W jednostkach budżetowych zgodnie ze szczególnymi zasadami ewidencję rozliczeń międzyokresowych kosztów prowadzi się na koncie 640 „Rozliczenia międzyokresowe kosztów”. Zgodnie z opisem tego konta służy ono do ewidencji kosztów przyszłych okresów (rozliczenia czynne) oraz rezerw na wydatki przyszłych okresów (rozliczenia bierne). Sprawdź, jak uniknąć błędów w rozliczeniach międzyokresowych prowadzonych w jednostce publicznej.
Znajdź podobne książki
Ostatnio czytane w tej kategorii
Darmowy fragment publikacji:
Rozliczenia
na przełomie
roku w jsfp
– ewidencja
księgowa
Redaktor prowadząca: Lidia Pogodzińska
Wydawca: Katarzyna Bednarska
Koordynator produkcji: Mariusz Jezierski
Drukarnia: Miller
ISBN: 978-83-269-4403-1
Finanse Sektora Publicznego
Centrum Obsługi Klienta
tel.: 22 518 29 29
e-mail: cok@wip.pl
Masz pytanie? Skontaktuj się z nami:
kb@wip.pl
Wydawnictwo Wiedza i Praktyka
ul. Łotewska 9a, 03–918 Warszawa
NIP: 526–19–92–256
Numer KRS: 0000098264 – Sąd Rejonowy
dla m.st. Warszawy, Sąd Gospodarczy
XIII Wydział Gospodarczy Rejestrowy
Wysokość kapitału zakładowego: 200.000 zł
Publikacja „Rozliczenia na przełomie roku w jsfp – ewidencja księgowa” chroniona jest prawem
autorskim. Przedruk materiałów bez zgody wydawcy jest zabroniony. Zakaz nie dotyczy cytowania
publikacji z powołaniem się na źródło. W związku z powyższym redakcja nie może ponosić odpo-
wiedzialności prawnej za zastosowanie zawartych w „Finansach Sektora Publicznego” wskazówek,
przykładów informacji itp. do konkretnych przypadków.
Jednostki płacące dochodowy
podatek muszą stosować RMK
JW jednostkach budżetowych zgodnie ze szczególnymi zasadami ewidencję
rozliczeń międzyokresowych kosztów prowadzi się na koncie 640
„Rozliczenia międzyokresowe kosztów”. Zgodnie z opisem tego konta służy
ono do ewidencji kosztów przyszłych okresów (rozliczenia czynne) oraz rezerw
na wydatki przyszłych okresów (rozliczenia bierne).
BARBARA
JAROSZ
główna księgowa
jednostki budżetowej
zz 7 „Badanie, składanie do właściwego rejestru sądowego,
udostępnianie i ogłaszanie sprawozdań finansowych”.
Zgodnie z powyższym w odniesieniu do pozostałych zagadnień,
w tym w szczególności dotyczących dokonywania czynnych
i biernych rozliczeń międzyokresowych kosztów, jednostki budże-
towe powinny stosować ogólne zasady wynikające z ww. ustawy.
Przykładami kosztów finansowych rozliczanych w czasie są:
zz różnica między wyższą ceną wykupu a niższą ceną sprzedaży
emitowanych przez jednostki obligacji,
zz koszty odsetek zapłaconych z góry od otrzymanych kredy-
tów i pożyczek.
Kierownicy jednostek sektora publicznego powinni zwrócić
uwagę na zapis w § 18 rozporządzenia:
1) Rokiem obrotowym jest rok budżetowy.
2) Okresem sprawozdawczym jest miesiąc.
Miesięczny okres sprawozdawczy oznacza w praktyce, że jeśli
poniesiony koszt w danym okresie sprawozdawczym dotyczy
następnych okresów sprawozdawczych, w których rozlicza się
współmiernie poniesiony koszt, to jednostka zobowiązana jest
do prowadzenia czynnych RMK.
W jednostkach budżetowych zgodnie ze szczególnymi zasadami
ewidencję rozliczeń międzyokresowych kosztów prowadzi się
na koncie 640 „Rozliczenia międzyokresowe kosztów”. Zgodnie
z opisem tego konta służy ono do ewidencji kosztów przyszłych
okresów (rozliczenia czynne) oraz rezerw na wydatki przyszłych
okresów (rozliczenia bierne). Na stronie Wn konta 640 ujmuje
się koszty proste i złożone poniesione w okresie sprawozdaw-
czym, a dotyczące przyszłych okresów, oraz wydatki poniesione
w okresie sprawozdawczym, na które utworzono w okresach po-
przednich rezerwę. Natomiast na stronie Ma tego konta ujmuje
Jednostki płacące
podatek dochodowy, m.in.
samorządowe zakłady
budżetowe powinny
stosować rozliczenia
międzyokresowe kosztów
U stawa o rachunkowości, (da-
lej: uor) nie określa w sposób
szczegółowy zasad ewidencji
kosztów, przedstawia jedy-
nie warianty. Zezwalając na stosowanie
uproszczeń, nie określa również progu
istotności oraz, kiedy należy stosować
uproszczenia. Czynnikiem rozstrzygają-
cym może być wielkość lub rodzaj pozy-
cji bądź kombinacja tych obu czynników.
Jednostki należące do sektora publicz-
nego mogą ewidencję kosztów działal-
ności podstawowej prowadzić w jednym
z trzech układów:
zz tylko na kontach zespołu 4 Koszty we-
dług rodzajów ich rozliczenie,
zz na kontach zespołów 4 i 5.
Najczęściej jednak jednostki budżetowe
prowadzą ewidencję czynnych rozliczeń
międzyokresowych kosztów na kontach
zespołu 4.
Ustawy podatkowe dokonują podziału
kosztów na koszty:
zz bezpośrednie
zz i inne niż bezpośrednio związane
z przychodami.
Koszty uzyskania przychodów inne niż
koszty bezpośrednio związane z przycho-
dami są potrącane w dacie ich poniesie-
nia. Jeśli jednak koszty te dotyczą okresu
przekraczającego rok podatkowy, i nie jest
możliwe określenie, jaka ich część dotyczy
danego roku – stanowią koszty uzyskania
przychodów proporcjonalnie do długości
okresu, którego dotyczą – art. 15 ust. 4d
ustawy z 15 lutego 1992 r. o podatku do-
chodowym od osób prawnych.
Artykuł 80 ust. 1 uor zwalnia jednostki bu-
dżetowe ze stosowania przepisów (art. 45–
70) rozdziałów:
zz 5 „Sprawozdania finansowe jednostki”,
zz 6 „Skonsolidowane sprawozdania fi-
nansowe grupy kapitałowej”,,
3
ROZLICZENIA NA PRZEŁOMIE ROKU W JSFP – EWIDENCJA KSIĘGOWA
Pobierz darmowy fragment (pdf)
Gdzie kupić całą publikację:
Rozliczenia na przełomie roku w jsfp - ewidencja księgowa
Autor: Barbara Jarosz
Aktualnie brak ofert nabycia tej publikacji drogą kupna...
Opinie na temat publikacji:
Inne popularne pozycje z tej kategorii:
Czytaj również:
Prowadzisz stronę lub blog? Wstaw link do fragmentu tej książki i współpracuj z Cyfroteką :