Darmowy fragment publikacji:
Psychologia dla kadry zarządzającej
Jak znajomość ludzkich charakterów pomaga w zarządzaniu?
Anke von der Heyde, Boris von der Linde
Wydanie 1.
Książka wydana na licencji wydawnictwa Rudolf Haufe Verlag
Tytuł oryginału „Psychologie für Führungskräfte”
ISBN e-book 978-83-255-4512-3
Redakcja: Anna Włudarczyk, Joanna Tyszkiewicz
Tłumaczenie: Olga Koszutska
Koordynacja tłumaczenia: Beata Moryl
Korekta: Agnieszka Janowska
Projekt grafi czny okładki: Katarzyna Juras
Skład i łamanie: PanDawer
Druk: Elpil, Siedlce
© Wydawnictwo C.H. Beck 2009
ul. Bonifraterska 17, 00-203 Warszawa
tel. 022 33 77 600
faks 022 33 77 601
www.beckinfobiznes.pl
Wszelkie prawa zastrzeżone. Opinie zawarte w niniejszej publikacji stanowią osobisty punkt widzenia Autora.
Spis treści
Spis testów „Sprawdź się!” ......................................................................................................
Wprowadzenie – Co oferuje ta książka? ..............................................................................
Ważne kompetencje kadry kierowniczej .............................................................................
1. Zdolność analizy ................................................................................................................
2. Zorientowanie na działanie i osiągnięcie rezultatu ............................................................
3. Umiejętność motywowania ................................................................................................
4. Zorientowanie na cel .........................................................................................................
5. Umiejętność wprowadzania zamierzeń w czyn i uczestniczenia w konfl iktach ..................
6. Zdolność empatii i elastyczność w relacjach ......................................................................
7. Siła perswazji i zdolność komunikowania się .....................................................................
8. Myślenie strategiczne, pod kątem potrzeb fi rmy ................................................................
9. Autorefl eksja i gotowość do zmian ....................................................................................
1. Podstawy psychologii dla kadr kierowniczych ..............................................................
1.1. Model czterech typów psychologicznych – praktyczna teoria na co dzień ......................
1.2. Poczucie własnej wartości ...............................................................................................
1.3. Nastawienie i zachowanie ...............................................................................................
1.4. Dylemat roli – odnalezienie równowagi ..........................................................................
1.5. Teorie zarządzania i pytanie o skuteczny styl kierowania ................................................
2. Umiejętność oceny pracownika .......................................................................................
2.1. Na czym polega poznanie człowieka w kontekście zawodowym? ...................................
2.2. Zrozumieć istniejącą sytuację ..........................................................................................
2.3. Właściwa interpretacja informacji ...................................................................................
2.4. Jak opisać i wyjaśnić zachowanie? ...................................................................................
2.5. Popraw swoją znajomość natury ludzkiej ........................................................................
2.6. Jakie narzędzia można stosować? ....................................................................................
3. Psychologia motywacji ......................................................................................................
3.1. Czym jest motywacja? .....................................................................................................
3.2. Jakie potrzeby ma człowiek? ...........................................................................................
VII
IX
1
2
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
17
20
28
36
54
54
60
65
71
75
78
94
94
99
VI
Spis treści
3.3. Motywacja jako proces ....................................................................................................
3.4. Jakie są rodzaje motywacji? .............................................................................................
3.5. Demotywacja i ponowna motywacja ...............................................................................
3.6. Zadania kadry kierowniczej w procesie motywacyjnym ..................................................
4. Postaw na pracę zespołową ...............................................................................................
4.1. Tworzenie opinii i podejmowanie decyzji w zespołach ....................................................
4.2. Praca zespołowa w praktyce .............................................................................................
4.3. Jak z grupy powstaje zespół .............................................................................................
5. Jak umiejętnie zarządzać w sytuacji konfl iktowej ........................................................
5.1. Rodzaje i przyczyny konfl iktów .......................................................................................
5.2. Indywidualne przesłanki powstawania konfl iktów ...........................................................
5.3. Spory między grupami .....................................................................................................
5.4. Jak pokonać konfl ikt i wykorzystać go? ............................................................................
Formularze i materiały pomocnicze .....................................................................................
Indeks rzeczowy .......................................................................................................................
107
116
121
127
142
142
149
159
166
166
172
177
181
190
195
Spis testów „Sprawdź się!”
Test 1: Wspieranie rozwoju poszczególnych typów psychologicznych .......................................
Test 2: Wzmacniaj poczucie wartości ........................................................................................
Test 3: Przemyśl swoje role ........................................................................................................
Test 4: Czego się od ciebie oczekuje? .........................................................................................
Test 5: Stopień dojrzałości twoich pracowników .......................................................................
Test 6: Zarządzanie sytuacyjne na co dzień ...............................................................................
Test 7: Sprawdź swój sposób zarządzania ..................................................................................
Test 8: Indywidualne tendencje w zachowaniu ..........................................................................
Test 9: Określ swoje stanowisko ................................................................................................
Test 10: Konstrukty psychiczne ...................................................................................................
Test 11: Dyspozycja motywacyjna ...............................................................................................
Test 12: Stwórz idealne warunki ..................................................................................................
Test 13: Jak delegujesz? ................................................................................................................
Test 14: Kaskada celów ...............................................................................................................
15
20
30
34
44
47
47
51
51
74
113
127
130
134
Wprowadzenie – Co oferuje ta książka?
Zakres obowiązków i odpowiedzialności kadry zarządzającej stale rośnie.
Nie chodzi już tylko o to, by menedżer przekazał pracownikowi zadanie
do wykonania i krok po kroku sprawdzał jego realizację. Dotychczasowy
wykonawca poleceń, stał się z czasem partnerem w realizacji celów bizne-
sowych. Stał się człowiekiem, którego potrzeby są dla organizacji istotne.
Kadrze zarządzającej nie uda się wypełnić przypisanych jej zadań – od do-
boru pracowników po rozwiązywanie konfl iktów – bez posiadania solidnej
wiedzy na temat ludzkiej psychiki oraz podstawowych, najczęściej wystę-
pujących w pewnych sytuacjach wzorców ludzkich reakcji.
W tej książce znajduje się wiedza właśnie na ten temat. Po jej lekturze
menedżer będzie lepiej rozumiał niektóre reakcje, punkty widzenia, prze-
konania i sposoby zachowań nie tylko swoich pracowników, ale również
własne.
Ważne kompetencje kadry zarządzającej
Współczesny menedżer, aby podołać zadaniom zawodowym czy tym,
związanym z relacjami między ludźmi, musi dysponować określonymi
umiejętnościami. Do najważniejszych należą: zdolność analizy, orientacja
na działanie i osiągnięcie rezultatu, zdolność motywowania innych, umie-
jętność przeprowadzenia swoich zamiarów, radzenie sobie w sytuacjach
konfl iktowych, zdolność empatii, elastyczność w kontaktach z ludźmi, siła
przekonywania, komunikowania się, myślenie strategiczne, autorefl eksja,
gotowość do przeprowadzania zmian. Za tymi pojęciami, określanymi jako
umiejętności osobiste (soft skills), kryją się konkretne działania. Książka po-
kazuje, jakie są to działania i dlaczego należy je stosować w praktyce.
X
Wprowadzenie – Co oferuje ta książka?
1. Podstawy psychologii dla kadr kierowniczych
Każdy człowiek jest niepowtarzalny. Jednakże istnieją teorie, które próbu-
ją uporządkować całą różnorodność ludzkich osobowości w pewien układ
zmiennych i dzięki temu uczynić ludzkie zachowanie bardziej zrozumia-
łym i przewidywalnym. Prosty, wynikający z praktyki przykład takiego
uporządkowania, to model czterech typów psychologicznych. Oczywiście
w życiu, prezentowane w książce modele, rzadko kiedy występują w czystej
formie. Jednakże ten umowny podział pozwala na pierwszą, szybką diagno-
zę, z kim mamy do czynienia.
Im wyższe jest poczucie własnej wartości pracownika, tym chętniej podej-
muje on trudne wyzwania i stara się sprostać powierzonym mu zadaniom.
Dlatego tak istotne dla kadry zarządzającej powinno być wspieranie poczu-
cia własnej wartości pracowników oraz wspieranie ich rozwoju. W książce
znajdą się przykłady, jak buduje się poczucie własnej wartości i po czym
poznać jego brak.
W codziennej praktyce, bardzo trudno jest zrozumieć nastawienie i spo-
sób zachowania innych ludzi. Dlatego bardzo pomocna okazuje się wiedza
o ludzkim nastawieniu do istotnych spraw, w jaki sposób powstaje i jak
można na nie wpływać.
Ostatnie dwa podrozdziały zostały poświęcone dylematom ról, jakie musi
wypełniać kadra zarządzająca i jaki styl zarządzania jest najbardziej sku-
teczny. Właściwie każdy menedżer zmaga się z dylematem, wynikającym ze
sprzecznych oczekiwań, które są wobec niego stawiane. Powinien zarządzać
na podstawie współpracy ze swoimi pracownikami i jednocześnie dbać o ich
wydajność. Oczekuje się od niego, że poświęci swój czas i energię organi-
zacji, a przecież oprócz życia zawodowego ma on również życie rodzinne.
Zachowanie równowagi między pracą zawodową a życiem rodzinnym nie
jest prostą sprawą. Jednak warto próbować radzić sobie z tymi problemami.
Na koniec tego rozdziału została przedstawiona koncepcja zarządzania sy-
tuacyjnego. Opiera się ona na czterech sposobach zarządzania, które dobie-
rane są w danej sytuacji, w zależności od stopnia dojrzałości pracowników.
Wprowadzenie – Co oferuje ta książka?
XI
Testy kompetencyjne pomogą menedżerom określić punkt rozwoju, w któ-
rym znajduje się ich zespół.
2. Umiejętność oceny pracownika
Błędna decyzja w procesie rekrutacji pracownika może mieć fatalne skutki
dla organizacji: w najgorszym razie nowy pracownik w krótkim czasie opu-
ści fi rmę i poszukiwania trzeba będzie zacząć od nowa. Ten rozdział próbu-
je odpowiedzieć na pytanie, dlaczego ciągle popełnianych jest tyle błędów
w ocenie innych ludzi. Jakim zaburzeniom w postrzeganiu rzeczywistości
ulegają menedżerowie, dlaczego jedni wydają się bardziej sympatyczni niż
inni i dlaczego tak niebezpieczne jest podejmować decyzję na podstawie
pierwszego wrażenia? Książka odpowiada na pytanie, jak ustrzec się przed
uleganiem zaburzeniom postrzegania rzeczywistości. Zostaną przy tym
zaprezentowane trzy najważniejsze instrumenty rekrutacyjne: CV – do-
starczone przez kandydata materiały na swój temat, rozmowa rekrutacyjna
i assessment center. Za pomocą wszystkich tych trzech instrumentów, moż-
na uzyskać taki zasób informacji, który pozwoli na podjęcie obiektywnej
decyzji, co do zatrudnienia nowego pracownika. W centrum rozważań stoi
zawsze pytanie: Czy ten kandydat odpowiada wymaganiom organizacji?
3. Psychologia motywacji
Bez wątpienia jednym z najważniejszych zadań kadry zarządzającej jest
umożliwienie pracownikowi zaangażowania całej swojej motywacji w re-
alizowanie zadań fi rmowych. Ale właściwie, co napędza ludzi do działania?
Dlaczego człowiek angażuje się całą mocą w prace towarzystwa opieki nad
zwierzętami, a nie w aktywność w swoim miejscu pracy? Menedżer znajdzie
w książce instrukcje, jak powinien ukierunkować zaangażowanie pracow-
ników na zadania zawodowe, dowie się, co wyzwala w ludziach określone
działania i jakie są możliwości kreowania odpowiednich motywatorów.
Będzie też mowa o demotywacji. Jakie czynniki przyczyniają się do tego, że
pracownicy wykonują tylko niezbędne czynności, pracują „od – do”, a liczba
XII
Wprowadzenie – Co oferuje ta książka?
zwolnień lekarskich rośnie. Dobra wiadomość brzmi: możliwe jest ponow-
ne zmotywowanie pracowników. Przykłady zawarte w książce pokażą, jakie
zadania stoją przed menedżerami w procesie motywowania pracowników.
4. Postaw na pracę zespołową
W wielu organizacjach tworzy się zespoły do wykonania konkretnych za-
dań i projektów. Jednak zespoły te, wbrew temu, co się uważa, nie działają
skutecznie przez sam fakt ich utworzenia. Wewnątrz zespołu mają miejsce
różne procesy, które mogą skierować działania zespołu w niepożądanym
kierunku. Jak bowiem wytłumaczyć fakt, że bezpośrednio po spotkaniu, na
którym wszyscy wspólnie podjęli decyzję, jego uczestnicy negują wcześniej-
sze ustalenia? W jaki sposób, z pewnej grupy osób powstaje zespół? Książka
informuje o tym, jakie procesy przebiegają w trakcie tworzenia się zespołu
i w jaki sposób można aktywnie w nie ingerować, by przyspieszyć tworzenie
się zespołu lub ewentualnie skorygować złe kierunki jego rozwoju.
W tym rozdziale znajdą się również informacje o tym, jakie wymagania
i zadania powinien sobie postawić menedżer zespołu i jak wygląda w prak-
tyce praca zespołowa.
5. Jak umiejętnie zarządzać w sytuacji konfl iktowej
Każdy menedżer prędzej czy później zostanie postawiony w sytuacji ko-
nieczności rozstrzygnięcia jakiegoś konfl iktu. Wielu menedżerów obawia
się tego wyzwania. W większości sporów ogromną rolę pełnią emocje,
a menedżer jest zwykle w te konfl ikty osobiście zaangażowany.
Profesjonalne rozwiązanie konfl iktu nie jest w gruncie rzeczy takie trud-
ne, jeśli menedżer zna mechanizmy psychologiczne, które za konfl iktem
stoją. Jakie są powody sporu i dlaczego tak ważna jest wiedza, o jaki rodzaj
konfl iktu w danym momencie chodzi? Dlaczego ludzie atakują się osobi-
ście, często nawet z zupełnie błahych powodów? Co dzieje się w głowach
uczestników takiego konfl iktu, gdy całe działy fi rmy nagle przestają ze sobą
Wprowadzenie – Co oferuje ta książka?
XIII
XIII
współpracować, blokując tym samym pracę fi rmy? W tym rozdziale zostaną
przedstawione mechanizmy, które stoją za takimi irracjonalnymi zachowa-
niami, a ich poznanie pozwoli w przyszłości na pewną i profesjonalną iden-
tyfi kację oraz rozwiązywanie konfl iktów w zespole.
Dodatkowo w tym rozdziale, każdy menedżer dowie się, co należy zrobić,
aby wykorzystać zaistniały konfl ikt, jako szansę wprowadzenia innowacji
i impuls do dalszego rozwoju.
Ważne kompetencje kadry kierowniczej
Od nowoczesnej kadry kierowniczej oczekuje się podejmowania wyzwań,
których realizacja wymaga różnorodnych zdolności. Podstawowe umiejęt-
ności to: motywowanie, delegowanie, kierowanie i rozwijanie. Dotyczą one
różnych obszarów kompetencji. Typowe jest jednak i to, że ludzie nie są
w tym samym stopniu biegli we wszystkich aspektach zarządzania pra-
cownikami: jeśli ktoś umie podtrzymać wysoką motywację swoich pracow-
ników, mimo wszystko może mieć kłopoty z osiąganiem celu. Inny postę-
puje konsekwentnie, zgodnie z wcześniej przyjętą strategią, posiada jednak
pewne defi cyty na polu relacji międzyludzkich. Każdy przedstawiciel kadry
kierowniczej ma swoje mocne i słabe strony, nad którymi można pracować,
na przykład metodą assessment center. Podstawą oceny kompetencji kadry
kierowniczej w przedsiębiorstwie jest model kompetencyjny. Odzwiercie-
dla on te cechy i umiejętności, których posiadanie w danym miejscu jest
uważane za niezbędne do wykonywania zadań.
Nie należy mylić modelu kompetencyjnego z prostymi typologizacjami, które stają się
coraz bardziej popularne przy ocenie osobowości (wskaźniki do określenia typu oso-
bowości, na przykład: MBTI czy DISG). O ile w ramach coachingu zastosowanie tych
instrumentów jest w pełni uzasadnione, o tyle tu chodzi o coś innego: o autorefl eksję,
zmianę sposobu postępowania poprzez zrozumienie własnej osobowości.
Poza tym uważamy, że takie typologizacje nie nadają się do wyczerpującego opisu
działań kierowniczych. Użycie ich przy opisywaniu miejsc pracy czy w trakcie procesów
diagnostycznych uważamy za zupełnie chybione.
Ta książka przedstawia podstawowe mechanizmy psychologiczne odnoszą-
ce się do aspektu zarządzania.
Chcemy na kolejnych stronach, najpierw całkiem ogólnie opisać kompe-
tencje konieczne do zarządzania, czyli dokonać opisu pewnego „modelu
ramowego”. W przeciwieństwie do wypracowanego modelu kompeten-
cyjnego jest on skrócony i uogólniony. Opisuje podstawowe, najważniejsze
Kompetencje
częściowo się
pokrywają
2
Ważne kompetencje kadry kierowniczej
elementy związane tematycznie z tym, o czym piszemy dalej. Omawiane
kompetencje częściowo się pokrywają. Nie chodzi nam bowiem o meto-
dycznie „czyste”, psychologiczne konstrukty, lecz o pojęcia opisujące prak-
tyczne, skuteczne działanie kadr kierowniczych.
1. Zdolność analizy
Pojęcie to w odniesieniu do kadr kierowniczych określa umiejętność anali-
zowania problemów, rozumienia zarówno szczegółów, jak i ich wzajemnych
powiązań, a przede wszystkim zdolność interpretowania faktów pod kątem
szukania rozwiązań. Umiejętności tej nie należy mylić z tak zwaną inteli-
gencją ogólną. Warsztaty przeprowadzone na uczelniach wyższych wśród
osób, które charakteryzowały się szczególnie wysokim stopniem inteligen-
cji, wykazały, że zdolność analizy w kontekście przedsiębiorstwa i inteli-
gencja ogólna wcale nie muszą ze sobą korespondować.
Kadry kierownicze muszą odznaczać się dobrze wykształconymi umiejęt-
nościami analitycznymi, ponieważ to one tworzą podstawę do podejmowa-
nia decyzji i rozumienia powiązań w kontekście biznesowym.
Cechy ludzi
myślących
analitycznie
Co wyróżnia ludzi myślących analitycznie w kontekście zarządzania:
(cid:131)
(cid:131)
Dokładnie studiują problem, analizują go dogłębnie.
Oprócz informacji szczegółowych mają na uwadze również szerszy kon-
tekst problemu, inne powiązania.
Są w stanie wydobyć z szumu informacyjnego najważniejsze dane, sku-
pić się na nich, a wykluczyć te mniej istotne.
Potrafi ą szybko pojąć całość zagadnienia, także skomplikowanego.
Wypracowują możliwe działania i rozwiązania.
(cid:131)
(cid:131)
(cid:131)
2. Zorientowanie na działanie i osiągnięcie rezultatu
Pozwala na aktywne, zdecydowane i trafne działanie w zarządzaniu. Lu-
dzie posiadający tę umiejętność podejmują decyzje i trudne wyzwania bez
3. Umiejętność motywowania
3
zbędnego roztrząsania ich i odwlekania. W trakcie zebrań nie omawiają
zbyt długo danego problemu, lecz od razu przechodzą do szukania rozwią-
zań. Typ przeciwny zwleka, ociąga się, długo roztrząsa i permanentnie się
waha.
Kadry kierownicze powinny posiadać umiejętność trafnego działania w za-
rządzaniu, gdyż – w przeciwieństwie do pozostałych pracowników – muszą
przejąć odpowiedzialność za innych.
Kadry kierownicze
muszą przejąć
odpowiedzialność
Zorientowanie na działanie i osiągnięcie rezultatu przejawia się
w następujący sposób:
(cid:131)
Ludzie nastawieni na działanie wprowadzają w czyn podjęte postano-
wienia, nie odsuwają realizacji decyzji w czasie.
Nie odsuwają od siebie decyzji, lecz delegują konieczne zadania na pra-
cowników.
Jeśli jest to konieczne, podejmują decyzje obarczone ryzykiem.
Przy podejmowaniu decyzji kierują się rozsądnymi priorytetami.
W procesie podejmowania decyzji nie wikłają się w szczegóły.
Na pierwszym planie znajduje się rozwiązanie problemu, a nie dyskusja
nad nim.
(cid:131)
(cid:131)
(cid:131)
(cid:131)
(cid:131)
3. Umiejętność motywowania
Kadry kierownicze, którym nie udaje się zapewnić swoim pracownikom
satysfakcji z wykonywania zadań i przywiązać ich do przedsiębiorstwa,
w efekcie nie odniosą sukcesu w nowoczesnych strukturach biznesowych.
Umiejętność motywowania jest więc jedną z kluczowych kompetencji
w codzienności zarządzania.
Umiejętność
motywowania
jako kompetencja
kadry
kierowniczej
Na czym polega umiejętność motywowania?
(cid:131)
Ludzie z dobrze rozwiniętą umiejętnością motywowania stosują otwar-
tą, przejrzystą politykę informacyjną.
Wspierają rozwój swoich pracowników w ramach ich możliwości.
(cid:131)
4
Ważne kompetencje kadry kierowniczej
(cid:131)
(cid:131)
(cid:131)
(cid:131)
(cid:131)
Jeśli delegują zadania, zapewniają pracownikom odpowiednią przestrzeń
do samodzielnego opracowania tematu.
Ocenę pracowników wyrażają nie tylko w formie pochwały, lecz również
odpowiedniej krytyki.
Przełożeni pozwalają swoim pracownikom czuć się ważnymi członkami
przedsiębiorstwa.
Wspierają aspekty pracy zespołowej i poczucia wspólnoty w grupach
pracowniczych.
Przejmują odpowiedzialność za osiągnięcia zespołu.
4. Zorientowanie na cel
Kadra kierownicza zorientowana na cel w sposób konsekwentny, wiążący
i otwarty jest zainteresowana tym, by osiągnąć cel indywidualny lub przed-
siębiorstwa. W bezpośrednich relacjach z pracownikami przekazuje precy-
zyjne wskazówki i kontroluje stopień realizacji zamierzeń.
Zorientowanie na cel jest ważną umiejętnością, gdyż struktura organizacyj-
na nastawiona na osiągnięcie ekonomicznego sukcesu jest głównie sterowa-
na przez własne cele. To, na ile cele i kontrola ich realizowania są ze sobą
związane, zależy od charakteru zadań i od wykonujących je pracowników.
Warunki brzegowe, czyli organizacja, stopień kwalifi kacji pracowników itp.,
decydują, jak w praktyce wygląda konkretnie zorientowanie na cel. I tak na
przykład nie we wszystkich przedsiębiorstwach możliwa i konieczna jest
cotygodniowa kontrola poziomu osiągnięcia celu.
Struktury
organizacyjne
są sterowane
głównie przez
swoje cele
Cechy ludzi zorientowanych na cel w zarządzaniu:
(cid:131)
Zorientowane na cel kadry kierownicze formułują cele realistyczne,
możliwe do osiągnięcia.
Zapewniają konieczne zasoby (informacje, pracownicy, budżet etc.) do
osiągnięcia celu.
Osiąganie celu odbywa się według realistycznych i sprawdzonych pla-
nów.
(cid:131)
(cid:131)
5. Umiejętność wprowadzania zamierzeń w czyn i uczestniczenia w konfl iktach
5
(cid:131)
(cid:131)
(cid:131)
(cid:131)
(cid:131)
Uzgadniają z pracownikami przejrzyste kryteria oceny.
Przełożeni wyciągają logiczne konsekwencje, jeśli dochodzi do odstępstw
od realizacji celu.
Regularnie kontrolują stopień osiągnięcia celu.
Jeśli dochodzi do odstępstw w realizacji planów, wkraczają, przekazując
odpowiednią informację zwrotną.
Konsekwentnie przekazują swoim pracownikom pozytywne i negatyw-
ne informacje zwrotne.
5. Umiejętność wprowadzania zamierzeń w czyn
i uczestniczenia w konfl iktach
Ludzie, którzy nie umieją odnaleźć się w sytuacjach konfl iktowych i nie
mogą wprowadzić własnych planów w czyn, najczęściej unikają w ogóle ta-
kich sytuacji lub popadają w przeciwną skrajność i stają się zbyt ofensywni
i agresywni.
W codziennym zarządzaniu konfl ikty zdarzają się często: między pracow-
nikami, członkami zespołu, kolegami czy wewnątrz samej kadry kierowni-
czej. Nie należy ich przemilczać, lecz nazwać sprawę po imieniu i doprowa-
dzić do konstruktywnego rozwiązania. Celem jest przeforsowanie swojego
stanowiska, nawet wobec sprzeciwów innych osób.
W codziennym zarządzaniu najbardziej pożądany jest „złoty środek”. Moż-
na go osiągnąć tylko wtedy, gdy przełożony z jednej strony nie działa zbyt
emocjonalnie, lecz z drugiej nie podchodzi do problemu wyłącznie w rze-
czowy sposób.
Cechy osoby z siłą przebicia, niebojącej się konfl iktów:
(cid:131)
(cid:131)
(cid:131)
Nie unika konfl iktów.
Rozumie, że jej własny osąd nie oznacza jedynej prawdy.
Ważniejsze jest rozwiązanie sytuacji konfl iktowej i wyjaśnienie jej niż
analizowanie niezgodności i wskazanie winnego.
Nie unikać
konfl iktów
6
Ważne kompetencje kadry kierowniczej
(cid:131)
(cid:131)
(cid:131)
(cid:131)
(cid:131)
(cid:131)
(cid:131)
(cid:131)
Jako przełożony dysponuje odpowiednimi technikami podchodzenia do
konfl iktów w sposób nakierowany na osiągnięcie celu.
Do konfl iktów podchodzi rzeczowo i ze spokojem – także w dyskusji.
Swoje stanowisko prezentuje w sposób pewny i wyczerpujący, przekony-
wująco uzasadnia je.
Otwarcie podejmuje kwestie sporne, to znaczy umie jasno i wyraźnie
przedstawiać swoje zdanie, nawet jeśli spotyka się z odmiennymi opi-
niami.
Nie zachowuje się jak ktoś, kto „zjadł wszystkie rozumy”, agresywnie czy
niejednoznacznie.
Do konfl iktów podchodzi z nastawieniem na ich rozwiązanie i osiągnię-
cie celu.
Nie daje się wyprowadzić z równowagi.
Jest zdolna do przyjmowania krytyki, uznaje możliwość własnej omyl-
ności.
6. Zdolność empatii i elastyczność w relacjach
Zdolność empatii polega na umiejętności wczucia się w sposób myślenia,
percepcję i pragnienia innej osoby. Ten, kogo określamy jako „współodczu-
wającego”, często wykazuje nie tylko zdolność, lecz także chęć wczuwania
się w sytuację innych ludzi. Ta umiejętność jest ważną przesłanką udanej
komunikacji z pracownikami, kolegami, przełożonymi, klientami i dlate-
go nie da się z niej zrezygnować w dzisiejszym świecie zawodowym. Im
szybciej uda się nam zrozumieć powody działania i punkt widzenia osoby,
z którą mamy do czynienia, tym łatwiej będzie nam odnaleźć właściwe ar-
gumenty, by przekonać ją do naszego zdania. Szybciej można rozpoznać
czynniki motywujące innych i zastosować je do osiągnięcia konkretnego
celu. Kadry kierownicze obdarzone empatią łatwiej mogą pobudzić zaan-
gażowanie swoich pracowników.
Pobierz darmowy fragment (pdf)