ekonomicznego uzasadnienia realizacji transakcji jako całości.
Należy jednak zaznaczyć, że cel i sens gospodarczy może pojawić się na
poszczególnych etapach obrotu, w szczególności jeżeli w realizacji do‐
staw włączone są podmioty nieświadome faktycznego celu struktury.
Natomiast bez wątpienia brak gospodarczego sensu na danym etapie
jest istotną przesłanką pozwalającą na ocenę świadomości danego pod‐
miotu zaangażowania w oszustwo. Podmioty świadome oszustwa i od‐
noszące z niego korzyść mogą jedynie pozorować faktyczną działalność
gospodarczą, w całości lub w ramach określonych transakcji. Ich celem
nie jest bowiem osiągnięcie profitu ze sprzedaży określonych towarów.
Potwierdza to również cytowana wcześniej opinia Adwokata General‐
nego M. Maruso w połączonych sprawach Optigen, Fulcrum i Bond
House: „Celem B (...) nie jest nabycie i sprzedaż w zwykłym obrocie
handlowym, ale działanie mające na celu otrzymanie podatku VAT
[wyróżnienie W.K.]. (...) Podobnie A (przynajmniej, jeśli uczestniczy
w oszustwie) nie ma żadnego prawdziwego powodu handlowego w od‐
kupywaniu tego, co właśnie sprzedał”.
Natomiast Adwokat Generalny D. Ruiz-Rabar w opinii w sprawie
C-440/04, Axel Kittel, rozważając przesłanki wyłączenia prawa do od‐
liczenia w przypadku nadużycia prawa, stwierdził: „W pierwszej ko‐
lejności wiadome jest, że swoboda wyboru formy organizacyjnej przez
podatnika następuje przy zachowaniu korzyści wynikających z jego
statusu prawnego. Innymi słowy, należy postępować zgodnie z wolą
prawodawcy, do czego nie dochodzi, gdy przy pozornym spełnieniu
przesłanek przewidzianych w danym przepisie dąży się i osiąga się
skutek sprzeczny z tym przepisem. Druga wskazówka dotyczy celu
danej działalności, który może być postrzegany tylko jako dążenie do
powstania dochodzonego prawa w celu otrzymania nienależnej ko‐
rzyści. Poza koniecznością, aby korzystający z prawa do odliczenia
wiedział o nieuczciwym działaniu, wydaje się konieczne, aby działał
w porozumieniu z innymi uczestnikami, w ten sposób, że umowa, po‐
1.4. Gospodarcze uzasadnienie transakcji
33
zbawiona autonomicznej wartości gospodarczej, była jedynie przy‐
krywką dla korzyści. (...)
Określenie, czy w danym przypadku spełnione zostały wyżej przedsta‐
wione przesłanki, należy do właściwości sądów krajowych, stosujących
kryteria dowodowe przewidziane w prawie krajowym, o ile nie narusza
to skuteczności wspólnotowego porządku prawnego. W ramach ich
badania sądy krajowe muszą uwzględniać więzy prawne, gospodar‐
cze i osobiste istniejące pomiędzy podmiotami; i tu dwie wskazówki
są szczególnie istotne: jedną jest bezprawna korzyść strony powołującej
się na prawo do odliczenia, a drugą jest jej pozycja w mechanizmie,
przy czym im jest jej bliżej do pozycji fikcyjnego operatora, tym sil‐
niejsze jest podejrzenie, że uczestniczyła ona w oszustwie [wyróżnienia
W.K.]”7.
Powyższy cytat wskazuje, że transakcje karuzelowe charakteryzują się
określonym stopniem zorganizowania, którego zasadniczym celem jest
osiągnięcie korzyści podatkowej. Wyróżnia się w tym względzie spo‐
śród innych zachowań zmierzających do uchylenia się od opodatko‐
wania. Wskazywany jest również jednoznacznie „kryminalny” charak‐
ter takiego schematu transakcji, są to bowiem działania przeciwko
mieniu Skarbu Państwa, jak również uczciwym uczestnikom obrotu
gospodarczego8.
7 Opinia Adwokata Generalnego w sprawie C-440/04, pkt 55–57.
8 L. Wilk, Kryminalne aspekty przestępczości podatkowej, „Archiwum Kryminolo‐
gii” 2009/XXI, s. 218.
Rozdział 2
DOBRA WIARA I NALEŻYTA STARANNOŚĆ
JAKO PRZESŁANKI PRAWA DO OBNIŻENIA
KWOTY PODATKU NALEŻNEGO O KWOTĘ
PODATKU NALICZONEGO
2.1. Wprowadzenie
2.1.1. Administracyjnoprawna metoda regulacji
prawa do odliczenia w kontekście przesłanek
odliczenia
Prawo podatkowe należy do prawa publicznego. Jest zatem zespołem
norm prawnych o charakterze bezwzględnie obowiązującym (ius co‐
gens). Oznacza to, że ani organy podatkowe, ani sądy administracyjne,
ani uczestnicy obrotu gospodarczego nie mogą mocą decyzji, orzecze‐
nia lub czynności prawnej modyfikować praw i obowiązków wynika‐
jących z ustaw podatkowych.
Dlatego przepisy ustawy o podatku od towarów i usług normujące
przesłanki prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o podatek
naliczony należałoby interpretować zgodnie z ich literalnym brzmie‐
niem1. Każde zaś dodawanie lub ujmowanie ich treści wypadałoby
konsekwentnie uznać za działalność prawotwórczą, do której w pol‐
1 Por. uchwałę NSA (7) z 17.01.2011 r., II FPS 2/10, ONSAiWSA 2011/2, poz. 25.
2.1. Wprowadzenie
35
skim porządku konstytucyjnym organy administracji publicznej i wła‐
dzy sądowniczej nie mają prawa.
W konsekwencji determinantą prawa do odliczenia podatku naliczo‐
nego – pozostając na gruncie prawa stanowionego – może być tylko
i wyłącznie spełnienie przesłanek wynikających z ustawy o podatku od
towarów i usług. Te zaś odwołują się do kryteriów obiektywnych, stąd
pojęcia dobrej wiary czy należytej staranności są przy ich stosowaniu
irrelewantne.
2.1.2. Normatywne przesłanki pozytywne
i negatywne prawa do odliczenia
(w tym tzw. stare orzecznictwo)
W stanie prawnym obowiązującym przed wejściem Polski do Unii Eu‐
ropejskiej, podobnie zresztą jak w stanie prawnym obowiązującym już
po dniu akcesji, do dnia dzisiejszego, pozytywne warunki obniżenia
kwoty podatku należnego o kwoty podatku naliczonego są następują‐
ce2:
– nabycie towarów lub usług przez podmiot działający w charakterze
podatnika VAT od podmiotu działającego w charakterze podatnika
VAT,
– wykorzystywanie towarów lub usług do wykonywania czynności
opodatkowanych przez podmiot działający w charakterze podatnika
VAT.
Dodatkowo przepisy podatkowe zawierają katalog przesłanek nega‐
tywnych, wyłączających możliwość obniżenia kwot podatku należnego
o podatek naliczony wynikający z faktur dokumentujących nabycie to‐
warów lub usług. Są to w szczególności3:
2 Por. art. 86 ust. 1 ustawy o VAT; por. też art. 19 ust. 1 dawnej ustawy o VAT (ustawa
z 8.01.1993 r. o podatku od towarów i usług oraz o podatku akcyzowym, Dz.U. Nr 11,
poz. 50 ze zm.).
3 Por. art. 88 ust. 3a ustawy o VAT; por. też § 48 ust. 4 rozporządzenia Ministra
Finansów z 22.03.2002 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku
od towarów i usług oraz o podatku akcyzowym (Dz.U. Nr 27, poz. 268 ze zm.)
obowiązującego do 1.05.2004 r.
36
Rozdział 2. Dobra wiara i należyta staranność jako przesłanki prawa...
– wystawienie faktury przez podmiot nieistniejący,
– stwierdzenie fakturą czynności, która nie została dokonana,
– potwierdzenie fakturą czynności, która została zawarta w celu obejś‐
cia prawa lub dla pozoru.
W okresie poprzedzającym wejście Polski do Unii Europejskiej
w orzecznictwie sądów administracyjnych dominowało stanowisko,
zgodnie z którym decydujące dla prawa do obniżenia kwoty podatku
należnego o podatek naliczony było ustalenie, że podatnik zamierza‐
jący skorzystać z prawa do odliczenia nabył towar lub usługę w wyniku
czynności zrealizowanej przez wystawcę faktury i rodzącej u wystawcy
faktury obowiązek podatkowy4. Jak bowiem podkreślił Naczelny Sąd
Administracyjny, „faktura nieodzwierciedlająca rzeczywiście dokona‐
nej czynności przez jej wystawcę, która rodziłaby u niego obowiązek
podatkowy, nie daje odbiorcy tej faktury prawa do odliczenia wykaza‐
nego w niej podatku, nawet gdy pozostaje on w dobrej wierze, że wszedł
w posiadanie towaru wykazanego na fakturze na podstawie skutecznej
czynności cywilnoprawnej mającej miejsce pomiędzy nim a wystawcą
faktury”5.
W orzecznictwie NSA, na gruncie uregulowań obowiązujących
do dnia wejścia Polski do Unii Europejskiej, przesłanki odliczenia
podatku naliczonego były zatem rozumiane ściśle, zgodnie z treścią
normujących je przepisów podatkowych, w sposób obiektywny, adek‐
watnie do administracyjnoprawnej metody regulacji przyjętej na grun‐
cie prawa podatkowego. Bez ryzyka błędu można postawić tezę, że
przyjmowano tak dlatego, iż w prawie podatkowym, w którym usta‐
wodawca operuje konstrukcjami prawa administracyjnego, takie ka‐
tegorie pojęciowe jak „dobra wiara”, „zaufanie” czy „przyczynienie się”
nie są stosowane. Zaś wyrażona w art. 84 Konstytucji RP zasada po‐
wszechności opodatkowania pozbawia organ podatkowy możliwości
zwolnienia podatnika (tu: nabywcy towarów lub usług od nierzetelnego
4 Tak NSA w wyrokach z: 22.05.2013 r., I FSK 902/12, OSP 2015/11, poz. 103;
22.04.2008 r., I FSK 480/07, LEX nr 472260; 26.02.2008 r., I FSK 780/07, LEX nr 467787;
14.11.2007 r., I FSK 979/06, LEX nr 371993.
5 Tak wyraźnie NSA w wyroku z 22.04.2008 r., I FSK 480/07, za wyrokiem NSA
z 26.02.2008 r., I FSK 780/07; por. też wyrok NSA z 22.05.2013 r., I FSK 902/12.
2.1. Wprowadzenie
37
kontrahenta) z obowiązku poniesienia ciężaru podatku na podstawie
subiektywnej oceny jego dobrych intencji6.
2.1.3. Dobra wiara i należyta staranność jako
element subiektywizacji prawa do odliczenia
Praktyka stosowania przepisów regulujących prawo do odliczenia po‐
datku naliczonego uległa zmianie w związku z wejściem Polski do Unii
Europejskiej. Z datą akcesji normy prawa unijnego wraz z objaśniają‐
cym ich znaczenie orzecznictwem Trybunału Sprawiedliwości Unii
Europejskiej stały się częścią krajowego porządku prawnego.
Polskie prawo konstytucyjne, podobnie zresztą jak unijne prawo trak‐
tatowe, nie przyznaje orzecznictwu TS charakteru źródła prawa. De fac‐
to prawotwórczy charakter tego orzecznictwa nie jest jednak kwestio‐
nowany przez polskie sądy administracyjne i organy podatkowe w pro‐
cesie stosowania prawa. Ową prawotwórczą moc orzeczeń TS zdaje się
również uznawać polski ustawodawca. Wskazują na to liczne przepisy
Ordynacji podatkowej. Przykładowo sprzeczność interpretacji indy‐
widualnej prawa podatkowego lub opinii zabezpieczającej z orzecznic‐
twem TS uzasadnia ich zmianę z urzędu przez Szefa Krajowej Admi‐
nistracji Skarbowej7. Natomiast wpływ orzeczenia Trybunału na treść
wydanej decyzji stanowi podstawę wznowienia postępowania zakoń‐
czonego decyzją ostateczną8.
Konsekwencją wpływu orzecznictwa TS na filozofię stosowania prze‐
pisów normujących prawo do odliczenia jest wzrost znaczenia ele‐
mentów subiektywnych leżących po stronie odliczającego. Co istotne,
wprowadzenie do praktyki stosowania ustawy o podatku od towarów
i usług pojęć działania przez nabywcę towarów i usług w dobrej wierze,
przy dochowaniu należytej staranności, jako okoliczności dających
prawo do odliczenia, dokonało się bez zmiany stanu prawnego. Ustawa
6 Por. M. Szubiakowski, Faktura wystawiona przez podmiot nieistniejący a prawo do
odliczenia w podatku VAT, „Glosa” 2016/2.
7 Por. art. 14e § 1 pkt 1 i art. 119zd § 1 o.p.
8 Por. art. 240 § 1 pkt 11 o.p.
38
Rozdział 2. Dobra wiara i należyta staranność jako przesłanki prawa...
o podatku od towarów i usług zyskała zwyczajnie n
Pobierz darmowy fragment (pdf)