Darmowy fragment publikacji:
Tytuł oryginalny: Sports Psychology For Dummies®
Tłumaczenie: Michał Lipa, Beata Pawlak
ISBN: 978-83-246-8847-0
Original English language edition Copyright © 2010 by John Wiley Sons Canada, Ltd.
All rights reserved including the right of reproduction in whole or in part any form.
This translation published by arrangement with Wiley Publishing, Inc.
Oryginalne angielskie wydanie Copyright © 2010 by John Wiley Sons Canada, Ltd.
Wszelkie prawa, włączając prawo do reprodukcji całości lub części w jakiejkolwiek formie,
zarezerwowane. Tłumaczenie opublikowane na mocy porozumienia z Wiley Publishing, Inc.
Translation copyright © 2014 by Helion S.A.
Wiley, the Wiley Publishing logo, For Dummies, the Dummies Man logo, A Reference for the Rest of Us!,
The Dummies Way, Dummies Daily, The Fun and Easy Way, Dummies.com, Making Everything Easier,
and related trade dress are trademarks or registered trademarks of John Wiley Sons, Inc., and/or its affiliates
in the United States and other countries, and may not be used without written permission. All other trademarks
are the property of their respective owners. Wiley Publishing, Inc., is not associated with any product or vendor
mentioned in this book.
Wiley, the Wiley Publishing logo, For Dummies, the Dummies Man logo, A Reference for the Rest of Us!,
The Dummies Way, Dummies Daily, The Fun and Easy Way, Dummies.com, Making Everything Easier
i związana z tym szata graficzna są markami handlowymi John Wiley and Sons, Inc. i/lub firm stowarzyszonych
w Stanach Zjednoczonych i/lub innych krajach. Wykorzystywane na podstawie licencji.
Polish language edition published by Wydawnictwo Helion.
Copyright © 2014.
All rights reserved. No part of this book may be reproduced or transmitted in any form or by any means,
electronic or mechanical, including photocopying, recording or by any information storage retrieval system,
without permission from the Publisher.
Wszelkie prawa zastrzeżone. Nieautoryzowane rozpowszechnianie całości lub fragmentu niniej-szej publikacji
w jakiejkolwiek postaci jest zabronione. Wykonywanie kopii metodą kserograficz-ną, fotograficzną, a także
kopiowanie książki na nośniku filmowym, magnetycznym lub innym powoduje naruszenie praw autorskich
niniejszej publikacji.
Autor oraz Wydawnictwo HELION dołożyli wszelkich starań, by zawarte w tej książce informacje były
kompletne i rzetelne. Nie biorą jednak żadnej odpowiedzialności ani za ich wykorzystanie, ani za związane z tym
ewentualne naruszenie praw patentowych lub autorskich. Autor oraz Wydawnictwo HELION nie ponoszą
również żadnej odpowiedzialności za ewentualne szkody wynikłe z wykorzystania informacji zawartych w książce.
Drogi Czytelniku!
Jeżeli chcesz ocenić tę książkę, zajrzyj pod adres
http://dlabystrzakow.pl/user/opinie/psspby
Możesz tam wpisać swoje uwagi, spostrzeżenia, recenzję.
Wydawnictwo HELION
ul. Kościuszki 1c, 44-100 Gliwice
tel. 32 231 22 19, 32 230 98 63
e-mail: dlabystrzakow@dlabystrzakow.pl
WWW: http://dlabystrzakow.pl
Printed in Poland.
• Kup książkę
• Poleć książkę
• Oceń książkę
• Księgarnia internetowa
• Lubię to! » Nasza społeczność
Spis tre(cid:258)ci
O autorach ....................................................................................................................15
Podzi(cid:218)kowania od autorów ...........................................................................................17
Wprowadzenie ...............................................................................................................19
O ksi(cid:200)(cid:285)ce .........................................................................................................................................19
Konwencje zastosowane w ksi(cid:200)(cid:285)ce ......................................................................................................20
Czego nie czyta(cid:202) ...............................................................................................................................20
Naiwne za(cid:239)o(cid:285)enia ..............................................................................................................................20
Jak podzielona jest ksi(cid:200)(cid:285)ka .................................................................................................................21
Cz(cid:218)(cid:258)(cid:202) I. Zdobywanie przewagi — podstawy psychologii sportu .......................................................21
Cz(cid:218)(cid:258)(cid:202) II. Mentalne narz(cid:218)dzia sukcesu ............................................................................................21
Cz(cid:218)(cid:258)(cid:202) III. W ferworze walki — psychologia sportu w akcji ..............................................................21
Cz(cid:218)(cid:258)(cid:202) IV. Doskonalenie wspó(cid:239)pracy w zespole za pomoc(cid:200) psychologii sportu ....................................22
Cz(cid:218)(cid:258)(cid:202) V. Psychologia sportu dla trenerów i rodziców ......................................................................22
Cz(cid:218)(cid:258)(cid:202) VI. Dekalogi ......................................................................................................................22
Ikony wykorzystane w ksi(cid:200)(cid:285)ce .............................................................................................................22
Co dalej ...........................................................................................................................................23
Cz(cid:218)(cid:258)(cid:202) I. Zdobywanie przewagi
— podstawy psychologii sportu .............................. 25
Rozdzia(cid:239) 1. Wprowadzenie do psychologii sportu .........................................................27
Twoja sekretna bro(cid:241): psychika ...........................................................................................................28
Definicja odporno(cid:258)ci psychicznej ........................................................................................................28
Wyznaczenie w(cid:239)a(cid:258)ciwych celów ..........................................................................................................29
Motywacja ........................................................................................................................................29
Zwi(cid:218)kszanie pewno(cid:258)ci siebie w sporcie i w (cid:285)yciu ..................................................................................30
Gromadzenie narz(cid:218)dzi mentalnych .....................................................................................................30
Psychologia sportu w praktyce ............................................................................................................31
Si(cid:239)a zespo(cid:239)ów ....................................................................................................................................31
Psychologia sportu dla trenerów i rodziców .........................................................................................32
Kup książkęPoleć książkę6 Psychologia sportu dla bystrzaków
Rozdzia(cid:239) 2. Psychika gladiatora. Wzmocnij to, co pod kaskiem ................................... 33
Definicja odporno(cid:258)ci psychicznej ........................................................................................................33
Czym jest odporno(cid:258)(cid:202) psychiczna? ..................................................................................................33
Dlaczego odporno(cid:258)(cid:202) psychiczna jest wa(cid:285)na? ...................................................................................35
Zwi(cid:218)kszanie odporno(cid:258)ci psychicznej: plan ataku ..................................................................................37
Punkt wyj(cid:258)cia: Twoja dzisiejsza odporno(cid:258)(cid:202) psychiczna ....................................................................37
Podejmowanie zobowi(cid:200)za(cid:241) ............................................................................................................38
Przygotowywanie si(cid:218) do konkretnych sytuacji ..................................................................................40
Ocenianie post(cid:218)pów .....................................................................................................................41
Rozdzia(cid:239) 3. Wyznaczanie celów: mierz wysoko i strzelaj celnie ................................... 43
Wyznaczanie efektywnych celów .........................................................................................................43
Wyznaczanie celów .......................................................................................................................44
Konkretyzowanie celów .................................................................................................................46
Wyznaczanie ambitnych celów .......................................................................................................47
Wyznaczanie terminów osi(cid:200)gni(cid:218)cia celów .......................................................................................48
(cid:165)ledzenie post(cid:218)pów w d(cid:200)(cid:285)eniu do celów .............................................................................................48
Przyjmowanie odpowiedzialno(cid:258)ci za w(cid:239)asne wyniki .........................................................................48
Okre(cid:258)lanie sposobu mierzenia post(cid:218)pów .........................................................................................49
Pozwól sobie na modyfikacj(cid:218) celów ................................................................................................50
Rozdzia(cid:239) 4. Rozpal w sobie ogie(cid:241): podtrzymywanie p(cid:239)omienia motywacji ................... 51
Popularne mity dotycz(cid:200)ce motywacji ...................................................................................................51
(cid:189)ród(cid:239)em motywacji mog(cid:200) by(cid:202) inni ludzie ........................................................................................52
S(cid:239)awa i bogactwo s(cid:200) dobrym (cid:283)ród(cid:239)em motywacji .............................................................................52
Motywacja sama w sobie prowadzi do sukcesu ................................................................................52
Definicja motywacji ...........................................................................................................................53
Dwa rodzaje motywacji: wewn(cid:218)trzna i zewn(cid:218)trzna ...........................................................................53
Który rodzaj motywacji jest lepszy? ................................................................................................54
Ocenianie i analizowanie bie(cid:285)(cid:200)cego poziomu motywacji .......................................................................54
Mierzenie poziomu motywacji .......................................................................................................55
Zrozum w(cid:239)asn(cid:200) motywacj(cid:218) ............................................................................................................55
Maksymalizowanie motywacji: jak z ma(cid:239)ego p(cid:239)omienia zrobi(cid:202) wielkie ognisko ........................................56
Bycie ca(cid:239)kowicie szczerym wobec siebie ..........................................................................................57
Rozwa(cid:285)enie powodów, dla których uprawiasz sport ........................................................................57
Skupianie si(cid:218) na zadaniach, nie na ego ...........................................................................................57
Poszukiwanie sposobów do(cid:258)wiadczania sukcesu ..............................................................................58
Zmiana re(cid:285)imu treningów .............................................................................................................58
Otaczanie si(cid:218) wysoko zmotywowanymi lud(cid:283)mi ................................................................................58
Zdyscyplinowanie .........................................................................................................................58
Poszukiwanie wsparcia .................................................................................................................59
Radzenie sobie z b(cid:239)(cid:218)dami ..............................................................................................................59
Pozytywne my(cid:258)lenie ......................................................................................................................59
Pokonywanie przeszkód w utrzymaniu silnej motywacji ........................................................................59
Zmiana roli w dru(cid:285)ynie .................................................................................................................59
Wypalenie ....................................................................................................................................60
Kup książkęPoleć książkę
Spis tre(cid:258)ci 7
Problemy w innych sferach (cid:285)ycia ....................................................................................................61
Brak zgody z trenerem i kolegami z dru(cid:285)yny ...................................................................................61
Zmiana (cid:285)yciowych priorytetów ......................................................................................................62
Rozdzia(cid:239) 5. Id(cid:283) przez (cid:285)ycie dumnym krokiem
— teoria i praktyka zwi(cid:218)kszania pewno(cid:258)ci siebie .......................................................65
Czym jest pewno(cid:258)(cid:202) siebie i dlaczego jest wa(cid:285)na ....................................................................................65
Mity dotycz(cid:200)ce pewno(cid:258)ci siebie ..........................................................................................................66
Cykl pewno(cid:258)ci siebie ..........................................................................................................................68
Pozytywne my(cid:258)lenie ......................................................................................................................68
Podejmowanie ryzyka ...................................................................................................................69
Do(cid:258)wiadczanie sukcesu .................................................................................................................70
Zwi(cid:218)kszanie pewno(cid:258)ci siebie ..............................................................................................................70
Skupianie si(cid:218) na codziennych sukcesach .........................................................................................71
Skupianie si(cid:218) na procesie, a nie na wynikach ..................................................................................72
Pokonywanie przeszkód na drodze do wi(cid:218)kszej pewno(cid:258)ci siebie ............................................................73
Nieudany wyst(cid:218)p ..........................................................................................................................73
Brak miejsca w podstawowym sk(cid:239)adzie dru(cid:285)yny ..............................................................................74
Choroba lub kontuzja ....................................................................................................................75
Niedostateczne przygotowanie .......................................................................................................75
Cz(cid:218)(cid:258)(cid:202) II. Mentalne narz(cid:218)dzia sukcesu ...................... 77
Rozdzia(cid:239) 6. Doskonalenie sztuki koncentracji ...............................................................79
Czym jest skupienie i dlaczego jest wa(cid:285)ne ............................................................................................79
My(cid:258)lenie z rozmachem kontra zamartwianie si(cid:218) drobiazgami: strefy koncentracji ....................................82
Skupianie si(cid:218) na tym, co wa(cid:285)ne ..........................................................................................................82
Istotne przedmioty koncentracji ......................................................................................................83
Nieistotne przedmioty koncentracji .................................................................................................84
Koncentracja jako narz(cid:218)dzie zmniejszania lub eliminowania presji ........................................................87
Pokonywanie przeszkód utrudniaj(cid:200)cych koncentracj(cid:218) ...........................................................................88
My(cid:258)lenie o wynikach .....................................................................................................................88
Uleganie emocjom ........................................................................................................................88
Rozpraszaj(cid:200)ce uwag(cid:218) sprawy pozasportowe ....................................................................................89
Relacje z kibicami, s(cid:218)dziami i trenerami .........................................................................................90
Zwi(cid:218)kszanie koncentracji ...................................................................................................................91
Rozdzia(cid:239) 7. Trening w wyobra(cid:283)ni: wszystko,
co musisz wiedzie(cid:202) o tworzeniu wyobra(cid:285)e(cid:241) .................................................................93
Wprowadzenie do tworzenia wyobra(cid:285)e(cid:241) .............................................................................................94
Wyobra(cid:285)enia wewn(cid:218)trzne: z Twojego punktu widzenia ...................................................................94
Wyobra(cid:285)enia zewn(cid:218)trzne: spogl(cid:200)danie na siebie z boku ...................................................................95
Okre(cid:258)lanie preferowanego typu wyobra(cid:285)e(cid:241) ..........................................................................................96
Wyobra(cid:285)enia wizualne: robisz to, co widzisz ...................................................................................96
Kup książkęPoleć książkę8 Psychologia sportu dla bystrzaków
Wyobra(cid:285)enia s(cid:239)uchowe: namacalne d(cid:283)wi(cid:218)ki ....................................................................................97
Wyobra(cid:285)enia fizyczne: czucie ca(cid:239)ym cia(cid:239)em .....................................................................................97
Najwa(cid:285)niejsze cechy idealnych wyobra(cid:285)e(cid:241) ...........................................................................................98
Tworzenie szczegó(cid:239)owych wyobra(cid:285)e(cid:241) .............................................................................................98
Tworzenie wyobra(cid:285)e(cid:241) sukcesu .......................................................................................................99
Pierwsze kroki w tworzeniu wyobra(cid:285)e(cid:241) .............................................................................................100
Co sobie wyobra(cid:285)a(cid:202)? ..................................................................................................................101
Najlepsza pora na tworzenie wyobra(cid:285)e(cid:241) .......................................................................................102
Najlepsze miejsce na tworzenie wyobra(cid:285)e(cid:241) ...................................................................................105
Ocenianie skuteczno(cid:258)ci tworzenia wyobra(cid:285)e(cid:241) ....................................................................................105
Rozdzia(cid:239) 8. Rozmowa z samym sob(cid:200) — nie krzycz na siebie zbyt g(cid:239)o(cid:258)no .................. 109
Skutki dialogu wewn(cid:218)trznego ...........................................................................................................109
Dwa rodzaje dialogu wewn(cid:218)trznego: pozytywny i negatywny ..........................................................110
Wp(cid:239)yw dialogu wewn(cid:218)trznego na uprawianie sportu ......................................................................110
Zmiana kana(cid:239)u: odchodzenie od negatywnego dialogu wewn(cid:218)trznego .................................................113
Zwracanie uwagi na komunikaty wysy(cid:239)ane do siebie ......................................................................113
Zwalczanie negatywnych my(cid:258)li ....................................................................................................114
Zast(cid:218)powanie negatywnych my(cid:258)li pozytywnymi ............................................................................115
Poprawianie w(cid:239)asnych osi(cid:200)gni(cid:218)(cid:202) dzi(cid:218)ki dialogowi wewn(cid:218)trznemu ........................................................116
Prowadzenie dziennika przed treningami .....................................................................................118
Wymy(cid:258)lanie s(cid:239)ów naprowadzaj(cid:200)cych ............................................................................................118
Tworzenie procedur radzenia sobie z niepowodzeniami .................................................................119
Tworzenie pozytywnych wyobra(cid:285)e(cid:241) .............................................................................................120
Rozdzia(cid:239) 9. Kontrolowanie harmonogramu pracy ....................................................... 121
Ró(cid:285)nice mi(cid:218)dzy zarz(cid:200)dzaniem czasem a zarz(cid:200)dzaniem zadaniami ......................................................122
Stara szko(cid:239)a: zarz(cid:200)dzanie czasem .................................................................................................122
Lepszy sposób gospodarowania czasem: zarz(cid:200)dzanie zadaniami ....................................................122
Rozpoznawanie wyznawanych warto(cid:258)ci ............................................................................................124
Ustalanie priorytetów ......................................................................................................................125
W poszukiwaniu straconego czasu ....................................................................................................127
Poczucie odpowiedzialno(cid:258)ci .............................................................................................................128
Cz(cid:218)(cid:258)(cid:202) III. W ferworze walki
— psychologia sportu w akcji ...............................131
Rozdzia(cid:239) 10. Nawyki zwyci(cid:218)zców: jak rytua(cid:239)y zwi(cid:218)kszaj(cid:200) zdolno(cid:258)(cid:202) rywalizacji ......... 133
Wp(cid:239)yw rytua(cid:239)ów na koncentracj(cid:218) i zdolno(cid:258)(cid:202) rywalizacji ......................................................................134
Ró(cid:285)nica mi(cid:218)dzy rytua(cid:239)ami a przes(cid:200)dami ...........................................................................................136
Rytua(cid:239)y najlepszych sportowców ......................................................................................................137
Przyk(cid:239)ad 1. Pierwszy na boisku ...................................................................................................137
Przyk(cid:239)ad 2. Spokojna i zrelaksowana ...........................................................................................138
Przyk(cid:239)ad 3. Filmy i medytacja .....................................................................................................139
Kup książkęPoleć książkę
Spis tre(cid:258)ci 9
Wymy(cid:258)lanie efektywnych rytua(cid:239)ów na treningi i zawody .....................................................................139
Rytua(cid:239)y na treningi .....................................................................................................................140
Rytua(cid:239)y na czas zawodów ............................................................................................................142
Kiedy i jak modyfikowa(cid:202) rytua(cid:239)y .......................................................................................................145
Rozdzia(cid:239) 11. Radzenie sobie z presj(cid:200): jak igra(cid:202) z ogniem, (cid:285)eby si(cid:218) nie poparzy(cid:202) .......147
Istota presji: czym ona jest i dlaczego si(cid:218) pojawia ...............................................................................147
Oznaki wyst(cid:218)powania presji ........................................................................................................148
Przyczyny presji w sporcie ...........................................................................................................149
O sportowcach, którzy spalaj(cid:200) si(cid:218) pod presj(cid:200) ................................................................................150
Ró(cid:285)nica mi(cid:218)dzy pobudzeniem a presj(cid:200) ..............................................................................................151
Radzenie sobie z presj(cid:200) w stylu zawodowców ....................................................................................154
Skupianie si(cid:218) na bie(cid:285)(cid:200)cym zadaniu ..............................................................................................154
Dobre przygotowanie pod ka(cid:285)dym wzgl(cid:218)dem ................................................................................154
Odpowiedni punkt widzenia ........................................................................................................156
Zmiana wewn(cid:218)trznego dialogu ....................................................................................................156
My(cid:258)lenie o tym, co mo(cid:285)na kontrolowa(cid:202) .........................................................................................157
Prowadzenie dziennika ...............................................................................................................158
Oddychanie i (cid:202)wiczenia rozci(cid:200)gaj(cid:200)ce ............................................................................................159
Rozdzia(cid:239) 12. B(cid:200)d(cid:283) silny — skuteczne zarz(cid:200)dzanie poziomem energii .........................161
Eliminowanie czynników rozpraszaj(cid:200)cych energi(cid:218) ..............................................................................163
Negatywny dialog wewn(cid:218)trzny .....................................................................................................163
Nadmiar emocji ..........................................................................................................................163
Brak przygotowania ....................................................................................................................164
(cid:165)ledzenie poziomu energii ...............................................................................................................165
Podczas treningu ........................................................................................................................166
Przed zawodami .........................................................................................................................166
W czasie rywalizacji ....................................................................................................................166
Zarz(cid:200)dzanie poziomem energii ........................................................................................................167
Identyfikowanie idealnego stanu sprzyjaj(cid:200)cego rywalizacji ..............................................................167
Kumulowanie energii ..................................................................................................................168
Relaksowanie si(cid:218) przed zawodami: walka na luzie .........................................................................169
Rozdzia(cid:239) 13. Radzenie sobie z przeciwno(cid:258)ciami: sztuka odbijania si(cid:218) od dna ............175
Nowe spojrzenie na przegran(cid:200) .........................................................................................................175
Przegrana nie musi by(cid:202) pora(cid:285)k(cid:200) ...................................................................................................176
Ró(cid:285)nica mi(cid:218)dzy byciem pokonanym a oddaniem zwyci(cid:218)stwa ..........................................................176
Pokonywanie kryzysów formy ...........................................................................................................177
Przyczyny kryzysów formy ...........................................................................................................177
Skupianie si(cid:218) na podstawowych kwestiach ....................................................................................178
Uwa(cid:285)no(cid:258)(cid:202) ..................................................................................................................................178
Radzenie sobie z b(cid:239)(cid:218)dami pope(cid:239)nianymi w czasie zawodów ................................................................180
Stan umys(cid:239)u po pope(cid:239)nieniu b(cid:239)(cid:218)du ...............................................................................................180
Rytua(cid:239)y na wypadek pope(cid:239)nienia b(cid:239)(cid:218)du ........................................................................................182
Kup książkęPoleć książkę10 Psychologia sportu dla bystrzaków
Radzenie sobie z kontuzjami ............................................................................................................183
Zapobieganie kontuzjom .............................................................................................................184
Post(cid:218)powanie w przypadku urazów ..............................................................................................186
Cz(cid:218)(cid:258)(cid:202) IV. Doskonalenie wspó(cid:239)pracy w zespole
za pomoc(cid:200) psychologii sportu ................................191
Rozdzia(cid:239) 14. Komunikacja w zespole .......................................................................... 193
Mity dotycz(cid:200)ce komunikacji .............................................................................................................194
Komunikacja to tylko s(cid:239)owa .........................................................................................................194
Dopóki mówisz, jeste(cid:258) s(cid:239)yszany ....................................................................................................195
Komunikacja bez s(cid:239)ów .....................................................................................................................196
Mowa cia(cid:239)a ................................................................................................................................196
Ton g(cid:239)osu ..................................................................................................................................198
Stwarzanie warunków dla idealnej komunikacji .................................................................................198
Odpowiedni czas ........................................................................................................................199
Odpowiednie miejsce ..................................................................................................................199
Doskonalenie umiej(cid:218)tno(cid:258)ci komunikacji .............................................................................................200
Nie bierz wszystkiego do siebie ....................................................................................................200
Ostro(cid:285)nie z za(cid:239)o(cid:285)eniami ..............................................................................................................200
Skup si(cid:218) na tera(cid:283)niejszo(cid:258)ci, nie na przesz(cid:239)o(cid:258)ci ...............................................................................201
Nigdy nie mów „nigdy” ani „zawsze” ..........................................................................................202
Rozdzia(cid:239) 15. Prowadzenie zespo(cid:239)u do zwyci(cid:218)stwa: sportowcy jako przywódcy ......... 203
Czym przywództwo jest, a czym nie jest ............................................................................................203
Rozpoznawanie w(cid:239)asnego stylu przywództwa ....................................................................................204
Dyktator ....................................................................................................................................205
Trybun ludowy ...........................................................................................................................205
Przywódca nieingeruj(cid:200)cy .............................................................................................................206
Bycie przywódc(cid:200) w wa(cid:285)nych chwilach ..............................................................................................206
Przed zawodami .........................................................................................................................206
W czasie zawodów .....................................................................................................................207
Po zawodach ..............................................................................................................................208
Poza sezonem ............................................................................................................................208
Podczas treningów ......................................................................................................................209
Poza boiskiem ............................................................................................................................209
Doskonalenie umiej(cid:218)tno(cid:258)ci przywódczych ..........................................................................................211
Zdobywanie zaufania i szacunku .................................................................................................211
Dawanie przyk(cid:239)adu .....................................................................................................................212
Oczekiwanie odpowiedzialno(cid:258)ci od kolegów z dru(cid:285)yny ..................................................................212
Bycie wzorem skutecznego przywódcy ..........................................................................................213
Kup książkęPoleć książkę
Spis tre(cid:258)ci 11
Rozdzia(cid:239) 16. Rozwijanie wspó(cid:239)pracy w zespole ..........................................................217
Okre(cid:258)lanie misji zespo(cid:239)u ..................................................................................................................218
Formu(cid:239)owanie misji .....................................................................................................................218
Przekonywanie cz(cid:239)onków zespo(cid:239)u do misji ....................................................................................219
Dla trenerów: pomaganie zawodnikom w tworzeniu zgranego zespo(cid:239)u .................................................219
Definiowanie ról i obowi(cid:200)zków graczy ..........................................................................................220
Odpowiedzialno(cid:258)(cid:202) zespo(cid:239)u za sukces ............................................................................................221
Zmiana sposobu my(cid:258)lenia: zbiorowo(cid:258)(cid:202) zamiast indywidualno(cid:258)ci .....................................................222
Panowanie nad ego zawodników .................................................................................................223
Dla zawodników: stawianie zespo(cid:239)u na pierwszym miejscu .................................................................224
Poznawanie kolegów z dru(cid:285)yny ...................................................................................................224
Poznawanie i akceptowanie roli w dru(cid:285)ynie ..................................................................................225
Przyjmowanie odpowiedzialno(cid:258)ci za swoje sukcesy i pora(cid:285)ki ..........................................................226
Cz(cid:218)(cid:258)(cid:202) V. Psychologia sportu
dla trenerów i rodziców ........................................ 229
Rozdzia(cid:239) 17. Trenowanie wspó(cid:239)czesnego sportowca .................................................231
Zwi(cid:218)kszanie koncentracji sportowców ...............................................................................................232
Przygotowywanie sportowców do treningów .................................................................................232
Podtrzymywanie koncentracji sportowców ....................................................................................233
Obserwowanie i ocenianie koncentracji zawodników ......................................................................234
Rozwijanie zdolno(cid:258)ci radzenia sobie z presj(cid:200) .....................................................................................235
Symulowanie rywalizacji .............................................................................................................235
Tworzenie wyobra(cid:285)e(cid:241) przed, w trakcie i po treningu .....................................................................236
Wymy(cid:258)lanie (cid:202)wicze(cid:241) b(cid:218)d(cid:200)cych (cid:283)ród(cid:239)em presji ...............................................................................238
Motywowanie sportowców ...............................................................................................................238
Pokazywanie ogólnego obrazu sytuacji .........................................................................................239
Planowanie szybkich treningów ...................................................................................................240
Poszukiwanie inspiracji ...............................................................................................................241
Zach(cid:218)canie zawodników do pracy zespo(cid:239)owej ...................................................................................242
Codzienne omawianie wspólnej misji ............................................................................................243
Pokazywanie, (cid:285)e zespó(cid:239) jest lepszy od jednostki .............................................................................244
Nie ograniczaj si(cid:218) do mówienia o pracy zespo(cid:239)owej .......................................................................245
Rozdzia(cid:239) 18. Wychowywanie sportowca: nie ograniczaj si(cid:218) do kibicowania ..............247
Ró(cid:285)nica mi(cid:218)dzy motywacj(cid:200) Twoj(cid:200) a Twojego dziecka .......................................................................248
Zach(cid:218)canie dzieci zamiast zmuszania ich ..........................................................................................250
Przygotowywanie dziecka do rywalizacji ...........................................................................................251
Zapytaj dziecko, czego potrzebuje ...............................................................................................251
Przedmeczowe przypomnienia i zach(cid:218)ty .......................................................................................251
Podkre(cid:258)lanie znaczenia wysi(cid:239)ku ...................................................................................................252
Skupianie si(cid:218) na przyjemno(cid:258)ci .....................................................................................................253
Kup książkęPoleć książkę12 Psychologia sportu dla bystrzaków
Kibicowanie dziecku .......................................................................................................................253
Wiwatuj, ale nie krzycz ...............................................................................................................253
Przestrzegaj zasady 24 godzin .....................................................................................................254
Pozwól trenerowi trenowa(cid:202) ..........................................................................................................254
Miej poczucie humoru ................................................................................................................255
B(cid:200)d(cid:283) cierpliwy wobec s(cid:218)dziów .....................................................................................................255
Nie szukaj winnych .....................................................................................................................255
Miej na uwadze wiek dziecka i poziom jego umiej(cid:218)tno(cid:258)ci ...............................................................256
B(cid:200)d(cid:283) wzorem do na(cid:258)ladowania ....................................................................................................256
Ucz, ale nie praw kaza(cid:241) ..............................................................................................................256
Radzenie sobie z wypaleniem u sportowców ......................................................................................257
Rozmowa z dzieckiem, które chce zrezygnowa(cid:202) z uprawiania sportu ...................................................259
Poszukiwanie najlepszej decyzji ...................................................................................................260
Zachowywanie dystansu .............................................................................................................260
Wybór odpowiedniego momentu ..................................................................................................261
Odchodzenie z klas(cid:200) ...................................................................................................................263
Cz(cid:218)(cid:258)(cid:202) VI. Dekalogi ...............................................265
Rozdzia(cid:239) 19. Dziesi(cid:218)(cid:202) sposobów stosowania psychologii sportu w biurze ................ 267
Przygotowywanie si(cid:218) do pracy ..........................................................................................................267
Definiowanie sukcesu zawodowego ...................................................................................................268
Równowa(cid:285)enie pracy i (cid:285)ycia ............................................................................................................269
Koncentrowanie si(cid:218) mimo czynników rozpraszaj(cid:200)cych ........................................................................270
Zrób przerw(cid:218) i uwolnij si(cid:218) od stresu .................................................................................................270
Skuteczne dzia(cid:239)anie pod presj(cid:200) .........................................................................................................272
Wymy(cid:258)lanie efektywnych rytua(cid:239)ów ....................................................................................................272
Skupianie si(cid:218) na zadaniach, nie wynikach .........................................................................................273
Radzenie sobie z konfliktami i przeciwno(cid:258)ciami w miejscu pracy .........................................................273
Tworzenie grupy wsparcia ...............................................................................................................275
Rozdzia(cid:239) 20. Dziesi(cid:218)(cid:202) sposobów na bycie lepszym zawodnikiem ............................... 277
Oce(cid:241) swoj(cid:200) aktualn(cid:200) pozycj(cid:218) ............................................................................................................277
Wiedz, co Ci(cid:218) motywuje ..................................................................................................................278
Okre(cid:258)l swoje cele .............................................................................................................................278
Opracuj plan dzia(cid:239)ania ....................................................................................................................279
Doskonal si(cid:218) stopniowo i konsekwentnie ...........................................................................................279
Codziennie (cid:202)wicz swój umys(cid:239) ...........................................................................................................279
Rozwijaj swoje umiej(cid:218)tno(cid:258)ci fizyczne ................................................................................................280
Ulepszaj metody pracy ....................................................................................................................280
Zwi(cid:218)kszaj i podtrzymuj kondycj(cid:218) ......................................................................................................281
Szukaj (cid:283)róde(cid:239) presji .........................................................................................................................281
Kup książkęPoleć książkę
Spis tre(cid:258)ci 13
Rozdzia(cid:239) 21. Dziesi(cid:218)(cid:202) sposobów radzenia sobie ze stresem ......................................283
Ustalaj priorytety ............................................................................................................................283
Szukaj równowagi ...........................................................................................................................284
Medytuj .........................................................................................................................................284
Korzystaj z wyobra(cid:285)e(cid:241) .....................................................................................................................285
Kontroluj my(cid:258)li i emocje ..................................................................................................................286
(cid:109)wicz .............................................................................................................................................286
Wysypiaj si(cid:218) ...................................................................................................................................287
Stwórz grup(cid:218) wsparcia .....................................................................................................................288
(cid:165)miej si(cid:218) .........................................................................................................................................288
Okazuj wdzi(cid:218)czno(cid:258)(cid:202) ........................................................................................................................289
Rozdzia(cid:239) 22. Dziesi(cid:218)(cid:202) sposobów wychowywania sportowca ......................................291
Podejmowanie decyzji o specjalizacji ................................................................................................291
Wybór odpowiedniej ligi ..................................................................................................................292
Rozmowa z dzieckiem po przegranej ................................................................................................293
B(cid:200)d(cid:283) kibicem, nie trenerem ..............................................................................................................294
Wiwatuj, ale nie krzycz ....................................................................................................................294
Rozmawianie z trenerem ..................................................................................................................295
Nagradzanie tego, co wa(cid:285)ne .............................................................................................................295
Gospodarowanie czasem i pieni(cid:218)dzmi ...............................................................................................296
Koncentracja na zdobywaniu umiej(cid:218)tno(cid:258)ci (cid:285)yciowych .........................................................................297
(cid:191)yj w(cid:239)asnym (cid:285)yciem, a nie (cid:285)yciem dziecka ........................................................................................297
Skorowidz ....................................................................................................................299
Kup książkęPoleć książkę14 Psychologia sportu dla bystrzaków
Kup książkęPoleć książkę Rozdzia(cid:239) 1: Wprowadzenie do psychologii sportu 27
Rozdzia(cid:239) 1
Wprowadzenie
do psychologii sportu
W tym rozdziale:
(cid:377) wszystko, co psychologia sportu mo(cid:285)e dla Ciebie zrobi(cid:202);
(cid:377) postrzeganie psychiki jako narz(cid:218)dzia d(cid:200)(cid:285)enia do sukcesu;
(cid:377) wykorzystanie psychologii sportu w przygotowaniach do rywalizacji;
(cid:377) wykorzystanie psychologii sportu w zespole;
(cid:377) korzystanie z psychologii sportu przez rodziców i trenerów.
P
rawdopodobnie s(cid:239)ysza(cid:239)e(cid:258) o wybitnych sportowcach pracuj(cid:200)cych z psychologami
sportu i o zawodowych dru(cid:285)ynach zatrudniaj(cid:200)cych psychologów na etacie.
Ale czym dok(cid:239)adnie jest psychologia sportu i czy naprawd(cid:218) jest zarezerwowana
wy(cid:239)(cid:200)cznie dla profesjonalistów?
Psychologia sportu to po prostu praktyczne zastosowanie zasad psychologii w sporcie.
Dzi(cid:218)ki niej sportowcy mog(cid:200) poprawi(cid:202) swoje wyniki. Z ca(cid:239)(cid:200) pewno(cid:258)ci(cid:200) nie jest przeznaczona
tylko dla zawodowców. Tak naprawd(cid:218) obserwujemy stosowanie jej na ró(cid:285)nych etapach
sportowej kariery. Jest przydatnym narz(cid:218)dziem dla uprawiaj(cid:200)cych sport dzieci i m(cid:239)odzie(cid:285)y
oraz osób doros(cid:239)ych, a tak(cid:285)e trenerów, rodziców, administratorów, lekarzy sportowych,
trenerów zajmuj(cid:200)cych si(cid:218) wyszkoleniem fizycznym, dietetyków i fizjoterapeutów.
Znajduje zastosowanie zarówno w bardzo popularnych dyscyplinach sportu — takich
jak pi(cid:239)ka no(cid:285)na, futbol ameryka(cid:241)ski, golf i tenis — jak i tych, które ciesz(cid:200) si(cid:218) mniejszym
zainteresowaniem, takich jak judo, jazda na snowboardzie, szermierka i krykiet.
Psychologia sportu przydaje si(cid:218) tak(cid:285)e w dziedzinach niezwi(cid:200)zanych ze sportem,
na przyk(cid:239)ad medycynie, edukacji, biznesie, polityce, zarz(cid:200)dzaniu i wojskowo(cid:258)ci.
Mo(cid:285)liwo(cid:258)ci jej zastosowania oraz wynikaj(cid:200)ce z tego korzy(cid:258)ci rosn(cid:200) nieustannie,
a korzystanie z jej dobrodziejstw jest niezwykle fascynuj(cid:200)c(cid:200) przygod(cid:200).
Na szcz(cid:218)(cid:258)cie nie musisz p(cid:239)aci(cid:202) tysi(cid:218)cy dolarów za us(cid:239)ugi osobistego psychologa sportu.
Maj(cid:200)c t(cid:218) ksi(cid:200)(cid:285)k(cid:218), mo(cid:285)esz zyska(cid:202) przewag(cid:218) nad innymi sportowcami i wykorzysta(cid:202)
w pe(cid:239)ni swój sportowy potencja(cid:239).
Kup książkęPoleć książkę28 Cz(cid:218)(cid:258)(cid:202) I: Zdobywanie przewagi — podstawy psychologii sportu
Twoja sekretna bro(cid:241): psychika
Najwspanialszym narz(cid:218)dziem ka(cid:285)dego sportowca jest psychika. Mózg, ten cudowny
organ reguluj(cid:200)cy oddech, kontroluj(cid:200)cy prac(cid:218) serca i zarz(cid:200)dzaj(cid:200)cy ca(cid:239)ym cia(cid:239)em, jest
(cid:283)ród(cid:239)em wszystkich sportowych sukcesów.
Wszyscy wiemy, (cid:285)e talent i warunki fizyczne odgrywaj(cid:200) decyduj(cid:200)c(cid:200) rol(cid:218) w karierze
sportowej, ale ma(cid:239)o kto zdaje sobie spraw(cid:218) ze znaczenia psychiki oraz sposobu korzystania
z niej. Tak naprawd(cid:218) psychika jest jednym z najdoskonalszych elementów Twojego
wyposa(cid:285)enia sportowego, jakie kiedykolwiek znajd(cid:200) si(cid:218) w Twojej dyspozycji. Mo(cid:285)e
zrobi(cid:202) z Ciebie mistrza albo z(cid:239)ama(cid:202) Ci(cid:218) ju(cid:285) na starcie.
Kiedy poznasz si(cid:239)(cid:218) psychiki i nauczysz si(cid:218) z niej korzysta(cid:202), od razu poprawisz swoje
wyniki sportowe. Psychologia sportu pomo(cid:285)e Ci w:
(cid:57) kontrolowaniu tremy;
(cid:57) wykorzystywaniu wyobra(cid:285)e(cid:241) do poprawiania wyników;
(cid:57) zwi(cid:218)kszaniu i utrzymywaniu pewno(cid:258)ci siebie;
(cid:57) podnoszeniu poziomu motywacji i utrzymywaniu go;
(cid:57) relaksowaniu si(cid:218) pod presj(cid:200);
(cid:57) wyznaczaniu celów i d(cid:200)(cid:285)eniu do nich;
(cid:57) zarz(cid:200)dzaniu energi(cid:200);
(cid:57) utrzymywaniu wyników na sta(cid:239)ym poziomie dzi(cid:218)ki regularnym treningom;
(cid:57) odzyskiwaniu formy po kontuzjach i niepowodzeniach;
(cid:57) zarz(cid:200)dzaniu konfliktami z trenerami i kolegami z dru(cid:285)yny oraz rozwi(cid:200)zywaniu ich;
(cid:57) wywo(cid:239)ywaniu i jak najd(cid:239)u(cid:285)szym utrzymywaniu skupienia w najwa(cid:285)niejszych
momentach.
Definicja odporno(cid:258)ci psychicznej
Je(cid:285)eli uprawiasz sport od d(cid:239)u(cid:285)szego czasu, prawdopodobnie spotka(cid:239)e(cid:258) si(cid:218) ju(cid:285) z terminem
odporno(cid:258)(cid:202) psychiczna. Zwykle oznacza ona:
(cid:57) wytrzyma(cid:239)o(cid:258)(cid:202) i zdolno(cid:258)(cid:202) stawiania czo(cid:239)a przeciwno(cid:258)ciom;
(cid:57) motywacj(cid:218) do osi(cid:200)gania jak najlepszych wyników bez wzgl(cid:218)du na okoliczno(cid:258)ci;
(cid:57) zdolno(cid:258)(cid:202) skupiania si(cid:218) na bie(cid:285)(cid:200)cym zadaniu w decyduj(cid:200)cych momentach
(cid:57) umiej(cid:218)tno(cid:258)(cid:202) zachowania pewno(cid:258)ci siebie pod presj(cid:200) rywalizacji.
Fundamentem odporno(cid:258)ci psychicznej jest wytrzyma(cid:239)o(cid:258)(cid:202) fizyczna. Innymi s(cid:239)owy, je(cid:258)li
chcesz by(cid:202) odporny psychicznie, musisz najpierw zadba(cid:202) o kondycj(cid:218) i wytrzyma(cid:239)o(cid:258)(cid:202)
fizyczn(cid:200). W zasadzie nie mo(cid:285)na by(cid:202) odpornym psychicznie, kiedy cia(cid:239)o jest wyczerpane
rywalizacji;
Kup książkęPoleć książkę Rozdzia(cid:239) 1: Wprowadzenie do psychologii sportu 29
i brakuje mu sprawno(cid:258)ci. Je(cid:285)eli zatem chcesz przyst(cid:200)pi(cid:202) do zwi(cid:218)kszania odporno(cid:258)ci
psychicznej, zadbaj najpierw o kondycj(cid:218) fizyczn(cid:200) i uporz(cid:200)dkuj swoje (cid:285)ycie. Wi(cid:218)cej
informacji na temat zwi(cid:218)kszania odporno(cid:258)ci psychicznej znajdziesz w rozdziale 2.
Wyznaczenie w(cid:239)a(cid:258)ciwych celów
Je(cid:285)eli chcesz by(cid:202) skutecznym i produktywnym sportowcem, musisz umie(cid:202) wyznacza(cid:202)
sobie cele i osi(cid:200)ga(cid:202) je. Mo(cid:285)e si(cid:218) wydawa(cid:202), (cid:285)e jest to umiej(cid:218)tno(cid:258)(cid:202), któr(cid:200) (cid:239)atwo opanowa(cid:202),
ale je(cid:258)li nie masz odpowiedniego wzoru do na(cid:258)ladowania lub mentora, prawdopodobnie
przypominasz pod tym wzgl(cid:218)dem wi(cid:218)kszo(cid:258)(cid:202) ludzi: wyznaczasz cele metod(cid:200) prób i b(cid:239)(cid:218)dów.
To mo(cid:285)e by(cid:202) ca(cid:239)kiem niez(cid:239)e podej(cid:258)cie, o ile nie d(cid:200)(cid:285)ysz do wybitno(cid:258)ci w sporcie, ale sam
fakt, (cid:285)e czytasz t(cid:218) ksi(cid:200)(cid:285)k(cid:218), (cid:258)wiadczy o tym, (cid:285)e jest inaczej.
i zaplanuj odpowiednie dzia(cid:239)ania od ko(cid:241)ca.
Oto kilka wskazówek, które u(cid:239)atwi(cid:200) Ci wyznaczenie celów w sporcie:
(cid:57) Zaczynaj z my(cid:258)l(cid:200) o ostatecznym wyniku. Zastanów si(cid:218), co chcesz osi(cid:200)gn(cid:200)(cid:202)
(cid:57) Wyznaczaj sobie terminy i ramy czasowe realizacji celów, aby utrzyma(cid:202)
(cid:57) Po wyznaczeniu celów skup si(cid:218) na procesach (na tym, w jaki sposób
(cid:57) Dbaj o to, by cele by(cid:239)y wymierne. Na przyk(cid:239)ad zamiast mówi(cid:202), (cid:285)e chcesz
motywacj(cid:218) na wysokim poziomie.
zamierzasz osi(cid:200)gn(cid:200)(cid:202) cele).
„by(cid:202) szybszy”, powiedz, (cid:285)e zamierzasz poprawi(cid:202) swój czas w biegu na 100 metrów
o 0,5 sekundy.
Ci(cid:218) doprowadzi(cid:202) do osi(cid:200)gni(cid:218)cia drugich.
(cid:57) Wyznaczaj cele krótko- i d(cid:239)ugookresowe. Realizacja tych pierwszych powinna
(cid:57) Opowiadaj ludziom o swoich celach. Im wi(cid:218)cej osób b(cid:218)dzie o nich wiedzia(cid:239)o,
tym wi(cid:218)ksze b(cid:218)dziesz mia(cid:239) wsparcie i tym wi(cid:218)ksze b(cid:218)dziesz odczuwa(cid:239) zobowi(cid:200)zanie
do ich osi(cid:200)gni(cid:218)cia.
Wi(cid:218)cej wskazówek dotycz(cid:200)cych wyznaczania celów znajdziesz w rozdziale 3.
Motywacja
Sportowiec musi rozumie(cid:202) si(cid:239)y, które ka(cid:285)(cid:200) mu uczestniczy(cid:202) w sportowej walce.
Przyczyny, dla których uprawiasz dan(cid:200) dyscyplin(cid:218), maj(cid:200) charakter osobisty. Wi(cid:218)kszo(cid:258)(cid:202)
sportowców mówi, (cid:285)e ich si(cid:239)(cid:200) nap(cid:218)dow(cid:200) jest ch(cid:218)(cid:202) rywalizacji. Uwielbiaj(cid:200), kiedy ich
osi(cid:200)gni(cid:218)cia s(cid:200) porównywane z dokonaniami konkurentów. Bez wzgl(cid:218)du na to,
czy mówimy o koszykówce, czy badmintonie, (cid:283)ród(cid:239)em motywacji zawodników jest
pragnienie rywalizacji.
Motywacja wynikaj(cid:200)ca z czynników zewn(cid:218)trznych, takich jak pieni(cid:200)dze, s(cid:239)awa czy
popularno(cid:258)(cid:202), jest bardziej problematyczna, poniewa(cid:285) zanika, gdy te czynniki powszedniej(cid:200).
Oczywi(cid:258)cie mog(cid:200) one na krótko zwi(cid:218)kszy(cid:202) motywacj(cid:218) sportowca, ale z bada(cid:241) naukowych
wynika, (cid:285)e najwi(cid:218)kszym (cid:283)ród(cid:239)em motywacji jest w(cid:239)a(cid:258)nie ch(cid:218)(cid:202) rywalizacji.
Kup książkęPoleć książkę30 Cz(cid:218)(cid:258)(cid:202) I: Zdobywanie przewagi — podstawy psychologii sportu
Motywacja na przemian ro(cid:258)nie i spada, wi(cid:218)c staraj si(cid:218) nie zniech(cid:218)ca(cid:202), kiedy odkryjesz,
(cid:285)e nie jeste(cid:258) wystarczaj(cid:200)co zmotywowany. Jej spadek mo(cid:285)e si(cid:218) przydarzy(cid:202) ka(cid:285)demu
sportowcowi. Nawet najwi(cid:218)ksi mistrzowie miewaj(cid:200) okresy braku motywacji. Kluczem
do sukcesu jest umiej(cid:218)tno(cid:258)(cid:202) stawiania czo(cid:239)a takim zanikom. Musisz zna(cid:202) najcz(cid:218)stsze
przyczyny spadku motywacji, umie(cid:202) rozpoznawa(cid:202) zapowiadaj(cid:200)ce go symptomy
ostrzegawcze oraz mie(cid:202) w zanadrzu strategi(cid:218) umo(cid:285)liwiaj(cid:200)c(cid:200) odzyskanie motywacji.
Niezb(cid:218)dne informacje na ten temat oraz wiele innych wiadomo(cid:258)ci znajdziesz
w rozdziale 4.
Zwi(cid:218)kszanie pewno(cid:258)ci siebie
w sporcie i w (cid:285)yciu
Jednym z cudownych aspektów zasad i technik psychologii sportu jest to, (cid:285)e znajduj(cid:200)
one zastosowanie zarówno na polu rywalizacji, jak i poza nim. Pomagaj(cid:200) bowiem
zwi(cid:218)kszy(cid:202) pewno(cid:258)(cid:202) siebie, której stopniowy wzrost jest (cid:283)ród(cid:239)em poprawy wyników
w sporcie i w (cid:285)yciu codziennym. Im bardziej pewny siebie jeste(cid:258), tym wi(cid:218)ksze ryzyko
sk(cid:239)onny jeste(cid:258) podejmowa(cid:202) i tym cz(cid:218)(cid:258)ciej do(cid:258)wiadczasz pozytywnych konsekwencji
oraz otrzymujesz nagrody. Wszyscy odnosz(cid:200)cy sukcesy sportowcy wiedz(cid:200), (cid:285)e gdy s(cid:200)
pewni siebie i odpr(cid:218)(cid:285)eni, maj(cid:200) znacznie wi(cid:218)ksze szanse odniesienia sukcesu, nawet je(cid:258)li
ich przygotowanie i sprawno(cid:258)(cid:202) fizyczna s(cid:200) takie same. Pewno(cid:258)(cid:202) siebie pozwala dzia(cid:239)a(cid:202),
rywalizowa(cid:202) i wykorzystywa(cid:202) ca(cid:239)y Twój potencja(cid:239). Ponadto zmienia si(cid:218) ona i rozwija
z czasem — nie jest tak, (cid:285)e albo mamy absolutn(cid:200) pewno(cid:258)(cid:202) siebie, albo jeste(cid:258)my jej
ca(cid:239)kowicie pozbawieni.
W rozdziale 5. poka(cid:285)emy Ci sztuk(cid:218) i technik(cid:218) budowania prawdziwej pewno(cid:258)ci siebie.
Postaramy si(cid:218) wyrugowa(cid:202) przypuszczenia i domys(cid:239)y z procesu jej zwi(cid:218)kszania i damy
Ci solidne podstawy do poprawiania wyników w sporcie i w (cid:285)yciu codziennym. Poka(cid:285)emy
te(cid:285), jak sobie radzi(cid:202) w chwilach spadku pewno(cid:258)ci siebie. Twoim celem powinno
by(cid:202) wyd(cid:239)u(cid:285)anie czasu, w którym jeste(cid:258) bardzo pewny siebie, kosztem czasu, w którym
jest inaczej.
Gromadzenie narz(cid:218)dzi mentalnych
Rozwijaj(cid:200)c umys(cid:239) dzi(cid:218)ki treningowi psychologicznemu, powiniene(cid:258) zgromadzi(cid:202) zestaw
„narz(cid:218)dzi mentalnych”, obejmuj(cid:200)cych techniki i strategie niezb(cid:218)dne do wzmocnienia
psychiki. Podobnie jak przy u(cid:285)yciu odpowiednich urz(cid:200)dze(cid:241) mo(cid:285)na wytrenowa(cid:202)
mi(cid:218)(cid:258)nie, tak za pomoc(cid:200) tych narz(cid:218)dzi mo(cid:285)esz poprawi(cid:202) swoj(cid:200) kondycj(cid:218) psychiczn(cid:200).
Koncentracja jest jedn(cid:200) z najwa(cid:285)niejszych umiej(cid:218)tno(cid:258)ci, które trzeba zdoby(cid:202), aby
odnie(cid:258)(cid:202) sukces w sporcie. Jest jednym z najcz(cid:218)(cid:258)ciej spotykanych atutów wybitnych
sportowców, a jej brak jest g(cid:239)ówn(cid:200) przyczyn(cid:200) pomy(cid:239)ek, b(cid:239)(cid:218)dów i niezdolno(cid:258)ci do dzia(cid:239)ania
pod presj(cid:200). W rozdziale 6. przedstawimy narz(cid:218)dzia, dzi(cid:218)ki którym podniesiesz swój
poziom skupienia.
Tworzenie wyobra(cid:285)e(cid:241) pomaga zwi(cid:218)ksza(cid
Pobierz darmowy fragment (pdf)