Darmowy fragment publikacji:
KRÓTKIE KOMENTARZE BECKA
________________
Recykling pojazdów
wycofanych z eksploatacji
Polecamy w serii:
Bartosz Draniewicz
GOSPODAROWANIE ODPADAMI I OPAKOWANIAMI
– OP£ATY
Jerzy Kopyra
USTAWA O DZIA£ALNOŒCI PO¯YTKU PUBLICZNEGO
I O WOLONTARIACIE
W³adys³aw Patulski
PRACOWNICZA ODPOWIEDZIALNOή
ODSZKODOWAWCZA
Alicja Kopeæ, Marcin Wojewódka
PRACOWNICZE PROGRAMY EMERYTALNE
Tomasz Robaczyñski, Piotr Gryska
DYSCYPLINA FINANSÓW PUBLICZNYCH
Wojciech Kotowski
WYKROCZENIA DROGOWE
Wojciech Kotowski
ZASADY BEZPIECZEÑSTWA W RUCHU DROGOWYM
www.sklep.beck.pl
Poœwiêcam pamiêci mojej Babci
Recykling pojazdów
wycofanych
z eksploatacji
Komentarz
Bartosz Draniewicz
Recykling pojazdów wycofanych z eksploatacji
Stan prawny: 1 stycznia 2006 r.
Redakcja: Monika Paw³owska
© Wydawnictwo C.H. Beck 2006
Wydawnictwo C.H.Beck Sp. z o.o.
ul. Gen. Zaj¹czka 9, 01–518 Warszawa
Sk³ad i ³amanie: Wydawnictwo C.H. Beck
Druk i oprawa: WDG Drukarnia w Gdyni Sp. z o.o., Gdynia
ISBN 83-7387-987-0
Spis treœci
Przedmowa . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .
Spis treœci
Spis treœci
XI
Wykaz skrótów . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . XV
Literatura . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . XVII
A. Tekst ustawy . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .
Ustawa o recyklingu pojazdów wycofanych z eksploatacji
z dnia 20 stycznia 2005 r. (Dz.U. Nr 25, poz. 202 ze zm.) . . .
B. Komentarz . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .
Rozdzia³ 1. Przepisy ogólne
. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .
Art. 1. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .
Art. 2. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .
Art. 3. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .
Art. 4. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .
Art. 5. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .
Rozdzia³ 2. Obowi¹zki wprowadzaj¹cych pojazdy . . . . . . . .
Art. 6. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .
Art. 7. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .
Art. 8. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .
Art. 9. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .
. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .
Art. 10.
Art. 11.
. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .
. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .
Art. 12.
. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .
Art. 13.
. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .
Art. 14.
Art. 15.
. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .
. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .
Art. 16.
Art. 17.
. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .
Rozdzia³ 3. Obowi¹zki w³aœcicieli pojazdów . . . . . . . . . . . .
. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .
. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .
. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .
Art. 18.
Art. 19.
Art. 20.
Rozdzia³ 4. Obowi¹zki przedsiêbiorców prowadz¹cych
stacje demonta¿u . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .
Art. 21.
. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .
1
3
33
35
35
37
38
69
71
72
72
73
78
80
82
83
84
95
97
101
102
103
108
108
109
110
111
111
VII
Spis treœci
Art. 22.
Art. 23.
Art. 24.
Art. 25.
Art. 26.
Art. 27.
Art. 28.
Art. 29.
Art. 30.
Art. 31.
. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .
. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .
. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .
. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .
. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .
. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .
. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .
. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .
. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .
. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .
Rozdzia³ 5. Obowi¹zki przedsiêbiorców prowadz¹cych
punkty zbierania pojazdów . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .
. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .
Art. 32.
. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .
Art. 33.
. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .
Art. 34.
. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .
Art. 35.
Art. 36.
. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .
Rozdzia³ 6. Obowi¹zki przedsiêbiorców prowadz¹cych
strzêpiarki
Art. 37.
Art. 38.
. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .
. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .
. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .
Rozdzia³ 7. Obowi¹zki organów administracji publicznej. . . .
. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .
. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .
. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .
. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .
. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .
Art. 39.
Art. 40.
Art. 41.
Art. 42.
Art. 43.
Rozdzia³ 8. Przepisy karne . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .
. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .
Art. 44.
. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .
Art. 45.
. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .
Art. 46.
. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .
Art. 47.
. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .
Art. 48.
. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .
Art. 49.
. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .
Art. 50.
. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .
Art. 51.
Art. 52.
. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .
Art. 53 . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .
VIII
113
117
124
127
129
129
132
138
140
142
143
143
145
148
149
151
153
153
154
156
156
158
168
169
171
171
171
176
176
178
178
179
179
187
187
188
Spis treœci
Art. 54.
Art. 55.
Art. 56.
Art. 57.
Art. 58.
Art. 59.
Rozdzia³ 9. Zmiany w przepisach obowi¹zuj¹cych . . . . . . . .
. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .
. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .
. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .
. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .
. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .
. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .
Rozdzia³ 10. Przepisy przejœciowe i koñcowe . . . . . . . . . . . .
. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .
. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .
. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .
. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .
Art. 60.
Art. 61.
Art. 62.
Art. 63.
194
194
196
196
200
205
213
215
215
215
217
218
C. Regulacje europejskie
. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .
221
1. Dyrektywa Parlamentu Europejskiego i Rady
2000/53/WE z dnia 18 wrzeœnia 2000 r. w sprawie
pojazdów wycofanych z eksploatacji . . . . . . . . . . . . . .
223
2. Decyzja Komisji z dnia 27 czerwca 2002 r. zmieniaj¹ca
za³¹cznik II do dyrektywy 2000/53/WE Parlamentu
Europejskiego i Rady w sprawie pojazdów wycofanych
z eksploatacji
. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .
Omówienie Dyrektywy 2000/53/WE Parlamentu Europejskie-
go i Rady z dnia 18.9.2000 r. w sprawie pojazdów wycofa-
nych z eksploatacji
. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .
D. Za³¹czniki
. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .
1. Wzór zaœwiadczenia o demonta¿u pojazdu . . . . . . . . . .
2. Wzór zaœwiadczenia o przyjêciu niekompletnego
243
251
273
275
pojazdu . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .
277
3. Wzór rocznego sprawozdania o wysokoœci nale¿nej
op³aty za brak sieci zbierania pojazdów . . . . . . . . . . . .
280
4. Wzór rocznego sprawozdania o pojazdach wycofanych
z eksploatacji . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .
282
5. Wykaz przedmiotów wyposa¿enia i czêœci wymontowa-
nych z pojazdów, których ponowne u¿ycie zagra¿a bez-
pieczeñstwu ruchu drogowego lub negatywnie wp³ywa
na œrodowisko . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .
288
6. Wzór decyzji w sprawie pozwolenia na wytwarzanie
odpadów w zwi¹zku z prowadzeniem stacji demonta¿u. . .
289
IX
Spis treœci
7. Wzór decyzji zatwierdzaj¹cej program gospodarki odpa-
dami niebezpiecznymi w zwi¹zku z prowadzeniem stacji
demonta¿u . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .
8. Wzór postanowienia uzgadniaj¹cego punkt zbierania po-
jazdów . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .
295
302
Indeks rzeczowy . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .
305
X
Przedmowa
Przedmowa
Przedmowa
Wed³ug ró¿nych szacunków w roku 2004 sprowadzonych zosta³o do Pol-
ski oko³o 800 tysiêcy u¿ywanych pojazdów. W pierwszych dwóch mie-
si¹cach roku 2005 iloœæ ta wynios³a oko³o 123 tysi¹ce. W skali roku (liczo-
nego od 1.5.2004 r. do 30.4.2005 r.) trafi³o do Polski prawdopodobnie ponad
milion sztuk u¿ywanych pojazdów. Iloœæ ta w roku kalendarzowym 2005
bêdzie zapewne jeszcze wiêksza. Prócz tego, co roku w Polsce sprzedawa-
nych jest kilkaset tysiêcy nowych sztuk samochodów.
Szacowano, i¿ w skali Unii Europejskiej (dawnej „15”) liczba pojazdów,
których w³aœciciele pozbywaj¹ siê, waha siê pomiêdzy 8 a 9 milionów sztuk
rocznie. Bez wiêkszego ryzyka mo¿na stwierdziæ, ¿e iloœæ ta bêdzie ros³a.
Jak bowiem wynika z badañ przeprowadzanych przez OECD, liczba samo-
chodów w latach 1997–2020 wzroœnie o oko³o 20 (Industry as a Partner
for Sustainable Development, Automotive Report, ACEA, JAMAand AAA
– raport opublikowany w Wielkiej Brytanii w 2002 r.). Pojazdy te rzecz ja-
sna po okresie eksploatacji stan¹ siê odpadami.
Pojazdy wycofywane z eksploatacji s¹ Ÿród³em odpadów niebezpiecz-
nych i toksycznych emisji. Materia³y, z których s¹ wykonane pojazdy a¿
w oko³o 25 wagi pojazdu s¹ nastêpnie klasyfikowane jako odpady niebez-
pieczne, co oznacza, i¿ blisko 10 odpadów niebezpiecznych generowa-
nych rocznie w Unii Europejskiej pochodzi w³aœnie z pojazdów wycofa-
nych z eksploatacji.
Powsta³a wiêc potrzeba stworzenia systemu instrumentów prawnych, któ-
rych zadaniem jest zminimalizowanie negatywnego wp³ywu na œrodowisko
samochodów wycofanych z eksploatacji. System taki ma na celu stworzenie
odpowiedniego re¿imu prawnego dotycz¹cego nie tylko etapu po wycofaniu
pojazdu z eksploatacji, ale ju¿ fazy jego projektowania, a nastêpnie produko-
wania i u¿ytkowania.
Wymagania te w sferze legislacji znalaz³y wyraz w postanowieniach tzw.
Dyrektywy wrakowej. Jej celem jest zharmonizowanie regulacji krajowych
dotycz¹cych pojazdów wycofanych z eksploatacji, tak aby:
–
zminimalizowaæ ich szkodliwy wp³yw na œrodowisko naturalne,
przyczyniaj¹c siê tym samym do zachowania, ochrony i poprawy
stanu œrodowiska naturalnego oraz oszczêdzania energii,
zapewniæ w³aœciwe funkcjonowanie rynku wewnêtrznego oraz unikaæ
zak³óceñ konkurencji na obszarze Wspólnoty (punkt 1 preambu³y Dy-
rektywy wrakowej).
–
XI
Przedmowa
Dyrektywa wrakowa ma w swoim za³o¿eniu realizowaæ zasadê rozszerzo-
nej odpowiedzialnoœci producenta extended producent responsibility. Ozna-
cza ona ponoszenie odpowiedzialnoœci za œrodowisko nie tylko na etapie pro-
jektowania, produkowania danej rzeczy, ale i w czasie eksploatacji i w okresie
poeksploatacyjnym (D. Pyæ, w: Ochrona œrodowiska, s. 253–256). Mówi¹c
obrazowo, producent ponosi odpowiedzialnoœæ za swój produkt od „ko³yski
a¿ po grób”.
Art. 5 ust. 4 Dyrektywy wrakowej stanowi bowiem, i¿ pañstwa cz³on-
kowskie podejm¹ niezbêdne œrodki, aby zapewniæ, ¿e dostarczenie pojaz-
dów do uprawnionych zak³adów przetwarzania bêdzie siê odbywaæ bez
¿adnych kosztów obci¹¿aj¹cych ostatniego posiadacza i/lub w³aœciciela ze
wzglêdu na to, ¿e pojazd nie posiada ¿adnej wartoœci rynkowej lub jest ona
ujemna. Zgodnie zaœ ze zdaniem drugim tego¿ ustêpu Pañstwa Cz³onkow-
skie podejm¹ niezbêdne œrodki, aby zapewniæ, ¿e producenci pokryj¹
wszystkie lub znaczn¹ czêœæ kosztów zwi¹zanych z wykonaniem tych
zadañ i/lub bêd¹ odbieraæ pojazdy wycofane z eksploatacji na tych samych
warunkach, jak okreœlono w akapicie pierwszym.
W dniu 14.3.2005 r. wesz³a w ¿ycie ustawa z dnia 20.1.2005 r. o recyklingu
pojazdów wycofanych z eksploatacji, która ma celu implementowanie do
prawa polskiego postanowieñ Dyrektywy wrakowej.
Ju¿ na wstêpie nale¿y wskazaæ, i¿ obowi¹zki wynikaj¹ce z WrakU s¹ jed-
nak skierowane nie tylko do przedsiêbiorców, którzy w sposób zawodowy
zajmuj¹ siê pojazdami pocz¹wszy od ich powstawania (producenci pojaz-
dów – vide rozdzia³ 2 WrakU), przedsiêbiorców, którzy bêd¹ zajmowaæ siê
zbiórk¹ pojazdów, ich demonta¿em i strzêpieniem (vide rozdzia³ 4, 5 i 6
WrakU), ale i w³aœcicieli pojazdów, czyli bardzo szerokiej grupy adresatów
(vide rozdzia³ 3 WrakU), jak równie¿ organów administracji publicznej
(vide rozdzia³ 7 WrakU).
Uregulowania dotycz¹ce pojazdów wycofanych z eksploatacji a ogólne
przepisy o odpadach
Dyrektywa wrakowa, jak i komentowana ustawa s¹ elementami ogólne-
go systemu prawnego dotycz¹cego zasad postêpowania z odpadami.
Europejski model prawnego uregulowania zagadnieñ zwi¹zanych z go-
spodark¹ odpadami zak³ada istnienie aktu prawnego maj¹cego walor ogólny
(Dyrektywa odpadowa) oraz dyrektyw poœwiêconych poszczególnym stru-
mieniom odpadów. Tytu³em przyk³adu nale¿y wskazaæ, i¿ zagadnienie odpa-
dów opakowaniowych zosta³o uregulowane w Dyrektywie opakowaniowej,
odpadów – pojazdów wycofanych z eksploatacji w Dyrektywie wrakowej,
zaœ odpadów pochodz¹cych ze zu¿ytego sprzêtu elektrycznego i elektronicz-
nego w Dyrektywie 2002/96/WE Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia
XII
Przedmowa
27.1.2003 r. w sprawie zu¿ytego sprzêtu elektrotechnicznego i elektroniczne-
go (Dz.Urz. UE Nr L 37, 13.12.2003).
Oczywiœcie sama Dyrektywa odpadowa jako regulacja ramowa pozosta-
je istotnym Ÿród³em prawa dla gospodarki odpadami pochodz¹cymi z po-
jazdów wycofanych z eksploatacji, w szczególnoœci z punktu widzenia in-
terpretacji pojêæ maj¹cych ogólne znaczenie.
Bez w¹tpienia Dyrektywa wrakowa stanowi unormowanie szczególne
(lex specialis) w stosunku do Dyrektywy odpadowej (lex generalis).
Takim samym schematem regulacji ram prawnych gospodarki odpadami
pos³uguje siê polski ustawodawca. W pierwszej kolejnoœci zosta³a uchwa-
lona ustawa z dnia 27.4.2001 r. o odpadach, a nastêpnie ustawy poœwiêcone
poszczególnym strumieniom odpadów jak m.in. WrakU, ustawa z dnia
11.5.2001 r. o obowi¹zkach przedsiêbiorców w zakresie gospodarowania
niektórymi odpadami oraz o op³acie produktowej i op³acie depozytowej
(Dz.U. Nr 63, poz. 639 ze zm.), czy te¿ ustawa z dnia 29.7.2005 r. o zu¿ytym
sprzêcie elektrycznym i elektronicznym (Dz.U. Nr 180, poz. 1494).
Dyrektywy poœwiêcone poszczególnym strumieniom odpadów, a na ich
wzór polskie ustawy transponuj¹ce do wewnêtrznego porz¹dku prawnego
ich postanowienia w zakresie podstawowych pojêæ takich jak: „odpad”,
„odzysk” i „recykling” odsy³aj¹ do uregulowañ ramowych (Dyrektywy od-
padowej, OdpadU).
W zwi¹zku z tym w komentarzu zosta³o wykorzystane orzecznictwo
Europejskiego Trybuna³u Sprawiedliwoœci, dotycz¹ce wy¿ej wymienio-
nych kluczowych pojêæ.
Tytu³em wstêpu nale¿y zwróciæ uwagê, i¿ WrakU w wielu miejscach nie
tylko nie transponuje do wewnêtrznego porz¹dku prawnego postanowieñ
Dyrektywy wrakowej, ale i budzi w¹tpliwoœci w zakresie zgodnoœci ze
wspólnotowym porz¹dkiem prawnym. Na te kwestie zwrócono szczególn¹
uwagê w opracowaniu.
Bartosz Draniewicz
XIII
Wykaz skrótów
1. ród³a prawa
Wykaz skrótów
Wykaz skrótów
Dz.U. . . . . . . . . . . . . . Dziennik Ustaw
M.P. . . . . . . . . . . . . . . Monitor Polski
Dz.Urz. WE . . . . . . . . Dziennik Urzêdowy Wspólnot Europejskich
Dz.Urz. UE . . . . . . . . Dziennik Urzêdowy Unii Europejskiej (od 1.2.2003 r.)
2. Akty prawne
Dyrektywa
homologacyjna . . . . . Dyrektywa Rady 70/156/EWG w sprawie zbli¿enia
ustawodawstw Pañstw Cz³onkowskich w odniesie-
niu do homologacji typu pojazdów silnikowych i ich
przyczep, Dz.Urz. WE Nr L 42, 23.2.1970, s. 1
Dyrektywa
odpadowa . . . . . . . . . Dyrektywa Rady 75/442/EWG z dnia 15.7.1975 r.
w sprawie odpadów, Dz.Urz. WE Nr L 194,
25.7.1975, s. 39
Dyrektywa
opakowaniowa . . . . . Dyrektywa Parlamentu Europejskiego i Rady
94/62/EC z dnia 20.12.1994 r. w sprawie opako-
wañ i odpadów opakowaniowych, Dz.Urz. WE
Nr L 365, 31.12.1994, s. 10
Dyrektywa RoHS . . . dyrektywa 2002/95/WE z dnia 27.1.2003 r. w sprawie
ograniczenia stosowania niektórych niebezpiecznych
substancji w sprzêcie elektrycznym i elektronicznym,
Dz.Urz. UE Nr L 37, 13.2.2003, s. 19
Dyrektywa wrakowa . . Dyrektywa Parlamentu Europejskiego i Rady
2000/53/WE w sprawie pojazdów wycofanych z eks-
ploatacji, Dz.Urz. WE Nr L 269, 21.10.2000, s. 34
Dyrektywa WEEE . . . Dyrektywa 2002/96/WE Parlamentu Europejskie-
go i Rady z dnia 27.1.2003 r. w sprawie zu¿ytego
sprzêtu elektrotechnicznego i elektronicznego
(WEEE), Dz.Urz. UE Nr L 37, 13.2.2003, s. 24
KC . . . . . . . . . . . . . . . ustawa z dnia 23.4.1964 r. – Kodeks cywilny,
Dz.U. Nr 16, poz. 93 ze zm.
XV
Wykaz skrótów
KPW . . . . . . . . . . . . . ustawa z dnia 24.8.2001 r. – Kodeks postêpowania
w sprawach o wykroczenia, Dz.U. Nr 106, poz. 1148
ze zm.
KSH . . . . . . . . . . . . . . ustawa z dnia 15.9.2000 r. – Kodeks spó³ek handlo-
wych, Dz.U. z 2000 r. Nr 94, poz. 1037 ze zm.
KW . . . . . . . . . . . . . . ustawa z dnia 20.4.1971 r. – Kodeks wykroczeñ,
Dz.U. Nr 12, poz. 114 ze zm.
ObPrzedU . . . . . . . . . ustawa z dnia 11.5.2001 r. o obowi¹zkach przedsiê-
biorców w zakresie gospodarowania niektórymi
odpadami oraz o op³acie produktowej i op³acie de-
pozytowej, Dz.U. Nr 63, poz. 639 ze zm.
OchrŒrodU . . . . . . . . ustawa z dnia 27.4.2001 r. – Prawo ochrony œrodo-
wiska, Dz.U. Nr 62, poz. 627 ze zm.
OdpadyU . . . . . . . . . . ustawa z dnia 27.4.2001 r. o odpadach, Dz.U.
Nr 62, poz. 628 ze zm.
OpakU . . . . . . . . . . . . ustawa z dnia 11.5.2001 r. o opakowaniach i odpa-
dach opakowaniowych, Dz.U. Nr 63, poz. 638
ze zm.
OrdPodU . . . . . . . . . . ustawa z dnia 29.8.1997 r. – Ordynacja podatkowa,
t.j. Dz.U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.
PDOFizU . . . . . . . . . . ustawa z dnia 26.7.1991 r. o podatku dochodowym
od osób fizycznych, t.j. Dz.U. z 2000 r. Nr 14,
poz. 176 ze zm.
PDOPrU . . . . . . . . . . ustawa z dnia 16.2.1992 r. o podatku dochodowym
od osób prawnych, t.j. Dz.U. z 2000 r. Nr 54,
poz. 654 ze zm.
PrCelne . . . . . . . . . . . ustawa z dnia 19.3.2004 r. – Prawo celne, Dz.U.
Nr 68, poz. 622 ze zm.
PrRDrU . . . . . . . . . . . ustawa z dnia 20.6.1997 r. – Prawo o ruchu drogo-
wym, t.j. Dz.U. z 2005 r. Nr 108, poz. 908 ze zm.
SGospU . . . . . . . . . . . ustawa z dnia 2.7.2004 r. o swobodzie dzia³alnoœci
gospodarczej, Dz.U. Nr 173, poz. 1807 ze zm.
TWE . . . . . . . . . . . . . Traktat ustanawiaj¹cy Wspólnotê Europejsk¹
Ustawa
wprowadzaj¹ca . . . . . ustawa z dnia 27.7.2001 r. o wprowadzeniu ustawy
– Prawo ochrony œrodowiska, ustawy o odpadach
oraz o zmianie niektórych ustaw, Dz.U. Nr 100,
poz. 1085
WrakU . . . . . . . . . . . . ustawa z dnia 20.1.2005 r. o recyklingu pojazdów
wycofanych z eksploatacji, Dz.U. Nr 25, poz. 202
XVI
Literatura
Adamiak B., Borkowski J., Kodeks postêpowania administracyjnego. Ko-
Literatura
Literatura
mentarz, Warszawa 1998.
Boæ J., Nowacki K., Samborska-Boæ, Ochrona œrodowiska. Wroc³aw
2004.
Bojarski P., Samochód jako odpad w œwietle ustawy o odpadach z 1997
i 2001 r., Samorz¹d Terytorialny 2002, Nr 3.
Brodecki Z., Dereziñska M., Prawo integracji europejskiej. Zarys wyk³adu
z wyborem Ÿróde³. Sopot 1999.
Bukowski Z., Pojêcie zrównowa¿onego rozwoju w prawie miêdzynarodo-
wym, w: Ksiêga pami¹tkowa Profesora Ryszarda Paczuskiego, Byd-
goszcz-Toruñ 2004.
Ciechanowicz-MacLean J., Finansowanie i obci¹¿anie dzia³alnoœci gos-
podarczej zwi¹zanej z ochron¹ œrodowiska, w: Ksiêga Pami¹tkowa
Profesora Ryszarda Paczuskiego, Bydgoszcz–Toruñ 2004.
Ciechanowicz-McLean J., Ochrona œrodowiska w dzia³alnoœci gospodar-
czej, Warszawa 2003.
Clementz B., Praktyka prawa ochrony srodowiska w Polsce w kontekscie
przystapienia do Unii Europejskiej, Radca Prawny 2004, Nr 5.
Draniewicz B., Op³ata produktowa jako koszt uzyskania przychodu, Eko-
finanse 2002, Nr 9/88.
Draniewicz B., Recykling – orzeczenie w sprawie Mayer Parry z dnia
19 czerwca 2003 r., cz. 1, Prawo Unii Europejskiej, 2004, Nr 12;
cz. 2, Prawo Unii Europejskiej 2005, Nr 1.
Draniewicz B., Pojazdy wycofane z eksploatacji – nowe obowi¹zki przed-
siêbiorców, PUG 2005, Nr 5.
Draniewicz B., Nowe pozwolenia, Recykling 2005, Nr 5.
Draniewicz B., Ochrona Œrodowiska w Unii Europejskiej – zarys ewolucji
regulacji, Prawo i Œrodowisko 2005, Nr 2.
Draniewicz B., „Porozumienia dobrowolne” w Dyrektywie Parlamentu
Europejskiego i Rady Nr 2000/53/WE, Ekopartner, 2005, Nr 6.
Duczmal M., Pojazdy wycofane z eksploatacji – projekt regulacji, Prawo
i Œrodowisko 2002, Nr 4.
Fiedor B., w: B. Fiedor, S. Czaja, A. Graczyk, Z. Jakubczyk, Podstawy
ekonomii œrodowiska i zasobów naturalnych, Warszawa 2002.
Koz³owski S., Ekorozwój. Wyzwanie XXI wieku. Warszawa 2002.
Gach J., Gomu³owicz A., Ma³ecki J., Podatek dochodowy od osób fizycz-
nych. Komentarz, Warszawa 1998.
XVII
Literatura
Gomu³owicz A., Ma³ecki J., Podatki i prawo podatkowe, Poznañ 1996.
G³uchowski J., Podatki ekologiczne, Warszawa 2002.
Grzelak A., Opinia prawna do projektu ustawy o recyklingu pojazdów wy-
cofanych z eksploatacji (sprawozdanie podkomisji z dnia 21.9.2004 r.,
Ÿród³o: www.sejm.gov.pl)
Gwiazdowicz M., Problematyka recyklingu pojazdów w Polsce oraz
w projektowanych przepisach Unii Europejskiej, Ÿród³o: www.biuro-
se.sejm.gov.pl
Industry as a Partner for Sustainable Development, Automotive Report,
ACEA, JAMA and AAA – raport opublikowany w Wielkiej Brytanii
w 2002 r.
Helios J., Jedlecka W., Swobodny przep³yw towarów w Unii Europej-
skiej, Radca Prawny 2003, Nr 1.
Jerzmañski J., Opinia prawna w sprawie ustawy o recyklingu pojazdów
wycofanych z eksploatacji (druk senacki Nr 848), Kancelaria Senatu,
Warszawa 2004.
Kanari N., Pineau J. L, Shallari S., End-of-life vehicles recycling in the Eu-
ropean Union. www.tms.org/pubs/journals/JOM/0308/Kanari-0308.html
Kosikowski C., Ruœkowski E., Finanse i prawo finansowe, Warszawa 1994.
KuŸniak B., Capik A., Traktat Amsterdamski. Komentarz, Tom I, Warsza-
wa 2000.
Lewiñski J., Komentarz do kodeksu postêpowania w sprawach o wykro-
czenia z 2001 r., Warszawa 2002.
£ukaszewicz A., Producenci i importerzy gotowi p³aciæ za z³omowanie,
Rzeczpospolita z dnia 14.3.2005 r.
Ma³ecki J., Prawnofinansowe instrumenty ochrony i kszta³towania œrodo-
wiska, Poznañ 1982.
Marek A., Prawo wykroczeñ, Warszawa 1999.
Massarrat M., Sustainability through Cost Internalisation, Ecological
Economics 22, 1997, Nr 1.
M¹czyñski D., Op³ata produktowa – podatek œrodowiskowy, Monitor Po-
datkowy 2002, Nr 4.
McIntyre O., Dyrektywa w sprawie zu¿ytych samochodów – opinia zre-
alizowana na rzecz Komitetu Integracji Europejskiej. Opinia zosta³a
wydana na zlecenie UKIE, Ÿród³o: www.ukie.gov.pl. Opinia nosi datê
1.2.2003 r.
Nowe regulacje ochrony œrodowiska w Polsce – dostosowanie do wyma-
gañ Unii Europejskiej (red. J. Jendroœka), Wroc³aw 2001.
Ocena gospodarki przepracowanymi olejami i zu¿ytymi akumulatorami
z eksploatowanych i z³omowanych pojazdów mechanicznych. Raport
z cyklu kontrolnego przeprowadzonego w 1996 r. Pañstwowa In-
spekcja Ochrony Œrodowiska, Warszawa, lipiec 1997 r.
XVIII
Literatura
Ochrona œrodowiska (red. Z. Brodecki), Warszawa 2005.
Opinia o zgodnoœci z prawem Unii Europejskiej poselskiego projektu
ustawy o recyklingu pojazdów wycofanych z eksploatacji (druk
Nr 2597) z dnia 22.10.2004 r., Ÿród³o: www.sejm.gov.pl.
Prawo ochrony œrodowiska. Komentarz (red. J. Jerzmañski), Wroc³aw
2001.
Radecki W., Zagadnienia prawne ochrony przed odpadami, Zielona Góra
1991.
Radecki W., Prawo ochrony œrodowiska w praktyce, (100 pytañ –100 od-
powiedzi), Wroc³aw 1994.
Radecki W., Glosa do wyroku NSA z dnia 1.4.1996 r., IV SA 1145/94,
Ochrona Œrodowiska. Prawo i Polityka, 1997, Nr 1.
Radecki W., Przestêpstwa przeciwko œrodowisku. Rozdzia³ XXII Kodeksu
karnego. Komentarz, Warszawa 2001.
Radecki W., Komentarze do ustawy – prawo ochrony œrodowiska. Œrodki
finansowo – prawne. Tytu³ V ustawy – Prawo ochrony œrodowiska,
Wroc³aw 2002.
Radecki W., Odpowiedzialnoœæ prawna w ochronie œrodowiska, Warszawa
2002.
Sobiecki M., Gospodarka opakowaniami i odpadami opakowaniowymi,
Prawo i Œrodowisko 2001, Nr 4(28).
Tymczasowe wytyczne (obowi¹zuj¹ce do 31.12.2005) do przeprowadza-
nia przez Inspekcjê Ochrony Œrodowiska w 2005 r. kontroli stacji de-
monta¿u pojazdów wycofanych z eksploatacji (G³ówny Inspektor
Ochrony Œrodowiska), Warszawa 2005.
Ustawa o ochronie i kszta³towaniu œrodowiska. Komentarz (red. J. Som-
mer), Wroc³aw 1999.
Wasilewski A., Glosa do wyroku NSA z dnia 19.7.1999 r. (I SA/Ka
2252/98), OSP 2000, Nr 3, poz. 39.
Wolter A., Ignatowicz J., Stefaniuk K., Prawo cywilne. Zarys czêœci ogól-
nej, Warszawa 1996.
Wronkowska S., Ziembiñski Z., Zarys teorii prawa, Poznañ 1997.
XIX
Pobierz darmowy fragment (pdf)